Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 367 Laatste
Acties:

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 20:03
spokje schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:16:
[...]

Ik had nu pas tijd om te kijken, maar ik kan alleen de plugwise smile gateway vinden (waar de thermostaat aan hangt):

[Afbeelding]

Hier is denk ik op zich niets mis mee toch?

Edit: Wat ik wel vreemd vind is dat het device in deze lijst staat terwijl ik het device niet geconfigureerd heb. Het enige wat ik nog steeds krijg in mijn integration overzicht is dat ie de Anna integratie 'discovered' heeft op het netwerk:

[Afbeelding]

Kan het zijn dat HA denkt (adhv de core.device_registry) dat ik het device al geregistreerd/aangemeld heb, en dat ie daarom zegt dat ik m'n Adam moet toevoegen, omdat ie de Anna al als device heeft geregistreerd?

Of komen ook alle 'discovered' niet-geconfigureerde devices ook al in de core.device_registry te staan? Ik kwam m'n Marantz receiver namelijk ook tegen in de lijst van devices uit die file, en die heb ik ook niet geregistreerd (geen behoefte aan).
Hmmm. Ja kijk. Ik weet dat op deze manier devices verwijderd kunnen worden die anders blijven "hangen'. Ik heb zelf ook een issue met een device (homeconnect), maar krijg 'm niet meer weg na foutief het ding te hebben ingevuld.

Ik krijg 'm ook niet goed weg uit de registry, dus hier moet echt een expert haar of zijn licht over laten schijnen. Iets stoms wijzigen in de registry levert een redelijk instabiel systeem op :|

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 19:01
Workaholic schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:10:
Iemand nog tips voor out of the box goed werkende ventilatie systemen met home assistant? Ik heb nu een simpele afzuiging (125mm) op een 220v zigbee schakelaar zetten (wat OK werkt), maar deze is niet sterk genoeg voor de badkamer. 167m3/h

Dus het idee is om nu ventilatie box te plaatsen die ik optioneel in de toekomst ook nog kan aansluiten op andere buizen in het huis. Voordeel is dat we een "technische ruimte" op zolder hebben, deze is boven de badkamer en de waskamer. Zou bijvoorbeeld ook eenvoudig een extra leiding (gat) kunnen maken naar de waskamer.
Ducobox silent met Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Sometimes you need to plan for coincidence

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-01 10:34
Welke app gebruiken jullie voor een tablet aan de wand? Ik heb een lenovo m10 plus, prima ding.
Nu twijfel ik tussen de home assistant companion app, fully kiosk, of wallpanel app. Er wordt gezegd dat fully kiosk op den duur traag zou kunnen worden, en wall panel veel minder mogelijkheden heeft qua sensoren. Wat zijn jullie ervaringen?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42
DJ Henk schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:20:
Ik zit zelf te kijken naar zo'n Home Assistant Green. Ik heb het nu draaien op een VM op een andere computer, maar die trekt meer stroom en ik moet ook nog een Zigbee hub (ik ben net begonnen). Zo'n Green is 99 dollar, heeft Zigbee geintegreerd en volgens een YouTube-filmpje dat ik zag trok hij na opstarten net iets meer dan 1 watt. Dan komt het best snel uit en het lijkt me eenvoudiger te configureren.
De Green heeft geen Zigbee ingebouwd, de Yellow wel

Home Assistant configuratie

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24
belastingdienst schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:34:
Welke app gebruiken jullie voor een tablet aan de wand? Ik heb een lenovo m10 plus, prima ding.
Nu twijfel ik tussen de home assistant companion app, fully kiosk, of wallpanel app. Er wordt gezegd dat fully kiosk op den duur traag zou kunnen worden, en wall panel veel minder mogelijkheden heeft qua sensoren. Wat zijn jullie ervaringen?
Fully Kiosk hier, geen probleem met "traag" worden. Ook nog nooit van gehoord. Werkt eigenlijk erg mooi en prima vanuit HA te bedienen/manipuleren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Himalaya schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:38:
[...]

