Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:09
TheFes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:36:
[...]

De default update interval is 5 minuten, dat wordt in 2023.12.1 aangepast naar 30 seconden.
Als je een andere update interval wil, moet je het updaten vanuit de integratie uitzetten, en een automation aanmaken die de homeassistant.update_entity service call aanroept.

Dat staat ook uitgelegd in de documentatie
https://www.home-assistan...a-custom-polling-interval
Dat had ik idd gevonden, krijg het alleen nog niet voor elkaar om een automation te maken die bijvoorbeeld elke 12 seconde pollt. Straks even verder mee spelen. Heb het nu dus ingesteld op 1 minuut ipv de standaard 5 minuten.

Zou het dan niet zo moeten zijn dat het device na 1 minuut (of dus max 1.59 minuut) na verbinden met wifi netwerk weer als actief zichtbaar moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:38:
[...]

Dat had ik idd gevonden, krijg het alleen nog niet voor elkaar om een automation te maken die bijvoorbeeld elke 12 seconde pollt. Straks even verder mee spelen. Heb het nu dus ingesteld op 1 minuut ipv de standaard 5 minuten.

Zou het dan niet zo moeten zijn dat het device na 1 minuut (of dus max 1.59 minuut) na verbinden met wifi netwerk weer als actief zichtbaar moet zijn?
Gaat hij bij jouw nu op elke 12e seconde van de minuut?
Als je /12 neerzet, is het elke 12 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:48:
[...]

Yes, die had ik al gevonden, maar ik krijg het niet voor elkaar om die nieuwe device_tracker te koppelen aan de personen. Even verder spelen...

Edit: Ondertussen gelukt via de integratie. Kan alleen de consider_home niet meer vinden.

Edit2: welke methode gebruik jij om devices te tracken?
Ik gebruik de telefoon van mijn vriendin met daarop de HA Companion app als device tracker voor haar, idem dito voor mij. Daar heb je verder dan geen handmatige device tracker voor nodig, HA kan die apparaten rechtstreeks gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronker32 op 08-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Stef012 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:41:
[...]

Gaat hij bij jouw nu op elke 12e seconde van de minuut?
Als je /12 neerzet, is het elke 12 seconden.
Ik had eerst in de .yaml idd een 12-seconden polling interval.

Nu in de integratie heb ik het polling interval op 1 minuut ingesteld. Ik zou verwachten als ik om 13:45:01 mijn device weer aanmeld op de wifi ik nadat de eerstvolgende ping wordt gedaan ik weer als online wordt getoond. Dus stel de eerstvolgende ping is op 13:45:30 verwacht ik dat mijn device meteen weer 'thuis' is. Dit gebeurt nu echter niet, het lijkt alsof het device pas als 'thuis' wordt gezien na een minuut of 5. Dit vind ik raar. Dus ondanks dat er al 5x geping is, elke minuut 1x, wordt ik pas na 5 minuten weer als thuis gezien. Hoe pas ik dit aan? Ik had gehoopt/verwacht dat dit met het polling-interval samen zou hangen.

De oude consider_home bepaalde wanneer je niet meer thuis was, bijvoorbeeld na 3 minuten geen ping, echter in de oude situatie was je bij de eerste de beste ping meteen weer thuis.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 08-12-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Vast al iemand tegen aan gelopen. Ik heb een probleem met de Wireguard addon.
Mijn netwerk draait probleemloos en de dhcp-server draait in de addon Adguard Home (192.168.2.5)
Alle clients zitten nu binnenshuis op het 192.168.2.xxx netwerk. Prima.

Zodra ik de wireguard verbinding activeer op mijn mobiel geeft hij mij hetzelfde ip als het router namelijk 192.168.2.254 en kan ik dus geen onderscheid meer maken in welke client dit is.
De verbinding zelf werkt overigens perfect.
Ik wil alleen in Adguard kunnen zien dat ik net zoals zonder VPN verbinding ik een 192.168.2.80 ip krijg.
Wie weet waar ik dit probleem kan oplossen?
Dit is mijn configuratie van Wireguard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b27xfAHtipezg4KYaPMfzS46GYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lV2DjtgYGLIEu65R0s4ytnZp.jpg?f=fotoalbum_large
De port forward in mijn router is goed, aangezien de VPN werkt.
Ik wil gewoon voor elk device een eigen ip op het 192.168.2.x netwerk om ze te onderscheiden.
(alle client hebben overigen een eigen setup gehad dmv een qrcode).

[ Voor 17% gewijzigd door Maarten69 op 08-12-2023 13:50 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ronker32 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:48:
[...]

Ik gebruik de telefoon van mijn vriendin met daarop de HA Companion app als device tracker voor haar, idem dito voor mij. Daar heb je verder dan geen handmatige device tracker voor nodig, HA kan die apparaten rechtstreeks gebruiken.
Maar dat werkt alleen als je continu een verbinding hebt met HA. Dat is op onze telefoons niet het geval. HA is alleen bereikbaar indien verbonden met WiFi. Heb voor nu geen zin continu VPN aan te hebben of HA anders benaderbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:49:
[...]

Ik had eerst in de .yaml idd een 12-seconden polling interval.

Nu in de integratie heb ik het polling interval op 1 minuut ingesteld. Ik zou verwachten als ik om 13:45:01 mijn device weer aanmeld op de wifi ik nadat de eerstvolgende ping wordt gedaan ik weer als online wordt getoond. Dus stel de eerstvolgende ping is op 13:45:30 verwacht ik dat mijn device meteen weer 'thuis' is. Dit gebeurt nu echter niet, het lijkt alsof het device pas als 'thuis' wordt gezien na een minuut of 5. Dit vind ik raar. Dus ondanks dat er al 5x geping is, elke minuut 1x, wordt ik pas na 5 minuten weer als thuis gezien. Hoe pas ik dit aan? Ik had gehoopt/verwacht dat dit met het polling-interval samen zou hangen.

De oude consider_home bepaalde wanneer je niet meer thuis was, bijvoorbeeld na 3 minuten geen ping, echter in de oude situatie was je bij de eerste de beste ping meteen weer thuis.
Je kunt in de integratie geen update interval instellen, dat moet dus in een automation.
Als je elke 12 seconden een update wil, dan moet je dus een time patter trigger zoals hieronder gebruiken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/12"
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: device_tracker.je_ping_entity

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 08-12-2023 13:58 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TheFes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:56:
[...]

Je kunt in de integratie geen update interval instellen, dat moet dus in een automation.
Als je elke 12 seconden een update wil, dan moet je dus een time patter trigger zoals hieronder gebruiken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/12"
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: device_tracker.je_ping_entity
Dank, dat ga ik zo maken, moet lukken.

Maar dan heb ik niet begrepen wat 'ping aantal' betekent in de integratie? Betekent dat (voor nu dus) dat er elke 5 minuten 5 pings worden verstuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:59:
[...]

Dank, dat ga ik zo maken, moet lukken.

Maar dan heb ik niet begrepen wat 'ping aantal' betekent in de integratie? Betekent dat (voor nu dus) dat er elke 5 minuten 5 pings worden verstuurd?
jep, dat is inderdaad het aantal berichten wat verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Weet niet of het Raspberry Pi4-specifiek is of HomeAssistant, maar nadat ik las dat 2023.12 uit was dacht ik even te gaan updaten. Blijkt dat er al 5 maanden geen nieuw image voor de raspberry pi is uitgebracht. Mijn scriptje gebruikt docker.io/homeassistant/raspberrypi4-64-homeassistant:stable.
Nu zal er weinig verschil zitten tussen deze image en homeassistant/home-assistant dus wilde ik deze installeren. Dit levert vanuit nginx een 502 op en in de log gemekker:

2023/12/08 12:51:45 [error] 1812527#1812527: *371132 connect() failed (111: Connection refused) while connecting to upstream, client: 20.67.122.56, server: xxxx.yyyy.nl, request: "GET /service_worker.js HTTP/2.0", upstream: "https://10.0.0.10:8123/service_worker.js", host: "xxxx.yyyy.nl"

Dacht nog dat wellicht een sprong van 2023.6.3 naar 2023.12.0 teveel van het goede was, dus maar eens een ouder image geïnstalleerd maar met 2023.7 dezelfde meldingen. En in http.yaml heb ik trusted_proxies gedefinieerd (ip-adres is ook zelfde van de container). Een beetje lost want ook de home-assistant.log komt niet met een duidelijke melding. Waar is nog een plek om te zoeken?

Update: ook de 2023.6-versie geeft hetzelfde resultaat. Er is iets rpi4-specifieks maar ben er nog niet achter wat. Zag wel een nieuwer Raspberry Pi4-image in een andere repository maar hier kreeg ik helaas ook geen goed gewenst resultaat mee.

[ Voor 9% gewijzigd door DikkieDick op 08-12-2023 16:43 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TheFes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:13:
[...]

jep, dat is inderdaad het aantal berichten wat verstuurd wordt.
Het werkt nu met een custom interval. Verzendt ie dan nog steeds het aantal berichten zoals in de ping integratie gedefinieerd?

Weet je of or weer een consider_home terugkomt?

Iets werkt nu echter niet helemaal lekker. Met de zelfgeschreven device_tracker in de yaml was het device de hele tijd 'thuis' wanneer verbonden met wifi. Meteen al na de update, dus met de nieuwe integratie, werd het apparaat zo nu en dan als 'niet thuis' gezien (en gaan er bepaalde automations af). Het custom interval van 12 seconden maakt geen verschil. Hoe kan het dat sinds de update/nieuwe integratie, ondanks dat het device de hele tijd verbonden is met wifi de device_tracker enitteit toch soms de status 'niet thuis' heeft? Waarschijnlijk komt dit doordat er soms een ping niet slaagt, en aangezien er geen consider_home meer is hij dus meteen switcht naar de 'niet thuis' status?

Aan het apparaat zelf is niks verandert, die is ook niet in slaapmodus oid.

[ Voor 52% gewijzigd door zunrob op 08-12-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58
Maarten69 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:50:
Vast al iemand tegen aan gelopen. Ik heb een probleem met de Wireguard addon.
Mijn netwerk draait probleemloos en de dhcp-server draait in de addon Adguard Home (192.168.2.5)
Alle clients zitten nu binnenshuis op het 192.168.2.xxx netwerk. Prima.

