Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Bliksem B schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:34:
Zijn er mensen die wel betalen voor Nabu Cloud en werkt dit wel feilloos. Want ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat Google Assistant regelmatig zegt: Kan Home Assistant niet bereiken :( .
Ik heb nu een kleine 2 jaar Nabu Casa Cloud en het werkt (bij mij) inderdaad feilloos. Maar ik vind het wel vrij prijzig.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje, ik heb een aantal wiskundige modellen gemaakt om mijn verbruik en opbrengst te voorspellen (bijv: hoeveel verwacht ik dat mijn warmtepomp morgen gebruikt of hoeveel pv-opbrengst verwacht ik de komende maand te krijgen). Deze modellen staan nu grotendeels in Excel.

Nu wil ik dit gaan implementeren in HA. Ik kan vrij gemakkelijk voor vandaag laten zien wat ik gebruikt heb en wat ik verwacht te gebruiken (DTD=day-to-date oftewel dagverbruik tot nu toe):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGc-0JUSm36v1MmrL8V5tmrcRto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38YZovemtoK6hcskqA2vm6Nv.png?f=fotoalbum_large
Ik sla hiervoor de parameters van mijn model op in een sensor en gebruik deze om elke ochtend een voorspelling voor vandaag te maken. Bijvoorbeeld de gemiddelde dagelijkse buitentemperatuur is een cosinus fit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYNiunKahYb2Hb2L6-AwWAc_H5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ6cVpW9nDWEr2lAmpErA4yz.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
{% set DayNr = states('sensor.day_of_the_year')|float(0) %}
{% set M = states('sensor.model_temperatuur')[1:-1].replace('\'','"').replace('\'','"').replace('\'','"')|from_json %}
{{((M.Average+M.Swing*cos((M.Shift+DayNr)/365*2*pi)))|round(2)}}

So far so good.

Maar als ik meer wil, heb ik twee problemen:
1) mijn warmtepomp-verbruik van gisteren laten zien tov mijn modelwaarde van gisteren lukt me niet. Hoe kan ik het dagverbruik van gisteren uit de gasstand toveren? Een utility sensor kan dit volgens mij niet.
2) home assistant laat (logischerwijs) geen data in de toekomst toe. Wat zou een manier zijn om voorspellingen in HA te krijgen? Ik wil bijvoorbeeld mijn verwachte jaarrekening tonen, waarbij ik de historische realisatie optel bij de toekomstige voorspellingen. Al denkend kwam ik uit op een low level insert in de database waarbij ik de voorspellingen insert in het jaar 2000 in de longterm-stats-tabel, zodat ik ze daarna kan gebruiken. Maar het moet toch gemakkelijker en logischer kunnen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
TheFes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Ik heb een hele tijd de handmatige setup gebruikt, maar sinds ongeveer een jaar over naar Nabu Casa. Met beide eigenlijk nooit problemen gehad
Wat is de reden daarvoor geweest? En echt nooit problemen gehad? Want bij mij heb ik regelmatig connectieproblemen. Uptimerobot geeft wel netjes aan dat er een verbinding is en ik houd het ook bij in Home Assistant en zelf via de ping plugin.

Wat ik ervaar is dat :
  • Google Home geen connectie kan maken met mijn test integratie. Ik moet het vaak meer dan 1 keer proberen om mijn integratie te koppelen.
  • Wanneer ik zeg: "Synchroniseer mijn apparaten" dan krijg ik 50% van de tijd een melding: "er is een fout opgetreden met ....". Probeer ik het 10 seconden later weer, dan is er niks aan de hand.
  • Via de browser ongeveer hetzelfde soms zie ik (via duckdns domein) ineens "verbinding verbroken, opnieuw verbinden". Dat doet mijn browser dan weer netjes en ik zit er weer in.
  • In de Google Home App werkt het meestal goed, regelmatig zijn mijn apparaten offline voor enkele seconden en dan weer online.
Dit ervaarde ik ook met enkel de DUCKDNS addon, vandaar NGINX geïnstalleerd zodat ik lokaal in ieder geval geen problemen ervaar. Local Fulfillment gebruiken/niet gebruiken zorgt niet voor een verbetering.

Ik lees ook op Reddit dat mensen klagen over duckdns.org. Het is natuurlijk gratis en ik wil graag doneren, maar dan moet het wel stabiel werken. Maar als niemand problemen ervaar hier, dan ligt het mogelijk toch aan mijn eigen setup (router, glasvezelverbinding, dns?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34
Bliksem B schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Wat is de reden daarvoor geweest? En echt nooit problemen gehad? Want bij mij heb ik regelmatig connectieproblemen. Uptimerobot geeft wel netjes aan dat er een verbinding is en ik houd het ook bij in Home Assistant en zelf via de ping plugin.

Wat ik ervaar is dat :
  • Google Home geen connectie kan maken met mijn test integratie. Ik moet het vaak meer dan 1 keer proberen om mijn integratie te koppelen.
  • Wanneer ik zeg: "Synchroniseer mijn apparaten" dan krijg ik 50% van de tijd een melding: "er is een fout opgetreden met ....". Probeer ik het 10 seconden later weer, dan is er niks aan de hand.
  • Via de browser ongeveer hetzelfde soms zie ik (via duckdns domein) ineens "verbinding verbroken, opnieuw verbinden". Dat doet mijn browser dan weer netjes en ik zit er weer in.
  • In de Google Home App werkt het meestal goed, regelmatig zijn mijn apparaten offline voor enkele seconden en dan weer online.
Dit ervaarde ik ook met enkel de DUCKDNS addon, vandaar NGINX geïnstalleerd zodat ik lokaal in ieder geval geen problemen ervaar. Local Fulfillment gebruiken/niet gebruiken zorgt niet voor een verbetering.

Ik lees ook op Reddit dat mensen klagen over duckdns.org. Het is natuurlijk gratis en ik wil graag doneren, maar dan moet het wel stabiel werken. Maar als niemand problemen ervaar hier, dan ligt het mogelijk toch aan mijn eigen setup (router, glasvezelverbinding, dns?).
Ik heb Nabu Casa vooral genomen voor de STT optie.
Ik wilde dit kunnen testen met Assist, en Piper en Whisper waren er toen nog niet.

Maar als je ook in de browser disconnects hebt met HA, dan zou ik het daarin zoeken. Ik gebruikte zelf een subdomein en Nginx Proxy Manager

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met Home Assistant en Google Assistant integratie wanneer je dit handmatig opzet? Ik heb netjes https://www.home-assistan...ud-platform-configuration gevolgd en ik heb netjes NGINX en DUCKDNS geconfigureerd en https://peyanski.com/home...emote-access-using-nginx/ gevolgd.

Zijn er mensen die wel betalen voor Nabu Cloud en werkt dit wel feilloos. Want ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat Google Assistant regelmatig zegt: Kan Home Assistant niet bereiken :( .
ik gebruik al een flinke tijd Nabu Casa, ik heb te weinig kennis van netwerken om dat zelf goed/veilig op te zetten.
Maar nog belangrijker, zo steun ik de ontwikkeling van Home Assistant. Want ook aan de ontwikkeling kan ik zelf weinig iets toevoegen, dus dan maar met geld :P

Ik heb er echt bijna nooit issues mee, denk een uptime van ruim 99.9% (iig wanneer ik het wil gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@KabouterSuper Voor verbruik, wat verwacht je dan, gewoon oplopende grafiek van je energy over de dag? Of per uur?

