Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11
Septillion schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:24:
@GeeMoney Ik snap nog steeds het probleem niet helemaal. Je kan de sensor niet aanpassen, dat is read only. Maar die sensor is toch alleen maar de terugkoppeling van je template number? Die kan je wel gewoon aanpassen met een api call.
Klopt, maar met de api call wordt die wijziging dus ongedaan gemaakt.
Als ik hem in de GUI wijzig niet want dan voert hij de modbus.write service netjes uit.

Arrghh excuus, verkeerde command gecopy-paste. Ik heb het aangepast.
Middels de api call wijzig ik natuurlijk (net als in de GUI) de number.temperatuur_zwembad_wpu device.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 06-05-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
GeeMoney schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Klopt, maar met de api call wordt die wijziging dus ongedaan gemaakt.
Als ik hem in de GUI wijzig niet want dan voert hij de modbus.write service netjes uit.
Waarom pas je dan de waarde van je sensor niet gewoon aan in je automation? Als je weet dat dat de juiste weg via modbus verloopt dan lijkt het me logisch dat dat je aanpassingspunt moet zijn.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Septillion schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:24:
@GeeMoney Ik snap nog steeds het probleem niet helemaal. Je kan de sensor niet aanpassen, dat is read only. Maar die sensor is toch alleen maar de terugkoppeling van je template number? Die kan je wel gewoon aanpassen met een api call.
Precies, daarom vroeg ik wat de api call was.
Het lijkt me dan better om in een api call de number entity te wijzigen.

@GeeMoney
Ik vermoed dat de set_value: actie alleen uitgevoerd wordt als je daadwerkelijk een number.set actie uitvoert (ofwel via de GUI, ofwel via een service call in bijvoorbeeld een automation, of in die geval een rest api call)
Op een state change door wijzigiging van de uitkomst van het state template wordt de actie niet uitgevoerd dan dus. Daarom verandert hij na 10 seconde weer naar de oude waarde, omdat hij dan weer opnieuw berekend wordt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
TheFes schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Precies, daarom vroeg ik wat de api call was.
Het lijkt me dan better om in een api call de number entity te wijzigen.

Ik vermoed dat de set_value: actie alleen uitgevoerd wordt als je daadwerkelijk een number.set actie uitvoert (ofwel via de GUI, ofwel via een service call in bijvoorbeeld een automation, of in die geval een rest api call)
Op een state change door wijzigiging van de uitkomst van het state template wordt de actie niet uitgevoerd dan dus. Daarom verandert hij na 10 seconde weer naar de oude waarde, omdat hij dan weer opnieuw berekend wordt.
Excuus, excuus. Ik had het verkeerde gecopy-paste :)
Ik wijzig in de api call de number.temperatuur_zwembad_wpu maar die wordt dus ongedaan gemaakt door de sensor state en hij voert dan dus niet de modbus.write uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
GeeMoney schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Excuus, excuus. Ik had het verkeerde gecopy-paste :)
Ik wijzig in de api call de number.temperatuur_zwembad_wpu maar die wordt dus ongedaan gemaakt door de sensor state en hij voert dan dus niet de modbus.write uit.
Dus welke API call voer je nu daadwerkelijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
TheFes schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Dus welke API call voer je nu daadwerkelijk uit?
code:
1
2
3
4
curl \             
-H "Authorization: Bearer <TOKEN>" \
-H "Content-Type: application/json" \
-d '{"state":"27.0"}' http://192.168.166.11:8123/api/states/number.temperatuur_zwembad_wpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@GeeMoney Probeer eens de API call te doen op de service call number.set_value ipv de state te zetten.

Ook al zou naar mijn idee het via het direct setten wel moeten werken dus als het via de API niet leidt tot een mod_bus write is dat dan een bug. Ik weet niet hoe makkelijk het is om te debuggen of HA werkelijk een modbus write doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:35:
@GeeMoney Probeer eens de API call te doen op de service call number.set ipv de state te zetten.

Ook al zou naar mijn idee het via het direct setten wel moeten werken dus als het via de API niet leidt tot een mod_bus write is dat dan een bug. Ik weet niet hoe makkelijk het is om te debuggen of HA werkelijk een modbus write doen?
Weet jij hoe ik die kan aanroepen? Is dat gewoon op de entity ?
Oh service call moment.

@Septillion en @TheFes aanroepen van de number set werkt !

code:
1
2
3
curl -H "Authorization: Bearer <TOKEN>" \
-H "Content-Type: application/json" \
-d '{"entity_id": "number.temperatuur_zwembad_wpu", "value": "27"}' http://192.168.166.11:8123/api/services/number/set_value

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 06-05-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Super! Of het dan echt een bug is of niet, mja. Alle entities waar je een state mag setten hebben daar ook allemaal een service call voor. Dus denk dat de redenatie was dat je dan die ook via de API gebruikt. Waarom direct setten (maar dan niet achterliggende acties triggeren) dan wel mogelijk is snap ik dan ook niet zo goed. Dus misschien dat het überhaupt zonder service call mogelijk is om eens state aan te passen is misschien de bug :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Septillion
Heb even een testje gedaan met deze template number
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- number:
    - unique_id: test_setting_state
      name: Test setting state
      state: "{{ states('input_number.test') }}"
      step: 1
      min: 0
      max: 100
      set_value:
        - service: input_number.set_value
          target:
            entity_id: input_number.test
          data:
            value: "{{ value }}"
        - service: persistent_notification.create
          data:
            title: Test

Het wijzigen van de number entity met de slider zorgt er wel voor dat er een notificatie gestuurd wordt. Het wijzigen van de input_number zorgt niet voor een notificatie (maar wel voor een state change)

De state wijzigen in devtools > states (vergelijkbaar als via een API call) zorgt ook niet voor een notificatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Op zich vind ik die bevinding niet raar.

Vind dus het rare dat je via de API dus direct states kunt beïnvloeden alsof je dat via dev tools doet. Ik had eerder daar verwacht dat je read-only states daar niet zou kunnen schrijven en dat een andere wijziging hetzelfde zou zijn als via de UI. Voor mijn gevoel geeft de API nu eigenlijk te low level toegang tot zaken.

@GeeMoney Bottomline is dus dat je voor states wijzigen dus altijd de service call moet gebruiken en alleen voor lezen de state dus direct een state read moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Nog even wat verduidelijking wat betreft de actions in een template entity (dus number, maar ook select of bijvoorbeeld een template light of switch)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgr-5ztLR_w7x6aOgEF8klQRb_Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WIG8ECdI41QpES0vjiaEm2KF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s92GCI8jhiWROZjxbnJWoPApD0c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3fZ49DK7G8WP6PV8b1YeiXlU.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
TheFes schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
Nog even wat verduidelijking wat betreft de actions in een template entity (dus number, maar ook select of bijvoorbeeld een template light of switch)

[Afbeelding][Afbeelding]
Dus als ik het goed begrijp worden die acties onder 'set_value' alleen uitgevoerd als je bijv. via een service-call de state van template-entities wijzigt? En dus niet als de state van de template-entity wijzigt omdat de template een andere state rendert?
Dat zou wel verklaren waarom ik laatst een select-template niet werkend kreeg. Ik wou acties uitvoeren op basis van de geselecteerde option, wat ik ook via die 'set_value' optie wilde doen. Ik had de documentatie namelijk net als jij gelezen, en dacht dus ook dat deze acties bij elke status-wijziging uitgevoerd zouden worden. Wat mij betreft strookt de documentatie dus niet helemaal bij de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sicco92 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Dus als ik het goed begrijp worden die acties onder 'set_value' alleen uitgevoerd als je bijv. via een service-call de state van template-entities wijzigt? En dus niet als de state van de template-entity wijzigt omdat de template een andere state rendert?
Ook als je in de GUI de waarde van de template-entity wijzigt (al roept dat op de achtergrond gewoon de service call aan).
Maar dus inderdaad niet als je state template om een andere reden een nieuwe state rendert.
Dat zou wel verklaren waarom ik laatst een select-template niet werkend kreeg. Ik wou acties uitvoeren op basis van de geselecteerde option, wat ik ook via die 'set_value' optie wilde doen. Ik had de documentatie namelijk net als jij gelezen, en dacht dus ook dat deze acties bij elke status-wijziging uitgevoerd zouden worden. Wat mij betreft strookt de documentatie dus niet helemaal bij de werkelijkheid.
De documentatie zou hier inderdaad wat duidelijker in moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Ah, ik had even gemist dat je de input_number ook als state had. Maar op zich snap ik dat ook wel (ook al zou het wat duidelijker in de documentatie kunnen).

Maar goed, blijft dus het rare dat je schijnbaar direct een template number state aan kunt passen via de API. En dat het dus niet gezien wordt als actie op de number nog als change van de state-bron. Maar gewoon alleen de state aanpast zoals via dev tools. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht daar dit naar mijn idee dus te low level is voor een normale API.

