Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 152 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18

Toppe

Oké ✅

Eärendil schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:23:
[...]

De KNMI-integratie waar het hier om gaat is neem ik aan deze:
https://github.com/golles/ha-knmi

Die haalt zijn gegevens ook niet direct van het KNMI, maar van weerlive.nl
Maar het KNMI levert de data aan vrijwel alle partijen hier in Nederland. De data hebben ze dus wel, ze maken het alleen niet direct voor iedereen beschikbaar.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
Toppe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Maar het KNMI levert de data aan vrijwel alle partijen hier in Nederland. De data hebben ze dus wel, ze maken het alleen niet direct voor iedereen beschikbaar.
Dat vind ik best wel apart omdat het een overheidsinstantie is en veel mensen deze info graag zouden willen ontvangen.
Hier kan je een key aanvragen https://developer.dataplatform.knmi.nl/apis

[ Voor 9% gewijzigd door Willempie27 op 01-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:53
synoniem schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:44:
[...]

Klopt maar weerlive.nl is ook van het KNMI.
Weerlive is geen dienst van het KNMI, maar is van een commercieel bedrijf dat gebruikt maakt van de (gratis) data van het KNMI. Naast de gratis API van weerlive bieden die ook een betaalde API op https://meteoserver.nl/

In plaats van KNMI-integratie zou het dus beter Weerlive-integratie kunnen heten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 22:32
synoniem schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:49:
Ik heb de KNMI integratie geïnstalleerd maar bij de entiteiten mis ik de windrichting maar heb zo te zien geen verborgen entiteiten, meer mensen die ervaring?
Deze zit in de attributes van de weather entity, je kunt dit zien in de standaard weer kaart. Je kunt deze ook op je dashboard weergeven met een kaart die attributes ondersteund of met een template ophalen:
YAML:
1
{{ state_attr("weather.knmi_purmerend", "wind_bearing") }}
Beekforel schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:36:
[...]

Zit er inderdaad niet in. Ik mis ook de regen voorspellingen.
Dit zit ook in de weather entity, maar in de forecast. Dit moet je helaas ophalen met de weather.get_forecasts service, zie https://www.home-assistan...vice-weatherget_forecasts
synoniem schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:44:
[...]

Klopt maar weerlive.nl is ook van het KNMI.
Dit dacht ik eerder ook, maar dat is niet zo.
Willempie27 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Dat vind ik best wel apart omdat het een overheidsinstantie is en veel mensen deze info graag zouden willen ontvangen.
Hier kan je een key aanvragen https://developer.dataplatform.knmi.nl/apis
Er staat wat info over deze API in deze issue, https://github.com/golles/ha-knmi/issues/95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

golles schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Deze zit in de attributes van de weather entity, je kunt dit zien in de standaard weer kaart. Je kunt deze ook op je dashboard weergeven met een kaart die attributes ondersteund of met een template ophalen:
YAML:
1

[...]

Dit zit ook in de weather entity, maar in de forecast. Dit moet je helaas ophalen met de weather.get_forecasts service, zie https://www.home-assistan...vice-weatherget_forecasts

[...]
Ah dat wist ik nog niet. Maar zover ik zie kan die alleen daily. Op weerlive.nl staat een mooie staafdiagram voor de neerslag van het komende uur en die data zou ik graag beschikbaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Beekforel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Ah dat wist ik nog niet. Maar zover ik zie kan die alleen daily. Op weerlive.nl staat een mooie staafdiagram voor de neerslag van het komende uur en die data zou ik graag beschikbaar hebben.
De API van weerlive heeft die data helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
golles schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:05:
[...]

YAML:
1
Ok, dat had ik over het hoofd gezien. Ik heb nu die van buienradar en knmi naast elkaar gezet en kom op verschillende windsnelheden en windrichtingen. Dat is toch wel apart als het van dezelfde brondata afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:53
synoniem schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Ok, dat had ik over het hoofd gezien. Ik heb nu die van buienradar en knmi naast elkaar gezet en kom op verschillende windsnelheden en windrichtingen. Dat is toch wel apart als het van dezelfde brondata afkomstig is.
Gaat dit om de huidige wind of een verwachting?
Het KNMI heeft 34 weerstations op land:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/data_center_discover_blocks/image2s/000/000/095/xlarge/Kaart_AWS_NL_land_zee_incl_border_20230609.png?1689171616

In het bovenstaande voorbeeld van Purmerend zal de huidige wind dus geschat moeten worden uit de omliggende weerstations Schiphol, Wijk aan Zee, Berkhout en Lelystad. Afhankelijk van de methode kan daar een afwijking in zitten. Ook kan het zijn dat de ene API de data sneller update en dat je dus data van 13:00 met 13:10 vergelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Eärendil schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Gaat dit om de huidige wind of een verwachting?
Het KNMI heeft 34 weerstations op land:
[Afbeelding]

In het bovenstaande voorbeeld van Purmerend zal de huidige wind dus geschat moeten worden uit de omliggende weerstations Schiphol, Wijk aan Zee, Berkhout en Lelystad. Afhankelijk van de methode kan daar een afwijking in zitten. Ook kan het zijn dat de ene API de data sneller update en dat je dus data van 13:00 met 13:10 vergelijkt
Zo te zien wordt de KNMI/Weerlive integratie vaker geupdatet dan Buienradar als ik de data vergelijk met de site van KNMI zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 10:37
Vraagje. Ik heb de volgende automatisering om lampen in de woonkamer aan te zetten als de lux waarde overdag onder 30 komt. Het probleem is dat het s'ochtends na zonsopkomst niet aan gaat ook als de lux waarde bijv. op 1 staat. Als ik de lampen zelf aanzet werkt het vervolgens wel (wanneer de lux waarde boven 40 komt gaan ze uit en ze gaan weer aan als het onder de 30 komt). Enig idee wat ik hier fout doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Woonkamer TV lampen auto
description: ""
trigger:
  - type: illuminance
    platform: device
    device_id: 7d0b0dbd92cc04694a401880ac3555a0
    entity_id: f1379629363ac578b917ab6a07655a64
    domain: sensor
    below: 30
    id: lampen-aan
    above: 40
    id: lampen-uit
condition:
  - condition: sun
    after: sunrise
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - lampen-aan
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: light.woonkamer_tv_sfeer_lampen
            data:
              rgb_color:
                - 212
                - 143
                - 22
              brightness_pct: 61
      - conditions:
            id:
              - lampen-uit
        sequence:
          - service: light.turn_off
            target:
            data: {}
mode: restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
mavi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:01:
Vraagje. Ik heb de volgende automatisering om lampen in de woonkamer aan te zetten als de lux waarde overdag onder 30 komt. Het probleem is dat het s'ochtends na zonsopkomst niet aan gaat ook als de lux waarde bijv. op 1 staat. Als ik de lampen zelf aanzet werkt het vervolgens wel (wanneer de lux waarde boven 40 komt gaan ze uit en ze gaan weer aan als het onder de 30 komt). Enig idee wat ik hier fout doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Woonkamer TV lampen auto
trigger:
    below: 30
    id: lampen-aan
    above: 40
    id: lampen-uit
condition:
  - condition: sun
    after: sunrise
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - lampen-aan
        sequence:
            target:
            data:
              rgb_color:
                - 212
                - 143
                - 22
              brightness_pct: 61
      - conditions:
            id:
              - lampen-uit
        sequence:
            target:
mode: restart

Je automation triggert als hij van 30 of hoger naar onder de 30 gaat. Dat zal al de avond van te voren zijn, als de zon onder gegaan is. Om opnieuw te triggeren moet hij eerst weer boven de 30 komen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
synoniem schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Zo te zien wordt de KNMI/Weerlive integratie vaker geupdatet dan Buienradar als ik de data vergelijk met de site van KNMI zelf.
De weerlive api update elke 10 minuten, het component update elke 5 minuten.
Als je afhankelijk bent van accuratere data, dan zou je zelf een weerstation moeten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Toevallig vandaag in de aanbieding bij iBood
https://www.ibood.com/off...eerstation-ws-5500/933022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:12
Ik heb nog een antieke gasmeter, die ik uitlees met een Energyflip (optische sensor). Ik zoek een manier om het verbruik automatisch door te geven aan Mindergas. Ik heb al wat gemaakt in NodeRed.

