Geen problemen hier.RedPas schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:50:
Nog iemand met ESPhome problemen?
Als ik in ESPhome kijk staan ze allemaal online. Klik ik op logs, dan opent het venster en laden de logs.
Daar zie ik correcte waarden, en ook dat ie verbonden is.
Maar er komt geen data door.
Sinds de december update heb ik bij één device dat één value af en toe wegvalt (naar "unavailable" gaat). Alle andere devices en alle andere values van dit ene device geven geen problemen. Het lost zichzelf op na een minuut ofzo. Ik heb er verder nog geen aandacht aan geschonken.RedPas schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:50:
Als ik in ESPhome kijk staan ze allemaal online. Klik ik op logs, dan opent het venster en laden de logs.
Hier ook geen problemen, in het ESPhome overzicht knipperen ze wel offline/online maar de data is wel altijd direct.
https://www.rouwette.com/
Een ESP, zeker makkelijk. Maar wat zijn het voor leds? Echt gewoon leds of pixels (adresseerbare ledjes)?peligro2k schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:26:
Ik zoek een simpele manier om een aantal kleine stukjes ledstrip aan te sturen via Home Assistant. De ledstrip werkt bijvoorbeeld op 5v. Ik dacht om een ESP8266 te gebruiken en hier dan bijvoorbeeld WLED op te zetten. Heeft iemand een beter/makkelijk idee? Ik wil het gebruiken voor in 3d geprinte lampen/lightboxes.
Indien het pixels zijn dan is WLED zeker een makkelijke manier. Als het gewoon ledjes zijn en je wilt PWM sturing kan WLED tegenwoordig ook maar zou Tasmota of ESPhome een logischere keuze zijn. Dan moet je zelf nog aan de gang met een (logic level) mosfet voor de sturing.
Dat vind ik nog steeds niet perse logisch. Naast dat een ESP8266 prima op 160MHz kan draaien moet je dat ook maar net nodig hebben. Voor beetje PWM of zelfs paar pixel gaat het prima. Kerstboom met 450 ledjes draait hier prima op een ESP8266 met WLED.Dwazer schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:58:
[...]
Neem om te beginnen sowieso een ESP32 daarvoor, dat is een dualcore tot 240MHz en die 8266 is een "single" core tot 80MHz
Espressif heeft de ESP32 dan ook niet in de markt gezet als replacement maar als uitbreiding waar meer power en bluetooth nodig zijn. Dus dienst kunnen doen als BT gateway kan wel een reden zijn. Anders voldoet een ESP8266 ook, deze zijn ook nog steeds goedkoper dan een ESP32.
Korte vraag, ik heb de volgende droger: uitvoering: Siemens WT43W3G1NL
Ik wil de droger aansluiten op de Shelly Plus Plug S (max 12ampere) aansluiten. Dit kan veilig?
12 Ampere = 2760 watt en nu staat de droger aan en het verbruik is +-600 watt
Ik wil de droger aansluiten op de Shelly Plus Plug S (max 12ampere) aansluiten. Dit kan veilig?
12 Ampere = 2760 watt en nu staat de droger aan en het verbruik is +-600 watt
[ Voor 13% gewijzigd door Isane op 11-12-2023 11:26 ]
@Isane Makkelijk, dat is een warmtepomp droger, die vragen niet veel. Ik zie hier maximaal 500W ofwel maar een kwart van wat een wasmachine doet.
Thnx, het is belangrijk dat ik niet de 12 ampere (dus de 2760 watt) overschrijdt bij de shelly plug?Septillion schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:27:
@Isane Makkelijk, dat is een warmtepomp droger, die vragen niet veel. Ik zie hier maximaal 500W ofwel maar een kwart van wat een wasmachine doet
Had ik vorige week ook. Vanalles geprobeerd, web_server werkte ook van alle apparaten, OTA update gedaan via de webinterface werkte ook maar de ESPHome integratie gaf geen waardes weer. Lampen en schakelaars bleven op Niet beschikbaar staan.RedPas schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:50:
Toen ik mijn routers (beide, 1 router en 1 router die als AP ingesteld staat) uit en aan zette werkte alles daarna weer vlekkeloos
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Dat is inderdaad belangrijk. Maar een warmtepomp droger blijft daar veeeeeer onder.Isane schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:38:
[...]
Thnx, het is belangrijk dat ik niet de 12 ampere (dus de 2760 watt) overschrijdt bij de shelly plug?
@Isane @Septillion Wel kan de inductieve belasting van de motor van de droger de smart plug wel beschadigen. De schakelaar kan dan stoppen met werken. Beide met de nadruk op kan. Dat is namelijk enorm afhankelijk van het apparaat. Dit staat als het goed is ook in de handleiding.
Ik heb een tijdje mijn toiletventilator (eigenlijk ook een motor en dus ook inductief) geschakeld met een Aqara Single Switch Module T1 (No neutral) en die overleed binnen het jaar. De schakeling werkte daardoor niet meer goed waardoor de schakelaar zichzelf met enige regelmaat ging inschakelen
. Inmiddels heb ik deze vervangen door een Sonoff ZBMini-L en dat werkt nu sinds mei (afkloppen). De ventilator is ver binnen de aangegeven maximale belasting van de fabrikant met een maximaal vermogen van 19W en toch kon het door de inductieve belasting stuk gaan.
Aan de andere kant heeft mijn Fibaro Wall Plug het jaren goed gedaan met mijn wasdroogcombinatie. Dus het kan ook goed gaan/
Ik heb een tijdje mijn toiletventilator (eigenlijk ook een motor en dus ook inductief) geschakeld met een Aqara Single Switch Module T1 (No neutral) en die overleed binnen het jaar. De schakeling werkte daardoor niet meer goed waardoor de schakelaar zichzelf met enige regelmaat ging inschakelen

Aan de andere kant heeft mijn Fibaro Wall Plug het jaren goed gedaan met mijn wasdroogcombinatie. Dus het kan ook goed gaan/
Waarschijnlijk weet 1 van de template deskundigen hier wel wat ik verkeerd doe met dit template:
Deze wil ik gebruiken als trigger voor het instellen van de ventilator modus van mijn airco. Het doel is om deze in stille modus te zetten als de ingestelde temperatuur bereikt is. Als ik deze code in de ontwikkelhulp test krijg ik wel een false of true, maar deze veranderd niet op het moment dat ik de temperatuur anders in stel. Wat doe ik verkeerd?
YAML:
1
| {{(state_attr('climate.slaapkamer_airco','temperature')|float(2) > 'sensor.slaapkamer_temperatuur'|float(2) )}} |
Deze wil ik gebruiken als trigger voor het instellen van de ventilator modus van mijn airco. Het doel is om deze in stille modus te zetten als de ingestelde temperatuur bereikt is. Als ik deze code in de ontwikkelhulp test krijg ik wel een false of true, maar deze veranderd niet op het moment dat ik de temperatuur anders in stel. Wat doe ik verkeerd?
@IKKE86 Je moet van die tweede sensor ook even de temperatuur ophalen 
Even wat spaties / newlines toevoegen kan soms wonderen doen
code:
1
2
3
4
5
| {{ (state_attr('climate.slaapkamer_airco', 'temperature') | float(2)) > (states('sensor.slaapkamer_temperatuur') | float(2)) }} |

Zo werkt het inderdaad wel, bedankt!alex3305 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:39:
@IKKE86 Je moet van die tweede sensor ook even de temperatuur ophalen
code:
1 2 3 4 5 {{ (state_attr('climate.slaapkamer_airco', 'temperature') | float(2)) > (states('sensor.slaapkamer_temperatuur') | float(2)) }}
Gebruik Deconz. Maar heb gekeken en hij is gekoppeld aan een coördinator die er pal naast hangt. Heb natuurlijk net weer de batterijen vervangen, dus weet niet waar die verbonden mee was de vorige keer maar gezien het al de 4e keer is verwacht ik dat dit niet het probleem 3x kon zijn.alex3305 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
@belly89 Mits je Zigbee2MQTT gebruikt zou je het apparaat kunnen ontkoppelen ((force) remove) van de coordinator en opnieuw kunnen koppelen via een ander apparaat. Het kan namelijk zijn dat de schakelaar nét de coordinator kan bereiken en dat dat enorm veel stroom kost. Als je de koppeling dan verplicht via een schakelpunt legt, bijvoorbeeld een lamp, dan kan het dat probleem oplossen.
