Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 199 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45

Seafarer

XXX

JeroenH schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:14:
Met zeer grote dank aan @Septillion heb ik nu werkend dat Home Assistant mijn omvormer continue aanstuurt zodat hij maximaal ons eigenverbruik produceert, maar niet teruglevert. Als mijn energieleverancier ineens met gekkigheid als een terugleverboete komt heb ik nu de mogelijkheid om met een paar muisklikken het terugleveren te stoppen, maar wel van zoveel mogelijk zonne-energie gebruik te maken.

Vandaag hebik de automation als test de hele dag laten lopen, en dat ziet er in het Energy dashboard dan zo uit:

[Afbeelding]

Door vertraging in zowel het intrekken van de verbruiksdata als het aansturen van de omvormer, en ook door de beperkte resolutie van het aansturen van de omvormer (in mijn geval gaat dat per 37 watt), matcht het niet perfect, maar 94% eigen zonnestroom verbruikt is echt heel goed. Dat ligt hier normaal gesproken zo tussen de 20 en 50%.

Vandaag is er slechts 0,1 kWh teruggeleverd, en stel dat ik zou kiezen voor Vattenfall, dan blijf ik ruimschoots onder de 500 kWh, bij dat de bedrijf grens tot waar terugleveren geen boete oplevert.

Ik heb nu nog een vast contract en kan dus nog profiteren van de financiële voordelen van het salderen, dus voor nu gaat deze automation weer uit. Maar ik vind het een fijn gevoel dat ik het klaar heb staan, en ik vind het fascinerend dat Home Assistant zoiets gewoon kan. Het wordt tijd voor een Year of the Energy, dat denk ik echt.
Das wel heel gaaf. Je zou nog een elektrische boiler op kunnen hangen (niet duur, klein, geen herrie) en die volladen met je teveel aan zonne energie. Bespaar je nog gas met douchen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
RobertMe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:59:
En daarnaast is het vast per contractjaar, terwijl als je in HA de statistics data zou gebruiken dit per kalenderjaar is.
Dat is niet waar. Standaard heeft HA er helemaal geen sensor voor dus die zal je toch al zelf moeten maken. Utility meter of SQL sensor ofzo. EN dan maakt de begindatum ook niet uit.

Verder allemaal gelijk hoor, je krijgt nog steeds wat voor je teruggeleverde energie (met een vast of variabel contract). Dus het is erg op de zaken vooruit lopen.

Ik wordt dan wel weer heel treurig van alle COP1 oplossingen :|

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 02-06-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Seafarer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:33:
Das wel heel gaaf. Je zou nog een elektrische boiler op kunnen hangen (niet duur, klein, geen herrie) en die volladen met je teveel aan zonne energie. Bespaar je nog gas met douchen.
Er is op dat vlak van alles denkbaar. De plugin Prius zit ook op een shelly plug waar HA controle over heeft, dus ook daarmee kan ik makkelijk geautomatiseerd schuiven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
Septillion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Dat is niet waar. Standaard heeft HA er helemaal geen sensor voor dus die zal je toch al zelf moeten maken. Utility meter of SQL sensor ofzo. EN dan maakt de begindatum ook niet uit.
True, daarmee kan het inderdaad ook. En de vertraging van een uur is ook niet heel relevant, gezien je toch een marge moet houden.
Ik wordt dan wel weer heel treurig van alle COP1 oplossingen :|
Jup, het wordt nu allemaal erg onzinnig. Maar wel semi "wat de overheid / ... wilt". Maar ook de "zonnepanelen uitschakelen" tot zelfs "extra veel apparaten inschakelen" bij een negatieve afname gaan me de nekharen van overeind staan.
Maar dingen "vooruit plannen" zou natuurlijk wel moeten kunnen. Dus bv de suggestie van een elektrische boiler die je overdag opwarmt om 's avonds te gebruiken. Of overdag de verwarming aan zetten / hogere temperatuur zodat die 's avonds niet aan hoeft.
Maar over een heel jaar alles exact uitwerken is natuurlijk sowieso lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:06
Ben(V) schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:11:
Lijkt me niet zo zinvol allemaal.
Zo lang er nog gesaldeerd wordt ben je zo een dief van je eigen portemonnee.

De teruglever boete is nog steeds lager dan wat jij voor de stroom betaald die je moet inkopen en in de winter en 's nachts zul je toch echt stroom moeten inkopen.

En als je meer terug levert dan gesaldeerd wordt, dan krijg je daar ook weer geld voor en valt de rekensom nog meer in je eigen voordeel uit.
Weet jij zeker wat de energiebedrijven nog meer voor rare fratsen uit gaan halen en/of de landelijke overheid wel ineens goede doordachte besluiten gaat nemen op basis van een fatsoenlijke lange-termijn visie?

Ik niet.
0xygen500 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:29:
Sowieso bij een Greenchoice betaal je nu toch een vast bedrag per maand? Als je dan meer teruglevert ben je voordeliger uit dan afschakelen.
Klopt, maar op figuren zoals ik lopen ze leeg, en ik zal niet de enige zijn. Ik zou er echt niet gek van opkijken als op een gegeven moment een mailtje in mijn mailbox landt "aankondiging aanpassing contract".

Ik heb de automation nu uit staan. Dit is mezelf voorbereiden op een onzekere toekomst. Plus, ik vind het fascinerend dat Home Assistant dit soort dingen gewoon kan. Wat ik al eerder hierboven schreef, ik denk dat Home Assistant op het vlak van energie nog veel meer kan betekenen, en het zou goed zijn als ze er meer zaken standaard voor inbouwen zodat ook mensen die niet zo goed in yaml :$ dit ook kunnen.

Zoals een tijd terug dat Year of the voice, waar ik helemaal niks mee heb, maar dan een "Year of the energy", dat zou echt goed zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:20

Toppe

Oké ✅

JeroenH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Klopt, maar op figuren zoals ik lopen ze leeg, en ik zal niet de enige zijn. Ik zou er echt niet gek van opkijken als op een gegeven moment een mailtje in mijn mailbox landt "aankondiging aanpassing contract".
Als ze op jou ‘leeglopen’ dan zou ik verwachten dat je meer panelen hebt dan wat je nodig hebt en daardoor raakt het net onnodig overbelast.

Als ik hier in de buurt kijk dan hebben sommige sommige mensen wel 35 tot 45 panelen op het dak liggen en dat met een A+++ woning (nieuwbouw).

Ronduit belachelijk.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 05:39
Toppe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Als ze op jou ‘leeglopen’ dan zou ik verwachten dat je meer panelen hebt dan wat je nodig hebt en daardoor raakt het net onnodig overbelast.

Als ik hier in de buurt kijk dan hebben sommige sommige mensen wel 35 tot 45 panelen op het dak liggen en dat met een A+++ woning (nieuwbouw).

Ronduit belachelijk.
Anderzijds helpt het je wel de winter door ;). Als de opbrengst laag is heb je met veel panelen wellicht toch nog voldoende op een bewolkte dag. En je weet natuurlijk niet wat de energiebehoefte is. CV op gas vs WP maakt natuurlijk ook nogal een verschil.

En daarnaast heeft @JeroenH al aangegeven dat hij "maar" 14 panelen heeft, 8 + 6. Dat klinkt nu niet perse als extreem veel. Of in ieder geval niet "overdreven veel met zelfs 's nachts meer opwek dan eigen verbruik" zeg maar :p I know, 's nachts wek je niks op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb vorige week een zwave stick toegevoegd aan mijn HA systeem. Was plug and play, integratie ging vanzelf en was next next finish.

Inmiddels 2 devices gekoppeld die hier gebruik van maken. Dit werkt goed als ik via integraties naar deze devices ga en bijvoorbeeld de vloerverwarming of de schakelaar aan of uit zet.

Vreemd genoeg krijg ik de devices echter niet te zien in mijn devices of entities overzicht (de andere 100+ zigbee devices wel). Ik kan dus geen automations maken, bijvoorbeeld bij het indrukken van een zigbee schakelaar -> badkamer ventilator aan via zwave

Kan iemand aangeven hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de Z-wave JS standaard integratie al een keer opnieuw geladen en geinstaleerd. Voor de duidelijkheid de zwave devices werken, maar zijn dus alleen zichtbaar / te besturen via de integratie subpagina -> devices.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/06/02/WhatsApp-Image-2024-06-02-at-20.02.28-1.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/06/02/WhatsApp-Image-2024-06-02-at-20.02.28.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/06/02/image.th.png

[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 02-06-2024 20:22 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

BiG-GuY schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:55:
[...]

Als je de trace bekijkt in de Automation, zie je daar wel wat voorbij komen?

Verder kan je beter met State triggers werken, ipv Device triggers. Heb je ook de Automation waarmee je de lamp aanzet?
Gisteren naar aanleiding van je post aan het rommelen geweest tussen de drukte thuis door en een trigger aangemaakt op basis van de state of binary_sensor.pir_toilet_occupancy en die lijkt te werken de hele middag (verjaardag dus flink gebruikt :X)

De traces stonden/staan er ook bij alleen soms ontbrak er gewoon een hele ‘entry’ alsof er niets gebeurd was.

