Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ah, duidelijk, bedankt!Gizz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Uitgaande van het voorbeeld van de S8 bij 600ppm kan in het extreemste geval sensor 1 op 525ppm uitkomen en sensor 2 op 675ppm. Een verschil van 150ppm tussen de meters, wat prima binnen de nauwkeurigheid valt van die ±75ppm ten opzichte van de daadwerkelijke CO2-waarde van 600ppm.
Is de afwijking/nauwkeurigheid altijd hetzelfde? Relatief dan, niet absoluut.
M.a.w. ik kan dat omrekenen en corrigeren als ik de waarde uitgelezen heb met een esp32?
En ik weet wat de afwijking is als ik hem heb vergeleken met een meter die paar ppm nauwkeurig is?
Het lijkt er wel op, de meter verst weg geeft nu de hoogste waarde, 429 (stond dichtbij), midden 425, dichtbij is 400 (stond ver).
Ik meet nog wat door :-).
Duidelijk, bedankt!Raymond P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:28:
[...]
Dat betekent dat de werkelijke waarde ergens tussen 455 en 545 ppm zit.
Ik kan het hier niet vaak genoeg schrijven, die op zichzelf staande absolute waarden zeggen niet zo veel.
Alleen de op zichzelf staande absolute waarde is wel een waarde die gebruikt wordt signalering.
Bij 920 (werkelijke waarde) zou ik dan al een alarm (yellow led)/(kunnen) krijgen, immers 920+50+46=1016.
Terwijl de andere meter groen is, die laat zien 920-50-46=824.
Of begrijp ik het nog niet?
Dat is de gangbare manier. En daar vind ik ook wel wat van.MartinPTweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Duidelijk, bedankt!
Alleen de op zichzelf staande absolute waarde is wel een waarde die gebruikt wordt signalering.
Bij 920 (werkelijke waarde) zou ik dan al een alarm (yellow led)/(kunnen) krijgen, immers 920+50+46=1016.
De statische waarde is imho helemaal niet zo interessant. Dat is ook niet iets waar je op kunt of of zou moeten acteren.
Stel dat de werkelijke waarde met 910ppm ergens in het midden ligt, wat doe je dan (buiten het passief naar ledjes staren)?
De CO2 op zichzelf heeft ook niet direct effect (al zijn sommige mensen hypergevoelig), de concentratie in de lucht bepaalt hoe snel het ophoopt in je lichaam en leidt tot een verandering van de zuurtegraad in het bloed (wat de lichamelijke klachten geeft).
Zo kan een hele dag vertoeven in een ruimte met 1500ppm best leiden tot lichamelijke klachten maar zal een verder gezond persoon daar prima tegen kunnen mits er een pauze gehouden wordt en er 10 minuten 'frisse' lucht ingeademd wordt waarbij het lichaam het overtollige CO2 kwijt kan.
Daarbij komt kijken dat bijvoorbeeld 1200ppm tijdens een filmavond acceptabel kan zijn, maar niet ideaal is als je een significante cognitieve prestatie moet leveren.
(Wel is het een goed gas als indicator, een verhoging van CO2 is kenmerkend voor de aanwezigheid van andere stoffen die mogelijk veel vervelender zijn.)
Je actie stuur je aan op basis van wat er gebeurt, niet op 1 enkele waarde. Je wilt weten hoeveel de waarde stijgt of daalt binnen een tijdsframe.
Als de waarde de afgelopen 5 minuten met 500ppm gedaald is dan hoef je immers niet je billen samen te knijpen als je ledje rood is. En als in diezelfde 5 minuten een stijging gemeten is van 500ppm dan is dat groene ledje een beetje misleidend.
En hoewel je met deze filosofie nog steeds te maken hebt met dezelfde meetafwijkingen zijn die dan niet zo resoluut.
Je kunt/zult de waarden natuurlijk wel gebruiken, maar zie ze meer als gates. Tussen 900 en 1400 gebeurt er x als de trend is dat het y stijgt of daalt in z tijd. En tussen 400-900 zit daar een andere/mildere actie aan vast.
Ook/juist als je niet gaat automatiseren is dit handig. Het geeft een veel duidelijker beeld als je inzichtelijk hebt wat er bijvoorbeeld de laatste 15 minuten is gebeurt itt een enkel nummertje.
Zelf vind ik het daarom veel interessanter om te zien hoe sensors reageren op verandering.
