Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 350 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:46

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@MikeyMan Ik wilde zeggen: Zou als eerste dan even testen of de integratie goed werkt. Als jij bij de MQTT integratie => configure. En dan Listen to a topic en dan gewoon # (wildcard). Als je Evohome / NodeRed nu een MQTT bericht stuur zou je die in HA moeten zien. Berichten van voor dat je op 'Start listening' klikt zie je natuurlijk niet.

Maar gezien de laatste debug zou je zeggen dat je nu gewoon een sensor moet hebben. Waar zoek je hem? Gewoon in dev tools?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:14:
@MikeyMan Ik wilde zeggen: Zou als eerste dan even testen of de integratie goed werkt. Als jij bij de MQTT integratie => configure. En dan Listen to a topic en dan gewoon # (wildcard). Als je Evohome / NodeRed nu een MQTT bericht stuur zou je die in HA moeten zien. Berichten van voor dat je op 'Start listening' klikt zie je natuurlijk niet.

Maar gezien de laatste debug zou je zeggen dat je nu gewoon een sensor moet hebben. Waar zoek je hem? Gewoon in dev tools?
Ik had verwacht dat ik ze onder MQTT zou zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxKfVpG4N5buGGE8KQoWHXxm6Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EHX8KD1VTT5oxscWAMy4PIM4.png?f=user_large

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11 16:13
Gizz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:26:
@BasZer zigbee! Dan is elke lamp ook een router binnen je zigbee-mesh en is het voldoende als ze binnen elkaars bereik staan.
interessant! weet je het bereik van een enkele lamp?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BasZer als je wat googlet kom je op honderden meters uit. Ik zou dat met een korreltje zout nemen, want het is natuurlijk ook afhankelijk van het armatuur waarin ze gebruikt worden (veel metaal = afscherming). Maar van tientallen meters bereik in de openlucht kun je wel uitgaan.

Als alle lampen op één stroomkring zitten kun je ook nog overwegen ze achter één relais of dimmer te plaatsen. Als het je alleen gaat om schakelen of dimmen is het vaak onzin om elke lamp slim te maken en volstaat 1 slim aanstuurpunt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-11 01:14
@Gizz

Verkeerde plaatje idd...ik heb beide kaarten er nog op staan, hierbij de juiste en met de nieuwe meter erin....blond... :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQgLXa4xz06ZUK_-LXsbiFW_0yY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ks9L1pvkoZK1XLLdrSjympqM.jpg?f=user_large

ik had de sensor al bekeken maar zag nog geen waardes staan, die zie ik morgen wel als het goed is

Bedankt!!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:19:
[...]

Ik had verwacht dat ik ze onder MQTT zou zien:

[Afbeelding]
Ik moest bij mij even kijken, ik heb welgeteld één handmatige MQTT sensor. En schijnbaar komen die niet onder de MQTT integratie in de UI maar onder de sensor integratie... Dus bij de MQTT integratie kan je lang wachten :+

Zoek dus gewoon eens tussen al je entities (dev tools of via entities) naar de naam. Denk dat hij er nu gewoon tussen staat.

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-11 22:58
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan bewerkstelligen:

Ik heb een sensor van een Smart Scale:

Deze stuurt de volgende sensor de lucht in:

sensor.smart_scale_c1_weight

Dat is top, maar niet als mijn meisje erop gaat staan, want dan klopt die sensor niet meer.

Hoe kan ik op een eenvoudige manier deze sensor opsplitsen in twee sensoren en deze inregelen dat:

het is persoon 1 (of sensor 1) als het gewicht tussen xxx en xxx ligt

het is persoon 2 (of sensor 2) als het gewicht tussen xxx en xxx ligt

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:56
madtraxx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:43:
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan bewerkstelligen:

Ik heb een sensor van een Smart Scale:

Deze stuurt de volgende sensor de lucht in:

sensor.smart_scale_c1_weight

Dat is top, maar niet als mijn meisje erop gaat staan, want dan klopt die sensor niet meer.

Hoe kan ik op een eenvoudige manier deze sensor opsplitsen in twee sensoren en deze inregelen dat:

het is persoon 1 (of sensor 1) als het gewicht tussen xxx en xxx ligt

het is persoon 2 (of sensor 2) als het gewicht tussen xxx en xxx ligt
2 trigger based template sensors met als trigger een state change van je weegschaal sensor
Zie bijvoorbeeld
https://github.com/TheFes.../xiaomi_scale_person.yaml

Home Assistant configuratie

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:30:
[...]

Ik moest bij mij even kijken, ik heb welgeteld één handmatige MQTT sensor. En schijnbaar komen die niet onder de MQTT integratie in de UI maar onder de sensor integratie... Dus bij de MQTT integratie kan je lang wachten :+

Zoek dus gewoon eens tussen al je entities (dev tools of via entities) naar de naam. Denk dat hij er nu gewoon tussen staat.
Ah, ja, dan kunnen we lang zoeken. Ik zie ze inderdaad terug komen nu.
Vraag is wel waar ze dan gebundeld worden... Waar kan ik hem weer verwijderen nu?

Vervolgvraag; kijkende naar de layout zoals ik toonde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxZvHSIdrPvUN-dFsk-vWU_tdIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vUBcGBzPHO1X6m6qTmVtZFiR.png?f=user_large

Zou dat ook wat flexibeler in de configuration.yaml opgenomen kunnen worden? zodat ik het niet hard coded inzet?

Eigenlijk zou het laatste deel van het topic moeten worden meegenomen in de naam.

EvoHome/2eVerdieping ==> Temperatuur 2e verdieping

Zou dat ergens in die template op te nemen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2023 15:00 ]

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-10 15:42
Goedemiddag allemaal,

Heeft iemand een mooie hardware oplossing wat goed werkt met HA waarmee je leiding temperaturen mee kunt meten ik wil graag de aanvoer en retour van de vloerverwarming monitoren en die van de heat pipes leidingen.

Alvast bedankt voor het meedenken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeyMan Vreemd genoeg hebben ze wel een relatie met de MQTT integratie maar worden ze er niet onder gebundeld. Je zou bijna zeggen dat het een bug is... Maar goed, ook niet heel interessant eigenlijk.

En voor je vervolg vraag, in de .yaml kan het misschien iets makkelijker met reuse. Maar of dat echt makkelijker is.

Alternatief met meer mogelijkheden is dat je NodeRed niet alleen deze waarde naar HA laat sturen maar ook werkelijk een discovery topic publiceert. Dat lijkt me makkelijk te herhalen voor meerdere sensoren, ze komen WEL onder de MQTT integratie te hangen en je kunt meerdere sensoren en controlls onder een device laten hangen. Dan zou je bijvoorbeeld een device 'Woomkamer EvoHome' kunnen hebben met daaronder entiteiten 'Temperature' en 'Setpoint'.

Qua format is het dus eigenlijk al wat je nu in de .yaml zet maar dan publiceer je het als JSON in een topics in homeassistant\ Een voorbeeld van een switch uit Zigbee2MQTT is bijvoorbeeld:
In homeassistant/switch/0x842e14fffe51c791/switch/config
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
{
  "availability": [
    {
      "topic": "zigbee2mqtt/bridge/state"
    }
  ],
  "command_topic": "zigbee2mqtt/Guestroom Window/set",
  "device": {
    "identifiers": [
      "zigbee2mqtt_0x842e14fffe51c791"
    ],
    "manufacturer": "TuYa",
    "model": "10A UK or 16A EU smart plug (TS0121_plug)",
    "name": "Guestroom Window"
  },
  "name": null,
  "object_id": "guestroom_window",
  "origin": {
    "name": "Zigbee2MQTT",
    "sw": "1.34.0",
    "url": "https://www.zigbee2mqtt.io"
  },
  "payload_off": "OFF",
  "payload_on": "ON",
  "state_topic": "zigbee2mqtt/Guestroom Window",
  "unique_id": "0x842e14fffe51c791_switch_zigbee2mqtt",
  "value_template": "{{ value_json.state }}"
}

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:49
rterhofte schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:58:
Goedemiddag allemaal,

Heeft iemand een mooie hardware oplossing wat goed werkt met HA waarmee je leiding temperaturen mee kunt meten ik wil graag de aanvoer en retour van de vloerverwarming monitoren en die van de heat pipes leidingen.

Alvast bedankt voor het meedenken
ESP-home. Ik doe ik bij de CV op dit moment.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:02:
@MikeyMan Vreemd genoeg hebben ze wel een relatie met de MQTT integratie maar worden ze er niet onder gebundeld. Je zou bijna zeggen dat het een bug is... Maar goed, ook niet heel interessant eigenlijk.

En voor je vervolg vraag, in de .yaml kan het misschien iets makkelijker met reuse. Maar of dat echt makkelijker is.

