Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 198 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:04
Kenwood960 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Ha verzorgt de verbinding tussen de schakelaar en het einddoel.

Als je de schakelaar fysiek bedient zal het nog werken. Via ha niet.
Misschien een biertje teveel op maar ik snap het niet. Inmiddels werkt die bij mij. Fysiek aan/uit en via HA ook prima te bedienen. HA offline, dan ook nog fysiek aan/uit. Precies wat ik zoek/zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Miezie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:25:
Voor de mensen met hun screens en rolluiken aan HA: https://github.com/basbruss/adaptive-cover

Kunnen alle afstandsbedieningen de deur wel uit ;). Ik ben erg blij met het component.
Interessant, laatst wel een blueprint die ook die regeleing doet geprobeerd, maar dat waren wel heel veel settings, en ik kreeg het ook niet zomaar aan de praat.
Heb nu 2 automations gemaakt, tot nu toe werkt dat ook best ok. Sowieso beter dan met de hand gaan sturen, want als de zon echt doorbreekt gaan ze meteen dicht.

1 voor het sluiten, die elke 10min kijkt naar
- azimuth
- Straling (eerst vanuit weerbericht, maar heb nu een gestabiliseerde meting van de PV panelen, en dus wat actueler)
-kamertemperatuur (in de winter is elke zonnestraal welkom)
- weersvoorspelling (helder of bewolkt)

En 1 automatisering die open doet als het hollands shitweer is. Dus bij weinig straling en weerbericht (regen/onweer/mist)
Nog even kijken of er verdere regeling nodig is qua bedtijden oid, maar op zich met een paar simpele variabelen al een regeling die voor nu goed volstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
belly89 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 03:03:
[...]

Misschien een biertje teveel op maar ik snap het niet. Inmiddels werkt die bij mij. Fysiek aan/uit en via HA ook prima te bedienen. HA offline, dan ook nog fysiek aan/uit. Precies wat ik zoek/zocht.
Dit zou inderdaad moeten werken. Ik heb bijna alle oude schakelaars voorzien van een in-wall schakelaar. Je kan die prima doorlussen met je bestaande schakelmateriaal. De huisgenoten horen alleen een ander soort "klik" zodra de schakelaar wordt aangedaan. In de keuken en boven de eettafel zelfs een zigbee dimmer die fysiek én via zigbee werkt.

En dat werkt perfect. Ik kan dus fysiek een lamp aandoen, enige minuten later gaan zitten bij de TV en via de laptop/HA deze lamp weer uitdoen. Of een automatisation die de lampen uitzet zodra ik de TV aanzet (of als de zon in huis schijnt). Onbeperkte mogelijkheden. Al moet je bij het automatiseren even goed nadenken welke lamp je uitzet of niet, omdat er huisgenoten kunnen zijn die GEEN TV willen kijken en er last van hebben als je het hele huis verduisterd als jij naar TV wil kijken. Dat social engineering deel (aka de WAF) is nog de grootste uitdaging. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Autarky schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Zojuist de stappen gevolgd bij https://www.home-assistan...ssistant-operating-system echter gaat het mis op het restoren van de HA image op de hardeschijf. Ik krijg dan de melding: Error restoring disk image. Error opening device /dev/sda: Device or resource busy (udisks-error-quark 0). Gewoon vanaf de USB Ubuntu geboot. Enig idee wat ik hier fout doe / mis gaat?
Geen problemen gehad toen ik het zelf deed op de NUC toentertijd. Wel de juiste BIOS opties goed gezet? En welke versie van Ubuntu op USB gebruik je? Heb het toentertijd met 22.04 gedaan volgens mij.

Alternatief kan je de M.2 in een andere PC doen of via een USB dock/adapter aansluiten aan een andere PC. En daar dan direct Home Assistant OS op flashen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Autarky schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:11:
[...]

Ja, er staat echt bij KINGSTON 120 GB dus dat is de SSD Drive.
Zou het kunnen dat in je BIOS/UEFI bootsector protection aanstaat? In dat geval kan de bootsector niet geschreven worden. Het kan in ieder geval geen kwaad om vanaf de live cd zelf met GParted een GPT partitiontable aan te maken op SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
ik heb een algemene vraag over naamgeving en activatie van entities. Ik heb nu bijvoorbeeld de buienradar integratie en die geeft 100+ entities. Maar probleem is dat de entity-id van temperatuur bijvoorbeeld 'sensor.temperature' is, en niet 'sensor.buienradar.temperature' wat veel duidelijker is en gemakkelijker om te integreren.

Moet je dat dan handmatig aanpassen of is dat op een andere manier mogelijk, lijkt me namelijk een vrij logisch concept dat je altijd qua naam hebt SENSOR_INTEGRATIENAAM_TYPESENSOR.

En daarnaast ook, ik moet nu bij elke sensor die ik wil gebruiken deze eerst handmatig activeren. Is dat zoals het hoort of activeer je in principe gewoon alles en zet je uit wat je niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
nextnext schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:08:
ik heb een algemene vraag over naamgeving en activatie van entities. Ik heb nu bijvoorbeeld de buienradar integratie en die geeft 100+ entities. Maar probleem is dat de entity-id van temperatuur bijvoorbeeld 'sensor.temperature' is, en niet 'sensor.buienradar.temperature' wat veel duidelijker is en gemakkelijker om te integreren.

Moet je dat dan handmatig aanpassen of is dat op een andere manier mogelijk, lijkt me namelijk een vrij logisch concept dat je altijd qua naam hebt SENSOR_INTEGRATIENAAM_TYPESENSOR.

En daarnaast ook, ik moet nu bij elke sensor die ik wil gebruiken deze eerst handmatig activeren. Is dat zoals het hoort of activeer je in principe gewoon alles en zet je uit wat je niet nodig hebt?
Vreemd, al mijn sensoren van buienradar beginnen met sensor. buienradar_
Of een entity by default enabled of disabled is komt vanuit de integratie. Dat is dus aan de code owner van de integratie. Ik zou zelf niet 108 entities willen die allemaal enabled zijn als de integratie toegevoegd wordt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Ok bedankt ik vond het ook vreemd, misschien is het opgelost als ikde integratie verwijder en opnieuw installeer. Wat betreft auto enabled heb je wel gelijk, 108 is wat veel :)

Opnieuw installeren heeft geen resultaat gehad, dan maar handmatig hernoemen :-(
EDIT: ah tis een issue blijkbaar, zie https://github.com/home-assistant/core/issues/116500

[ Voor 35% gewijzigd door nextnext op 26-05-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:39

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

_ferry_ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:37:
[...]

Interessant, laatst wel een blueprint die ook die regeleing doet geprobeerd, maar dat waren wel heel veel settings, en ik kreeg het ook niet zomaar aan de praat.
Heb nu 2 automations gemaakt, tot nu toe werkt dat ook best ok. Sowieso beter dan met de hand gaan sturen, want als de zon echt doorbreekt gaan ze meteen dicht.

1 voor het sluiten, die elke 10min kijkt naar
- azimuth
- Straling (eerst vanuit weerbericht, maar heb nu een gestabiliseerde meting van de PV panelen, en dus wat actueler)
-kamertemperatuur (in de winter is elke zonnestraal welkom)
- weersvoorspelling (helder of bewolkt)

En 1 automatisering die open doet als het hollands shitweer is. Dus bij weinig straling en weerbericht (regen/onweer/mist)
Nog even kijken of er verdere regeling nodig is qua bedtijden oid, maar op zich met een paar simpele variabelen al een regeling die voor nu goed volstaat.
De blueprints die er waren zijn waarschijnlijk deels in dit component op gegaan. Bij mij persoonlijk gaat het niet direct om het openen of dicht gooien, maar vooral om het licht laten binnen vallen jaar rond om er wel profijt van te hebben. We hebben beneden op op oost, zuid en west kamer hoge ramen… ideaal.

Als de uitbreidingen met Lux er eenmaal zijn regel ik zo’n sensor :-).

Boven hebben we dan weer rolluiken en kijk ik naar buiten en binnen temperaturen om het luchten te bevorderen. En staan ze verder vrij snel op ventilatiestand…

Het is op de komma optimaliseren, maar ik word er blij van en het is super comfortabel in huis 😅.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 21:56
synoniem schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Zou het kunnen dat in je BIOS/UEFI bootsector protection aanstaat? In dat geval kan de bootsector niet geschreven worden. Het kan in ieder geval geen kwaad om vanaf de live cd zelf met GParted een GPT partitiontable aan te maken op SSD.
Ik zie geen bootsector protection optie in de BIOS staan. Wel een 'Allow UEFI 3rd party driver loaded', deze staat uit. Secure Boot staat ook uit en UEFI Boot Priority daa rstaat UEFI Boot aan. Heb je wellicht een idee waar ik bootsector protection kan terugvinden?
BiG-GuY schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Geen problemen gehad toen ik het zelf deed op de NUC toentertijd. Wel de juiste BIOS opties goed gezet? En welke versie van Ubuntu op USB gebruik je? Heb het toentertijd met 22.04 gedaan volgens mij.