Zodra ik de wireguard verbinding activeer op mijn mobiel geeft hij mij hetzelfde ip als het router namelijk 192.168.2.254 en kan ik dus geen onderscheid meer maken in welke client dit is.
De verbinding zelf werkt overigens perfect.
Ik wil alleen in Adguard kunnen zien dat ik net zoals zonder VPN verbinding ik een 192.168.2.80 ip krijg.
Wie weet waar ik dit probleem kan oplossen?
Dit is mijn configuratie van Wireguard:
[Afbeelding]
De port forward in mijn router is goed, aangezien de VPN werkt.
Ik wil gewoon voor elk device een eigen ip op het 192.168.2.x netwerk om ze te onderscheiden.
(alle client hebben overigen een eigen setup gehad dmv een qrcode).
waar bekijk jij dat IP-adres en wat is op dat moment je gateway adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:45:
[...]

Het werkt nu met een custom interval. Verzendt ie dan nog steeds het aantal berichten zoals in de ping integratie gedefinieerd?

Weet je of or weer een consider_home terugkomt?

Iets werkt nu echter niet helemaal lekker. Met de zelfgeschreven device_tracker in de yaml was het device de hele tijd 'thuis' wanneer verbonden met wifi. Meteen al na de update, dus met de nieuwe integratie, werd het apparaat zo nu en dan als 'niet thuis' gezien (en gaan er bepaalde automations af). Het custom interval van 12 seconden maakt geen verschil. Hoe kan het dat sinds de update/nieuwe integratie, ondanks dat het device de hele tijd verbonden is met wifi de device_tracker enitteit toch soms de status 'niet thuis' heeft? Waarschijnlijk komt dit doordat er soms een ping niet slaagt, en aangezien er geen consider_home meer is hij dus meteen switcht naar de 'niet thuis' status?

Aan het apparaat zelf is niks verandert, die is ook niet in slaapmodus oid.
Ik heb geen idee of consider_home weer terugkomt. Ik verwacht van niet.
Heb je hem nu nog steeds op 1 ping message staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
madtraxx schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:09:
[...]

waar bekijk jij dat IP-adres en wat is op dat moment je gateway adres?
Ik bekijk dat in querylog van Adguard Home (192.168.2.254) en log van Wireguard:
code:
1
2
3
4
5
6
NkTYriIgDze2OBKhtIoOlw8NAy6T9pwgbSTi7LxGg=
  endpoint: 86.83.xx.x30:34100
  allowed ips: 172.27.66.2/32
  latest handshake: 18 seconds ago
  transfer: 5.95 MiB received, 59.80 MiB sent
  persistent keepalive: every 25 seconds

Nu zie ik op mij mobiel wel het juiste ip adres, maar bij elke dns request komt hij (in Adguard) als 192.168.2.254 naar voren.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TheFes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:44:
[...]

Heb je hem nu nog steeds op 1 ping message staan?
Nee, staat weer terug op 5 ping messages. Kan ik zelf een consider-home achtig iets maken? Want het was eigenlijk een goede en nuttige functie. Nu krijg je te snel een false positive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
TheFes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:44:
[...]

Aber doch
https://github.com/home-assistant/core/pull/104881

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Hoe tevreden zijn jullie over de Met.no weerintegratie? Ik vergelijk de buitentemperatuur nu een aantal dagen met wat andere sites en naar mijn idee wijkt deze behoorlijk af.

Huidige temperatuur volgens Met.no: 3,1°C (10 min. geleden bijgewerkt)
  • AccuWeather: 5°C
  • Weather Underground (diverse persoonlijke weerstations in de wijk bekeken): 5-6°C
  • OpenWeatherMap: 6°C
  • iPhone: 5°C
  • Google (weather.com): 6°C
  • Weeronline: 5°C
  • Weerplaza: 5°C
  • Buienradar: 5,°C
Conclusie: Met.no is voor mijn woonplaats niet betrouwbaar, 2-3°C verschil vind ik echt teveel. Ook update hij maar één keer per uur.

Iemand een aanrader voor een betrouwbare weerintegratie?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

ThinkPad schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:27:
Hoe tevreden zijn jullie over de Met.no weerintegratie? Ik vergelijk de buitentemperatuur nu een aantal dagen met wat andere sites en naar mijn idee wijkt deze behoorlijk af.

• Weather Underground (diverse persoonlijke weerstations in de wijk bekeken): 5-6°C
Conclusie: Met.no is voor mijn woonplaats niet betrouwbaar, 2-3°C verschil vind ik echt teveel. Ook update hij maar één keer per uur.

Maar wat was de daadwerkelijke temperatuur op dat moment. Misschien is Met.no juist de enige die het goed heeft...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Swerfer Ik heb net met een IR-thermometer even buiten gemeten en die geeft 6°C aan.
Met.no is zojuist weer bijgewerkt en geeft nog steeds 3,4°C aan. Als ik naar yr.no ga via de browser (yr.no gebruikt de API van met.no las ik, maar op deze manier kan ik zorgen dat ik i.i.g. naar recente data kijk) dan zie ik daar ook 3°C

Heb de coordinaten bij de integration nog even aangepast, die stond op het stadscentrum (3km verderop, ik vermoed dat ik dat bij installatie expres niet precies op mijn woonadres heb gezet ;) ). Heb ze nu aangepast naar mijn straat, maar dat verandert niks. De elevation klopt ook gewoon met hoe die op de site van yr.no staat en conform AHN.

Ik vind de integratie gewoon niet betrouwbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

Er zijn zoveel zaken die het weer/temperatuur lokaal beïnvloeden dat er bij mij maar 1 mogelijkheid over bleef een eigen weerstation (nou ja die van de buren) en een paar buiten temperatuurmeters van Ecowitt (hebben goede HA integratie), zie voor detail info:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH31 Multi-Channel 2-in-1 Temperature and humidity Sensor review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Kan iemand mij helpen met het volgende? Ik ben vast niet de enige met 1 of meerdere personen in het huishouden dat onregelmatig werkt, hoe pakken jullie het aan om de temperatuur te regelen in huis?
Ik zou graag de verwarming aan willen laten springen zodra mijn vrouw of ik van het werk vertrekken. Echter werkt zij als verpleegkundige onregelmatige diensten dus het standaard, 16.00 aanspringen gaat hem niet worden.

In de eerste instantie wilde ik een zone maken voor haar werrk en 1 voor mijn werk en zodra wij deze zone verlaten springt de verwarming aan. Echter, moet ik geregeld naar een andere vestiging en rijd zij nog wel eens naar haar ouders voor ze naar huis gaat.

Nu zat ik te denken om een 2e zone te maken die op de weg naar huis ligt. Dus de volgende automations:
1e automation:
- "Persoon" verlaat zone werk
- wacht "x" minuten
- check of "persoons" in zone "onderweg naar huis" is
- Zo ja, ga naar de volgende automation, Zo nee, doe niks

2e automation:
- Check of de verwarming aan staat. (In de winter staat deze altijd aan en ingesteld op 15 graden als we slapen of van huis zijn. In de zomer staat hij uit) Zo ja, ga door. Zo nee, doe niks
- Kijk of er al iemand thuis is. (Als er iemand thuis is, is de kans groot dat hij al is opgedraaid naar een behaaglijke temperatuur)
- Als er niemand thuis is, zet de verwarming op 19 graden.

Ik zit mezelf hier nu al een tijdje mijn kop over te breken, loop een beetje dood en kan er niet echt uit komen. Wellicht dat iemand mij hier bij kan helpen. Dan wel een voorbeeld of een blueprint heeft van een soortgelijke situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door MyBearTibbers op 08-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Al gekeken naar Proximity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Nog nooit van gehoord en totaal niet iets waar ik in de eerste instantie aan dacht.
Maar even een half uurtje boodschappen zet dan niet opeens je verwarming uit. Dat was namelijk het volgende probleem om te tackelen als ik het eerste probleem had opgelost.
Dit kan nog wel eens een 2 vliegen in 1 klap oplossing kunne zijn. Thanks! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
Ik heb zoiets op basis van proximity; iedere gebruiker heeft zn eigen setpoint op basis van de afstand tot huis. Kleine afstanden vallen onder 'thuis'
Het hoogste setpoint wint.

Aanwezigheid in zones (zoals werk) levert geen afstand op met proximity, dus die doen daardoor niet mee.

Onderstaande ter inspiratie voor @MyBearTibbers
Geen idee waarom ik hieronder zowel device_trackers als persons heb opgenomen, dat lijkt me dubbelop.
Zou het niet klakkeloos overnemen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
proximity:
  home:
    zone: home
    ignored_zones:
      - Work1
      - Work2
    devices:
      - device_tracker.x
      - device_tracker.y
      - person.x
      - person.y
    tolerance: 50
    unit_of_measurement: km
  home_x:
    ignored_zones:
      - Work1
    devices:
      - device_tracker.x
      - person.x
  home_y:
    ignored_zones:
      - Work2
    devices:
      - device_tracker.y
      - person.y

Ik heb een paar van dit soort automations waarbij ik per persoon het setpoint regel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
id: 6a04fc99-d32d-47b3-94ce-7dac8c92a507
alias: proximity_x
mode: queued

trigger:
  - platform: state
    entity_id: proximity.home_x

action:
  - alias: "Set preferred temperature"
    choose:
      # Away at known location (i.e. work), or far from home
      - conditions: "{{ (not is_state('person.x', 'home') and states('proximity.home_x') == 'not set') or states('proximity.home_x') | int(0) > 10 }}"
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            entity_id: input_number.preferred_temperature_x
            data:
              value: "{{ states('input_number.toon_setpoint_away') }}"
          - stop: "No further action required"
      # (Still) close to home, even when moving away don't attempt to lower just yet
      - conditions: "{{ states('proximity.home_x') | int(0) < 2 and trigger.to_state.state | int(0) >= trigger.from_state.state | int(0) }}"
        sequence:
            data:
              value: "{{ states('input_number.toon_setpoint_comfort') | float(10) }}"
          - stop: "No further action required"
      # Somewhat close to home and arriving, raise temperature a little
      # If no update follows within 10 minutes, lower temperature again
      - conditions: "{{ states('proximity.home_x') | int(0) < 10 and (is_state_attr('proximity.home_x', 'dir_of_travel', 'towards') or trigger.to_state.state | int(0) < trigger.from_state.state | int(0)) }}"
        sequence:
            data:
              value: "{{ states('input_number.toon_setpoint_comfort') | float(10) }}"
      # Anything but traveling towards the home
      - conditions: "{{ not is_state_attr('proximity.home_x', 'dir_of_travel', 'towards') }}"
        sequence:
            data:
              value: "{{ states('input_number.toon_setpoint_away') | float(10) }}"

- wait_for_trigger:
      - platform: state
        entity_id: proximity.home_x
    timeout:
      minutes: 15
  - choose:
      - conditions: "{{ wait.remaining == 0 }}"
        sequence:
            data:
              value: "{{ states('input_number.toon_setpoint_away') | float(10) }}"

De setpoints van Toon staan bij mij in input_numbers, die worden automatisch door Home Assistant overgenomen terwijl het programma draait. In de zomer druk ik de setpoints omlaag en Home Assistant neemt dat dan keurig over.

[ Voor 86% gewijzigd door RudolfR op 09-12-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Antonio di schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:31:
[...]

Er zijn zoveel zaken die het weer/temperatuur lokaal beïnvloeden dat er bij mij maar 1 mogelijkheid over bleef een eigen weerstation (nou ja die van de buren) en een paar buiten temperatuurmeters van Ecowitt (hebben goede HA integratie), zie voor detail info:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH31 Multi-Channel 2-in-1 Temperature and humidity Sensor review door Antonio di
Ja dat is natuurlijk ook mooi. Maar heb ik geen zin in, is weer extra hardware voor iets wat anderen prima kunnen doen en ervaring mee hebben (accuraat de temperatuur meten is niet zo voor de hand liggend als je zou denken, zijn veel dingen die van invloed kunnen zijn: denk aan zoninstraling/wind/hoogte van sensor etc.).

Vroeger met Domoticz wel Weather Underground gebruikt en daarmee haalde ik data op van een nabij weerstation die vrij professionele apparatuur had staan. Helaas sinds WU is overgenomen door IBM geven ze geen gratis API-keys meer uit.

Heb nog even zitten zoeken en Weerlive.nl wordt ook vaak genoemd. Die gebruikt de data van KNMI meetstations (professioneler krijg je het niet lijkt mij :+ ) en bieden ook een gratis API (via aan te vragen key) om 10 min. data te verkrijgen.

De grap is alleen dat de Buienradar integration dezelfde KNMI meetstations raadpleegt, ook in 10 min. intervals nieuwe waardes doorgeeft, maar geen API-key nodig heeft. Die ga ik nu dus maar gebruiken (meetstation 15km verderop). Temperatuur en luchtvochtigheid is voor mij voldoende. Mogelijk dat Weerlive een meerwaarde biedt als je voorspellingen vooruit wilt ophalen, geen idee.

Nog even voor the record: Met.no zegt nu (data van 43 min.) 4,7°C en yr.no website 5°C.
KNMI: 7,8°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNP53WswN3_PrX0xueW6y3sKg2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PJHiINuPhkDW1Jnbr9i9nLu1.png?f=user_large
Blauw is Met.no
Paars is KNMI

De afwijking is op momenten dus echt wel fors (2-3 graden verschil). Lijkt nu al wat beter in de buurt te komen (0,3-0,5 verschil).

Als je iets met buitentemperatuur doet in automations o.i.d. dan zou ik zeker even verifiëren met een andere partij.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:22

JME

zeg maar Jamie

hneel schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:17:
Vraagje. We hebben sinds enkele maanden een slimme meter, dus we kunnen nu ons gasverbruik in de gaten houden. Daarnaast heb ik ook OTGW, dus ik kan aflezen wanneer de ketel met wat bezig is.

Zie bv deze grafieken:
[Afbeelding]

Punt is dat douchen hier een nogal groot deel van het gasverbruik opslokt. (Dat heb je met een huis vol pubers...). Ik kan hier nu zien hoeveel gas er met een douchebeurt verbruikt wordt. Maar nu moet ik dit nog elke keer met de hand uitrekenen.

Is er een manier om dit te splitsen? Dus 2 aparte grafieken, een voor douchen en een voor verwarming (plus koken)?
Vergelijkbare situatie hier. Ik zit te broeden op een extra tellertje voor het warmwater-gasverbruik. Die zou dan moeten gaan lopen op het moment dat de ketel in warmwaterbedrijf is. De rest van het verbruik is dan vanzelf voor verwarming. Allermooiste zou zelfs zijn als je bijvoorbeeld maandelijks het warmwater-gasverbruik in de parameters van mindergas.nl kon bijwerken via de api, net als de gewone dagelijkse meterstanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:35
Iemand ook de Draadloze Zigbee Schakelaar Met 8 Knoppen van Robbshop in gebruik toevallig?

Deze werkt naar tevredenheid, alleen gaat de batterij nog geen maand mee bij mij :F Iemand anders ook deze ervaring of juist niet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
belly89 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:48:
Iemand ook de Draadloze Zigbee Schakelaar Met 8 Knoppen van Robbshop in gebruik toevallig?

Deze werkt naar tevredenheid, alleen gaat de batterij nog geen maand mee bij mij :F Iemand anders ook deze ervaring of juist niet? :)
Ja, ik heb hem en hij werkt prima. Blijkbaar heb ik hem al langer dan een maand en ik heb nog geen batterij vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mozart op 09-12-2023 09:11 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
Mozart schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:10:
[...]

Ja, ik heb hem en hij werkt prima. Blijkbaar heb ik hem al langer dan een maand en ik heb nog geen batterij vervangen.
Ik hem hem nu 4 maanden in gebruik en al 4 batterijen erdoor gejast |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@ThinkPad Ik heb in mijn installatie de volgende weerdiensten, zodat ik ook het een en ander kan vergelijken:Daarnaast heb ik twee Aqara temperatuursensoren buiten hangen op mijn balkons aan de noord en zuidzijde circa 4m boven het maaiveld. Mijn eigen sensoren wijken het meeste af. Die meten tussen de 2 en 3,5 graad te hoog. Eigenlijk zoals verwacht. Ze zijn niet voor buiten bedoeld, hangen tegen de gevel, hangen beschut en te hoog.

PirateWeather en Open Meteo hebben vaak wel een temperatuur consensus, maar zijn het vaak oneens over de weersomstandigheden. met.no meet bij mij constant te koud. Meteo France is vaak ook aan de koude kant en OpenWeatherMap is nogal hit or miss. Buienradar had ik ook nog, maar die gaf de meest onverwachte en daarmee dus belabberde resultaten.

Ik wissel nogal eens tussen weerproviders op de hoofdpagina van mijn dashboard. Met name bij seizoenswisselingen. Omdat ik eigen sensoren heb kan ik nogal eens wat vergelijken en zie ik bijvoorbeeld in de zomer andere afwijkingen dan in de winter. Maar over het algemeen gebruik ik de weerdiensten vooral voor weersomstandigheid en indicatie. Niet als leidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Misschien een domme vraag. Maar heeft hier iemand al een keer een Mushroom of Tile card nagemaakt met Button card? Ik wil eigenlijk een Tile card maken zonder icoon, maar met een extra state. Zoals de climate tile in Apple Homekit:

Afbeeldingslocatie: https://www.smart-secure.co.uk/wp-content/uploads/sites/3/2022/09/ss-homekit-widget-ios-16.png

Een andere optie zou zijn om een SVG iconset met temperaturen te importeren. Maar dat leek mij ook weer zo'n gedoe :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@belly89 Mits je Zigbee2MQTT gebruikt zou je het apparaat kunnen ontkoppelen ((force) remove) van de coordinator en opnieuw kunnen koppelen via een ander apparaat. Het kan namelijk zijn dat de schakelaar nét de coordinator kan bereiken en dat dat enorm veel stroom kost. Als je de koppeling dan verplicht via een schakelpunt legt, bijvoorbeeld een lamp, dan kan het dat probleem oplossen.

Hier had ik zelf ook last van met een aantal Hue Dimmer Switches in huis. Een daarvan vrat werkelijk waar batterijen, 2 per maand :'). Opnieuw gekoppeld via de dichtstbijzijnde lamp en de batterij gaat nu alweer 9 maanden mee :F.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
@ThinkPad Ik heb de Openweather integratie en die komt voor mijn locatie vrij goed overeen met wat er buiten gebeurt. Heb ook het idee dat ze informatie van het KNMI gebruiken. Heb voor die tijd Buienradar gebruikt maar die had het afgelopen jaar iets teveel storingen waardoor mijn data soms dagenlang niet ge-updated werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Antonio di schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:55:
[...]

Zie voor wat uitleg en apparaten van alle prijsklassen:
https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/handsolderen/
Neem er in ieder geval een soldeerstation met regelbare temperatuur die ook voldoende heet wordt en met een verwisselbare punt.
Ja, dat is weer een fijne leiddraad voor wat ver weggezakt is. Dank!
Eveneens als de opmerking: "If it smells like chicken, you're holding it wrong" :')
En die verwisselbare punt is zeker 1 van de voorwaarden: Bij een Pi Zero wil ik echt geen 4cm brede soldeerpunt hebben :+
Gizz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:00:
@Dwazer Ik ben recent overgestapt van een lomp soldeerstation naar een goede Chinese USB-pen met ESP32 en aanpasbare firmware :P Bevalt goed!

[Video: Well timed Mailbag to save your money Part 1]
Deze ga ik nog eens bekijken. Was het prijzig om em uiteindelijk in NL te krijgen?
alex3305 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:09:
@Dwazer Collega van mij raadde de Ferm draadloze soldeerbout van Action aan. Ik weet niet of ze ze nu hebben. Dat is eigenlijk een e-smoker met een soldeerpunt eraan :D. Het is zeker niet wat de anderen hier aanbevelen, maar voor 10 euro is het echt een prima apparaat.
Daar heb ik er nu 2 soort gelijke van, nmlk deze:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41Hgi1-5ngL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
Maar eigenlijk helemaal niet handig voor mij:
- Pen zelf is superlicht waardoor het gewicht van het snoer stabilisatie van de pen beïnvloed;
- Leuke gadget voor in je tas;
- Geen idee hoe heet deze uiteindelijk wordt en/of blijft;
- Niet zo mijn ding :)
Raven schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:47:
[...]

offtopic:
* Raven kijkt naar zijn Ersa RDS 80
Geen idee hoelang ik dat ding al heb, maar bevalt uitstekend :D
Oei, ja, dat snap ik! :D
Dat gaat zeker buiten mijn budget, maar is zeker een mooie!
RedPas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:04:
[...]

Blijf weg van Velleman..
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-soldeerstation.html
Dit is al een mooie starter, waar je veel meer plezier zal van hebben.

Of zoek je een 2dehands weller, maar blijf ook weg van de rode wellers ;)
Die ELE-T12A ziet er goed uit! Ik zal er een verder naar kijken, dank!
Wat maakt het, dat uit ik uit moet kijken voor die 'rode Wellers'? I.c.m. het label "Hobby" wat Weller er zelf aan gehangen heeft? ;)
HuismAndré schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:12:
[...]

