Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
maxoss schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:31:
Vraag over backups:

device A: versie 2023.11.3
device B: versie 2023.12.1

Ik wil een backup van A naar B zetten. Word device B dan weer teruggezet naar 2023.11.3?
Nee, volgens mij runt hij dan op je import data automatisch de upgrade (schema's etc) naar de hoogte versie.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Iemand ervaring met het vast zetten van de hoogte van een auto-entities card? Het duurt altijd een fractie van een seconde voor deze gevuld wordt en zorgt er dus voor dat de hele layout verspringt.

Ik heb nu
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:auto-entities
card:
  type: glance
  card_mod:
    style: |
      ha-card {
        height: 130px !important;
      }
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.wast_gft
    - entity_id: sensor.wast_paper
    - entity_id: sensor.wast_pmd
    - entity_id: sensor.wast_rest
sort:
  attribute: Days_until
  method: attribute
  numeric: true

Nu kan ik daarmee wel de hoogte aanpassen maar het verspringen is er nog steeds, waarschijnlijk omdat het hele ha-card element door auto-entities aangemaakt wordt. De card_mod een niveau omhoog (dus als onderdeel naast / op hoogte van type: custom:auto-entities doet helaas niets. Waarschijnlijk omdat die dus geen ha-card element heeft. Maar krijg ook geen element gevonden dat dan wel aan te passen is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
DennusB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:32:
[...]

Nee, volgens mij runt hij dan op je import data automatisch de upgrade (schema's etc) naar de hoogte versie.
En hoe werkt dat met de database. Neemt hij deze tegenwoording mee in de backup? Ik lees namelijk ook over het kopieren van de .db file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
maxoss schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:42:
[...]

En hoe werkt dat met de database. Neemt hij deze tegenwoording mee in de backup? Ik lees namelijk ook over het kopieren van de .db file.
Die zit er gewoon bij in een full backup!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
synoniem schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:34:
Je zou eens kunnen kijken op https://www.tankplanner.nl/api/v1/ waar je een hele grote json file per brandstofsoort kan opvragen en betreffende station ook in zit. En in overleg met de developer is de API misschien nog wel aan te passen dat je in plaats van alles alleen één specifiek station is op te vragen.
Dank voor deze link! Ik heb hem zojuist geïmplementeerd in mijn HA, werkt als een trein.

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
  name: Benzineprijs Esso Plaatsnaam
  resource: https://www.tankplanner.nl/api/v1/price/euro95/
  method: GET
  value_template: "{{ (value_json | selectattr('town', 'eq', 'Plaatsnaam') | selectattr('organization', 'eq', 'Shell') | list | first).price }}"
  scan_interval: 14400

Ik heb voor ieder tankstation dat ik wil monitoren zo'n input gemaakt, scheelt dat er in mijn dorp slechts één tankstation van een organisatie zit. In een plaats met meerdere tankstations per organisatie zou je op adres of GPS moeten filteren maar dat is prima te doen. Let wel: HA geeft een foutmelding als je een grote lijst wil ophalen omdat dan de sensorwaarde het maximum aantal tekens overschrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaxer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 10:09
Ik ben me een beetje in home assistant en smart home aan het verdiepen, onder andere voor het slim maken van mijn blokverwarming radiatoren.
Nu heb ik een paar vragen

1. Welke ZigBee dongle kan ik het best kopen? Ik heb de Sonoff ZBDongle-E en -P allebei voor 22 euro gevonden. De -E is nieuwer, maar die staat op "experimental" support bij Zigbee2MQTT. De -P is daar wel recommended, maar heeft geen flow control (wat is dat?). Of zouden jullie toch voor de wat duurdere Home Assistant SkyConnect ofzoiets gaan voor toekomstige Thread/Matter support?

2. Als ik voor mijn server zo'n dongle heb, is er dan nog een losse bridge nodig?

3. Qua Slimme radiatorknoppen zijn er ook erg veel opties. Tado en Netatmo zijn best duur, maar een heel systeem. Voor bijna de helft heb je ook de Sonoff TRVZB of Meross (WLAN met homekit) knoppen of voor nog wat goedkoper iets van aliexpress, maar betwijfel een beetje de kwaliteit daarvan. Wat hebben jullie of zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Reaxer
1: Voor Z2M de P.
2: Voor zigbee niet. Voor andere protocollen (z-wave, 433Mhz, etc) wel.
3: TRV in 2023, heeft iemand tips?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ronker32 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:54:
[...]

Dank voor deze link! Ik heb hem zojuist geïmplementeerd in mijn HA, werkt als een trein.

YAML:
1
2
3
4
5
6
  value_template: "{{ (value_json | selectattr('town', 'eq', 'Plaatsnaam') | selectattr('organization', 'eq', 'Shell') | list | first).price }}"
  scan_interval: 1800

Ik heb voor ieder tankstation dat ik wil monitoren zo'n input gemaakt, scheelt dat er in mijn dorp slechts één tankstation van een organisatie zit. In een plaats met meerdere tankstations per organisatie zou je op adres of GPS moeten filteren maar dat is prima te doen. Let wel: HA geeft een foutmelding als je een grote lijst wil ophalen omdat dan de sensorwaarde het maximum aantal tekens overschrijdt.
Prijzen veranderen niet meerdere keren per dag. Om die API wat te ontlasten zou het netter zijn om de interval een stuk hoger dan elk half uur te zetten lijkt me. Om de 4 uur lijkt me meer dan genoeg toch?
code:
1

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
Janoz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:26:
[...]

Prijzen veranderen niet meerdere keren per dag. Om die API wat te ontlasten zou het netter zijn om de interval een stuk hoger dan elk half uur te zetten lijkt me. Om de 4 uur lijkt me meer dan genoeg toch?
code:
1
Eens, prima aanvulling! Ik pas mijn oorspronkelijke code aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-09 16:58
Hi,

Vraag omtrent de afvalbeheer-kaart:
Ik heb de vier soorten afval (rest, GFT, papier, PMD) nu naast elkaar staan als card. Echter staat er geen data onder. I.p.v. hiervan staat er ''onbekend'' onder elke afvalsoort. Opzich logisch, gezien de entiteit calendar.afvalbeheer nog op ''uit'' staat. Ik heb het als volgt in mijn config.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 afvalbeheer:
    wastecollector: Avalex
    resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
    postcode: mijn postcode
    streetnumber: mijn huisnummer
    upcomingsensor: 0                # (optional)
    dateformat: '%d-%m-%Y'           # (optional)
    dateonly: 0                      # (optional)
    dateobject: 0                    # (optional)
    dayofweek: 1                     # (optional)
    name: ''                         # (optional)
    nameprefix: 1                    # (optional)
    builtinicons: 1                  # (optional)
    dutch: 1                         # (optional) 

Mijn postcode en huisnummer normaal ingevuld, maar voor hier weggelaten. En dit is de yaml van mijn kaart:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
show_name: true
show_icon: true
show_state: true
entities:
  - sensor.avalex_gft
  - sensor.avalex_papier
  - sensor.avalex_pmd
  - sensor.avalex_restafval
title: Afval

Zie ik wat over het hoofd m.b.t. de entity calendar.afvalbeheer (ik vermoed namelijk dat het daar aan ligt)? Hoe zou ik dit kunnen aanpassen zodat ik de data wel kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Reaxer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:09:

3. Qua Slimme radiatorknoppen zijn er ook erg veel opties. Tado en Netatmo zijn best duur, maar een heel systeem. Voor bijna de helft heb je ook de Sonoff TRVZB of Meross (WLAN met homekit) knoppen of voor nog wat goedkoper iets van aliexpress, maar betwijfel een beetje de kwaliteit daarvan. Wat hebben jullie of zouden jullie aanraden?
Pas op dat je geen appels met peren vergelijkt. Een slimme radiatorknop is maar de helft van de oplossing. Je moet ook nog je ketel aansturen. Bij de Tado of Netatmo oplossing zit dat er al wel bij.

-edit-
Ah, bij stads/blok -verwarming heb je alleen de appels nodig inderdaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Janoz op 13-12-2023 14:35 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaxer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 10:09
Janoz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:32:
[...]

Pas op dat je geen appels met peren vergelijkt. Een slimme radiatorknop is maar de helft van de oplossing. Je moet ook nog je ketel aansturen. Dat de Tado of Netatmo oplossing zit dat er al wel bij.
Voordeel/nadeel bij ons is dat we stads/blokverwarming hebben en we dus een centrale "ketel" hebben voor het hele gebouw. Dus ik kan en hoef de ketel niet aan te sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Ronker32 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:54:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6

Nice. Ik heb het met de multiscrape custom_component opgelost. Omdat wij meerdere Esso stations hebben, heb ik het inderdaad op basis van adres gedaan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    - name: gasprices_multi
      scan_interval: 3594 # little bit less than 1hr
      sensor:
        - unique_id: benzine_greenpoint
          name: "Benzine Greenpoint"
          icon: mdi:gas-station
          device_class: monetary
          unit_of_measurement: EUR
          value_template: "{{ (value_json | selectattr('town', 'eq', 'Woonplaats') | selectattr('organization', 'eq', 'Greenpoint') | list | first).price }}"
        - unique_id: benzine_esso
          name: "Benzine Esso"
          value_template: "{{ (value_json | selectattr('town', 'eq', 'Woonplaats') | selectattr('address', 'eq', 'Nepweg 12') | list | first).price }}"
        - unique_id: benzine_Tinq
          name: "Benzine TinQ"
          value_template: "{{ (value_json | selectattr('town', 'eq', 'Woonplaats') | selectattr('organization', 'eq', 'TinQ') | list | first).price }}"

Woonplaats en nepweg zijn natuurlijk de waardes die aangepast moeten worden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0suxtvlaU7zpoKhgnon-O7bxPzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SE5hDOcWp3bbaVJfdxEL9xKJ.png?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
matthijs_087 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:29:
Hi,

