Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Huub- schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:12:
Ik heb een Wi-Fi kWh meter 1-fase MID van HomeWizzard, in HA geeft deze de waarde weer in W (unit_of_measurement: W), ik wil deze data graag in kWh gebruiken. Hoe kan ik dat het beste doen in HA?
Er is wel een verschil tussen kW en kWh. Maar als je van watt naar kilowatt wilt kun je een template sensor maken en de waarde van je huidige sensor door 1000 delen.

[ Voor 27% gewijzigd door Slinkos op 27-01-2023 12:24 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:40
Slinkos schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Er is wel een verschil tussen kW en kWh. Maar als je van watt naar kilowatt wilt kun je een template sensor maken en de waarde van je huidige sensor door 1000 delen.
Thx, heb je toevallig een voorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Huub- Wil je nu Kw of kWh? Laatste is dus een integraal over tijd en niet een 1 op 1 omzetting. Daarvoor kan je de Riemann sum gebruiken. Let wel op dat dit onnauwkeurigheid kan geven met de werkelijkheid.

Wil je alleen naar kW, dan zou ik even wachten tot HA 2023.2, daar wordt dat een instelling bij de enity (ook al had ik dat liever als instelling bij het weergeven gezien...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
_Mitchie_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:56:
Zijn er meer mensen die na update van Home Assistant core-2023.2.0b2 de volgende waarschuwingen van Dsmr reader in de logs zien ?

code:
1
2
3
4
5
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l1 has device class voltage, state class measurement and unit V thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l2 has device class voltage, state class measurement and unit V thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l3 has device class voltage, state class measurement and unit V thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2 has device class current, state class measurement and unit A thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3 has device class current, state class measurement and unit A thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22"
https://github.com/home-assistant/core/issues/86769

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Dat ticket heb ik zelf aangemaakt, maar aangezien er niemand nog op gereageerd had was benieuwd of er mensen zijn op tweakers die misschien het zelfde in hun logs zien. Zag trouwens gisteren dat je jij ook een ticket had gemaakt inzake dsmr reader maar dat ging over gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, er zijn wat wijzigingen gedaan aan de validatie van sensoren in 2023.2. Dit is een melding daarvan.

Zou voor woensdag opgelost moeten zijn, en kan je nu veilig negeren in je logs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29
Ik heb wat leuks (subjectief ;) ) wat ik even wilde delen.
Op mijn poort had ik een Aqara zigbee deursensor gezet. Om via HA een belletje te krijgen als de poort open gaat. Om dat die Aqara niet echt voor buiten bedoeld is, heb ik een aantal kleine zwarte behuizingen gekocht van 50x35x15mm. Klein dus. De deursensor en het passieve deel heb ik beide in zo'n doosje gezet.
In de hoop dat het zo nog wat intact blijft. beter dan zonder, denk ik in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfObAkNhYDns-cGk9Z41GerB_M8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPbpNKLdWoj0ydlMvJmj62o0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4szprNVdClenlyeLg1g2-_alYSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGvM7dABqnUEH3Ij944euEdf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEtsJjkcSl38__b4220itbaVOhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJKNiNpB1J51DFlrIxWbbQ3l.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnywVqVJHbHtqFiFE2bs7WfnfP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AynZRkFhfDzIHDvQ7uHBfHbZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHgrCR9Kj96p2EZD7drnhCTk4o8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ergBDln1jveQOH3Xjrg8ccvx.jpg?f=fotoalbum_tile

Mocht iemand belangstelling hebben voor de kleine doosjes, Ik heb er nog een paar extra (4, dus 2 paar). Ik had wel wat moeite om de goede te vinden op Internet. Vooral voor het elektronische deel, moest ik het doosje wel een beetje aanpassen. Wat dingetjes wegvijlen en hij zit er iets scheef in. Maar dat maakt voor de werking niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat een leuk idee!

Zit het daar beneden niet op een kwetsbare plek? (Mijn referentie is "pubers met fiets" :+ )

[ Voor 72% gewijzigd door Hmmbob op 27-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Creatieve oplossing inderdaad. Vraag me wel af hoe de batterij het houdt bij vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
synoniem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:18:
Creatieve oplossing inderdaad. Vraag me wel af hoe de batterij het houdt bij vorst.
Tja dat is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag mijn was- en droogsessies op een goedkoop tarief laten lopen. Momenteel nog een vast contract, maar binnenkort mogelijk over naar dynamisch.

Nu hebben zowel mijn aeg wasmachine, droger en vaatwasser de mogelijkheid tot startuitstel. Ik zou dat kunnen combineren met een notificatie met het te verwachten laagste tarief voor de komende nacht, om vervolgens het aantal uren uitstel in te voeren. Maar er zijn nog leukere oplossingen;

De 3 apparaten zijn al lang voorzien van een powerplug met stroommeting. Daarnaast gaan zowel vaatwasser als wasmachine verder nadat ze stroomvoorziening zijn geweest. De droger helaas niet (die gaat stand-by nadat de stroom er weer opgaat). Ik zou ze zo natuurlijk kunnen starten, en na korte tijd stroomloos maken door de powerplug te schakelen, en die op een goedkoop moment (in de nacht) weer in te schakelen.

Paar vragen:

Wie heeft ook zoiets bedacht en evt uitgevoerd?

Kan het regelmatig en tijdens een was/droogprogramma stroomloos maken van een apparaat kwaad?

Zou er een manier zijn om ook mijn droger vanzelf verder te laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:31

Quad

Doof

synoniem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:18:
De Aqara doet het fantastisch.
In mijn brievenbus functioneert het ruim een jaar, en nog steeds 100%, al zal dat wel niet zo zijn. :P
Maar door de zon in de avond haalt hij zomers met gemak >40 graden. En in de winter zoals laatst komt de temperatuur wel onder 0.

Gaat prima.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Hmmbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:13:
Wat een leuk idee!
Zit het daar beneden niet op een kwetsbare plek? (Mijn referentie is "pubers met fiets" :+ )
Oei. Moet ik ervaren. Ik wilde hem niet te hoog doen, want dan zitten ze zo in het zicht. De poort gaat deze kant open, dus ik denk/hoop dat die fietsband er niet tegenaan zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ahbart schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:04:
Ik heb wat leuks (subjectief ;) ) wat ik even wilde delen.
Op mijn poort had ik een Aqara zigbee deursensor gezet. Om via HA een belletje te krijgen als de poort open gaat. Om dat die Aqara niet echt voor buiten bedoeld is, heb ik een aantal kleine zwarte behuizingen gekocht van 50x35x15mm. Klein dus. De deursensor en het passieve deel heb ik beide in zo'n doosje gezet.
In de hoop dat het zo nog wat intact blijft. beter dan zonder, denk ik in ieder geval.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Mocht iemand belangstelling hebben voor de kleine doosjes, Ik heb er nog een paar extra (4, dus 2 paar). Ik had wel wat moeite om de goede te vinden op Internet. Vooral voor het elektronische deel, moest ik het doosje wel een beetje aanpassen. Wat dingetjes wegvijlen en hij zit er iets scheef in. Maar dat maakt voor de werking niet uit.
Goed idee! Ik heb echt een cheap ass oplossing bedacht voor hetzelfde probleem: het ding van de houder halen, inpakken in plastic en vervolgens vastschroeven (zipzakje ondersteboven). Ook prima waterdicht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ahbart schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Oei. Moet ik ervaren. Ik wilde hem niet te hoog doen, want dan zitten ze zo in het zicht. De poort gaat deze kant open, dus ik denk/hoop dat die fietsband er niet tegenaan zal komen.
Nu nog het slot half smart maken, zodat je kunt checken of de poort op slot zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 22:43
Quad schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:20:
[...]

De Aqara doet het fantastisch.
In mijn brievenbus functioneert het ruim een jaar, en nog steeds 100%, al zal dat wel niet zo zijn. :P
Maar door de zon in de avond haalt hij zomers met gemak >40 graden. En in de winter zoals laatst komt de temperatuur wel onder 0.

Gaat prima.
Gebruik zo'n zelfde Aqara als regenmeter (https://community.home-as...-zigbee-rain-gauge/255379), batterij gaat lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:31

Quad

Doof

koelkast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:20:
Ik wil graag mijn was- en droogsessies op een goedkoop tarief laten lopen. Momenteel nog een vast contract, maar binnenkort mogelijk over naar dynamisch.