Hier had ik zelf ook last van met een aantal Hue Dimmer Switches in huis. Een daarvan vrat werkelijk waar batterijen, 2 per maand. Opnieuw gekoppeld via de dichtstbijzijnde lamp en de batterij gaat nu alweer 9 maanden mee
.
@alex3305 Je keyword is schakelen
En weet je zeker dat het een inductieve last was en ze er niet juist een aardig ontstoringscondensator hebben gehangen? Want de pluggen zijn meer gevoelig voor capacitieve vermogens dan voor inductieve. En ergste wat dan gebeurd is dat de contacten blijven plakken. Dus hij schakelde dan niet zichzelf in, hij ging gewoon niet meer uit.
Dus nee, om de motor maak ik me ook geen zorgen. Eerder TV-voedingen, laptop laders, PS/Xbox etc. Die zijn in de regel veel heftiger. Maar wat exact te veel is kan je dus alleen maar gokken.
Dus nee, om de motor maak ik me ook geen zorgen. Eerder TV-voedingen, laptop laders, PS/Xbox etc. Die zijn in de regel veel heftiger. Maar wat exact te veel is kan je dus alleen maar gokken.
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 11-12-2023 14:35 ]
@IKKE86 Die 2 in je float(2) doet denk ik wel wat anders dan je verwacht. Dat is namelijk niet het aantal decimalen maar de standaard waarde indien een omzetting naar float niet mogelijk is. Hiermee kan je dus regelen wat er moet gebeuren als een van de twee sensoren niet beschikbaar is.
Even er van uitgaande dat je tempertauur in je slaapkamer standaard wel wat meer dan 2 graden is zal je statement dus altijd false geven als climate.slaapkamer_airco niet beschikbaar is en juist true als sensor.slaapkamer_temperatuur niet beschikbaar is.
Met maken van een automation dus wel handig om even na te gaan of deze nog wenselijk reageert als een state niet beschikbaar is.
Even er van uitgaande dat je tempertauur in je slaapkamer standaard wel wat meer dan 2 graden is zal je statement dus altijd false geven als climate.slaapkamer_airco niet beschikbaar is en juist true als sensor.slaapkamer_temperatuur niet beschikbaar is.
Met maken van een automation dus wel handig om even na te gaan of deze nog wenselijk reageert als een state niet beschikbaar is.
Dag iedereen,
Ik ben op zoek naar 'tuinspots' RGBW die werken via HomeAssistant..
Er is voeding voorzien voor deze spots (230VAC).
het aan en uitzetten / kleur in stellen zal dus via een draadloos signaal moeten gebeuren.
Via welk protocol doet er niet toe, het enige wat voorlopig voorzien is, is WIFI maar RGBW tuinspots op wifi heb ik nog niet gevonden.. (meestal een wifi bridge die er tussen zit).
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met RGBW tuinspots, welke jullie aanraden en welke bridge (aangezien ik niet zonder al kunnen waarschijnlijk) best te gebruiken .
het aan en uitzetten / kleur in stellen zal dus via een draadloos signaal moeten gebeuren.
Via welk protocol doet er niet toe, het enige wat voorlopig voorzien is, is WIFI maar RGBW tuinspots op wifi heb ik nog niet gevonden.. (meestal een wifi bridge die er tussen zit).
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met RGBW tuinspots, welke jullie aanraden en welke bridge (aangezien ik niet zonder al kunnen waarschijnlijk) best te gebruiken .
Daar was ik al een beetje bang voor

Verder geen idee, jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ikEn weet je zeker dat het een inductieve last was en ze er niet juist een aardig ontstoringscondensator hebben gehangen? Want de pluggen zijn meer gevoelig voor capacitieve vermogens dan voor inductieve. En ergste wat dan gebeurd is dat de contacten blijven plakken. Dus hij schakelde dan niet zichzelf in, hij ging gewoon niet meer uit.
Goed punt, maar ik heb geen idee wat nu dan slim is om te doen. Mijn hele doel was een template trigger die aan ging op het moment dat de ingestelde temperatuur bereikt of lager was, dat leek me niet zo heel lastigSeptillion schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:41:
@IKKE86 Die 2 in je float(2) doet denk ik wel wat anders dan je verwacht. Dat is namelijk niet het aantal decimalen maar de standaard waarde indien een omzetting naar float niet mogelijk is. Hiermee kan je dus regelen wat er moet gebeuren als een van de twee sensoren niet beschikbaar is.
edit:
Deze lijkt te doen wat ik wil, is deze goed?
YAML:
1
| {{ (state_attr('climate.slaapkamer_airco', 'temperature') | int | round (2)) < (states('sensor.slaapkamer_temperatuur') | int | round (2)) }} |
[ Voor 10% gewijzigd door IKKE86 op 11-12-2023 15:32 ]
"zichzelf constant inschakelde" lees ik als "ik zet hem uit en dan zette de Aqara zich weer aan" maar waarschijnlijk ging hij überhaupt niet uit en zei de Aqara gewoon dat hij uit was.alex3305 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:04:
Wat er gebeurde is dat de Aqara zichzelf constant inschakelde, ook al zette ik deze uit. Mja, nu met de Sonoff nog geen last van gelukkig.
Ofwel, de Aqara bekrachtigde het relais niet meer (dus denkt ook dat hij uit is) maar de contacten zitten mechanisch vast dus willen niet meer los (zonder een goeie tik).
Denk dat je ook hetzelfde bedoelde maar klinkt zo naar mijn idee een beetje verwarrend
@IKKE86 Als je er een int van maakt dan heeft afronden op twee decimalen ook geen zin meer 
Maar je probleem bestaat uit drie delen:
Eerst het makkelijkste, waarom zou je de sensorwaardes afronden?
Bij het omzetten van een state naar een float (maar ook naar een int) moet je afvangen wat er gebeurd als deze state op dat moment geen geldige waarde heeft. Dit kan je doen door hem een standaard waarde te geven indien een error of door het vooraf te checken. Doe je dit niet, dan zal HA er een error voor in de log zetten. Denk er hierbij ook aan dat een waarde tijdens het opstarten nog niet altijd direct beschikbaar is. Maar wat je vervolgens als standaard waarde gebruikt zal HA verder niet uitmaken.
Maar dan komt om de hoek kijken, wat wil jij dat er gebeurd als er geen waarde van een van de twee is? Een makkelijk antwoord zou kunnen zijn "ik wil dan gewoon niet triggeren". Dan zou je dat mee kunnen nemen als:
Maar dit zorgt er alleen voor dat deze automation niet triggert. Of dit ongewenste gevolgen heeft voor acties (bijvoorbeeld dat de airco aan blijft staan ofzo) zal je zelf nog af moeten vangen als dit niet gewenst is.
Maar je probleem bestaat uit drie delen:
Eerst het makkelijkste, waarom zou je de sensorwaardes afronden?
Bij het omzetten van een state naar een float (maar ook naar een int) moet je afvangen wat er gebeurd als deze state op dat moment geen geldige waarde heeft. Dit kan je doen door hem een standaard waarde te geven indien een error of door het vooraf te checken. Doe je dit niet, dan zal HA er een error voor in de log zetten. Denk er hierbij ook aan dat een waarde tijdens het opstarten nog niet altijd direct beschikbaar is. Maar wat je vervolgens als standaard waarde gebruikt zal HA verder niet uitmaken.
Maar dan komt om de hoek kijken, wat wil jij dat er gebeurd als er geen waarde van een van de twee is? Een makkelijk antwoord zou kunnen zijn "ik wil dan gewoon niet triggeren". Dan zou je dat mee kunnen nemen als:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
| {% set a = 'climate.slaapkamer_airco' -%} {% set b = 'sensor.slaapkamer_temperatuur' -%} {{ state_attr(a, 'temperature') is not none and has_value(b) and state_attr(a, 'temperature') |float(0) > states(b) |float(0)) }} |
Maar dit zorgt er alleen voor dat deze automation niet triggert. Of dit ongewenste gevolgen heeft voor acties (bijvoorbeeld dat de airco aan blijft staan ofzo) zal je zelf nog af moeten vangen als dit niet gewenst is.
Gledopto heeft RGB + WW/CW. Bijvoorbeeld dit model. Maar merken als Hue en INNR hebben ze ook.thomke schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:52:
Andere optie is een goed buitenarmatuur nemen en daar zelf een RGBW spotje (bv. op basis van Zigbee) in plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-12-2023 16:19 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit kan ik aanraden. Heb zelf ook gewoon losse IP65 prikspot armaturen gekocht en daar GU10 Ikea Tradfri spotjes ingezet. Werkt prima, zolang je een dekkend zigbee bereik hebt natuurlijk.Gizz schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:16:
[...]
