Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:43
Majesty schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:22:
Over een paar maanden ga ik het huis waar ik woon volledig laten verbouwen. Hierdoor heb ik de kans weer één en ander aan smarthome apparatuur in te laten bouwen.
Ik denk zelf met name aan inbouw schakelaars zodat die lichtknoppen eindelijk geprogrammeerd kunnen worden, alsook op meerdere plaatsen slimme en/of dimbare spots.

Schiet jullie toevallig nog iets te binnen waarvan je zegt, dat is iets wat je op kunt pakken bij een volledige verbouwing (alle muren gaan eruit)? :) Kan ook voorbereiding ergens op zijn. Dacht zelf aan voorbereiding op een tablet op de manier met kiosk modus bijvoorbeeld.

Also: momenteel gebruik ik IKEA tradfri spots in combinatie met een Conbee II stick. Omdat ik de warmte van de tradfri's die ik gebruik mooier (warmer) vindt dan de Philips HUE's die ik ooit getest heb. Ik hou erg van warm licht :).
Mijn vragen aan jullie:
  • Welke (warme) spots zijn jullie favoriet?
  • Welke inbouw/opbouw lichtschakelaars of modules (op Zigbee) raden jullie aan?
Gezien ik alles toch opnieuw ga inrichten, ben ik ook bereid om over te stappen op een andere Zigbee ontvanger mocht dat nodig zijn :).
Luchtkwaliteit sensoren

Wifi accespoints

Mwave sensoren voor de verlichting

Deur signalering

Ga zo maar door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Septillion schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:46:
@PeteSplit Ik durf niets over maximale DB grote te zeggen. Maar meen dat ik die van mij vroeger (voor heel wat optimalisaties) wel eens 12GB heb gezien.

Maar ondanks dat zou ik je aanraden de purge gewoon op 10 dagen te zetten. Tegenwoordig heeft HA Long term statistics die voor altijd een samenvatting per uur maakt. Dit is voor terugblikken meeeeeer dan voldoende.
10 dagen is de default, volgens de docs: https://www.home-assistan...recorder/#purge_keep_days

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:39

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

PeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:49:
[...]

Ik heb een warmtepomp aangeschaft in september van het een kwam het ander, voor een goede instelling en werking, ben ik de warmtepomp gaan uitlezen via modbus, maar had graag toch een soort opslag, zodat ik kan terug kijken wat de instellingen en het gedrag van de warmtepomp is geweest. Gekozen voor home assistant green en de purge verhoogt, zodat dit de winterperiode kan dekken. LTS heb ik nog niet en je moet dan de entiteiten ook van een state_class voorzien (die ze via modbus/esp32 niet hadden). Ik heb veel geregistreerd op papier, de HA green voldoet eigenlijk niet daarvoor. Kreeg vandaag de melding dat de database vol was (8050 Mib) terwijl ik nog 8 Gb vrij heb op de schijf. Ik heb nu ook meerdere entiteiten excluded, waaronder een polling van 15 sec naar een omvormer, die ik onlangs aan HA heb gehangen. Ook een repack toegevoegd, nu eens kijken hoeveel ik uiteindelijk gebruik en nodig heb.
Maar je hebt gelijk als je de HA gebruikt voor automatisering, dan heb je geen behoefte aan een grote database. Even omdenken dus ;)
Als je dit al wilt… wat mi niet de manier is omdat het weer en de variabelen rondom je warmtepomp (temperatuur massa huis, etc) altijd anders zijn, kan je altijd nog het DBMS onder HA aanpassen. Dus mariadb oid draaien of data exporteren naar een timeseries db.

Maar de beste manier is gewoon zorgen dat je je warmteverlies van de woning weet, de afgifte van de warmtepomp, dan je stooklijn of vaste TA bepaald en gewoon gaat verwarmen.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 20:40
Dan zal je toch wat meer info moeten delen over je setup. Ik zou zelf het nut niet inzien van duckdns icm een vpn. Dan zou je toch gewoon je interne IP moeten kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
PeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:49:
[...]

Ik heb een warmtepomp aangeschaft in september van het een kwam het ander, voor een goede instelling en werking, ben ik de warmtepomp gaan uitlezen via modbus, maar had graag toch een soort opslag, zodat ik kan terug kijken wat de instellingen en het gedrag van de warmtepomp is geweest. Gekozen voor home assistant green en de purge verhoogt, zodat dit de winterperiode kan dekken. LTS heb ik nog niet en je moet dan de entiteiten ook van een state_class voorzien (die ze via modbus/esp32 niet hadden). Ik heb veel geregistreerd op papier, de HA green voldoet eigenlijk niet daarvoor. Kreeg vandaag de melding dat de database vol was (8050 Mib) terwijl ik nog 8 Gb vrij heb op de schijf. Ik heb nu ook meerdere entiteiten excluded, waaronder een polling van 15 sec naar een omvormer, die ik onlangs aan HA heb gehangen. Ook een repack toegevoegd, nu eens kijken hoeveel ik uiteindelijk gebruik en nodig heb.
Maar je hebt gelijk als je de HA gebruikt voor automatisering, dan heb je geen behoefte aan een grote database. Even omdenken dus ;)
Modbus is volledig handmatig qua instellen, dus ook state class. Dus zou zeggen, stel de state class (en device class) in en je kan de purge omlaag zetten en je settings en meetwaardes tot het oneindige bewaren :)

Het blijkt gewoon keer op keer dat HA erg slecht om kan gaan met een hele grote database 'states' database. Dit ondanks dat ik dus volgens mij wel een database van 12GB gehad heb. Andere kant, een SSD of ander flash heeft graag nog aardig wat vrij. Dus misschien dat het OS het toch al niet leuk vind dat de bron zo vol is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Doelde dus echt op de grootte (size), niet aantal dagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
skank schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:33:
Ik gebruik de homewizard app om het verbruik van een bepaald device te volgen.
Nu wil ik dit eigenlijk nabouwen in homeassistant.
Wat ik vooral handig vind, is de grafiek en het verbruik op een tijdspanne.. Maar dat je onderaan kan aanpassen per dag/week/maand/jaar en "nu"

Als ik kijk in home assistant naar de energy cards, heb je daar de energy date selection card en de device energy graph, maar ik kan daar helaas niet 1 device aan koppelen.

Ik kan wel een max device zetten, maar dit toont enkel de grootste verbruiker en dus geen specifiek device.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Om soortgelijke app van homewizard te krijgen,?
Je zou op zich zelf een input helper (datetime) aan kunnen maken en daarmee selecteren met een appex card. Eventueel tweede voor hele periode. Nadeel is dat het niet een enkele selector is.

Eigenlijk jammer dat het niet mogelijk is om https://github.com/flixlix/energy-period-selector-plus met Appex te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:43
Morgen worden mijn zonnescreens gemonteerd met Somfy IO motoren. Afgelopen weekend de Tahoma Switch al ontvangen. Voor diegene met de Tahoma Switch, waar hebben jullie deze geplaatst? Wij krijgen de screens aan de voorzijde van het huis (begane grond, eerste verdieping en zolder). De meterkast zit in het midden van de woning. Kan ik de Tahoma Switch daar plaatsen normaliter? Of moet deze redelijk dichtbij de IO motoren staan? Of is het bereik van dit device ver genoeg?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Vraagje, hoe gaan jullie om met meerdere automations welke aan het zelfde apparaat lopen te trekken? En dan vooral het uitschakelen van een apparaat door automation A, terwijl automation B eigenlijk nog actief is of zou moeten zijn.

Drukken jullie alles in 1 en dezelfde automation, of lossen jullie dit anders op? Ik verwacht namelijk dat het nogal een onoverzichtelijke warboel gaat worden als ik dat doe..

Deze week verwacht ik namelijk bezig te kunnen gaan met het automatiseren van m'n ventilatie, en dat zal in de 1e instantie gebeuren gebaseerd op de binnentemperatuur, luchtvochtigheid in de badkamer, en/of wanneer de afzuigkap (welke het zelfde kanaal in gaat) aan staat. Als 1 van de 3 'klaar' is terwijl een andere nog aan zou moeten blijven wil ik natuurlijk niet dat de ventilatie uit gaat. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58
Rivanov schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:29:
Morgen worden mijn zonnescreens gemonteerd met Somfy IO motoren. Afgelopen weekend de Tahoma Switch al ontvangen. Voor diegene met de Tahoma Switch, waar hebben jullie deze geplaatst? Wij krijgen de screens aan de voorzijde van het huis (begane grond, eerste verdieping en zolder). De meterkast zit in het midden van de woning. Kan ik de Tahoma Switch daar plaatsen normaliter? Of moet deze redelijk dichtbij de IO motoren staan? Of is het bereik van dit device ver genoeg?
Ik heb alleen ervaring met de Connexxoon, maar die kon vanaf de meterkast het hele huis bereiken (ook screens op zolder). Ik heb hem inmiddels wel op de eerste verdieping gezet

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
D4NG3R schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:49:
Vraagje, hoe gaan jullie om met meerdere automations welke aan het zelfde apparaat lopen te trekken? En dan vooral het uitschakelen van een apparaat door automation A, terwijl automation B eigenlijk nog actief is of zou moeten zijn.

Drukken jullie alles in 1 en dezelfde automation, of lossen jullie dit anders op? Ik verwacht namelijk dat het nogal een onoverzichtelijke warboel gaat worden als ik dat doe..