Nu hebben zowel mijn aeg wasmachine, droger en vaatwasser de mogelijkheid tot startuitstel. Ik zou dat kunnen combineren met een notificatie met het te verwachten laagste tarief voor de komende nacht, om vervolgens het aantal uren uitstel in te voeren. Maar er zijn nog leukere oplossingen;

De 3 apparaten zijn al lang voorzien van een powerplug met stroommeting. Daarnaast gaan zowel vaatwasser als wasmachine verder nadat ze stroomvoorziening zijn geweest. De droger helaas niet (die gaat stand-by nadat de stroom er weer opgaat). Ik zou ze zo natuurlijk kunnen starten, en na korte tijd stroomloos maken door de powerplug te schakelen, en die op een goedkoop moment (in de nacht) weer in te schakelen.

Paar vragen:

Wie heeft ook zoiets bedacht en evt uitgevoerd?

Kan het regelmatig en tijdens een was/droogprogramma stroomloos maken van een apparaat kwaad?

Zou er een manier zijn om ook mijn droger vanzelf verder te laten gaan?
ik denk dat je hier eens kan kijken: GENETX in "Je favoriete automatisering op de frontpage"
review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ahbart schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Ze moeten ook weer de andere kant op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Hmmbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Ze moeten ook weer de andere kant op :+
>:)
Mijn gedachte was dat je dan je fiets niet tegen de deur duwt :D Gaat zo lastig open dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Heeft er iemand ervaring met Reolink Video Doorbellen i.c.m. Home Assistant?

Ik heb deze intergratie via HACS geinstalleerd: https://github.com/JimStar/reolink_cctv

Na wat stoeiwerk voor elkaar gekregen om de deurbel toe te kunnen voegen.
Maar de motions blijven op clear staan, ook krijg ik het niet voor elkaar om een automation te maken waarmee ik een melding krijg op mn mobiel;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMUwqoZJYLpu6xF45VkXuWQCcd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pFfQWRGT9jcDb6vXr9k6GVIT.png?f=user_large

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
De deurbel functioneerd prima in de Reolink app, dus de deurbel functioneert prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:58
nachtwaker schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:34:
Heeft er iemand ervaring met Reolink Video Doorbellen i.c.m. Home Assistant?

Ik heb deze intergratie via HACS geinstalleerd: https://github.com/JimStar/reolink_cctv

Maar de motions blijven op clear staan, ook krijg ik het niet voor elkaar om een automation te maken waarmee ik een melding krijg op mn mobiel;

[Afbeelding]

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
De deurbel functioneerd prima in de Reolink app, dus de deurbel functioneert prima
Ik heb mijn Reolink deurbel net binnen, nog geen kans gehad om hem aan te sluiten maar zag dat er in de 2023.1 al een officiële Reolink-integratie zat. In 2023.2 wordt deze nog wat uitgebreid, zie release notes: https://rc.home-assistant...#other-noteworthy-changes

Is dat wellicht een betere optie? Er zitten dan ook binary sensors in voor beweging, aanbellen, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:34
ahbart schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:31:
[...]

>:)
Mijn gedachte was dat je dan je fiets niet tegen de deur duwt :D Gaat zo lastig open dan.
Nee, Maar wel met minimale inspanning je er door wurmt en dus regelmatig met je trapper de deurpost (en daarmee mogelijk je sensor?) een beuk geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Ronker32 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Ik heb mijn Reolink deurbel net binnen, nog geen kans gehad om hem aan te sluiten maar zag dat er in de 2023.1 al een officiële Reolink-integratie zat. In 2023.2 wordt deze nog wat uitgebreid, zie release notes: https://rc.home-assistant...#other-noteworthy-changes

Is dat wellicht een betere optie? Er zitten dan ook binary sensors in voor beweging, aanbellen, et cetera.
Oh ok, had inderdaad ook de officeele integratie erin gezet maar daar kon ik niet veel mee. Even een paar dagen dan wachten en hopelijk werkt het dan allemaal wat beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 10:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

mr.DJ95 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:22:
Hoe gaan jullie om met automations die je niet meerdere keren achter elkaar of per dag wil activeren?

Voorbeeld, mijn auto gaat voorverwarmen zodra ik langs de bewegingssensor ben gelopen voordat ik de badkamer in ga. Ik wil niet dat als ik thuis werk die meerdere keren af gaat. ik heb het al beperkt door een condition dat die alleen tussen 07:00 en 09:00 mag triggeren.
Ik zou een number/binairy (helper) ophogen naar 1/on als de automation start en deze 1x per dag resetten. En de automatisering alleen starten als die helper niet 1/on is.

[ Voor 5% gewijzigd door JoepW op 27-01-2023 14:57 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
@pentode en @Septillion graag toch nog even bevestiging nodig... Zojuist heb ik een lasdoos + perilex stopcontact besteld. Daarbij een perilex stekker + snoer. Verder een Sonoff Dual R3.

Nu heb ik dus een perilex stopcontact op zolder waar de ventilatie op aangesloten zit. N, L1, L2, L3 (en aarde). Nu moet ik dus zorgen dat van de nieuwe stekker (die gaat immers in dat stopcontact) de N naar de lasdoos gaat (vertakt naar het nieuwe stopcontact en naar de Sonoff) L (bruin) kan dan naar L op de Sonoff én direct door naar het nieuwe stopcontact. L2 en L3 van het oude stopcontact zijn overbodig en kunnen afgedopt worden in de lasdoos (ik ga de knop beneden in de keuken niet gebruiken). L2 en L3 van het nieuwe stopcontact gaan op de L-outs van de Sonoff. Klopt toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAuTYLjD5jFQJoSQ2-MIQcK5WoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrtkaYr9CB0BRYRzeTs0ijZD.jpg?f=fotoalbum_large

---edit---
De twee L-in op de Sonoff zijn onderling verbonden.

[ Voor 21% gewijzigd door barrymossel op 27-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@barrymossel
Stekker N => Sonoff N + Stopcontact N
Stekker L1 => Sonoff L + Stopcontact L1
Sonoff Out1 => Stopcontact L2
Sonoff Out2 => Stopcontact L3
Stekker PE => Stopcontact PE

Hierbij ga ik er van uit dat L1 de permanente spanning is. Gezien er ongeveer 100 standaarden zijn voor een Perilex stekker, meet na wat de N is en wat de permanente spanning!

De schakelaar in de keuken zou je ook nog aan kunnen sluiten. Zeker als je er Tasmota of ESPhome op zet kan je deze dan gewoon vrij als input gebruiken (detached of in een script ofzo).
Stekker L2 => Sonoff S1
Stekker L3 => Sonoff S2

Een van die twee gaat dan je schakelaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-01-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
koelkast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Goed idee! Ik heb echt een cheap ass oplossing bedacht voor hetzelfde probleem: het ding van de houder halen, inpakken in plastic en vervolgens vastschroeven (zipzakje ondersteboven). Ook prima waterdicht:)
Ik heb ook zoiets gedaan. Boterhamzakje gebruikt en die meerdere keren omheen gedaan. Vervolgens met tape omwikkeld. Deze is nu bezig met zijn tweede winter. 't is wel een dingetje als de batterij vervangen moet worden...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ahbart schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:04:
Voor degene met een 3D-printer (of die iemand kennen met een printer): er zijn al mensen die waterdichte doosjes voor de Aqara deursensor hebben ontworpen. Voorbeeldjes:

Model 1
Model 2
Model 3

Er zijn sowieso best veel modelletjes om de mogelijkheden van deze sensor te vergroten:

Babyhekje
Regenmeter
Enkele raamhendel-sensor
Dubbele raamhendel-sensor

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
nachtwaker schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:34:
Heb je dit ingesteld:
For the motion detection to work, Home Assistant must be reachable via HTTP from your local network. So when using HTTPS internally, motion detection will not work. This is the Reolink firmware bug: it fails to send ONVIF notifications to HTTPS webhooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ronker32 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:49:

De officiele integratie ondersteunt (nog) niet de visitor sensor (dus het daadwerkelijke event wanneer er op de deurbel wordt gedrukt), wat het voor nu dus redelijk nutteloos maakt. Maar er wordt hard aan gewerkt en zo te zien in 2023.2 beschikbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 12:02

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:29:
Ik heb een lamp die zichzelf inschakelt. Hoe kan ik dit verder troubleshooten?

