Das wel heel gaaf. Je zou nog een elektrische boiler op kunnen hangen (niet duur, klein, geen herrie) en die volladen met je teveel aan zonne energie. Bespaar je nog gas met douchen.JeroenH schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:14:
Met zeer grote dank aan @Septillion heb ik nu werkend dat Home Assistant mijn omvormer continue aanstuurt zodat hij maximaal ons eigenverbruik produceert, maar niet teruglevert. Als mijn energieleverancier ineens met gekkigheid als een terugleverboete komt heb ik nu de mogelijkheid om met een paar muisklikken het terugleveren te stoppen, maar wel van zoveel mogelijk zonne-energie gebruik te maken.
Vandaag hebik de automation als test de hele dag laten lopen, en dat ziet er in het Energy dashboard dan zo uit:
[Afbeelding]
Door vertraging in zowel het intrekken van de verbruiksdata als het aansturen van de omvormer, en ook door de beperkte resolutie van het aansturen van de omvormer (in mijn geval gaat dat per 37 watt), matcht het niet perfect, maar 94% eigen zonnestroom verbruikt is echt heel goed. Dat ligt hier normaal gesproken zo tussen de 20 en 50%.
Vandaag is er slechts 0,1 kWh teruggeleverd, en stel dat ik zou kiezen voor Vattenfall, dan blijf ik ruimschoots onder de 500 kWh, bij dat de bedrijf grens tot waar terugleveren geen boete oplevert.
Ik heb nu nog een vast contract en kan dus nog profiteren van de financiële voordelen van het salderen, dus voor nu gaat deze automation weer uit. Maar ik vind het een fijn gevoel dat ik het klaar heb staan, en ik vind het fascinerend dat Home Assistant zoiets gewoon kan. Het wordt tijd voor een Year of the Energy, dat denk ik echt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.