Het probleem dat ik heb is dat ik de beginstand van de meter ergens in HA in wil voeren (heb nu een variable aan gemaakt met de HACS Variable addon). Maar nu als ik dan bij de huidige meterstand het dagverbruik (een variabele die gedurende de dag oploopt) op wil tellen via een automation of via een nutsmeter, wordt het een grote chaos :P

Probleem is dat iedere keer als de waarde van het dagverbruik wijzigt (bijvoorbeeld 1,2...1,3...1,4), iedere keer de waarde, als die verandert, bij de waarde van mijn actuele meterstand geteld wordt. Dus niet met stapjes van 0,1, maar stappen van 1,2, 1,3 en 1,4.

Weet iemand een oplossing voor zowel mijn actuele meterstand in te brengen en dan netjes op laten lopen op het moment dat er weer 0,1 m3 bij komt?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:13
TheFes schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:13:
[...]

Dit had niet gewerkt, templates met now() worden elke minuut opnieuw gerenderd, dus dit wordt nooit true. Om 23:59 is het nog te vroeg, en om 0:00 is het jaar al aangepast en kijkt hij naar 2024
Klopt
Gelukkig maar aangepast met een gewone timer, en nu disabled tot volgend jaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:16

ViezeVis

Sample Text

Zijn er Tweakers hier die IKEA Tradfi lampen bedienen via epmatt's automations met controllers & hooks? (Link: https://epmatt.github.io/...prints/docs/introduction/). Als ik mijn ikea lampen dim, dan blijven ze dimmen totdat de lampen volledig uitgaan.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
golles schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:12:
[...]

De weerlive api update elke 10 minuten, het component update elke 5 minuten.
Als je afhankelijk bent van accuratere data, dan zou je zelf een weerstation moeten plaatsen.
Welnee elke 10 minuten is prima , ik hou de KNMI integratie en verwijder Buienradar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Laatst online: 16-09 10:37
TheFes schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Je automation triggert als hij van 30 of hoger naar onder de 30 gaat. Dat zal al de avond van te voren zijn, als de zon onder gegaan is. Om opnieuw te triggeren moet hij eerst weer boven de 30 komen.
Check. Ik zal kijken of ik dit eenvoudig kan oplossen. Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
Hallo allemaal,
Ik heb HASS draaien op een raspberry PI en heb problemen met een gelijktijdige verbinding via ETH0 en WLAN0.
Via ETH0 (IP= 192.168.2.29) is de RPI aangesloten op mijn netwerk (IP adres 192.168.2.254)
De WLAN0 (IP= 10.20.30.2) heb ik laten verbinden met mijn Intergas Xtend warmtepomp (zowel IP adres als DNS 10.20.30.1). Normaal kan ik via de laptop of telefoon hiermee rechtstreeks verbinden en wordt er dan een webpagina geopend waarop de gegevens van de warmtepomp staan (mydevice.intergas.nl).

In home assistant kan zien dat beide verbindingen er zijn.
Wanneer ik nu echter probeer via webpage integratie de pagina van de warmtepomp te laten zien dan geeft hij dat niet weer.

Iemand een idee?
Ik las ergens dat het misschien iets te maken had met HTTP en HTTPS? Maar als dat zo is, hoe los ik dat dan op? Ik draai Home Assistant alleen op mijn eigen metwerk, dus volgens mij is dat HTTP. Ook de warmtepomp is HTTP. Dus dan zou dat toch moeten werken?

Ik kan via de terminal wel 10.20.30.1 pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:21

Antonio di

a mi me dijeron que si

remcon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:04:
Hallo allemaal,
Ik heb HASS draaien op een raspberry PI en heb problemen met een gelijktijdige verbinding via ETH0 en WLAN0.
Via ETH0 (IP= 192.168.2.29) is de RPI aangesloten op mijn netwerk (IP adres 192.168.2.254)
De WLAN0 (IP= 10.20.30.2) heb ik laten verbinden met mijn Intergas Xtend warmtepomp (zowel IP adres als DNS 10.20.30.1). Normaal kan ik via de laptop of telefoon hiermee rechtstreeks verbinden en wordt er dan een webpagina geopend waarop de gegevens van de warmtepomp staan (mydevice.intergas.nl).

In home assistant kan zien dat beide verbindingen er zijn.
Wanneer ik nu echter probeer via webpage integratie de pagina van de warmtepomp te laten zien dan geeft hij dat niet weer.

Iemand een idee?
Ik las ergens dat het misschien iets te maken had met HTTP en HTTPS? Maar als dat zo is, hoe los ik dat dan op? Ik draai Home Assistant alleen op mijn eigen metwerk, dus volgens mij is dat HTTP. Ook de warmtepomp is HTTP. Dus dan zou dat toch moeten werken?

Ik kan via de terminal wel 10.20.30.1 pingen.
Als je "gemengd" HTTPS (versleuteld) en HTTP (niet versleuteld) gebruikt op/voor HA verbindingen, moet je de Addon NGINX (proxy) gebruiken. Kan zijn dat je dan ook weer wat router settings moet veranderen met het gebruik van NGINX.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
Maar als ik home assistant op mijn netwerk bereik via homeassistant.local:8123 dan is dit toch http ?
En mijn warmtepomp is ook http
Dus dan zou dit toch rechtstreeks moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

remcon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:55:
Maar als ik home assistant op mijn netwerk bereik via homeassistant.local:8123 dan is dit toch http ?
En mijn warmtepomp is ook http
Dus dan zou dit toch rechtstreeks moeten werken?
Gebruik je HA buitenshuis gebruikt (bijv app)?
Met bijv DuckDNS / Letencrypt wordt het dan versleuteld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@kepler en voor de rest die Daikin heeft: ben ik de enige of werkt de Daikin intergratie niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:15
Toppe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:07:
@kepler en voor de rest die Daikin heeft: ben ik de enige of werkt de Daikin intergratie niet meer?
werkt hier als normaal !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
luigi87 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:56:
[...]
Open zou 100% moeten zijn.
En gesloten zou 0% moeten zijn.
Ja, dat gaat je dus niet lukken (zonder super custom weergave ofzo). In HA is dat precies omgekeerd. En om eerlijk te zijn, dat vind ik zelf ook het meest logische.

