TRV in 2023, heeft iemand tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKE_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 21:43
Ik heb ruim een jaar geleden een Tado-systeem gekocht om mijn thermostaat en radiatoren ‘slim’ te maken. Ik ben hier niet heel erg ontevreden over maar ik zou liever een cloudloze oplossing hebben.

Eerst even over hoe ik gekomen ben waar ik nu sta:

Ik heb Home Assistant draaien op een Pi4. Ik doe daar weinig mee. Ik wilde een oplossing voor de verwarming, keek ‘scheef’ in een matrix op de Home Assistent wiki, dacht dat je Tado als lokale oplossing in kon zetten, maar dat was niet zo. Ik ben de Tado app gaan gebruiken en daar redelijk tevreden over.

Wat ik fijn vind aan Tado is dat ik gemakkelijk de temperatuur in een kamer, bijvoorbeeld mijn werkkamer, op een bepaalde waarde kan zetten, zoals ‘19 graden’. Met een ‘ouderwetse’ thermostaatkraan zet je de kraan op ‘4’ of een ander getal en dit os directer en minder abstract. Ook vind ik het fijn om een schema te kunnen maken: bijvoorbeeld ‘om half zes, zet de thermostaat in mijn werkkamer op 15 graden’ en dat gebeurd dan ongeacht of ik deze eerder zelf omhoog gedraaid had of niet.

Wat ik niet fijn vind is dat het systeem een beetje kwetsbaar is: bij internet storing is de faal modus ‘open’ dus als je wifi uitvalt wordt het erg warm. De Tado gebruikt een eigen internet-gateway en sommige kranen die vallen soms buiten bereik. Ik heb vloeren en muren van gewapend beton.
En ik wil liever niet afhankelijk zijn van een cloud service als ik kan kiezen.

Maar ik zit nu met het ‘probleem’ dat ik nog vier kamers heb met domme thermostaatkranen. Ik kan nu vier extra Tado-thermostaten kopen voor rond de driehonderd euro, of ik kan in iets anders investeren en de Tado op V&A zetten.

Er zijn een aantal, wat oudere, topics over TRVs. Bijvoorbeeld de Tuya’s en dan zelf flashes wordt vaak genoemd. Maar voor zover ik zie gaat dat niet meer tegenwoordig met de nieuwe Tuya-revisies. Verder zie ik Shelly genoemd maar dat is vrij prijzig en wifi-only wat me niet ideaal lijkt. Als ik nu een TRV wil kopen voor gebruik met Home Assistant, welke kan ik dan goed gebruiken? Ik wil graag iets wat met z-wave of zigbee werkt. En wat kan ik het beste gebruiken als kamerthermostaat? Ik heb een 1 jaar oude Vaillant-ketel. Ik hoor graag jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruik deze zigbee-knoppen. Best tevreden mee, want ze zijn goedkoop, zien er okay uit en doen wat ze moeten doen.

Alleen het batterijcompartiment is een beetje mwah. De batterijen worden doorverbonden en op hun plek gehouden door een klein metaal plaatje. Dat plaatje moet je soms een beetje verbuigen of opvullen met een stukje aluminiumfolie zodat de batterijen goed contact maken. Maar daar heb je maar 1x per jaar mee te maken als je de batterijen vervangt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Net zoals @Gizz gebruik ik ook simpele Zigbee TRVs (nu 4 voor 72 euro, na nog wat 11.11 korting).

Nadeel is dat deze soms minder goed regelen, doordat de temp sensor in de TRV zit. Daardoor heel dicht bij de verwarming en zal dus snel de ingestelde temperatuur 'zien'.

Dit heb ik verholpen met de custom HA integratie Better thermostat . Hier kun je een temperatuur sensor binnen HA als input op de temperatuurregeling ingeven. De integratie gaat vervolgens aan de haal met de offset van de TRV om een ruimte op de ingestelde temperatuur te houden.

Als temperatuur sensor gebruik ik een simpele bluetooth sensor (op Ali voor 5 euro te krijgen) .

Ik heb hier stadsverwarming, dus altijd warm water aanwezig zodra de TRV open gaat
Hoe je zoiets moet koppelen met een gasketel weet ik niet. Je krijgt dan te maken met twee regelsystemen die samen moeten werken; de TRV regeling + kamerthermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 13-11-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• notthedroids
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:43
Ik heb twee jaar geleden geëxperimenteerd met Chinese zigbee TRVs maar op dat moment was de integratie met deconz nog niet geweldig en ze maakte meer/vaker geluid dan ik wou. Daarnaast wilden ze niet goed werken met oplaadbare batterijen.
Ik heb uiteindelijk Shelly TRVs aangeschaft, die werken op wifi, maar het materiaal voelt stevig, ze kunnen opgeladen worden met usb c en hebben fysieke knoppen om de temperatuur aan te passen. Daarnaast kan je ze eenvoudig integreren in home assistant of ze individueel aansturen via een lokale webpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:21
Die had ik ook, maar heb ze weggegooid. Regelmatig bleven ze open staan, terwijl het apparaat zelf doorgaf dicht te staan. Gevolg: bloedhete ruimtes...
Volledig onbetrouwbaar dus.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
JaVaWa schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:24:
[...]

Die had ik ook, maar heb ze weggegooid. Regelmatig bleven ze open staan, terwijl het apparaat zelf doorgaf dicht te staan. Gevolg: bloedhete ruimtes...
Volledig onbetrouwbaar dus.
Daar heb ik gelukkig geen last (meer)van. Better Thermostat drukt de offset van de TRV flink omhoog als overheating dreigt, daarmee wordt de TRV gedwongen te sluiten.
Misschien niet ideaal, maar werkt hier uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Ik gebruikte ook een vergelijkbaar systeem, maar daar gaat het niet om. Als de TRV doorgeeft dat hij gesloten is (en daarom niet reageert op het commando om te sluiten) terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, dan is dat gewoon een probleem in het apparaat zelf. Dat kun je niet verhelpen door de offset te veranderen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:45

BCC

Zijn de Tado's niet direct aan te sturen via https://www.home-assistant.io/integrations/tado/ ? Of gaat dat ook via de cloud?

Ah, er zijn workarounds - https://github.com/adamba...rolled-underfloor-heating

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 13-11-2023 12:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
JaVaWa schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:13:
Ik gebruikte ook een vergelijkbaar system, maar daar gaat het niet om. Als de TRV doorgeeft dat hij gesloten is (en daarom niet reageert op het commando om te sluiten) terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, dan is dat gewoon een probleem in het apparaat zelf. Dat kun je niet verhelpen door de offset te veranderen.
Ah ok. Die van mij geven hun eigen klepstand niet eens door. Dus waarschijnlijk net een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:09

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

JaVaWa schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:13:
Ik gebruikte ook een vergelijkbaar systeem, maar daar gaat het niet om. Als de TRV doorgeeft dat hij gesloten is (en daarom niet reageert op het commando om te sluiten) terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, dan is dat gewoon een probleem in het apparaat zelf. Dat kun je niet verhelpen door de offset te veranderen.
Komt me wel bekend voor, maar... had je ze ook al eens opnieuw laten inregelen? Was iets met F1 / F2. Als ik me goed herinner moet je nl. na opstarten na batterijwissel steeds opnieuw min/max stand laten inleren, zie de handleiding. Uiteraard wel voordien terug op de knop plaatsen.

Niet heel moeilijk overigens, ware het niet dat 1 van de knoppen zijwaards tegen een muur zit, en ik die dus op de tast moet instellen, maar je hoort hem wel volledig open en dan weer dichtsturen ten teken van het opnieuw inregelen.

Ik gebruik hier dus ook de moes trv-100 icm betterthermostat en een losse ruimte temperatuurmeting. Werkte vorig jaar in ieder geval prima, nu die desbetreffende kamers nog niet echt opgestookt, maar geen reden om aan te nemen dat het niet meer werkt :+

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Opnieuw inleren ook meerdere keren geprobeerd, maar dat hielp niet. Het was ook niet dat hij het helemaal niet deed, maar af en toe niet. Eens in de zoveel dagen bleef hij open staan. Het probleem trad ook niet bij één exemplaar op, maar bij meerdere.
Nee, die ik gekocht had was gewoon rommel.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 11:01
notthedroids schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:01:
Ik heb twee jaar geleden geëxperimenteerd met Chinese zigbee TRVs maar op dat moment was de integratie met deconz nog niet geweldig en ze maakte meer/vaker geluid dan ik wou. Daarnaast wilden ze niet goed werken met oplaadbare batterijen.
Ik heb uiteindelijk Shelly TRVs aangeschaft, die werken op wifi, maar het materiaal voelt stevig, ze kunnen opgeladen worden met usb c en hebben fysieke knoppen om de temperatuur aan te passen. Daarnaast kan je ze eenvoudig integreren in home assistant of ze individueel aansturen via een lokale webpagina.
Hoe vaak ben je de shelly's aan het opladen dan? Ik heb niet heel veel knoppen, maar wil toch niet elk half jaar met allemaal kabels lopen klooien om een thermostaatknop op te kunnen laden :).

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:45

BCC

Ff een powerbank er aan is toch niet zo ingewikkeld denk ik? Volgens de site moet je ze 1x per 2 jaar opladen.

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 19-01-2024 10:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notthedroids
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:43
TTTuck schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:32:
[...]
Hoe vaak ben je de shelly's aan het opladen dan? Ik heb niet heel veel knoppen, maar wil toch niet elk half jaar met allemaal kabels lopen klooien om een thermostaatknop op te kunnen laden :).
De shelly thermostatische kranen zijn nu 14 maanden in gebruik en nog steeds tevreden mee. De batterijen staan respectievelijk op 49 en 51%. Ik gok dat ze met één lading dus bijna twee jaar toekomen zoals hierboven aangegeven.
Wanneer nodig zal ik inderdaad een powerbank gebruiken om ze op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 11:01
Ah dat is een prima batterijduur inderdaad. Bedankt.
Ik geloof meer in user ervaring dan wat de site beloofd ;).

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:39:
Ik gebruik deze zigbee-knoppen. Best tevreden mee, want ze zijn goedkoop, zien er okay uit en doen wat ze moeten doen.

Alleen het batterijcompartiment is een beetje mwah. De batterijen worden doorverbonden en op hun plek gehouden door een klein metaal plaatje. Dat plaatje moet je soms een beetje verbuigen of opvullen met een stukje aluminiumfolie zodat de batterijen goed contact maken. Maar daar heb je maar 1x per jaar mee te maken als je de batterijen vervangt.
Even een update betreffende mijn eigen aankoopadvies.

Omdat bij een van mijn knoppen definitief overleden was (stukje plastic afgebroken waarmee je 'm op de adapterplaat schroeft, en het batterijklemmetje was ook al vrij gaat) heb ik eens een ander model gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i14fl3D3vgv5TsVikUUrj2izm4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FHYMntYXn7ccHnMEESchzTbW.png?f=user_large
Van het merk KETOTEK op Amazon, maar je vindt ze onder allerlei namen. In Z2M wordt hij herkent als een AVATTO.

Dit type zou ik nu echt aanraden boven het model uit mijn eerste post.

Voordelen:
  • Direct op mijn thermostatisch ventiel te schroeven. Niet eerst een adapterplaatje waarop je de knop moet draaien op basis van een paar plastic nokjes die makkelijk afbreken
  • Batterijen zitten aan de zijkant en kun je makkelijk pakken (andere model schuif je de batterijen in hun geheel diep in 2 smalle uitsparingen, sommige oplaadbare batterijen zijn iets dikker en krijg je er vervolgens bijna niet meer uit :z )
  • Batterijen wisselen terwijl de knop aan je radiator blijft hangen! Bij mijn andere knop moet het hele ding eraf terwijl dat montagesysteem al zo kwetsbaar is
  • Batterijen zitten gewoon met een veer stevig geklemd. Niet afhankelijk van een gaar metalen plaatje wat slecht contact maakt (zie mijn eerste post).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pearl35
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-03 17:37
Ik heb vooral even op batterij duur gefocused. Mijn oude waren z-Wave versies Spirit van Eurotronics) echter daar moest ik om de 2 a 3 weken de batterijen vervangen.

Ik heb ze nu vervangen voor een Zigbee variant met 3xAA en dat gaat echt perfect...in maand tijd nog geen 10% naar beneden.

gaat om de Sonoff TRVZB (https://www.sonoff.nl/a-8...e-smart-home/#description). Deze kun je voor 26 euro kopen op https://www.tinytronics.n...tic-radiator-valve-zigbee

Erg blij mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HedgehogWL het zijn zigbee-apparaten, net als meer radiatorknoppen in dit topic. Dus die stuur je aan met iets dat werkt met zigbee? :) Dat kan bijvoorbeeld een Homey zijn, Home Assistant of een ander platform met een zigbee-stick, een zigbee hub van bijvoorbeeld Sonoff zelf.

Zelf gebruik ik Home Assistant in combinatie met Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11
@Gizz sorry, mn vraag was niet duidelijk... Welk apparaat geeft het signaal naar je ketel dat die moet gaan stoken? Ik heb zelf een HA setup, maar het viel me op dat alle andere opties een wandthermostaat in de starterkit hebben
Pagina: 1