Fully Kiosk hier, geen probleem met "traag" worden. Ook nog nooit van gehoord. Werkt eigenlijk erg mooi en prima vanuit HA te bedienen/manipuleren.
Heb ook Fully kiosk.
Fijne toevoeging is de remote admin access via een browser op de tablet.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
belastingdienst schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:34:
Ook fully kiosk, aankopen waard !
Heel tevreden mee

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 15:50
Iemand nog tips voor out of the box goed werkende ventilatie systemen met home assistant? Ik heb nu een simpele afzuiging (125mm) op een 220v zigbee schakelaar zetten (wat OK werkt), maar deze is niet sterk genoeg voor de badkamer. 167m3/h
[...]
Ik heb zelf een Itho Daalderop Centrale Ventilatie Eenheid (CVE) die ik via een herbedraad perilex stopcontact (mag vast niet ..) waar die op is aangesloten aanstuur met een dubbele zigbee aan/uit schakelaar (zoiets als deze: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LLKZMK11LM.html). Die zigbee schakelaar simuleert de 3-standen schakelaar die in huizen met een CVE vaak in de keuken zit, en soms in de badkamer. Die zigbee schakelaar wordt aangestuurd door Generic Hygrostat for Home Assistant (https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat). Het hygrostat script krijgt input van een luchtvochtigheidsensor in de badkamer (zoiets als dit: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSDCGQ11LM.html).
Het mooie van deze regeling is dat het hygrostat script de gemiddelde luchtvochtigheid over een periode registreert en de CVE in de hoge stand zet wanneer er een bepaalde afwijking wordt gemeten. Wanneer de CVE weer naar de lage stand gaat is fijnmazig in te stellen via enkele parameters. De werking is dus niet afhankelijk van harde grenswaardes maar beweegt mee (relatief) met het seizoen (droge winters, vochtige zomers. etc.).

Alternatief: Itho Daalderop verkoopt zelf een module waarmee de CVE draadloos is aan te sturen, en voor zover ik weet is ergens een open source zigbee alternatief te koop, waarmee de CVE direct vanuit Home Assistant is aan te sturen. Heb ik zelf geen ervaring mee (Google!).

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

je kan zijn firmware gebruiken en er is ook een firmware die direct in HA intergreert

Tja vanalles

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:23
Hi allen,

Wij hebben sinds dit jaar een remeha cv met de remeha etwist.

De etwist heb ik al een tijdje gekoppeld aan homeassistent maar verder nooit aandacht aanbesteed.

Tot ik vandaag een automatisering aan het maken was voor mn vloerverwarmingpomp. Ik wil ervoor zorgen dat wanneer de cv warmte afgeeft dat de vloerverwarmingpomp gaat draaien en wanneer de cv stopt. Dat de vloerverwarmingpomp nog 10 min draait.

Dit allemaal werkte goed. Tot dat homeassistent verbinding verliest met de cloud server van remeha… en tot mijn frustratie gebeurd dit dus regelmatig helaas is er geen lokaal api beschikbaar en ben ik op zoek naar tips of juist een alternatief voor thermostaat.

Wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat homeassistent weet wanneer er warmte afgifte is.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jboy1991 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:37:
Hi allen,

De etwist heb ik al een tijdje gekoppeld aan homeassistent maar verder nooit aandacht aanbesteed.

Tot ik vandaag een automatisering aan het maken was voor mn vloerverwarmingpomp. Ik wil ervoor zorgen dat wanneer de cv warmte afgeeft dat de vloerverwarmingpomp gaat draaien en wanneer de cv stopt. Dat de vloerverwarmingpomp nog 10 min draait.

Dit allemaal werkte goed. Tot dat homeassistent verbinding verliest met de cloud server van remeha… en tot mijn frustratie gebeurd dit dus regelmatig helaas is er geen lokaal api beschikbaar en ben ik op zoek naar tips of juist een alternatief voor thermostaat.

Wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat homeassistent weet wanneer er warmte afgifte is.
Lees eens:
[OTGW] OpenTherm gateway

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-01 22:23

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Weet iemand misschien hoe ik het volgende moet oplossen:
Ik heb nu al enkele malen een automatisering aangemaakt, maar ik kan hem niet in
Instellingen -> automatiseringen meer terugvinden.
Als ik dan dezelfde automatisering weer opnieuw maak, geeft deze aan "hernoemen".
Ook werken ze niet meer, b.v. Zone verlaten e.d. doet niets.
Ook mijn oude automatiseringen staan er ook niet meer in, het is helemaal leeg.
De Geavanceerde modus staat aan.

Weet iemand een oplossing voor mij.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-01 10:04
TheFes schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:36:
[...]