100% = 100% van screen zichtbaar = 100% uitgeschoven = gesloten.

Dat is dan ook in lijn met elk type screen, rolluik of zonnescherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
mavi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Check. Ik zal kijken of ik dit eenvoudig kan oplossen. Bedankt _/-\o_
Je zal iets moeten maken waarmee je aangeeft dat de lampen aan mogen. Dit voeg je dan ook toe als trigger en de huidige sun-trigger voeg je ook toe als conditie zodat er op zonstand gecontroleerd wordt dan.

Zelf heb ik een input_boolean daarvoor. Zodra deze aan staan gaan wat zaken aan die ook overdag aan mogen maar vanaf dan wordt er ook aan de hand van lux gecontroleerd of al het licht aan moet.

Op checken van lux heb ik nog wel een hysterese in tijd zodat het licht niet bij elk wolkje gelijk aan/uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Ja, dat gaat je dus niet lukken (zonder super custom weergave ofzo). In HA is dat precies omgekeerd. En om eerlijk te zijn, dat vind ik zelf ook het meest logische.

Maar dat is dus ook weer niet zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y5HxpybbhsOJXzR5GICrIrZ1l0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NZ5nBoTHHxtdYsn7BmY8QroI.png?f=user_large
(bij closed is het icoontje helemaal dicht)

Dit is een screen van de slaapkamer, en die staat nu open. Dat is in dit geval omhoog (aan de pijltjes te zien) en daarbij kun je dus lekker naar buiten kijken. Als je hem sluit is het raam bedekt, en wordt de zon tegen gehouden.

Overigens is elke tussenliggende stand ook open in HA. Alleen cover_position: 0 is gesloten, al het andere (1- 100) is open.
Dit gedrag is voor elk type cover hetzelfde, dus cover_position: 0 is closed en al het andere is open

Ik heb in huis op verschillende kamers screens, in voor sommige is een motor gebruikt die volgens Somfy eigenlijk voor een luifel gebruikt moet worden. Die rapporteert dus andersom, daarbij is open als hij de zon tegen houdt, en is hij dus closed als hij geen zon tegen houdt. Bij een motor die daadwerkelijk voor een screen bedoeld is, is closed dus als hij de zon tegen houdt, en open als hij helemaal naar boven staat. Als je van zo'n luifel-motor dus de device class aanpast van Awning naar Shade, krijg je dus dat gedrag dat de pijltjes verkeerd om staan. Voor die motoren heb ik dus ook template covers aangemaakt, om dat om te draaien, en in ieder geval de goede pijltjes te hebben.

Overigens vind ik (en ook mijn vriendin) daar gesloten wel correct voor de de stand waarbij de zon tegen gehouden wordt, en daar zijn ook nooit issues met het geven van stemcommando's aan de Google Home. Just daarom gaat het bij de zonwering onder de veranda vaak mis, want dat is dus een luifelmotor waar hij voor bedoeld is, en die werkt dus net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vaag, kan de temperatuur wel bedienen maar de rest niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUsbs0Ms55NOAnJ_CZ0SP1sOiRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FABzT00k4Y2RxzpuXSrSJkUG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

In HomeAssistant worden de gegevens van mijn digitale elektriciteitsmeter niet meer correct weergegeven na het vervangen van een netwerkswitch. Ik heb een P1 SlimmeLezer+ die correct werkte en nu ook, HomeAssistant ziet deze, maar na een paar dagen onbereikbaar te zijn, leest deze niet meer regelmatig de waardes uit.

Ik heb hier eens gelezen dat je bij foute handeling alle geschiedenis kunt verliezen dus ik zou graag willen weten wat ik kan doen om dit te herstellen zonder de gegevens van het verleden kwijt te raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFyn7l5XWw9x9NWkyl0VQWUmn3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sf4bpBAn4797r6BOnTs5CIYc.png?f=fotoalbum_large
De laatste dag dat het nog werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co9wCQmIXbguePKgez64JwVRdgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfBxrvmoSlzKx4r7lOicjhdx.png?f=fotoalbum_large
De dag dat ik het probleem had gevonden en oplossing toegepast (geen netwerkverbinding SlimmeLezer+) en het meteen een grote waarde weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8FM-ngr2_vU9rrUIgCUJGIE4zA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3EbjBuOml7pYdeCtqW8G5XJz.png?f=user_large
De gegevens worden wel nog bijgewerkt lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
Phuncz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:02:
In HomeAssistant worden de gegevens van mijn digitale elektriciteitsmeter niet meer correct weergegeven na het vervangen van een netwerkswitch. Ik heb een P1 SlimmeLezer+ die correct werkte en nu ook, HomeAssistant ziet deze, maar na een paar dagen onbereikbaar te zijn, leest deze niet meer regelmatig de waardes uit.

Ik heb hier eens gelezen dat je bij foute handeling alle geschiedenis kunt verliezen dus ik zou graag willen weten wat ik kan doen om dit te herstellen zonder de gegevens van het verleden kwijt te raken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De dag dat ik het probleem had gevonden en oplossing toegepast (geen netwerkverbinding SlimmeLezer+) en het meteen een grote waarde weergeeft.

[Afbeelding]
Die grote piek is alles wat je even gemist had, in 1 keer. Heb ik ooit ook gehad toen mijn Enphase integratie er een tijdje uitlag.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat vermoeden had ik dus ook al, maar sindsdien update het energie dashboard niet meer de gegevens van de meter, enkel nog van de zonnepanelen (andere device).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Werkt hier zonder problemen via lokale API. Welke serie heb je?

Hier Stylish serie met firmware: 1.14.84 . Heb de originele app niet meer geïnstalleerd staan, dus weet niet zeker of ze dan nog standalone updaten.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:50

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Vindt meerdere duscussies over wat iedereen logisch vindt. Wij ook :+

Bij een rolluik. Helemaal eens.
100% = 100% van screen zichtbaar = gesloten

Bij een zonnescherm
100% = 100% van screen zichtbaar = open

Maar goed ik heb meer rolluiken dan zonneschermen. Dus ik laat het maar even zo

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

BiG-GuY schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Werkt hier zonder problemen via lokale API. Welke serie heb je?

Hier Stylish serie met firmware: 1.14.84 . Heb de originele app niet meer geïnstalleerd staan, dus weet niet zeker of ze dan nog standalone updaten.
Altherma 3, is een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik ben opzoek naar een licht (lux) Zigbee sensor zodat de verlichting in m'n huis aangaat als het nodig is, en niet als het een bepaald tijdstip is. Nu heb ik uiteraard ook zelf al dingen uitgezocht, maar wat ik vaak lees is dat de bewegingssensoren de lux waardes pas gaan doorsturen/updaten op het moment dat er beweging wordt waargenomen. Dat is een beetje te laat voor mij.

Kent iemand hier een sensor die een beetje redelijk accuraat de luxwaardes doorgeeft, zonder dat er beweging moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@kaanmijo Ik gebruik deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/GZCGQ01LM.html

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 02-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45
Geen probleem hier, zowel HA als Onecta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Geen probleem hier, zowel HA als Onecta
Ook je tank temperatuur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45
Toppe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Ook je tank temperatuur??
Ik zie hem wel, maar ik kan hem niet aanpassen. Geen idee trouwens of ik het eerder wel kon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Ik zie hem wel, maar ik kan hem niet aanpassen. Geen idee trouwens of ik het eerder wel kon :D
Hm, kon dan altijd wel… zal dan wel foutje zijn ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

kaanmijo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:28:

Kent iemand hier een sensor die een beetje redelijk accuraat de luxwaardes doorgeeft, zonder dat er beweging moet zijn?
Accuraat is niet interessant, zolang hij maar altijd dezelfde waardes aangeeft bij een bepaalde lichtsterkte en redelijk frequent update.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

kaanmijo

Picobello B.V.

Swerfer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:33:
[...]
Accuraat is niet interessant, zolang hij maar altijd dezelfde waardes aangeeft bij een bepaalde lichtsterkte en redelijk frequent update.
Exact, dat is ook wat ik bedoel met accuraat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hij was net morsdood reageerde op niets. Moest een toetsenbord koppelen en een core restart doen.
In mijn logs niet zo (8 haha)123 iets te vinden. Als het weer optreedt zal ik er dieper in duiken.

Wat is strouwens 4357 Observer url? Is dat nieuw?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik ben opzoek naar een licht (lux) Zigbee sensor zodat de verlichting in m'n huis aangaat als het nodig is, en niet als het een bepaald tijdstip is. Nu heb ik uiteraard ook zelf al dingen uitgezocht, maar wat ik vaak lees is dat de bewegingssensoren de lux waardes pas gaan doorsturen/updaten op het moment dat er beweging wordt waargenomen. Dat is een beetje te laat voor mij.

ESP nemen met een BH1750, werkt perfect interval voor het versturen van de waardes kan je zelf instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heeft iemand toevallig ervaring met een algemene luchtkwaliteit sensor zoals die van IKEA, maar dan eentje die wel leverbaar is?
Ik zit in een hoekje op zolder waar de lucht redelijk statisch is, maar meten is weten dus ik zou graag willen zien hoe erg het is. Die van IKEA (de VINDSTYRKA) heeft volgens mij ook geen CO monitor erin, of valt dat onder PM2.5 of tVOC?

Ik vraag het in dit topic omdat het natuurlijk wel lekker moet werken met Home Assistant. Ik heb nu alles nog op wifi, maar is geen probleem als ik zo'n Zigbee of Z-wave dongle moet kopen. Doel is uiteindelijk om er ook automatisch iets mee te doen (alarm laten af gaan, ventilator aanzetten zodat ik weet dat ik het raam open moet doen bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Zijn er hier meer mensen die gebruik maken van de Degree-Days HACS integratie (https://github.com/Ernst79/degree-days)? Bij mij wil die het sinds gisteren al niet doen. Heb hem al een keer verwijderd, HA al opnieuw opgestard, maar op de een of andere manier blijft die problemen geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:49:
Heeft iemand toevallig ervaring met een algemene luchtkwaliteit sensor zoals die van IKEA, maar dan eentje die wel leverbaar is?
Ik zit in een hoekje op zolder waar de lucht redelijk statisch is, maar meten is weten dus ik zou graag willen zien hoe erg het is. Die van IKEA (de VINDSTYRKA) heeft volgens mij ook geen CO monitor erin, of valt dat onder PM2.5 of tVOC?

Ik vraag het in dit topic omdat het natuurlijk wel lekker moet werken met Home Assistant. Ik heb nu alles nog op wifi, maar is geen probleem als ik zo'n Zigbee of Z-wave dongle moet kopen. Doel is uiteindelijk om er ook automatisch iets mee te doen (alarm laten af gaan, ventilator aanzetten zodat ik weet dat ik het raam open moet doen bijv.).
De VINDSTYRKA is vooral een fijnstof meter. Op een zolderkamer zou je daar weinig aan (moeten) hebben.
(Fijnstof productie binnenhuis vind je bijvoorbeeld in een keuken of rond een laserprinter)
Ik vind het wel een mooi product, zeker voor 'erbij' als je gevoelige longen of allergieën hebt. Of als je een open keuken hebt.

Het meten van VOC kan een aanvullende rol spelen als graadmeter voor luchtkwaliteit, maar met dusdanig veel haken en ogen dat dat eigenlijk niet los inzetbaar is. De sen54 die gebruikt is in de VINDSTYRKA reageert bijvoorbeeld enorm sterk op alcohol verbindingen. Parfum of deodorant kan uren lang false-positive geven.
(Echt schadelijke VOC productie binnenhuis vind je bijvoorbeeld rond een 3d printer of in de keuken van een minder kundige kok)

Een CO² sensor geeft wel duidelijkheid, als dat stijgt dan weet je vrijwel zeker dat er ook andere meuk in de lucht zit en verfrissen nodig is. Mooie verklikker dus. Op zichzelf is CO² in hogere concentraties over langere tijd ook niet fantastisch.

Welke CO² sensor als kant en klaar product eenvoudig met HA te koppelen is weet ik niet, ik gok een Awair Element.
Er loopt een apart topic voor dat type sensor: CO2-meters voor in huis

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Raymond P schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:43:
[...]

De VINDSTYRKA is vooral een fijnstof meter. Op een zolderkamer zou je daar weinig aan (moeten) hebben.
(Fijnstof productie binnenhuis vind je bijvoorbeeld in een keuken of rond een laserprinter)
Ik vind het wel een mooi product, zeker voor 'erbij' als je gevoelige longen of allergieën hebt. Of als je een open keuken hebt.

Het meten van VOC kan een aanvullende rol spelen als graadmeter voor luchtkwaliteit, maar met dusdanig veel haken en ogen dat dat eigenlijk niet los inzetbaar is. De sen54 die gebruikt is in de VINDSTYRKA reageert bijvoorbeeld enorm sterk op alcohol verbindingen. Parfum of deodorant kan uren lang false-positive geven.
(Echt schadelijke VOC productie binnenhuis vind je bijvoorbeeld rond een 3d printer of in de keuken van een minder kundige kok)

Een CO² sensor geeft wel duidelijkheid, als dat stijgt dan weet je vrijwel zeker dat er ook andere meuk in de lucht zit en verfrissen nodig is. Mooie verklikker dus. Op zichzelf is CO² in hogere concentraties over langere tijd ook niet fantastisch.

Welke CO² sensor als kant en klaar product eenvoudig met HA te koppelen is weet ik niet, ik gok een Awair Element.
@Oon : Ik heb een AWAIR en die koppelt makkelijk binnen HA.Zie ook:
Awair element en andere CO2 meter kortingscodes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
De Sonoff snzb-02 is nu een de aanbieding op amazon.nl voor iets meer dan €5: https://www.amazon.nl/SON...efix=%2Caps%2C226&sr=8-15

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Raymond P schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb op zolder toevallig wel een HP laser printer en een 3D printer (waar ik eigenlijk alleen PLA mee print), en allergieën is wel een van de redenen dat ik hier naar aan het kijken ben. Ik ben zelf zwaar allergisch voor stof (ik kan bijv. niet gewoon op de bank gaan zitten als daar kussens op liggen zonder meteen te snotteren en een jeukende keel en ogen te krijgen), en mijn doel is om dit dan weer te koppelen aan een luchtreiniger.

Ik denk dus dat ik twee losse dingen moet zoeken; een wat simpelere fijnstof sensor en een CO(2?) sensor. Of een apparaat dat alles kan, zoals de Awair die @Antonio di deelde.

Het voordeel van die van Ikea leek mij dat die makkelijk direct te koppelen is aan hun eigen luchtreinigers, maar dat is natuurlijk niet nodig als alles in HA hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Oon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Ik heb op zolder toevallig wel een HP laser printer en een 3D printer (waar ik eigenlijk alleen PLA mee print), en allergieën is wel een van de redenen dat ik hier naar aan het kijken ben. Ik ben zelf zwaar allergisch voor stof (ik kan bijv. niet gewoon op de bank gaan zitten als daar kussens op liggen zonder meteen te snotteren en een jeukende keel en ogen te krijgen), en mijn doel is om dit dan weer te koppelen aan een luchtreiniger.

Ik denk dus dat ik twee losse dingen moet zoeken; een wat simpelere fijnstof sensor en een CO(2?) sensor. Of een apparaat dat alles kan, zoals de Awair die @Antonio di deelde.

Het voordeel van die van Ikea leek mij dat die makkelijk direct te koppelen is aan hun eigen luchtreinigers, maar dat is natuurlijk niet nodig als alles in HA hangt.
Speciaal voor jouw, een review over een Medion Luchtreiniger die aan HA koppelt, met ook algemene info over luchtreinigers. Dus het hoeft niet de Medion te worden hoor :) :'( :
Medion MD 10444 luchtreiniger review door Antonio di

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Antonio di schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Speciaal voor jouw, een review over een Medion Luchtreiniger die aan HA koppelt, met ook algemene info over luchtreinigers. Dus het hoeft niet de Medion te worden hoor :) :'( :
Medion MD 10444 luchtreiniger review door Antonio di
offtopic:
Ah dat is super, ik was me al aan het verdiepen maar er is zoveel informatie over te vinden dat ik het bos even kwijt was.. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb voor dat doel buiten een Aqara lichtsensor hangen, werkt perfect en wordt zeer regelmatig bijgewerkt. En de batterij gaat lang mee.
Hij hangt enigszins onder een afdakje maar is verder niet afgeschermd voor regen ofzo.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Gebruik zelf de Hue indoor en outdoor Motion sensors hiervoor. Ze sturen onafhankelijk de lichtsterkte, temperatuur en beweging door, blijven stabiel verbonden op Zigbee en gaan lang mee. Ook een belangrijke ze kunnen tot 1lx meten. Heb eerder andere sensoren gehad die alles onder 20 of 10 als “laag” markeerden.

Maar 20, 10 en 1 zijn toch echt hele andere waardes qua licht.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Phuncz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ondertussen is het opgelost, Home Assistant herstarten lostte het op 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
CAP-Team schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Ik heb voor dat doel buiten een Aqara lichtsensor hangen, werkt perfect en wordt zeer regelmatig bijgewerkt. En de batterij gaat lang mee.
Hij hangt enigszins onder een afdakje maar is verder niet afgeschermd voor regen ofzo.
@kaanmijo ik gebruik ook een aqara lichtsensor maar ik hem m in een raamkozijn gelegd. Wij hebben een horizontale splitsing in de ramen waardoor ik een mooi plekje had om m op te leggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
BiG-GuY schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 01:17:
[...]

Gebruik zelf de Hue indoor en outdoor Motion sensors hiervoor. Ze sturen onafhankelijk de lichtsterkte, temperatuur en beweging door, blijven stabiel verbonden op Zigbee en gaan lang mee. Ook een belangrijke ze kunnen tot 1lx meten. Heb eerder andere sensoren gehad die alles onder 20 of 10 als “laag” markeerden.

Maar 20, 10 en 1 zijn toch echt hele andere waardes qua licht.
Precies dit, zijn wellicht niet de mooiste/goedkoopste maar werken wel echt goed en zeer lang op een setje AAA penlites, 2 jaar is geen uitzondering. Ik gebruik er ruim 10 en stuur op veel plekken op lux en/of beweging. Dus ook als we niet thuis zijn gaan de lampen netjes aan als het donker wordt, en op donkere dagen soms zelfs overdag.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Hi! In het standaard Energy Dashboard is een "Sources" tabel beschikbaar welke de verschillende kosten laat zien van je verbruik. Ik wil de totalen van dit dashboard graag apart op m'n eigen dashboard tonen maar kan nergens vinden waar / hoe ik deze kan benaderen. Heeft hier iemand een idee?

Het gaat dan dus om de kolom "Cost", en de rijen "Grid total", "Gas total" en "Total costs" waarvan ik de waardes wil gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRNcyt65efglvU85A39_TpGaiHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLTDTPx5GxuH602Ytu4LO0Hu.png?f=fotoalbum_large

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:22
@RevellNL

Volgens mij moet je daarvoor aan de slag met een eigen utility meter.

https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Dat ziet er inderdaad zo uit! Ik had alleen gehoopt om van de blijkbaar bestaande data gebruik te kunnen maken. Ik heb ook al gekeken naar de SQL sensor, maar ik lijk de data ook in de recorder database niet te kunnen vinden.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:44
De kids laten altijd het licht aan op de WC, Dus nu wil ik een bewegings sensor op de WC die dan een Ikea lampje schakelen. Nu is dat met Zigbee eenvoudig te regelen, maar ik zie 9/10x de kids op de schakelaar duwen en dus spanningloos maken.

Het makkelijkst was gewoon schakeldraad en L1 doorverbinden met een kroonsteentje en de licht schakelaar voor de sier ;) hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik zat ook al na te denken over een 220V bewegingsmelder inbouw (maar die krijg je niet in de Zigbee variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37

Eraser127

Nijkerk

DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:24:
[...]
Ik zat ook al na te denken over een 220V bewegingsmelder inbouw (maar die krijg je niet in de Zigbee variant)
Heb zelf in het toilet een Shelly1 in het plafond en een Shelly Motion. Bij verlaten toilet/geen beweging via Home Assistant gaat na 3 min automatisch het licht uit, anders reset de timer bij beweging, maar de schakelaar kan ook nog gebruikt worden om het licht te schakelen via de Shelly (oimdat de Shelly Motion een tijdelijke "blindspot" heeft na detectie, kun je daarom na detectie de schakelaar gebruiken om het licht alsnog handmatig uit te schakelen, zonder dat deze meteen weer aanspringt).

[ Voor 19% gewijzigd door Eraser127 op 03-01-2024 12:38 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Laatst online: 11:49
De kids laten altijd het licht aan op de WC, Dus nu wil ik een bewegings sensor op de WC die dan een Ikea lampje schakelen. Nu is dat met Zigbee eenvoudig te regelen, maar ik zie 9/10x de kids op de schakelaar duwen en dus spanningloos maken.

Het makkelijkst was gewoon schakeldraad en L1 doorverbinden met een kroonsteentje en de licht schakelaar voor de sier ;) hoe hebben jullie dit opgelost?

Als je een 220V melder inbouwt, mag het gewoon een domme lamp zijn.
(Krijg je hem alleen niet in HA te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
CappieL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Als je een 220V melder inbouwt, mag het gewoon een domme lamp zijn.
(Krijg je hem alleen niet in HA te zien)
"Where's the fun in that?" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01

Misschien niet wat je zoekt/wilt, maar...