Vraag omtrent de afvalbeheer-kaart:
Ik heb de vier soorten afval (rest, GFT, papier, PMD) nu naast elkaar staan als card. Echter staat er geen data onder. I.p.v. hiervan staat er ''onbekend'' onder elke afvalsoort. Opzich logisch, gezien de entiteit calendar.afvalbeheer nog op ''uit'' staat. Ik heb het als volgt in mijn config.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 afvalbeheer:
    wastecollector: Avalex
    resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
    postcode: mijn postcode
    streetnumber: mijn huisnummer
    upcomingsensor: 0                # (optional)
    dateformat: '%d-%m-%Y'           # (optional)
    dateonly: 0                      # (optional)
    dateobject: 0                    # (optional)
    dayofweek: 1                     # (optional)
    name: ''                         # (optional)
    nameprefix: 1                    # (optional)
    builtinicons: 1                  # (optional)
    dutch: 1                         # (optional) 

Mijn postcode en huisnummer normaal ingevuld, maar voor hier weggelaten. En dit is de yaml van mijn kaart:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
show_name: true
show_icon: true
show_state: true
entities:
  - sensor.avalex_gft
  - sensor.avalex_papier
  - sensor.avalex_pmd
  - sensor.avalex_restafval
title: Afval

Zie ik wat over het hoofd m.b.t. de entity calendar.afvalbeheer (ik vermoed namelijk dat het daar aan ligt)? Hoe zou ik dit kunnen aanpassen zodat ik de data wel kan zien?
Wat betreft de configuratie in je configuration.yaml lijkt het erop alsof die code niet helemaal lekker uitlijnt (bij afvalbeheer:), maar dat kan ook aan je knip-en-plakken liggen. Vervolgens zou een herstart van Home Assistant (dus niet alleen de YAML opnieuw laden) ervoor moeten zorgen dat je de entities krijgt die je in die card wil gebruiken.

Dus voordat je met die card aan de slag gaat zou ik eerst uitzoeken waarom je 'unknown' krijgt bij deze entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

De oude "domme" radiatorknop op de slaapkamer van mijn zoon was kapot en is nu vervangen door een "domme" thermostaatknop.

Ik werk veel thuis en waar ik naartoe wil is dat als ik thuis ben ik de verwarming daar op bijv 20 graden zet, en dat de verwarming in de overige slaapkamers en woonkamer op 16 graden staat.

Volgens mij is dit goed mogelijk met het Tado systeem, mijn Nefit Easy wordt dan vervangen.

Maar wat ik mij afvraag is, moet dan in de woonkamer ook een thermostaatknop komen, of gaat dat op de thermostaat die daar nu hangt? En sturen de radiatorknoppen van Tado ook de ketel aan zodat de ketel weet dat er warmte gevraagd wordt?

Mijn thermostaatknoppen in de badkamer en wc doen nu namelijk niets als de woonkamer niet verwarmd wordt, mocht ik die ook door Tado knoppen vervangen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:21
Hallo,

Ik heb HA reeds draaien op een VM met hieraan een SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle TI CC2652P gekoppeld. We hebben echter een lange tuin en ik ben niet in staat om mijn huidig Zigbee netwerk tot daar te krijgen om ook enkelen sensoren te gaan gebruiken in het tuinhuis.

Ik ben dus op zoek naar een 2de (netwerk)coördinator. Ik wil er liever geen Raspberry Pi (of iets dergelijks) plaatsen met dan weer een Zigbee USB stick aan, maar rechtstreeks een Zigbee ethernet coordinator.

Ik vond reeds de "SLZB-06" terug, maar ik vroeg mij af of iemand van jullie deze in gebruik heeft of als jullie een ander voorstel hebben?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:50
Als je een Tado thermostaat ophangt in de woonkamer, krijgt die een seintje van de slaapkamer-Tado-knop dat hij warmte moet geven.
Dat werkt dus een beetje als een multi-zone thermostaat.

Let op: als je bijvoorbeeld op zolder gewone domme radiatorknoppen hebt die open staan, gaat het daar ook verwamen.
Dus daar alles dichtzetten of ook (Tado)-thermostaat knoppen installeren.
CAP-Team schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:07:
De oude "domme" radiatorknop op de slaapkamer van mijn zoon was kapot en is nu vervangen door een "domme" thermostaatknop.

Ik werk veel thuis en waar ik naartoe wil is dat als ik thuis ben ik de verwarming daar op bijv 20 graden zet, en dat de verwarming in de overige slaapkamers en woonkamer op 16 graden staat.

Volgens mij is dit goed mogelijk met het Tado systeem, mijn Nefit Easy wordt dan vervangen.

Maar wat ik mij afvraag is, moet dan in de woonkamer ook een thermostaatknop komen, of gaat dat op de thermostaat die daar nu hangt? En sturen de radiatorknoppen van Tado ook de ketel aan zodat de ketel weet dat er warmte gevraagd wordt?

Mijn thermostaatknoppen in de badkamer en wc doen nu namelijk niets als de woonkamer niet verwarmd wordt, mocht ik die ook door Tado knoppen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

CAP-Team schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:07:

Tado knoppen kunnen een Tado ‘hoofdthermostaat’ aan/uit zetten of standalone werken.

Let wel op dat veel ketels maar tot een specifiek vermogen omlaag kunnen moduleren. Dus stel je wilt enkel een kleine kamer verwarmen, dan zal hij meer verbruiken dan je mogelijk verwacht.

In veel gevallen zal je een master/slave configuratie nodig hebben, waar de master de woonkamer thermostaat is en je op geen van de radiatoren in de woonkamer een knop doet. Zodra dan een van de andere kamers warmte vraag heeft, zal de woonkamer ook opwarmen.

Zodra de woonkamer echter op temperatuur is gaat de ketel weer uit tenzij je dus instelt dat de radiatorknoppen de hoofdthermostaat mogen bedienen. Dan zal de woonkamer mogelijk verder opwarmen dan je zou willen.

Alternatief kan je met een ‘draadloze kit’/uitbreiding werken welke de ‘hoofdbesturing’ wordt, welke de ketel aan/uit kan zetten en je dus bij de ketel monteert. Vervolgens koppel je in de instellingen alle knoppen/thermostaten aan die draadloze unit en dan kan elke zone de ketel besturen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:25

CWH

YAML:
1
2
3
4
5
6
- resource: https://www.mylpg.eu/nl/tankstations/belgie/lijst/
  scan_interval: 86400
  sensor:
    - unique_id: bruno_overpelt
      name: "LPG prijs Bruno Overpelt"
      select: "div.station:nth-child(25) > div:nth-child(1) > div:nth-child(1) > div:nth-child(2) > span:nth-child(1) > b:nth-child(1)"

Als ik de lpg-prijs wil scrapen (station Bruno in Overpelt (Belgie) dus,0,639) lukt dat niet omdat als ik in Firefox rechtsklik op de prijs de css-selector grijs is. RK ik op "autogas-prijs" lukt dat wel, zie code. Iemand een idee hoe ik de prijs er wel uit krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

argon007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:20:
Hallo,

Ik heb HA reeds draaien op een VM met hieraan een SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle TI CC2652P gekoppeld. We hebben echter een lange tuin en ik ben niet in staat om mijn huidig Zigbee netwerk tot daar te krijgen om ook enkelen sensoren te gaan gebruiken in het tuinhuis.

Ik ben dus op zoek naar een 2de (netwerk)coördinator. Ik wil er liever geen Raspberry Pi (of iets dergelijks) plaatsen met dan weer een Zigbee USB stick aan, maar rechtstreeks een Zigbee ethernet coordinator.

Ik vond reeds de "SLZB-06" terug, maar ik vroeg mij af of iemand van jullie deze in gebruik heeft of als jullie een ander voorstel hebben?

Bedankt!
Hoe diep is de tuin?

Ons Zigbee netwerk komt zo ver dat we de buiten Hue lampen van verschillende buren kunnen vinden (die ze niet gekoppeld hebben aan een hub). Dat zal op een afstand van 20-30m zijn vanaf onze dichtstbijzijnde Hue lamp.

Als je aan je achtergevel een Zigbee lamp hebt en op de buitengevel van je tuinhuis ook een Zigbee lamp, is de kans groot dat je Zigbee al ver genoeg komt zodat de lamp aan je tuinhuis als router fungeert voor de sensoren in je tuinhuis.

Voor onze losse schuur/garage (op 8m vanaf de woning) was het genoeg om Hue lampen (Zigbee) in de schuur te hebben, die konden al een link opbouwen met de Hue lampen in de woning. Nu hebben we ook Hue lampen in de tuin en op de achtergevel en is het al helemaal geen probleem.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
@BiG-GuY @CAP-Team

Wij hebben een Tado thermostaat in de woonkamer en ook een Tado-knop op de woonkamer radiator.

Die woonkamer radiator-knop staat gewoon op 20,5, de thermostaat op 17, de Tado-knop in mijn werkkamer kan op 22.

Werkt prima en de woonkamer wordt niet te warm. Je moet alleen in de Tado app de woonkamer thermostaat en radiatorknop virtueel in 2 verschillende ruimtes plaatsen.

Voorbeeld grafiekjes uit HA, WK zijraam is de radiatorknop:
Mijn gezin staat in de "ik heb het koud stand, dus target-temp is nu wat hoger :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PrCVdOracVoV1RcUgKimI8n-mE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6wP97Kfr7fzAe6U5BNwi3Zk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dftlwJ4gWk7Ga2jxAceciB1vrjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z27gQzz4Qcl0hHkom8Dnskce.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door djiedjee op 13-12-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:32:
[...]

Hoe diep is de tuin?

Ons Zigbee netwerk komt zo ver dat we de buiten Hue lampen van verschillende buren kunnen vinden (die ze niet gekoppeld hebben aan een hub). Dat zal op een afstand van 20-30m zijn vanaf onze dichtstbijzijnde Hue lamp.