De automation waarmee de lamp aangaat is met een Aqara deursensor, pir als backup want de deur gaat niet altijd dicht.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Toilet licht aan
description: ""
trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: e351a80c2b58be4c60e71a1d51ac504f
    entity_id: 6e8b2629a6c8e8973854630448b5814d
    domain: binary_sensor
  - type: motion
    platform: device
    device_id: f29603742ef9c3d21eb8cc25894ed07c
    entity_id: 981197e4eea87b698e4bb5a2d2e95bce
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: d81899454e74f683858c06448d1a5be3
    entity_id: 2e705b9736176a4e9cb6b9ffe0d0f6d8
    domain: switch
mode: single

Deze werkt overigens vrijwel perfect :)

Een ander dingetje nog, hoe ijken jullie of bv temperatuur of lux sensoren een kloppende warde weergeven?
Ik was aan het rommelen emt een goedkope Tuya temperatuur/luchtvochtigheidssensor en die week af van de termostaat in de woonkamer. De sensor ligt er nu bovenop en ik heb een kleine offset ingesteld in HA waardoor de temperatuur vrijwel gelijk loopt met de temperatuur die de thermostaat weergeeft.

Nu heb ik een Philips Hue indoor en outdoor sensor gekocht maar de warde daarvan zijn ook alle kanten op. Als ik ze 20cm naast de termostaat en Tuya hang geeft de indoor sensor een graad warnet aan, lijkt me een acceptabele afwijking. De outdoor sensor geeft een hele ruime 3 graden kouder aan, dat is een afwijking van 15% :?
Idem met de lux meting, gisteren stonden ze naast elkaar en de waarde van de outdoor sensor was 3x hoger dan de indoor, een verschil snap ik maar concequent 2~3x hoger meten lijkt me vreemd. Defecte sensor?

edit: zojuist gekeken en 49 vs 139 lux en outdoor sensor meet 5 graden lager dan de rest, lijkt echt niet goed.

[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 03-06-2024 10:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mart81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 16:17
JeroenH schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Met deze yaml code reageert het systeem vandaag tot dusver als volgt:

[Afbeelding]

De Active Power Limit reageert duidelijk op de Power To Grid, maar op een manier die ik niet begrijp
Ha zo vet dit, klasse !!

Zelf was ik ook al aan het denken hoe dit eventueel op te vangen in de toekomst. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Laatst online: 11-09 17:28
Ik heb een aquarium met een co2 fles op aangesloten.
Graag wil ik het gewicht van de fles weten en koppelen aan home assistant.
Zodoende weet ik wanneer de fles leeg begint te raken.

Ik kwam uit op een loadcell, HX711 module en esp8266 boardje.

Het solderen en het plaatsen van jumpers op de kabel gaat mij niet goed af.

Na een verdere zoektoch kwam ik uit op een M5STACK Weight Unit.
Samen met de loadcell lijkt mij dit een goede oplossing.

Alleen kan ik niet goed terugvinden om het mogelijk is dat hij kan communiceren met HA middels bijv. MQTT.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Signs ESPhome zou dan een logische optie zijn.

Voor vervolgvragen kun je dan in Het grote ESPhome topic terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:36
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:49:
@JeroenH Ik zie je issue, je hebt op één plek geen edit gedaan :+

Je hebt als target wel 'number.solaredge_local_active_power_limit' ingesteld maar in de template heb je nog 'number.set_value' staan :+ Doordat ik de float omzetting netjes afvang op errors wordt daar altijd 100% gebruikt. Dan zal hij dus niet iteratief sturen maar alleen maar x Watt minder dan Pmax gaan. En dat werkt alleen als je PV werkelijk Pmax doet...

Maar misschien überhaupt beter te sturen om wat de PV nu doet ipv op het limiet. Dan krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
max_exceeded: silent
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_consumption
      - sensor.electricity_meter_power_production
    from: null
action:
  - service: number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: >-
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=p_max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=p_max)  -%}
        {% set c = states('sensor.solar_edge_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}
        {% set s = p_max / 100 -%}
        {% set n = (c - p_ex + p_im) / s -%}
        {{ max( min(n, 100), 0)|round(0, 'ceil') }}
    target:
      entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0

Waar je zelf nog even entiteit van je PV moet fixen. En gezien je grafiek ga ik er daar even vanuit dat deze in Watt is ipv kW. Deze zou je (in de GUI) ook op kW kunnen zetten om alles in dezelfde grootheid te doen.
Einde van dit jaar loopt mijn vaste contract af en ik was al een het bedenken hoe ik de teruglevering zo minimaal kan houden in de toekomst.

Zojuist deze automation aangemaakt en ingesteld, werkt perfect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gezocht: een wake-up light (wekker) die met HA kan babbelen. Iemand een idee?

Achtergrondverhaal
Ik heb nu een jaar of 20 een Philips HF3461 op mijn nachtkastje staan. Z'n leven is al 2x verlengd door lekke condensatoren te vervangen, waardoor hij het nog steeds doet, maar hij mag wel een keer met pensioen vind ik. Hij kwam oorspronkelijk met een gloeilamp, die heb ik jaren terug al vervangen door halogeen (led-peertjes vinden deze wekker niet leuk). Grootste pijnpunt is dat er geen schakelende voeding in zit, maar een dikke transformator die lekker warm wordt, ook als de wekker niets anders doet dan de tijd weergeven. Oftewel een leuk sluipverbruik de afgelopen 20 jaar, waardoor het me verstandig lijkt hier niet nog eens 20 jaar aan toe te voegen :P

Ik ben niet op zoek naar een oplossing om vanuit HA met een automation dimbare lampen / ledstrips aan te sturen, om op die manier zelf een wake-up light te maken; dat heb ik al. En dit is wat je in 99% van de gevallen tegenkomt als je googled op HA wake up light, wat mijn zoektocht wat lastig maakt.

Ik zoek een echte wekker met lichtfunctie die stand-alone werkt, ook als HA crasht of zigbee/wifi plat ligt. Maar die wel kan samenwerken met HA, bijvoorbeeld:
  • HA stelt alarmtijd in op wekker (die je vervolgens wel manual kan overriden op de wekker door een ander moment in te stellen)
  • In/uitschakelen van licht vanuit HA
  • Doorgeven aan HA dat de sluimerknop is ingedrukt / het alarm definitief is weggedrukt.
Bestaat zoiets? Iemand een suggestie? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:42
Gizz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:12:
Gezocht: een wake-up light (wekker) die met HA kan babbelen. Iemand een idee?

Achtergrondverhaal
Ik heb nu een jaar of 20 een Philips HF3461 op mijn nachtkastje staan. Z'n leven is al 2x verlengd door lekke condensatoren te vervangen, waardoor hij het nog steeds doet, maar hij mag wel een keer met pensioen vind ik. Hij kwam oorspronkelijk met een gloeilamp, die heb ik jaren terug al vervangen door halogeen (led-peertjes vinden deze wekker niet leuk). Grootste pijnpunt is dat er geen schakelende voeding in zit, maar een dikke transformator die lekker warm wordt, ook als de wekker niets anders doet dan de tijd weergeven. Oftewel een leuk sluipverbruik de afgelopen 20 jaar, waardoor het me verstandig lijkt hier niet nog eens 20 jaar aan toe te voegen :P

Ik ben niet op zoek naar een oplossing om vanuit HA met een automation dimbare lampen / ledstrips aan te sturen, om op die manier zelf een wake-up light te maken; dat heb ik al. En dit is wat je in 99% van de gevallen tegenkomt als je googled op HA wake up light, wat mijn zoektocht wat lastig maakt.

Ik zoek een echte wekker met lichtfunctie die stand-alone werkt, ook als HA crasht of zigbee/wifi plat ligt. Maar die wel kan samenwerken met HA, bijvoorbeeld:
  • HA stelt alarmtijd in op wekker (die je vervolgens wel manual kan overriden op de wekker door een ander moment in te stellen)
  • In/uitschakelen van licht vanuit HA
  • Doorgeven aan HA dat de sluimerknop is ingedrukt / het alarm definitief is weggedrukt.
Bestaat zoiets? Iemand een suggestie? :)
Philips Somneo Sleep & Wake Up Light HF3672/01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpScy-HnPn67Qe-7CBzTHApgB7w=/i/2002778192.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xavier_82 dank voor de razendsnelle suggestie. Als ik de informatie van de Somneo custom integration goed begrijp is de aansturing lokaal, dus geen cloudgedoe (y) Wel redelijk prijzig voor een wekker die al 5 jaar op de markt is, hij kost nu meer dan z'n introductieprijs :P

edit: ik zie dat er ook de iets goedkopere HF3671 is. Als ik de specificaties bij Philips naast elkaar leg zijn ze precies hetzelfde? 8)7

Specificaties HF3671
Specificaties HF3672

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 03-06-2024 15:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:49:
@JeroenH Ik zie je issue, je hebt op één plek geen edit gedaan :+

Je hebt als target wel 'number.solaredge_local_active_power_limit' ingesteld maar in de template heb je nog 'number.set_value' staan :+ Doordat ik de float omzetting netjes afvang op errors wordt daar altijd 100% gebruikt. Dan zal hij dus niet iteratief sturen maar alleen maar x Watt minder dan Pmax gaan. En dat werkt alleen als je PV werkelijk Pmax doet...

