musicpixel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:41:
@
Majesty Nóg een paar toevoegingen:
* Kies een populair merk/systeem schakelmateriaal. Ikzelf heb Gira Standaard 55. Dan is het makkelijker om elementen van andere merken er in te laten passen (bijv Senic voor Gira), wit is ook makkelijker dan alu.
* Kies zoveel mogelijk voor
inbouwramen met losse elementen ipv
gecombineerde units. Bij die laatste is het lastig om beide aansluitingen te gebruiken als je een slimme stekker gebruikt. In mijn situatie heb ik combinaties van 2wcd, 3wcd, 2wcd+netw, 2wcd+netw+speaker, 2wcd+spk+netw+coax (hier gaan dus 4 pijpjes naartoe), en bij elke schakelaar(groep) minstens 1 wcd (dan heb je altijd een blauwe draad).
* Hou er rekening mee dat als je verhuist, de volgende bewoner waarschijnljik geen smarthome wil. Dus het moet relatief makkelijk zijn om alles om te bouwen naar een traditionele setup. Misschien moet je eerst alles traditioneel installeren en dan pas de boel slim maken. Tenzij de elementen zowel slim als dom kunnen werken, zoals bijv de ecodim.07 dimmers (die zijn voor traditionele, niet slimme lampen).
* Zorg voor stroompunten etc voor zonwering buiten en waar je deze gaat schakelen.
* Vroeger, voor HA, had ik schakeldraden van een schakelaar op de muur naar een wandcontactdoos lopen. Soort van poor man's domotica. Bij 3 wcd's in een inbouwraam kon ik er dan eentje schakelen met een schakelaar op de muur. Als je toch draden gaat trekken, zou je dat ook kunnen doen. Je zou dan ipv een slimme stekker in de wcd ook een slimme inbouwmodule achter de schakelaar kunnen monteren. Als de draad er eenmaal ligt (hoeft niet aangesloten te zijn) kun je later beslissen wat je wilt.
* Auitomatische raamopeners (o.a. voor bovenlichten) bestaan ook. Mogelijk stroom en schakelaar voor nodig.
O ja, en qua netwerk: kies voor keystones voor je inbouwelementen en patchpanel. Zorg dat je netjes werkt. Hou voldoende overlengte aan op de plek waar je patchpanel komt zodat je later nog wat kunt aanpassen of verplaatsen. Er zijn ook keystones
voor bijv hdmi, coax of usb(c)
Ik heb hier alles op CAT6. Kan bij niet al te grote lengtes als het goed is 10 Gbit aan.
Let ook op dat je netwerk-installatie-kabel neemt, dus met stugge kern, en dat het full-copper is, dus niet met alu kern. Ik heb jaren geleden (toen nog niet iedereen internet had

) alles bij netwerkproducten.com vandaan. Sowieso staat daar de nodige info om je verder te helpen.
En dan nog een stukje over de badkamer.
* Mocht je daar 12V Hue spots willen toepassen: deze hebben een volgens mij een bolle voorkant, waardoor ze niet in een armatuur met glaasje passen. Het kan even zoeken zijn voor geschikte verlichting.
* Mocht je willen meten of de douche aan staat, dan zou dat kunnen door een temperatuurmeter op de waterleiding. Zorg dan dat je zowel bij de leiding van de douche, het bad en de wastafel afzonderlijk kunt om elk te kunnen meten. Hier liep ik zelf tegenaan want ik kan alleen bij de centrale leiding die naar alle 3 gaat.
* Als je in de toekomst iets van een slimme spiegel wilt hou dan rekening met de ruimte en aansluitingen daarvoor, achter de spiegel of beter buiten de badkamer als dat kan.
Nog wat over ledstrips: zorg dat ze later eenvoudig te vervangen zijn, net als de drivers/trafo's. Over 10+ jaar is het moeilijk om van een specifieke leverancier/merk nog een vervanger te krijgen als het proprietary aansluitingen zijn. Zelfde geldt eigenlijk voor andere producten.
O ja, wandcontactdozen in (vaste) kasten zijn ook handig!
En bedenk ook of je een beamer wilt.