Als je aan je achtergevel een Zigbee lamp hebt en op de buitengevel van je tuinhuis ook een Zigbee lamp, is de kans groot dat je Zigbee al ver genoeg komt zodat de lamp aan je tuinhuis als router fungeert voor de sensoren in je tuinhuis.

Voor onze losse schuur/garage (op 8m vanaf de woning) was het genoeg om Hue lampen (Zigbee) in de schuur te hebben, die konden al een link opbouwen met de Hue lampen in de woning. Nu hebben we ook Hue lampen in de tuin en op de achtergevel en is het al helemaal geen probleem.
Een 120meter diep. Ik heb reeds de test gedaan en ik vang een signaal op, maar deze is niet kwalitatief genoeg en dus niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

argon007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:38:
[...]

Een 120meter diep. Ik heb reeds de test gedaan en ik vang een signaal op, maar deze is niet kwalitatief genoeg en dus niet betrouwbaar.
Ok, 120m is inderdaad wat ver voor een standaard Zigbee Mesh. Zigbee draait op 2.4Ghz maar op een lager zendvermogen dan Wifi. Dus dat lukt niet zonder extra ‘tussen punten’ waar je een Zigbee apparaat niet op batterijen zou hebben, zodat ze als router fungeren. Bijvoorbeeld met Zigbee tuin lampen of iets om de 25-35m ofzo om de Zigbee mesh te verlengen.

Op die afstand zou een standalone Zigbee netwerk ook geen issues moeten geven op je andere Zigbee netwerk. Maar dan moet je dus wel een losse Zigbee Coordinator draaien in het tuinhuis.

Er bestaan ook Zigbee Coordinators op ethernet, die je dan vanuit je centrale hub zou kunnen aansturen met een extra instance van Z2M of ZHA of iets. De coordinator praat wel via een seriële interface met je software, wat heel gevoelig is voor latency of haperingen, dus dat zou ik enkel gebruiken als je een bedrade netwerk link hebt naar het tuinhuis.

Anders moet je echt een volledig losstaande coordinator+software hebben in het tuinhuis. Je kan Z2M standalone draaien op een SBC (Pi/Odroid) met USB coordinator erin. En deze via MQTT weer laten praten met je Home Assistant. MQTT kan wel wat latency hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door BiG-GuY op 13-12-2023 17:05 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
djiedjee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:36:
@BiG-GuY @CAP-Team

Wij hebben een Tado thermostaat in de woonkamer en ook een Tado-knop op de woonkamer radiator.

Die woonkamer radiator-knop staat gewoon op 20,5, de thermostaat op 17, de Tado-knop in mijn werkkamer kan op 22.

Werkt prima en de woonkamer wordt niet te warm. Je moet alleen in de Tado app de woonkamer thermostaat en radiatorknop virtueel in 2 verschillende ruimtes plaatsen.
Maak je het hiermee niet lastiger dan het is? De thermostaat kun je gewoon in de woonkamer (of whatever) ruimte plaatsen samen met 1 of meer knoppen. Vervolgens zal een van de "sensoren" (thermostaat of een van de knoppen) gebruikt worden om de temperatuur van de zone te bepalen.

Elke zone (bv keuken, slaapkamer, ...) heeft vervolgens een ingestelde Zoneregelaar, zijnde de thermostaat of "Geen". Op het moment dat een zone te koud is / warmte vraagt stuurt die een seintje naar de ingestelde zoneregelaar die de ketel inschakelt.

De thermostaat in een eigen zone plaatsen met een eigen setpoint is dus nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

djiedjee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:36:
@BiG-GuY @CAP-Team

Voorbeeld grafiekjes uit HA, WK zijraam is de radiatorknop:
Mijn gezin staat in de "ik heb het koud stand, dus target-temp is nu wat hoger :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de woonkamer radiators ook voorziet kan dit wel ja. Je zit alleen nog wel met de minimale afgifte van je ketel hoe zuinig hij zal werken als je maar 1 kleine kamer zou verwarmen.

Bij mijn ouders is er op de begane grond vloerverwarming, wat dus meegaat als de ‘hoofdzone’ aanstaat. Daar kan je dat niet makkelijk splitsen zonder het leidingwerk aan te passen en een extra draadloze module te plaatsen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@RobertMe
Ik had het niet vermeld, maar zoals bij @BiG-GuY hebben we ook vloerverwarming.
Die is heel traag met opwarmen en koelt ook heel langzaam af.

Ik hou de vloerverwaming dan ook op een lagere constante temperatuur en schakel in de avond de radiator er even bij om op de hogere temperatuur uit te komen.

N.B. wij hebben ook nog stadsverwarming, dus geen ketel. Dat werkt dus wel iets anders.
Misschien is er een eenvoudigere oplossing in de app, maar dit werkt prima.

[ Voor 20% gewijzigd door djiedjee op 13-12-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

argon007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:20:
Hallo,

Bedankt!
Een 2de Zigbee - Coördinator stick (al dan niet t via een USB/RJ45) wordt een 2de Zigbee netwerk. Dus 2 gescheiden Zigbee mesh-netwerken wat ook onhanding/niet-aan-te-bevelen is.
Wat wil je precies aansturen op 120m afstand?

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

djiedjee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:10:
@RobertMe
Ik had het niet vermeld, maar zoals bij @BiG-GuY hebben we ook vloerverwarming.
Die is heel traag met opwarmen en koelt ook heel langzaam af.

Ik hou de vloerverwaming dan ook op een lagere constante temperatuur en schakel in de avond de radiator er even bij om op de hogere temperatuur uit te komen.

N.B. wij hebben ook nog stadsverwarming, dus geen ketel. Dat werkt dus wel iets anders.
Oh, hier ook stadsverwarming en vloeverwarming. Dan is de vraag of Tado wel voor je gaat werken.

Wij hebben in de hele woning vloerverwarming en hadden in alle 6 zones een wandthermostaat die als losse zone fungeerde. Bij ons is de ‘hoofdklep’ in de woonkamer gemonteerd, maar op de verdiepingen kunnen onafhankelijk open zonder dat de hoofdklep open hoeft te gaan. Dus elke zone kon zijn eigen warmtevraag onafhankelijk regelen.

Als je hoofdklep wel bij de warmtewisselaar zit, en dus de hele woning geen verwarming krijgt als de hoofdzone dicht is. Heb je iets nodig dat de hoofdzone open/dicht zet waarin het concept gelijk is aan een aan/uit ketel. Je hoeft alleen geen rekening te houden met dat een ketel niet ver genoeg terug kan moduleren, dus dat is veel makkelijker met stadswarmte.

We merkten vooral bij de hoofdzone waar de hoofdklep dus zit, dat hij rond de ingestelde temperatuur heel erg ging pendelen en daardoor de klep soms elke 15min open/dicht ging doen. En uiteindelijik was de woonkamer altijd warmer dan we ingesteld hadden. Omdat tado te weinig rekening houd met hoe traag vloerverwarming is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Antonio di schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:12:
[...]

Een 2de Zigbee - Coördinator stick (al dan niet t via een USB/RJ45) wordt een 2de Zigbee netwerk. Dus 2 gescheiden Zigbee mesh-netwerken wat ook onhanding/niet-aan-te-bevelen is.
Op 120m afstand gaat interferentie geen issue zijn in ieder geval. Anders zouden we ook last hebben van alle buren die eigen Zigbee netwerken hebben en dat hebben we ook niet. Er zijn ook genoeg mensen met meerdere Zigbee Hubs in huis die ook allemaal een eigen Zigbee Mesh opzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 13-12-2023 17:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
@BiG-GuY
Het inregelen is inderdaad lastig. Wij hebben 1 klep bij de warmtewisselaar, als die opengaat krijgt de vloerverwarming heet water.
Dus ook als de woonkamer warm genoeg is en alleen op zolder warmte wordt gevraagd.

Mijn oplossing:
  • de thermostaatkranen van de VV-verdeelunit knijpen
  • wanneer de temperatuur boven de threshold uitkomt, schakel ik via HA de pomp uit
De vloer wordt zo niet warmer dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:55:
[...]

Er bestaan ook Zigbee Coordinators op ethernet, die je dan vanuit je centrale hub zou kunnen aansturen met een extra instance van Z2M of ZHA of iets. De coordinator praat wel via een seriële interface met je software, wat heel gevoelig is voor latency of haperingen, dus dat zou ik enkel gebruiken als je een bedrade netwerk link hebt naar het tuinhuis.
Ik zoek dus zo'n ethernet coordinator. Is volgens mij niet via een seriele verbinding dat die praat, maar gewoon via TCP/IP. Een bedrade netwerkverbinding ligt er. Die SLZB-06 waarvan ik sprak lijkt gewoon te connecteren via TCP/IP en te configureren in HA (met een 2de instance van ZHA of Z2M.
Antonio di schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:12:
[...]

Los van de extra configuratie zie ik niet in wat hier onhandig aan is. HA is toch net gemaakt om verschillende protocollen/systemen met elkaar te laten verbinden? Het bijhuis/tuinhuis mag van mij een volledige nieuwe entiteit zijn. Je kan (voor zo ver ik weet) nog altijd acties triggeren vanuit Zigbee netwerk 1 of 2 of ...

Wat ik wil aansturen? Temp sensor, deur/raam sensor (inbraak), aanwezigheidssensor,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

argon007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:35:
[...]

Ik zoek dus zo'n ethernet coordinator. Is volgens mij niet via een seriele verbinding dat die praat, maar gewoon via TCP/IP. Een bedrade netwerkverbinding ligt er. Die SLZB-06 waarvan ik sprak lijkt gewoon te connecteren via TCP/IP en te configureren in HA (met een 2de instance van ZHA of Z2M.
[...]
Het is TCP/IP ja. maar de software zelf praat via serieel met de coördinator. In die SLZB-06 zal een TCP/IP to Serial converter ingebouwd zitten. Afhankelijk van welk protocol gebruikt wordt om de connectie vanuit Z2M/ZHA op te bouwen naar die SLZB-06 hoe gevoelig dat is voor latency/haperingen.