Heb deconz en een conbee2 en dit is een lohonsoho dimmer. Ik weet zeker dat niemand deze lamp aanschakelt.

Het is elke keer ca 6 minuten na uitschakeling 😫
[Afbeelding]
Aangezien ik geen oplossing gevonden krijg voor het automatisch op ingeschakeld zetten van deze lamp ben ik op zoek naar een workaround.

Iets buiten HA zet het apparaat op ingeschakeld. Terwijl de lamp niet aan gaat. Nu dacht ik als workaround een automatisering te maken die de lamp uitschakelt als dit gebeurd. Kom er alleen niet uit met welke trigger/condition dit op te lossen. Iemand een idee?

De lamp wordt alleen maar aan/uit geschakeld door een automatisering die door een button wordt getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:47
Weet iemand hoe ik onderstaande meters voor maand en jaar totalen krijg ik kWh ipv Wh.
Ik zou dus willen zien: 25.028 kWh ipv 25.028,3850

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a672c-7GM0kEij2rtUWMMwNiIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IAHVTFsO5r4pJe6sfCbc8MG6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn2FOFB_u7FcfRc2wYeZR__0seM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6g05NDsvhDW8i6VNiP9w5VdK.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Flappie op 27-01-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:49

Sharky

Skamn Dippy!

Sharky schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:23:
Zijn er meer mensen die hun connectie tussen Google Home en Nabu Casa kwijt zijn? Ik kan niks meer bedienen en bij opnieuw linken krijg ik een error. Wel balen want ik gebruik dat dagelijks.
Voor hen die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Google Home zag geen apparaten meer en kon ook niet meer opnieuw linken via Nabu Casa. Ik heb een ticket ingeschoten en ik kreeg na wat heen en weer mailen het advies alle apparaten niet meer te exposen richting Google Home, opnieuw te linken en dan voorzichtig alles weer te exposen. Dat werkte perfect en het probleem is opgelost.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26
Keiran schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Kijk eens naar https://tailscale.com/

Edit: Deze kun je toevoegen aan je HA en dan op afstand benaderen via je telefoon o.i.d. Werkt vlekkeloos!
Heb dit ingesteld en het werk perfect.
Iedereen bedankt voor het meedenken! 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik probeer bij stijging van de vochtigheid in mijn badkamer een binary sensor te schakelen.

In de volgende code krijg ik een foutmelding: "Property value_template is not allowed”. Als ik het vervang door "state" werkt het wel. Iemand een idee waarom?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- binary_sensor:
    - name: bath_humidity_change
      value_template: >-
          {% set humid = states('sensor.badkamer_1_humidity')|int(default=0) %}
          {% set avg = states('sensor.badkamer1_humidity_change')|int(default=0) %}
          {% set thresh = 5 %}
          {{ (humid - avg) > thresh }}

De avg sensor komt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: statistics
    name: "badkamer1 humidity average"
    entity_id: sensor.badkamer_1_humidity
    state_characteristic: average_linear
    max_age:
      minutes: 60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Septillion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
@barrymossel

Hierbij ga ik er van uit dat L1 de permanente spanning is. Gezien er ongeveer 100 standaarden zijn voor een Perilex stekker, meet na wat de N is en wat de permanente spanning!

De schakelaar in de keuken zou je ook nog aan kunnen sluiten. Zeker als je er Tasmota of ESPhome op zet kan je deze dan gewoon vrij als input gebruiken (detached of in een script ofzo).
Stekker L2 => Sonoff S1
Stekker L3 => Sonoff S2

@Septillion Helder uitgelegd. Heb zelf geen ervaring met de Sonoff Dual R3. Wel met Shelly's.
@barrymossel De Sonoff moet in de schakel modus staan. Zo te lezen.
Eventueel eerst een lamp(en) erop aansluiten in plaats van de ventbox. Dan is te zien wat het doet.
En inderdeed goed nameten. Niet met zo'n schroevendraaier met een lampje erin.
Liefst met een Duspol ;-P
Tip: In een niet aangegoten losse Perilex stekker kunnen de aansluitpennen worden verwisseld.
Door de stekker open te maken. En de pennen met draad en al naar een andere positie te verplaatsen. Draden hoeven dan niet losgemaakt te worden.
Dit kan soms handig zijn. Om zo de juiste kleur codering of aansluiting toe te passen.(Ook bij kookplaten)

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 27-01-2023 21:34 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:05
Heb een wel heel basic vraag, maar krijg het al tijden niet opgelost:

Draai home assistant op een RPi 3b, in het netwerk zit onder andere een Synology NAS. Ooit had ik de integratie met de NAS draaien, maar krijg het niet meer werkend...

Als ik de integratie toevoeg, vul ik bij host het lokale ip-adres 192.168.1.100 in, bij user een speciale admin user, bij password het bijbehorende password , bij poort 5000, vinkjes bij 'Maakt gebruik van een SSL-certificaat' en 'SSL-certificaat verifiëren' staan uit.

De speciale admin user is gedefinieerd en aktief, wachtwoord is goed, kan er gewoon mee aanloggen op de NAS.

Zowel NAS DSM 415+, als HA zitten op de laatste software versies.

Als ik vervolgens op Opslaan druk, krijg ik als foutmelding: 'Onverwachte fout'. In het logboek staan geen foutmeldingen...

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door __Erik__ op 27-01-2023 20:53 . Reden: typo, aanvullingen ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Flappie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:49:
Weet iemand hoe ik onderstaande meters voor maand en jaar totalen krijg ik kWh ipv Wh.
Ik zou dus willen zien: 25.028 kWh ipv 25.028,3850

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het makkelijkst is om de beta te installeren of woensdag de stable. Daarin kun je dat in de entity settings aanpassen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
__Erik__ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:43:

Draai home assistant op een RPi 3b, in het netwerk zit onder andere een Synology NAS. Ooit had ik de integratie met de NAS draaien, maar krijg het niet meer werkend...

Als ik de integratie toevoeg, vul ik bij host het lokale ip-adres 192.168.1.100 in, bij user een speciale admin user, bij password het bijbehorende password , bij poort 5000, vinkjes bij 'Maakt gebruik van een SSL-certificaat' en 'SSL-certificaat verifiëren' staan uit.

De speciale admin user is gedefinieerd en aktief, wachtwoord is goed, kan er gewoon mee aanloggen op de NAS.

Als ik vervolgens op Opslaan druk, krijg ik als foutmelding: 'Onverwachte fout'. In het logboek staan geen foutmeldingen...

Even een snelle wilde gok, probeer eens port 5001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

__Erik__ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:43:

Draai home assistant op een RPi 3b, in het netwerk zit onder andere een Synology NAS. Ooit had ik de integratie met de NAS draaien, maar krijg het niet meer werken...

De speciale admin user gedefinieerd, wachtwoord is goed, kan er gewoon mee aanloggen op de NAS.

Nieuwe integratie en resten oude verwijderen. HA opnieuw opstarten. Nu zou er een new device discovered moeten worden... (Weet niet hoe dat in het Nederlands heet.)

Andere mogelijke oorzaken:
En two-factor authenticatie staat uit. Port 5001 geprobeerd.
De oude integratie is (nog niet) verwijderd.
Firewall op de RPi
ip adres van de RPi is op de Synology geblokkeerd door te veel verkeerde logins.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 27-01-2023 21:29 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 10:01
Wollie91 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Heb dit ingesteld en het werk perfect.
Iedereen bedankt voor het meedenken! 🙂
Goed om te horen! Ook via een mede Tweaker ontdekt en dit is echt een super makkelijke em snelle oplossing om je lokale netwerk op afstand te benaderen! 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

is er een methode om de "Monitor individual devices" bij je energie log elke 24 te laten resetten of bv het wisselend verbruik te tonen ?

Ik heb een shelly die het verbruik van mijn "media meuk" (tv,ps4, iptv-box enzv) meet en doel ervan was te zien wanneer men gebruikt maakt van welke "diensten" die er zijn.

TzT zal ik dit anders doen maar voor nu is het standpunt meten = weten

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:13:
is er een methode om de "Monitor individual devices" bij je energie log elke 24 te laten resetten of bv het wisselend verbruik te tonen ?