Deze week verwacht ik namelijk bezig te kunnen gaan met het automatiseren van m'n ventilatie, en dat zal in de 1e instantie gebeuren gebaseerd op de binnentemperatuur, luchtvochtigheid in de badkamer, en/of wanneer de afzuigkap (welke het zelfde kanaal in gaat) aan staat. Als 1 van de 3 'klaar' is terwijl een andere nog aan zou moeten blijven wil ik natuurlijk niet dat de ventilatie uit gaat. :)
.
Bijvoorbeeld:
Trigger: luchtvochtigheid is op peil.
Voorwaarden: Afzuigkap is uit.
Voorwaarden: Temperatuur binnen
Actie: Uitschakelen.

Trigger: Afzuigkap is uit.
Voorwaarden: luchtvochtigheid op peil
Voorwaarden: temperatuur binnen

Trigger: Temperatuur binnen
Voorwaarden: luchtvochtigheid op peil
Voorwaraden: Afzuigkap is uit

En dat kun je ook met inschakelen zo doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 13-05-2024 11:00 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

Ik zou dat dan in één automation stoppen. Waarschijnlijk door triggers en conditions voor alle factoren toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Ik heb alleen ervaring met de Connexxoon, maar die kon vanaf de meterkast het hele huis bereiken (ook screens op zolder). Ik heb hem inmiddels wel op de eerste verdieping gezet
Oke dankje. Waarom heb je 'm uiteindelijk op de eerste verdieping gezet? Toch vanwege bereik?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan ga ik vanavond maar eens bezig met het aanmaken van een aantal binary template sensoren. Vooral het ventileren gebaseerd op de binnen- en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid wil ik kunnen doen gebaseerd op hysterese van bepaalde waarden.

Dat gaat anders nogal een t*ringzooi worden om in 1 gigantische automation te verwerken. :+

Alleen de afzuigkap is echt simpel, meer dan X seconden aan? Ventileren. Meer dan Y seconden uit? Stoppen met ventileren. :P

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 13-05-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Septillion schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Je zou op zich zelf een input helper (datetime) aan kunnen maken en daarmee selecteren met een appex card. Eventueel tweede voor hele periode. Nadeel is dat het niet een enkele selector is.

Eigenlijk jammer dat het niet mogelijk is om https://github.com/flixlix/energy-period-selector-plus met Appex te gebruiken
Oh ik wist zelfs niet dat er hiervoor een plus versie was van die energy period selector.
Thx

Wel jammer idd om met appex te gebruiken, of het moet voor mij zelfs zo ver niet gaan. Als je het zou kunnen koppelen aan 1 device (of meerdere) zou toch super zijn?
Vreemd dat dat niet kan eigenlijk.
Ik zal eens een request indienen :)
Ondertussen kijk ik idd even naar helper en appex card...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
D4NG3R schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:13:
Dan ga ik vanavond maar eens bezig met het aanmaken van een aantal binary template sensoren. Vooral het ventileren gebaseerd op de binnen- en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid wil ik kunnen doen gebaseerd op hysterese van bepaalde waarden.

Dat gaat anders nogal een t*ringzooi worden om in 1 gigantische automation te verwerken. :+
Als het op basis van temp, luchtvochtigheid en afzuigkap is, valt dat reuze mee hoor. Voor de waarden hoef je geen binary template sensoren aan te maken, die kun je ook in de automatisering opgeven.
Stel dat je de afzuigkap met een slimme stekker meet, de luchtvochtigheid met een simpele aqara en de buitentemp met zone.home of ook een tempmeter, kun je die waarden gewoon opnemen in je automatisering.
Simpele automatisering in mijn geval, alleen gebasseerd op de luchtvochtigheid om de ventilatie aan/uit te zetten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Afzuiging-badkamer-toilet
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.badkamertempsonoff_humidity
    above: 70
    id: aan
    entity_id:
      - sensor.badkamertempsonoff_humidity
    id: uit
    below: 70
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: aan
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.afzuiging_local
      - conditions:
            id: uit
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.afzuiging_local
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heel spannend zal het inderdaad niet worden. Er komen een aantal instelbare offsets bij kijken om pendelen zo veel mogelijk te voorkomen en de boel een beetje te kunnen finetunen. Denk aan ventileren wanneer de luchtvochtigheid boven de X + offset% komt, en pas weer uitzetten wanneer deze onder de X - offset% komt.

Kan allemaal prima in een automation, maar dan verlies ik waarschijnlijk het overzicht. Zeker als het vanuit 3 verschillende bronnen moet komen.

Houd de boel graag een beetje hapklaar en onderhoudbaar, en natuurlijk is het gewoon leuk om mee te prutsen. :D

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 13-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen of kijk ik niet goed genoeg, maar ik probeer ogenschijnlijk iets simpels voor elkaar te krijgen waar ik niet uit kom.

Ik wil graag een ventilator (switch) met een timer laten draaien waarbij ik graag de tijdsduur via de GUI in wil kunnen stellen (liefst een slider). Met de Timer functionaliteit krijg ik dit niet voor elkaar. Iemand een zetje in de juiste richting hoe ik dit op kan lossen?

Mocht het met de timer niet kunnen, de 'slimme' stekkers kennen ook een countdown in seconden, als ik daar de waarde van kan instellen ben ik er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11

Ik heb dit een jaar of twee geleden gemaakt, dus mogelijk dat het met nieuwe functies beter te maken is.

Maar ik heb meerdere automations, voor de verschillende 'ruimtes' (badkamer, koken, co2 huiskamer, etc). Deze kunnen meerdere triggers hebben (vochtigheid, temp, aanwezigheid, etc). Om te zorgen dat de ruimtes elkaar niet kunnen uitschakelen, heb ik voor elke ruimte een schakelaar aangemaakt die aangaat als die ruimte actief is.
Dat heeft de condities heel erg versimpeld, bv als de badkamer uitgaat maar er nog gekookt wordt, dan blijft de ventilatie hoog.

Het is uiteindelijk behoorlijk complex geworden, maar het werkt aardig goed. Durf het eigenlijk niet om te zetten naar 1 automation :D
Troubleshooting is wel vervelend met meerdere automations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
gastje01 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:42:
Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen of kijk ik niet goed genoeg, maar ik probeer ogenschijnlijk iets simpels voor elkaar te krijgen waar ik niet uit kom.

Ik wil graag een ventilator (switch) met een timer laten draaien waarbij ik graag de tijdsduur via de GUI in wil kunnen stellen (liefst een slider). Met de Timer functionaliteit krijg ik dit niet voor elkaar. Iemand een zetje in de juiste richting hoe ik dit op kan lossen?

Mocht het met de timer niet kunnen, de 'slimme' stekkers kennen ook een countdown in seconden, als ik daar de waarde van kan instellen ben ik er ook.
https://community.home-as...able-by-a-slider/410926/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Rivanov schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:29:
Hij stond eerst in de meterkast, toen in de kledingkast, toen in de boekenkast en nu weer in de kledingkast... en met tripleglas en afstanden van 10+ meter lukt het allemaal........ soms report somfy dat iets niet bereikbaar is en dan 5 minuten later werkt het gewoon. Kortom: bereik is hier prima.

Als je dat ding toch hebt: local API werkt ook prima
En deze add-on is briljant: https://github.com/basbruss/adaptive-cover

Ik doe niks meer met de hand eigenlijk.....

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Septillion schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:12:
[...]

Modbus is volledig handmatig qua instellen, dus ook state class. Dus zou zeggen, stel de state class (en device class) in en je kan de purge omlaag zetten en je settings en meetwaardes tot het oneindige bewaren :)

Het blijkt gewoon keer op keer dat HA erg slecht om kan gaan met een hele grote database 'states' database. Dit ondanks dat ik dus volgens mij wel een database van 12GB gehad heb. Andere kant, een SSD of ander flash heeft graag nog aardig wat vrij. Dus misschien dat het OS het toch al niet leuk vind dat de bron zo vol is..
Of je gebruikt gewoon de juiste database voor het doel..: https://community.home-as...ity-add-on-influxdb/54491

Als je maar genoeg long term statistics hebt gaat de database ook wel weer vol een keer...

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 13-05-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Miezie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Of je gebruikt gewoon de juiste database voor het doel..: https://community.home-as...add-on-influxdb-v2/617977

Als je maar genoeg long term statistics hebt gaat de database ook wel weer vol een keer...
Aan de andere kant, als je je MySQL op een snelle server hebt staan (dus geen MicroSD oid) dan moet dat ook geen probleem zijn. Hooguit wat indexen toevoegen aan de tabel obv veel gedraaide queries.
InfluxDB op een rPi draait ook niet geweldig als je 4 jaar aan data opslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
Oon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Aan de andere kant, als je je MySQL op een snelle server hebt staan (dus geen MicroSD oid) dan moet dat ook geen probleem zijn. Hooguit wat indexen toevoegen aan de tabel obv veel gedraaide queries.
Ik draai influxdb op een rpi4 al zeker 2jaar aan data. Wel alles van de SDkaart naar een USB3 SSD gezet, dat scheelde de wereld.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

stevenP schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Ik draai influxdb op een rpi4 al zeker 2jaar aan data. Wel alles van de SDkaart naar een USB3 SSD gezet, dat scheelde de wereld.
Sorry, ik bedoelde daar inderdaad de standaard setup op een MicroSD mee, als je er een SSD aan hangt dan scheelt dat al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Oon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Kan ook nog...

