Vraagje, ik heb een aantal wiskundige modellen gemaakt om mijn verbruik en opbrengst te voorspellen (bijv: hoeveel verwacht ik dat mijn warmtepomp morgen gebruikt of hoeveel pv-opbrengst verwacht ik de komende maand te krijgen). Deze modellen staan nu grotendeels in Excel.
Nu wil ik dit gaan implementeren in HA. Ik kan vrij gemakkelijk voor vandaag laten zien wat ik gebruikt heb en wat ik verwacht te gebruiken (DTD=day-to-date oftewel dagverbruik tot nu toe):
/f/image/38YZovemtoK6hcskqA2vm6Nv.png?f=fotoalbum_large)
Ik sla hiervoor de parameters van mijn model op in een sensor en gebruik deze om elke ochtend een voorspelling voor vandaag te maken. Bijvoorbeeld de gemiddelde dagelijkse buitentemperatuur is een cosinus fit:
code:
1
2
3
| {% set DayNr = states('sensor.day_of_the_year')|float(0) %}
{% set M = states('sensor.model_temperatuur')[1:-1].replace('\'','"').replace('\'','"').replace('\'','"')|from_json %}
{{((M.Average+M.Swing*cos((M.Shift+DayNr)/365*2*pi)))|round(2)}} |
So far so good.
Maar als ik meer wil, heb ik twee problemen:
1) mijn warmtepomp-verbruik van gisteren laten zien tov mijn modelwaarde van gisteren lukt me niet. Hoe kan ik het dagverbruik van gisteren uit de gasstand toveren? Een utility sensor kan dit volgens mij niet.
2) home assistant laat (logischerwijs) geen data in de toekomst toe. Wat zou een manier zijn om voorspellingen in HA te krijgen? Ik wil bijvoorbeeld mijn verwachte jaarrekening tonen, waarbij ik de historische realisatie optel bij de toekomstige voorspellingen. Al denkend kwam ik uit op een low level insert in de database waarbij ik de voorspellingen insert in het jaar 2000 in de longterm-stats-tabel, zodat ik ze daarna kan gebruiken. Maar het moet toch gemakkelijker en logischer kunnen?