Er is 802.15.4 als radio standaard.
Over die radio-verbinding kun je zowel Thread als Zigbee doen.
Dus de elektronica is hetzelfde, alleen zijn er wat verschillen tussen Thread en Zigbee. Met name over hoe ze zich aanmelden bij een bestaand netwerk/controller om in het mesh netwerk opgenomen te worden.
De uitwisseling van gegevens gaat via Matter. Dat is een protocol over IPv6.
Daarmee kunnen apparaten op een standaard manier met elkaar zaken uitwisselen op basis van een profiel.
Zo heb je profielen voor lichtschakelaars, bewegingsmelders, sensoren, etc. tot aan robotstofzuigers aan toe en met elke nieuwe versie van Matter komen daar dus meer profielen bij.
Ikea had voorheen al een mesh-netwerk op basis van Zigbee. Dus het lijkt mij een kleine moeite om dat ook compatible te maken met Thread.
Ik vermoed alleen wel dat dat meer een backwards compatibiliteit is, en dat je dus niet zomaar andere Thread devices in een bestaand Zigbee netwerk kunt hangen. (tenzij die dus ook backwards compatible zijn met Zigbee)
Is dus wel mooi dat ze nieuwe apparaten van beide voorzien en hopelijk later oude apparaten kunnen upgraden zodat die ook beide ondersteunen. Al vermoed ik dat dat wel eens lastig kan worden omdat die oudere hardware wellicht zo'n beetje het absolute minimum aan opslag heeft voor de firmware en mogelijk zal er ook hardware gecertificeerd moeten worden. Dat zijn kosten die je als fabrikant dan maar moet ophoesten voor oude apparaten.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)