Uit de doos werkt de standaard opzet van HA prima, ga je er edge cases mee uitvoeren dan moet je gewoon over je database nadenken, zo simpel is het...

Maar in de basis is de edge case voor opslag van states van de spielerij met de warmtepomp voor optimalisatie denk ik vooral niet valide, omdat die optimalisatie niet aan de data van je warmtepomp ligt maar aan de analoge installatie in huis.

Enfin: zorg voor de juiste opslag op de server en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Miezie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Hij stond eerst in de meterkast, toen in de kledingkast, toen in de boekenkast en nu weer in de kledingkast... en met tripleglas en afstanden van 10+ meter lukt het allemaal........ soms report somfy dat iets niet bereikbaar is en dan 5 minuten later werkt het gewoon. Kortom: bereik is hier prima.

Als je dat ding toch hebt: local API werkt ook prima
En deze add-on is briljant: https://github.com/basbruss/adaptive-cover

Ik doe niks meer met de hand eigenlijk.....
Top! Thanks voor de tip ook voor die add-on. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Eentje die ik niet helemaal begrijp: 3 mei gingen we een weekje op vakantie. Ik had niet gemerkt dat de slimme meter niet meer uitgelezen werd. Toen we na een week terugkwamen heb ik de Smartgateways opnieuw gestart en hij deed het weer. Ik vermoedde dus dat er op dat uur een piek met verbruik zou zijn in het energie dashboard, maar ik zie juist dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVuwhqqoNFpKfADaNmF1g9vNm3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e62t2s5dOcnhOWYTzd2oFpx3.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waarom er ineens een hele bak negatief stroomverbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:55:
Eentje die ik niet helemaal begrijp: 3 mei gingen we een weekje op vakantie. Ik had niet gemerkt dat de slimme meter niet meer uitgelezen werd. Toen we na een week terugkwamen heb ik de Smartgateways opnieuw gestart en hij deed het weer. Ik vermoedde dus dat er op dat uur een piek met verbruik zou zijn in het energie dashboard, maar ik zie juist dit:

[Afbeelding]

Heb je zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
dat zou 1400 m3 negatief gasverbruik ook niet helemaal verklaren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Dat zou 1400 m3 negatief gasverbruik ook niet helemaal verklaren ;)
Dat... en verbruik je werkelijk 1400 m3 aan gas en 4500 kWh aan elektra (in max 2 weken)?
@barrymossel Je kunt je statistieken bij Developer Tools bijwerken voor de grafieken.

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 13-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Had niet in zoveel detail gekeken eigenlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

barrymossel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:55:

[Afbeelding]

Zijn je gateways misschien op 0 gesteld? Als die iets doen met de data die ze uitlezen na een tijdje uit staan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Miezie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Zijn je gateways misschien op 0 gesteld? Als die iets doen met de data die ze uitlezen na een tijdje uit staan......
Daar lijkt het niet op als ik bijvoorbeeld het gasverbruik bekijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgygeHfS-8PlBot63lOSff8_l9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuNtDNpiYio2LQ19tqoulw3X.png?f=fotoalbum_large

Zoals verwacht vanaf 3 mei op hetzelfde niveau. Dan gebeurt er iets vreemds op 7 mei (geen idee wat). En 11 mei bij de herstart gaat het weer normaal verder.

Overigens is het negatieve gasverbruik 1547,09, maar dat getal kan ik verder ook nergens plaatsen, aangezien het gasverbruik sowieso vóór 3 mei al boven de 1600 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:13
Voor diegene die geen wifi connected robotmaaier van Gardena / Husqvarna / Flymo / McCulloch hebben maar bluetooth, is dit een interessante library om te volgen: https://github.com/alistair23/AutoMower-BLE/tree/main

Ik heb inmiddels mijn Gardena robotmaaier in HA. Alleen nog last van connection drop-outs

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Miezie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Of je gebruikt gewoon de juiste database voor het doel..: https://community.home-as...ity-add-on-influxdb/54491

Eerste zou een oplossing kunnen zijn ook al zie ik geen nut elke update tot oneindig te onthouden ipv samenvatting.

Tweede ben ik het niet mee eens. Het is niet alleen puur de reductie van punten, want ja, het is al best flink dat mijn P1 van 3600 rijen naar 1 gaat. Maar vooral ook wat HA van de data verwacht en hoe groot de op te vragen dataset is. Dus ja, uiteindelijk zal de database wel groeien maar dat is niet her ergste issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:02

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ventilatie (of WTW) is een gecentraliseerd (en best belangrijk) iets. Meest handige is dus alle sturing daarvan in één automatisering te plaatsen (met als gevolg vele triggers maar da's geen probleem). Ter info/inspiratie hier mijn WTW automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
alias: WTW sturing ivm CO2, Rel-Humid, licht WC en Douche
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
    from: "off"
    to: "on"
    id: WC_Uit
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    to: "off"
    from: "on"
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    from: "off"
    to: "on"
    id: Bad_Uit
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    to: "off"
    from: "on"
    entity_id:
      - input_number.wtw_stand1
      - input_number.wtw_stand2
      - input_number.wtw_stand3
      - input_number.wtw_douche_relvocht_2
      - input_number.wtw_douche_relvocht_3
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: 0
    below: input_number.wtw_stand1
    for:
      minutes: 1
      seconds: 0
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand1
    below: input_number.wtw_stand2
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand2
    below: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.douche_rel_vocht
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_2
    for:
    entity_id:
    above: input_number.wtw_douche_relvocht_2
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
    above: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
      - sensor.netatmo_huiskamer_hk_co2
      - sensor.netatmo_gameroom_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_kira_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_rick_hk_co2
    to: unavailable
    id: CO2-Fallback
    for:
      minutes: 15
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
    from: active
    to: idle
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
          - service: timer.start
            metadata: {}
            target:
              entity_id: timer.wc_naloop
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
          - service: timer.start
            target:
              entity_id: timer.bad_naloop
    default:
      - choose:
          - conditions:
              - condition: or
                conditions:
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: sensor.co2_max
                    above: input_number.wtw_stand3
                    entity_id: sensor.douche_rel_vocht
                    above: input_number.wtw_douche_relvocht_3
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand3
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
              - service: input_number.set_value
                data:
                  value: 3
                target:
                  entity_id: input_number.wtw_berekend
          - conditions:
                conditions:
                    above: input_number.wtw_stand2
                  - condition: state
                    entity_id: timer.wc_naloop
                    state: active
                    above: input_number.wtw_douche_relvocht_2
                    id:
                      - CO2-Fallback
                    entity_id: switch.wc_licht
                    state: "on"
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 2
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    above: input_number.wtw_stand1
                    entity_id: timer.bad_naloop
                    state: active
                    entity_id: switch.badkamer_licht
                    state: "on"
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 1
                target:
          - conditions:
                below: input_number.wtw_stand1
                below: input_number.wtw_douche_relvocht_2
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 0
                target:
        default: []
mode: queued
trace:
  stored_traces: 10

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Alle sturing bouw ik dan in een enkele automation. Maar ik probeer dan voor bepaalde zaken bijvoorbeeld al los een automation te maken met een uitkomst, vaak in de vorm van een helper.

Voor de ventilatie zou dan kunnen zijn dat ik een losse automation maak voor luchtvochtigheid/aanwezigheid whatever. En dat deze uiteindelijk bijvoorbeeld een timer laat lopen. In de automation voor de werkelijke sturing hoef ik vervolgens alleen naar die timer te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:44

Sr_Ogel

Klop klop klop

ik heb het vanuit functie benadering geautomatiseerd. Dus een automatisering voor CO2 en een automatisering voor luchtvochtigheid. Dat houdt het voor mij overzichtelijk. Let wel ik werk volledig in GUI en wil zo min mogelijk in yaml programmeren.

heb dus de volgende automatiseringen:
Trigger op basis van luchtvochtigheid die boven een bepaalde doel luchtvochtigheid komt. gaat de ventilatie naar 95%
Trigger op basis van tijd /5 minuten controle of luchtvochtigheid weer onder doel luchtvochtigheid zit
Trigger op basis van tij /6 minuten controle op CO2 gehalte in de woonkamer. in de buurt van de 800 gaat ij op 35% blazen en komt het in de buurt van de 1200 gaat hij naar 75%.

(doelluchtvochtigheid bepaald ik door het gemiddelde van 2 ruimtes die niet beïnvloed worden door de badkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42
Voor de mensen die de Energy Meter (https://github.com/zerono...om-component-energy-meter) gebruiken, het lijkt er op dat deze niet overweg kan met negatieve stroomprijzen. Hier heb ik een issue aangemaakt bij de ontwikkelaar (https://github.com/zerono...nt-energy-meter/issues/87)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Ik vermoed dat ik dan ook history stats zal nodig hebben, en dat de input date dan verwijst naar die stats?
Gaan die history stats niet enorm veel data wegschrijven..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sensor:
  - platform: history_stats
    name: energy_consumption_day
    entity_id: sensor.energy_consumption_entity
    state: "kWh"
    type: daily
    start: "{{ as_timestamp(states('input_date.selected_date') + ' 00:00:00') | timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
    name: energy_consumption_week
    type: weekly
    start: "{{ as_timestamp(states('input_date.selected_date') + ' 00:00:00') | timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
    name: energy_consumption_month
    type: monthly
    name: energy_consumption_year
    type: yearly

OF ik moet 4 charts maken en een input_select... en afhankelijk van welke ik kies in de input select... de juiste chart tonen...
Das misschien eenvoudiger :p

OF derde mogelijkheid, ik maak een input_select en template sensors
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      selected_energy_data:
        friendly_name: 'Selected Energy Data'
        value_template: >
          {% if is_state('input_select.selected_interval', 'now') %}
            sensor.energy_consumption_entity
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'day') %}
            sensor.energy_consumption_day
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'week') %}
            sensor.energy_consumption_week
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'month') %}
            sensor.energy_consumption_month
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'year') %}
            sensor.energy_consumption_year
          {% endif %}

Daarna een apex chart die die entity toont sensor.selected_energy_data
en een automation die ervoor zorgt dat de sensor geupdate wordt...