En als het je alleen om weergave gaat, dan zou je bijvoorbeeld naar Apex kunnen kijken en dan de data_generator kunnen gebruiken. Daarmee kan je het zo schuiven als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Bliksem B schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Wat ik ervaar is dat :

Kan je er niet direct mee verder helpen, maar ik heb dit ook een keer gehad. Toen werkte het echter helemaal niet meer, en niet maar gedeeltelijk. Heb toen dat project genuked en ben opnieuw begonnen en sindsdien 0,0 problemen meer gehad. Ik gebruik een eigen domein + reverse proxy, en van buitenaf zit cloudflare (zero trust tunnel) er nog voor die ik best wel strak dichtgezet heb. Aan de hand van ASN heb ik de google servers doorgelaten en dat werkt inmiddels al enkele jaren top.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
kepler schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:15:
[...]
ik gebruik al een flinke tijd Nabu Casa, ik heb te weinig kennis van netwerken om dat zelf goed/veilig op te zetten.
Maar nog belangrijker, zo steun ik de ontwikkeling van Home Assistant. Want ook aan de ontwikkeling kan ik zelf weinig iets toevoegen, dus dan maar met geld :P

Ik heb er echt bijna nooit issues mee, denk een uptime van ruim 99.9% (iig wanneer ik het wil gebruiken)
Eens, alleen ik vind €7,50 per maand dan best veel geld voor enkel Google Assistant (en heb ik nu al zoveel tijd er in zitten...) Ik was wel van plan om the Sky Connect te kopen om hun te supporten.

Maar als ik kijk naar https://community.home-as...-serverfail-errors/622615, dan lijkt dit wel verdacht veel op mijn problemen. Het ene uur is het ook erger dan het andere uur. Misschien maar eens een maandje Nabu Casa Cloud testen, kijken of dit het probleem verhelpt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bliksem B op 22-05-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:28:
@KabouterSuper Voor verbruik, wat verwacht je dan, gewoon oplopende grafiek van je energy over de dag? Of per uur?

En als het je alleen om weergave gaat, dan zou je bijvoorbeeld naar Apex kunnen kijken en dan de data_generator kunnen gebruiken. Daarmee kan je het zo schuiven als je wilt.
Ik focus met name op dagstanden, dus niet intradag. Ik wil grasg iets soortgelijks als wat ik nu in Excel heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpkYYH-B6UhfM6T8bjlMnKUQuS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkPs0EnP6lvi05wyhRaLKnSK.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn enerzijds gerealiseerde dagstanden van gisteren & eergisteren en anderszijds de som van gerealiseerd verbruik (1 tm 22 mei) plus voorspelling (23 mei tm 31 mei).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 07:04
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met Home Assistant en Google Assistant integratie wanneer je dit handmatig opzet? Ik heb netjes https://www.home-assistan...ud-platform-configuration gevolgd en ik heb netjes NGINX en DUCKDNS geconfigureerd en https://peyanski.com/home...emote-access-using-nginx/ gevolgd.

Ik ben opgehouden met DuckDNS en Google assistent om die reden. Nu al tijdje NabuCasa en tot nu werkt het perfekt en hoor Google eigenlijk niet meer klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@KabouterSuper Ahh, alleen een tabel. Ik zat helemaal aan grafieken te denken.

Maar voor het gerealiseerde verbruik kan je utility meters pakken. Dan is het toch alleen een kwestie van je schattingen ophalen en in een tabel ofzo weergeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:05

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Peet3kabo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Ik ben opgehouden met DuckDNS en Google assistent om die reden. Nu al tijdje NabuCasa en tot nu werkt het perfekt en hoor Google eigenlijk niet meer klagen
Er zijn toch zat andere alternatieven zoals https://freedns.afraid.org/ of https://www.changeip.com/...art.php?a=confproduct&i=0? of werken die niet? Niet getest.

[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 23-05-2024 08:28 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:34
Ik zoek een schakelaar voor mijn gangverlichting. Hier zit te weinig ruimte in de wandcontactdoos voor een inbouwmodule achter de domme schakelaar. Zal echter wel graag willen dat die blijft werken als het systeem offline is. Kan iemand bevestigen dat dit het geval is met onderstaande? Of wellicht weet iemand een beter alternatief O-)

https://www.robbshop.nl/a...ch-h1-schakelaar-2-draads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
feedback gevraagd.

Ik heb een zonnescherm script wat op basis van weer, en eigen sensoren automatisch bedient wordt. het logt naar een google spreadsheet en informeert middels pushberichten om te debuggen en de optimale condities te bepalen.

Het liefst maak ik hier een blueprint van om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen. echter is de eerste stap het verbeteren, efficiënter maken en het documenteren. En dit is exact waar ik nu tegenaan loop.

de automation is lastig leesbaar en ik denk niet efficiënt genoeg, al zie ik niet hoe ik dit korter en beter kan maken. vandaar deze hulp vraag. Wie zou het leuk vinden eens door mijn code te gaan en mij feedback te geven?

ik heb het op github geplaatst met screenshots.
https://github.com/remb0/Sunscreen/tree/main

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belly89 Ja, die zal gewoon blijven werken. Maar kan niet werken met een serieschakeling mocht je die nu hebben.

Out of the box alternatief is een module bij de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:03:
@belly89 Ja, die zal gewoon blijven werken. Maar kan niet werken met een serieschakeling mocht je die nu hebben.

Out of the box alternatief is een module bij de lamp.
Thanks! het is geen serie dus dat scheelt. Bij de lamp lukt helaas ook niet, zijn ingebouwde spotjes in de gang waar ik niet lekker bij kom :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@remcoXP Je bedoelt dus alleen de sunscreen.yaml? Paar dingen die me opvallen:

Conditions zijn al standaard AND dus die kan weg.

Bij een state conditie mag entity_id ook een lijst zijn. Dus daar zou je in één keer alle entiteiten neer kunnen zetten. Nadeel is dat de UI dit niet ondersteund. Dus zou het in een automation ook gewoon als losse state conditions doen maar in een blueprint zou je kunnen overwegen dat dus in een enkele state conditioonm te doen.

Je gebruikt choose en if beide en eigenlijk beide als if.

En gebruik je 'sunscreen_conditions_request' nu alleen maar als "variabele" in je automation? Of wordt deze ook nog extern beïnvloed? Want als je het alleen in je automation gebruikt is het vaak handiger om het gewoon in de automation te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:13

Seafarer

XXX

Ook als de electronica kapot is?

Ik kan dat ook niet ergens terug vinden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Seafarer Als de elektronica echt stuk is dan natuurlijk niet. Maar dat geldt ook voor de driver elektronica in je lamp etc. Dit gaat puur over de smart-zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Als iets kapot gaat (de schakelaar of de lamp) dan zal het niet werken, maar dat is niet het probleem voor mij. Wil een "basis" aan lampen in huis ook kunnen schakelen als HA offline is om wat voor reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:13

Seafarer

XXX

Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:02:
@Seafarer Als de elektronica echt stuk is dan natuurlijk niet. Maar dat geldt ook voor de driver elektronica in je lamp etc. Dit gaat puur over de smart-zijde.
Ja die electronica in de huidige lampen had ik niet overnagedacht.

Het ging mij om de veiligheid. Een schakelaar houd het wel 50 jaar vol. Maar sommige elektronica is nog maar de vraag hoe lang die leeft.

Gelukkig hebben we tegenwoordig een telefoon met zaklamp. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

belly89 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:42:
Zal echter wel graag willen dat die blijft werken als het systeem offline is.
belly89 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:33:
Wil een "basis" aan lampen in huis ook kunnen schakelen als HA offline is om wat voor reden.
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html ;)

Wil je waar mogelijk sowieso gebruiken, het zorgt er voor dat apparaten veel vlotter/stabieler reageren op input, ook wanneer HA gewoon aan staat.

Ik gebruik zelf een aantal 2/4-knops draadloze schakelaars van ROBB: https://www.robbshop.nl/d...-schakelaar-met-4-knoppen

Edit: Oh, echt ter vervanging van / i.c.m. domme lampen. Dan gaat mijn oplossing hem niet worden nee. Ik doe de aanname dat die Aqara schakelaar gewoon blijft werken zonder verbinding met het moederschip.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2024 14:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
D4NG3R schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:54:
[...]