De Green heeft geen Zigbee ingebouwd, de Yellow wel
Oeps. Goed dat je het zegt. Iets te snel het stukje over Sky Connect gelezen. Dat maakt de berekening net anders.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Gondelier Niet toevallig met je configuration.yaml bezig geweest? Daar heb je gewoon nog:
YAML:
1
automation: !include automations.yaml

• paQ
  • Laatst online: 04:10

paQ

@TheFes Heb jij enig idee hoe ik ofwel:
A. Een individuele energy monitor uit het energy dashboard isoleer (dagtelling)
B. een Riemann som elke dag kan laten resetten naar 0
C. in een sensor formule, een tijdvak er aan kan hangen (dat zou A en B overbodig maken namelijk)
(dus bijv A[van00:00-23:59]/B )

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat HA hierin geen voorziening heeft :?
De Riemann som doet wat ie moet doen maar telt oneindig door; een nutsmeter kan ik elke dag op 0 zetten, maar kan alleen maar collecten en niet 'doneren' :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 09:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TheFes
paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:24:
@TheFes Heb jij enig idee hoe ik ofwel:
A. Een individuele energy monitor uit het energy dashboard isoleer (dagtelling)
B. een Riemann som elke dag kan laten resetten naar 0
C. in een sensor formule, een tijdvak er aan kan hangen (dat zou A en B overbodig maken namelijk)
(dus bijv A[van00:00-23:59]/B )

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat HA hierin geen voorziening heeft :?
De Riemann som doet wat ie moet doen maar telt oneindig door; een nutsmeter kan ik elke dag op 0 zetten, maar kan alleen maar collecten en niet 'doneren' :+
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je met A bedoelt.
Ik snap ook niet wat je met collecteren/doneren bedoelt mbt de nutsmeter.

Maar als je nou van je Riemann sum een dagelijkse nustmeter maakt, dan ben je er toch?

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:38:
[...]

Maar als je nou van je Riemann sum een dagelijkse nustmeter maakt, dan ben je er toch?
Ik begin met die laatste:
Dat dacht ik dus ook, maar nee! 8)7
Ik heb een Riemann aangemaakt, en die meet keurig wat ie moet doen.
OOK defrosts in dit geval (loopt ca 400Wh terug)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7isHVIfALvehBXvzaB2A5xzJk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oo2v6R5X05gSgtIe9vjGh8Z3.png?f=fotoalbum_large

Als ik van precies die Riemann som een nutsmeter maak, dan gebeurt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ7PW9wO8KCmXq2ZKzb0v-L0VfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkVxAJAs6TuIntUo7WiFKK0J.png?f=fotoalbum_large

M.a.w.: een nutsmeter/utility meter 'collect' alleen maar. De 'schijf' kan niet terugdraaien zeg maar.

Met A bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiZw-IcB9s3cYRxYivEG5hSO1Lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mdvRVAsigMmeHl8V2auzYB7A.png?f=fotoalbum_large
dat het energy dashboard elke dag balkjes plot, en elk uur bijwerkt. Suboptimaal want eens per uur, maar dat is een database value en geen sensorwaarde.

Als ik dus een sensor zou kunnen aanmaken die (C) de waarde vanaf 00:00 elke dag pakt, maar niet verder dan 23:59:59, dan heb ik in wezen de waarde die ik wil hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 09:52 ]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-01 20:36
Ik heb een kort vraagje, ik ben nogal dom geweest.
Via de Growatt cloud heb ik altijd mijn inverter uitgelezen, dit werkte perfect.
Totdat een paar weken geleden de cloud integratie stuk ging en er geen nieuwe data meer binnenkwam (door een probleem met de API).

Na lang puzzelen is er uiteindelijk een oplossing gekomen, maar ik heb perongeluk die oude Growatt integratie verwijderd. Nu is daarmee ook al mijn historische data onder de tab "Energy" verdwenen. Ik kan nu wel weer de werkende Growatt integratie toevoegen en er komt nu weer nieuwe data binnen. Maar hoe kan ik die oude data terug zetten :'( of "mergen" met de nieuwe Growatt integratie ? ;( Is die "statistics" data ook gedelete als je een integratie met de bijbehorde sensoren delete ? Dat zou toch een beetje vreemd zijn (of is een "feature") ?

[ Voor 10% gewijzigd door Lollercopter op 27-11-2023 09:52 ]

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-01 14:25
@paQ Een utility meter kan ook negatief, dan moet je aangeven dat het een Net Consumption utility meter is: https://www.home-assistan...ty_meter/#net-consumption

• paQ

paQ

AWEF schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:00:
@paQ Een utility meter kan ook negatief, dan moet je aangeven dat het een Net Consumption utility meter is: https://www.home-assistan...ty_meter/#net-consumption
maar dan wordt het een vermogensmeter, en geen energiemeter

• TheFes
Lollercopter schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:50:
Via de Growatt cloud heb ik altijd mijn inverter uitgelezen, dit werkte perfect.
Totdat een paar weken geleden de cloud integratie stuk ging en er geen nieuwe data meer binnenkwam (door een probleem met de API).

Na lang puzzelen is er uiteindelijk een oplossing gekomen, maar ik heb perongeluk die oude Growatt integratie verwijderd. Nu is daarmee ook al mijn historische data onder de tab "Energy" verdwenen. Ik kan nu wel weer de werkende Growatt integratie toevoegen en er komt nu weer nieuwe data binnen. Maar hoe kan ik die oude data terug zetten :'( of "mergen" met de nieuwe Growatt integratie ? ;( Is die "statistics" data ook gedelete als je een integratie met de bijbehorde sensoren delete ? Dat zou toch een beetje vreemd zijn (of is een "feature") ?
De history is niet weg, maar kan niet meer weergegeven worden omdat je de entity niet meer kunt selecteren. Als je de nieuwe entity hetzelfde entity_id geeft als de oude, dan heb je ook je oude data weer zichtbaar.

• Jboy1991
Ziet er nog best ingewikkeld uit. Had al gekeken naar een nieuwe thermostaat. Maar ook daar geen kunnen vinden met locale api

Ah ik een remeha ace met etwist. Ik lees dat dat al niet kan met opentherm…

[ Voor 10% gewijzigd door Jboy1991 op 27-11-2023 10:23 ]

• TheFes
paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:47:
[...]

Ik begin met die laatste:
Dat dacht ik dus ook, maar nee! 8)7
Ik heb een Riemann aangemaakt, en die meet keurig wat ie moet doen.
OOK defrosts in dit geval (loopt ca 400Wh terug)
[Afbeelding]

Als ik van precies die Riemann som een nutsmeter maak, dan gebeurt dit:
[Afbeelding]

M.a.w.: een nutsmeter/utility meter 'collect' alleen maar. De 'schijf' kan niet terugdraaien zeg maar.

Met A bedoel ik:
[Afbeelding]
dat het energy dashboard elke dag balkjes plot, en elk uur bijwerkt. Suboptimaal want eens per uur, maar dat is een database value en geen sensorwaarde.

Als ik dus een sensor zou kunnen aanmaken die (C) de waarde vanaf 00:00 elke dag pakt, maar niet verder dan 23:59:59, dan heb ik in wezen de waarde die ik wil hebben.
Je kunt een trigger based template sensor maken die triggert om middernacht en bij elke state change van je bronsensor.
Om middernacht moet hij dan naar 0 gaan, en bij elke state change moet hij de delta tussen de vorige state en je nieuwe state bij de huidige state van de template sensor optellen. Die detla kan dus ook negatief zijn, waardoor hij dan dus lager wordt.

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:09:
[...]

Je kunt een trigger based template sensor maken die triggert om middernacht en bij elke state change van je bronsensor.
Om middernacht moet hij dan naar 0 gaan, en bij elke state change moet hij de delta tussen de vorige state en je nieuwe state bij de huidige state van de template sensor optellen. Die detla kan dus ook negatief zijn, waardoor hij dan dus lager wordt.
uh.... :D ok die gaat me mijn pet even te boven :')

@AWEF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3acdac2w9VFvZCGIO4tToy1IFJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4r67B3vpgaK7ywc52t1YyNO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJunyG_rlR3x8Gnn4nr1mFX3M-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTtKimN7DB8bcnUXaGWtrxyL.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me niet een uitkomst die ik mag verwachten :?

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:43
Hi allen,

Ik gebruik Remeha Home (uit HACS) en heb geen last van uitval (althans dat ik dat ooit bemerkt heb).

[ Voor 10% gewijzigd door royaljoop op 27-11-2023 13:10 . Reden: DOM: had reactie binnen de /quote geplaatst ]

• Jboy1991
Jboy1991 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:06:
[...]

Ziet er nog best ingewikkeld uit. Had al gekeken naar een nieuwe thermostaat. Maar ook daar geen kunnen vinden met locale api

Ah ik een remeha ace met etwist. Ik lees dat dat al niet kan met opentherm…
Ik zie dat google nest matter ondersteund. Kan ik niet beter dat doen? En dan homeassistent via matter laten communiceren

• AWEF
@AWEF
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt me niet een uitkomst die ik mag verwachten :?
[/quote]

Dan durf ik het ook niet te zeggen

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 17:04

BiG-GuY

Jboy1991 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:36:
[...]