Wat denk je is best?

[ Voor 24% gewijzigd door skank op 13-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 09:08
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met slimme rolgordijnen samen met home assistant?

Bij de ikea heb je ze bijvoorbeeld maar ik lees dat ze vaak na 2+ jaar al defect raken.

Nu zag ik bij een webshop smart blinds. Die gebruiken onderwater motionblinds volgens mij.

Deze hebben een plugin voor home assistant.
Alleen kwa ervaringen is de oudste nu iets van 1 jaar oud.

Zijn er merken/series die jullie wel of niet zouden adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@gasemans zelf nog niet aan de uitvoering/bestelling toegekomen, maar wel research gedaan o.b.v. onderstaande video. Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Volgens mij kan Apex de long term data ophalen als het moet.

Voor het window moet je volgens mij alleen klooien met graph_span en span incl offset en kan je niet een absolute periode meegeven.

Maar volgens mij heb je dan geen helpers meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Ik vermoed dat ik dan ook history stats zal nodig hebben, en dat de input date dan verwijst naar die stats?
Gaan die history stats niet enorm veel data wegschrijven..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sensor:
    name: energy_consumption_day
    type: daily
    name: energy_consumption_week
    type: weekly
    name: energy_consumption_month
    type: monthly
    name: energy_consumption_year
    type: yearly

OF ik moet 4 charts maken en een input_select... en afhankelijk van welke ik kies in de input select... de juiste chart tonen...
Das misschien eenvoudiger :p

OF derde mogelijkheid, ik maak een input_select en template sensors
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
    sensors:
      selected_energy_data:
          {% if is_state('input_select.selected_interval', 'now') %}
            sensor.energy_consumption_entity
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'day') %}
            sensor.energy_consumption_day
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'week') %}
            sensor.energy_consumption_week
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'month') %}
            sensor.energy_consumption_month
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'year') %}
            sensor.energy_consumption_year
          {% endif %}

Daarna een apex chart die die entity toont sensor.selected_energy_data
en een automation die ervoor zorgt dat de sensor geupdate wordt...

Wat denk je is best?
Die templates voor start kunnen een stuk makkelijker
Dit doet hetzelfde
Django/Jinja:
1
{{ states('input_date.selected_date') | as_datetime | as_local }}

Nouja, niet precies hetzelfde, maar het heeft hetzelfde effect, je start is om middernacht van de datum in je input_datetime.

Jouw versie gaf een string, maar je kunt gewoon een datetime object als input gebruiken :)

En in plaats van dat laatste template kun je
YAML:
1
2
  sensor.energy_consumption_{{ states('input_select.selected_interval') | replace('now', 'entity') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32

Wat ik zou doen is een soort van "functie" (automation) bouwen die alle voorwaarden/condities checkt en op basis daarvan een resultaat geeft of de ventilatie aan of uit zou moeten staan (en eventueel welke stand).
Je hebt dan alle voorwaarden bij elkaar op 1 plek en aanpassingen zijn dan makkelijk. Eigenlijk vraag je dan "wat zou de stand van de ventilator nu moeten zijn?"

Los daarvan zou je dan bijvoorbeeld een automation kunnen maken die elke x seconden/minuten checkt wat die "functie" teruggeeft (aan of uit, stand x) en dat dan uitvoeren.

Als alternatief zou je kunnen reageren op triggers, dus bij wijziging van temperatuur of luchtvochtigheid vraag je aan die "functie" wat de instelling van de ventilator dan zou moeten zijn en dat voer je dan uit (of niet, afhankelijk van de actuele status van de ventilator).

Ik gebruik zelf wel Node Red, maar het principe lijkt me hetzelfde voor automatiseringen in HA.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
gasemans schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:52:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met slimme rolgordijnen samen met home assistant?

Bij de ikea heb je ze bijvoorbeeld maar ik lees dat ze vaak na 2+ jaar al defect raken.

Nu zag ik bij een webshop smart blinds. Die gebruiken onderwater motionblinds volgens mij.

Nog geen ervaring, maar heb net vorige week de Aqara E1 (Zigbee) besteld via Amazon DE (vergeet niet voucher aan te vinken). Moet 'm nog installeren. Minder mooi dan een motionblinds, maar ook wat goedkoper. Ging bij mij maar om 1 minder belangrijk rolgordijn.

Kwam er ook nog eentje van MOES tegen op Ali. Geen ervaring mee, maar lijkt erg op die van Aqara. MOES schijnt wel aardige kwaliteit te zijn.

Al met al vond ik het aanbod van rolgordijn automatisering producten tegenvallen.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Die templates voor start kunnen een stuk makkelijker
Dit doet hetzelfde
Django/Jinja:
1
{{ states('input_date.selected_date') | as_datetime | as_local }}

Nouja, niet precies hetzelfde, maar het heeft hetzelfde effect, je start is om middernacht van de datum in je input_datetime.

Jouw versie gaf een string, maar je kunt gewoon een datetime object als input gebruiken :)

En in plaats van dat laatste template kun je
YAML:
1
2
  sensor.energy_consumption_{{ states('input_select.selected_interval') | replace('now', 'entity') }}
Dit gaat terug mn petje te boven maar ik probeer het te verstaan.
Idem @Septillion

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
input_select:
  selected_interval:
    name: Selecteer Tijdspanne
    options:
      - Nu
      - Dag
      - Week
      - Maand
      - Jaar
    initial: Dag
    icon: mdi:calendar

sensor:
    name: energie_verbruik_dag
    entity_id: sensor.jacuzzi_vermogen
    state: "W"
    type: time
    start: {{ states('input_date.selected_date') | as_datetime | as_local }}
    name: energie_verbruik_week
    name: energie_verbruik_maand
    name: energie_verbruik_jaar
    sensors:
      selected_energy_data:
          {% if is_state('input_select.selected_interval', 'Nu') %}
            sensor.jacuzzi_vermogen
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Dag') %}
            sensor.energie_verbruik_dag
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Week') %}
            sensor.energie_verbruik_week
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Maand') %}
            sensor.energie_verbruik_maand
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Jaar') %}
            sensor.energie_verbruik_jaar
          {% endif %}

Ben ik correct bezig?
En dan die input select in mn dashboard samen met de apexchart die de sensor selected energy data toont?

Maar eerst de sensoren in orde krijgen zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:39:
[...]

Dit gaat terug mn petje te boven maar ik probeer het te verstaan.
Idem @Septillion

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
input_select:
  selected_interval:
    options:
      - Nu
      - Dag
      - Week
      - Maand
      - Jaar

sensor:
    sensors:
      selected_energy_data:
          {% if is_state('input_select.selected_interval', 'Nu') %}
            sensor.jacuzzi_vermogen
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Dag') %}
            sensor.energie_verbruik_dag
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Week') %}
            sensor.energie_verbruik_week
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Maand') %}
            sensor.energie_verbruik_maand
          {% elif is_state('input_select.selected_interval', 'Jaar') %}
            sensor.energie_verbruik_jaar
          {% endif %}

Ben ik correct bezig?
En dan die input select in mn dashboard samen met de apexchart die de sensor selected energy data toont?

Maar eerst de sensoren in orde krijgen zeker
Er missen nu quotes om je templates
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
input_select:
  selected_interval:
    options:
      - Nu
      - Dag
      - Week
      - Maand
      - Jaar

sensor:
    start: "{{ states('input_date.selected_date') | as_datetime | as_local }} "

template:
  - sensor:
      - unique_id: template_sensor_selected_energy_data
        name:  'Selected Energy Data'
        state: >
          {% set selected = state('input_select.selected_interval') %}
          {% set entity =
            'sensor.jacuzzi_vermogen'
            if selected == 'Nu' 
            else ('sensor.energie_verbruik_' ~ selected | lower) 
          %}
          {{ states(entity) }}

Heb ook je template sensor even omgezet naar het moderne format, en gewijzigd zodat hij daadwerkelijk de state geeft van die entity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:20:
[...]

Er missen nu quotes om je templates
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
input_select:
  selected_interval:
    options:
      - Nu
      - Dag
      - Week
      - Maand
      - Jaar

sensor:

template:
  - sensor:
          {% set entity =
            if selected == 'Nu' 
          %}
          {{ states(entity) }}

Heb ook je template sensor even omgezet naar het moderne format, en gewijzigd zodat hij daadwerkelijk de state geeft van die entity
Super bedankt.
Nu even omzetten in de chart en de input selector erboven.
Ik moet na elke start ook blijkbaar een end of duration hebben.

Is dit goed?
YAML:
1
end: "{{ now() }}"

Edit: mm na herstart lijkt de sensor selected energy data unavailable

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 13-05-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Wat doe ik fout? Ik wil m'n Tahoma Switch via de Local API koppelen middels Overkiz. Developer Mode is active.

Bij username en password voer ik mijn Somfy.nl username en password in.
En de pincode die ik op Somfy.nl zie staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw7IAjBtQlb6o4lduMigCrNeRQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ag1cDoLcTgo4HKoXaJl17Iu7.png?f=fotoalbum_large

/edit: Nvm. Als ik ipadres:8443 invoer en ik uncheck Verify SSL Certificate, dan doet hij het wel. Maar vraag me alsnog af waarom hij het niet met bovenstaande methode doet?

[ Voor 111% gewijzigd door Rivanov op 13-05-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ik heb een MHI-AC-Ctrl van onze mede tweaker @Slinkos. Deze device geeft via esp home weer hoeveel stroom (Ampere) hij verbruikt. Ik heb geen wattage, maar P = U*I, dus kan het vermogen wel uitrekenen.

Ik wil dit echter in het energie overzicht van Home Assistant hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Gondelier schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:00:
[...]

@hjs
Dit is ook nog niet klaar !!
Je krijgt nog een melding voor zoiets van een “Afstandsbediening” die je dan in moet stellen (schuifje).
Dus nog even wachten.
Die melding heb ik overigens niet gehad (of had ik al eerder gehad en weet ik niet meer).
Uiteindelijk werkte de manier van @beekforel maar wel, maar pas nadat ik de andere server welke er al stond verwijderd had (dus die rechtstreeks naar intern ip-adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Super bedankt.

Is dit goed?
YAML:
1

Waarschijnlijk is de mijne sensor.selected_energy_data_2 geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Timo002 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:50:
Ik heb een MHI-AC-Ctrl van onze mede tweaker @Slinkos. Deze device geeft via esp home weer hoeveel stroom (Ampere) hij verbruikt. Ik heb geen wattage, maar P = U*I, dus kan het vermogen wel uitrekenen.

Ik wil dit echter in het energie overzicht van Home Assistant hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja daar kan ik wel mee helpen hoor ;-)

Ik denk dat je dit zoekt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: integration
    source: sensor.stroommeter_airco_woonkamer_current_consumption
    name: Stroommeter airco woonkamer
    method: left
    round: 2
    unit_prefix: k

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Slinkos schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:01:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
Je kunt een Riemann sum integral ook in de GUI aanmaken onder helpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:03:
[...]

O ja thanks dat is waar ook. Is veel makkelijker inderdaad.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Rivanov schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:47:
Wat doe ik fout? Ik wil m'n Tahoma Switch via de Local API koppelen middels Overkiz. Developer Mode is active.

Bij username en password voer ik mijn Somfy.nl username en password in.
En de pincode die ik op Somfy.nl zie staan.

[Afbeelding]

/edit: Nvm. Als ik ipadres:8443 invoer en ik uncheck Verify SSL Certificate, dan doet hij het wel. Maar vraag me alsnog af waarom hij het niet met bovenstaande methode doet?
Je gebruikt in beide gevallen geen beveiligde verbinding, dus verify SSL moet sowieso uit staan.
Bij mij gaf de host name gebruiken overigens ook issues, dus heb ik het IP address gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Super bedankt.

Is dit goed?
YAML:
1

Wacht even, wat ben je nu eigenlijk aan het doen? In je eerste post had je nog kWh als unit of measurement, maar dat is W geworden. Wat probeer je te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 14:32

Rouwette

Rouwette.com

musicpixel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Nog geen ervaring, maar heb net vorige week de Aqara E1 (Zigbee) besteld via Amazon DE (vergeet niet voucher aan te vinken). Moet 'm nog installeren. Minder mooi dan een motionblinds, maar ook wat goedkoper. Ging bij mij maar om 1 minder belangrijk rolgordijn.

Kwam er ook nog eentje van MOES tegen op Ali. Geen ervaring mee, maar lijkt erg op die van Aqara. MOES schijnt wel aardige kwaliteit te zijn.

Al met al vond ik het aanbod van rolgordijn automatisering producten tegenvallen.
Ik heb een Tuya variant (ook zigbee) maar heb em in een lade liggen.. zorg voor een stalen ketting, de plastic breken snel.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:03:
[...]
Maar wat komt daar eigenlijk uit? Ik heb hem nu zo ingesteld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpLneBWgyXEbPdaFgwj154xEG88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f9aH2UPMft5qx9IGvAUDHCDx.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik dat in een grafiek tegen stroomverbruik zet, krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6umrthBf_LLVXhjZ5RNXehNNpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upWc1YoRPgkJnZKqzLKmIvCw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen idee wat ik nu heb. Het is geen actueel vermogen, want als de airco weer uit is, blijft de lijn horizontaal. Is het dan de som van het opgenomen vermogen? Maar in welke eenheid dan, want die Airco heeft er in 5 minuten niet 1 kWh doorheen gejast. Of is het 100 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Slinkos schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:01:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
De sensor in jouw voorbeeld heb ik niet, ik heb alleen de `sensor.airco_dakkapel_current_power`

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42
gasemans schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:52:

Wij hebben hier 4 rolgordijnen van TUISS(https://www.raamdecoratievantuiss.nl/) hangen. Deze werken met bluetooth. De ervaringen verschillen een beejte van wie het gebruikt: Er zit een paar seconden (kan rustig 5 - 10 seconden zijn) tussen het geven van het commando en het uitvoeren. Ik heb daar zelf geen problemen mee maar er zijn hier een paar tieners die ze ook op hun kamer hebben en dan dus de afstandsbediening pakken.

Het enige is dat je voldoende bluetooth bereik richting HA moet hebben (hoewel je dat met een paar Bluetooth Proxies ook weer op kan lossen)

Het "nadeel" van de IKEA rolgordijnen is dat deze alleen in vaste maten komen en niet in de maten die wij nodig hadden (3 van de 4 zijn breder dan 140 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Timo002 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Maar wat komt daar eigenlijk uit? Ik heb hem nu zo ingesteld:[Afbeelding]

Maar als ik dat in een grafiek tegen stroomverbruik zet, krijg ik dit:
[Afbeelding]

Ik heb geen idee wat ik nu heb. Het is geen actueel vermogen, want als de airco weer uit is, blijft de lijn horizontaal. Is het dan de som van het opgenomen vermogen? Maar in welke eenheid dan, want die Airco heeft er in 5 minuten niet 1 kWh doorheen gejast. Of is het 100 Watt?
Jouw sensor geeft geen power (Watt) maar stroomsterkte (Ampère). Dat moet je nog met de spanning (Volt) vermenigvuldigen om Watt te krijgen.

Je Riemann sum integral geeft nu dan dus ook kAh (kiloAmpere*uur) aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Wacht even, wat ben je nu eigenlijk aan het doen? In je eerste post had je nog kWh als unit of measurement, maar dat is W geworden. Wat probeer je te bereiken?
Ik heb geen 2 sensors in elk geval.
Klopt ik had in het begin kWh gezet, maar als ik kijk naar sensor.jacuzzi_vermogen dan is dat in Watt
Moet ik het terug in kWh zetten?
Mijn "end" klopt?

Die gewone sensors zijn blijkbaar zelfs niet aangemaakt...
Ik heb enkel de selected energy data en die is dan ook unavailable (vermoedelijk doordat de andere sensors niet bestaan?)

Dit is hoe het nu is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
sensor:
template:
  - sensor:
          {% set entity =
            if selected == 'Nu' 
          %}
          {{ states(entity) }}

[ Voor 63% gewijzigd door skank op 13-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:55:
[...]

Jouw sensor geeft geen power (Watt) maar stroomsterkte (Ampère). Dat moet je nog met de spanning (Volt) vermenigvuldigen om Watt te krijgen.

Je Riemann sum integral geeft nu dan dus ook kAh (kiloAmpere*uur) aan
Aaah, dus ik moet toch wel eerst het rekensommetje P = U * I maken om het actueel vermogen te krijgen. En dan kan ik met een helper de Riemann sum intergral maken om die weer te gebruiken in het energie dashboard?
@Slinkos Is dat ook hoe jij het bedoeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Even andere firmware erop flashen die wel up to date is.
https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/tree/master

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0eqsmFmPsSRpwx_VQTIeFp2Veg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHjBWxT0A4IEGt9zCWtYom2O.jpg?f=fotoalbum_large

najah. bijna :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
utility_meter:
  daily_mhi_woonkamer:
    source: sensor.mhi_woonkamer_energy_used
    cycle: daily
  monthly_mhi_woonkamer:
    cycle: monthly
  yearly_mhi_woonkamer:
    cycle: yearly

template:
  - sensor:
    - name: "MHI woonkamer vandaag"
      unique_id: mhi_woonkamer_vandaag
      state: "{{ (states('sensor.daily_mhi_woonkamer') |float(0) ) | round(3) }}"
      unit_of_measurement: kWh
      icon: "mdi:lightning-bolt"
      device_class: energy
      state_class: total_increasing

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2024 21:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Even andere firmware erop flashen die wel up to date is.
https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/tree/master

[Afbeelding]

najah. bijna :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
utility_meter:
  daily_mhi_woonkamer:
  monthly_mhi_woonkamer:
  yearly_mhi_woonkamer:

template:
  - sensor:
    - name: "MHI woonkamer vandaag"
      unique_id: mhi_woonkamer_vandaag
      state: "{{ (states('sensor.daily_mhi_woonkamer') |float(0) ) | round(3) }}"
      unit_of_measurement: kWh
      icon: "mdi:lightning-bolt"
      state_class: total_increasing
Aaah.. Ik heb versie 2023.12.9 Feb 19 2024. Dan moet ik me eerst eens gaan verdiepen in hoe ik kan flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Timo002
Esphome addon installeren en deze 4 bestanden kopieeren naar esphome directory in home assistant
code:
1
2
3
4
MHI-AC-Ctrl-core.cpp
MHI-AC-Ctrl-core.h
mhi_ac_ctrl.h
mhi-woonkamer.yaml

in mhi-woonkamer.yaml verander je bovenaan op 3 plaatsen de naam, let op de streepjes

In secrets.yaml je wifi gegevens.
YAML:
1
2
3
# Your Wi-Fi SSID and password
wifi_ssid: "WIFI"
wifi_password: "JeWIFIWW"

En dan install in esphome
Ik doe altijd manual en dan de bin file uploaden via https://web.esphome.io/?dashboard_install en een micro usb kabeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb geen 2 sensors in elk geval.
Klopt ik had in het begin kWh gezet, maar als ik kijk naar sensor.jacuzzi_vermogen dan is dat in Watt
Moet ik het terug in kWh zetten?
Mijn "end" klopt?