Om te meten hoe donker/licht het buiten is gebruik ik de buienradar_irradiance-sensor van de Buienradar-integratie. Als die boven bepaalde waarde komt mag het licht uit en komt ie onder bepaalde waarde mag het licht aan. Scheelt een apparaat.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
AWEF schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:09:
Zijn er hier meer mensen die gebruik maken van de Degree-Days HACS integratie (https://github.com/Ernst79/degree-days)? Bij mij wil die het sinds gisteren al niet doen. Heb hem al een keer verwijderd, HA al opnieuw opgestard, maar op de een of andere manier blijft die problemen geven.
Nee, werkt bij mij nog gewoon. Ik draai nog versie 0.9.2 en zie dat er een update naar 0.9.4 is, maar wacht dus nog even met updaten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DaYwaLkUr Ik had daarvoor een smart module gebruikt, de schakelaar functioneerde dus ook nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05

je zou ook een shelly kunnen pakken, die aansluiten op de schakelaar als input en aan de uitgang het lampje aansluiten en deze vertraagd uit laten gaan, dan kun je de lamp aan en uit zetten met de schakelaar, maar de la. p gaat alsnog altijd uit na de ingestelde tijd.

dit alles werkt in shelly zelf, en hoeft niet perse met de HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Clumsy Smurf schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:04:
[...]

je zou ook een shelly kunnen pakken, die aansluiten op de schakelaar als input en aan de uitgang het lampje aansluiten en deze vertraagd uit laten gaan, dan kun je de lamp aan en uit zetten met de schakelaar, maar de la. p gaat alsnog altijd uit na de ingestelde tijd.

@DaYwaLkUr, mag ik jouw quote quoten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Clumsy Smurf schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Je kunt een Shelly ook detached maken, dan stuurt hij alleen events naar HA en kun je in HA een automation maken om de lamp te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:45:
[...]

"Where's the fun in that?" :+
Geen bewegingsmelder toilet alive == geen woonkamer verlichting.
Ik heb een vriendin, geen kids. Wellicht ietwat creatiever zijn met privileges revoken... :+

Je kan het uiteraard op 1001 manieren oplossen, maar zo'n eeuwig struikelpuntje heeft hier meerdere functies.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
DikkieDick schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Misschien niet wat je zoekt/wilt, maar...

Om te meten hoe donker/licht het buiten is gebruik ik de buienradar_irradiance-sensor van de Buienradar-integratie. Als die boven bepaalde waarde komt mag het licht uit en komt ie onder bepaalde waarde mag het licht aan. Scheelt een apparaat.
Misschien als je vlak bij een van hun weerstations woont, maar zeker bij bewolkt weer zitten zij er zo vaak flink naast dat dit voor ons geen werkbaar iets zou zijn zonder hele ruime marges aan te houden. Maar wel een gratis optie, dat weer wel.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 22:14
manusjevanalles schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:38:
De Sonoff snzb-02 is nu een de aanbieding op amazon.nl voor iets meer dan €5: https://www.amazon.nl/SON...efix=%2Caps%2C226&sr=8-15
Top. Gelijk 5 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
bhartman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Nee, werkt bij mij nog gewoon. Ik draai nog versie 0.9.2 en zie dat er een update naar 0.9.4 is, maar wacht dus nog even met updaten hiervan.
Hmm... Net 0.9.4 geinstalleerd en de integratie word nu wel weer geladen, maar hij lijkt de data (nog) niet goed op te halen. Althans, de degree-days staat op 0 voor dit jaar

[ Voor 5% gewijzigd door AWEF op 03-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Niet online
AWEF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Hmm... Net 0.9.4 geinstalleerd en de integratie word nu wel weer geladen, maar hij lijkt de data (nog) niet goed op te halen. Althans, de degree-days staat op 0 voor dit jaar
Het bijwerken van de degree-days duurt altijd wel even. Maar ik ben benieuwd of je straks dan een nieuwe/correcte waarde ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Tuya ZY-M1000 zigbee 230V inbouw, perfect voor jouw doel. Schakelt aan zodra je de deur open doet, blijft aan als je stil zit, en schakelt binnen 10 seconden uit als er geen aanwezigheid meer gedetecteerd wordt. Werkt hier perfect. Een lichtschakelaar is eigenlijk niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
ATOR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Tuya ZY-M1000 zigbee 230V inbouw, perfect voor jouw doel. Schakelt aan zodra je de deur open doet, blijft aan als je stil zit, en schakelt binnen 10 seconden uit als er geen aanwezigheid meer gedetecteerd wordt. Werkt hier perfect. Een lichtschakelaar is eigenlijk niet meer nodig.
Die presence detector is mooi :) Maar die lichtschakelaar blijft mijn probleem, als iemand hem uitzet. Werkt het hele mechanisme niet meer. P.S. dit is toch geen inbouw 230V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Septillion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:03:
@DaYwaLkUr Ik had daarvoor een smart module gebruikt, de schakelaar functioneerde dus ook nog gewoon.
Ik denk ook gewoon een Shelly mini achter de schakelaar. En dan als lamp >= 10min aan ->Schakel Lamp Off... al was die presence detector een mooiere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Hier een probleempje met de Somfy ESP module.

HA melde dat er een firmware update was die ik geprobeerd heb uit te voeren via HA, dit bleek achteraf niet al te slim, hij liep bij 70% vast...

Dus maar opnieuw geflashed via ESPHome met firmware versie 2.3.0.
Echter krijg in nu in HA van nieuwe hardware gevonden waar als ik op configureer klik helaas niets mee kan vanwege het feit dat er een login gevraagd word+ wachtwoord + pin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5EVCrVGymo_a1ZT15ODg82RROM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a3hhe8bF8ySpigugLr5xXZK8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrwsYFN19WI8yLMBmgwrRWsTH0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lChbnm72LOfqS2DyxKPqEvIU.jpg?f=user_large

Tevens ben ik ook mijn zonnescherm entiteit kwijt?

Zie foto's, wat moet ik kan ik veranderen zodat het wel weer werkt?

Alvast beankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ATOR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Heb jij die ook op toilet in gebruik?
Ik gebruik een mmWave sensor die dus toiletpapier ziet wapperen. False positives krijg ik er dus niet helemaal uit. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 21:52
Ik wil via een Ikea Tradfri schakelaar een timer maken om een switch aan of uit te schakelen. Bv 02.00u uit en 07.00 aan en dit dan voor maandag t/m vrijdag. zaterdag en zondag mogen dan 04.00u uit en om 09.00u weer aan. Hoe kan ik dit nu maken in HA? Het lukt mij nu alleen om iedere dag de zelfde schakeling te maken, omdat ik geen dagen heb om te kiezen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Ik denk ook gewoon een Shelly mini achter de schakelaar. En dan als lamp >= 10min aan ->Schakel Lamp Off... al was die presence detector een mooiere oplossing.
Als je Zigbee hebt kun je ook nog een SONOFF ZBMINIL2 overwegen.
https://www.amazon.nl/dp/B0B74H2P6G/?th=1

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Die presence detector is mooi :) Maar die lichtschakelaar blijft mijn probleem, als iemand hem uitzet. Werkt het hele mechanisme niet meer. P.S. dit is toch geen inbouw 230V?
Het is de Tuya ZY-M100 niet de 1000, mijn fout. Die is er in verschillende uitvoeringen: inbouw 230V en opbouw 5V USB voeding, zigbee en wifi. Op de lichtschakelaar kun je gewoon een blindplaat zetten.

Het nadeel van jouw "als lamp >= 10min aan ->Schakel Lamp Off" is dat als je binnen 10 minuten na iemand anders naar de WC gaat je halverwege in het donker komt te zitten. En zelf de lamp aanzetten is toch niet meer van deze tijd? :*)
Raymond P schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Heb jij die ook op toilet in gebruik?
Ik gebruik een mmWave sensor die dus toiletpapier ziet wapperen. False positives krijg ik er dus niet helemaal uit. :P
Ik gebruik hem op het toilet badkamer, hal, gang, slaapkamer en woonkamer, en gebruik ze om het licht aan te doen overal waar je tijdelijk even aanwezig bent.

False positives zijn een probleem, zeker omdat mmWave door muren heen detecteert. Ik heb bij de 'licht aan' automatisering de voorwaarde dat als er aanwezigheid gedetecteerd wordt de deur niet langer dan 10 seconden gesloten mag zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- condition: not
  conditions:
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.bathroom_door
      state: "off"
      for:
        hours: 0
        minutes: 0
        seconds: 10

Heb geen last van flappered wc papier maar als de boxing bag in de kamer naast de badkamer ook maar heel lichtjes slingert dan gaat het licht in de badkamer niet uit :F

Ik heb wel een trillings sensor in de boxing bag zitten zodat als je er op slaat of schopt er een "Let's get ready to rumble" klinkt en er een 3x3 minuten wedstrijd timer gaat lopen. Maar die sensor is dan weer niet gevoelig genoeg om de hele lichte slingerbeweging te detecteren die de badkamer mmWave sensor wel oppikt. Die kan ik dus niet gebruiken om te controleren of de boxing bag lichtjes slingert of dat er een workout op bezig is.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-01-2024 18:05 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:44
bhartman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Het bijwerken van de degree-days duurt altijd wel even. Maar ik ben benieuwd of je straks dan een nieuwe/correcte waarde ziet...
Naar aanleiding van jouw post heb ik ook eens naar deze intergratie gekeken, dank daarvoor. Ben alleen benieuwd wat jullie gebruiken voor gas sensor entiteit : dag, maand of jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
ik heb verschillende Philips hue iris lampen .
Met de app van hue kan ik spotify koppelen met de hue lampen middels entertainment.
De lampen werken dan als een soort disco lampen op de maat van de muziek.
Is deze koppeling ook mogelijk zodat ik vanuit HA deze lampen in een entertainment mode kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Niet weerhoudt je ervan om OOK precence toe te voegen natuurlijk :) Ik had een deursensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
bbn_ldp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:39:
Ik wil via een Ikea Tradfri schakelaar een timer maken om een switch aan of uit te schakelen. Bv 02.00u uit en 07.00 aan en dit dan voor maandag t/m vrijdag. zaterdag en zondag mogen dan 04.00u uit en om 09.00u weer aan. Hoe kan ik dit nu maken in HA? Het lukt mij nu alleen om iedere dag de zelfde schakeling te maken, omdat ik geen dagen heb om te kiezen.
Dagen kan je als conditie toevoegen. Ik zou er dan iets van maken als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
alias: On/Off Weekdays/Weekend
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "02:00:00"
    id: off weekday
    at: "07:00:00"
    id: on weekday
    at: "04:00:00"
    id: off weekend
    at: "09:00:00"
    id: on weekend
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: and
                alias: On weekdays
                conditions:
                    id:
                      - on weekday
                  - condition: time
                    weekday:
                      - mon
                      - tue
                      - wed
                      - thu
                      - fri
                alias: On weekends
                conditions:
                    id:
                      - on weekend
                    weekday:
                      - sat
                      - sun
        sequence:
            target:
              entity_id: light.whatever
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    id:
                      - off weekday
                    weekday:
                      - mon
                      - tue
                      - wed
                      - thu
                      - fri
                conditions:
                    id:
                      - off weekend
                    weekday:
                      - sat
                      - sun
        sequence:
            target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bhartman
  • Niet online
_Mitchie_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:42:
[...]
Naar aanleiding van jouw post heb ik ook eens naar deze intergratie gekeken, dank daarvoor. Ben alleen benieuwd wat jullie gebruiken voor gas sensor entiteit : dag, maand of jaar ?
Ik gebruik een jaarlijkse utility meter die start op het moment van mijn jaarcontract. Dan krijg je met deze integratie een aardige inschatting van je jaarlijkse gasverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CappieL
Septillion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:04:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    id:
                      - on weekday
                    weekday:
                      - mon
                      - tue
                      - wed
                      - thu
                      - fri
                conditions:
                    id:
                      - on weekend
                    weekday:
                      - sat
                      - sun
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    id:
                      - off weekday
                    weekday:
                      - mon
                      - tue
                      - wed
                      - thu
                      - fri
                conditions:
                    id:
                      - off weekend
                    weekday:
                      - sat
                      - sun
        sequence:
            target:
@bbn_ldp , je zou ook een Schedule-helper kunnen aanmaken. Die werkt als een binary sensor en kun je zelfs per dag verschillende schema's ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Dat is ook wel een goede. Maar vind hem nog steeds maar matig bruikbaar door de half uur resolutie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 21:52
CappieL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:54:
[...]

@bbn_ldp , je zou ook een Schedule-helper kunnen aanmaken. Die werkt als een binary sensor en kun je zelfs per dag verschillende schema's ingeven
Thx ik ga kijken wat ik aan de praat krijg.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:37
Septillion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:04:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    id:
                      - on weekday
                    weekday:
                      - mon
                      - tue
                      - wed
                      - thu
                      - fri
                conditions:
                    id:
                      - on weekend
                    weekday:
                      - sat
                      - sun
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    id:
                      - off weekday
                    weekday:
                      - mon
                      - tue
                      - wed
                      - thu
                      - fri
                conditions:
                    id:
                      - off weekend
                    weekday:
                      - sat
                      - sun
        sequence:
            target:
Voor de werking maakt het volgens mij niet uit maar de aliassen bij de conditions voor off staan op "On weekends"/"On weekdays". Beetje verwarrend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:39

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Dat onderste gewoon doen… je kan ook de schakelaar met een pir vervangen (Busch wachter bijvoorbeeld…). In onze nieuwbouw heb ik alle dingen waar ik pir wilde gewoon dom pir gemaakt, dat werkt tenminste in kasten, technische ruimtes en WC’s ;).

In ons vorige huis had ik 1 smart inbouw pir van Busch free@home in de wc en de rest achteraf met zwave/zigbee… de wc werkte het beste eigenlijk, dat was gewoon een ouderwetse pir met een chip.

Ouderwets is soms zo gek nog niet :).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Heb net HA Core 2024.1.0 geïnstalleerd.

De Arisiton V3 HACS integratie versie 16.8 (is voor o.a.: Atag One Zone Thermostaat met een Atag CV-ketel), werkt NIET meer (geef fatale fout) . Ik heb de gemaakte Back-up van HA 2023.12.4 ge-restored.
Ik zou dus even wachten met de HA core update 2024.1.0 als je een Atag One Zone aan HA hebt gekoppeld.
Zal morgen even kijken of ik een issue/bug moet aan maken op github. Als een Python specialist weet wat de oorzaak is a.d.h.v. onderstaande log, laat het even weten (neem ik het mee bij "issue"/bug" op github).

LOG:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
2024-01-04 00:54:41.517 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration ariston which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2024-01-04 00:54:41.518 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration knmi which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2024-01-04 00:54:41.518 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2024-01-04 00:54:46.673 WARNING (MainThread) [homeassistant.const] TEMP_CELSIUS was used from knmi, this is a deprecated constant which will be removed in HA Core 2025.1. Use UnitOfTemperature.CELSIUS instead, please create a bug report at https://github.com/golles/ha-knmi/issues
2024-01-04 00:54:48.769 WARNING (MainThread) [homeassistant.const] LENGTH_KILOMETERS was used from knmi, this is a deprecated constant which will be removed in HA Core 2025.1. Use UnitOfLength.KILOMETERS instead, please create a bug report at https://github.com/golles/ha-knmi/issues
2024-01-04 00:54:48.774 WARNING (MainThread) [homeassistant.const] PRESSURE_HPA was used from knmi, this is a deprecated constant which will be removed in HA Core 2025.1. Use UnitOfPressure.HPA instead, please create a bug report at https://github.com/golles/ha-knmi/issues
2024-01-04 00:54:48.779 WARNING (MainThread) [homeassistant.const] SPEED_KILOMETERS_PER_HOUR was used from knmi, this is a deprecated constant which will be removed in HA Core 2025.1. Use UnitOfSpeed.KILOMETERS_PER_HOUR instead, please create a bug report at https://github.com/golles/ha-knmi/issues
2024-01-04 00:54:48.784 WARNING (MainThread) [homeassistant.const] TEMP_CELSIUS was used from knmi, this is a deprecated constant which will be removed in HA Core 2025.1. Use UnitOfTemperature.CELSIUS instead, please create a bug report at https://github.com/golles/ha-knmi/issues
2024-01-04 00:54:57.079 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unexpected exception importing component custom_components.ariston
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 822, in get_component
    ComponentProtocol, importlib.import_module(self.pkg_path)
                       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/importlib/__init__.py", line 126, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1204, in _gcd_import
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1176, in _find_and_load
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1147, in _find_and_load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 690, in _load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 940, in exec_module
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 241, in _call_with_frames_removed
  File "/config/custom_components/ariston/__init__.py", line 25, in <module>
    from .const import (
  File "/config/custom_components/ariston/const.py", line 68, in <module>
    class AristonBaseEntityDescription(EntityDescription, ABC):
TypeError: metaclass conflict: the metaclass of a derived class must be a (non-strict) subclass of the metaclasses of all its bases
2024-01-04 00:54:57.085 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for custom integration 'ariston': Unable to import component: Exception importing custom_components.ariston
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 822, in get_component
    ComponentProtocol, importlib.import_module(self.pkg_path)
                       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/importlib/__init__.py", line 126, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1204, in _gcd_import
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1176, in _find_and_load
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1147, in _find_and_load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 690, in _load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 940, in exec_module
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 241, in _call_with_frames_removed
  File "/config/custom_components/ariston/__init__.py", line 25, in <module>
    from .const import (
  File "/config/custom_components/ariston/const.py", line 68, in <module>
    class AristonBaseEntityDescription(EntityDescription, ABC):
TypeError: metaclass conflict: the metaclass of a derived class must be a (non-strict) subclass of the metaclasses of all its bases

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/setup.py", line 251, in _async_setup_component
    component = integration.get_component()
                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 830, in get_component
    raise ImportError(f"Exception importing {self.pkg_path}") from err
ImportError: Exception importing custom_components.ariston

probleem is opgelost, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 92% gewijzigd door Antonio di op 04-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMav
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Antonio di schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 01:24:
Heb net HA Core 2024.1.0 geïnstalleerd.

De Arisiton V3 HACS integratie (is voor o.a.: Atag One Zone Thermostaat met een Atag CV-ketel), werkt NIET meer (geef fatale fout) . Ik heb de gemaakte Back-up van HA 2023.12.4 ge-restored.
Ik zou dus even wachten met de HA core update 2024.1.0 als je een Atag One Zone aan HA hebt gekoppeld.
Zal morgen even kijken of ik een issue/bug moet aan maken op github. Als een Python specialist weet wat de oorzaak is a.d.h.v. onderstaande log, laat het even weten (neem ik het mee bij "issue"/bug" op github).
Heishamon integratie t.b.v. Panasonic warmtepomp werkt ook niet meer. Hier ook een restore naar 2023.12.4 gedaan en probleem gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 12:43
Ik probeer een mushroom-chirp-card icon dynamische kleuren te geven maar het werkt helaas nog niet. wie kan mij helpen om de fout te identificeren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - type: entity
        entity: sensor.humidity
        style: |
          ha-card {
            border: none !important
          }
        tap_action:
          action: more-info
        icon_color: |-
          {% set hum = states('sensor.humidity') | int %}
          {% if hum <= 70 %}
          green
          {% else %}
          red
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Laatst online: 13-09 08:55
PheraX schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:39:
Ik probeer een mushroom-chirp-card icon dynamische kleuren te geven maar het werkt helaas nog niet. wie kan mij helpen om de fout te identificeren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
          ha-card {
          }
        tap_action:
          {% if hum <= 70 %}
          green
          {% else %}
          red
          {% endif %}
Ik loop toevallig tegen hetzelfde aan, lees even mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:06
PheraX schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:39:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
          ha-card {
          }
        tap_action:
          {% if hum <= 70 %}
          green
          {% else %}
          red
          {% endif %}
Ik werk zelf ook met icon color op basis van een status of waarde in Mushroom template, zie hier mijn voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set tvoc = states('sensor.wellbeing_luchtreiniger_woonkamer_tvoc')|float %}
{% set pm1 = states('sensor.wellbeing_luchtreiniger_woonkamer_pm1')|float %}
{% set pm2_5 = states('sensor.wellbeing_luchtreiniger_woonkamer_pm2_5')|float %}

{% if tvoc > 500 or pm1 > 12 or pm2_5 > 35 %}
            red
{% elif tvoc <= 500 and tvoc > 200 or pm1 <= 12 and pm1 > 6 or pm2_5 <= 35 and pm2_5 > 12 %}
            orange
{% else %}
            green
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 12:43
Baseje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Ik loop toevallig tegen hetzelfde aan, lees even mee!
type veranderen naar "template" lost het probleem op.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
      - type: template
        content: |
          {{ states("sensor.humidity") }} %
          ha-card {
          }
        tap_action:
        icon: mdi:water-percent
          {% set hum = states('sensor.humidity')|float %}
          {% if hum < 70  %}
            green
          {% elif hum <= 80 and hum > 70%}
            blue
          {% else %}
            red
          {% endif %}

[ Voor 13% gewijzigd door PheraX op 04-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Mushroom chip cards ondersteunen geen dynamische icon kleuren, de mushroom template cards wel

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 152 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.