Ik zie dat google nest matter ondersteund. Kan ik niet beter dat doen? En dan homeassistent via matter laten communiceren
Niet degene die in EU verkocht wordt. Enkel de vierde generatie Nest Thermostaat die in US/CAN verkocht wordt ondersteund Matter na een update.

Omdat ik zelf stadsverwarming heb, heb ik enkel aan/uit schakeling nodig. Je ketel kan denk ik wel OpenTherm, dat zou wel de voorkeur hebben om ook iets te gebruiken dat OpenTherm ondersteund.

Je kan ook kijken naar iets als de Bosch Smart Home Kamerthermostaat, deze werkt op Zigbee en is direct te koppelen aan Zigbee2MQTT, zodat het 100% lokaal draait. Heb er zelf geen ervaring mee.

Heb zelf mijn thermostaten de deur uitgedaan. Met vloerverwarming heeft het toch geen zin om fysiek de temperatuur te kunnen aanpassen per zone en werken we uitsluitend met ingestelde temperaturen.

En nu stuur ik alles aan via virtuele thermostaten in HA met de generic_thermostat en de Nod-On Zigbee Relays (met potentiaal vrij contact) en Zigbee Smart Plugs op de verschillende pompen die automatisch aan/uit gaan aan de hand van de warmte vraag.

Qua temperatuur/luchtvochtigheid sensor gebruik ik nu de SONOFF SNZB-02P in de verschillende ruimtes. Toch terug naar de Duco sensoren die ik al had. Deze blijken helaas niet consequent hun temperatuur door te geven, waardoor je soms meer dan 30min geen verschil ziet en echte dips of pieken mist.

Heb in het verleden Honeywell Evohome gebruikt, dat was knudde qua app/externe aansturing. Lokaal werkte het wel prima via het hoofddisplay en standalone zonder internet. Geen lokale API beschikbaar.

Een tijd Tado gebruikt met zes zones. Maar werkte gewoon niet lekker met vloerverwarming die we in alle ruimtes hebben. Reageerde te traag en te snel tegelijk. Je hoorde de klep constant open/dicht gaan wanneer je in de buurt van de ingesteld temp komt, en je kan dit gedrag niet aanpassen.

En de lokale aansturing via HomeKit had steeds thermostaten die niet werkten. De native aansturing en koppeling is Cloud afhankelijk. Je verwarming doet niks als er geen internet is… ook niet de bestaande programma’s…

[ Voor 101% gewijzigd door BiG-GuY op 29-11-2023 10:21 ]

Gallery V&A

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:38:
[...]

ah!

dit lijkt wel te werken *D
En dan elke dag om 23:59:xx(?) deze service automation aanroepen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6BSjZsmAInb4fy8J6Zx4aqL58c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zmn5HIgiZdYpBTBVUg5c0AFZ.png?f=fotoalbum_large

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:34:
[...]

ah!

dit lijkt wel te werken *D
En dan elke dag om 23:59:xx(?) deze service automation aanroepen?
[Afbeelding]
Hiermee zet je hem naar 0, dat is wat je wil. Dus ja, automation maken en deze service aanroepen. Of het script aanroepen, wat jij wilt ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-01 22:23

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Septillion schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:46:
@Gondelier Niet toevallig met je configuration.yaml bezig geweest? Daar heb je gewoon nog:
YAML:
1
automation: !include automations.yaml
@Septillion
Dank voor je hulp, het werkt weer.
Je bent een topper !! _/-\o_

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-01 12:12
Ik heb een dashboard op basis van Mushroom Cards, maar ben er nu tegenaan gelopen dat ik soms individuele lampen wil kunnen bedienen die in een light group zitten.
Idealiter zou ik daarvoor een soort pop-up krijgen als ik een long-press op een card doe, waarna ik de individuele lampen kan bedienen.
Nu heb ik gezocht, maar vind alleen maar oude posts op de HA community...

Wie heeft er eerder zoiets gemaak en kan mij in de juiste richting wijzen?

Blog

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:37
@Ben.Hahlen
Misschien de Bubble-Card:
https://github.com/Clooos/Bubble-Card

Geen idee of dat goed samengaat met Mushroom.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-01 18:23
@Ben.Hahlen https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod#popup-card

Dit gebruik ik om mijn kantoorverlichting van kleur te laten veranderen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
type: custom:mushroom-light-card
use_light_color: true
show_color_temp_control: false
show_color_control: false
show_brightness_control: true
collapsible_controls: true
tap_action:
  action: toggle
hold_action:
  action: fire-dom-event
  browser_mod:
    service: browser_mod.popup
    data:
      content:
        type: vertical-stack
        cards:
          - type: custom:mushroom-template-card
            primary: Dark Slate Blue
            secondary: ''
            icon: ''
            tap_action:
              action: call-service
              service: mqtt.publish
              target: {}
              data:
                topic: zigbee2mqtt/office/set
                payload: '{"scene_recall": 0}'
            hold_action:
              action: none
            double_tap_action:
            fill_container: false
            card_mod:
              style: |
                ha-card {
                  /* Styling of button */
                  background: #4a418a !important;
                  box-shadow: var(--ha-card-box-shadow) !important;
                }
            primary: Wild Blue Yonder
            tap_action:
              data:
                payload: '{"scene_recall": 1}'
            hold_action:
            double_tap_action:
            card_mod:
                ha-card {
                  /* Styling of button */
                  background: #6c83ba !important;
                }
            primary: Pattens Blue
            tap_action:
              data:
                payload: '{"scene_recall": 2}'
            hold_action:
            double_tap_action:
            card_mod:
                ha-card {
                  /* Styling of button */
                  background: #dcf0f8 !important;
                  --primary-text-color: #000;
                }
double_tap_action:
icon: mdi:track-light
name: Office Lights
primary_info: name
secondary_info: last-updated
entity: light.office

[ Voor 96% gewijzigd door Rembock op 27-11-2023 12:27 . Reden: voorbeeld toegevoegd ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jboy1991 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:06:
[...]

Ziet er nog best ingewikkeld uit.
Als je het ingewikkeld vindt omdat je niet wilt solderen kun je de OTGW ook kant-en-klaar kopen. Dan is het verder een kwestie van de software instellen en 'm tussen je ketel en thermostaat hangen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jboy1991
Gizz schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:44:
[...]

Als je het ingewikkeld vindt omdat je niet wilt solderen kun je de OTGW ook kant-en-klaar kopen. Dan is het verder een kwestie van de software instellen en 'm tussen je ketel en thermostaat hangen.
Oh ja dat klopt. Maar doelde meer op dat het niet werkt op de etwist. Dus dat ik alsnog een andere thermostaat moet halen. Beetje duur projectje dan o

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Vraagje voor de HA wizards hier:

Kun je een bepaalde waarde die een entiteit geeft, een Blitzwold SHP-15 Zigbee smart plug, automatisch verhogen in HA? Ik heb een foutive smart plug die altijd exact 5 volt lager aangeeft, dan de andere 3 die ik gebruik in mijn netwerk. Kan ik dus bijvoorbeeld alle waardes die deze plug uitstuurt verhogen met 5 volt in alle grafieken?

Ik heb al geld terug gehad voor deze plug van Banggood, dus ik kan de plug natuurlijk ook gewoon weggooien, maar dat is weer extra e-waste en op deze manier zou ik de plug gewoon kunnen blijven gebruiken. :)

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-01 13:27
Hi, ik ben mijn home assistant setup voor in een nieuwe woning aan het voorbereiden. Heeft iemand hier suggesties voor welke combinatie aan apparatuur het beste zou werken?

Ik heb nu in gedachten:
RaspberryPi 4 of 5 met HA
Verlichting: IKEA Tradfri

Daarnaast nog aan het kijken voor verwarming/CV aansturing. Heb vloerverwarming en 4 kamers met radiator, ben nog beetje zoekende naar wat hier de beste oplossing voor zou kunnen zijn.

• Eraser127
  • Laatst online: 13-01 08:29

Eraser127

Nijkerk

dehardstyler schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:

Kun je een bepaalde waarde die een entiteit geeft, een Blitzwold SHP-15 Zigbee smart plug, automatisch verhogen in HA? Ik heb een foutive smart plug die altijd exact 5 volt lager aangeeft, dan de andere 3 die ik gebruik in mijn netwerk. Kan ik dus bijvoorbeeld alle waardes die deze plug uitstuurt verhogen met 5 volt in alle grafieken?

Ik heb al geld terug gehad voor deze plug van Banggood, dus ik kan de plug natuurlijk ook gewoon weggooien, maar dat is weer extra e-waste en op deze manier zou ik de plug gewoon kunnen blijven gebruiken. :)
Ik denk dat een template sensor waarin je de waarde + 5 doet het makkelijkst is en die dan gebruiken in je dashboard of automation of whatever.

My Discogs

• TheFes
dehardstyler schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:

Als je Zigbee2MQTT gebruikt is er een power calibration setting in de device specific settings.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-01 12:12
Rembock schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:15:
@Ben.Hahlen https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod#popup-card

Dit gebruik ik om mijn kantoorverlichting van kleur te laten veranderen:
YAML:
1
..
Thanks!
Hiermee is het gelukt.

Voor de liefhebber:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
type: custom:mushroom-template-card
primary: Office
secondary: >
  {% set 
    lr_lights = ['light.office',] %}
  {{ expand(lr_lights) | selectattr('state','eq','on') | list | count }}
  lights are on
icon: mdi:laptop
entity: light.office
tap_action:
  action: toggle
hold_action:
  action: fire-dom-event
  browser_mod:
    service: browser_mod.popup
    data:
      content:
        type: vertical-stack
        cards:
          - type: custom:mushroom-light-card
            entity: light.spot_office_ceiling_door
            name: Door
            entity: light.spot_office_ceiling_middle
            name: Middle
            entity: light.spot_office_ceiling_front
            name: Front
double_tap_action:
  action: more-info
icon_color: |-
  {% if is_state("light.office", "on") %}
    {{ '#%02x%02x%02x' % (state_attr("light.office", "rgb_color")) }}
  {% endif %}

Blog

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-01 10:07
Hi,

Nu al enige tijd aan het rommelen om het volgende voor elkaar te krijgen:
Als ik en/of mijn vriendin 's avonds thuiskomen van werk vinden we het fijn om in de keuken wat muziek te hebben draaien. Spotify playlists op basis van wie er thuis komt/is en dan random wat uit zoeken is voor mij wat te ingewikkeld (en niet nodig) dus een simpel radio station via Sonos TuneIn Radio Favorieten is meer dan genoeg.

Als ik radio aanzet op mijn Sonos group vanuit favorieten dan staat hier heel netjes een media content ID bij, maar hoe kan ik deze op basis van een service call aanroepen om hier uiteindelijk een automation van te maken?

Daarnaast verschilt het zo te zien per radio station hoe dit wordt aangeroepen. Bij Q-Music is dit een TuneIn radio link welke je ook als live stream in je browser kan openen, maar bij bijvoorbeeld Veronica of 538 is dit weer anders.

De data die mijn Sonos speakers uitgeven bij het luisteren van radio zijn als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
group_members: media_player.kitchen
volume_level: 0.1
is_volume_muted: false
media_content_type: music
shuffle: false
repeat: off
device_class: speaker
friendly_name: Keuken
supported_features: 4127295
media_content_id: aac://https://22553.live.streamtheworld.com:443/RADIO538AAC.aac?dist=tunein&DIST=TuneIn&TGT=TuneIn&maxServers=2&partnertok=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsImtpZCI6InR1bmVpbiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0cnVzdGVkX3BhcnRuZXIiOnRydWUsImlhdCI6MTcwMTA4NzgzNywiaXNzIjoidGlzcnYifQ.88dQGoelhV1fNpbBdKwkFPqpmvSbsapnKia-8HV4iqk
media_title: Radio 538
media_channel: Radio 538
queue_position: 2
queue_size: 3
entity_picture: /api/media_player_proxy/media_player.kitchen?token=d980ac7902c2b20eae147dc2c7f8fc13f70191428d4d9547e7122dd66fc211c2&cache=5e681d759bf64cd3

Ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit zou kunnen regelen met service calls en kan hierover ook niet veel vinden. Iemand iets soortgelijks opgezet die zou kunnen helpen? :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tehlo op 27-11-2023 13:30 . Reden: comment in code tags gezet ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Eraser127 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:18:
[...]

Ik denk dat een template sensor waarin je de waarde + 5 doet het makkelijkst is en die dan gebruiken in je dashboard of automation of whatever.
TheFes schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:20:
[...]

Als je Zigbee2MQTT gebruikt is er een power calibration setting in de device specific settings.
Dank beide voor jullie snelle reacties!

Ik denk ik zal eens kijken naar die power calibration en dus ik zocht op "Zigbee2MQTT power calibration". Het tweede resultaat ging gelijk over de Blitzwolf SHP-13 en hoe beroerd de resultaten wel niet zijn :D : https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/5137

Wat verder naar beneden lijkt het zelfs alsof het idee om die power calibration aan Z2M toe te voegen gekomen is door deze smart plugs. :P

Ik ga dus maar kijken wat ik ga doen, maar het lijkt vooral goedkoop is duurkoop geworden te zijn. :+

• TheFes
Tehlo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:29:
Hi,

Nu al enige tijd aan het rommelen om het volgende voor elkaar te krijgen:
Als ik en/of mijn vriendin 's avonds thuiskomen van werk vinden we het fijn om in de keuken wat muziek te hebben draaien. Spotify playlists op basis van wie er thuis komt/is en dan random wat uit zoeken is voor mij wat te ingewikkeld (en niet nodig) dus een simpel radio station via Sonos TuneIn Radio Favorieten is meer dan genoeg.