Andere optie is een goed buitenarmatuur nemen en daar zelf een RGBW spotje (bv. op basis van Zigbee) in plaatsen.
@Thomox Je zou een template sensor kunnen overwegen.
Die geeft dan het percentage terug of 0 wanneer de ventilator uitstaat.
code:
1
| {{ iif(is_state('fan.ventilator', 'on'), state_attr('fan.ventilator', 'percentage'), 0) | int(0) }} |
@Septillion Ik denk ook dat wij inderdaad hetzelfde bedoelen. Ik hoorde het relais echter nog wel tikken, dus ik had het idee dat er nog wel ergens leven in zat. Maar zoals ik al zei, jij weet er zeker en vast meer vanaf dan mij
.
alex3305 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:27:
@Thomox Je zou een template sensor kunnen overwegen.
code:
1 {{ iif(is_state('fan.ventilator', 'on'), state_attr('fan.ventilator', 'percentage'), 0) | int(0) }}
Django/Jinja:
1
| {{ state_attr('fan.ventilator', 'percentage') | default(0, true) }} |
er is op github van HA inmiddels een hele discussie geweest over de onveiligheid van het nieuwe loginscherm
https://github.com/home-assistant/core/issues/105226
dat topic is gesloten door HA en er wordt helemaal niet gekeken naar de veiligheid.
dat topic is gesloten door HA en er wordt helemaal niet gekeken naar de veiligheid.
Raar verhaal. Vooral nadat dit jaar zelfs nog twee partijen (zowel het bedrijf dat ze zelf hebben ingehuurd voor een security audit als een onafhankelijke audit door GitHub (security) personeel (willekeurig aangedragen door het team) hebben gewezen op soortgelijke veiligheidsproblemen met de login pagina.commentator schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:50:
er is op github van HA inmiddels een hele discussie geweest over de onveiligheid van het nieuwe loginscherm
Had zelf wel gelezen van die wijziging m.b.t. afwijkende login pagina op LAN. Maar dat de detectie van LAN vervolgens faalt (door geen rekening te houden met reverse proxies die met een private / LAN ip verbindt) is wel een enorme faal.
Nu kan ik mij wel nog enigszins vinden in het sluiten van het GitHub issue. Maar dan wel omwille van het feit dat security issues niet publiekelijk gemeld moeten worden. Niet omwille van "feature requests horen op het forum" zoals Frenck nu gedaan heeft. Want in essentie is en blijft het een beveiligingslek.
de vraag is uberhaupt al wil je iedereen die op je netwerk zit tonen wie er in HA mag?
Ik zit daar inderdaad niet op te wachten dus stel de update nog maar even uit. In de hoop dat het bij een volgende punt release het optioneel is.commentator schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:03:
de vraag is uberhaupt al wil je iedereen die op je netwerk zit tonen wie er in HA mag?
Ik heb hier 4 GU10 van innr, en dan in een grondspots. Protocol is Zigbee op een sonoff dongle. Nu via Zigbee2MQTT en daarvoor via deconz met de conbee II. Werkt perfekt. Maar wellicht zijn er merken waar de kleuren intenser zijn. Deze voldoen hier iig prima.thomke schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:52:
Dag iedereen,
Op zich vind ik dat niet zo'n probleem. Voor heel veel zaken in je netwerk zou je iedereen die je er mee laat verbinden volledig moeten vertrouwen. Maar in het kader van aanpasbaarheid was gewoon een setting wel zo aardig geweest.commentator schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:03:
Maar voor mijn beeldvorming, gebeurd dit nu ook met de populaire NGINX addon? Of kijkt HA ook naar de trusted proxies? Zo ja, dan zou dat lijkt me ook een oplossing (voor nu) voor anderen.
Wat is er mis met deze automation, ik krijg het maar niet goed, zelfs chatgpt heeft opties gegeven maar het lijkt maar niet te werken
Ik had ook eerst een wildcar gebruikt, maar dat mag blijkbaar ook niet.
Automation with alias 'Update Home Assistant beschikbaar' failed to setup triggers and has been disabled: Entity * is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['entity_id']. Got None
Ook de hacs automation werkt niet
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - alias: Update Home Assistant beschikbaar trigger: platform: state entity_id: '*' condition: condition: template value_template: "{{ trigger.to_state and 'on' == trigger.to_state.state and 'update' in trigger.to_state.name }}" action: - service: notify.notify data: message: "Home Assistant heeft updates klaar." |
Automation with alias 'Update Home Assistant beschikbaar' failed to setup triggers and has been disabled: Entity * is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['entity_id']. Got None
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - alias: Maak notificatie wanneer er updates zijn in HACS trigger: platform: state entity_id: sensor.hacs condition: - condition: template value_template: "{{ states(trigger.entity_id) != 'unknown'}}" - condition: template value_template: "{{ (states(trigger.entity_id) | float) != 0}}" action: service: persistent_notification.create data: title: Updates beschikbaar in HACS message: >- {% for repo in state_attr(trigger.entity_id, 'repositories') %} **{{ repo.display_name }}** _{{ repo["installed_version"] }}_ -> _{{ repo["available_version"] }}_ {% endfor %} |
ChatGPT geeft onzin als je hem om HA code vraagt. Dat blijkt maar weer.skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:44:
Wat is er mis met deze automation, ik krijg het maar niet goed, zelfs chatgpt heeft opties gegeven maar het lijkt maar niet te werken
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - alias: Update Home Assistant beschikbaar trigger: platform: state entity_id: '*' condition: condition: template value_template: "{{ trigger.to_state and 'on' == trigger.to_state.state and 'update' in trigger.to_state.name }}" action: - service: notify.notify data: message: "Home Assistant heeft updates klaar."
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - alias: Maak notificatie wanneer er updates zijn in HACS trigger: platform: state entity_id: sensor.hacs condition: - condition: template value_template: "{{ states(trigger.entity_id) != 'unknown'}}" - condition: template value_template: "{{ (states(trigger.entity_id) | float) != 0}}" action: service: persistent_notification.create data: title: Updates beschikbaar in HACS message: >- {% for repo in state_attr(trigger.entity_id, 'repositories') %} **{{ repo.display_name }}** _{{ repo["installed_version"] }}_ -> _{{ repo["available_version"] }}_ {% endfor %}
Gebruik je Home Assistant OS? Zo ja, dan is er gewoon een update entity voor Home Assistant Core. Trigger daarop met een state trigger dat die naar "on" gaat, en je bent er.
Heb je voor de HACS notification ook die sensor.hacs aangemaakt?
Weet je zeker dat de entity wel gelogd wordt (in recorder)? Want als deze niet gelogd wordt dan krijg je pas een history grafiekje op het moment dat de waarde wijzigt.Thomox schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:10:
Weet iemand of ik het percentage van een fan gemakkelijk kan uitlezen/plotten?
Ik stuur een fan aan middels een service, je kunt dan een percentage insturen naar een esphome device. Ik kan alleen de huidige waarde inzien en nergens de historie. Hoe werkt zoiets?
[Afbeelding]
André Huisman (www.new-line.nl)
@HuismAndré Attributen worden niet gelogd
Dus als je dat wel wilt zal je er een sensor voor moeten maken.
Hoe kun je aan dat plaatje zien dat het hier om een attribute gaat en niet om een entity?Septillion schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:55:
@HuismAndré Attributen worden niet gelogdDus als je dat wel wilt zal je er een sensor voor moeten maken.
André Huisman (www.new-line.nl)
Lokaal netwerk vind ik ook geen probleem voor een thuisnetwerk.Septillion schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:24:
[...]
Op zich vind ik dat niet zo'n probleem. Voor heel veel zaken in je netwerk zou je iedereen die je er mee laat verbinden volledig moeten vertrouwen. Maar in het kader van aanpasbaarheid was gewoon een setting wel zo aardig geweest.
Maar voor mijn beeldvorming, gebeurd dit nu ook met de populaire NGINX addon? Of kijkt HA ook naar de trusted proxies? Zo ja, dan zou dat lijkt me ook een oplossing (voor nu) voor anderen.
Het probleem is dat door een Reverse Proxy zoals de NGINX add-on je via een ‘lokaal’ IP bij Home Assistant uitkomt. Die behandeld dat dus alsof je vanaf LAN komt.
Heel fijn dat als nu een willekeurig iemand naar mijn publieke domein gaat, ziet welke gebruikers op mijn HA omgeving actief zijn, inclusief de foto.

