Allereerst heb je te maken met de zone-indeling voor badkamers.Majesty schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Wederom wat een fantastische lijst aan tips, heel waardevol![]()
.
Met betrekking tot de glaasjes voor spots in de badkamer: daarmee doel je erop dat normale Tradfri's niet in de badkamer zouden kunnen ivm vocht vermoed ik?
IP65 of IP67 armaturen voor plafondspots zullen volledig dicht moeten zijn. Dat kan door een glaasje dat voor de lichtbron is gemonteerd (dat je eraf moet halen als je de lichtbron wilt vervangen), of een armatuur en lichtbron als 1 geheel, dus met de leds er vast in en niet vervangbaar.
Als je een armatuur hebt met een glaasje ervoor dan kun je meestal geen lichtbron gebruiken met een bolle voorkant/lens. Meestal hebben RGB spots zo'n bolle lens. Zie IKEA en Hue RGB en Hue White Ambiance. De standaard Hue White heeft dan weer een vlakke lens.
Ander groot verschil tussen IKEA en Hue is dat de Hue spots veel verder kunnen dimmen. Vooral fijn als je 's nachts je bed uit stapt het licht heel zachtjes aan gaat zodat je niet meteen wakker bent. Ik heb RGB LED strips onder mijn bed en achter het hoofdbord en een motion sensor onder het bed detecteert het als ik uit bed stap. Die strips gaan dan zacht rood aan. Rood omdat je daar het minst wakker van wordt. Als ik ga slapen zet ik mijn huis in "slaap" mode en dan reageert alle verlichting anders.
Je moet hierbij bedenken of je kleur wilt of aanpasbare witttinten (m.u.v. dim-to-warm). Zo ja, dan moet je slimme lampen gebruiken en traditionele schakelaars werken daar niet mee (tenzij je er een module achter zet). Zo'n slimme Ecodim.07 dimmer is ook alleen voor traditionele (led)lampen, niet voor slimme.Goede tip om alles zo te maken dat het qua lichtschakelaars gewoon werkt, ook zonder smarthome, voor volgende bewoners. Ik denk dat ik dan inderdaad bij Ecodims ga uit komen, of pulsdrukkers.
Ik heb bijvoorbeeld een Senic naast een Ecodim07 zitten. De Ecodim is gekoppeld aan de plafondspots in de woonkamer (normale ledspots). De Ecodim07 raak ik eigenlijk nooit aan. De Senic die er naast zit heb ik geprogrammeerd voor verschillende scenes. Met 1 druk op de knop zet ik alle lampen in de woonkamer op een bepaalde scene (of uit) en daarbij wordt, naast de Hue lampen, ook gewoon de Ecodim aangestuurd.
Toen ik verbouwde bestond er nog niet of nauwelijks slimme verlichting zoals nu. Ik heb inmiddels een stel schakelaars en dimmers vervangen door slimme exemplaren (voornamelijk Ecodim07 en Senic), maar de oude traditionele heb ik gewoon bewaard en plaats ik terug als ik mijn huis zou verkopen. Inmiddels heb ik op veel plekken sensors en is alles zodanig geautomatiseerd dat ik bijna geen lichtknop meer gebruik.
Het is best een puzzel om alles in 1x goed te doen (als dat al lukt). Een traditionele installatie als beginpunt nemen (wel voorbereid voor wat je wilt, met overal een blauwe draad, netwerk, extra wcd, etc) en dan stap voor stap kamers slim maken is het makkelijkste, of bijv beginnen met verlichting, dan ventilatie, dan gordijnen, wasmachine (bijv met een slimme stekker met stroommeting, let even op dat je die kwijt kunt) etc. Ook krijg je gaandeweg meer ervaring met de technologie en welke producten er allemaal bestaan.
Feel free to Buy me a coffee