Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 196 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RobertMe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Wat belangrijk is om hier bij te vermelden, en ik zo snel niet terug kan vinden, is de software die je gebruikt. De "P" was lange tijd de aanbevolen dongle voor Z2M, terwijl de "E" experimental was. Waarbij ik er laatst op gewezen werd dat de "E" niet meer experimental is.
Het was met zigbee2mqtt. Echt hopeloos. Niets werkte. De E dongle had ook wat problemen, maar dat was op te lossen. Zeker toen de nieuwe firmware beschikbaar kwam.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:42
Zigbee2MQTT draaiende gekregen na het flashen van de Sonoff Zigbee Dongle. :)
Heb de HA Add-on gebruikt om 'm te flashen.

IKEA Rodret Remote koppelt nu perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzTOHEIcziB3ZTKHKnKCQvcCxR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQpP0nQ3NcBOzmiixppVjvuX.png?f=fotoalbum_large

Ga nu ook over op Zigbee2MQTT i.p.v. ZHA.

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 17-05-2024 20:01 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik draai HA op mijn proxmox server. Elke nacht draai ik een backup (proxmox backup naar synology nas). Dat ging altijd goed, tot vandaag. Opeens is het backuppen van HA VM super traag. ik haal 1 mbit ipv 100. Andere VM’s backuppen wel gewoon goed.

Ik snap niet echt waar het aan kan liggen. Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 17-05-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:40
KeizerKaas schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:58:
Iemand een idee hoe ik een oud klik aan klik aan klik uit systeem kan vervangen met een slimmer systeem wat ik (ook) via mijn telefoon kan bedienen?
Momenteel heb ik 2 spots die via een oud klik aan klik uit systeem gaan met afstandbediening (en zonder schakelaar). Graag zou ik deze willen koppelen aan een slimme dimmer, die via een kabel ook geschakeld is aan 2 lampen, en aan mijn Home assistant.
Weten jullie een slimme dimmer en een device die en met elkaar te koppelen zijn en aan mijn home assistant?
Hier een plaatje om het wellicht iets duidelijker te maken
[Afbeelding]
ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar je kunt misschien een zigbee dimmer gebruiken en een automation maken in home assistant die dan iets doet met een zigbee tussenstekker (ter vervanging van de kaku) als de dimmer aan gaat of een bepaald level bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeizerKaas
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-04 14:08
maxtrash schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:36:
[...]

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar je kunt misschien een zigbee dimmer gebruiken en een automation maken in home assistant die dan iets doet met een zigbee tussenstekker (ter vervanging van de kaku) als de dimmer aan gaat of een bepaald level bereikt?
Ik denk dat het inderdaad zoiets moet zijn, mijn hoop is dat als ik de dimmer richting bijvoorbeeld 20% draai, dat de dimbare spots ook op 20% aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:37
Voor mijn Electrische Auto wil ik mijn jaarlijkse Zonnepanelen overschot gebruiken. Het is voor de tweede auto waar we ongeveer 10000 km mee rijden. Ik heb gemiddeld 2500 kWh over per jaar.
Nu heb ik een utitlity meter aangemaakt die het jaarlijske verbruik bijhoudt, echter reset deze op 1/1, terwijl mijn contract op 1/7 wisselt.
In de documentatie lees ik dat ik met een cronjob dit dan ook op 1/7 moet kunnen instellen. Ik heb echter geen idee, kan iemand me op weg helpen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb in de gang een shelly op een lichtschakelaar voor het licht in de gang met 2 bewegingssensoren. Een van de sensoren heeft tevens een licht sensor.

Voordat ik de tweede sensor met lichtmeting aanschafte werkte het perfect. Jarenlang eigenlijk geen issues maar met de tweede sensor krijg ik het maar niet goed. Het licht gaat soms niet meer uit en ik moet dan handmatig de schakelaar bedienen. Daarna gaat het wel weer aan en soms weer uit, maar soms ook dus niet. Beetje geklooi zo en ik heb verschillende configuties geprobeerd, wat tips van ChatGPT 8) maar ondertussen werkt het nog steeds niet goed.

De huidige automation voor licht aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Entree licht aan
description: Entree licht aan als een van de twee bewegingssensoren beweging detecteert.
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_entree_iaszone
    to: "on"
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_entree_voor_iaszone
condition:
  - type: is_illuminance
    condition: device
    device_id: ec0c8530fb896ebae38f79710031d812
    entity_id: 57595494d4650ee24b17f284bc183f2b
    domain: sensor
    below: 30
action:
  - service: light.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: light.licht_entree
mode: single

en voor licht uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Entree licht uit via trap sensor
description: ""
trigger:
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: 93023a001b9d63c95aace6dce770eb2b
    entity_id: 8a02d7f59231d9a4226df1561b6fa154
    domain: binary_sensor
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: ca66acba416398e1df561f9e9e662ca1
    entity_id: 8e6797170851444c4eaa0aa0439542d1
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - service: light.turn_off
    target:
mode: restart

Ik heb eerder geexperimenteerd met de id's, bij sommige staat een naam en bij anderen een id. Ik weet niet zo goed hoe dat komt, ik heb niet het idee dat het uitmaakt voor het probleem dat het soms niet uitgaat.

Iemand die hier ervaring mee heeft die mij kan helpen?

Alvast bedankt!

Gezien het geen complexe automation is merge ik hem met het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-05-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Behalve dat ik het zelf allemaal in één automation zou gooien én niet twee verschillende type triggers zou gebruiken (waarom bij de ene state en de andere device?); maak het jezelf makkelijk door je bewegingssensorten in één group te combineren. Die group werkt dan als een enkele bewegingssensor:
  • Eén van de onderliggende sensoren detecteert beweging? Dan detecteert de group beweging.
  • Beide onderliggende sensoren detecteren geen beweging? Dan detecteert de group geen beweging.
Die group maak je eenvoudig binnen de UI onder helpers.

En is bij je bekend dat je binnen de trace van een automation kunt zien wat er gebeurt? Dus als het licht niet uitgaat terwijl jij denkt dat het licht wel uitgeschakeld had moeten worden, dan is dat het moment om in de trace te kijken bij welke stap het verkeerd gaat.

edit: en als je het lastig vindt om zoiets te maken, kun je natuurlijk ook een blueprint pakken.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 18-05-2024 12:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:26
KeizerKaas schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:58:
Iemand een idee hoe ik een oud klik aan klik aan klik uit systeem kan vervangen met een slimmer systeem wat ik (ook) via mijn telefoon kan bedienen?
Momenteel heb ik 2 spots die via een oud klik aan klik uit systeem gaan met afstandbediening (en zonder schakelaar). Graag zou ik deze willen koppelen aan een slimme dimmer, die via een kabel ook geschakeld is aan 2 lampen, en aan mijn Home assistant.
Weten jullie een slimme dimmer en een device die en met elkaar te koppelen zijn en aan mijn home assistant?
Hier een plaatje om het wellicht iets duidelijker te maken
[Afbeelding]
Die afstandsbediening van dat oude KlikAanKlikUit systeem zal waarschijnlijk een of andere module bedienen die de spots vervolgens aan schakelt. Het zou kunnen dat deze module op het plafond ligt of ergens is ingebouwd. Je moet er eerst achter zien te komen hoe dat KaKu systeem precies werkt voordat je kunt kijken hoe je het kunt oplossen of aanpassen.

Dus zoek die module etc op en maak foto's/schrijf typenummers op en ga daarmee op zoek, of kom hier terug. Dan kunnen we je verder helpen. Het is nu een beetje gissen...

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
Ik kwam vanochtend tot de ontdekking dat mijn installatie grotendeels was vastgelopen op mijn Proxmox server. Nu is een groot deel van mijn sensoren, en dan die normaal om 0:00 gereset worden, niet gereset. Deze tellen vandaag dus helaas door.

Ik heb gezocht naar een oplossing, maar echt wijs word ik niet.

Heeft iemand een suggestie? Kan ik waardes handmatig corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hoi, ik heb geregeld dat ik geen verbinding meer kan maken met Home Assistant Rpi4 (via de app).

Ik heb nu een config met externe toegang via tailscale maar zowel intern op mijn wifi als extern op tailscale kom krijg ik de melding om URL te vernieuwen of te wachten.

Paar keer de Rpi al opnieuw opgestart zonder succes. Iemand tips,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:08:
Weet iemand of het mogelijk is een view vast te leggen van het Energy Dashboard voor een bepaalde periode (zodat ik kan zien hoeveel mijn verbruik is in het lopende contractjaar)? Ik doe dit nu steeds handmatig maar zou dit graag automatisch zien:

[Afbeelding]

Idealiter ook in een card.
Niemand een idee/oplossing?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:00
Tomba schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Niemand een idee/oplossing?
Voor zover ik weet kan dat niet

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

TheFes schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:36:
[...]

Voor zover ik weet kan dat niet
Was ik al bang voor, bedankt voor je reactie!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Waarom ze verschillend waren opgezet kwam gewoon doordat het nooit goed gewerkt heeft en ik heb lopen klungelen met die code. Meerdere keren door de GUI de stappen doorlopen, ik denk dan verschillende keuzes gemaakt en daarna de yaml geedit omdat het niet werkte.