EZSP is daar bijvoorbeeld heel gevoelig voor. De gebruikte chip gebruikt echter geen EZSP, dus kan zijn dat ze het daardoor wel stabiel kunnen doen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

argon007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:35:
[...]

[...]

Los van de extra configuratie zie ik niet in wat hier onhandig aan is. HA is toch net gemaakt om verschillende protocollen/systemen met elkaar te laten verbinden? Het bijhuis/tuinhuis mag van mij een volledige nieuwe entiteit zijn. Je kan (voor zo ver ik weet) nog altijd acties triggeren vanuit Zigbee netwerk 1 of 2 of ...

Wat ik wil aansturen? Temp sensor, deur/raam sensor (inbraak), aanwezigheidssensor,...
Jammer dat Z-Wave-LR (long range) nog niet in EU is (alleen nog USA) dan zou met 868Mhz ster-netwerk makkelijk heel ver komen.
Alarm systematiek (inbraak) is vind ik nog steeds "slecht" geregeld in HA (zie URL-verwijzing verderop voor hoe/of/wat). Met een Ajax Alarm kom je met hun Jeweller 868MHz heel ver en zou je de genoemde aansturingen een heel eind kunnen regelen. Ajax Alarm heeft ook een (beperkte) SIA integratie met HA. Maar goed dan moet je een Ajax Alarm willen hebben.
Ik heb voor mijn buiten spullen een Ecowitt gateway op HA (zie url hieronder) , maar dat dekt alleen jouw gewenste temp. sensor (en heel veel meer WEER sensoren/meters voor buiten) en niet open/dicht en aanwezigheid- sensoren.

Zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Ik heb een HA instantie met veel integraties en zigbee etc. Alleen heb ik hem slecht onderhouden en werkt veel niet meer. Ik wil er weer tijd in stoppen, kan ik het beste gewoon een nieuwe instantie gaan draaien en dan alles over zetten? Of kan ik beter updaten en dan fixen? HA draait nu als vm in proxmos. Dus kan backup of clonen doen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

TWKterry

Master Mariner

heeft iemand een link naar de "Year of the Voice - chapter 5" van vanavond? Daar maken ze niet echt reclame mee :-(

Gevonden, stond in de blog voor 2023-12; https://www.youtube.com/watch?v=djEkgoS5dDQ

[ Voor 30% gewijzigd door TWKterry op 13-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
etmnidj1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:19:
Beste Fes;

Bedankt voor je reactie; ik wil graag het volgende:

dat de vaatwasser tussen 23:00 en 03:00 start op het tijdstip dat de energieprijs het laagste is.
[...]
Of je gebruikt sensor die waarde ophaalt van :
https://weer.omat.nl/dayAhead/isCheapestHour.php?hour=3

Die geeft een simpele true/false terug, dus die kun je tussen 23u en 3u ophalen en als hij true geeft de vaatwasser starten (dat zal uiterlijk 2u zijn, aangezien van 2u tot 3u per definitie het goedkoopste uur is voor 3u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik heb nu een lekker draaiende HOAS omgeving, ook met duckDNS & ngnix de boel opgezet om er van buiten bij te komen. Ik heb nu ook fail2ban er in staan, maar ik zou eigenlijk ook graag geo country whitelisting toevoegen. O.a. dat alleen logins van Nederland kunnen gebeuren. Is er iets om dit toe te voegen? Ik zie niet zoveel online hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@Ircghost Misschien niet helemaal de oplossing die je zoekt, maar ik heb dat bij Cloudflare. Maar om niet altijd of alles via Cloudflare te laten lopen, laat ik intern verkeer direct via mijn reverse proxy lopen door de DNS te overschrijven in Adguard Home:

code:
1
||example.org^$dnsrewrite=192.168.1.2

waarbij 192.168.1.2 mijn reverse proxy is. Ik hoef dan ook alleen maar poort 443 open te zetten naar Cloudflare ip's. Was enorm makkelijk om in te richten en zo heb ik toch mijn diensten veilig van buiten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:05
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:44:
@vanWalsum Heb je al wel sensoren voor de energie (dus in Wh of kWh) van de accu? Of echt alleen vermogen (in W of kW)?

Want het integreren van vermogen naar energie komt namelijk altijd met extra onnauwkeurigheid. Dus zou het de voorkeur hebben om al een energie sensor te gebruiken.
Helaas geen sensoren voor de energie. Echter in Victron VRM kan ik wel zien wat er in en uit de accu komt. Dus ergens registreert hij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:05
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:30:
[...]

Ligt het aan mij of lijkt het in je eerste plaatje alsof je in de nacht je accu hebt lopen ontladen gedurende 4 uur?

Gezien de prijzen lijkt het me logischer dat je rond die tijd aan het opladen zou zijn.
Misschien moet je even kijken of de laadgegevens van je accu niet omgekeerd doorkomen? Dat zou inderdaad wel verklaren waarom je negatief zit in je zelfvoorziening: als je ontlaadt op momenten dat je geen lading hebt en laadt als ie bijna vol zit (volgens HA dan)
Ik zal de sensoren eens omdraaien! Heb die nacht de accu juist op geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltEaO-1wR8vrKPaCkNYF1Epskoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oTztEY0vI3lfpQYVCKYEaMp9.png?f=fotoalbum_large

Echter lijkt het als je het leest toch wel te kloppen, ik zal ze vandaag eens omdraaien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTyuVVo1Lre76p0Q6yMuNBjrVJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SZz8PwpXHhUcYHDplvnEvBEB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door vanWalsum op 13-12-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

alex3305 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:18:
@Ircghost Misschien niet helemaal de oplossing die je zoekt, maar ik heb dat bij Cloudflare. Maar om niet altijd of alles via Cloudflare te laten lopen, laat ik intern verkeer direct via mijn reverse proxy lopen door de DNS te overschrijven in Adguard Home:

code:
1
||example.org^$dnsrewrite=192.168.1.2

waarbij 192.168.1.2 mijn reverse proxy is. Ik hoef dan ook alleen maar poort 443 open te zetten naar Cloudflare ip's. Was enorm makkelijk om in te richten en zo heb ik toch mijn diensten veilig van buiten beschikbaar.
Thanks! Ik zal er eens naar kijken, maar hopelijk kan ik gewoon wat toevoegen aan de yaml met een of ander geo reference script

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:58
Ircghost schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:05:
Ik heb nu een lekker draaiende HOAS omgeving, ook met duckDNS & ngnix de boel opgezet om er van buiten bij te komen. Ik heb nu ook fail2ban er in staan, maar ik zou eigenlijk ook graag geo country whitelisting toevoegen. O.a. dat alleen logins van Nederland kunnen gebeuren. Is er iets om dit toe te voegen? Ik zie niet zoveel online hierover.
Al eens gedacht aan een eigen VPN server thuis? Naast dat je dan heel specifiek clients kunt toelaten is ook nog eens al je verkeer versleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gisteren en vandaag aan het prutsen geweest met een ESP32 in combinatie met ESPresense, net als een aantal anderen.

Wanneer ik één iPhone registreer als "Known BLE identity resolving keys" met de 32 hex karakters die de IRK vormen is er niets aan de hand. De presentie werkt en een automatisering op basis daarvan werkt ook. Op het moment dat ik "space seperated" een tweede IRK toevoeg gaat het mis... De ESP reageert dan niet meer op welk toestel dan ook.

Ik kan dan de IRK van het tweede toestel weer verwijderen maar dat biedt geen oplossing. De hele ESP moet dan (voor mijn beleving) gereset worden. Vandaag heb ik 'm eerst geleegd met behulp van een ESP-webprogrammer en daarna weer ESPresense er op om weer voor af aan te beginnen.

Het "enrollen" gaat prima, het in HA krijgen gaat ook netjes en de afstand wordt netjes geregistreerd wanneer er maar één iPhone ingesteld staat.

Dit is uiteraard niet mijn bedoeling. Ik wil dat beide iPhones werken op de ESP zodat daar wat leuke dingen mee te doen zijn.

Uiteraard tussen de wijzigingen door de ESP herstart, een paar keer HA herstart (ook het complete systeem...) om het voor elkaar te krijgen. Helaas.

Bijbehorende YAML: (voor zover dit invloed heeft)
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: mqtt_room
    device_id: "irk:4a941fa13c6cfd00f0e33e942ef94ced"
    name: 'Sypie iPhone8'
    state_topic: 'espresence/devices/irk:4a941fa13c6cfd00f0e33e942ef94ced'
    timeout: 5
    away_timeout: 15

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Gisterenavond iets vreemds voor gehad. Iemand dit al tegengekomen?
Ik trigger een script om te gaan slapen via GA om 22:30
En kwartier erna, doet hij hetzelfde nog eens zonder dat ik ook maar iets gedaan heb..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GPRkHX5/scene.jpg

Enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
synoniem schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:34:
Je zou eens kunnen kijken op https://www.tankplanner.nl/api/v1/ waar je een hele grote json file per brandstofsoort kan opvragen en betreffende station ook in zit. En in overleg met de developer is de API misschien nog wel aan te passen dat je in plaats van alles alleen één specifiek station is op te vragen.
Hmm, ben wel benieuwd naar de update-cycle van de info. De prijsverhoging die TinQ vannacht heeft doorgevoerd zit nog niet in deze feed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnFtguw5tA8jYtEWyQBbHk0Afg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gx9G8rS6OWGwqE43p69Fd36o.png?f=fotoalbum_large

"Benzine" is de bestaande scrape sensor die de data van de TinQ website haalt, "Benzine TinQ" is degene die bij de feed hoort.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:13

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hmmbob schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:07:
[...]

Hmm, ben wel benieuwd naar de update-cycle van de info. De prijsverhoging die TinQ vannacht heeft doorgevoerd zit nog niet in deze feed.

