• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Slinkos schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Je kan toch gewoon een automation maken die dat doet?
8)7

Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht veel te moeilijk en besef nu pas dat ik die entity groep op 'off' kan zetten. Bedankt voor de tip :)

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 11:30

winDOS

6.22

RoTeK70 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Via HACS heb ik deze intergratie al toegevoegd gaat prima.
Maar er staat dat ik nog wat resources moet toevoegen en dat zie ik niet waar dat moet.

[Afbeelding]
Aangezien Homekit-panel-card alleen met YAML werkt en je deze niet in de UI kan aanpassen. Zou ik eerst een YAML dashboard maken.

je moet namelijk de resources toevoegen aan je YAML dashboard file, niet aan je configuratie.

Hier kun je meer vinden over YAML dashboards:
https://www.home-assistant.io/dashboards/dashboards/

C:\>Signature.bat

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Bij 0:16 zeggen ze "Kies voor de RS485 die is aangesloten op de meter". Dat klinkt als zo'n hardware modbus-doos.

[...]

Ik snap dat dat slimmer is, maar de "normale" manier via de SE portal heeft over het algemeen goed gewerkt, dus ik was voornamelijk benieuwd of mensen die het ook zo hebben dezelfde problemen hebben als ik. Want het werkt op dit moment niet.

[...]
Hier dus wel.
Is er ergens een duidelijke howto hoe je dat op je omvormer instelt? Heb ik daar SolarEdge of mijn installateur voor nodig?
Zie https://community.home-as...edge-modbus-tcp/165625/29

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:57
Hier knippert hij aldoor, dit is eergisteren, gisteren en vandaag:

Vreemd....
Dit ziet er doable uit! Al even connectie gemaakt met de omvormer (ik wist helemaal niet dat dit kon) en rondgekeken, binnenkort eens mee aan de slag. Thanks!

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02 15:30
winDOS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Aangezien Homekit-panel-card alleen met YAML werkt en je deze niet in de UI kan aanpassen. Zou ik eerst een YAML dashboard maken.

je moet namelijk de resources toevoegen aan je YAML dashboard file, niet aan je configuratie.

Hier kun je meer vinden over YAML dashboards:
https://www.home-assistant.io/dashboards/dashboards/
Oke, dat is het inderdaad.
Bedankt

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Maakt iemand anders hier gebruik van LucalTuya om goedkope whitelabel stekkers aan te sluiten?

Sinds LucalTuya versie 4 kun je deze niet meer met YAML instellen maar moet het persé via een onhandige config wizard, maa deze werkt bij mij niet goed. Ik kan één keer één stekker instellen, mits ik alle stappen de eerste keer goed doe, daarna (of als ik iets fout doe) moet ik de VM waar Home Assistant op staat volledig herstarten om het nog een keer te proberen. Doe ik dat niet, dan krijg ik gewoon een nietszeggende foutmelding (kan wel verbinding maken maar geen data ophalen).

Nou ligt dit deels aan mijn stekkers, dit zijn LEDVance stekkers van een tientje per stuk, deze kan ik dus ook niet via de IoT cloud optie instellen want daar komen ze niet in te staan, maar ze zijn wel lokaal te koppelen. Ik heb ooit een keer één stekker gekoppeld gehad, dus ik weet zeker dat het werkt.

Dus heeft iemand hier ervaring mee en is er misschien een oplossing?

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-02 20:53
Ik ben op zoek of ik mijn Google Nest Mini speaker en microfoon kan integreren in HA om voice-control toe te laten. Ik vind informatie online maar het is mij niet duidelijk of het überhaupt mogelijk is en er andere oplossingen moeten gebouwd worden (bv via ESP/MQTT zoals online). Ik maak geen gebruik van de HA Cloud

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:14
TGILLY schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:52:
Ik ben op zoek of ik mijn Google Nest Mini speaker en microfoon kan integreren in HA om voice-control toe te laten. Ik vind informatie online maar het is mij niet duidelijk of het überhaupt mogelijk is en er andere oplossingen moeten gebouwd worden (bv via ESP/MQTT zoals online). Ik maak geen gebruik van de HA Cloud
Je hebt geen Nabu Casa nodig, dit kun je ook zelf opzetten. ;)
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Wel moet je HA dan extern te bereiken zijn via een beveiligde verbinding

Home Assistant configuratie

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-02 20:53
TheFes schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:34:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Wel moet je HA dan extern te bereiken zijn via een beveiligde verbinding
Bedankt, die had ik ook gevonden maar hoopte dat het ergens makkelijker ging zijn ;)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
TGILLY schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Bedankt, die had ik ook gevonden maar hoopte dat het ergens makkelijker ging zijn ;)
Dan moet je HA Cloud afnemen. You can't have your cake and eat it too. Of je moet het zelf doen maar dat is meer werk, of je moet ervoor betalen (en daarmee überhaupt de ontwikkeling van HA steunen).

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02 20:06
Heeft iemand hier een Eufy camera en heeft die het voor elkaar gekregen om deze camera aan en uit te zetten door middel van Home Assistant? Als ik zo op het internet kijk lijkt dit niet mogelijk te zijn, omdat alleen lichten en schakelaars van eufy worden ondersteunt, klopt dit? :-(

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 16:20

Bartske

Valar Morghulis

OmgItsKoen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:09:
Heeft iemand hier een Eufy camera en heeft die het voor elkaar gekregen om deze camera aan en uit te zetten door middel van Home Assistant? Als ik zo op het internet kijk lijkt dit niet mogelijk te zijn, omdat alleen lichten en schakelaars van eufy worden ondersteunt, klopt dit? :-(
Ja het is mogelijk met deze addon: https://github.com/fuatakgun/eufy_security

Maar dat aan en uit schakelen werkt niet heel soepel bij mij, zit best wel wat delay in.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• DjTjon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-02 11:28
OmgItsKoen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:09:
Ik heb het opgelost met de "Eufy Security" integration. Deze kun je vinden op HACS. Hierna kun je de camera eigenlijk volledig bedienen met Home Assistant.

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02 20:06
Bedankt voor de antwoorden, ga ik daar eens naar kijken!
Bartske schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ja het is mogelijk met deze addon: https://github.com/fuatakgun/eufy_security

Maar dat aan en uit schakelen werkt niet heel soepel bij mij, zit best wel wat delay in.
Is de delay waar je het over hebt enkele minuten, uren of dagen? :+

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 16:20

Bartske

Valar Morghulis

OmgItsKoen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:52:
Bedankt voor de antwoorden, ga ik daar eens naar kijken!

[...]

Is de delay waar je het over hebt enkele minuten, uren of dagen? :+
20 seconden ofzo :) Het is maar wat je veel noemt natuurlijk :+

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:40
RobertMe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Dan moet je HA Cloud afnemen. You can't have your cake and eat it too. Of je moet het zelf doen maar dat is meer werk, of je moet ervoor betalen (en daarmee überhaupt de ontwikkeling van HA steunen).
Als iemand met heel weinig, en in dit geval zeker niet genoeg, kennis van netwerken betaal ik met liefde die paar euro voor HA cloud. In principe geen zorgen om veiligheid en kan overal troubleshooten als er iets mis is :P

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat kan op meerdere manieren. Maar Nabu Casa Cloud is de handigste. Alles werkt in 2 minuten en je hoeft je niet met de beveiliging bezig te houden. Bovendien steun je dan ook de ontwikkeling. Ik betaal dat kleine bedrag graag voor iets wat mijn hele huis draaiende houdt.

