Beste mede-tweakers,
Voor mijn nieuwbouwhuis, dat aankomend jaar zal worden opgeleverd, wil ik graag wat advies vragen over de aanschaf van een server voor o.a. Home Assistant. Nu heb ik wat wisselende verhalen gelezen/gehoord over de Raspberry Pi en neig ik zelf meer naar een Intel Nuc (alleen welke?). Een niet nader te noemen webshop biedt een Intel MiniPC aan voor €230, inclusief Home Assistant. De specificaties zijn als volgt:
Processor: 2.0Ghz Dual core intel Celeron processor
Opslag geheugen: 128Gb
Controller geheugen: 8Gb
Netwerk verbinding: Wi-Fi en bedraad
Ik overweeg deze optie, maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening of jullie misschien een andere set-up zou aanraden. Het zelf installeren van Home Assistant OS / Container moet wel gaan lukken.
Hieronder een lijstje van enkele toepassingen waar ik aan denk voor in de toekomst:
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Voor mijn nieuwbouwhuis, dat aankomend jaar zal worden opgeleverd, wil ik graag wat advies vragen over de aanschaf van een server voor o.a. Home Assistant. Nu heb ik wat wisselende verhalen gelezen/gehoord over de Raspberry Pi en neig ik zelf meer naar een Intel Nuc (alleen welke?). Een niet nader te noemen webshop biedt een Intel MiniPC aan voor €230, inclusief Home Assistant. De specificaties zijn als volgt:
Processor: 2.0Ghz Dual core intel Celeron processor
Opslag geheugen: 128Gb
Controller geheugen: 8Gb
Netwerk verbinding: Wi-Fi en bedraad
Ik overweeg deze optie, maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening of jullie misschien een andere set-up zou aanraden. Het zelf installeren van Home Assistant OS / Container moet wel gaan lukken.
Hieronder een lijstje van enkele toepassingen waar ik aan denk voor in de toekomst:
- Slimme verlichting
- Slimme deurbel
- Slimme rookmelders
- Verlichting in gang op bewegingssensor
- Mechanische ventilatie die reageert op luchtvochtigheid in de badkamer
- Notificaties voor wasmachine en vaatwasser gereed
- Waterverbruik monitoring
- IP-camera's
- Monitoring van de output van zonnepanelen
- Weergegevens en buitentemperatuur
- Detectie van openstaande deuren en ramen
- Tonen van offline apparaten