[Afbeelding]

"Benzine" is de bestaande scrape sensor die de data van de TinQ website haalt, "Benzine TinQ" is degene die bij de feed hoort.
Inderdaad, hier in de buurt wijzigen de prijzen meerdere keren per dag maar als deze data niet frequent wordt bijgewerkt is het naar mijn idee niet zinvol en kan ik beter de "DirectLease Tankservice"-app er bij pakken.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Ik werk hier ook met de Directlease app werk op zich goed .

Leek me wel handig om een keer de API te proberen, moet ik de hele JSOn file in de config.Yaml plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
maxoss schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:31:
Vraag over backups:

device A: versie 2023.11.3
device B: versie 2023.12.1

Ik wil een backup van A naar B zetten. Word device B dan weer teruggezet naar 2023.11.3?
Ik weet niet of je de restore inmiddels al uitgevoerd hebt, maar de HA core versie is onderdeel van de (full) backup. Dus als je de backup van device A op device B zet, zal device B dus 2023.11.3 draaien.

Home Assistant configuratie

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee of dit een Shelly(Plug)- of HA-issue is, maar herkend iemand dit?
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/ShellyPlug_energy.jpg
Ik doel dus op de piek in energie, ter vergelijking het vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/ShellyPlug_power.jpg
Het lage vermogen van ~10:27-10:34 is het na laten draaien van de ventilator (~30W) om het verwarmingselement af te laten koelen.

Hoe ik die piek kan verbeteren via /developer-tools/statistics weet ik, maar ik voorkom dit liever daar het nu meerdere keren is gebeurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TheFes
Raven schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:28:
Geen idee of dit een Shelly(Plug)- of HA-issue is, maar herkend iemand dit?
[Afbeelding]
Ik doel dus op de piek in energie, ter vergelijking het vermogen:
[Afbeelding]
Het lage vermogen van ~10:27-10:34 is het na laten draaien van de ventilator (~30W) om het verwarmingselement af te laten koelen.

Hoe ik die piek kan verbeteren via /developer-tools/statistics weet ik, maar ik voorkom dit liever daar het nu meerdere keren is gebeurt.
Wat geeft de Shelly web interface of app weer als waarde voor Energy, en en kun je daar ook grafiekjes in zien?

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik heb de custom HACS integratie voor de Enphase vervangen door de officiele versie. Op een of andere manier komt het lifetime opgewekte vermogen op 387 kWh uit (lifetime_sensor), terwijl dit > 8 Mwh moet zijn. Weet iemand hoe dit (a) kan en (b) hoe ik dit getal aan kan passen in HA?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:32:
[...]

Wat geeft de Shelly web interface of app weer als waarde voor Energy, en en kun je daar ook grafiekjes in zien?
Niet gekoppeld aan app omdat ze dan cloud afhankelijk lijken te worden, via webinterface zijn er geen grafiekjes te zien. Op de status-pagina (json) zie ik bij total 4197771 staan, wat W/min zou zijn. Omgerekend lijkt dat 69.96 kWh te zijn wat overeen komt met de recentste stand in de grafiek, dus wat HA heeft ontvangen is ook door de Plug gemeten lijkt het.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CWH

CWH

CWH schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:27:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- resource: https://www.mylpg.eu/nl/tankstations/belgie/lijst/
  scan_interval: 86400
  sensor:
    - unique_id: bruno_overpelt
      name: "LPG prijs Bruno Overpelt"
      select: "div.station:nth-child(25) > div:nth-child(1) > div:nth-child(1) > div:nth-child(2) > span:nth-child(1) > b:nth-child(1)"

Als ik de lpg-prijs wil scrapen (station Bruno in Overpelt (Belgie) dus,0,639) lukt dat niet omdat als ik in Firefox rechtsklik op de prijs de css-selector grijs is. RK ik op "autogas-prijs" lukt dat wel, zie code. Iemand een idee hoe ik de prijs er wel uit krijg?
Het is me wel gelukt intussen om via "station-price" de prijs te scrapen; Autogas-prijs:0.639 EUR/L (10.12.2023). Alleen zoals te zien is zit de prijs "ingesloten". Hoe kan ik alleen de prijs filteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CWH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:19:
[...]

Het is me wel gelukt intussen om via "station-price" de prijs te scrapen; Autogas-prijs:0.639 EUR/L (10.12.2023). Alleen zoals te zien is zit de prijs "ingesloten". Hoe kan ik alleen de prijs filteren?
Met een value_template (zie documentatie)

YAML:
1
value_template: "{{ value.split(':')[1].split(' EUR/L')[0] }}"

• CWH

CWH

verjager schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]

Met een value_template (zie documentatie)

YAML:
1
value_template: "{{ value.split(':')[1].split(' EUR/L')[0] }}"
Super, bedankt!!

• Paulus07
  • Niet online
Iemand enig idee hoe onderstaande is te fixen:

Ik had voorheen alles in de configuration yaml staan. Maar werd een zooitje dus alles langzaam beetje gaan verplaatsen naar packages. Echter bij 1 blijf ik een probleem houden.
Heb een losse yaml voor multiscraper om energie prijzen op te halen vanaf de eneco site.
Als ik ze los test om te kijken welke prijs ik terugkrijg (en als check om te kijken of ik niet in een verkeerde tabel/regel zit) klopt dit en komt dat overeen met de tabel op hun website.

Sensors etc zie ik ook terug in HA maar de value is nu dus "unavailable".
Vanuit de configuration.yaml haalt die wel de prijzen netjes op als ik het weer terug zet.
Maar wil het dus graag in die losse yaml hebben.

In de logs zie ik:
Package multiscrape contains invalid customize

Wat mis ik hier (of kijk ik blind overheen)?
Iemand een idee/suggestie?

De multiscrape.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
################################################
## Packages
homeassistant:

## Sensor
- resource: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
  scan_interval: 28800
  sensor:
    - unique_id: electricity_price_normal
      name: Electricity price normal
      select: "tbody > tr > td:nth-child(2)"
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      value_template: "{{ value.split('€')[1]|replace(',','.') }}"
    - unique_id: electricity_price_low
      name: Electricity price low
      select: "tbody > tr:nth-child(2) > td:nth-child(2)"
    - unique_id: electricity_price_high
      name: Electricity price high
      select: "tbody > tr:nth-child(3) > td:nth-child(2)"
    - unique_id: gas_price
      name: Gas price
      select: "tbody > tr:nth-child(4) > td:nth-child(2)"
      unit_of_measurement: "€/m³"
    - unique_id: energy_costs_general
      name: Energy costs general
      select: "tbody > tr:nth-child(5) > td:nth-child(2)"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Paulus07 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:15:
Iemand enig idee hoe onderstaande is te fixen:

Ik had voorheen alles in de configuration yaml staan. Maar werd een zooitje dus alles langzaam beetje gaan verplaatsen naar packages. Echter bij 1 blijf ik een probleem houden.
Heb een losse yaml voor multiscraper om energie prijzen op te halen vanaf de eneco site.
Als ik ze los test om te kijken welke prijs ik terugkrijg (en als check om te kijken of ik niet in een verkeerde tabel/regel zit) klopt dit en komt dat overeen met de tabel op hun website.

Sensors etc zie ik ook terug in HA maar de value is nu dus "unavailable".
Vanuit de configuration.yaml haalt die wel de prijzen netjes op als ik het weer terug zet.
Maar wil het dus graag in die losse yaml hebben.

In de logs zie ik:
Package multiscrape contains invalid customize

Wat mis ik hier (of kijk ik blind overheen)?
Iemand een idee/suggestie?

De multiscrape.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
## Packages
homeassistant:

## Sensor
- resource: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
  scan_interval: 28800
  sensor:
    - unique_id: electricity_price_normal
      name: Electricity price normal
      select: "tbody > tr > td:nth-child(2)"
    - unique_id: electricity_price_low
      name: Electricity price low
      select: "tbody > tr:nth-child(2) > td:nth-child(2)"
    - unique_id: electricity_price_high
      name: Electricity price high
      select: "tbody > tr:nth-child(3) > td:nth-child(2)"
    - unique_id: gas_price
      name: Gas price
      select: "tbody > tr:nth-child(4) > td:nth-child(2)"
      unit_of_measurement: "€/m³"
    - unique_id: energy_costs_general
      name: Energy costs general
      select: "tbody > tr:nth-child(5) > td:nth-child(2)"
Die homeassistant op regel 4 hoort daar niet

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Nu snap ik het niet meer. Ik heb onderstaande automation, hierbij zou ik verwachten dat die vandaag geen notificatie zou geven, maar dat doet hij toch

Dit is de status van de sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy_5iNmery46UM2O4OtQlae9PII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8irOCGQVfULS2TV12ebZMf4.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Buiten - Vuilcontainer morgen
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "19:00:00"
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.meerlanden_tomorrow
        state: None
action:
  - service: script.1701689443469
    data:
      who: johan_android
      title: Vuilcontainer buiten zetten
      message: Morgen word {{ states('sensor.meerlanden_tomorrow') }} opgehaald
mode: single

• Paulus07
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:19:
[...]

Die homeassistant op regel 4 hoort daar niet
Als ik die eruit laat krijg ik weer andere errors terug als:

code:
1
2
Configuration errors
Invalid config for 'homeassistant' at packages/multiscrape.yaml, line 9: expected a dictionary for dictionary value 'packages->multiscrape', got [{'resource': 'https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/', 'scan_interval': 28800, 'sensor': [{'unique_id': 'electricity_price_normal', 'name': 'Electricity price normal', 'select': 'tbody > tr > td:nth-child(2)', 'unit_of_measurement': '€/kWh', 'value_template': "{{ value.split('€')[1]|replace(',','.') }}"}, {'unique_id': 'electricity_price_low', 'name': 'Electricity price low', 'select': 'tbody > tr:nth-child(2) > td:nth-child(2)', 'unit_of_measurement': '€/kWh', 'value_template'...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
Paulus07 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:21:
[...]

Als ik die eruit laat krijg ik weer andere errors terug als:

code:
1
2
Configuration errors
Invalid config for 'homeassistant' at packages/multiscrape.yaml, line 9: expected a dictionary for dictionary value 'packages->multiscrape', got [{'resource': 'https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/', 'scan_interval': 28800, 'sensor': [{'unique_id': 'electricity_price_normal', 'name': 'Electricity price normal', 'select': 'tbody > tr > td:nth-child(2)', 'unit_of_measurement': '€/kWh', 'value_template': "{{ value.split('€')[1]|replace(',','.') }}"}, {'unique_id': 'electricity_price_low', 'name': 'Electricity price low', 'select': 'tbody > tr:nth-child(2) > td:nth-child(2)', 'unit_of_measurement': '€/kWh', 'value_template'...
Je begint nu direct met je multiscrape list maar HA heeft geen idee dat dit over de multiscrape integratie gaat. Je moet dus boven je lijst nog starten met multiscrape:

• Paulus07
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:25:
[...]

Je begint nu direct met je multiscrape list maar HA heeft geen idee dat dit over de multiscrape integratie gaat. Je moet dus boven je lijst nog starten met multiscrape:
Dank U (en ook @TheFes ) :) _/-\o_

Dom van me |:(
Heb ze nu weer in beeld.
Maar zo leren we weer elke dag wat bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@AWEF Dat is echt een parel! Je loopt tegen het perfecte voorbeeld aan waarom YAML soms onverwacht is. In programmeertermen, ik weet niet hoe bekend je ermee bent, heb je null waarden. Dat zijn waardes die men toewijst als iets niet toegewezen is. Natuurlijk kun je er dan ook 0 inzetten, maar dan verplicht je weer een getal. En wat nou als het echt nul is? Nou, daarom null dus.

Python gebruikt echter voor null None en laat dat nou precies de waarde zijn waar jij op checkt! Echter bedoel jij de tekst None, maar omdat de parser denkt dat je niets bedoeld, namelijk null, is het dus niet waar en krijg je de notificatie. Dit kun je gelukkig heel eenvoudig oplossen. Namelijk door tegen de parser te zeggen dat dit None moet zijn en niet None:

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:
    conditions:
        state: 'None'

Dit geldt overigens ook voor de waardes on, off, yes, no, true en false. En wellicht nog wel meer, maar die ken ik zo niet uit mijn hoofd :X.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
alex3305 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:41:
@AWEF Dat is echt een parel! Je loopt tegen het perfecte voorbeeld aan waarom YAML soms onverwacht is. In programmeertermen, ik weet niet hoe bekend je ermee bent, heb je null waarden. Dat zijn waardes die men toewijst als iets niet toegewezen is. Natuurlijk kun je er dan ook 0 inzetten, maar dan verplicht je weer een getal. En wat nou als het echt nul is? Nou, daarom null dus.

Python gebruikt echter voor null None en laat dat nou precies de waarde zijn waar jij op checkt! Echter bedoel jij de tekst None, maar omdat de parser denkt dat je niets bedoeld, namelijk null, is het dus niet waar en krijg je de notificatie. Dit kun je gelukkig heel eenvoudig oplossen. Namelijk door tegen de parser te zeggen dat dit None moet zijn en niet None:

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:
    conditions:
        state: 'None'

Dit geldt overigens ook voor de waardes on, off, yes, no, true en false. En wellicht nog wel meer, maar die ken ik zo niet uit mijn hoofd :X.
Heb het al gevonden, en het was dus simpeler / stommer dan ik dacht. Blijkbaar als je de automation handmatig runt (dus via de drie puntjes -> Run), dan lijkt die de conditie niet mee te nemen. Ik heb hem even laten triggeren op tijd (tijd even aangepast) en nu lijkt die wel te doen wat ik wil en dat zonder de code aan te passen door de enkele qoutes er omheen te zetten

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
AWEF schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:10:
Blijkbaar als je de automation handmatig runt (dus via de drie puntjes -> Run), dan lijkt die de conditie niet mee te nemen.
Klopt
Ik heb hem even laten triggeren op tijd (tijd even aangepast) en nu lijkt die wel te doen wat ik wil en dat zonder de code aan te passen door de enkele qoutes er omheen te zetten
Mooi! In ieder geval is er verschil tussen none en None, zie bijvoorbeeld:
  • state_attr('device_tracker.paulus', 'battery') will return the value of the attribute or None if it doesn’t exist.
  • is_state_attr('device_tracker.paulus', 'battery', 40) will test if the given entity attribute is the specified state (in this case, a numeric value). Note that the attribute can be None and you want to check if it is None, you need to use state_attr('sensor.my_sensor', 'attr') is none or state_attr('sensor.my_sensor', 'attr') == None (note the difference in the capitalization of none in both versions).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
verjager schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:32:
[...]

Klopt

[...]

Mooi! In ieder geval is er verschil tussen none en None, zie bijvoorbeeld:

[...]
Er is in Jinja geen verschil tussen none en None

Het python object is met hoofdletter, maar bij Jinja mag het ook met een kleine letter.
Dus variable == none is hetzelfde als variable == None
Echter als je variable is none gebruikt moet het met kleine letter omdat je dan een Jinja test gebruikt.

En ja, dat klopt niet helemaal met wat daar staat. Ik heb dat stukje zelf toegevoegd, maar ben niet helemaal volledig geweest

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

ThinkPad schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:48:
@hufkes Werkt hier nog prima, ik gebruik het ingebouwde 'Scrape' component van HASS. Via losse sensor kreeg ik ook niet aan de praat. Settings zijn bij mij als volgt (van een post ergens in dit topic meen ik):

Select*
Cascading Stylesheet:
1
.taxonomy-term-Euro95 > div:nth-child(2)

Index: 0

Value Template:
YAML:
1
{{ value.replace(',', '.')|regex_replace('[^.\d]', '') }}

Device class: balance
State class: measurement
Unit of measurement: EUR/L

TinQ is overigens vrij voorspelbaar: woensdag en zaterdag is het goedkoop en op zondag als er F1 is dan is hij op z'n goedkoopst (grafieken van aantal maanden bekeken).

@synoniem Dat lijkt mij een 3rd party, het is altijd maar de vraag hoe recent de data is die daar wordt aangeboden?
Thx, heel bijzonder maar diezelfde select werkt dus blijkbaar niet meer in de yaml maar wel in de scrape integratie..

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Gelukkig teruggedraaid door HA team:
https://www.home-assistan...login-page-functionality/

De functie opt-in maken heeft mijn voorkeur, maar dat is waarschijnlijk niet zo simpel te maken.

Gebruik zelf NGINX Proxy Manager en vraag me wel af wat ze bedoelen met misconfigured proxies. Want heb hetgeen ingesteld wat zij aangeven:

code:
1
2
3
4
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24  # You may also provide the subnet mask

En kreeg nog steeds de nieuwe experience als ik vanaf buiten naar mijn domeinnaam ging.

[ Voor 68% gewijzigd door BiG-GuY op 15-12-2023 08:50 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Gisteravond de vaatwasser aan proberen te laten gaan wanneer de stroomprijs het laagste was met behulp van de cheapest energy macro.

Helaas is het niet gelukt; ik heb onderstaande yaml code voor de time trigger en de automatisering voor het starten van de vaatwasser, klopt er iets niet of?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

template:
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", hours=2.5, include_tomorrow=true, start="23:00", end="05:30") }}
        device_class: timestamp
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", "tomorrow_valid") }}'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

alias: Vaatwasser starten obv time trigger met programma auto
description: vaatwasser starten op time trigger
trigger:
    at: sensor.start_vaatwasser
condition:
    entity_id: binary_sensor.013100394725001374_bsh_common_status_doorstate
    state: "off"
action:
  - type: turn_on
    device_id: 34932483975453a09d98f2f72f34bb5a
    entity_id: fda1033f9700c86434f1a56ab9a3231c
    domain: switch
  - device_id: 34932483975453a09d98f2f72f34bb5a
    domain: select
    entity_id: 30706f96034013715c3d51c8165df102
    type: select_option
    option: Dishcare.Dishwasher.Program.Auto2
    domain: button
    entity_id: 8d9f448e5ab460bc1669d5892950b127
    type: press

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:39:
Gisteravond de vaatwasser aan proberen te laten gaan wanneer de stroomprijs het laagste was met behulp van de cheapest energy macro.

Helaas is het niet gelukt; ik heb onderstaande yaml code voor de time trigger en de automatisering voor het starten van de vaatwasser, klopt er iets niet of?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

template:
  - trigger:
        at:
    sensor:
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", hours=2.5, include_tomorrow=true, start="23:00", end="05:30") }}
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", "tomorrow_valid") }}'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

alias: Vaatwasser starten obv time trigger met programma auto
description: vaatwasser starten op time trigger
trigger:
    at: sensor.start_vaatwasser
condition:
    entity_id: binary_sensor.013100394725001374_bsh_common_status_doorstate
action:
  - type: turn_on
    device_id: 34932483975453a09d98f2f72f34bb5a
    entity_id: fda1033f9700c86434f1a56ab9a3231c
    domain: switch
    domain: select
    entity_id: 30706f96034013715c3d51c8165df102
    type: select_option
    option: Dishcare.Dishwasher.Program.Auto2
    domain: button
    entity_id: 8d9f448e5ab460bc1669d5892950b127
    type: press
Eerste setje debug vragen:
  • Bestaat je template sensor?
  • Zo ja, wat is de state
  • Wanneer heb je hem aangemaakt? Was dat in ieder geval voor gisteren 21u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:49
Sinds een aantal weken gebruik ik de Nous A1Z in mijn HA. Ik dacht destijds iets in de trend van dat is handig om verbruik bij te houden!

Nu een paar weken later denk ik nog steeds dat het erg handig kan zijn. Maar ik zou graag willen dat er bijvoorbeeld op zondag om 23:00 gelogd word wat op dat moment het totaal verbruikte kWh is van een plug.

En dat is waar ik ben gelopen. Heeft iemand een idee hoe dit te doen is?