[Voor 6% gewijzigd door Ortep op 24-01-2023 15:59]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• MicBomer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Bij 0:16 zeggen ze "Kies voor de RS485 die is aangesloten op de meter". Dat klinkt als zo'n hardware modbus-doos.

[...]

Ik snap dat dat slimmer is, maar de "normale" manier via de SE portal heeft over het algemeen goed gewerkt, dus ik was voornamelijk benieuwd of mensen die het ook zo hebben dezelfde problemen hebben als ik. Want het werkt op dit moment niet.

[...]

Is er ergens een duidelijke howto hoe je dat op je omvormer instelt? Heb ik daar SolarEdge of mijn installateur voor nodig?
Welke omvormer heb je? Met onze omvormer SE2200H was het kwestie van het aanzetten van de modbus/tcp met behulp van de setapp van solaredge zelf. Daarna de solaredge modbus integratie activeren in home assistant.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:08
Wij hebben een R-Vent Pablo ventilatiesysteem (in een huurhuis). Deze heeft tegenwoordig geen standen meer (alleen aan/uit). Dit moet wel kunnen en hadden we voorheen wel. Nu kan ik een standenknop (laten) installeren, maar what's the fun in that?

Er zit een perilex stekker aan het apparaat en een enkele aan/uit knop in de keuken. Nu mijn vraag: hoe ga ik dit verwerken in Home Assistant? Ik kan zo snel geen Zigbee/wifi perilex stekker vinden, dus ik ben bang dat ik met een dubbel relais van Shelly ofzo aan de slag moet.

Heeft iemand hier een idee wat in mijn geval de beste oplossing is? En moet ik dan de aan/uit knop verwijderen en doorlussen? Want het lijkt me dat die nu maar één stand doorgeeft...

---edit---
Ik denk dat ik hem al heb...

Fase aangesloten houden (voor permanente laagste stand). Shelly o.i.d. gebruiken om zwart 2 (midden stand) en zwart 3 (hoog stand) te schakelen. En de Shelly plaatsen waar nu de schakelaar zetten (en die vervangen door een wippert, zodat ik daar eventueel e.e.a. mee kan schakelen).

Kan iemand dit bevestigen? ;) :>

[Voor 33% gewijzigd door barrymossel op 25-01-2023 10:39]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:29
@barrymossel Ja, daarin ben je niet de eerste :) Alleen moet je even nagaan of de aansluiting op de Perilex echt zo zitten, willen nog wel eens vrij random anders zijn.

Zou allemaal dus met een enkele Shelly 2.5 moeten kunnen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor iedereen die niet zo vaak op de frontpage kijkt: review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community

Misschien zit er nog iets inspirerends tussen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 16:32
Zit de restore backup bij een nieuwe installatie er altijd al in? Voorheen deed ik dan een gebruiker aanmaken, en dan zodra HASS klaar was, backup terug zetten. Maar gisteravond ging ik een migratie doen vanaf een Pi 4 naar een Proxmox VM, en zag ik bij het scherm van een eerste gebruiker aanmaken gelijk al een linkje voor een backup terug zetten. (Miste m wel bijna)

iPhone 12 128GB |  MacBook Pro M2 | Mazda CX-30 (2022)

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-02 22:35
barrymossel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:01:
Wij hebben een R-Vent Pablo ventilatiesysteem (in een huurhuis). Deze heeft tegenwoordig geen standen meer (alleen aan/uit). Dit moet wel kunnen en hadden we voorheen wel. Nu kan ik een standenknop (laten) installeren, maar what's the fun in that?

Er zit een perilex stekker aan het apparaat en een enkele aan/uit knop in de keuken. Nu mijn vraag: hoe ga ik dit verwerken in Home Assistant? Ik kan zo snel geen Zigbee/wifi perilex stekker vinden, dus ik ben bang dat ik met een dubbel relais van Shelly ofzo aan de slag moet.

Heeft iemand hier een idee wat in mijn geval de beste oplossing is? En moet ik dan de aan/uit knop verwijderen en doorlussen? Want het lijkt me dat die nu maar één stand doorgeeft...

---edit---
Ik denk dat ik hem al heb...

[Afbeelding]

Fase aangesloten houden (voor permanente laagste stand). Shelly o.i.d. gebruiken om zwart 2 (midden stand) en zwart 3 (hoog stand) te schakelen. En de Shelly plaatsen waar nu de schakelaar zetten (en die vervangen door een wippert, zodat ik daar eventueel e.e.a. mee kan schakelen).

Kan iemand dit bevestigen? ;) :>
Een blauwe nul draad is nodig voor de shelly. Die moet wel aanwezig zijn of erbij getrokken worden in de drie standenschakelaar inbouwdoos.
Gemodificeerd tussensnoer gebruiken kan ook. Door een perilex verlengsnoer te gebruiken. Waar een lasdoos tussenin geplaatst wordt.
In de lasdoos komt dan de shelly. Voordeel hiervan is dat het makkelijk ongedaan gemaakt kan worden. Zonder wijzigingen te maken in de bestaande installatie.

Bij een rij nullen staat één vooraan.

• barrymossel
septillion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:03:
@barrymossel Ja, daarin ben je niet de eerste :) Alleen moet je even nagaan of de aansluiting op de Perilex echt zo zitten, willen nog wel eens vrij random anders zijn.

Zou allemaal dus met een enkele Shelly 2.5 moeten kunnen.
Er heeft een driestandenschakelaar gezeten vroeger, dus een Shelly 2.5 of 2PM moet mogelijk zijn. De bekabeling zal niet verwijderd zijn. Ik vermoed dat de ventilatie nu hoog of laag is (aan/uit). Maar dat ga ik vanavond wel even checken.
pentode schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Een blauwe nul draad is nodig voor de shelly. Die moet wel aanwezig zijn of erbij getrokken worden in de drie standenschakelaar inbouwdoos.
Die zit er sowieso, want ernaast zitten stopcontacten.
Gemodificeerd tussensnoer gebruiken kan ook. Door een perilex verlengsnoer te gebruiken. Waar een lasdoos tussenin geplaatst wordt.
In de lasdoos komt dan de shelly. Voordeel hiervan is dat het makkelijk ongedaan gemaakt kan worden. Zonder wijzigingen te maken in de bestaande installatie.
Maar in dit geval is dus één van de perilex pinnen nooit geschakeld lijkt me, omdat die niet op de schakelaar beneden is aangesloten. Want die doet nu vermoedelijk alleen laag (alleen bruin) of hoog (dus één de twee zwarte draden). Althans daar ga ik vanuit...

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-02 21:52
Ik heb ooit eens de logs laten wegschrijven naar m'n Synology, om de SD van de RPi te sparen. Nu heb ik de boel echter op een SSD draaien, dus daar hoeft mijn NAS ook niet mer 24/7 voor aan te staan.

Ik kon tot nu toe alleen nergens vinden hoe ik dit weer ongedaan kon maken. Zit ik zojuist in de Config.YAML te kijken (daar doe/kan ik normaliter niks mee), zie ik deze regel staan:
YAML:
1
2
3
# Redirect output to Synology NAS Maria DB
recorder:
  db_url: mysql://homeassistant:*****@192.168.*.*:3307/harepository?charset=utf8

Kan ik dit gewoon weghalen en rebooten en zou dan de link naar de NAS al weg moeten zijn? Of zie ik dan nog meer over het hoofd?