Ik heb een shelly die het verbruik van mijn "media meuk" (tv,ps4, iptv-box enzv) meet en doel ervan was te zien wanneer men gebruikt maakt van welke "diensten" die er zijn.

TzT zal ik dit anders doen maar voor nu is het standpunt meten = weten
Je kunt de cycle optie gebruiken hiervoor denk ik? Ik heb in mijn sensors de volgende config staan:

code:
1
2
3
daily_energy_returned_offpeak:
    source: sensor.energy_production_tarif_1
    cycle: daily

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
@Septillion & @pentode thanks... Gelukkig begrijp ik het nu! Had even de bevestiging nodig. Ik zal e.e.a. nog checken voor de veiligheid.

En inderdaad de SW kan ik gewoon aansluiten. Ik ga sowieso Tasmota flashen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41
Even een interesse vraag:

Zijn er hier mensen die het voor elkaar hebben dat je voor 99,9% geen fysieke schakelaar meer gebruikt in huis om lampen te schakelen (dus alles aan de hand van beweging/tijd/dag?

Ik gebruik hier al jaren lampen (d.m.v. beweging) in de gang, overloop, toilet, badkamer. Dit alles naar volle tevredenheid.
Iedereen die hier ook komt moet er heel even aan wennen, maar vindt het enorm handig en functioneel.

Nu zou ik dit alleen het liefst door willen trekken naar het hele huis, maar zoals jullie wellicht begrijpen zitten er altijd uitzonderingen op het schakelen van een slim huis.

Dus zijn er mensen die dit door het hele huis voor elkaar hebben, en zo ja, hoe gaan jullie om met die 'uitzonderingen'?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvandeK
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:24:

Zijn er hier mensen die het voor elkaar hebben dat je voor 99,9% geen fysieke schakelaar meer gebruikt in huis om lampen te schakelen (dus alles aan de hand van beweging/tijd/dag?

Ik gebruik hier al jaren lampen (d.m.v. beweging) in de gang, overloop, toilet, badkamer. Dit alles naar volle tevredenheid.
Iedereen die hier ook komt moet er heel even aan wennen, maar vindt het enorm handig en functioneel.

Nu zou ik dit alleen het liefst door willen trekken naar het hele huis, maar zoals jullie wellicht begrijpen zitten er altijd uitzonderingen op het schakelen van een slim huis.

Dus zijn er mensen die dit door het hele huis voor elkaar hebben, en zo ja, hoe gaan jullie om met die 'uitzonderingen'?
Mijn verlichting gaat voor het overgrote deel automatisch. Er zijn slechts enkele plekken waar ik nog een fysieke schakelaar gebruik om de verlichting te schakelen.

De meerwaarde van automatiseren in die ruimtes is daar zo laag dat ik het niet de moeite waard vind.

Fotografie voor beginners | Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33

Welke uitzonderingen zijn er dan? Stil op de bank voor de TV zitten? Met een mmwave sensor wordt je dan wel gedetecteerd, of gebruik een sensor of de TV aan staat middels SmartTV integratie, smartplug met energiemeting, ... (werkt natuurlijk niet bij bezoek, maar grotere kans dat er dan wel weer voldoende beweging is of plaats sensoren onder de banken en stoelen, of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Iemand tips voor fysieke knoppen, liefst meerdere per remote, om dingen te kunnen bedienen? Heb secondair ook ESPhome draaien met Bluetooth (voor sommige sensoren) dus mocht het niet direct via bijvoorbeeld WiFi kunnen is dat een optie?

Heb bijvoorbeeld luxaflex die ik nu via HA bedien met de app, maar wil fysieke knoppen om o.a. deze te kunnen bedienen (scènes). Ook om bijvoorbeeld licht te dimmen e.d.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@Wachten...

Ik heb hier de afgelopen weken 2 Fp1 mmwave sensoren in gebruik genomen voor de beneden verdieping. In de woonkamer,
hal en keuken werkt alles nu hier op bewegings sensoren en aanwezigheids detectie in combinatie met lux sterkte.
De mmwave sensoren detecteren ook toenadering, en het weglopen binnen hun bereik. Dus in de keuken bijvoorbeeld gaat het
licht feller als er aanwezigheid is, en vervolgens weer minder als je er weer weg bent.

Eigenlijk dek ik alles af, met 2 x een Fp1, 1x een motionsensor in de woonkamer + lux, en 1x in de gang.

Overigens heb ik de taken verspreid over 2 systemen. Het aan/uit lux gedeelte door een HC3, en de mmwave door HA.

De inbouw schakelaars zijn overigens nog werkzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 28-01-2023 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Deze vraag is/wordt vaker gesteld. Uitzonderingen zijn er altijd. Ja hoe ver ga je met automatiseren. Moet wel leuk blijven.
Hier in huis wordt onder andere Rhasspy te saam met een Respeaker gebruikt. Dan roep je 's morgens het wakewoord en goede morgen. En dan gaan bepaalde lichten aan en wordt verteld wat de temperatuur buiten is. In het Nederlands(Vlaams accent).
Wil je 's avonds een boek (voor)lezen dan roep je wakewoord daarna lezen of voorlezen en dan gaan bepaalde lampen feller branden. Roep je boek dicht dan gaan de lampen weer dimmen ;-P
Verder hangen hier Lanbon display's met OpenHasp reuze handig om uitzonderingen op de regel te bedienen.
In het Home Assistant - Show je setup is al het nodige voorbij gekomen.
Assist is/wordt toegevoegd aan HA. Is te lezen op de Tweakers front, (is dat een iteratie op conversation?) Want ik had al zo'n mic icoontje rechtsboven. In het HA dashboard.

[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 28-01-2023 10:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
ppeterr schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Even een snelle wilde gok, probeer eens port 5001
Nee, helaas, de foutmelding verandert dan wel naar "Kan geen verbinding maken"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik ben nu een paar weekjes met HA bezig na jaren Domoticz.

Ik ben helemaal om, maar ik loop alleen vast met mijn rolluik.

Somfy RTS, werkt in Domoticz perfect met een RFXcom en is heel simpel toe te voegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaA4bWAs3oqdE0NPMRRa1NW49Mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rHVnb66WsM7cf8W10UgNfrJg.png?f=user_large

Dan is dit wat ik zie als settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwQ1DzFL-t-z32JN5U9I68BrbII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOqfjSoviL7FAyjdM4pLkwGb.png?f=fotoalbum_large

Dan de RFXCom aan de Pi4 met HA en klik aan klik uit detecteert hij vanzelf (heb nog een paar oude schakelaars voor wat tuinlampjes) maar het luik dus niet.

Dit gevonden https://community.home-as...fxtrx-device-setup/317005
Maar ik doe iets niet goed denk ik.

De oplossing handmatig invoeren
Did you try to add one device manually via the integration menu ? (like the one you mention on your first post: 071a000001010101)
071a000000000001 is dan denk ik wat ik moet invullen in HA als ik de code in Domoticz zie?

Ik weet niet of er eventueel ook andere oplossingen zijn, ik heb namelijk ook een Somfy IO zonnescherm. De Somfy tahoma is een dure oplossing maar wellicht is er wel iets wat ik nog niet gevonden heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
__Erik__ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Nee, helaas, de foutmelding verandert dan wel naar "Kan geen verbinding maken"...
Heb je zoals @pentode al voorgesteld heeft, eens 2fa uitgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
pentode schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Nieuwe integratie en resten oude verwijderen. HA opnieuw opstarten. Nu zou er een new device discovered moeten worden... (Weet niet hoe dat in het Nederlands heet.)

Andere mogelijke oorzaken:
En two-factor authenticatie staat uit. Port 5001 geprobeerd.
De oude integratie is (nog niet) verwijderd.
Firewall op de RPi
ip adres van de RPi is op de Synology geblokkeerd door te veel verkeerde logins.
Dank, het was het laatste, om de één of andere reden was het IP-adres van de RPi op de Synology geblokkeerd... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
ppeterr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Heb je zoals @pentode al voorgesteld heeft, eens 2fa uitgezet?
Nee, heb ik sowieso niet aanstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
PnD schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Aangezien ik geen oplossing gevonden krijg voor het automatisch op ingeschakeld zetten van deze lamp ben ik op zoek naar een workaround.