Maar misschien überhaupt beter te sturen om wat de PV nu doet ipv op het limiet. Dan krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=p_max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=p_max)  -%}
        {% set c = states('sensor.solar_edge_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}
        {% set n = (c - p_ex + p_im) / s -%}
    target:
      entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit
  - delay:

Waar je zelf nog even entiteit van je PV moet fixen. En gezien je grafiek ga ik er daar even vanuit dat deze in Watt is ipv kW. Deze zou je (in de GUI) ook op kW kunnen zetten om alles in dezelfde grootheid te doen.
Ik heb enkel een p1 sensor die negatief gaat bij teruglevering en positief bij verbruik.
Geen 2 sensoren
code:
1
2

ik heb het zo gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
## Feedback control with 1 SMA inverter automation
input_boolean:
  feedback_control_bool:
    name: "Feedback control SMA"
    icon: mdi:transmission-tower-export
    #initial: off

automation:
  id: feedback_control_sma
  alias: Feedback control SMA
  mode: parallel
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_power
    id: feedback
    entity_id: input_boolean.feedback_control_bool
    from: 'on'
    to: 'off'
    id: return_to_100
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: state
        state: 'on'
      sequence:
      - service: input_number.set_value
        data:
            {% set p_max = 3680 -%}
            {% set p_act = states('sensor.p1_meter_active_power')|float(default=p_max)  -%}
            {% set c = states('sensor.sma_nrd_actueel')|float(default=p_max) -%}
            {% set n = ((c - p_act) / s) -%}
        target:
          entity_id: input_number.power_limit_slider_sma_nrd
      - delay:
    - conditions:
      - condition: trigger
        id:
        - return_to_100
      sequence:
        data_template:
          value: 100

Echter je zou verwachten dat hij helemaal naar 0 % loopt, gezien nog steeds de negatieve waarde op de P1.
Maar hij blijft hangen rond de 37%
Ik doe iets fout waarschijnlijk.... ;)
Of moet ik de negatieve waarde en positieve waarde naar 2 sensoren schrijven zoals in het voorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl0D96pBLNphErQyHvS1LJYfi3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCfFEYUuqIJXlOTz5vdgWnM4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2024 16:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Bravo

Second Best

AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Ik heb enkel een p1 sensor die negatief gaat bij teruglevering en positief bij verbruik.
Geen 2 sensoren
code:
1
2

ik heb het zo gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
## Feedback control with 1 SMA inverter automation
input_boolean:
  feedback_control_bool:
    name: "Feedback control SMA"
    icon: mdi:transmission-tower-export
    #initial: off

automation:
  id: feedback_control_sma
  alias: Feedback control SMA
  mode: parallel
  trigger:
    entity_id:
    id: feedback
    from: 'on'
    to: 'off'
    id: return_to_100
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: state
        state: 'on'
      sequence:
        data:
            {% set p_max = 3680 -%}
            {% set p_act = states('sensor.p1_meter_active_power')|float(default=p_max)  -%}
            {% set c = states('sensor.sma_nrd_actueel')|float(default=p_max) -%}
            {% set n = ((c - p_act) / s) -%}
        target:
      - delay:
    - conditions:
      - condition: trigger
        id:
        - return_to_100
      sequence:
        data_template:
          value: 100

Echter je zou verwachten dat hij helemaal naar 0 % loopt, gezien nog steeds de negatieve waarde op de P1.
Maar hij blijft hangen rond de 53%
Ik doe iets fout waarschijnlijk.... ;)
Of moet ik de negatieve waarde en positieve waarde naar 2 sensoren schrijven zoals in het voorbeeld?

[Afbeelding]
Ik heb hem op een gelijkwaardige wijze verbouwd en wel werkend gekregen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Zero Meter Export SE2200
description: >-
  Zero Meter Export SE2200

trigger:
    entity_id:
condition:
  - condition: []
action:
    data:
        {% set p_max = 2.200 -%} {% set p_meter =
        states('sensor.p1_meter_active_power')|float(default=p_max) / 1000 -%}
        {% set se = states('sensor.solaredge2200_ac_power')|float(default=p_max
        * 1000) / 1000 -%} {% set s = p_max / 100 -%} {% set n = (se + p_meter)
        / s -%} {{ max( min(n, 100), 0)|round(0, 'ceil') }}
    target:
      entity_id: number.solaredge2200_active_power_limit
  - delay:

Gewijzigde punten: Max vermogen (3680 -> 2200), grid sensor (p1 meter; delen door 1000), waardoor de twee grid-sensoren door 1 sensor vervangen kan worden.

Sowieso is het bijzonder dat het totale teruggeleverde vermogen groter is dan het opgewekte vermogen van de SMA (458 vs 910). Zijn er meer opwekkers?
edit: het verschil lijkt in de berekening van n te zitten. Ik tel op, jij hebt een minus staan. - en - is plus, dus die berekening wordt positief in plaats van negatief.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 03-06-2024 16:18 . Reden: berekening n ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
ChrisM schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Bij mij werkt solcast beter in het voorspellen. Doet het nu best aardig!
En nu niet meer. Ik had een paar HACS integraties die een update hadden. Bij Solcast kreeg ik wat vreemd gedrag - eerst wilde hij niet updaten en na een herstart van HA kreeg ik een lege repository pagina. De link naar de github repository gaf ineens een 404. Ik heb maar niet meer op update gedrukt en eerst uitgezocht wat er fout was.

Blijkbaar is de dev van deze integratie een beetje gefrustreerd geraakt en heeft de complete repository verwijderd en z'n github account gesloten.

Bij mij gaf het geen problemen maar er zijn mensen bij wie HA hierdoor niet meer wil booten

Popcorn draadje:
https://github.com/hacs/integration/issues/3745

Ik heb Solcast maar even verwijderd in afwachting van iemand die de handschoen oppakt en een fork in HACS publiceert. Tot die tijd maar terug naar de - ook bij mij - minder nauwkeurige forecast.solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Bravo

Second Best

dixet schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:07:
[...]

En nu niet meer. Ik had een paar HACS integraties die een update hadden. Bij Solcast kreeg ik wat vreemd gedrag - eerst wilde hij niet updaten en na een herstart van HA kreeg ik een lege repository pagina. De link naar de github repository gaf ineens een 404. Ik heb maar niet meer op update gedrukt en eerst uitgezocht wat er fout was.

Blijkbaar is de dev van deze integratie een beetje gefrustreerd geraakt en heeft de complete repository verwijderd en z'n github account gesloten.

Bij mij gaf het geen problemen maar er zijn mensen bij wie HA hierdoor niet meer wil booten

Popcorn draadje:
https://github.com/hacs/integration/issues/3745

Ik heb Solcast maar even verwijderd in afwachting van iemand die de handschoen oppakt en een fork in HACS publiceert. Tot die tijd maar terug naar de - ook bij mij - minder nauwkeurige forecast.solar.
BJReplay heeft de Solcast code geforked en aangeboden voor HACS integratie. Onderaan de discussie lijkt het geaccepteerd te zijn.

Edit: Hier werkt het
https://github.com/BJReplay/ha-solcast-solar

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 03-06-2024 17:30 . Reden: Nieuwe integratie werkt ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:43

Ottooo

Vuurvlieg

xavier_82 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Philips Somneo Sleep & Wake Up Light HF3672/01

[Afbeelding]
Wait...
What...

Deze kan je aan HA koppelen...?

Mijn vrouw heeft deze al een paar jaar op haar nachtkastje staan, ik wist niet eens dat deze slim was...

The possibilities! :*)

edit:
Never mind, we hebben de niet-smart-versie... -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Ottooo op 03-06-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bravo
Die werkt.

Ik heb inderdaad 3 SMA''s die ik nog moet combineren, maar wilde eerst met 1 omvormer proberen.

Dank voor het delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9b7vEcmE091VFtmvR0UPXCIWvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pF5n5XtQQsp3UXXvSC0OrXX7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2024 16:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 13:33
tot voor kort gebruikte ik deze nodes in nodered:
https://powersaver.no/ in combinatie met 'nordpool' data.

(er was nog geen goeie manier om EPEX data te gebruiken.

om een of andere reden werkte mijn flow niet meer (na een update).
en ondertussen heb ik gezien dat je ook de EPEX data kan binnen nemen in HomeAssistant.

Nu zou ik graag weer hetzelfde gaan opbouwen..
schakelaar aan/uit zetten tijdens de goedkoopste uren.

heeft iemand hier enkele tips van goede (bestaande) nodes, of zelf iets uitgewerkt die hij kan delen?
liefst aan de hand van de 'sensor.epex_spot_data_net_price' data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

TWKterry

Master Mariner

Ottooo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Wait...
What...

Deze kan je aan HA koppelen...?