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 25-01-2023 14:23. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

Ja. verlies je wel alle geschiedenis die je nu hebt (incl die in het energy dahsboard), weet niet hoe belangrijk dat voor je is.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• pentode
barrymossel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Er heeft een driestandenschakelaar gezeten vroeger, dus een Shelly 2.5 of 2PM moet mogelijk zijn. De bekabeling zal niet verwijderd zijn. Ik vermoed dat de ventilatie nu hoog of laag is (aan/uit). Maar dat ga ik vanavond wel even checken.

[...]

Die zit er sowieso, want ernaast zitten stopcontacten.

[...]

Maar in dit geval is dus één van de perilex pinnen nooit geschakeld lijkt me, omdat die niet op de schakelaar beneden is aangesloten. Want die doet nu vermoedelijk alleen laag (alleen bruin) of hoog (dus één de twee zwarte draden). Althans daar ga ik vanuit...
De blauwe nul in het stopcontact ernaast moet wel van dezelfde groep zijn. Dit ook ff controleren.

• barrymossel
pentode schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:45:
[...]

De blauwe nul in het stopcontact ernaast moet wel van dezelfde groep zijn. Dit ook ff controleren.
Dat is wel een goeie. Straks even checken of de ventilatie uitgaat als ik de groep waar de keuken op zit uit zet. Thanks!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-02 21:52
Hmmbob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:40:
Ja. verlies je wel alle geschiedenis die je nu hebt (incl die in het energy dahsboard), weet niet hoe belangrijk dat voor je is.
Tsja, belangrijk is een groot woord, wel nice-to-have. Is er dan een praktische manier om eea terug naar lokaal te verplaatsen?

• septillion
@barrymossel Makkelijkste plaats voor de module lijkt me dan ook bij de perilex, niet achter de schakelaar :)

• pentode
@barrymossel
Even uitleg met plaatjes. Een 'botervlootje'(lasdoos) met daarop een perilex wcd (stopcontact)
In de lasdoos de shelly met oa kroonsteen, lasklem. Zo wilde ik het ook (ooit) doen. Na het lezen van de handleiding kwam ik er achter dat het ook met zwakstroom aangestuurd kon worden, ja ja. HA show je setup.

[Voor 0% gewijzigd door pentode op 25-01-2023 14:58. Reden: aanvulling]

• SyM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 19:28
RobertMe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Bij return to grid moet je de return velden van DSMR / P1 gebruiken.

Je kunt onafhankelijk daarvan ook "Solar Panels" toevoegen. Daarbij kun je dus de omvormer opgeven.

Wil je een totaal beeld van verbruik zien is het ook aan te raden om ze alle drie te gebruiken. Immers gaat zelf opgewekte energie niet door de meter heen (als je bv 1kWh opwekt in een uur en 0 teruglevert betekend dat dat je in huis 1kWh "extra" verbruikt hebt bovenop wat je van de grid afneemt).
Bedankt voor je antwoord. Excuus voor mn late reactie. Heb het als volgt nu staan. Ik ga er van uit dat dit is wat je bedoelt.

• septillion
@SyM Ziet er correct uit :)

• JeroenH
Het lijkt er op dat de rammelende SolarEdge-API eindelijk is opgelost:

Heeft twee volle dagen slecht gewerkt. Binnenkort ga ik kijken of ik het lokaal kan maken met modbus over TCP, want dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, alhoewel wel de langste tijd met problemen die ik tot nu toe heb gezien. Maar het zal vast niet de laatste keer zijn.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:05
Stalensnuitje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Tsja, belangrijk is een groot woord, wel nice-to-have. Is er dan een praktische manier om eea terug naar lokaal te verplaatsen?
Backup maken van de mysql database, mariadb addon installeren en backup daarin terug plaatsen (phpmyadmin zou je daar voor kunnen gebruiken als backup niet te groot is volgens mij)
Daarna configuration.yaml aanpassen naar lokale mysql.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kan ik een IP change doen van input device(s) ..ik zit te denken om mijn domotica meuk naar een apart vlan te verhuizen namelijk

wat ik niet tof zou vinden is als ik de bijbehorende metingen oid kwijt raak

leest meer dan reageert

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 13:09
Mbv de Frank energie integratie wil ik een grafiek te maken waarin de energieprijzen per uur staan. Hiervoor gebruik ik de apex chart kaart; echter blijft de kaart op loading staan. Qua lay-out ziet het er netjes uit alleen komt ergeen data (prijzen) in de grafiek.

Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Now
header:
  title: Stroomprijs vandaag (€/kWh)
series:
  - entity: sensor.average_electricity_price_today
    stroke_width: 2
    float_precision: 3
    type: column
    opacity: 1
    color: ''
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((record, index) => {
        return [record.time, record.price];
      });
yaxis:
  - id: Prijs
    decimals: 2
    min: 0

Met dit als resultaat:

• septillion
@vso Gaat sterk afhangen van wat hoe makkelijk het is. Bij MQTT zal het bijvoorbeeld geen fluit uit maken zolang de devices maar bij de broker kunnen. Maar in de regel, als ze uiteindelijk weer hetzelfde entity of hebben gaan ze gewoon door.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:19
JeroenH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:11:
Het lijkt er op dat de rammelende SolarEdge-API eindelijk is opgelost:

[Afbeelding]

Heeft twee volle dagen slecht gewerkt. Binnenkort ga ik kijken of ik het lokaal kan maken met modbus over TCP, want dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, alhoewel wel de langste tijd met problemen die ik tot nu toe heb gezien. Maar het zal vast niet de laatste keer zijn.
Ik heb hier helemaal geen last van (gehad). Zou toch verwachten als de problemen bij SolarEdge liggen, dat alle gebruikers hier last van hebben? Tot nu toe geen enkele onderbreking gehad (draait nu een +- 2 maanden).

• barrymossel
septillion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:24:
@barrymossel Makkelijkste plaats voor de module lijkt me dan ook bij de perilex, niet achter de schakelaar :)
pentode schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:50:
@barrymossel
Even uitleg met plaatjes. Een 'botervlootje'(lasdoos) met daarop een perilex wcd (stopcontact)
In de lasdoos de shelly met oa kroonsteen, lasklem. Zo wilde ik het ook (ooit) doen. Na het lezen van de handleiding kwam ik er achter dat het ook met zwakstroom aangestuurd kon worden, ja ja. HA show je setup.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap hem, maar het lijkt me dat er vier draden van de keuken naar de ventilatie lopen. Blauw, bruin en twee zwarte. Als momenteel alleen blauw, bruin en één zwarte op de schakelaar zijn aangesloten, dan gaat die tweede zwarte draad toch nooit iets bijdragen aan de perilex bij de ventilatie? Dan kun je vanalles tussen de ventilatie en het stopcontact plaatsen, maar als een van de draden naar de keuken niet is aangesloten zal ik toch nooit spanning krijgen op die betreffende pin. Sterker nog, als de schakelaar beneden op uit staat krijg je überhaupt geen midden of hoog stand.

Of maak ik nou een denkfout?

Maar schijnbaar zitten zowel de keuken als de zolder waar de ventilatie hangt op dezelfde groep. En wanneer ik een Shelly achter de schakelaar plaats kan ik de schakelaar nog gebruiken voor (al dan niet aan de ventilatie gerelateerde) automatiseringen.

---edit---
Dit bedoel ik:

Zwart 2 wordt geschakeld door de schakelaar. Zwart 1 zit nergens gekoppeld aan een N. Dus die zal toch nooit spanning opleveren?

[Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 25-01-2023 19:27]

etmnidj1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:11:
Mbv de Frank energie integratie wil ik een grafiek te maken waarin de energieprijzen per uur staan. Hiervoor gebruik ik de apex chart kaart; echter blijft de kaart op loading staan. Qua lay-out ziet het er netjes uit alleen komt ergeen data (prijzen) in de grafiek.

Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
span:
  start: day
now:
  label: Now
header:
  title: Stroomprijs vandaag (€/kWh)
series:
  - entity: sensor.average_electricity_price_today
    stroke_width: 2
    float_precision: 3
    type: column
    opacity: 1
    color: ''
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((record, index) => {
        return [record.time, record.price];
      });
yaxis:
  - id: Prijs
    decimals: 2
    min: 0

Met dit als resultaat:

[Afbeelding]
Bevat de sensor die je gebruikt (sensor.average_electricity_price_today) wel die data in zijn attributen? (Spoiler: 100% kans dat het antwoord "nee" is).

Edit: er staat gewoon een kant en klaar voorbeeld in de docs van de Frank Energie integratie: https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie

[Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 25-01-2023 19:35]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:25

Sharky

Skamn Dippy!

Zijn er meer mensen die hun connectie tussen Google Home en Nabu Casa kwijt zijn? Ik kan niks meer bedienen en bij opnieuw linken krijg ik een error. Wel balen want ik gebruik dat dagelijks.

This too shall pass

• pentode
barrymossel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:12:
[...]

[...]

Ik snap hem, maar het lijkt me dat er vier draden van de keuken naar de ventilatie lopen. Blauw, bruin en twee zwarte. Als momenteel alleen blauw, bruin en één zwarte op de schakelaar zijn aangesloten, dan gaat die tweede zwarte draad toch nooit iets bijdragen aan de perilex bij de ventilatie? Dan kun je vanalles tussen de ventilatie en het stopcontact plaatsen, maar als een van de draden naar de keuken niet is aangesloten zal ik toch nooit spanning krijgen op die betreffende pin. Sterker nog, als de schakelaar beneden op uit staat krijg je überhaupt geen midden of hoog stand.

Maar schijnbaar zitten zowel de keuken als de zolder waar de ventilatie hangt op dezelfde groep. En wanneer ik een Shelly achter de schakelaar plaats kan ik de schakelaar nog gebruiken voor (al dan niet aan de ventilatie gerelateerde) automatiseringen.

---edit---
Dit bedoel ik:

[Afbeelding]

Zwart 2 wordt geschakeld door de schakelaar. Zwart 1 zit nergens gekoppeld aan een N. Dus die zal toch nooit spanning opleveren?
Er waren eens drie standen. In de oude situatie. Nu met de nieuwe ventbox nog maar twee hoog en laag. Een draad en stand valt hierdoor sowieso af. (Of deze bijvoorbeeld twee, drie aan elkaar knopen.)

Stuur de shelly aan met een schakeldraad op SW(1) komende van de ventilatie schakelaar. Naar keuze. En draadloos, duh. De standenschakelaar blijft gewoon te gebruiken. Te saam met de shelly. Wel moet de shelly ook de bruine de fase en de blauwe nul hebben.
't blijft lastig om dit uit te leggen.
En de tekening. L en N, bruin blauw zitten nooit aan elkaar. De L wordt geschakeld.
Normaal gaan de bruine en twee schakeldraden naar de drie standenschakelaar.

[Voor 4% gewijzigd door pentode op 25-01-2023 20:47. Reden: aanvulling]

• JeroenH
FabianNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:22:
Ik heb hier helemaal geen last van (gehad). Zou toch verwachten als de problemen bij SolarEdge liggen, dat alle gebruikers hier last van hebben? Tot nu toe geen enkele onderbreking gehad (draait nu een +- 2 maanden).
Een collega met dezelfde integratie had dit ook, een andere kennis weer niet. Geen idee wat hier nou aan de hand was. Maar de druk om die tcp/modbus integratie is er even af, dat wil ik wel op het gemakje doen :)

• etmnidj1
Bedankt voor je reactie, het werkt nu!
Hmmbob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Bevat de sensor die je gebruikt (sensor.average_electricity_price_today) wel die data in zijn attributen? (Spoiler: 100% kans dat het antwoord "nee" is).

Edit: er staat gewoon een kant en klaar voorbeeld in de docs van de Frank Energie integratie: https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie

• vso
  • Niet online

vso

tja...

septillion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:18:
@vso Gaat sterk afhangen van wat hoe makkelijk het is. Bij MQTT zal het bijvoorbeeld geen fluit uit maken zolang de devices maar bij de broker kunnen. Maar in de regel, als ze uiteindelijk weer hetzelfde entity of hebben gaan ze gewoon door.
de vraag is natuurlijk welke afhankelijkheden zitten eraan vast (heb geen mqtt btw)

leest meer dan reageert

• jeffrey91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:40
Hoi,

Ik heb home assistant draaien op een Intel nuc zodat ik onder andere data van mijn warmtepomp kan uitlezen.

Op dit moment is home assistant alleen bereikbaar als ik op WiFi zit. Is het mogelijk om de data te bekijken op afstand?

Nefit Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:20
jeffrey91 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:04:
Hoi,

Ik heb home assistant draaien op een Intel nuc zodat ik onder andere data van mijn warmtepomp kan uitlezen.

Op dit moment is home assistant alleen bereikbaar als ik op WiFi zit. Is het mogelijk om de data te bekijken op afstand?
Ligt aan je firewall…

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:27
Hoi,

Kijk eens naar https://tailscale.com/

Edit: Deze kun je toevoegen aan je HA en dan op afstand benaderen via je telefoon o.i.d. Werkt vlekkeloos!

[Voor 11% gewijzigd door Keiran op 25-01-2023 22:34]

• pentode
Hoi,

Dat wordt beschreven in https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/ documentatie. Een reverse proxy over https is imho een mooie oplossing. Een vpn opzetten naar je eigen intranet zou ook kunnen.
@htca dat is wel erg kort door de bocht.

[Voor 4% gewijzigd door pentode op 25-01-2023 23:11. Reden: extra aanvulling]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
pentode schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Dat wordt beschreven in deze documentatie. Een reverse proxy over https is imho een mooie oplossing. Een vpn opzetten naar je eigen intranet zou ook kunnen.
reverse proxy met HTTPS is natuurlijk ook kort door de bocht ;) Je verbinding naar thuis is dan wel versleuteld maar als je wachtwoord uitlekt heb je alsnog een probleem.

* RobertMe doet het "gewoon" via een VPN, intussen Wireguard, daarvoor IPSEC/L2TP, in beide gevallen "gehost" op de router.

• pentode
RobertMe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:44:
[...]

reverse proxy met HTTPS is natuurlijk ook kort door de bocht ;) Je verbinding naar thuis is dan wel versleuteld maar als je wachtwoord uitlekt heb je alsnog een probleem.

* RobertMe doet het "gewoon" via een VPN, intussen Wireguard, daarvoor IPSEC/L2TP, in beide gevallen "gehost" op de router.
Dat is weer gedoe met meerdere personen laten inloggen die niet zo tech savvy zijn. Two-factor kan ook.
Op een reverse proxy eventueel nog een extra wachtwoord zetten.
Afweging tussen veilig en praktisch. Waar voel je je (nog) prettig bij. Blijft lastig.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:41
Hoi,

Zie:
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/

• vso
  • Niet online

vso

tja...

andere vraag met growatt zie ik niet mijn dagelijks opbrengst in de energie log (kan hem er niet bij zetten)

iemand een idee hoe ik dat fix

"sensor.cxe1939019_energy_today" gaat het om .. als ik beetje begrijp moet ik ergens een yaml induiken en dan een regel erbij zetten dat hij meegenomen (kan) worden in de PV opbrengst oid

er is een energy lifetime die wel werk

[Voor 72% gewijzigd door vso op 26-01-2023 00:58]

leest meer dan reageert

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:06
Hoi,

Ik vind de remote documentatie een beetje beperkt in opties die benoemd worden. Hier benoemen ze wat specifiekere opties: https://www.home-assistan...n/securing/#remote-access

• septillion
barrymossel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:12:
[...]

[...]

---edit---
Dit bedoel ik:

[Afbeelding]

Ik heb vaak gezien dat er alleen een buis van de ventilatieunit naar de schakelaar loopt en dat de spanning boven zit aangesloten. Er loopt dan alleen bruin + 2x zwart naar beneden. Vandaar dus ook voorzichtig zijn met zomaar een blauwe draad erbij trekken van een stopcontact ernaast. En loop de spanning wel via de schakelaar naar boven heb je ook nog een 5e draad, PE/geel-groen :+

En ja en nee. Als je er een Shelly tussen zet is dat niet wat de box de spanning geeft. Dus ook al krijg je geen spanning op één zwarte draad vanaf de keuken kan je de box prima twee geschakelde zwart aanbieden. Als je gebruik maakt van een Shelly oid dan staan input volledig los van outputs. Dus zolang de schakelaar in de keuken niet ALLE spanning naar de ventilatiebox onderbreekt (wat het nooit zou moeten doen) maak je inderdaad een denkfout ;)

Ook maakt het voor gebruik van de schakelaar ook niet uit waar je de module plaatst. Immers weet je dat er gewoon schakeldraden van de schakelaar naar de ventilatieunit lopen. Die kan je ook op zolder prima aan de Shelly hangen. Dan zou je er zelfs voor kunnen kiezen om in de keuken een enkele schakelaar te laten (die bijvoorbeeld alleen (tijdelijk) maximaal instelt maar kan je via HA alle drie de standen regelen. Zoals gezegd, inputs staan los van de outputs. Stand van de schakelaar hoeft niets meer te zeggen over de stand van de ventilatie. Als de tweede zwarte draad er nog ligt kan je natuurlijk weer besluiten er een ventilatieschakelaar (of zelfs gewoon een dubbele schakelaar) op aan te sluiten. Maar dat staat je volledig vrij en maakt dus niets uit voor wat je de ventilatiebox aan kunt bieden. Sterker nog, als die tweede zwarte draad er niet meer ligt zou het onmogelijk zijn alle drie de standen aan te sturen als je de Shelly in de keuken plaatst maar wel als je hem op zolder plaatst.

Aka, het maakt dus niet zoveel uit waar je hem plaatst afgezien van waar je makkelijk N hebt en bovenal, ruimte. Boven zou je het dus zelfs kunnen maken als tussenstekker zoals @pentode, het maakt daarvoor dus niet uit of in de keuken, twee schakelaars, één schakelaar of zelfs geen schakelaar zit. Staar je dus niet blind op waar dat ding moet komen :+

Ennuhhh:
Bruin = L
Blauw = N
Geel-groen = PE
Zwart = SW / L'

Dus je tekening gaat het in ieder geval niet zijn ;)

• barrymossel
septillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Ik heb vaak gezien dat er alleen een buis van de ventilatieunit naar de schakelaar loopt en dat de spanning boven zit aangesloten. Er loopt dan alleen bruin + 2x zwart naar beneden. Vandaar dus ook voorzichtig zijn met zomaar een blauwe draad erbij trekken van een stopcontact ernaast. En loop de spanning wel via de schakelaar naar boven heb je ook nog een 5e draad, PE/geel-groen :+

En ja en nee. Als je er een Shelly tussen zet is dat niet wat de box de spanning geeft. Dus ook al krijg je geen spanning op één zwarte draad vanaf de keuken kan je de box prima twee geschakelde zwart aanbieden. Als je gebruik maakt van een Shelly oid dan staan input volledig los van outputs. Dus zolang de schakelaar in de keuken niet ALLE spanning naar de ventilatiebox onderbreekt (wat het nooit zou moeten doen) maak je inderdaad een denkfout ;)

Ook maakt het voor gebruik van de schakelaar ook niet uit waar je de module plaatst. Immers weet je dat er gewoon schakeldraden van de schakelaar naar de ventilatieunit lopen. Die kan je ook op zolder prima aan de Shelly hangen. Dan zou je er zelfs voor kunnen kiezen om in de keuken een enkele schakelaar te laten (die bijvoorbeeld alleen (tijdelijk) maximaal instelt maar kan je via HA alle drie de standen regelen. Zoals gezegd, inputs staan los van de outputs. Stand van de schakelaar hoeft niets meer te zeggen over de stand van de ventilatie. Als de tweede zwarte draad er nog ligt kan je natuurlijk weer besluiten er een ventilatieschakelaar (of zelfs gewoon een dubbele schakelaar) op aan te sluiten. Maar dat staat je volledig vrij en maakt dus niets uit voor wat je de ventilatiebox aan kunt bieden. Sterker nog, als die tweede zwarte draad er niet meer ligt zou het onmogelijk zijn alle drie de standen aan te sturen als je de Shelly in de keuken plaatst maar wel als je hem op zolder plaatst.

Aka, het maakt dus niet zoveel uit waar je hem plaatst afgezien van waar je makkelijk N hebt en bovenal, ruimte. Boven zou je het dus zelfs kunnen maken als tussenstekker zoals @pentode, het maakt daarvoor dus niet uit of in de keuken, twee schakelaars, één schakelaar of zelfs geen schakelaar zit. Staar je dus niet blind op waar dat ding moet komen :+

Ennuhhh:
Bruin = L
Blauw = N
Geel-groen = PE
Zwart = SW / L'

Thanks, de grootste denkfout was inderdaad me niet realiseren dat de spanning via de Shelly gaat. Dan is die tussenstekker idd een goede optie.

En sorry dat ik L en N door elkaar haalde haha. Story of my life...

• htca
  • Registratie: November 2001
pentode schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Dat wordt beschreven in https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/ documentatie. Een reverse proxy over https is imho een mooie oplossing. Een vpn opzetten naar je eigen intranet zou ook kunnen.
Is wel erg kort idd (maar dat was de vraag ook wel een beetje ;)), ik heb ook een reverse proxy en kan eventueel als backup via vpn een verbinding kunnen maken.

Iets ruimere bocht, maar nog steeds kort:
stel dynamic DNS in; dat kan binnen HA via duckdns maar eventueel ook vanuit je router (sommige routers ondersteunen dit)
Optie 1:
- zet een VPN op naar je huis adres (of het adres waar je HA staat) via de dynamic DNS
- connect vervolgens op ip:8123 (uitgaande van het feit dat je het poortnummer niet hebt gewijzigd)
Optie 2:
- installeer NGINX proxy manager als Add-on
- zet een poort open in je router en routeer naar je interne proxy server (de Add-on dus)
- config je proxy manager zo dat je naar je HA gaat en zet een certificaat over de verbinding.