Maar ook dat de documentatie dit niet duidelijk zegt en ook direct interactie doet met een light entity. Maar post state dan zie je wel:
This endpoint sets the representation of a device within Home Assistant and will not communicate with the actual device. To communicate with the device, use the POST /api/services/<domain>/<service> endpoint.
Ofwel, vreemd genoeg by design. Tenzij je dus echt een extern (virtueel) device wilt maken moet je dus een set van een state altijd via de service call doen. Dit had wat mij betreft wel wat eerder in de documentatie mogen staan. Zeker gezien het voorbeeld met vooral met de light. Helaas krijg ik het RESTful Command voorbeeld van de documentatie nog niet aan de praat, krijg in "login attempt" errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Antonio di schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Ik heb bij die 'bug/issue" melding 331 (van 1-mei-2024) die jij noemt, mijn (Antonio-di-Houten) oplossing gezet (vandaag om 12.30u) en zie ook de andere melding met mijn post.
Dus zie (ook):
https://github.com/fustom...e-assistant-v3/issues/331
https://github.com/fustom...istant-v3/discussions/333

Als ik tijd heb zet ik e.e.a. uitgebreid in mijn review van de ATAG One Zone Thermostaat:
Atag One Zone review door Antonio di
De interval hoger zetten, werkt bij mij ook.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
<knip> Mag via topic report

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 06-05-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:03

pietje63

RTFM

Na een tijdje "aanklooien" om alle home automation te regelen via homebridge/homekit, wil ik toch overstappen op home assistant. Doelen voor mij
- tools gebruiken waar ze voor bedoeld zijn (integratie tussen slimme devices, zoals "hue lamp aan" als "beweging bij Ring camera" krijg je niet eenvoudig geregeld in homebridge)
- brakke plugins homebridge (om mogelijk te maken waar homekit niet voor gemaakt is)

Ik draai nu op een pi zero, maar deze is wat te zwak. Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken (niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik er de tijd niet voor heb). De opties die ik nu zie
- Home Assistant Green: EUR 130, out of the box met voldoende voor het doelde
- HP T620 tin client, ca. EUR 40 (marktplaats) met home assistant voorgeïnstalleerd

De laatste lijkt de meest aantrekkelijk deal, echter
- lijkt oude hardware (gezien eerste verkoop data), hoe lang blijft het nog werken?
- energieverbruik is ca 10 watt meer (= 88KwH per jaar) dan de HA Green, wat niet echt bijdraagt aan al mijn initiatieven om energie te besparen. Qua Euros nog steeds voordeliger dan green.

Geen uitdagingen voor mij)
- zigbee stick heb ik nog liggen (en weet nog niet of ik die ga gebruiken, want alle zigbee is nu goed geconfigureerd via Hue)
- wifi niet nodig

Iemand nog tips om mij bij mijn keuze te helpen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Septillion en @TheFes vloeken in de kerk natuurlijk maar dankzij jullie hulp heb ik nu ook alles beschikbaar in mijn fibaro dashboard :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2D2sIHl249fiSsRemgQXBG7c0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SmyI9yL9FnumLaZWI7FiO7Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GilcS4y2upZlo-GpTnj8pn3cXHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cS17QoDMKAal7lsP0ZTepSoe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjj6_xB43x2J0dGb-nyPe51T33w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0YpVEuXgiJRZGEWlkTptJQwC.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 06-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53

Antonio di

a mi me dijeron que si

pietje63 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:59:
Na een tijdje "aanklooien" om alle home automation te regelen via homebridge/homekit, wil ik toch overstappen op home assistant. Doelen voor mij
- tools gebruiken waar ze voor bedoeld zijn (integratie tussen slimme devices, zoals "hue lamp aan" als "beweging bij Ring camera" krijg je niet eenvoudig geregeld in homebridge)
- brakke plugins homebridge (om mogelijk te maken waar homekit niet voor gemaakt is)

Ik draai nu op een pi zero, maar deze is wat te zwak. Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken (niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik er de tijd niet voor heb). De opties die ik nu zie
- Home Assistant Green: EUR 130, out of the box met voldoende voor het doelde
- HP T620 tin client, ca. EUR 40 (marktplaats) met home assistant voorgeïnstalleerd

De laatste lijkt de meest aantrekkelijk deal, echter
- lijkt oude hardware (gezien eerste verkoop data), hoe lang blijft het nog werken?
- energieverbruik is ca 10 watt meer (= 88KwH per jaar) dan de HA Green, wat niet echt bijdraagt aan al mijn initiatieven om energie te besparen. Qua Euros nog steeds voordeliger dan green.

Geen uitdagingen voor mij)
- zigbee stick heb ik nog liggen (en weet nog niet of ik die ga gebruiken, want alle zigbee is nu goed geconfigureerd via Hue)
- wifi niet nodig

Iemand nog tips om mij bij mijn keuze te helpen?
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou gaan voor een mini-pc X86-64 met zuinige Intel 4-core CPU ( TDP 6W ) met minimaal 8GB en een M2 256GB of hoger uitbreidbaar met een SSD en passief gekoeld.
Ik heb een minisforum GK50 (al 18 maanden) die er 6mnd geleden uit ging op Amazon met 8GB/256GB passief gekoeld voor 140 euro (inc. voeding etc.).
Zie:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

Nu heb je de Minisforum met een intel J4125 voor rond de 150 euro (ben er niet mee bekend, o.a. niet energie verbruik).

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@pietje63 Als ik af ga op de CPU benchmark verwacht ik niet hele grote verschillen tussen die twee. Dan is de CPU in de Green zelfs wat sneller.

De GX-217GA in de T620 in de T620 is gewoon x86 dus daar zie ik de ondersteuning nog niet zo snel van stoppen.

Zelf dus voor < €180,- voor een N100 doosje gegaan. Ja, moet je wel zelf HA op zetten maar als je gewoon direct er HA OS op zet stelt dat ook niet zo veel voor, zeker als je wel eens een OS geïnstalleerd hebt. Zelf nog voor Proxmox gegaan en zelfs dat stelt niet zo veel voor maar goed, wel extra stap en inlezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:52:
@pietje63 Als ik af ga op de CPU benchmark verwacht ik niet hele grote verschillen tussen die twee. Dan is de CPU in de Green zelfs wat sneller.

De GX-217GA in de T620 in de T620 is gewoon x86 dus daar zie ik de ondersteuning nog niet zo snel van stoppen.

Zelf dus voor < €180,- voor een N100 doosje gegaan. Ja, moet je wel zelf HA op zetten maar als je gewoon direct er HA OS op zet stelt dat ook niet zo veel voor, zeker als je wel eens een OS geïnstalleerd hebt. Zelf nog voor Proxmox gegaan en zelfs dat stelt niet zo veel voor maar goed, wel extra stap en inlezen :+
Heb je een passieve of actief gekoelde N100 mini-pc en wat is het (gemiddelde) stroomverbruik (als je er niet op zit "te werken"/"aan te passen") ??

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Antonio di schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Heb je een passieve of actief gekoelde N100 mini-pc en wat is het (gemiddelde) stroomverbruik (als je er niet op zit "te werken"/"aan te passen") ??
8W op basis van vele ervaringen in Het grote zuinige server topic - deel 3 Een topic dat mij ook een betere plek lijkt voor deze vragen? Immers heeft het weinig met HA te maken en is het een thuisserver die "toevallig" als HA wordt in gezet, dan kan dit topic over de software gaan.

offtopic:
Overigens komt Odroid met een H4. N97 CPU (die ondanks de naam beter / nieuwer is dan de N100), met een door Odroid zelf gemeld verbruik van 2,xW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Antonio di Hij heeft een fan maar die heb ik nog niet gehoord toen ik aan het testen was. Verbruik zat inderdaad rond de 7-8W ("idle" met HA volledig up and running op Proxmox) als ik me goed herinner.

Nu geen meting meer tussen omdat ik nog een plug moet aanpassen zodat hij niet uit kan. En dan komt die denk ik voor alle infa en niet alleen de N100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Mja, misschien tegenwoordig ergens wel. Laatste keren dat ik daar serieus wat las waren SBC's en MiniPC's daar niet echt een ding. Zolang het puur om HA hardware gaat vind ik het hier nog niet zo erg. @TheFes en @Hmmbob, wat is jullie mening?

Verder zijn de namen van Intel tegenwoordig niet zo makkelijk meer nee. Ben benieuwd wat die H4 dan gaat doen en vooral kosten. Want dat heeft hier ook nog wel meegespeeld dat je dan een volledige behuizing hebt etc voor tegen de 150 euro.

En ik weet dat TPD lang niet alles zegt maar is vaak wel mooie indicatie. Maar de N97 heeft een 12W TPD vs de 6W van de 100N. Vooral dus benieuwd of ze hem dan niet hard gaan knijpen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51
Ik heb een P1 module van Zuidwijk, maar het vreemde is dat de eerste keer het meteen werkte en nu ineens na het wijzigen van het ip-adres in de router voor die module het niet meer beschikbaar is.

Het is wel te pingen overal vandaan, ook vanuit de VM waar HA in draait. En ik kan ook op de webpagina van die module komen. Het ziet er daar ook naar uit dat de module informatie ontvangt, maar koppelen in HA geeft geen sjoege meer. Ik maak hierbij gebruik van de DSMR slimme meter. Maar hij geeft na invullen ip adres en poort (23) dat hij geen verbinding kan maken.
DSMR Reader doet het helemaal niet verder.
Ik vind het heel apart. Ik heb zowel de VM, de server als de P1 module een herstart gegeven. Zou het toch het ip-adres kunnen zijn die ik de module heb gegeven? Deze was niet in gebruik toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Septillion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:36:
Verder zijn de namen van Intel tegenwoordig niet zo makkelijk meer nee. Ben benieuwd wat die H4 dan gaat doen en vooral kosten. Want dat heeft hier ook nog wel meegespeeld dat je dan een volledige behuizing hebt etc voor tegen de 150 euro.

