@
barrymossel ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in mijn geval zet ik voor de aansturing van mijn mechanische ventilatie alles om naar een relatieve CO
2-waarde. Zie mijn
flow. Dat scheelt heel veel losse booleans en checks.
Ik weet niet of het duidelijk wordt in de door mijn gelinkte post. Maar hier een voorbeeldje:
CO
2-sensor huiskamer: 600ppm
CO
2-sensor kantoor: 800ppm
CO
2-sensor slaapkamer: 500ppm
Luchtvochtigheid badkamer: 60% -> wordt omgezet naar 500ppm (laag want prima waarde)
Fijnstofkeuken: 100µg/kuub (super ongezond) -> wordt omgezet naar 2000ppm
Al die waardes worden verzameld. Daarna wordt voor het bepalen van de snelheid van de MV gekeken naar de hoogste waarde die is binnengehaald. In dit geval 2000ppm, wat resulteert in de MV op standje turbo.
Ik heb dit dus gebasseerd op CO
2-waardes omdat ik daar ooit eenmaal mee begonnen ben. Maar je kunt natuurlijk ook alles omzetten naar een percentage (0% geen ventilatiebehoefte, 100% maximale ventilatie). Zodra alles in dezelfde 'eenheid' is kun je makkelijk vergelijken en zit aan het eind van je programmeersel alleen maar een check om de hoogste (en dus geldende) waarde te pakken en daarop te handelen.
Dat scheelt je heel veel booleans aan- en uitschakelen. Ook is het veel dynamischer en up-to-date dan wat jij nu hebt gemaakt met allerlei timers. Eigenlijk wil je extra ventileren totdat de waardes die je meet weer okay zijn. Daar heb je geen timers voor nodig. Met timers doe je een soort voorspelling van hoe lang je denkt dat er geventileerd moet worden om weer gezonde waardes te behalen. Maar die voorspelling hoef je niet te doen, want die waardes meet je toch (semi-)realtime
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX