Advies over de aanschaf van een server voor Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-07 10:46
Beste mede-tweakers,

Voor mijn nieuwbouwhuis, dat aankomend jaar zal worden opgeleverd, wil ik graag wat advies vragen over de aanschaf van een server voor o.a. Home Assistant. Nu heb ik wat wisselende verhalen gelezen/gehoord over de Raspberry Pi en neig ik zelf meer naar een Intel Nuc (alleen welke?). Een niet nader te noemen webshop biedt een Intel MiniPC aan voor €230, inclusief Home Assistant. De specificaties zijn als volgt:

Processor: 2.0Ghz Dual core intel Celeron processor
Opslag geheugen: 128Gb
Controller geheugen: 8Gb
Netwerk verbinding: Wi-Fi en bedraad

Ik overweeg deze optie, maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening of jullie misschien een andere set-up zou aanraden. Het zelf installeren van Home Assistant OS / Container moet wel gaan lukken.

Hieronder een lijstje van enkele toepassingen waar ik aan denk voor in de toekomst:
  • Slimme verlichting
  • Slimme deurbel
  • Slimme rookmelders
  • Verlichting in gang op bewegingssensor
  • Mechanische ventilatie die reageert op luchtvochtigheid in de badkamer
  • Notificaties voor wasmachine en vaatwasser gereed
  • Waterverbruik monitoring
  • IP-camera's
  • Monitoring van de output van zonnepanelen
  • Weergegevens en buitentemperatuur
  • Detectie van openstaande deuren en ramen
  • Tonen van offline apparaten
  • Status van de elektrische auto
Mijn idee is om een toekomstbestendige Intel NUC aan te schaffen en op korte termijn al wat ervaring op te doen in mijn huidige woning, bijvoorbeeld met water- en stroomverbruik, dashboard etc.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Dan kun je beter voor de Home Assistent Yellow gaan, bij zo'n NUC heb je nog (usb) dongles nodig voor zigbee/z-wave. Of voor nog veel meer gebruiksgemak en een alles-in-1 oplossing, ga je voor de Homey Pro

Edit; ik heb jaren HA gebruikt, heel leuk als je de hele dag wilt klungelen met een onoverzichtelijk dashboard, plugins waarvan je geen idee hebt wat ze doen en fan bent van YAML bestanden. Homey Pro werkt gewoon, heeft alle communicatie aan boord die je ooit nodig zult hebben en is kinderlijk eenvoudig in gebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door ouweklimgeit op 03-11-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romundoo
ouweklimgeit schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:02:
Dan kun je beter voor de Home Assistent Yellow gaan, bij zo'n NUC heb je nog (usb) dongles nodig voor zigbee/z-wave. Of voor nog veel meer gebruiksgemak en een alles-in-1 oplossing, ga je voor de Homey Pro

Edit; ik heb jaren HA gebruikt, heel leuk als je de hele dag wilt klungelen met een onoverzichtelijk dashboard, plugins waarvan je geen idee hebt wat ze doen en fan bent van YAML bestanden. Homey Pro werkt gewoon, heeft alle communicatie aan boord die je ooit nodig zult hebben en is kinderlijk eenvoudig in gebruik.
De Home Assistent Yellow is zeker ook het overwegen waard, maar loop je dan uiteindelijk niet tegen dezelfde beperkingen aan als met een Raspberry Pi?

En wat betreft Homey lees ik ook wel wisselende verhalen qua gebruik en mogelijkheden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-07 16:26

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb gekozen voor een degelijke NAS destijds. Daar draait Home Assistant op in een VM en wat andere software in Dockers. Je hebt dan meteen een kant en klaar pakket met allerlei tools die handig zijn op een NAS. Je zal nog wel een dongle moeten aanschaffen voor bijvoorbeeld Zigbee en het vereist enige handigheid qua configuratie.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-Ice
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 16:02
Hoi,

Ik snap je vraag voor de hardware, dit is natuurlijk altijd en moeilijk begin.
De RPI4 doet het zeer goed voor HA en is in de basis geschikt. Hiermee kan je verder zelf uitbreiden door de diverse (gewenste) dongels e.d. toe te voegen.
De Yellow is al kan en klaar met diverse mogelijkheden zoals Zigbee.

Een andere optie is een Tiny PC zoals de NUC aan te schaffen.
Deze zijn op bijvoorbeeld Marktplaats of hier bij Vraag&Aanbod ook te vinden.
Zelf draai ik een "Lenovo thinkcentre tiny" deze heb je in diverse varrianten met een I3/I5/I7. je kan afhankelijk van je budget hier keuzes maken. Het stroom verbruik is ook laag voor dit soort apparaten.
Ik gebruik dit icm Proxmox (VM omgeving) om diverse andere hobby dingen te laten draaien.
Hierop draai ik bijvoorbeeld: Adblocker, OpenVPN, webserver, Nextcloud (NAS) en Motioneye (voor camera's)
Dit kan je theoretisch ook via ADD-ONS in HA doen, maar naar mijn mening is het beter dit als losse VM's/LXC contrainer te draaien.
Let wel, ook voor dit soort apparaten moet je nat als bij de RPI dongels aanschaffen voor Bv Zigbee.

Laat vooral weten wat je gekozen hebt en waarom, wellicht kan je andere er ook mee helpen op die manier.

Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romundoo
Sharky schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:12:
Ik heb gekozen voor een degelijke NAS destijds. Daar draait Home Assistant op in een VM en wat andere software in Dockers. Je hebt dan meteen een kant en klaar pakket met allerlei tools die handig zijn op een NAS. Je zal nog wel een dongle moeten aanschaffen voor bijvoorbeeld Zigbee en het vereist enige handigheid qua configuratie.
Bedankt voor je reactie! Wat is de keuze dat je hebt gekozen voor een NAS destijds? En hoe gaat dat met het updaten van Home Assistant? Verder ben ik ook nieuwsgierig naar de andere software die je ernaast draait.

Het los aanschaffen van een dongle zie ik niet als belemmering trouwens.
Blue-Ice schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:14:
Hoi,

Ik snap je vraag voor de hardware, dit is natuurlijk altijd en moeilijk begin.
De RPI4 doet het zeer goed voor HA en is in de basis geschikt. Hiermee kan je verder zelf uitbreiden door de diverse (gewenste) dongels e.d. toe te voegen.
De Yellow is al kan en klaar met diverse mogelijkheden zoals Zigbee.

Een andere optie is een Tiny PC zoals de NUC aan te schaffen.
Deze zijn op bijvoorbeeld Marktplaats of hier bij Vraag&Aanbod ook te vinden.
Zelf draai ik een "Lenovo thinkcentre tiny" deze heb je in diverse varrianten met een I3/I5/I7. je kan afhankelijk van je budget hier keuzes maken. Het stroom verbruik is ook laag voor dit soort apparaten.
Ik gebruik dit icm Proxmox (VM omgeving) om diverse andere hobby dingen te laten draaien.
Hierop draai ik bijvoorbeeld: Adblocker, OpenVPN, webserver, Nextcloud (NAS) en Motioneye (voor camera's)
Dit kan je theoretisch ook via ADD-ONS in HA doen, maar naar mijn mening is het beter dit als losse VM's/LXC contrainer te draaien.
Let wel, ook voor dit soort apparaten moet je nat als bij de RPI dongels aanschaffen voor Bv Zigbee.

Laat vooral weten wat je gekozen hebt en waarom, wellicht kan je andere er ook mee helpen op die manier.

Martijn
Bedankt voor je reactie! Ik neig zelf nu het meest naar een mini PC/NUC. Ook met het oog op toekomstige uitbreiding. Het stroomverbruik is uiteraard wel een aandachtspuntje. Waar ik vooral nu op zoek naar ben ik een aantal handvatten t.a.v. specificaties etc. bij het zoeken naar een geschikte server.

Waar moet ik bijv. aan denken qua processor, opslag geheugen, controller geheugen. Het lijkt mij handig om zowel Wi-FI als bedrade verbinding als optie te hebben. Daarnaast ook voldoende USB-poorten, maar hoeveel en welke specificaties etc. Het moet een server zijn voor huidige gebruik: Het leren en ontdekken van Home Assistant naar toekomstig gebruik met meer slimme apparatuur.

[ Voor 57% gewijzigd door Romundoo op 06-11-2023 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 16:08
Ik heb een refurbished desktop gekocht van Amazon:
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B085RY6Z1C/

Bevalt erg goed. Ik draai er proxmox op met HomeAssitant and PiHole zonder enige problemen en voldoende capaciteit over op de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-07 15:51
Ik heb Home Assistant twee jaar naar volle tevredenheid gedraaid op een uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BLCE-4105 en dat is echt een aardappel. Wel met 8GB en later 16GB geheugen. Ik begon met een 60GB SSD, later een 120GB en uiteindelijk 1TB. Ook voor andere doeleinden. Daarvoor gebruikte ik een Raspberry Pi maar dat was echt een drama. Home Assistant herstartte op mijn Brix in 5 tot 10 seconden, terwijl dit op een Pi makkelijk 30 - 45 seconden duurde. En dan duurde het bij beide systemen nog even voordat het Home Assistant volledig gestart was.

Op die Brix draaide ik op het laatst Home Assistant zelfs in een VM op unRAID met daarnaast nog een twintigtal Docker containers. Dat geeft ook wel aan dat je niet bijzonder veel nodig hebt om Home Assistant goed te laten draaien.

Inmiddels ben ik overgestapt naar een zelfbouw NAS, en heb ik mijn applicatie server (de Brix die ik nu over heb) en oudere QNAP NAS daarmee geconsolideerd. Nu heb ik wat meer power, maar daar merk ik niet bijster veel van in Home Assistant.

230 euro vind ik overigens vrij pittig voor het systeem wat je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:40:
Ik heb Home Assistant twee jaar naar volle tevredenheid gedraaid op een uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BLCE-4105 en dat is echt een aardappel. Wel met 8GB en later 16GB geheugen. Ik begon met een 60GB SSD, later een 120GB en uiteindelijk 1TB. Ook voor andere doeleinden. Daarvoor gebruikte ik een Raspberry Pi maar dat was echt een drama. Home Assistant herstartte op mijn Brix in 5 tot 10 seconden, terwijl dit op een Pi makkelijk 30 - 45 seconden duurde. En dan duurde het bij beide systemen nog even voordat het Home Assistant volledig gestart was.

Op die Brix draaide ik op het laatst Home Assistant zelfs in een VM op unRAID met daarnaast nog een twintigtal Docker containers. Dat geeft ook wel aan dat je niet bijzonder veel nodig hebt om Home Assistant goed te laten draaien.

Inmiddels ben ik overgestapt naar een zelfbouw NAS, en heb ik mijn applicatie server (de Brix die ik nu over heb) en oudere QNAP NAS daarmee geconsolideerd. Nu heb ik wat meer power, maar daar merk ik niet bijster veel van in Home Assistant.

230 euro vind ik overigens vrij pittig voor het systeem wat je noemt.
Bedankt voor de info! Wat is de reden dat je bent overgestapt op een NAS?

En 230 euro lijkt mij ook iets teveel van het goede voor het systeem wat wordt aangeboden. Het installeren van HA moet zelf ook wel lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Romundoo op 06-11-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-07 16:26

Sharky

Skamn Dippy!

Romundoo schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:33:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat is de keuze dat je hebt gekozen voor een NAS destijds? En hoe gaat dat met het updaten van Home Assistant? Verder ben ik ook nieuwsgierig naar de andere software die je ernaast draait.
Ik wilde graag een alles in één oplossing, zowel qua hardware als qua software. De performance van een desktop heb ik niet nodig, maar wel voldoende om bijvoorbeeld Plex te gebruiken. Home Assistant updaten gaat gewoon in HA zelf via de gui. Verder draai ik wat downloadapps (Radarr, Sonarr, etc), AdGuard en m'n passwordmanager. Synology wordt geleverd met een vpn server, bewakingscamerasoftware, back-upsoftware, etc.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00
Ik heb eerst een pi4 gebruikt, maar heb uiteindelijk toch alles in een Intel Nuc ondergerbacht. Met name omdat ik de externe ssd, die ik voor opslag gebruikte, in de Nuc zelf wilde onderbrengen. Het hangt wel samen met je kennis en vaardigheden. Ik gebruik Debian en kan daar aardig mee uit te voeten. Dus in hoeverre ben je bereid om te leren, experimenteren? Anders is een Nas misschien een betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
Het enige in je lijstje wat ik zie wat mogelijk enige performance zo vereisen is de camera's. Dit is echter alleen het geval wanneer je je HA doosje ook als NVR wilt gebruiken met bijvoorbeeld software zoals Frigate of MotionEye. Bewegingsdetectie is CPU intensief.

Ik zou persoonlijk gewoon 'goedkoop' beginnen met een 2e hands NUCje van V&A of marktplaats en pas gaan upgraden wanneer je tegen performance issues aan gaat lopen. Wat ik zelf belangrijk vond is het energieverbruik, ding staat 24/7 aan, mooie extra als ie daar weinig energie voor nodig heeft.

In mijn persoonlijke ervaring was vooral 'snelle' storage een upgrade, SSD t.o.v. een SD kaartje merkte ik wel. kanttekening is dat dit enkele jaren geleden is er inmiddels behoorlijk wat verbeterd is aan HA, mogelijk ook op dit gebied.

De aan jou aangeboden mini pc kan een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-07 09:06
Je kan ook altijd een minipc kopen en daar homeassistant opzetten, mocht je rekenkracht te kort komen kan je altijd je ssd overzetten naar een krachtiger systeem. Ik raad je aan om te kijken naar een "chineze NUC" met de intel n100 of vergelijkbaar. Lekker goedkoop, zuinig en meer dan krachtig genoeg voor 90% van je wensenlijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-07 15:51
Romundoo schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:54:
[...]

Bedankt voor de info! Wat is de reden dat je bent overgestapt op een NAS?
Zoals ik al zei, een zelfbouw NAS. Het is dus eigenlijk gewoon een pc.

De reden dat ik ben overgestapt is omdat ik nogal wat applicaties zelf host. Ik heb nu zo'n 50 containers draaien. Deze had ik gesplitst tussen mijn oude NAS en de Brix. Dat was echter niet altijd even handig. Nu heb ik dus een systeem waar alles op staat. Daarnaast heeft mijn nieuwe systeem wat meer kracht onder de motorkap :7 en is zuiniger dan mijn oude combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
gastje01 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:13:
Het enige in je lijstje wat ik zie wat mogelijk enige performance zo vereisen is de camera's. Dit is echter alleen het geval wanneer je je HA doosje ook als NVR wilt gebruiken met bijvoorbeeld software zoals Frigate of MotionEye. Bewegingsdetectie is CPU intensief.

Ik zou persoonlijk gewoon 'goedkoop' beginnen met een 2e hands NUCje van V&A of marktplaats en pas gaan upgraden wanneer je tegen performance issues aan gaat lopen. Wat ik zelf belangrijk vond is het energieverbruik, ding staat 24/7 aan, mooie extra als ie daar weinig energie voor nodig heeft.

In mijn persoonlijke ervaring was vooral 'snelle' storage een upgrade, SSD t.o.v. een SD kaartje merkte ik wel. kanttekening is dat dit enkele jaren geleden is er inmiddels behoorlijk wat verbeterd is aan HA, mogelijk ook op dit gebied.

Al gebruik je geen detectie (veel camera’s kunnen dat zelf ook en een stuk efficiënter) heb je wel opslag nodig. Ook voor downloaden geldt dat.

Daarna is een RPI of andere minipc minder logisch. Een hele eenvoudige PC met ruimte voor enkele schijven is wat ik zou aanraden. Kijk is in het zuinige server topic want de aanschafprijs is 1 ding maar het stroomverbruik is waar de echte terugkerende kosten zitten.

Ik heb zelf een hele simpele server met een Celeron G1840 en dat is zuinig en snel zat. Opstarten en Apps op eenvoudige SSD en dan 2x 2,5” schijven erin voor de opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 06-11-2023 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Sethro schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:24:
[...]

Al gebruik je geen detectie (veel camera’s kunnen dat zelf ook en een stuk efficiënter) heb je wel opslag nodig. Ook voor downloaden geldt dat.

Daarna is een RPI of andere minipc minder logisch. Een hele eenvoudige PC met ruimte voor enkele schijven is wat ik zou aanraden. Kijk is in het zuinige server topic want de aanschafprijs is 1 ding maar het stroomverbruik is waar de echte terugkerende kosten zitten.

Ik heb zelf een hele simpele server met een Celeron G1840 en dat is zuinig en snel zat. Opstarten en Apps op eenvoudige SSD en dan 2x 2,5” schijven erin voor de opslag.
Het is net wat je wil. In een (zuinige) mini PC kun je ook prima een SSD met voldoende opslag prikken, het is afhankelijk van hoeveel camera's je hebt, wat je op wilt nemen en hoe lang je de beelden wilt bewaren. licht off-topic voor hier, maar mijn 4 camera's nemen zelden meer dan 250 GB in gebruik, ik neem alleen events met bepaalde obecten op, dat scheelt aanzienlijk.

Als je nog moet starten met HA zou ik goedkoop beginnen met een (oud) Nucje of thinclient en pas upgrraden als je tegen een limiet (opslag, CPU, geheugen) aan loopt. Ik heb zelf voor een Odroid H3 gekozen, zelfs met camera's en een sloot containers kom ik amper boven de 30% belasting uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
ahbart schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:12:
Ik heb eerst een pi4 gebruikt, maar heb uiteindelijk toch alles in een Intel Nuc ondergerbacht. Met name omdat ik de externe ssd, die ik voor opslag gebruikte, in de Nuc zelf wilde onderbrengen. Het hangt wel samen met je kennis en vaardigheden. Ik gebruik Debian en kan daar aardig mee uit te voeten. Dus in hoeverre ben je bereid om te leren, experimenteren? Anders is een Nas misschien een betere keuze.
Ik ben zeker bereid te leren en te experimenteren! Anders moet je hier gewoon niet aan beginnen ;-)

Ik zit voor nu aan een beveiligingscamera zoals de EufyCam 3 te denken en dan bij de voordeur bijvoorbeeld een Ring deurbel. Dus bovenstaande lijkt mij voor nu niet aan de orde.

Wat betreft het goedkoop beginnen, zoek ik eigenlijk nog wat handvatten om mee aan de slag te gaan qua specificaties. Energieverbruik is zeker een belangrijk aandachtspunt, want anders ga ik straks het energieverbruik in beeld brengen en kost de server juist veel energie.
Sethro schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga hier even kijken!

[ Voor 64% gewijzigd door Romundoo op 06-11-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Toen ik een aantal jaren terug mijn eerste HA setup maakte was dat met een Rpi 2 met een SD kaart. Dat was geen succes. De installatie was complex en de stabiliteit naar mijn oordeel veel te laag. Ik ben toen bij Domoticz gebleven waar de stabiliteit ook niet goed was, maar de setup iig wel veel simpeler.

Toen ik dit 2-3 jaar geleden opnieuw probeerde met een Rpi 4 i.c.m. SSD had de ervaring niet anders kunnen zijn. De installatie van HA was nu zeer gemakkelijk (compleet image) en updates gaan super soepel en snel. De stabiliteit is fantastisch icm de SSD. Ik zou echt niets anders willen om HA op te hosten. Je flexibiliteit is met de Rpi maximaal terwijl de prijs redelijk laag is. Het lage stroomverbruik is ook erg fijn. Ik heb naast de Rpi een Qnap NAS met een mooie Intel quad core, maar ik denk er niet over om HA daar op te zetten. Domotica moet gewoon altijd 100% werken zonder gedoe, en dat heb ik nu met de Rpi. De belasting op de Rpi 4 valt er mee. Opstarten duurt best lang, maar als het eenmaal draait is alles super snel, en blijft de CPU load op een paar % terwijl het geheugen meestal ook niet boven de 25% komt.

Ik gebruik de volgende componenten:
- Rpi 4 met 4GB geheugen
- Deze (geniale) behuizing: https://argon40.com/produ...2-case-for-raspberry-pi-4
- Een cheap ass 250GB SATA M2 SSD
- Een goede voeding en goede USB-C kabel

Alles natuurlijk headless.

En standaard USB adapter met tenminste 2,5A is prima, maar ikzelf heb een eigen voeding gemaakt met een industriële DIN rial voeding, en wat aliexpress buck converters. Deze voedt ook andere apparaten in mijn meterkast. De voeding geeft de Rpi met 5,1V wat extra spanning, en kan constant 5A leveren. Bij het opstarten is het verbruik echter maar 1,4A, en bij standaard gebruik tussen de 0,7A en 1A dus lekker energiezuinig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 22:41
Ik heb destijds een HP T610 gekocht voor 95 euro, HA was al geïnstalleerd. Zeer tevreden van.

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00
Romundoo schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:41:
Ik ben zeker bereid te leren en te experimenteren! Anders moet je hier gewoon niet aan beginnen ;-)
[...]
Wat betreft het goedkoop beginnen, zoek ik eigenlijk nog wat handvatten om mee aan de slag te gaan qua specificaties. Energieverbruik is zeker een belangrijk aandachtspunt, want anders ga ik straks het energieverbruik in beeld brengen en kost de server juist veel energie.
[...]
Dan zou ik voor een 2e hands Intel Nuc gaan met een celeron bv en 8Gb geheugen. Linux draait daar als een zonnetje op. Je kunt dan experimenteren met docker containers. Zeer onderhoudsvriendelijk in mijn ogen en super stabiel.
Ik draai nu in docker in zo'n setup: Home Assistant, Nextcloud, Adguard home, zwavejs2mqtt, calibre-web, Vaultwarden, Node-sonos-http-api en portainer. Zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Ik heb vanmorgen nog even zitten kijken en kwam het onderstaande tegen:

Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker)
Crucial CT8G4SFS824A
Kingston A400 2,5" 480GB

Is dit wat voor nu en in toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-Ice
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 16:02
Romundoo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:47:

Crucial CT8G4SFS824A
Kingston A400 2,5" 480GB

Dit ziet er zeker goed uit.
Ik denk dat het aantal USB aansluitingen zeker een voordeel is als je HA gaat gebruiken.
Je kan er dan ook nog voor kiezen een externe HD aan te sluiten voor "Cold storage".

Je kan ook overwegen nog even te wachten met de RAM en harddisk upgrade afhankelijk van je budget.
Het voordeel wel is dat geheugen vrij laag in prijs is momenteel.

Voor de NUC zou ik goed in de BIOS kijken naar de stroominstellingen. Deze zou ik op ECO (of hoe het ook heet bij NUC) zetten. Dit om het stroomverbruik laag te houden. Indien je performance problemen lijkt te krijgen kan je dit altijd nog weer aanpassen.

Mijn advies blijft om er wel Proxmox op te zetten. Hier dan ook een linkje daarvoor met allerlei handige toepassingen zoals Home assistant:
https://tteck.github.io/Proxmox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Blue-Ice schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat het aantal USB aansluitingen zeker een voordeel is als je HA gaat gebruiken.
Je kan er dan ook nog voor kiezen een externe HD aan te sluiten voor "Cold storage".

Je kan ook overwegen nog even te wachten met de RAM en harddisk upgrade afhankelijk van je budget.

Voor de NUC zou ik goed in de BIOS kijken naar de stroominstellingen. Deze zou ik op ECO (of hoe het ook heet bij NUC) zetten. Dit om het stroomverbruik laag te houden. Indien je performance problemen lijkt te krijgen kan je dit altijd nog weer aanpassen.

Mijn advies blijft om er wel Proxmox op te zetten. Hier dan ook een linkje daarvoor met allerlei handige toepassingen zoals Home assistant:
Bedankt voor je reactie, de tips en de koppeling. Ik ga het even bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sinds kort is trouwens de Raspberry Pi 5 uit hè. Ik wacht nog op de levering maar ben van plan mijn HA daar heen te migreren vanaf een rPi4.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
fsfikke schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:17:
Sinds kort is trouwens de Raspberry Pi 5 uit hè. Ik wacht nog op de levering maar ben van plan mijn HA daar heen te migreren vanaf een rPi4.
Ik heb ik wat wisselende verhalen gelezen/gehoord over de Raspberry Pi, onder andere met de defecte SD-kaartjes en vastlopers. Dus ga liever voor wat anders ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Blue-Ice schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:25:
[...]

Hoewel ik er zelf ook redelijk fan van ben (en een soortgelijke setup heb draaien), zou ik als je alles nog op moet gaan zetten en nog geen duidelijk plan hebt, gewoon starten met HA OS, dan hoef je niet ook nog een OS te onderhouden. Mocht je later toch tegen beperkingen aanlopen, dan is proxmox installeren en een backup terug zetten zo georganiseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 17:19

fv

-------------------> hiero

Romundoo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb ik wat wisselende verhalen gelezen/gehoord over de Raspberry Pi, onder andere met de defecte SD-kaartjes en vastlopers. Dus ga liever voor wat anders ;-)
Dit lees ik wel vaker maar mijn ervaring is werkelijk totaal anders :) :

- 10 stuks Raspberry's in gebruik (modellen 3A+, 3B+ en 4).
- 24/7 in gebruik.
- gebruik met een USB3-->SATA SSD (3x) of Sandisk 32GB sdcard (7x).
- hoogste uptime was iets van 430+ dagen (toch maar eens een herstart na een update).

Letterlijk NOOIT problemen ermee...

Een pi 4 / 4GB RAM met een externe SSD werkt uitstekend als HomeAssistant hardware (en ik heb best een serieuze setup/configuratie 8))

[ Voor 0% gewijzigd door fv op 10-11-2023 21:08 . Reden: RAM aanpassing ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou geen nieuw systeem kopen voor HASS, zoveel rekenkracht heb je niet nodig om wat statussen te verwerken. Ook over vijf jaar niet. Zoals al werd genoemd neemt de belasting wel toe met Frigate (NVR), maar ook dat blijft te behappen. Voor nog geen 100 euro ben je tweedehands klaar - ex drie tientjes voor een Zigbee-dongle, maar dat lijkt mij anders dan anderen hierboven geen overweging.

Pi's heb ik ook afgezworen. Zowel SD-kaarten als USB-sticks hebben te beperkte lees-/schrijfcycli. Een externe SSD maakt het beter, maar ik was wel snel klaar met alle undervoltage-meldingen die ik daarbij kreeg. Op een gegeven moment had ik een 3A-adapter voor de Pi en een telefoonlader als secundaire voeding voor de SSD (via Y-kabel).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor ca. 75 euro heb je een Bmax Mini B1 Plus:

https://nl.aliexpress.com/item/1005003565217075.html

En voor 15 euro heb je een SSD erbij:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004270620578.html

Je moet wel alles zelf installeren, ik gebruik Ubuntu server (werkt standaard out-of-the-box, dus geen drivers zelf compileren, etc.).

Het grote voordeel: het gebruikt maar een paar Watt. Uiteraard is dit minder krachtig dan een Intel Nuc, maar voor Home Assistent en nog wat dingetjes is dit prima.

Overigens: vandaag 11/11 is alles goedkoper op Aliexpress.

Edit: eventueel heb ik een docker compose bestand om alles te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door M66B op 11-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:22

ViezeVis

Sample Text

Wat voor OS draaien jullie op die NUCs of Mini PCs?
Ik zie Ubuntu voorbij komen, Linux. Ook Proxmox als 'OS'.

[ Voor 36% gewijzigd door ViezeVis op 11-11-2023 17:39 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinietje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:20
Zelf gebruik ik HP thinclient t630.

X86 64bit, kan veel ram in, and quad core en passief gekoeld. Verbruikt weinig (8watt met load?) Met msata ssd. 30 piek oid uit ebay (DE).

Cheap, krachtig (genoeg), redelijk zuinig, stil , geen SDkaart corruptie, en goed voor milieu omdat je niks nieuws koopt. Oh en zeer solide behuizing.. is top qualitijd, geen gammel plastic ( of blote SBC)

Top, met proxmox host dat ding sloot aan vms, en dockers daarin. Maar Homeassistent OS kan daar natuurlijk prima zonder hypervisor op. En door de GPU (radeon iets) kun je nog wat offloading doen voor beperkte use cases. Oh en veeeel usb poorten

Daarnaast met tensor van google, kun je ook nog leuke (edge Ai) camera NVR erop draaien

Dan nog ( zigbee hub) of TI dongle van 2 euro, en je bent klaar . Gebruik m met zigbee en esphome nodes. Zitten ook nog DB9 op.. mocht je iets ouds willlen aansluiten, en dual DisplayPort

My 2 cents.

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
frigate draait juist ontzettend goed op trage cpu's mits je eer een coral ai versneller in propt die coral TPU's werken via usb of via m.2 (beste optie) in mijn ideale situatie zou ik een oude nuc of tunypc of omgebouwd chromebox met een m2 wifi module op de kop tikken en dan de wifi module vervangen door zo'n tpu kaartje dan kun je letterlijk 10+ camera's bedienen ondanks de magere celeron die je vaak in die dingen ziet en wifi heb je toch, al niet nodig als je het ding naast jr routet in de meterkast zet en met een kabel aansluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ViezeVis schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:38:
Wat voor OS draaien jullie op die NUCs of Mini PCs?
Ik zie Ubuntu voorbij komen, Linux. Ook Proxmox als 'OS'.
Ik draai hass op een oude netbook 2 GB, met full disk luks2 versleuteling en tpm2 auto-unlock. Dit met Arch Linux die heeft meteen een pakket klaarstaan. Alleen het upgraden/opstarten kan even duren, maar dat is niet elke dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hier draait het ook met proxmox op mijn oude laptop (Thinkpad). Goed zuinig (3 watt zie ik nu in homeassistant). Draait ook nog wat andere containers op. Lekker snel en makkelijk met backups.

Alleen dat HA vraagt toch wel veel knutsel tijd en leercurve en afgezien wat nu is ingesteld doe ik er niet zo veel meer mee.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

vinietje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:37:

X86 64bit, kan veel ram in, and quad core en passief gekoeld. Verbruikt weinig (8watt met load?) Met msata ssd. 30 piek oid uit ebay (DE).

Cheap, krachtig (genoeg), redelijk zuinig, stil , geen SDkaart corruptie, en goed voor milieu omdat je niks nieuws koopt. Oh en zeer solide behuizing.. is top qualitijd, geen gammel plastic ( of blote SBC)

Top, met proxmox host dat ding sloot aan vms, en dockers daarin. Maar Homeassistent OS kan daar natuurlijk prima zonder hypervisor op. En door de GPU (radeon iets) kun je nog wat offloading doen voor beperkte use cases. Oh en veeeel usb poorten

Daarnaast met tensor van google, kun je ook nog leuke (edge Ai) camera NVR erop draaien

Dan nog ( zigbee hub) of TI dongle van 2 euro, en je bent klaar . Gebruik m met zigbee en esphome nodes. Zitten ook nog DB9 op.. mocht je iets ouds willlen aansluiten, en dual DisplayPort

My 2 cents.
Waarom zou je eigenlijk een proxmox host hebben met daarin docker voor je containers? Is het dan niet handiger om direct Docker als 'host' of als 'supervisor' systeem te hebben? Ze bieden beide oplossingen voor verschillende situaties, maar ik snap niet zo goed waarom je niet alleen met Docker uit de voeten kunt. Is daar een logische keuze voor?

Dus als ik het goed begrijp:

code:
1
2
3
4
5
[Proxmox]
 --> Docker 
      > container 1 (vb HA)
      > container 2 (vb Pi Hole)
      > container 3 (vb zigbee2mqqt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinietje
Hoi @ViezeVis ,

Mijn overwegingen: ik draai 1 vm met docker (portainer) voor internet facing dingen, vlan gescheiden naar router (nextcloud, bitwarden, nginx, reverse proxy)

1 vm met in huis dingen(Visual Studio Code server), Logitech LMS voor squeezebox

En 1 vm met HassOS (home assistent met extra's)

En 1 vm met Mikrotik vm.

Sommige tools die ik graag draai, hebben een full OS nodig, en zijn niet in docker te draaien. Zodoende.

Eens dat er wat overlap zit , in functie, en extra laag, maar voor mij werkt het.

Daarnaast kun je in proxmox ook containers draaien (lxs); vergelijkbaar met docker, maar vind die niet zo fijn.. is ook grotendeels kwestie van welke usecases je hebt, en voorkeur.
In mijn geval, vms en voor docker portainer

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

vinietje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:09:
Hoi @ViezeVis ,

Mijn overwegingen: ik draai 1 vm met docker (portainer) voor internet facing dingen, vlan gescheiden naar router (nextcloud, bitwarden, nginx, reverse proxy)

1 vm met in huis dingen(Visual Studio Code server), Logitech LMS voor squeezebox

En 1 vm met HassOS (home assistent met extra's)

En 1 vm met Mikrotik vm.

Sommige tools die ik graag draai, hebben een full OS nodig, en zijn niet in docker te draaien. Zodoende.

Eens dat er wat overlap zit , in functie, en extra laag, maar voor mij werkt het.

Daarnaast kun je in proxmox ook containers draaien (lxs); vergelijkbaar met docker, maar vind die niet zo fijn.. is ook grotendeels kwestie van welke usecases je hebt, en voorkeur.
In mijn geval, vms en voor docker portainer
Thnx! Ik dacht zelf aan HAOS te draaien in een volwaardige VM via Proxmox en niet met containers te werken. Op dit moment heb ik verder nog geen echte usecase. Maar het is verdomd lastig om te komen tot specs voor Frigate, naast het eventuele gebruik van Coral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinietje
ViezeVis schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:12:
[...]

Thnx! Ik dacht zelf aan HAOS te draaien in een volwaardige VM via Proxmox en niet met containers te werken. Op dit moment heb ik verder nog geen echte usecase. Maar het is verdomd lastig om te komen tot specs voor Frigate, naast het eventuele gebruik van Coral.
Ik heb frigate er ook op gedraaid, naast andere vms. poep-langzaam zonder de TPU coral (usb) 2fps oid, met max cpu,
daarna met de TPU, ging goed (1h264 cam)
Had geloof ik meen ik 1 gb ram, de TPU, en moest de SHM iets oprekken. Daarna iets van 10%cpu meen ik. Wel ff opletten met je cache, heb ik in ram gezet tegen wear op de mSata. frigate moet x86 hebben, ook voordeel van niet-raspberru setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
gastje01 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:36:
[...]

Hoewel ik er zelf ook redelijk fan van ben (en een soortgelijke setup heb draaien), zou ik als je alles nog op moet gaan zetten en nog geen duidelijk plan hebt, gewoon starten met HA OS, dan hoef je niet ook nog een OS te onderhouden. Mocht je later toch tegen beperkingen aanlopen, dan is proxmox installeren en een backup terug zetten zo georganiseerd.
Bedankt voor de tip! Als ik je goed begrijp dan wel op deze setup toch? Of bedoel je het anders?
Thijsmans schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:27:
Ik zou geen nieuw systeem kopen voor HASS, zoveel rekenkracht heb je niet nodig om wat statussen te verwerken. Ook over vijf jaar niet. Zoals al werd genoemd neemt de belasting wel toe met Frigate (NVR), maar ook dat blijft te behappen. Voor nog geen 100 euro ben je tweedehands klaar - ex drie tientjes voor een Zigbee-dongle, maar dat lijkt mij anders dan anderen hierboven geen overweging.

Pi's heb ik ook afgezworen. Zowel SD-kaarten als USB-sticks hebben te beperkte lees-/schrijfcycli. Een externe SSD maakt het beter, maar ik was wel snel klaar met alle undervoltage-meldingen die ik daarbij kreeg. Op een gegeven moment had ik een 3A-adapter voor de Pi en een telefoonlader als secundaire voeding voor de SSD (via Y-kabel).
Ook een goede tweede hands optie wil ik best overwegen. Ik mis alleen vaak dan de informatie over het energieverbruik, de upgrademogelijkheden etc.
M66B schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:30:
Voor ca. 75 euro heb je een Bmax Mini B1 Plus:

https://nl.aliexpress.com/item/1005003565217075.html

En voor 15 euro heb je een SSD erbij:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004270620578.html

Je moet wel alles zelf installeren, ik gebruik Ubuntu server (werkt standaard out-of-the-box, dus geen drivers zelf compileren, etc.).

Het grote voordeel: het gebruikt maar een paar Watt. Uiteraard is dit minder krachtig dan een Intel Nuc, maar voor Home Assistent en nog wat dingetjes is dit prima.

Overigens: vandaag 11/11 is alles goedkoper op Aliexpress.

Edit: eventueel heb ik een docker compose bestand om alles te installeren.
Bedankt voor je reactie, maar deze sla ik even over ;-)
vinietje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:37:

My 2 cents.
De HP thinclient t630 is ook een setup die ik wat vaker al ben tegenkomen in Home Assistant topics.
Ik heb hier even naar zitten kijken en kwam onderstaande tegen bij IT Gigant (iemand ervaring hiermee?) voor € 79,00

HP THIN CLIENT T630 AMD GX-420GI RADEON R7E/8GB/120GB SSD ZONDER VOET
Artikel: HP THIN CLIENT T630
Processor: AMD GX-420GI RADEAON R7E
Geheugen: 8GB
Opslagcapaciteit: 120GB SSD
Videokaart: Radeon R7E
Aansluitingen: DisplayPort, USB 2.0, PS/2, USB 3.2
Processor type: AMD

Extra mogelijkheden:
geheugen uitbreiding 8 -> 16 = € 19,00
harde schijf uitbreiding 240/480/960GB SSD
wifimodule

Hoe zien jullie deze setup i.r.t. mijn eerdere voorgestelde setup?
Romundoo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:47:

Crucial CT8G4SFS824A
Kingston A400 2,5" 480GB

[ Voor 98% gewijzigd door Romundoo op 22-11-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
HP THIN CLIENT T630 AMD GX-420GI RADEON R7E/8GB/120GB SSD ZONDER VOET
Artikel: HP THIN CLIENT T630
Processor: AMD GX-420GI RADEAON R7E
Geheugen: 8GB
Opslagcapaciteit: 120GB SSD

Een embedded celeron achtige quadcore zou mits de linux support een beetje ok is volgens mij orima moeten werken 8gb lijkt me eigenlijk in de meeste gevallen meer dan prima tenzij je heel veel pkugins wilt
Niet helemaal duidelijk is of de wifi kaart een m. 2 kaartje is want dan zou ik daar zeker een coralTPU inzetten dan heb je dik meer bandbreedte dan via usb

Wat betreft opslag mijn voorkeur gaat uit naar een goede opslagstrategie bijvoorbeeld op een nad of in een cloud

Een typische hasOS install lukt ook al op een 16gb kaartje zelfs met plugins dus upgrade naar bijvoorbeeld 1 tb zou ik zelf minder snel overwegen al zijn er vadt wel usecases waar het wel zin heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:08

Eraser127

Nijkerk

Hier een HP T520 met M2 ssd en extra geheugen, werkt prima, super stabiel met HA OS

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 22-11-2023 12:36 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-07 15:25
Hier heb ik "gewoon" een Ryzen 5 2600X op een ASUS Prime X570 bord met 32 GB geheugen 24/7 draaien. Gebruikt natuurlijk een klap stroom 😶 maar ik heb er een hele reeks VMs op draaien die ik eigenlijk wel graag altijd beschikbaar wil hebben. En Home Assistant staat er dus ook tussen. Gewoon de standaard image die je zo van de site kan downloaden.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik ben overgestap van een raspberry pi naar een lucht gekoelde celeron met 16 gig voor al mijn virtuele machines.

de celeron doet het prima. Alleen is de spraak besturing bij mij te traag. Dus ik blijf mijn google home daar voor gebruiken.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Romundoo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:34:
[...]
Bedankt voor de tip! Als ik je goed begrijp dan wel op deze setup toch? Of bedoel je het anders?
Beetje van beiden, ligt aan je eigen skills. Ik heb HA zelf ook op een Proxmox host draaien, maar dat kan mogelijk wel een extra laagje complexiteit toevoegen, of je daar op zit de wachten als je alles nog moet gaan opzetten moet je zelf inschatten.

Met mijn opmerking bedoelde ik dat ik gewoon HA OS direct zou installeren alles opzetten en kijken hoe t voor je werkt. Als je tegen beperkingen aan loopt kun je er altijd nog proxmox ‘onder’ zetten, HA is dan niet meer dan een backup terug zetten en bent weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 13:26
Let even op energieverbruik, oude computers kunnen met wat pech zo 120eur per jaar verbruiken. Met een wat slimmere keuze kun je sneller hardware kiezen die zich tov een oude pc kan terugverdienen. Rpi is natuurlijk altijd zuinig enn en mooi alternatief.

Ziet ook: Het grote zuinige server topic - deel 3

• vinietje
Ik zou ook op ebay.de kijken, veel goede deals uit Duitsland en/of polen, ik heb daar vaak uitstekende koopjes gevonden:

Bijv. https://www.ebay.de/str/tyrsitmedia
Vaak is verzendkosten die hoger zijn, nog steeds gerechtvaardigd totex.

Daarnaast geweldige site voor thin client details: https://www.parkytowers.me.uk/thin/

Succes!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Romundoo Als ik jou was zou ik een 1L mini pc aanschaffen. Deze zijn flexibel te gebruiken, alle in en outputs welke je nodig hebt. Zelf gebruik ik een HP ProDesk 600 G6 mini (Proxmox specs: G6400T, 16GB mem en 2x 500gb nvme disks in raid 1). Je kan eenvoudig componenten (cpu/mem/ssd) vervangen mocht dat nodig zijn. Aangezien er een W10/11 licentie bij zit kan je het device ook nog eens inzetten als desktop.

Heb naast de HP nog een Dell mini pc staan welke de backup verzorgt. (PBS, Proxmox Backup Server) :7

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinietje
Overigens ook een Odroid Hc2 gehad.
Ding was ultra stabiel, geen één sdcard issue stuk gehad. De usb->sata (jmicron) op het board was ook mega stabiel. Met meanwell voeding

met 500gb 2,5 " schijf, waar alle dockers op stonden, was zeer betrouwbaar, zuinig en stil systeem . En die Exynos SOC was erg snel.

Mooi alternatief voor Synology oid.
Alleen lastig te krijgen en wat duurder.

Nadeel vond ik dat de kernel relatief kort werdt bijgewerkt, iets wat hogere aanschafprijs. Maar Armbian heeft goede basis images, met docker heb je daar lang plezier van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:42
Ik heb HA naar volle tevredenheid draaien in een VM op een Synology NAS.
Ik heb eerst zitten stoeien met Docker. Naar daar kreeg de seriele poorten niet gekoppeld. Het kostte me teveel tijd, en toen ben ik maar op een VM overgestapt. Voor Synology moet je onder DSM nog wel pakketjes installeren om ondersteuning voor seriele interfaces te krijgen, want dat wordt vanaf DSM 7 niet meer standaard ondersteund. Koppelen van Philips Hue, een Sonoff Zigbee stick en P1 interface ging redelijk soepel.
Het voordeel van zo'n NAS is dat je meer processorkracht en opslag ter beschikking hebt. En ik had hem toch staan als eigen thuis server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 12:59
Deze kan ik aanraden, zelfde prijs, maar meer voor je geld.
2x 2.5gb ethernet :)
stil, klein, GPIO,...
https://www.seeedstudio.c...4125-v2-128GB-p-5532.html
Anders de Odroids zijn ook leuke dingen

Deze verwacht ik binnenkort:
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h3-plus/

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-07 10:06
Nickname55 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:56:
Hier heb ik "gewoon" een Ryzen 5 2600X op een ASUS Prime X570 bord met 32 GB geheugen 24/7 draaien. Gebruikt natuurlijk een klap stroom 😶 maar ik heb er een hele reeks VMs op draaien die ik eigenlijk wel graag altijd beschikbaar wil hebben. En Home Assistant staat er dus ook tussen. Gewoon de standaard image die je zo van de site kan downloaden.
Waar gebruik je zoal die VM's voor als ik vragen mag? Ik zie het voordeel wel in een docker container maar ik ben altijd wel benieuwd wat iemand anders draait en misschien mijn ogen opent voor VM toepassingen :)
Pagina: 1