Iemand enig idee of je dit kan fixen in de configuratie van Home Assistant dat hij verkeer vanaf de reverse proxy anders ziet? En waar kan ik dit wel melden? Het gaat hier niet zozeer om veiligheid, maar ook om privacy…
Ja lijkt niet zo goed te werken chatgptTheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:51:
[...]
ChatGPT geeft onzin als je hem om HA code vraagt. Dat blijkt maar weer.
Gebruik je Home Assistant OS? Zo ja, dan is er gewoon een update entity voor Home Assistant Core. Trigger daarop met een state trigger dat die naar "on" gaat, en je bent er.
Heb je voor de HACS notification ook die sensor.hacs aangemaakt?
Ik heb de eerste nu aangepast, zal wel werken nu
Ivm hacs, die sensor heb ik ja.
Zijn er hier nog mensen die een combinatie van Wi-Fi en Companion App (GPS) gebruiken om te bepalen of iemand thuis of weg is?
Ik heb de UniFi Network integratie opgezet, en device_trackers toegevoegd van onze Smartphones.
Maar ik zie dat er een optie "Time in seconds from last seen until considered away" waarvan ik niet echt weet op hoeveel seconden ik die moet zetten.
Hoe hebben jullie dit opgezet?
Ik heb de UniFi Network integratie opgezet, en device_trackers toegevoegd van onze Smartphones.
Maar ik zie dat er een optie "Time in seconds from last seen until considered away" waarvan ik niet echt weet op hoeveel seconden ik die moet zetten.
Omdat het een fan entiteit is (of een ander standaard entiteit) en die percentage altijd alleen als attribute hebben.HuismAndré schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:00:
[...]
Hoe kun je aan dat plaatje zien dat het hier om een attribute gaat en niet om een entity?
Ik gebruik die.dotcom87 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:19:
Zijn er hier nog mensen die een combinatie van Wi-Fi en Companion App (GPS) gebruiken om te bepalen of iemand thuis of weg is?
Ik heb die setting/optie niet aangepast of gebruik die niet.
Oke, en hoe test je of die automation werkt?skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:13:
[...]
Ja lijkt niet zo goed te werken chatgpt
Ik heb de eerste nu aangepast, zal wel werken nu
Ivm hacs, die sensor heb ik ja.
@BiG-GuY Ik snap je probleem, ik snap alleen niet hoe HA zo'n grote oversight heeft gemaakt. Immers is de NGINX addon een standaard HA addon een weten ze dat hij veel gebruikt wordt.
Zoals ik al aangaf, dat zou naar mijn idee dus makkelijk opgelost kunnen worden door de gebruikers ook niet te tonen aan IP's in de trusted proxy lijst.
Naast dus dat ik het niet meer dan normaal zou vinden als dit een setting zou zijn.
Zoals ik al aangaf, dat zou naar mijn idee dus makkelijk opgelost kunnen worden door de gebruikers ook niet te tonen aan IP's in de trusted proxy lijst.
Naast dus dat ik het niet meer dan normaal zou vinden als dit een setting zou zijn.
Eerlijk, eigenlijk niet, ik krijg gewoon nooit iets zichtbaar wanneer er een hacs update is.TheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:23:
[...]
Oke, en hoe test je of die automation werkt?
Maar vroeger wel dacht ik
Dan zou je in de traces moeten kunnen zien waar het fout gaat.skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:26:
[...]
Eerlijk, eigenlijk niet, ik krijg gewoon nooit iets zichtbaar wanneer er een hacs update is.
Maar vroeger wel dacht ik
Deze blueprint, die ik volgens mij van het HA forum heb gehaald, werkt goed:skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:44:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - alias: Update Home Assistant beschikbaar trigger: platform: state entity_id: '*' condition: condition: template value_template: "{{ trigger.to_state and 'on' == trigger.to_state.state and 'update' in trigger.to_state.name }}" action: - service: notify.notify data: message: "Home Assistant heeft updates klaar."
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - alias: Maak notificatie wanneer er updates zijn in HACS trigger: platform: state entity_id: sensor.hacs condition: - condition: template value_template: "{{ states(trigger.entity_id) != 'unknown'}}" - condition: template value_template: "{{ (states(trigger.entity_id) | float) != 0}}" action: service: persistent_notification.create data: title: Updates beschikbaar in HACS message: >- {% for repo in state_attr(trigger.entity_id, 'repositories') %} **{{ repo.display_name }}** _{{ repo["installed_version"] }}_ -> _{{ repo["available_version"] }}_ {% endfor %}
https://my.home-assistant...293e8b98cba2c9ee932527dea
Howly, serieuze automationoohh schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:39:
[...]
Deze blueprint, die ik volgens mij van het HA forum heb gehaald, werkt goed:
https://my.home-assistant...293e8b98cba2c9ee932527dea
Zoiets?skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:44:
YAML:
YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| alias: "HOME ASSISTANT: Updates" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - update.home_assistant_operating_system_update id: HA OS update to: "on" from: "off" - platform: state entity_id: - update.home_assistant_core_update id: HA Core Update from: "off" to: "on" condition: [] action: - if: - condition: trigger id: - HA OS update then: - service: notify.mobile_app data: message: Er is een update voor Home Assistant OS title: Update - if: - condition: trigger id: - HA Core Update then: - service: notify.mobile_app data: message: Er is een update voor Home Assistant Core title: Update mode: single |
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Die van jou is nog beter dan de mijne, ff overnemenCAP-Team schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:56:
[...]
Zoiets?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 alias: "HOME ASSISTANT: Updates" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - update.home_assistant_operating_system_update id: HA OS update to: "on" from: "off" - platform: state entity_id: - update.home_assistant_core_update id: HA Core Update from: "off" to: "on" condition: [] action: - if: - condition: trigger id: - HA OS update then: - service: notify.mobile_app data: message: Er is een update voor Home Assistant OS title: Update - if: - condition: trigger id: - HA Core Update then: - service: notify.mobile_app data: message: Er is een update voor Home Assistant Core title: Update mode: single
Merci !
@skank @CAP-Team
Hier is eventueel de mijne, met actionable notification met link naar de release notes en update knop (wel gemaakt voor Android)
https://github.com/TheFes...ification_ha_version.yaml
Hier is eventueel de mijne, met actionable notification met link naar de release notes en update knop (wel gemaakt voor Android)
https://github.com/TheFes...ification_ha_version.yaml
Vraag, ik heb HA in docker draaien met HACS ondertussen (dank voor de tips) vanwege de Mitsubishi WF-RAC integratie.
Nu heb ik recent aan de stroom gewerkt thuis waardoor alles er af lag. Dus de wifi, de raspberry pi en de rest van het huis.
Na het opnieuw opstarten mits Home Assistant de airco's en zijn ze niet meer terug te vinden dan wel aan te sturen. Er zit dan niets anders op de airco's te verwijderen uit HA en opnieuw toe te voegen. Dit werkt tot dat de stroom er natuurlijk weer af gaat.
De airco's wifi modules heb ik ondertussen allemaal een fixed IP gegeven, maar dit lost het probleem niet op. Heeft er iemand nog tips, suggesties? Anders lopen mijn automations na iedere reboot dus niet meer.
Nu heb ik recent aan de stroom gewerkt thuis waardoor alles er af lag. Dus de wifi, de raspberry pi en de rest van het huis.
Na het opnieuw opstarten mits Home Assistant de airco's en zijn ze niet meer terug te vinden dan wel aan te sturen. Er zit dan niets anders op de airco's te verwijderen uit HA en opnieuw toe te voegen. Dit werkt tot dat de stroom er natuurlijk weer af gaat.
De airco's wifi modules heb ik ondertussen allemaal een fixed IP gegeven, maar dit lost het probleem niet op. Heeft er iemand nog tips, suggesties? Anders lopen mijn automations na iedere reboot dus niet meer.
Hier geen problemen zolang je ze een vast IP geeft. Toevallig gister van router geswitched en op hetzelfde probleem gestuit omdat ik de vaste IP's nog niet ingesteld heb.loewie1984 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:44:
Vraag, ik heb HA in docker draaien met HACS ondertussen (dank voor de tips) vanwege de Mitsubishi WF-RAC integratie.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Hmz, gisteren heb ik eindelijk m'n Lenovo tablet in gebruik genomen. Mooi aan de muur bevestigd, Fully Kiosk Mode gekocht en ingericht. Alles OK.