Alternatief kan je de M.2 in een andere PC doen of via een USB dock/adapter aansluiten aan een andere PC. En daar dan direct Home Assistant OS op flashen.
Welke BIOS opties zouden er gezet moeten worden?
Ik heb de ISO gebruikt van: ubuntu-24.04-desktop-amd64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 16:41
Goedemorgen,
Bij mij draait mijn HA al een paar maanden erg goed. Mijn P1 meter van Homewizard had ik al, dus het toevoegen was zo gebeurd.
Aangezien ik ook op vermogen aan het schakelen ben, valt mij het volgende op;
In HA komt de meter ongeveer elke 5 seconden binnen. Op zich prima voor het energy dashboard, maar voor het aansturen zou ik een hogere resolutie willen.
In de Homewizzard app zie ik elke seconde een nieuwedatapunt.

Kan ik de frequentie in HA aanpassen, zodat alle data binnengehaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Autarky schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:14:
[...]

Ik zie geen bootsector protection optie in de BIOS staan. Wel een 'Allow UEFI 3rd party driver loaded', deze staat uit. Secure Boot staat ook uit en UEFI Boot Priority daa rstaat UEFI Boot aan. Heb je wellicht een idee waar ik bootsector protection kan terugvinden?

[...]

Welke BIOS opties zouden er gezet moeten worden?
Ik heb de ISO gebruikt van: ubuntu-24.04-desktop-amd64.
Volgens mij heb je dan al de punten die ze noemen:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Enige wat ik nog kan bedenken is dat de rechten anders zijn bij de nieuwere Ubuntu, waardoor je standaard geen schrijfrechten krijgt en dat je het misschien met sudo rechten moet uitvoeren Probeer het eens met een oudere Ubuntu versie.

En anders toch 'methode 2' waarbij je de M.2 in een ander apparaat stopt of via een USB dock/case aansluit om daar direct HA OS erop te flashen. Dat soort cases heb je al voor €10-20 online.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06

Septillion

Topicstarter
@Autarky Je zou eens kunnen proberen om de schijf eerst eens een format te geven. Dus alle partities eraf en één enkele terug maken. Kan via Gparted in Ubuntu live.

Alternatief zou zijn om Proxmox te draaien. Install daarvan en install van HA in Proxmox vond ik echt een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
Vraagje, zelf al even de DSMR Slimme Meter documentatie gekeken en de settings van de integratie in HA, maar wordt er niet veel wijzer van.

Vanochtend is mijn slimme meter vervangen voor een andere slimme meter (Kaifa SMR 5.5 MA105). Monteur had netjes de P1 kabel er weer in gedaan en ik zie wel diverse metrics weer updaten, echter niet de _total waardes, die gebruikt worden voor oa het energiedashboard.

Het bijzondere is dat deze twee wél toenmende waardes tonen:

sensor.daily_energy_production_offpeak
sensor.daily_energy_consumption_offpeak

Maar de respectievelijke _total varianten van de production/consumption sensoren dus niet.
Vóór de meterwissel was het sowieso ook de _peak variant die toenam, niet offpeak.

Wellicht iets met DSMR versies? Ik zie in de documentatie wel dat die in te stellen is, maar ik kan hem achteraf niet vinden in de settings van de integratie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Na eindelijk over stag te zijn en gedoe met zwave JS UI integratie binnen Domoticz ben ik overgestapt naar Home Assistant. Ondertussen ook historische data van de zonnepanelen, slimme meter en waterverbruik in de database van Home Assistant verwerkt.

Het lijkt allemaal beduidend robuuster te draaien dan ik gewend was vanuit Domoticz. Het heeft even geduurd voor ik de stap aandurfde maar hij valt me totaal niet tegen tot nu toe!

Moet nog veel mogelijkheden ontdekken van Home Assistant maar daar ga ik me de komende tijd mee bezig houden.

Voor de import heb ik gebruik gemaakt van https://github.com/patric...ort-Energy-Data/tree/main

Naast Home Assistant draai ik het een en ander op dezelfde raspberry pi in docker:
- Home Assistant (https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant)
- Zwave JS UI (https://zwave-js.github.io/zwave-js-ui/)
- Unifi Controller (https://hub.docker.com/r/ryansch/unifi-rpi/)
- Teslamate (https://docs.teslamate.org/docs/installation/docker)
- DSMR (https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker)

Ik had ook eerst nog node-red draaien, maar die heb ik nu niet meer nodig aangezien er veel integreert met Home Assistant. Nog een eigen python script gemaakt voor wat data van een kwh meter data in Home Assistant te krijgen dmv MQTT.

[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 27-05-2024 14:58 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 08:36
@adjego

Succes, vergeet je onderschrift niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:31
Ik heb sinds kort een Roborock Q-revo stofzuiger en dweil robot.

Zijn er hier mede-tweakers die hier eens hun automation willen delen voor hun robot?

Ik zoek iets dat het automatisch start op de momenten dat wij bijv. naar het werk of afwezig zijn. Maar dan weer maximaal 1 per dag. Voor zo ver bekend kan je een automation niet instellen op maximaal 1 keer per dag.

Heeft er iemand creatieve automations voor zijn robot die hier gedeeld kunnen worden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03
Flappie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:58:

Zijn er hier mede-tweakers die hier eens hun automation willen delen voor hun robot?

Ik zoek iets dat het automatisch start op de momenten dat wij bijv. naar het werk of afwezig zijn. Maar dan weer maximaal 1 per dag. Voor zo ver bekend kan je een automation niet instellen op maximaal 1 keer per dag.

Heeft er iemand creatieve automations voor zijn robot die hier gedeeld kunnen worden ?
Boolean input helper die je 's nachts op false set en dan een condition dat die false moet zijn en in de actions op true zetten. (Of andersom, 's nachts op true, bij run op false).

Of hackish eindigen met een wait_for_trigger met een time trigger op middernacht. En dan mode: single. Zodat de eerste run blijft draaien tot middernacht en de andere runs niet starten omdat die nog draait. (Maar dat is echt hackish met meerdere quirks, als je HA herstart bv dan draait de automation niet meer en zou die alsnog een tweede keer starten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes

Of een template condition met het volgende template
Django/Jinja:
1
{{ now().date() != (this.attributes.last_triggered | default(as_datetime(0), true) | as_local).date() }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik gebruik een timer-helper, zolang de timer loopt wordt er niet opnieuw gestofzuigd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
id: d72252ef-0c6c-4378-baf7-7865c856f2e8
alias: "Automatically vacuum rooms"
mode: single
max_exceeded: silent
trigger:
  - platform: state
    entity_id: device_tracker.xxx
    to: "Work1"
    for:
      minutes: 60
    entity_id: person.xxx
    from: "home"
    for:
      minutes: 30

# ingore any (false?) triggers during silent hours
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.silent_hours
    state: "off"
  - condition: state
    entity_id: timer.backoff_no_vacuum
    state: "idle"

action:
  - service: script.turn_on
    entity_id: script.vacuum_advanced

- service: input_select.select_next
    data:
      entity_id: input_select.vacuum_neato_zone

- service: timer.start
    entity_id: timer.backoff_no_vacuum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:08
Ik wil op mijn dashboard op basis van de stand van mijn airco de kleur van de 'icon' aanpassen. Dat gaat tot op zekere hoogte. Wanneer ik in onderstaande code state(entity, "cool") zet, dan verandert de kleur zodra ik 'm op koelen zet. Maar ik krijg op geen enkele manier andere standen erbij. Dus rood wanneer "heat", grijs wanneer "off".

YAML:
1
2
3
4
5
6
cards:
              - type: custom:mushroom-template-card
                entity: climate.climacontrol_zolder_climate
                layout: vertical
                icon: mdi:air-conditioner
                icon_color: '{{ ''#C0392B'' if is_state(entity, ''off'') else ''#27AE60'' }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
dannyvdb1997 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:25:
Ik wil op mijn dashboard op basis van de stand van mijn airco de kleur van de 'icon' aanpassen. Dat gaat tot op zekere hoogte. Wanneer ik in onderstaande code state(entity, "cool") zet, dan verandert de kleur zodra ik 'm op koelen zet. Maar ik krijg op geen enkele manier andere standen erbij. Dus rood wanneer "heat", grijs wanneer "off".