En ik weet dat TPD lang niet alles zegt maar is vaak wel mooie indicatie. Maar de N97 heeft een 12W TPD vs de 6W van de 100N. Vooral dus benieuwd of ze hem dan niet hard gaan knijpen ofzo.
De TDP zegt tegenwoordig niet zoveel meer, zie vergelijking:
https://www.cnx-software....05-benchmarks-comparison/

De N95, N97, N100, N200 en N305 zijn allemaal vergelijkbaar in idle gebruik en de TDP lijkt meer een 'streefgetal' te zijn. Koeling zal wel een belangrijk verschil maken tussen de opties, mijn ervaring met de N200 was dat hij echt actief gekoeld moet zijn, om niet constant te throttlen.

Odroid heeft specifiek voor de N97 en N305 gekozen in hun H4 modellen omdat deze de beste performance kunnen leveren en afhankelijk van je instellingen ook de zuinigste kunnen zijn.

In de bios van de H4/H4+/H4Ultra kan je de TDP zelf aanpassen. Hierdoor kan deze SBC zeer interessant zijn als alternatief op een mini PC, zeker als je meer opslag zou willen met meerdere HDD's vanwege de 4 SATA poorten. Ze hebben nu ook een mITX tray ontwikkeld die compatible is met de H4, waardoor je hem veel makkelijker kan inzetten.

Heb in het verleden een Odroid H3 gebruikt, maar door de custom form factor kon ik die maar aan 1 schroef vastmaken in een mITX kast.

Gebruik nu een Intel NUC13ANHi3 met i3-1315U, die werkt erg snel met Home Assistant OS en alle add-ons die ik erop draai.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 07-05-2024 10:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@BiG-GuY TDP is "thermal". Dus dat zegt inderdaad niet direct iets over het verbruik. En hoe men die thermal dissipation berekent verschilt ook nog wel eens tussen generaties. Dus daardoor lijkt het inderdaad een streefgetal, vooral omdat ze ook vaak afronden zodat niet elke CPU een eigen getal heeft maar het mooi binnen 2 of 3 getallen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:36:
De N95, N97, N100, N200 en N305 zijn allemaal vergelijkbaar in idle gebruik
Sterker nog een mATX/ATX bord met full blown i7 is ook op ~3W idle te krijgen. Moet je alleen het juiste bord hebben (bv Kontron, voormalig Fujitsi), en wellicht wat tunen in het bios.
Maar ook niet heel gek. De E cores van de huidige i processoren worden (zonder P cores) bij elkaar geprakt en bv een N300 label op geplakt. Ergo: de N300 bevat dezelfde cores als de i7, alleen zitten in die i7 ook nog een aantal P cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheFes schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:55:
[...]

YAML zegt meer dan 1000 screenshots ;)
Duurde ff... Drukker dan gewild...

Voor de zekerheid maar de hele YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
- id: '1701808561313'
  alias: Lampen uit 20 minuten na zonsopkomst
  description: ''
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunrise
    offset: '20'
  condition: []
  action:
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id:
      - light.buitenverlichting_3
      - light.buitenverlichting
      - light.shellydimmer2_c8c9a325706f
      - light.shelly_tuinverlichting
  mode: single
- id: '1701808775524'
  alias: Buitenverlichting aan
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: '-20'
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id:
      - light.buitenverlichting
      - light.shellydimmer2_c8c9a325706f
- id: '1701808970668'
  alias: Verlichting uit om 23:30
  trigger:
  - platform: time
    at: '23:00:00'
  action:
    target:
      entity_id:
- id: dim_lamps
  alias: Woonkamer dimmen laag
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_button.woonkamer_dimmen
  action:
    data:
      brightness_pct: 10
    target:
      entity_id:
      - light.richt
    data:
      brightness_pct: 20
    target:
      entity_id: light.sfeerverlichting
    data:
      brightness_pct: 30
    target:
      entity_id:
      - light.eettafel
      - light.hanglampen
      - light.spots
    entity_id: light.werklicht
- id: turn_pump_on_for_60_minutes
  alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten
  trigger:
      entity_id: event.4v_schakelaar_scene_001
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.opvoerpomp
    - service: timer.start
      entity_id: timer.pump_timer
      data:
        duration: "01:00:00"  # 1 hour duration

- id: turn_pump_off
  alias: Opvoerpomp uit
  trigger:
      entity_id: event.4v_schakelaar_scene_002
    - platform: event
      event_type: timer.finished
      event_data:
  action:
    - service: switch.turn_off
      entity_id: switch.opvoerpomp
    - service: timer.cancel
      target:

- id: turn_wtw_on_for_60_minutes
  alias: WTW 60 minuten op medium
  trigger:
    entity_id:
    - event.4v_schakelaar_scene_003
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.turn_on_wtw
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.wtw
  - delay: 00:60:00
  - service: input_boolean.turn_off
    entity_id: input_boolean.turn_on_opvoerpomp
- id: turn_wtw_low
  alias: WTW Laag
  trigger:
    entity_id:
    - event.4v_schakelaar_scene_004
  action:
- id: lighting_automation
  alias: Adjust Light Dim Level
  trigger:
    platform: state
    entity_id: your_light_entity_id
  action:
  - service: script.adjust_light_dim_level
    data_template:
      current_level: '{{ trigger.to_state.state }}'
      sunrise: '{{ states(''sensor.sunrise'') }}'
      sunset: '{{ states(''sensor.sunset'') }}'
  script:
    adjust_light_dim_level:
      sequence:
      - variables:
          dim_level_night: 10
          dim_level_day: 60
          dim_level_dusk: 30
          dim_period: 20
      - variables:
          before_sunrise: '{{ as_timestamp(states(''sensor.sunrise'')) - dim_period
            * 60 }}'
          after_sunset: '{{ as_timestamp(states(''sensor.sunset'')) + dim_period *
            60 }}'
          daytime_start: '{{ before_sunrise + dim_period * 60 }}'
          daytime_end: '{{ after_sunset - dim_period * 60 }}'
          now: '{{ as_timestamp(now()) }}'
      - choose:
        - conditions:
          - '{{ now >= after_sunset or now < before_sunrise }}'
          sequence:
            data:
              brightness: '{{ dim_level_night }}'
        - conditions:
          - '{{ now >= daytime_start and now <= daytime_end }}'
          sequence:
            data:
              brightness: '{{ dim_level_day }}'
        - sequence:
            data:
              brightness: '{{ dim_level_dusk }}'
        default:
          data_template:
            brightness: '{{ trigger.to_state.state }}'
- id: '1701974021752'
  alias: Dimmen woonkamer middel
  trigger:
    entity_id:
    - input_button.woonkamer_dimmen_middel
  action:
    data:
      brightness_pct: 35
    target:
      entity_id:
      - light.richt
    data:
      brightness_pct: 45
    target:
      entity_id: light.sfeerverlichting
    data:
      brightness_pct: 55
    target:
      entity_id:
      - light.eettafel
      - light.hanglampen
      - light.spots
    entity_id: light.werklicht

Ik mis dus inderdaad een tweede automation...
Dacht dat de logica zou zijn dat 60minuten aan ook gelijk uit betekent na die 60 minuten. Maar dat blijkt niet helemaal het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeyMan In HA zijn alle acties expliciet. Er worden geen impliciete tegenacties ofzo uitgevoerd. Je zet ze dan ook niet "60 minuten aan", je zet ze aan en wacht 60 minuten (delay) of zet een timer voor 60 minuten.

Beetje hetzelfde als een eitje koken, je kan eieren in een pad doen en een wekker zetten, maar na die tijd zal je ze er toch echt zelf uit moeten halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Ik heb onlangs een SSD in mijn set-up gepropt. Alles is ooit geleverd op een kant en klare NUC incl. SD kaart met daarop HAOS geïnstalleerd. Ik heb een schijfmigratie gedaan voor de "Opslag" naar de SSD, dit is allemaal gelukt want wordt ook weergegeven cf. de vrije ruimte op de SSD. Echter, gaat het OS ook mee naar de SSD of blijft deze vanaf de SD kaart draaien. Weet iemand dit? Of hoe ik dit makkelijk kan checken?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Trackerfire

Volgens mij migreer je zo alleen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

RudolfR schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:27:
@Trackerfire

Volgens mij migreer je zo alleen data.
Dat gevoel krijg/kreeg ik dus ook. Is er een makkelijke manier om alles op de SSD te plempen wellicht?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Trackerfire

Een nieuwe installatie naar de SSD en dan vervolgens een backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sinds deze week zie ik dat elke dag na 12:00 uur de feed out tariff 1 en feed out tarriff 2 niet meer worden bijgewerkt tot de volgende dag:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NYbvyQC/Schermafbeelding-2024-05-08-171650.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DGFVX0b/Schermafbeelding-2024-05-08-171658.png

Dit was 2 dagen geleden, vandaag heb ik het weer. De rest loopt wel goed door, waar gaat het fout? Moet ik het zoeken bij Toon (via Toon komen de meterstanden binnen in HA) of op de energiemeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 20:38
Trackerfire schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:26:
Ik heb onlangs een SSD in mijn set-up gepropt. Alles is ooit geleverd op een kant en klare NUC incl. SD kaart met daarop HAOS geïnstalleerd. Ik heb een schijfmigratie gedaan voor de "Opslag" naar de SSD, dit is allemaal gelukt want wordt ook weergegeven cf. de vrije ruimte op de SSD. Echter, gaat het OS ook mee naar de SSD of blijft deze vanaf de SD kaart draaien. Weet iemand dit? Of hoe ik dit makkelijk kan checken?
Ik heb dit ook, Raspberry Pi 3, vanaf SD kaart.
SSD via USB gekoppeld en in de UI aangegeven dat ik de SSD wil gebruiken als opslag. Heeft lang en goed gewerkt.

Tot vandaag toevallig!

Willen jullie meedenken?
Raspberry Pi 3B staat in de meterkast, headless, SD kaart en SSD waar HASS OS op draait.
In mijn Unifi netwerk zie ik dat de Pi online is, maar kan niet verbinden via web en niet via SSH

Ik heb een andere Pi gepakt, SD kaart en SSD aangesloten aan mijn pc scherm en na de hele boot zie ik de melding; Home Assistant CLI is not running! Jump into emergency console…

Ik heb al rond gekeken en gezocht, maar kan geen oplossingen vinden.
Toetsenbord aangesloten en "login" getikt (kwam dat op de HA Community tegen) werkt ook niet.

--edit--
Nog meer gelezen, conclusie is opnieuw installeren en backup terugzetten. Vannacht zou een backup gemaakt worden, dus ga nu terug naar de versie van zondag. We gaan het proberen. Had mijn avond anders gepland :-(

--edit--
Ok, alles draait weer.
Opnieuw HAOS op de SD kaart gezet. Direct backup terug gezet. Daarna de koppeling met de SSD weer geactiveerd.

Alles werkt. Op één hele dikke maar.
Mijn energiemeters zijn allemaal leeg en ben dus verbruik van afgelopen maanden kwijt.

Ik baal hier van, want hoe kan ik nu ooit een database opbouwen en verbruik terugkijken en vergelijken. Doe ik het vaak? Nee. Kan ik zonder, in principe wel.
Maar ik wissel vaak van energieleverancier en vind het fijn om een eigen database te hebben om verbruik te monitoren in de seizoenen en ten opzichte van afgelopen jaren.

Weten jullie hoe ik deze data die waarschijnlijk nog wel in een backup zit weer terug kan halen?

[ Voor 26% gewijzigd door RedRayMann op 08-05-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedRayMann Je zou de database (uit de backup) eens kunnen bekijken met een SQLite viewer. En je huidige database met de SQLite Viewer addon. Long term data zit in de statistics database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Septillion schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:33:
@RedRayMann Je zou de database (uit de backup) een kunnen bekijken met een SQLite viewer. En je huidige database met de SQLite Viewer addon. Long term data zit in de statistics database.
Dank!
Vandaag niet thuis maar ga hier zeker naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:02
Ik wil mijn HA op een nieuw systeem zetten door een backup van ha terug te zetten vanaf het oude systeem. Ook wil ik dezelfde Combee II stick weer gebruiken. Kent het systeem, na terugzetten van de backup, alle Zigbee apparaten weer of moet ik ook nog een backup van de Conbee (Zigbee) maken en terugzetten?

Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:44
<knip>We houden het op een plek, crossposten wordt niet gewaardeerd

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 09-05-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@elebroek Ja, dat kan zolang je het backupt. ZHA zag gelijk met de HA Core backup meegenomen worden en voor Z2M moet je dat backupen. Als het als addon draait is dat ook niet lastig.

Enige dat je dan moet checken is of het path nog steeds klopt maar als je het by-id path gebruikt zou dat volgens mij ook gelijk goed moeten zijn.

En altijd met dit soort dingen, de oude setup wel uitzetten maar niet wipen voor de nieuwe werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:37

Tacoos

i am i

Ik heb een probleem met Home Assistant in een virtualbox VM op Ubuntu.
Na de laatste update kan ik de userinterface niet meer benaderen via de webinterface.
Virtualbox zegt dat de vm wel draait. Zowel host als VM heb ik meerdere keren herstart.
Kan ik op een of andere manier in de VM komen via commandline en nog wat redden of is alles nu verloren?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:40

_Eend_

🌻🇺🇦

Tacoos schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:26:
Na de laatste update kan ik de userinterface niet meer benaderen via de webinterface.
Virtualbox zegt dat de vm wel draait. Zowel host als VM heb ik meerdere keren herstart.
Kan ik op een of andere manier in de VM komen via commandline en nog wat redden of is alles nu verloren?
Heeft de VM geen ander IP gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:37

Seafarer

XXX

_Eend_ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Heeft de VM geen ander IP gekregen?
Zelfde idee. Eventueel, krijgt hij wel een IP?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Fijne dag voor wat onderhoud dacht ik... Heb al een paar jaar HA core draaien via snap (ubuntu server). Nu had ik gedacht om toch over te stappen op HA container maar ik wil wel graag energiestatistieken houden. Ik heb getracht handmatig een backup te restoren in de nieuwe Docker container, dat lijkt op zich goed te gaan. Maar dan krijg ik weer met geen mogelijkheid mijn usb p1 uitlezer aan de praat (device is wel zichtbaar in container maar entiteiten worden niet getoond in HA).
2 vragen: iemand een idee om de entiteiten toch weer zichtbaar te krijgen (/dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 al toegepast in Docker)? En anders, is er een manier om alleen de energiestatistieken gemigreerd te krijgen (de rest van de configuratie kan ik wel herbouwen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

@_Eend_ @Seafarer
De VM leek wel een ip te krijgen, maar was daarop niet bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
TheSelfishGene schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:00:
Fijne dag voor wat onderhoud dacht ik... Heb al een paar jaar HA core draaien via snap (ubuntu server). Nu had ik gedacht om toch over te stappen op HA container maar ik wil wel graag energiestatistieken houden. Ik heb getracht handmatig een backup te restoren in de nieuwe Docker container, dat lijkt op zich goed te gaan. Maar dan krijg ik weer met geen mogelijkheid mijn usb p1 uitlezer aan de praat (device is wel zichtbaar in container maar entiteiten worden niet getoond in HA).
2 vragen: iemand een idee om de entiteiten toch weer zichtbaar te krijgen (/dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 al toegepast in Docker)? En anders, is er een manier om alleen de energiestatistieken gemigreerd te krijgen (de rest van de configuratie kan ik wel herbouwen)...
Heb je de integratie al gecheckt? Zit die er nog in? Met het juiste USB apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheSelfishGene schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:00:
Vaak een rechtenverhaal. Simpel te controleren door de container even tijdelijk "elevated" te draaien (met hoge machtiging).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds enkele dagen lukt het maken van een dagelijkse back-up naar een netwerk share blijkbaar niet meer. De netwerk share opnieuw aanmaken helpt niet. Een lokale back-up lukt wel probleemloos.

In de supervisorlog zie ik volgende meldingen:

- Meerdere keren “Can't read backup tarfile” verwijzend naar verschillende tar-files.
- "filename './backup.json' not found"
- En ook “Found 16 backup files”.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2024-05-09 10:06:14.436 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/71e48b6b.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.437 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/2b662de0.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.437 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/846d89d7.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.437 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/34ff0ee0.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.439 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/d6e035c2.tar: "filename './backup.json' not found"
2024-05-09 10:06:14.439 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/547de523.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.440 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/a5ca7c3c.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.440 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/88b3d666.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.444 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/cf65215b.tar: "filename './backup.json' not found"
2024-05-09 10:06:14.446 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/dac8306a.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.463 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 16 backup files
2024-05-09 10:06:14.481 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/71e48b6b.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.481 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/2b662de0.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.486 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/34ff0ee0.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.487 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/d6e035c2.tar: "filename './backup.json' not found"
2024-05-09 10:06:14.489 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/547de523.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.491 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/a5ca7c3c.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.493 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/cf65215b.tar: "filename './backup.json' not found"
2024-05-09 10:06:14.493 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/dac8306a.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.493 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/846d89d7.tar: unexpected end of data
2024-05-09 10:06:14.493 ERROR (MainThread) [supervisor.backups.backup] Can't read backup tarfile /data/mounts/SynologyBackupShare/88b3d666.tar: unexpected end of data

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Heb je de integratie al gecheckt? Zit die er nog in? Met het juiste USB apparaat?
Jep, DSMR integratie, usb wordt gevonden maar entitieiten niet (meer) zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
HuismAndré schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Vaak een rechtenverhaal. Simpel te controleren door de container even tijdelijk "elevated" te draaien (met hoge machtiging).
Hm. Ik test nu met --privileged maar lijkt hetzelfde probleem te hebben. Log zegt dit soort dingen:
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:15
Het lukt mij maar niet om een fatsoenlijke json string mee te geven aan een RESTful command.

Ik probeer de api van ABRP aan te roepen met deze configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rest_command:
  abrp_telemetry:
    url: "http://api.iternio.com/1/tlm/send"
    method: post
    content_type: "application/json"
    headers: 
      Authorization: !secret abrp_key
    payload: >
      {"token": !secret abrp_token ,"tlm": "{"utc": {{ utcnow().strftime('%s') }},"soc": {{ states('sensor.byd_soc_estimate')}},"power": {{ (states('sensor.charger_current_import')|float(1)/3)|round(1)}},"speed": 0,"lat": {{ state_attr('device_tracker.byd_car','latitude') }},"lon": {{ state_attr('device_tracker.byd_car','longitude') }},"is_charging": {% if states('sensor.charger_status')=="Charging" %}1{% else %}0{% endif %},"is_dcfc": 0,"is_parked": 1}}

Als ik die payload in de developer tools plak krijg ik netjes de json die ik verwacht (zonder ingevulde token uiteraard) :
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
  "token": "!secret abrp_token",
  "tlm": {
    "utc": 1715282063,
    "soc": 83.9,
    "power": 0,
    "speed": 0,
    "lat": 52.2078024,
    "lon": 5.41304919,
    "is_charging": 0,
    "is_dcfc": 0,
    "is_parked": 1
  }
}

Met deze json in SOAPui werkt de api perfect (met handmatig ingevuld token). Als ik de service in HA aanroep krijg ik een 400 foutmelding, wat betekent dat abrp de json niet geldig vindt.