Vanochtend kwam ik er achter dat HA niet meer online was. Kreeg de Raspberry niet meer verbonden, dus zojuist even het SD kaartje eruit gehaald en in mijn laptop gestopt.
Ik zie één folder met de naam "overlays", en verder wat bestanden....
Volgens mij mis ik behoorlijk wat?
Ik heb de gisteren vast nog een update gedraaid van de nieuwste HA, maar volgens mij heeft het daarna nog gewerkt. En nu lijkt alles pleitte te zijn. Hoe dan?,
Vanochtend kwam ik er achter dat HA niet meer online was. Kreeg de Raspberry niet meer verbonden, dus zojuist even het SD kaartje eruit gehaald en in mijn laptop gestopt.
Ik zie één folder met de naam "overlays", en verder wat bestanden....
Volgens mij mis ik behoorlijk wat?
Ik heb de gisteren vast nog een update gedraaid van de nieuwste HA, maar volgens mij heeft het daarna nog gewerkt. En nu lijkt alles pleitte te zijn. Hoe dan?,
@technoaddict Dan bekijk je dus alleen fat32 boot folder?
Maar goed, SD met veel data schrijven zoals HA is niet heel stabiel. Tijd voor een SSD?
Maar goed, SD met veel data schrijven zoals HA is niet heel stabiel. Tijd voor een SSD?
Hm ja de boot folder. Volgens mij zou daar een Config folder moeten zijn met Netwerk instellingen. Die was er niet (meer).Septillion schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:13:
@technoaddict Dan bekijk je dus alleen fat32 boot folder?
Ik ga even verder zoeken hoe ik dit kan fixen. SSD klinkt inderdaad goed. Maar ik zit ook nog met een RP3. Nog genoeg te upgraden
Kan iemand mij helpen met de cheapest energy hours? Ik probeer deze al een tijd aan de gang te krijgen om mijn siemens homeconnect vaatwasser te laten starten als de energieprijzen het laagst zijn.
Ik draai HA in een docker op mijn NAS; heb in HACS de experimental features aanstaan; De Nordpool en homeconnect integraties zijn geinstalleerd en die werken. Daarna weet ik niet hoe ik verder moet; moet ik een helper aanmaken of??
Ik heb geen ervaring met Macro's en heb er al de nodige tijd ingestoken. Een instructie video heb ik ook niet kunnen vinden...
Ik draai HA in een docker op mijn NAS; heb in HACS de experimental features aanstaan; De Nordpool en homeconnect integraties zijn geinstalleerd en die werken. Daarna weet ik niet hoe ik verder moet; moet ik een helper aanmaken of??
Ik heb geen ervaring met Macro's en heb er al de nodige tijd ingestoken. Een instructie video heb ik ook niet kunnen vinden...
Vraagje
Ik draai HA nu al een tijdje op een oude pc met een Intel Core i7-8700K, en het stroomverbruik is aan de hoge kant. Ik wil een mini pc kopen maar heb totaal geen verstand van mini pc's en hun configuratie.
Ik wil HA gaan draaien op een Proxmox en later misschien nog mijn plex server overzetten. Voor nu gebruik ik een hoop Hue Lampen, Versterker, wasmachine, droger, eufy deurbel en 1 camera. Ook wil ik een zigbee stick eraan hangen, dacht dat Proxmox dat ook ondersteund.
Is dit een beetje knappe en zuinige mini pc, heb in ieder geval al gehoord dat de N100 CPU redelijk zuinig is. Moet ik deze nog extra koelen of is dat niet nodig. Ik had zelf in gedachte dit systeem:
Morefine M9 Mini PC
Ik draai HA nu al een tijdje op een oude pc met een Intel Core i7-8700K, en het stroomverbruik is aan de hoge kant. Ik wil een mini pc kopen maar heb totaal geen verstand van mini pc's en hun configuratie.
Ik wil HA gaan draaien op een Proxmox en later misschien nog mijn plex server overzetten. Voor nu gebruik ik een hoop Hue Lampen, Versterker, wasmachine, droger, eufy deurbel en 1 camera. Ook wil ik een zigbee stick eraan hangen, dacht dat Proxmox dat ook ondersteund.
Is dit een beetje knappe en zuinige mini pc, heb in ieder geval al gehoord dat de N100 CPU redelijk zuinig is. Moet ik deze nog extra koelen of is dat niet nodig. Ik had zelf in gedachte dit systeem:
Morefine M9 Mini PC
Ook ik heb wat hulp nodig. Heb een Melcloud integratie overgenomen maar na een update werkt deze niet meer. Het kan zijn dat ik per abuis zelf iets gewijzigd heb maar krijg het niet meer werkend.
Log geeft onderstaande error
configuration.yaml bevat:
sensor.yaml (!secret melcloud_curl werk gewoon)
etc.
template.yaml
etc.
code:
1
| ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Error while setting up command_line platform for sensor |
YAML:
1
2
| sensor: !include sensor.yaml template: !include template.yaml |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: command_line command: !secret melcloud_curl name: ecodan_cmd json_attributes: - DailyHeatingEnergyConsumed - DailyHeatingEnergyProduced - FlowTemperature - HeatPumpFrequency |
etc.
template.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - sensor: - name: "flowtemperature" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'FlowTemperature') }}" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "20211225181401" - name: "returntemperature" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'ReturnTemperature') }}" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "20211225181402" |
etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 12-12-2023 16:42 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS
Die macro is door mij gemaakt. Er staat een voorbeeld voor het starten van een vaatwasser in de documentatie.etmnidj1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:45:
Kan iemand mij helpen met de cheapest energy hours? Ik probeer deze al een tijd aan de gang te krijgen om mijn siemens homeconnect vaatwasser te laten starten als de energieprijzen het laagst zijn.
Begin eens met beschrijven wat je precies wil, onder welke voorwaarden moet de vaatwasser aan gaan?
- Alleen 's nachts of ook overdag, of wellicht tussen 7:00 en 17:00, of 23:00 en 8:00 de volgende dag?
- Als er een bepaalde stand op de vaatwasser actief is?
- Als de deur dicht is? (lijkt me wel)
Sinds 2023.6 was platform: command_line depreciated. Daar heb je een repair issue van gekregen, waarin stond dat dat in 2023.12 niet meer ging werken. Dat is nu dus.mmun schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:50:
Ook ik heb wat hulp nodig. Heb een Melcloud integratie overgenomen maar na een update werkt deze niet meer. Het kan zijn dat ik per abuis zelf iets gewijzigd heb maar krijg het niet meer werkend.
ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Error while setting up command_line platform for sensor
sensor: !include sensor.yaml
template: !include template.yaml
>YAML:
- platform: command_line
command: !secret melcloud_curl
name: ecodan_cmd
json_attributes:
- DailyHeatingEnergyConsumed
- DailyHeatingEnergyProduced
- FlowTemperature
- HeatPumpFrequency
etc.
template.yaml
>YAML:
- sensor:
- name: "flowtemperature"
state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'FlowTemperature') }}"
unit_of_measurement: "°C"
unique_id: "20211225181401"
- name: "returntemperature"
state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'ReturnTemperature') }}"
unit_of_measurement: "°C"
unique_id: "20211225181402"
etc.
Je moet nu je command line sensoren aanmaken volgens:
https://www.home-assistant.io/integrations/command_line/
@TheFesTheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:52:
[...]
Sinds 2023.6 was platform: command_line depreciated. Daar heb je een repair issue van gekregen, waarin stond dat dat in 2023.12 niet meer ging werken. Dat is nu dus.
Je moet nu je command line sensoren aanmaken volgens:
https://www.home-assistant.io/integrations/command_line/
Dank voor je reactie. Ik heb het voorbeeld in de link gezien maar kom er alsnog niet uit

de grootste verandering is dat het onder sensor: uit moet, dus niet meer in sensor.yaml kan.mmun schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:56:
[...]
@TheFes
Dank voor je reactie. Ik heb het voorbeeld in de link gezien maar kom er alsnog niet uit. Zou je willen aangeven wat ik moet wijzigen?
Het moet nu onder de eigen command_line: integratie, die je eventueel als een aparte yaml file kunt includen.
Beste Fes;
Bedankt voor je reactie; ik wil graag het volgende:
dat de vaatwasser tussen 23:00 en 03:00 start op het tijdstip dat de energieprijs het laagste is.
Verder wil ik nog een card maken welke aangeeft op welk tijdstip van de dag de energieprijs het laagst is voor 3 uur achter elkaar; zodat ik ook kan kijken wanneer het het voordeligst is om mijn auto op te laden.
Ik heb het allemaal voorbij zien komen maar krijg het zelf niet werkend....
dat de vaatwasser tussen 23:00 en 03:00 start op het tijdstip dat de energieprijs het laagste is.
Verder wil ik nog een card maken welke aangeeft op welk tijdstip van de dag de energieprijs het laagst is voor 3 uur achter elkaar; zodat ik ook kan kijken wanneer het het voordeligst is om mijn auto op te laden.
Ik heb het allemaal voorbij zien komen maar krijg het zelf niet werkend....
TheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:50:
[...]
Die macro is door mij gemaakt. Er staat een voorbeeld voor het starten van een vaatwasser in de documentatie.
Begin eens met beschrijven wat je precies wil, onder welke voorwaarden moet de vaatwasser aan gaan?Als je dat weet, kun je een template sensor maken die de goedkoopste starttijd onder jouw voorwaarden aangeeft, en die kun je dan weer gebruiken in een time trigger.
- Alleen 's nachts of ook overdag, of wellicht tussen 7:00 en 17:00, of 23:00 en 8:00 de volgende dag?
- Als er een bepaalde stand op de vaatwasser actief is?
- Als de deur dicht is? (lijkt me wel)
Zijn er mensen die in hun slaap scene of modus hun telefoon automatisch op stil zetten (of dnd maar niet zeker dat die even goed is?)
Ik heb dit gevonden maar niet zeker of het niet eenvoudiger kan?
https://www.home-assistan...ations/llamalab_automate/
Op een iPhone? Daar doe je dat op de telefoon zelf met Opdrachten. Heb je geen HA voor nodig.skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:23:
Zijn er mensen die in hun slaap scene of modus hun telefoon automatisch op stil zetten (of dnd maar niet zeker dat die even goed is?)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hoe lang duurt het programma van je vaatwasser?etmnidj1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:19:
Beste Fes;
Ik heb het allemaal voorbij zien komen maar krijg het zelf niet werkend....![]()
[...]
@TheFesTheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:01:
[...]
de grootste verandering is dat het onder sensor: uit moet, dus niet meer in sensor.yaml kan.
Het moet nu onder de eigen command_line: integratie, die je eventueel als een aparte yaml file kunt includen.
Dus als ik het goed begrijp moet er een aparte yaml maken met onderstaande en kan de sensor.yaml verwijderd worden omdat hier alleen de json_attributes in worden aangeroepen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| command_line: sensor: command: !secret melcloud_curl name: ecodan_cmd json_attributes: - DailyHeatingEnergyConsumed - DailyHeatingEnergyProduced - FlowTemperature - HeatPumpFrequency |
etc.
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 12-12-2023 16:44 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Programma duurt ongeveer 145 minuten
TheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:31:
[...]
Hoe lang duurt het programma van je vaatwasser?
@mmun
begin eens met de topic warning te lezen en toe te passen, hier is geen chocola van te maken zo.
begin eens met de topic warning te lezen en toe te passen, hier is geen chocola van te maken zo.
Zie voor mijn HA servertje met Intel N5030 fanless (maar ook nog info over andere X86-64 alternatieven voor HA):Barfman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:47:
Vraagje
Morefine M9 Mini PC
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Een Intel N100 is "krachtiger"dan de Intel Pentium N5030. De mini's rond de 200 euro met N100 zijn met fan. Zelf ben ik daar geen fan van
Zie post wat terug van @jack_ over de GK50 met proxmox etc.. Ik heb er alleen HAOS op draaien.
De Minisforum GK50 (fanless) is nog verkrijgbaar via:
https://www.amazon.nl/MIN...um&qid=1702394545&sr=8-10
HA)
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Je kunt in principe gewoon dit gebruiken, je moet het alleen even aanpassen naar jouw omstandigheden
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
dus de norpool sensor aanpassen naar die van jou, hours wordt 2.5, start wordt '23:00`, end wordt '5:30' ('3:00 + 2.5u dat het programma duurt).
Dat zal je dan een sensor geven die je kunt gebruiken in een time trigger.
Nee androidHippe Lip schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:28:
[...]
Op een iPhone? Daar doe je dat op de telefoon zelf met Opdrachten. Heb je geen HA voor nodig.
Maar op android heb je ook zoiets als tasks he, de vraag is hoe ik dit automatisch kan doen via automatisatie ofzo
DND kun je via een notificatie aan of uitzettenskank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:45:
[...]
Nee android
Maar op android heb je ook zoiets als tasks he, de vraag is hoe ik dit automatisch kan doen via automatisatie ofzo
Aha ik ga es kijken thxTheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]
DND kun je via een notificatie aan of uitzetten
https://companion.home-as...ns/notification-commands/
Ik had jou review al gelezen, mooi en een nette review. Ik zie hem nu staan bij amazon.nl. met een mooie Voucher van 39 euro. Met of zonder fan maakt mij niet zoveel uit, hij gaat toch de meterkast in waar mijn slimme energie en water meter zitten.Antonio di schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:38:
[...]
Zie voor mijn HA servertje met Intel N5030 fanless (maar ook nog info over andere X86-64 alternatieven voor HA):
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Een Intel N100 is "krachtiger"dan de Intel Pentium N5030. De mini's rond de 200 euro met N100 zijn met fan. Zelf ben ik daar geen fan van. Ook zijn Mini's met N100/FAN goedkoper verkrijgbaar, bijv: Chuwi Llarkbox (zie chuwi EU Store site). Op amazon.nl heb je al een PELADN met N100 met 16GB/512GB voor 189 euro
Zie post wat terug van @jack_ over de GK50 met proxmox etc.. Ik heb er alleen HAOS op draaien.
De Minisforum GK50 (fanless) is nog verkrijgbaar via:
https://www.amazon.nl/MIN...um&qid=1702394545&sr=8-10
HA)
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A878DRA4ER1QQ&psc=1
@Barfman Op MP staan vrijwel altijd licht gebruikte thin clients voor weinig. Partijenopkoop uit kantooromgevingen. Ben je voor vijf tientjes klaar, ietsje meer als je een wat grotere ssd of meer ram wilt. Meestal fanless ook nog.
Een FAN verbruikt stroom en heeft een bepaald aantal draaiuren. Vaak veel minder dan van elektronica van de mini's. Van vele Intel-NUC's en RPI's kun je vaak zo een nieuw FAN kopen. Van de vele Chinese merken mini's wordt per model weer een andere FAN gebruikt en vaak draaien de 24u/7d. Het is de vraag of die FAN "los" te verkrijgen is. Dus dat wordt dan wel echt "Tweaken" als die stuk gaatBarfman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:10:
Thnx, maar ik ga liever voor een mini pc.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Probleem met de N100 is dat hij best heet kan worden, dus volledig passief gekoeld is de vraag of dat stabiel is. Had het met een ASUS mini PC, die was idle al constant 70C en tijden gebruik piekte die al snel en throttlede constant. De turbo gaat best ver. Op Amazon zijn ook meerdere reviews van dat model dat hij eigenlijk onbruikbaar is daardoor.Antonio di schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:49:
[...]
Een FAN verbruikt stroom en heeft een bepaald aantal draaiuren. Vaak veel minder dan van elektronica van de mini's. Van vele Intel-NUC's en RPI's kun je vaak zo een nieuw FAN kopen. Van de vele Chinese merken mini's wordt per model weer een andere FAN gebruikt en vaak draaien de 24u/7d. Het is de vraag of die FAN "los" te verkrijgen is. Dus dat wordt dan wel echt "Tweaken" als die stuk gaat![]()
.
Heb een tijdje de ASROCK N100DC-ITX gebruikt met Noctua 40mm fans die tegen het passieve blok aan bliezen op lage RPM (onhoorbaar) en die blijft netjes rond de 50C . Deze fans kan je dan ook makkelijk vervangen en de hele server zat rond de 10W gebruik.
Nu een Intel NUC met i3-1315u die wel een fan heeft, die ook rond de 50C zit. Ging me vooral om de 2.5GbE welke niet beschikbaar is op de N100/200 based mini PC’s.
Heb ook een tijdje op de Odroid H3 met Intel N5105 gedraaid. Die is iets ouder dan de N100, vooral de turbo gaat minder ver, die werd alleen stuk minder heet en TDP was ook 6W.
Qua CPU load trouwens voor dezelfde installatie met Home Assistant OS en 18 Add-Ons.