Mijn vrouw heeft deze al een paar jaar op haar nachtkastje staan, ik wist niet eens dat deze slim was...

The possibilities! :*)
Ik gebruik deze https://github.com/theneweinstein/somneo
kan via HACS geinstalleerd worden; zoeken op Somneo

[ Voor 10% gewijzigd door TWKterry op 03-06-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 16-09 16:37
Na het aansluiten van een usb hub is mijn zigbee netwerk plots offline gegaan.
Dus ik de usb losgekoppeld en alles weer aangesloten zoals het was. Het zigbee netwerk blijft echter offline.
De Conbee stick is met een verlengkabel aangesloten en zit in hetzelfde poortje als voorheen.

Wat kan er voor zorgen dat het netwerk offline gaat en niet meer reageert? Het terugzetten van een backup haalt helaas niks uit. Het gaat om een Raspberry 4 met een conbee2 stick.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

Rhapsody

In Metal We Trust

TWKterry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:15:
[...]

Ik gebruik deze https://github.com/theneweinstein/somneo
kan via HACS geinstalleerd worden; zoeken op Somneo
Bij mij verliest Somneo elke keer de WiFi verbinding. Dat ding kan alleen op 2.4GHz las ik. Mijn netwerk doet zowel 5GHz als 2.4GHz, maar wel met dezelfde naam.
Speelt dat hij jou ook?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Wie kan me op weghelpen? Ik wil langs de trap een ledstrip maken die op basis van geluid of beweging liefst als looplicht aan/uit gaat.

Ik heb al eens gekeken maar er is best veel keuze. Kwam al uit op WLED software, werkt dat ook samen met HA of is dat of het een of het ander?

Daarnaast de hardware heb ongeveer 15m nodig, welke leds kan het beste gebruiken en welke voeding? Heeft iemand dit al eens uitgezocht? Want ik heb geen idee wat ik nu het beste kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
@Vaevictis_

https://www.home-assistant.io/integrations/wled/

Ik zou hier eens kijken:
DIY Ambilight howto?

Welke voeding is afhankelijk van type LEDs (aantal mA per led) en de hoeveelheid op de strip.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om op meerdere plekken in te voeden ivm spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
Iemand goed in multiscrape?
Heb het al eens gebruikt en toen ging het beter ;)

Ik wil data van een interne pagina hebben, zonnecollector installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oZPMvs12jTPybW0N896vxoB-k0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FD3TWqWKiAhTqcNctXxWfWB1.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
multiscrape:
  - name: Schuco scraper
    resource: http://192.168.0.12
    scan_interval: 10
    sensor:
      - unique_id: collector_temp
        name: Collector Temperatuur
        select: "html > body > div#s1item2name"
        value_template: '{{ value.split("°")[0] }}'

Op zich iet simpel... denk ik.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-06-2024 10:26 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:25:
Ik wil langs de trap een ledstrip maken die op basis van geluid
Lijkt me irritant. Een keer kuchen en je trap licht op, ook al loop je er niet op? :)
of beweging
Dat is handiger.
Ik heb al eens gekeken maar er is best veel keuze. Kwam al uit op WLED software, werkt dat ook samen met HA of is dat of het een of het ander?
WLED is software die op een ESP draait, op je led-controller. Niet een dienst op je server naast HA of zo. Of WLED samenwerkt met HA is wel héél makkelijk te vinden? :P
Daarnaast de hardware heb ongeveer 15m nodig, welke leds kan het beste gebruiken en welke voeding? Heeft iemand dit al eens uitgezocht?
Hangt er helemaal van af wat je wilt. Eén kleur, meerdere kleuren, meerdere tinten wit? Alle leds op een strip dezelfde kleur en intensiteit, of moet elke led individueel adresseerbaar zijn? Wordt het één lange sliert of worden het veel korte stukjes (per trede een strip)? Heb je een specifieke maat profiel waar het in moet passen? Kun je makkelijk powerinjection doen op meerdere punten?

Bovenstaande staat overigens helemaal los van HA (of je het nou alleen gaat aansturen met de controller, of ook via HA/Domoticz/Homey/Node-red maakt voor de keuze van de specifieke leds niet echt uit), dus misschien is dit project beter op z'n plek in een apart topic. Ik zou dan wel iets meer uitzoeken/meegeven van wat je precies wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Bongoarnhem schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:37:
Dus ik de usb losgekoppeld en alles weer aangesloten zoals het was. Het zigbee netwerk blijft echter offline.
De Conbee stick is met een verlengkabel aangesloten en zit in hetzelfde poortje als voorheen.

Wat kan er voor zorgen dat het netwerk offline gaat en niet meer reageert? Het terugzetten van een backup haalt helaas niks uit. Het gaat om een Raspberry 4 met een conbee2 stick.

Iemand suggesties?
Heb je misschien de te gebruiken usb poort op basis van het poortnummer (iets als ttyUSB0) ingesteld? Bij het opstarten van home assistant wil hij de nummertjes nog wel eens omwisselen. Beter is om de friendly name te gebruiken (iets als /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0).
Die friendly name kan je vinden onder de systeeminstellingen -> hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
RedPas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
Iemand goed in multiscrape?
Heb het al eens gebruikt en toen ging het beter ;)

Ik wil data van een interne pagina hebben, zonnecollector installatie.
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
yaml= multiscrape:
  - name: Schuco scraper
    resource: http://192.168.0.12
    sensor:
      - unique_id: collector_temp
        name: Collector Temperatuur
        select: "html > body > div#s1item2name"
        value_template: '{{ value.split("°")[0] }}'

Op zich iet simpel... denk ik.
Ik ben niet zo goed in selectors, maar omdat het een id is zou
select: "#s1item2name"
genoeg moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
dixet schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Ik ben niet zo goed in selectors, maar omdat het een id is zou

[...]

genoeg moeten zijn
Dat dacht ik ook, maar blijft op unavailable staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:27

Vos

AFCA

RedPas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Dat dacht ik ook, maar blijft op unavailable staan
Dat is wel vreemd, is de ID wel uniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Vos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Dat is wel vreemd, is de ID wel uniek?
voor zover ik kan zien wel ja
<p id="s1item2name">50.7 °C</p> is temp van de panelen
<p id="s1item4name">47.7 °C</p> is temp van opslag
<p id="s1item8name">0.0 kW</p> opgewekt vermogen
<p id="s1item12name">49 %</p> loading level opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
RedPas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:06:
[...]

voor zover ik kan zien wel ja
<p id="s1item2name">50.7 °C</p> is temp van de panelen
<p id="s1item4name">47.7 °C</p> is temp van opslag
<p id="s1item8name">0.0 kW</p> opgewekt vermogen
<p id="s1item12name">49 %</p> loading level opslag
Heb niet alles terug gelezen maar heb je debug logging aanstaan? Dan kan je zien of het uberhaupt wel in de data zit. Ik zie namelijk al een javascript onload() call staan. wellicht wordt de data via javascript opgehaald en is het niet als html beschikbaar.

https://github.com/daniel...tant-note-troubleshooting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Heb niet alles terug gelezen maar heb je debug logging aanstaan? Dan kan je zien of het uberhaupt wel in de data zit. Ik zie namelijk al een javascript onload() call staan. wellicht wordt de data via javascript opgehaald en is het niet als html beschikbaar.

https://github.com/daniel...tant-note-troubleshooting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCGQiBibScnPKkyhGMKkn3jbftM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McQGo1DHToHU1lPiAMGNVN2c.png?f=fotoalbum_large

Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.multiscrape.sensor
Bron: custom_components/multiscrape/sensor.py:167
integratie: Multiscrape scraping component (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:47:06 (545 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 10:17:20

Schuco scraper # Collector Temperatuur # Unable to scrape data: Could not find a tag for given selector Consider using debug logging and log_response for further investigation.

[ Voor 22% gewijzigd door RedPas op 04-06-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
weet niet wat je precies wil laten zien maar dat is idd javescript :)

Dus heb je al in je logs gekeken? of via het network traffic tablet gekeken? Mogelijk dat de data dus niet in HTML pagina zit maar dat de javascript je data 'ophaalt' zodra je pagina geladen is.

Dus check je
code:
1
-soup.txt
even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RedPas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:16:
[...]
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.multiscrape.sensor
Bron: custom_components/multiscrape/sensor.py:167
integratie: Multiscrape scraping component (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:47:06 (545 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 10:17:20

Schuco scraper # Collector Temperatuur # Unable to scrape data: Could not find a tag for given selector Consider using debug logging and log_response for further investigation.
ok, dus het werkte eerste wel, duidelijk. Even de logging aangooien zoals ze zelf ook zeggen. Kijken wat je daar kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:22:
[...]

ok, dus het werkte eerste wel, duidelijk. Even de logging aangooien zoals ze zelf ook zeggen. Kijken wat je daar kan zien.
ik heb nog geen data ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_d0Y7nUeGt0QQHDAkZHXTxtsRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPvpz1BnzqXSsi4mD9AQerAd.png?f=fotoalbum_large

Dus de string rechts in beeld heb ik nodig, deze bevat alle waardes.
Mss beter te vangen met Node red dan scrapen?
Kan de site wel in HA tonen via webcard, maar wil graag de waardes appart binnen hebben om ze in grafieken te gooien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG_tzWhb9DhNFE9s8E8YSNVI1wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpl7CcB7em3lgWJSyjF5fw6z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door RedPas op 04-06-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas De pagina ook bekeken met JS uit?