Nooit geweten dat je groepen kon maken en als 1 logische schakelaar kon gebruiken.

Oke ik heb een groepje gemaakt met de twee ID's `motion_sensor_entree_trap Iaszone` en `motion_sensor_entree_voordeur Iaszone`. Naampje gegeven en onderstaande in automation gezet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Entree licht aan en uit
description: >-
  Entree licht aan als een van de twee bewegingssensoren beweging detecteert en
  het licht is onder een bepaalde drempelwaarde. Zet het licht uit als er geen
  beweging wordt gedetecteerd gedurende 5 minuten.
trigger:
    entity_id: binary_sensor.entree_motion_group
    to: "off"
    for:
      minutes: 1
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
          - condition: numeric_state
            entity_id: 57595494d4650ee24b17f284bc183f2b
            below: 30
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
      - conditions:
          - condition: state
            state: "off"
        sequence:
          - service: light.turn_off
            target:

Het werkt, moet het nog even aankijken of het ook echt blijft werken.

Dank voor de tip, ik kijk het nog even paar dagen aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beetje OT misschien maar geeft wel goede inkijk in ontwikkel proces van HA waarbij veel integraties afhankelijk zijn van derden. In dit geval gaat het om Ubiquiti Unifi Protect (camera, deurbel) integratie met home assistant wat door 4,1% van de installaties wordt gebruikt.

https://github.com/home-assistant/core/pull/117704 geeft ook risico aan bij zo'n afhankelijkheid, de betreffende maintainer heeft een release die ondersteuning biedt voor nieuwe versie van Unifi OS (nu beta) n.a.v. een verandering in authenticatie en heeft wat wijzigingen voor Protect zelf.

Alleen wordt deze maintaner nu verwijderd door z'n gedrag en wijziging van licentie, waardoor straks - met release 4.0 - de integratie niet meer werkt. Natuurlijk is het open source en kan iemand het forken en mee verder gaan, maar dat is ook het risico hier: de API is niet gedocumenteerd, releases zijn onvoorspelbaar en het kost dus een hoop tijd om bij nieuwe releases zelf te kijken wat verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
smesjz schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:45:
Beetje OT misschien maar geeft wel goede inkijk in ontwikkel proces van HA waarbij veel integraties afhankelijk zijn van derden. In dit geval gaat het om Ubiquiti Unifi Protect (camera, deurbel) integratie met home assistant wat door 4,1% van de installaties wordt gebruikt.

https://github.com/home-assistant/core/pull/117704 geeft ook risico aan bij zo'n afhankelijkheid, de betreffende maintainer heeft een release die ondersteuning biedt voor nieuwe versie van Unifi OS (nu beta) n.a.v. een verandering in authenticatie en heeft wat wijzigingen voor Protect zelf.

Alleen wordt deze maintaner nu verwijderd door z'n gedrag en wijziging van licentie, waardoor straks - met release 4.0 - de integratie niet meer werkt. Natuurlijk is het open source en kan iemand het forken en mee verder gaan, maar dat is ook het risico hier: de API is niet gedocumenteerd, releases zijn onvoorspelbaar en het kost dus een hoop tijd om bij nieuwe releases zelf te kijken wat verschillen zijn.
Maar wat is nu je punt precies?

ZoalsPaulus zelf aangeeft - HA neemt het zelf over.
"Thank you for all your contributions to our community, but we will take it from here.

Paulus"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
[b]Vorkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:40:

[...]
Hij had ook geen andere keus.

Het gaat er om hoe zoiets in de praktijk gaat, die maintainer schreef 95% van de code. Ik neem aan dat Paulus niet zelf hier mee aan de gang gaat. Bdraco is dan wel co-maintainer en heeft zelf ook protect spul maar het is gewoon iets dat veel tijd kost door de vele releases. En “we” is leuk, maar uiteindelijk moet een persoon de code changes maken en niet Nabu casa als bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vorkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Maar wat is nu je punt precies?

[...]
"HA neemt het over", tsja. Vanuit het "HA" team zelf werd er dan blijkbaar niet aan gewerkt, gezien een 3th party contributor aan dit deel werkte.
En wellicht heeft "HA" niet eens de hardware om dit te onderhouden. Laat staan meerdere hardware sets om dus zowel met een stable als beta te testen.

Ik vind het als buitenstaander in ieder geval een lastig te beoordelen situatie. De license change maakt het lastig, en door het niet duidelijk te vermelden in de PR wellicht wel een moedwillige change om later de boel te frustreren. En de voorgeschiedenis naar waar verwezen wordt ken ik uiteraard al helemaal niet. Vanuit dat opzicht dus wel logisch om in ieder geval het gesprek aan te gaan. (Een stap die hier overgeslagen lijkt te zijn, maar wellicht is er wel al eerder een gesprek geweest).
Anderzijds betekent het mogelijk dus weer wel dat de kwaliteit van de integratie er op achteruit gaat. Aangezien er nu blijkbaar een fanatieke contributor was die zelfs proactief zorgt dat de integratie compatible is met aanstaande Protect releases. Waarbij het nu dus de vraag is of iemand (op korte termijn) de integratie overneemt en ook zo fanatiek er aan ontwikkeld.

Puur vanuit gebruikersperspectief kan ik dus begrijpen dat je "dit" liever niet ziet omdat je niet weet wat de toekomst brengt v.w.b. deze integratie, of het allemaal blijft werken.
Maar vanuit HA perspectief kan ik het op basis van de beperkte informatie ook wel begrijpen. Als er al eerdere "voorvallen" zijn geweest en nu de license change die in de toekomst ook vies kan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb hier een UNVR4 op v4.0.3 en unifi protect op v4.0.7 draaien, tot nu toe werkt de integratie nog steeds...
enkel moest ik bij de update van protect wat kleine configuraties aanpassen voor de live view, benaming van de streams was veranderd. maar ja, ik draai dan ook de EA release wat dus niet ondersteund wordt.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Glas halfvol / half leeg principe.

Ik proef uit jullie berichten dat er nu maar vanuit gegaan wordt dat alles in de soep loopt, in plaats van ruimte en een beetje tijd geeft aan HA om structureel deze integratie te gaan ondersteunen.

Ik lees nu vooral dat HA juist zijn gebruikers en bestaan beschermd, liever dat dan een integratie die "rogue" gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@DriekDrie opties:

Of je geeft gewoon een offset mee van 181 dagen. Dit kan ook via de UI. Nadeel is dat dit dus een dag mist met een schrikkeljaar. Dan zal je dan een handmatige utility_meter.calibrate kunnen doen om het te herstellen eens in de 4 jaar.

Andere optie is om in de utility meter geen reset cycle op te geven maar hier een automation voor te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Reset utility meter
trigger:
  - platform: template
    value_template: |-
      {% set d = today_at('0:00').replace(month=7, day=1 ) -%}
      {{ d < now() < (d + timedelta(hours=1)) }}
    alias: On 1-jul
action:
  - service: utility_meter.reset
    target:
      entity_id: sensor.meter

En laatste optie is om de utility meter via yaml aan te maken en hem een cron-job te geven. Dat zou dan volgens mij moeten zijn cron: "0 0 1 7 *".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:59

Toppe

Oké ✅

Het water seizoen komt er weer aan. Ik gebruikte tot nu toe de Woox op zigbee maar die is nu kapot (lekt water) dus in de markt voor iets nieuws.

Ik heb buiten een normale buienkraan dus zoek iets wat ik daarop kan aansluiten. Bij zeer grote voorkeur Zigbee.

Iemand een tip voor een goede kraan? Budget is max €75.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
geenwindows schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Ik heb hier een UNVR4 op v4.0.3 en unifi protect op v4.0.7 draaien, tot nu toe werkt de integratie nog steeds...
enkel moest ik bij de update van protect wat kleine configuraties aanpassen voor de live view, benaming van de streams was veranderd. maar ja, ik draai dan ook de EA release wat dus niet ondersteund wordt.
Dat is opvallend. Ik draai 4.03 op een UDM Pro en moest zowel Protect als Unifi Home assistant code aanpassen voordat het werkte door verandering van cookie namen. Misschien dat de UNVR4 anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:07:
Glas halfvol / half leeg principe.

Ik proef uit jullie berichten dat er nu maar vanuit gegaan wordt dat alles in de soep loopt, in plaats van ruimte en een beetje tijd geeft aan HA om structureel deze integratie te gaan ondersteunen.

Ik lees nu vooral dat HA juist zijn gebruikers en bestaan beschermd, liever dat dan een integratie die "rogue" gaat.
Het probleem is beetje dat Ubiquiti ondertussen gewoon nieuwe releases uitbrengt die nu nog EA zijn en misschien vanaf morgen (of over 3 weken pas...) GA is. Iedereen gaat dan updaten want HA ondersteunt alleen stabiele releases en alles loopt dan in de soep, iedereen klaagt en gaat tickets maken. Die afgewezen PR had dus al ondersteuning voor nieuwe releases. Dus ik snap dat er tijd nodig is om dit door iemand anders te laten ondersteunen maar de hoeveelheid overlast is dus moeilijk te voorspellen.