Alternatief met meer mogelijkheden is dat je NodeRed niet alleen deze waarde naar HA laat sturen maar ook werkelijk een discovery topic publiceert. Dat lijkt me makkelijk te herhalen voor meerdere sensoren, ze komen WEL onder de MQTT integratie te hangen en je kunt meerdere sensoren en controlls onder een device laten hangen. Dan zou je bijvoorbeeld een device 'Woomkamer EvoHome' kunnen hebben met daaronder entiteiten 'Temperature' en 'Setpoint'.

Qua format is het dus eigenlijk al wat je nu in de .yaml zet maar dan publiceer je het als JSON in een topics in homeassistant\ Een voorbeeld van een switch uit Zigbee2MQTT is bijvoorbeeld:
In homeassistant/switch/0x842e14fffe51c791/switch/config
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
{
  "availability": [
    {
      "topic": "zigbee2mqtt/bridge/state"
    }
  ],
  "command_topic": "zigbee2mqtt/Guestroom Window/set",
  "device": {
    "identifiers": [
      "zigbee2mqtt_0x842e14fffe51c791"
    ],
    "manufacturer": "TuYa",
    "model": "10A UK or 16A EU smart plug (TS0121_plug)",
    "name": "Guestroom Window"
  },
  "name": null,
  "object_id": "guestroom_window",
  "origin": {
    "name": "Zigbee2MQTT",
    "sw": "1.34.0",
    "url": "https://www.zigbee2mqtt.io"
  },
  "payload_off": "OFF",
  "payload_on": "ON",
  "state_topic": "zigbee2mqtt/Guestroom Window",
  "unique_id": "0x842e14fffe51c791_switch_zigbee2mqtt",
  "value_template": "{{ value_json.state }}"
}
Ja, ik zie echt niet waar het nu onder terecht komt.
Sterker nog; ik kan er ook helemaal niks mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2ZDTiouE8QVPsx6F7BC0C4lw6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2Emq39PnhTVtpzsGpPEMHcL.png?f=fotoalbum_large

Verwijderen etc. gaat nieteens.
Maar dat zou te maken kunnen hebben met het niet meesturen van een unique id.
Die kan ik wel uit de originele Evohome JSONS plukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ75FlMfcW9Seiit1YDgMgLNg6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4nk0WHf9FQQo727vq5NythKz.png?f=fotoalbum_large

Zat ook al te denken om idd meer mee te sturen met de JSON.

Ook al even aan het kijken naar discovery, maar dat vereist ook allerlei start en eind berichten.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2023 15:08 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

BiG-GuY

MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ah, ja, dan kunnen we lang zoeken. Ik zie ze inderdaad terug komen nu.
Vraag is wel waar ze dan gebundeld worden... Waar kan ik hem weer verwijderen nu?

Vervolgvraag; kijkende naar de layout zoals ik toonde:
[Afbeelding]

Zou dat ook wat flexibeler in de configuration.yaml opgenomen kunnen worden? zodat ik het niet hard coded inzet?

Eigenlijk zou het laatste deel van het topic moeten worden meegenomen in de naam.

EvoHome/2eVerdieping ==> Temperatuur 2e verdieping

Zou dat ergens in die template op te nemen zijn.
Denk dat het handiger is om te werken met MQTT Discovery, dat werkt dynamisch en kan je best makkelijk vanuit Node-RED voor elkaar krijgen.

Ik gebruik zelf geen Node-RED meer, maar had het voorheen gebruikt om REST sensoren naar MQTT te krijgen die via Auto Discovery in MQTT werden geladen als Devices, i.p.v. losse sensoren, wat volgens mij niet kon met de manuele config.

Heb wel mijn code geëxporteerd voor de hele setup die ik had draaien. Maar dat is best een lap aan niet opgemaakte code terwijl je maar een klein stuk nodig hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door BiG-GuY op 06-12-2023 15:15 ]

Gallery V&A

• rterhofte
tlpeter schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:05:
[...]

Hoeveel temperatuur sensoren kun je daar aanhangen? Het liefst heb ik er 1 waar 4 sensoren aan kunnen

• TheFes
BiG-GuY schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:13:
[...]

Denk dat het handiger is om te werken met MQTT Discovery, dat werkt dynamisch en kan je best makkelijk vanuit Node-RED voor elkaar krijgen.

Ik gebruik zelf geen Node-RED meer, maar had het voorheen gebruikt om REST sensoren naar MQTT te krijgen die via Auto Discovery in MQTT werden geladen als Devices, i.p.v. losse sensoren, wat volgens mij niet kon met de manuele config.

code:
1
 {"id":"0cf804afedcee014","type":"change","z":"587f02db01f79e79","name":"homeassistant/sensor/rs2051028575/temperature/config","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"homeassistant/sensor/rs2051028575/temperature/config","tot":"str"},{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"payload.device_class","pt":"msg","to":"temperature","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.name","pt":"msg","to":"temperature","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.state_class","pt":"msg","to":"measurement","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.state_topic","pt":"msg","to":"duco2mqtt/rs2051028575","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.unique_id","pt":"msg","to":"rs2051028575_temperature_duco2mqtt","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.unit_of_measurement","pt":"msg","to":"°C","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.value_template","pt":"msg","to":"{{value_json.temp}}","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.platform","pt":"msg","to":"mqtt","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.device","pt":"msg","to":"{\"identifiers\":\"duco2mqtt_rs2051028575\",\"manufacturer\":\"Duco\",\"model\":\"CO2 Sensor\",\"name\":\"Woonkamer Klimaatsensor\",\"sw_version\":\"17046.11.3.0\"}","tot":"json"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":750,"y":480,"wires":[[]]},{"id":"c12e995753e46b66","type":"change","z":"587f02db01f79e79","name":"homeassistant/sensor/rs2051028575/co2/config","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"homeassistant/sensor/rs2051028575/co2/config","tot":"str"},{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"payload.device_class","pt":"msg","to":"carbon_dioxide","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.name","pt":"msg","to":"carbon_dioxide","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.state_class","pt":"msg","to":"measurement","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.state_topic","pt":"msg","to":"duco2mqtt/rs2051028575","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.unique_id","pt":"msg","to":"rs2051028575_co2_duco2mqtt","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.unit_of_measurement","pt":"msg","to":"ppm","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.value_template","pt":"msg","to":"{{value_json.co2}}","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.platform","pt":"msg","to":"mqtt","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload.device","pt":"msg","to":"{\"identifiers\":\"duco2mqtt_rs2051028575\",\"manufacturer\":\"Duco\",\"model\":\"CO2 Sensor\",\"name\":\"Woonkamer Klimaatsensor\",\"sw_version\":\"17046.11.3.0\"}","tot":"json"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":720,"y":520,"wires":[[]]},
Kan ook prima vanuit HA hoor, geen Node-Red voor nodig.
Devices aanmaken kan ook prima vanuit HA

• Septillion

Septillion

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:06:
[...]

Ja, ik zie echt niet waar het nu onder terecht komt.
Sterker nog; ik kan er ook helemaal niks mee:
Hoezo kan je er niets mee? Hij is er toch gewoon?
Verwijderen etc. gaat nieteens.
Uit je configuration.yaml halen en hij verdwijnt weer...
Maar dat zou te maken kunnen hebben met het niet meesturen van een unique id.
Die kan ik wel uit de originele Evohome JSONS plukken.
DIe heb je alleen nodig als je nog customization wilt doen via de UI.
Ook al even aan het kijken naar discovery, maar dat vereist ook allerlei start en eind berichten.
Start en eind berichten? Of doel je op een availability via een LWT (Last Will Topic)? Want dat is überhaupt al wel handig om te hebben. Dan kan je in HA echt zien of de sensor 'leeft' of niet.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:49
rterhofte schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]

Hoeveel temperatuur sensoren kun je daar aanhangen? Het liefst heb ik er 1 waar 4 sensoren aan kunnen
Goede vraag. Ik gebruik er nu 2 maar technisch gezien moet 4 ook kunnen.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
tlpeter schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:05:
[...]

ESPHome is geen hardware he..

Dit kan: https://esphome.io/components/sensor/bme280.html
Dit kan ook: https://esphome.io/components/sensor/dallas

Of shopoverzichtje: https://www.sossolutions....oren/temperatuur-sensoren

Maar om die sensoren vervolgens aan te sturen/uit te lezen ben je wel een boardje nodig (ESP32 bijv) en die kan dan weer prima ESPHome draaien. Dus t is en/en/en

[ Voor 28% gewijzigd door Koepert op 06-12-2023 15:21 . Reden: Vollediger antwoord ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]

Hoezo kan je er niets mee? Hij is er toch gewoon?
Ja, geen instellingen en niet verwijderen, maar idd:
[...]

Uit je configuration.yaml halen en hij verdwijnt weer...
Zo is ie weg.
[...]

Die heb je alleen nodig als je nog customization wilt doen via de UI.

[...]

Start en eind berichten? Of doel je op een availability via een LWT (Last Will Topic)? Want dat is überhaupt al wel handig om te hebben. Dan kan je in HA echt zien of de sensor 'leeft' of niet.
Dat wordt een hele hoop geknutsel met een API die alleen waardes terug geeft.
Ben nu aan het kijken of ik verschillende waardes kan combineren in die yaml.