Ik vermoed dat HA nog iets doet met de payload, want in de developer tools ziet hij de uitkomst als "dict" niet als string. Als ik het geheel omsluit met enkele quotes wordt het wel een string, waarbij die quotes in de output terecht komen. Het resultaat in de service is het zelfde: abrp snapt de json niet.

Weet iemand hoe ik een json string kan opbouwen die op deze manier in een servicecall wordt gebruikt??

edit:
Blijkbaar moesten er nog quotes om de token heen. Daarna krijg ik geen foutmelding op de json meer. Wel een 401 - unauthorised. In plaats van mijn token mee te sturen krijg je in deze constructie blijkbaar letterlijk de tekst "!secret abrp_token" 8)7.
De enige manier waarop het me lukt dit token wel uit m'n secrets file te halen is het token in de url mee te geven en de héle url in de secrets.yaml op te nemen. Wel jammer want op die manier moet ik het zelfde token meerdere keren in de secrets.yaml zetten in plaats van een keer. Maar goed het werkt nu. Weer een stapje dichter bij integratie van m'n EV zonder dat de EV zelf informatie ontsluit.

[ Voor 16% gewijzigd door dixet op 10-05-2024 12:59 . Reden: Oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Nu Flitsmeister gestopt is voor de gratis versie om automatisch te starten op je telefoon heb ik een automation gemaakt voor Android (auto) telefoons:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Open FM wanneer Android auto wordt gestart. 
description: ""
trigger:
    entity_id: binary_sensor.app_X_android_auto
    to: "on"
    id: AppX
    entity_id: binary_sensor.app_Y_android_auto
    to: "on"
    id: AppY
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - AppX
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_X
            data:
              data:
                package_name: nl.flitsmeister
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - AppY
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_Y
            data:
              data:
                package_name: nl.flitsmeister

Wel even de Android auto sensor in de companion app aanzetten, daarnaast Home assistant toestemming geven om bovenop andere apps te mogen worden weergegeven.

Heb je geen Android auto maar wel een Bluetooth radio, zou je de Bluetooth verbinding als trigger kunnen kiezen.

That's all. 👍

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Tacoos schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:26:
Die van mij was dus ook niet meer benaderbaar (RPi3B+ en niet VM maar klachten zijn gelijk)

Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar een backup :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Quad Fijne vooruitgang weer :( Eigenlijk gewoon alles achter abbo. Want lees dat heel Android auto eruit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheSelfishGene Als je eerst het by-id path gebruikte en het nu als /dev/ttyUSB0 in de container laadt is het wel logisch dat het niet werkt toch?

Je zal nu in HA het path aan moeten passen naar de /dev/ttyUSB0. Alternatief zou zijn om de mapping in de container weer naar het by-id path te doen.

Overigens zou in dan als bron in je docker compose altijd het by-id path gebruiken. Want voor je het weet is het opeens /dev/ttyUSB1 geworden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheSelfishGene schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Hm. Ik test nu met --privileged maar lijkt hetzelfde probleem te hebben. Log zegt dit soort dingen:
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0'
Je moet zelf een mapping instellen bij het aanmaken van de docker container. En in het Z2M programma noem je dus niet het origineel maar de gemapte entity. Voor het gemak map je vaak 1:1 (maar het moet wel 100% kloppen, hoofdlettergevoelig en wel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO42bdFJ9wRtwn3uVq3IbXsmqbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chEapG3OKPNUfO8kvFtORkMa.png?f=fotoalbum_large

Probeer anders eerst een simpele mapping (dus niet op id want de (typ)foutgevoeligheid daarbij is erg hoog).

JSON:
1
2
3
         "host_absolute_path" : "/dev/ttyUSB0",
         "mount_point" : "/dev/ttyUSB0",
         "type" : "rw"

YAML:
1
2
serial:
  port: /dev/ttyUSB0

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:48

ManiacsHouse

Scheisse!

RedRayMann schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Die van mij was dus ook niet meer benaderbaar (RPi3B+ en niet VM maar klachten zijn gelijk)

Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar een backup :-(
Ben dus niet de enige... Hier ook niet meer te benaderen. Hoe krijg ik een backup terug als ik er niet bij kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
ManiacsHouse schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Ben dus niet de enige... Hier ook niet meer te benaderen. Hoe krijg ik een backup terug als ik er niet bij kan komen?
Goed punt, ik liet hem 1x per 3 dagen een backup uploaden naar mijn Google Drive. Daar hem ik hem vanaf getrokken.

Juist ter preventie van een corrupte SD kaart.

Heb zelf geen ervaring met VM's.
Kan je een VM ook benaderen als een harde schijf die je in een andere PC zet als Windows niet meer werkt?
Als in, dat je met een verkenner achtig iets de bestanden kan benaderen zonder dat de VM opstart?

--edit--
Ik zie net dat jij (@ManiacsHouse )nummer drie bent.

@Tacoos had de VM.
Heb jij al successen geboekt?

[ Voor 8% gewijzigd door RedRayMann op 10-05-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:48

ManiacsHouse

Scheisse!

RedRayMann schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Goed punt, ik liet hem 1x per 3 dagen een backup uploaden naar mijn Google Drive. Daar hem ik hem vanaf getrokken.

Juist ter preventie van een corrupte SD kaart.

Kan je een VM ook benaderen als een harde schijf die je in een andere PC zet als Windows niet meer werkt?
Als in, dat je met een verkenner achtig iets de bestanden kan benaderen zonder dat de VM opstart?

--edit--

@Tacoos had de VM.
Geen backup extern :| Gewoon een Rpi waar het op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

RedRayMann schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:54:
[...]

...snip...

--edit--

@Tacoos had de VM.
Hoi, ja ik heb succesvol data van de vdi getrokken, dmv deze guide:
dmv qemu-nbd een drive aangemaakt van de vdi, deze gemount en vervolgens mbv winscp over ssh de data naar mijn lokale systeem getrokken.

Mijn Home Assistant draait nu in een vm op proxmox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik draai home assistant in een docker container. Ik heb nu HACS geinstalleerd, en ik kan integrations installeren. Maar op oa Youtube zie ik dat HACS een soort dashboard lijkt te hebben met alle geinstalleerde integraties en of er updates zijn. Ik heb dat echter niet, en zie alleen een lange lijst met alle integraties die beschikbaar zijn. Moet ik nog wat apart doen voor zo'n dashboard?

Dit is wat ik zie (niet allemaal geinstalleerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI0cPm-F2OQtxDWDS2aHGQKsx44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqzqLPKeeYzAh71YXpYUWyNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door manusjevanalles op 10-05-2024 15:31 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 06:41:
@TheSelfishGene Als je eerst het by-id path gebruikte en het nu als /dev/ttyUSB0 in de container laadt is het wel logisch dat het niet werkt toch?

Je zal nu in HA het path aan moeten passen naar de /dev/ttyUSB0. Alternatief zou zijn om de mapping in de container weer naar het by-id path te doen.

Overigens zou in dan als bron in je docker compose altijd het by-id path gebruiken. Want voor je het weet is het opeens /dev/ttyUSB1 geworden ofzo.
Ik heb voor snap installatie alleen snap connect home-assistant-snap:raw-usb toegepast (https://snapcraft.io/home-assistant-snap) dat was toen voldoende. Voor de nieuwe Docker container geef ik: --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 \ mee. Het apparaat wordt ook gevonden maar de entiteiten komen dus niet door. Zal toch wel iets in de mapping zijn inderdaad (maar geen idee wat ik daar mee kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Thx, ik snap je gedachte. Ik heb volgens mij op die manier gelinkt in Docker (ken z2m niet, gewoon met Docker compose).
HuismAndré schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Je moet zelf een mapping instellen bij het aanmaken van de docker container. En in het Z2M programma noem je dus niet het origineel maar de gemapte entity. Voor het gemak map je vaak 1:1 (maar het moet wel 100% kloppen, hoofdlettergevoelig en wel).

[Afbeelding]

Probeer anders eerst een simpele mapping (dus niet op id want de (typ)foutgevoeligheid daarbij is erg hoog).

JSON:
1
2
3
         "host_absolute_path" : "/dev/ttyUSB0",
         "mount_point" : "/dev/ttyUSB0",
         "type" : "rw"

YAML:
1
2
serial:
  port: /dev/ttyUSB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheSelfishGene Voor zigbee heb je ZHA (standaard in HA) en Zigbee2MQTT (ofwel Z2M). Waarschijnlijk draai je dan het eerste.

Maar gezien het feit dat je de error krijgt waarin staat '/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0' had je dat dus als path in ZHA opgegeven. Maar nu maak je in je Docker alleen een 'dev/ttyUSB0' aan. Je zal ZHA dus nu naar het nieuwe path moeten wijzen.