Nadeel van optie 1 is dat je altijd eerst de VPN moet opzetten voor je kunt connecten. Optie 2 vergt wat meer configuratie werk. Natuurlijk kun je ook een andere optie gebruiken. Op een NUC kun je ook proxmox draaien en daarbinnen een virtual machine. Voor NGINX heb ik een losse LXC binnen proxmox aangemaakt, VPN draai ik vanuit de router zelf. Inmiddels staat er op mijn NUC een bonte verzameling van zaken (naast Home assistant, onder andere NGINX, DSMR reader, nextcloud, aantal webservers, etc ), voor meer ideeen.

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
htca schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Is wel erg kort idd (maar dat was de vraag ook wel een beetje ;)), ik heb ook een reverse proxy en kan eventueel als backup via vpn een verbinding kunnen maken.

Iets ruimere bocht, maar nog steeds kort:
stel dynamic DNS in; dat kan binnen HA via duckdns maar eventueel ook vanuit je router (sommige routers ondersteunen dit)
Optie 1:
- zet een VPN op naar je huis adres (of het adres waar je HA staat) via de dynamic DNS
- connect vervolgens op ip:8123 (uitgaande van het feit dat je het poortnummer niet hebt gewijzigd)
Optie 2:
- installeer NGINX proxy manager als Add-on
- zet een poort open in je router en routeer naar je interne proxy server (de Add-on dus)
- config je proxy manager zo dat je naar je HA gaat en zet een certificaat over de verbinding.

Nadeel van optie 1 is dat je altijd eerst de VPN moet opzetten voor je kunt connecten. Optie 2 vergt wat meer configuratie werk. Natuurlijk kun je ook een andere optie gebruiken. Op een NUC kun je ook proxmox draaien en daarbinnen een virtual machine. Voor NGINX heb ik een losse LXC binnen proxmox aangemaakt, VPN draai ik vanuit de router zelf. Inmiddels staat er op mijn NUC een bonte verzameling van zaken (naast Home assistant, onder andere NGINX, DSMR reader, nextcloud, aantal webservers, etc ), voor meer ideeen.
Ik heb beide opties draaiende gehad.
Sinds een aantal weken overgestapt op cloudflare tunnels middels deze addon.
Dit werkt zonder poorten te openen. In cloudfare kun je nog gebruik maken van extra opties ( bijvoorbeeld geen toegang van buiten NL, of een challenge)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:02
Hoe gaan jullie om met automations die je niet meerdere keren achter elkaar of per dag wil activeren?

Voorbeeld, mijn auto gaat voorverwarmen zodra ik langs de bewegingssensor ben gelopen voordat ik de badkamer in ga. Ik wil niet dat als ik thuis werk die meerdere keren af gaat. ik heb het al beperkt door een condition dat die alleen tussen 07:00 en 09:00 mag triggeren.

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 09:58

Oulewappeur

OmNomNom

Toen ik begon met HA, begon ik met een Pi. Destijds ook de recorder DB op m'n Xpenology NAS gezet met een MySQL DB connectie om m'n SD kaart te besparen.

inmiddels al HEUL lang overgestapt op een Proxmox installatie met daar o.a. een VM voor HA draaiende.

Nu ben ik wat meer gedoken in m'n energie verbruik, aangezien we momenteel nogal asociaal veel verbruiken (5.5kW per jaar...).

1 van besluiten dus om de NAS niet meer 24/7 te draaien, maar te werken met een WOL principe.

DUS de recorder draait nu op de standaard instellingen (SQlite in HA zelf).

Ik ben echter benieuwd naar wat andere doorgewinterde HA gebruikers hebben opgezet om de boel te optimaliseren. Ik wil zoveel mogelijk rechtstreeks in HA kunnen uitlezen.

Momenteel is dit m'n recorder config.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
recorder:
  purge_keep_days: 14
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
      - weather
      - sun
      - script
      - scene
      - device_tracker
    entity_globs:
      - sensor.telefoon*
      - sensor.iphone*
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.moon
    event_types:
      - call_service

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Oulewappeur schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:22:
Toen ik begon met HA, begon ik met een Pi. Destijds ook de recorder DB op m'n Xpenology NAS gezet met een MySQL DB connectie om m'n SD kaart te besparen.

inmiddels al HEUL lang overgestapt op een Proxmox installatie met daar o.a. een VM voor HA draaiende.

Nu ben ik wat meer gedoken in m'n energie verbruik, aangezien we momenteel nogal asociaal veel verbruiken (5.5kW per jaar...).

1 van besluiten dus om de NAS niet meer 24/7 te draaien, maar te werken met een WOL principe.

DUS de recorder draait nu op de standaard instellingen (SQlite in HA zelf).

Ik ben echter benieuwd naar wat andere doorgewinterde HA gebruikers hebben opgezet om de boel te optimaliseren. Ik wil zoveel mogelijk rechtstreeks in HA kunnen uitlezen.

Momenteel is dit m'n recorder config.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
recorder:
  purge_keep_days: 14
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
      - weather
      - sun
      - script
      - scene
      - device_tracker
    entity_globs:
      - sensor.telefoon*
      - sensor.iphone*
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.moon
    event_types:
      - call_service
Docker VM op de Proxmox machine met MariaDB.

Edit: NAS in- en uitschakelen is overigens slechter voor de schijven dan 24/7 draaien, just fyi.

[Voor 3% gewijzigd door Sp33dFr34k op 26-01-2023 11:43]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• septillion
@mr.DJ95 Je zou met een template kunnen kijken wanneer hij voor het laatst draaide. Maar zou zelf gewoon een input_boolean helper aanmaken.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:06
mr.DJ95 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:22:
Hoe gaan jullie om met automations die je niet meerdere keren achter elkaar of per dag wil activeren?

Voorbeeld, mijn auto gaat voorverwarmen zodra ik langs de bewegingssensor ben gelopen voordat ik de badkamer in ga. Ik wil niet dat als ik thuis werk die meerdere keren af gaat. ik heb het al beperkt door een condition dat die alleen tussen 07:00 en 09:00 mag triggeren.
Zelf gebruik ik voor de brievenbus een delay op t eind van de automation om te voorkomen dat deze meerdere keren per dag af gaat. Als je automations reload, home assistant herstart of iets vergelijkbaars dan stopt je delay wel. Dus dat is een overweging om te maken. In mijn geval maakt het niet zoveel uit als ik na een reload toch weer een app notificatie ontvang van de post maar dit zal verschillen per use case.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:02

Zoals @septillion al schetst, gelijk een boolean laten meeschakelen "voorverwarmd" en die om 23:59 *bij wijze van weer uitzetten zodat deze echt maar 1x per dag gaat. Die boolean dan dus ook in de conditions als 'off' opnemen. Je kunt ook naar een workday sensor kijken, als je thuiswerkdagen vast zijn (https://www.home-assistant.io/integrations/workday/). Of dus een 2e boolean die je aanzet als je thuis gaat werken (eventueel weer te triggeren door je agenda bijvoorbeeld)

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Sp33dFr34k schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Docker VM op de Proxmox machine met MariaDB.

Edit: NAS in- en uitschakelen is overigens slechter voor de schijven dan 24/7 draaien, just fyi.
Thnx!

Wat betreft de schijven, I know :)
NAS wordt enkel nog gebruikt voor backup te maken van wat zaken te maken eens in de zoveel tijd en draait nu op een zware overkill machine daarvoor.

• septillion
Oulewappeur schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:22:
Helemaal niets :+ Zelfs op een RPi4 met SSD geen enkel issue. Een sinds de optimalisatie slagen van afgelopen 1,5 jaar is de DB ook niet al te groot.