En toch even knutselen met discovery :P

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]

Ik meen me toch echt te herinneren dat er vroeger een comment bij stond dat 'device' alleen via auto discovery geldig was. Maar zie het inderdaad niet meer staan, cool. Vond ik altijd een erg vreemde beperling.

Maar blijft wel vreemd dan handmatige MQTT zaken niet onder de integratie MQTT worden weergeven :|

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

BiG-GuY

TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]

Kan het ook direct vanuit RESTful sensoren? Toen ik er de laatste keer naar keek, was dat niet mogelijk.

Dus heb nu losse sensoren voor een temperatuur en CO2 waarde bijvoorbeeld, terwijl deze fysiek uit 1 Device komen.

Gallery V&A

• rterhofte
tlpeter schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:16:
[...]

Goede vraag. Ik gebruik er nu 2 maar technisch gezien moet 4 ook kunnen.
Zou je me kunnen vertellen hoe je dat het gedaan en wat je ervoor nodig hebt. (Ben er niet geheel in thuis. Ook al is het me gelukt om me wp uit te lezen met een espaltherma

• Septillion

Septillion

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ja, geen instellingen en niet verwijderen,
Gezien 99,9% via de yaml al in te stellen is heeft UI ook niet heel veel meerwaarde. Maar geef hem een uniek ID en ook dat kan.
Dat wordt een hele hoop geknutsel met een API die alleen waardes terug geeft.
Ben nu aan het kijken of ik verschillende waardes kan combineren in die yaml.

En toch even knutselen met discovery :P
Ik heb geen weet van de API maar als je in NR ook al iets hebt waarmee je bijhoudt of de API werkelijk mee wil werken dan kan je daarmee ook een availability topic (incl last will) mee vullen :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rterhofte schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:21:
[...]

Zou je me kunnen vertellen hoe je dat het gedaan en wat je ervoor nodig hebt. (Ben er niet geheel in thuis. Ook al is het me gelukt om me wp uit te lezen met een espaltherma
https://esphome.io/components/sensor/dallas.html
Omdat de sensor '1-Wire' is kun je er desgewenst tientallen van aan elkaar knopen, mits je bekabeling goed is.

Op de site van ESPEasy staan ook wat aansluitschema's (dat ontbreekt vaak bij de documentatie van ESPhome).

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 06-12-2023 15:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben er bijna, zit nog een beetje te knutselen met het samenvoegen van een stuk tekst en een Json waarde:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
mqtt:
  sensor:
    - name: "Temperatuur {{ value_json.name }}"
      device_class: temperature
      state_class: measurement 
      unique_id: "T{{ value_json.id }}"
      state_topic: "EvoHome"
      suggested_display_precision: 1
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.currentTemperature }}"

- name: "Setpoint {{ value_json.name }}"
      unique_id: "S{{ value_json.id }}"
      state_topic: "EvoHome"
      value_template: "{{ value_json.targetTemperature }}"

Idee is om "name" uit de Json te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2023 15:36 ]

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:50
Gizz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:27:
[...]
https://esphome.io/components/sensor/dallas.html
Omdat de sensor '1-Wire' is kun je er desgewenst tientallen van aan elkaar knopen, mits je bekabeling goed is.

Op de site van ESPEasy staan ook wat aansluitschema's (dat ontbreekt vaak bij de documentatie van ESPhome).
Als je meerdere, +6 sensoren wil aansluiten en je ondervind problemen of geen stabiele communicatie,
dan moet je spelen met de pull-up weerstand, standaard 4k7, soms beetje minder, afhankelijk van lengte en type bedrading.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeyMan Volgens mij valt alleen te templaten met 'x_tempalte' keys. Dus helaas zal naam dus niet gaan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:40:
@MikeyMan Volgens mij valt alleen te templaten met 'x_tempalte' keys. Dus helaas zal naam dus niet gaan.
Damnit... Dacht ik eens een goed idee te hebben :-P

• madtraxx
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:48:
[...]

2 trigger based template sensors met als trigger een state change van je weegschaal sensor
Zie bijvoorbeeld
https://github.com/TheFes.../xiaomi_scale_person.yaml
Hmm als ik het dus goed heb en jouw voorbeeld pak, mijn sensor geeft enkel kg terug niets anders:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.smart_scale_c1_real_time_weight
      not_to: "unavailable"
  sensor:
    - unique_id: 8523c401-c2a0-48d9-9669-3fdbe51ba8c4
      name: Weight Patric
      <<: &config_weight
        unit_of_measurement: kg
        icon: mdi:weight-kilogram
      <<: &config_general
        state: >
          {%- if states('input_number.weight_patric_min') | float < w <= states('input_number.weight_patric_max') | float %}
            {% set name = 'Patric' %}
          {%- elif states('input_number.weight_iza_min') | float < w <= states('input_number.weight_iza_max') | float %}
            {% set name = 'Iza' %}
          {%- else %}
            {% set name = 'no update' %}
          {%- endif %}
          {{ s if name in this.entity_id and s != 0 else this.state }}
- trigger:
  sensor:
    - unique_id: 3721a548-59e5-445a-bfa4-4872da3d9b2e
      name: Weight Iza
      <<: *config_weight
      <<: *config_general

ik begrijp alleen niet zo goed wat deze doet:

en hoe ik dan die Min en Max waarde moet configureren.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 17:32 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• TheFes
madtraxx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:02:
[...]

Hmm als ik het dus goed heb en jouw voorbeeld pak, mijn sensor geeft enkel kg terug niets anders:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- trigger:
  sensor:
          {%- if states('input_number.weight_patric_min') | float < w <= states('input_number.weight_patric_max') | float %}
          {%- elif states('input_number.weight_iza_min') | float < w <= states('input_number.weight_iza_max') | float %}
            {% set name = 'Iza' %}
          {%- else %}
            {% set name = 'no update' %}
          {%- endif %}
- trigger:
  sensor:

ik begrijp alleen niet zo goed wat deze doet:

en hoe ik dan die Min en Max waarde moet configureren.
De min en max waarden komen vanuit input_number helpers, die kun je in de GUI aanmaken.
En om een waarde te krijgen moet je zorgen dat er een trigger is, dus je moet op de weegschaal gaan staan (of de waarde in developer tools > states aanpassen)

Oh en je definieert de variable s niet meer in je template

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog even verder aan het knutselen geweest. Aparte topics gemaakt voor setpoint en voor temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ4AJ-JbwWJjXElw9_1L_ASPDfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37NqEzJh7bYqjGDqDXnRQ6va.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#MQTT Setup
# Example configuration.yaml entry
mqtt:
  sensor:
    - name: "{{ value_json.name }}"
#      object_id: "{{ value_json.id }}"
      state_topic: "EvoHome/Temperatuur"

state_topic: "EvoHome/Setpoint"

Maar de naam wordt niet opgepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMXplaXbbwaJ8Lpkncd9xSeQmFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epTEc1gdFvzIYRO49PVGdqu8.png?f=fotoalbum_large

Moet ik dan echt alle sensors expliciet aangeven in die YAML?

Ging echt een heel stuk simpeler met domoticz dit...
Toch maar aan de slag met discovery...

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2023 16:48 ]

• TheFes
MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:26:
Nog even verder aan het knutselen geweest. Aparte topics gemaakt voor setpoint en voor temperatuur:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#MQTT Setup
# Example configuration.yaml entry
mqtt:
  sensor:
      state_topic: "EvoHome/Temperatuur"

state_topic: "EvoHome/Setpoint"

Maar de naam wordt niet opgepakt:
[Afbeelding]

Dat veld accepteert geen templates, dus je krijgt je template als name.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:26:

Yep, copy en paste. Heel klein beetje zou je kunnen winnen met yaml anchors maar weet niet eens of dat daar supported is.

En daarom doet 90% dus aan auto discovery :D Ik heb 468 MQTT entities en maar één handmatige (die ik eigenlijk niet eens meer gebruik :+).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:31:
[...]

Yep, copy en past. Heel klein beetje zou je kunnen winnen met yaml anchors maar weet niet eens of dat daar supported is.

En daarom doet 90% dus aan auto discovery :D Ik heb 468 MQTT entities en maar één handmatige (die ik eigenlijk niet eens meer gebruik :+).
Snap er nog niet veel van, maar das dan blijkbaar the way to go. Hoewel met een paar kleine aanpassingen dit ook prima gewerkt zou hebben. :X

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:31:
[...]

Yep, copy en paste. Heel klein beetje zou je kunnen winnen met yaml anchors maar weet niet eens of dat daar supported is.

YAML anchors zijn in principe in alle YAML config integrations supported.
Uitzonderingen zijn de delen die ook door de GUI bewerkt worden, dus automations in automations.yaml, Dashbords in storage mode, etc.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:52
Is er iemand toevallig bekend met onderstaande converter van modbus naar ethernet? En zou deze bruikbaar zijn om de RS485 Modbus output van mijn Solax omvormer via LAN aan te sluiten op mijn Nibe warmtepomp? Ik heb dit met mijn SolarEdge al voor elkaar, maar die heeft Modbus TCP/IP ingebouwd en de Solax niet.

https://www.amazon.nl/PUS...232-304%2Caps%2C92&sr=8-1

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:20:
Is er iemand toevallig bekend met onderstaande converter van modbus naar ethernet? En zou deze bruikbaar zijn om de RS485 Modbus output van mijn Solax omvormer via LAN aan te sluiten op mijn Nibe warmtepomp? Ik heb dit met mijn SolarEdge al voor elkaar, maar die heeft Modbus TCP/IP ingebouwd en de Solax niet.

Ik ken het precieze apparaat niet. Maar volgens mij kan je dat gebruiken om van rtu naar tcp/ip te gaan ja. Dus zou moeten werken.

• Aziraphale
xarow schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:23:
[...]

Ik ken het precieze apparaat niet. Maar volgens mij kan je dat gebruiken om van rtu naar tcp/ip te gaan ja. Dus zou moeten werken.
Dankjewel! Het was of deze of die van Waveshare, maar deze is wat voordeliger. O-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, autodiscovery it is... Heb nu wel de apparaten, en die verschijnen ook netjes onder het kopje MQTT.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zomc88tvLBWrQZlFgo2sCJJ9xDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Syjl7tipMS8hIhYX0hyzXoVq.png?f=user_large

Nu nog data...
De inkomende payload heeft het volgende format:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "id": "6057736",
  "name": "2e verdieping",
  "currentTemperature": 19.5,
  "targetTemperature": 20,
  "systemModeStatus": {
    "mode": "Auto",
    "isPermanent": true
  }
}

hier heb ik in nodered het volgende script op toegepast:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
// Extract information from the incoming MQTT message
var deviceId = msg.payload.id;
var deviceName = msg.payload.name;
var currentTemperature = msg.payload.currentTemperature;

// Define your device information dynamically
var device = {
    name: capitalizeFirstLetter(deviceName) + " Thermostat",
    unique_id: deviceId + "_thermostat",
    platform: "mqtt",
    current_temperature_topic: "homeassistant/sensor/" + deviceId + "_thermostat/current_temperature/state",
    payload_on: "ON",
    payload_off: "OFF"
};

// Set MQTT topics in the payload for current temperature
var discoveryMessage = {
    name: device.name,
    unique_id: device.unique_id,
    platform: device.platform,
    state_topic: device.current_temperature_topic,
    payload_on: device.payload_on,
    payload_off: device.payload_off,
    unit_of_measurement: "°C",
    state: currentTemperature.toString() // Ensure it's a string
};

// Function to capitalize the first letter of a string
function capitalizeFirstLetter(string) {
    return string.charAt(0).toUpperCase() + string.slice(1);
}

// Convert to JSON and send
var autoDiscoveryPayload = JSON.stringify(discoveryMessage);
msg.payload = autoDiscoveryPayload;
msg.topic = "homeassistant/sensor/" + deviceId + "_thermostat/config";  // Set Auto Discovery topic
return msg;

wat resulteert in:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
{"name":"2e verdieping Thermostat",
"unique_id":"6057736_thermostat",
"platform":"mqtt",
"state_topic":"homeassistant/sensor/6057736_thermostat/current_temperature/state",
"payload_on":"ON",
"payload_off":"OFF",
"unit_of_measurement":"°C",
"state":"19.5"}

maar nog geen waardes... Even verder ploegen...

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-11 22:12
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:20:

Wat een geniale vondst! Ik heb zelf een SamilPower inverter, van alles getracht om daar de waardes uit te halen. Er zit een RS485 poort op. Ben uiteindelijk geland met een Shelly EM energy, maar heb altijd nog de wens om het uit te lezen. Ga je deze bestellen?

• Aziraphale
konehead schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:16:
[...]

Wat een geniale vondst! Ik heb zelf een SamilPower inverter, van alles getracht om daar de waardes uit te halen. Er zit een RS485 poort op. Ben uiteindelijk geland met een Shelly EM energy, maar heb altijd nog de wens om het uit te lezen. Ga je deze bestellen?
Al gedaan. :)

• madtraxx
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:08:
[...]

De min en max waarden komen vanuit input_number helpers, die kun je in de GUI aanmaken.
En om een waarde te krijgen moet je zorgen dat er een trigger is, dus je moet op de weegschaal gaan staan (of de waarde in developer tools > states aanpassen)

Oh en je definieert de variable s niet meer in je template
Dus als ik hem dan nu goed zou hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- trigger:
      entity_id: sensor.smart_scale_c1_weight
  sensor:
          {% set w = states('sensor.smart_scale_c1_weight') | float(0) %}
            {% set name = 'Iza' %}
          {%- endif %}
- trigger:
  sensor:

Hierna heb ik vier helpers aangemaakt om de onderwaarde en bovenwaarde van de gewichten van de personen te definiëren.

respectievelijk:

input_number.weight_patric_min (waarde minimaal 83 kg)
input_number.weight_patric_max (waarde minimaal 90 kg)
input_number.weight_iza_min (waarde minimaal 58 kg)
input_number.weight_iza_max (waarde minimaal 65 kg)

De sensor: sensor.smart_scale_c1_weigh geeft continu een waarde, ook wanneer er niemand op de weegschaal staat, deze verander pas wanneer je erop gaat staan.

Bovenstaande yaml heb ik in een apart bestandje: scale.yaml geplaatst en deze pak ik middels mijn config.yaml als volgt mee:

YAML:
1
template: !include scale.yaml

echter blijven mijn entities "gewicht Iza" en "gewicht Patric" op onbekend staan.

Kan op de weegschaal gaan staat tot ik "een ons weeg" maar er gebeurd verder niets.

• konehead
  • Laatst online: 08-11 22:12
Held! Ik stuur je ff een DM!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het zal vast een eenvoudige zijn maar ik kom er na wat zoekopdrachten, lezen en proberen niet uit.

Ik heb een entiteitenkaart met weer-dingen er in staan, naar dit voorbeeld. Daar staat ook de weer-waarschuwing in, in kleur. Dat wil ik natuurlijk ook... De waarschuwing wordt binnengehaald door een scrape actie, dat werkt prima verder.

Nu is er wel een voorbeeld van een sensorkaart waarin de waarschuwing netjes in kleur is/komt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dat ook in de entiteiten te krijgen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
type: custom:mushroom-template-card
primary: 'KNMI weercode : {{ states(''sensor.knmi_weercode'') }}'
secondary: '{{ states(''sensor.knmi_info'') }}'
icon: |-
  {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Groen') %}
    mdi:alert-circle-check
  {% elif is_state('sensor.knmi_weercode', 'Geel') %}
    mdi:alert-decagram
  {% else %}
    mdi:alert
  {% endif %}
icon_color: |-
  {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Groen') %}
   green
  {% endif %}
  {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Geel') %}
   yellow
  {% endif %}
  {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Oranje') %}
   orange
  {% endif %}
  {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Rood') %}
  red
  {% endif %}
hold_action:
  action: url
  url_path: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/Overijssel
multiline_secondary: true
fill_container: false
tap_action:
  action: url
  url_path: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/Overijssel
double_tap_action:
  action: more-info

Het gaat hierboven om regel 4 tot en met 24 die ik geprobeerd heb om in mijn entiteitenkaart er bij in te zetten, zonder succes.

Verkorte entiteitenkaart:
YAML:
1
2
3
4
type: entities
entities:
  - entity: sensor.knmi_weercode
state_color: true

Helaas doet die onderste regel niets met de waarschuwing.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 11:18

Side-Kick

Timmy!

• TheFes
madtraxx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:42:
[...]

Dus als ik hem dan nu goed zou hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- trigger:
  sensor:
            {% set name = 'Iza' %}
          {%- endif %}
- trigger:
  sensor:

Hierna heb ik vier helpers aangemaakt om de onderwaarde en bovenwaarde van de gewichten van de personen te definiëren.

respectievelijk:

input_number.weight_patric_min (waarde minimaal 83 kg)
input_number.weight_patric_max (waarde minimaal 90 kg)
input_number.weight_iza_min (waarde minimaal 58 kg)
input_number.weight_iza_max (waarde minimaal 65 kg)

De sensor: sensor.smart_scale_c1_weigh geeft continu een waarde, ook wanneer er niemand op de weegschaal staat, deze verander pas wanneer je erop gaat staan.

Bovenstaande yaml heb ik in een apart bestandje: scale.yaml geplaatst en deze pak ik middels mijn config.yaml als volgt mee:

YAML:
1
template: !include scale.yaml

echter blijven mijn entities "gewicht Iza" en "gewicht Patric" op onbekend staan.

Kan op de weegschaal gaan staat tot ik "een ons weeg" maar er gebeurd verder niets.
Je output helemaal niets in je template, het enige wat je doet is een variable met de naam definiëren.

Verder had ik 2 YAML anchors omdat ik ook een sensor voor impedantie heb. Jij kunt alles in één anchor gooien.

Dit zou moeten werken denk ik. Ik ben ook to: null toegevoegd aan de trigger zodat hij alleen op state changes triggert en niet op eventuele structuur attribute changes. En ik heb beide sensors onder dezelfde trigger gezet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- trigger:
      to: null
  sensor:
      <<: &config
            {% set name = 'patric' %}
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}
          {{ w if name is defined and name in this.entity_id else this.state }}
      <<: *config

• madtraxx
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:57:
[...]

Je output helemaal niets in je template, het enige wat je doet is een variable met de naam definiëren.

Verder had ik 2 YAML anchors omdat ik ook een sensor voor impedantie heb. Jij kunt alles in één anchor gooien.

Dit zou moeten werken denk ik. Ik ben ook to: null toegevoegd aan de trigger zodat hij alleen op state changes triggert en niet op eventuele structuur attribute changes. En ik heb beide sensors onder dezelfde trigger gezet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- trigger:
  sensor:
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}
Ik heb hem één op één overgenomen en nog ff geprobeerd te checken wat er mis gaat, maar ik blijf Weight Patric op onbekend houden.

Gewicht valt tussen de verdeling in en de sensor update ook gewoon als ik erop ga staan..... snap er echt niks meer van :*)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, weer een stapje verder... Krijg het niet voor elkaar met 1 output vanuit de function node, dus kom op zoiets:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
// Extract information from the incoming MQTT message
var deviceId = msg.payload.id;
var deviceName = msg.payload.name;
var currentTemperature = msg.payload.currentTemperature;

// Define your device information dynamically
var device = {
    name: capitalizeFirstLetter(deviceName) + " Thermostat",
    unique_id: deviceId + "_thermostat",
    platform: "mqtt",
    current_temperature_topic: "homeassistant/sensor/" + deviceId + "_thermostat/current_temperature/state",
    payload_on: "ON",
    payload_off: "OFF"
};

// Set MQTT topics in the payload for current temperature
var discoveryMessage = {
    name: device.name,
    unique_id: device.unique_id,
    platform: device.platform,
    state_topic: device.current_temperature_topic,
    payload_on: device.payload_on,
    payload_off: device.payload_off,
    unit_of_measurement: "°C",
    state: currentTemperature.toString()
};

// Create MQTT Discovery message
msg.payload = discoveryMessage;
msg.topic = "homeassistant/sensor/" + deviceId + "_thermostat/config";  // Set Auto Discovery topic
var discoveryMsg = msg;

// Create MQTT message for dynamic update
var updateMessage = {
    topic: device.current_temperature_topic,
    payload: currentTemperature.toString(),
    retain: true
};

return [discoveryMsg, updateMessage];

// Function to capitalize the first letter of a string
function capitalizeFirstLetter(string) {
    return string.charAt(0).toUpperCase() + string.slice(1);
}

kan vast charmanter. Blijkbaar zijn er twee aparte berichten nodig voor het aanmaken en het updaten van de waardes.

• TheFes
madtraxx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:22:
[...]

Ik heb hem één op één overgenomen en nog ff geprobeerd te checken wat er mis gaat, maar ik blijf Weight Patric op onbekend houden.

Gewicht valt tussen de verdeling in en de sensor update ook gewoon als ik erop ga staan..... snap er echt niks meer van :*)
Zet dit eens in developer tools > templates
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          {% set this = dict(entity_id='sensor.weight_patric', state='unavailable') %}

{% set w = states('sensor.smart_scale_c1_weight') | float(-1) %}
          {%- if states('input_number.weight_patric_min') | float(0) < w <= states('input_number.weight_patric_max') | float(0) %}
          {%- elif states('input_number.weight_iza_min') | float(0) < w <= states('input_number.weight_iza_max') | float(0) %}
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}

• madtraxx
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:37:
[...]

Zet dit eens in developer tools > templates
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          {% set this = dict(entity_id='sensor.weight_patric', state='unavailable') %}

{%- if states('input_number.weight_patric_min') | float(0) < w <= states('input_number.weight_patric_max') | float(0) %}
          {%- elif states('input_number.weight_iza_min') | float(0) < w <= states('input_number.weight_iza_max') | float(0) %}
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}
86.1 is daarop het antwoord :-)

• TheFes
madtraxx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:56:
[...]

86.1 is daarop het antwoord :-)
Oke, dat werkt dus, probeer het template dan eens zonder die eerste regel in je template sensor.

Je hebt toch niet het entity_id gewijzigde he, zodat je naam en niet meer in staat?

• madtraxx
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:58:
[...]

Oke, dat werkt dus, probeer het template dan eens zonder die eerste regel in je template sensor.

Je hebt toch niet het entity_id gewijzigde he, zodat je naam en niet meer in staat?
bedoel je dan uit het voorbeeld of uit deze yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

- trigger:
  sensor:
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}

entity id voor "mijn gewicht" dus Weight Patric is: sensor.weight_patric

Dit is overigens het hele overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFUBUbSsPEBcj4lcWPIbsx7c1Vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3cjWpAWO6ZGsn3ip3iX3WjU.png?f=fotoalbum_large

en zo staat hij meegenomen in mijn config.yaml

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSkozeObBex5zXfJGX9iP9_cGD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i6GnVYaCETbp3avMcJR6RPOZ.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door madtraxx op 06-12-2023 22:15 ]

• TheFes
madtraxx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:06:
[...]

bedoel je dan uit het voorbeeld of uit deze yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

- trigger:
  sensor:
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}

entity id voor "mijn gewicht" dus Weight Patric is: sensor.weight_patric
Ik snap even niet wat je bedoelt met het voorbeeld?

Ik bedoelde dus dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

- trigger:
  sensor:
            {% set name = 'iza' %}
          {%- endif %}

Als dit niet werkt, en dus geen geldige state geeft als de state van je weegschaal wijzigt, dan moet er iets van een error in je log staan.
PS, de state moet wel wijzigen. Als de weegschaal elke keer als jij er op gaat staan 86.1 kg aangeeft is er dus geen state change en wordt de template sensor niet getriggerd. Je kunt het ook gewoon even aanpassen naar bijvoorbeeld 86.2 in developer tools > states

• madtraxx
HELD!!!

Hij werkt, het kwam dus doordat er geen change was :-D ik had even mijn telefoon uit mijn broekzak moeten halen.

altijd leuk die "kleine overwinningen, gaande weg leer je er toch van :-)

Thanks! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door madtraxx op 06-12-2023 22:33 ]

• BasZer
goedemorgen,

voordat ik meer slimme lampen ga kopen (ik heb er nu eentje van shelly ter test), vroeg ik me af waar jullie je keuze op bazeren? Er zijn zo ontzettend veel slimme lampen te koop. Als ik google op bijv. beste smart lampen komt steevast de Philips Hue bovenaan, maar deze lampen werken met een bridge, wat niet nodig is bij het gebruik van HA.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:09
Wie weet of er mogelijkheden zijn om een area-picture dynamisch te maken?

Het lijkt me leuk om in de woonkamer een aantal foto's te maken met gordijnen open/dicht en lampen aan/uit,en dan de area foto te kiezen op basis van de real-life stand.

@BasZer
Als je veel lampen nodig hebt, gaat Hue wel erg in de kosten lopen.
De meest voordelige Zigbee lampen koop je m.i. bij Ikea.

[ Voor 22% gewijzigd door djiedjee op 07-12-2023 09:43 ]

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:20
BasZer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:41:
goedemorgen,

voordat ik meer slimme lampen ga kopen (ik heb er nu eentje van shelly ter test), vroeg ik me af waar jullie je keuze op bazeren? Er zijn zo ontzettend veel slimme lampen te koop. Als ik google op bijv. beste smart lampen komt steevast de Philips Hue bovenaan, maar deze lampen werken met een bridge, wat niet nodig is bij het gebruik van HA.
Als je zigbee hebt in je HA dan kan je HUE lampen gebruiken zonder de bridge van HUE.

Ik gebruik normale lampen met een slimme inbouwdimmmers (zwave/zigbee) en HUE lampen waar de schakelaar niet nodig is.

• Koepert
  • Nu online
djiedjee schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:41:
Wie weet of er mogelijkheden zijn om een area-picture dynamisch te maken?

Het lijkt me leuk om in de woonkamer een aantal foto's te maken met gordijnen open/dicht en lampen aan/uit,en dan de area foto te kiezen op basis van de real-life stand.
Met Conditional cards kun je dit. Of die Areas van HA dat ondersteunen weet ik ff niet.. gebruik ze niet :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BasZer waar ik op let is dat de communicatie sowieso zigbee is: belast je wifi-netwerk niet, ingebouwde meshfunctionaliteit. Alleen zelfbouw doe ik op basis van wifi (ledstrips met WLED op een ESP).

Op plekken waar goed licht belangrijk is (keuken, eettafel) pak je lampen met een hoge CRI-waarde. Wat ook een overweging kan zijn is hoe ver lampen terug kunnen dimmen. Verder natuurlijk een keuze maken of het op een bepaalde plek wenselijk is dat de kleurtemperatuur van het witte licht aangepast kan worden of zelfs rgb een must is.

Wat verder veel mensen vergeten is dat je lampen niet slim hoeven te zijn als je aansturing al slim is. Het is logischer om in een kamer met 10 GU10-spotjes, die je toch als groep aan gaat sturen, 10x dimbare Warmglow GU10's te kopen die je achter één zigbee dimmer hangt, dan dat je 10x een Hue GU10 White Ambiance haalt. De eerste optie is veel goedkoper én heeft een hogere CRI.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:27:
[...]

Dankjewel! Het was of deze of die van Waveshare, maar deze is wat voordeliger. O-)
Anders had je een ESP32 met PoE (nog iets goedkoper) kunnen nemen, wel printje om modbus om te zetten naar 3.3V logica en enig programmeerwerk, maar dat maakt het wat leuker dan kant en klaar ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Aziraphale
Raven schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:04:
[...]

Anders had je een ESP32 met PoE (nog iets goedkoper) kunnen nemen, wel printje om modbus om te zetten naar 3.3V logica en enig programmeerwerk, maar dat maakt het wat leuker dan kant en klaar ;)
Als je kunt programmeren wel, maar ik vrees dat ik bij yaml al nauwelijks iets voor elkaar krijg. :$

• BasZer
iRobert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:48:
[...]

Als je zigbee hebt in je HA dan kan je HUE lampen gebruiken zonder de bridge van HUE.

Ik gebruik normale lampen met een slimme inbouwdimmmers (zwave/zigbee) en HUE lampen waar de schakelaar niet nodig is.
ja Zigbee heb ik via SkyConnect v1.0 adapter van Nabu Casa.

voor de slimme inbouwdimmers, welk merk gebruik je?
Gizz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:57:
@BasZer waar ik op let is dat de communicatie sowieso zigbee is: belast je wifi-netwerk niet, ingebouwde meshfunctionaliteit. Alleen zelfbouw doe ik op basis van wifi (ledstrips met WLED op een ESP).

Op plekken waar goed licht belangrijk is (keuken, eettafel) pak je lampen met een hoge CRI-waarde. Wat ook een overweging kan zijn is hoe ver lampen terug kunnen dimmen. Verder natuurlijk een keuze maken of het op een bepaalde plek wenselijk is dat de kleurtemperatuur van het witte licht aangepast kan worden of zelfs rgb een must is.

Wat verder veel mensen vergeten is dat je lampen niet slim hoeven te zijn als je aansturing al slim is. Het is logischer om in een kamer met 10 GU10-spotjes, die je toch als groep aan gaat sturen, 10x dimbare Warmglow GU10's te kopen die je achter één zigbee dimmer hangt, dan dat je 10x een Hue GU10 White Ambiance haalt. De eerste optie is veel goedkoper én heeft een hogere CRI.
ik heb een Shelly DUO gekocht om te proberen/testen. Deze werkt volgens mij alleen via Wifi (ik had al problemen met geen bereik...). Als ik jou goed begrijp kan ik beter voor Zigbee lampen gaan.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BasZer waar je voor zigbee kunt kiezen zou ik dat zeker doen. Hoe meer zigbee-apparaten in huis, hoe sterker je zigbee-mesh. Soms ontkom je er niet aan om voor wifi te kiezen, omdat een apparaat met bepaalde functionaliteit echt niet met zigbee wordt aangeboden, maar voor de rest dus zigbee!

Voor zigbee-dimmers kun je eens kijken op deze pagina, volgens mij zijn veel tweakers daar best tevreden mee.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 13:05
Klopt het dat je de status van een HomeKit scene niet in HA kan opvragen/checken?

Gebruik nu een HomeKit scene om s'avonds alles (licht, schakelaars etc) uit te zetten. Maar wil nu ook een airco setting koppelen aan deze scene.
Enige mogelijkheid is dan een switch te maken in HA die dan ook in de HK scene komt en op die manier de airco setting kan triggeren!?

Of zijn er betere oplossingen?

• Koepert
  • Nu online
loyske schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:57:
Klopt het dat je de status van een HomeKit scene niet in HA kan opvragen/checken?

Gebruik nu een HomeKit scene om s'avonds alles (licht, schakelaars etc) uit te zetten. Maar wil nu ook een airco setting koppelen aan deze scene.
Enige mogelijkheid is dan een switch te maken in HA die dan ook in de HK scene komt en op die manier de airco setting kan triggeren!?

Of zijn er betere oplossingen?
Ligt aan hoe je de scene aftrapt: Automatisch op tijd of met n knop. Je kunt een Input Boolean opnemen in de scene die je aan zet: Als die aan staat gaat de airco naar stand X, of direct vanuit de scene de airco in stand X als dat kan. Of als je het met n knop triggert: Trigger Scene X + Airco setting Y.. Denk dat t handig is om je hele flow + oorsprong ff uit te schrijven, dan weet je waar het "past" (niet elke punt + komma, maar gewoon, wat doe je waar en welke devices worden waar aangestuurd)

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:20
BasZer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:18:

ja Zigbee heb ik via SkyConnect v1.0 adapter van Nabu Casa.

voor de slimme inbouwdimmers, welk merk gebruik je?
Gebruikt deze zigbee dimmmer : https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-basic-400w

Hier heb ik 10 spotjes achter zitten onder de carport. Simple te installeren en kan op zowel puls als normale schakelaar.

Gebruik deze zwave dimmer: https://aeotec.com/products/aeotec-nano-dimmer/
Deze gebruik ik voor diverse spotjes binnen en buiten. Geeft meer data maar de vraag is of je dat echt gebruikt.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-11 22:24
Ik heb vanochtend HA 2023.12 geïnstalleerd, in de hoop een probleem op te lossen met het uitlezen van mijn Kamstrup 403 GJ-meter. Dat is niet opgelost (zal in de integratie zitten), maar ik merkte wel iets anders. Sinds een tijdje, paar weken schat ik zo in, was de UI van mijn HA traag, soms verscheen er gewoon geen pagina tenzij ik de browser ververste. Ik was al aan het troubleshooten, in Proxmox naar de resources aan het kijken, e.e.a. eens een keertje geherstart, wifi snelheidsmetingen gedaan enz. maar er leek niets mis.

Na het installeren van deze release is mijn HA weer lekker snappy! Ik weet niet wa er mis was, maar wat het ook was, het is opgelost. Fijn :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• bd-casemod
  • Laatst online: 07-11 16:02
bd-casemod schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:10:
Middels een ESP module mijn Mitsubishi Electric gekoppeld aan HomeAssistant, werkt perfect!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mochten er mensen zijn die dit ook willen, ik heb ze nu kant en klaar beschikbaar:

v&a aangeboden: Mitsubishi Electric wifi module (ESP)

• Activate
Probleempje met het koppelen aan Google assistant :

Ik heb deze tutorial gevolgd en heb nergens een foutmelding gekregen :

YouTube: Google Home with Home Assistant Local for FREE Without Subscription

Als ik nu Google home open staat daar netjes het gemaakte project tussen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i1rjJEMft-F_ZjLqX2HoZ4o03s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnfwQcOJuTOsBNVA6MKKXSiv.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt dus goed te gaan.
Volgende stap gaat ook goed :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC0wiUCGWwk1kAe5MWdIyl9tVWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sRAT60zX2HW6ftzm01kPhfL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kies dus voor doorgaan en dan gat het dus mis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iF7uIzq5YziJgsKhne4K8W3QBcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zb1ptb9uaAOl42h4BPR95Bfa.jpg?f=fotoalbum_large

Hij blijft dus hangen op het webadres, het vreemde is ook dat het adres is zonder ha. ervoor maar het rechtstreekse domeinadres.
voor de benadering via een webpagina moet ik ha. ervoor zetten om in mijn HA te komen, dit heb ik ook ingevuld in de google paginas.

Wat doe ik vaut?

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

@Activate staat die URL ook zo geconfigureerd in HA zelf? Instellingen -> Systeem -> Netwerk -> Home Assistant URL? Ik heb daar in het verleden issues mee gehad. Ik had daar het foutieve domeinnaam staan maar hij luisterde wel naar mijn andere domein die aan HA was gehangen.

[ Voor 41% gewijzigd door WoBBeL op 07-12-2023 16:19 ]

• Activate
@WoBBeL

Daar heb ik helemaal niets ingevuld staan?

Hat adres ingevuld maar maakt helaas geen verschil...

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zijn er meer mensen die een thermostaat gebruiken in home assistant.
Voorheen stond in het midden de gemeten temperatuur in het groot.

Met de nieuwe Thermostaat hebben ze dit omgedraaid en staat de setpoint in het midden groot en in het klein de gemeten waarde.
Kan ik die 2 waardes omdraaien? ik kan het nergens vinden.

-edit-

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:09
Ik heb een Shelly PM mini geplaatst voor mijn warmtepomp. Die werkt prima, maar heeft 1 sensor niet die ik graag zou willen zien, namelijk het energie verbruik in Wh per dag. Er is wel een verbruik sensor in W (shellypmmini_1_power) en een totaal lifetime verbruik in Wh (shellypmmini_1_energy). Hoe kan ik deze omzetten naar een Wh per dag sensor. Ik heb onderstaande code geprobeerd. maar deze fluctueert op en neer, wat mij niet goed gaat. Ik heb al gekeken naar verschillende andere manieren, maar ik denk dat ik dan met een te moeilijke opzet bezig ben. Of kan ik shellypmmini_1_energy gebruiken op eoa manier met een timespan van een dag?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor: 
      name: Average Daily Consumption Today
      unit_of_measurement: "Wh" 
      device_class: energy
        {% set hrs = [ now().hour + now().minute/60, 0.01]|max %} 
        {{ (states('sensor.shellypmmini_1_power')|float(0) / hrs )|round(2) }}
      availability: "{{ states('sensor.shellypmmini_1_power')|is_number and (now().hour + now().minute/60) > 0 }}"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JeroenH schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:59:
Ik heb vanochtend HA 2023.12 geïnstalleerd, in de hoop een probleem op te lossen met het uitlezen van mijn Kamstrup 403 GJ-meter. Dat is niet opgelost (zal in de integratie zitten), maar ik merkte wel iets anders. Sinds een tijdje, paar weken schat ik zo in, was de UI van mijn HA traag, soms verscheen er gewoon geen pagina tenzij ik de browser ververste. Ik was al aan het troubleshooten, in Proxmox naar de resources aan het kijken, e.e.a. eens een keertje geherstart, wifi snelheidsmetingen gedaan enz. maar er leek niets mis.

Na het installeren van deze release is mijn HA weer lekker snappy! Ik weet niet wa er mis was, maar wat het ook was, het is opgelost. Fijn :P
Ik merk na 2023.12 dat ik HACS niet meer geinstalleerd krijg. Ah well, zal wel gefixt worden.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:13
Goedenavond allemaal,

Na een aantal verschillende manieren geprobeerd te hebben een USB aan de Rpi3 te hangen hoop ik dat jullie mij de goede richting in kunnen helpen.

Ik probeer een USB (Kingston) te gebruiken als opslag.
Naar mijn idee wordt de Kingston wel herkent, maar de command " sudo dmesg|tail -n 20|grep sd"
lijkt niets te doen.

Weten jullie wat hier fout gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zflZ4aHkcPrxkx9kantEI7641mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfjawVqQ0SRCkr9pO6DGJnlc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDBIYL4Qz9znVA3M351flT7jD3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bXSXRQkO5Hd2W1OdFAgUTzgz.png?f=fotoalbum_large

mvg

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:30
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:46:
@FJP84 Als je NGINX draait dan heb je als het goed is nooit je certificaten in de configuration.yaml gezet. Dat zou dan juist de taak van NGINX moeten zijn. Je zou dan intern ook nog steeds via http bij je HA moeten kunnen. Klinkt alsof je het toch direct gedaan hebt en NGINX eigenlijk niets doet...

Maar goed, als dat zo is zou gewoon poorten op de router dicht zetten, dan SSL cert uit de config (je kan eventueel gewoon met lokaal IP bij je HA, ignore de cert warning) en dan restart. Al het andere is optioneel.
Dank het is gelukt! Werkt mooi dat tailscale. Voice command (via Google of anders) is nu wel een gepasseerd station of niet?

• BasZer
voor zigbee lampen is de keus helemaal reuze...

maakt het merk dan nog uit?

ter illustratie:
  • IKEA TRÅDFRI Led-lamp E14 8 euro/lamp
  • INNR Smart Candle Comfort E14 14 euro/lamp
  • Philips Hue E14 Candle White 20 euro/lamp

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
BasZer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:24:
[...]

voor zigbee lampen is de keus helemaal reuze...

maakt het merk dan nog uit?

ter illustratie:
  • IKEA TRÅDFRI Led-lamp E14 8 euro/lamp
  • INNR Smart Candle Comfort E14 14 euro/lamp
  • Philips Hue E14 Candle White 20 euro/lamp
Merk niet perse. Behalve kwaliteit en zo. Bv Hue lampen schijnen "dieper" te dimmen. Dus als je dat wilt (bv als wake up light in slaapkamer) kan Hue "beter" zijn. Daarnaast hebben de Hue lampen ook Bluetooth (cause why not?) waarmee je evt een fallback hebt mocht het hele Zigbee netwerk op zijn gat liggen (denk ik, heb zelf wel Hue maar oudere zonder Bluetooth).
En kleurenechtheid / kleur reproductie schijnt bij Hue ook beter te zijn, maar je benoemd alleen witte.

Dus tsja, Hue is misschien beter. Maar de vraag is of je het nodig hebt, en of de prijs te verantwoorden is.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 07-12-2023 20:34 ]

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28
ardvark99 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:45:
Ik heb een Shelly PM mini geplaatst voor mijn warmtepomp. Die werkt prima, maar heeft 1 sensor niet die ik graag zou willen zien, namelijk het energie verbruik in Wh per dag. Er is wel een verbruik sensor in W (shellypmmini_1_power) en een totaal lifetime verbruik in Wh (shellypmmini_1_energy). Hoe kan ik deze omzetten naar een Wh per dag sensor. Ik heb onderstaande code geprobeerd. maar deze fluctueert op en neer, wat mij niet goed gaat. Ik heb al gekeken naar verschillende andere manieren, maar ik denk dat ik dan met een te moeilijke opzet bezig ben. Of kan ik shellypmmini_1_energy gebruiken op eoa manier met een timespan van een dag?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor: 
      name: Average Daily Consumption Today
      unit_of_measurement: "Wh" 
        {% set hrs = [ now().hour + now().minute/60, 0.01]|max %} 
        {{ (states('sensor.shellypmmini_1_power')|float(0) / hrs )|round(2) }}
      availability: "{{ states('sensor.shellypmmini_1_power')|is_number and (now().hour + now().minute/60) > 0 }}"
Ik denk dat een Utility Meter precies doet wat je wilt als je deze een 'daily' cycle geeft op basis van je lifetime energy sensor.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:07

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb een review geplaatst over een slimme Zigbee magneet kraan die "out of the box" werkt met ZHA (zou volgens "Blakadder lijst" ook moeten werken met Zigbee2MQTT), zie:
GiEX Zigbee smart buitenkraan met watermeter review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-11 22:24
Nee, maar wat standaard-dingetjes (die je misschien zelf ook al wel bedacht had):

Wordt de disk wel goed herkend op een andere (Linux) computer?
Wat is het file system van de disk, is het wel iets waar Linux mee overweg kan?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:09
Sicco92 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:00:
[...]

Ik denk dat een Utility Meter precies doet wat je wilt als je deze een 'daily' cycle geeft op basis van je lifetime energy sensor.
Aan de hand van mijn laatste zin heb ik idd gisteravond hier op verder lopen zoeken, en vond zo iets dergelijks in het dashboard van mijn Smartgateways. Ik toen het volgende erin gezet, en dit lijkt idd de juiste waardes weer te geven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

- platform: template
    sensors:
      remeha_wp_daily_energy_consumption:
        friendly_name: Daily Consumption WP
        unit_of_measurement: "kWh"
        # state_class: measurement
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_shellymini_1_energy')|float | round(2)) }}"

utility_meter:
  daily_shellymini_1_energy:
    source: sensor.shellypmmini_1_energy
    cycle: daily

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Ik wilde vanmorgen de update doen van HAOS 11.1 naar 11.2 maar ik krijg de volgende error :

failed to call service update/install. Error updating Home Assistant Operating System: OSManager.update blocked from execution, system is not running - freeze

Ook na een reboot blijft hij dit geven. Kan iemand mij verder helpen aub?

Water-Escape

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-11 05:45
ha allen, hopelijk een eenvoudige vraag maar obv diverse fora nog niet het antwoord gevonden.

Ik ben bezig met een dashboard en zou graag de box rondom de icon ook transparant krijgen, zie foto.

Qua code heb ik het volgende, weet iemand wat ik nog moet aanpassen om de box rond de icon transparant te krijgen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
type: custom:mushroom-template-card
primary: Home
secondary: ''
icon: mdi:home
tap_action:
  action: navigate
  navigation_path: /dashboard-test/dashboard_tablet_home
icon_color: white
fill_container: true
badge_color: ''
card_mod:
  style: |
    ha-card
      {--primary-text-color: white;
      background: transparent;
       border-style: none;   
       }

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMUxuAblH8vUjewBmbaIJzZ7LfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M4FG99is8lnJMG1w2BHQwqMx.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door vdiermen op 08-12-2023 10:03 ]

• alex3305
  • Laatst online: 08-11 13:54
@vdiermen Dat moet het volgende zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: custom:mushroom-entity-card
entity: person.alex
card_mod:
  style:
    mushroom-shape-icon$: |
      .shape {
        background-color: transparent!important;
      }

• Koepert
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:11:
Ik wilde vanmorgen de update doen van HAOS 11.1 naar 11.2 maar ik krijg de volgende error :

failed to call service update/install. Error updating Home Assistant Operating System: OSManager.update blocked from execution, system is not running - freeze

Ook na een reboot blijft hij dit geven. Kan iemand mij verder helpen aub?
Ik heb dat ook gehad, bij mij was het een nog lopende/vastzittende back-up die ervoor zorgde.

Ik heb de HOST en de VM/HA herstart en toen was t bij mij over.

• water_escape
Koepert schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb dat ook gehad, bij mij was het een nog lopende/vastzittende back-up die ervoor zorgde.

Ik heb de HOST en de VM/HA herstart en toen was t bij mij over.
Dat klinkt plausible. Maar ik heb al een restart gedaan (Pi4 via dev tools)
Moet ik iets anders triggeren / proberen?

Water-Escape

• Koepert
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:40:
[...]

Dat klinkt plausible. Maar ik heb al een restart gedaan (Pi4 via dev tools)
Moet ik iets anders triggeren / proberen?
Dus de HOST (Pi4 in jouw geval) is al herstart?
Dan kun je HA zelf nog n herstart geven, en dan even geduld hebben. Afhankelijk van hardware kan het dan echt wel ff duren.

• water_escape
Koepert schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:41:
[...]

Dus de HOST (Pi4 in jouw geval) is al herstart?
Dan kun je HA zelf nog n herstart geven, en dan even geduld hebben. Afhankelijk van hardware kan het dan echt wel ff duren.
Bingo. Dank je.
Ik zie dat hij de backup opnieuw was gaan doen. Backup is 2,5gb dus duurt even denk ik idd.

Water-Escape

• Koepert
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:42:
[...]

Bingo. Dank je.
Ik zie dat hij de backup opnieuw was gaan doen. Backup is 2,5gb dus duurt even denk ik idd.
Hou er dan rekening mee dat die/de laatste BU dus (mogelijk) corrupt is :) Dus daar niet op bouwen.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:13
JeroenH schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:41:
[...]

Nee, maar wat standaard-dingetjes (die je misschien zelf ook al wel bedacht had):

Wordt de disk wel goed herkend op een andere (Linux) computer?
Wat is het file system van de disk, is het wel iets waar Linux mee overweg kan?
Gisteren heb ik op het community forum van HA iemand gevonden met hetzelfde probleem.
De command zou niet werken met alleen Hassio.
Als ik op de SD kaart eerst Raspbian zet en vanuit daar Hassio installeer zou die functie het wel moeten doen.
Dit moet ik nog uitproberen.

Momenteel is de USB als NTFs geformatteerd, FAT32 heb ik hiervoor ook geprobeerd met hetzelfde probleem.

• loyske
  • Laatst online: 07-11 13:05
Koepert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:09:
[...]

Ligt aan hoe je de scene aftrapt: Automatisch op tijd of met n knop. Je kunt een Input Boolean opnemen in de scene die je aan zet: Als die aan staat gaat de airco naar stand X, of direct vanuit de scene de airco in stand X als dat kan. Of als je het met n knop triggert: Trigger Scene X + Airco setting Y.. Denk dat t handig is om je hele flow + oorsprong ff uit te schrijven, dan weet je waar het "past" (niet elke punt + komma, maar gewoon, wat doe je waar en welke devices worden waar aangestuurd)
HomeKit scene trap ik af als ik ga slapen vanaf mij iPhone. Licht uit en paar smart stekkers uit. Maar de Airco zit niet in HomeKit, alleen in HA. Maar misschien dat ik de airco ook aan HomeKit toevoeg en dan de airco ook aan de scene koppel. Zal de makkelijkste oplossing zijn denk ik.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Weet iemand of er een mogelijkheid is om via Google een tjdstip in te stellen op HA?

Ik kan bv in de huiskamer zeggen: He Google zet wekker op half 8.
Dan gaat er inderdaad een wekker om half 8. Maar wel alleen die van de speaker die het heeft opgepikt, niet in de slaapkamer en al zeker niet mijn wakeup light van de slaapkamer dat in HA zit.

Ik wil iets kunnen zeggen als: He Google maak me wakker om half 8. En dat dat dan de juiste tijd voor mijn ochtend routine in stelt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• zunrob
  • Laatst online: 11:14
Pas hebben jullie me goed geholpen met een device tracker te maken, om zo te zien of iemand thuis is of niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Device tracker
device_tracker:
  - platform: ping
    hosts:
      telefoon_zunrob: ip-adares
    interval_seconds: 12
    consider_home: 180

Dit werkte feilloos.

Nu krijg ik sinds de update naar 2023.12 de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX763uhz4HvmD6Pzg-GGWajB3j8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EG8A40JN5P4dcfYNZnLRVb0z.png?f=user_large

Ondanks dat hier staat dat het vanaf 2024.06 niet meer gaat werken merk ik nu al dat het soms niet lekker werkt, en hij geen devices meer detecteert.

Blijkbaar gaat dus deze ping functionaliteit in de YAML eruit? Is er een andere manier om dit te implementeren?

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-11 14:03
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:38:
Pas hebben jullie me goed geholpen met een device tracker te maken, om zo te zien of iemand thuis is of niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Device tracker
device_tracker:
  - platform: ping
    hosts:
      telefoon_zunrob: ip-adares
    interval_seconds: 12
    consider_home: 180

Dit werkte feilloos.

Nu krijg ik sinds de update naar 2023.12 de volgende melding:
[Afbeelding]

Ondanks dat hier staat dat het vanaf 2024.06 niet meer gaat werken merk ik nu al dat het soms niet lekker werkt, en hij geen devices meer detecteert.

Blijkbaar gaat dus deze ping functionaliteit in de YAML eruit? Is er een andere manier om dit te implementeren?
Kan nu via de UI, zie release notes: https://rc.home-assistant...ble-to-set-up-from-the-ui

Edit: kleine toevoeging, ik gebruik geen ping-methode als device tracker dus ik weet niet precies wat de impact daar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronker32 op 08-12-2023 12:42 ]

• zunrob
Ronker32 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:41:
[...]

Kan nu via de UI, zie release notes: https://rc.home-assistant...ble-to-set-up-from-the-ui

Edit: kleine toevoeging, ik gebruik geen ping-methode als device tracker dus ik weet niet precies wat de impact daar is.
Yes, die had ik al gevonden, maar ik krijg het niet voor elkaar om die nieuwe device_tracker te koppelen aan de personen. Even verder spelen...

Edit: Ondertussen gelukt via de integratie. Kan alleen de consider_home niet meer vinden.

Edit2: welke methode gebruik jij om devices te tracken?

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 08-12-2023 12:56 ]

• TheFes
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:48:
[...]

Yes, die had ik al gevonden, maar ik krijg het niet voor elkaar om die nieuwe device_tracker te koppelen aan de personen. Even verder spelen...

Edit: Ondertussen gelukt via de integratie. Kan alleen de consider_home niet meer vinden.

Edit2: welke methode gebruik jij om devices te tracken?
De consider home optie is inderdaad niet meer mogelijk. De device tracker is ook standaard uitgeschakeld, die moet je even aanzetten, de binary sensor kun je niet aan een person entity koppelen

• zunrob
TheFes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:12:
[...]

De consider home optie is inderdaad niet meer mogelijk. De device tracker is ook standaard uitgeschakeld, die moet je even aanzetten, de binary sensor kun je niet aan een person entity koppelen
Klopt, heb de device_tracker aangezet, en daarna toegevoegd aan een persoon. Dat werkt dus weer.

Het lijkt alsof er nu andere vaste waardes gekozen zijn. Pas afwezig na 4 minuten geen verbinding, wel thuis na 4 minuten weer verbonden. Eerst was je meteen 'thuis' zodra het device weer gepingd kon worden.

Heb het ping-interval al op 1 minuut gezet, in de hoop dat daarmee die tijden omlaag gingen. Dat is helaas niet zo. Hopelijk wordt dat nog aanpasbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door zunrob op 08-12-2023 13:35 ]

• TheFes
zunrob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:23:
[...]

Klopt, heb de device_tracker aangezet, en daarna toegevoegd aan een persoon. Dat werkt dus weer.

Het lijkt alsof er nu andere vaste waardes gekozen zijn. Pas afwezig na 4 minuten geen verbinding, wel thuis na 4 minuten weer verbonden.

Heb het ping-interval al op 1 minuut gezet, in de hoop dat daarmee die tijden omlaag gingen. Dat is helaas niet zo. Hopelijk wordt dat nog aanpasbaar.
De default update interval is 5 minuten, dat wordt in 2023.12.1 aangepast naar 30 seconden.
Als je een andere update interval wil, moet je het updaten vanuit de integratie uitzetten, en een automation aanmaken die de homeassistant.update_entity service call aanroept.

Dat staat ook uitgelegd in de documentatie
https://www.home-assistan...a-custom-polling-interval

Pagina: 1 ... 142 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.