En daarnaast is in je host het 'dev/ttyUSB0' path gebruiken is niet heel slim. Deze zijn namelijk random genummerd bij boot. Dus mocht er nog een ttyUSBx zijn in je machine dan kunnen die zomaar van plek wisselen. Beter dus om op je host naar je '/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0' te wijzen, die is vast. Voor in de docker container leg je de 'dev/ttyUSB0' nummering wel vast dus daar kan je dan prima hem wel gebruiken. Maar je zou hem in de container ook naar een by-serial path kunnen mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Ah, dank voor je uitleg! Mijn kennis is hier wat beperkt merk ik.
Als ik in Docker devices:
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0':/dev/ttyUSB0 meegeef zou het kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheSelfishGene Ja, als het het correcte path is. Dat dus op je host nog controleren.

Maar dan moet je alsnog in HA het path aanpassen. Je zou ook kunnen doen
YAML:
1
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
thx ik ga ermee verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Septillion schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 06:33:
@Quad Fijne vooruitgang weer :( Eigenlijk gewoon alles achter abbo. Want lees dat heel Android auto eruit is...
Wel off topic, maar wij gebruiken FM niet om te navigeren met AA. Daar hebben we Google maps voor.
Maar FM draaide wel automatisch op de achtergrond op de telefoon. Dat heb ik nu weer hersteld.

Ik heb nu wel de lusten, maar niet de lasten, en dat nog eens buitenshuis met HA. ;)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Brynnie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:44:
Sinds enkele dagen lukt het maken van een dagelijkse back-up naar een netwerk share blijkbaar niet meer. De netwerk share opnieuw aanmaken helpt niet. Een lokale back-up lukt wel probleemloos.

In de supervisorlog zie ik volgende meldingen:

- Meerdere keren “Can't read backup tarfile” verwijzend naar verschillende tar-files.
- "filename './backup.json' not found"
- En ook “Found 16 backup files”.

code:
1
Blablabla

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
For the record:

Het lijkt opgelost. De voorbije nacht werd er wel een automatische backup gemaakt naar de networkshare. Het probleem was blijkbaar dat er in de verwijzing naar de networkshare een spatie stond. Dus in plaats van bijvoorbeeld “ /volume1/HomeAssistant” stond er “ /volume1/HomeAssistant “. Dat verhinderde niet dat de networkshare gemaakt kon worden, maar wel dat er backups gemaakt werden?

Misschien moeten de developers dat eens nazien? Bug(je)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@TheFes Bedankt voor je Awair card, ziet er een stuk gelikter uit dan de standaardintegratie!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:19:
@TheSelfishGene Ja, als het het correcte path is. Dat dus op je host nog controleren.

Maar dan moet je alsnog in HA het path aanpassen. Je zou ook kunnen doen
YAML:
1
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0
Oef, eindeloos mee zitten klooien maar gefixt. De enige variant die voor mijn scenario nu werkt is:
/dev/ttyUSB0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG4X66UV-if00-port0 in de devices mapping van de container. Thx voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Over een paar maanden ga ik het huis waar ik woon volledig laten verbouwen. Hierdoor heb ik de kans weer één en ander aan smarthome apparatuur in te laten bouwen.
Ik denk zelf met name aan inbouw schakelaars zodat die lichtknoppen eindelijk geprogrammeerd kunnen worden, alsook op meerdere plaatsen slimme en/of dimbare spots.

Schiet jullie toevallig nog iets te binnen waarvan je zegt, dat is iets wat je op kunt pakken bij een volledige verbouwing (alle muren gaan eruit)? :) Kan ook voorbereiding ergens op zijn. Dacht zelf aan voorbereiding op een tablet op de manier met kiosk modus bijvoorbeeld.

Also: momenteel gebruik ik IKEA tradfri spots in combinatie met een Conbee II stick. Omdat ik de warmte van de tradfri's die ik gebruik mooier (warmer) vindt dan de Philips HUE's die ik ooit getest heb. Ik hou erg van warm licht :).
Mijn vragen aan jullie:
  • Welke (warme) spots zijn jullie favoriet?
  • Welke inbouw/opbouw lichtschakelaars of modules (op Zigbee) raden jullie aan?
Gezien ik alles toch opnieuw ga inrichten, ben ik ook bereid om over te stappen op een andere Zigbee ontvanger mocht dat nodig zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:36

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik weet niet of iemand meer informatie heeft.
Ik heb nu bijna 5 maanden een Home Assistant Green met 28 Gb geheugen waarvan er nu 65% gebruikt wordt en nog zo'n 9 Gb geheugen vrij is.
Ik heb sinds september een warmtepomp waarvan HA de gegevens opslaat, ook heb ik nog sinds een maand een omvormer en sinds twee weken een P1 meter toegevoegd. Totaal 250 entities (enabled). En 15 devices (voornamelijk van Homewizard).
Om alle gegevens te kunnen monitoren heb ik de purge verlengt van 10 dagen naar 3 maanden (100 dagen).

Vandaag kreeg de melding dat ik nog 0,4 Mb ruimte had in de database. Met de volgende melding in de logs:

2024-05-12 04:28:39.065 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.util] Error executing purge: (sqlite3.OperationalError) database or disk is full
[SQL: VACUUM]
(Background on this error at: https://sqlalche.me/e/20/e3q8)
2024-05-12 09:00:05.107 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.util] Error executing purge: (sqlite3.OperationalError) database or disk is full
[SQL: VACUUM]
(Background on this error at: https://sqlalche.me/e/20/e3q8)

Er heeft wel een purge plaatsgevonden, maar de database is nog steeds rond 8000 Mib. (sqlite version 3.44.2)

Is het maximale database geheugen maar ongeveer 8 Gb ?

Verwijzing naar meer informatie:

OperationalError
Exception raised for errors that are related to the database’s operation and not necessarily under the control of the programmer, e.g. an unexpected disconnect occurs, the data source name is not found, a transaction could not be processed, a memory allocation error occurred during processing, etc.

This error is a DBAPI Error and originates from the database driver (DBAPI), not SQLAlchemy itself.

The OperationalError is the most common (but not the only) error class used by drivers in the context of the database connection being dropped, or not being able to connect to the database. For tips on how to deal with this, see the section Dealing with Disconnects.

Helaas begrijp ik niet veel wat hiermee bedoelt wordt.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb helaas een device wat zwave heeft ipv zigbee. Zijn er nog nadelen aan een extra usb zwave module naast de skyconnect zigbee module? Veel hoger stroomverbruik ? Slechter ontvangst door twee zenders?

Mijn V&A

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
Majesty schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:22:
Over een paar maanden ga ik het huis waar ik woon volledig laten verbouwen. Hierdoor heb ik de kans weer één en ander aan smarthome apparatuur in te laten bouwen.
Ik denk zelf met name aan inbouw schakelaars zodat die lichtknoppen eindelijk geprogrammeerd kunnen worden, alsook op meerdere plaatsen slimme en/of dimbare spots.

Schiet jullie toevallig nog iets te binnen waarvan je zegt, dat is iets wat je op kunt pakken bij een volledige verbouwing (alle muren gaan eruit)? :) Kan ook voorbereiding ergens op zijn. Dacht zelf aan voorbereiding op een tablet op de manier met kiosk modus bijvoorbeeld.

Also: momenteel gebruik ik IKEA tradfri spots in combinatie met een Conbee II stick. Omdat ik de warmte van de tradfri's die ik gebruik mooier (warmer) vindt dan de Philips HUE's die ik ooit getest heb. Ik hou erg van warm licht :).
Mijn vragen aan jullie:
  • Welke (warme) spots zijn jullie favoriet?
  • Welke inbouw/opbouw lichtschakelaars of modules (op Zigbee) raden jullie aan?
Gezien ik alles toch opnieuw ga inrichten, ben ik ook bereid om over te stappen op een andere Zigbee ontvanger mocht dat nodig zijn :).
* Voldoende wandcontactdozen (stopcontacten)
* Voldoende inbouwdozen om schakelaars te kunnen plaatsen.
* Voldoende extra loze buizen naar iedere kamer. Ook tussen lokatie van modem/router en rest van netwerkspul. Je wilt mogelijk ook je modem/router op een UPS.
* Gebruik overal 3/4 (dikkere) installatiebuis ipv 5/8 (dunnere). Gescheiden buizen voor netwerk vs stroom.
* Bedraad netwerk in elke kamer, zodanig dat je geen kabels door de ruimte/langs een deur/raam hoeft te laten lopen (extra aansluitingen op een andere muur). Maak ook aansluitingen in de meterkast, op zolder en op de plek waar je glasvezel/coax binnen komt. En bij je ketel, voor je zonnepanelen, etc.
* Een blauwe draad bij elke inbouwdoos, dus ook bij schakelaars.
* Overal diepe inbouwdozen gebruiken (50mm, of meer als dat bestaat) in de muur.
* Aansluitingen voor dingen als slimme (rol)gordijnen en presence sensors (deze gaan niet op batterij). Vaak betekent dit een wandcontactdoos/usb in de buurt van het plafond.
* Als je ergens ledstrips wilt toepassen, denk dan na over hoe je hier stroom naartoe wilt krijgen. Denk aan ledstrips langs een boeideel buiten, langs een plint of plafond binnen, in een kast etc.
* Aansluitingen voor camera's, mijn voorkeur zou bedraad met PoE zijn.
* Een plek waar alle netwerk samen komt en je een (klein) 19" rack kunt plaatsen/hangen voor patchpanel(s), switch en andere netwerkapparatuur, alsmede je HA machine, NAS, UPS, router/modem etc. Hou hierbij ook rekening met een beetje ventilatie/geluid van apparatuur.
* Denk na over de plaats van airco en afvoeren
* Denk na over de plaats van luidsprekers. Inbouwaansluitingen zijn mogelijk (gebruik een extra buis), denk aan de lengte van de draad.
* Denk na over voeding van je slimme deurbel (met camera?), kan dit met PoE?