Weller WS 81 (maar die wordt ook zakelijk gebruikt). Daarvoor had ik een Weller WTCP-S die ik al vanaf m'n studietijd gebruikte (zeker 25 jaar lang). Waarom de WS 81? Ik moet regelmatig tussendoor iets solderen voor een klant of zo. Dan is het fijn dat je bout binnen 30 seconden bedrijfsklaar is in plaats van binnen 3 minuten.
Oei, ja, die snap ik wel >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dwazer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:54:
[...]

Oei, ja, dat snap ik! :D
Dat gaat zeker buiten mijn budget, maar is zeker een mooie!
Ding is wel duurder geworden, kan mij niet herinneren jaren terug zoveel er voor betaald te hebben :P

edit:
@Dwazer Het was even zoeken, in 2008 heb ik er €99 voor betaald en €12,95 per extra soldeerpunt (heb meerdere maten/soorten).

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 09-12-2023 13:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dwazer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:54:
[...]
Deze ga ik nog eens bekijken. Was het prijzig om em uiteindelijk in NL te krijgen?
Prijzen op Aliexpress zijn tegenwoordig inclusief btw en dergelijke. Vaak wordt het ook gewoon vanuit Europa verstuurd.

Ik had 'm met korting (black friday) voor €32 in huis binnen 5 dagen. Bij dezelfde shop kost hij nu €38, nog steeds met bezorging binnen 5 dagen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Raven schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:57:
[...]

Ding is wel duurder geworden, kan mij niet herinneren jaren terug zoveel er voor betaald te hebben :P

edit:
@Dwazer Het was even zoeken, in 2008 heb ik er €99 voor betaald en €12,95 per extra soldeerpunt (heb meerdere maten/soorten).
Wauw, dat scheelt inderdaad een hoop! :D
Gizz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:21:
[...]

Prijzen op Aliexpress zijn tegenwoordig inclusief btw en dergelijke. Vaak wordt het ook gewoon vanuit Europa verstuurd.

Ik had 'm met korting (black friday) voor €32 in huis binnen 5 dagen. Bij dezelfde shop kost hij nu €38, nog steeds met bezorging binnen 5 dagen.
Wellicht een optie, ik ga kijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

alex3305 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:24:
Misschien een domme vraag. Maar heeft hier iemand al een keer een Mushroom of Tile card nagemaakt met Button card? Ik wil eigenlijk een Tile card maken zonder icoon, maar met een extra state. Zoals de climate tile in Apple Homekit:

[Afbeelding]

Een andere optie zou zijn om een SVG iconset met temperaturen te importeren. Maar dat leek mij ook weer zo'n gedoe :/.
Je doelt op die thermostaat button? Zou met custom-button-card en card_mod toch mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

Ik ben er niet tevreden over. Ik scrape tegenwoordig van een amateur weerman hier in de buurt met een website, werkt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Voor verbetering vatbaar, maar hier is de stooklijn card te vinden:

https://github.com/Swerfer/HA-Stooklijn-card

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikGgeT6VHpiccPu6EHuEbnl6Yco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tI9qJUEQUfcSaIaAbTwOCv7N.png?f=user_large

Hmm... was voor ander topic bedoeld, maar hier staat hij ook wel goed...

[ Voor 11% gewijzigd door Swerfer op 09-12-2023 15:53 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Vos schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:19:
[...]

Je doelt op die thermostaat button? Zou met custom-button-card en card_mod toch mogelijk moeten zijn.
Yes. Met button card is dat mogelijk. Het liefste zou ik de Tile card gebruiken en het icoon vervangen met tekst, maar dat gaat helaas niet zomaar. Of eventueel een mushroom kaart. Maar is allemaal niet heel ideaal.

Met button card was ik vooralsnog te lui om zelf iets in elkaar te knutselen :9. Vandaar mijn vraag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Ik kom van Domoticz af en probeer nu in HA een automation te maken dat:

Lampen om 22:15 binnen 30 minuten uitgaan (doordeweeks). Dat ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Lampen uit na 22:15 binnen 30 minuten (doordeweeks)
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "22:15:00"
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - sun
action:
  - delay:
      seconds: "{{ range(0, 1800)|random|int }}"
  - type: turn_off
    device_id: 79811b274329bdcc55caf7b1c4aa9cea
    entity_id: 134787c2dd84a04600773a9aa8e8be86
    domain: light

één lamp werkt goed. Maar als ik meerdere lampen wil "toevoegen" dan wacht de 2de lamp op de 1ste lamp. De 3de lamp op de 2de lamp Enz. Dat is niet de bedoeling. Ik wil echt alle lampen compleet random uitzetten binnen 30 minuten na 22:15. (dus tussen 22:15 en 22:45). Hoe ?? Dit werkt dus niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - sun
action:
  - delay:
      seconds: "{{ range(100, 1500)|random|int }}"
  - delay:
      seconds: "{{ range(0, 700)|random|int }}"
    device_id: c94e5dd00717dd2972c8c46fa21f3636
    entity_id: 94a240d9cd72822f1349337d0a48719c
  - delay:
      seconds: "{{ range(200, 1000)|random|int }}"
    device_id: e364f1c8e7b6a8b7bea9606dbc8f1f63
    entity_id: 49363f85942e74be9ce0b750caf7d3b2
  - delay:
      seconds: "{{ range(10, 1800)|random|int }}"
    device_id: 41a4c7d6647b7b8ae6e5a224fff92a5d
    entity_id: 5f9356a9e3a64587fac20ae8f2108049
mode: single

iemand die een voorzetje kan geven?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@roelieboelie met Add Action -> 'Run in Parallel' kun je meerder actions tegelijkertijd laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:06
ik merk sinds enkele dagen op dat bij energie alle losse meters niets meer weergeven
ook zag ik dat bij alle 10 de meters (ook de din versies) de Total power import T1 niet meer beschikbaar is.
en nee het staat niet uit in home assistant, zou homewizard deze functie uitgezet hebben? meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
catserv schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:53:
ik merk sinds enkele dagen op dat bij energie alle losse meters niets meer weergeven
ook zag ik dat bij alle 10 de meters (ook de din versies) de Total power import T1 niet meer beschikbaar is.
en nee het staat niet uit in home assistant, zou homewizard deze functie uitgezet hebben? meer mensen met dit probleem?
Kun je die standen met de HomeWizard App wel uitlezen? (V1.17.3 van 08-11-2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@catserv @Dwazer Hier ook geen info meer van de losse meter. Wel in de homewizard app.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:06
is er al iemand die bluetooth aanwezigheid werkend heeft met de PlusPlugS?
Ik zie namelijk dat die ook naar mqtt kan sturen en dan ook een hele waslijst aan bluetooth devices kan zien/uitspugen. Maar is dat voldoende om het werkend te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
Zo vandaag eens bezig geweest met de android-tv-card
Deze heb ik gemaakt voor Chromecast met Google TV. Gedoe met icoontjes was lastig, ik was nog nog nooit met SVG's bezig geweest. (Icoontjes moeten binnen 24x24 en matchen met een viewbox)

Mijn kaartje ziet er nu zo uit (het sneeuwwolkje is een strm stream)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvz7ryO6i-ApT3_z-u6425ZzwDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iH0eFjZKUHNtKVJxLvvsDTsJ.png?f=fotoalbum_large

Dit mijn yaml: misschien handig voor anderen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
type: custom:android-tv-card
remote_id: remote.chromecasttv1
slider_id: media_player.android_tv_10_0_0_47
keyboard_id: media_player.android_tv_10_0_0_47
custom_icons:
  goplay: >-
    M16.56-.007c2.592.529 4.716 1.68 6.131 3.909 2.91 4.583-.114 10.614-5.755
    11.4-.493.069-.99.108-1.448.157-1.013 5.755-3.213 8.26-7.317
    8.432-3.91.165-6.87-2.02-8.01-6.088C.104 11.772.105 5.958.105.143c0 0
    .088.017.25-.016C5.865.06 11.212.027 16.56-.007m1.149
    4.998s.1-.032.014-.17a1.883 1.883 0 0 1-.373-.13s-.072.01-.247-.168A8621.18
    8621.18 0 0 0 4.657 4.4c-.025 0-.05.079-.136.385.014 4.066.029 8.132.02
    12.408.373 1.322 1.19 2.245 2.665 2.456 2.138.306 3.648-1.064
    3.7-3.355.04-1.664.008-3.328.008-5.089 1.776 0 3.295.004 4.814 0 1.599-.005
    2.764-.728 3.324-2.108.564-1.388.45-2.747-.939-3.96a1.072 1.072 0 0
    0-.405-.145Z
  npo: >-
    m13.918
    3.434-.724-.726c-.717-.723-1.582-.735-2.387.075l-.574.577c-.807.81-.794
    1.678-.076 2.4l.724.727c.718.724 1.582.737
    2.388-.074l.573-.578c.807-.81.795-1.678.076-2.4M10.29
    7.081l-.725-.726c-.718-.723-1.581-.736-2.387.075l-.575.577c-.806.81-.793
    1.677-.075 2.4l2.323
    2.334c.268.269.57.23.776.022.207-.207.241-.505-.026-.775l-.535-.536c.146-.031.324-.143.535-.354l.613-.617c.808-.81.794-1.677.076-2.4m-2.88
    4.533-1.539-1.546c-.719-.723-1.58-.736-2.388.075l-.574.576c-.806.81-.794
    1.678-.074 2.401l1.537
    1.547c.269.27.57.23.777.023.205-.208.24-.508-.028-.776L3.597
    12.38c-.29-.29-.28-.563.044-.89l.61-.611c.323-.327.596-.336.884-.045l1.525
    1.532c.267.27.566.234.772.028.206-.208.246-.51-.022-.78m15.704 1.95-9.542
    9.59c-.961.966-2.063.966-3.023 0l-9.542-9.59c-.96-.966-.96-2.073
    0-3.039L10.55.936c.961-.967 2.062-.967 3.023 0l9.541 9.59c.961.965.961
    2.073.001 3.038M12.459
    3.474c-.29-.29-.561-.282-.885.045l-.61.612c-.324.325-.333.6-.043.889l.696.7c.29.292.56.283.886-.043l.609-.613c.323-.325.332-.6.044-.889ZM9.527
    7.823c.289.29.28.564-.045.889l-.609.612c-.325.327-.595.335-.885.044l-.697-.7c-.289-.29-.28-.564.043-.89l.61-.612c.325-.327.596-.335.886-.044Z
  eurosport: >-
    M9.7007 4.2646C12.4996 4.2646 15.2486 4.2639 17.9977 4.2652 18.7925 4.2656
    18.9324 4.4055 18.9345 5.1917 18.9362 5.8248 18.9381 6.458 18.9338 7.0911
    18.9294 7.7396 18.7491 7.9278 18.1032 7.9295 16.1706 7.9346 14.2378 7.9423
    12.3053 7.9236 11.88 7.9195 11.7146 8.0278 11.7249 8.4812 11.7519 9.6635
    11.7458 10.847 11.7234 12.0295 11.7157 12.4375 11.8398 12.5849 12.2607
    12.577 13.4932 12.5538 14.7264 12.5684 15.9593 12.5682 16.1562 12.5681
    16.3531 12.5682 16.5861 12.5682 16.5201 12.8411 16.3181 12.8555 16.1658
    12.9211 14.8201 13.5005 13.4759 14.0833 12.1232 14.6457 11.8326 14.7665
    11.716 14.9266 11.7244 15.242 11.7435 15.9579 11.7472 16.6752 11.7236
    17.3909 11.7109 17.7749 11.8677 17.8726 12.2247 17.8704 14.1572 17.8584
    16.0899 17.8638 18.0226 17.8656 18.7839 17.8663 18.932 18.0136 18.9343
    18.7655 18.9364 19.4652 18.9344 20.165 18.9334 20.8648 18.9328 21.2802
    18.7535 21.5339 18.3099 21.5338 14.8612 21.5335 11.4124 21.5319 7.9637
    21.5291 7.9158 21.529 7.868 21.5074 7.68 21.4619 8.9567 20.2823 10.1734
    19.1581 11.402 18.023 11.1476 17.6314 10.7722 17.4678 10.4514 17.2505 9.9012
    16.8779 9.4078 16.2796 8.781 16.1991 8.1501 16.1181 7.5587 16.6481 6.9441
    16.8954 6.2184 17.1874 5.5082 17.5178 4.7902 17.829 4.6567 17.8869 4.5296
    17.9803 4.3385 17.927 4.3464 17.6894 4.5379 17.5603 4.6653 17.4072 5.2831
    16.6645 5.9001 15.9204 6.5431 15.1998 6.8191 14.8906 6.7726 14.7156 6.4422
    14.5005 5.7026 14.0191 4.9806 13.5107 4.2532 13.0105 4.1203 12.9192 3.9558
    12.8576 3.8906 12.6783 4.0351 12.493 4.2328 12.5743 4.3994 12.5733 5.6823
    12.5655 6.9652 12.5661 8.2481 12.5711 8.5071 12.5721 8.7362 12.5459 8.9204
    12.3275 9.7257 11.3726 10.5396 10.4249 11.3483 9.4728 11.3782 9.4375 11.3856
    9.3833 11.4046 9.3353 11.2704 9.1752 11.0918 9.2418 10.9366 9.2405 10.0703
    9.2333 9.2038 9.2273 8.3376 9.2411 8.0049 9.2465 7.8569 9.1455 7.861 8.7877
    7.8756 7.505 7.8655 6.222 7.8684 4.9392 7.8694 4.49 8.1018 4.2659 8.5512
    4.266 8.9177 4.2662 9.2843 4.2652 9.7007 4.2646z
  f1tv: >-
    M9.6 11.24h7.91L19.75 9H9.39c-2.85 0-3.62.34-5.17 1.81C2.71 12.3 0 15 0
    15h3.38c.77-.75 2.2-2.13 2.85-2.75.92-.87 1.37-1.01 3.37-1.01zM20.39 9l-6
    6H18l6-6h-3.61zm-3.25 2.61H9.88c-2.22 0-2.6.12-3.55 1.07C5.44 13.57 4 15 4
    15h3.15l.75-.75c.49-.49.75-.55 1.78-.55h5.37l2.09-2.09z
  ziggo: >-
    M18.555 18.69a3 3 0 0 0-2.52-2.865h-6.3l7.26-6.945a2.145 2.145 0 0 0
    .495-2.34 2.1 2.1 0 0 0-2.205-1.23h-9a2.79 2.79 0 0 0 2.19 2.895h5.175L6
    15.375a2.01 2.01 0 0 0-.42 2.13 1.965 1.965 0 0 0 2.115 1.185zM2.85
    18.6a2.535 2.535 0 0 0 2.55 2.535h13.2a2.536 2.537 0 0 0
    2.55-2.535V7.92A2.865 2.865 0 0 1 24 5.31V18.6a5.385 5.385 0 0 1-5.4
    5.4H5.4A5.385 5.385 0 0 1 0 18.6V5.4A5.385 5.385 0 0 1 5.4 0h13.2a5.595
    5.595 0 0 1 2.07.405A5.235 5.235 0 0 1 22.635 1.8a1.5 1.5 0 0 1 .42 1.005
    1.41 1.41 0 0 1-.42 1.02 1.5 1.5 0 0 1-2.025 0A2.685 2.685 0 0 0 19.59
    3a2.43 2.43 0 0 0-.99-.195H5.4A2.505 2.505 0 0 0 2.865 5.4z    
  kodi: >-
    M12.03.047c-.226 0-.452.107-.669.324-.922.922-1.842 1.845-2.763
    2.768-.233.233-.455.48-.703.695-.31.267-.405.583-.399.988.02 1.399.008
    2.799.008 4.198 0 1.453-.002 2.907 0 4.36 0
    .11.002.223.03.327.087.337.303.393.546.15 1.31-1.31 2.618-2.622
    3.928-3.933l4.449-4.453c.43-.431.43-.905
    0-1.336L12.697.37c-.216-.217-.442-.324-.668-.324zm7.224 7.23c-.223
    0-.445.104-.65.309L14.82 11.37c-.428.429-.427.895 0 1.322l3.76
    3.766c.44.44.908.44 1.346.002 1.215-1.216 2.427-2.433
    3.644-3.647.182-.18.353-.364.43-.615v-.33c-.077-.251-.246-.436-.428-.617-1.224-1.22-2.443-2.445-3.666-3.668-.205-.205-.429-.307-.652-.307zM4.18
    7.611c-.086.014-.145.094-.207.157L.209 11.572c-.28.284-.278.677.004.96l2.043
    2.046c.59.59 1.177 1.182 1.767
    1.772.169.168.33.139.416-.084.044-.114.062-.242.063-.364.004-1.283.004-2.567.004-3.851h-.002V8.184c0-.085-.01-.169-.022-.252-.019-.135-.072-.258-.207-.309a.186.186
    0 0 0-.095-.012zm7.908 6.838c-.224 0-.447.106-.656.315L7.66
    18.537c-.433.434-.433.899.002 1.334 1.215 1.216 2.43 2.43 3.643
    3.649.18.18.361.354.611.433h.33c.244-.069.423-.226.598-.402 1.222-1.23
    2.45-2.453
    3.676-3.68.43-.43.427-.905-.004-1.338l-3.772-3.773c-.208-.208-.432-.311-.656-.31z
custom_sources:
  ziggo:
    icon: ziggo
    source: ziggogo://
  kodi:
    icon: kodi
    service: androidtv.adb_command
    target:
      entity_id: media_player.android_tv_10_0_0_47
    data:
      command: >-
        adb shell am start -a android.intent.action.VIEW -n
        org.xbmc.kodi/org.xbmc.kodi.Splash
  twc:
    icon: mdi:weather-snowy-heavy
    target:
    data:
        adb shell am start -a android.intent.action.VIEW -n
        org.xbmc.kodi/org.xbmc.kodi.Splash -d
        https://sdcard/weather.m3u8
        -t video/*
  f1tv:
    icon: f1tv
    target:
    data:
        adb shell am start -n
        com.formulaone.production/com.avs.f1.ui.splash.SplashActivity
  npo:
    icon: npo
    target:
    data:
        adb shell am start -n
        nl.uitzendinggemist/.tv.presentation.splash.StartupActivity
  goplay:
    icon: goplay
    target:
    data:
        adb shell am start -n
        be.goplay.app.tv/be.goplay.app.ui.consent.ConsentActivity
  eurosport:
    icon: eurosport
    target:
    data:
      command: 'adb shell am start -n com.eurosport.player/.MainActivity        '
title: Woonkamer
rows:
  - - back
    - power
    - home
    - textbox
  - - - netflix
      - disney
      - appletv
      - ziggo
      - eurosport
    - touchpad
    - - f1tv
      - twc
      - npo
      - kodi
      - goplay
  - - previous
    - play_pause
    - stop
    - fast_forward
    - next

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-12-2023 10:43 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
guido66 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:26:
@catserv @Dwazer Hier ook geen info meer van de losse meter. Wel in de homewizard app.
@catserv en @guido66: Die API functie al eens uitgeschakeld in de app en opnieuw ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
catserv schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:53:
Met de laatste HA update is de integratie aangepast, omdat er veel meters dubbele entiteiten hadden. Zie Breaking Changes bij 2023.12 Release Notes.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
DikkieDick schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:13:
Weet niet of het Raspberry Pi4-specifiek is of HomeAssistant, maar nadat ik las dat 2023.12 uit was dacht ik even te gaan updaten. Blijkt dat er al 5 maanden geen nieuw image voor de raspberry pi is uitgebracht. Mijn scriptje gebruikt docker.io/homeassistant/raspberrypi4-64-homeassistant:stable.
Nu zal er weinig verschil zitten tussen deze image en homeassistant/home-assistant dus wilde ik deze installeren. Dit levert vanuit nginx een 502 op en in de log gemekker:

knip lang verhaal
Blijkt dat op ghcr.io wel een recente RPi4-image staat. Mijn script maar aangepast, deze gedownload en de container opgestart en alles loopt weer als een zonnetje, behalve dat het hele ping-gebeuren via yaml gaat verdwijnen en dat gemigreerd zou moeten zijn naar de UI, maar niet geheel werkend nog. Iets om nader uit te zoeken, want ik gebruik ping om de ip-adressen van de telefoons van de gezinsleden te pingen om te bepalen of iemand al dan niet thuis is en er dan iets moet gebeuren. De device_tracker van mijn telefoon kan wel netjes een status aangeven maar ben nog niet achter hoe ik dat bij anderen kan doen zonder dat ze HA hebben geïnstalleerd op de telefoon. Want nmap lijtk no niet helemaal goed te willen werken. Ondanks dat ik daar de ip-adressen heb ingevoerd laat ie daar niks zien. Dat wordt verder puzzelen/duckduckgo-en.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

BiG-GuY schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:45:
[...]

Met de laatste HA update is de integratie aangepast, omdat er veel meters dubbele entiteiten hadden. Zie Breaking Changes bij 2023.12 Release Notes.
Kun je ook aangeven waar ik daarover meer kan vinden? Ik heb gezocht in de Release Notes van 2023.12 maar nix daarover gevonden.
Ik lees een aantal modbusdingen uit via een RS485-USB-stick in mijn HA en dat ging tot voor kort prima. Nu opeens werkt dat niet meer en ik heb geen idee welke aanpassing(en) ik in mijn configuration.yaml moet maken.

Hulp is zeer welkom!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
elektriekert schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:47:
[...]

Gisteren heb ik op het community forum van HA iemand gevonden met hetzelfde probleem.
De command zou niet werken met alleen Hassio.
Als ik op de SD kaart eerst Raspbian zet en vanuit daar Hassio installeer zou die functie het wel moeten doen.
Dit moet ik nog uitproberen.

Momenteel is de USB als NTFs geformatteerd, FAT32 heb ik hiervoor ook geprobeerd met hetzelfde probleem.
Op dit verhaal terugkomend, hoe ik dit weekend zou kunnen krijgen is een SSD aan de pi koppelen en dan vanaf ssd booten.
Echter heb ik een rpi3B en een SSD koppelen via USB is ook niet ideaal.
Nu heb ik zitten kijken naar een pi4 maar door een review van @Antonio di kwam ik op een mini pc uit (waar al een SSD inzit)
Ik vermoed dat een HAOS hierop draaien voor mij een betere uitkomst gaat zijn, met het oog op de toekomst ook nog 1 of 2 op cam's eraan.

Heeft iemand nog do's en/of don'ts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@elektriekert HA op een RPi3B met SSD (en booten vanaf die SSD) draaien werkt uitstekend. Heb ik een paar jaar gedaan. Het werd alleen wat traag, waarna ik op een Pi4 overstapte.

Omdat ik er steeds meer mee doe en er steeds meer aan hang ging ook die Pi4 wat langzamer worden. Nog wel acceptabel, maar ik wilde beter.

Recent ben ik daarom op Odroid overgestapt. Deze:
https://www.sossolutions.nl/odroid-n2-home-assistant-kit
Dat bevalt me echt uitstekend! Werkt vlot!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
DikkieDick schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:49:
[...]
De device_tracker van mijn telefoon kan wel netjes een status aangeven maar ben nog niet achter hoe ik dat bij anderen kan doen zonder dat ze HA hebben geïnstalleerd op de telefoon. Want nmap lijtk no niet helemaal goed te willen werken. Ondanks dat ik daar de ip-adressen heb ingevoerd laat ie daar niks zien. Dat wordt verder puzzelen/duckduckgo-en.
Ik gebruik zelf de iPhoneDetect package in HACS. In eerste instantie voor de iPhones hier in huis, maar in mij geval werk die voor de Android telefoons eigenlijk ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hippe Lip schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:37:
[...]

Kun je ook aangeven waar ik daarover meer kan vinden? Ik heb gezocht in de Release Notes van 2023.12 maar nix daarover gevonden.
Ik lees een aantal modbusdingen uit via een RS485-USB-stick in mijn HA en dat ging tot voor kort prima. Nu opeens werkt dat niet meer en ik heb geen idee welke aanpassing(en) ik in mijn configuration.yaml moet maken.

Hulp is zeer welkom!
Had het specifiek over HomeWizard Energy, aangezien @catserv daar een vraag over stelde.

https://www.home-assistan...ward-incompatible-changes

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 10-12-2023 07:55 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
BiG-GuY schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:52:
[...]

Had het specifiek over HomeWizard Energy, aangezien @catserv daar een vraag over stelde.

https://www.home-assistan...ward-incompatible-changes
Ik zit wegens een ander probleem nog op 2023.11 (Remootio) maar toch werkt mijn Homewizard stekker niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 10-12-2023 08:28 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Dwazer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:05:
[...]

@catserv en @guido66: Die API functie al eens uitgeschakeld in de app en opnieuw ingeschakeld?
Ja, maakt geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
roelieboelie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:50:
Ik kom van Domoticz af en probeer nu in HA een automation te maken dat:

Lampen om 22:15 binnen 30 minuten uitgaan (doordeweeks). Dat ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - sun
action:
  - delay:
      seconds: "{{ range(0, 1800)|random|int }}"

één lamp werkt goed. Maar als ik meerdere lampen wil "toevoegen" dan wacht de 2de lamp op de 1ste lamp. De 3de lamp op de 2de lamp Enz. Dat is niet de bedoeling. Ik wil echt alle lampen compleet random uitzetten binnen 30 minuten na 22:15. (dus tussen 22:15 en 22:45). Hoe ?? Dit werkt dus niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - sun
action:
  - delay:
      seconds: "{{ range(100, 1500)|random|int }}"
  - delay:
      seconds: "{{ range(0, 700)|random|int }}"
    device_id: c94e5dd00717dd2972c8c46fa21f3636
    entity_id: 94a240d9cd72822f1349337d0a48719c
  - delay:
      seconds: "{{ range(200, 1000)|random|int }}"
    device_id: e364f1c8e7b6a8b7bea9606dbc8f1f63
    entity_id: 49363f85942e74be9ce0b750caf7d3b2
  - delay:
      seconds: "{{ range(10, 1800)|random|int }}"
    device_id: 41a4c7d6647b7b8ae6e5a224fff92a5d
    entity_id: 5f9356a9e3a64587fac20ae8f2108049

iemand die een voorzetje kan geven?
Simpel houden met entiteiten?
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - delay: "{{ range(15*60) | random }}"
    alias: Random delay between now and 30mins
  - service: homeassistant.turn_off
    entity_id:
      - light.tafellamp
      - light.keuken_spotjes    

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
davasch schreef op zondag 10 december 2023 @ 06:40:
[...]

Ik gebruik zelf de iPhoneDetect package in HACS. In eerste instantie voor de iPhones hier in huis, maar in mij geval werk die voor de Android telefoons eigenlijk ook prima.
Thanx. Geïnstalleerd maar ik krijg nog geen nieuwe entiteiten terwijl ie op zijn minst mijn iphone herkend zou moeten hebben.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

DikkieDick schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:58:
[...]

Thanx. Geïnstalleerd maar ik krijg nog geen nieuwe entiteiten terwijl ie op zijn minst mijn iphone herkend zou moeten hebben.
Herstart ha en met de telefoons even opnieuw met wifi verbinden.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Rouwette schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:00:
[...]

Herstart ha en met de telefoons even opnieuw met wifi verbinden.
Paar keer geprobeerd. Ik kom wel een klein stapje verder. Ik heb 2 wifi-netwerken. HA draait in 10.0.0.x-netwerk. Daar heb ik ook mijn reguliere wifi in. Maar heb ook wifinetwerk op Fritzbox beginnend met 192.168.178. 2 ip-adressen in secrets.yaml (vast) en die ingevoerd in device_track voor het platform iphonedetect. Mijn ip1 (in het 10.0-netwerk) vertikt ie om te kennen terwijl mijn ip2 in het 192-netwerk wel goed herkend wordt.

Het wordt nog raadelachtiger als ik debuglogging aan zet. Hij laat gewoon mijn beide ip's zien

code:
1
2
3
4
2023-12-10 10:30:35.810 DEBUG (SyncWorker_14) [custom_components.iphonedetect.device_tracker] Probe sent to telefoon_ip1_dick on 10.0.0.xx
2023-12-10 10:30:35.812 DEBUG (SyncWorker_14) [custom_components.iphonedetect.device_tracker] Probe sent to telefoon_ip2_dick on 192.168.178.yy
2023-12-10 10:30:35.822 DEBUG (SyncWorker_14) [custom_components.iphonedetect.device_tracker] Device telefoon_ip1_dick on 10.0.0.xx is AWAY
2023-12-10 10:30:35.822 DEBUG (SyncWorker_14) [custom_components.iphonedetect.device_tracker] Device telefoon_ip2_dick on 192.168.178.yy is AWAY

Maar de Lovelace zegt dan wel voor ip2_dick dat ik thuis ben als ik daarmee geconnect ben. Maar telefoon_ip1_dick kan ik niet toevoegen aan de Lovelace.

[ Voor 40% gewijzigd door DikkieDick op 10-12-2023 10:33 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik word gek, denk ik.
Ik heb een compensation entity toegevoegd aan mijn configuratie, letterlijk een copy/paste van een quasi identieke entity erboven met wat aanpassingen. Maar wat ik ook doe (config reloads, HA restarts, ...) hij komt niet in Home Assistant. Niets van terug te vinden in de dev tools, geen fouten in de logs, gewoon onvindbaar.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
airco_cop_rxm35_single:
  source: sensor.daikin_outside_temperature_median
  unique_id: 'airco_cop_rxm35_single'
  unit_of_measurement: 'COP'
  data_points:
    - [10, 4.2]
    - [6, 4.0]
    - [0, 3.6]
    - [-5, 3.5]
    - [-10, 3.1]
    - [-15, 2.7]

airco_cop_2mxm50_duo_1_active:
  unique_id: 'airco_cop_2mxm50_duo_1_active'
  data_points:
    - [15, 3.1]
    - [10, 2.9]
    - [6, 2.8]
    - [0, 2.5]
    - [-10, 2.2]
    - [-15, 2.0]

airco_cop_2mxm50_duo_2_active:
  unique_id: 'airco_cop_2mxm50_duo_2_active'
  data_points:
    - [15, 4.6]
    - [10, 4.2]
    - [6, 4.0]
    - [0, 3.7]
    - [-5, 3.3]
    - [-10, 2.9]
    - [-15, 2.6]

airco_cop_3mxm68_triple_3_active:
   unique_id: 'airco_cop_3mxm68_triple_3_active'
   data_points:
     - [12, 4.1]
     - [2, 3.45]
     - [-7, 2.51]
     - [-15, 2.04]

De bovenste 3 bestonden al (en werken), de onderste is de nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCa5VLz7xhIw4YPA9X21MEHN21Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2U3jpaHoBW16jPlnOegdkQd.png?f=fotoalbum_large

YAML is valid, geen foutboodschappen in HA.
Wat kan ik nog doen/proberen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick En in welk netwerk zit je HA?

Klinkt mij als standaard NAT achter NAT gedonder. Dus twee router achter elkaar en op beide NAT etc aan ipv er een enkel netwerk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Slonzo Gezien je parent compensation: mist, hoe heb je dit toegevoegd staan? Direct in de configuration.yaml of imports?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Septillion schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:53:
@Slonzo Gezien je parent compensation: mist, hoe heb je dit toegevoegd staan? Direct in de configuration.yaml of imports?
Dit is compensation.yaml, in de config wordt hij included:

YAML:
1
compensation: !include configuration/compensation.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:51:
@DikkieDick En in welk netwerk zit je HA?

Klinkt mij als standaard NAT achter NAT gedonder. Dus twee router achter elkaar en op beide NAT etc aan ipv er een enkel netwerk van te maken.
Die hangt in het 10.0.0-netwerk, dwz in een docker container op de host die in het 10.0.0-netwerk zit. :-)
Met de 'normale' ping ging dit altijd goed. Het 10.0.0-netwerk is mijn Deco-meshnetwerk dat achter de router (Fritzbox) hangt.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Als je meerdere NAT's draait is het vrij standaard dat je vanuit je 10.x dan niet je 192.x kunt pingen. Heb je dat al eens met gewoon device (dus Win/Mac/Linux machine waar je volle controlle over hebt) dat in 10.x hangt geprobeerd naar 192.x te pingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Slonzo Ook al gewoon tussen je entiteiten gezocht? Want het is geen garantie dat je entity id simpelweg het unique id is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Septillion schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:10:
@Slonzo Ook al gewoon tussen je entiteiten gezocht? Want het is geen garantie dat je entity id simpelweg het unique id is.
Oh ffs :+

Je hebt helemaal gelijk, geen idee wat daar gebeurd is, maar hij stond dus bij mijn compensation entities onder de naam van zijn bronsensor 8)7

Bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Slonzo toevallig laatst nog voorbij zien komen. Bij de compensation integration staat er een prefix voor het entity_id iets van compensation_sensor_ (of iets in die geest)
Het unique_id heeft verder niets te maken met het entity_id, dat wordt alleen op de achtergrond gebruikt, ik gebruik dat altijd een uuid voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:09:
@DikkieDick Als je meerdere NAT's draait is het vrij standaard dat je vanuit je 10.x dan niet je 192.x kunt pingen. Heb je dat al eens met gewoon device (dus Win/Mac/Linux machine waar je volle controlle over hebt) dat in 10.x hangt geprobeerd naar 192.x te pingen?
Het bijzondere is dat vanuit HA de ping naar 192.168.178 via iphonedetect wel goed lijkt te gaan maar niet naar 10.0.0. Met de 'oude' ping was alles pingbaar.
Even vanuit de container om dit ook te bevestigen. Als ik via wifi geconnect ben naar het wifinetwerk achter 10.0.0 dan werkt de ping naar mijn vaste ip-adres. Pak ik de wifi van de Fritzbox en ping ik naar dat vaste ip-adres dan gaat dat ook goed.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Ik geef het even op. Dit vereist echt om hele netwerken uit te tekenen etc. Vandaar dat ik vaak al roep dat NAT achter NAT alleen maar hoofdpijn geeft voor een thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:29:
@DikkieDick Ik geef het even op. Dit vereist echt om hele netwerken uit te tekenen etc. Vandaar dat ik vaak al roep dat NAT achter NAT alleen maar hoofdpijn geeft voor een thuisnetwerk.
Ik denk dat ik er achter ben. De ping-integratie is opgenomen in de UI vanuit de YAML en die heeft de boel wat overhoop gegooid. Ga dat even weer herconfigureren/hernoemen. Volgens mij moet het dan goed komen en kan die iphonedetect er weer uit.

En even later: ze zijn er allemaal weer. Nu nog een oplossing vinden waardoor de verbinding van de wifi van mijn iphone om de haverklap weg valt. Al behoorlijk gegoogled en aangepast maar helpt maar niet. Met android had ik dit niet en bleef ie netjes verbonden.

Update: dat is een bekend fenomeen van iphones. Las iets over een custom component van 4 jaar oud, maar dat is alleen een python-script.
Je kan de default polling van het pingen aanpassen middels een service maar is me niet duidelijk hoe. Dan zou ik hem wat langer willen zetten dan de standaard 30 seconden. Nu mekkert ie zo'n beetje elke minuut dat ik afwezig en aanwezig ben. Schiet niet op.

[ Voor 38% gewijzigd door DikkieDick op 10-12-2023 12:28 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

DikkieDick schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:35:
[...]

Je kan de default polling van het pingen aanpassen middels een service maar is me niet duidelijk hoe. Dan zou ik hem wat langer willen zetten dan de standaard 30 seconden. Nu mekkert ie zo'n beetje elke minuut dat ik afwezig en aanwezig ben. Schiet niet op.
@DikkieDick
Zet op je iPhone -> HA app-> Companion app-> locatie instellingen-> op achtergrond ophalen, gewoon UIT (grijs).
Alles blijft gewoon perfect werken, en je bent verlost van dat ge-mekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat ik er achter ben. De ping-integratie is opgenomen in de UI vanuit de YAML en die heeft de boel wat overhoop gegooid. Ga dat even weer herconfigureren/hernoemen. Volgens mij moet het dan goed komen en kan die iphonedetect er weer uit.

En even later: ze zijn er allemaal weer. Nu nog een oplossing vinden waardoor de verbinding van de wifi van mijn iphone om de haverklap weg valt. Al behoorlijk gegoogled en aangepast maar helpt maar niet. Met android had ik dit niet en bleef ie netjes verbonden.

Update: dat is een bekend fenomeen van iphones. Las iets over een custom component van 4 jaar oud, maar dat is alleen een python-script.
Er staat een voorbeeld in de documentatie. Het komt er op neer dat je de polling uit zet, en op basis van een time pattern trigger met een eigen gekozen frequentie de homeassistant.update_entity aanroept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:06
guido66 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:26:
Ik zag dat wanneer je in homeassistant alle T1 veranderd naar totale import / export, je totale verbruikgegevens in Energie wel weer te zien zijn bij alle producten van homewizard, raar dat ze dit veranderd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

guido66 schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:26:
[...]

Ik zit wegens een ander probleem nog op 2023.11 (Remootio) maar toch werkt mijn Homewizard stekker niet meer.
Ik heb er 9 en geen problemen. Maar gebruikte die tarrif1 waarde niet.

Al geprobeerd een stekker opnieuw toe te voegen? Let op dat de standaard entiteitnamen veranderd zijn, dus als je hem verwijderd en weer toevoegt heeft die geen historie. Je kan dit daarna fixen door de entiteitnamen weer goed te zetten met wat je had.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:55
Weet iemand of het mogelijk is om in een automatisering om bevestiging te vragen? Wat ik wil is:

- Trigger
- Automatisering
- Bevestiging om automatisering af te ronden op bijvoorbeeld Google Nest Hub

Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

catserv schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:28:
[...]

Ik zag dat wanneer je in homeassistant alle T1 veranderd naar totale import / export, je totale verbruikgegevens in Energie wel weer te zien zijn bij alle producten van homewizard, raar dat ze dit veranderd hebben
De T1 waarde was dus nutteloze informatie, omdat de totale exact hetzelfde bevatte. Had die bij mezelf dus uitgezet per plug, dus veranderde voor mij niks in de integratie waar ik iets van merkte.

Bij de P1 meter heb je ook ondersteuning voor meerdere tarieven, daar is het wel nuttig.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 10-12-2023 14:42 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
virofi schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:40:
Weet iemand of het mogelijk is om in een automatisering om bevestiging te vragen? Wat ik wil is:

- Trigger
- Automatisering

Kan dat?
Je kunt een actionable notification naar jezelf sturen via de app, en dan via een wait for trigger wachten tot er gereageerd wordt. Via de Nest Hub wordt lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Ik zoek een simpele manier om een aantal kleine stukjes ledstrip aan te sturen via Home Assistant. De ledstrip werkt bijvoorbeeld op 5v. Ik dacht om een ESP8266 te gebruiken en hier dan bijvoorbeeld WLED op te zetten. Heeft iemand een beter/makkelijk idee? Ik wil het gebruiken voor in 3d geprinte lampen/lightboxes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
virofi schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:40:

- Trigger
- Automatisering

Kan dat?
Misschien een input boolean laten schakelen met een Google Home routine? Je kan de vraag laten omroepen maar dan zal je wel je "antwoord" moeten starten met Hey Google.

Niet exact wat je vraagt maar komt er wel dichtbij in de buurt? Uiteraard in de automation dan wachten op de input boolean zoals @TheFes al benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Vraagje: Hier in huis hebben we een Tuiss electrisch rolgordijn (https://www.raamdecoratievantuiss.nl/), die werkt met een app. Weet iemand of deze ook in Home Assistant op te nemen zijn? Als ik op hun site kijk, dan worden ze ook in de UK verkocht onder de naam Blinds-2Go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
peligro2k schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:26:
Ik zoek een simpele manier om een aantal kleine stukjes ledstrip aan te sturen via Home Assistant. De ledstrip werkt bijvoorbeeld op 5v. Ik dacht om een ESP8266 te gebruiken en hier dan bijvoorbeeld WLED op te zetten. Heeft iemand een beter/makkelijk idee? Ik wil het gebruiken voor in 3d geprinte lampen/lightboxes.
Neem om te beginnen sowieso een ESP32 daarvoor, dat is een dualcore tot 240MHz en die 8266 is een "single" core tot 80MHz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

AWEF schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:54:
Vraagje: Hier in huis hebben we een Tuiss electrisch rolgordijn (https://www.raamdecoratievantuiss.nl/), die werkt met een app. Weet iemand of deze ook in Home Assistant op te nemen zijn? Als ik op hun site kijk, dan worden ze ook in de UK verkocht onder de naam Blinds-2Go.
Hoe heet de app? Daaruit kan je vaak opmaken via de fabrikant van de motoren is en dan kan je weer vinden welk protocol ze gebruiken en wat je dan nodig zou hebben om deze te integreren als dat kan.

Als ik even op internet zoek vind ik:
https://www.reddit.com/r/...linds2go_electric_blinds/

De oudere generaties zijn 433Mhz de nieuwere hebben Bluetooth. Als je geen hub nodig hebt voor de aansturing via app, zal het Bluetooth zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 10-12-2023 17:43 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
BiG-GuY schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:38:
[...]

Hoe heet de app? Daaruit kan je vaak opmaken via de fabrikant van de motoren is en dan kan je weer vinden welk protocol ze gebruiken en wat je dan nodig zou hebben om deze te integreren als dat kan.

Als ik even op internet zoek vind ik:
https://www.reddit.com/r/...linds2go_electric_blinds/

De oudere generaties zijn 433Mhz de nieuwere hebben Bluetooth. Als je geen hub nodig hebt voor de aansturing via app, zal het Bluetooth zijn.
De app heet ook TUISS, duidelijk een rebranded app maar daar kon ik zo snel niets uit halen.

Als ik even zo snel de reddit link bekjk, dan lijkt dat wel een goed startpunt. Dank daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Sinds kort heb ik een siemens vaatwasser met homeconnect in gebruik, de integratie in HA is goed gelukt, nu wil ik de vaatwasser 's nachts laten starten als de energieprijs bij Frank energie het laagst is; verder wil ik dat de vaatwasser 's ochtends uiterlijk om zeven uur klaar is.

Ik heb hiervoor een automation voor bij zien komen op het forum maar kan deze niet meer vinden; wel heb ik iets gevonden voor zonneplan maar weet niet hoe ik deze aan moet passen naar Frank energie.

Wellicht heeft iemand iets soortgelijks gebouwd en wil deze delen of kan iemand mij helpen met voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:33
etmnidj1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:50:
Sinds kort heb ik een siemens vaatwasser met homeconnect in gebruik, de integratie in HA is goed gelukt, nu wil ik de vaatwasser 's nachts laten starten als de energieprijs bij Frank energie het laagst is; verder wil ik dat de vaatwasser 's ochtends uiterlijk om zeven uur klaar is.

Ik heb hiervoor een automation voor bij zien komen op het forum maar kan deze niet meer vinden; wel heb ik iets gevonden voor zonneplan maar weet niet hoe ik deze aan moet passen naar Frank energie.

Wellicht heeft iemand iets soortgelijks gebouwd en wil deze delen of kan iemand mij helpen met voorbeelden?
Ik gebruik de volgende: https://www.creatingsmart...h-local-calendar-support/. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:22

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:11:
[...]

Vergelijkbare situatie hier. Ik zit te broeden op een extra tellertje voor het warmwater-gasverbruik. Die zou dan moeten gaan lopen op het moment dat de ketel in warmwaterbedrijf is. De rest van het verbruik is dan vanzelf voor verwarming. Allermooiste zou zelfs zijn als je bijvoorbeeld maandelijks het warmwater-gasverbruik in de parameters van mindergas.nl kon bijwerken via de api, net als de gewone dagelijkse meterstanden :)
Ik heb inmiddels een binary sensor die On staat tijdens warmwatergebruik en Off daarbuiten. Nu kijken of ik die als voorwaarde kan inzetten om het gasverbruik voor warmwater te monitoren. Even een paar balletjes opgooien, benieuwd of mijn beginnersideeën een beetje op een logisch pad zitten..

Ik lees mijn gasmeter uit via een geroote Toon thermostaat. Toon haalt iedere 5 minuten de gasmeterstand op. Of misschien doet de slimme meter dat zo, dat weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel weet, is dat ik die 5 minuten te grofmazig vind, maar volgens mij is het niet instelbaar dus ik zal het er maar mee moeten doen. Ik wil nu het verschil berekenen tussen de laatst bekende gasmeterstand op het moment dat het warmwatergebruik start, en de eerstvolgende gasmeterstand nadat het warmwatergebruik is gestopt. En dat dan bijhouden in een metertje. Zou dat moeten kunnen?

Helemaal chic zou kunnen zijn om 2 gasmeters te maken, eentje voor warmwater en eentje voor verwarming. Geen idee of dit kan, maar stel nou dat je op basis van die binary sensor van hierboven kunt schakelen tussen piek en dal. Dan zou je de verbruikskosten voor warmwater kunnen laten werken met piektarief = 1 en daltarief = 0, en de verbruikskosten voor verwarming met piektarief = 0 en daltarief = 1. Te wild idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
@BiG-GuY : Je tip heeft geholpen, had wel nog een ESPHome BT Proxy nodig, maar het werkt nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

JME schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:53:
[...]

Ik heb inmiddels een binary sensor die On staat tijdens warmwatergebruik en Off daarbuiten. Nu kijken of ik die als voorwaarde kan inzetten om het gasverbruik voor warmwater te monitoren. Even een paar balletjes opgooien, benieuwd of mijn beginnersideeën een beetje op een logisch pad zitten..

Ik lees mijn gasmeter uit via een geroote Toon thermostaat. Toon haalt iedere 5 minuten de gasmeterstand op. Of misschien doet de slimme meter dat zo, dat weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel weet, is dat ik die 5 minuten te grofmazig vind, maar volgens mij is het niet instelbaar dus ik zal het er maar mee moeten doen. Ik wil nu het verschil berekenen tussen de laatst bekende gasmeterstand op het moment dat het warmwatergebruik start, en de eerstvolgende gasmeterstand nadat het warmwatergebruik is gestopt. En dat dan bijhouden in een metertje. Zou dat moeten kunnen?

Helemaal chic zou kunnen zijn om 2 gasmeters te maken, eentje voor warmwater en eentje voor verwarming. Geen idee of dit kan, maar stel nou dat je op basis van die binary sensor van hierboven kunt schakelen tussen piek en dal. Dan zou je de verbruikskosten voor warmwater kunnen laten werken met piektarief = 1 en daltarief = 0, en de verbruikskosten voor verwarming met piektarief = 0 en daltarief = 1. Te wild idee?
@JME & @hneel :
Ik heb sinds eind aug-23 een Atag i28ecz met een Atag One Zone thermosstaat. Zover ik begrijp uit de documentatie praten die 2 OpenTherm met elkaar. Ik krijgt in Kwh gewoon het gebruik door van verwarming (central heating gas consumption) en tapwater (hot water gas consumption) via de HACS Ariston Net V3 integratie via de Thermostaat. In Atag App kun je kiezen tussen Kwh of m3 gas (beide is een schatting/omrekening). Zie foto's hieronder (opm.: Atag is tegenwoordig onderdeel van Ariston).

Dus volgens mij is het vermelden van het type/merk CV-ketel (die wel/niet gescheiden verwarming en tapwater bijhoud/doorgeeft) en de gebruikte OpenTherm interface doos/firmware. Kan ook zijn dat dat doosje of die firmware het niet doorgeeft.

Wat zegt de documentatie van jullie OpenTherm interface doosje?
Welke CV-ketels hebben jullie?

Foto's HA met i28ecz schermafdrukken 9even op klikken voor hele afbeelding):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVEjBcannS8C1zyoKdwgeTOob2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lm6X1fnmei64N74MM1o4UQaQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiIJVJhQRAMF-loM_iMAWTuZBRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNhEffptJvhWgusvnouCWecd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKK8GnhRAGffqsTaAo8MnWy0eLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBknEPgMPfHXPEVbAFqyKNwT.jpg?f=fotoalbum_tile

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

hneel

denkt er het zijne van

Antonio di schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:27:
[...]

Wat zegt de documentatie van jullie OpenTherm interface doosje?
Welke CV-ketels hebben jullie?
Ik heb zelf een Remeha Avanta. Mijn gegevens krijg ik door via een OpenTherm module die daar aan gekoppeld zit.
Mijn gasverbruik krijg ik via slimme meter.
Het zijn bij mij dus sowieso verschillende bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
dit weekend mijn HA installatie vanaf een laptop overgezet naar een Minisforum GK50 (bedankt voor de tip @Antonio di) met proxmox en HA via tteck install. Backup teruggezet en merendeel doet het gewoon.

Paar dingen lopen nog niet helemaal.

Binnen HACS zie ik

code:
1
2
Not loaded in Lovelace
You have 4 Lovelace elements that are not loaded properly in Lovelace.

in de log zie ik dan paar keer (gefilterd)

code:
1
2
3
custom_components.hacs.exceptions.HacsException: No RepositoryFile.MAINIFEST_JSON file found 'custom_components/hacs/RepositoryFile.MAINIFEST_JSON'

custom_components.hacs.exceptions.HacsException: No RepositoryFile.MAINIFEST_JSON file found 'custom_components/toon_boilerstatus/RepositoryFile.MAINIFEST_JSON'

verder heb ik met de daily_sensor (die het wel lijkt te doen overigens) issues en die resulteren in de volgende log

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2023-12-10 21:59:03.361 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unexpected exception importing platform custom_components.daily.sensor
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 834, in get_platform
    cache[full_name] = self._import_platform(platform_name)
                       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 851, in _import_platform
    return importlib.import_module(f"{self.pkg_path}.{platform_name}")
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/importlib/__init__.py", line 126, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1204, in _gcd_import
....
  File "/config/custom_components/daily/sensor.py", line 40, in <module>
    class DailySensor(DailySensorEntity):
  File "/config/custom_components/daily/sensor.py", line 49, in DailySensor
    @asyncio.coroutine
     ^^^^^^^^^^^^^^^^^
AttributeError: module 'asyncio' has no attribute 'coroutine'
2023-12-10 21:59:03.365 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform 'daily.sensor': Platform not found (Exception importing custom_components.daily.sensor).

vanuit de UI kan ik de daily sensor niet weggooien. Ik moet nog even op de oude install kijken of ik zie of de betreffende bestanden daar staan.

Binnen HACS zie ik dat ik versie 1.28.0 zou draaien.

Als ik binnen een van de add ons probeer te benaderen (of te updaten) krijg ik altijd een unknown error in de UI.

Verder wel tevreden over het gemak van Proxmox en het gemak van de migratie en hoe snel alles aan de praat was, zelfs met de USB stick (Zigbee) en de RFLink.

iemand een idee hoe dit te fixen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Gondelier schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:20:
[...]

@DikkieDick
Zet op je iPhone -> HA app-> Companion app-> locatie instellingen-> op achtergrond ophalen, gewoon UIT (grijs).
Alles blijft gewoon perfect werken, en je bent verlost van dat ge-mekker.
Het is niet zozeer gemekker maar ik zie in op mijn dashboard als ik op de entiteit klik dat ik dan weer als afwezig ben aangemerkt en dan weer aanwezig op basis van die ping.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkieDick op 11-12-2023 07:53 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
JME schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:53:
[...]

Bedoel je deze binary sensor (bron)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
        device_class: timestamp
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'

In combinatie met deze automation (bron):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Vaatwasser: Automatisch starten"
trigger:
    at: sensor.start_vaatwasser
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
    state: "off"
    alias: Controleer of deur gesloten is
action:
  - service: script.vaatwasser_automatisch_starten
    data: {}
    alias: Start script

Daarbij wordt gebruik gemaakt van mijn cheapest-energy-hours macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
Nog iemand met ESPhome problemen?
Als ik in ESPhome kijk staan ze allemaal online. Klik ik op logs, dan opent het venster en laden de logs.
Daar zie ik correcte waarden, en ook dat ie verbonden is.
Maar er komt geen data door.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Pagina: 1 ... 143 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.