Die gewone sensors zijn blijkbaar zelfs niet aangemaakt...
Ik heb enkel de selected energy data en die is dan ook unavailable (vermoedelijk doordat de andere sensors niet bestaan?)

Dit is hoe het nu is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
sensor:
template:
  - sensor:
          {% set entity =
            if selected == 'Nu' 
          %}
          {{ states(entity) }}
Nogmaals, wat probeer je te bereiken? Ik had eerder alleen naar de templates gekeken, maar ik kan er verder geen chocola van maken wat nou je doen is.

Met die history stats sensoren ga je dat in ieder geval niet doen, die tellen het aantal uur dat je bronsensor op de state kWh staat. Aangezien je bronsensor normaal en getal als state heeft zal dat altijd 0 uur blijven.

Wat je denk ik wil doen is met een Riemann Sum integral (zie ook een aantal posts hierboven) en kWh sensor maken. Die kun je dan met een Utility Meter omzetten naar een waarde van het afgelopen uur/dag/week/maand/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:25:
Ik doe altijd manual en dan de bin file uploaden via https://web.esphome.io/?dashboard_install en een micro usb kabeltje
Ja precies, maar dan moet ik eerst op een lader boven het trapgat, airco unit los halen om een micro usb kabel aan te kunnen sluiten. Dan lijkt me de andere methode, die zoals het eruit ziet over wifi werkt, eenvoudiger :)
Ik ga ermee aan de slag! Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Timo002
Weet niet wat slinkos erop zet, maar wellicht heb je een OTA knop via de webserver van de esp?
Dan kan je de bin file ook uploaden via wifi (soms een beetje trial and error)

Zit de esp niet gewoon aan de voorkant dan? Dat is het idee van het extensie kabeltje toch?
USB kabel altijd zonder spanning op de esp aansluiten... (dus airco spanningsloos en esp eruit)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@AUijtdehaag Ik heb de ESPhome addon geinstalleerd binnen HA. Maar daar komt alleen mijn slimme lezer tevoorschijn. De MHI-AC-Ctrl units niet. Als ik het IP adres van de MHI-AC-Ctrl in de browser invul krijg ik ook geen webpagina te zien, denk dus niet dat er een webserver draait op de ESP.

Waarschijnlijk toch maar met de lader erbij en een USB kabel aansluiten. Om de ESP los te halen van de airco moet ik de kap eraf halen en dan pas kan ik bij de aansluiting, dat is wel wat werk en doe ik wel op een ander moment.

Of in de tussentijd in HA een sensor maken met P = U * I. En daar een Riemann sum intergral helper aanmaken. Ben ik er ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper

Ik heb dezelfde. Even een customize gebruiken om de state class toe te voegen. Dan ben je er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Nogmaals, wat probeer je te bereiken? Ik had eerder alleen naar de templates gekeken, maar ik kan er verder geen chocola van maken wat nou je doen is.

Met die history stats sensoren ga je dat in ieder geval niet doen, die tellen het aantal uur dat je bronsensor op de state kWh staat. Aangezien je bronsensor normaal en getal als state heeft zal dat altijd 0 uur blijven.

Wat je denk ik wil doen is met een Riemann Sum integral (zie ook een aantal posts hierboven) en kWh sensor maken. Die kun je dan met een Utility Meter omzetten naar een waarde van het afgelopen uur/dag/week/maand/jaar.
Ik probeer dezelfde grafiek te krijgen als de home wizard app, waarbij je kan kiezen tussen nu/dag/week/maand/jaar

Van de home wizard integratie krijg ik een sensor sensor.jacuzzi_vermogen die een getal in W geeft.
Thats it :)

Ik dacht aan een input selector en dan alles in een apexchart te gieten
Ik wou eerst per selector een andere chart voorzien maar dat zou moeten lukken met 1 chart.. die de correcte data geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Timo002
In esphome komt alleen mhi-ac-ctrl tevoorschijn als hij geflashed is.
Dus dat betekent esp opnieuw flashen met het kabeltje. Daarna kan wel alles via wifi, ook webserver draait standaard bij mijn versie van de code.
Succes

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Ik probeer dezelfde grafiek te krijgen als de home wizard app, waarbij je kan kiezen tussen nu/dag/week/maand/jaar

Van de home wizard integratie krijg ik een sensor sensor.jacuzzi_vermogen die een getal in W geeft.
Thats it :)

Ik dacht aan een input selector en dan alles in een apexchart te gieten
Ik wou eerst per selector een andere chart voorzien maar dat zou moeten lukken met 1 chart.. die de correcte data geeft
Ik heb geen idee hoe die grafiek er uit ziet, maar als je Watt over tijd gaat uitzetten dan zal dat toch kWh moeten worden. Aangezien je alleen Watt hebt, moet je dat dus met een Riemann sum integral omzetten naar kWh.
Die sensor kun je dan weer met een Utility Meter omzetten naar een sensor met het kWh per dag/week/maand/jaar.
Overigens zul je daarna minstens een jaar moeten wachten tot je de data van een jaar hebt daarna (en zonder extra instellingen zelf tot 1 januari 2026)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vandaag, als trouwe Homey gebruiker, maar eens aan het stoeien geweest met HA. Ik heb wat Ecoflow producten waarvoor ik wat dingen wil automatiseren. Voor Homey vind ik daar nog geen apps of scripts voor. Voor HA vind ik daar wat meer informatie over.

De geboden oplossingen vragen echter dingen als HACS en Pyscript en dat werkte bij mij niet, omdat ik HA als container op mijn Synology had gezet. Toen maar geprobeerd om HA op een Rasberry Pi 4 te installeren en dat was voor mij een mindere ervaring. Een aantal foutmeldingen en het 20 minuten en langer wachten direct na de installatie maken de ervaring minder dan wanneer ik het op mijn Synology draai. Uiteindelijk werkt het nu wel.

Nu wachten op Ecoflow tot ik toegang krijg tot de developer omgeving voor de API key en bijbehorende gegevens. Zijn hier mensen met ervaring in de combinatie Ecoflow en HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@AUijtdehaag Omdat Flashen mij niet zo eenvoudig afgaat, heb ik een sensor gemaakt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- sensor:
    unique_id: airco_opgenomen_vermogen
    name: 'Airco opgenomen vermogen'
    availability: >-
      {{ states("sensor.voltage_phase_1")|is_number
         and status("sensor.airco_dakkapel_current_power")|is_number
      }}
    state: >-
      {{  states("sensor.voltage_phase_1")|float 
          * states("sensor.airco_dakkapel_current_power")|float 
      }}
    unit_of_measurement: 'Wh'
    state_class: total

Levert wel mooie grafieken op als de spanning (die elke seconde ingelezen wordt) daalt en de stroom gelijk blijft 🤗
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3Mk__mzgJdX_iUAHzcSSjRmjhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMawo7iRLbQAJAzc6eSxvijO.png?f=fotoalbum_large

@Slinkos Ik weet niet precies wat jij bedoeld, maar ik heb die sensor er dus niet inzitten. Waarschijnlijk moet ik dus nieuwe firmware flashen? De firmware die jij erop geflashed hebt is 2023.12.9 Feb 19 2024

@-Casper Bedoel je ook bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat werkt er dan niet aan HA als container op Synology met HACS? Hier HA in Docker draaien, geen probleem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Timo002
Je doet nu U x I en noemt het energy?
Dat is power in w ipv Wh (watt per uur)
1000 watt in 1 uur is 1 kWh

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:17:
Wat werkt er dan niet aan HA als container op Synology met HACS? Hier HA in Docker draaien, geen probleem.
Ik weet niet op wie je antwoord. Maar ik had HA eerst ook in docker container op Synology draaien, dat werkt wel goed, alleen de USB poort was slecht te configureren en vereiste speciale scripts. Na elke update van synology weer hetzelfde gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Timo002 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:17:
@AUijtdehaag Omdat Flashen mij niet zo eenvoudig afgaat, heb ik een sensor gemaakt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- sensor:
    unique_id: airco_opgenomen_vermogen
    name: 'Airco opgenomen vermogen'
    availability: >-
      {{ states("sensor.voltage_phase_1")|is_number
         and status("sensor.airco_dakkapel_current_power")|is_number
      }}
    state: >-
      {{  states("sensor.voltage_phase_1")|float 
          * states("sensor.airco_dakkapel_current_power")|float 
      }}
    unit_of_measurement: 'Wh'
    state_class: total