YAML:
1
2
3
4
5
6
cards:
                icon_color: '{{ ''#C0392B'' if is_state(entity, ''off'') else ''#27AE60'' }}'
Als je meer dan twee opties hebt, zou ik geen single line if statement gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
cards:
                icon_color: >
                  {% if is_state(entity, 'heat') %}
                    red
                  {% elif is_state(entity, 'cool') %}
                    blue
                  {% else %}
                    grey
                  {% endif %}

De else statement is niet per se nodig, aangezien dat de default is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:08
TheFes schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Als je meer dan twee opties hebt, zou ik geen single line if statement gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
cards:
                icon_color: >
                  {% if is_state(entity, 'heat') %}
                    red
                  {% elif is_state(entity, 'cool') %}
                    blue
                  {% else %}
                    grey
                  {% endif %}

De else statement is niet per se nodig, aangezien dat de default is.
Thanks. Dit werkt... Ik heb echt zoveel geprobeerd, geen idee wat er fout is gegaan. Ben nog enorm aan het klooien, zo in het begin. Maar dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:58
Ik gebruik sinds kort AVM FRITZ!Box Tools in HA. Werkt prima voor wat ik het wil gebruiken. Ik snap alleen niet dat ik geen IP adressen kan zien. De apparaten verbonden met het netwerk zie ik in HA bij apparaten, maar daar hebben sommige een wazige naam waar ik niks van kan maken. Is het ook mogelijk om de IP adressen erbij te krijgen? HA laadt deze nu niet in zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 20:11
Met het verder inzicht krijgen in mijn verbruik wil het volgende HA voor mekaar krijgen. Mijn vaste maandelijks kosten voor elektra zijn € 13,40. en dit wil graag naar dagelijks omzetten zodat een beter inzicht krijg.

Nu zijn de dagen van de maand niet hetzelfde dus ben opzoek naar een oplossing hiervoor.

Op het home assistant forum kom ik niet echt een oplossing hiervoor tegen, kan iemand mij in de goede richting helpen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@_Mitchie_ Anders middelen over het jaar? Gaat het alleen mis op de schrikkeldag.

Maar als wat wil je dat bedrag beschikbaar hebben? Als entiteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
_Mitchie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:09:
Met het verder inzicht krijgen in mijn verbruik wil het volgende HA voor mekaar krijgen. Mijn vaste maandelijks kosten voor elektra zijn € 13,40. en dit wil graag naar dagelijks omzetten zodat een beter inzicht krijg.

Nu zijn de dagen van de maand niet hetzelfde dus ben opzoek naar een oplossing hiervoor.

Op het home assistant forum kom ik niet echt een oplossing hiervoor tegen, kan iemand mij in de goede richting helpen a.u.b.
Dit template doet denk ik wat je wil
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set days_in_month =
  (
    (
      now().replace(day=28) + timedelta(days=4)
    ).replace(day=1) - timedelta(days=1)
  ).day
%}
{{ (13.4 / days_in_month) | round(5) }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Opperhoof schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:05:
Ik gebruik sinds kort AVM FRITZ!Box Tools in HA. Werkt prima voor wat ik het wil gebruiken. Ik snap alleen niet dat ik geen IP adressen kan zien. De apparaten verbonden met het netwerk zie ik in HA bij apparaten, maar daar hebben sommige een wazige naam waar ik niks van kan maken. Is het ook mogelijk om de IP adressen erbij te krijgen? HA laadt deze nu niet in zover ik kan zien.
Als je ze in Fritz Box zelf een goede naam geeft (via thuisnetwerk -> netwerk) dan heb je daar in HA ook wat aan (en daarbij lijkt mij "TV Slaapkamer" een stuk duidelijker dan "192.168.0.134".).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:27

Vos

AFCA

Vos schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:11:
Ik wil graag de grootte van mijn media folder inzien. Nu zag ik een mooie integratie 'Folder', dit werkt ansich alleen hij kijkt niet naar subfolders van /media. Iemand een idee of dit mogelijk is? De subfolders hebben ook dynamische namen (data van camera beelden) dus ik kan ze niet handmatig toevoegen.

YAML:
1
2
platform: folder
folder: /media
Even mezelf quoten, ik had uiteindelijk een oplossing gevonden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  name: Foldersize Media
  unique_id: foldersize_media
  command: 'du -s /media/frigate/'
  unit_of_measurement: 'MiB'
  value_template: '{{ value.split("\t" )[0] | multiply(1/1024) | round(2) }}'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 20:03
Opperhoof schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:05:
Ik zie ze niet in de interface, maar deze staan wel in de state. Je kan ze ook gebruiken in templates/helpers ed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fq4-GTVxmuyXJL2mdi-8oqBbqXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qTq6mF2nvSQI5cfH7bMT6U1J.png?f=fotoalbum_large

Edit: in de interface bij Diagnostic -> Attrbutes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGPZDNTOTRg8NFL9YFT6GxqS1KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhXmLfRNIQ7SqfsdPR5zXX2c.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Barryvdh op 29-05-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 16:41
Stef012 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:55:
Goedemorgen,
Bij mij draait mijn HA al een paar maanden erg goed. Mijn P1 meter van Homewizard had ik al, dus het toevoegen was zo gebeurd.
Aangezien ik ook op vermogen aan het schakelen ben, valt mij het volgende op;
In HA komt de meter ongeveer elke 5 seconden binnen. Op zich prima voor het energy dashboard, maar voor het aansturen zou ik een hogere resolutie willen.
In de Homewizzard app zie ik elke seconde een nieuwedatapunt.

Kan ik de frequentie in HA aanpassen, zodat alle data binnengehaald wordt?
Heeft iemand een idee voor het bovenstaande?
Hetzelfde valt mij op bij entiteiten van ESPhome. Een aantal zenden elke 4 seconden een bericht, en sommige komen maar elke minuut binnen. Alsof deze niet vaak genoeg gepolled worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 16-09 13:19
Ik heb sinds kort dat mijn automations niet meer goed casten naar mn google casts.. In de logs zie ik dat de integratie de interne url gebruikt van home assistant, en niet de externe. Echter, de externe url en interne url zijn gewoon goed geconfigureerd.

Nu zag ik dat er nog iemand is met dit probleem, maar ik vroef me af of er meer mensen zijn hier die dit hebben en/of misschien een oplossing hebben gevonden?

https://community.home-as...th-internal-url/401289/10

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik wil een lokale log file binnen mijn HA image monitoren of er records zijn geplaatst binnen het afgelopen half uur. Als dat niet het geval is moet ik een Notification krijgen of desnoods een ooggel van on naar off whatever, het moet zichtbaar worden in de GUI.

De logfile bevat de volgende tekst als voorbeeld:

code:
1
2
3
2024-05-29T20:43:59.698052 045  I --- 02:249191 02:249136 --:------ 4E02 034 007FFF079E7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF047FFF08027FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF
2024-05-29T20:44:00.496581 090  I --- 21:132876 02:249148 --:------ 30C9 003 000877
2024-05-29T20:44:03.356715 045  I --- --:------ --:------ 37:218616 10E2 003 00666F

Het begint dus met een date/timestamp en dat moet vergeleken worden met de huidige datum/tijd, indien groter dan 30 minuten dan Notification. Dit kan door een sensor aan te maken met "file" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09
Release notes voor de juni versie staan klaar: https://rc.home-assistant.io/blog/2024/05/29/release-20246/
(Nog niet volledig, maar heb je al wel een idee)

[ Voor 1% gewijzigd door ChrisM op 29-05-2024 23:09 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:20

Seafarer

XXX

ChrisM schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:23:
Release notes voor de juni versie staan klaar: https://www.home-assistant.io/blog/2024/05/29/release-20246/
Alleen de pagina bestaat nog niet als ik op je link klik.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:33
ChrisM schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:23:
Release notes voor de juni versie staan klaar: https://www.home-assistant.io/blog/2024/05/29/release-20246/
deze wel:
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/05/29/release-20246/

[ Voor 15% gewijzigd door remcoXP op 29-05-2024 21:41 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik heb onze SolarEdge omvormer en onze slimme meter (P1/DSMR) in Home Assistant. Daar maakt HA al twee jaar mooie grafieken van :9 maar nu het einde van ons vaste energie-contract in zicht komt wil ik me daar op voorbereiden.

Wat ik wil maken is dat de productie van de omvormer dynamisch wordt gelimiteerd op het eigenverbruik van het huis, m.a.w. dat ik zoveel mogelijk van het eigenverbruik opwek maar niet of nauwelijks teruglever.

In de SolarEdge heb ik modbus_tcp al aangezet, ik heb de juiste integratie in HA gezet, en ik kan met een schuifje de Active Power Limit bedienen. Ik ben er ook al achter dat 100% overeenkomt met een limiet van 3680 watt (het maximum vermogen van onze omvormer), en dat elke procent overeenkomt met 36,8 watt.