En daarnaast dus ook alleen
YAML:
1

geprobeerd?

Want "html > body > div#s1item2name" is zeker niet correct gezien het id bij een p-element hoort en niet bij een div-element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Septillion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:31:
@RedPas De pagina ook bekeken met JS uit?

En daarnaast dus ook alleen
YAML:
1

geprobeerd?

Want "html > body > div#s1item2name" is zeker niet correct gezien het id bij een p-element hoort en niet bij een div-element.
Eerst en vooral dank voor jullie tijd, zoals je kan zien ben ik geen held ik dit stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOiC3mR5bS0chpod5xCHwSDg4rI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kaKt19TYKsHaD2Hbb6IOeUXI.png?f=user_large

heb nu deze select: "#s1item2name"

[ Voor 20% gewijzigd door RedPas op 04-06-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Bravo Alleen de default van je P1 klopt nu niet gezien je waardes eigenlijk in Watt zijn. Dus nog even maal 1000.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Zero Meter Export SE2200
description: >-
  Zero Meter Export SE2200

trigger:
    entity_id:
condition:
  - condition: []
action:
    data:
        {% set p_max = 2.200 -%}
        {% set p_meter = states('sensor.p1_meter_active_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}
        {% set se = states('sensor.solaredge2200_ac_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}
        {% set n = (se + p_meter) / s -%}
    target:
      entity_id: number.solaredge2200_active_power_limit
  - delay:

Dat zorgt er voor dat je limiet naar 100% gaat indien P1 onbeschikbaar. Heb je liever 0% dan de deault van de P1 negatief maken (float(default=p_max * -1000) / 1000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

RedPas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:24:
[...]

ik heb nog geen data ontvangen.
[Afbeelding]

Dus de string rechts in beeld heb ik nodig, deze bevat alle waardes.
Mss beter te vangen met Node red dan scrapen?
Kan de site wel in HA tonen via webcard, maar wil graag de waardes appart binnen hebben om ze in grafieken te gooien
[Afbeelding]
Zie ik het goed dat die webpagina een interne API aanroept die CSV teruggeeft? Misschien is dat makkelijker te doen dan een HTML pagina scrapen?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Mavamaarten schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Zie ik het goed dat die webpagina een interne API aanroept die CSV teruggeeft? Misschien is dat makkelijker te doen dan een HTML pagina scrapen?
Euh 8)7 Help? |:(
Sorry voor mn onwetendheid, maar je bevestigd mn vermoeden dat ik beter af ben met Node red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RedPas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Eerst en vooral dank voor jullie tijd, zoals je kan zien ben ik geen held ik dit stuk.
[Afbeelding]

heb nu deze select: "#s1item2name"
Zet nu eerst je logging eens aan :) . Dat gaat je veel meer duidelijkheid brengen dan iets anders op dit moment.

Op de link die je gaf kan je lezen wat het doet. samenvatting: staat je info niet in `...-soup.txt` dan wordt de data niet gescraped van de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas Dat klinkt inderdaad alsof de waardes via JS geladen worden. Dan kan de scrap ze niet vinden.

Maar in de inspector heb je dus de URL die aangeroepen wordt om alle waardes op te vragen. Daar staat waarschijnlijk onder 'Header' de GET url. Die kan je ook in de restfull integratie gooien en gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Dank aan allen! Via Node red en http request krijg ik de string.
Nu de string opslitsen naar de juiste sensors.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHGXWSOsm6CU5vjcRktQ_Dt_W8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IL3JvvqzmqnJynK2ZIwAw2gm.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door RedPas op 04-06-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas Kan je net zo makkelijk dus ook in HA doen...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rest:
  - resource: [URL]
    scan_interval: 60
    sensor:
      - name: Schüco temperature 2
        unique_id: schuco_temp2
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: "°C"
        value_template: "{{ value.split(',')[1] }}"

Waar je dus nog meer sensoren en binary sensoren toe kunt voegen voor de andere waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Septillion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:38:
@RedPas Kan je net zo makkelijk dus ook in HA doen...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rest:
  - resource: [URL]
    scan_interval: 60
    sensor:
      - name: Schüco temperature 2
        unique_id: schuco_temp2
        device_class: temperature
        value_template: "{{ value.split(',')[1] }}"

Waar je dus nog meer sensoren en binary sensoren toe kunt voegen voor de andere waardes.
Hoe bedoel je?
Heb vlug wat geknutseld in node red
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK6BoJFqV14UbM6MO1Ve6dfeJqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXRCJ8dzUMW23zkEHtEQxXXE.png?f=fotoalbum_large

Wss is dit niet de manier, maar het werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas Omdat je met de scrap ook juist naar een HA oplossing ging. Dat kan dus nog steeds, de snelle knutsel ervoor heb ik je gegeven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:28

paQ

OK ik geef het op...

Waarom krijg ik netjes een reactie uit dit:
YAML:
1
2
shell_command:
  get_flow_temp: 'ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no paq@192.168.108.78 "docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r -f FlowTemp"'

Maar "unknown" uit dit?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: template 
    sensors:
      flow_temp:
        value_template: >  
          {% set output = subprocess.run(["ssh", "-i", "/config/.ssh/id_rsa", "paq@192.168.108.78", "docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r -f FlowTemp"], capture_output=True) %}
          {{ output.stdout.decode('utf-8').strip() }}  # Extract and format output

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Zo ver ik weet is subprocess.run geen ondersteunde Jinja in HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Septillion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:24:
@paQ Zo ver ik weet is subprocess.run geen ondersteunde Jinja in HA...
OK

simpelere versie dan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: command_line
    name: Flow_Temp
    command: 'ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no paq@192.168.108.78 "docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r -f FlowTemp"'
    unit_of_measurement: '°C'
    value_template: '{{ value | float }}'

Ik krijg hierop ook gewoon "Unknown"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Wat als je even 1 op 1 value gebruikt zonder float filter? Misschien unit ook nog even weghalen.

Maar is het idee van de eBUSd Addon niet dat alles beschikbaar is via MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Het is sowieso nutteloos om die waarde om te zetten naar een float, alle states zijn toch strings

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Septillion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:41:
@paQ Wat als je even 1 op 1 value gebruikt zonder float filter? Misschien unit ook nog even weghalen.

Maar is het idee van de eBUSd Addon niet dat alles beschikbaar is via MQTT?
Ja maar dat heeft echt een ruk resolutie met veel drop outs, fouten enz.
Terwijl ik lukraak waardes handmatig kan opvragen. Dus wilde eigenlijk simultaan voor een stuk of 5 waardes elke 10 sec automatisch laten pollen naar / als een sensor.

Maar ik zie op deze wijze heel de sensor niet tevoorschijn komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:42:
Het is sowieso nutteloos om die waarde om te zetten naar een float, alle states zijn toch strings
wat zou dan de meest eenvoudige wijze zijn een sensor aan te maken van dat command dat elke 10 sec pollt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:50:
[...]

wat zou dan de meest eenvoudige wijze zijn een sensor aan te maken van dat command dat elke 10 sec pollt?
Ik had het puur over dit stukje
YAML:
1

Dat voegt niets toe, als het zou werken zou je de output van je command omzetten naar een numierieke waarde. Die wordt dan vervolgens weer gewoon een string omdat states nu eenmaal strings zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:54:
[...]

Ik had het puur over dit stukje
YAML:
1

Dat voegt niets toe, als het zou werken zou je de output van je command omzetten naar een numierieke waarde. Die wordt dan vervolgens weer gewoon een string omdat states nu eenmaal strings zijn.
Ik heb hem nu zo erin gezet, maar de sensor wordt helemaal niet aangemaakt lijkt het :?
Ik zie hem nergens terug iig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:

command: 'ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no paq@192.168.108.78 "docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r -f FlowTemp"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Ja maar dat heeft echt een ruk resolutie met veel drop outs, fouten enz.
Dan zou ik eens kijken waarom. Gewoon eens spelen met MQTT explorer ofzo. Dus niet gelijk sensoren etc, eerst eens handmatig en volle response checken. Want met alle documentatie zou ik niet inzien waarom daar niet alles ook gewoon mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Septillion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:11:
[...]

Dan zou ik eens kijken waarom. Gewoon eens spelen met MQTT explorer ofzo. Dus niet gelijk sensoren etc, eerst eens handmatig en volle response checken. Want met alle documentatie zou ik niet inzien waarom daar niet alles ook gewoon mogelijk is...
Het punt is dat er een werkelijke shitload aan waardes binnen komen. 594 'bekend' en nog een enorme trits aan onbekend.
En ondanks dat ik ze r1 maak, komen ze pas om de zoveel polls mee, en als ze 'missen' zit ik soms minuten lang zonder update

Ik heb die route eigenlijk na 4 dagen klooien wel opgegegeven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15-09 09:42
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb hem nu zo erin gezet, maar de sensor wordt helemaal niet aangemaakt lijkt het :?
Ik zie hem nergens terug iig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:

Zo te zien gebruik je nog de legacy versie van command_line.