Let op dat veel van de bouwbedrijven hier geen of weinig kaas van hebben gegeten.

Wat coordinators betreft: kijk ook eens naar de SLZB-06 coordinator.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:16
Guys even een vraagje. Ik heb gisteren een Philips hue lamp opgehangen en er kwam een dimmer switch bij.
Ik wil deze dimmer gebruiken via home assistant voor deze lamp. Via automations kan dit en dat moet ik dan manueel instellen.
Ik vroeg me af of er ook een standaard automation is dat ik kan inladen zodat deze dimmer switch met de standaard knoppen deze lamp kan aansturen. Ben wat lui van nature :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
Yarisken schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:32:
Guys even een vraagje. Ik heb gisteren een Philips hue lamp opgehangen en er kwam een dimmer switch bij.
Ik wil deze dimmer gebruiken via home assistant voor deze lamp. Via automations kan dit en dat moet ik dan manueel instellen.
Ik vroeg me af of er ook een standaard automation is dat ik kan inladen zodat deze dimmer switch met de standaard knoppen deze lamp kan aansturen. Ben wat lui van nature :-)
Er zijn blueprints om de automatisering met dimmers makkelijker te maken. Ik gebruik deze: https://community.home-as...itch-rwl020-rwl021/255048

Ik weet niet of je ZHA gebruikt en of je dezelfde dimmer hebt, maar met een beetje Googlen zou het goed moeten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 12-05-2024 13:52 ]

[Aylin]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
@Yarisken En als je een andere dimmer hebt, dan moet je even zoeken naar de juiste blueprint voor jouw dimmer. Dat kan op de Blueprint Exchange op de fora van Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Workaholic schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:41:
Ik heb helaas een device wat zwave heeft ipv zigbee. Zijn er nog nadelen aan een extra usb zwave module naast de skyconnect zigbee module? Veel hoger stroomverbruik ? Slechter ontvangst door twee zenders?
Mijn mini PCtje gebruikte kaal 2,xW, nu met een Sonoff P en ZWave.me stick (+ nog een SATA SSD naast de NVME van de 2,xW) en alle software er op (stuk of 15 tot 20 containers denk ik) zal het verbruik denk ik rond de 5W liggen (8W uit stopcontact incl UPS). Dus extra verbruik valt wel mee. Maar zal ook afhankelijk van hardware zijn, zowel de stick als PC (sommige zijn meteen onzuinig als je ook maar iets van USB insteekt).

Interferentie hoef je je geen zorgen over te maken. Zigbee gebruikt 2,4GHz, ZWave on Europa ergens in de 800MHz. Totaal andere frequentie dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musicpixel
@Majesty Nog een paar toevoegingen:

* Bedenk waar je Wifi accesspoints wilt plaatsen of hangen. Daar heb je liefst ook stroom en bedraad netwerk (evt PoE)
* Denk aan je tuin: waar moet verlichting komen, stroompunten. Heb je een grote tuin, dan wil je misschien ook bedraad netwerk achter in de tuin (naar schuur of garage) voor een extra accesspoint of een zigbee netwerkcoordinator: in dat geval misschien een ruime buis om later nog (extra) draden in te kunnen trekken. Gebruik aparte buizen voor elektra en data/overig en leg ze niet vlak naast elkaar.
* Denk na over een buitenkraan, wil je automatische slimme beregening?
* Led strip boven/onder je keukenkasten (zorg voor stroompunten), hoe doe je het als je een onderbreking in je ledstrip hebt, bijv bij bovenkasten links en rechts van een afzuigkap.
* Grote voortuin en een losse brievenbus aan de straat? Wil je een sensor om te registreren of er post is? Is het bereik dan voldoende?
* Denk na over opladen elektrische auto en monitoring, schakelen.
* Misschien wil je een tablet oid in de keuken voor recepten, muziek? Moet eenvoudig te vervangen/upgraden zijn, want een keuken gaat veel langer mee dan een tablet.

[ Voor 3% gewijzigd door musicpixel op 13-05-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Ik gebruik de homewizard app om het verbruik van een bepaald device te volgen.
Nu wil ik dit eigenlijk nabouwen in homeassistant.
Wat ik vooral handig vind, is de grafiek en het verbruik op een tijdspanne.. Maar dat je onderaan kan aanpassen per dag/week/maand/jaar en "nu"

Als ik kijk in home assistant naar de energy cards, heb je daar de energy date selection card en de device energy graph, maar ik kan daar helaas niet 1 device aan koppelen.

Ik kan wel een max device zetten, maar dit toont enkel de grootste verbruiker en dus geen specifiek device.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Om soortgelijke app van homewizard te krijgen,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zal wel iets simpels over het hoofd zien, maar het lukt me niet.

Ik heb vanmiddag een Home Assistant Cloud aangemaakt en dat Nabu Casa Account zie ik gewoon staan in HA-app op mijn telefoon. Dus ik verwacht dat als ik niet thuis ben of de wifi uitzet op mijn telefoon dat ik evengoed met de HA-app mijn dashboard kan bekijken, maar helaas.

Welke stap mis ik nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

hjs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:15:
Ik zal wel iets simpels over het hoofd zien, maar het lukt me niet.

Ik heb vanmiddag een Home Assistant Cloud aangemaakt en dat Nabu Casa Account zie ik gewoon staan in HA-app op mijn telefoon. Dus ik verwacht dat als ik niet thuis ben of de wifi uitzet op mijn telefoon dat ik evengoed met de HA-app mijn dashboard kan bekijken, maar helaas.

Welke stap mis ik nu?
Je hebt een speciale HA cloud url, je moet je app even aanpassen onder instellingen > servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Beekforel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:21:
[...]

Je hebt een speciale HA cloud url, je moet je app even aanpassen onder instellingen > servers.
stap 1 vind ik, maar instellingen > servers ???

Neem aan dat dit stap 1 is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPmJXaeMYtSi6ihIDr6Dei2CDiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cZfrB4cQyJKvmAceGMdqQSNQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
Meer mensen laatst van dat je van buitenaf niet meer kan inloggen?

Ik deed altijd via wireguard op mijn Fritzbox. Echter kan ik gewoon wel bij mijn Nas :X .En heb net even bij mijn duckdns gekeken maar ip adres nog steeds het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
Amdwarrior schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:35:
Meer mensen laatst van dat je van buitenaf niet meer kan inloggen?

Ik deed altijd via wireguard op mijn Fritzbox. Echter kan ik gewoon wel bij mijn Nas :X .En heb net even bij mijn duckdns gekeken maar ip adres nog steeds het zelfde.
Intern, dus zonder vpn, lukt nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
-Casper schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Intern, dus zonder vpn, lukt nog wel?
Ja dan werkt alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PeteSplit Ik durf niets over maximale DB grote te zeggen. Maar meen dat ik die van mij vroeger (voor heel wat optimalisaties) wel eens 12GB heb gezien.

Maar ondanks dat zou ik je aanraden de purge gewoon op 10 dagen te zetten. Tegenwoordig heeft HA Long term statistics die voor altijd een samenvatting per uur maakt. Dit is voor terugblikken meeeeeer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

hjs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:35:
[...]

stap 1 vind ik, maar instellingen > servers ???

Neem aan dat dit stap 1 is.
[Afbeelding]
In de app, mist een stap. Instellingen > Companion App > servers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Beekforel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:21:
[...]

@hjs
Dit is ook nog niet klaar !!
Je krijgt nog een melding voor zoiets van een “Afstandsbediening” die je dan in moet stellen (schuifje).
Dus nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Septillion schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:46:
@PeteSplit Ik durf niets over maximale DB grote te zeggen. Maar meen dat ik die van mij vroeger (voor heel wat optimalisaties) wel eens 12GB heb gezien.