- Odroid C4 (5W TDP) (constant 20-25%) [Pi4 equivalent]
- Intel N100 (6W TDP) (constant 10-15%)
- Intel i3-1315u (15W TDP) (constant 5%)
[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 12-12-2023 19:35 ]
Thanks,
Ik ben ondertussen al een stuk verder!!
Grt Niels
Ik ben ondertussen al een stuk verder!!
Grt Niels
TheFes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:39:
[...]
Je kunt in principe gewoon dit gebruiken, je moet het alleen even aanpassen naar jouw omstandigheden
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
dus de norpool sensor aanpassen naar die van jou, hours wordt 2.5, start wordt '23:00`, end wordt '5:30' ('3:00 + 2.5u dat het programma duurt).
Dat zal je dan een sensor geven die je kunt gebruiken in een time trigger.
Ik zou graag nog een simpele tabel hebben die weergeeft welke 3 uur tussen 2300 en 0500 de laagste energieprijzen van Frank energie weergeeft
Ik heb de nordpool en Frank energie integratie geinstalleerd en de cheapest energy macro draaiend.
Iemand suggesties?
Ik heb de nordpool en Frank energie integratie geinstalleerd en de cheapest energy macro draaiend.
Iemand suggesties?
[ Voor 14% gewijzigd door etmnidj1 op 12-12-2023 21:58 ]
In navolging op mijn vorige bericht ga ik toch maar eens upgraden van Raspberry Pi 3 met SD kaartje naar iets anders.
Ik zit te kijken naar Odroid en zo te zien is het vooral een keus tussen de C4 en N2+. Die laatste is qua specs het beste, maar is hier iemand ooit overgestapt van RP3 naar de C4? Specs van de C4 zijn dan weer beter, maar ik kan moeilijk een voorstelling maken hoe dat in de praktijk is. Ik lees op internet dat eMMC trager is dan SD kaartjes als het gaat om read/write operations.
Op zich gebruik ik HA niet voor heel veel zaken. Een Add-on of 8. Wat Automations die lampen aan en uit laten gaan op basis van deursensoren. Verder vooral zaken als een Google agenda integratie, afvalbeheer, RING doorbell informatie, Skoda Enyaq informatie, etc.. Dat allemaal op een Tablet dat ik in de kamer heb hangen.
C4 met 32 GB eMMC goede keus? SSD niet direct nodig denk ik.
Ik zit te kijken naar Odroid en zo te zien is het vooral een keus tussen de C4 en N2+. Die laatste is qua specs het beste, maar is hier iemand ooit overgestapt van RP3 naar de C4? Specs van de C4 zijn dan weer beter, maar ik kan moeilijk een voorstelling maken hoe dat in de praktijk is. Ik lees op internet dat eMMC trager is dan SD kaartjes als het gaat om read/write operations.
Op zich gebruik ik HA niet voor heel veel zaken. Een Add-on of 8. Wat Automations die lampen aan en uit laten gaan op basis van deursensoren. Verder vooral zaken als een Google agenda integratie, afvalbeheer, RING doorbell informatie, Skoda Enyaq informatie, etc.. Dat allemaal op een Tablet dat ik in de kamer heb hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door technoaddict op 13-12-2023 07:36 ]
Ik heb het draaien op een N2+ met eMMC en ben zeer tevreden ermee. Werkt veel beter dan de Raspberry Pi met sd-kaart die ik hiervoor gebruikte.technoaddict schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:30:
In navolging op mijn vorige bericht ga ik toch maar eens upgraden van Raspberry Pi 3 met SD kaartje naar iets anders.
Weet iemand toevallig hoe je dynamische acties kan maken op basis van tap_action? Voor Android kan ik met een tap de buienradar app openen, maar op Apple werkt dat natuurlijk niet.
Ik zou graag voor Apple een implementatie willen hebben en voor "else" zoals een webbrowser de buienradar website willen gebruiken.
Ik zou de Conditional Card kunnen gebruiken, maar dat is niet ideaal omdat:
- er geen optie is voor besturingssystemen
- je daarvoor de hele kaartcode moet kopieren
Ik zou graag voor Apple een implementatie willen hebben en voor "else" zoals een webbrowser de buienradar website willen gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
| type: picture-entity entity: camera.buienradar tap_action: action: url url_path: app://com.supportware.Buienradar |
Ik zou de Conditional Card kunnen gebruiken, maar dat is niet ideaal omdat:
- er geen optie is voor besturingssystemen
- je daarvoor de hele kaartcode moet kopieren
[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 13-12-2023 09:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@technoaddict er is in dit topic al veel over geschreven over hardware om HA op te draaien. En er zijn ook wat aparte topics over, zoals Starten met Home Assistant, toch Pi of alles om naar NUC? en Advies over de aanschaf van een server voor Home Assistant
Voor het milieu en je portemonnee is een tweedehands thinclient of iets dergelijks een betere keus dan een nieuwe Odroid/NUC/Minisforum.
Voor het milieu en je portemonnee is een tweedehands thinclient of iets dergelijks een betere keus dan een nieuwe Odroid/NUC/Minisforum.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Goede morgen,
Ik ben op zoek naar iemand met best practice tips.
Mijn probleemstelling is als volgt:
Home assistant volledig in het Engels geconfigureerd (entities, kamer namen, etc). Ik heb een vrij uitgebreide setup, maar nu wil ik graag kijken of ik de Voice Assist goed kan gaan implementeren.
Ik zou deze graag in het Nederlands aanspreken (om bijv lichten, gordijnen, muziek, clima etc te schakelen). Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Ik weet dat je Aliases kan instellen, echter werkt dat alleen voor de entity zelf. Niet voor de eventuele terug koppeling (als je bijv vraagt welke lichten aanstaan) en ook niet voor de ruimte namen.
Ik kan alle friendly names gaan vertalen naar NL, en de entity ID in het engels houden, maar dat lijkt me ook wel weer verwarrend. Ik kan ook alles naar NL gaan vertalen incl entity ID, maar wie weet waar ik dan weer allemaal tegenaan ga lopen in datum en decimalen notaties, etc.
kortom, ik hoop dat jullie tips/ ervaringen hebben hoe dit het beste (meest duurzame manier) aan te pakken.
Home assistant volledig in het Engels geconfigureerd (entities, kamer namen, etc). Ik heb een vrij uitgebreide setup, maar nu wil ik graag kijken of ik de Voice Assist goed kan gaan implementeren.
Ik zou deze graag in het Nederlands aanspreken (om bijv lichten, gordijnen, muziek, clima etc te schakelen). Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Ik weet dat je Aliases kan instellen, echter werkt dat alleen voor de entity zelf. Niet voor de eventuele terug koppeling (als je bijv vraagt welke lichten aanstaan) en ook niet voor de ruimte namen.
Ik kan alle friendly names gaan vertalen naar NL, en de entity ID in het engels houden, maar dat lijkt me ook wel weer verwarrend. Ik kan ook alles naar NL gaan vertalen incl entity ID, maar wie weet waar ik dan weer allemaal tegenaan ga lopen in datum en decimalen notaties, etc.
kortom, ik hoop dat jullie tips/ ervaringen hebben hoe dit het beste (meest duurzame manier) aan te pakken.
Maak gewoon een nieuwe voice assistant aan die in het Nederlands ingesteld is. Daarna kun je via je voice sattellite aangeven welke voice assitant je wilt gebruiken.KiefDelicious schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:03:
Goede morgen,
Als je dan je entities zowel een Engelse als Nederlandse alias geeft dan werkt het bij beide. (als ze ge-exposed zijn naar beide assistants)
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
@KiefDeliciousDutchess_Nicole schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:20:
[...]
Maak gewoon een nieuwe voice assistant aan die in het Nederlands ingesteld is. Daarna kun je via je voice sattellite aangeven welke voice assitant je wilt gebruiken.
Als je dan je entities zowel een Engelse als Nederlandse alias geeft dan werkt het bij beide. (als ze ge-exposed zijn naar beide assistants)
Dat werkt wel voor het aanroepen van de commandos, maar niet voor de response. Want die gebruikt de entity name en niet de alias.
Overigens zou Assist volgens de response guidelines de name niet terug moeten geven. In het Nederlands gebruikt dat niet:
/f/image/F6Q7GDCKsQWliJsOC0Hskb0C.png?f=fotoalbum_large)
Dat heb ik ook al geprobeerd, maar zoals ik aangaf en ook TheFes bevestigd werkt dat niet voor de terug koppeling / response (als je vraagt welke lampen er aan staat geeft hij de friendly name terug, en niet de NL Alias).Dutchess_Nicole schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:20:
[...]