Een aantal dagen geleden heb ik een plaatje gepost waarin exact dat te zien is:
Raymond P in "CO2-meters voor in huis"
En hoewel ik het naar het extreme getrokken heb geeft dit wel inzicht in de toepasselijkheid van derivative control ipv simpele acties.
m.a.w. het gros van de displays is uitermate ruk en imho praktisch onbruikbaar.
- knip -
Je krijgt een waarde te zien, maar er zijn geen harde grenswaardes, het is niet zo dat het bij 1000 PPM op eens heel ongezond is en dat bij 999 alles volledig in orde is. Als je 's ochtends beneden komt en de metingen staan onder de 500 dan weet je dat de luchtkwaliteit uitstekend is. Zit je een half uur later met enkel je echtgenoot thuis als op 1000 PPM dan heb je een ventilatie probleem.MartinPTweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Duidelijk, bedankt!
Houdt je het normaal prima in de hand, maar terwijl je de hele woonkamer vol hebt zitten loopt de waarde heel hard op, dan is het tijd om de ventilatie harder te zetten of een raampje open te zetten. Het is niet bepaald rocket science.
Driek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:40:
mijn resideo met esp-d1 werkt niet meer sinds de update naar 2026.1.
[...]
Zojuist ESPHome op m'n Resideo even bijgewerkt. Dit is mijn werkende config met 2026.1.4_JGC_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:40:
@zacht Dat lijkt gewoon een kloon van de Resideo R200. Die heb ik hier nu enige tijd draaien met HomeAssistant integratie via ESPHome. Helaas wel oudere versie van de firmware nog, aangezien custom componenten eruit gesloopt zijn.
[...]
De cm1106 component heb ik hier neergezet. Credits voor die file gaan naar Skix_Aces in "CO2-meters voor in huis"YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 substitutions: device_name: "resideo-co2" friendly_name: "CO2 Zolder" external_components: - source: type: git url: https://github.com/robertklep/esphome-custom-component components: [ custom, custom_component ] esphome: name: "${device_name}" friendly_name: "${friendly_name}" includes: - "cm1106_mrt24.h" esp8266: board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password domain: .home.internal min_auth_mode: WPA2 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Resideo CO2 d186ab" #password: "1234567890" captive_portal: # Configure mDNS broadcast mdns: disabled: true # Enable logging logger: baud_rate: 0 #disable serial logging, because we need RX/TX for the sensor. # Enable Home Assistant API api: # Don't reboot when Home Assistant doesn't connect. reboot_timeout: 0s ota: platform: esphome # Enable Web server. web_server: port: 80 # Sync time with Home Assistant. time: - platform: homeassistant id: time_homeassistant timezone: "Europe/Amsterdam" on_time_sync: - component.update: sensor_uptime_timestamp uart: rx_pin: RX baud_rate: 9600 rx_buffer_size: 1500 id: cm1106_uart switch: # Switch to restart the device. - platform: restart name: Restart device sensor: # Uptime sensor (internal only). - platform: uptime id: sensor_uptime # Uptime timestamp - platform: template id: sensor_uptime_timestamp name: "Uptime" device_class: "timestamp" accuracy_decimals: 0 update_interval: never lambda: |- static float timestamp = ( id(time_homeassistant).utcnow().timestamp - id(sensor_uptime).state ); return timestamp; entity_category: diagnostic # WiFi Signal sensor. - platform: wifi_signal name: WiFi Signal icon: mdi:wifi-strength-2 update_interval: 60s - platform: custom lambda: |- auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 300000); App.register_component(cm1106Sensor); return {cm1106Sensor}; sensors: - name: "Luchtkwaliteit" accuracy_decimals: 0 unit_of_measurement: "ppm" state_class: measurement device_class: carbon_dioxide icon: "mdi:molecule-co2" # Text sensors with general information. text_sensor: # Expose ESPHome version as sensor. - platform: version name: CO2 sensor ESPHome Version # Expose WiFi information as sensors. - platform: wifi_info ip_address: name: CO2 sensor IP icon: mdi:wifi entity_category: diagnostic ssid: name: CO2 sensor SSID icon: mdi:wifi entity_category: diagnostic
Zal die 2e zelf nog even bijwerken dan, want daar heb ik een RF module bijgeprikt die mijn Orcon MVS15 aanstuurt als CO2 niveau te hoog wordt in betreffende slaapkamer
Zijn er mensen hier op t forum die ervaring hebben met deze Apollo sensors (met de CO2 module er in)?