En die maintainer is een geval apart, maar deed uiteindelijk wel al het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:01

Antonio di

a mi me dijeron que si

Toppe schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:21:
Het water seizoen komt er weer aan. Ik gebruikte tot nu toe de Woox op zigbee maar die is nu kapot (lekt water) dus in de markt voor iets nieuws.

Ik heb buiten een normale buienkraan dus zoek iets wat ik daarop kan aansluiten. Bij zeer grote voorkeur Zigbee.

Zie review:
GiEX Zigbee smart buitenkraan met watermeter review door Antonio di

Ik heb sinds April de GIEX buiten hangen maar nog niet nodig gehad (open gezet op afstand) .
Staat in de review ook waar je op moet letten voor een betere kwaliteit op afstand bedienbare waterkraan, maar dan is je budget waarschijnlijk te laag OF
kijk ook eens naar (budget oplossing voor kraan met motor i.p.v. magneet):
https://smarthomescene.co...ntroller-zn231392-review/

[ Voor 26% gewijzigd door Antonio di op 19-05-2024 13:34 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Antonio di schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:20:
[...]

Zie review:
GiEX Zigbee smart buitenkraan met watermeter review door Antonio di

Ik heb sinds April de GIEX buiten hangen maar nog niet nodig gehad (open gezet op afstand) .
Staat in de review ook waar je op moet letten voor een betere kwaliteit op afstand bedienbare waterkraan, maar dan is je budget waarschijnlijk te laag OF
kijk ook eens naar:
https://smarthomescene.co...ntroller-zn231392-review/
Heb hem besteld. Hij doet het an-sich prima maar lekt op de koppelingen, iets wat je vaker hoort/leest.

Ben benieuwd of deze beter werkt dan de Woox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Die Giex ziet er exact hetzelfde uit als de vele Tuya gebaseerde op AliExpress.

Heb ook die van Woox gehad (ook Tuya Zigbee), en voelde vanaf begin niet echt degelijk. Heb vroeger die van Eve gebruikt, toen ik nog primair HomeKit gebruikte, die was veel degelijker maar dus Thread based, weet niet of er al een Matter update voor gekomen is.

Sinds kort heeft Sonoff er ook eentje: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SWV.html
Ik wacht wel tot deze beschikbaar is om te zien hoe deze is.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 19-05-2024 14:08 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 15:23
De grafiek van buienalarm en buienradar laat via exact hetzelfde dashboard op mijn tablet (kiosk browser) geen regen zien en op mijn telefoon wel. De tijd op de x-as wordt wel geüpdatet. Weet iemand hoe dit kan?

[ Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 19-05-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:23

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand een aanbeveling voor een vloerdimmer die ik aan HA kan hangen en volledig lokaal werkt?

Zo’n model maar dan zwart:
Tradim smart Vloerdimmer wifi100W/VA wit - 6511W

Wifi, Zigbee of Zwave of iets anders maakt me weinig uit, zolang het maar lokaal werkt! :D

Heb nu enkel Wifi thuis maar als Zigbee of Z-wave de enige opties zijn zal ik daar wel een stick voor kopen en me daarin verdiepen. Heb er helemaal geen ervaring mee en weet ook niet welke beter of slechter is of welke optie welke voor- of nadelen heeft. Dus op dat vlak zijn aanbevelingen ook welkom :)
Ik draai Home Assistant trouwens op een Odroid N2+ mocht dat relevant zijn.

Achtergrond verhaal:
Ik heb nu een Tradim Wifi vloerdimmer wat een Tuya device is:
Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Nu heb ik gisteren mijn thuis netwerk omgegooid en een eigen VLAN en Wifi voor Smart Devices aangemaakt.
Alle Shelly’s die ik heb zijn zonder enige problemen omgezet en ook weer gezien door HA.

Voor die Tuya Wifi vloerdimmer is dat helaas totaal anders. ;(
Heb dat ding destijds met een tuya app aan de praat moeten krijgen waarmee je ‘m aan je Wifi kan aanmelden en waarmee hij in de Tuya cloud wordt toegevoegd. En met kunst en vliegwerk (zie mijn gelinkte post) is deze dan ook direct lokaal te bedienen via HA.

Dacht via de Tuya app ook wel deze vloerdimmer naar de nieuwe wifi om te zetten maar dat kan helaas niet :|
Enige manier is dat ding te resetten en opnieuw aan te melden via de app. Tenminste dat is de theorie.
Die vloerdimmer wil nu echter met geen mogelijkheid meer gevonden worden via de app. Heb inmiddels al tig keer mijn Wifi wachtwoord naar China moeten sturen en ook wil die app enkel werken met precieze locatie bepaling, globaal is niet goed genoeg.
Van alles geprobeerd maar hij wordt niet gevonden.

Ben er inmiddels helemaal klaar mee! :(

Ding gaat de deur uit en voor nu gaat de domme vloerdimmer er weer op terug.
En de twee andere Tradim vloerdimmers die ik helaas al gekocht heb voor twee andere vloerlampen die ik heb staan maar waar ik nog niet aan toe gekomen was ga ik ook zeker niet meer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 17:41
Zoals Gizz aangeeft zou je ook (Blueprint) 'Sensor Light' kunnen gebruiken.
Bewerking van deze automatisering kan door middel van de visuele editor of in YAML.

Ikzelf gebruik deze 'Sensor light' automatisering voor verlichting keuken, woonkamer, garage, voordeur (buitenlamp) en slaapkamer.
Dus dezelfde Sensor Light Blueprint verschillend ingesteld voor ieder van deze ruimtes, afzonderlijke automatiseringen.
Al deze Sensor Light automatiseringen zijn actief afhankelijk van de stand van de zon ten opzichte van de horizon (eind en begin van de dag) en individueel in te stellen voor de gewenste toepassing.
Eind van de dag gaat verlichting woonkamer aan, mits de bewegingssensor beweging detecteerd. De woonkamer heeft twee van deze sensoren in een groep.
De verlichting blijft aan gedurende xx minuten, nadat er geen beweging meer is waargenomen. Deze programmering vindt plaats tussen 'stand van de zon' en 23:45 uur.
Na 23:45 uur wanneer er beweging wordt waargenomen gaat er slechts een lamp aan met 1% lichtsterkte, voldoende om 's nachts rond te scharrelen (woonkamer, keuken en slaapkamer). 's Avonds meer lampen en hogere lichtsterkte, 's nachts minder lampen en 1% lichtsterkte (Night Lights - Brightness).
Daarnaast biedt deze Blueprint bypasses door schakelaars (uiteraard Zigbee of MQTT) toe te passen en nog tal van andere instellingen zoals dag van de week etc. etc.
Kortom een naar mijn idee uitstekende Blueprint van Blacky.

Bij jou in de gang zou je de lamp kunnen vervangen door bijvoorbeeld een Zigbee (MQTT) lamp, met de conventionele wandschakelaar altijd 'aan'. De Shelly switch is dan overbodig.
De lamp gaat aan wanneer de zon onder gaat en beweging wordt gedetecteerd, maar ook 's nachts (bij beweging) maar dan op 1% lichtsterkte.
De lichtsterkte meter (lux) is eveneens in deze automatisering op te nemen, zodat de inschakeling vroeger plaats vindt bij regenachtig weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Toppe schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:21:

Andere manier: normale kraan + tuinpomp op zigbee plug van een merk dat je vertrouwt. Werkt eventueel ook met een waterbron/puls natuurlijk.

Tuinpomp van Lidl is goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 19-05-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Get!em schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:29:
[...]

Andere manier: normale kraan + tuinpomp op zigbee plug van een merk dat je vertrouwt. Werkt eventueel ook met een waterbron/puls natuurlijk.

Tuinpomp van Lidl is goedkoop.
Inderdaad een optie, maar waarschijnlijk zuigt hij meer aan als dat de kraan kan leveren, dat willen we ook weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik wil graag mijn Somfy IO zonnescherm lokaal gaan bedienen via de Overkiz integratie. Momenteel gebruik ik de Overkiz integratie via de cloud, maar hier wil ik graag vanaf. Echter krijg ik een "Failed to connect" fout bij iedere poging die ik doe.