Allemaal mooi, deze kennis en dat er handmatig aan kan tweaken, maar ik wil dat natuurlijk automatisch. En daar loop ik op vast. Ik ben hier al een week mee bezig, ik heb natuurlijk google afgezocht, hier in het forum gekeken, het aan een AI gevraagd, maar ik kom er gewoon niet uit. Ik ben niet zo'n YAML-held, ik heb best wat automations, maar bijna allemaal gemaakt met de UI :X

Het komt er (denk ik?) neer op het volgende:

V.w.b. het eigenverbruik van de woning heb deze twee sensoren:

sensor.electricity_meter_power_consumption (power from grid)
sensor.electricity_meter_power_production (power to grid)

Beiden kunnen een waarde hebben tussen 0 en positief. Als sensor.electricity_meter_power_consumption positief is zal de omvormer omhoog geregeld moeten worden, als sensor.electricity_meter_power_production positief is zal de omvormer teruggeregeld moeten worden.

Dan heb ik :

number.solaredge_local_active_power_limit

Dat is het schuifje voor de Active Power Limit van de Solaredge.

...maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om te beginnen met bedenken hoe ik dit moet bouwen. Er zal ook iets van een omrekening gedaan moeten worden om de gewenste vermogenslimiet om te rekenen naar een percentage, die dan in die Active Power Limit gestopt moet worden.

Weet iemand een goede tutorial? Of heeft dit zelf wel eens werkend gemaakt?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

wrong answer

[ Voor 107% gewijzigd door PeteSplit op 30-05-2024 14:50 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12
Ik wil graag vanaf de startdatum van mijn energiecontract bijhouden of ik overschot of verbruik heb.
Dit omdat ik in principe nu een 2500 tot 3000 kWh overhoudt en daar graag electrisch op wil rijden.
De electrische auto staat op de oprit, en het verbruik wordt ook netjes geregistreerd.
Doel is om aan het eind van het contractjaar nog steeds overschot te hebben. Oftewel ik wil weten hoeveel kWh ik nog mag verbruiken.

Ik heb daarvoor deze sensor gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
    verbruik_overschot:
      friendly_name: "Verbruik Overschot "
      unit_of_measurement: 'kWh'
      value_template: '{{ states("sensor.energy_production_tarif_1") | float + states("sensor.energy_production_tarif_2") | float - states("sensor.energy_consumption_tarif_1") | float - states("sensor.energy_consumption_tarif_2") | float}}' 

En een utitlitymeter genaamd "overschot op jaarbasis" hierop gebaseerd die ik dan reset op de overstapdatum.

So far so good.
Ik verwacht dus dat deze grafieken elkaar 100% volgen behalve dat de utilitymeter dus 1 keer per jaar wordt gereset.

Helaas is dit niet het geval, de sensor doet het prima, maar de utilitymeterwaarde loopt niet terug als ik stroom afneem.

De utilitymeter heb ik aangemaakt via yaml files:
YAML:
1
2
3
4
overschot:
  source: sensor.verbruik_overschot
  cycle: yearly
  unique_id: overschot

Moet ik nog een extra waarde meegeven zodat hij ook terug telt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6Ff2oap_fAznrGjPtgfUWdrmqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUDjgqEV822uGHYg0EguQfDy.png?f=fotoalbum_large

update:
ik denk dat ik moet toevoegen:
net_consumption: true

Klopt?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Zoiets denk ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_consumption
    from: null
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: >-
        {% set max = 3680 -%}
        {% set p = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float -%}
        {% set s = max / 100 -%}
        {{ min((p / s)|round(0, 'ceil'), 100) }}
    target:
      entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0

Gezien ik niet weet hoe snel de PV mee kan daar dus even wat vertraging bij gedaan. En neem aan dat je nog steeds liever teruglevert dan afneemt dus naar boven afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Driek Correct! Je moet 'Net consumption' aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:10:
@JeroenH Zoiets denk ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set max = 3680 -%}
        {% set p = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float -%}
        {% set s = max / 100 -%}
    target:
  - delay:

Gezien ik niet weet hoe snel de PV mee kan daar dus even wat vertraging bij gedaan. En neem aan dat je nog steeds liever teruglevert dan afneemt dus naar boven afgerond.
Dank! Ik begrijp niet goed wat er onder "value" precies gebeurt, ten minste, ik denk dat ik snap wat daar gebeurt maar niet hoe.

Alleen zet de automation de Local Active Power op 0 watt, terwijl ik op dit moment 300 watt verbruik. Ik zie nu echter dat sensor.electricity_meter_power_consumption in kW is... Is dat het probleem? Omdat ik de code niet snap weet ik ook niet waar ik die factor 1000 ergens in moet frummelen om dit te testen :$

Yep dat was het! Ik heb de factor 1000 kennelijk op de juiste plek gezet want nu volgt de omvormer keurig het verbruik!

En ik zie in bovenstaande code sensor.electricity_meter_power_production niet terug, klopt dat? Ik zou denken dat die ook nodig is om de omvormer te limiteren als ik een vermogensoverschot heb.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 30-05-2024 15:38 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Ja, dat is een issue. Gaat er nu vanuit dat het in watt is. Makkelijkste om de max dan ook in kW te doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set max = 3.680 -%}
        {% set p = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=max)  -%}
        {% set s = max / 100 -%}
    target:
  - delay:

Hier heb je dus 'max' met het maximale vermogen (nu in kW) van je omvormer (op 100%).
's' geeft dan aantal kW per stap weer
'p' het huidige vermogen vanaf het net (nu in kW)

Dus de waarde die je wilt hebben is [hoeveel je van het net afneemt] / [stapgrootte] = stap voor de omvormer.

Gezien de omvormer maximaal op 100% kan zit er nog een min() bij om het maximaal 100 te laten zijn. En rond in af naar boven zodat altijd de stap gekozen wordt dat er iets meer opgewekt wordt dan verbruikt. Dus bias naar klein beetje terugleveren vs klein beetje verbruiken.

En je zou nog een input_boolean als conditie toe kunnen voegen ofzo om het automatisch regelen makkelijk weer uit te kunnen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 30-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:39:
@JeroenH Ja, dat is een issue. Gaat er nu vanuit dat het in watt is. Makkelijkste om de max dan ook in kW te doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set max = 3.680 -%}
        {% set p = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=max)  -%}
        {% set s = max / 100 -%}
    target:
  - delay:

Hier heb je dus 'max' met het maximale vermogen (nu in kW) van je omvormer (op 100%).
's' geeft dan aantal kW per stap weer
'p' het huidige vermogen vanaf het net (nu in kW)

Dus de waarde die je wilt hebben is [hoeveel je van het net afneemt] / [stapgrootte] = stap voor de omvormer.

Gezien de omvormer maximaal op 100% kan zit er nog een min() bij om het maximaal 100 te laten zijn. En rond in af naar boven zodat altijd de stap gekozen wordt dat er iets meer opgewekt wordt dan verbruikt. Dus bias naar klein beetje terugleveren vs klein beetje verbruiken.

En je zou nog een input_boolean als conditie toe kunnen voegen ofzo om het automatisch regelen makkelijk weer uit te kunnen zetten.
Top! En zeer bedankt voor de extra uitleg!

Ik zie nog wel een beetje vreemd "stuitergedrag" van de Active Power Limit, maar omdat dat een periode van exact 30 seconden heeft ga ik even kijken met welke frequentie de DSMR en SolarEdege waarden binnenkomen. Daar zal het iets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Mm, daar heb je een punt :+ Hij zal inderdaad nu gaan staan klaperen :+

Even aanpassen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Nieuwe poging:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_production
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=max)  -%}
        {% set c = states('number.set_value')|float(default=100) -%}
        {% set s = p_max / 100 -%}
        {% set c = c + (p_im / s) - (p_ex / s) -%}
        {{ max( min(c, 100), 0)|round(0, 'ceil') }}
    target:
  - delay:

Tijd delay gaat dus zeker nodig zijn! Want PV power is niet instant aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:05:
@JeroenH Nieuwe poging:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=max)  -%}
    target:
  - delay:

Tijd delay gaat dus zeker nodig zijn! Want PV power is niet instant aangepast.
Hmmm dit laatste script doet iets onverwachts: gooit het APL-percentage naar 79-80% waardoor er op dit moment 1,5 kW terug het net op gaat.