Maak gewoon een nieuwe voice assistant aan die in het Nederlands ingesteld is. Daarna kun je via je voice sattellite aangeven welke voice assitant je wilt gebruiken.
Ik zie nu trouwens wel dat je Area's ook een Alias kan geven.
Ja, maar bij het vragen of er een lamp aan staat oid geeft hij het wel terug. bijv, welke lamp staat aan beneden, geeft die ten eerste een foutmelding omdat Beneden een area is die downstairs heet (en ik dus zou moeten vertalen). en ten tweede zal die de Friendly names terug geven.TheFes schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:58:
[...]
@KiefDelicious
Dat werkt wel voor het aanroepen van de commandos, maar niet voor de response. Want die gebruikt de entity name en niet de alias.
Overigens zou Assist volgens de response guidelines de name niet terug moeten geven. In het Nederlands gebruikt dat niet:
[Afbeelding]
Dat klopt ja, maar daar is weinig aan te doen zo lang en Alias niet ook een language parameter kan hebben.KiefDelicious schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:08:
[...]
Dat heb ik ook al geprobeerd, maar zoals ik aangaf en ook TheFes bevestigd werkt dat niet voor de terug koppeling / response (als je vraagt welke lampen er aan staat geeft hij de friendly name terug, en niet de NL Alias).
Ik zie nu trouwens wel dat je Area's ook een Alias kan geven.![]()
[...]
Ja, maar bij het vragen of er een lamp aan staat oid geeft hij het wel terug. bijv, welke lamp staat aan beneden, geeft die ten eerste een foutmelding omdat Beneden een area is die downstairs heet (en ik dus zou moeten vertalen). en ten tweede zal die de Friendly names terug geven.
Ik zal dit issue eens in de groep gooien
Heb een zelf gemaakte integratie voor mijn haard gemaakt die al zo'n 3 jaar werkt.
De besturing kan je via een gerigistreerde service beinvloeden:
Eerste deel van de data betreft wie hij moet sturen en tweede deel wat hij moet doen.
Zowel in template als in automation werkte het prima tot de laatste release, daar hapert het in de automation.
De value 'toggle' wordt daar niet meer als string verstuurt maar als <class ‘homeassistant.util.yaml.objects.NodeStrClass’> waardoor de integratie stopt omdat hij een string verwacht.
De service aanroepen vanuit een template doet het wel nog goed.
Wat is er de oorzaak van en hoe op te lossen?
De besturing kan je via een gerigistreerde service beinvloeden:
code:
1
2
3
| service: fire_stove.set_stove data: stove: ‘toggle’ |
Eerste deel van de data betreft wie hij moet sturen en tweede deel wat hij moet doen.
Zowel in template als in automation werkte het prima tot de laatste release, daar hapert het in de automation.
De value 'toggle' wordt daar niet meer als string verstuurt maar als <class ‘homeassistant.util.yaml.objects.NodeStrClass’> waardoor de integratie stopt omdat hij een string verwacht.
De service aanroepen vanuit een template doet het wel nog goed.
Wat is er de oorzaak van en hoe op te lossen?
Wie kan me helpen met de juiste select voor een scrape?
Ik wil graag weer de actuele bezineprijs ophalen van tinq.nl, daar staat netjes een item met de brandstofprijs van vandaag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i8rtnPkyDeMnbnX4tTBwKqWB.jpg?f=user_large)
De scrape selector die ik eerst had werkte goed... helaas, inmiddels hebben ze blijkbaar de site aangepast en krijg ik geen data meer.
Met chrome, selecteren, inspect, copy selector en dan zou het weer moeten weken, maar helaas.
Ok, die laatste kan ik natuurlijk een default geven zodat die error niet komt, maar ik wil natuurlijk gewoon de juiste data van de site halen
relevante stuk uit de yaml:
Eerdere scrape selector die voorheen dus werkte:
en daarvoor was het:
Wat doe ik fout? Of is het nu om de een of andere reden niet meer mogelijk de juiste prijs te selecteren? Ik kan trouwens ook leven met alleen de eerste 2 cijfers achter de komma, die =0,009 tel ik er dan vervolgens gewoon standaard bij op want dat is toch nooit anders
Ik wil graag weer de actuele bezineprijs ophalen van tinq.nl, daar staat netjes een item met de brandstofprijs van vandaag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i8rtnPkyDeMnbnX4tTBwKqWB.jpg?f=user_large)
De scrape selector die ik eerst had werkte goed... helaas, inmiddels hebben ze blijkbaar de site aangepast en krijg ik geen data meer.
Met chrome, selecteren, inspect, copy selector en dan zou het weer moeten weken, maar helaas.
code:
1
2
3
4
| Index '0' not found in sensor.benzineprijs_tinq met als gevolg een Error doing job: Task exception was never retrieved ValueError: Template error: float got invalid input 'None' when rendering template '{{ value | replace('€', '') | replace('EUR/L', '') | float | round(3) }}' but no default was specified |
Ok, die laatste kan ik natuurlijk een default geven zodat die error niet komt, maar ik wil natuurlijk gewoon de juiste data van de site halen
relevante stuk uit de yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - resource: https://www.tinq.nl/tankstations/amsterdam-van-hallstraat#default scan_interval: 1800 sensor: - name: "Benzineprijs (Tinq)" unique_id: 1668178450 select: "#mm-0 > div.dialog-off-canvas-main-canvas > main > div:nth-child(1) > div.node.node--type-gas-station.node--view-mode-full.ds-1col.clearfix > div.content > div.field.field--name-field-station-prices.field--type-entity-reference.field--label-above > div.field__items > div:nth-child(3) > div > div.field.field--name-field-prices-price-pump.field--type-float.field--label-hidden.field__item" value_template: "{{ value | replace('€', '') | replace('EUR/L', '') | float | round(3) }}" unit_of_measurement: "€/L" icon: mdi:gas-station-outline |
Eerdere scrape selector die voorheen dus werkte:
code:
1
| select: ".taxonomy-term-Euro95 > div:nth-child(2)" |
en daarvoor was het:
code:
1
| select: ".field--name-field-station-prices .taxonomy-term-Euro95 .field--name-field-prices-price-pump" |
Wat doe ik fout? Of is het nu om de een of andere reden niet meer mogelijk de juiste prijs te selecteren? Ik kan trouwens ook leven met alleen de eerste 2 cijfers achter de komma, die =0,009 tel ik er dan vervolgens gewoon standaard bij op want dat is toch nooit anders

[ Voor 6% gewijzigd door hufkes op 13-12-2023 11:52 ]
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Je zou eens kunnen kijken op https://www.tankplanner.nl/api/v1/ waar je een hele grote json file per brandstofsoort kan opvragen en betreffende station ook in zit. En in overleg met de developer is de API misschien nog wel aan te passen dat je in plaats van alles alleen één specifiek station is op te vragen.
@hufkes Werkt hier nog prima, ik gebruik het ingebouwde 'Scrape' component van HASS. Via losse sensor kreeg ik ook niet aan de praat. Settings zijn bij mij als volgt (van een post ergens in dit topic meen ik):
Select*
Index: 0
Value Template:
Device class: balance
State class: measurement
Unit of measurement: EUR/L
TinQ is overigens vrij voorspelbaar: woensdag en zaterdag is het goedkoop en op zondag als er F1 is dan is hij op z'n goedkoopst (grafieken van aantal maanden bekeken).
@synoniem Dat lijkt mij een 3rd party, het is altijd maar de vraag hoe recent de data is die daar wordt aangeboden?
Select*
Cascading Stylesheet:
1
| .taxonomy-term-Euro95 > div:nth-child(2) |
Index: 0
Value Template:
YAML:
1
| {{ value.replace(',', '.')|regex_replace('[^.\d]', '') }} |
Device class: balance
State class: measurement
Unit of measurement: EUR/L
TinQ is overigens vrij voorspelbaar: woensdag en zaterdag is het goedkoop en op zondag als er F1 is dan is hij op z'n goedkoopst (grafieken van aantal maanden bekeken).
@synoniem Dat lijkt mij een 3rd party, het is altijd maar de vraag hoe recent de data is die daar wordt aangeboden?
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2023 12:50 ]
Vraag over backups:
device A: versie 2023.11.3
device B: versie 2023.12.1
Ik wil een backup van A naar B zetten. Word device B dan weer teruggezet naar 2023.11.3?
device A: versie 2023.11.3
device B: versie 2023.12.1
Ik wil een backup van A naar B zetten. Word device B dan weer teruggezet naar 2023.11.3?
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.