Blijkbaar integreert deze ook native met HA.
- knip -
OK, thanks, goed punt! Omdat de form factor van de behuizing van die Apollo's te klein is, wordt t dus te warm binnenin en gaan de metingen zeer waarschijnlijk teveel afwijken.Raymond P schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:27:
@Marc_Sway Een LD2410b loopt behoorlijk heet met ~40mA op een postzegeltje, die samen met een esp32-c3, BME280 en een scd40 in 1 behuizing stoppen hoef je geen wonderen van te verwachten.
Dat zie ik ook al bij de Switchbot CO2, die toch behoorlijk groot is, maar waarbij door de warmteontwikkeling binnenin, de temperature reading ca 1C hoger is dan buiten de sensor.
Je moet daar dus ook al software-kalibratie doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 15-02-2026 13:42 ]
Als de behuizing te veel opwarmt dan krijgt je een micro-klimaat waarbij de dichtheid binnenin te veel afwijkt van de kamer en dispersie een dingetje wordt.
Je gaat dan een andere CO2 concentratie meten dan daadwerkelijk in de kamer aanwezig is doordat het mengen van gassen wat lastiger verloopt.
- knip -
Overigens waarschuwt SwitchBot hier ook voor en raadt gebruikers aan de verversingsinterval niet te kort te maken. Ik gebruik het minimum voor batterijgebruik (5 minuten) en heb nog geen problemen gehad (metingen zijn vrijwel identiek aan twee andere sensoren ernaast).Marc_Sway schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Dat zie ik ook al bij de Switchbot CO2, die toch behoorlijk groot is, maar waarbij door de warmteontwikkeling binnenin, de temperature reading ca 1C hoger is dan buiten de sensor.
Je moet daar dus ook al software-kalibratie doen.
Ik heb begrepen dat je via de SwitchBot App je de sensor een software-kalibratie kan meegeven. Ik heb hun App nog niet gebruikt.danieldk schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Overigens waarschuwt SwitchBot hier ook voor en raadt gebruikers aan de verversingsinterval niet te kort te maken. Ik gebruik het minimum voor batterijgebruik (5 minuten) en heb nog geen problemen gehad (metingen zijn vrijwel identiek aan twee andere sensoren ernaast).
Kan je in de App ook de intervaltijd tussen 2 metingen daa instellen (bijv 1 per minuut)?
Ik vermoed dat dit eerder is om bijv. calibratie met de 'zout-methode' te doen dan om te compenseren voor het opwarmen voor het apparaat, hoewel voor calibratie een constante offset vaak niet goed genoeg is (kom je naar meting met twee of meer verschillende zouten wel achter), dus kun je het beter calibrate_linear of calibrate_polynomial uit Home Assistant gebruiken.Marc_Sway schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:50:
[...]
Ik heb begrepen dat je via de SwitchBot App je de sensor een software-kalibratie kan meegeven. Ik heb hun App nog niet gebruikt.
Als ik goed begrijp wat je vraagt, dan ja:Kan je in de App ook de intervaltijd tussen 2 metingen daa instellen (bijv 1 per minuut)?
https://support.switch-bo...Bot-Meter-Pro-CO2-Monitor
Hun documentatie is echter niet meer helemaal up-to-date, je kunt nu ook 5 minuten instellen als de meter op batterijen draait (niet slechts 30 minuten).
Dat 'kalibreren met een zout oplossing' dat zal vast in het verleden wel ergens hier op t forum beschreven zijn. Ik heb dat nog nooit gedaan.
Is ergens goed beschreven hoe je dat het beste kan doen? Ik blijf altijd leren
Ik wil eigenlijk gewoon simpel de co2 waarde meten in mijn slaapkamer, omdat ik het raam weinig open zet en benieuwd ben naar de waarde (moet ik luchten ja of nee).
Ik heb gekeken naar de Aranet4, Qingping Air Monitor 2/Lite, maar vond deze oplossingen wel heel prijzig. Welke ik verder ben tegen gekomen, die meer richting mijn budget is, is de Switchbot pro co2 (toevallig ook hierboven besproken). Is dit een beetje het beste redelijke voor een goede prijs of kan het nog goedkoper?
Beetje afwijking is voor mij geen probleem, zolang ik maar weet dat het handig is om een raam open te zetten.