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 13:21

Voor zulke dingen gebruik ik tags die ik kan scannen om een actie eenmalig te laten verlopen.

In het geval van de auto voorverwarmen heb ik een tag in de keuken hangen (want daar komen we vrijwel altijd voor we naar buiten gaan) die je kan scannen om de auto te verwarmen.

Als je de tag niet scant, verwarmt de auto niet. niks aan het handje dan.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 15:12
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Voor zulke dingen gebruik ik tags die ik kan scannen om een actie eenmalig te laten verlopen.

In het geval van de auto voorverwarmen heb ik een tag in de keuken hangen (want daar komen we vrijwel altijd voor we naar buiten gaan) die je kan scannen om de auto te verwarmen.

Als je de tag niet scant, verwarmt de auto niet. niks aan het handje dan.
Het nadeel hiervan is natuurlijk dat het een handmatige actie vereist. mr.DJ95 heeft juist de handmatige actie weg-geautomatiseerd dmv een bewegingssensor.

[Aylin]

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 13:21
Kjoe_Ljan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Het nadeel hiervan is natuurlijk dat het een handmatige actie vereist. mr.DJ95 heeft juist de handmatige actie weg-geautomatiseerd dmv een bewegingssensor.
Sure, maar dat is een afweging die je maakt: hoeveel tijd ben je bezig met alle mogelijk uitzonderingen verwerken in je automatisering tegenover hoeveel tijd ben je kwijt met een handmatige actie waar je zelf over kan beslissen of je het wilt uitvoeren of niet.

Ik hoef me geen zorgen te maken over of het tussen 6 en 8 is op een woensdag en de hond gisteren wel heeft gepoept... Ik scan mijn tag als ik die nodig heb.

Soms is simpel beter.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
denuz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Ik heb beide opties draaiende gehad.
Sinds een aantal weken overgestapt op cloudflare tunnels middels deze addon.
Dit werkt zonder poorten te openen. In cloudfare kun je nog gebruik maken van extra opties ( bijvoorbeeld geen toegang van buiten NL, of een challenge)
Hier hetzelfde. Voorheen docker containers voor Nginx en Let's Encrypt.
Nu vervangen door een container die een Cloudflare Zero Trust tunnel opzet.
Hoef ik niet meer na te denken over mogelijke wisselende ip-adressen, verlopen certificaten en openstaande poorten op mijn router/modem.

Makkelijker en beter mijns inziens.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Trasos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Hier hetzelfde. Voorheen docker containers voor Nginx en Let's Encrypt.
Nu vervangen door een container die een Cloudflare Zero Trust tunnel opzet.
Hoef ik niet meer na te denken over mogelijke wisselende ip-adressen, verlopen certificaten en openstaande poorten op mijn router/modem.

Makkelijker en beter mijns inziens.
Net wat je wil, je proxied nu al je data door Cloudflare dus die hebben volledige inzage als ze willen. Verder is het streamen van media tegen de ToS van de gratis versie, dus als je camera's oid hebt kun je een mooie rekening verwachten als ze je pakken. Ik gebruik het zelf overigens ook hoor, maar nu dit topic ter sprake kwam wilde ik het toch even aanstippen, veel mensen weten/begrijpen dit niet.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Vanochtend even de beta Android Auto (AA) icm HA gestart.

Het icoon staat erbij, je krijgt een overzicht van bepaalde dingen, maar in de huidige vorm absoluut niet bruikbaar mijn inziens.
Ik mis echt de handigheid in een goed eigen dashboard wat HA toch zo geweldig maakt.
Kijk enorm uit naar de toekomstige ontwikkelingen van deze software tak :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

septillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Helemaal niets :+ Zelfs op een RPi4 met SSD geen enkel issue. Een sinds de optimalisatie slagen van afgelopen 1,5 jaar is de DB ook niet al te groot.
Ergens neig ik daar ook naar inderdaad, of gewoon een MariaDB in HA zelf omdat ik wel wat lees over corrupte databases met SQLite.

• septillion
@Oulewappeur Draai hier gewoon SQlite, afgelopen 2 jaar geen issues mee gehad. Draai wel op SSD en ook dagelijks een backup :) Volgens mij als je zelf DB aangeeft ben je ook zelf verantwoordelijk voor de backup daarvan.

[Voor 26% gewijzigd door septillion op 26-01-2023 15:56]

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

septillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:56:
@Oulewappeur Draai hier gewoon SQlite, afgelopen 2 jaar geen issues mee gehad. Draai wel op SSD en ook dagelijks een backup :) Volgens mij als je zelf DB aangeeft ben je ook zelf verantwoordelijk voor de backup daarvan.
Thnx :) we houden dit inderdaad gewoon even aan, ik heb ook iedere nacht een back-up die naar m'n Google word gefietst, dus dat zit wel snor.

• etmnidj1
Ben al enige tijd bezig om een koekoeksklok welke slaat op ieder heel en half uur aan de gang te krijgen maar dat is helaas nog niet gelukt. Ik maak gebruik van de code van iemand anders welke ik deels aagepast heb voor mijn situatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#####################################################################
# @CCOSTAN
# Original Repo : https://github.com/CCOSTAN/Home-AssistantConfig
## Plays the number of cuckoos per hour and 1 on the half hour.
# More Info and Video: https://www.vcloudinfo.com/2017/11/building-digital-cuckoo-clock-with-home.html

- alias: Cuckoo Clock
  id: 33dcd8e2-e87c-4d18-82bc-c7f9b53a1624
  mode: restart
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: 0
      minutes: 30
  condition:
    - condition: time
      after: '09:29:00'
      before: '21:30:00'
    - service: media_player.play_media
      data:
        entity_id: media_player.kitchen
        media_content_id: >
          {% if now().strftime("%M")|int == 30 %}
          https://raw.githubusercontent.com/CCOSTAN/Home-AssistantConfig/master/config/sounds/cuckoo-clock-01.wav
          {% else %}
          https://raw.githubusercontent.com/CCOSTAN/Home-AssistantConfig/master/config/sounds/cuckoo-clock-{{now().strftime("%I")}}.wav
          {% endif %}
        media_content_type: audio/mp4

Maar krijg de volgende foutmelding: Message malformed: expected dictionary

Wat doe ik verkeerd?

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 22:59
Is er hier ook ervaring met de RFT Sensoren/Bedieningen van Itho Daalderop?

Ik heb op dit moment zo'n unit @ zolder hangen en een CO2-sensor aan de muur, met bovengenoemde RFT Afstandsbediening.
Maar ik zou graag zelf wat meer controle erover willen hebben via deze 868MHz band.

Zelf geven ze op de website niet veel info erover met welke 868MHz transceiver er gebruikt kan worden, behalve dat ze wel een "RF Repeater" verkopen, waarin de tech docs staat dat het een 'learning device' is.

Dat moet vast goedkoper en in HA kunnen bedacht ik me :P

Inmiddels heb ik die afstandsbediening in m'n hand (inc. een stuk stucwerk |:(), maar van die ATmega169PA -chip die erop zit, word ik niet veel wijzer...