Levert wel mooie grafieken op als de spanning (die elke seconde ingelezen wordt) daalt en de stroom gelijk blijft 🤗
[Afbeelding]

@Slinkos Ik weet niet precies wat jij bedoeld, maar ik heb die sensor er dus niet inzitten. Waarschijnlijk moet ik dus nieuwe firmware flashen? De firmware die jij erop geflashed hebt is 2023.12.9 Feb 19 2024

@-Casper Bedoel je ook bovenstaande?
Nee ik zit op mn telefoon dus veel beter dan dit wordt t nu even niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hIq2mkEAjXrp_hvjWBw-d7Zt5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcH8navmwegGoWf3fGREM2qO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:25:
@Timo002
Je doet nu U x I en noemt het energy?
Dat is power in w ipv Wh
Hahaha, dom van mij. Heb m’n diploma elektrotechniek, maar doe er al jaren niets meer mee. Beetje weggezakt! Nu moet ik nog de integraal maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

hjs schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Die melding heb ik overigens niet gehad (of had ik al eerder gehad en weet ik niet meer).
Uiteindelijk werkte de manier van @beekforel maar wel, maar pas nadat ik de andere server welke er al stond verwijderd had (dus die rechtstreeks naar intern ip-adres).
@hjs
De vraag is:
Heb je een abonnement afgesloten of
een proefabonnement??
Als je een proefabonnement hebt afgesloten (is maar 1x mogelijk) zou het meteen moeten werken, met misschien ‘n verschil van een dag.
Als je een abonnement heb afgesloten en bv je creditcard en naw gegevens hebt opgegeven duurt het even wat langer voor alles in orde is. Mede ook door je bank overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Gondelier schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:56:
[...]

@hjs
De vraag is:
Heb je een abonnement afgesloten of
een proefabonnement??
Als je een proefabonnement hebt afgesloten (is maar 1x mogelijk) zou het meteen moeten werken, met misschien ‘n verschil van een dag.
Als je een abonnement heb afgesloten en bv je creditcard en naw gegevens hebt opgegeven duurt het even wat langer voor alles in orde is. Mede ook door je bank overschrijving.
Proef abo.
En inmiddels werkt het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 09:08
Rembock schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:03:
@gasemans zelf nog niet aan de uitvoering/bestelling toegekomen, maar wel research gedaan o.b.v. onderstaande video. Hoop dat je hier wat aan hebt :)
[YouTube: Smart Blind Automations]
Zelfde schuitje als ik dus :)

Nadeel van die is dat het de motor alleen is.
en je dus al wat moet hebben.

Ik zat zelf naar deze te kijken.
https://vonroc.com/smart-...tarterset-150-x-190-zwart

kant en klaar.
en voor de 4 ramen waar ik ze wil toepassen zijn er 3 waar ik de kant en klaar kan gebruiken zo te zien.
Ik denk dat ik volgende week of zo er 1 bestel voor het raam inclusief een bijbehorende dongle.
musicpixel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Dit zijn de versies die de ketting bedienen.
zoek juist de versies die dat helemaal niet hebben.
en ook hier weer geen kant en klaar zet.
AWEF schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Wij hebben hier 4 rolgordijnen van TUISS(https://www.raamdecoratievantuiss.nl/) hangen. Deze werken met bluetooth. De ervaringen verschillen een beejte van wie het gebruikt: Er zit een paar seconden (kan rustig 5 - 10 seconden zijn) tussen het geven van het commando en het uitvoeren. Ik heb daar zelf geen problemen mee maar er zijn hier een paar tieners die ze ook op hun kamer hebben en dan dus de afstandsbediening pakken.

Het enige is dat je voldoende bluetooth bereik richting HA moet hebben (hoewel je dat met een paar Bluetooth Proxies ook weer op kan lossen)

Het "nadeel" van de IKEA rolgordijnen is dat deze alleen in vaste maten komen en niet in de maten die wij nodig hadden (3 van de 4 zijn breder dan 140 cm).
Bluetooth is geen optie.
mn HA staat in de meterkast beneden voorkant van het huis.
en de blinds komen juist op zolder aan de achterkant van het huis.

Ja je zou dan mogelijk met ESP's kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Ik heb een Reolink E1 staan, deze wordt automatisch gevonden door HA. Maar hij is met geen mogelijkheid toe te voegen. Het scherm vraagt om het IP, username en pass. Die kloppen 100%. Toch wordt er niks toegevoegd. Heeft iemand deze successvol toegevoegd en wat is de gouden tip?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
wolly_a schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:06:
Vandaag, als trouwe Homey gebruiker, maar eens aan het stoeien geweest met HA. Ik heb wat Ecoflow producten waarvoor ik wat dingen wil automatiseren. Voor Homey vind ik daar nog geen apps of scripts voor. Voor HA vind ik daar wat meer informatie over.

De geboden oplossingen vragen echter dingen als HACS en Pyscript en dat werkte bij mij niet, omdat ik HA als container op mijn Synology had gezet. Toen maar geprobeerd om HA op een Rasberry Pi 4 te installeren en dat was voor mij een mindere ervaring. Een aantal foutmeldingen en het 20 minuten en langer wachten direct na de installatie maken de ervaring minder dan wanneer ik het op mijn Synology draai. Uiteindelijk werkt het nu wel.

Nu wachten op Ecoflow tot ik toegang krijg tot de developer omgeving voor de API key en bijbehorende gegevens. Zijn hier mensen met ervaring in de combinatie Ecoflow en HA?
HACS installeren op een Docker install is net zo als op een HA OS install. Je moet alleen juiste shell in de container hebben. Het is namelijk echt een custom integratie en geen addon.

Maar neem aan de je de RPi4 met SD-kaart gebruikte? Dat is inderdaad niet echt een fijne install. Vanaf SSD is het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
water_escape schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:46:
Ik heb een Reolink E1 staan, deze wordt automatisch gevonden door HA. Maar hij is met geen mogelijkheid toe te voegen. Het scherm vraagt om het IP, username en pass. Die kloppen 100%. Toch wordt er niks toegevoegd. Heeft iemand deze successvol toegevoegd en wat is de gouden tip?
Automatisch gevonden maar je moet alsnog het IP invullen? Dat klinkt gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
musicpixel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:41:
@Majesty Nóg een paar toevoegingen:

* Kies een populair merk/systeem schakelmateriaal. Ikzelf heb Gira Standaard 55. Dan is het makkelijker om elementen van andere merken er in te laten passen (bijv Senic voor Gira), wit is ook makkelijker dan alu.
* Kies zoveel mogelijk voor inbouwramen met losse elementen ipv gecombineerde units. Bij die laatste is het lastig om beide aansluitingen te gebruiken als je een slimme stekker gebruikt. In mijn situatie heb ik combinaties van 2wcd, 3wcd, 2wcd+netw, 2wcd+netw+speaker, 2wcd+spk+netw+coax (hier gaan dus 4 pijpjes naartoe), en bij elke schakelaar(groep) minstens 1 wcd (dan heb je altijd een blauwe draad).
* Hou er rekening mee dat als je verhuist, de volgende bewoner waarschijnljik geen smarthome wil. Dus het moet relatief makkelijk zijn om alles om te bouwen naar een traditionele setup. Misschien moet je eerst alles traditioneel installeren en dan pas de boel slim maken. Tenzij de elementen zowel slim als dom kunnen werken, zoals bijv de ecodim.07 dimmers (die zijn voor traditionele, niet slimme lampen).
* Zorg voor stroompunten etc voor zonwering buiten en waar je deze gaat schakelen.
* Vroeger, voor HA, had ik schakeldraden van een schakelaar op de muur naar een wandcontactdoos lopen. Soort van poor man's domotica. Bij 3 wcd's in een inbouwraam kon ik er dan eentje schakelen met een schakelaar op de muur. Als je toch draden gaat trekken, zou je dat ook kunnen doen. Je zou dan ipv een slimme stekker in de wcd ook een slimme inbouwmodule achter de schakelaar kunnen monteren. Als de draad er eenmaal ligt (hoeft niet aangesloten te zijn) kun je later beslissen wat je wilt.
* Auitomatische raamopeners (o.a. voor bovenlichten) bestaan ook. Mogelijk stroom en schakelaar voor nodig.

O ja, en qua netwerk: kies voor keystones voor je inbouwelementen en patchpanel. Zorg dat je netjes werkt. Hou voldoende overlengte aan op de plek waar je patchpanel komt zodat je later nog wat kunt aanpassen of verplaatsen. Er zijn ook keystones voor bijv hdmi, coax of usb(c)
Ik heb hier alles op CAT6. Kan bij niet al te grote lengtes als het goed is 10 Gbit aan.
Let ook op dat je netwerk-installatie-kabel neemt, dus met stugge kern, en dat het full-copper is, dus niet met alu kern. Ik heb jaren geleden (toen nog niet iedereen internet had ;) ) alles bij netwerkproducten.com vandaan. Sowieso staat daar de nodige info om je verder te helpen.