Iets buiten HA zet het apparaat op ingeschakeld. Terwijl de lamp niet aan gaat. Nu dacht ik als workaround een automatisering te maken die de lamp uitschakelt als dit gebeurd. Kom er alleen niet uit met welke trigger/condition dit op te lossen. Iemand een idee?

De lamp wordt alleen maar aan/uit geschakeld door een automatisering die door een button wordt getriggerd.
Als ik me goed herinner staat de lamp fysiek niet aan maar alleen in HA toch? Dan zou je misschien kunnen checken adhv stroomverbruik of hij echt aan staat of niet. Dus de trigger is dan lamp=aan en condition=stroomverbruik 0

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Zijn er meer mensen waarbij het energy dashboard naar de knoppen is bij de laatste 2 beta's?

Ik heb 2 lege vakken staan

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 20:11
Ik zag dat de prijzen van Enever.nl voor gas niet meer doorkwamen, ondanks dat ik een token had aangemaakt. Ik dacht dat er eerst stond dat je m 5000 keer per maand kon aanroepen, maar dat blijkt dus 250 keer te zijn. Eigenlijk is dat wel genoeg ook, omdat de prijzen dagelijks wijzigen. De voorbeelden in dit topic verversen echter vaker, maar dat gaat dus niet meer werken. Ik los het nu op door de scan_interval op 90000 seconden (25 uur) te zetten. En dan trigger ik elke ochtend een automation die de waarde ophaalt. Heb ik maar 31 API calls nodig per maand (ik haal enkel gasprijzen op). Zo heb ik dat gedaan:

sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: rest
  resource: https://enever.nl/api/gasprijs_vandaag.php?token=vulhierjetokenin
  name: Current gas price GSL
  unique_id: current_gas_price_gsl
  force_update: true
  scan_interval: 90000
  device_class: monetary
  unit_of_measurement: €/m³
  value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsGSL | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
  json_attributes_path: "$.data.0"
  json_attributes:
    - "datum"

automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Enever GSL REST API
description: Update de gasprijs om 7:05
trigger:
  - platform: time
    at: "07:05:00"
condition: []
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.current_gas_price_gsl
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 12:02

PnD

like in Pinda ^_^

Slinkos schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Als ik me goed herinner staat de lamp fysiek niet aan maar alleen in HA toch? Dan zou je misschien kunnen checken adhv stroomverbruik of hij echt aan staat of niet. Dus de trigger is dan lamp=aan en condition=stroomverbruik 0
Helaas de schakelaar heeft geen condition stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik krijg Home Assistant niet gekoppeld aan Google Home.
Ik heb vanalles geprobeerd maar ik blijf maar na een minuut of zo de melding krijgen van Google Home dat er iets mis is gegaan. Hij geeft eerst aan dat Home Assistant is gekoppeld maar daarna dus deze melding.
Ik koppel via Nabu Casa, ook daar al uitgelogd en opnieuw ingelogd.
Ook via 4G geprobeerd of via ander device maar steeds zelfde resultaat.
Ook heb ik maar 1 device geselecteerd, dacht misschien dat er teveel devices gekoppeld moesten worden maar maakt allemaal niet uit. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85FFVDSVBZurK30cZeeRg21ouMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4aGjerhMON2onnV8ahLAL7X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4EqCy1qZ8x3b4hVEmbTEGWYAXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HLUtFvbjDxdEU7Dgmwr6cd3C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 00:42
Tralapo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Niemand die hier een oplossing of ander idee voor heeft? Ik kom er nog steeds niet uit.
Ik gebruik voor grafieken het voorbeeld dat hier wordt gegeven.
https://github.com/kotope/ha_nordpool_cheapest_hours
Dat is gebaseerd op de nordpool integratie voor dagprijzen, maar misschien heb je er wat aan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02
Zit met een schuin oog te kijken naar een video deurbel en eigenlijk wil ik ook wel mijn huidige Foscam C2 camera's vervangen door wat betere devices (de beelden daarvan komen nu binnen op een Synology NAS die eigenlijk alleen nog daarvoor gebruikt wordt). Integratie en event detectie in Home Assistant zijn dan natuurlijk ook vereisten.

Mijn HP T630 Thin Client (met daarop Proxmox en Home Assistant OS) heeft nog wel wat processing power over dus Frigate zou misschien een optie zijn? Nu hebben Reolink camera's blijkbaar ook goede persoon detectie (dus is Frigate wellicht weer overkill / niet nodig en een stuk minder gepruts) of ga ik sowieso Frigate nodig hebben voor het opslaan van recordings waarop beweging te zien is?

Voorkeur is ook om Wifi camera's te gaan gebruiken (en een Wifi deurbel) ipv de PoE varianten, naar welke camera's / merken zou ik eens moeten kijken (prijscategorie 100-150 euro)?

[ Voor 5% gewijzigd door Douwe63 op 28-01-2023 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
@barrymossel

Stekker L2 => Sonoff S1
Stekker L3 => Sonoff S2

Gelukt hoor! Past helaas net niet in de lasdoos, maar ik maak de doos wel dicht met ducttape. Hangt toch op zolder.
Heb nu drie standen en de schakelaar wordt gezien door Tasmota. Die ga ik gebruiken om de automations te overrulen, bijvoorbeeld als we hebben gegourmet en we de hele nacht de ventilatie aan willen hebben.
Verder op basis van humidity op de badkamer de ventilatie hoog. En op basis van tijd ook. Liefst wil ik nog een air quality sensor die merkt dat er gekookt wordt. Iemand daarvoor nog een tip? Overweeg nu die van Ikea met een ESP erin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:34:
Zijn er meer mensen waarbij het energy dashboard naar de knoppen is bij de laatste 2 beta's?

Klopt is een bekend en reeds opgelost issue. Gaat mee met de volgende beta release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:34:

Ik draai in een separate VM ook de dev versie, en kan bevestigen dat het daarin weer werkt, het geldt voor alle grafieken op basis van long term statistics

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 28-01-2023 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

barrymossel schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Gelukt hoor! Past helaas net niet in de lasdoos, maar ik maak de doos wel dicht met ducttape. Hangt toch op zolder.
Heb nu drie standen en de schakelaar wordt gezien door Tasmota. Die ga ik gebruiken om de automations te overrulen, bijvoorbeeld als we hebben gegourmet en we de hele nacht de ventilatie aan willen hebben.
Verder op basis van humidity op de badkamer de ventilatie hoog. En op basis van tijd ook. Liefst wil ik nog een air quality sensor die merkt dat er gekookt wordt. Iemand daarvoor nog een tip? Overweeg nu die van Ikea met een ESP erin...
Mooi dat 't gelukt is. Heb hier de lasdoosdeksel met trekbandjes verstevigd. Tegen open ploppen.

Maak zelf gebruik van de bme680. Die zit gekoppeld via i2c aan een esp8266. Dat kan ook bijvoorbeeld een esp32 zijn. Op de esp draait esphome. De bme meet de vochtigheid in de badkamer. Ook andere waarden zijn te meten. Er hangen er hier vijf. Op verschillende plekken.

Die van Ikea de Vindriktning (hack a day for the aficionado's) schijnt ook wel aardig te werken. Geen ervaring mee.
En matter komt er aan. (artikel bij the Verge, wel in het Engels) En op Tweakers. Dus mocht je het ha virus 2023Q1234 te pakken krijgen...

Ben nu ook meer zigbee producten aan het gebruiken. .
Deze Aquara air quality monitor Zigbee is ook fraai.
Want nu hangen hier overal geknutselde dingen ;-P

[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 28-01-2023 20:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
pentode schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Mooi dat 't gelukt is. Heb hier de lasdoosdeksel met trekbandjes verstevigd. Tegen open ploppen.

Maak zelf gebruik van de bme680. Die zit gekoppeld via i2c aan een esp8266. Dat kan ook bijvoorbeeld een esp32 zijn. Op de esp draait esphome. De bme meet de vochtigheid in de badkamer. Ook andere waarden zijn te meten. Er hangen er hier vijf. Op verschillende plekken.

Die van Ikea de Vindriktning (hack a day for the aficionado's) schijnt ook wel aardig te werken. Geen ervaring mee.
En matter komt er aan. (artikel bij the Verge, wel in het Engels) En op Tweakers. Dus mocht je het ha virus 2023Q1234 te pakken krijgen...

Ben nu ook meer zigbee producten aan het gebruiken. .
Deze Aquara air quality monitor Zigbee is ook fraai.
Want nu hangen hier overal geknutselde dingen ;-P
Ik ben ook benieuwd wat deze gaat kosten (Zigbee neem ik aan)... https://www.iculture.nl/n...tyrka-binnenluchtmonitor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
@barrymossel daar zat ik ook naar te kijken. Die ziet er wel leuk uit als je een schermpje wil. Het voordeel van de vindriktning is wel dat die iets subtieler is en niet zo opvalt.
Hier is een goede uitleg over de mod.
https://style.oversubstan...e-assistant-with-esphome/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Een awair is wel een mooi apparaatje. Gaan nu voor 99 op Amazon schijnt. Hier wordt er veel over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb enkele automations ingesteld om wanneer bijv. de stekker van de wasmachine ziet dat deze onder de 10 watt verbruikt voor 60 seconden we een melding krijgen, maar het lijkt erop dat deze trigger ook wordt afgeschoten wanneer de state van 'unavailable' naar 0 gaat.

Weet iemand toevallig of/hoe ik hier op kan filteren, het liefst zonder een sensor te maken die als state altijd 0 of hoger houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
RoTeK70 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:02:
Ik krijg Home Assistant niet gekoppeld aan Google Home.
Ik heb vanalles geprobeerd maar ik blijf maar na een minuut of zo de melding krijgen van Google Home dat er iets mis is gegaan. Hij geeft eerst aan dat Home Assistant is gekoppeld maar daarna dus deze melding.
Ik koppel via Nabu Casa, ook daar al uitgelogd en opnieuw ingelogd.
Ook via 4G geprobeerd of via ander device maar steeds zelfde resultaat.
Ook heb ik maar 1 device geselecteerd, dacht misschien dat er teveel devices gekoppeld moesten worden maar maakt allemaal niet uit. Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opgelost, probleem zat bij Google, dag later werkt. het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Oon schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:59:
Ik heb enkele automations ingesteld om wanneer bijv. de stekker van de wasmachine ziet dat deze onder de 10 watt verbruikt voor 60 seconden we een melding krijgen, maar het lijkt erop dat deze trigger ook wordt afgeschoten wanneer de state van 'unavailable' naar 0 gaat.

Weet iemand toevallig of/hoe ik hier op kan filteren, het liefst zonder een sensor te maken die als state altijd 0 of hoger houdt?
Ik had hetzelfde euvel, neem een template condition op in je automation om unavailable en unknown states weg te filteren. Enige is mocht je sensor tijdens een wasbeurt van unavailable/unknown direct naar onder de threshold (bij jou 10W) gaan, dan execute hij de actions niet. Dat laatste is voor mij acceptabel (kleine kans denk ik).
Python:
1
{{ trigger.from_state.state != "unavailable" and trigger.from_state.state != "unknown"  }}

[ Voor 15% gewijzigd door Cadezo op 29-01-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Cadezo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Ik had hetzelfde euvel, neem een template condition op in je automation.
Python:
1
{{ trigger.from_state.state != "unavailable" and trigger.from_state.state != "unknown"  }}
Toegevoegd, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Megalomania schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:47:
Een awair is wel een mooi apparaatje. Gaan nu voor 99 op Amazon schijnt. Hier wordt er veel over gesproken.
Moest even zoeken, maar op amazon.de inderdaad 99 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
TheFes schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Moest even zoeken, maar op amazon.de inderdaad 99 euro
Ik heb er 1 besteld. Mocht er iemand een leuke automation hebben graag, altijd in voor wat inspiratie.

Volgende stap zou zijn om een luchtreiniger te kopen voor in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Oon schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:59:

Ik gebruik een input boolean als helper om te bepalen of de wasmachine aanstaat. Deze wordt aangezet als de wasmachine>1500W verbruikt (dat is een piek aan het begin van het programma). Pas als deze helper "aan" staat en de waarde komt onder de 5W, dan triggert de waarschuwing

https://github.com/hmmbob...ttic/washing_machine.yaml

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 29-01-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Xqlus1ve schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:02:
Vraagje, als ik een Robodock wil toevoegen aan HA moet ik hem in Xiaomi Home app registreren (Miio Cloud), kan ik hierna weer terug schakelen naar de Roborock telefoon app of werkt dat dan niet meer met HA?

Heb geprobeerd terug te zoeken in de vorige twee dele van dit topic maar nog niet kunnen vinden. :?
Ik ben uiteindelijk overgegaan op de Xiaomi app, die is vrijwel helemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:34

RoyK

Hobby tekenaar

Goedemorgen allemaal,

Sinds gisteren bezit ik een mini pctje welke in de meterkast staat met daarop Home Assistent. Het eerste wat ik werkend wil krijgen is Adguard home. Maar tot op heden zonder succes en zit ik middels een beetje vast.

Mijn router is een Netgear R7000 en heeft niet de prettigste UI. Bij iedere aanpassing moet het ding opnieuw booten (frustrerend).

Wat ik heb gedaan:
-DHCP in de router uitgezet en het IP-adres van de Home Assistent gereserveerd.
-DHCP in Adguard geactiveerd met IP range 192.168.1.50 tot 200

Moet ik nu nog iets in de router doen? Hoe kan ik tegen de router zeggen dat de Home Assistent de DNS regelt? Moet ik daar bij DNS het IP van de Home Assistent invullen en dan Secundair DNS leeg laten?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RoyK schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:35:
Moet ik nu nog iets in de router doen? Hoe kan ik tegen de router zeggen dat de Home Assistent de DNS regelt? Moet ik daar bij DNS het IP van de Home Assistent invullen en dan Secundair DNS leeg laten?
Yup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Bongoarnhem schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Ik ben uiteindelijk overgegaan op de Xiaomi app, die is vrijwel helemaal hetzelfde.
Xiaomi app is vrijwel het zelfde, echter veel trager, video functie werkt niet, en gebruik liever de Roborock app omdat dat een prettigere UI heeft.

Verder zie het Robotstofzuiger topic voor informatie om de Roborock app te kunnen gebruiken i.c.m. HASS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Na 2 dagen prutsen vraag ik toch weer om hulp: ik probeer een energiekosten dashboard te maken en wil daarvoor simpelweg de verbruikte kWh (dus de meterstand) hebben. Daarvoor tel ik laag + hoog tarief op en trek daar productie laag + hoog vanaf met de volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

- platform: template
  sensors:
    meterstand:
      unit_of_measurement: 'kWh'
        {{ ( (states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')|float) + (states('sensor.sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|float) ) - 
        ( (states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1')|float) + (states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2')|float) ) | round(2)  }}

Yaml lijkt goed, alleen is de nieuwe sensor unavailable. Misschien een timing ding want het duurt altijd even voordat die P1 waardes doorkomen. Zet HA dan bij opstarten gelijk de hele sensor (en alles wat hierop is gebaseerd) op unavailable?

How maak ik dat deze continue wordt bijgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02:12
Ik ben onlangs ook aan de Home Assistant gegaan en het is nog allemaal best wel intimiderend. Ik draai HA in een docker container op een DS218+ synology NAS (nadat ik eerst geleerd had wat een container is :) ). Ik maak het mezelf dus wel wat moeilijker omdat ik zo geen supervised HA draai, maar momenteel is m'n RAM wat te krap om HA in een virtual machine te draaien.

Ik loop nu vast op het integreren van m'n SensorPush temp+luchtvochtigheid sensoren, ik heb 2 sensoren en de SensorPush wifi gateway. Via HACS heb ik al de SensorPush repository toegevoegd en volgende code heb ik toegevoegd aan m'n configuration.yaml, uiteraard met m'n echte username en paswoord:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# SensorPush login.
sensorpush:
  username: [username]
  password: [password]

sensor:
  - platform: sensorpush 

Maar vanaf dat punt verlies ik de draad wat. Onder Settings > Devices & Services krijg ik het volgende als ik op SensorPush zoek en de SensorPush integration probeer toe te voegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auPSc57Gxi8xKpMKLWPP5RBRmeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5h7GyrzIzX5YbIh9se8HCRA9.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb heb ik dus mijn device(s) (sensorpush) niet succesvol toegevoegd aan mijn configuration.yaml? Voor de goede orde, ik heb HA ook al een paar keer opnieuw gestart :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
superduper schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:55:
Na 2 dagen prutsen vraag ik toch weer om hulp: ik probeer een energiekosten dashboard te maken en wil daarvoor simpelweg de verbruikte kWh (dus de meterstand) hebben. Daarvoor tel ik laag + hoog tarief op en trek daar productie laag + hoog vanaf met de volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

- platform: template
  sensors:
    meterstand:
        {{ ( (states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')|float) + (states('sensor.sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|float) ) - 
        ( (states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1')|float) + (states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2')|float) ) | round(2)  }}

Yaml lijkt goed, alleen is de nieuwe sensor unavailable. Misschien een timing ding want het duurt altijd even voordat die P1 waardes doorkomen. Zet HA dan bij opstarten gelijk de hele sensor (en alles wat hierop is gebaseerd) op unavailable?

How maak ik dat deze continue wordt bijgehouden?
Uhm, als je je waardes uit P1 haalt, dan is dat de meterstand..

Test verder je template eens in developer tools > states.
Je moet om errors te voorkomen ofwel defaults voor de float filters gebruiken, ofwel een availability template

En je gebruikt het legacy template format, ik zou aanraden het nieuwe format te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

RoyK schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:35:
Goedemorgen allemaal,

Sinds gisteren bezit ik een mini pctje welke in de meterkast staat met daarop Home Assistent. Het eerste wat ik werkend wil krijgen is Adguard home. Maar tot op heden zonder succes en zit ik middels een beetje vast.

Mijn router is een Netgear R7000 en heeft niet de prettigste UI. Bij iedere aanpassing moet het ding opnieuw booten (frustrerend).

Wat ik heb gedaan:
-DHCP in de router uitgezet en het IP-adres van de Home Assistent gereserveerd.
-DHCP in Adguard geactiveerd met IP range 192.168.1.50 tot 200

Doe het in stapjes:
Eerst dhcp nog door de Netgear laten doen.
Bij de Netgear dhcp dns settings het ip adres van Adguard invullen. Tweede(secundaire) kan leeg of soms hetzelfde invullen.
Home Assistant een vast ip adres geven. Bedoel je dat met gereserveerd.
Het netwerk kan in de war raken door deze wijzigingen dan duurt het even voordat alles weer werkt.
Gebruik zelf twee lokale (apart ijzer) dns servers. PI-hole's met oa unbound. Want dan kan er eentje down voor onderhoud.
Opmerking: Als ha herstart of moet rebooten is er even geen dns. Ben je veel met de ha config ed bezig, dan is herstart vaak nodig. 'het internet' ligt er dan tijdelijk uit. Een tweede dns server ondervangt dat.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 29-01-2023 11:49 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

TheFes schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Uhm, als je je waardes uit P1 haalt, dan is dat de meterstand..

Test verder je template eens in developer tools > states.
Je moet om errors te voorkomen ofwel defaults voor de float filters gebruiken, ofwel een availability template

En je gebruikt het legacy template format, ik zou aanraden het nieuwe format te gebruiken
De p1 meter geeft er 4 die ik dus wil samenvatten als 1 bruikbare waarde om mee te rekenen (ik heb toch geen hoog/laag tarif).

Als ik handmatig de state op een waarde set dan werkt alles.

Ik weet niet wat een availability template is, dus dan ga ik me daarin verdiepen.

Met het nieuwe format kreeg ik een sytax fout: iets van document sep required, dus ik wilde eerst focussen op de sensor zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 29-01-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
superduper schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:29:
[...]

De p1 meter geeft er 4 die ik dus wil samenvatten als 1 bruikbare waarde om mee te rekenen (ik heb toch geen hoog/laag tarif).

Ik weet niet wat een availability template is, dus dan ga ik me daarin verdiepen.

Met het nieuwe format kreeg ik een sytax fout: iets van document sep required, dus ik wilde eerst focussen op de sensor zelf.
https://www.home-assistan...nsor-configuration-format
Hierbij de config opties voor het legacy format.

En ik zou dus beginnen met je template werkend krijgen in developer tools > template

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

TheFes schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:30:
[...]

https://www.home-assistan...nsor-configuration-format
Hierbij de config opties voor het legacy format.

En ik zou dus beginnen met je template werkend krijgen in developer tools > template
Ik heb de code iets aangepast naar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6

{% set a = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float %}
        {% set b = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float %}
        {% set c = states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1') | float %}
        {% set d = states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2') | float %}
        {{ ((a +b)-(c+d)) | round(2) }}

en als ik dat in die template tester gooi komt daar keurig een waarde uit die ik zoek. Het lijkt dus mis te gaan dat hij tijdens starten van de sensors.yaml de waardes nog niet heeft en hem daarna ook niet meer update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
superduper schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb de code iets aangepast naar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6

{% set a = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float %}
        {% set b = states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float %}
        {% set c = states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1') | float %}
        {% set d = states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2') | float %}

en als ik dat in die template tester gooi komt daar keurig een waarde uit die ik zoek. Het lijkt dus mis te gaan dat hij tijdens starten van de sensors.yaml de waardes nog niet heeft
Dit klopt, en is dus op te lossen met een availability template
en hem daarna ook niet meer update.
Dat klopt niet, als je config goed is dan update de sensor bij elke state change van de bronsensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Capt Waffles schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:23:
Ik ben onlangs ook aan de Home Assistant gegaan en het is nog allemaal best wel intimiderend. Ik draai HA in een docker container op een DS218+ synology NAS (nadat ik eerst geleerd had wat een container is :) ). Ik maak het mezelf dus wel wat moeilijker omdat ik zo geen supervised HA draai, maar momenteel is m'n RAM wat te krap om HA in een virtual machine te draaien.

Ik loop nu vast op het integreren van m'n SensorPush temp+luchtvochtigheid sensoren, ik heb 2 sensoren en de SensorPush wifi gateway. Via HACS heb ik al de SensorPush repository toegevoegd en volgende code heb ik toegevoegd aan m'n configuration.yaml, uiteraard met m'n echte username en paswoord:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# SensorPush login.
sensorpush:
  username: [username]
  password: [password]

sensor:
  - platform: sensorpush 

Maar vanaf dat punt verlies ik de draad wat. Onder Settings > Devices & Services krijg ik het volgende als ik op SensorPush zoek en de SensorPush integration probeer toe te voegen:
[Afbeelding]

Als ik het goed heb heb ik dus mijn device(s) (sensorpush) niet succesvol toegevoegd aan mijn configuration.yaml? Voor de goede orde, ik heb HA ook al een paar keer opnieuw gestart :)
Helaas heb ik zelf geen Sensorpush maar heb je onderstaande link al eens doorgelezen :
https://www.home-assistant.io/integrations/sensorpush/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

TheFes schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Dit klopt, en is dus op te lossen met een availability template

[...]

Dat klopt niet, als je config goed is dan update de sensor bij elke state change van de bronsensoren.
Ik heb er nu dit van gemaakt (nieuwe style ook)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
    - name: "meterstand hoog laag"
      state: >- 
      availability: >
         {{ states ('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float(none) != none and
           states ('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float(none) != none and
           states ('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1') | float(none) != none and
           states ('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2') | float(none) != none }}

Sensor komt nu wel op als 'actief' maar altijd met waarde 0 die ook nooit geupdate wordt..

Ik ben nog maar kort bezig met HA maar begrijp echt niet waarom dit niet werkt. Het stomme is ook dat je nu een helper kan aanmaken die dit soort bewerkingen doet, maar die kan niet aftrekken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02:12
_Mitchie_ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Helaas heb ik zelf geen Sensorpush maar heb je onderstaande link al eens doorgelezen :
https://www.home-assistant.io/integrations/sensorpush/
Bedankt! Net even geprobeerd, ik heb helaas geen bluetooth adapter op de Synology. Mijn sensors & SensorPush toegang zijn overigens wel geactiveerd, dat zou het probleem niet mogen zijn. Ik krijg trouwens een gelijkaardige melding dat installatie niet kan via de UI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlSXLiWliWizkaIG5RAVsQM_YCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9GaaV3t2KjoqhlkxzUh2xJN.png?f=fotoalbum_large

De integration die ik probeerde aan de praat te krijgen is deze:
https://github.com/rsnodgrass/hass-sensorpush

Als ik 't goed heb moet ie de data uit de cloud kunnen halen (die er via m'n SensorPush WiFi gateway heengestuurd wordt). Maar misschien moet ik eens een bluetooth adapter voor de Synology zorgen, dat zal vast nog wel van pas komen voor andere toepassingen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
superduper schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb er nu dit van gemaakt (nieuwe style ook)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
    - name: "meterstand hoog laag"
      state: >- 
      availability: >
         {{ states ('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1') | float(none) != none and
           states ('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2') | float(none) != none and
           states ('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1') | float(none) != none and
           states ('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2') | float(none) != none }}

Sensor komt nu wel op als 'actief' maar altijd met waarde 0 die ook nooit geupdate wordt..

Ik ben nog maar kort bezig met HA maar begrijp echt niet waarom dit niet werkt. Het stomme is ook dat je nu een helper kan aanmaken die dit soort bewerkingen doet, maar die kan niet aftrekken |:(
Dat availability template kan een stuk makkelijker door | float(none) != none te vervangen door | is_number
Verder zie ik geen reden waarom deze sensor en andere state zou geven dan het resultaat van hetzelfde template in developer tools > states

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Capt Waffles schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Bedankt! Net even geprobeerd, ik heb helaas geen bluetooth adapter op de Synology. Mijn sensors & SensorPush toegang zijn overigens wel geactiveerd, dat zou het probleem niet mogen zijn. Ik krijg trouwens een gelijkaardige melding dat installatie niet kan via de UI:
[Afbeelding]

De integration die ik probeerde aan de praat te krijgen is deze:
https://github.com/rsnodgrass/hass-sensorpush

Als ik 't goed heb moet ie de data uit de cloud kunnen halen (die er via m'n SensorPush WiFi gateway heengestuurd wordt). Maar misschien moet ik eens een bluetooth adapter voor de Synology zorgen, dat zal vast nog wel van pas komen voor andere toepassingen.
Bij stap 3 van de installation guide staat dat je inderdaad de config in configuration.yaml moet toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Laatst online: 17:12
Ik snap er niets meer van 8)7

Ik draai Home Assistant Supervisor op een Synology DS720+ in combinatie met een Sonoffs Zigbee 3.0 USB Dongle Plus. Deze is geflashed naar Zigbee2MQTT. So far so good.

Nu moet ik de addon Mosquitto broker en Zigbee2MQTT installeren en instellen. Na alles ingesteld te hebben krijg ik in Zigbee2MQTT de foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
Currently 0 devices are joined:
Zigbee: disabling joining new devices.
Connecting to MQTT server at mqtt://localhost:1883
MQTT failed to connect, exiting...
Stopping zigbee-herdsman...
Stopped zigbee-herdsman

Mosquitto broker draait wel gewoon.

Mijn Zigbee2MQTT configuratie ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false
mqtt:
  server: mqtt://localhost:1883
  base_topic: zigbee2mqtt
  ca: /etc/ssl/mqtt-ca.crt
  key: /etc/ssl/mqtt-client.key
  cert: /etc/ssl/mqtt-client.crt
  user: mqtt_user
  password: MQTTPassword
serial:
  port: /dev/ttyUSB0

Mijn Mosquitto broker configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
logins: []
require_certificate: false
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
customize:
  active: false
  folder: mosquitto

port 1833 zou ook gewoon de juiste moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgBu6FqSRtux488BPkw6HPIs_30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O5ShYHWRBp81bbcLFYaF9UiI.png?f=user_large

Ik heb verschillende tutorials gevolgd zoals die van Smart Home Junkie, Mark Watt Tech en die van Zigbee2MQTT zelf maar Mosquitto weigert een verbinding te maken |:(

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

TheFes schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Dat availability template kan een stuk makkelijker door | float(none) != none te vervangen door | is_number
Verder zie ik geen reden waarom deze sensor en andere state zou geven dan het resultaat van hetzelfde template in developer tools > states
awesome, boeltje werkt! thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:34

RoyK

Hobby tekenaar

Bedankt voor jullie reacties. Helaas krijg ik AdGuard maar niet aan de praat.

Als ik in mijn router bij DNS het IP opgeef van Home Assistant werkt het internet niet meer. Als ik DHCP uitschakel op de router en instel in Adguard, lijkt er een conflict te ontstaan met mijn TP-link deco's.

Gisteren heb ik het even werkend gehad en ging ik te ver met klooien. Sindsdien is het niet meer aan de praat geweest.

Als iemand nog een ideetje of tip heeft, hoor ik het héél graag. Ik zwem nu middels in mijn eigen anti-climax zwembad :P (lacht als een boer met kiespijn).

Het zal vast en zeker iets supersimpels zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 29-01-2023 13:52 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ryan_ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:20:
Ik snap er niets meer van 8)7

Ik draai Home Assistant Supervisor op een Synology DS720+ in combinatie met een Sonoffs Zigbee 3.0 USB Dongle Plus. Deze is geflashed naar Zigbee2MQTT. So far so good.

Nu moet ik de addon Mosquitto broker en Zigbee2MQTT installeren en instellen. Na alles ingesteld te hebben krijg ik in Zigbee2MQTT de foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
Connecting to MQTT server at mqtt://localhost:1883
Stopped zigbee-herdsman

Mosquitto broker draait wel gewoon.

Mijn Zigbee2MQTT configuratie ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
socat:
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
mqtt:
  server: mqtt://localhost:1883
  base_topic: zigbee2mqtt
  ca: /etc/ssl/mqtt-ca.crt
  key: /etc/ssl/mqtt-client.key
  cert: /etc/ssl/mqtt-client.crt
  user: mqtt_user
  password: MQTTPassword
serial:

Mijn Mosquitto broker configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
logins: []
require_certificate: false
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
customize:
  active: false
  folder: mosquitto

port 1833 zou ook gewoon de juiste moeten zijn:

[Afbeelding]

Ik heb verschillende tutorials gevolgd zoals die van Smart Home Junkie, Mark Watt Tech en die van Zigbee2MQTT zelf maar Mosquitto weigert een verbinding te maken |:(

Iemand nog tips?
Als je SSL/TLS gebruikt verwacht Mosquitto je contact op port 8883 niet op 1883.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmm, zojuist de Ikea Vindriktning gehaald en een ESP in gebouwd. Lijkt allemaal te werken en ik krijg ook gewoon waarden. Maar ik zie geen aanzienlijk verschil in waardes terwijl hij boven een actief gasfornuis hangt... En dat was juist mijn use-case. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Laatst online: 17:12
synoniem schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Als je SSL/TLS gebruikt verwacht Mosquitto je contact op port 8883 niet op 1883.
Helaas krijg ik dan weer dezelfde fout. SSL was sowieso niet de bedoeling. Elke tutorial zegt ook weer iets anders. Hier wordt bijvoorbeeld enkel mqtt://core-mosquitto gebruikt zonder username & password.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
socat:
mqtt:
  server: mqtt://core-mosquitto
serial:

Ik krijg dan precies dezelfde melding:
code:
1
2
3
4
5
6
Zigbee2MQTT:info  2023-01-29 14:46:56: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20220219,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto

In andere tutorials laten ze het hele mqtt gedeelte leeg. :?

Hier gebruiken ze weer een configuration.yaml en een secret.yaml. Dit ook geprobeerd maar helaas 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Ryan_ op 29-01-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 15:23
Aangezien een Loxone installatie voor mij te duur is, wil ik gaan voor een zwave plus en/of zigbee netwerk. Wat ik wel erg gaaf van loxone is de touch pure schakelaar. Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://www.loxone.com/cdn-cgi/mirage/8be570158307f288884fc81451794a3b62d5ce7ba63051ec2b88a3345e795b0f/1280/cdn-cgi/mirage/8be570158307f288884fc81451794a3b62d5ce7ba63051ec2b88a3345e795b0f/1280/https://www.loxone.com/nlnl/wp-content/uploads/sites/9/2022/06/PH-Configuration-3.png

https://www.loxone.com/nlnl/producten/touch-pure-flex/

De icoontjes zijn volledig aanpasbaar. Zo'n soort apparaat zou ik graag bij de voordeur willen hangen. In de keuken wil ik dan een tablet met HA plaatsen.

Zijn er soortgelijke touch screens als dit van loxone voor zwave, zigbee of wifi te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 29-01-2023 14:57 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.