Het eerste script daarboven heb ik teruggezet, maar nu met een delay van 30 seconden, daar wordt het wat rustiger van. Maar toch nog wel wat stuitergedrag, met een voorkeur voor afnemen van het net:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiRngy6-seDSxwkZTzMABc57I84=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FYnGYgzCYJzCiy8n9rOu0o6z.png?f=fotoalbum_medium

Ik begin te geloven dat dit niet zo simpel is als ik dacht. Het wordt bij Home Assistant tijd voor een "Year of Energy" zodat dit soort zaken standaard in HA zitten. Hier gaat nl echt vraag naar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Kan je eens het volgende in Dev tools => Templates zetten:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p_max = 3.680 -%}
C old: {{ c }}
P_im: {{ p_im }}
P_ex: {{ p_ex }}
C new: {{ max( min(c, 100), 0)|round(0, 'ceil') }}

Wat is daar de uitkomst van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis0162
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 14:37
Hallo,

Ik heb op internet en ook in dit forum gezocht naar een oplossing, maar kon niets vinden dat aan mijn behoeften voldeed, dus besloot ik het zelf te scripten en het hier te delen. Zodat anderen kunnen het gebruiken, dat is ook de reden dat ik het hier nog even deel. :)

Ik wilde een automatisering maken die elke dag een back-up maakt (naar een extern bestandssysteem) en back-ups verwijdert die ouder zijn dan een bepaald aantal dagen.
Voor zover ik weet is het verwijderen van back-ups alleen mogelijk door gebruik te maken van de Supervisor API. Deze oplossing werkt dus alleen met de installaties: Home Assistant OS en Home Assistant Supervised.

Hierbij het linkje naar mijn post op het hass forum, daar vindt je de uitgebreide beschrijving.
https://community.home-as...ing-supervisor-api/734362

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis0162 op 30-05-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
TheFes schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:13:
[...]

Dit template doet denk ik wat je wil
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set days_in_month =
  (
    (
  ).day
%}
{{ (13.4 / days_in_month) | round(5) }}
Het liefst zou ik met deze template willen dat hij elke dag gaat optellen zodat die aan het einde maand op € 13,40 komt. Maar helaas is mijn Django/Jinja van het niveau ik heb wel klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Heb je misschien daar ook een oplossing voor a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@_Mitchie_ Dan alleen nog met de dag vermenigvuldigen:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set days_in_month =
  (
    (
  ).day
%}
{{ (13.4 / days_in_month * now().day) | round(5) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
Sowww dat het soms zo makkelijk kan zijn dat er helemaal overheen kijkt

@Septillion dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
_Mitchie_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Het liefst zou ik met deze template willen dat hij elke dag gaat optellen zodat die aan het einde maand op € 13,40 komt. Maar helaas is mijn Django/Jinja van het niveau ik heb wel klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Heb je misschien daar ook een oplossing voor a.u.b.
Dat gaat vrij simpel, je moet het bedrag per dag vermenigvuldigen met de huidige dag van de maand

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set days_in_month =
  (
    (
  ).day
%}
{{ (13.4 / days_in_month * now().day) | round(5) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:58:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p_max = 3.680 -%}

?

[ Voor 49% gewijzigd door PeteSplit op 31-05-2024 09:56 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p_max = 3.680 -%}

Daar komt dit uit:

Result type: string
C old: 100
P_im: 0.0
P_ex: 0.368
C new: 90
This template listens for the following state changed events:

Entity: number.set_value
Entity: sensor.electricity_meter_power_consumption
Entity: sensor.electricity_meter_power_production

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p_max = 3.680 -%}

Die laatste regel kan ook met
Django/Jinja:
1
{{ ([c | round(0, 'ceil'), 0, 100] | sort)[1] }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PeteSplit Ah, kleine type in de defaults. Dat moet niet max maar p_max zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Dan maakt hij netjes een nieuwe waarde voor de number... En gezien 0.368kW precies 10 stappen van je limiter is zou het dus correct moeten zijn dat de nieuwe waarde 90% wordt. Dus zie even niet waar het fout gaat dan.

Maar goed, moet in ieder geval dus wel zijn
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=p_max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=p_max)  -%}
    target:
  - delay:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:11:
@JeroenH Dan maakt hij netjes een nieuwe waarde voor de number... En gezien 0.368kW precies 10 stappen van je limiter is zou het dus correct moeten zijn dat de nieuwe waarde 90% wordt. Dus zie even niet waar het fout gaat dan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=p_max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=p_max)  -%}
    target:
  - delay:
Ik zet hem er gewoon in zo, en morgen laat ik hem een tijd lopen. Ik zal wel posten hoe het gaat.

Veel dank voor je vele moeite tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:53

JME

zeg maar Jamie

Heeft iemand ervaring met de Tapo T315 slimme thermometer/vochtigheidsmeter in HA? Binnen het Tapo domein heb je hun eigen hub nodig om bijvoorbeeld een stekker te schakelen op basis van een T315 waarde. Ik ben benieuwd of dat ook zonder hub via HA met custom integration Tapo Controller zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
Nog iemand last met ESP home addon?

Hier staan alle devices offline, alhoewel ze nog alllemaal online zijn en hun data nog versturen.

Enkel kan ik ze niet meer updaten ota.
Heb al 1 aan mn pc gehangen, opnieuw ingeladen maar geen succes.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RedPas net gekeken en ik had het ook. Versie 2024.5.2. Even geupgrade naar 2024.5.4 en nu doet alles het weer. Geen idee of dat door de upgrade komt of simpelweg omdat Esphome opnieuw gestart is :p

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Gizz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:09:
@RedPas net gekeken en ik had het ook. Versie 2024.5.2. Even geupgrade naar 2024.5.4 en nu doet alles het weer. Geen idee of dat door de upgrade komt of simpelweg omdat Esphome opnieuw gestart is :p
Raar is dat mn HA up to date is... reboot doet ook niks.
Vanmiddag staat toch een fresh install op schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RedPas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Raar is dat mn HA up to date is... reboot doet ook niks.
Vanmiddag staat toch een fresh install op schema
Weet je zeker dat updaten niet lukt? Mijn ervaring is dat als je een OTA update start, hij vanzelf connectie gaat maken en het gewoon lukt.

Ik heb zelf alles een fixed IP gegeven, dat maakt het probleem al wat kleiner, maar zelfs dan heb ik wel dat devices offline staan in de add-on die wel gewoon werken in de integratie. Een OTA update werkt dan wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
TheFes schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Weet je zeker dat updaten niet lukt? Mijn ervaring is dat als je een OTA update start, hij vanzelf connectie gaat maken en het gewoon lukt.

Ik heb zelf alles een fixed IP gegeven, dat maakt het probleem al wat kleiner, maar zelfs dan heb ik wel dat devices offline staan in de add-on die wel gewoon werken in de integratie. Een OTA update werkt dan wel gewoon.
Ja alles was failed, kan ze niet vinden/bereiken.
Zelfs 1 met usb kabel aan pc gehad, software inladen lukt, online kome op ESPHome niet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[09:25:42][I][wifi:303]: WiFi Connecting to 'Domo_ESP'...
[09:25:45][I][wifi:597]: WiFi Connected!
[09:25:45][C][wifi:408]:   Local MAC: 84:F3:EB:B7:BD:CA
[09:25:45][C][wifi:413]:   SSID: [redacted]
[09:25:45][C][wifi:416]:   IP Address: 192.168.1.38
[09:25:45][C][wifi:419]:   BSSID: [redacted]
[09:25:45][C][wifi:421]:   Hostname: 'esp-nachtkast'
[09:25:45][C][wifi:423]:   Signal strength: -52 dB ▂▄▆█
[09:25:45][C][wifi:427]:   Channel: 11
[09:25:45][C][wifi:428]:   Subnet: 255.255.252.0
[09:25:45][C][wifi:429]:   Gateway: 192.168.0.1
[09:25:45][C][wifi:430]:   DNS1: 192.168.0.1
[09:25:45][C][wifi:431]:   DNS2: 0.0.0.0
[09:25:45][D][wifi:606]: Disabling AP...
[09:25:45][C][ota:096]: Over-The-Air Updates:
[09:25:45][C][ota:097]:   Address: esp-nachtkast.local:8266
[09:25:45][C][ota:103]:   OTA version: 2.
[09:25:45][C][api:025]: Setting up Home Assistant API server...
[09:25:45][I][app:062]: setup() finished successfully!

[ Voor 44% gewijzigd door RedPas op 31-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RedPas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Raar is dat mn HA up to date is..
Ik bedoelde hier het versienummer van de Esphome add-on, niet HA zelf :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Gizz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Ik bedoelde hier het versienummer van de Esphome add-on, niet HA zelf :)
2024.5.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedPas Hier heb ik ook wel eens ruzie met mDNS. Probeer eens gewoon het IP van een van je devices op te zoeken en en dan in de config van dat device gebruik je use_address: [ip].

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:35:
@RedPas Hier heb ik ook wel eens ruzie met mDNS. Probeer eens gewoon het IP van een van je devices op te zoeken en en dan in de config van dat device gebruik je use_address: [ip].
Denk dat ik een aanwijzing gevonden heb...
De adres range van mn IoT crap zat/zit in die van de Teleport range 8)7 Waarom? weet ik niet.