He who laughs last.. Thinks slowest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 22:29

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik gebruik onderstaande Automation om op basis van 1 bewegingsmelder afhankelijk van hoe donker het is buiten de lampen te bedienen.
Als het nog niet echt donker is gaan enkel de lampen onder de carport aan (groep in Z2M) en als het echt donker is gaat ook de lamp op ons erf (nickname dorpsplein) aan.
Na een bepaalde ingestelde tijd met een timer moeten de lampen weer uit gaan.

Nu heb ik af en toe 2 rare issues:
  1. Soms gaat de lamp 'dorpsplein' niet uit terwijl deze wel aan is.
  2. Soms als er kort na het uitgaan van de lampen er weer beweging wordt geconstateerd gaan de lampen niet aan.
Ik zie vast iets over het hoofd, maar ik kan het even niet vinden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
alias: Beweging - Carport Sensor - Carport & Dorpsplein
description: ""
trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 8c21161e530cbc9b45601ff013686cbf
    entity_id: binary_sensor.bewegingsensor_carport_occupancy
    domain: binary_sensor
    id: Beweging start
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: 8c21161e530cbc9b45601ff013686cbf
    entity_id: binary_sensor.bewegingsensor_carport_occupancy
    domain: binary_sensor
    id: Beweging stop
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.timer_carport
    id: Timer finished
    alias: Time Carport klaar
condition: []
action:
  - alias: Dorpsplein lamp aan met juiste brightness
    choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            entity_id: binary_sensor.donker_buiten
            state: "on"
            entity_id: binary_sensor.nacht
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: |
                {{ states('input_number.brightness_buiten_avond') | int }}
            target:
              entity_id: light.lamp_dorpsplein
      - conditions:
        sequence:
            data:
                {{ states('input_number.brightness_buiten_nacht') | int }}
            target:
  - alias: Carport lampen aan met juiste brightness
    choose:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.schemer_buiten
        sequence:
            data:
                {{ states('input_number.brightness_carport_schemer') | int }}
            target:
              entity_id: light.g_z2m_lampen_carport
      - conditions:
        sequence:
            data:
                {{ states('input_number.brightness_buiten_avond') | int }}
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
                {{ states('input_number.brightness_buiten_nacht') | int }}
            target:
  - alias: Timer start / stop afhandeling
    choose:
      - conditions:
            id:
              - Beweging stop
          - condition: or
            conditions:
              - condition: device
                type: is_on
                device_id: cdf025d7724cd63e1d6366f85954422c
                entity_id: db782dc1b3a0019ebc2f83266f03dca4
                domain: light
                device_id: a2c70b7a2b0539632581fc04dd3f41af
                entity_id: dfa2a500b215b4552ade77b6e4081478
        sequence:
          - service: timer.start
            data:
              duration: "{{ states('input_number.verlichting_buiten_seconden') }}"
            target:
              entity_id: timer.timer_carport
      - conditions:
            id: Timer finished
          - condition: or
            conditions:
                device_id: cdf025d7724cd63e1d6366f85954422c
                entity_id: db782dc1b3a0019ebc2f83266f03dca4
                device_id: a2c70b7a2b0539632581fc04dd3f41af
                entity_id: dfa2a500b215b4552ade77b6e4081478
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data:
              transition: |
                {{ states('input_number.transitietijd_lampen_buiten') | int }}
            target:
          - service: light.turn_off
            data:
              transition: |
                {{ states('input_number.transitietijd_lampen_buiten') | int }}
            target:

@TheFes Heb jij een id wat er mis is?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
Ik heb een sensor start vaatwasser; is dit de template sensor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI_-KCzWZ9oKkx7HYIKo1fUUEQg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wq6lOL6k3Sa77ZVq4LZZVnZt.jpg?f=user_large

State is uit; in de geschiedenis zie ik dat deze is 'uitgezet 'om 02:02 efgelopen nacht

Eea is aangemaakt voor 21:00 gisteravond,
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:14:
[...]

Eerste setje debug vragen:
  • Bestaat je template sensor?
  • Zo ja, wat is de state
  • Wanneer heb je hem aangemaakt? Was dat in ieder geval voor gisteren 21u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:49:
Ik heb een sensor start vaatwasser; is dit de template sensor?

[Afbeelding]

State is uit; in de geschiedenis zie ik dat deze is 'uitgezet 'om 02:02 efgelopen nacht

Eea is aangemaakt voor 21:00 gisteravond,

[...]
Die code moet in configuration.yaml, niet in een GUI binary sensor.
Ten eerste is het geen binary sensor, het is een sensor die een tijd weer moet geven, geen sensor die alleen "on" of "off" kan zijn.
Ten tweede ondersteunen template sensors in de GUI geen triggers, en die heb je hier nodig.

Verwijder deze sensor, en plak de code in configuration.yaml.
Dan zou je een sensor.start_vaatwasser moeten hebben die state Unknown heeft.

Vanaf 21:00 vanavond zou deze sensor een datetime string (bijvoorbeeld 2023-12-16T02:00:00+01:00) hebben, en dat wordt dan de tijd waarop je vaatwasser gaat starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 15:54
Hi, ik probeer een LEDBLE-039EFC (78:9C:E7:03:9E:FC) te koppelen in HA. maar krijg 'Cannot connect device' meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:57:
[...]

Die code moet in configuration.yaml, niet in een GUI binary sensor.
Ten eerste is het geen binary sensor, het is een sensor die een tijd weer moet geven, geen sensor die alleen "on" of "off" kan zijn.
Ten tweede ondersteunen template sensors in de GUI geen triggers, en die heb je hier nodig.

Verwijder deze sensor, en plak de code in configuration.yaml.
Dan zou je een sensor.start_vaatwasser moeten hebben die state Unknown heeft.

Vanaf 21:00 vanavond zou deze sensor een datetime string (bijvoorbeeld 2023-12-16T02:00:00+01:00) hebben, en dat wordt dan de tijd waarop je vaatwasser gaat starten.
Heb de code naar de configuration.yaml gekopieerd; maar ik kan de sensor.start_vaatwasser nog niet vinnden; komt die onder sensor entities te staan of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:36:
[...]

Heb de code naar de configuration.yaml gekopieerd; maar ik kan de sensor.start_vaatwasser nog niet vinnden; komt die onder sensor entities te staan of?
Je zou hem in developer tools > states moeten kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:41:
[...]

Je zou hem in developer tools > states moeten kunnen vinden
Hmmm, hier staat hij niet bij; HA opnieuw opgestart maar niet zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:44:
[...]

Hmmm, hier staat hij niet bij; HA opnieuw opgestart maar niet zichtbaar
kun je je configuration.yaml eens delen, waarschijnlijk is er ergens een yaml fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:50:
[...]

kun je je configuration.yaml eens delen, waarschijnlijk is er ergens een yaml fout
Bij deze; gevoeilge info ff vervangen door XXXXX

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142

homeassistant:
  customize: !include customize.yaml
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

light:
  - platform: group
    name: Eetkamer Lampen
    entities:
      - light.6_eetkamer
      - light.7_eetkamer
      - light.8_eetkamer
    name: Woonkamer Lampen
    entities:
      - light.1_woonkamer
      - light.2_woonkamer
      - light.3_woonkamer
      - light.4_woonkamer
      - light.5_woonkamer
      - light.schemerlamp_woonkamer
      - light.wall_cabinet
    name: Keuken Lampen
    entities:
      - light.9_keuken
      - light.10_keuken
      - light.11_keuken
      - light.12_keuken
      - light.13_keuken
    name: Lampen 1e verdieping
    entities:
      - light.9_keuken
      - light.10_keuken
      - light.11_keuken
      - light.12_keuken
      - light.13_keuken
      - light.1_woonkamer
      - light.2_woonkamer
      - light.3_woonkamer
      - light.4_woonkamer
      - light.5_woonkamer
      - light.6_eetkamer
      - light.7_eetkamer
      - light.8_eetkamer
      - light.wall_cabinet
    name: Master bedroom
    entities:
      - light.spots_master_bedroom
      - light.wall_cabinet
camera:
  - platform: ffmpeg
    name: Wyze Cam 1
    input: !secret wyzecam1
    input: rtsp://192.168.11.182:8554/voordeur
    name:  voordeur
sensor:
  - platform: time_date
    display_options:
      - 'time'
      - 'date'
      - 'date_time'
      - 'date_time_utc'
      - 'date_time_iso'
      - 'time_date'
      - 'time_utc'
      - 'beat'
 # Afvalinfo
  - platform: afvalinfo       # naam van de integratie, in dit geval dus afvalinfo               
    resources:     # De sensors voor alle afvalsoorten die jouw gemeente ondersteund. Verwijder de afvalsoorten die je gemeente niet heeft en/of die je niet weer wilt geven in HA
      - type: gft
        friendly_name: Groene bak
      - type: papier
        friendly_name: Karton en Papier
      - type: restafval
        friendly_name: Grijze bak
      - type: trash_type_today
        friendly_name: Afval voor vandaag
      - type: trash_type_tomorrow
        friendly_name: Afval voor morgen
    postcode: XXXXX          # Jouw postcode format: 1234AA
    streetnumber: XX          # Jouw huisnummer zonder toevoegingen
    streetnumbersuffix: ""    # Eventuele toevoegingen
    dateformat: "%a %d %b %Y" # Weergaveformaat van de datums. In dit geval: Wo 24 Dec 2021
    locale: "nl"              # De taal waarin afvalinfo zijn tekst in moet weergeven
# Maehroboter
mqtt: !include mqtt.yaml

template: !include templates.yaml

# SLIDE
slide:
  username: XXXXX@gmail.com
  password: XXXXX
  scan_interval: 300

# EBUSD
ebusd:
  host: 192.168.11.248
  circuit: "700"
  port: 3333

home_connect_alt:
  client_id:XXXXXXXXXXX
  client_secret:XXXXXXXXXXXXXX

packages:
  cheapest_hours: !include advanced_cheapest_hours.yaml

template:
  - trigger:
        at:
    sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:00:
[...]

