Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:58:
[...]

false of False maakt dus niet uit, False versus "False" dus wel :+

[...]

Eerste mag je dus ook versimpelen met now().strftime('%H:%M')

[...]

Dat is nog wel raar. Want als ik in devtools het volgende bekijk:
Django/Jinja:
1
2
3
4
state: {{ states('input_datetime.test') }}
timestamp: {{ state_attr('input_datetime.test', 'timestamp') }}
false: {{ state_attr('input_datetime.test', 'timestamp')|timestamp_custom('%H:%M', false) }}
true: {{ state_attr('input_datetime.test', 'timestamp')|timestamp_custom('%H:%M', true) }}

is de uitkomst:
code:
1
2
3
4
state: 2023-11-23 16:01:00
timestamp: 1700751660.0
false: 15:01
true: 16:01

Ofwel, de timestamp is (zoals verwacht) in GMT en zal met false ook niet naar local omgezet worden.
Ik denk dat ik een net andere HA/systeemconfig heb, want met jouw test (maar dan met mijn echte input_datetime sensor) is dit de uitkomst:

code:
1
2
3
4
state: 06:50:00
timestamp: 24600
false: 06:50
true: 07:50

06.50 is de tijd van die input_datetime, dus false is bij mij de juiste optie. Tijdzone staat in HA netjes op GMT+1. En de juiste tijd wordt bij een lovelace-card ook goed weergegeven.

@-Casper Zou het kunnen dat 'ie een paar keer onder de 200w en daarna weer boven die 200w komt?

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 04-12-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Kun je eens een Tracering posten?
(via Tracering weergeven, en dan rechtsbovenin op de 3 puntjes klikken ... -> Trace downloaden, en die kopiëren en plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sOid Ahh, dat komt doordat ik een helper met datum had. Schijnbaar gebruikt HA voor een helper met alleen tijd gewoon GMT / feitelijk GMT tijd op 1 januari 1970.

Voor je maan sensor, ik zou überhaupt het legacy format niet meer gebruiken. Maar goed, HA gaat geen icoon afleiden uit de state. Dus als jij niet zegt dat je template het icoon betreft zal HA dat ook niet oppakken.

Maar wat ben je van plan? Ik heb net de sensor.moon_phase toegevoegd en die heeft al het correcte icoon. Tenzij het puur toeval is en er altijd mdi:moon-waning-gibbous gebruikt wordt heeft die entiteit al het juiste icoon.

Voor je verhaal met de maan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-Casper Dat zou suggereren dat de vorige automation nog loopt... Als je in dev tools => States naar de automation kijkt, heeft deze ook een attribute current die niet 0 is?

Dan zou je even verder terug in de traces moeten kijken waarom die nog loopt. Dus niet alleen naar de laatste trace kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:41:
@sOid Ahh, dat komt doordat ik een helper met datum had. Schijnbaar gebruikt HA voor een helper met alleen tijd gewoon GMT / feitelijk GMT tijd op 1 januari 1970.

Voor je maan sensor, ik zou überhaupt het legacy format niet meer gebruiken. Maar goed, HA gaat geen icoon afleiden uit de state. Dus als jij niet zegt dat je template het icoon betreft zal HA dat ook niet oppakken.

Maar wat ben je van plan? Ik heb net de sensor.moon_phase toegevoegd en die heeft al het correcte icoon. Tenzij het puur toeval is en er altijd mdi:moon-waning-gibbous gebruikt wordt heeft die entiteit al het juiste icoon.

Voor je verhaal met de maan,
Legacy format zal door ChatGPT komen :+

Wat ik wil: de icoon in een tekstregel in lovelace weergeven. Ik heb een card die dynamisch wat willekeurige info weergeeft en automatisch ververst. Denk aan de zonsopkomsttijd, wanneer de volgende kliko wordt opgehaald etc. Zou het leuk vinden om ook huidige moon phase incl icoon weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sOid Dat zal dan volledig afhangen van welke card dat is en hoe je daar überhaupt een icoon in weergeeft... Gezien het al een attribute van sensor.moon_phase is hoef je in ieder geval geen losse entiteit meer aan te maken om hem in een template te gebruiken.

Ofwel, je zoekt je oplossing op de verkeerde plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:58
sOid schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:04:
[...]

@-Casper Zou het kunnen dat 'ie een paar keer onder de 200w en daarna weer boven die 200w komt?
Dat zou niet verklaren dat de automation geen enkele keer succesvol triggert op de dag dat de wasmachine 3 x is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:48:
@-Casper Dat zou suggereren dat de vorige automation nog loopt... Als je in dev tools => States naar de automation kijkt, heeft deze ook een attribute current die niet 0 is?

Dan zou je even verder terug in de traces moeten kijken waarom die nog loopt. Dus niet alleen naar de laatste trace kijken.
Alle laatste traces die ik kan zien vanaf mijn telefoon (weet niet of web interface verschil maakt?) Tonen deze melding. Zal later eens kijken hoever ik terug kan kijken op de web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
verjager schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:22:
[...]

Kun je eens een Tracering posten?
(via Tracering weergeven, en dan rechtsbovenin op de 3 puntjes klikken ... -> Trace downloaden, en die kopiëren en plakken)
{
"trace": {
"last_step": "trigger/0",
"run_id": "cc6f61b9a8acbaf64d3a8e02ffa90f0e",
"state": "stopped",
"script_execution": "failed_single",
"timestamp": {
"start": "2023-12-04T17:45:04.112316+00:00",
"finish": "2023-12-04T17:45:04.112400+00:00"
},
"domain": "automation",
"item_id": "wasmachine",
"trigger": "numeric state of sensor.blitzwolf_plug_2_power",
"trace": {
"trigger/0": [
{
"path": "trigger/0",
"timestamp": "2023-12-04T17:45:04.112363+00:00",
"changed_variables": {
"this": {
"entity_id": "automation.wasmachine",
"state": "on",
"attributes": {
"id": "wasmachine",
"last_triggered": "2023-12-03T12:26:20.551903+00:00",
"mode": "single",
"current": 1,
"friendly_name": "Wasmachine"
},
"last_changed": "2023-12-02T16:55:35.244749+00:00",
"last_updated": "2023-12-03T12:26:20.551971+00:00",
"context": {
"id": "01HGQT9N07CBP79ARYSEMPQ0JS",
"parent_id": "01HGQT5ZT2AZQ04MQENA1W4S60",
"user_id": null
}
},
"trigger": {
"id": "running",
"idx": "0",
"alias": null,
"platform": "numeric_state",
"entity_id": "sensor.blitzwolf_plug_2_power",
"below": null,
"above": 200,
"from_state": {
"state": "132",
"state_class": "measurement",
"current": 0.9,
"energy": 444.4,
"indicator_mode": "off/on",
"linkquality": 255,
"power": 132,
"power_outage_memory": "restore",
"voltage": 226,
"unit_of_measurement": "W",
"device_class": "power",
"friendly_name": "Wasmachine stroomverbruik"
},
"last_changed": "2023-12-04T17:44:04.057663+00:00",
"last_updated": "2023-12-04T17:44:37.407429+00:00",
"id": "01HGTYX58ZZ4ZME9YQV6AGJQC0",
"parent_id": null,
}
},
"to_state": {
"state": "336",
"state_class": "measurement",
"current": 2.1,
"energy": 444.4,
"indicator_mode": "off/on",
"linkquality": 255,
"power": 336,
"power_outage_memory": "restore",
"voltage": 225,
"unit_of_measurement": "W",
"device_class": "power",
"friendly_name": "Wasmachine stroomverbruik"
},
"last_changed": "2023-12-04T17:45:04.108545+00:00",
"last_updated": "2023-12-04T17:45:04.108545+00:00",
"id": "01HGTYXZBCBT0BSNS5V2MB4VZ0",
"parent_id": null,
}
},
"for": null,
"description": "numeric state of sensor.blitzwolf_plug_2_power"
}
}
}
]
},
"config": {
"alias": "Wasmachine",
"id": "wasmachine",
"max_exceeded": "silent",
"trigger": [
{
"above": 200,
"id": "running"
},
{
"below": 2,
"for": {
"minutes": 2
},
"id": "done"
}
],
"action": [
{
"choose": [
{
"conditions": [
{
"condition": "trigger",
"id": "running"
}
],
"sequence": [
{
"service": "input_select.select_option",
"entity_id": "input_select.wasmachine",
"data": {
"option": "Wassen"
}
}
]
},
{
"conditions": [
{
"condition": "trigger",
"id": "done"
}
],
"sequence": [
{
"service": "input_select.select_option",
"entity_id": "input_select.wasmachine",
"option": "Klaar"
}
},
{
"service": "script.turn_on",
"entity_id": "script.notify_home",
"variables": {
"title": "Wasmachine is klaar",
"message": "Ophangen die was!",
"icon": "mdi:washing-machine",
"tag": "wasmachine"
}
}
},
{
"entity_id": "script.cast_zolder",
"path": "/local/gif/wasmachine.gif",
"delay": 60
}
}
},
{
"entity_id": "script.voice_notification",
"message": "De wasmachine is klaar"
}
}
},
{
"delay": {
"seconds": 30
}
},
{
"service": "media_player.turn_off",
"entity_id": "media_player.nest_hub"
}
}
]
}
]
}
]
},
"blueprint_inputs": null,
"id": "01HGTYXZBGAGXF5Q7G07624RBE",
"parent_id": "01HGTYXZBCBT0BSNS5V2MB4VZ0",
}
},
"logbookEntries": []
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Web interface nu ook maar eens erbij gepakt, maar ik kan alleen de laatste 5 traces terug zien. Als mijn automation al een hele dag probeert te triggeren, hoe ga ik dat dan in godsnaam troubleshooten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 08:09
Tehlo schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:33:
[...]