Heb nu de range veranderd, effe geduld nu tegen dat alles nieuw ip heeft

Tadaaa ze zijn terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:11:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
    target:
  - delay:
Met deze yaml code reageert het systeem vandaag tot dusver als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqtuuSGRA_o1jRpOBMsPubgL9oM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jeuybVWHwgW6uGhE1pypAcgX.png?f=fotoalbum_medium

De Active Power Limit reageert duidelijk op de Power To Grid, maar op een manier die ik niet begrijp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Ik zie je issue, je hebt op één plek geen edit gedaan :+

Je hebt als target wel 'number.solaredge_local_active_power_limit' ingesteld maar in de template heb je nog 'number.set_value' staan :+ Doordat ik de float omzetting netjes afvang op errors wordt daar altijd 100% gebruikt. Dan zal hij dus niet iteratief sturen maar alleen maar x Watt minder dan Pmax gaan. En dat werkt alleen als je PV werkelijk Pmax doet...

Maar misschien überhaupt beter te sturen om wat de PV nu doet ipv op het limiet. Dan krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set c = states('sensor.solar_edge_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}
        {% set n = (c - p_ex + p_im) / s -%}
        {{ max( min(n, 100), 0)|round(0, 'ceil') }}
    target:
  - delay:

Waar je zelf nog even entiteit van je PV moet fixen. En gezien je grafiek ga ik er daar even vanuit dat deze in Watt is ipv kW. Deze zou je (in de GUI) ook op kW kunnen zetten om alles in dezelfde grootheid te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:49:
Maar misschien überhaupt beter te sturen om wat de PV nu doet ipv op het limiet. Dan krijg je:
Volgens mij is dit 'm hoor: oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0JrgJr-ZX5DqHEM503opbmPgZk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JQeZW93NKkHmE7Clb4ncJDSb.png?f=fotoalbum_medium

Ik laat hem verder pruttelen en laat het later weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:50
Ik ben aan het kijken om het opladen van mijn telefoon te automatiseren.

Ik heb een Athom smart plug in gebruik waar mijn telefoonlader op aangesloten is. Ik kan uiteraard makkelijk een automation maken die ervoor zorgt dat mijn telefoon stopt met laden als deze 80% of meer battery level heeft:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
---
alias: "Phone Charger"
description: >-
  Controls the charging of my smart phone.

The smart plug in the master bedroom will turn off when my phone's battery is above or equal to 80%.
id: "f71c9a77-3940-4048-a2d5-c2f8410ab5a6"

trigger:
  - alias: "When the battery level of my phone changes"
    platform: state
    entity_id: sensor.pixel_8_pro_battery_level

condition:
  - alias: "When the battery level of my phone is above or equal to 80%"
    condition: template
    value_template: "{{ (states('sensor.pixel_8_pro_battery_level') | int) >= 80 }}"

action:
  - alias: "Turn off smart plug"
    service: switch.turn_off
    target:
      entity_id: switch.smart_plug_phone_master_bedroom_switch

Zijn er hier echter mensen die ideeën hebben om de smart plug ook effectief terug aan doen te gaan eens ik mijn telefoon uitgetrokken heb, zodat ik deze 's avonds niet altijd manueel aan moet zetten? Misschien iets time based?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Als je het altijd in een bepaald patroon doet zou je het inderdaad 1x per dag kunnen doen.

Als je plug een knopje heeft en deze is bereikbaar zou je ook kunnen zeggen dat je hem altijd aan moet zetten.

Maar ik zit vooral naar je automation te kijken en deze is eigenlijk al veeeeel te complex voor wat je doet...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Phone Charger

The smart plug in the master bedroom will turn off when my phone's battery is
  above or equal to 80%.
trigger:
  - alias: When the battery level of my phone changes above 80%
    platform: numeric_state
    above: 80
action:
  - alias: Turn off smart plug
    service: switch.turn_off
    target:
    data: {}

Numeric state condities en triggers zijn er al wel even :) En ze werken ook met een entity als threshold.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 31-05-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09

TWKterry

Master Mariner

Hallo,
Ik heb een virtuele batterij toegevoegd via https://github.com/hif2k1/battery_sim.
Een en ander lijkt wel goed te werken, de batterij laad/ontlaad de afgelopen dag/nacht, maar
hopelijk kan iemand me helpen met volgende

Settings:
Een RIemann-helper op beide DSMR PowerProduction en PowerConsumption waardes.
Deze toegevoegd als production en consumption; tarief 0.3 voor beide.

Ik krijg geen waardes in;
battery_sim: Sessy - simulated_sensor.electricity_meter_power_consumption
battery_sim: Sessy - simulated_sensor.electricity_meter_power_production

en de battery_sim: Sessy - extra_money_earned_on_exports is negatief ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TWKterry Waarom een Riemann? Je gaat me niet zeggen dat je via DSMR niet gewoon al een import/consumed en een export/produced sensor hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09

TWKterry

Master Mariner

Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:09:
@TWKterry Waarom een Riemann? Je gaat me niet zeggen dat je via DSMR niet gewoon al een import/consumed en een export/produced sensor hebt?
Ja, maar die moet ik ook optellen voor de beide tarieven. Maar dat is miscchien wel nauwkeuriger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
@dotcom87

Zo gaat-ie ook weer aan als het percentage onder de 60% zakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Phone Charger

Control smart plug based on phone battery level
trigger:
  - alias: When the battery level of my phone changes above 80%
    above: 80
    id: off
  - alias: When the battery level of my phone changes below 60%
    below: 60
    id: on
action:
  - alias: Control
    service: switch.turn_{{ trigger.id }}
    target:
    data: {}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TWKterry Optellen gaat een heeeeeeel stuk nauwkeuriger zijn. Kan ook makkelijk door ze in een sum group te zetten. Maar die doet volgens mij niets met de availability dus is een template sensor misschien slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Ik heb een binairy sensor gemaakt die de laatste dag van de maand aangeeft.
Deze heeft voor zover ik weet dan de waarde On en Off. Dit zie ik ook in de states.

In de automation doe ik dan een conditie check op On.

Nu is echter de automation vannacht gestopt op die check:
code:
1
2
3
4
5
Executed: May 31, 2024 at 11:59:00 PM
Result:
result: false
state: 'on'
wanted_state: 'On'

Klopt het dat de states de notatie on en off hebben, maar dit in de history etc On en Off is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:53:
Ik heb een binairy sensor gemaakt die de laatste dag van de maand aangeeft.
Deze heeft voor zover ik weet dan de waarde On en Off. Dit zie ik ook in de states.

In de automation doe ik dan een conditie check op On.

Nu is echter de automation vannacht gestopt op die check:
code:
1
2
3
4
5
Executed: May 31, 2024 at 11:59:00 PM
Result:
result: false
state: 'on'
wanted_state: 'On'

Klopt het dat de states de notatie on en off hebben, maar dit in de history etc On en Off is?
In de history wordt alles vertaald en worden hoofdletters toegevoegd. Als je in developer tools > states kijkt zul je zien dat de werkelijke state on of off is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:09:
[...]

In de history wordt alles vertaald en worden hoofdletters toegevoegd. Als je in developer tools > states kijkt zul je zien dat de werkelijke state on of off is
ja had ik nu ook gezien.
Heb de binairy sensor maar even aangepast zodat ik vanavodn weer kan testen.
Ik dacht trouwens dat ik het via de gui uit de dropdownlist had gekozen, gaat dan kennelijk toch mis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Ik heb het standaard Tibber component wat verbouwd met dingen die ik er graag in wilde:
- Berekent de prijs zonder energiebelasting, maar met Tibber opslag en BTW (beide in te stellen). Energiebelasting is niet relevant voor mij omdat we netto terugleveren
- Geeft aan welke ranking het huidige uur krijgt, dus X in de top goedkoopste uren. En dat binnen 3 tijdvakken en de gehele dag. Zo kun je dus eenvoudig een automation maken die kijkt of het getal bv 4 of lager is, als je een apparaat alleen in de goedkoopste 4 uur aan wilt hebben. Zo kan ik mijn fiets in de nacht laden in de goedkoopste uren.

Beschikbaar hiero: https://github.com/brupje/HomeAssistantTibber/

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 16-09 13:19
Melantrix schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:53:
Ik heb sinds kort dat mijn automations niet meer goed casten naar mn google casts.. In de logs zie ik dat de integratie de interne url gebruikt van home assistant, en niet de externe. Echter, de externe url en interne url zijn gewoon goed geconfigureerd.

Nu zag ik dat er nog iemand is met dit probleem, maar ik vroef me af of er meer mensen zijn hier die dit hebben en/of misschien een oplossing hebben gevonden?

https://community.home-as...th-internal-url/401289/10
Helemaal niemand die ook dit probleem heeft? :?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:08
Als ik een SD-kaartje in m'n raspberry pi 4 wil gebruiken voor de back-up van m'n HA back-ups, hoe moet ik kaartje dan formateren dat de Rpi 'm herkent en kan gebruiken?

Achtergrond van de vraag is dat ik deze week de switch maakte van HA draaien op SD-kaart naar SSD vanwege crash (en eerdere luiheid van mijn kant). Stom toevallig had ik twee uur voor de crash een volledige back-up gemaakt en kon die ook weer makkelijk herstellen. Nu alles draait vanaf de SSD is de kans op een crash natuurlijk kleiner, maar de back-up staat daar óók op. Als het mis gaat, ben ik alsnog alles kwijt. Ik dacht er daarom aan het SD-slot te gebruiken voor de back-up van de back-up, als de SSD dan crasht heb ik alsnog een makkelijke manier om te herstellen. (en eindelijk eens automatisch back-ups instellen natuurlijk).

Via google vind ik alleen maar aanbevelingen: gebruik een SSD, NAS of cloud voor back-ups. Dat snap ik, maar ik wil nu niet nog een tweede SSD kopen voor de back-ups van de back-ups, heb geen NAS en wil niet afhankelijk zijn van de cloud. Voor nu lijkt de SD-kaart me dan de makkelijkste optie. Als die weer crasht, geen man over boord, want is back-up van de back-up. Pas als SD en SSD tegelijk crashen heb ik een probleem.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:07
MRNX schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:10:
Als ik een SD-kaartje in m'n raspberry pi 4 wil gebruiken voor de back-up van m'n HA back-ups, hoe moet ik kaartje dan formateren dat de Rpi 'm herkent en kan gebruiken?

Achtergrond van de vraag is dat ik deze week de switch maakte van HA draaien op SD-kaart naar SSD vanwege crash (en eerdere luiheid van mijn kant). Stom toevallig had ik twee uur voor de crash een volledige back-up gemaakt en kon die ook weer makkelijk herstellen. Nu alles draait vanaf de SSD is de kans op een crash natuurlijk kleiner, maar de back-up staat daar óók op. Als het mis gaat, ben ik alsnog alles kwijt. Ik dacht er daarom aan het SD-slot te gebruiken voor de back-up van de back-up, als de SSD dan crasht heb ik alsnog een makkelijke manier om te herstellen. (en eindelijk eens automatisch back-ups instellen natuurlijk).

Via google vind ik alleen maar aanbevelingen: gebruik een SSD, NAS of cloud voor back-ups. Dat snap ik, maar ik wil nu niet nog een tweede SSD kopen voor de back-ups van de back-ups, heb geen NAS en wil niet afhankelijk zijn van de cloud. Voor nu lijkt de SD-kaart me dan de makkelijkste optie. Als die weer crasht, geen man over boord, want is back-up van de back-up. Pas als SD en SSD tegelijk crashen heb ik een probleem.

Iemand tips?
Ik maak dagelijks een Back-up naar Google Drive.

https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Brupje schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:23:
Ik heb het standaard Tibber component wat verbouwd met dingen die ik er graag in wilde:
- Berekent de prijs zonder energiebelasting, maar met Tibber opslag en BTW (beide in te stellen). Energiebelasting is niet relevant voor mij omdat we netto terugleveren
- Geeft aan welke ranking het huidige uur krijgt, dus X in de top goedkoopste uren. En dat binnen 3 tijdvakken en de gehele dag. Zo kun je dus eenvoudig een automation maken die kijkt of het getal bv 4 of lager is, als je een apparaat alleen in de goedkoopste 4 uur aan wilt hebben. Zo kan ik mijn fiets in de nacht laden in de goedkoopste uren.

Beschikbaar hiero: https://github.com/brupje/HomeAssistantTibber/
Leuk idee en uitvoering, enige vraagteken is hoe je de tijdvakken indeelt? N.a.v. zon/daglicht of gewoon 24/3?

Ow en zet dat goedkoop laden van je fiets zoden aan de dijk? De e-bikes hier gebruiken 1,5 kWh van leeg tot vol en dat duurt rustig 3u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Is er hier iemand die toevallig bijhoudt hoeveel water een pomp afpompt?

Heb een dompelpomp die 6000l per uur doet. Zou willen dat hij begint met tellen zodra een slim stopcontact boven de 100w uit komt en stopt zodra hij weer onder die 100w valt.

Het is natuurlijk geen exacte reken methode maar voldoende om te zien hoeveel water ik weg pomp.

Iemand een idee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:49:
Is er hier iemand die toevallig bijhoudt hoeveel water een pomp afpompt?

Heb een dompelpomp die 6000l per uur doet. Zou willen dat hij begint met tellen zodra een slim stopcontact boven de 100w uit komt en stopt zodra hij weer onder die 100w valt.

Het is natuurlijk geen exacte reken methode maar voldoende om te zien hoeveel water ik weg pomp.

Iemand een idee?
Een trigger based template sensor die bijvoorbeeld elke 12 seconden triggert, en dan 20 liter bij de huidige state optelt als de power sensor meer dan 100 aangeeft, zo niet, dan behoudt hij de huidige state

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenH
Met zeer grote dank aan @Septillion heb ik nu werkend dat Home Assistant mijn omvormer continue aanstuurt zodat hij maximaal ons eigenverbruik produceert, maar niet teruglevert. Als mijn energieleverancier ineens met gekkigheid als een terugleverboete komt heb ik nu de mogelijkheid om met een paar muisklikken het terugleveren te stoppen, maar wel van zoveel mogelijk zonne-energie gebruik te maken.

Vandaag hebik de automation als test de hele dag laten lopen, en dat ziet er in het Energy dashboard dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNzmsFu1FmhEs5WAJB4IY5jiOcE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VBynmctaEI5mBbPtLdGsPvFC.png?f=fotoalbum_medium

Door vertraging in zowel het intrekken van de verbruiksdata als het aansturen van de omvormer, en ook door de beperkte resolutie van het aansturen van de omvormer (in mijn geval gaat dat per 37 watt), matcht het niet perfect, maar 94% eigen zonnestroom verbruikt is echt heel goed. Dat ligt hier normaal gesproken zo tussen de 20 en 50%.

Vandaag is er slechts 0,1 kWh teruggeleverd, en stel dat ik zou kiezen voor Vattenfall, dan blijf ik ruimschoots onder de 500 kWh, bij dat de bedrijf grens tot waar terugleveren geen boete oplevert.

Ik heb nu nog een vast contract en kan dus nog profiteren van de financiële voordelen van het salderen, dus voor nu gaat deze automation weer uit. Maar ik vind het een fijn gevoel dat ik het klaar heb staan, en ik vind het fascinerend dat Home Assistant zoiets gewoon kan. Het wordt tijd voor een Year of the Energy, dat denk ik echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Pffff nadat wat opstart problemen emt mij toilet licht toen ik in maart aan HA begon werkte het afgelopen weken perfect, tot een paar dagen geleden, nu lijkt de automation voor het licht uitzetten niet meer te werken en ik kom er maar niet achter waardoor :+

Er staat een Aqara bewegingssensor in het toilet, geen beweging dan gaat na 3min het licht uit, alsin dan word een Sonoff ZBMini-L2 aangestuurd om het lampje uit te zeten

De Yaml er van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Toilet licht uit
trigger:
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: 64e251243e411851d095217f71457326
    entity_id: aab6c94f0a739cb270c64f72eb8e1fae
    domain: binary_sensor
    for:
      minutes: 3
      seconds: 0
action:
  - type: turn_off
    device_id: d81899454e74f683858c06448d1a5be3
    entity_id: 2e705b9736176a4e9cb6b9ffe0d0f6d8
    domain: switch

Ik draai HA OS met Zigbee2MQTT, alles up to date bijgewerkt.
Ik heb de automation opnieuw aangemaakt, Aqara batterij vervangen, verwijderd en opnieuw gepaired, andere PIR (Sonoff) gebruikt. Beide sensors geven netjes aan dat de ocupancy false is maar er lijkt niets te worden getriggered waardoor het licht aan blijft :(

Iemand nog een idee in welke hoek te zoeken ?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

sapphire schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:07:
Pffff nadat wat opstart problemen emt mij toilet licht toen ik in maart aan HA begon werkte het afgelopen weken perfect, tot een paar dagen geleden, nu lijkt de automation voor het licht uitzetten niet meer te werken en ik kom er maar niet achter waardoor :+

Er staat een Aqara bewegingssensor in het toilet, geen beweging dan gaat na 3min het licht uit, alsin dan word een Sonoff ZBMini-L2 aangestuurd om het lampje uit te zeten

De Yaml er van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Toilet licht uit
trigger:
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: 64e251243e411851d095217f71457326
    entity_id: aab6c94f0a739cb270c64f72eb8e1fae
    domain: binary_sensor
    for:
      minutes: 3
      seconds: 0
action:
  - type: turn_off
    device_id: d81899454e74f683858c06448d1a5be3
    entity_id: 2e705b9736176a4e9cb6b9ffe0d0f6d8
    domain: switch

Ik draai HA OS met Zigbee2MQTT, alles up to date bijgewerkt.
Ik heb de automation opnieuw aangemaakt, Aqara batterij vervangen, verwijderd en opnieuw gepaired, andere PIR (Sonoff) gebruikt. Beide sensors geven netjes aan dat de ocupancy false is maar er lijkt niets te worden getriggered waardoor het licht aan blijft :(

Iemand nog een idee in welke hoek te zoeken ?
Als je de trace bekijkt in de Automation, zie je daar wel wat voorbij komen?

Verder kan je beter met State triggers werken, ipv Device triggers. Heb je ook de Automation waarmee je de lamp aanzet?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 07:09
JeroenH schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:14:
Met zeer grote dank aan @Septillion heb ik nu werkend dat Home Assistant mijn omvormer continue aanstuurt zodat hij maximaal ons eigenverbruik produceert, maar niet teruglevert. Als mijn energieleverancier ineens met gekkigheid als een terugleverboete komt heb ik nu de mogelijkheid om met een paar muisklikken het terugleveren te stoppen, maar wel van zoveel mogelijk zonne-energie gebruik te maken.

Vandaag hebik de automation als test de hele dag laten lopen, en dat ziet er in het Energy dashboard dan zo uit:

[Afbeelding]

Door vertraging in zowel het intrekken van de verbruiksdata als het aansturen van de omvormer, en ook door de beperkte resolutie van het aansturen van de omvormer (in mijn geval gaat dat per 37 watt), matcht het niet perfect, maar 94% eigen zonnestroom verbruikt is echt heel goed. Dat ligt hier normaal gesproken zo tussen de 20 en 50%.

Vandaag is er slechts 0,1 kWh teruggeleverd, en stel dat ik zou kiezen voor Vattenfall, dan blijf ik ruimschoots onder de 500 kWh, bij dat de bedrijf grens tot waar terugleveren geen boete oplevert.

Ik heb nu nog een vast contract en kan dus nog profiteren van de financiële voordelen van het salderen, dus voor nu gaat deze automation weer uit. Maar ik vind het een fijn gevoel dat ik het klaar heb staan, en ik vind het fascinerend dat Home Assistant zoiets gewoon kan. Het wordt tijd voor een Year of the Energy, dat denk ik echt.
Gaaf!
Geen idee hoeveel zonnepanelen je hebt en hoe zonnig het bij jou was, maar het valt me wel op dat je nog best veel verbruik van het net hebt, vooral tijdens de vroege middag uren. Ik had vandaag op die uren wel teruglevering (natuurlijk, want geen optimalisatie etc), maar ook bijna geen verbruik van het net.
Dus.. ik zou hem vandaag ook nog een keer aan zetten (lijkt een wat zonnigere dag te worden), en dan kijken of je verbruik wel van eigen opwek wordt verbruikt.

Want, ja, je wilt niks terug leveren. Maar je wilt ook zo weinig mogelijk afnemen van het net, helemaal als er geproduceerd had kunnen worden door je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Sander schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:20:
[...]

Leuk idee en uitvoering, enige vraagteken is hoe je de tijdvakken indeelt? N.a.v. zon/daglicht of gewoon 24/3?

Ow en zet dat goedkoop laden van je fiets zoden aan de dijk? De e-bikes hier gebruiken 1,5 kWh van leeg tot vol en dat duurt rustig 3u
De indeling van tijdvakken is hardcoded momenteel, Het idee is dat je voordat je sochtends opstaat (dus 8:00) iets afgerond kan hebben, zoals het laden van mijn fiets voor me werk. Overdag moet de groentekas worden gekoeld met verse lucht en de warmtepomp warm water maken. Etc.

> Ow en zet dat goedkoop laden van je fiets zoden aan de dijk? De e-bikes hier gebruiken 1,5 kWh van leeg tot vol en dat duurt rustig 3u

Als ik thuis kom om 18h is het vaak 13 cent (zonder energiebelasting), in de nacht 5 cent. Dus uitgaande van 10 keer laden per maand en 1.5kWh = 1,5 * 8 cent *10 keer laden * 12 maanden is €14 per jaar. Mag zelf bepalen of dat zoden genoeg zijn ;) Maar als je dit voor een aantal apparaten kunt doen scheelt het wel natuurlijk. Zeker een warmtepomp

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ChrisM schreef op zondag 2 juni 2024 @ 06:07:
Gaaf!
Geen idee hoeveel zonnepanelen je hebt en hoe zonnig het bij jou was,
14 panelen (8 op ZO, 6 op NW) en het was een grijze dag.
maar het valt me wel op dat je nog best veel verbruik van het net hebt, vooral tijdens de vroege middag uren.
De plugin Prius 2x opgeladen, 2 wassen gedaan, vaatwasser heeft gedraaid, 2e koelkast heeft de hele dag aangestaan omdat ik 's middags mijn verjaardag vierde.

Het was dus een dag met weinig zonne-energie en een relatief hoog verbruik. Ik probeer dit nog wel een keer uit op een strakblauwe dag in juni, kijken hoe het er dan uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JeroenH schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:14:

[Afbeelding]

Dit is natuurlijk wel een nogal simplistische, brute, oplossing voor wat een (erg) complex "probleem" is.

Waarbij bv de kosten hiermee juist hoger kunnen worden. Immers voorkomt dit dat je effectief doet salderen. Waardoor het nachtverbruik (en verbruik op bewolkte dagen etc) allemaal afgerekend moet worden. En daardoor de kosten dus juist hoger uitvallen dan bij maximaal terugleveren en de terugleververgoeding betalen.

Idealiter lever doe je dus wel semi maximaal terugleveren, totdat je een xkWh onder de gratis terugleververgoeding zit. Zodat je aan het eind van het jaar niet hoeft te betalen voor het terugleveren, maar wel maximaal (binnen die tier) hebt teruggeleverd en dus een zo laag mogelijke netto afname hebt (of zelfs een netto teruglevering).

Dus absoluut +1 voor het idee. Maar een effectieve uitwerking, waarmee je daadwerkelijk goedkoper/het goedkoopst uit bent, is het (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RobertMe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:40:
Dus absoluut +1 voor het idee. Maar een effectieve uitwerking, waarmee je daadwerkelijk goedkoper/het goedkoopst uit bent, is het (nog) niet.
Helemaal waar! Omdat de situatie voor mij nu nog niet van toepassing is heb ik daar nog geen tijd ingestoken, maar stel dat je bij een energieleverancier zit die gratis toestaat dat je 500 kWh mag teruleveren, dan is het niet moeilijk om in HA nog een voorwaarde in te bouwen "doe dit vanaf het moment dat er 500 kWh is teruggeleverd".

Mijn vaste contract loopt echter nog tot nov 2025, dus ik heb nog even. Aan de andere kant, ze zouden een tussentijdse aanpassing van de contractvoorwaarden kunnen doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JeroenH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:50:
maar stel dat je bij een energieleverancier zit die gratis toestaat dat je 500 kWh mag teruleveren, dan is het niet moeilijk om in HA nog een voorwaarde in te bouwen "doe dit vanaf het moment dat er 500 kWh is teruggeleverd".
Ik zou dan wel voor 495 / 490 / 450 of zo gaan :p. Immers blijf je hiermee (een beetje) terugleveren. Dus daar moet je wel de marge voor houden.
En daarnaast is het vast per contractjaar, terwijl als je in HA de statistics data zou gebruiken dit per kalenderjaar is. Dus ook daar moet je dan weer rekening mee houden (simpele oplossing: bij ingaan nieuw jaar de meterstand in een input number zetten? En vervolgens met een template sensor "huidige meterstand - meterstand begin jaar").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Lijkt me niet zo zinvol allemaal.
Zo lang er nog gesaldeerd wordt ben je zo een dief van je eigen portemonnee.

De teruglever boete is nog steeds lager dan wat jij voor de stroom betaald die je moet inkopen en in de winter en 's nachts zul je toch echt stroom moeten inkopen.

En als je meer terug levert dan gesaldeerd wordt, dan krijg je daar ook weer geld voor en valt de rekensom nog meer in je eigen voordeel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2024 10:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:50
Sowieso bij een Greenchoice betaal je nu toch een vast bedrag per maand? Als je dan meer teruglevert ben je voordeliger uit dan afschakelen.
Pagina: 1 ... 198 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.