Starten met Home Assistant, toch Pi of alles om naar NUC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
Ik krijg steeds meer IoT in huis en omdat het klooien leuk is dacht ik eraan om een smart home te gaan maken met Home Assistant. Ik heb me hier al heel erg in ingelezen maar ik kom niet helemaal uit wat voor mij de beste weg is momenteel.

Wat ik nu heb:
- Zonnepanelen
- Airco
- Philips Hue
- Slimme stekkers
- Slimme meter meterkast
- Synology NAS met apple tv
- Smart TV, HIFI set

Ik dacht eerst om een Raspberry Pi te kopen en te gaan spelen met Home Assistant. Alleen ben ik ook in de markt om een nieuwe NAS te kopen. Ik heb nu een Synology DS214+ maar omdat Docker niet ondersteund wordt heb ik altijd veel problemen met updates. Ik gebruik deze als download server (Radarr, Sonarr). Ik ben aan het wachten op de DS223+.

Maar toen bedacht ik me of het niet beter/ voordeliger is om ipv die nieuwe Synology te kopen een NUC te kopen die ik dan inricht als downloadserver en als server voor Home Assistant waarmee ik voor de komende 5-10 jaar klaar ben.
Vereisten:

- Gebruik van docker
- Home Assistant
- RAID setup of de Synology als opslag
- 5-10 jaar toekomstproof voor updates en uitbreidingen
- Slimme meter P1 uitlezen (Moet ik hiervoor USB 2.0 hebben?)

Hoe realistisch is mijn plan? En zou ik met bijvoorbeeld een NUC5i3RYK (I3-5010U) met 8GB RAMM uitkomen of moet ik veel zwaarder? Waar moet ik opletten?

Ik vraag niet voor kant en klare antwoorden, wel zou wat richting fijn zijn.

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Het lastige met een Pi is dat die SD kaartjes er snel aan gaan. Dus dan zit je alweer aan een SSD schijf er bij. Ik heb dat overigens heel lang gehad, en het werkte op zich prima. Maar heb het nu op een oude Mac Mini (waar ik Ubuntu op heb gezet) draaien en dat performed toch echt wel beter. Ik zou dus denk ik inderdaad voor de Nuc of iets in die richting gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Slinkos op 08-05-2023 17:31 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kan ook gaan voor Synology met een X86/X64 processor en daar Docker containers op draaien. Dat bespaart weer een NUC. Een Pi kan op zich prima zeker als je een hoge kwaliteit SD kaart of een SSD/HDD gebruikt. Maar je gaat merken dat je al snel meer gaat willen en dan is wat extra pit en geheugen met een X64/86 processor wel erg prettig. En als je toch een betere NAS wil, wat toch een apparaat is wat 24/7 aanstaat, kun je die beter voluit benutten i.m.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Maar een nieuwe Synology is ook makkelijk een paar honderd euro en ik las dat Synology toch wel wat issues laat zien als je bijvoorbeeld een zigbee usb stick toevoegt. Dus ik dacht dit te ondervangen door een goedkope nuc op te kop te tikken en die volledig belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 22:24
Ik had HA ook in een docker draaien op een DS420+, maar sinds ik hem al VM heb draaien, gaat het allemaal toch net iets beter en gemakkelijk. Mede omdat de plugins dan beter werken was mijn ervaring.
Maar het gemakkelijkste is idd een aparte NUC te nemen, hoeft niet veel te kosten, maar werkt net wel iets gemakkelijker. Zeker de Synology icm met USB is net iets complexer. Heb ik wel gemakkelijk opgelost icm een startup script.
Al heb ik MQTT wel gewoon in docker draaien, icm het USB opstartscript voor zigbee

Ik zou een aparte NUC bovenop een VM kiezen. En een VM bovenop een docker image.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verboompj
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:08
Ik heb HA in een container op een nuc-like device. Erg gelukkig mee, docker geeft de mogelijkheid om meer containers te draaien(pihole, bitwarden, etc) de Nas is nu weer docker host "af". De performance is top. Nadeel HA in docker; native backup: ja, native restore: nee 😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:06
Ik heb een tijdje ha gedraaid op een vm in Synology. Zelf cache ssds toegevoegd om de performance op te knappen. Uiteindelijk verhuisd naar een oude laptop, omdat het geheugen gebruik door andere applicaties uit de klauwen liep.

Maar een pi zou ik sowieso niet meer doen. Ha draaid perfect op lichte hardware en is perfect portable naar een ander stuk hardware mocht dat ooit nodig zijn. Ik heb mijn installatie al vele malen verhuisd van hardware. Laptops, nuvs en vms heb het allemaal geprobeerd.

Oh ja edit.
Ik heb dan wel over hassos. Dus een supervised install. Ik kan wel alle addons zelf aan elkaar klussen, maar hassos heeft voor mij te veel gemak toegevoegd, zou daar niet snel vanaf stappen.

[ Voor 17% gewijzigd door ymoona op 08-05-2023 18:50 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Mooie reacties! Niet helemaal passend hier maar ik geloof dat hier wel de kennis zit hier ook antwoord op te geven. Als ik een nuc pak en hier docker op installeer en dan HA. Kan ik op hetzelfde systeem dan ook dowbloadserver maken voor nieuwsgroepen met packages die ook binnen docker draaien? Performance wise heb ik het dan over.

Voldoet zoiets: (75 euro)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Specs:
- Processor: Intel® Core™ i3-5010U @ 2,1 GHz
- Geheugen: 8 GB (GoodRam) (2 DIMMS, max. 16 GB)
- M.2 NGFF SSD: Samsung 850 EVO, 120 GB
- Video: on board, Intel HD Graphics 5500
- Audio: 7.1 (digitaal via HDMI/DisplayPort)
- OS: Microsoft Windows 10 Pro 64 bit, 22H2 (legitiem inclusief  key, laatste updates geïnstalleerd)
- Inclusief adapter
- Exclusief monitor, muis en toetsenbord!

Aansluitingen:

Voorkant:
- 2x USB 3.0 (waarvan 1x met laadfunctie)
- Hoofdtelefoon/speakers

Achterkant:
- 2x USB 3.0
- Mini-DP 1.2 
- Mini-HDMI 1.4a
- Netwerk (RJ45, 10/100/100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Hier past denk ik ook aankoopadvies voor specifieke setups? Ik wil een nuc aanschaffen voor home assistant in een docker zodat ik ook andere docker packages kan installeren ten behoeve van een download server nieuwsgroepen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Specs:
- OS: Microsoft Windows 10 Pro 64 bit, 22H2 (legitiem inclusief  key, laatste updates geïnstalleerd)
- Inclusief adapter

Aansluitingen:

Voorkant:
- Hoofdtelefoon/speakers

Achterkant:
- 2x USB 3.0
- Mini-DP 1.2 
- Mini-HDMI 1.4a

Crossposts niet toegestaan, we houden het mooi centraal

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-05-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:11
Denneke,,! schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:27:
Hier past denk ik ook aankoopadvies voor specifieke setups? Ik wil een nuc aanschaffen voor home assistant in een docker zodat ik ook andere docker packages kan installeren ten behoeve van een download server nieuwsgroepen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Specs:
- Inclusief adapter

Aansluitingen:

Voorkant:
- Hoofdtelefoon/speakers

Achterkant:
- 2x USB 3.0
- Mini-DP 1.2 
- Mini-HDMI 1.4a
toon volledige bericht
Ik draai zelf op deze nuc: uitvoering: Intel NUC Kit NUC6I3SYH. Ook met 8GB geheugen. Hier draai ik proxmox op (VM met HA, LXC met wat containers ernaast). Draait zonder enige vorm van prestatie problemen. Dus denk dat jouw setup daar niet heel veel van verschilt.

Gezien je gaat downloaden zal dit waarschijnlijk overbodig zijn, maar die 120GB SSD zal wel om wat uitbreiding gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Denneke,,! En die 100Mbit netwerkkaart lijkt me wat karig voor downloaden als je een beetje snelle internetverbinding hebt. Maar dat zal vast een typefout zijn, dat er een nul mist.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Specs:
- Inclusief adapter

Aansluitingen:

Voorkant:
- Hoofdtelefoon/speakers

Achterkant:
- 2x USB 3.0
- Mini-DP 1.2 
- Mini-HDMI 1.4a
toon volledige bericht
Zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik draai op een NUC met ongeveer gelijkwaardige processor (qua prestaties), die staat de helft van de tijd uit zijn neus te eten: wenslijst: NUC server

Voor die 75 euro zou ik het wel weten.
-Casper schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Ik draai zelf op deze nuc: uitvoering: Intel NUC Kit NUC6I3SYH. Ook met 8GB geheugen. Hier draai ik proxmox op (VM met HA, LXC met wat containers ernaast). Draait zonder enige vorm van prestatie problemen. Dus denk dat jouw setup daar niet heel veel van verschilt.
Jep, ook Proxmox hier.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Specs:
- Inclusief adapter

Aansluitingen:

Voorkant:
- Hoofdtelefoon/speakers

Achterkant:
- 2x USB 3.0
- Mini-DP 1.2 
- Mini-HDMI 1.4a
toon volledige bericht
Heb je een link waar deze te bestellen is? Heb ook wel interesse.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55
manusjevanalles schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Heb je een link waar deze te bestellen is? Heb ook wel interesse.
Hij staat op Marktplaats, incl dezelfde typo in de LAN-speed.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:32
Hmmbob schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik draai op een NUC met ongeveer gelijkwaardige processor (qua prestaties), die staat de helft van de tijd uit zijn neus te eten: wenslijst: NUC server

Voor die 75 euro zou ik het wel weten.

[...]

Jep, ook Proxmox hier.
Hier ook een NUC uit het jaar kruik. Ik draai een kale Ubuntu server met een handvol docker containers, waaronder Home Assistant. Dat kan ie met gemak aan, en energieverbruik is ook lekker laag (~6.5 W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
Qua hardware zou ik zeggen prima. Misschien dat je er wat geheugen bij wilt prikken zodat je 16GB hebt, maar je kan altijd eerst een tijdje op deze config draaien.

Alleen Docker op Windows draaien heeft wel wat nadelen. Ik zou overwegen om daar een Linux versie op te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Slinkos op 09-05-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Slinkos schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:24:
Qua hardware zou ik zeggen prima. Misschien dat je er wat geheugen bij wilt prikken zodat je 16GB hebt, maar je kan altijd eerst een tijdje op deze config draaien.

Alleen Docker op Windows draaien heeft wel wat nadelen. Ik zou overwegen om daar een Linux versie op te zetten.
Met de Windows subsystem for Linux gaat het volgens mij wel redelijk. Maar dan heb je wel een (semi) virtualisatie laag er tussen. Mooiste is inderdaad om met Linux te werken, dan werkt het gewoon native, maar moet je ook wel kunnen natuurlijk.

Voor wat betreft het uitlezen van de P1 heb je diverse mogelijkhedebn, @Denneke,,!. Je kunt dat inderdaad met een P1 USB kabel doen, maar wat misschien wat gemakkelijker is om daar een apparaatje voor te nemen die het signaal beschikbaar stelt over wifi. Lijkt mij althans wat gemakkelijker (maar ook duurder).

Hiervoor is onder andere de HomeWizard Wi-Fi P1 Meter beschikbaar, maar ook de Slimme meter wifi gateway van smartgateways.nl. Kosten zijn dan wel rond de 40 euro. Anders is een USB p1 kabel zo gekocht via bijvoorbeeld Amazon of eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf ESXi op een NUC draaien en Home Assistant in een VM. Een downloadserver zou dan een tweede VM kunnen zijn.

Mijn overwegingen om HA in een VM te draaien:
  • HAOS (Home Assistant OS) heeft de voorkeur boven losse dockers qua mogelijkheden en stabiliteit
  • Mogelijkheid om een snapshot te nemen van de VM vóór grote upgrades en te restoren als de upgrade fout gaat
Uiteraard kun je ook iets als ProxMox draaien in plaats van ESXi.

Een beetje fatsoenlijke hardware is wel handig, omdat je wellicht snel meer wil. MariaDB ipv SQLite, InfluxDB, Node Red, Visual Studio Code plugin voor je config. Je gaat je dan al heel snel ergeren aan de lange wachttijden die gaan ontstaan bij het booten en gebruiken van de interface.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Thx allemaal ik ga deze nuc aanschaffen en dan eens mee spelen! :)

Ik wil de Synology gebruiken als download server met nzbget maar alle rest op de nuc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Ik dacht zelf aan proxmox en dan een vm met haos en een vm voor dockers. Mijn nas zou dan de nzbs inladen en downloaden. De Apple tv doet alle rekenkracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Prima idee. Zelf draai ik Home Assistant ook gewoon in docker, kost minder resources. Add-Ons mis ik niet, die draai ik dan zelf in Docker, waarom dat binnen HA stabieler zou zijn is mij een raadsel, ik heb er geen enkel probleem mee. Alleen je moet meer zelf doen, dat is zeker zo.

Voordeel van snapshots nemen is wel zo. Ik maak enkel backups van mijn config files en soms mijn database. Dit voldoet prima.

Dus beide hebben voor en tegens.

Ik weet trouwens niet zeker of Docker en Proxmox tegelijk kunnen draaien? Je kan wel Docker in een proxmox VM draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Slinkos op 09-05-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldrnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-04 15:06
een Nuc is mischien wat overpowered :) wat dacht je van een thinclient bijv. een HP-T520. Ik gebruik dat als doosje voor m'n netwerkdiensten en domoticz. ja het is geen HA maar dat vreet echt niet veel meer performance.
Zo'n T-520 is 2ehands vaak voor 25-40 euro te koop; inclusief een stevige voeding waarmee je hem 24/7 kan draaien. Ik vind een Pi met zo'n smartphone-lader en SD-kaartje toch net iets te prullerig aanvoelen voor serverwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Ik heb een NUC5i3RYK op de kop getikt voor 75 euro. Een ouder beestje maar zal wel voldoen voor deze toepassing. Heeft nu 8gb geheugen maar uit te breiden tot 16gb en dan zal ik zeker goed zitten. Als die binnen is kan het spelen gaan beginnen! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Het grote spelen kan nu al beginnen. Ga je voor Linux + containers? Hassos? Virtualisatie platform met vms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Ik dacht aan proxmox en daarbinnen vm hassos en een vm voor andere docker packages. Wordt nog een hoop uitzoekwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je kan ook is naar odroid bordjes kijken. De odroid hc4 (icm bv dietpi en portainer en cointainers van linuxserver.io ). Heb je de zuinigheid en vrijheid van ARM. plus SATA aansluitingen. Is voor mij een keuze geweest waar ik nog geen spijt van heb gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door -36- op 09-05-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 08:41
Ik ben ook op zoek naar een device om HA te draaien. Het is voor het eerst dat ik dit ga kopen, dus het is even zoeken wat voor onderdelen ik nodig heb. Ik zoek iets wat ik snel makkelijk kan gebruiken.

Nu kwam ik deze tegen: https://www.hashop.nl/HAs...ghYnlFl5UH1BoC-YsQAvD_BwE

Hier is HA al geïnstalleerd, betaal ik hier verhouding veel voor en is dit ook makkelijk zelf te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Pieter2 op 25-11-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Installatie is een eitje, maar hoeveel betaal je ervoor? Wat kost zo een unit zonder os?

Pagina: 1