Probeer eerst eens je sensor om te zetten naar het huidige format zoals in https://www.home-assistan...ions/command_line/#sensor beschreven.

Voorbeeld van mijn kant:

YAML:
1
2
3
4
5
- binary_sensor:
    name: Pi-Hole Block Status
    scan_interval: 30
    command: "curl -k -XGET 'https://pihole.tech-nicole.lan/admin/api.php?status&auth=key"
    value_template: "{{ value_json.status == 'enabled' }}"

Dit zit dan onder de command_line key in configuration.yaml

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 04-06-2024 13:16 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:39
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:25:
Wie kan me op weghelpen? Ik wil langs de trap een ledstrip maken die op basis van geluid of beweging liefst als looplicht aan/uit gaat.

Daarnaast de hardware heb ongeveer 15m nodig, welke leds kan het beste gebruiken en welke voeding? Heeft iemand dit al eens uitgezocht? Want ik heb geen idee wat ik nu het beste kan nemen.
ik heb deze gemaakt:
https://www.twoenter.nl/b...n-en-sturen-met-domoticz/

inmiddels heb ik m'n voorzien van ESPhome. met deze code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
esphome:
  name: ledstrip-op-de-trap
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  comment: "Ledstrip op de trap naar de eerste verdieping. 192.168.2.85"

# Enable logging
logger:

web_server:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
      key: "nLJtG0CPnguVE5zuUrFAMcC7IkuQDqZdDrPARh1X1H0="

ota:
  password: "9c8d9c41bb4bb7c1ec2e2b10a310b648"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  # use_address: 192.168.2.11
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.2.85
    gateway: 192.168.2.1
    subnet: 255.255.255.0

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Ledstrip-Op-De-Trap"
    password: "R5odT4zAJtPC"

captive_portal:

# Example configuration entry
light:
  - platform: monochromatic
    name: "Ledstrip op de trap"
    output: output_component1

# Example output entry
output:
  - platform: esp8266_pwm
    id: output_component1
    pin: 12

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Zo te zien gebruik je nog de legacy versie van command_line.

Probeer eerst eens je sensor om te zetten naar het huidige format zoals in https://www.home-assistan...ions/command_line/#sensor beschreven.

Voorbeeld van mijn kant:

YAML:
1
2
3
4
5
- binary_sensor:
    name: Pi-Hole Block Status
    scan_interval: 30
    command: "curl -k -XGET 'https://pihole.tech-nicole.lan/admin/api.php?status&auth=key"
    value_template: "{{ value_json.status == 'enabled' }}"

Dit zit dan onder de command_line key in configuration.yaml
ik zie even niet wat er anders is aan dat format dan?

edit:

AH!
command_line
- sensor:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

TWKterry

Master Mariner

Rhapsody schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:18:
[...]
Bij mij verliest Somneo elke keer de WiFi verbinding. Dat ding kan alleen op 2.4GHz las ik. Mijn netwerk doet zowel 5GHz als 2.4GHz, maar wel met dezelfde naam.
Speelt dat hij jou ook?
@Rhapsody Ik heb wel beide 2.4GHz en 5GHz maar onder verschillende namen. Draait hier al een aantal 3-4? jaar zonder problemen. Wordt elke dag opnieuw ingesteld door HA aan de hand van een kalender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

@Dutchess_Nicole en @TheFes

Het was een combi van beide denk ik :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
command_line:
  - sensor:
      name: Flow Temp CL
      command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no paq@192.168.108.78 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r -f FlowTemp'"
      command_timeout: 30
      unique_id: flow_temp_sensor_CL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3S9to6IYYf6Xj9X8hoAn1DYUKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCPlX8OIKXdO8Fo0BUhnF2SV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-06-2024 14:41 . Reden: Fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Het punt is dat er een werkelijke shitload aan waardes binnen komen. 594 'bekend' en nog een enorme trits aan onbekend.
En ondanks dat ik ze r1 maak, komen ze pas om de zoveel polls mee, en als ze 'missen' zit ik soms minuten lang zonder update

Ik heb die route eigenlijk na 4 dagen klooien wel opgegeven....
Op zich hoeft shitload niet een issue te zijn. Komen hier ook tientallen berichten per seconde over MQTT.

Maar verder ben ik niet bekend met Ebus. Maar als ik naar je commando en de documentatie kijk, deed je dan wel een get? Daarmee kan je ook nog een priority instellen.

En er is zelfs MQTT Autodiscovery... Dat nog getest?

En ja, het is misschien wat doorzagen. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat de primaire methode van een addon gewoon niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Septillion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Op zich hoeft shitload niet een issue te zijn. Komen hier ook tientallen berichten per seconde over MQTT.

Maar verder ben ik niet bekend met Ebus. Maar als ik naar je commando en de documentatie kijk, deed je dan wel een get? Daarmee kan je ook nog een priority instellen.

En er is zelfs MQTT Autodiscovery... Dat nog getest?

En ja, het is misschien wat doorzagen. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat de primaire methode van een addon gewoon niet werkt...
laat ik het zo stellen, ik heb via mqtt nog geen methode gevonden waarbij je handmatig een request doet naar de broker. Je kunt wel aangeven dat je hem zsm wilt hebben maar ook dan is het wachten tot ie voorbij komt zo lijkt het.

Ik zie in explorer best wat zaken die elke 10 seconden worden ververst, maar andere zaken (veruit de meeste) maar eens in de 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
wautah91 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:24:
[...]

ik heb deze gemaakt:
https://www.twoenter.nl/b...n-en-sturen-met-domoticz/

inmiddels heb ik m'n voorzien van ESPhome. met deze code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
esphome:
  name: ledstrip-op-de-trap
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  comment: "Ledstrip op de trap naar de eerste verdieping. 192.168.2.85"

# Enable logging
logger:

web_server:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
      key: "nLJtG0CPnguVE5zuUrFAMcC7IkuQDqZdDrPARh1X1H0="

ota:
  password: "9c8d9c41bb4bb7c1ec2e2b10a310b648"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  # use_address: 192.168.2.11
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.2.85
    gateway: 192.168.2.1
    subnet: 255.255.255.0

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Ledstrip-Op-De-Trap"
    password: "R5odT4zAJtPC"

captive_portal:

# Example configuration entry
light:
  - platform: monochromatic
    name: "Ledstrip op de trap"
    output: output_component1

# Example output entry
output:
  - platform: esp8266_pwm
    id: output_component1
    pin: 12
Dank, ik ga voor deze controller vooral USB-C PD is een uitkomst en ingebouwde microfoon. Nu nog een 5m ledstip vinden met COB leds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 00:14

BiG-GuY

Bongoarnhem schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:37:

Iemand suggesties?
Welke Zigbee software gebruik je met je Conbee2 stick? Al in de logs gekeken van die add-on of integratie om te zien wat hij zegt? Vermoed dat het adres van de Conbee stick is veranderd en dat hij ingesteld is in je Zigbee software met dat pad i.p.v. het serienummer van de stick.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een afbeelding waar een tijdstempel inzit welke ik dynamisch in een picture card wil zetten. Aangezien een picture card zelf geen templates ondersteund gebruik ik de config-template-card hiervoor. Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat.

Het volgende werkt wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: custom:config-template-card
entities:
  - states['image_processing.platerecognizer_oprit']
card:
  type: picture
  image: >-
    https://xxx.duckdns.org:8123/local/images/platerecognizer/platerecognizer_oprit_2024-06-03_15-28-01.png

Maar het volgende werkt niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entities:
card:
    https://xxx.duckdns.org:8123{{state_attr('image_processing.platerecognizer_oprit','save_file_folder')
    | replace('config/www',
    'local')}}/{{state_attr('image_processing.platerecognizer_oprit','friendly_name')}}_{{state_attr('image_processing.platerecognizer_oprit','last_detection')}}.png

De template die ik bij image heb ingevoerd levert een geldige URL op en als ik die los opvraag krijg ik ook netjes de afbeelding te zien (getest via de ontwikkeltools).

Iemand enig idee? Of een heel andere oplossing? :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
leejoow schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:02:
Ik heb een afbeelding waar een tijdstempel inzit welke ik dynamisch in een picture card wil zetten. Aangezien een picture card zelf geen templates ondersteund gebruik ik de config-template-card hiervoor. Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat.

Het volgende werkt wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
entities:
card:
    https://xxx.duckdns.org:8123/local/images/platerecognizer/platerecognizer_oprit_2024-06-03_15-28-01.png

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entities:
card:
    https://xxx.duckdns.org:8123{{state_attr('image_processing.platerecognizer_oprit','save_file_folder')
    | replace('config/www',
    'local')}}/{{state_attr('image_processing.platerecognizer_oprit','friendly_name')}}_{{state_attr('image_processing.platerecognizer_oprit','last_detection')}}.png

De template die ik bij image heb ingevoerd levert een geldige URL op en als ik die los opvraag krijg ik ook netjes de afbeelding te zien (getest via de ontwikkeltools).