Maar ondanks dat zou ik je aanraden de purge gewoon op 10 dagen te zetten. Tegenwoordig heeft HA Long term statistics die voor altijd een samenvatting per uur maakt. Dit is voor terugblikken meeeeeer dan voldoende.
Ik heb een warmtepomp aangeschaft in september van het een kwam het ander, voor een goede instelling en werking, ben ik de warmtepomp gaan uitlezen via modbus, maar had graag toch een soort opslag, zodat ik kan terug kijken wat de instellingen en het gedrag van de warmtepomp is geweest. Gekozen voor home assistant green en de purge verhoogt, zodat dit de winterperiode kan dekken. LTS heb ik nog niet en je moet dan de entiteiten ook van een state_class voorzien (die ze via modbus/esp32 niet hadden). Ik heb veel geregistreerd op papier, de HA green voldoet eigenlijk niet daarvoor. Kreeg vandaag de melding dat de database vol was (8050 Mib) terwijl ik nog 8 Gb vrij heb op de schijf. Ik heb nu ook meerdere entiteiten excluded, waaronder een polling van 15 sec naar een omvormer, die ik onlangs aan HA heb gehangen. Ook een repack toegevoegd, nu eens kijken hoeveel ik uiteindelijk gebruik en nodig heb.
Maar je hebt gelijk als je de HA gebruikt voor automatisering, dan heb je geen behoefte aan een grote database. Even omdenken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinevb
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 23:08
Draai HA (laatste versie) al meer dan een jaar bare metal op HP Elitedesk 800 G2 Mini. Gebruik ook AdGuard. Toevallig dat ik vanmiddag de statistieken van AdGuard eens bekeek en daarbij viel me op dat er spontaan een gebruiker dns.local.has.io (172.30.32.3) is verschenen die ongeveer de helft van de dns-queries voor zijn/haar rekening neemt. De gemiddelde responstijd hierbij is maar liefst rond de 1000 ms. Het gaat vooral om verzoeken naar Buienradar, Sems portal en Solaredge. Andere verzoeken, zoals naar 110.1.168.192.in-addr.arpa leveren altijd het antwoord NXDOMAIN op. Ik heb werkelijk geen idee wat dit is. Ik weet wel dat het IP niet op mijn LAN voorkomt en het dus 'vanzelf' is ontstaan. Heeft iemand idee wat dit kan zijn en hoe er mee omgegaan moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Toinevb schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:14:
Draai HA (laatste versie) al meer dan een jaar bare metal op HP Elitedesk 800 G2 Mini. Gebruik ook AdGuard. Toevallig dat ik vanmiddag de statistieken van AdGuard eens bekeek en daarbij viel me op dat er spontaan een gebruiker dns.local.has.io (172.30.32.3) is verschenen die ongeveer de helft van de dns-queries voor zijn/haar rekening neemt. De gemiddelde responstijd hierbij is maar liefst rond de 1000 ms. Het gaat vooral om verzoeken naar Buienradar, Sems portal en Solaredge. Andere verzoeken, zoals naar 110.1.168.192.in-addr.arpa leveren altijd het antwoord NXDOMAIN op. Ik heb werkelijk geen idee wat dit is. Ik weet wel dat het IP niet op mijn LAN voorkomt en het dus 'vanzelf' is ontstaan. Heeft iemand idee wat dit kan zijn en hoe er mee omgegaan moet worden?
Staat wel wat online, is een soort van call home van HA

https://community.home-as...o-dns-container/339584/20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:09

Church of Noise

Drive it like you stole it

Hatelijk dit - dit zou opt-in, niet opt-out moeten zijn...
En de opt-out is zelf niet 'solide', bij elke restart van het systeem (niet van Home Assitant zelf) moet het commando om de fallback te disablen opnieuw gedraaid worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Quad schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Wel off topic, maar wij gebruiken FM niet om te navigeren met AA.
Wie wel? Sowieso is navigeren met FM ehmmm, ruk. Overstappen naar Waze is ook nog een optie, werkt sowieso beter en (nog) geen paywall.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
musicpixel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:51:
[...]

* Voldoende wandcontactdozen (stopcontacten)
* Voldoende inbouwdozen om schakelaars te kunnen plaatsen.
* Voldoende extra loze buizen naar iedere kamer. Ook tussen lokatie van modem/router en rest van netwerkspul. Je wilt mogelijk ook je modem/router op een UPS.
* Gebruik overal 3/4 (dikkere) installatiebuis ipv 5/8 (dunnere). Gescheiden buizen voor netwerk vs stroom.
* Bedraad netwerk in elke kamer, zodanig dat je geen kabels door de ruimte/langs een deur/raam hoeft te laten lopen (extra aansluitingen op een andere muur). Maak ook aansluitingen in de meterkast, op zolder en op de plek waar je glasvezel/coax binnen komt. En bij je ketel, voor je zonnepanelen, etc.
* Een blauwe draad bij elke inbouwdoos, dus ook bij schakelaars.
* Overal diepe inbouwdozen gebruiken (50mm, of meer als dat bestaat) in de muur.
* Aansluitingen voor dingen als slimme (rol)gordijnen en presence sensors (deze gaan niet op batterij). Vaak betekent dit een wandcontactdoos/usb in de buurt van het plafond.
* Als je ergens ledstrips wilt toepassen, denk dan na over hoe je hier stroom naartoe wilt krijgen. Denk aan ledstrips langs een boeideel buiten, langs een plint of plafond binnen, in een kast etc.
* Aansluitingen voor camera's, mijn voorkeur zou bedraad met PoE zijn.
* Een plek waar alle netwerk samen komt en je een (klein) 19" rack kunt plaatsen/hangen voor patchpanel(s), switch en andere netwerkapparatuur, alsmede je HA machine, NAS, UPS, router/modem etc. Hou hierbij ook rekening met een beetje ventilatie/geluid van apparatuur.
* Denk na over de plaats van airco en afvoeren
* Denk na over de plaats van luidsprekers. Inbouwaansluitingen zijn mogelijk (gebruik een extra buis), denk aan de lengte van de draad.
* Denk na over voeding van je slimme deurbel (met camera?), kan dit met PoE?

Let op dat veel van de bouwbedrijven hier geen of weinig kaas van hebben gegeten.

Wat coordinators betreft: kijk ook eens naar de SLZB-06 coordinator.
Fantastisch, veel dank! Ook voor je andere post, daar heb ik erg veel aan :).
Heb je zelf nog voorkeur / tips voor inbouw modules met betrekking tot schakelaars en/of wandcontactdozen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• musicpixel
@Majesty Nóg een paar toevoegingen:

* Kies een populair merk/systeem schakelmateriaal. Ikzelf heb Gira Standaard 55. Dan is het makkelijker om elementen van andere merken er in te laten passen (bijv Senic voor Gira), wit is ook makkelijker dan alu.
* Kies zoveel mogelijk voor inbouwramen met losse elementen ipv gecombineerde units. Bij die laatste is het lastig om beide aansluitingen te gebruiken als je een slimme stekker gebruikt. In mijn situatie heb ik combinaties van 2wcd, 3wcd, 2wcd+netw, 2wcd+netw+speaker, 2wcd+spk+netw+coax (hier gaan dus 4 pijpjes naartoe), en bij elke schakelaar(groep) minstens 1 wcd (dan heb je altijd een blauwe draad).
* Hou er rekening mee dat als je verhuist, de volgende bewoner waarschijnljik geen smarthome wil. Dus het moet relatief makkelijk zijn om alles om te bouwen naar een traditionele setup. Misschien moet je eerst alles traditioneel installeren en dan pas de boel slim maken. Tenzij de elementen zowel slim als dom kunnen werken, zoals bijv de ecodim.07 dimmers (die zijn voor traditionele, niet slimme lampen).
* Zorg voor stroompunten etc voor zonwering buiten en waar je deze gaat schakelen.
* Vroeger, voor HA, had ik schakeldraden van een schakelaar op de muur naar een wandcontactdoos lopen. Soort van poor man's domotica. Bij 3 wcd's in een inbouwraam kon ik er dan eentje schakelen met een schakelaar op de muur. Als je toch draden gaat trekken, zou je dat ook kunnen doen. Je zou dan ipv een slimme stekker in de wcd ook een slimme inbouwmodule achter de schakelaar kunnen monteren. Als de draad er eenmaal ligt (hoeft niet aangesloten te zijn) kun je later beslissen wat je wilt.
* Auitomatische raamopeners (o.a. voor bovenlichten) bestaan ook. Mogelijk stroom en schakelaar voor nodig.

O ja, en qua netwerk: kies voor keystones voor je inbouwelementen en patchpanel. Zorg dat je netjes werkt. Hou voldoende overlengte aan op de plek waar je patchpanel komt zodat je later nog wat kunt aanpassen of verplaatsen. Er zijn ook keystones voor bijv hdmi, coax of usb(c)
Ik heb hier alles op CAT6. Kan bij niet al te grote lengtes als het goed is 10 Gbit aan.
Let ook op dat je netwerk-installatie-kabel neemt, dus met stugge kern, en dat het full-copper is, dus niet met alu kern. Ik heb jaren geleden (toen nog niet iedereen internet had ;) ) alles bij netwerkproducten.com vandaan. Sowieso staat daar de nodige info om je verder te helpen.

En dan nog een stukje over de badkamer.
* Mocht je daar 12V Hue spots willen toepassen: deze hebben een volgens mij een bolle voorkant, waardoor ze niet in een armatuur met glaasje passen. Het kan even zoeken zijn voor geschikte verlichting.
* Mocht je willen meten of de douche aan staat, dan zou dat kunnen door een temperatuurmeter op de waterleiding. Zorg dan dat je zowel bij de leiding van de douche, het bad en de wastafel afzonderlijk kunt om elk te kunnen meten. Hier liep ik zelf tegenaan want ik kan alleen bij de centrale leiding die naar alle 3 gaat.
* Als je in de toekomst iets van een slimme spiegel wilt hou dan rekening met de ruimte en aansluitingen daarvoor, achter de spiegel of beter buiten de badkamer als dat kan.

Nog wat over ledstrips: zorg dat ze later eenvoudig te vervangen zijn, net als de drivers/trafo's. Over 10+ jaar is het moeilijk om van een specifieke leverancier/merk nog een vervanger te krijgen als het proprietary aansluitingen zijn. Zelfde geldt eigenlijk voor andere producten.

O ja, wandcontactdozen in (vaste) kasten zijn ook handig!

En bedenk ook of je een beamer wilt.

[ Voor 30% gewijzigd door musicpixel op 12-05-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:48
Toinevb schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:14:
Is dat niet gewoon een Docker IP-adres, die integraties (ik neem even aan dat je die gebruikt) moeten wel info van het net afhalen en gebruiken dus DNS om er bij te komen. Lijkt me vrij gebruikelijk en zie niet zo snel wat het bezwaar zou moeten zijn.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 193 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.