Uiteraard is een fijnstof meting oid mooi meegenomen, maar ik begreep dat daarbij altijd een fan zit dat (te) veel geluid maakt voor een slaapkamer
[ Voor 11% gewijzigd door Allemaalbaas op 16-02-2026 10:35 ]
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjesAllemaalbaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:36:
Ik heb al wat pagina's op dit topic doorgespit, maar ben nog niet tot een consensus geworden wat de beste bang for your buck is?
Ik wil eigenlijk gewoon simpel de co2 waarde meten in mijn slaapkamer, omdat ik het raam weinig open zet en benieuwd ben naar de waarde (moet ik luchten ja of nee).
Ik heb gekeken naar de Aranet4, Qingping Air Monitor 2/Lite, maar vond deze oplossingen wel heel prijzig. Welke ik verder ben tegen gekomen, die meer richting mijn budget is, is de Switchbot pro co2 (toevallig ook hierboven besproken). Is dit een beetje het beste redelijke voor een goede prijs of kan het nog goedkoper?
Beetje afwijking is voor mij geen probleem, zolang ik maar weet dat het handig is om een raam open te zetten.
Uiteraard is een fijnstof meting oid mooi meegenomen, maar ik begreep dat daarbij altijd een fan zit dat (te) veel geluid maakt voor een slaapkamer
Heb hem naast een swichbot pro en wijkt max een 100ppm af
Ik ga ervanuit dat de switchbot dichter bij de waarheid zit
Dat is denk ik niet helemaal waar. Ik heb er een naast het bed liggen, en moest deze op een stukje karton leggen om, naar mijn gevoel de ventilator, niet te horen draaien.Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan
Dit filmpje bevestigt mijn vermoeden:
/f/image/wh6OVuKZEn0hxvwFmc7WR4hS.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet je bekennen: het geluid is echt moeilijk te horen, maar wanneer hij op een nachtkastje staat die meeresoneert hoor je 'm wel
[ Voor 19% gewijzigd door Kaspers op 16-02-2026 15:23 ]
Nu maakt het echt heel weinig geluid maar het ding zelf heeft ook amper massa. Als je er last van hebt dan helpt een eva schuim stickertje meestal wel bij zulke dingen.
Ik hoor die van mij niet, maar die staat op een dressoir aan de andere kant van de kamer.
- knip -
Soms is een piep in het oor wel handig
Ook de moeite waard om meer te weten te komen over de performance van de IKEA:Kaspers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Dat is denk ik niet helemaal waar. Ik heb er een naast het bed liggen, en moest deze op een stukje karton leggen om, naar mijn gevoel de ventilator, niet te horen draaien.
Dit filmpje bevestigt mijn vermoeden:
[Afbeelding]
Ik moet je bekennen: het geluid is echt moeilijk te horen, maar wanneer hij op een nachtkastje staat die meeresoneert hoor je 'm wel. En verder helemaal met je eens: mooi ding! Ik heb er al 6 geplaatst op verschillende plekken in het huis, als vervanger van een aantal MH-Z16 sensoren.
YouTube: How does the IKEA Alpstuga Air Quality Sensor Stack up to more expen...
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjes
Super bedankt. Dit gaat hem denk ik worden. En Kaspers, Raymond en Marc ook bedankt voor de aanvullingen!Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjes
Hier was ik nog even benieuwd naar. Ik heb tot op heden nog niks met HA integratie en ben er nog niet heel erg mee bekend. Zou er in de toekomst wel eens aan willen beginnen, maar begrijp ik het goed dat ik nu zonder hub (hier weet ik ook niks vanMarc_Sway schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.
Dan heb je geluk, hij wijkt hier regelmatig 200-300 PPM af van een SenseAir S88 en Switchbot (SCD40).Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
ok, dus onderling kunnen ze ook nog verschillendanieldk schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:31:
[...]
Dan heb je geluk, hij wijkt hier regelmatig 200-300 PPM af van een SenseAir S88 en Switchbot (SCD40).
de alpstuga van mij zit normaal onder de waarde van de switchbot
dat maakt het allemaal wel wat lastig, helemaal als je denkt te kunnen sturen op een 100PPM nauwkeurig
- knip -
Ja, ik heb al met smoothing in HA ge-experimenteerd. Maar het verschil blijft vergelijkbaar groot.Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:20:
@danieldk Heb je jouw units nu al gesmooth of vergelijk je nog steeds de momentopnamen die de Alpstuga rapporteert direct met de S88 en S40 die beiden al een lopend gemiddelde uitspuwen?