Je kunt ook als je deze custom card gebruikt nog steeds geen jinja templates gebruiken voor picture. Je moet Javascript gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 16:10
JME schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:11:
[...]

Vergelijkbare situatie hier. Ik zit te broeden op een extra tellertje voor het warmwater-gasverbruik. Die zou dan moeten gaan lopen op het moment dat de ketel in warmwaterbedrijf is. De rest van het verbruik is dan vanzelf voor verwarming. Allermooiste zou zelfs zijn als je bijvoorbeeld maandelijks het warmwater-gasverbruik in de parameters van mindergas.nl kon bijwerken via de api, net als de gewone dagelijkse meterstanden :)
Hoi Jamie,

Is het nog gelukt om het op te splitsen? Ik zit met dezelfde vraag. Heb geen OTGW, maar een Nefit ketel, met EMS gateway (https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl). Ik kan wel zien of die het huis aan het verwarmen is, of warm water aan het maken is. Recent een nieuwe meter gekregen die per 5 minuten gasverbruik doorgeeft.

Ik wil het graag splitsen in 3-en: gasverbruik voor verwarming, warm water, en koken. De laatste natuurlijk als de CV niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:25

pietje63

RTFM

leejoow schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:02:

Het volgende werkt wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
entities:
card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entities:
card:
    | replace('config/www',

Kun je niet werken met een 'helper' template die als state de juiste url geeft? Ik heb eerder beperkingen in dashboards daarmee opgelost

Overigens lijkt je doel een snapshot te zijn? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan dit ook met de picture card en de camera als entiteit

[ Voor 4% gewijzigd door pietje63 op 05-06-2024 10:52 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:53

JME

zeg maar Jamie

Sir Bacon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Hoi Jamie,

Is het nog gelukt om het op te splitsen? Ik zit met dezelfde vraag. Heb geen OTGW, maar een Nefit ketel, met EMS gateway (https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl). Ik kan wel zien of die het huis aan het verwarmen is, of warm water aan het maken is. Recent een nieuwe meter gekregen die per 5 minuten gasverbruik doorgeeft.

Ik wil het graag splitsen in 3-en: gasverbruik voor verwarming, warm water, en koken. De laatste natuurlijk als de CV niet aanstaat.
Ja, soort van. Ik heb dezelfde EMS gateway en heb twee utility meters aangemaakt die het maandelijks energieverbruik van de ketel voor verwarming en voor warmwater bijhouden. Dat doen ze op basis van sensor.boiler_nrgheat en sensor.boiler_nrgww, in kWh. Daarnaast haal ik uit de slimme meter (in mijn geval via een Toon) het gasverbruik in m3 per maand. Met de verhouding in kWh tussen nrgheat en nrgww verdeel ik het gasverbruik in m3 over verwarming en warmwater. Het gasverbruik voor warmwater voer ik vervolgens met terugwerkende kracht per maand handmatig in op mindergas.nl. Op mijn vraag aan de sitebeheerder of we dat laatste ook automatisch kunnen uploaden, net als de meterstanden, heb ik helaas nooit een reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:40:
Heeft iemand ervaring met de Tapo T315 slimme thermometer/vochtigheidsmeter in HA? Binnen het Tapo domein heb je hun eigen hub nodig om bijvoorbeeld een stekker te schakelen op basis van een T315 waarde. Ik ben benieuwd of dat ook zonder hub via HA met custom integration Tapo Controller zou kunnen.
Inmiddels iets verder, dus voor wie zich hetzelfde afvraagt: de T315 babbelt alleen via een eigen netwerk van een hub, niet via wifi. Als je de T315 rechtstreeks zou willen uitlezen dan heb je dus altijd een hub-achtig iets nodig. Voor die twee tientjes kun je dan net zo makkelijk een originele Tapo H100 inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
JME schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Ja, soort van. Ik heb dezelfde EMS gateway en heb twee utility meters aangemaakt die het maandelijks energieverbruik van de ketel voor verwarming en voor warmwater bijhouden. Dat doen ze op basis van sensor.boiler_nrgheat en sensor.boiler_nrgww, in kWh. Daarnaast haal ik uit de slimme meter (in mijn geval via een Toon) het gasverbruik in m3 per maand. Met de verhouding in kWh tussen nrgheat en nrgww verdeel ik het gasverbruik in m3 over verwarming en warmwater. Het gasverbruik voor warmwater voer ik vervolgens met terugwerkende kracht per maand handmatig in op mindergas.nl. Op mijn vraag aan de sitebeheerder of we dat laatste ook automatisch kunnen uploaden, net als de meterstanden, heb ik helaas nooit een reactie ontvangen.
Dank voor het snelle antwoord. Ik wil het eigenlijk per 5 minuten doen.
- Als in deze 5 minuten DHW het meeste actief is --> gasverbruik = gasverbuik.DHW
- Als in deze 5 minuten Heating het meeste actief is --> gasverbruik = gasverbruik.Heating
- Als in deze 5 minuten de CV uitstond --> gasverbruik = gasverbruik.koken
Ik zal eens gaan stoeien met voorwaardelijk utility meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TheFes schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Je kunt ook als je deze custom card gebruikt nog steeds geen jinja templates gebruiken voor picture. Je moet Javascript gebruiken.
Heb je hier toevallig een voorbeeld van? Ik krijg dit niet gevonden....
pietje63 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Kun je niet werken met een 'helper' template die als state de juiste url geeft? Ik heb eerder beperkingen in dashboards daarmee opgelost

Overigens lijkt je doel een snapshot te zijn? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan dit ook met de picture card en de camera als entiteit
Dit heb ik ook geprobeerd en dat lukt ook niet. Het betreffen overigens inderdaad snapshots, die zijn gemaakt op het moment dat ik een kentekenherkenning laat lopen. Dat zijn opgeslagen PNG bestanden en niet een snapshot van een live camera helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
leejoow schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Heb je hier toevallig een voorbeeld van? Ik krijg dit niet gevonden....

[...]

Dit heb ik ook geprobeerd en dat lukt ook niet. Het betreffen overigens inderdaad snapshots, die zijn gemaakt op het moment dat ik een kentekenherkenning laat lopen. Dat zijn opgeslagen PNG bestanden en niet een snapshot van een live camera helaas.
er staan voorbeelden in de documentatie van de kaart. Ik kan verder geen Javascript, dus daarmee kan ik je niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09
Sir Bacon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:03:
[...]

- Als in deze 5 minuten DHW het meeste actief is --> gasverbruik = gasverbuik.DHW
- Als in deze 5 minuten Heating het meeste actief is --> gasverbruik = gasverbruik.Heating
Wat ik doe, is een utility meter met meerdere tariffs. Dan een automation instellen, die het juiste tariff instelt (is gewoon een select) o.b.v. de door jou gestelde voorwaarden. Dus als jij ergens af kunt leiden dat DHW aan staat, dan stel je het tariff DHW in van de utility meter gasverbruik.
Enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TheFes schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
[...]

er staan voorbeelden in de documentatie van de kaart. Ik kan verder geen Javascript, dus daarmee kan ik je niet helpen.
Hmz, dan heb ik daar vol overheen gekeken, ik duik er nog een keer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:00

MJV

-nevermind, gelukt-

[ Voor 94% gewijzigd door MJV op 05-06-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
@MJV dan heeft mijn post ook geen nut meer.

[ Voor 70% gewijzigd door Clumsy Smurf op 05-06-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Sir Bacon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Koken wordt inderdaad lastig, dan loop je tegen de vijfminutenbeperking aan. Hier opgelost met een inductiekookplaat ;)

Hmm, zat hier nog ff over door te denken. Hoe ga je je gasverbruik voor koken detecteren in de winter als de verwarming tijdens het koken aan staat? Of als iemand anders in huis gaat douchen tijdens het koken? Of als je warm water gebruikt bij het koken? Dat, in combinatie met de grofmazige vijfminutenupdates, maakt de verdeling best onnauwkeurig.

[ Voor 22% gewijzigd door JME op 06-06-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:25

pietje63

RTFM

JME schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Koken wordt inderdaad lastig, dan loop je tegen de vijfminutenbeperking aan. Hier opgelost met een inductiekookplaat ;)
En heb je dan een slimme meter voor de Perilex aansluiting gevonden, anders is het maar een halve oplossing ?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Laatst online: 13-09 21:55
Momenteel loop ik vast in de initiele configuratie / setup van Home Assistant Container in Docker met een Sonoff ZBDongle-E Dongle.

Het lijkt er op dat het mappen van de Dongle naar de container het probleem veroorzaakt.
Ik draai HA in docker omdat ik het wil gebruiken op een linux server die ik ook voor andere doeleinden gebruik.