[...]

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html ;)

Wil je waar mogelijk sowieso gebruiken, het zorgt er voor dat apparaten veel vlotter/stabieler reageren op input, ook wanneer HA gewoon aan staat.

Ik gebruik zelf een aantal 2/4-knops draadloze schakelaars van ROBB: https://www.robbshop.nl/d...-schakelaar-met-4-knoppen

Edit: Oh, echt ter vervanging van i.c.m. domme lampen. Dan gaat mijn oplossing hem niet worden nee. Ik doe de aanname dat die Aqara schakelaar gewoon blijft werken zonder verbinding met het moederschip.
Ja dat is ook een mogelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
Allereerst dank voor je feedback!!

De automation is inderdaad met de gui gemaakt. en dan is hij wat leesbaarder (althans voor mij)

Je hebt gelijk met de choose!

Deze variabele wordt inderdaad alleen maar in de automation gebruikt. dacht om de bepaling voor een actie beter te kunnen loggen. Maar wellicht toch overbodig
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:19:
@remcoXP Je bedoelt dus alleen de sunscreen.yaml? Paar dingen die me opvallen:

Conditions zijn al standaard AND dus die kan weg.

Bij een state conditie mag entity_id ook een lijst zijn. Dus daar zou je in één keer alle entiteiten neer kunnen zetten. Nadeel is dat de UI dit niet ondersteund. Dus zou het in een automation ook gewoon als losse state conditions doen maar in een blueprint zou je kunnen overwegen dat dus in een enkele state conditioonm te doen.

Je gebruikt choose en if beide en eigenlijk beide als if.

En gebruik je 'sunscreen_conditions_request' nu alleen maar als "variabele" in je automation? Of wordt deze ook nog extern beïnvloed? Want als je het alleen in je automation gebruikt is het vaak handiger om het gewoon in de automation te houden.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:00
@belly89
Past de Sonoff ZBMini-L2 Extreme ook niet?
https://www.sonoff.nl/a-8...2-zonder-nul/#description

Hij lijkt wel na verloop van tijd in slaap mode te gaan, dus dan reageert ie wat trager bij automations (zoals bij een motion sensor). De traditionele knop reageert wel gewoon direct. Is ook een end-device, geen router.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
musicpixel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:33:
@belly89
Past de Sonoff ZBMini-L2 Extreme ook niet?
https://www.sonoff.nl/a-8...2-zonder-nul/#description

Hij lijkt wel na verloop van tijd in slaap mode te gaan, dus dan reageert ie wat trager bij automations (zoals bij een motion sensor). De traditionele knop reageert wel gewoon direct. Is ook een end-device, geen router.
Nee het is erg krap allemaal. Ik heb van die sonoff thuis liggen maar helaas niet kunnen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:23:
@KabouterSuper Ahh, alleen een tabel. Ik zat helemaal aan grafieken te denken.

Maar voor het gerealiseerde verbruik kan je utility meters pakken. Dan is het toch alleen een kwestie van je schattingen ophalen en in een tabel ofzo weergeven?
Utility meters kunnen voor zover ik kan zien alleen maar resetten op dag/week/maand/2maand basis.
Ik kan hiermee de stand van deze maand t/m gisteravond 23:59 halen (maandwaarde - dagwaarde), hoewel dat fout gaat op de eerste van de maand. Maar ik kan met utility sensoren niet de waarde van gisteren ophalen en ook niet van eergisteren.
Ik denk dat wat ik wil alleen te doen is met sql-sensoren (dan kan ik de beginstand en eindstand van gisteren ophalen en van elkaar aftrekken. Maar ik had gehoopt dat er nettere manieren voor waren.

Wat betreft de voorspellingen, hoe zou ik deze op kunnen halen? Ik heb een sensor die mijn warmtepomp-verbruik, restverbruik en pv-opbrengst berekent, maar dat gebeurt alleen op de dag zelf. Hiermee kan ik dus wel terugkijken, maar niet vooruit voorspellen. Ik kan natuurlijk vanuit Excel of Python de waarden opsturen, maar dat "defeats the purpose". Ik wil juist zo min mogelijk in Excel en Python doen en HA zelf alles kunnen laten berekenen op basis van de model-parameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
KabouterSuper schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Utility meters kunnen voor zover ik kan zien alleen maar resetten op dag/week/maand/2maand basis.
Nog wel veel meer met cron of de servce call utility_meter.reset. De vorige periode komt dan in het attribute last_period.

Helaas is meer geschiedenis niet op te halen met standaard kaarten afgezien van grafieken. Dan zou je met een SQL sensor kunnen werken of dit gewoon zelf opslaan in een template sensor wanneer nodig.
Wat betreft de voorspellingen, hoe zou ik deze op kunnen halen? Ik heb een sensor die mijn warmtepomp-verbruik, restverbruik en pv-opbrengst berekent, maar dat gebeurt alleen op de dag zelf. Hiermee kan ik dus wel terugkijken, maar niet vooruit voorspellen. Ik kan natuurlijk vanuit Excel of Python de waarden opsturen, maar dat "defeats the purpose". Ik wil juist zo min mogelijk in Excel en Python doen en HA zelf alles kunnen laten berekenen op basis van de model-parameters.
Het is toch aan jouw wat je in de sensor stopt? Dat kan ook een voorspelling zijn, desnoods gewoon als list (datestamp en value) in het attribute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Nog wel veel meer met cron of de servce call utility_meter.reset. De vorige periode komt dan in het
attribute last_period.
De last_period kende ik nog niet.....top, want daarmee kan ik in elk geval het verbruik van gisteren gemakkelijk ophalen. En met wat meer moeite ook het verbruik van de 1e van de maand t/m gisteren.

Ik ga hiernaar kijken.
[...]
Helaas is meer geschiedenis niet op te halen met standaard kaarten afgezien van grafieken. Dan zou je met een SQL sensor kunnen werken of dit gewoon zelf opslaan in een template sensor wanneer nodig.
Daar ga ik ook mee aan de slag. Ik werk gelukkig al meer dan 20 jaar met sql (vanaf Oracle 7), dus dat moet wel lukken.
[...]

Het is toch aan jou wat je in de sensor stopt? Dat kan ook een voorspelling zijn, desnoods gewoon als list (datestamp en value) in het attribute.
Op zich kan dat. Ik voorspel nu mijn jaarafrekening, dus dat is in het slechtste geval 365 dagen vooruit. Geen idee of ik zoveel data in attributes kan stoppen.

In elk geval erg bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@KabouterSuper In attributes kan best heel veel. Maar je wilt toch geen 365 dagen weergeven of wil je echt een tabel van 365 dagen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:39:
@KabouterSuper In attributes kan best heel veel. Maar je wilt toch geen 365 dagen weergeven of wil je echt een tabel van 365 dagen maken?
Het gaat me vooral om de slicing-and-dicing mogelijkheden. Dan is het handig om alle data een jaar vooruit op dagbasis te hebben. Als je 365 voorspellingen hebt in een sensor als attribute (die je eenmalig vult), dan kan je deze data met hulpsensoren redelijk gemakkelijk ombouwen naar afgeleide getallen, zoals gerealiseerd/voorspeld verbruik van eergisteren, vandaag, morgen, de rest van de maand en/of de rest van het contractjaar.

Daarnaast wil ik grafieken met dagdata kunnen maken. Ik heb nu bijvoorbeeld mijn verbruik met voorspelling van de laatste vijf jaar tot het einde van de huidige maand, maar dat kan ook tot het einde van het contractjaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0ygxMhuQoUKJ_s2IC2aQUv_fXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/072yPkKk2frF09cn8A20Hkr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@KabouterSuper Tuurlijk is dat dan handige data om wat mee te doen. Maar strik genomen is HA er gewoon niet op gebouwd.

Klinkt mij in de oren dat je eigenlijk gewoon een custom integratie moet gaan maken zodat je het met service calls ofzo naar buiten kunt brengen.

Andere kant, voor grafiek zou je dus naar een Apex chart kunnen kijken samen met de datagen mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:02:
@KabouterSuper Maar strik genomen is HA er gewoon niet op gebouwd.
Haha, daar was ik inderdaad al achter. Maar is ook weer niet heel gek.
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:02:
Klinkt mij in de oren dat je eigenlijk gewoon een custom integratie moet gaan maken zodat je het met service calls ofzo naar buiten kunt brengen.

Andere kant, voor grafiek zou je dus naar een Apex chart kunnen kijken samen met de datagen mogelijkheid.
Ja, dat zou inderdaad geen gek idee zijn. Ik vind de maandoverzichten van de energieleveranciers tenenkrommend slecht. Dit moet toch in een custom integratie na te bootsen zijn in HA (maar dan beter)?

Anyway, nogmaals dank voor het sparren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is het mogelijk om voor de Home assistant app op Android het energie dashboard als startpagina te krijgen?

Bij instellingen -> dashboard zie ik een vink staan bij overzicht, maar ik zie niet hoe ik die bij energie kan krijgen.

Waar kijk ik overheen? Moet dat in, in mijn geval, de docker image zelf ingesteld worden?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
Dit is leuk

YouTube: How My New Smart Home Dashboard is GENIUS

Moet ik straks alle dashboards opnieuw doen :(

Ik kende de conditional card wel, alsook de bluetooth room detectie.. Maar begin maar es overal van die dingen te leggen.
Bovendien laten wij gemakkelijk onze gsm ergens liggen in de living.. beter zou dan zijn bv bluetooth koppeling met je smartwatch.

Ik moet er nog es over nadenken :p Want die dingen moet je ook kunnen voeding geven overal.

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 23-05-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Oogje schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:00:
Ik gebruik al een poos ZHA met de Skyconnect naar alle tevredenheid met allerlei lampen van Hue maar ook andere zigbee lampen.
Ik heb alleen 2 sonoff schakelaars voor lantaarnpalen en somehow "vallen" die af en toe van t zigbee netwerk af. Stroom eraf lijkt dat niet veel zin te hebben, doe ik ze helemaal opnieuw aansluiten dan doen ze t weer :?

Iemand die dit bekend voorkomt?
Lijkt opgelost door mn Hue bridge en de paar lampen die daar nog gemanaged werden te verhuizen naar HA, dat zigbee netwerk stoorde net teveel voor de sonoffs denk ik :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

skank schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:37:
Dit is leuk

YouTube: How My New Smart Home Dashboard is GENIUS

Moet ik straks alle dashboards opnieuw doen :(

Ik kende de conditional card wel, alsook de bluetooth room detectie.. Maar begin maar es overal van die dingen te leggen.
Bovendien laten wij gemakkelijk onze gsm ergens liggen in de living.. beter zou dan zijn bv bluetooth koppeling met je smartwatch.

Ik moet er nog es over nadenken :p Want die dingen moet je ook kunnen voeding geven overal.
Room detectie met een radiosignaal zoals Bluetooth gaat lang niet altijd goed. Hiermee was ik 30 jaar geleden al bezig in de context van persoonsbeveiliging van personeel in een inrichting. Als ze een alarmknop indrukken moeten collega's snel kunnen helpen. Maar radiosignalen gaan door muren heen, waardoor je mobiele device kan denken dat je ergens bent, maar dat je in werkelijkheid in de kamer ernaast bent (die, als je pech hebt, via aan heel andere gang bereikbaar is), waardoor de hulp vertraging oploopt.

Nu is dat hier minder spannend, maar het laat wel zien dat radiodetectie niet geschikt is voor locatiebepaling. Wil je dat een beetje betrouwbaar doen, dan moet dat met IR of zo, maar dat gaat niet met en telefoon in je zak. Of je moet je muren goed afschermen met geaard gaas (kooi van Faraday), maar dat wil je niet, want dan moet je ook gaan strooien met WiFi access points... 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 21:56
Is Home Assistant in staat om op basis van een iCalendar een alarm af te laten gaan / notificatie weer te geven op mijn telefoon?

Gedetailleerder: Ik heb een huisvuilkalender van de gemeente (gekoppeld aan mijn Gmail omdat het een iCal is) waarvan om de X weken specifiek vuil (GFT/Rest/PMD/Papier) staat ingepland om te worden opgehaald. Nu zou ik het fijn vinden als HA op mijn telefoon de avond daarvoor om 7:00 uur in de ochtend een notificatie of alarm weergeeft zodat ik weet dat ik het huisvuil buiten moet zetten EN ook weer om 18:00 zodat ik weet het naar binnen te halen. Hoe kan ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Autarky schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:47:
Is Home Assistant in staat om op basis van een iCalendar een alarm af te laten gaan / notificatie weer te geven op mijn telefoon?

Gedetailleerder: Ik heb een huisvuilkalender van de gemeente (gekoppeld aan mijn Gmail omdat het een iCal is) waarvan om de X weken specifiek vuil (GFT/Rest/PMD/Papier) staat ingepland om te worden opgehaald. Nu zou ik het fijn vinden als HA op mijn telefoon de avond daarvoor om 7:00 uur in de ochtend een notificatie of alarm weergeeft zodat ik weet dat ik het huisvuil buiten moet zetten EN ook weer om 18:00 zodat ik weet het naar binnen te halen. Hoe kan ik dit doen?
Moet volgens mij kunnen. Maar er zijn ook (minimaal) 1 of 2 integraties die rechtstreeks koppelen aan vuilnis ophalen. Een daarvan is Afvalbeheer, welke je kunt installeren via HACS. Daarna instellen met voornamelijk de postcode, en HA bevat direct verschillende sensoren v.w.b. wanneer welk type afval wordt opgehaald incl. een volledige kalender entiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29

GaMbiNo

1337

Autarky schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:47:

Ik gebruik hiervoor https://github.com/heyajohnny/afvalinfo. Op basis hiervan kun je zaken tonen op het dashboard of een notificatie oid instellen. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:13
Iemand die dit daadwerkelijk gebruikt? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrzUpLy0zgiikiFr26J2M6Ay-IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrZmOIC399pRWQv5Ftc8KLHW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mastair schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:58:
Iemand die dit daadwerkelijk gebruikt? :?

[Afbeelding]
Wat gebruik je voor Speech To Text?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:21
Ik houd via Mini-Graph-Card de temperatuur van mijn slaapkamers bij. Nu gaat dit per 24 uur en niet per dag. Is er een manier om dit toch om 0.00 uur te laten beginnen/zichzelf om die tijd te laten resetten, net als de “min/max”. Op diverse fora kan ik nergens een antwoord vinden. Alleen dat ApexCharts deze optie wel biedt, maar die grafieken vind ik minder fijn ogen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myGq447LasOKq6DBt4PJhI0mXGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fb5eZxeukuwGb4muNrGmciOl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:46
Ondanks dat IPv6 is uitgeschakeld zie ik in Pihole dat HASS bij elke poll begint met een AAAA request (dus geen A request!).
Terwijl geen van de geintegreerde apparaten een IPv6 adres heeft.

Dit wil zeggen dat ruim 60 % van alle DNS aanvragen in Pihole afkomstig zijn van HASS en deze AAAA.
Beetje zonde van de verstookte compute/power resources - hoe klein dan misschien ook.

Iemand een idee waar dit vandaan komt?
Is dit ergens uit te schakelen?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:13
TheFes schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Wat gebruik je voor Speech To Text?
Home Assistant Cloud zoals je ziet. Daar is verder geen keuze in dacht ik zo.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:13
Mijn slimme meter is stuk (kan niet meer uitgelezen worden op afstand) en wordt volgende week vervangen voor een nieuwe door de netbeheerder.

Iemand hier ervaring mee hoe dat werkt met de meterstanden in Home Assistant die aangeleverd worden via de Homewizard P1 meter? Ben bang dat dit de statistieken in de war schopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12

BiG-GuY

firecaps30 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:41:
Mijn slimme meter is stuk (kan niet meer uitgelezen worden op afstand) en wordt volgende week vervangen voor een nieuwe door de netbeheerder.

Iemand hier ervaring mee hoe dat werkt met de meterstanden in Home Assistant die aangeleverd worden via de Homewizard P1 meter? Ben bang dat dit de statistieken in de war schopt..
Is hier ook gebeurd, hij corrigeerde dit vanzelf binnen de HomeWizard P1 en ook binnen Home Assistant zag ik geen rare grafieken na de swap. De nieuwe meter begon op 0 en de vorige was pas 3 jaar oud maar nog een model met 2G modem erin, welke niet meer online kon komen dus.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:33

3_s

Ik wil ook eens wat proberen met HA en dacht hiervoor de yellow te kopen.

In eerste instantie wil ik hiermee mijn screens aansturen. Dit zijn draadloze Somfy-screens.
Volgens de HA-site is hier een integratie voorzien.
Kan ik er dan vanuit gaan dat dit werkt, of heb ik hier aan de screen-kant nog speciale hardware voor nodig?

Ik wil een Yellow kopen die toekomstbestendig is. Wie weet hoe verslaafd wordt ik aan automatiseren :). Als ik op de site kijk, wordt standaard 4GB RAM met 32 GB Storage en een extra SDD van 500 GB voorzien. In totaal ben ik dan bijna € 300 kwijt.
Heb ik dan een goede basis om mee te starten, niet dat ik direct te weinig RAM ofzo heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:30
3_s schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:24:

In eerste instantie wil ik hiermee mijn screens aansturen. Dit zijn draadloze Somfy-screens.
Kan ik er dan vanuit gaan dat dit werkt, of heb ik hier aan de screen-kant nog speciale hardware voor nodig?

Ik wil een Yellow kopen die toekomstbestendig is. Wie weet hoe verslaafd wordt ik aan automatiseren :). Als ik op de site kijk, wordt standaard 4GB RAM met 32 GB Storage en een extra SDD van 500 GB voorzien. In totaal ben ik dan bijna € 300 kwijt.
Heb ik dan een goede basis om mee te starten, niet dat ik direct te weinig RAM ofzo heb?
Zijn het somfy RTS of io screens? Ik heb Somfy io en daar heb ik een connectivity kit voor gekocht voor ~69 euro. Deze werkt dan lokaal via homekit in Home assistant als een tierelier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

Lees dit forum eens door. Ik zelf heb een X86 doosje met een Sonoff-P Zigbee stick veel meer power voor minder geld. lees eens:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@3_s En voor Somfy RTS heb je een 433Mhz module nodig. Bijvoorbeeld een Rfxcom. Hoe dan ook, met alleen een HA Yellow zonder extra hardware Somfy aansturen gaat niet lukken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bliksem B
TheDudez schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:27:
[...]

Er zijn toch zat andere alternatieven zoals https://freedns.afraid.org/ of https://www.changeip.com/...art.php?a=confproduct&i=0? of werken die niet? Niet getest.
Zojuist DUCKDNS vaarwel gezegd. Via Uptimerobot kreeg ik in één dag 8 keer een "verbinding verbroken"-melding en deze checkt enkel 1x per 5 minuten. Daar lijkt toch echt het probleem te liggen.

FreeDNS had ik altijd wel goede ervaringen mee, dus ik heb een subdomein gemaakt voor home.kg. Via Let's Encrypt en NGINX Home Assistant SSL Proxy de verbinding opgezet. Ging eigenlijk heel simpel (als je het weet). In Actions on Google hoef je gelukkig maar 2 regels aan te passen en werkte daarna direct.

Er is wel 1 best wel grote maar.... Volgens mij worden sommige domeinen actief geblokkeerd door sommige DNS-servers (zoals die van mijn provider Caiway). Google DNS blijkbaar niet en het vervangen van automatische DNS in mijn router zorgde voor een verbinding vanaf mijn eigen PC.

Gezien het relatief simpel is om je domein in Actions on Google, Let's Encrypt en NGINX Home Assistant SSL Proxy aan te passen, zal ik eens kijken of er betere subdomeinen zijn, zoals die van QNAP (alleen die wordt vaak aangevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
CappieL schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Ja, de DSMR Slimme meter integratie. Direct met P1 naar USB naar RPi waar HA op draait.
Heeft eigenlijk 1.5 jaar zonder problemen gedraaid.

Eigenlijk sinds ze in de straat wat onderhoud/verzwaring hebben gedaan met elektra (voorbereiding naar 3-fase etc) klapt de integratie er dagelijks wel uit, waardoor mijn dagelijkse Energy-dashboard niet meer is wat ik verwachte.

Heb even geen logs beschikbaar, na mijn upgrade naar 2024.5.0, maar ik hou het in de gaten.
Een handmatige 'Reload' van de DSMR-integratie is genoeg om het weer werkend te krijgen, dus betwijfel of het een Instellingen- / hardware-dingetje is.
The story continues...

Omdat er geen regelmaat in het falen zat, heb ik een automation aangemaakt die de sensor sensor.electricity_meter_timestamp checkt en een notificatie stuurt wanneer ie een kwartier niet geupdate heeft.
Het herstarten van de integratie geeft niet meer het gewenste resultaat. Nu herstart ik HomeAssistant, dan doet ie het weer, maar ook mijn Z2MQTT moet ik daarna nog eens handmatig herstarten.
Ik ga in de algemene HA-logs duiken, want in de debug-log van de DSMR-integratie kon ik niets vinden wat op de integratie duidde.
Omdat ook mijn Z2MQTT opnieuw herstart moet worden, denk ik dat het probleem op een hoger niveau ligt.
Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben de afgelopen dagen bezig om ChatGPT aan HA te koppelen, versie 4 is mij wat te duur dus ben aangewezen op 3.5. Soms gaat hij zwaar de mist in maar soms is het ook machtig mooi. Af en toe spelen met de aliassen en apparaat namen. Ik merk nu al dat ik het soms makkelijk vind om het aan assist te vragen dan dezelffde info in HA zelf op te zoeken. Mooie tijden.

Voorbeeld:
Wat zijn de verwachte opbrengsten voor zonnepanelen vandaag en morgen?
Doe de tostiapparaat aan
Wat is de temperatuur in de woonkamer?
Doe de keuken en schuur lamp aan
etc etc etc

[ Voor 22% gewijzigd door magnifor op 24-05-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Even weer voor de beeldvorming, HA OS on bare metal? USB allemaal via het by-id path?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mastair schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:46:
[...]

Home Assistant Cloud zoals je ziet. Daar is verder geen keuze in dacht ik zo.
Werkt hier prima met de STT van Nabu Casa Cloud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRm8iGVo8of71k8pSZ5wMQfiqec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Mn7wfwVaYu8MSy6XWZ9uLwO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

magnifor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:28:
Ik ben de afgelopen dagen bezig om ChatGPT aan HA te koppelen,
(...)
Voorbeeld:
Doe de tostiapparaat aan
Wat is de temperatuur in de woonkamer?
Doe de keuken en schuur lamp aan
etc etc etc
Wat is het voordeel om hier GPT bij in te zetten? Lijkt me vooral erg veel energie kosten. Beetje hetzelfde als dat je het antwoord op een simpele vraag beter direct via Google kan zoeken dan het aan chat-gpt te vragen; via gpt kost het tientallen keren meer elektriciteit.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik AI ook graag. Maar AI inzetten voor een commando als 'zet apparaat X aan', dat snap ik even niet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Septillion schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:30:
@CappieL Even weer voor de beeldvorming, HA OS on bare metal? USB allemaal via het by-id path?
HA OS op RPi4.

P1-meter (p1 naar USB):
ttyUSB0
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ68GEDE-if00-port0

ttyUSB1
/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Op SSD? Directe boot?

En je gebruikt dus het onderste pad in de integraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Wat is het voordeel om hier GPT bij in te zetten? Lijkt me vooral erg veel energie kosten. Beetje hetzelfde als dat je het antwoord op een simpele vraag beter direct via Google kan zoeken dan het aan chat-gpt te vragen; via gpt kost het tientallen keren meer elektriciteit.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik AI ook graag. Maar AI inzetten voor een commando als 'zet apparaat X aan', dat snap ik even niet :)
Omdat het kan en chatgpt draait niet lokaal dus mij kost niet geen energie extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Septillion schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:50:
@CappieL Op SSD? Directe boot?

En je gebruikt dus het onderste pad in de integraties?
Heb HA op SSD, ja.
En in mijn Config van Z2MQTT heb ik
port: >-
/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

ingevuld staan.
Meen me te herinneren dat juist werd geadviseerd om "by-id" te kiezen, ipv by-path

Hoe kan ik achterhalen wat er ingevuld staan in de DSMR-integratie?
Als ik Configure kies, kan ik alleen de 'minimum time between updates' invullen (staat op 10 sec).

[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 24-05-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Blijft inderdaad wat lastig met somige integraties dat niet alles meer in te zien is. Maar denk dat je dat wel kunt checken in /config/.storage/core.config_entries. Zou ik even kopie van maken en daar dan even in zoeken. Of in ieder geval goede backup hebben.

Verder, geen errors in de HA log? Ook niet in die van supervisor en host?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

magnifor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:53:
[...]
chatgpt draait niet lokaal dus mij kost niet geen energie extra.
Je ziet het inderdaad niet terug op je eigen energierekening. Maar dat iets in een datacentrum gebeurt i.p.v. thuis: het blijft milieuvervuiling. Het is niet zo omdat het niet in jouw huishouden draait dat het geen grondstoffen en energie kost :)

ChatGPT consumes 25 times more energy than Google
The environmental impact of the AI revolution is starting to come into focus

Nogmaals, ik ben niet tegen AI (ik gebruik AI zakelijk + persoonlijk en zit in de programmaraad van een groot nationaal AI-samenwerkingsverband). Met AI kun je prachtige dingen. Maar AI gebruiken om iets te doen dat ook zonder AI kan en zonder AI 95% minder energie kost.. dat vind ik echt zonde.

tl;dr laten we een beetje kritisch zijn waar we AI wel/niet voor inzetten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 24-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb ook mijn Z2M config op een by-id staan:

serial:
/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_32fc8748fe8cec11b39d6ce883c5466d-if00-port0

werkt hier prima overigens.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Je ziet het inderdaad niet terug op je eigen energierekening. Maar dat iets in een datacentrum gebeurt i.p.v. thuis: het blijft milieuvervuiling. Het is niet zo omdat het niet in jouw huishouden draait dat het geen grondstoffen en energie kost :)

ChatGPT consumes 25 times more energy than Google
The environmental impact of the AI revolution is starting to come into focus

Nogmaals, ik ben niet tegen AI (ik gebruik AI zakelijk + persoonlijk en zit in de programmaraad van een groot nationaal AI-samenwerkingsverband). Met AI kun je prachtige dingen. Maar AI gebruiken om iets te doen dat ook zonder AI kan en zonder AI 95% minder energie kost.. dat vind ik echt zonde.

tl;dr laten we een beetje kritisch zijn waar we AI wel/niet voor inzetten :P
Als men over milieuvervuiling gaat hebben dan moet men stoppen met gebruik maken van telefoons en computers. Ten eerste zorgt dat voor veel ewaste omdat fabrikanten bijvoorbeeld de boel niet meer ondersteunen, ten tweede al die diensten en apps waar je gebruik van maakt op je apparatuur zoals websites maar ook bijvoorbeeld social media etc draaien er hele datacenters achter en dat verbruikt meer dan mijn AI prompt om mijn lamp aan te schakelen.

Owja vergeten: blijkbaar is er genoeg stroom beschikbaar want als ik wil terugleveren moet ik straks betalen en krijg je betaald om stroom te verbruiken, Dus ik maak me er niet druk om. Laat eerst de toplagen van de samenleving iets aan doen ipv de normale man weer moet inleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door magnifor op 24-05-2024 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
magnifor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Als men over milieuvervuiling gaat hebben dan moet men stoppen met gebruik maken van telefoons en computers. Ten eerste zorgt dat voor veel ewaste omdat fabrikanten bijvoorbeeld de boel niet meer ondersteunen, ten tweede al die diensten en apps waar je gebruik van maakt op je apparatuur zoals websites maar ook bijvoorbeeld social media etc draaien er hele datacenters achter en dat verbruikt meer dan mijn AI prompt om mijn lamp aan te schakelen.

Owja vergeten: blijkbaar is er genoeg stroom beschikbaar want als ik wil terugleveren moet ik straks betalen en krijg je betaald om stroom te verbruiken, Dus ik maak me er niet druk om. Laat eerst de toplagen van de samenleving iets aan doen ipv de normale man weer moet inleveren.
Ik denk dat je de boodschap een beetje mist. Telefoons en computers volledig in de ban gooien t.o.v. AI gebruik beperken tot zaken waar het daadwerkelijk toegevoegde waarde bied is niet echt vergelijkbaar.

Zolang je hetzelfde kan doen en de keuze kan maken voor een optie met minder belasting op het milieu is het toch een no-brainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
-Casper schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat je de boodschap een beetje mist. Telefoons en computers volledig in de ban gooien t.o.v. AI gebruik beperken tot zaken waar het daadwerkelijk toegevoegde waarde bied is niet echt vergelijkbaar.

Zolang je hetzelfde kan doen en de keuze kan maken voor een optie met minder belasting op het milieu is het toch een no-brainer?
Niet voor mij want ik wil gewoon spelen met AI, ik gebruik het dagelijks voor mijn werk en ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden binnen HA. Het merendeel gebruikt hun pc / telefoon / tablet ook voor zaken die geen toegevoegde waarde hebben denk aan social media, kattenfilmpjes en ander dom vermaak. Om deze dom vermaak op je scherm te serveren is er heel wat vervuiling vooraf gegaan , dus laten we dan dat soort dingen in te ban doen ipv innovatie tegen te werken.

Zojuist whisper geïntegreerd. Met de TSS iets minder tevreden met OpenAI omdat hij dan in de soep loopt met getallen zoals 10.998, hoor je half engels half nederlands. De TTS van Home Assistant Cloud lijkt tot nu de beste.

[ Voor 16% gewijzigd door magnifor op 24-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ben recent overgestapt van een x86 mini PC (NUC i3-1315U) naar de Yellow met PoE kit, heb daar een CM4 ingedaan met 8GB RAM, 32GB eMMC en had nog 1TB M.2 SSD liggen, wat overkill is nu.

De extra snelheid is leuk, maar draaide er uiteindelijk enkel nog HA met paar add-ons op die niet intensief zijn in gebruik. RAM gebruik is nu minimaal, schommelt rond de 1,3GB.

Z2M werkt nu ook prima met de ingebouwde Zigbee van de Yellow, nu de support daarvoor uit beta is. Dus heb nu geen dongles meer nodig :) . Vandaag alle 103 Zigbee apparaten omgezet naar de Yellow met de ingebouwde Zigbee. Nu aankijken hoe stabiel het gaat zijn.

Betreffende Somfy, heb je waarschijnlijk een Connectivity Kit of Tahoma Switch nodig. Omdat ik RTS en IO in huis heb, had ik sowieso de Tahoma Switch nodig, en deze heb je ook nodig als je de lokale API wilt gebruiken van de HA implementatie.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

TheFes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
@TheFes
Hier haak ik even op in:
Ik heb in mijn spraakassistent alles ingesteld Home “Assistant Cloud” , op de gespreksagent na die staat op “Home Assistant”
De “Wekword engine” is ok nabu
Dan zijn er 19 entiteiten gekoppeld aan ASSIST en GOOGLE.
Maar als ik iets aan wil roepen met ok nabu gebeurt er HELEMAAL NIETS.
Maar roep ik oke Google dan werken sommige dingen wel maar bv m’n Sonos one (3x) doet niets, terwijl deze wel gekoppeld zijn.
ok nabu werkt hier dus helemaal niet.
Opnieuw installeren en koppelen geeft ook niets met ok nabu.
Op de comp in assist werkt alles.
Vraagje hoe kan dit ?? 🥴🥴

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Heb zelf sinds vorige week screens met Somfy IO motoren. Heb de Tahoma switch gekocht i.v.m. Local API koppeling in de Overkiz integratie. Werkt perfect.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik denk dat ik eens moet uitzoeken welke screens ik juist heb :-).
Straks de facturen maar eens opzoeken, hopelijk staat daar iets op!

Allemaal bedankt voor de uitleg, ga nog wat verder lezen & bezinnen.

Momenteel heb ik twee types afstandsbediening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUt-DflA6SEFU7ELQIZwAe2utms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA3Jady7iIXthATwWEUFIJf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwgFyPf6bkdv0_4Ze6Ld7ncFP2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ALZgngPb635SipVlmCQvhWi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

CappieL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Heb HA op SSD, ja.
En in mijn Config van Z2MQTT heb ik

ingevuld staan.
Meen me te herinneren dat juist werd geadviseerd om "by-id" te kiezen, ipv by-path

Hoe kan ik achterhalen wat er ingevuld staan in de DSMR-integratie?
Als ik Configure kies, kan ik alleen de 'minimum time between updates' invullen (staat op 10 sec).
Ik heb in de config van Z2MQTT dit er in staan:
serial:
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_en hier een heel lang nummer achter :xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-if00-port0

[ Voor 6% gewijzigd door Gondelier op 24-05-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
3_s schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die onderste is een Somfy IO, die bovenste staat niks bij. Maar... die onderste is er in een IO en "RF" (geen idee meer wat de naam is) variant. Dus als je willekeurig plaatje van internet hebt geplukt moet je dat even checken op de afstandsbediening zelf (IO staat dus rechtsonder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:46
3_s schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De eerste ziet uit als RTS - zou op de achterkant moeten staan. Maar is bij mij slecht te lezen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
TheFes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij komt Nabu Casa ook met een eigen Google Assistant achtig apparaat die werkt met betere echo cancelation. Dan wordt het helemaal een makkelijk om je huis lokaal slim en via spraakbesturing aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bliksem B schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Volgens mij komt Nabu Casa ook met een eigen Google Assistant achtig apparaat die werkt met betere echo cancelation. Dan wordt het helemaal een makkelijk om je huis lokaal slim en via spraakbesturing aan te spreken.
Zie ook "MostlyChris" over local voice control (simpele opdrachten):
YouTube: Create your OWN sentences for LOCAL VOICE CONTROL in Home Assistant

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:45
Gek vraagje misschien. Zo snel als er ook maar een update is van de HA core gaat mijn zigbee stick eruit (skyconnect)
Draai de Ha op een server in virtual box.

Zal vast iets simpels zijn wat ik vergeet als absolute NooB, maar zou er graag mee geholpen zijn :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gondelier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:33:
[...]

@TheFes
Hier haak ik even op in:
Ik heb in mijn spraakassistent alles ingesteld Home “Assistant Cloud” , op de gespreksagent na die staat op “Home Assistant”
De “Wekword engine” is ok nabu
Dan zijn er 19 entiteiten gekoppeld aan ASSIST en GOOGLE.
Maar als ik iets aan wil roepen met ok nabu gebeurt er HELEMAAL NIETS.
Maar roep ik oke Google dan werken sommige dingen wel maar bv m’n Sonos one (3x) doet niets, terwijl deze wel gekoppeld zijn.
ok nabu werkt hier dus helemaal niet.
Opnieuw installeren en koppelen geeft ook niets met ok nabu.
Op de comp in assist werkt alles.
Vraagje hoe kan dit ?? 🥴🥴
Naar welk apparaat roep je dan Ok Nabu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@TheFes
Ik zeg ok nabu tegen mijn Sonos en/of Nest Hub.

Maar dat werkt dus niet.

En als ik ok Google aanroep, ca. 30% werkt niet en Sonos one helemaal niet meer.

Bedankt.

[ Voor 47% gewijzigd door Gondelier op 24-05-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Gondelier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:31:
@TheFes
Ik zeg ok nabu tegen mijn Sonos en/of Nest Hub.

TheFes ik log nu in, en er komt ineens (Gondelier) Kanton Gondelier !!
Wat is dat nou weer, ik kan ook geen quite sturen ??

Bedankt.
Sonos en Google Nest ondesteunen geen Home Assistant Assist. Daarvoor heb je (ESPHome based) hardware nodig zoals bijvoorbeeld de M5Stack Atom Echo of Espressiv ESP32-S3-BOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

RobertMe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Die onderste is een Somfy IO, die bovenste staat niks bij. Maar... die onderste is er in een IO en "RF" (geen idee meer wat de naam is) variant. Dus als je willekeurig plaatje van internet hebt geplukt moet je dat even checken op de afstandsbediening zelf (IO staat dus rechtsonder).
Dit was idd een willekeurig internetplaatje :).
Ik zoek het nog eens uit, maar al bedankt voor alle info.

Bijkomende vraag: ik kan een beetje programmeren, maar echt m’n hobby is het niet. Is HA dan te doen? Ik dacht dat je tegenwoordig vrij ver geraakt zonder code te moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

TheFes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Sonos en Google Nest ondesteunen geen Home Assistant Assist. Daarvoor heb je (ESPHome based) hardware nodig zoals bijvoorbeeld de M5Stack Atom Echo of Espressiv ESP32-S3-BOX
@TheFes Dan ben ik verkeerd bezig.
Dank ik ga dat even bekijken 🙏

M5Stack heb ik werkend gehad, maar na de update 2024.5 deed hij het (weer) niet meer.
Ik heb hem hier nog liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Voor de mensen met hun screens en rolluiken aan HA: https://github.com/basbruss/adaptive-cover

Kunnen alle afstandsbedieningen de deur wel uit ;). Ik ben erg blij met het component.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Laatst online: 16-09 15:06
wowly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:55:
Gek vraagje misschien. Zo snel als er ook maar een update is van de HA core gaat mijn zigbee stick eruit (skyconnect)
Draai de Ha op een server in virtual box.

Zal vast iets simpels zijn wat ik vergeet als absolute NooB, maar zou er graag mee geholpen zijn :)
Waarschijnlijk heb je een Synology server waar HA op draait. Dit wordt veroorzaakt door het DSM en heeft niets met HA te maken. Telkens moet je de betreffende USB poort opnieuw koppelen. Ik heb hier nog geen oplossing voor gezien. Maar een fix lijkt mij meer dan welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door royaljoop op 25-05-2024 07:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
3_s schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:49:
[...]

Dit was idd een willekeurig internetplaatje :).
Ik zoek het nog eens uit, maar al bedankt voor alle info.

Bijkomende vraag: ik kan een beetje programmeren, maar echt m’n hobby is het niet. Is HA dan te doen? Ik dacht dat je tegenwoordig vrij ver geraakt zonder code te moeten kloppen.
Echt programmeren hoef je sowieso niet te doen. Voorheen moest je veel in YAML configureren maar tegenwoordig kan er heel veel in de UI en moet je per uitzondering een YAML aanpassing doen.

YAML is overigens geen programmeren te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Iemand de gouden tip waarom onderstaande niet werkt? :) (De actie handmatig uitvoeren werkt, dit heb ik getest)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Scene lampen uit geactiveerd, gangverlichting 1 minuut later uit
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: call_service
    event_data:
      service_data:
        entity_id: scene.alle_lampen_uit
      domain: scene
      service: turn_on
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_pixel_6a
    metadata: {}
    data:
mode: single

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:39:
Iemand de gouden tip waarom onderstaande niet werkt? :) (De actie handmatig uitvoeren werkt, dit heb ik getest)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Scene lampen uit geactiveerd, gangverlichting 1 minuut later uit
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: call_service
    event_data:
      service_data:
      domain: scene
      service: turn_on
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_pixel_6a
    metadata: {}
    data:
mode: single
Waarschijnlijk omdat er meer service data is, en die contents van die key dus niet matchen met je trigger.

Maar je kunt gewoon triggeren op een state change van de scène, aangezien die als state de datetime heeft van de laatste keer dat hij geactiveerd is

YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
  - platform: state
    not_from:
      - unavailable
      - unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:45
royaljoop schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:24:
[...]

Waarschijnlijk heb je een Synology server waar HA op draait. Dit wordt veroorzaakt door het DSM en heeft niets met HA te maken. Telkens moet je de betreffende USB poort opnieuw koppelen. Ik heb hier nog geen oplossing voor gezien. Maar een fix lijkt mij meer dan welkom.
Het draait op één W11 systeem. Maar dikke kans dat het aan de USB koppeling ligt.
Wat ik zo vreemd vind dat de skyconnect er al uit ligt voordat ik de update heb gedraait

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belly89
TheFes schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Waarschijnlijk omdat er meer service data is, en die contents van die key dus niet matchen met je trigger.

Maar je kunt gewoon triggeren op een state change van de scène, aangezien die als state de datetime heeft van de laatste keer dat hij geactiveerd is

YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
  - platform: state
    not_from:
      - unavailable
      - unknown
Held, online kon ik het op deze wijze zo niet vinden! Veel makkelijker :)

Voor mensen die dit ook willen gebruiken, kleine typo van TheFes. Achter not_from ontbreekt een dubbele punt, aangepast in de quote

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Held, online kon ik het op deze wijze zo niet vinden! Veel makkelijker :)

Voor mensen die dit ook willen gebruiken, kleine typo van TheFes. Achter not_from ontbreekt een dubbele punt, aangepast in de quote
Ook aangepast in mijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:29

pietje63

RTFM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzZvg0I_2wIj0dKYKGFqyhQsgNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfOMpWMttFBxPAWC0iiX9GVY.jpg?f=fotoalbum_large
Ik probeer een conditional card te maken; als wasmachine aan, dan tonen.
Er lijkt aan de voorwaarde te worden voldaan, maar toch faalt de test (typefout in test erboven zou geen impact moeten hebben want is “or” en test is enkel uitgevoerd op onderste)

Ik ben redelijk nieuw met HA. Hoe kan ik dit verder debuggen (of ziet iemand direct wat ik verkeerd doe)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@pietje63 Je or valt net buiten beeld, dus dat valt niet te checken. Daarnaast is yaml plaatsen daarom ook zo veel makkelijker :)

De huidige staat kan je ook nog eens even via Dev tools => states bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
Ik wil HA gaan installeren op Debian icm Intel NUC en heb dus de Debian image op USB gezet. Alleen bij het installeren faalt deze op de stap: "Select and install software", weet iemand waar dit aan ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door Autarky op 25-05-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Autarky Waarom Debian? Heb je overwogen om Home Assistant OS te draaien? Werkt makkelijk en je kan er praktisch alles aan toevoegen via Add-Ons, wat op de achtergrond gewoon Docker is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 23:47
belly89 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:42:
Ik zoek een schakelaar voor mijn gangverlichting. Hier zit te weinig ruimte in de wandcontactdoos voor een inbouwmodule achter de domme schakelaar. Zal echter wel graag willen dat die blijft werken als het systeem offline is. Kan iemand bevestigen dat dit het geval is met onderstaande? Of wellicht weet iemand een beter alternatief O-)

https://www.robbshop.nl/a...ch-h1-schakelaar-2-draads
Ha verzorgt de verbinding tussen de schakelaar en het einddoel.

Als je de schakelaar fysiek bedient zal het nog werken. Via ha niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:29

pietje63

RTFM

Dank voor je reactie @Septillion Ik had gekozen voor de screenshot omdat daar ook het testresultaat in stond
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    cards:
      - type: conditional
        conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: state
                entity: sensor.washing_machine_status
                state: Programma beëindigd
              - condition: state
                entity: sensor.washing_machine_status
                state: Bezig
        card:
          type: entities
          entities:
            - entity: sensor.washing_machine_einde_om
            - entity: sensor.washing_machine_programma
            - entity: sensor.washing_machine_programmafase
            - entity: sensor.washing_machine_status
          title: Wasmachine
          state_color: false

Hij staat nu niet aan, dus moeilijker te testen. Als ik hem handmatig op Bezig zet, dan werkt de code wel. Als de volgende was draait ga ik bij dev tools goed kijken hoe bezig er staat (wellicht extra spatie oid..)

Edit: opgelost
Status meldingen in dev tools is in het Engels, als ik de conditie daar op aanpas werkt het wel. Erg verwarrend als eea half we half niet vertaald wordt

[ Voor 7% gewijzigd door pietje63 op 26-05-2024 11:30 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
BiG-GuY schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:15:
@Autarky Waarom Debian? Heb je overwogen om Home Assistant OS te draaien? Werkt makkelijk en je kan er praktisch alles aan toevoegen via Add-Ons, wat op de achtergrond gewoon Docker is.
Zojuist de stappen gevolgd bij https://www.home-assistan...ssistant-operating-system echter gaat het mis op het restoren van de HA image op de hardeschijf. Ik krijg dan de melding: Error restoring disk image. Error opening device /dev/sda: Device or resource busy (udisks-error-quark 0). Gewoon vanaf de USB Ubuntu geboot. Enig idee wat ik hier fout doe / mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

BiG-GuY schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:15:
Ik draai Debian met libvirt en haos.
Heb meer ervaring in virtual machines dan docker. En het werkt prima met al mijn houtje touwtje integraties en scripts

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Autarky schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Zojuist de stappen gevolgd bij https://www.home-assistan...ssistant-operating-system echter gaat het mis op het restoren van de HA image op de hardeschijf. Ik krijg dan de melding: Error restoring disk image. Error opening device /dev/sda: Device or resource busy (udisks-error-quark 0). Gewoon vanaf de USB Ubuntu geboot. Enig idee wat ik hier fout doe / mis gaat?
Meestal is je bootdrive /dev/sda dus weet je zeker dat je niet iets op je USB drive probeert te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
synoniem schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:54:
[...]

Meestal is je bootdrive /dev/sda dus weet je zeker dat je niet iets op je USB drive probeert te installeren?
Ja, er staat echt bij KINGSTON 120 GB dus dat is de SSD Drive.
Pagina: 1 ... 197 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.