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
etmnidj1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:22:
Ben al enige tijd bezig om een koekoeksklok welke slaat op ieder heel en half uur aan de gang te krijgen maar dat is helaas nog niet gelukt. Ik maak gebruik van de code van iemand anders welke ik deels aagepast heb voor mijn situatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# @CCOSTAN
# Original Repo : https://github.com/CCOSTAN/Home-AssistantConfig
## Plays the number of cuckoos per hour and 1 on the half hour.
# More Info and Video: https://www.vcloudinfo.com/2017/11/building-digital-cuckoo-clock-with-home.html

trigger:
  condition:
      after: '09:29:00'
      before: '21:30:00'
      data:
          https://raw.githubusercontent.com/CCOSTAN/Home-AssistantConfig/master/config/sounds/cuckoo-clock-01.wav
          {% else %}
          https://raw.githubusercontent.com/CCOSTAN/Home-AssistantConfig/master/config/sounds/cuckoo-clock-{{now().strftime("%I")}}.wav
          {% endif %}

Maar krijg de volgende foutmelding: Message malformed: expected dictionary

Wat doe ik verkeerd?
Het lijkt erop alsof je je action: mist, je acties heb je nu onder conditions: staan. Net boven - service: even action: toevoegen en dan zou het moeten werken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dwazer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:27:
Is er hier ook ervaring met de RFT Sensoren/Bedieningen van Itho Daalderop?

Ik heb op dit moment zo'n unit @ zolder hangen en een CO2-sensor aan de muur, met bovengenoemde RFT Afstandsbediening.
Maar ik zou graag zelf wat meer controle erover willen hebben via deze 868MHz band.

Zelf geven ze op de website niet veel info erover met welke 868MHz transceiver er gebruikt kan worden, behalve dat ze wel een "RF Repeater" verkopen, waarin de tech docs staat dat het een 'learning device' is.

Dat moet vast goedkoper en in HA kunnen bedacht ik me :P

Inmiddels heb ik die afstandsbediening in m'n hand (inc. een stuk stucwerk |:(), maar van die ATmega169PA -chip die erop zit, word ik niet veel wijzer...
Heb de oudere variant ITHO en 2x Itho Daalderop - open source wifi control add-on module in Hass hangen. (zie wiki van hem daar handleiding ingedonderd hoe je dat doet) het is het zeker waard om het "volledige" aanbod te nemen.

Die afstandsbedieningen gebruiken we eigenlijk niet meer.

leest meer dan reageert

• septillion
@etmnidj1 Ipv dit in de yaml direct te doen kan je als beginner wat makkelijker gewoon in de UI werken. Daar kan je de yaml ook plakken als je het eerste streepje vervangt door een spatie. Maak nieuwe automation => 3-dots => Edit in YAML.

Ook zou ik de bestanden even lokaal zetten :)

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 26-01-2023 16:44]

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 22:59
vso schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Heb de oudere variant ITHO en 2x Itho Daalderop - open source wifi control add-on module in Hass hangen. (zie wiki van hem daar handleiding ingedonderd hoe je dat doet) het is het zeker waard om het "volledige" aanbod te nemen.

Die afstandsbedieningen gebruiken we eigenlijk niet meer.
Fantastisch, dank je! Daar ga ik even neuzen _/-\o_

• etmnidj1
Heb het toegevoegd, maar krijg nog steeds dezelfde foutmelding.

In ieder geval bedankt voor je reactie!
Ronker32 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Het lijkt erop alsof je je action: mist, je acties heb je nu onder conditions: staan. Net boven - service: even action: toevoegen en dan zou het moeten werken.

• etmnidj1

etmnidj1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:33:

[...]
Waar heb je dit nu in gezet? Dus de hele code van dit automation?

• etmnidj1
TheFes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Waar heb je dit nu in gezet? Dus de hele code van dit automation?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
  condition:
      after: "09:29:00"
      before: "21:30:00"
  action:
    - service: script.amp_settings
      data:
        media_player: media_player.kitchen
        volume_level: 0.22
      data:
          {% else %}
          {% endif %}
etmnidj1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:37:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
  condition:
      after: "09:29:00"
      before: "21:30:00"
  action:
    - service: script.amp_settings
      data:
        media_player: media_player.kitchen
        volume_level: 0.22
      data:
          {% else %}
          {% endif %}
Ja, die code, maar mijn vraag was WAAR..

• etmnidj1
TheFes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Ja, die code, maar mijn vraag was WAAR..
Ik heb die gekopieerd in een automation

• septillion
@etmnidj1 In de UI? Dan even eerste streepje vervangen door een spatie.

En als je hiervoor in de automations.yaml hebt zitten werken, dat eerst netjes ongedaan maken ;)
Wellicht ook het id weg halen, aangezien de GUI die zelf toevoegt. Weet niet wat hij doet als je er zelf ook eentje in de config zet, mogelijk krijg je dan een dubbele key

• septillion
@TheFes Oef, best wel nasty bug. UI lijkt id weg te halen maar slaat hem inderdaad zonder enige vorm van check gewoon stomweg op de achtergrond met dat id op :X

Nu is dit id gelukkig afwijkend van standaard id maar toch :/

• etmnidj1
septillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:04:
@etmnidj1 In de UI? Dan even eerste streepje vervangen door een spatie.

En als je hiervoor in de automations.yaml hebt zitten werken, dat eerst netjes ongedaan maken ;)
Streepje weg gehaald en kon nu de automatisering opslaan wat eerder niet lukte. Nu nog de audio files lokaal zetten want ik hoor nog geen koekoek. 😉

• etmnidj1
TheFes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:06:
Wellicht ook het id weg halen, aangezien de GUI die zelf toevoegt. Weet niet wat hij doet als je er zelf ook eentje in de config zet, mogelijk krijg je dan een dubbele key
ID weggehaald thanks

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 21:46

TWKterry

Master Mariner

Ik gebruik hiervoor de lokale kalender, deze heeft een kalender schema waarin ik aangeef wat voor soort dag het is (work, home, free, holiday, away etc). Schakel daarmee oa de verlichting en badkamer verwarming.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-02 16:28
etmnidj1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Streepje weg gehaald en kon nu de automatisering opslaan wat eerder niet lukte. Nu nog de audio files lokaal zetten want ik hoor nog geen koekoek. 😉
Op zich hoef je de audio files niet lokaal te zetten, maar is wel handig als je internet eruit ligt (of de hoster de files verwijdert).

• barrymossel
septillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Ennuhhh:
Bruin = L
Blauw = N
Geel-groen = PE
Zwart = SW / L'

Nou, zojuist eindelijk de schakelaar in de keuken opengemaakt en er zitten alleen een bruine en 1 zwarte draad. Dus inderdaad de beste optie is op zolder bij de Perilex iets knutselen. De oplossing van @pentode dus. Thanks beiden!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Je kan de automation zichzelf laten disablen als laatste stap. En dan een losse automation op fixed time weer enablen.

[Voor 49% gewijzigd door Slinkos op 27-01-2023 11:22]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:43
Zijn er meer mensen die na update van Home Assistant core-2023.2.0b2 de volgende waarschuwingen van Dsmr reader in de logs zien ?

code:
1
2
3
4
5
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l1 has device class voltage, state class measurement and unit V thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l2 has device class voltage, state class measurement and unit V thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l3 has device class voltage, state class measurement and unit V thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2 has device class current, state class measurement and unit A thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22
Sensor sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3 has device class current, state class measurement and unit A thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: (<class 'str'>); Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+dsmr_reader%22"

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:18
Ik heb een Wi-Fi kWh meter 1-fase MID van HomeWizzard, in HA geeft deze de waarde weer in W (unit_of_measurement: W), ik wil deze data graag in kWh gebruiken. Hoe kan ik dat het beste doen in HA?
Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee