Ik gebruik een IKEA E1525/E1745 in HA zonder eigen hub, maar direct aan de Sonoff zigbee dongle mbv zigbee2mqtt, Volgens https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525_E1745.html kan je alleen onder of boven een licht threshold detecteren (ik gebruik hem zelf op het toilet voor automatisch licht aan/uit dus die threshold heb ik nooit gebruikt).DikkieDick schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:19:
Heeft iemand ervaringen met de Ikea Tradfri bewegingssensor in HA? Mijn use case is (voorbeeldje): in mijn werkkamer heb ik een smartlamp die als ik thuis werk 's ochtends aan gaat, automatisch uit gaat als het licht genoeg is buiten en weer aan gaat als het buiten te donker wordt en het nog geen tijd is om te stoppen met werken. Is het donker en heb ik de kamer verlaten en keer terug en wil licht hebben moet ik eerst naar de app (of de knop gebruiken door hem eerst uit en dan weer aan te zetten). De bewgingssensor moet er voor via een automation voor zorgen dat als ik de kamer wil betreden en het donker genoeg is dat ie gelijk de lamp aan doet. En als het licht genoeg is hoeft dat uiteraard niet. Ik begrijp dat deze bewegingssensor van Zigbee gebruik maakt en zegt men dat je een eigen hubje moet hebben. Maar is deze ook aan te sluiten op mijn Alecto zigbeehub waar 30 apparaten aangekoppeld kunnen worden (en ook elk Zigbee-apparaat als ik de handleiding mag geloven).
Waarom is dit een script en geen automation?AWEF schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:23:
Allen, even een vraagje: Ik heb onderstaand script
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 alias: Werkkamer - Turn off Bureau Blok 1 sequence: - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.wks01_ping to: "off" for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 continue_on_timeout: false timeout: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.askvader_01 data: {} mode: single
Het probleem is nu alleen dat als "sensor.wks01_ping" meer dan 2 minuten om disconnected staat als ik dit script draai, dan zet die de switch dus niet uit. Is er een mogelijkheid waarmee ik de switch uit kan zetten als de ping sensor bijv. 10 minuten op "disconnected" staat?
Op zich maakt dat niet zo heel veel uit, een script is een automation zonder trigger.-Casper schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:49:
[...]
Waarom is dit een script en geen automation?
Maar als je dit in een automation zet, dan werkt het ook niet zoals ik zou willen.
Het punt is dat de switch die ik om zet een stekkerblok is waar meer op zit dan alleen die PC.
Ik wil niet dat het stekkerblok uit gaat 2 minuten nadat mijn PC uit is. Op het stekkerblok zit bijv. ook een monitor die ik ook gebruik voor m'n werk laptop. En dit is even een testje om straks alles in m'n werkkamer uit te zetten met 1 knop
[ Voor 21% gewijzigd door AWEF op 28-12-2023 21:58 ]
Gefixt! Voor diegenen die 't willen weten:ViezeVis schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:44:
[...]
Mosquitto broker heeft idd auto discovery by default aanstaan. Ik laat 't vinkje dan in ieder geval uit
Ik zie bijvoorbeeld in MQTT Explorer ook de zigbee2mqtt staan, met 3 lichten en de states. Maar krijg ze dus niet de zien
Aan de hand van een YT tutorial had ik de MQTT Broker geconfigureerd en discovery daar uitgeschakeld. Heel dom

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 28-12-2023 22:13 ]
Ik heb hier nog 2 xiaomi aqara gateways liggen toegevoegd zoals de handleiding in de link hieronder.
Nu wil ik de sound gebruiken die standaard in de gateway zit , zoals ding dong als deurbel..
Gateway zie ik aangemeld in HA ,
maar ik krijg geen sound uit de speaker, als ik de service draai word deze ook uitgevoerd , en zie ik geen foutmelding.(Service "Xiaomi Gateway (Aqara): Play ringtone" aanroepen op'')
iemand die dit werkend heeft?
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_aqara/
Nu wil ik de sound gebruiken die standaard in de gateway zit , zoals ding dong als deurbel..
Gateway zie ik aangemeld in HA ,
maar ik krijg geen sound uit de speaker, als ik de service draai word deze ook uitgevoerd , en zie ik geen foutmelding.(Service "Xiaomi Gateway (Aqara): Play ringtone" aanroepen op'')
iemand die dit werkend heeft?
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_aqara/
Doet dit wat je wilt? Met een condition kan je kijken of iets al waar is als je het script runt, en als dat nog niet waar is dan kan je op de trigger wachten:AWEF schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:23:
Allen, even een vraagje: Ik heb onderstaand script
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 alias: Werkkamer - Turn off Bureau Blok 1 sequence: - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.wks01_ping to: "off" for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 continue_on_timeout: false timeout: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.askvader_01 data: {} mode: single
Het probleem is nu alleen dat als "sensor.wks01_ping" meer dan 2 minuten om disconnected staat als ik dit script draai, dan zet die de switch dus niet uit. Is er een mogelijkheid waarmee ik de switch uit kan zetten als de ping sensor bijv. 10 minuten op "disconnected" staat?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| alias: Werkkamer - Turn off Bureau Blok 1 sequence: - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.wks01_ping state: "off" for: minutes: 2 then: - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.askvader_01 data: {} else: - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.wks01_ping to: "off" for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 continue_on_timeout: false timeout: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.askvader_01 data: {} mode: single |
Ik heb een plafondlamp met 6 Trafdri lampen met de Rodret ab. Als ik de lampen aanzet met de wandschakelaar, gaan ze aan, stel de lichtsterkte in met de Rodret. Blijft deze stand onthouden als de wandschakelaar weer uitzet?
Is gekoppeld via HA met de Sonoff dongle
Is gekoppeld via HA met de Sonoff dongle
Daarvoor gebruik ik de Buienradar-integratie: sensor.buienradar_irradiance. Die gebruik ik ook om andere lampen uit en aan te doen.Quad schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:01:
@DikkieDick volgens mij kan een Tradfri bewegingsmelder niet in lux uitdrukken in HA. Hierdoor kan je niet sturen bij welke lichtsterkte je de verlichting wilt schakelen.
aka pluim003
Aha, thanx, dan verwacht ik dat het met de Alecto ook wel gaat lukken. Ik ga vandaag ff langs de Ikea. Nee voor die lichtthreshold gebruik ik de buienradar-integratie. Op het toilet heb ik hier al jaren een somme pir-sensor die beweging detecteert en de lamp aan doet (de lichtschakelaar vervangen). :-)noo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:26:
[...]
Ik gebruik een IKEA E1525/E1745 in HA zonder eigen hub, maar direct aan de Sonoff zigbee dongle mbv zigbee2mqtt, Volgens https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525_E1745.html kan je alleen onder of boven een licht threshold detecteren (ik gebruik hem zelf op het toilet voor automatisch licht aan/uit dus die threshold heb ik nooit gebruikt).
aka pluim003
Dit lijkt te doen wat ik wil, thnxSicco92 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:49:
[...]
Doet dit wat je wilt? Met een condition kan je kijken of iets al waar is als je het script runt, en als dat nog niet waar is dan kan je op de trigger wachten:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 alias: Werkkamer - Turn off Bureau Blok 1 sequence: - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.wks01_ping state: "off" for: minutes: 2 then: - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.askvader_01 data: {} else: - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.wks01_ping to: "off" for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 continue_on_timeout: false timeout: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: switch.turn_off target: entity_id: switch.askvader_01 data: {} mode: single
@Jcrs7 als je bij die specifieke lampen de expose 'Power-on behavior' op previous (of iets dergelijks) in kunt stellen wel. Volgens mij hebben de meeste Tradfri-lampjes dat wel, in ieder geval wel alle variaties die ik thuis heb.
Maar je hebt de lampen al en gekoppeld in HA. Gewoon even kijken bij de instellingen van die lampen?
Sneller dan vragen in dit topic
Maar je hebt de lampen al en gekoppeld in HA. Gewoon even kijken bij de instellingen van die lampen?
[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 29-12-2023 09:25 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hi! Heb je dit uiteindelijk nog werkend gekregen? Ik ben hier zelf ook mee bezig en merk dat het mij een beetje te boven gaatdotcom87 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:35:
[...]
@TheFes Ik weet niet of je men laatste vraag hieromtrent gezien hebt? Ik ben zelf ook een tijdje offline geweest
Met jouw code is het mogelijk om meerdere zones te selecteren en dat deze worden schoongemaakt toch?
Voor de ESPHome gebruikers, ik kwam nog een tip tegen om de default 'uptime' sensor in ESPHome niet te gebruiken binnen HASS. Deze sensor bevat het aantal seconden uptime en wijzigt dus telkens. Dit zorgt voor onnodige belasting in HASS.
Een alternatief is om een sensor aan te maken in ESPHome die de timestamp van opstarten bevat. Die wijzigt dus alleen bij een herstart van het device en zorgt dus voor minder load/history tracking.
Bron
Een alternatief is om een sensor aan te maken in ESPHome die de timestamp van opstarten bevat. Die wijzigt dus alleen bij een herstart van het device en zorgt dus voor minder load/history tracking.
Bron
Ik heb dit inderdaad ook als uptime sensor in al mijn ESPHome configs. Ik heb een basic package die ik overal includeThinkPad schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:16:
Voor de ESPHome gebruikers, ik kwam nog een tip tegen om de default 'uptime' sensor in ESPHome niet te gebruiken binnen HASS. Deze sensor bevat het aantal seconden uptime en wijzigt dus telkens. Dit zorgt voor onnodige belasting in HASS.
Bron
https://github.com/TheFes...ages/0_general/basic.yaml
Homewizard integratie lag er afgelopen maanden een tijd uit. Nu zie ik op de dag dat die integratie weer is gaan werken hele hoge (of juist hele lage) negatieve waardes die mijn statistieken mooi verpesten. Iemand enig idee hoe dit kan, en niet onbelangrijk, hoe ik dit kan oplossen?
/f/image/19LRUa3oGz0ldLjpkjdQN9ys.png?f=fotoalbum_large)
Solaredge API is wel blijven werken, dus zou snappen als er wat misgaat met het terugleveren / direct zelf gebruik bepalen. Maar kennelijk heb ik ook bijna 100 kuub gas teruggeleverd aan het net?
Heb al geprobeerd bij de ontwikkelaar tools --> Statistiek de waardes aan te passen, maar daar gaan ze maar tot 14 dagen terug. En ik weet ook niet of dat een oplossing is...
EDIT: De Home wizard app is wel blijven werken al die tijd, overigens, en laat niks geks zien.
/f/image/19LRUa3oGz0ldLjpkjdQN9ys.png?f=fotoalbum_large)
Solaredge API is wel blijven werken, dus zou snappen als er wat misgaat met het terugleveren / direct zelf gebruik bepalen. Maar kennelijk heb ik ook bijna 100 kuub gas teruggeleverd aan het net?
Heb al geprobeerd bij de ontwikkelaar tools --> Statistiek de waardes aan te passen, maar daar gaan ze maar tot 14 dagen terug. En ik weet ook niet of dat een oplossing is...
EDIT: De Home wizard app is wel blijven werken al die tijd, overigens, en laat niks geks zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Probydoby op 29-12-2023 11:02 ]
Deze reactie was aanleiding om mijn HA-config op github eens weer up te daten. Ooit eens gedaan in den beginne en is er vervolgens bij ingeschoten. :-)TheFes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:50:
[...]
Ik heb dit inderdaad ook als uptime sensor in al mijn ESPHome configs. Ik heb een basic package die ik overal include
https://github.com/TheFes...ages/0_general/basic.yaml
aka pluim003
Oei, ik heb het ook wel eens gehad maar dan ziet het er nog redelijk normaal uit. Het roze zou ik onder de 0 verwachten en het blauwe (bij het electriciteitsverbruik) boven de 0-lijn. Je zou bijna denken dat er ergens iets mis gaat met opslaan. Hoe ziet de config van je dashboard eruit?Probydoby schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:01:
Homewizard integratie lag er afgelopen maanden een tijd uit. Nu zie ik op de dag dat die integratie weer is gaan werken hele hoge (of juist hele lage) negatieve waardes die mijn statistieken mooi verpesten. Iemand enig idee hoe dit kan, en niet onbelangrijk, hoe ik dit kan oplossen?
[Afbeelding]
Handmatig aanpassen kan wellicht wel maar is wat tricky. Eerst goede backup van de tabellen en dan gaan frutten is een optie. Check de statistics-tabel (die moet ook oudere info bevatten) eens of dat gasverbruik netjes oploopt of dat er daar ergens een spike zit waardoor ie 'ineens' lager is dan een vorige meting. Evenzo voor electriciteit. Ik gebruik ook de p1-meter en voor de zonnepanelen een kwh-meter want ik heb een installatie met domme omvormer.
En vwb die Homewizard-dinges. Bij mij werkt ie ook vrolijk door maar op d'1 of andere manier kan HA niet bij de api. Als ik de P1-meter herstart (en evenzo voor de kwh-meter) dan komt ie weer tot leven. Vaak zie ik het dan in mijn overzicht dat de sensoren unavailable zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door DikkieDick op 29-12-2023 12:39 ]
aka pluim003
Die Ikea bewegingsssensor gehaald maar die wil koppelen met lichtbronnen waarbij je hem dan 5cm van de lichtbron moet houden. Maar dat wil ik helemaal niet. Kan de koppelknop 10 seconden ingedrukt houden maar brandende led komt er niet. Ik wil hem koppelen met mijn hubje. Die brandende led komt er alleen als ik op 1 van de andere knoppen druk.
Even later: vond een filmpje met andere optie: 4x de koppelknop snel indrukken en dan zou ie in pairing mode moeten komen. Maar helaas wil mijn Alectro bridge hem niet toevoegen.
Dus deze mogen weer terug.
Even later: vond een filmpje met andere optie: 4x de koppelknop snel indrukken en dan zou ie in pairing mode moeten komen. Maar helaas wil mijn Alectro bridge hem niet toevoegen.
[ Voor 42% gewijzigd door DikkieDick op 29-12-2023 14:30 ]
aka pluim003
Die bewegingsensors zijn grappig, maar niet voor de langere termijn idd...DikkieDick schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:14:
Die Ikea bewegingsssensor gehaald maar die wil koppelen met lichtbronnen waarbij je hem dan 5cm van de lichtbron moet houden. Maar dat wil ik helemaal niet. Kan de koppelknop 10 seconden ingedrukt houden maar brandende led komt er niet. Ik wil hem koppelen met mijn hubje. Die brandende led komt er alleen als ik op 1 van de andere knoppen druk.
Even later: vond een filmpje met andere optie: 4x de koppelknop snel indrukken en dan zou ie in pairing mode moeten komen. Maar helaas wil mijn Alectro bridge hem niet toevoegen.Dus deze mogen weer terug.
De Sonoff Zigbee Motion Sensor - SNZB-03P schijnt ook geen verkeerde te zijn
En betreft ook geen belachelijke prijs.
Alleen of ie koppelt met jouw bridge, zal bekeken moeten worden
Thanx.Dwazer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:50:
[...]
Die bewegingsensors zijn grappig, maar niet voor de langere termijn idd...
De Sonoff Zigbee Motion Sensor - SNZB-03P schijnt ook geen verkeerde te zijn![]()
En betreft ook geen belachelijke prijs.
Alleen of ie koppelt met jouw bridge, zal bekeken moeten worden
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A26QA7NDH2SGKH&th=1 kwam ook goed uit de bus. Geen idee wat verschil met 03P is (behalve uiterlijk) maar ga deze eens bestellen en kijken of Alecto-hubje het dan wel leuk genoeg vindt. :-)
Het blijft wat trial en error en anders een universele oplossing. Irritant dat elke leverancier eigen hubjes heeft en je wil je huis niet vol met 30 hubjes (lichtelijk overdreven).
aka pluim003
Ik hoor die kerel tijdens het filmpje iets benoemen over het verschil tussen een "motion sensor" en een "presence sensor", dat dat nogal eens door elkaar gehaald wordt.DikkieDick schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:59:
[...]
Thanx.
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A26QA7NDH2SGKH&th=1 kwam ook goed uit de bus. Geen idee wat verschil met 03P is (behalve uiterlijk) maar ga deze eens bestellen en kijken of Alecto-hubje het dan wel leuk genoeg vindt. :-)
Het blijft wat trial en error en anders een universele oplossing. Irritant dat elke leverancier eigen hubjes heeft en je wil je huis niet vol met 30 hubjes (lichtelijk overdreven).
(Ben er niet verder in gedoken welke welke was in deze usecase
Aha, dan is de P wellicht voor presence. Dit is ook wel een aardig filmpje waar ik op werd gewezen: YouTube: Ultimate Guide to Smart Home Sensors + ideasDwazer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:03:
[...]
Ik hoor die kerel tijdens het filmpje iets benoemen over het verschil tussen een "motion sensor" en een "presence sensor", dat dat nogal eens door elkaar gehaald wordt.
(Ben er niet verder in gedoken welke welke was in deze usecase)
aka pluim003
delete
[ Voor 101% gewijzigd door skank op 29-12-2023 16:53 ]
Ik heb een vraag omtrent de notificaties.
Hoe zorg ik ervoor dat er bij bv een brandmelding een notificatie word verstuurd naar onze telefoons, dat om de X seconden herhaald word, tot deze bevestigd word.
Dit heb ik nu al, en werkt, maar word maar 1 keer verstuurd.
Ook wil ik als deze melding niet binnen de minuut word bevestigd, dat dan pas alle sirenes afgaan.
Wss is de oplossing simpel, en zoek ik te ver
@Septillion thx, vergeet telkens die YAML erbij te zetten...
Hoe zorg ik ervoor dat er bij bv een brandmelding een notificatie word verstuurd naar onze telefoons, dat om de X seconden herhaald word, tot deze bevestigd word.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
| alias: brandmelding description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.brancentrale_ok to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_els data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_van_pascal data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_van_daredp data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_zita data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 mode: single |
Ook wil ik als deze melding niet binnen de minuut word bevestigd, dat dan pas alle sirenes afgaan.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Dat klinkt gevaarlijk. In de eerste plaats omdat je een minuut mist (brand kan snel gaan) en daarnaast omdat je het überhaupt af gaan van je rookmelders nu afhankelijk maakt van HA. Mocht daar wat mis gaan, om welke reden ook, dan blijf je lekker in je bed tukken terwijl er brand is..RedPas in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"RedPas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Klinkt idd gevaarlijk, maar ik heb niet de gewone rookdetectors.Gizz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:59:
[...]
Dat klinkt gevaarlijk. In de eerste plaats omdat je een minuut mist (brand kan snel gaan) en daarnaast omdat je het überhaupt af gaan van je rookmelders nu afhankelijk maakt van HA. Mocht daar wat mis gaan, om welke reden ook, dan blijf je lekker in je bed tukken terwijl er brand is..
Hier hangt een complete centrale, Honeywell notifier. Met 14 detectors in bus, gasblussing voor kelder, verbonden met toegangscontrole,...
Deze kan al melding geven bij vooralarm, storing, en brand. En deze is hard verbonden met een PLC die dan alle belangrijke taken uitvoerd. HA is meer voor de melding en de sirene te kunnen stil zetten.
Die minuut vertraging kan aangepast worden,
maar hoe zorg ik ervoor dat HA blijft sturen?
@RedPas Ik zou het inderdaad ook niet afhankelijk van HA maken. Dus gewoon ze direct laten afgaan. Kan je het überhaupt niet laten afgaan?
Daarnaast mobiel af laten gaan kan natuurlijk zeker. Dan zou ik alle meldingen gewoon in loopje zetten. Dat loopje stop je in een chooser.
En naast de trigger voor je centrale doe je nog een trigger die je telefoons nu versturen voor 'SILENCE' met bijbehorende case in de chooser. Automation op restart en je bent er. De 'ALARM' zou ik dan doen vervallen.
Daarnaast mobiel af laten gaan kan natuurlijk zeker. Dan zou ik alle meldingen gewoon in loopje zetten. Dat loopje stop je in een chooser.
En naast de trigger voor je centrale doe je nog een trigger die je telefoons nu versturen voor 'SILENCE' met bijbehorende case in de chooser. Automation op restart en je bent er. De 'ALARM' zou ik dan doen vervallen.
Klinkt als iets voor de alert integratie. Die is wel YAML only.RedPas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:15:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 alias: brandmelding description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.brancentrale_ok to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_els data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_van_pascal data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_van_daredp data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_zita data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 mode: single
En inderdaad, het klinkt niet heel veilig dat je iets moet doen om de sirenes af te laten gaan
Kleine aanvulling, storing etc, OK. Maar kan je dat niet los zien?
Vooralarm klinkt mij als onzin. Dingen zien rook (of misschien temperatuur) of niet. En ja, dat zat tegen de false positive kant aan liggen. Maar lijkt me niet anders dan gewoon losse melders. Dus indien brand zou ik ze gelijk af laten gaan en al helemaal niet af willen laten hangen van HA.
Vooralarm klinkt mij als onzin. Dingen zien rook (of misschien temperatuur) of niet. En ja, dat zat tegen de false positive kant aan liggen. Maar lijkt me niet anders dan gewoon losse melders. Dus indien brand zou ik ze gelijk af laten gaan en al helemaal niet af willen laten hangen van HA.
Die eventuele vertraging daar hebben jullie wel een punt, dit vergeet ik dan ook.
Nu gaat sirene af bij brand, op onze telefoons krijgen we al een critical pushmelding, en de al de mogelijkheid om deze stil te zetten.
Maar we krijgen deze maar 1 keer. Wil deze blijven ontvangen, tot we zelf bevestigen. Zoals bv op Silence Alarm duwen.
Die alert integratie ben ik es aan het bekijken.
Nu gaat sirene af bij brand, op onze telefoons krijgen we al een critical pushmelding, en de al de mogelijkheid om deze stil te zetten.
Maar we krijgen deze maar 1 keer. Wil deze blijven ontvangen, tot we zelf bevestigen. Zoals bv op Silence Alarm duwen.
Die alert integratie ben ik es aan het bekijken.
Gizz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:35:
@JeroenH vervelend! Maar het klinkt eerder dat je wat ruzie hebt met ESPHome dan met HA zelf?
router
Ik heb mijn post kennelijk niet goed verwoord. De omschakeling naar een ander ISP en router is NIET mijn grootste probleem. Dat is gedoe maar goed te overzien (hoewel dat proces op zich óók niet van een leien dakje gaat...

Het probleem is naar mijn mening dat Home Assistant* te veel onderhoud vergt, te veel van diverse soorten updates ontvangt (die af en toe wat omkegelen), en dat je van een koude kermis thuis gaat komen als je het als timesaver beschouwt. Ik heb ook wel eens vragen gekregen "wil je me helpen een HA op te zetten", ik heb daar altijd nee op gezegd, om dezelfde redenen.
Het zou al helpen als ze niet zo idioot vaak met updates zouden komen.
* "Home Assistant" hier bedoeld als "het geheel van Home Assistant, ESPHOME, integraties, e.d."
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2023 10:35 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb hierdoor de automatsche updates uitgezet en voor regelmatig een handmatige update uit als het mij uitkomt.[b]JeroenH in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Wat verwacht je dat er gebeurt als er een complete BMI hangt? En wat voor soort blusgas gebruik je?RedPas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:09:
[...]
Klinkt idd gevaarlijk, maar ik heb niet de gewone rookdetectors.
Hier hangt een complete centrale, Honeywell notifier. Met 14 detectors in bus, gasblussing voor kelder, verbonden met toegangscontrole,...
Deze kan al melding geven bij vooralarm, storing, en brand. En deze is hard verbonden met een PLC die dan alle belangrijke taken uitvoerd. HA is meer voor de melding en de sirene te kunnen stil zetten.
Die minuut vertraging kan aangepast worden,
maar hoe zorg ik ervoor dat HA blijft sturen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Welke automatische updates? Buiten Supervisor update niets automatisch? En in alle jaren dat ik HA gebruik weet ik van één keer dat een beta update van Supervisor wat dingen sloopte, maar dat was uiteraard voor de stable update gefixt.RogerSch schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:24:
[...]
Ik heb hierdoor de automatsche updates uitgezet en voor regelmatig een handmatige update uit als het mij uitkomt.
Loopje + trigger op "SILENCE" + chooser voor losse acties + mode: restartRedPas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:25:
Die eventuele vertraging daar hebben jullie wel een punt, dit vergeet ik dan ook.
Ik heb op zich niets tegen de updates. Maar ik vind het huidige systeem wel iets te veel in your face. Ik heb wel eens overwogen om een los 'admin' account aan te maken en mezelf tot user te degraderen zodat ik van de meldingen af ben.JeroenH schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
Twee dingen die het zouden kunnen verminderen:
- haal het bolletje bij settings WEG als ik de update gezien heb. Op skip zetten vind ik dan weer te heftig als ik het later wil doen, ze dan zien bij settings is nog wel okay. Maar nu staan ze altijd in beeld

- Maak het mogelijk om update meldingen wat te dempen. Bijvoorbeeld alleen melding bij major (en critical) updates.
Auto update heb ik überhaupt een hekel aan (en nog meer hoe veel alles je pushed om het te gebruiken). Zeker met dat er wel eens wat wijzigt in HA kan ik dan zeker niet aanraden.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 30-12-2023 12:16 ]
Het zou al helpen als ze alles groeperen en je die kan negeren. Heb iets van 15 ESPHome devices die ik nooit meer van een update wil voorzien (elke keer krijgen de entiteiten een andere naam, echt bloed irritant) dus ik wil die gewoon keihard negeren. Nu moet ik 15x op overslaan doen ipv 1x de groep te kunnen overslaan.Septillion schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:14:
[...]
Ik heb op zich niets tegen de updates. Maar ik vind het huidige systeem wel iets te veel in your face. Ik heb wel eens overwogen om een los 'admin' account aan te maken en mezelf tot user te degraderen zodat ik van de meldingen af ben.
Twee dingen die het zouden kunnen verminderen:
- haal het bolletje bij settings WEG als ik de update gezien heb. Op skip zetten vind ik dan weer te heftig als ik het later wil doen, ze dan zien bij settings is nog wel okay. Maar nu staan ze altijd in beeld
- Maak het mogelijk om update meldingen wat te dempen. Bijvoorbeeld alleen melding bij major (en critical) updates.
Auto update heb ik überhaupt een hekel aan (en nog meer hoe veel alles je pushed om het te gebruiken). Zeker met dat er wel eens wat wijzigt in HA kan ik dan zeker niet aanraden.
Maak je daar toch een scriptje of een template button voor.Toppe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:25:
[...]
Het zou al helpen als ze alles groeperen en je die kan negeren. Heb iets van 15 ESPHome devices die ik nooit meer van een update wil voorzien (elke keer krijgen de entiteiten een andere naam, echt bloed irritant) dus ik wil die gewoon keihard negeren. Nu moet ik 15x op overslaan doen ipv 1x de groep te kunnen overslaan.
Of een automation die ze automatisch skipt zodra ze aan gaan
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 30-12-2023 13:13 ]
Gekke gedachten, maar een update die je devices niet sloopt zou opzich de beste oplossing zijnTheFes schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:12:
[...]
Maak je daar toch een scriptje of een template button voor.
Of een automation die ze automatisch skipt zodra ze aan gaan
Zoals bij mij? Alle 40 ESPHome devices blijven bij mij na elke update gewoon netjes werken en behouden hun entity_idsToppe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]
Gekke gedachten, maar een update die je devices niet sloopt zou opzich de beste oplossing zijn
Hoe dan?TheFes schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:59:
[...]
Zoals bij mij? Alle 40 ESPHome devices blijven bij mij na elke update gewoon netjes werken en behouden hun entity_ids
Dit is van 4 updates:
:strip_exif()/f/image/tVQetx4tMSf6gTS4JLoI34Zd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook hier zijn er steeds een paar zaken die er uit gaan bij een update, vnl de MercedesMe integratie. Daarnaast blijken soms een of meerdere integraties van bvb weer providers te haperen bij een restart.
Op zich allemaal niet onoverkomelijk en niet inherent aan home assistant zélf, maar alles samen genomen best irritant, vnl vanuit het standpunt hoe makkelijk het systeem kan blijven draaien en geüpdate worden als ik er niet zou zijn...
Op zich allemaal niet onoverkomelijk en niet inherent aan home assistant zélf, maar alles samen genomen best irritant, vnl vanuit het standpunt hoe makkelijk het systeem kan blijven draaien en geüpdate worden als ik er niet zou zijn...
Op 1 Januari veranderen de belastingtarieven weer maar ben ik gek, of kan je achteraf bij de Nordpool intergratie de aanvullende kosten niet meer aanpassen?
:strip_exif()/f/image/j8NhCeLZC7RCipqTNIsjVets.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Additional costs current hour staat nu op €0,19 en dat zou dus naar €0,12 gaan…
:strip_exif()/f/image/j8NhCeLZC7RCipqTNIsjVets.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Additional costs current hour staat nu op €0,19 en dat zou dus naar €0,12 gaan…
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 30-12-2023 15:51 ]
Heb je de integratie via de UI aangemaakt? Via YAML is het gewoon een kwestie van de additional_costs aanpassen (of toevoegen als je dat nog niet gedaan hebt).Toppe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:48:
Op 1 Januari veranderen de belastingtarieven weer maar ben ik gek, of kan je achteraf bij de Nordpool intergratie de aanvullende kosten niet meer aanpassen?
[Afbeelding]
Via de UI, dus ben bang dat ik de Sjaak ben…?Sicco92 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:51:
[...]
Heb je de integratie via de UI aangemaakt? Via YAML is het gewoon een kwestie van de additional_costs aanpassen (of toevoegen als je dat nog niet gedaan hebt).
Opzich geen ramp, de data blijft natuurlijk gewoon ‘bestaat’ maar had hem graag aangepast in plaats van een nieuwe.
Van de UI kan je blijkbaar ook niet meer dan 2 cijfers achter de comma terwijl je liever naar meer cijfers wilt gaan…
Even de nieuwe sensor via het energie dashboard inladen en er is niets veranderd natuurlijk
Edit: dit staat op hun GitHub, dus gewoon verwijderen en nieuwe sensor aanmaken met de zelfde naam
If you need to recreate your sensor (for example, to change the additional cost), all automations and dashboards keep working.
[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 30-12-2023 15:55 ]
Als de sirenes niet de "sirene" van de brandmelder zelf is, zou dit vertraagd afgaan voor geluid mogen.RedPas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:15:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 alias: brandmelding description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.brancentrale_ok to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_els data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_van_pascal data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_van_daredp data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 - service: notify.mobile_app_iphone_zita data: message: Brand ergens title: Brandcentrale data: actions: - action: ALARM title: Sound Alarm icon: sfsymbols:bell - action: SILENCE title: Silence Alarm icon: sfsymbols:bell.slash - action: URI title: Open Frigate uri: http://10.0.101.148:8123/ccab4aaf_frigate/dashboard push: sound: name: default critical: 1 volume: 1 mode: single
Het Alarm-geluid van de brandmelder zelf onderdrukken voor bijv. 1 min., is wettelijk verboden.
De firmware van brandmelders die officieel gekocht is in NL, bieden dan ook deze "vertraagde alarm-geluid van de melder afgaan" mogelijkheid NIET.
De brandmelder dient autonoom/zelfstandig over te gaan op Alarm-geluid bij constateren door de melder zelf van brand.
Voldoet het alarm-geluid niet aan de wettelijk norm voor nieuwbouw woningen vanaf 2004 (niet hoorbaar door afstand of barrières, is altijd een discussie punt), dan dient de brandmelder onderling (rechtstreeks!!!!) verbonden te zijn met een andere melder die ook alarm-geluid af geeft. Dit aansturen mag wettelijk ook niet via een centrale Hub of Paneel.
Via Ali zijn brandmelders te koop die firmware hebben die niet voldoen aan de wettelijk norm, je kunt dan wel bijv. alles instellen en regelen via een centrale Hub/paneel.
Lees mijn vorige "Post's" op dit forum voor detail uitleg/verwijzing over brandmelders.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Eventueel kan je nog wat data aanpassen in /config/.storage/core.config_entries, maar dan moet je wel voorzichtig zijn met wat je doet. Hier zitten geen checks op, en als het kapot is dan werken je integrations niet meer die je via de config hebt aangemaakt. Een nieuwe entity aanmaken is het veiligst.Toppe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:52:
[...]
Via de UI, dus ben bang dat ik de Sjaak ben…?
Opzich geen ramp, de data blijft natuurlijk gewoon ‘bestaat’ maar had hem graag aangepast in plaats van een nieuwe.
Van de UI kan je blijkbaar ook niet meer dan 2 cijfers achter de comma terwijl je liever naar meer cijfers wilt gaan…
Even de nieuwe sensor via het energie dashboard inladen en er is niets veranderd natuurlijk
Of kopiëer mijn YAML, die heb ik zo opgezet dat het entity_id altijd gelijk blijft, ook als er een keer wat wijzigt in BTW of iets dergelijks:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.15245 if now().year == 2023 else 0.13164 %} {% set opslag = 0.02178 %} {# Tibber, incl. BTW #} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) | float }} |
Jij vereist specifiek naar de NEN 2555 maar we hebben het hier over een brandmeldcentrale/brandmeldinstallatie en daar gelden hele andere normen. De melders die daar gebruikt worden doen wat ze moeten doen: ze constateren brand/rook/hitte en melden het naar de brandmeldinstallatie. De melders hebben geen sirene. Die kan je programmeren zoals je wilt. Als het aantal Db niet voldoende is dan moet je een slowwhoop bijplaatsen, een extra rookmelder is dan niet vereist.Antonio di schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:55:
[...]
Als de sirenes niet de "sirene" van de brandmelder zelf is, zou dit vertraagd afgaan voor geluid mogen.
Het Alarm-geluid van de brandmelder zelf onderdrukken voor bijv. 1 min., is wettelijk verboden.
De firmware van brandmelders die officieel gekocht is in NL, bieden dan ook deze "vertraagde alarm-geluid van de melder afgaan" mogelijkheid NIET.
De brandmelder dient autonoom/zelfstandig over te gaan op Alarm-geluid bij constateren door de melder zelf van brand.
Voldoet het alarm-geluid niet aan de wettelijk norm (niet hoorbaar door afstand of barrières), dan dient de brandmelder onderling (rechtstreeks!!!!) verbonden te zijn met een andere melder die alarm-geluid afgeeft. Dit aansturen mag ook niet via een centrale Hub of Paneel.
Via Ali zijn brandmelders te koop die firmware hebben die niet voldoen aan de wettelijk norm, je kunt dan wel bijv. alles instellen en regelen via een centrale Hub/paneel.
Lees mijn vorige "Post's" op dit forum voor detail uitleg/verwijzing over brandmelders.
Het ‘vertraagd’ afspelen van het geluid mag enkel in bepaalde situaties en hangt er vooral vanaf of het een gecertificeerde BMI is of niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 30-12-2023 16:10 ]
Jij hebt hem al voorbereid voor ‘24?Sicco92 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:00:
[...]
Eventueel kan je nog wat data aanpassen in /config/.storage/core.config_entries, maar dan moet je wel voorzichtig zijn met wat je doet. Hier zitten geen checks op, en als het kapot is dan werken je integrations niet meer die je via de config hebt aangemaakt. Een nieuwe entity aanmaken is het veiligst.
Of kopiëer mijn YAML, die heb ik zo opgezet dat het entity_id altijd gelijk blijft, ook als er een keer wat wijzigt in BTW of iets dergelijks:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.15245 if now().year == 2023 else 0.13164 %} {% set opslag = 0.02178 %} {# Tibber, incl. BTW #} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) | float }}
Yep, zie het stukje
Django/Jinja:
1
| {% set tax_kWh = 0.15245 if now().year == 2023 else 0.13164 %} |
Hierdoor kloppen de prijzen voor 31 december 2023 én voor 1 januari 2024. Na 1 januari kan dat if-statement weg. Dan komt er alleen 0.13164 te staan.
[ Voor 6% gewijzigd door Sicco92 op 30-12-2023 16:07 ]
Oké oké, ik ga even proberen de intergratie te verwijderen en handmatig in configuration.yaml aan te makenSicco92 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:06:
[...]
Yep, zie het stukjeDjango/Jinja:
1 {% set tax_kWh = 0.15245 if now().year == 2023 else 0.13164 %}
Hierdoor kloppen de prijzen voor 31 december 2023 én voor 1 januari 2024. Na 1 januari kan dat if-statement weg. Dan komt er alleen 0.13164 te staan.
Klopt wat jij zegt: Ik refereer aan de wettelijke normen die geldt voor woningen.Toppe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:04:
[...]
Jij vereist specifiek naar de NEN 2555 maar we hebben het hier over een brandmeldcentrale/brandmeldinstallatie en daar gelden hele andere normen. De melders die daar gebruikt worden doen wat ze moeten doen: ze constateren brand/rook/hitte en melden het naar de brandmeldinstallatie. Die kan je programmeren zoals je wilt. Als het aantal Db niet voldoende is dan moet je een slowwhoop bijplaatsen, een extra rookmelder is dan niet vereist.
Het ‘vertraagd’ afspelen van het geluid mag enkel in bepaalde situaties en hangt er vooral vanaf of het een gecertificeerde BMI is of niet.
Voor officiële gecertificeerde alarmcentrale systemen komt HA echter niet in aanmerking (nog niet
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Ik heb voor de gein zo'n Lidl lightbar gekocht en werkt prima met Z2M. Dat ding heeft blijkbaar een soundsensor aan boord, waardoor je hem kunt laten syncen met muziek. Hoe krijg je dat voor elkaar in HA? Automatisch lijkt dat niet te gaan iig.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
In de basis is het een relais module op een ESP aansluiten, in geval van brand zal dan je relais module geschakeld worden en heb je dus een notificatie in HA.Antonio di schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:13:
[...]
Klopt wat jij zegt: Ik refereer aan de wettelijke normen die geldt voor woningen.
Voor officiële gecertificeerde alarmcentrale systemen komt HA echter niet in aanmerking (nog niet![]()
).
Een officiele brandmeldinstallatie zal je nooit via een derde partij kunnen aansturen, daarvoor zijn die dingen te belangrijk...
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 30-12-2023 16:24 ]
Lol, blijkbaar gebruik ik dus al de prijs vanuit Tibber ipv NordpoolSicco92 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:06:
[...]
Yep, zie het stukjeDjango/Jinja:
1 {% set tax_kWh = 0.15245 if now().year == 2023 else 0.13164 %}
Idd, een NC contact van de centrale gaat naar ingang PLC,Toppe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:15:
[...]
In de basis is het een relais module op een ESP aansluiten, in geval van brand zal dan je relais module geschakeld worden en heb je dus een notificatie in HA.
Een officiele brandmeldinstallatie zal je nooit via een derde partij kunnen aansturen, daarvoor zijn die dingen te belangrijk...
en met Node red weet HA de status van de brandcentrale.
Dit was/is een officiele installatie, enkel is deze niet gekoppeld aan een meldkamer.
Maar wat voor pand heb je dat er z’n ding inzit? Het is geen goedkope grap. Ook die blusring is echt prijzig.RedPas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:34:
[...]
Idd, een NC contact van de centrale gaat naar ingang PLC,
en met Node red weet HA de status van de brandcentrale.
Dit was/is een officiele installatie, enkel is deze niet gekoppeld aan een meldkamer.
delete
[ Voor 98% gewijzigd door skank op 30-12-2023 18:13 ]
Kan ze nergens vinden voor die prijs. Heb je een tip?Devian schreef op maandag 25 december 2023 @ 06:30:
[...]
Blitzwolf bw-shp15, heb ze voor €8 per stuk gekocht.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Iemand die mij hiermee kan helpen?luigi87 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:17:
Ik zit eigenlijk al heel lang met een minor issue waar ik de oplossing niet voor gevonden krijg.
De slider in onderstaand plaatje is eigenlijk incorrect en zou inverted moeten zijn
Status en text klopt. Gesloten is namelijk dicht. Echter geeft de slider naar mijn intrepetatie open aan.
Kan ik enkel de slider inverted maken?
Settings aanpassen op de smart device veranderd ook de open/gesloten status. Dus is geen oplossing
[Afbeelding]
Een slider inverted krijgen? Ik heb helaas geen idee hoe ik dat kan aanpakken in HA
- leeg -
Hoe goed is de thermostaat-functie in HA tenopzichte van reguliere thermostaat zoals Toon?
Situatie:
Ik heb een CV ketel met volledige vloerverwarming in huis welke wordt aangestuurd door een WTH vloerverwarming controler. Deze wordt weer aangestuurd door een Toon d.m.v. een aan/uit call richting de WTH controler (heb dus geen opentherm). De Toon functies zijn overgenomen door HA, dus verbruik en opwek lees ik al lang niet meer af van Toon. Nu wil ik Toon er helemaal uitgooien en op de plek een tablet hangen met een HA dashboard. Als ik dit ga doen dan gaat Toon van de muur en moet HA de thermostaat
functie overnemen.
Bij de WTH controler komen nu de draadjes van Toon, deze wil ik dan vervangen door een shelly. In de woonkamer plaats ik een thermometer (AQARA o.i.d). HA bewaakt dan de temperatuur en zet de shelly aan als de woonkamer verwarmt moet worden. Mijn vraag is: hoe goed (efficient) doet HA dit? Ik weet dat Toon een leerfucntie heeft voor een stooklijn en hoe snel het huis afkoelt e.d.. Ik weet alleen niet hoe belangrijk dit is. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Situatie:
Ik heb een CV ketel met volledige vloerverwarming in huis welke wordt aangestuurd door een WTH vloerverwarming controler. Deze wordt weer aangestuurd door een Toon d.m.v. een aan/uit call richting de WTH controler (heb dus geen opentherm). De Toon functies zijn overgenomen door HA, dus verbruik en opwek lees ik al lang niet meer af van Toon. Nu wil ik Toon er helemaal uitgooien en op de plek een tablet hangen met een HA dashboard. Als ik dit ga doen dan gaat Toon van de muur en moet HA de thermostaat
functie overnemen.
Bij de WTH controler komen nu de draadjes van Toon, deze wil ik dan vervangen door een shelly. In de woonkamer plaats ik een thermometer (AQARA o.i.d). HA bewaakt dan de temperatuur en zet de shelly aan als de woonkamer verwarmt moet worden. Mijn vraag is: hoe goed (efficient) doet HA dit? Ik weet dat Toon een leerfucntie heeft voor een stooklijn en hoe snel het huis afkoelt e.d.. Ik weet alleen niet hoe belangrijk dit is. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Je kunt een template cover aanmaken waarin je de wijzigingen kunt doen die je wilt. Ik gebruik dit ook om de knopjes die ik heb bij een gordijn goed te krijgen, die zijn bij mij omgewisseld ('open' sluit de gordijnen, en 'close' opent ze juist).luigi87 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:56:
[...]
Iemand die mij hiermee kan helpen?
Een slider inverted krijgen? Ik heb helaas geen idee hoe ik dat kan aanpakken in HA
Als je de template covers voor de position de volgende config variables meegeeft, dan heb je volgens mij wat je wilt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| position_template: "{{ 100 - state_attr('cover.jouw_verkeerde_cover_entity', 'current_position') }}" set_cover_position: service: cover.set_cover_position data: position: "{{ 100 - position | int }}" target: entity_id: cover.jouw_verkeerde_cover_entity |
Ik ga eens aan de gang met die template. Dank je wel.Sicco92 schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:59:
[...]
Je kunt een template cover aanmaken waarin je de wijzigingen kunt doen die je wilt. Ik gebruik dit ook om de knopjes die ik heb bij een gordijn goed te krijgen, die zijn bij mij omgewisseld ('open' sluit de gordijnen, en 'close' opent ze juist).
Als je de template covers voor de position de volgende config variables meegeeft, dan heb je volgens mij wat je wilt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 position_template: "{{ 100 - state_attr('cover.jouw_verkeerde_cover_entity', 'current_position') }}" set_cover_position: service: cover.set_cover_position data: position: "{{ 100 - position | int }}" target: entity_id: cover.jouw_verkeerde_cover_entity
- leeg -
Kijk es hier https://gathering.tweaker...message/77642372#77642372konehead schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:30:
Hoe goed is de thermostaat-functie in HA tenopzichte van reguliere thermostaat zoals Toon?
Situatie:
functie overnemen.
Sinds een maand ofzo gebruik ik Versatile thermostat, een zeer uitgebreide thermostaat!
Ik ben er tevreden van!
Check, dankjewel! Gebruik jij de Versatile thermostat ook voor een aan/uit installatie? Dan lijkt dit een beetje overkill, of zit ik er naast? Wat gebruik je precies van deze functionaliteiten?RedPas schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:58:
[...]
Kijk es hier https://gathering.tweaker...message/77642372#77642372
Sinds een maand ofzo gebruik ik Versatile thermostat, een zeer uitgebreide thermostaat!
Ik ben er tevreden van!
Ik gebruik de Generic thermostat functie van HA voor vloerverwarming met stadswarmte (aan/uit). Allemaal lokaal via Zigbee.konehead schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:15:
[...]
Check, dankjewel! Gebruik jij de Versatile thermostat ook voor een aan/uit installatie? Dan lijkt dit een beetje overkill, of zit ik er naast? Wat gebruik je precies van deze functionaliteiten?
Hierbij heb ik 6 zones die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien met een dry contact (potentiaal vrij) relay per zone die aangesloten is op de verdelers waar de thermostaten origineel aangesloten waren.
Heb ook de vloerverwarmingspompen meegenomen in de automatisering met slimme plugs, zodat deze enkel aanstaan per verdieping wanneer er op die verdieping warmte vraag is.
De schakelmomenten zijn veel stabieler dan met verschillende thermostaten die ik eerder heb geprobeerd, zoals de Tado. Doordat je zelf kan tunen wat de overshoot mag zijn voor die de verwarming weer uitzet. Bij mij werkt het goed op 0,3C.
Heb de binnen temperatuur ook weersafhankelijk gemaakt door een temp sensor die buiten hangt (in een Motion sensor) te gebruiken om te checken welke temperatuur het buiten is.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 31-12-2023 09:45 ]
Ja stuurt de ketel aan of uit.konehead schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:15:
[...]
Check, dankjewel! Gebruik jij de Versatile thermostat ook voor een aan/uit installatie? Dan lijkt dit een beetje overkill, of zit ik er naast? Wat gebruik je precies van deze functionaliteiten?
We zijn Tweakers he, overkill kennen we niet he
Werkt die versatile thermostat ook met opentherm?
eventueel zou ik wel eens durven de Tado logica te vervangen door een die ik lokaal draai, maar dan wel nog steeds met de trvs van tado, en met de otgw...
eventueel zou ik wel eens durven de Tado logica te vervangen door een die ik lokaal draai, maar dan wel nog steeds met de trvs van tado, en met de otgw...
Maar dat gaat je niet helpen, dan draait de tekst ook om.luigi87 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:51:
[...]
Ik ga eens aan de gang met die template. Dank je wel.
Denk niet dat er een oplossing is zonder custom cards ofzo. Want state en slider is in alle HA zaken hard aan elkaar gekoppeld.
Zelf vind ik de slider volledig naar beneden voor gesloten covers ook best wel logisch. Je trekt het rolgordijn volledig naar beneden.
Momenteel heb ik een ThinClient waar ik HA op wil gaan draaien, ook de Sonoff dongle heb ik in huis en ik ben aan het bedenken wat een goede plaats is voor beide te plaatsen. Is het raadzaam om beide in de meterkast te plaatsen? En de dongle dan hoger in de kast te hangen. Hier heb ik ook het glasvezelmodem hangen.
Met name mijn vraag ivm mogelijke storing van de dongle ontvangst?
Dat kan prima. Zolang je dongle maar met een korte USB-kabel op afstand van je ThinClient of andere computer wordt gehouden. Zigbee is Mesh. Zodra je Sonoff je eerste lamp of zo heeft bereikt, maakt het niet veel uit of je Sonoff je hele huis afdekt of tot één of meerdere lampen of andere niet-batterij Zigbee devices.Jcrs7 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:06:
Momenteel heb ik een ThinClient waar ik HA op wil gaan draaien, ook de Sonoff dongle heb ik in huis en ik ben aan het bedenken wat een goede plaats is voor beide te plaatsen. Is het raadzaam om beide in de meterkast te plaatsen? En de dongle dan hoger in de kast te hangen. Hier heb ik ook het glasvezelmodem hangen.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
@Jcrs7 Dongle inderdaad even aan een verlengkabel wat van de machine af hangen. Waar je het geheel dan plaatst moet je gewoon bepalen waar er mooi ruimte voor is. Zigbee is een mesh dus daarvoor hoef je bijna geen rekening te houden met plaatsing zolang hij maar niet als enige in een uithoek staat.
Hmm dat is jammer.Septillion schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:43:
[...]
Maar dat gaat je niet helpen, dan draait de tekst ook om.
Denk niet dat er een oplossing is zonder custom cards ofzo. Want state en slider is in alle HA zaken hard aan elkaar gekoppeld.
Zelf vind ik de slider volledig naar beneden voor gesloten covers ook best wel logisch. Je trekt het rolgordijn volledig naar beneden.
Voor een cover (rolluik) is het inderdaad logisch.
Maar bij gaat het om een zonnescherm. En die staat nu voor het gevoel helemaal uit door die slider.
- leeg -
Hier een ontzettende noob vraag misschien voor velen van jullie, maar ik kan het antwoord niet vinden.
Ik heb hier in huis een tradfri en hue bridge staan met daaraan enkele Hue lampen en enkele Ikea lampen en schakelaars gekoppeld. Beide bridges zijn gekoppeld in HA en werken prima zo.
Heeft het nut om nog een skyconnect dongel aan HA te koppelen en kan een lamp aan biede (dus zowel Hue/Skyconnect of tradfri/skyconnect) gekoppeld zijn?
Vooralsnog heb ik geen andere matter/zigbee apparaten in huis.
Ik heb hier in huis een tradfri en hue bridge staan met daaraan enkele Hue lampen en enkele Ikea lampen en schakelaars gekoppeld. Beide bridges zijn gekoppeld in HA en werken prima zo.
Heeft het nut om nog een skyconnect dongel aan HA te koppelen en kan een lamp aan biede (dus zowel Hue/Skyconnect of tradfri/skyconnect) gekoppeld zijn?
Vooralsnog heb ik geen andere matter/zigbee apparaten in huis.
@luigi87 Maar in de getoonde "Gesloten" variant, dan zit hij nu juist niet voor het raam?
Want dan zou ik het inderdaad wel logisch vinden om het om te draaien. Maar kan dat niet op het device?
Want dan zou ik het inderdaad wel logisch vinden om het om te draaien. Maar kan dat niet op het device?
@sweetdude Het komt in ieder geval je netwerkdekking ten goede want nu heb je twee losse netwerken.
Daarnaast krijg je dan de optie om veel meer andere Zigbee apparaten te gebruiken. Zeker met Z2M hoef je niet te gokken wat er werkt en wat niet.
Daarnaast krijg je dan de optie om veel meer andere Zigbee apparaten te gebruiken. Zeker met Z2M hoef je niet te gokken wat er werkt en wat niet.
Zijn er meerdere mensen hier waarbij de Remeha Home integratie niet meer werkt?
Het kan toeval zijn, maar ik heb m'n Ziggo modem in bridge laten zetten, ik heb NGINX geconfigureerd om mijn Home Assistant extern beschikbaar te maken. Dat werkt allemaal prima, maar sinds die tijd vraagt mijn Remeha Home integratie om m'n username/password opnieuw in te vullen.
Als ik dat doe, krijg ik een "unknown error"
Ah ik zie nu dat meerdere mensen dit probleem hebben:
https://github.com/msvisser/remeha_home/issues/45
En de workaround daar (uitloggen in de Remeha app en opnieuw inloggen) heeft het probleem verholpen
Het kan toeval zijn, maar ik heb m'n Ziggo modem in bridge laten zetten, ik heb NGINX geconfigureerd om mijn Home Assistant extern beschikbaar te maken. Dat werkt allemaal prima, maar sinds die tijd vraagt mijn Remeha Home integratie om m'n username/password opnieuw in te vullen.
Als ik dat doe, krijg ik een "unknown error"
Ah ik zie nu dat meerdere mensen dit probleem hebben:
https://github.com/msvisser/remeha_home/issues/45
En de workaround daar (uitloggen in de Remeha app en opnieuw inloggen) heeft het probleem verholpen
[ Voor 20% gewijzigd door Sleepie op 31-12-2023 13:29 ]
Hahaha eens!RedPas schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:24:
[...]
Ja stuurt de ketel aan of uit.
We zijn Tweakers he, overkill kennen we niet he
Heel vet!BiG-GuY schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:43:
[...]
Ik gebruik de Generic thermostat functie van HA voor vloerverwarming met stadswarmte (aan/uit). Allemaal lokaal via Zigbee.
Hierbij heb ik 6 zones die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien met een dry contact (potentiaal vrij) relay per zone die aangesloten is op de verdelers waar de thermostaten origineel aangesloten waren.
Heb ook de vloerverwarmingspompen meegenomen in de automatisering met slimme plugs, zodat deze enkel aanstaan per verdieping wanneer er op die verdieping warmte vraag is.
De schakelmomenten zijn veel stabieler dan met verschillende thermostaten die ik eerder heb geprobeerd, zoals de Tado. Doordat je zelf kan tunen wat de overshoot mag zijn voor die de verwarming weer uitzet. Bij mij werkt het goed op 0,3C.
Heb de binnen temperatuur ook weersafhankelijk gemaakt door een temp sensor die buiten hangt (in een Motion sensor) te gebruiken om te checken welke temperatuur het buiten is.
Ah bedankt voor de info. Dus dan zou ik alle apparaten van de HUE en tradfri bridge af moeten halen en allemaal opnieuw koppelen aan de skyconnect?Septillion schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:03:
@sweetdude Het komt in ieder geval je netwerkdekking ten goede want nu heb je twee losse netwerken.
Als dat het geval is hoop ik dat mijn eerst aangeschafte lampen dit dan ondersteunen want die stammen nog uit de tijd dat zowel zigbee als matter nog niet ondersteund werden meen ik.
Ziet er interessant uit, maar werkt blijkbaar niet met mijn (Danfoss) Popp thermostaatknoppenRedPas schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:58:
[...]
Kijk es hier https://gathering.tweaker...message/77642372#77642372
Ik ben er tevreden van!

Zijn er mensen die automations hebben voor deze avond?
Ik zit er te laat aan te denken 
Zoiets:
https://www.reddit.com/r/...a_small_surprise_for_the/
Alle lichten uit.
En dan aftellen (hoe doe je zoiets)? gesynced met timing. en dan een disco lamp aan, eventueel vuurwerk op tv en muziek?
Met zo'n trigger?
Alleen moet ik ook 100% zeker zijn dat die trigger werkt
Zoiets:
Alle lichten uit.
En dan aftellen (hoe doe je zoiets)? gesynced met timing. en dan een disco lamp aan, eventueel vuurwerk op tv en muziek?
Met zo'n trigger?
code:
1
2
3
4
| trigger: platform: template value_template: > {{now() >= ((now().year~"-12-31 23:59:50")|as_datetime|as_local) }} |
[ Voor 72% gewijzigd door skank op 31-12-2023 15:09 ]
@skank Om 0:00 gaat de kerstboom naar Fireworks 
[edit] Doe ik met
[edit] Doe ik met
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Livingroom New year description: "" trigger: - platform: time at: "0:00" condition: - condition: state entity_id: input_boolean.livingroom_active state: "on" - condition: template value_template: "{{ now().day == 1 and now().month == 1 }}" action: - service: select.select_option target: entity_id: select.tree_preset data: option: Fireworks |
[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 31-12-2023 15:38 ]
Dit zou dus de enige reden zijn dat ik gekleurde lampen zou willen…skank schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:00:
Zijn er mensen die automations hebben voor deze avond?Ik zit er te laat aan te denken
Zoiets:
Alle lichten uit.
Met zo'n trigger?
code:
1 2 3 4 trigger: platform: template value_template: > {{now() >= ((now().year~"-12-31 23:59:50")|as_datetime|as_local) }}
Maar niemand een leuke intergratie voor wat willekeurig geknipper van lampen?
Precies, idem hier.Toppe schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:48:
[...]
Dit zou dus de enige reden zijn dat ik gekleurde lampen zou willen…
Maar niemand een leuke intergratie voor wat willekeurig geknipper van lampen?
Ik ben nu ook op zoek naar geknipper van lampen
Ik heb nu dit, maar nog niet helemaal tevreden. Zit die trigger juist?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - id: 'Aftellen nieuwe jaar' alias: Countdown new year description: 'Telt naar het nieuwe jaar af' trigger: platform: template value_template: > {{now() >= ((now().year~"-12-31 23:59:40")|as_datetime|as_local) }} action: - service: spotcast.start data: limit: 20 entity_id: media_player.woonkamer uri: spotify:playlist:39sJaPmBoQ8OftDWdYCLDZ start_volume: 50 - service: light.turn_off data: entity_id: light.lichten_gelijkvloers - delay: 00:00:18 - service: switch.turn_on entity_id: switch.server #wordt tijdelijk gebruikt voor disco licht |
Maak gewoon een tijd trigger? Moet je alleen morgen weer uitschakelenskank schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:50:
[...]
Precies, idem hier.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - id: 'Aftellen nieuwe jaar' alias: Countdown new year description: 'Telt naar het nieuwe jaar af' trigger: platform: template value_template: > {{now() >= ((now().year~"-12-31 23:59:40")|as_datetime|as_local) }} action: - service: spotcast.start data: limit: 20 entity_id: media_player.woonkamer uri: spotify:playlist:39sJaPmBoQ8OftDWdYCLDZ start_volume: 50 - service: light.turn_off data: entity_id: light.lichten_gelijkvloers - delay: 00:00:18 - service: switch.turn_on entity_id: switch.server #wordt tijdelijk gebruikt voor disco licht
Ja kan wel maar dan gaat de open / gesloten teksten ook mee om. En deze teksten staan wel goed.Septillion schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:01:
@luigi87 Maar in de getoonde "Gesloten" variant, dan zit hij nu juist niet voor het raam?
Open zou 100% moeten zijn.
En gesloten zou 0% moeten zijn.
Het gaat dus echt alleen om de slider die ik andersom wil.
Edit:
Net weer even gecheckt met omdraaien op de device, dan is de slider goed maar de status niet
Wat ik wil kan dus niet ga ik even nadenken hoe ik het oplos
[ Voor 14% gewijzigd door luigi87 op 31-12-2023 16:10 ]
- leeg -
EigenlijkToppe schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:51:
[...]
Maak gewoon een tijd trigger? Moet je alleen morgen weer uitschakelen
Thx
nu nog een blinking light
Ik heb hem 
Trigger is juist he?
De rest doet hij perfect
Trigger is juist he?
De rest doet hij perfect
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| - id: 'Aftellen nieuwe jaar' alias: Countdown new year description: 'Telt naar het nieuwe jaar af' trigger: platform: time at: "23:59:40" action: - service: spotcast.start data: limit: 20 entity_id: media_player.woonkamer uri: spotify:playlist:39sJaPmBoQ8OftDWdYCLDZ start_volume: 45 - service: light.turn_off data: entity_id: light.lichten_gelijkvloers - delay: 00:00:15 - service: switch.turn_on entity_id: switch.server #wordt tijdelijk gebruikt voor disco licht - repeat: count: "100" sequence: - service: light.toggle data: {} target: entity_id: light.zithoek - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 milliseconds: 400 - service: light.turn_on data: entity_id: light.keuken_wand |
Ik heb ooit een automation gemaakt die alle lampen liet knipperen om 0:00 maar blijkbaar verwijderd bij een opruimactie.
Zou wel iets willen wat dit op willekeurige volgorde doet op alle lichten in een bepaalde area oid.
Zou wel iets willen wat dit op willekeurige volgorde doet op alle lichten in een bepaalde area oid.
Heel handig topic. Ga me de komende dagen eens goed inlezen om met deze kennis ons nieuwbouw huis smart te maken
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Dit had niet gewerkt, templates met now() worden elke minuut opnieuw gerenderd, dus dit wordt nooit true. Om 23:59 is het nog te vroeg, en om 0:00 is het jaar al aangepast en kijkt hij naar 2024skank schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:50:
[...]
Precies, idem hier.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - id: 'Aftellen nieuwe jaar' alias: Countdown new year description: 'Telt naar het nieuwe jaar af' trigger: platform: template value_template: > {{now() >= ((now().year~"-12-31 23:59:40")|as_datetime|as_local) }} action: - service: spotcast.start data: limit: 20 entity_id: media_player.woonkamer uri: spotify:playlist:39sJaPmBoQ8OftDWdYCLDZ start_volume: 50 - service: light.turn_off data: entity_id: light.lichten_gelijkvloers - delay: 00:00:18 - service: switch.turn_on entity_id: switch.server #wordt tijdelijk gebruikt voor disco licht
Ik heb de KNMI integratie geïnstalleerd maar bij de entiteiten mis ik de windrichting maar heb zo te zien geen verborgen entiteiten, meer mensen die ervaring?
Zit er inderdaad niet in. Ik mis ook de regen voorspellingen.synoniem schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:49:
Ik heb de KNMI integratie geïnstalleerd maar bij de entiteiten mis ik de windrichting maar heb zo te zien geen verborgen entiteiten, meer mensen die ervaring?
Terwijl buienradar enzo zijn data van het KNMI krijgtsynoniem schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:49:
Uiteindelijk binnen gekregen: De Ele-T12a is echt een fijn ding!RedPas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:04:
[...]
Blijf weg van Velleman..
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-soldeerstation.html
Dit is al een mooie starter, waar je veel meer plezier zal van hebben.
Of zoek je een 2dehands weller, maar blijf ook weg van de rode wellers
Heb een extra bout erbij besteld en andere punt, makkelijker te wisselen.
Vanavond een Rpi Zero W 2 voorzien van headers, heerlijk werken was het...
De KNMI-integratie waar het hier om gaat is neem ik aan deze:Toppe schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:47:
[...]
Terwijl buienradar enzo zijn data van het KNMI krijgt
https://github.com/golles/ha-knmi
Die haalt zijn gegevens ook niet direct van het KNMI, maar van weerlive.nl
Klopt maar weerlive.nl is ook van het KNMI.Eärendil schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:23:
[...]
De KNMI-integratie waar het hier om gaat is neem ik aan deze:
https://github.com/golles/ha-knmi
Die haalt zijn gegevens ook niet direct van het KNMI, maar van weerlive.nl
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.