Ik heb er nu een aantal vergeleken, en zolang je de 1e ingebruikname goed doet (12 uur aan, rigoreus luchten) dus niet de 1e abc mist en een week moet wachten, lijken ze allemaal redelijk prima te zijn.
/f/image/1hJc4u5pOLbO85coj5QllIwn.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier wel iets grotere verschillen als de temperatuur niet stabiel is, maar dat is dan pakweg 100ppm.
[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2026 12:38 ]
- knip -
Bevalt hier goed, die Ikea optie! Heb de mechanische ventilatie nog wat getweaked zodat we in elk verblijf tussen de 700-800ppm blijven tijdens slaap enzo. Luchtkwaliteit binnen is uitstekend, maar diezelfde ventilatie units hebben fijnstof filters.Marc_Sway schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.
Er zit wel een klein fannetje in, dus op m'n nachtkastje werkte iets minder goed. Bovendien blaas je er dan mogelijk co2-rijke adem in
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Hoe zit dit met 1e ingebruiksname? Staat dat beschreven in de handleiding?Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:37:
@danieldk Ervanuitgaande dat je 'm niet op een onfortuinlijke plek geplaatst hebt, zou je 'm dan niet willen retourneren?
Ik heb er nu een aantal vergeleken, en zolang je de 1e ingebruikname goed doet (12 uur aan, rigoreus luchten) dus niet de 1e abc mist en een week moet wachten, lijken ze allemaal redelijk prima te zijn.
[Afbeelding]
Ik zie hier wel iets grotere verschillen als de temperatuur niet stabiel is, maar dat is dan pakweg 100ppm.
Doen die van de ikea elke week een baseline kalibratie?
Ik heb die van IKEA niet gelezen. De documentatie van de fabrikant wel, met halve aandacht en daardoor een aantal onjuiste aannames gedaan.
Over het algemeen geldt dit voor de meeste huis/tuin/keuken sensors, je moet ze een X tijd onafgebroken laten draaien voordat je er echt iets mee kan.
https://sensirion.com/med.../693FBB15/PS_DS_SEN6x.pdf
/f/image/AylpZt5281A5PBxXoUtVo1jZ.png?f=fotoalbum_large)
edit: volgens mij doet de IKEA unit ook netjes wekelijks abc (ASC), default staat dat aan iig, maar ik heb dat niet geverifieerd terwijl de unit met het IKEA bordje verbonden was.
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2026 13:42 ]
- knip -
Dus in feite krijg je behoorlijk wat waar voor die €30!NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Bevalt hier goed, die Ikea optie! Heb de mechanische ventilatie nog wat getweaked zodat we in elk verblijf tussen de 700-800ppm blijven tijdens slaap enzo. Luchtkwaliteit binnen is uitstekend, maar diezelfde ventilatie units hebben fijnstof filters.
Er zit wel een klein fannetje in, dus op m'n nachtkastje werkte iets minder goed. Bovendien blaas je er dan mogelijk co2-rijke adem in
Ja zelfs als je hem nergens aan koppelt, want funky display met tijd, co2, pm2 etcMarc_Sway schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Dus in feite krijg je behoorlijk wat waar voor die €30!
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Meerdere plaatsen geprobeerd. Ik denk niet dat het een probleem met de unit is, veel mensen rapporteren dit soort afwijkingen op Reddit. Het probleem is de indirecte meettechniek die vnl. goed op ideale omstandigheden werkt.Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:37:
@danieldk Ervanuitgaande dat je 'm niet op een onfortuinlijke plek geplaatst hebt, zou je 'm dan niet willen retourneren?
Geen idee wat de afwijkingen hier introduceert. Ik gebruik hem in een relatief kleine kantoorkamer. We hebben best een sterk systeem voor mechanische ventilatie (aan een warmtepomp). Dus het zou best kunnen zijn dat er wat overdruk o.i.d. ontstaat zodra de deur dicht is of dat het luchtstromen veroorzaakt die de afwijkingen veroorzaken doordat de SHT sensor niet vaak/snel genoeg informatie voedt aan de thermal conductivity sensor.
Feit is dat andere meters wel betrouwbaar zijn en niet heel erg veel duurder zijn. De ALPSTUGA is dan ook met name interessant als je ook PM2.5 wilt meten. Anders kun je in een vergelijkbare prijsklasse betere meters vinden.
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen. Begrijp niet waarom Ikea niet gewoon een passieve LCD heeft gebruikt.NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:56:
[...]