En dan nog een stukje over de badkamer.
* Mocht je daar 12V Hue spots willen toepassen: deze hebben een volgens mij een bolle voorkant, waardoor ze niet in een armatuur met glaasje passen. Het kan even zoeken zijn voor geschikte verlichting.
* Mocht je willen meten of de douche aan staat, dan zou dat kunnen door een temperatuurmeter op de waterleiding. Zorg dan dat je zowel bij de leiding van de douche, het bad en de wastafel afzonderlijk kunt om elk te kunnen meten. Hier liep ik zelf tegenaan want ik kan alleen bij de centrale leiding die naar alle 3 gaat.
* Als je in de toekomst iets van een slimme spiegel wilt hou dan rekening met de ruimte en aansluitingen daarvoor, achter de spiegel of beter buiten de badkamer als dat kan.

Nog wat over ledstrips: zorg dat ze later eenvoudig te vervangen zijn, net als de drivers/trafo's. Over 10+ jaar is het moeilijk om van een specifieke leverancier/merk nog een vervanger te krijgen als het proprietary aansluitingen zijn. Zelfde geldt eigenlijk voor andere producten.

O ja, wandcontactdozen in (vaste) kasten zijn ook handig!

En bedenk ook of je een beamer wilt.
Wederom wat een fantastische lijst aan tips, heel waardevol _/-\o_ _/-\o_ .

Met betrekking tot de glaasjes voor spots in de badkamer: daarmee doel je erop dat normale Tradfri's niet in de badkamer zouden kunnen ivm vocht vermoed ik?

Goede tip om alles zo te maken dat het qua lichtschakelaars gewoon werkt, ook zonder smarthome, voor volgende bewoners. Ik denk dat ik dan inderdaad bij Ecodims ga uit komen, of pulsdrukkers.

In ieder geval veel dank voor al je info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:59:
[...]

Ik heb geen idee hoe die grafiek er uit ziet, maar als je Watt over tijd gaat uitzetten dan zal dat toch kWh moeten worden. Aangezien je alleen Watt hebt, moet je dat dus met een Riemann sum integral omzetten naar kWh.
Die sensor kun je dan weer met een Utility Meter omzetten naar een sensor met het kWh per dag/week/maand/jaar.
Overigens zul je daarna minstens een jaar moeten wachten tot je de data van een jaar hebt daarna (en zonder extra instellingen zelf tot 1 januari 2026)
Hier wat screens
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1s6d94d/Screenshot-20240514-081403-nl-homewizard-android-energy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1RGTDMh/Screenshot-20240514-081413-nl-homewizard-android-energy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fqgpNp8/Screenshot-20240514-081425-nl-homewizard-android-energy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pb21kRS/Screenshot-20240514-081431-nl-homewizard-android-energy.jpg

ok goed, ik kijk om het om te zetten mits Riemann sum integral en dan de utility meter.
Je opmerking ivm het jaaroverzicht.
Zal hij niet tonen hoeveel hij al heeft voor het jaar 2024 want dat loopt toch?

Edit:
De Riemann sum is ingesteld, ik heb het op trapezium methode laten staan en dan prefix k en hours gekozen met 2 decimalen.
Volgende zijn aangemaakt met de utility
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
utility_meter:
  energie_verbruik_dag:
    source: sensor.jacuzzi_verbruik
  energie_verbruik_week:
    cycle: weekly 
  energie_verbruik_maand:
  energie_verbruik_jaar:

Heb ik dan die history stats nog nodig? En die template sensor? (ik zal ze wel hernoemen uiteraard)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
sensor:
template:
  - sensor:
          {% set entity =
            if selected == 'Nu' 
          %}
          {{ states(entity) }}

[ Voor 44% gewijzigd door skank op 14-05-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje waar ik al een tijdje mee zit. Ik heb een tweeledige setup.

1 Synology NAS (DS918+) met 30TB opslag, grotendeels alleen als fileserver in gebruik
1 Lenovo PC'tje met i7-6700T/32GB RAM/1TB SSD

Ik gebruik op die tweede Proxmox, daar bovenop een hoop LXC's/VM's en dat draait prima. Nu wil ik eigenlijk puur voor de Reolink deurbel over naar Frigate, maar ik weet niet wat handig is. Ik lees links en rechts dat de HA addon prima is, alleen moet ik dan de fileserver op de een of andere manier mounten in HA. Is dat handig/efficiënt? Ik kan hem ook in Docker installeren (die draait in een LXC op de Lenovo). Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Even een deel gemist, maar met een apex card heb je toch geen utility meter meer nodig? Die kan een group by doen.

Verder vind ik het eerste grafiekje wel echt verschrikkelijk als engineer. Sowiso staat er steeds geen unit of measurment bij de assen. Bij de staafgrafieken klopt unit of measurment van wat er boven staat er nog voor. Maar voor het eerste plaatje kan dat niet. Het kan geen kWh zijn en dan toenemen en afnemen... Is dat Watt? Dus verschrikkelijk dat er geen unit of measument bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Persoonlijk zou ik het dan als losse Docker / LXC draaien. Vooral omdat ik de link met Home Automation maar zwak vind. Addon is vooral dan een mooie optie voor mensen die verder niets met VM's / containers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
-Casper schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Automatisch gevonden maar je moet alsnog het IP invullen? Dat klinkt gek.
Als in, hij kwam tevoorschijn in gevonden devices. Daarna komt een popup voor username en passw. Daarna zegt hij "kan niet vinden" . Terwijl alle gegevens kloppen.

Wat ik daarna ook probeer of invul, HA connect niet. Reolink desktop en mobile app wel. Ook extern.

Bij deze een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD-ui4KE7aBRVeQFoiBY9gz0_zY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMpLvOI1XWWHcvUWyTQ5KXMv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2NqcI50Fa4xTIA1wIwj9GDvuRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OhytefVCLszB3FonOPLUa4xS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMk_1AmMhXcteTZLIWlmzdCN0VY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5NbHZDWoizCR0juQweJRZCaU.png?f=user_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:18:
@skank Even een deel gemist, maar met een apex card heb je toch geen utility meter meer nodig? Die kan een group by doen.

Verder vind ik het eerste grafiekje wel echt verschrikkelijk als engineer. Sowiso staat er steeds geen unit of measurment bij de assen. Bij de staafgrafieken klopt unit of measurment van wat er boven staat er nog voor. Maar voor het eerste plaatje kan dat niet. Het kan geen kWh zijn en dan toenemen en afnemen... Is dat Watt? Dus verschrikkelijk dat er geen unit of measument bij staat.
Zal Watt zijn ja.

Hoe dan heb ik geen utility meter nodig?

Hoe moet ik het dan doen, want ik weet het echt niet.
Afhankelijk van de input selector wil ik dus nu/Dag/weeg/maand/jaar zien

Edit: ik lees net bij group by options van de card dat hij het niet doet voor een maand...

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 14-05-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

water_escape schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Als in, hij kwam tevoorschijn in gevonden devices. Daarna komt een popup voor username en passw. Daarna zegt hij "kan niet vinden" . Terwijl alle gegevens kloppen.

Wat ik daarna ook probeer of invul, HA connect niet. Reolink desktop en mobile app wel. Ook extern.

Bij deze een screenshot:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet alle reoliink camera's hebben ene webfrontend voor in te loggen.
Dus ook geen api of whatever voor de integratie mee te praten

Die zijn enkel bestuurdbaar via app en desktop app.

Reolink E1 Pro is er zo eentje. Om die te integreren moet je niet de reolink Ha intergratie gebruikenmaar kijken via rtsp (frigate of whatever).

EDIT:

Staat letterlijk op de Reolink Inegratie pagina: https://www.home-assistan...ns/reolink/#tested-models
The following models are lacking the HTTP web server API and can, therefore, not work directly with this integration. However, these cameras can work with this integration through an NVR in which the NVR is connected to Home Assistant.

E1 Pro
E1
Reolink Lumus
Andere Camera kopen dus of frigate gebruiken voor onvif/RTSP

[ Voor 14% gewijzigd door SadisticPanda op 14-05-2024 11:51 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Ik heb wat zitten rommelen. Schijnbaar doet Apex niet standaard templates dus daar weer wat anders voor gebruikt. Maar als voorbeeldje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
type: custom:config-template-card
entities:
  - input_select.test_span
variables:
  GRAPH_SPAN: |-
    if(states['input_select.test_span'].state == 'Day')
      '1d'
    else if(states['input_select.test_span'].state == 'Week')
      '1w'
    else{
      '1month'
    }
  BUCKET_SPAN: |-
    if(states['input_select.test_span'].state == 'Day')
      '1h'
    else{
      '1d'
    }
  GRAPH_NAME: '"Chart by " + states[''input_select.test_span''].state.toLowerCase()'
card:
  type: custom:apexcharts-card
  header:
    show: true
    title: ${ GRAPH_NAME }
    show_states: true
    colorize_states: true
  graph_span: ${ GRAPH_SPAN }
  series:
    - entity: sensor.house_energy_export
      type: column
      statistics:
        type: state
      group_by:
        func: diff
        duration: ${ BUCKET_SPAN }
        start_with_last: true

Waar je eventueel entity ook nog via een template kan doen.

[edit]Nu ook met maand optie

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Ik wil graag van een sensor de maximale waarde weten van de afgelopen 60 minuten. Nu kan je een helper maken met max value, maar hier kan je geen tijdspad opgeven. Is het mogelijk om een sensor aan te maken die de hoogste waarde van de afgelopen 60 minuten weergeeft?

Alvast bedankt.
Pagina: 1 ... 194 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.