Bij deze; gevoeilge info ff vervangen door XXXXX

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142

homeassistant:
  customize: !include customize.yaml
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

light:
    name: Eetkamer Lampen
    entities:
      - light.6_eetkamer
      - light.7_eetkamer
      - light.8_eetkamer
    name: Woonkamer Lampen
    entities:
      - light.1_woonkamer
      - light.2_woonkamer
      - light.3_woonkamer
      - light.4_woonkamer
      - light.5_woonkamer
      - light.wall_cabinet
    name: Keuken Lampen
    entities:
      - light.9_keuken
      - light.10_keuken
      - light.11_keuken
      - light.12_keuken
      - light.13_keuken
    name: Lampen 1e verdieping
    entities:
      - light.9_keuken
      - light.10_keuken
      - light.11_keuken
      - light.12_keuken
      - light.13_keuken
      - light.1_woonkamer
      - light.2_woonkamer
      - light.3_woonkamer
      - light.4_woonkamer
      - light.5_woonkamer
      - light.6_eetkamer
      - light.7_eetkamer
      - light.8_eetkamer
      - light.wall_cabinet
    name: Master bedroom
    entities:
      - light.spots_master_bedroom
      - light.wall_cabinet
camera:
    name: Wyze Cam 1
    input: !secret wyzecam1
    input: rtsp://192.168.11.182:8554/voordeur
    name:  voordeur
sensor:
  - platform: time_date
    display_options:
      - 'time'
      - 'date'
      - 'date_time'
      - 'date_time_utc'
      - 'date_time_iso'
      - 'time_date'
      - 'time_utc'
      - 'beat'
 # Afvalinfo
  - platform: afvalinfo       # naam van de integratie, in dit geval dus afvalinfo               
    resources:     # De sensors voor alle afvalsoorten die jouw gemeente ondersteund. Verwijder de afvalsoorten die je gemeente niet heeft en/of die je niet weer wilt geven in HA
      - type: gft
        friendly_name: Groene bak
      - type: papier
        friendly_name: Karton en Papier
      - type: restafval
        friendly_name: Grijze bak
      - type: trash_type_today
        friendly_name: Afval voor vandaag
      - type: trash_type_tomorrow
        friendly_name: Afval voor morgen
    postcode: XXXXX          # Jouw postcode format: 1234AA
    streetnumber: XX          # Jouw huisnummer zonder toevoegingen
    streetnumbersuffix: ""    # Eventuele toevoegingen
    dateformat: "%a %d %b %Y" # Weergaveformaat van de datums. In dit geval: Wo 24 Dec 2021
    locale: "nl"              # De taal waarin afvalinfo zijn tekst in moet weergeven
# Maehroboter
mqtt: !include mqtt.yaml

template: !include templates.yaml

# SLIDE
slide:
  username: XXXXX@gmail.com
  password: XXXXX
  scan_interval: 300

# EBUSD
ebusd:
  host: 192.168.11.248
  circuit: "700"
  port: 3333

home_connect_alt:
  client_id:XXXXXXXXXXX
  client_secret:XXXXXXXXXXXXXX

packages:
  cheapest_hours: !include advanced_cheapest_hours.yaml

template:
  - trigger:
        at:
    sensor:
Ah, je include al een template.yaml, dan moet je het daar zetten (zonder de template: regel, en met hetzelfde spatiegebruik als voor hetgeen als daar in staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:06:
[...]

Ah, je include al een template.yaml, dan moet je het daar zetten (zonder de template: regel, en met hetzelfde spatiegebruik als voor hetgeen als daar in staat)
Templates.yaml enn configuration.yaml aangepast; templates Yaml ziet er als volgt uit; was nog leeg dus hoop dat spatiering zo goed is...

maar zie de sensor nog niet....

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

- trigger:
        at:
    sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:15:
[...]

Templates.yaml enn configuration.yaml aangepast; templates Yaml ziet er als volgt uit; was nog leeg dus hoop dat spatiering zo goed is...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

- trigger:
        at:
    sensor:
Ook weer een herstart gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:24:
[...]

Ook weer een herstart gedaan?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:15:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

- trigger:
        at:
    sensor:
Je spaties staan niet goed. Inspringen is altijd met een veelvoud van 2 spaties. En spring ook niet in met meer dan 2 spaties ten opzichte van een niveau hoger.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
Swerfer schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:38:
[...]
Je spaties staan niet goed. Inspringen is altijd met een veelvoud van 2 spaties. En spring ook niet in met meer dan 2 spaties ten opzichte van een niveau hoger.
Code als volgt aangepast; opnieuw opgestart maar sensor nog niet zichtbaar; naam wordt toch start vaatwasser?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- trigger:
    at:
    sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:54:
[...]

Code als volgt aangepast; opnieuw opgestart maar sensor nog niet zichtbaar; naam wordt toch start vaatwasser?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- trigger:
    at:
    sensor:
Dan moet er iets in je log staan (Settings > System > Log)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:57:
[...]

Dan moet er iets in je log staan (Settings > System > Log)
Dit zie ik staan (maar even als plaatje; tekst is heel groot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mqym9t8VupLYRpcaT-3z3Wo6qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqcuMWjwykf8YE1cUphAoHjN.png?f=fotoalbum_large

Zou het ook nog kunnen zitten in de cheapest_energy_hours.jinja file in de custom_templates folder. Ik krijg eea niet goed binnen via HHACS?

[ Voor 10% gewijzigd door etmnidj1 op 15-12-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:54:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- trigger:
    at:
    sensor:
Je 'sensor' lijnt niet uit met je 'trigger'. Even je 'sensor:' 2 spaties naar links schuiven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- trigger:
    ...
  sensor:
        ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
Sicco92 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:10:
[...]

Je 'sensor' lijnt niet uit met je 'trigger'. Even je 'sensor:' 2 spaties naar links schuiven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- trigger:
    ...
  sensor:
        ...
Heb de spaties toegevoegd en herstart uitgevoerd maar zonder het gewenste effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
Het gekke is als ik de code invoer in de sjabloon editor ik de volgende output krijgt welke lijkt te kloppen:

- trigger:
at:
sensor:

2023-12-16T03:30:00+01:00

Zoek ik dan naar de verkeerde sensor??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:19:
[...]

Heb de spaties toegevoegd en herstart uitgevoerd maar zonder het gewenste effect...
Je moest geen spaties toevoegen, maar spaties weghalen.
Het woord trigger moet op dezelfde lijn staan als het woord sensor
sensor stond 2 spaties te veel naar rechts

De template editor checkt alleen de templates, niet de yaml

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 15-12-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:03:
[...]

Je moest geen spaties toevoegen, maar spaties weghalen.
Het woord trigger moet op dezelfde lijn staan als het woord sensor
sensor stond 2 spaties te veel naar rechts

De template editor checkt alleen de templates, niet de yaml
Sorry ben het ff kwijt... Zo goed of??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

trigger:
    at:
sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]

Whoa, daar zat gewoon een dag tussen..... Da's voor mij niet snel zat hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS-K9qid9IvObxIoT_pKHKdzXCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61xuVk1Zl4j6XapQwzLK3wbO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:37:
[...]

Sorry ben het ff kwijt... Zo goed of??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

trigger:
    at:
sensor:
neen

zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- trigger:
      at:
  sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:05:
[...]

neen

zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- trigger:
      at:
  sensor:
Jouw code gekopieerd; in mijn templates.yaml file gekopieerd en vervolgens geupload; helaas is de sensor start vaatwasser nog niet zichtbaar onder status by ontwikkelhulpmiddelen.... Wat doe ik toch verkeerd?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:18:
[...]

Jouw code gekopieerd; in mijn templates.yaml file gekopieerd en vervolgens geupload; helaas is de sensor start vaatwasser nog niet zichtbaar onder status by ontwikkelhulpmiddelen.... Wat doe ik toch verkeerd?? 8)7
Ik neem aan dat je opnieuw opgestart bedoeld ipv geupload?
Maar in dat geval, geen idee.
Het is wel zeker templates.yaml (en niet bijvoorbeeld template.yaml (zonder s))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:21:
[...]

Ik neem aan dat je opnieuw opgestart bedoeld ipv geupload?
Maar in dat geval, geen idee.
Het is wel zeker templates.yaml (en niet bijvoorbeeld template.yaml (zonder s))
Opnieuw opgestart nadat ik de file had aangepast , ik draai ha in dockerop mijn nas en upload de files naar een folder op mijn nas.

En de file name is templates.yaml…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:27:
[...]

Opnieuw opgestart nadat ik de file had aangepast , ik draai ha in dockerop mijn nas en upload de files naar een folder op mijn nas.

En de file name is templates.yaml…
Er zouden 3 opties moeten zijn volgens mij
  1. De sensor wordt geladen en werkt
  2. De sensor wordt geladen, maar werkt niet, dan zou er iets in je log moeten zijn
  3. De sensor wordt niet geladen (omdat je include niet klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:40:
[...]

Er zouden 3 opties moeten zijn volgens mij
  1. De sensor wordt geladen en werkt
  2. De sensor wordt geladen, maar werkt niet, dan zou er iets in je log moeten zijn
  3. De sensor wordt niet geladen (omdat je include niet klopt)
Ik heb nu de code direct in de configuration.yaml gekopieerd om dit te proberen; de include templates.yaml weg gehaald uit configuration.yaml, kijken of dit werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb iets zo simpels dat ik er gek van wordt. Ik heb de Nginx Proxy Manager geinstalleerd (addon) om eea te testen maar ik krijg de add-on niet gestart, melding dat poort 443 al in gebruik is.

Ik kan echter helemaal NIKS vinden wat poort 443 zou moeten gebruiken en er is ook geen actieve service die op poort 443 draait. Hoe kan ik er toch achter komen wat 443 in gebruik heeft?
Pagina: 1 ... 145 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.