Ja zelfs als je hem nergens aan koppelt, want funky display met tijd, co2, pm2 etc
[ Voor 8% gewijzigd door danieldk op 18-02-2026 09:26 ]
Zeker waar! 30€ voor Ikea ding, 60€ voor Switchbot, zo is er dus voor ieder een optie. Nu ik weet dat het goed zit ben ik in principe al weer ‘klaar’ met het ding, dus mis ik display niet.danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen.
Koppelen aan een dirigera en je krijgt dit soort overzichtendanieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen. Begrijp niet waarom Ikea niet gewoon een passieve LCD heeft gebruikt.
Wat bedoel je met indirecte meettechniek?danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Ik denk niet dat het een probleem met de unit is, veel mensen rapporteren dit soort afwijkingen op Reddit. Het probleem is de indirecte meettechniek
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De STCC4 in de ALPSTUGA gebruikt een thermal conductivity sensor. Het bestaat uit een element dat warmte maakt en een sensor die warmte/temperatuur meet. De werking is dat de geleiding van warmte verandert bij verschillende CO2 concentraties. Het probleem is echter dat geleiding van warmte ook beïnvloed wordt door andere factoren, zoals de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, concentraties van andere gassen, etc. De STCC4 probeert de eerste twee te compenseren door ook metingen van een Sensirion temperatuur-/luchtvochtigheidssensor mee te nemen. Maar uiteindelijk blijft het een grove benadering, omdat er zoveel factoren invloed hebben op de geleiding. Hoe dichter je bij de omstandigheden zit waar de algoritmes/modellen die Sensirion op geënt zijn, hoe accurater the meting wordt.
Dit is anders dan bijvoorbeeld infrarood-gebaseerde NDIR sensoren, die CO2 rechtstreeks(er) meten door infrarood licht uit te zenden (met een lamp + filter) met een golflengte dat geabsorbeerd wordt door CO2 moleculen. Door te meten hoeveel licht er aan de andere kant aankomt, weet je hoeveel licht er do CO2 is opgenomen en dus wat de CO2 concentratie is.
Een geweldig apparaat welke ik ten zeerste kan aanraden. Een zeer gelikt apparaat met talloze functies en een geweldig display wat perfect reageert op aanraking. De data wordt duidelijk gepresenteerd en werkelijk waar, veel is in te stellen!
Ook kan dit apparaat worden gekoppeld aan een Homey maar dat ging, via de Homeyduino app, niet geheel vlekkeloos bij mij. Kreeg hem niet op deze manier aan de praat. Vervolgens contact gezocht met Lars en die heeft mij begeleid om dit voor elkaar te krijgen maar helaas zonder succes via de Homeyduino app.
Dan maar via MQTT maar dat was toch wel een verhaal apart, in ieder geval voor mij.
Ook daarmee heeft Lars mij begeleid en na een aantal uurtjes communiceren hebben we het voor elkaar gekregen.
WAAR VINDT JE NOG ZO'N HELPDESK!
Nu heb ik al mijn data keurig gepresenteerd in mijn Homey omgeving waar ik in ieder geval blij van wordt.
Lars, ontzettend bedankt dat je mij hiermee hebt willen helpen.
Bedankt voor de review!WeatherK67 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:56:
Onlangs een "Moresense co2 meter + temp/lv/fijnstof/NOx/VOC Homey / Home Assistant" aangeschaft op Marktplaats bij Lars Machiels.
Een geweldig apparaat welke ik ten zeerste kan aanraden. Een zeer gelikt apparaat met talloze functies en een geweldig display wat perfect reageert op aanraking. De data wordt duidelijk gepresenteerd en werkelijk waar, veel is in te stellen!
Ook kan dit apparaat worden gekoppeld aan een Homey maar dat ging, via de Homeyduino app, niet geheel vlekkeloos bij mij. Kreeg hem niet op deze manier aan de praat. Vervolgens contact gezocht met Lars en die heeft mij begeleid om dit voor elkaar te krijgen maar helaas zonder succes via de Homeyduino app.
Dan maar via MQTT maar dat was toch wel een verhaal apart, in ieder geval voor mij.
Ook daarmee heeft Lars mij begeleid en na een aantal uurtjes communiceren hebben we het voor elkaar gekregen.
WAAR VINDT JE NOG ZO'N HELPDESK!
Nu heb ik al mijn data keurig gepresenteerd in mijn Homey omgeving waar ik in ieder geval blij van wordt.
Lars, ontzettend bedankt dat je mij hiermee hebt willen helpen.
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes