profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Ik ben absoluut fan van dingen via de UI doen. En ja, zeker voor een beginner zou er wat meer hulp mogen zijn. Dus extra uitleg wat zaken doen, prima. Maar de nieuwe "namen" in de automation editor, WTF!
Dat hadden nog best ondertitels / uitleg kunnen zijn, maar als termen zijn ze echt waardeloos. Zeker omdat ze nu anders zijn dan wat je toevoegt, wat er in de tekst staat en hoe het in de yaml staat. Ook is het naar mijn idee stuk lastige communiceren naar mijn idee. Gaan mensen het straks hebben over de "when's". Ik snap dat mensen die het voor het eerst event based werken wat uitleg nodig hebben maar de termen an sich waren duidelijk en universeel.
En daarnaast is dit dan weer zo'n ding dat alle bestaande guides ook weer enorm verwarrend maakt. Die lijken weer eens niet op wat de gebruiker ziet.
Wat mij betreft was een soort walk-through bij eerste keer beter geweest. Beetje wat veel websites doen, eerste keer met highlights en uitleg duidelijk maken hoe zaken werken. Dit zou überhaupt iets zijn voor HA na eerste keer aanmelden.
Op zich lijkt me de nieuwe flow van de acties waar de service calls gewoon ook zitten, wel logischer. Maar had graag gezien dat je gewoon gelijk kon beginnen met typen

Ofwel, naar mijn idee ligt de focus soms wat te veel op beginners. Nu is de focus zeker nodig maar lijkt dat nu af en toe ten kosten te gaan aan gemak voor ervaren gebruikers.
Ja we hebben ergens de instelling voor Advanced UI staan. Als we die flag nu eens gebruiken voor wat je te zien krijgt dan kun je duidelijk onderscheid maken tussen beginner en gevorderde.Septillion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
Pff, wat een weer super rare update is dit zeg
Ik ben absoluut fan van dingen via de UI doen. En ja, zeker voor een beginner zou er wat meer hulp mogen zijn. Dus extra uitleg wat zaken doen, prima. Maar de nieuwe "namen" in de automation editor, WTF!
Dat hadden nog best ondertitels / uitleg kunnen zijn, maar als termen zijn ze echt waardeloos. Zeker omdat ze nu anders zijn dan wat je toevoegt, wat er in de tekst staat en hoe het in de yaml staat. Ook is het naar mijn idee stuk lastige communiceren naar mijn idee. Gaan mensen het straks hebben over de "when's". Ik snap dat mensen die het voor het eerst event based werken wat uitleg nodig hebben maar de termen an sich waren duidelijk en universeel.
En daarnaast is dit dan weer zo'n ding dat alle bestaande guides ook weer enorm verwarrend maakt. Die lijken weer eens niet op wat de gebruiker ziet.
Wat mij betreft was een soort walk-through bij eerste keer beter geweest. Beetje wat veel websites doen, eerste keer met highlights en uitleg duidelijk maken hoe zaken werken. Dit zou überhaupt iets zijn voor HA na eerste keer aanmelden.
Op zich lijkt me de nieuwe flow van de acties waar de service calls gewoon ook zitten, wel logischer. Maar had graag gezien dat je gewoon gelijk kon beginnen met typenDan hoef je niet de hele boom door als je weet wat je wilt.
Ofwel, naar mijn idee ligt de focus soms wat te veel op beginners. Nu is de focus zeker nodig maar lijkt dat nu af en toe ten kosten te gaan aan gemak voor ervaren gebruikers.
Oh ja, net als Microsoft in Azure / Exchange om de drie weken als ze de menustructuur weer eens hebben omgegooid, en je met zeventien popups proberen te vertellen dat "X zit nu hier", "Y staat nu daar", "Z is..." SKIP en nooit meer terug te vinden.Septillion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Maar vooral alleen bij beginners, die willen het denk ik nog prima volgen. Maar idee van @synoniem is best goed. En dan ook geen nieuwe walk-through laten zien. Dan zit je gevorderde gebruikers lekker niet in de weg. En kunnen ze het als nog starten als ze willen.
Dus mocht je nog twijfelen: zeker doen
@Septillion oh god ik snap wat je bedoelt...moest net een nieuwe automatisering aanmaken

[ Voor 41% gewijzigd door WoBBeL op 04-01-2024 16:35 ]
Nu komt alleen de Dimmer-curve niet overeen met de schaal in HA
0-20 --> Uit
20-80% --> 0-100% Dimmen
80%-100 --> 100% aan ( geen verschil )
Nu heb ik ervaring met Z-wave dimmers van Fibaro, en die hebben bij de instellingen een parameter ( Min / max) waardoor de schaal keurig aangepast wordt.
Alleen hebben deze 0-10V dimmers niet deze optie.
On-line ongeveer het hele forum en HA forum nagelopen, en kom ik wel op de volgende opties uit:
Linkje 1 - Linkje 2
Maar mijn Yaml / Template ervaring is helaas nog niet zo groot, en ik kom er gewoon echt niet uit
Als ik onderstaande code toevoeg aan mijn configuration.yaml krijg ik geen foutmeldingen, maar nu
Heeft iemand misschien een typ, of Tutorial waardoor ik zelf kan gaan begrijpen waar ik dit moet gaan zoeken ?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| light: - platform: template lights: primary_bedroom_dimmer_corrected: friendly_name: "Bedroom Dimmer Corrected" # level_template maps from the 0-255 physicial/device-native brightness range to the user-facing range 0-100% # My minimum % brightness is 30% # 76.5 = 0.3 * 255 # alternately you could do 77 = math.ceil(0.3 * 255) # 1.4286 ~= 255 / (255 - 76.5) # alternately you could do 1.4326 ~= 255 / (255 - 77) level_template: > {% if state_attr('light.studio_sfeerlicht', 'brightness') <= 76.5 %} 1 {% else %} {{ 1.4286 * (state_attr('light.studio_sfeerlicht', 'brightness') | float - 76.5) | int }} {% endif %} value_template: "{{states('light.studio_sfeerlicht')}}" turn_on: service: light.turn_on entity_id: light.studio_sfeerlicht turn_off: service: light.turn_off entity_id: light.studio_sfeerlicht # set_level's data_template maps from the 0-100% user-facing brightness range to the 0-255 physical/device-native brightness range # My minimum % brightness is 30% # 0.70 = 100% - 30% # 76.5 = 77 - 0.5 # because (0.7 * 255) + 77 = 255.5 which is too high. alternately you could do 77 = math.ceil(0.3 * 255) set_level: service: light.turn_on data_template: entity_id: light.studio_sfeerlicht brightness: "{{ ( 0.70 * brightness | float + 76.5) | int }}" |
HA verzoek mij, mijn "eigen" regels hiervoor uit de configuration.YAML te verwijderen voor HA core 2024.7.0 (repair) . Moest wel ook even mijn eigen "Home Assistant Server" schermpje aanpassen die daar gebruik van maakte.
HA is weer een stapje makkelijker voor de "Beginners"!
Zie de plaatjes hieronder:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ook gemerkt vandaagAntonio di schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:38:
Bij de upgrade naar HA core 2024.1.0 is er een standaard integratie toegevoegd: "System Monitor" met maar liefst 191 entiteiten.
HA verzoek mij, mijn "eigen" regels hiervoor uit de configuration.YAML te verwijderen voor HA core 2024.7.0 (repair) . Moest wel ook even mijn eigen "Home Assistant Server" schermpje aanpassen die daar gebruik van maakte.
HA is weer een stapje makkelijker voor de "Beginners"!
Zie de plaatjes hieronder:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is idd een leuke toevoeging!
/f/image/aORCR5waKEN9UXk2nInQrmYr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door RedPas op 04-01-2024 17:47 ]
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Klein vraagje, ben je opnieuw gestart met een nieuwe Ssd of heb je de vorige gerecupereerd?WoBBeL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:26:
Net geswitched van RPi4 (2GB) naar RPi5 (8GB). Beiden draaiden op een SSD maar wat een wereld van verschil qua performance. Addons zijn vele malen sneller en de algehele feeling is echt veel beter.
@Septillion oh god ik snap wat je bedoelt...moest net een nieuwe automatisering aanmakenvooral de GUI is veel meer klikken geworden
Vooral die "Andere..." die je direct krijgt. Laat dan gewoon meteen alles zien
En nu kan ik makkelijk terug door de oude SSD en Pi4 weer aan te zetten
[ Voor 13% gewijzigd door WoBBeL op 04-01-2024 18:51 ]
Ik overweeg inderdaad ook om een Rpi5 te kopen met een nieuwe SSD, precies om de redenen die jij benoemt. Wat is de reden dat je voor de 8GB bent gegaan en niet voor de 4GB? 4GB zou in principe toch genoeg moeten zijn als je er alleen HA OS op draait (geboot vanaf een SSD)?WoBBeL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:26:
Net geswitched van RPi4 (2GB) naar RPi5 (8GB). Beiden draaiden op een SSD maar wat een wereld van verschil qua performance. Addons zijn vele malen sneller en de algehele feeling is echt veel beter.
[ Voor 8% gewijzigd door WoBBeL op 04-01-2024 19:34 ]
Top om te weten dat de backup kan overgezet worden. 👍WoBBeL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:51:
@Gonzalez nieuwe SSD, die oudere was al een paar jaartjes oud en voor die paar euro wilde ik het risico niet nemen. Ik heb gewoon een full system backup gemaakt en terug gezet.
En nu kan ik makkelijk terug door de oude SSD en Pi4 weer aan te zetten
Ik draai nu op een rpi4 met 4gb.
Voorlopig nog voldoende, maar nu weet ik dat overstappen naar rpi5 moeiteloos kan.
Merci daarvoor!
Even op jouw antwoord terugkomen.I-King schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:16:
[...]
Shelly Blu Motion overwogen als je toch shellies al ingebouwd hebt?
Ik heb inmiddels een paar BLU Motion sensoren in huis, net als een paar Shelly 1 mini G3's, een RGBW2 en een oudere 1L. Het spul schakelt allemaal prima op commando. In een automatisering, zowel in de Shelly App als in Home Assistant werkt dat dramatisch slecht.
De BLU Motion sensoren veranderen niet of nauwelijks van status in HA. Om je een indruk te geven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qdkEWhaNI1VY0CVrVhQFYBkR.png?f=user_large)
Ik kan je verzekeren dat ik écht niet de hele middag voor mijn sensor heb zitten koekeloeren.
Nu las ik ergens dat de polling op lokaal niveau 1 keer per 30 seconden is, dat maakt de reactietijd al wat langer. Op zich is dat niet zo heel erg, daar kun je met je timers voor het uitschakelen van de verlichting wel rekening mee houden. Met het niet wijzigen van de status in HA kun je geen rekening houden.
Iemand die daar een oplossing voor heeft gevonden?
Heb je Shelly als een benaderd? Want als het in de app ook niet update ligt het iig binnen hun beheer. Facebook groep is misschien een handige resource?sypie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:59:
[...]
Even op jouw antwoord terugkomen.
Ik heb inmiddels een paar BLU Motion sensoren in huis, net als een paar Shelly 1 mini G3's, een RGBW2 en een oudere 1L. Het spul schakelt allemaal prima op commando. In een automatisering, zowel in de Shelly App als in Home Assistant werkt dat dramatisch slecht.
De BLU Motion sensoren veranderen niet of nauwelijks van status in HA. Om je een indruk te geven:
[Afbeelding]
Ik kan je verzekeren dat ik écht niet de hele middag voor mijn sensor heb zitten koekeloeren.
Nu las ik ergens dat de polling op lokaal niveau 1 keer per 30 seconden is, dat maakt de reactietijd al wat langer. Op zich is dat niet zo heel erg, daar kun je met je timers voor het uitschakelen van de verlichting wel rekening mee houden. Met het niet wijzigen van de status in HA kun je geen rekening houden.
Iemand die daar een oplossing voor heeft gevonden?
Ik zat in app (Android), maar dat is ook maar een UI-loze browser venster. App afgesloten en opnieuw gestart. Dank.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
En nee, op Facebook doe ik niets (meer). Heb dat zo'n beetje compleet geblokkeerd ook.
Een mogelijke oplossing heb ik net gevonden in dit filmpje, door met een python script de status te veranderen door middel van een automation. Dit zou dus al kunnen na een X aantal seconden zodat Home Assistant sneller de status heeft die wenselijk is. Het blijft uiteraard een noodgreep die ook weer z'n keerzijde heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 04-01-2024 21:42 ]
Ik stapte over van RPi4 naar Odroid N2+, wat een écht ander platform is (andere HASSIO), maar ook die overstap ging via een full backup op de Pi4 en daarna restore op de Odroid zonder enig probleem. Binnen het uur ben je over en klaar.Gonzalez schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:26:
[...]
Top om te weten dat de backup kan overgezet worden. 👍
Ik draai nu op een rpi4 met 4gb.
Voorlopig nog voldoende, maar nu weet ik dat overstappen naar rpi5 moeiteloos kan.
Merci daarvoor!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Sterker nog, ik ben over een langere periode zelfs overgestapt van een Odroid C4 (ARM64) naar X86-64 en weer terug naar Odroid C4 (ARM64) en nu uiteindelijk al meerdere keren gewisseld tussen X86-64 platforms.Hippe Lip schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:47:
[...]
Ik stapte over van RPi4 naar Odroid N2+, wat een écht ander platform is (andere HASSIO), maar ook die overstap ging via een full backup op de Pi4 en daarna restore op de Odroid zonder enig probleem. Binnen het uur ben je over en klaar.
Elke keer is de back-up terugzetten vlekkeloos gegaan.
Ben zeer te spreken over het back-up mechanisme in HA en de flexibiliteit ervan. Gebruik zelf een OneDrive add-on zodat mijn backups dagelijks naar mijn OneDrive gaan.
Dit had ik eerst in een groot icoon, dat werkt prima, echter wil ik deze nu wat kleinder en compacter maken.
De vraag is, nu is de informatie (als voorbeeld) Abraham van Stolkweg 119, 3111 BA Rotterdam, Nederland.
Dus enorm.
Dit wil ik graag inkorten, alleen straatnaam + plaats is genoeg maar hoe krijg ik dit voor elkaar om deze lange regel in te korten...
Edit, te vroeg gevraagd, reeds gevonden.
Voor als nog iemand het zoekt:
1
2
| {{ state_attr('sensor.iphone_van_ora_geocoded_location', 'Locality', ) }} {{ state_attr('sensor.iphone_van_ora_geocoded_location', 'Name', ) }} |
De state attr zijn te vinden onde rDeveloper tools, states.
[ Voor 25% gewijzigd door Ora et Labora op 05-01-2024 09:41 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Bij mij zijn ze er nog allemaal. Dus geen problemen hier.Gotez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
korte vraag. Is er iets veranderd aan de Afvalwijzer? opeens zijn al mijn entities unavailable.
Afgelopen maand zijn er wel een aantal upgrades kort na elkaar uitgebracht. Heb je die ook allemaal geinstalleerd?
Check je gemeente even, bij mij waren ze vorig jaar overgestapt naar Zero of iets en moest ik een andere configuratie kiezen.Gotez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
korte vraag. Is er iets veranderd aan de Afvalwijzer? opeens zijn al mijn entities unavailable.
Ik zou iets doen als:
1
2
3
| {% set a = 'Abraham van Stolkweg 119, 3111 BA Rotterdam, Nederland' -%} {% set regex = '(.+),.*[A-Z]{2} (.+),' -%} {{ (a|regex_findall(regex, ignorecase=False))[0] |join(', ') }} |
Let wel, dit gaat uit van de gegeven Nederlandse opmaak. Ik weet niet wat dit met adressen uit het buitenland doet.
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 05-01-2024 11:31 . Reden: Versimpeleing + verbetering ]
Voor diegene die geïnteresseerd zijn, ik heb voor de locatie van mijn auto de volgende sensor die ook objecten meeneemt in de locatie indien beschikbaar (ik gebruik overigens niet alle data, maar heb deze wel in de template opgenomen):Ora et Labora schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:11:
Ik ben m'n dashboard aan het verbouwen, nu wil ik de geocoded locatie toevoegen.
Dit had ik eerst in een groot icoon, dat werkt prima, echter wil ik deze nu wat kleinder en compacter maken.
De vraag is, nu is de informatie (als voorbeeld) Abraham van Stolkweg 119, 3111 BA Rotterdam, Nederland.
Dus enorm.
Dit wil ik graag inkorten, alleen straatnaam + plaats is genoeg maar hoe krijg ik dit voor elkaar om deze lange regel in te korten...
YAML:
1 2 {{ state_attr('sensor.iphone_van_ora_geocoded_location', 'Locality', ) }} {{ state_attr('sensor.iphone_van_ora_geocoded_location', 'Name', ) }}
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
| - platform: rest name: Car location unique_id: "1234567890109" resource_template: >- {%- set lat = states('sensor.leaf_location_latitude') -%} {%- set lon = states('sensor.leaf_location_longitude') -%} https://nominatim.openstreetmap.org/reverse?lat={{lat}}&lon={{lon}}&format=json value_template: >- {% if value_json.address is defined %} {% set continent = value_json.address.continent if value_json.address.continent is defined else none %} {# -------------- #} {% set country = value_json.address.country if value_json.address.country is defined else none %} {% set country_code = value_json.address.country_code if value_json.address.country_code is defined else none %} {# -------------- #} {% set municipality = value_json.address.municipality if value_json.address.municipality is defined else none %} {% set city = value_json.address.city if value_json.address.city is defined else none %} {% set town = value_json.address.town if value_json.address.town is defined else none %} {% set village = value_json.address.village if value_json.address.village is defined else none %} {# -------------- #} {% set region = value_json.address.region if value_json.address.region is defined else none %} {% set state = value_json.address.state if value_json.address.state is defined else none %} {% set state_district = value_json.address.state_district if value_json.address.state_district is defined else none %} {% set county = value_json.address.county if value_json.address.county is defined else none %} {# -------------- #} {% set city_district = value_json.address.city_district if value_json.address.city_district is defined else none %} {% set district = value_json.address.district if value_json.address.district is defined else none %} {% set borough = value_json.address.borough if value_json.address.borough is defined else none %} {% set suburb = value_json.address.suburb if value_json.address.suburb is defined else none %} {% set subdivision = value_json.address.subdivision if value_json.address.subdivision is defined else none %} {# -------------- #} {% set hamlet = value_json.address.hamlet if value_json.address.hamlet is defined else none %} {% set croft = value_json.address.croft if value_json.address.croft is defined else none %} {% set isolated_dwelling = value_json.address.isolated_dwelling if value_json.address.isolated_dwelling is defined else none %} {# -------------- #} {% set neighbourhood = value_json.address.neighbourhood if value_json.address.neighbourhood is defined else none %} {% set allotments = value_json.address.allotments if value_json.address.allotments is defined else none %} {% set quater = value_json.address.quater if value_json.address.quater is defined else none %} {# -------------- #} {% set city_block = value_json.address.city_block if value_json.address.city_block is defined else none %} {% set residential = value_json.address.residential if value_json.address.residential is defined else none %} {% set farm = value_json.address.farm if value_json.address.farm is defined else none %} {% set farmyard = value_json.address.farmyard if value_json.address.farmyard is defined else none %} {% set industrial = value_json.address.industrial if value_json.address.industrial is defined else none %} {% set commercial = value_json.address.commercial if value_json.address.commercial is defined else none %} {% set retail = value_json.address.retail if value_json.address.retail is defined else none %} {# -------------- #} {% set road = value_json.address.road if value_json.address.road is defined else none %} {# -------------- #} {% set house_number = value_json.address.house_number if value_json.address.house_number is defined else none %} {% set house_name = value_json.address.house_name if value_json.address.house_name is defined else none %} {# -------------- #} {% set emergency = value_json.address.emergency if value_json.address.emergency is defined else none %} {% set historic = value_json.address.historic if value_json.address.historic is defined else none %} {% set military = value_json.address.military if value_json.address.military is defined else none %} {% set natural = value_json.address.natural if value_json.address.natural is defined else none %} {% set landuse = value_json.address.landuse if value_json.address.landuse is defined else none %} {% set place = value_json.address.place if value_json.address.place is defined else none %} {% set railway = value_json.address.railway if value_json.address.railway is defined else none %} {% set man_made = value_json.address.man_made if value_json.address.man_made is defined else none %} {% set aerialway = value_json.address.aerialway if value_json.address.aerialway is defined else none %} {% set boundary = value_json.address.boundary if value_json.address.boundary is defined else none %} {% set amenity = value_json.address.amenity if value_json.address.amenity is defined else none %} {% set aeroway = value_json.address.aeroway if value_json.address.aeroway is defined else none %} {% set club = value_json.address.club if value_json.address.club is defined else none %} {% set craft = value_json.address.craft if value_json.address.craft is defined else none %} {% set leisure = value_json.address.leisure if value_json.address.leisure is defined else none %} {% set office = value_json.address.office if value_json.address.office is defined else none %} {% set mountain_pass = value_json.address.mountain_pass if value_json.address.mountain_pass is defined else none %} {% set shop = value_json.address.shop if value_json.address.shop is defined else none %} {% set tourism = value_json.address.tourism if value_json.address.tourism is defined else none %} {% set bridge = value_json.address.bridge if value_json.address.bridge is defined else none %} {% set tunnel = value_json.address.tunnel if value_json.address.tunnel is defined else none %} {% set waterway = value_json.address.waterway if value_json.address.waterway is defined else none %} {# -------------- #} {% set postcode = value_json.address.postcode if value_json.address.postcode is defined else none %} {# -------------- #} {% set class = value_json.class if value_json.class is defined else none %} {% set type = value_json.type if value_json.type is defined else none %} {# -------------- #} {{ emergency + ", " if emergency != none }} {{ historic + ", " if historic != none }} {{ natural + ", " if natural != none }} {{ military + ", " if military != none }} {{ landuse + ", " if landuse != none }} {{ place + ", " if place != none }} {{ railway + ", " if railway != none }} {{ man_made + ", " if man_made != none }} {{ aerialway + ", " if aerialway != none }} {{ boundary + ", " if boundary != none }} {{ amenity + ", " if amenity != none }} {{ aeroway + ", " if aeroway != none }} {{ club + ", " if club != none }} {{ craft + ", " if craft != none }} {{ leisure + ", " if leisure != none }} {{ office + ", " if office != none }} {{ mountain_pass + ", " if mountain_pass != none }} {{ shop + ", " if shop != none }} {{ tourism + ", " if tourism != none }} {{ bridge + ", " if bridge != none }} {{ tunnel + ", " if tunnel != none }} {{ waterway + ", " if waterway != none }} {% if house_number != none %} {{ road if road != none }} {{ house_number + ', ' }} {% elif house_name != none %} {{ house_name }} {{ road + ', ' if road != none }} {% else %} {{ road + ', ' if road != none }} {% endif %} {# postcode + ' ' if postcode != none #}{{ village if village != none }}{{ town if town != none and village == none }}{{ city if city != none and village == none and town == none }} {% else %} Unknown Location {% endif %} |
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Nu ook een trillingssensor op de container geplakt, die me doorgeeft als de container daadwerkelijk wordt geleegd in de wagen. En het werkt
Na wat zoeken kwam ik erachter dat het een dns issue was. Met docker stats zag ik dat de container hassio_dns een CPU load had van 180%. Dat kwam dus omdat mijn firewall dns requests naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (van Cloudflare) blokkeert. Blijkbaar zijn dat de standaard fallback dns servers van HA OS. Ik ben echter prima voorzien met een eigen lokale dns server.
Die fallback dns kan je gelukkig uitzetten: ha dns options --fallback=false
De CPU load is nu weer netjes rond de 6% - dat scheelt nogal.
Ik meld het hier maar even, misschien heeft iemand anders er nog wat aan!
Nu wil ik omdat sommige sensor "unavailable" laten zien dit oplossen met onderstaande :
1
2
3
4
5
6
7
8
| - unique_id: "70330525433401" name: "status_wasprogramma" state: >- {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')) == "unavailable" %} Klaar {% else %} {{states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')}} {% endif %} |
Bovenstaande werkt perfect als de wasmachine uit staat alleen :
:fill(white):strip_exif()/f/image/a6YYwOedUgIFFRt5wxs3Hee3.png?f=user_large)
Als de wasmachine aan staat :
:fill(white):strip_exif()/f/image/G9yvMjZDbVRJVpaIL3qpDhkO.png?f=user_large)
( LaundryCare.Washer.Program.Cotton )
Als ik kijk naar "sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program" geeft hij het wel goed aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mFgqwNcoy6hVURzMUlCT3BVf.png?f=user_large)
Ik kom er nu niet helemaal uit hoe ik nu moet aanpassen zodat bij uit ik "klaar" zie staan en bij aan "wasmachine : katoen" (de wasmachine heeft meerdere wasprogramma dus katoen is nu het geselecteerde programma)
Iemand die mij op weg kan helpen wat ik nu mis of moet toevoegen a.u.b.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-01-2024 12:17 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@Swerfer En wat doe je nu met deze enorme waslijst aan parameters? Heel precies weergeven waar je partner is in continent, land, regio, plaats, buurt, straat, enz?Swerfer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Voor diegene die geïnteresseerd zijn, ik heb voor de locatie van mijn auto de volgende sensor die ook objecten meeneemt in de locatie indien beschikbaar (ik gebruik overigens niet alle data, maar heb deze wel in de template opgenomen):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 - platform: rest name: Car location unique_id: "1234567890109" resource_template: >- {%- set lat = states('sensor.leaf_location_latitude') -%} {%- set lon = states('sensor.leaf_location_longitude') -%} https://nominatim.openstreetmap.org/reverse?lat={{lat}}&lon={{lon}}&format=json value_template: >- {% if value_json.address is defined %} {% set continent = value_json.address.continent if value_json.address.continent is defined else none %} {# -------------- #} {% set country = value_json.address.country if value_json.address.country is defined else none %} {% set country_code = value_json.address.country_code if value_json.address.country_code is defined else none %} {# -------------- #} {% set municipality = value_json.address.municipality if value_json.address.municipality is defined else none %} {% set city = value_json.address.city if value_json.address.city is defined else none %} {% set town = value_json.address.town if value_json.address.town is defined else none %} {% set village = value_json.address.village if value_json.address.village is defined else none %} {# -------------- #} {% set region = value_json.address.region if value_json.address.region is defined else none %} {% set state = value_json.address.state if value_json.address.state is defined else none %} {% set state_district = value_json.address.state_district if value_json.address.state_district is defined else none %} {% set county = value_json.address.county if value_json.address.county is defined else none %} {# -------------- #} {% set city_district = value_json.address.city_district if value_json.address.city_district is defined else none %} {% set district = value_json.address.district if value_json.address.district is defined else none %} {% set borough = value_json.address.borough if value_json.address.borough is defined else none %} {% set suburb = value_json.address.suburb if value_json.address.suburb is defined else none %} {% set subdivision = value_json.address.subdivision if value_json.address.subdivision is defined else none %} {# -------------- #} {% set hamlet = value_json.address.hamlet if value_json.address.hamlet is defined else none %} {% set croft = value_json.address.croft if value_json.address.croft is defined else none %} {% set isolated_dwelling = value_json.address.isolated_dwelling if value_json.address.isolated_dwelling is defined else none %} {# -------------- #} {% set neighbourhood = value_json.address.neighbourhood if value_json.address.neighbourhood is defined else none %} {% set allotments = value_json.address.allotments if value_json.address.allotments is defined else none %} {% set quater = value_json.address.quater if value_json.address.quater is defined else none %} {# -------------- #} {% set city_block = value_json.address.city_block if value_json.address.city_block is defined else none %} {% set residential = value_json.address.residential if value_json.address.residential is defined else none %} {% set farm = value_json.address.farm if value_json.address.farm is defined else none %} {% set farmyard = value_json.address.farmyard if value_json.address.farmyard is defined else none %} {% set industrial = value_json.address.industrial if value_json.address.industrial is defined else none %} {% set commercial = value_json.address.commercial if value_json.address.commercial is defined else none %} {% set retail = value_json.address.retail if value_json.address.retail is defined else none %} {# -------------- #} {% set road = value_json.address.road if value_json.address.road is defined else none %} {# -------------- #} {% set house_number = value_json.address.house_number if value_json.address.house_number is defined else none %} {% set house_name = value_json.address.house_name if value_json.address.house_name is defined else none %} {# -------------- #} {% set emergency = value_json.address.emergency if value_json.address.emergency is defined else none %} {% set historic = value_json.address.historic if value_json.address.historic is defined else none %} {% set military = value_json.address.military if value_json.address.military is defined else none %} {% set natural = value_json.address.natural if value_json.address.natural is defined else none %} {% set landuse = value_json.address.landuse if value_json.address.landuse is defined else none %} {% set place = value_json.address.place if value_json.address.place is defined else none %} {% set railway = value_json.address.railway if value_json.address.railway is defined else none %} {% set man_made = value_json.address.man_made if value_json.address.man_made is defined else none %} {% set aerialway = value_json.address.aerialway if value_json.address.aerialway is defined else none %} {% set boundary = value_json.address.boundary if value_json.address.boundary is defined else none %} {% set amenity = value_json.address.amenity if value_json.address.amenity is defined else none %} {% set aeroway = value_json.address.aeroway if value_json.address.aeroway is defined else none %} {% set club = value_json.address.club if value_json.address.club is defined else none %} {% set craft = value_json.address.craft if value_json.address.craft is defined else none %} {% set leisure = value_json.address.leisure if value_json.address.leisure is defined else none %} {% set office = value_json.address.office if value_json.address.office is defined else none %} {% set mountain_pass = value_json.address.mountain_pass if value_json.address.mountain_pass is defined else none %} {% set shop = value_json.address.shop if value_json.address.shop is defined else none %} {% set tourism = value_json.address.tourism if value_json.address.tourism is defined else none %} {% set bridge = value_json.address.bridge if value_json.address.bridge is defined else none %} {% set tunnel = value_json.address.tunnel if value_json.address.tunnel is defined else none %} {% set waterway = value_json.address.waterway if value_json.address.waterway is defined else none %} {# -------------- #} {% set postcode = value_json.address.postcode if value_json.address.postcode is defined else none %} {# -------------- #} {% set class = value_json.class if value_json.class is defined else none %} {% set type = value_json.type if value_json.type is defined else none %} {# -------------- #} {{ emergency + ", " if emergency != none }} {{ historic + ", " if historic != none }} {{ natural + ", " if natural != none }} {{ military + ", " if military != none }} {{ landuse + ", " if landuse != none }} {{ place + ", " if place != none }} {{ railway + ", " if railway != none }} {{ man_made + ", " if man_made != none }} {{ aerialway + ", " if aerialway != none }} {{ boundary + ", " if boundary != none }} {{ amenity + ", " if amenity != none }} {{ aeroway + ", " if aeroway != none }} {{ club + ", " if club != none }} {{ craft + ", " if craft != none }} {{ leisure + ", " if leisure != none }} {{ office + ", " if office != none }} {{ mountain_pass + ", " if mountain_pass != none }} {{ shop + ", " if shop != none }} {{ tourism + ", " if tourism != none }} {{ bridge + ", " if bridge != none }} {{ tunnel + ", " if tunnel != none }} {{ waterway + ", " if waterway != none }} {% if house_number != none %} {{ road if road != none }} {{ house_number + ', ' }} {% elif house_name != none %} {{ house_name }} {{ road + ', ' if road != none }} {% else %} {{ road + ', ' if road != none }} {% endif %} {# postcode + ' ' if postcode != none #}{{ village if village != none }}{{ town if town != none and village == none }}{{ city if city != none and village == none and town == none }} {% else %} Unknown Location {% endif %}
En hoe zet je dat in je dashboard? Heb je een plaatje? Want ik ben wel nieuwsgierig…
<John O`Mill>
@Ora et LaboraOra et Labora schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:11:
Ik ben m'n dashboard aan het verbouwen, nu wil ik de geocoded locatie toevoegen.
Dus enorm.
YAML:
1 2 {{ state_attr('sensor.iphone_van_ora_geocoded_location', 'Locality', ) }} {{ state_attr('sensor.iphone_van_ora_geocoded_location', 'Name', ) }}
Dit ziet er wel simpel en bruikbaar uit. Kun je ook de code eromheen geven? Ik ben niet zo heel handig in het uitvinden van de benodigde yaml.
En ook een plaatje van hoe dat in je dashboard er dan uitziet?
Thnx!
<John O`Mill>
Goed dat je dit nog eens aanhaalt, voor degenen die nog niet op de hoogte waren.Nomi schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:56:
Een tijdje terug ben ik overgestapt van HA Core naar HA OS (in een vm op Proxmox). Dat bevalt goed! Maar opeens viel op dat de CPU load wel erg hoog was: constant rond de 50%.
Na wat zoeken kwam ik erachter dat het een dns issue was. Met docker stats zag ik dat de container hassio_dns een CPU load had van 180%. Dat kwam dus omdat mijn firewall dns requests naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (van Cloudflare) blokkeert. Blijkbaar zijn dat de standaard fallback dns servers van HA OS. Ik ben echter prima voorzien met een eigen lokale dns server.
Die fallback dns kan je gelukkig uitzetten: ha dns options --fallback=false
De CPU load is nu weer netjes rond de 6% - dat scheelt nogal.
Ik meld het hier maar even, misschien heeft iemand anders er nog wat aan!
Erg jammer dat dit nog steeds opt out is, en niet opt in...
Ik vraag me af of wel duidelijk genoeg aangegeven wordt dat mensen hun dns gegevens nu via Cloudflare gaan. GDPR weet je wel...
Puur de locatie van mijn auto. Ik gebruik zeker niet alles, maar ik kom nog weleens op militaire complexen en die geeft de sensor dan ook mooi weer. Ik heb alles in de sensor staan voor eventueel andere devices die ik wil tracken en dan misschien andere locatiedata wil weergeven.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:08:
[...]
@Swerfer En wat doe je nu met deze enorme waslijst aan parameters? Heel precies weergeven waar je partner is in continent, land, regio, plaats, buurt, straat, enz?
En hoe zet je dat in je dashboard? Heb je een plaatje? Want ik ben wel nieuwsgierig…
:strip_exif()/f/image/mKKB6GmaZ2pcXIgda58fK9Qs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Swerfer op 05-01-2024 12:20 ]
Ik werk zelf met Home Connect Alt en deze slaat ook deze lange strings als state op. Als je het rechtstreeks in de UI laat zien, dan krijg je gewoon netjes de vertaalde state zien, dus 'Klaar' of het daadwerkelijke programma, maar met templates kan je alleen de daadwerkelijke state ophalen en dat is inderdaad die lange string._Mitchie_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:57:
Aangezien ik morgen een nieuwe warmtepomp droger krijg die ook home connect heeft wilde ik mijn dashboard aanpassen en weer update to date maken.
Nu wil ik omdat sommige sensor "unavailable" laten zien dit oplossen met onderstaande :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 - unique_id: "70330525433401" name: "status_wasprogramma" state: >- {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')) == "unavailable" %} Klaar {% else %} {{states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')}} {% endif %}
Bovenstaande werkt perfect als de wasmachine uit staat alleen :
[Afbeelding]
Als de wasmachine aan staat :
[Afbeelding]
( LaundryCare.Washer.Program.Cotton )
Als ik kijk naar "sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program" geeft hij het wel goed aan.
[Afbeelding]
Ik kom er nu niet helemaal uit hoe ik nu moet aanpassen zodat bij uit ik "klaar" zie staan en bij aan "wasmachine : katoen" (de wasmachine heeft meerdere wasprogramma dus katoen is nu het geselecteerde programma)
Iemand die mij op weg kan helpen wat ik nu mis of moet toevoegen a.u.b.
Ik heb dat opgelost door gebruik te maken van Custom Templates. Hierbij krijg je nieuwe functies in je templates waarmee je de vertaalde state kunt ophalen. Met de volgende template haal ik bijvoorbeeld de huidige status van mijn vaatwasser op om in de UI te laten zien:
1
| {{ ct_state_translated('sensor.403010387033006_bsh_common_status_operationstate', 'en') }} |
Deze laat met het template nu 'Ready' zien in plaats van de daadwerkelijke state 'BSH.Common.EnumType.OperationState.Ready'. Misschien kan je hier wat mee!
Gaarne jullie hulp om me op weg te helpen.
Situatie:
Sinds een paar maanden een HA-setup die compleet dedicated draait op een Intel-NUC.
Met BT/WiFi/Ethernet ondersteuning.
Alles draait de meest recente versies. Met daarbij de kanttekening dat ik nergens cloud-achtige zaken wil/heb. M.a.w. alles moet binnen m'n eigen LAN draaien.
Tot nu toe al een P1 (DSMR SlimmeMeter) sensor via Ethernet gekoppeld; werkt prima.
Shelly Plus PM Mini via WiFi gekoppeld; werkt prima.
diverse SwitchBot T/H sensors via BT gekoppeld; werken prima.
Hikvision HD camera via WiFi gekoppeld; werkt prima.
Maar nu, een Sonoff POWR320D Elite, die krijg ik niet te zien.
Geen idee, tot nu toe, wat ik verkeerd doe, vergeet, nog moet doen, waarom ik 'm niet 'zie' in HA?
Voor zover ik begrepen heb:
https://sonoff.tech/produ...orks-with-home-assistant/
zou het dan moeten werken.
Maar waar zou ik dan die Sonoff PowerMeterSwitch moeten zien om 'm te kunnen gebruiken?
Dit scherm blijft leeg:
/f/image/TEpqErkFwV9Wj7l0DbsjOQ51.png?f=fotoalbum_large)
of gaat dat alleen werken als ik eerst een cloud account bij Sonoff aanmaak? (dat wil ik dus niet)
Nu vond ik ook e.e.a. over alternatieve firmware die in zo'n Sonoff geflashed kan worden.
Maar ook daar zoek ik wat aanknopingspunten van HOE je dat nou precies voor elkaar krijgt.
Want wat ik vooral vind, na een hoop googlen, "zet er ff esphome o.i.d. op" Maar hoe dat 'ff' dan gaat, dat ontgaat me dan weer.
Ja precies! Nog los van de hoge cpu load waar ik tegenaan liep, ik wil inderdaad helemaal geen gebruik maken van Cloudflare. (Maar ik had tot nu toe dus geen idee dat HA OS dat doet - beetje jammer)Church of Noise schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Goed dat je dit nog eens aanhaalt, voor degenen die nog niet op de hoogte waren.
Erg jammer dat dit nog steeds opt out is, en niet opt in...
Ik vraag me af of wel duidelijk genoeg aangegeven wordt dat mensen hun dns gegevens nu via Cloudflare gaan. GDPR weet je wel...
@belastingdienstbelastingdienst schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:53:
Afgelopen week een kleine nieuwe toepassing bedacht. Met de afvalwijzer add-om word ik erop attent gemaakt wanneer de container bij de weg moet.
Nu ook een trillingssensor op de container geplakt, die me doorgeeft als de container daadwerkelijk wordt geleegd in de wagen. En het werkt
En dan triggert die ook als je ‘m open en dicht doet of verplaatst.
Als je een sensor gebruikt die ziet dat het ding ondersteboven hangt, dan registreert die ws alleen het legen en laat de rest ongemoeid?
<John O`Mill>
Moet je vooral een Ewelink integratie in je HA toevoegen. Geen officiele integratie, cloud en van chinese makelaardij. Ik zou daar persoonlijk van wegblijven, zeker als je geen cloud wil.ehtweak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:25:
Met daarbij de kanttekening dat ik nergens cloud-achtige zaken wil/heb.
[ Voor 21% gewijzigd door iRobert op 05-01-2024 12:31 ]
Ik wil daar ook niet verder gebruik van maken. Maar was in de veronderstelling dat dit nodig was voor de initiële setup o.i.d?iRobert schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:30:
[...]
Moet je vooral een Ewelink integratie in je HA toevoegen.
Hoe kan ik het dan anders (non-cloud) doen en voor elkaar krijgen dat ik die POWR320D te zien krijg in HA?
Had ik ook even. Na een herstart waren ze terug.Gotez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zeker.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:
[...]
@Ora et Labora
Dit ziet er wel simpel en bruikbaar uit. Kun je ook de code eromheen geven? Ik ben niet zo heel handig in het uitvinden van de benodigde yaml.
En ook een plaatje van hoe dat in je dashboard er dan uitziet?
Thnx!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| type: custom:mushroom-chips-card chips: - type: template content: >- {{ state_attr('sensor.ora_geocoded_location', 'Locality', ) }}, {{ state_attr('sensor.ora_geocoded_location', 'Name', ) }} |
De gegevens "Locality" en "Name" kun je zien bij Developper options, status en dan de "sensor.ora_geocoded_location" in mijn geval bekijken.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
dank allemaal voor de tips. Ik ga even kijken. Herstart maakt niets uit. Nu een redownload gedaan. Volgens mij is er bij de gemeente niets veranderd.guido66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Had ik ook even. Na een herstart waren ze terug.
Werkt perfect nu helemaal top, dank je.Sicco92 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:21:
[...]
Ik werk zelf met Home Connect Alt en deze slaat ook deze lange strings als state op. Als je het rechtstreeks in de UI laat zien, dan krijg je gewoon netjes de vertaalde state zien, dus 'Klaar' of het daadwerkelijke programma, maar met templates kan je alleen de daadwerkelijke state ophalen en dat is inderdaad die lange string.
Ik heb dat opgelost door gebruik te maken van Custom Templates. Hierbij krijg je nieuwe functies in je templates waarmee je de vertaalde state kunt ophalen. Met de volgende template haal ik bijvoorbeeld de huidige status van mijn vaatwasser op om in de UI te laten zien:
Django/Jinja:
1 {{ ct_state_translated('sensor.403010387033006_bsh_common_status_operationstate', 'en') }}
Deze laat met het template nu 'Ready' zien in plaats van de daadwerkelijke state 'BSH.Common.EnumType.OperationState.Ready'. Misschien kan je hier wat mee!
Dit is een uitleg over hoe je hem kan flashen, maar dat is wel een uitdaging mocht je het nog nooit gedaan hebben.ehtweak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Ik wil daar ook niet verder gebruik van maken. Maar was in de veronderstelling dat dit nodig was voor de initiële setup o.i.d?
Hoe kan ik het dan anders (non-cloud) doen en voor elkaar krijgen dat ik die POWR320D te zien krijg in HA?
Shelly heeft ook een vergelijkbaar product in het gamma, weet niet of ze 1 op 1 overeen komen. Shelly is wel officieel ondersteund door HA.
https://www.shelly.com/en...t-overview/shelly-pro-1pm
Let wel, zonder te flashen is dit ook nog steeds "cloud".
[ Voor 0% gewijzigd door iRobert op 05-01-2024 12:46 . Reden: link naar verkeerde shelly product ]
Het probleem is dat deze het net zo vaak wel als niet doet, ik heb tussen de Zigbee stick( SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus) al een 230V stekker tussen geplaatst om te dienen als router maar helaas geen suc6.
Ik zit er over te denken om de stick te vervangen voor een Skyconnect stick om ook al vast voorbereid te zijn op matter om ook mijn Nukki deurslot iet minder vaak te hoeven opladen.
Ik zoek dus een goede en betrouwbare deur sensor, welke adviseren jullie?
Alvast bedankt!
Nu is het mooie van de Sonoff Wifi devices wel dat er gewoon een ESP in zit en je er dus alternatieve firmware op kunt zetten. Ook maakt Sonoff relatief makkelijk door er gewoon een gelabelde header voor te hebben. Maar helaas kan dit niet OTA.
Er er zou toch ESPHome op moeten?iRobert schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Dit is een uitleg over hoe je hem kan flashen, maar dat is wel een uitdaging mocht je het nog nooit gedaan hebben.
[YouTube: ⚡SONOFF POW Elite Tasmota Firmware]
Denk dat ik maar ff bij Shelly ga kijken. Nadeel is, dat het 1-fase model slechts tot 16A kan meten. Terwijl die Sonoff versie tot 20A meet.Shelly heeft ook een vergelijkbaar product in het gamma, weet niet of ze 1 op 1 overeen komen. Shelly is wel officieel ondersteund door HA.
https://www.shelly.com/en...t-overview/shelly-pro-1pm
Let wel, zonder te flashen is dit ook nog steeds "cloud".
Bovendien kun je maximaal 2,5mm2 (Shelly) installatiedraad versus 4mm2 (Sonoff) in de schroefklemmen bevestigen. En laat de bekabeling waar ik het tussen wil zetten, nou net 4mm2 zijn. En maximaal tot 16A kan/mag verbruiken. M.a.w. wel krap aan met die Shelly uitvoering.
Maar hoezo nog steeds cloud? Ik heb nu al een Shelly Plus PM mini in gebruik en die werkt gewoon lokaal binnen m'n eigen LAN. Die kan niet eens naar buiten toe; is geblokkeerd in de firewall van m'n FRITZ!Box.
Ik was al blij dat ze bij mij HAOS(core) de CPU-temp. goed hadden omdat dit per X86-64 hardware nog wel eens verschilt (zone0 , zone1 etc.). Bij mij zijn de entiteiten die ik al gebruikt automatisch "enable" door de update van de core en de automatische toevoeging an de integratie.iRobert schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:38:
[...]
In mijn VM komen deze niet naar voren jammer genoeg.
"De rest" van de entiteiten staan "disabled" (is de standaard).
Alleen van de CPU-temp. staat dat in de doc. dit een probleem kan geven bij virtuele omgevingen.
Misschien eens kijken of er onder de 191 entiteiten van de "System Monitor" er specifieke voor VM omgevingen zijn?
Ehhh. Klinkt interessant.Septillion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:24:
Nu is het mooie van de Sonoff Wifi devices wel dat er gewoon een ESP in zit en je er dus alternatieve firmware op kunt zetten. Ook maakt Sonoff relatief makkelijk door er gewoon een gelabelde header voor te hebben. Maar helaas kan dit niet OTA.
Maar HOE dan precies?
Begrijp ik hier uit dat je er dan eerst een soortement van connector op moet zetten o.i.d?
heb het filmpje van @iRobert niet gekeken maar lijkt me dat die het wel aardig uit zal leggen.
Of je vervolgens ESPhome of Tasmota (of whatever) kiest is aan jouw.
Precies dit, als je hem niet blokkeert wil hij volgens mij nog steeds af en toe checken met de cloud of iemand hem niet via die weg wil gebruiken.ehtweak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:30:
Maar hoezo nog steeds cloud? [...] Die kan niet eens naar buiten toe; is geblokkeerd in de firewall van m'n FRITZ!Box.
Ik heb hetzelfde zie ik.Gotez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
Nu vraag ik me af: hoe kan ik iets maken zodat ik in HA kan zien wanneer de pomp is aangeslagen (en voor hoelang). Een 'slim' stopcontact zou mooi zijn, maar dan moet deze het vermogen rapporteren en daar kan ik dan in HA wel iets op maken.
Het liefste nog zou ik willen ingrijpen op het vlotter 'signaal': dus meten wanneer de vlotter 0/1 aangeeft. Dan zelfs nog iets waarbij ik dat kan overrulen, dus de pomp zelf altijd aan/uit kunnen zetten onafhankelijk hoe de vlotter erbij hangt.
Iemand een tip hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Water/lekkage sensor gebruiken die de pomp inschakelt ?superduper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:09:
https://www.aqara.com/en/product/water-sensor/
Desnoonds plaats je er twee zodat je altijd een backup hebt.
Inderdaad je zutl iets met een water sensor moeten doen. Checken of je pomp of vlotter hun ding nog doen heeft geen zin. Je moet controleren of er wel of geen water is. Als er water is moet de pomp zijn werk gaan doen.iRobert schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Water/lekkage sensor gebruiken die de pomp inschakelt ?
Zou kunnen. En dan de vlotter er helemaal tussenuit.. Maar dan heb je dus ook een sonof (oid) schakelaar nodig voor de power?iRobert schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Water/lekkage sensor gebruiken die de pomp inschakelt ?
https://www.aqara.com/en/product/water-sensor/
Desnoonds plaats je er twee zodat je altijd een backup hebt.
(had nog een cadeaubon liggen van een kerstpakket, via amazon bestellen/inwisselen, moest ik uiteindelijk 25 euro voor die Shelly betalen)
Dan maar ff avonturen of dat beter werkt qua integratie.
Kan ik in de tussentijd rustig uitzoeken hoe ik de Sonoff van andere, en hopelijk beter integreerbaar met HA, firmware kan voorzien.
Slim schakelen en wifi zou ik niet aan beginnen.superduper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:09:
Ik kwam net achter het onaangename feit dat mijn kelder dompelpomp niet meer (goed) werkte omdat de vlotter vast zat. Dus de volledige kelder volgelopen.
Nu vraag ik me af: hoe kan ik iets maken zodat ik in HA kan zien wanneer de pomp is aangeslagen (en voor hoelang). Een 'slim' stopcontact zou mooi zijn, maar dan moet deze het vermogen rapporteren en daar kan ik dan in HA wel iets op maken.
Het liefste nog zou ik willen ingrijpen op het vlotter 'signaal': dus meten wanneer de vlotter 0/1 aangeeft. Dan zelfs nog iets waarbij ik dat kan overrulen, dus de pomp zelf altijd aan/uit kunnen zetten onafhankelijk hoe de vlotter erbij hangt.
Sensor plaatsen dat een max waterhoogte aangeeft, simpel relaiscontact, die weg zou ik opgaan
Beter is dan op vlotter vast te binden, en je pomp zelf schakelen.
Dan werk je met timer, als water niet zakt in bepaalde tijd, heb je alarm
Dit heb je nodig https://be.farnell.com/om...vel-controller/dp/1603071
:fill(white):strip_exif()/f/image/sS1Q8DDwP3JyyVeICGSv1Sdn.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door RedPas op 05-01-2024 14:24 ]
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
https://www.home-assistant.io/dashboards/
Hij lijkt wel sprekend op de shopping-list card
[ Voor 16% gewijzigd door WoBBeL op 05-01-2024 14:32 ]
Overal in de manual staat dat all e Yaml opnieuw inladen zou moeten werken, maar na een volledige herstart staat hij er keurig tussen, dat had ik eigenlijk ook wel zelf kunnen bedenkenSeptillion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:03:
@_trickster_ Eerst laaghangende fruit, wel compleet HA herladen of HA herstart?

Nu mooi even puzzelen met de Dimmer-waardes !
www.google.nl
Nee, ze verwijzen naar hun API en daar zit hij wel in, maar daar moet je een file downloaden en parsen - ze hebben geen JSON endpoint ofzo.MisteRMeesteR schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:47:
@Hmmbob Had jij al een alternatief gevonden voor de RSS feed van het KNMI? Ik lees op X dat je deze vraag al aan het KNMI had gesteld maar zie op je repo (nog) geen alternatief voor de conditional weeralarm card, waar ik (en mijn gezin) dankbaar gebruik van maakte
edit: als er nog een slimme programmeur is die een echte KNMI integratie wil bouwen (ipv de huidige custom KNMI integratie die eigenlijk een andere API benaderd), dan wil ik wel testen
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 05-01-2024 15:43 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee, zeker triggert hij niet bij het openen van het deksel. Want:Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:29:
[...]
@belastingdienst
En dan triggert die ook als je ‘m open en dicht doet of verplaatst.
Als je een sensor gebruikt die ziet dat het ding ondersteboven hangt, dan registreert die ws alleen het legen en laat de rest ongemoeid?
Ik heb als voorwaarde de ophaaldag gezet, en ik weet in welk tijdsbestek ze ongeveer komen, dus 2 voorwaarden. En hij geeft ook nog een melding boven een bepaalde vibration strength. Dat ding leegschudden boven de wagen geeft een veel hogere waarde dan het deksel dicht laten vallen
Die aqara sensor kan inderdaad ook op x,y en z as checken, maar dat werkt nog niet optimaal. Nog even verder mee.
Kijk, je hebt er goed over nagedacht. Dat gaat de goede kant op dus.belastingdienst schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Nee, zeker triggert hij niet bij het openen van het deksel. Want:
Ik heb als voorwaarde de ophaaldag gezet, en ik weet in welk tijdsbestek ze ongeveer komen, dus 2 voorwaarden. En hij geeft ook nog een melding boven een bepaalde vibration strength. Dat ding leegschudden boven de wagen geeft een veel hogere waarde dan het deksel dicht laten vallen
Die aqara sensor kan inderdaad ook op x,y en z as checken, maar dat werkt nog niet optimaal. Nog even verder mee.
Maar het naar de weg rijden en weer terug zal hoge G-krachten (en dus meetwaardes) geven, mss zelfs hoger dan het leegschudden?
<John O`Mill>
Na een herstart werkt het bij mij weer.Gotez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
Is het mogelijk om SSH te gebruiken om bijvoorbeeld Teslamate te installeren op een Pi 4 met homeassistant OS?
Ik kom alleen is het Homeassistant SSH deel via de SSH adon van homeassistant.
Hoe kom ik in het OS?
Bedankt!
De vlotter zal gewoon 230V schakelen dus je zou er een Shelly of iets dergelijks ertussen kunnen zetten.superduper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:09:
Ik kwam net achter het onaangename feit dat mijn kelder dompelpomp niet meer (goed) werkte omdat de vlotter vast zat. Dus de volledige kelder volgelopen.
Volledig via HA zou ik dan niet doen, dan is dat weer een grote afhankelijkheid. Een ESP of Shelly zou ik denk ik nog vertrouwen maar alleen parallel sturen en meten is misschien nog slimmer. Maar dan wordt het weer lastiger om vlotter uit te lezen tijdens overrule.
En welke sensor is dat? En draai je ZHA of Z2M?Activate schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:05:
Ik hen nu een Chinese Zigbee deurschakelaar op mijn deur geplaatst om een automatisering te starten.
Het probleem is dat deze het net zo vaak wel als niet doet, ik heb tussen de Zigbee stick( SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus) al een 230V stekker tussen geplaatst om te dienen als router maar helaas geen suc6.
Ik zit er over te denken om de stick te vervangen voor een Skyconnect stick om ook al vast voorbereid te zijn op matter om ook mijn Nukki deurslot iet minder vaak te hoeven opladen.
Ik zoek dus een goede en betrouwbare deur sensor, welke adviseren jullie?
Alvast bedankt!
Zelf goede ervaring met de Aquara MCCGQ11LM.
Stick vervangen zie ik zelf nu nog geen meerwaarde in. De P versie is een prima stick en Matter staat echt nog in de kinderschoenen.
Nee, dat is niet mogelijk. Of mja, als je echt wilt zou het misschien kunnen. Maar dan heb je per direct geen supported OS meer draaien. Dat er dan andere dingen omvallen of geen updates meer komen is dan mogelijk. Dus ik zou het zeker niet aanraden. Dan komen we toch meer in de richting van VM's. Of kijken of je iets anders hebt waar het op draait zoals een NAS of tweede Pi.cautje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:19:
Goedeavond,
Is het mogelijk om SSH te gebruiken om bijvoorbeeld Teslamate te installeren op een Pi 4 met homeassistant OS?
Hoe kom ik in het OS?
Bedankt!
In de filter put van onze vijver (ook een soort kelder) heb ik een paar jaar terug deze sensor gemonteerd. https://www.aliexpress.com/item/1005001447225174.html (de 0-1m variant)superduper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:09:
Super stabiel je moet alleen wel iets hebben waar je een 4-20mA signaal mee kunt uitlezen/vertalen en dan aan de hand van die waarden een Relais schakelen. Zelf heb ik hier toch al een PLC hangen dus dat was hier het punt niet. Het is dan wel geen HA maar ik las het en ik dacht ik deel het even.
EDIT: https://community.home-as...-esphome-component/540283 zo wordt het toch een beetje HA
[ Voor 6% gewijzigd door DiXY op 05-01-2024 19:22 ]
Waarom zou je dat willen? Je kan het beste via een add-on dingen toevoegen.cautje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:19:
Goedeavond,
Hoe kom ik in het OS?
Bedankt!
https://github.com/matt-FFFFFF/hassio-addon-teslamate
Dan draait dat in zijn eigen Docker, zodat je niet je HA OS kan slopen.
Ook aan gedachtHippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Kijk, je hebt er goed over nagedacht. Dat gaat de goede kant op dus.
Maar het naar de weg rijden en weer terug zal hoge G-krachten (en dus meetwaardes) geven, mss zelfs hoger dan het leegschudden?
Dan heeft ie de status 'geleegd' al met een actie aangezet, en triggert hij niet meer omdat ik dat óók al als conditie heb ingesteld.
Ik heb sinds begin december een SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, EFR32MG21 https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title en daarachter een power plug https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
En een temperatuur sensor https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Dongle in de meterkast, plug op 1e verdieping en sensor op zolder. Dat heeft een maand perfect gewerkt (kachel aansturen met een wifi powerplug)
Van de week kwam hier de tip dat de temperatuur sensoren 5 euro zijn dus ik koop er 5. Leuk op elke kamer een sensor was mijn gedachte.
En nu is het een drama. De temperatuur sensor welke een maand prima werkte heeft nu geen bereik meer en ook andere gaan random offline.
Ik dacht dat het juist een beter netwerk zou worden met meer zigbee devices.
Nu zijn er 3 offline en zoals ik dit nu zie proberen ze allemaal rechtstreeks naar de dongle te gaan i.p.v. via elkaar het netwerk te versterken.
:strip_exif()/f/image/IvrQqgkUUNfrNYH5WPn3HRPK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal vast iets niet goed doen maar na een dag Googlen loop ik nu vast.
De aqara vibration sensor.Septillion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:17:
@belastingdienst Daar was ik ook aan het denken maar zat nog met bereik. Welke sensor heb je gebruikt?
Ik vroeg me ook af of het qua bereik zou lukken. De aqara's staan niet bekend om hun flexibiliteit qua het oppikken van nieuwe signalen van andere routers. Toch lukt het blijkbaar om de container voor het huis aan de straat op te pikken, terwijl ik hem achter het huis gekoppeld heb bij de schuurlamp (hue). Daar zit toch flink wat beton etc tussen.
Yep. Die wagen schudt die containers aardig leeg, dus alleen een melding boven een bepaalde vibration strength. In mijn geval staat ie op minstens 25. Na het legen gaat de status dan ook op 'geleegd' en die status neem ik mee in de condition, zodat ik ook geen last heb van dat soort meldingen (lege containers over klinkers schudt ook al flink)Swerfer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:19:
En hoe negeer je het verplaatsen van de container door jezelf? Een threshold of zo?
Ik zag volgens mij ergens anders al een bug report hierover, maar werd volgens mij als niet-bug geclassificeerd. Anyway hier zijn twee variabelen in het spel:TheMystery schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:45:
Ik gebruik het theme slate maar ik kan bij sliders het percentage niet aflezen ik krijg dan een wit blokje:
[Afbeelding]
Ik heb al eens gezocht wat ik hiervoor in het thema aan moet passen maar krijg het nergens gevonden, weet iemand deze parameter?
1
2
3
4
| html { --clear-background-color: #ffffff; --primary-text-color: #ffffff; } |
Iemand anders op GitHub heeft ook al een PR openstaan met een fix:
1
2
| slate: clear-background-color: '#212121' |
Zit wel te kijken, zijn wel relatief kostbare dingen
De meeste temperatuursensoren hebben géén mesh functie. Deze zit voornamelijk in 230V gevoede apparaten als lampen en schakelaars. Ik heb daarom op strategische plaatsen een schakelaar of Aeotec Range Extender geplaatst. Daarmee kwam ik in de problemen met verstoringen met het wifi netwerk welk op de zelfde frequentie werkt. Dit heb ik opgelost door de kanalen te verdelen. Zie https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/ Nu een correct werkend Zigbee netwerk met vele componenten.Turb0Turb0 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:
Ik loop een beetje te klooien met Zigbee sensoren.
Ik heb sinds begin december een SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, EFR32MG21 https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title en daarachter een power plug https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
En een temperatuur sensor https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Dongle in de meterkast, plug op 1e verdieping en sensor op zolder. Dat heeft een maand perfect gewerkt (kachel aansturen met een wifi powerplug)
Van de week kwam hier de tip dat de temperatuur sensoren 5 euro zijn dus ik koop er 5. Leuk op elke kamer een sensor was mijn gedachte.
En nu is het een drama. De temperatuur sensor welke een maand prima werkte heeft nu geen bereik meer en ook andere gaan random offline.
Ik dacht dat het juist een beter netwerk zou worden met meer zigbee devices.
Nu zijn er 3 offline en zoals ik dit nu zie proberen ze allemaal rechtstreeks naar de dongle te gaan i.p.v. via elkaar het netwerk te versterken.
[Afbeelding]
Ik zal vast iets niet goed doen maar na een dag Googlen loop ik nu vast.
Aha, dan zou het best kunnen dat de sensoren geen mesh hebben. Ik heb nu de 230v schakelaar verplaatst en ga weer even testen.bello2011 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:44:
[...]
De meeste temperatuursensoren hebben géén mesh functie. Deze zit voornamelijk in 230V gevoede apparaten als lampen en schakelaars. Ik heb daarom op strategische plaatsen een schakelaar of Aeotec Range Extender geplaatst. Daarmee kwam ik in de problemen met verstoringen met het wifi netwerk welk op de zelfde frequentie werkt. Dit heb ik opgelost door de kanalen te verdelen. Zie https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/ Nu een correct werkend Zigbee netwerk met vele componenten.
Wel gek dat de oude setup (alleen de schakelaar en de temperatuur sensor)een maand goed werkt en nu niet meer.
De link naar metageek geeft een 404 error dus als je die nog even kan checken dan lees ik dat ook even door.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/Turb0Turb0 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:21:
[...]
De link naar metageek geeft een 404 error dus als je die nog even kan checken dan lees ik dat ook even door.
Dank je voor je reactie @SeptillionSeptillion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:12:
[...]
En welke sensor is dat? En draai je ZHA of Z2M?
Zelf goede ervaring met de Aquara MCCGQ11LM.
Stick vervangen zie ik zelf nu nog geen meerwaarde in. De P versie is een prima stick en Matter staat echt nog in de kinderschoenen.
Ik draai standaard HA geen MQTT of iets dergelijks.
De reden dat ik koos voor de SkyConnect was de mogelijkheid om ook matter te gaan gebruiken voor mijn Nuki deuropener, deze vreet nu nogal batterijen..
En dan zou ik ook gelijk kiezen voor de AQA_DW-S02D deze is dan ook geschikt voor Matter en Thread.
Maar ja kan u ook voor de time being 25,- uitgeven voor de MCCGQ11LM en wachten tot matter goed ondersteunt word en dan de SkyConnect kopen en deur schakelaar gewoon op Zigbee laten werken.
Bedankt!
Bedankt dat was hem idd, had al gezocht op de GitHub pagina maar niet bij de PRs gekeken.alex3305 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Ik zag volgens mij ergens anders al een bug report hierover, maar werd volgens mij als niet-bug geclassificeerd. Anyway hier zijn twee variabelen in het spel:
Cascading Stylesheet:
1 2 3 4 html { --clear-background-color: #ffffff; --primary-text-color: #ffffff; }
Iemand anders op GitHub heeft ook al een PR openstaan met een fix:
YAML:
1 2 slate: clear-background-color: '#212121'
Daar zou ik mee oppassen, gezien de betrouwbaarheid, de bedrijfszekerheid. Zó bijzonder bedrijfszeker is HA nou ook weer niet en als die om wat voor reden z’n werk niet goed doet, dan stroomt je kelder vol zonder dat die pomp zijn werk doet.superduper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:18:
[...]
Zou kunnen. En dan de vlotter er helemaal tussenuit.. Maar dan heb je dus ook een sonof (oid) schakelaar nodig voor de power?
Ik had dat twee maanden geleden: mijn warmtepomp deed opeens raar en ik kreeg allerlei foutmeldingen. Bleek dat HA z’n werk niet goed deed. Ik heb er een Shelly schakelaar aan gekoppeld die wat doet met het toerental van mijn bronpomp als de WP ‘m niet nodig heeft. Doordat HA niet goed werkte schakelde die schakelaar niet meer en bleef de bronpomp een een vast toerental werken en luisterde dus niet meer naar de commando’s van de WP. Gevolg: storingen.
Gelukkig nix kaduuk, maar toch vervelend.
In jouw geval kan je kelder onderlopen als je de vlotter vervangt door een sensor en de pomp door HA laat schakelen.
Ik zou de vlotter laten werken en een sensor ernaast de boel laten bewaken. De kans dat beide tegelijk kaduuk gaan is erg klein.
Wel zo safe.
<John O`Mill>
Een van de boosdoeners is ws mijn Fibarosysteem. Daaraan zitten nogal wat entiteiten (waardes), maar die heb ik lang niet allemaal nodig. Maar voor zover ik weet koppel je Fibaro of koppel je Fibaro niet. En als je koppelt krijg je alle entiteiten mee.
Of kun je daarin selectief zijn?
<John O`Mill>
ZHA dusActivate schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:35:
[...]
Dank je voor je reactie @Septillion
Ik draai standaard HA geen MQTT of iets dergelijks.
De reden dat ik koos voor de SkyConnect was de mogelijkheid om ook matter te gaan gebruiken voor mijn Nuki deuropener, deze vreet nu nogal batterijen..
En dan zou ik ook gelijk kiezen voor de AQA_DW-S02D deze is dan ook geschikt voor Matter en Thread.
Maar ja kan u ook voor de time being 25,- uitgeven voor de MCCGQ11LM en wachten tot matter goed ondersteunt word en dan de SkyConnect kopen en deur schakelaar gewoon op Zigbee laten werken.
Bedankt!
Mja, naar mijn idee heeft Matter ook nog geen extra waarde. Zie niet in waarom de Nukki op puur Matter midner batterijen zou vreten.
En als Matter een zich bewezen heeft zie ik ook nog wel open-source implementaties voor de Ti chip (dus ook de Sonoff P) verschijnen.
€25,- vind ik nog wel veel. Ze zijn er niet goedkoper geworden maar zie ze nog wel voor +-€10.- als je er een paar koopt.
Graag even wat hulp.
Die heb ik ook nog, ik vind de batterij er een drama mee, knoopcel is te snel leeg. (Of ik koop te slechte) Mare ze zijn ook niet waterdicht toch?belastingdienst schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:47:
[...]
De aqara vibration sensor.
Ik vroeg me ook af of het qua bereik zou lukken. De aqara's staan niet bekend om hun flexibiliteit qua het oppikken van nieuwe signalen van andere routers. Toch lukt het blijkbaar om de container voor het huis aan de straat op te pikken, terwijl ik hem achter het huis gekoppeld heb bij de schuurlamp (hue). Daar zit toch flink wat beton etc tussen.
In de brievenbus hing er een en die overleed best snel… (metaal en hangt de halve dag in de volle zon, misschien was de temperatuur schommelingen de boosdoener)
[ Voor 6% gewijzigd door Rouwette op 06-01-2024 01:00 ]
https://www.rouwette.com/
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.