Ik heb een Somfy Connexoon.
  • Ontwikkelaarsmodus is geactiveerd op de Somfy website.
  • Username gebruik ik mijn emailadres waarmee ik ook inlog op de Somfy website.
  • Wachtwoord gebruik ik het wachtwoord waarmee ik ook inlog op de Somfy website.
  • Ik gebruik de pincode die vermeld staat op de Somfy website, dus gateway-xxxx-xxxx-xxxx.local:8443. Dit adres (zonder poortnummer) kan ik pingen en resolved ook het IP adres.
  • Het IP adres dat mijn router aangeeft heb ik ook geprobeerd inclusief :8443 en ook zonder het poortnummer. Het IP adres kan ik pingen.
  • Alle bovenstaande combinaties heb ik mét en zonder SSL verificatie geprobeerd.
  • Ik heb de cloud configuratie verwijderd, Home Assistant opnieuw opgestart om met een "schone" Overkiz integratie te starten. Ook geprobeerd twee configuraties te maken. Beide geen effect.
    Home Assistant komt zelf dat er een nieuwe gateway gevonden is met de juiste pincode.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OXRNg0d.png

Geen idee wat er fout gaat, iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Repsect op 20-05-2024 12:42 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Jazeker. Je moet bij Host het IP adres invullen i.p.v. gateway-pincode.local:8443
Dus ipadresvantahomaswitch:8443

En je moet Verify SSL Certificate uitvinken

En een keer je Tahoma Switch herstarten. :)

Zie mijn post van afgelopen vrijdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8ukxV3Nbe3GxSWvSX7RenifNrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhuxEsQmyUNODiOuwOICimwd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Rivanov op 20-05-2024 14:18 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb ik nog een andere vraagt m.b.t. de Custom Card van UI Lovelace Minimalist.
Is het op één of andere manier mogelijk om deze te integreren in mijn standaard UI dashboards (specifiek het Thuis dashboard)? Of enkel in het YAML Dashboard van UI Lovelace Minimalist zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQp-xphowbCXUXr6a9TfSq-LFlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lGpUJpdWV1oguwQOBJn7eD0.png?f=fotoalbum_large

Want als ik een dergelijke Custom Button Card wil toevoegen op m'n UI Controlled dashboard, krijg ik telkens de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q43T9fet4vlKWMmnoBfecZSFNhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q5k2EBJ7iSBW1C1jMnejRCYQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PoIEYwhu0g2LgZVcQWr8AOd0os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOSjfQSYqyx1MJkeDr5YuYcV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 13:31
Ik ben nog op zoek naar een brievenbus sensor die in mijn situatie werkt. Ik heb al eens een PIR en Radar sensors gebouwd alleen de brievenbus staat zo'n 5m van het huis. Heb daar wel WIFI ontvangst maar de brievenbus is geheel van RVS.

Ik zou met een draad antenne wel ontvangst kunnen krijgen door deze eruit te laten steken. Maar dan nog is batterij gebruik een issue. Deep sleep werkt namelijk (behalve in de avond/nacht) niet met een ESP omdat je nooit weet wanneer er post komt.

Iemand ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:08
Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:43:
Ik ben nog op zoek naar een brievenbus sensor die in mijn situatie werkt. Ik heb al eens een PIR en Radar sensors gebouwd alleen de brievenbus staat zo'n 5m van het huis. Heb daar wel WIFI ontvangst maar de brievenbus is geheel van RVS.

Ik zou met een draad antenne wel ontvangst kunnen krijgen door deze eruit te laten steken. Maar dan nog is batterij gebruik een issue. Deep sleep werkt namelijk (behalve in de avond/nacht) niet met een ESP omdat je nooit weet wanneer er post komt.

Iemand ideeen?
Ik gebruik zelf de Zigbee Aqara Vibration sensor. Geen RVS maar zo’n standaard groene. Werkt bij mij wel heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:43:

Iemand ideeen?
Contact sensor? Werkt ook met een ESP juist omdat je het signaal van de sensor kunt gebruiken om de ESP uit deep sleep te halen (/als wake-up trigger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RobertMe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Contact sensor? Werkt ook met een ESP juist omdat je het signaal van de sensor kunt gebruiken om de ESP uit deep sleep te halen (/als wake-up trigger).
Ik ben ooit begonnen met een reed contact sensor (z-wave) maar had geen ontvangst. Dus ik denk dat zigbee vibratie sensor dat ook niet heeft. Kun je voor deze sensor een externe antenne maken of aansluiten?
Alternatief zou een vibratie sensor aan de buitenkant zijn maar dan moet het wel weersbestendig zijn dan heb ik wel goede ontvangst. Het is nu een kooi van Faraday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Ik ben ooit begonnen met een reed contact sensor (z-wave) maar had geen ontvangst. Dus ik denk dat zigbee vibratie sensor dat ook niet heeft. Kun je voor deze sensor een externe antenne maken of aansluiten?
Alternatief zou een vibratie sensor aan de buitenkant zijn maar dan moet het wel weersbestendig zijn dan heb ik wel goede ontvangst. Het is nu een kooi van Faraday.
Ik heb eerder in dit topic inderdaad de oplossing gelezen met een gaatje waardoor een externe antenne naar buiten steekt. Maar kan het zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
synoniem schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb eerder in dit topic inderdaad de oplossing gelezen met een gaatje waardoor een externe antenne naar buiten steekt. Maar kan het zo snel niet terugvinden.
Ja dat heb ik ook geprobeerd met een draad antenne maar voor wifi werkte dat niet goed. Was dat zigbee of z-wave toevallig. Zou een lasdoos wel werken? Dan monteer ik die achter op de brievenbus en als het zigbee signaal daar doorheen gaat is het ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Ah, ik dacht dat je met een ESP het wifi/ontvangst probleem had opgelost, maar dan tegen stroomverbruik probleem aan liep. En dat zou je met een contactsensor dus niet / minder hebben omdat die dus geen stroom verbruikt / hoeft te verbruiken, en het "signaal" (/pulse) van de daadwerkelijke sensor weer gebruikt kan worden om een wakeup van de ESP te doen. Want dat kun je programmeren, dat de ESP uit (deep) sleep komt als er signaal op een pin komt te staan.
Uiteraard geeft dat wel iets vertraging v.w.b. booten van de ESP, verbinden met wifi, en dan het event communiceren naar HA. Maar voor een brievenbus is dat natuurlijk niet relevant (tenzij je postbode wilt na rennen :+).
Kant en klare wifi contact sensoren bestaan AFAIK ook, ook op batterij. En daar zitten die slimmigheden vast in, v.w.b. deep sleep.

* RobertMe heeft zelf een Zigbee contact sensor op de brievenbus, en dat werkt prima. Maar brievenbus hangt aan de gevel.

En als alternatief kun je ook nog een Zigbee sensor gebruiken en Zigbee based tuinverlichting plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Ik heb jullie hulp nodig! Ik maak gebruik van een sensor om de maximale temperatuur van de komende 24 uur te meten aan de hand van de forcast value van een openweather entity. Dit heeft altijd perfect gewerkt, maar sinds de laatste update haalt de sensor geen data meer op. Ik gok dat dit iets te maken heeft met het feit dat er nu anders wordt omgegaan met forcast / state attributes in weer voorspellingen

Het heeft mij veel moeite gekost om de sensor de vorige keer werkend te krijgen en ik kom er nu echt niet uit wat ik moet doen om hem weer werkend te krijgen. Dit is de sensor die altijd perfect heeft gewerkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    max_temperature_forecast:
      friendly_name: "Maximale temperatuur vandaag"
      value_template: "{{ (state_attr('weather.openweathermap', 'forecast') | selectattr('datetime', 'lt', (now().replace(hour=23, minute=59)).isoformat())) | map(attribute='temperature') | list | max }}"
      unit_of_measurement: "°C"

Weet iemand wat ik aan moet passen om de sensor weer werkend te krijgen?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-05-2024 11:02 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
YellowCab schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:07:
Ik heb jullie hulp nodig! Ik maak gebruik van een sensor om de maximale temperatuur van de komende 24 uur te meten aan de hand van de forcast value van een openweather entity. Dit heeft altijd perfect gewerkt, maar sinds de laatste update haalt de sensor geen data meer op. Ik gok dat dit iets te maken heeft met het feit dat er nu anders wordt omgegaan met forcast / state attributes in weer voorspellingen

Het heeft mij veel moeite gekost om de sensor de vorige keer werkend te krijgen en ik kom er nu echt niet uit wat ik moet doen om hem weer werkend te krijgen. Dit is de sensor die altijd perfect heeft gewerkt:

code:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    max_temperature_forecast:
      friendly_name: "Maximale temperatuur vandaag"
      value_template: "{{ (state_attr('weather.openweathermap', 'forecast') | selectattr('datetime', 'lt', (now().replace(hour=23, minute=59)).isoformat())) | map(attribute='temperature') | list | max }}"

Weet iemand wat ik aan moet passen om de sensor weer werkend te krijgen?
Sinds 2024.4 zijn de forecast attributes uit weather entities verwijderd, daarom werkt je template niet meer.
Er is nu een service call waarmee je de forecast data op kunt vragen, en er is een action blok toegevoegd aan trigger based template sensoren.
Trigger based template sensoren zijn echter alleen mogelijk onder het nieuwe template sensor format, niet onder het legacy format wat jij nog gebruik.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template: 
  - trigger: 
      - platform: time_pattern
        hours: "/1"
    action: 
      - service: weather.get_forecasts
        target: 
          entity_id: weather.openweathermap
        data: 
          type: hourly
        response_variable: forecast
    sensor: 
      - unique_id: template_sensor_max_temp
        name: Maximale temperatuur vandaag
        state: "{{ forecast['weather.openweathermap'].forecast | selectattr('datetime', 'lt', (today_at()+timedelta(days=1).isoformat()) | map(attribute='temperature') | list | max }}"

Dit valt dus onder de template integratie, niet onder de sensor integratie waar je oude config onder viel. Je kunt dit dus niet in je sensor.yaml zetten als je die gebruikt.
De config zoals hierboven kan zo in configuration.yaml gezet worden

Bovenstaande config triggert ieder uur, op het hele uur. Tot de trigger zal de state unknown zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
TheFes schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Sinds 2024.4 zijn de forecast attributes uit weather entities verwijderd, daarom werkt je template niet meer.
Er is nu een service call waarmee je de forecast data op kunt vragen, en er is een action blok toegevoegd aan trigger based template sensoren.
Trigger based template sensoren zijn echter alleen mogelijk onder het nieuwe template sensor format, niet onder het legacy format wat jij nog gebruik.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template: 
  - trigger: 
    action: 
        target: 
        data: 
    sensor: 
        state: "{{ forecast['weather.openweathermap'].forecast | selectattr('datetime', 'lt', (today_at()+timedelta(days=1).isoformat()) | map(attribute='temperature') | list | max }}"

Dit valt dus onder de template integratie, niet onder de sensor integratie waar je oude config onder viel. Je kunt dit dus niet in je sensor.yaml zetten als je die gebruikt.
De config zoals hierboven kan zo in configuration.yaml gezet worden

Bovenstaande config triggert ieder uur, op het hele uur. Tot de trigger zal de state unknown zijn
Allereerst: HELD!

Hartstikke bedankt voor het uitleggen en het schrijven van de code. Dit scheelt mij weer uren kloten.

De waarde van deze sensor wordt als condition gebruikt in een aantal automatiseringen die ik gebruik.
Bijvoorbeeld: Als de zon op een bepaalde positie staat en de temperatuur van de slaapkamer is boven de 22 graden, kijk dan of de maximale temperatuur van vandaag boven de 22 graden uitkomt. Zo ja, laat dan de zonwering naar beneden gaan.

Als ik het goed begrijp is de state van de nieuwe sensor nu maar 1x per uur een bepaalde waarde (bijvoorbeeld 22 graden). De rest van het uur is de state 'unknown'. Betekend dit dan niet dat mijn automatisering nooit getriggerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
YellowCab schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Allereerst: HELD!

Hartstikke bedankt voor het uitleggen en het schrijven van de code. Dit scheelt mij weer uren kloten.

De waarde van deze sensor wordt als condition gebruikt in een aantal automatiseringen die ik gebruik.
Bijvoorbeeld: Als de zon op een bepaalde positie staat en de temperatuur van de slaapkamer is boven de 22 graden, kijk dan of de maximale temperatuur van vandaag boven de 22 graden uitkomt. Zo ja, laat dan de zonwering naar beneden gaan.

Als ik het goed begrijp is de state van de nieuwe sensor nu maar 1x per uur een bepaalde waarde (bijvoorbeeld 22 graden). De rest van het uur is de state 'unknown'. Betekend dit dan niet dat mijn automatisering nooit getriggerd kan worden?
Nee, dat heb je niet helemaal goed begrepen.
Tot de eerste keer dat hij triggert is de waarde unknown, daarna zal hij een temperatuur aangeven die dan elk uur weer geüpdatet wordt. Dus bijvoorbeeld eerst een uur 23, het volgende uur 22, etc. Het zal gedurende dag aflopen, en dan om middernacht weer omhoog gaan naar de max van de nieuwe dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
TheFes schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Nee, dat heb je niet helemaal goed begrepen.
Tot de eerste keer dat hij triggert is de waarde unknown, daarna zal hij een temperatuur aangeven die dan elk uur weer geüpdatet wordt. Dus bijvoorbeeld eerst een uur 23, het volgende uur 22, etc. Het zal gedurende dag aflopen, en dan om middernacht weer omhoog gaan naar de max van de nieuwe dag.
Ahh oke. Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Bedankt voor je uitleg.

Mag ik je nog een vraag stellen met betrekking tot deze kwestie?
Ik heb in mijn configuration.yaml bestand een verwijzing gemaakt naar een apart bestand (template: !include template.yaml) Als ik jouw code in dit bestand plak krijg ik een foutmelding en willen de reeds bestaande templates die boven jouw code staan niet meer laden. Dit heeft wellicht iets te maken met een verkeerde configuratie vanuit mijn kant of moet de code dan iets aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
YellowCab schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Ahh oke. Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Bedankt voor je uitleg.

Mag ik je nog een vraag stellen met betrekking tot deze kwestie?
Ik heb in mijn configuration.yaml bestand een verwijzing gemaakt naar een apart bestand (template: !include template.yaml) Als ik jouw code in dit bestand plak krijg ik een foutmelding en willen de reeds bestaande templates die boven jouw code staan niet meer laden. Dit heeft wellicht iets te maken met een verkeerde configuratie vanuit mijn kant of moet de code dan iets aangepast worden?
De eerste regel met template: moet dan weg, en zorgen dat de indentation hetzelfde is als de configuratie die er al in staat.

Wat heb je er nu in staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
TheFes schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:09:
[...]

De eerste regel met template: moet dan weg, en zorgen dat de indentation hetzelfde is als de configuratie die er al in staat.

Wat heb je er nu in staan?
Nogmaals dank voor je hulp en het meedenken.

Ik heb geen idee wat er allemaal fout gaat. Mogelijk heb ik er een zooitje van gemaakt in mijn .yaml bestanden, waardoor nu alles fout gaat.

De code die nog in de template.yaml stond werd niet meer gebruikt, deze heb ik dus verwijderd. Als ik dan jouw code plak in het lege template.yaml bestand, krijg ik een hele waslijst aan foutmeldingen vanuit voornamelijk mijn sensor.yaml bestand. Ik denk dat dit komt omdat er in het sensor.yaml bestand zo te zien ook een aantal templates staan, mogelijk interfereren die ineens met jouw code, waardoor de boel niet meer werkt.

In mijn sensor.yaml bestand heb ik bijvoorbeeld de volgende code staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#### Aantal ramen geopend #####
  sensors:
    windows_opened:
      friendly_name: Number of windows opened
      value_template: >-
        {{ expand('binary_sensor.alle_ramen_open_dicht')
        | selectattr('state', 'eq', 'on')
        | list | count }}

Ik zie dat dit ook een template is, dus moet ik die dan niet in template.yaml zetten ipv in sensor.yaml? Kan het zijn dat doordat ik een aantal van dit soort soortgelijke template codes in mijn sensor.yaml bestand heb staan, dat jouw template code in het template.yaml bestand voor storing zorgt? Of zie ik het allemaal verkeerd?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-05-2024 11:03 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Ik heb in december HA geïnstalleerd en draait sindsdien prima, ik stapte over van Fibaro. Daarna ook niet meer naar omgekeken, tot ik vanavond wat kleine aanpassingen aan het dashboard wilde doen.

Tijdens de installatie in december heb ik op het dashboard de balk aan de bovenkant weten te laten verdwijnen (die met de edit knop erop). Er is een URL die ik toen gebruikte om die balk weer terug te laten keren, echter ben ik die URL vergeten en kan het ook nergens terug vinden.

Komt iemand dit bekend voor en zo ja; wat moet ik toevoegen aan de URL van het dashboard om de edit knop weer zichtbaar te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:06
DJT schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:57:
Ik heb in december HA geïnstalleerd en draait sindsdien prima, ik stapte over van Fibaro. Daarna ook niet meer naar omgekeken, tot ik vanavond wat kleine aanpassingen aan het dashboard wilde doen.

Tijdens de installatie in december heb ik op het dashboard de balk aan de bovenkant weten te laten verdwijnen (die met de edit knop erop). Er is een URL die ik toen gebruikte om die balk weer terug te laten keren, echter ben ik die URL vergeten en kan het ook nergens terug vinden.

Komt iemand dit bekend voor en zo ja; wat moet ik toevoegen aan de URL van het dashboard om de edit knop weer zichtbaar te maken?
Komt me niet bekend voor, maar als ik ?edit=1 achter de url plak als ik in een willekeurig dashboard zit, dan krijg ik het edit-scherm te zien. Net als klikken op het Edit-knopje. Is dat toevallig wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Dank je. Ik kan hiermee nu wel op de individuele Cards de wijzigingen doen die ik van plan was. De Edit knop is echter nog steeds weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DJT schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:05:
Dank je. Ik kan hiermee nu wel op de individuele Cards de wijzigingen doen die ik van plan was. De Edit knop is echter nog steeds weg.
Ik neem aan dat de hele header balk weg is, en niet alleen die knop.
Het klinkt alsof je Kiosk Mode geïnstalleerd hebt. Voeg eens ?disable_km toe aan je url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
YellowCab schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:45:
[...]

Nogmaals dank voor je hulp en het meedenken.

Ik heb geen idee wat er allemaal fout gaat. Mogelijk heb ik er een zooitje van gemaakt in mijn .yaml bestanden, waardoor nu alles fout gaat.

De code die nog in de template.yaml stond werd niet meer gebruikt, deze heb ik dus verwijderd. Als ik dan jouw code plak in het lege template.yaml bestand, krijg ik een hele waslijst aan foutmeldingen vanuit voornamelijk mijn sensor.yaml bestand. Ik denk dat dit komt omdat er in het sensor.yaml bestand zo te zien ook een aantal templates staan, mogelijk interfereren die ineens met jouw code, waardoor de boel niet meer werkt.

In mijn sensor.yaml bestand heb ik bijvoorbeeld de volgende code staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#### Aantal ramen geopend #####
  sensors:
    windows_opened:
      friendly_name: Number of windows opened
      value_template: >-
        {{ expand('binary_sensor.alle_ramen_open_dicht')
        | selectattr('state', 'eq', 'on')
        | list | count }}

Ik zie dat dit ook een template is, dus moet ik die dan niet in template.yaml zetten ipv in sensor.yaml? Kan het zijn dat doordat ik een aantal van dit soort soortgelijke template codes in mijn sensor.yaml bestand heb staan, dat jouw template code in het template.yaml bestand voor storing zorgt? Of zie ik het allemaal verkeerd?
Je kunt het legacy format en het moderne format gewoon door elkaar gebruiken, dat is geen probleem.

Aangezien je template.yaml nu toch leeg is, probeer dan eens of mijn config wel werkt als je die direct in je configuration.yaml zet en die include even weg comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

TheFes schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:51:
[...]
Ik neem aan dat de hele header balk weg is, en niet alleen die knop.
Het klinkt alsof je Kiosk Mode geïnstalleerd hebt. Voeg eens ?disable_km toe aan je url
Dat is 'm! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Vraagje :

ik ben op zoek naar een Zigbee rookmelder/co melder met extern contact om deze als extra aansluiting (digitale ingang) te kunnen gebruiken op een alarmsysteem.

Ik kan deze echter niet vinden, weet iemand misschien iets?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Rivanov schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:21:
Heb ik nog een andere vraagt m.b.t. de Custom Card van UI Lovelace Minimalist.
Is het op één of andere manier mogelijk om deze te integreren in mijn standaard UI dashboards (specifiek het Thuis dashboard)? Of enkel in het YAML Dashboard van UI Lovelace Minimalist zelf?

[Afbeelding]

Want als ik een dergelijke Custom Button Card wil toevoegen op m'n UI Controlled dashboard, krijg ik telkens de volgende melding:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het werkt in YAML en UI dashboards. Je zal de template wel moeten definiëren in het dashboard waarin je hem gebruikt. Ik gok dat je de "cover_card" template nog niet in je configuratie van dat dashboard hebt gezet.
Omdat het een UI dashboard is aanpassen via Edit dashboard -> Raw configuration editor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 14:54
Iemand die weet hoe ik bij de power flow plus card, mijn realtime gebruik van de grid kan weergeven?
Volgens mij gebruikt homewizard hiervoor de totale zonnepanelen opbrengst - het gedeelte dat je op het net zet maar welke sensor moet ik daar aanduiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Rx23MxFfFM95F5z6vJVC0nUng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nKCweuaZT1sV6Yg3l6pB1bxJ.png?f=fotoalbum_large

Edit: bij home gaat er ook iet mis lijkt mij: zou rond de 300w moeten liggen realtime

[ Voor 6% gewijzigd door matth111 op 21-05-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Activate schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:30:
Vraagje :

ik ben op zoek naar een Zigbee rookmelder/co melder met extern contact om deze als extra aansluiting (digitale ingang) te kunnen gebruiken op een alarmsysteem.

Ik kan deze echter niet vinden, weet iemand misschien iets?
Alvast bedankt!
Volgens mij is de Frient de enige zigbee melder die ook een apart alarm heeft op zigbee. Maar die zijn niet onderling koppelbaar zonder zigbee.

Verder heb je nog de X-sense serie met home-base, geen zigbee, wel koppelbaar, wel een apart alarm, en via een extensie mogelijk aan te sluiten op je HA via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:49
matth111 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:02:
Iemand die weet hoe ik bij de power flow plus card, mijn realtime gebruik van de grid kan weergeven?
Volgens mij gebruikt homewizard hiervoor de totale zonnepanelen opbrengst - het gedeelte dat je op het net zet maar welke sensor moet ik daar aanduiden?

[Afbeelding]

Edit: bij home gaat er ook iet mis lijkt mij: zou rond de 300w moeten liggen realtime
Je generatie van je omvormer en je verbruik en teruglevering van je slimme meter.

[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 21-05-2024 12:23 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt twee waardes nodig:
  1. Netto vermogen van je hoofdaansluiting*
  2. Los de opwek van je pv.
*Nummer 1 mag je ook nog splitsen in een los vermogen verbruik en en los vermogen teruglevering

Of je deze sensoren al hebt, en hoe die sensoren bij jou heten weten we natuurlijk niet :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
type: custom:power-flow-card-plus
entities:
  grid:
    entity: sensor.vermogen_hoofdaansluiting
  solar:
    entity: sensor.vermogen_zonnepanelen

Levert hier op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zp6ySrkiFxoYnA792ESPuquB64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6jLFrvzqPgJ8SpM3Q6QIjrs.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 21-05-2024 12:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
@Get!em

Dank je voor je reactie,

Hij hoeft niet onderling gekoppeld te worden, ben er 1 nodig liefst Zigbee en en hard contact, ik ga even kijken bij de Frient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Gizz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:23:
[...]

*Nummer 1 mag je ook nog splitsen in een los vermogen verbruik en en los vermogen teruglevering

Of je deze sensoren al hebt, en hoe die sensoren bij jou heten weten we natuurlijk niet :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
entities:
  grid:
  solar:

Levert hier op:

[Afbeelding]
Of als je teruglevering en verbruik in losse entities hebt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - type: custom:power-flow-card-plus
    entities:
      grid:
        entity:
          consumption: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered
          production: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned
        name: Tibber
      solar:
        entity: sensor.kwh_meter_active_power
        display_zero_state: false
        invert_state: true
        icon: mdi:solar-panel-large
        name: Zon

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 22-05-2024 13:02 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 14:54
Gizz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:23:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
entities:
  grid:
  solar:

Levert hier op:

[Afbeelding]
Ok, ik zat naar 2 sensoren te zoeken (productie en consumptie) maar ik heb er maar 1 nodig dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
matth111 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Ok, ik zat naar 2 sensoren te zoeken (productie en consumptie) maar ik heb er maar 1 nodig dus
Ligt er dus aan welke entities je hebt. En in "home" hoef je niks in te stellen als je de zonnepanelen en de slimme meter instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

matth111 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Ja, mits je die ook echt hebt in 1 sensor. Ik gebruik hiervoor mijn SDM120-meter die +1000W zegt bij verbruik van het net en -1000W bij teruglevering.

Maar mijn P1-meter (die kreeg ik later pas) heeft een losse entiteit voor vermogen terugleveren en vermogen verbruik.

Ligt er dus aan welke sensoren jij hebt :P

Grote kans dat jij via P1 ook twee losse entiteiten hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 21-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Activate schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:25:
@Get!em

Dank je voor je reactie,

Hij hoeft niet onderling gekoppeld te worden, ben er 1 nodig liefst Zigbee en en hard contact, ik ga even kijken bij de Frient!
Bij Hornbach liggen ze op voorraad in de schappen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
Rivanov schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:17:
Jazeker. Je moet bij Host het IP adres invullen i.p.v. gateway-pincode.local:8443
Dus ipadresvantahomaswitch:8443

En je moet Verify SSL Certificate uitvinken

En een keer je Tahoma Switch herstarten. :)

Zie mijn post van afgelopen vrijdag.

[Afbeelding]
Heb ik geprobeerd, maar ik blijf “Failed to connect” houden helaas.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35
Hier weer een Homeassistent noob die zich weer wat op de hals gehaald heb.

Ik heb een zigbee watercomputer die ik toegevoegd heb gekregen in homeassistant. So far so good.. Nu heb ik Smart Irrigation via HACS toe kunnen voegen en heb een zone toegevoegd. Echter is deze niet geautomatiseerd. Daar levert de maker een automatisch script voor aan welke ik aangepast heb. Dan loop ik echter vast. Want waar moet ik dit script toevoegen zodat het uitgevoerd gaat worden met de aangeleverde data van Smart Irrigation? Ik edit een automatisering in de YAML edition bij een nieuwe automatisering. Echter kan ik hem dan niet opslaan. Wie wijst mij de goede kant op? :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 alias: Smart Irrigation
  description: 'Start Smart Irrigation based on event and run it only if the `sensor.smart_irrigation_[zone_name]` is >0 and run it for precisely that many seconds'
trigger:
  - platform: event
    event_type: smart_irrigation_start_irrigation_all_zones
condition:
    entity_id: sensor.smart_irrigation_achtertuin
    above: 0
  action:
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.achtertuin_tap
  - delay:
      seconds: '{{states("sensor.[zone_name"])}}'
  - service: switch.turn_off
  - service: smart_irrigation.reset_bucket
    entity_id: sensor.smart_irrigation_[zone_name]

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-05-2024 13:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
TheFes schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:53:
[...]

Je kunt het legacy format en het moderne format gewoon door elkaar gebruiken, dat is geen probleem.

Aangezien je template.yaml nu toch leeg is, probeer dan eens of mijn config wel werkt als je die direct in je configuration.yaml zet en die include even weg comment
Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar ik krijg constant dezelfde golf van foutmeldingen zodra ik jouw code toevoeg. Het betreffen foutmeldingen voor andere sensoren / templates die ik heb aangemaakt en die gewoon prima werken zolang ik jouw code maar niet toevoeg, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL0jBwsKR_i13HMBEGX92duNIIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aruEaNj8VNuBMbqbIms4DHSa.png?f=fotoalbum_large

Enig idee wat er fout gaat toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
YellowCab schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:04:
[...]

Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar ik krijg constant dezelfde golf van foutmeldingen zodra ik jouw code toevoeg. Het betreffen foutmeldingen voor andere sensoren / templates die ik heb aangemaakt en die gewoon prima werken zolang ik jouw code maar niet toevoeg, zie foto.

[Afbeelding]

Enig idee wat er fout gaat toevallig?
Die eerste komt van mijn code, er mist en haakje sluiten. Hierbij de gecorrigeerde versie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template: 
  - trigger: 
    action: 
        target: 
        data: 
    sensor: 
        state: "{{ forecast['weather.openweathermap'].forecast | selectattr('datetime', 'lt', (today_at()+timedelta(days=1)).isoformat()) | map(attribute='temperature') | list | max }}"

Bij de tweede error kan ik uit dit afgeknipte bericht niet halen wat de error is

De derde is er fout in je template, je zet en waarde om naar een getal wat niet mogelijk is, dit kun je door gebruik te maken van een default waarde of availability template oplossen. En die laatste warning snap ik niet helemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 21-05-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
Is er eigenlijk een text sensor mogelijk? Ik zie het niet zo 123..
Vanuit MQTT kan ik een status opvragen, maar die komt als text / string "low" "high" bijvoorbeeld. Ik zou die graag 1op1 in een sensor fietsen, maar kan niet vinden hoe ik die lekker kan defineren.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Een sensor is in HA altijd tekst met uitzondering van een binary_sensor. Nu zijn er wat wat device classes die bepaalde dingen verwachten (vaak een getal) maar verder is het aan jouw.

Maar ik zie ook niet hoe je dat voor je ziet anders dan nu? Je kan toch gewoon een sensor laten vullen met 'high' of 'low'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Septillion schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:15:
@stevenP Een sensor is in HA altijd tekst met uitzondering van een binary_sensor. Nu zijn er wat wat device classes die bepaalde dingen verwachten (vaak een getal) maar verder is het aan jouw.

Maar ik zie ook niet hoe je dat voor je ziet anders dan nu? Je kan toch gewoon een sensor laten vullen met 'high' of 'low'?
Oke dus ik zit te moeilijk te denken zeg jij :X

YAML:
1
2
3
4
5
    - name: "Setting"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      value_template: "{{ value_json.FanInfo }}"
      device:
        identifiers: "mv"

Dit toegevoegd aan een rijtje perfect werkende sensoren (config yaml) uit dezelfde state topic. Komt mooi niks te voorschijn na quick reload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
TheFes schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Die eerste komt van mijn code, er mist en haakje sluiten. Hierbij de gecorrigeerde versie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template: 
  - trigger: 
    action: 
        target: 
        data: 
    sensor: 
        state: "{{ forecast['weather.openweathermap'].forecast | selectattr('datetime', 'lt', (today_at()+timedelta(days=1)).isoformat()) | map(attribute='temperature') | list | max }}"

Bij de tweede error kan ik uit dit afgeknipte bericht niet halen wat de error is

De derde is er fout in je template, je zet en waarde om naar een getal wat niet mogelijk is, dit kun je door gebruik te maken van een default waarde of availability template oplossen. En die laatste warning snap ik niet helemaal.
HELD! Dankjewel voor alle hulp!
Ik heb je code opnieuw gebruikt en nu zijn alle foutmeldingen weg en de nieuwe aangemaakte entity is ook zichtbaar. Super bedankt nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Helemaal niets? Of zonder waarde (unknown / unavailable)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Septillion schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:33:
@stevenP Helemaal niets? Of zonder waarde (unknown / unavailable)?
nope, helemaal niks. Ook na full reboot niet.

Dit is de outtake uit mijn config yaml. De overige sensoren doen het als de brandweer.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
  sensor:
    - name: "RPM"
      unit_of_measurement: "rpm"
      icon: "mdi:speedometer"
      value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}"
      unique_id: "rpm"
      device:
    - name: "Humidity"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.hum }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "hum"
      device:
    - name: "Temperature"
      value_template: "{{ value_json.temp }}"
      device_class: "temperature"
      unique_id: "temp"
      device:
    - name: "Speed"
      unit_of_measurement: "%"
      icon: "mdi:percent-outline"
      value_template: "{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}"
      unique_id: "speed"
      device:
    - name: "Setting"
      value_template: "{{ value_json.FanInfo }}"
      device:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Moet iets zijn dat je fout doet maar zie het zo niet. Ik heb je sensor 1 op 1 in mijn config gezet en zie hem gelijk netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0PBkqoxl90VEGC-RmI_1dahr_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWobqsP3hx9FjYNT76624zYF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vypznRyP-_XID10m3nF0l3Yf2SY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EuVodZNz01KIKYxYAfyt87ZP.png?f=fotoalbum_large

Kijk je wel in dev tools of onder device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Septillion schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:06:
@stevenP Moet iets zijn dat je fout doet maar zie het zo niet. Ik heb je sensor 1 op 1 in mijn config gezet en zie hem gelijk netjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk je wel in dev tools of onder device?
Ah, tuurlijk! In de developer tools kan je losse items opzoeken. Yep, daar staat hij ook. Hij komt dus niet in mijn MQTT-device terecht - terwijl ik wel dezelfde device identifier heb ingevuld.

Als ik 'm via dev tools opzoek en 'device info' klik, kom ik wel op mijn MQTT fancontroller uit maar hier bij sensors komt hij niet te staan.

//edit na naamwijziging en toevoegen van een unique_id wel ineens..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvdDnZcx3s6QZOEGttqLBNjSuzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvPeVSxpGzZT5mCuMfPGkNk8.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stevenP Je unique id is daar het antwoord voor ;) Uit de documentatie:
device map (Optional)
Information about the device this sensor is a part of to tie it into the device registry. Only works when unique_id is set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Boinkie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:45:
Hier weer een Homeassistent noob die zich weer wat op de hals gehaald heb.

Ik heb een zigbee watercomputer die ik toegevoegd heb gekregen in homeassistant. So far so good.. Nu heb ik Smart Irrigation via HACS toe kunnen voegen en heb een zone toegevoegd. Echter is deze niet geautomatiseerd. Daar levert de maker een automatisch script voor aan welke ik aangepast heb. Dan loop ik echter vast. Want waar moet ik dit script toevoegen zodat het uitgevoerd gaat worden met de aangeleverde data van Smart Irrigation? Ik edit een automatisering in de YAML edition bij een nieuwe automatisering. Echter kan ik hem dan niet opslaan. Wie wijst mij de goede kant op? :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  description: 'Start Smart Irrigation based on event and run it only if the `sensor.smart_irrigation_[zone_name]` is >0 and run it for precisely that many seconds'
trigger:
condition:
  action:
  - delay:
Niemand die me de goede weg in kan schoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Boinkie

Ik kan deze code via de yaml automation editor gewoon plakken en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met Home Assistant en Google Assistant integratie wanneer je dit handmatig opzet? Ik heb netjes https://www.home-assistan...ud-platform-configuration gevolgd en ik heb netjes NGINX en DUCKDNS geconfigureerd en https://peyanski.com/home...emote-access-using-nginx/ gevolgd.

Zijn er mensen die wel betalen voor Nabu Cloud en werkt dit wel feilloos. Want ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat Google Assistant regelmatig zegt: Kan Home Assistant niet bereiken :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
RudolfR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:24:
@Boinkie

Ik kan deze code via de yaml automation editor gewoon plakken en opslaan.
Als ik een nieuwe automatisering aanmaak en deze opsla als bijvoorbeeld tuinbewatering en dan terugga is de code weer leeg. Dan staat er

YAML:
1
2
3
4
5
6
alias: Tuinbewatering
trigger: []
action: []

Plak ik hier de eerder genoemde code in dan heb ik geen mogelijkheid hem op te slaan.
Iets doe ik dus niet goed maar kan niet uitvogelen wat.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 22-05-2024 13:02 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Bliksem B schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:34:
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met Home Assistant en Google Assistant integratie wanneer je dit handmatig opzet? Ik heb netjes https://www.home-assistan...ud-platform-configuration gevolgd en ik heb netjes NGINX en DUCKDNS geconfigureerd en https://peyanski.com/home...emote-access-using-nginx/ gevolgd.

Zijn er mensen die wel betalen voor Nabu Cloud en werkt dit wel feilloos. Want ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat Google Assistant regelmatig zegt: Kan Home Assistant niet bereiken :( .
Ik heb een hele tijd de handmatige setup gebruikt, maar sinds ongeveer een jaar over naar Nabu Casa. Met beide eigenlijk nooit problemen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Boinkie dan lijk je een heel ander probleem te hebben. Werken je andere automations wel goed? Kun je in een bestaande (en werkende) automation iets aanpassen en wordt dat bewaard als je op save drukt?

Ik zou sowieso je browser even hard refreshen (cache leegmaken) en HA opnieuw starten.

Verder vind ik in een oud HA-topic nog terug dat je dit probleem kunt hebben als je in configuration.yaml dit kapot hebt gemaakt:

YAML:
1
automation: !include automations.yaml

edit: oh je automation klopt gewoon niet. Scherp gezien van @Septillion

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 22-05-2024 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Boinkie Regel 1 van yaml, spaties zijn alles ;) En daar zit je issue met wat je plaatst. Het moet zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
  - delay:

Aantal zaken dus wat naar links opgeschoven. Verder natuurlijk alle entiteiten aanpassen naar degene die jij werkelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik ben al aan het zoeken geweest, maar kan het helaas nergens terug vinden of herleiden waar mijn probleem ontstaat.

Sinds deze week ben ik bezig met Home Assistant (draaiend in een VM op mijn NAS), en ben begonnen met het opzetten van het Energy dashboard.

Nu heb ik 2 Growatt omvormers, echter wat ik vreemd vind is dat de Growatt integratie 3 apparaten laat zien:
  1. Mijn complete installatie
  2. Omvormer 1
  3. Omvormer 2
In het energy dashboard kan ik alleen maar gebuik maken van entities van de omvormers, niet van mijn installatie, dus gebruik ik de "energy_today" sensors.

Als ik bij de apparaatinfo kijk van de omvormers, dan zie ik dezelfde totale opwek staan als ik ook in mijn Shine Phone app zie staan:
  • 0,6 kWh voor omvormer 1
  • 5,1 kWh voor omvormer 2
  • 5,7 kWh bij mijn installatie
Echter de energy dashboard laat voor omvormer 1 slechts 0,5 kWh zien, en voor omvormer 2 slechts 4,1 kWh.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4OpFeAEDnKkRj3H7h2WyH7lFhE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qoeBZzjWgmTUQB20HInqT1CH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4ovF1xTfBQe6NPoxc9hm_LqObU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WmonYD96DHhWGuwRNlHQDSBk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V1rTIvB9e9nOMM3JgpzTuGHrB8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TFcx4qH4kyAqVi4nJlYnwQb1.png?f=fotoalbum_tile

Bonus vraag: Ik wil ook graag de waardes uitlezen van mijn slimme meter en van mijn gasmeter, welke randapparatuur raden jullie hiervoor aan?
Bij voorkeur ene bedrade netwerkaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ArcticTiger schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:53:
Ik ben al aan het zoeken geweest, maar kan het helaas nergens terug vinden of herleiden waar mijn probleem ontstaat.

Sinds deze week ben ik bezig met Home Assistant (draaiend in een VM op mijn NAS), en ben begonnen met het opzetten van het Energy dashboard.

Nu heb ik 2 Growatt omvormers, echter wat ik vreemd vind is dat de Growatt integratie 3 apparaten laat zien:
  1. Mijn complete installatie
  2. Omvormer 1
  3. Omvormer 2
In het energy dashboard kan ik alleen maar gebuik maken van entities van de omvormers, niet van mijn installatie, dus gebruik ik de "energy_today" sensors.

Als ik bij de apparaatinfo kijk van de omvormers, dan zie ik dezelfde totale opwek staan als ik ook in mijn Shine Phone app zie staan:
  • 0,6 kWh voor omvormer 1
  • 5,1 kWh voor omvormer 2
  • 5,7 kWh bij mijn installatie
Echter de energy dashboard laat voor omvormer 1 slechts 0,5 kWh zien, en voor omvormer 2 slechts 4,1 kWh.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het energy dashboard is niet live maar update maar 1x per uur (/op het uur). Kan dat de afwijking verklaren? Dan zou je nu dus wel hetzelfde moeten zien (om 14:0x) :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ArcticTiger schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:53:
Bonus vraag: Ik wil ook graag de waardes uitlezen van mijn slimme meter en van mijn gasmeter, welke randapparatuur raden jullie hiervoor aan?
Bij voorkeur ene bedrade netwerkaansluiting.
In principe kun je dat met elke P1-dongle. Zelf heb ik de voorkeur voor producten gebaseerd op open source software. Gezien je voorkeur voor een bedrade netwerkaansluiting kun je denken aan de P1 reader ethernet (bedrijfje van een tweaker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:01:
@Boinkie Regel 1 van yaml, spaties zijn alles ;) En daar zit je issue met wat je plaatst. Het moet zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
  - delay:

Aantal zaken dus wat naar links opgeschoven. Verder natuurlijk alle entiteiten aanpassen naar degene die jij werkelijk hebt.
Dank je! De tap switch was al de juiste.. Nu wil hij hem wel opslaan maar krijg ik een foutmelding waar ik nog niks mee kan :')

Message malformed: expected float for dictionary value @ data['action'][1]['delay']['seconds']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Het energy dashboard is niet live maar update maar 1x per uur (/op het uur). Kan dat de afwijking verklaren? Dan zou je nu dus wel hetzelfde moeten zien (om 14:0x) :p
RobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Ik ben even in de logging gedoken:
  • Het dashboard geeft 5,8
  • De totale waarde van de entities om 13:44 was 5,8
  • De totale waarde van de entities om 13:54 was 6,2
Lijkt nog een beetje af te wijken, ik zal het om 15:00 en 16:00 nog eens bekijken...
Gizz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:06:
[...]

In principe kun je dat met elke P1-dongle. Zelf heb ik de voorkeur voor producten gebaseerd op open source software. Gezien je voorkeur voor een bedrade netwerkaansluiting kun je denken aan de P1 reader ethernet (bedrijfje van een tweaker).
Ik ga hier eens naar kijken.
Moet enkel even uitvogelen hoe ik mijn gasmeter uit kan lezen, volgens mij is het al wel een slimme meter (ik zie het verbruik wle in de Enenco app) maar heb volgens mij geen P1 poort of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Boinkie Heb je voor de delay dan al de entity vervangen door een die bestaat? Want sensor.[zone_name] is dat zeker niet.

Ook zie ik daar nog wel een foutje (van de maker), dat moet wel in zijn geheel in de quotes, dus
YAML:
1
seconds: '{{states("sensor.[zone_name]")}}'

Waarbij je het [zone_name] moet vervangen door de sensor die jij nu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ArcticTiger Je slimme gasmeter is gekoppeld aan de elektriciteitsmeter :) Als het goed is kan je de gasstand ook op het scherm daarvan zien.

Verder dus precies na het uur nog eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ArcticTiger schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:11:
Moet enkel even uitvogelen hoe ik mijn gasmeter uit kan lezen, volgens mij is het al wel een slimme meter (ik zie het verbruik wle in de Enenco app) maar heb volgens mij geen P1 poort of iets dergelijks.
Ik ben er 99,999% zeker van dat je gasmeter het verbruik doorgeeft aan je elektriciteitsmeter. Met één dongle lees je de data van zowel gas als elektra uit.

Heb nog nooit van een losstaande slimme gasmeter gehoord in huizen met een slimme elektriciteitsmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:12:
@Boinkie Heb je voor de delay dan al de entity vervangen door een die bestaat? Want sensor.[zone_name] is dat zeker niet.

Ook zie ik daar nog wel een foutje (van de maker), dat moet wel in zijn geheel in de quotes, dus
YAML:
1
seconds: '{{states("sensor.[zone_name]")}}'

Waarbij je het [zone_name] moet vervangen door de sensor die jij nu hebt.
Ooeeeh!! Dank je. Hij is nu opgeslagen en lijkt te werken. Toch hou ik de kraan even dicht en kijk ik wel in de logs of het werkt. Pas dan de slang erop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 09:08

[Afbeelding]

sensor.p1_meter_actueel_vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Nu online
Top dank voor de antwoorden.
Ik heb er even een gauge meter bij gezet en deze geeft inderdaad de correcte waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Td6AZi6DBHXmy6zXhWrzhZtqTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wf8vZBToESnOad0mpEYC8TAF.png?f=user_large

En dan nu het dongeltje bestellen en verder spelen met de dashboards!

Ik zie soms enorm uitgebreide dashboards.
Wat is jullie ervaring met het opzetten vanaf scratch?
Heb ik het goed als het vaak een gigantische combinatie is van raster, horizontale en verticale stapels?

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticTiger op 22-05-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

[Afbeelding]

Weet ook dat je naam van de kaart niet klopt. Het heeft niets met energie te maken, correct naam zou zijn "Power Distribution realtime" :)

En ja, hier had hij ook vrij random sensoren gepakt. Die voor je huis gewoon leeg laten. En dan correct voor Grid en PV pakken. Voor je Grid heb je in ieder geval niet de juiste nu.
Pagina: 1 ... 196 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.