Samenvatting van Hardware en Software Situatie

Hardware:
PC: Ryzen 3 met laatste stable ubuntu
USB-apparaat: Sonoff ZBDongle-E
Firmware: Geflasht met MultiPAN RCP (Zigbee + Thread for Silabs Multiprotocol Addon)(https://dialedin.com.au/blog/sonoff-zbdongle-e-rcp-firmware)
Software:
Docker: Docker Desktop
Container management: Portainer
Home Assistant: Draait in een Docker container
Versie: homeassistant/home-assistant, laatste stable
Probleemomschrijving
Ik probeer Home Assistant te starten in een Docker container, maar krijg steeds de volgende foutmelding:
Cannot start Docker Compose application. Reason: compose [start] exit status 1. Container homeassistant Starting Error response from daemon: error gathering device information while adding custom device "/dev/ttyACM0": no such file or directory.
Stappen die ik al heb ondernomen
Controle van het apparaat /dev/ttyACM0:
Het apparaat wordt herkend als /dev/ttyACM0.
De permissies van het apparaat lijken correct te zijn.
Docker Compose configuratie:
docker-compose.yml bestand is als volgt geconfigureerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
yaml

version: '3'
        services:
          homeassistant:
            container_name: homeassistant
            image: "homeassistant/home-assistant:stable"
            volumes:
              - /home/bla/homeassistant/config:/config
              - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
            environment:
              - TZ=Europe/Amsterdam
            restart: unless-stopped
            network_mode: host
            devices:
              - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0

Wat kan de oorzaak zijn van de foutmelding "error gathering device information while adding custom device /dev/ttyACM0"?
Zijn er specifieke configuraties of instellingen in Docker Desktop die ik mogelijk over het hoofd zie?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Docker container correct toegang krijgt tot het apparaat /dev/ttyACM0?
Zijn er aanvullende diagnostische stappen die ik kan ondernemen om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

pietje63 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:43:
[...]

En heb je dan een slimme meter voor de Perilex aansluiting gevonden, anders is het maar een halve oplossing ?
Discussie ging over gasverbruik, dat verbruikt mijn inductieplaat niet. Dus wel een hele oplossing. Perilex is gewoon een ander probleem :Y)
En nee, ik ben niet serieus overgestapt op inductie om mijn gasverbruik eenduidiger te kunnen uitlezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 00:14

BiG-GuY

Pusherman_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:32:
Momenteel loop ik vast in de initiele configuratie / setup van Home Assistant Container in Docker met een Sonoff ZBDongle-E Dongle.

Het lijkt er op dat het mappen van de Dongle naar de container het probleem veroorzaakt.
Ik draai HA in docker omdat ik het wil gebruiken op een linux server die ik ook voor andere doeleinden gebruik.

Samenvatting van Hardware en Software Situatie

Hardware:
PC: Ryzen 3 met laatste stable ubuntu
USB-apparaat: Sonoff ZBDongle-E
Firmware: Geflasht met MultiPAN RCP (Zigbee + Thread for Silabs Multiprotocol Addon)(https://dialedin.com.au/blog/sonoff-zbdongle-e-rcp-firmware)
Software:
Docker: Docker Desktop
Container management: Portainer
Home Assistant: Draait in een Docker container
Versie: homeassistant/home-assistant, laatste stable
Probleemomschrijving
Ik probeer Home Assistant te starten in een Docker container, maar krijg steeds de volgende foutmelding:

[...]
Stappen die ik al heb ondernomen
Controle van het apparaat /dev/ttyACM0:
Het apparaat wordt herkend als /dev/ttyACM0.
De permissies van het apparaat lijken correct te zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
yaml

services:
          homeassistant:
            volumes:
            environment:
              - TZ=Europe/Amsterdam
            devices:

Wat kan de oorzaak zijn van de foutmelding "error gathering device information while adding custom device /dev/ttyACM0"?
Zijn er specifieke configuraties of instellingen in Docker Desktop die ik mogelijk over het hoofd zie?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Docker container correct toegang krijgt tot het apparaat /dev/ttyACM0?
Zijn er aanvullende diagnostische stappen die ik kan ondernemen om dit probleem op te lossen?
Standaard draait Docker (Compose) niet met root rechten. De USB dongle waarschijnlijk wel. Dus je dient de rechten voor /dev/ttyACM0 goed te zetten voor de user die Docker draait.

Alternatief kan je aan de Compose toevoegen dat hij met user/group root draait, al is dat niet aan te raden vanuit security oogpunt.

Verder is de Multi-PAN firmware experimental en is het al aangegeven dat deze nooit stable gaat zijn. Advies blijft om per coördinator en protocol een losse dongle te gebruiken.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:23

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Pusherman_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:32:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
yaml

services:
          homeassistant:
            volumes:
            environment:
              - TZ=Europe/Amsterdam
            devices:

Ik heb het alsvolgt staan in mijn docker-compose-file, inclusief de qoutes:
devices:
- "/dev/ttyUSB0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_XXXXXXXXXX"

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
JME schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Hmm, zat hier nog ff over door te denken. Hoe ga je je gasverbruik voor koken detecteren in de winter als de verwarming tijdens het koken aan staat? Of als iemand anders in huis gaat douchen tijdens het koken? Of als je warm water gebruikt bij het koken? Dat, in combinatie met de grofmazige vijfminutenupdates, maakt de verdeling best onnauwkeurig.
Het klopt dat je inderdaad ergens iets gaat missen met de vijfminutenbeperking. Overigens wordt hier altijd in de ochtend gedoucht, dus dat valt al mee. Verwarmen tijdens het koken, tja, dat zal wat ruis gaan geven. Maar ik ben ook niet op zoek naar nauwkeurigheid tot op 5 decimalen. Als ik maar een gevoel krijg over de verdeling van het gasverbruik, dan kunnen we weer verder kijken naar andere maatregelen zoals een warmtepomp, en inductiekoken ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hehe even zitten spelen met die nieuwe OpenAI Conversation integratie en hem instructies gegeven om chagrijnig te zijn ... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qcm_pVPW8hFRbsRPhrO0hIPSgrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z22FwiHGN2u1qMC34eZgnfHc.png?f=fotoalbum_large

:D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DennusB schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:52:
Hehe even zitten spelen met die nieuwe OpenAI Conversation integratie en hem instructies gegeven om chagrijnig te zijn ... :+

[Afbeelding]

:D
Ja, je kunt er leuke dingen mee doen. Ben er al een weekje mee aan het spelen.

Google heeft wat issues bij sommige commandos in het Nederlands, die in het Engels wel werken. Dan krijg ik een error 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Ja, je kunt er leuke dingen mee doen. Ben er al een weekje mee aan het spelen.

Google heeft wat issues bij sommige commandos in het Nederlands, die in het Engels wel werken. Dan krijg ik een error 500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zUCwqOsWn5jMe-G4h87qOZxPbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5r8ELVnNep4bgZlka9l7K8OX.png?f=user_large
Ik krijg dit bij Google AI, heb jij gewoon billing gekoppeld of is hier een omweg voor ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DennusB schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik krijg dit bij Google AI, heb jij gewoon billing gekoppeld of is hier een omweg voor ?
Ja, ik heb billing gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipper79
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
A. Qonsaides schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:14:
[...]

+1 _/-\o_

Ik zou de config ook graag downloaden en op mijn situatie aanpassen. :)
@RvdMeer We zijn al wat HA updates verder. Ben benieuwd of je mooie dashboard nog leeft. Ook ik zou graag jou config ontvangen!

[ Voor 4% gewijzigd door skipper79 op 06-06-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
dixet schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Heb je misschien de te gebruiken usb poort op basis van het poortnummer (iets als ttyUSB0) ingesteld? Bij het opstarten van home assistant wil hij de nummertjes nog wel eens omwisselen. Beter is om de friendly name te gebruiken (iets als /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0).
Die friendly name kan je vinden onder de systeeminstellingen -> hardware
Ik dacht dat ik dat ooit al goed had gezet, maar als ik nu kijk lijkt het er toch weer te staan:

tty
Apparaatpad:
/dev/ttyACM0
ID:
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2482623-if00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Bongoarnhem schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Ik dacht dat ik dat ooit al goed had gezet, maar als ik nu kijk lijkt het er toch weer te staan:

tty
Apparaatpad:
/dev/ttyACM0
ID:
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2482623-if00
Die tweede moet je dus gebruiken in je zigbee2mqtt settings (of gebruik je ZHA, daar kan je dat vast ook ergens instellen)?

YAML:
1
2
3
serial:
  port: >-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
dixet schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Die tweede moet je dus gebruiken in je zigbee2mqtt settings (of gebruik je ZHA, daar kan je dat vast ook ergens instellen)?

YAML:
1
2
3
serial:
  port: >-
Ik gebruik ZHA ja, dus als iemand de tip voor mij heeft, ik kan hem zo niet vinden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Bongoarnhem schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Ik gebruik ZHA ja, dus als iemand de tip voor mij heeft, ik kan hem zo niet vinden....
Zonder kennis van ZHA, maar met kennis van google: ;)
https://www.reddit.com/r/...zha_integration_dev_path/

Volgens mij kan je in de UI niet achteraf het usb-pad in ZHA aanpassen. Maar hier staat uitgelegd hoe je het wel kan doen via de config
Pagina: 1 ... 199 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.