Ha slim! Heb weer wat te doen vanavond :P
Ik heb een dergelijke helper ook al een tijdje :9 Met als toevoeging: Ik laat HA zelf de helper zetten: 6 december gaat 'ie aan en de 2e week van januari uit. Dus de 6e moet ik als de wiedeweerga een kerstboom neerzetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 14:36
CodeCaster schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:30:
[...]

Ik heb er pas vier (waarvan één niet wil flashen ;( ), dus ik heb nog niet de luxe om er een paar elf maanden van het jaar in de kast te laten liggen; wordt ook een beetje een duur geintje met een tientje per stuk. :+

[...]
gebruik je al die kerst spullen wel de rest van het jaar dan? anders is dat dezelfde luxe :P
heb hier ook gewoon tussenstekkers/lampen alleen voor de kerst hoef je ook niet na te denken volgend jaar hoe je het oplost als je per ongeluk die handel ergens anders voor hebt gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
-Casper schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:27:
Web interface nu ook maar eens erbij gepakt, maar ik kan alleen de laatste 5 traces terug zien. Als mijn automation al een hele dag probeert te triggeren, hoe ga ik dat dan in godsnaam troubleshooten :+
Als je bij opeenvolgende traces kijkt naar de trigger to_state en from_state kun je hopelijk begrijpen waarom er blijkbaar meerdere keren getriggerd wordt.

Met max_traces kun je het aantal verhogen, maar geloof dat ze niet bewaard blijven bij een herstart.

[ Voor 9% gewijzigd door verjager op 04-12-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35

JME

zeg maar Jamie

RudolfR schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:27:
@JME

Ik heb zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.toon_burnerinfo
  binary_sensor:
    - name: "toon_preheated_last_2h"
      unique_id: 7ed242e9-5f57-4b2b-83d2-8d127bb0b3a3
      state: >
        {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') }}
      delay_off:
        hours: 2

Dat kun je ombouwen naar zoiets, dan heb je simpele aan/uit met een uit-vertraging van 15 minuten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- trigger:
      entity_id: sensor.toon_burnerinfo
  binary_sensor:
    - name: "booster_aan"
      unique_id: 7ed242e9-5f57-4b2b-83d2-8d127bb0b3a3
      state: >
        {{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') or is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Cv') }}
      delay_off:
        minutes: 15

Je kunt vervolgens een automation maken die zorgt dat de booster de stand van de CV-sensor volgt:
(Beetje geleend van de post hierboven)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Radiatorbooster control
description: ""
mode: single
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.booster_aan
    not_to: unavailable
condition: []
action:
    - service: switch.turn_{{ trigger.to_state.state }}
      data: {}
      target:
        entity_id: switch.radiatorbooster
Ik had alles aan de praat en toen... kocht ik een EMS Gateway en kon ik rechtstreeks op de ketelsensoren triggeren zonder gekunstel via de thermostaat :)
Nu eens kijken waar ik al die andere lekkere nieuwe sensortjes eens voor ga inzetten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

zoeperman schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:55:
[...]

gebruik je al die kerst spullen wel de rest van het jaar dan? anders is dat dezelfde luxe :P
heb hier ook gewoon tussenstekkers/lampen alleen voor de kerst hoef je ook niet na te denken volgend jaar hoe je het oplost als je per ongeluk die handel ergens anders voor hebt gebruikt
Die kerstlampjes zijn toch niet zo multi-inzetbaar als stekkers die schakelbaar zijn via WiFi en die hun verbruik terugmelden? _O-

Het zal wel aan mij liggen dan, maar ik heb (als morgen of overmorgen de boom opgetuigd is) voor en achter het huis snoeren met lampjes buiten hangen. En ik heb sinds een week vier slimme stekkers in huis.

Waarom zou ik na autonieuw (pun intended) die stekkers dan samen met de lampjes op zolder opbergen tot december '24, als ik er in de 11 maanden daartussen allemaal andere nuttige dingen mee kan doen? :D

Een rename van een stekker kost vijf seconden, een tijdgebaseerde automation aanmaken vijftig. Ik plak een sticker op de stekker met daarop de laatste zes tekens van het MAC-adres, die je ook terugvindt aan het eind van hun naam. Nul moeite, nul verspilling.

Maar misschien heb ik over een jaar ook 20+ stekkers in huis en snap ik ook niet meer waar ik nu moeilijk over doe.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 04-12-2023 20:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
CodeCaster schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:14:
[...]

Die kerstlampjes zijn toch niet zo multi-inzetbaar als stekkers die schakelbaar zijn via WiFi en die hun verbruik terugmelden? _O-

Het zal wel aan mij liggen dan, maar ik heb (als morgen of overmorgen de boom opgetuigd is) voor en achter het huis snoeren met lampjes buiten hangen. En ik heb sinds een week vier slimme stekkers in huis.

Waarom zou ik na autonieuw (pun intended) die stekkers dan samen met de lampjes op zolder opbergen tot december '24, als ik er in de 11 maanden daartussen allemaal andere nuttige dingen mee kan doen? :D

Een rename van een stekker kost vijf seconden, een tijdgebaseerde automation aanmaken vijftig. Ik plak een sticker op de stekker met daarop de laatste zes tekens van het MAC-adres, die je ook terugvindt aan het eind van hun naam. Nul moeite, nul verspilling.

Maar misschien heb ik over een jaar ook 20+ stekkers in huis en snap ik ook niet meer waar ik nu moeilijk over doe.
Mijn automation triggert een "stekker_algemeen_2". Niet heel specifiek, maar prima herbruikbaar voor een al bestaande andere automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

oltk schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:27:
[...]

Mijn automation triggert een "stekker_algemeen_2". Niet heel specifiek, maar prima herbruikbaar voor een al bestaande andere automation.
En wat is dat dan? Een service? :) Ik doe een device toggle in dit geval.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
verjager schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:11:
[...]

Als je bij opeenvolgende traces kijkt naar de trigger to_state en from_state kun je hopelijk begrijpen waarom er blijkbaar meerdere keren getriggerd wordt.

Met max_traces kun je het aantal verhogen, maar geloof dat ze niet bewaard blijven bij een herstart.
De meerdere triggers zijn niet een probleem. Het is alleen irritant dat ze ervoor zorgen dat ik niet gemakkelijk kan achterhalen waarom een automation blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
CodeCaster schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:32:
[...]

En wat is dat dan? Een service? :) Ik doe een device toggle in dit geval.
Zoiets. Ik zet 'm alleen expliciet aan (device on), en in de kerstperiode alleen uit als de lichtsensor in het raam > 1000 lux weergeeft of tussen 01:00 en 6:30 (dan is gegarandeerd iedereen naar bed, of krijgen de kinderen de wenk maar eens te gaan slapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@-Casper Als de triggers heel snel achter elkaar plaatsvinden, is je automation gewoon nog niet helemaal doorlopen. Kun je dan zien aan de tijdstippen van de triggers.

Zou je er mode restart van maken, dan zie je waarschijnlijk wel waar de automation wordt afgebroken bij een nieuwe trigger.

Je hebt niet toevallig je automation id ergens dubbel? (zou niet moeten kunnen)

Al geprobeerd deze automation te disablen en via de GUI dezelfde code in een nieuwe automation te plakken?

Beetje stapsgewijs dingen proberen uit te sluiten zeg maar. Evt. 2 losse automations maken i.p.v. triggers combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
verjager schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:53:
@-Casper Als de triggers heel snel achter elkaar plaatsvinden, is je automation gewoon nog niet helemaal doorlopen. Kun je dan zien aan de tijdstippen van de triggers.

Zou je er mode restart van maken, dan zie je waarschijnlijk wel waar de automation wordt afgebroken bij een nieuwe trigger.

Je hebt niet toevallig je automation id ergens dubbel? (zou niet moeten kunnen)

Al geprobeerd deze automation te disablen en via de GUI dezelfde code in een nieuwe automation te plakken?

Beetje stapsgewijs dingen proberen uit te sluiten zeg maar. Evt. 2 losse automations maken i.p.v. triggers combineren.
De kleinste interval die ik heb gezien tussen traces is 3 minuten dus dat lijkt me niet het probleem. Maar zal inderdaad wel wat gaan klooien met het uitkleden van de automation en evt mode restart. Thanks voor t meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@-Casper Als het werkelijk is dat de automation blijft hangen en het gebeurd vaker zou je dat kunnen monitoren met een automation. Iets als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - automation.whatever
    attribute: current
    above: 0
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
action:
  - service: persistent_notification.create
    data:
  - service: automation.turn_off
    data:
      stop_actions: true
    target:
      entity_id: automation.whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 23:28
Onderstaande Automation werkt prima, ik bedien de keuken verlichting met een Aqara Button.

Nu wil ik graag bij de light.turn_on aangeven dat de brightness naar 100 gezet moet worden, en dat krijg ik niet voor elkaar.
Iemand tips of kan dat met een dergelijke toggle niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Button - Kitchen
trigger:
    entity_id:
      - sensor.button_click
    to: triple
action:
  - service: |
      {% if states('light.keuken') == 'off' %} 
          light.turn_on
      {% else %} light.turn_off {% endif %} 
    entity_id: light.keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@japie101 Gewoon niet te moeilijk doen :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    entity_id:
      - sensor.button_click
action:
  - service: light.toggle
    data:
      brightness_pct: 100
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 17:59
vanWalsum schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:52:
[...]

Klopt, de plaatjes waren niet helemaal duidelijk. Nu beter denk ik. Vandaag weer een mooie negatieve zelfvoorziening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt het aan mij of lijkt het in je eerste plaatje alsof je in de nacht je accu hebt lopen ontladen gedurende 4 uur?

Gezien de prijzen lijkt het me logischer dat je rond die tijd aan het opladen zou zijn.
Misschien moet je even kijken of de laadgegevens van je accu niet omgekeerd doorkomen? Dat zou inderdaad wel verklaren waarom je negatief zit in je zelfvoorziening: als je ontlaadt op momenten dat je geen lading hebt en laadt als ie bijna vol zit (volgens HA dan)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:29:
@-Casper Als het werkelijk is dat de automation blijft hangen en het gebeurd vaker zou je dat kunnen monitoren met een automation. Iets als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - automation.whatever
    above: 0
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
action:
  - service: persistent_notification.create
    data:
  - service: automation.turn_off
    data:
      stop_actions: true
    target:
      entity_id: automation.whatever
@-Casper

Wel even attribute: current aan de trigger toevoegen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 23:28
Ik schaam me een beetje @Septillion, soms kan iets zo simpel worden opgelost... Thanks!
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:40:
@japie101 Gewoon niet te moeilijk doen :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    entity_id:
      - sensor.button_click
action:
  - service: light.toggle
    data:
      brightness_pct: 100
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 23:40
Hoi allemaal,

Misschien een specifieke vraag, maar zijn er hier mensen met een Cupra Born die hun dashboard m.b.t. de auto zouden willen delen? Die van mij is nog erg basic en ik zou graag wat inspiratie op doen. :) Heb namelijk al wat mooi dashboards voorbij zien komen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Voor degenen die met een twinkly, xleds of iets dergelijks werken voor kerst heb ik een automation gemaakt die automatisch de effecten wisselt op basis van een willekeurige trigger:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Set Light effect on Xmas Tree
description: Sets a new light effect on the tree every 30 minutes based on triggers
trigger:
    entity_id:
      - group.combined_motion
    entity_id:
      - binary_sensor.entrance_motion
condition:
  - condition: state
    entity_id: timer.tree_timer
    state: idle
    entity_id: input_boolean.auto_xmas_lights
    state: "on"
action:
  - service: timer.start
    target:
  - service: script.turn_on
    target:
      entity_id: script.random_light_effect
    data:
      variables:
        entity_id: light.twinklydots2023
    target:
    data:
      variables:
        entity_id: light.multiculti
mode: parallel
max: 2

En het script dat er bij hoort:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Random Light Effect
description: Takes a random effect from an entity and applies it with light.turn_on
variables:
  effect_list: "{{ state_attr(entity_id, 'effect_list') | list }}"
sequence:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
      effect: "{{ effect_list | random }}"
icon: mdi:ceiling-light-multiple-outline

De timer kun je weglaten als je echt elke keer op een trigger een wissel wilt doen: ik heb deze erin zitten om te zorgen dat de wissel niet te vaak plaatsvindt.

Veel plezier!

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 05-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dutchess_Nicole Grappig dat je dan weer niet triggert op de timer maar dat volledig af laat hangen van de motion.

Voor je script kon ik het niet laten even een update te doen. data_template is al even deprecated en voor de UI een selector toegevoegd :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
description: Takes a random effect from an entity and applies it with `light.turn_on`
variables:
sequence:
    data:
fields:
  entity_id:
    selector:
      entity:
        filter:
          - domain: light
            supported_features:
              - light.LightEntityFeature.EFFECT
    name: Entity ID
    required: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:50:
@Dutchess_Nicole Grappig dat je dan weer niet triggert op de timer maar dat volledig af laat hangen van de motion.

Voor je script kon ik het niet laten even een update te doen. data_template is al even deprecated en voor de UI een selector toegevoegd :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
description: Takes a random effect from an entity and applies it with `light.turn_on`
variables:
sequence:
    data:
fields:
  entity_id:
    selector:
      entity:
        filter:
          - domain: light
            supported_features:
              - light.LightEntityFeature.EFFECT
    name: Entity ID
    required: true
Ohh ja dat kan wel, ik heb deze natuurlijk meer dan een jaar geleden gemaakt en nooit verder naar gekeken tot nu net.

Zal binnenkort wel even kijken voor een update van dat ding.

Net even gekeken maar in de UI is dit zo te zien niet te doen: ik kan geen templates gebruiken in de service call, en er is geen plek om de variables op te geven. Ik hou het wel even op dit verouderde ding dat iig werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 05-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24
Ik heb een aantal input_number en input_datetime aangemaakt om te gebruiken in automations. Deze zijn aangemaakt in configuration.yaml. Maar ze verschijnen nu ook op m'n dashboard en dat hoeft van mij niet. Kan ze wel verbergen via de UI, maar kun je in de config ook gelijk meegeven dat ze hidden moeten zijn :?

Kan het in de documentatie niet terugvinden.

Bij eentje die ik eerder al ge-hide heb zie ik ook geen attribute m.b.t. 'visable' o.i.d.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
ThinkPad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:58:
Ik heb een aantal input_number en input_datetime aangemaakt om te gebruiken in automations. Deze zijn aangemaakt in configuration.yaml. Maar ze verschijnen nu ook op m'n dashboard en dat hoeft van mij niet. Kan ze wel verbergen via de UI, maar kun je in de config ook gelijk meegeven dat ze hidden moeten zijn :?

Kan het in de documentatie niet terugvinden.

Bij eentje die ik eerder al ge-hide heb zie ik ook geen attribute m.b.t. 'visable' o.i.d.
Volgens mij gebeurt dit alleen op een dashboard waar je geen "take control" op gedaan hebt. Die zal gewoon alle entities laten zien. En dan dus ook echt alles.

Zodra je een nieuw dashboard maakt kun je kiezen om die te customizen en dan zullen al die automatische dingen verdwijnen en kan je zelf bepalen wat je erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:54:
Net even gekeken maar in de UI is dit zo te zien niet te doen: ik kan geen templates gebruiken in de service call, en er is geen plek om de variables op te geven. Ik hou het wel even op dit verouderde ding dat iig werkt.
Gewoon mijn code knippen en plakken. In een editor of yaml-mode in de UI.

Ja, de template zal gewoon staan "Visual editor is not supported". Maar deel voor de selector is er dan wel en als je dan via de UI het script toevoegt kan je ook via de UI het entity selecteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:18:
[...]

Gewoon mijn code knippen en plakken. In een editor of yaml-mode in de UI.

Ja, de template zal gewoon staan "Visual editor is not supported". Maar deel voor de selector is er dan wel en als je dan via de UI het script toevoegt kan je ook via de UI het entity selecteren :)
Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je probeert te zeggen. Dat Fields veld is er inderdaad niet in de UI (totdat ik die code van jou toevoeg: dan is die er ineens wel ?)

Maar de service call is nog steeds hetzelfde, dus ik heb niet het idee dat dit echt wat toevoegt?

Ook bij een nieuw script is er geen Fields sectie, dus ik snap ook niet helemaal hoe je dat vanuit de UI zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:41
Zo eindelijk weer wat verder met mijn HAS.

Ik heb de powerflow card aangemaakt voor mijn Dashboard, en heb daar mijn airco's aan toegevoegd.
Ik kan echter maar kiezen voor 2 individuele verbruikers maar zou er graag meerdere willen toevoegen o.a onze WPB.

Hoe doe ik dat eenvoudig?
Ik heb hieronder het plaatje en het script bijgevoegd.

Tevens hebben wij een Adax neo kacheltje , deze heeft echter maar 1 entitieit en dat is verwarmen helaas geeen verbruik..deze is dus ook niet toe te voegen neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62DH0X8fEQuHZ4_MNdoATlpg3N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFCB3o1NrdhV7c6F7uEm427t.jpg?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:power-flow-card-plus
entities:
  grid:
    entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik
    color_value: true
    color:
      consumption:
        - 236
        - 19
        - 19
      production:
        - 24
        - 231
        - 162
  solar:
    entity: sensor.solaredge_current_power
    display_zero_state: true
    color:
      - 15
      - 249
      - 11
    color_icon: true
  home:
  individual1:
    entity: sensor.air_conditioning_beneden_energy_current
    color:
      - 240
      - 0
      - 0
    name: Airco beneden
    icon: mdi:fan
  individual2:
    entity: sensor.air_conditioning_slaapkamer_energy_current
    color:
      - 243
      - 18
      - 18
    name: Airco boven
clickable_entities: true
display_zero_lines:
  mode: show
  transparency: 50
  grey_color:
    - 189
    - 189
    - 189
use_new_flow_rate_model: true
w_decimals: 0
kw_decimals: 1
min_flow_rate: 0.75
max_flow_rate: 6
max_expected_power: 2000
min_expected_power: 0.01
watt_threshold: 1000
transparency_zero_lines: 0
title: Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand die kan helpen met het volgende : Vorige week een SkyConnect stick binnengekregen en geconfigureerd in Home-Assistant, samen met 1 temperatuur sensor, dat werkte perfect, maar vandaag na een reboot (ivm een update) is het kapot, ik zie dit in de logs :
2023-12-05 12:14:23.064 DEBUG (MainThread) [bellows.ezsp.protocol] Send command getMulticastTableEntry: (14,)
2023-12-05 12:14:23.065 DEBUG (bellows.thread_0) [bellows.uart] Sending: b'101221a9372a1be6d77e'
2023-12-05 12:14:23.071 DEBUG (bellows.thread_0) [bellows.uart] Data frame: b'0212a1a9372a15b259946c637e'
2023-12-05 12:14:23.071 DEBUG (bellows.thread_0) [bellows.uart] Sending: b'8160597e'
2023-12-05 12:14:23.071 DEBUG (MainThread) [bellows.ezsp.protocol] Application frame received getMulticastTableEntry: [<EmberStatus.SUCCESS: 0>, EmberMulticastTableEntry(multicastId=0x0000, endpoint=0, networkIndex=0)]
2023-12-05 12:14:23.071 DEBUG (MainThread) [bellows.multicast] MulticastTableEntry[14] = EmberMulticastTableEntry(multicastId=0x0000, endpoint=0, networkIndex=0)
2023-12-05 12:14:23.072 DEBUG (MainThread) [bellows.ezsp.protocol] Send command getMulticastTableEntry: (15,)
2023-12-05 12:14:23.072 DEBUG (bellows.thread_0) [bellows.uart] Sending: b'217d3321a9372a7d3a52ba7e'
2023-12-05 12:14:23.078 DEBUG (bellows.thread_0) [bellows.uart] Data frame: b'1313a1a9372a15b259947c937e'
2023-12-05 12:14:23.078 DEBUG (bellows.thread_0) [bellows.uart] Sending: b'82503a7e'
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [bellows.ezsp.protocol] Application frame received getMulticastTableEntry: [<EmberStatus.SUCCESS: 0>, EmberMulticastTableEntry(multicastId=0x0000, endpoint=0, networkIndex=0)]
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [bellows.multicast] MulticastTableEntry[15] = EmberMulticastTableEntry(multicastId=0x0000, endpoint=0, networkIndex=0)
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.application] Device is initialized <Device model='EZSP' manuf='Silicon Labs' nwk=0x0000 ieee=bc:02:6e:ff:fe:56:44:6c is_initialized=True>
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Checking quirks for Silicon Labs EZSP (bc:02:6e:ff:fe:56:44:6c)
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.xiaomi.aqara.opple_switch.XiaomiOpple2ButtonSwitchFace2'>
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because endpoint list mismatch: {1, 2, 242} {1}
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.xiaomi.aqara.opple_switch.XiaomiOpple2ButtonSwitchFace1'>
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because endpoint list mismatch: {1, 2, 41, 42, 242, 51, 21, 31} {1}
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.xbee.xbee_io.XBeeSensor'>
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because endpoint list mismatch: {232, 230} {1}
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.xbee.xbee3_io.XBee3Sensor'>
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because endpoint list mismatch: {232, 230} {1}
2023-12-05 12:14:23.079 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.tuya.ts0201.MoesTemperatureHumidtySensorWithScreen'>
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because device_type mismatch on at least one endpoint
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.smartthings.tag_v4.SmartThingsTagV4'>
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because device_type mismatch on at least one endpoint
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.smartthings.multi.SmartthingsMultiPurposeSensor'>
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.netvox.z308e3ed.Z308E3ED'>
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Considering <class 'zhaquirks.gledopto.soposhgu10.SoposhGU10'>
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [zigpy.quirks.registry] Fail because endpoint list mismatch: {11, 13} {1}
2023-12-05 12:14:23.080 DEBUG (MainThread) [bellows.zigbee.application] Sending packet ZigbeePacket(timestamp=datetime.datetime(2023, 12, 5, 11, 14, 23, 80343, tzinfo=datetime.timezone.utc), src=AddrModeAddress(addr_mode=<AddrMode.NWK: 2>, address=0x0000), src_ep=0, dst=AddrModeAddress(addr_mode=<AddrMode.Broadcast: 15>, address=<BroadcastAddress.ALL_ROUTERS_AND_COORDINATOR: 65532>), dst_ep=0, source_route=None, extended_timeout=False, tsn=29, profile_id=0, cluster_id=<ZDOCmd.Mgmt_Permit_Joining_req: 0x0036>, data=Serialized[b'\x1d\x00\x00'], tx_options=<TransmitOptions.NONE: 0>, radius=0, non_member_radius=0, lqi=None, rssi=None)
Maar snap niet helemaal wat er nu mis gaat. Iemand dit eerder gehad?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je probeert te zeggen. Dat Fields veld is er inderdaad niet in de UI (totdat ik die code van jou toevoeg: dan is die er ineens wel ?)
Die kan je altijd via de UI toevoegen, 3-dots => Add fields
Maar de service call is nog steeds hetzelfde, dus ik heb niet het idee dat dit echt wat toevoegt?
In de UI bij gebruik is hij niet meer hetzelfde. Als je het script nu via de UI toevoegt krijg je nu een UI element om het entity ID van je light te selecteren waar je dat eerst alleen in yaml kon doen :) Daarmee is je script dus UI friendly geworden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQMf7g1I0zEzwM_6M7ezNtlK3q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2CZeW7pUtfUCEJfNXjtbUB71.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast dus even van data_template naar data gegaan nu ik toch bezig was. Er zal een moment komen dat het eerste echt uit HA zal verdwijnen. Voor nu functioneel geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:53:
[...]

Die kan je altijd via de UI toevoegen, 3-dots => Add fields

[...]

In de UI bij gebruik is hij niet meer hetzelfde. Als je het script nu via de UI toevoegt krijg je nu een UI element om het entity ID van je light te selecteren waar je dat eerst alleen in yaml kon doen :) Daarmee is je script dus UI friendly geworden :)
[Afbeelding]

Daarnaast dus even van data_template naar data gegaan nu ik toch bezig was. Er zal een moment komen dat het eerste echt uit HA zal verdwijnen. Voor nu functioneel geen effect.
Ohhhh dat miste ik. Je bedoelt dat de automation een andere call kan gebruiken. Ik zat in het scripts gedeelte te kijken. Vandaar dat ik het niet snapte.

Overigens is het in dit voorbeeld bepaald niet duidelijk dat die entity_id die je opgeeft in de automation dus de variable is in het script. ik heb even een tijdelijke nieuwe var gemaakt en die verscheen daarna ook in de automation script sectie,

Weer wat geleerd :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 05-12-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Activate Voor nu, niet. Zo flexibel is de card net gebouwd en het lijkt me ook aardig ingewikkeld dit netjes weer te geven.

Enige alternatief zou zijn door gewoon meerdere kaartjes te plaatsen. Helaas lijkt de card het niet te ondersteunen om alleen Home + gebruikers weer te geven.

Een wat complexer alternatief is de Sankey Chart Card te gebruiken. maar dit kan wel schalen en geeft het uiteindelijk ook duidelijker weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:03:
[...]

Ohhhh dat miste ik. Je bedoelt dat de automation een andere call kan gebruiken. Ik zat in het scripts gedeelte te kijken. Vandaar dat ik het niet snapte.
Uiteindelijk is de call nog steeds hetzelfde alleen kan je hem nu ook via de UI bij elkaar klikken als je het script wilt toepassen ergens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
@Septillion

helaas dan maar iets bundelen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcB-BUyOsJQQTBvJ_hCtoKp2P2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vZ7qEAPVa89jz4gTT7HdjxrB.jpg?f=user_large

Kom er achter dat de flow weergegeven wordt in KWH terwijl de entiteit in wh staat, is dit nog simpel aan te passen?

Hopelijk komt er in de toekomst nog een entiteit voor de Adax heather.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:29:
Kom er achter dat de flow weergegeven wordt in KWH terwijl de entiteit in wh staat, is dit nog simpel aan te passen?
Zie daarvoor de card setting watt_threshold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je deze had ik al gevonden maar als ik deze op 0 set blijft de notatie fout

Ik denk dat het te maken heeft met de notatie van de WPB eze geeft een waarde weer van 187,92 Wh ipv van 187,92 denk dat de notatie het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Activate schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:01:
Zo eindelijk weer wat verder met mijn HAS.

Ik heb de powerflow card aangemaakt voor mijn Dashboard, en heb daar mijn airco's aan toegevoegd.
Ik kan echter maar kiezen voor 2 individuele verbruikers maar zou er graag meerdere willen toevoegen o.a onze WPB.
Als je de verdeling over veel verschillende apparaten wil tonen, is een Sankey Chart dan niet handiger? De powerflow heeft inderdaad maar enkele posities voor losse apparaten, daarmee ben je snel uitgespeeld.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
Heb afgelopen weekend een andere router geinstalleerd (OPNsense) ter vervanging van m'n USG3P.
Het meeste werkt inmiddels wel, maar heb wat vreemds nog met Home Assistant.
Draai de standaard HA OS als VM in ESXi.
Probleem is dat deze geen verbinding meer kan maken met de printer en Envoy.

HA zit in het standaard LAN: 192.168.5.123
Printer en Envoy zitten beide in een ander VLAN (192.168.4.123 en 192.168.250.123)

Als ik vanuit de HA Terminal een traceroute doe zie ik dat ie vanuit 172.30.32.1 probeert een verbinding op te zetten, maar die wordt via de router richting m'n ISP gestuurd, dus verlaat m'n lokale netwerk.

code:
1
2
3
4
5
[core-ssh ~]$ traceroute 192.168.250.123
traceroute to 192.168.250.123 (192.168.250.123), 30 hops max, 46 byte packets
 1  home-assistant.local.hass.io (172.30.32.1)  0.005 ms  0.005 ms  0.004 ms
 2  OPNsense.localdomain (192.168.5.1)  0.291 ms  0.238 ms  0.183 ms
 3  192.168.100.254 (192.168.100.254)  0.612 ms  0.408 ms  0.338 ms

Waarom stuurt HA niet gewoon vanuit z'n eigen adres deze verzoeken, maar blijkbaar vanuit de docker container?
Vanuit andere machines in het LAN kan ik bijvoorbeeld de Envoy wel gewoon bereiken.

Devices die zelf hun gegevens sturen naar de MQTT op 192.168.5.123 komen wel netjes aan, maar alles wat HA zelf moet ophalen gaat mis.

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat dit verkeer gewoon intern blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Sankey zou ook kunnen idd, vind de powerflow qua presentatie iets mooier om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 14:56
Gebruikt iemand hier een Pi Camera V3 i.c.m. met een Raspberry Pi 4 om deze vervolgens te streamen naar een home assistant die op een andere Pi draait? ik kan maar weinig info vinden over de V3 camera module en hoe je dit goed voor elkaar krijgt.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:33
@ta_chi79

Home Assistant op HA OS draait in een container.
Het valt me op dat er verschillende domain-suffixes zijn; .local.hass.io en .localdomain, gaat je DNS het daardoor niet buiten de deur zoeken?

Ik heb in m'n HA config vooral IP-adressen staan,en geen hostnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:39
Goh, begin deze maand dacht ik, ik update mijn Home Assistant Core docker container even.
Ging iets niet helemaal goed, maar na het verwijderen van de container en opnieuw installeren werkte hij weer perfect, met de nieuwe versie. Dacht it.

Ik kijk nu 5 dagen later naar de energie tab, omdat ik mij herinnerde dat ik daarom de update wou (handmatig dagen selecteren). En ik zie nu dat ik 0 historie heb van voor de update.
Maar al mijn entiteiten etc heb ik wel nog.

Is mijn DB dan corrupt geraakt en heeft HA maar een nieuwe gemaakt ofzo?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
RudolfR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:26:
@ta_chi79

Home Assistant op HA OS draait in een container.
Het valt me op dat er verschillende domain-suffixes zijn; .local.hass.io en .localdomain, gaat je DNS het daardoor niet buiten de deur zoeken?

Ik heb in m'n HA config vooral IP-adressen staan,en geen hostnames.
die .localdomain had ik al in m'n Unifi netwerk in gebruik en heb ik overgenomen naar OPNsense. die .local.hass.io heb ik nog nooit ergens gezien/ingevuld/gebruikt en zal er altijd al wel standaard ingezeten hebben.

Maar als je resolved op IP's dan maken die domeinen ook niet uit, is volgens mij wat traceroute via een lookup even erbij haalt om weer te geven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 18:28
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:14:
Voor degenen die met een twinkly, xleds of iets dergelijks werken voor kerst heb ik een automation gemaakt die automatisch de effecten wisselt op basis van een willekeurige trigger:

Veel plezier!
Kan je iets meer uitleg geven voor de minder bedeelden onder ons ;) disclaimer: ik heb wel de boom en lichtjes nog niet opgezet (dit is voor dit weekend) dus testen is moeilijk maar ik krijg fouten als ik deze code ingeef:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
description: Sets a new light effect on the tree every 30 minutes based on triggers
trigger:
    entity_id:
      - group.combined_motion
    entity_id:
condition:
action:
    target:
    target:
    data:
      variables:
        entity_id: light.twinkly_1e76ad
    target:
    data:
      variables:

Ik dacht dat ik alleen het entity_id van mijn twinkly light moest aanpassen (light.twinkly_1e76ad) maar als ik deze automatisering ingeef en terug naar visuele weergave ga, krijg ik volgende foutmelding bij de voorwaarden "Error in describing condition: Cannot read properties of undefined (reading 'entity_id')".

Moet ik manueel zelf de entiteiten timer.tree_timer en input_boolean.auto_xmas_lights geven en zo ja, hoe/waar/wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Horla schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:52:
[...]

Kan je iets meer uitleg geven voor de minder bedeelden onder ons ;) disclaimer: ik heb wel de boom en lichtjes nog niet opgezet (dit is voor dit weekend) dus testen is moeilijk maar ik krijg fouten als ik deze code ingeef:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
trigger:
    entity_id:
      - group.combined_motion
    entity_id:
condition:
action:
    target:
    target:
    data:
      variables:
        entity_id: light.twinkly_1e76ad
    target:
    data:
      variables:

Ik dacht dat ik alleen het entity_id van mijn twinkly light moest aanpassen (light.twinkly_1e76ad) maar als ik deze automatisering ingeef en terug naar visuele weergave ga, krijg ik volgende foutmelding bij de voorwaarden "Error in describing condition: Cannot read properties of undefined (reading 'entity_id')".

Moet ik manueel zelf de entiteiten timer.tree_timer en input_boolean.auto_xmas_lights geven en zo ja, hoe/waar/wat?
Alleen als je die voorwaarden ook wilt hebben. Ik ga er wel inderdaad vanuit dat je de basics van helpers beheerst.

die input_boolean.auto_xmas_lights is bedoeld als switch om de automation mee uit te zetten, zodat hij niet wisselt
timer.tree_timer is bedoeld als hysterese bescherming, om te zorgen dat triggers die vaak afgaan niet ervoor zorgen dat je in een nog grotere discoshow zit.

Of je ze nodig hebt is afhankelijk van wat je met de automation wilt doen. Als je die conditions niet nodig hebt, haal ze gewoon weg.

Overigens: de triggers zul je natuurlijk ook zelf moeten aanpassen, want ik kan niet voorspellen dat iedereen een groep van motion sensors heeft.

M.A.W. wat zelfonderzoek is altijd vereist. Dit is geen blueprint :)
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:50:
Ik wil nu juist niet hebben dat dit ding steevast elke 30 minuten afgaat. Ik wil dat hij niet vaker dan 1x per 30 minuten afgaat. Als hij 3u op hetzelfde effect blijft staan is dat prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 05-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:09:
[...]

Alleen als je die voorwaarden ook wilt hebben. Ik ga er wel inderdaad vanuit dat je de basics van helpers beheerst.

die input_boolean.auto_xmas_lights is bedoeld als switch om de automation mee uit te zetten, zodat hij niet wisselt
timer.tree_timer is bedoeld als hysterese bescherming, om te zorgen dat triggers die vaak afgaan niet ervoor zorgen dat je in een nog grotere discoshow zit.

Of je ze nodig hebt is afhankelijk van wat je met de automation wilt doen. Als je die conditions niet nodig hebt, haal ze gewoon weg.

Overigens: de triggers zul je natuurlijk ook zelf moeten aanpassen, want ik kan niet voorspellen dat iedereen een groep van motion sensors heeft.

M.A.W. wat zelfonderzoek is altijd vereist. Dit is geen blueprint :)

[...]

Ik wil nu juist niet hebben dat dit ding steevast elke 30 minuten afgaat. Ik wil dat hij niet vaker dan 1x per 30 minuten afgaat. Als hij 3u op hetzelfde effect blijft staan is dat prima.
kan eventueel ook met een template condition:
YAML:
1
2
3
4
condition: template
value_template: >
  {% set lt = this.attributes.last_triggered %}
  {{ lt is none or now() - lt > timedelta(minutes=30) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 20:24
Na het niet meer bereikbaar zijn van ha heb ik deze er opnieuw opgezet.
Ik kan alleen niet meer met ssh in de raspberry komen.
ik draai supervisor op een ssd.
Wat ik gedaan heb.
De sd-kaart in de pi gebruik ik voor het opstarten, deze heb ik laten zitten en niets aan gewijzigd .
Met pi imager nieuwe software op de ssd gezet.
ssd weer aan de pi gekoppeld .
Daarna een volledige back-up terug gezet.
Alles werkt weer alleen kan ik niet meer in de pi komen met de terminal (Mac OS)
Ook is mijn ip adres gewijzigd en de seriële poort werkt niet meer.
Hoe kan ik zorgen dat ik weer in de pi kom met ssh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 22:51
19roland70 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:27:
Na het niet meer bereikbaar zijn van ha heb ik deze er opnieuw opgezet.
Ik kan alleen niet meer met ssh in de raspberry komen.
ik draai supervisor op een ssd.
Wat ik gedaan heb.
De sd-kaart in de pi gebruik ik voor het opstarten, deze heb ik laten zitten en niets aan gewijzigd .
Met pi imager nieuwe software op de ssd gezet.
ssd weer aan de pi gekoppeld .
Daarna een volledige back-up terug gezet.
Alles werkt weer alleen kan ik niet meer in de pi komen met de terminal (Mac OS)
Ook is mijn ip adres gewijzigd en de seriële poort werkt niet meer.
Hoe kan ik zorgen dat ik weer in de pi kom met ssh?
heb je soms de ssh addon nu niet geinstalleerd en eerst wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:04:
Dank je deze had ik al gevonden maar als ik deze op 0 set blijft de notatie fout

Ik denk dat het te maken heeft met de notatie van de WPB eze geeft een waarde weer van 187,92 Wh ipv van 187,92 denk dat de notatie het probleem is?
Ik wilde schrijven dat watt_threshold op 0 juist kW forceert maar toen zag ik het. Je bent vermogen en energie aan het mixen!

W of kW is een grootheid van vermogen (power) en Wh of kWh een grootheid van energie (energy). Dit is de Power Flow Card Plus, daar zal je dus ook entiteiten moeten gebruiken die power ofwel vermogen weergeven. Je getoonde entiteit, 'DHWP Actuator [something] energy consumption' is dat in ieder geval dus niet. Met deze kaart ga je nu dus ook nooit de correcte weergave krijgen. Daar waarschuwt de documentatie je zelfs nog voor. Maar deze wijst ook naar een oplossing. Je verwacht het bijna niet maar dat is de Energy Flow Card Plus :+

Maar goed, voel je niet te veel beschaamd, helaas zijn er ook nog steeds integraties die dezelfde mix-up maken |:(
Activate schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:23:
Sankey zou ook kunnen idd, vind de powerflow qua presentatie iets mooier om te zien.
Nu zijn de flow kaarten wel mooi minimalistisch maar juist als je meer weer wilt geven kan de Sankey Chart Card dat visueel veeeeeel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
commentator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:41:
[...]

heb je soms de ssh addon nu niet geinstalleerd en eerst wel?
Ik heb de ssh addon er op staan , maar ik kan geen verbinding maken vanaf mijn MacBook met de terminal.
Ik kan nu niet in raspi-config komen om diverse instellingen aan te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:55
De SSH functie blijf ik ook maar mee knoeien.

Een hele tijd geleden een usb-stick willen gebruiken als database voor HA OS op een Rpi3. (Met de link uit de TS)
Dat kreeg ik niet werkend.
Nu een hele dag lopen emmeren via andere wegen met o.a. Een public en private key om via SSH Port22222 (met de HassOS port configurator add-om) de Rpi te benaderen zodat ik de USB als harddrive kan instellen.

Vooralsnog lijkt niets te werken.
In de HA community zie ik meerdere mensen met problemen voor het configureren van een USB.

Weet iemand toevallig de makkelijkste methode om dit voor elkaar te krijgen?
Ik mis een behoorlijk stuk kennis hier, maar ga me dan toch afvragen of dit wel geschikt is voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@19roland70 Heb je echt supervised geïnstalleerd? Of HA OS? In eerste geval ben je namelijk zelf verantwoordelijk van SSH op je host (naast de hele install supported houden). Alleen als je HA OS draait kan je de SSH Addon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:14:
@19roland70 Heb je echt supervised geïnstalleerd? Of HA OS? In eerste geval ben je namelijk zelf verantwoordelijk van SSH op je host (naast de hele install supported houden). Alleen als je HA OS draait kan je de SSH Addon gebruiken.
Ik heb alles opnieuw er op gezet en daarna een backup er op gezet.
Het lege ssh file staat deze op de ssd of op de boot sd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:31
19roland70 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:25:
[...]

Ik heb alles opnieuw er op gezet en daarna een backup er op gezet.
Het lege ssh file staat deze op de ssd of op de boot sd?
Dat is alleen nog geen antwoord op de vraag hoe je HA geïnstalleerd hebt nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
new_guy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:44:
[...]

Dat is alleen nog geen antwoord op de vraag hoe je HA geïnstalleerd hebt nu...
Via deze site heb ik het geïnstalleerd :https://peyanski.com/how-...sistant_Supervised_method

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@19roland70 Welke backup? In de HA backup zal het in ieder geval niet zitten omdat het geen onderdeel is van HA. Dat zal je dus gewoon op je OS aan moeten zetten.

Maar denk een veel slimmere zet is om HA OS op je SSD te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:02:
@19roland70 Welke backup? In de HA backup zal het in ieder geval niet zitten omdat het geen onderdeel is van HA. Dat zal je dus gewoon op je OS aan moeten zetten.

Maar denk een veel slimmere zet is om HA OS op je SSD te zetten :)
Ik draai HA op ssd en gebruik alleen de sd kaart voor opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@19roland70 Heb je dat hele handleiding met bootloader en bootorder gedaan? Want dan boot je direct van SSD namelijk.

Maar dan nog, als je een HA backup terug zet op een Supervised install zit daar GEEN SSH in aangezien dat onderdeel van de host is.

Nogmaals, als je het alleen voor HA gebruikt en je linux kennis is beperkt dan zou ik zeker aanraden om over te stappen op HA OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zijn er intercom systemen beschikbaar voor Homeassistant ? idee is spraak + visuele signalen te sturen ..

esphome is volgens Great Scott/Andries Spiess (YT) niet de meest beste oplossing voor 2 way communicatie + je moet met SD kaarten werken en elke kaart apart swappen als je een geluidsfragment wilt veranderen/afspelen.

low tech werkt overgens ook wel (schreeuwen) maar iets eleganters zou wel fijn zijn.. + iets meer functionaliteit zoals temperatuur, RV, enzv is dan ook makkelijke erbij te zetten hopenlijk.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06
Vraagje.

Ik draai nu HA via duckdns en nginx reverse proxy met portforwarding. Idee was om voice command via Google Home te implementeren, maar dat ga ik niet meer doen. Port forwarding zit me toch niet lekker dus ik wil overstappen op Tailscale vpn.

Hoe kan ik HA als eerste stap weer enkel lokaal toegankelijk maken? Ik denk aan het volgende:

- port forwarding verwijderen op modem
- duckdns domain opheffen
- duckdns addon verwijderen
- nginx addom verwijderen
- ssl certificate info uit configuration.yaml verwijderen
- external url uit configuration.yaml verwijderen
- herstarten

Zijn dit de juiste stappen in de juiste volgorde?

Tips zijn welkom, alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FJP84 Als je NGINX draait dan heb je als het goed is nooit je certificaten in de configuration.yaml gezet. Dat zou dan juist de taak van NGINX moeten zijn. Je zou dan intern ook nog steeds via http bij je HA moeten kunnen. Klinkt alsof je het toch direct gedaan hebt en NGINX eigenlijk niets doet...

Maar goed, als dat zo is zou gewoon poorten op de router dicht zetten, dan SSL cert uit de config (je kan eventueel gewoon met lokaal IP bij je HA, ignore de cert warning) en dan restart. Al het andere is optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:42:
[...]

Ik wilde schrijven dat watt_threshold op 0 juist kW forceert maar toen zag ik het. Je bent vermogen en energie aan het mixen!

W of kW is een grootheid van vermogen (power) en Wh of kWh een grootheid van energie (energy). Dit is de Power Flow Card Plus, daar zal je dus ook entiteiten moeten gebruiken die power ofwel vermogen weergeven. Je getoonde entiteit, 'DHWP Actuator [something] energy consumption' is dat in ieder geval dus niet. Met deze kaart ga je nu dus ook nooit de correcte weergave krijgen. Daar waarschuwt de documentatie je zelfs nog voor. Maar deze wijst ook naar een oplossing. Je verwacht het bijna niet maar dat is de Energy Flow Card Plus :+

Maar goed, voel je niet te veel beschaamd, helaas zijn er ook nog steeds integraties die dezelfde mix-up maken |:(

[...]

Nu zijn de flow kaarten wel mooi minimalistisch maar juist als je meer weer wilt geven kan de Sankey Chart Card dat visueel veeeeeel duidelijker.
Dank je voor je hulp, ook bij de Energie plus versie is het helaas hetzelfde probleem (ondanks energie en vermogen gescheiden) dat er staat 188 Kw ip 188 watt helass...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Activate Lijkt me sterk dat de Energy Flow Card Plus samen met een entiteit met als unit Wh iets in Watt toont...

En bijvoorbeeld de getoonde sensor 'DHWP Actuator [something] energy consumption' heeft de waarde van 187.392Wh, dus dat die weergegeven wordt als 188kWh vind ik niet raar. Je taal staat op Nederlands dus de punt in 187.392Wh is niet het decimaalteken maar voor duizendtallen (duizendteken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion

En toch lijkt het zo te zijn....

Zie foto's of ik mag wat over het hoofd zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgNOprlKLIekkik_KrDZcVfbqjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yv4WKpE4BNNMPYLH6gxRtwE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq2PnUHrl-iXEJAL8702_Lnaqms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jBseCH4jPAzk7EpaV5RVnxZk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrnIf8XAW57omfIHmKe4JYrJvI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNBnBDwsbv0Gxxyzw7Wjesms.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 09:59 . Reden: Foto's kleiner gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Activate Het belangrijkste laat je niet zien, de config van de card. Kan je daar eens de complete yaml (geen screenshot) van posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Zeker :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:power-flow-card-plus
entities:
  grid:
    color:
      consumption:
        - 236
        - 19
        - 19
      production:
        - 24
        - 231
        - 162
  solar:
    entity: sensor.solaredge_current_power
    color:
      - 15
      - 249
      - 11
    color_icon: true
  home:
  individual1:
    entity: sensor.test_airco
    color:
      - 240
      - 0
      - 0
    name: Airco's
  individual2:
    entity: sensor.warmte_pomp_bolier_io_6524245_2_electric_energy_consumption
    color:
      - 243
      - 18
      - 18
    name: Warmtepomp boiler
    icon: mdi:heat-pump-outline
display_zero_lines:
  mode: show
  transparency: 50
  grey_color:
    - 189
    - 189
    - 189
w_decimals: 0
kw_decimals: 2
min_flow_rate: 0.75
max_expected_power: 3000
min_expected_power: 0.01
transparency_zero_lines: 0
title: Energie
watt_threshold: 1000

En deze in de energy : (niet verder uitgewerkt nog)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
type: custom:energy-flow-card-plus
entities:
  grid:
    entity:
      consumption: sensor.electricity_meter_energieverbruik
      production: sensor.electricity_meter_energieproductie
  solar:
    entity: sensor.solaredge_energy_today
  home:
  individual1:
    entity: sensor.test_airco
  individual2:
    entity: sensor.warmte_pomp_bolier_io_6524245_2_electric_energy_consumption
display_zero_lines: true
energy_date_selection: false
wh_decimals: 1
kwh_decimals: 0
min_flow_rate: 1
max_expected_energy: 2000
min_expected_energy: 10
wh_kwh_threshold: 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Activate Je fout staat op regel 1 ;) Zoals ik al zei, je bent vermogen (power) en energie (energy) aan het mixen. sensor.warmte_pomp_bolier_io_6524245_2_electric_energy_consumption is voor energie, die heeft dus niets te zoeken in een power card ;) Als je de WP weer wilt geven in de power card zal je een entity moeten hebben met het opgenomen vermogen (power) van je airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je,

dat is idd de fout in de powercard.
Echter bij de 2e Yaml (energie) staat hij due wel goed maar ook met de vaute waarde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Bij deze :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsxQsDltlkurYujISU-g5L3NtDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8ruEpxQ7zmySaOjnGwyNeMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Activate Ik zie daar niets fouts. Zoals gezegd heb je de boel op Nederlands staan waarbij een . (punt) het scheidingsteken is voor duizendtallen. In je laatste screenshot van sensor.warmte_pomp_bolier_io_6524245_2_electric_energy_consumption heeft deze een waarde van 188.623,0Wh, of zonder punt 188623,0Wh. Dat is dus afgerond gewoon 189kWh, niets mis mee.

Maar denk dat je fout zit in de verwachting. Als je de energy_date_selection op false zet zal de card gewoon de waarde van de sensor tonen. Als je dat over een specifieke periode wilt is het dus aan jouw om daar een entity voor te hebben en te zorgen dat de periode voor alle gebruikte entiteiten overeen komt. Zo zie ik dat je voor je solar een 'today' sensor gebruik maar voor je airco gebruik je een lifetime sensor. Ja, dan heb je nogal een mismatch :)

Wil je per dag is het makkelijkste om voor beide de lifetime sensor te pakken (zelfde als dat je voor het energy dashboard het beste kunt doen) en dan energy_date_selection op true. Je moet dan wel nog een date selection card toevoegen. Waarom die niet via de UI te doen is weet ik niet maar je hebt genoeg aan type: energy-date-selection als yaml voor de card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion

Heb me dus even niet gerealiseerd dat de WPB dus het totaal zou kunnen zijn wat dus nu wel blijkt.

Jammer heb helaas ook geen andere entiteit om het actueel te kunnen bekijken.
Voor de airco is het volgens mij ook een "huidige" sensor beide airco's zouden dan nu in totaal 10W verbruikt hebben, dat lijkt mij erg weinig?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Activate schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:42:
@Septillion

Heb me dus even niet gerealiseerd dat de WPB dus het totaal zou kunnen zijn wat dus nu wel blijkt.

Jammer heb helaas ook geen andere entiteit om het actueel te kunnen bekijken.
maar @Septillion geeft toch al aan hoe je dat op kunt lossen? :)

Een alternatieve oplossing is even onder helpers een Utility-sensor (nut-sensor in Nederlandse vertaling denk ik?) aanmaken op basis van je totaal WPB. Met een cyclus van een dag. Dan heb je een nieuwe sensor waarin alleen het dagelijkse verbruik van je WPB staat.

Deze oplossing kun je geheel in de GUI doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 06-12-2023 11:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben langzaam maar zeker over aan het stappen van Domoticz naar HA. Nu bezig met wat MQTT. Zal misschien aan mij liggen, maar ik vond het wat makkelijker om dit met Domoticz te regelen.

Ik heb via NodeRed de volgende topics aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxZvHSIdrPvUN-dFsk-vWU_tdIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vUBcGBzPHO1X6m6qTmVtZFiR.png?f=user_large

Aan configuration.yaml heb ik deze toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
mqtt:
  sensor:
    - name: "Temperature"
      state_topic: "EvoHome/Woonkamer"
      suggested_display_precision: 1
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.Temp }}"

- name: "Setpoint"
      state_topic: "EvoHome/Woonkamer"
      suggested_display_precision: 1
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.Setpoint }}"

Maar gebeurt niet zo gek veel nog...?
Wellicht dat het ook handiger is om te gaan stoeien met de discovery functie.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 12:01 . Reden: Quote-tags zijn geen code-tags! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:42:
Voor de airco is het volgens mij ook een "huidige" sensor beide airco's zouden dan nu in totaal 10W verbruikt hebben, dat lijkt mij erg weinig?
De entiteiten voor vermogen (power) geven het huidige vermogen weer. Wat ze "verbruikt hebben" (als in, hoogste instantaan verbruik) kan je dus alleen aflezen in de grafiek.

Maar als de airco's nu in standby staan dan zou dat best 10W kunnen zijn. Als ze draaien verwacht ik dan wel een stuk meer.

Verder heeft @Gizz je al op weg geholpen voor een dag sensor voor de energie. Maar zoals ik al zei, je kan dus ook gewoon voor alles de lifetime entiteit pakken en een date selector card toevoegen. Dan kan je nog terug in de tijd kijken ook. Wel zal deze maar 1x per uur bijgewerkt worden net als het energy dashboard zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:58:
Ben langzaam maar zeker over aan het stappen van Domoticz naar HA. Nu bezig met wat MQTT. Zal misschien aan mij liggen, maar ik vond het wat makkelijker om dit met Domoticz te regelen.

Ik heb via NodeRed de volgende topics aangemaakt:

[Afbeelding]

Aan configuration.yaml heb ik deze toegevoegd:

[...]

Maar gebeurt niet zo gek veel nog...?
Wellicht dat het ook handiger is om te gaan stoeien met de discovery functie.
Geen idee verder, maar je hebt scherp dat er ook een Evohome integratie is? Misschien is dat de makkelijkere oplossing

https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:01:
[...]

Geen idee verder, maar je hebt scherp dat er ook een Evohome integratie is? Misschien is dat de makkelijkere oplossing

https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/
Ja die is nogal brak. Gebruik het op meerdere plekken, en dan loop je snel tegen het maximumgebruik van de api aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MikeyMan Heb je wel, naast de MQTT broker (Mosquitto addon bijvoorbeeld) de MQTT integratie toegevoegd?

En als dit je eerste handmatige MQTT sensoren zijn kan het zijn dat je een HA restart moet doen voor ze geladen worden.

Zou ook even device_class: temperature en state_class: measurement toevoegen. Availability topic maken is ook altijd handig :)

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 21:07
iemand een idee hoe ik een oprijlaan (50 m) zonder wifi ontvangst kan voorzien van lampen met bewegingssensor die ik kan toevoegen aan een HA systeem?

Of is de enige manier het vergroten van het wifi bereik buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BasZer zigbee! Dan is elke lamp ook een router binnen je zigbee-mesh en is het voldoende als ze binnen elkaars bereik staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:11:
@MikeyMan Heb je wel, naast de MQTT broker (Mosquitto addon bijvoorbeeld) de MQTT integratie toegevoegd?

En als dit je eerste handmatige MQTT sensoren zijn kan het zijn dat je een HA restart moet doen voor ze geladen worden.
Mosquitto draait op m'n nas. Das ook waar ik de MQTT explorer screenshot nu van heb genomen.

Heb ook de integratie geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak3ic9cykGQjhArSusz6J0mrdvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2X48lULmGMpisnpZJCDjRQb.png?f=fotoalbum_large

Zal hem eens herstarten.
Zou ook even device_class: temperature en state_class: measurement toevoegen. Availability topic maken is ook altijd handig :)
Vanuit node red bedoel je? Of in de config?
edit: ah, check, in de config.

No luck yet... :(

edit2: hij vindt wel iets:
code:
1
2
3
4
Home Assistant Core
2023-12-06 13:44:34.083 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on EvoHome/Woonkamer (qos=0): b'{"Temp":20.5,"Setpoint":19.5}'
2023-12-06 13:44:34.083 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.models] Rendering incoming payload '{"Temp":20.5,"Setpoint":19.5}' with variables {'entity_id': 'sensor.temperature', 'name': 'Temperature', 'this': <template TemplateStateFromEntityId(sensor.temperature)>} with default value 'default' and Template<template=({{ value_json.Temp }}) renders=3>
2023-12-06 13:44:34.084 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.models] Rendering incoming payload '{"Temp":20.5,"Setpoint":19.5}' with variables {'entity_id': 'sensor.setpoint', 'name': 'Setpoint', 'this': <template TemplateStateFromEntityId(sensor.setpoint)>} with default value 'default' and Template<template=({{ value_json.Setpoint }}) renders=3>

Getting closer...

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion @Gizz

Ok dan lijkt mij een helper de makkelijkste oplossing.

Doe ik het zo goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KmQ-N1hoOd3whX0mrXllKZghZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZOW66BgMVQ2ecgMKeF9hnpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Activate ik zou 1 dag doen i.p.v. 24 uren. Maar het resultaat is misschien hetzelfde.

edit: nee, het resultaat is natuurlijk niet hetzelfde. Bij 24 uren kijkt hij letterlijk naar de afgelopen 24 uur, bijvoorbeeld van 16:00 nu tot 16:00 uur gistermiddag. Dat wil jij niet, je wilt alleen vandaag.

[ Voor 54% gewijzigd door Gizz op 06-12-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Gizz

Aangepast naar 1 dag, echter nu ziek ik hem niet terug in het schema, misschien omdat hij nog geen waarde heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6_5DggGeqMpQDFGNcc_qWJKvy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnYLx8mwLDBw0VuFcydhl5z7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Activate op 06-12-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Activate schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:37:
@Gizz

Aangepast naar 1 dag, echter nu ziek ik hem niet terug in het schema, misschien omdat hij nog geen waarde heeft?

[Afbeelding]
Je bent nu een derivative sensor aan het maken? Wilde je geen nutsmeter (utility meter) maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:38:
[...]

Je bent nu een derivative sensor aan het maken? Wilde je geen nutsmeter (utility meter) maken?
Heu..jah als meter in het schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheFes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:38:
[...]

Scherp, daar had ik nog niet eens op gelet :P

@Activate je moet zoals ik eerder zei een utility/nut-sensor maken. Geen afgeleide sensor, die hebben we nooit genoemd?

Dit ding dus, maar dan de Nederlandse vertaling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nft7_spyNbFkj3vHwMPeJyeSs2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BK7bZ7DQJVRUp1cheXEknqEn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 14:15 . Reden: Plaatje iets minder in your face gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
heu...blond...klopt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs96OaXF7kHnjly5dQC0ZYZn4nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZDdf4mDyJjEzjCGnHndsWMo.jpg?f=fotoalbum_large

Deze nu aangemaakt maar zie hem helaas niet op de kaart :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWDA__XmdDPiNkmUjFcHYFT-XB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUhgvopBc1jkshOhGNDN1rZt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Activate Waarschijnlijk moet de eerste update van je nieuwe sensor nog komen. Hij wordt live gemaakt en niet uit historische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
dat dacht ik dus al...we wachten af!!

Bedankt voor de hulp!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Activate twee dingen:
  1. Het is altijd handig om eerst even de sensor zelf te bekijken, ook om te checken of hij goed werkt. En hem daarna pas toe te voegen aan dashboards/kaarten.
  2. Je laat nu een screenshot zien van je vermogenskaart (W). Je kunt heel lang wachten, maar je verbruiksmeter in kWh ga je daar niet terugzien ;)

Pagina: 1 ... 141 ... 307 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.