Als ik radio aanzet op mijn Sonos group vanuit favorieten dan staat hier heel netjes een media content ID bij, maar hoe kan ik deze op basis van een service call aanroepen om hier uiteindelijk een automation van te maken?

Daarnaast verschilt het zo te zien per radio station hoe dit wordt aangeroepen. Bij Q-Music is dit een TuneIn radio link welke je ook als live stream in je browser kan openen, maar bij bijvoorbeeld Veronica of 538 is dit weer anders.

De data die mijn Sonos speakers uitgeven bij het luisteren van radio zijn als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
group_members: media_player.kitchen
volume_level: 0.1
is_volume_muted: false
media_content_type: music
shuffle: false
repeat: off
device_class: speaker
friendly_name: Keuken
supported_features: 4127295
media_content_id: aac://https://22553.live.streamtheworld.com:443/RADIO538AAC.aac?dist=tunein&DIST=TuneIn&TGT=TuneIn&maxServers=2&partnertok=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsImtpZCI6InR1bmVpbiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0cnVzdGVkX3BhcnRuZXIiOnRydWUsImlhdCI6MTcwMTA4NzgzNywiaXNzIjoidGlzcnYifQ.88dQGoelhV1fNpbBdKwkFPqpmvSbsapnKia-8HV4iqk
media_title: Radio 538
media_channel: Radio 538
queue_position: 2
queue_size: 3
entity_picture: /api/media_player_proxy/media_player.kitchen?token=d980ac7902c2b20eae147dc2c7f8fc13f70191428d4d9547e7122dd66fc211c2&cache=5e681d759bf64cd3

Ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit zou kunnen regelen met service calls en kan hierover ook niet veel vinden. Iemand iets soortgelijks opgezet die zou kunnen helpen? :)
Al in de documentatie van de Sonos integratie gekeken?
https://www.home-assistan...s-favorites-support-notes

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04

Antonio di

a mi me dijeron que si

Zuaro schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:15:
Hi, ik ben mijn home assistant setup voor in een nieuwe woning aan het voorbereiden. Heeft iemand hier suggesties voor welke combinatie aan apparatuur het beste zou werken?

Ik heb nu in gedachten:

Daarnaast nog aan het kijken voor verwarming/CV aansturing. Heb vloerverwarming en 4 kamers met radiator, ben nog beetje zoekende naar wat hier de beste oplossing voor zou kunnen zijn.
Zie voor alternatieven (niet alleen de GK50) maar ook tips voor andere fan en fanless X86-64 mini-pc's:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Gizz
  • Laatst online: 14-01 18:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jboy1991 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:02:
[...]

Oh ja dat klopt. Maar doelde meer op dat het niet werkt op de etwist. Dus dat ik alsnog een andere thermostaat moet halen. Beetje duur projectje dan o
Als je een tweedehands Honeywell Round neemt (staan veel voor €25 op marktplaats omdat men overstapt op 'slimme thermostaten'..) dan ben je voor €60 klaar inclusief OTGW. Zie ook Gizz in "Thermosmart failliet?"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Toppe
  • Laatst online: 07:52
Ik heb nu een aantal automatiseringen die zelf scenes aanmaken, dat werkt best prima. Alleen wil het nog wel voorkomen dat we een automation wel starten maar daarna er niets meer mee doen. De scene blijft dus op de achtergrond actief.

Weet iemand een manier om elke nacht de scenes te verwijderen en de schakelaars naar de originele staat (=uit) te zetten zonder dat we 's nachts een disco in huis gaan krijgen?

Ik dacht ik verwijder de scene en schakel dan de schakelaar uit maar ik kan nergens een scene.delete functie vinden, of iets in die richting.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-01 10:07
Nee.. en ik heb nog wel een bril 8)7

Dank! Door onderstaande service call werkt dit inderdaad, eens testen of ik daadwerkelijk radio hoor als ik thuis kom vanavond ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.kitchen
data:
  media_content_type: "favorite_item_id"
  media_content_id: "FV:2/6"
  enqueue: play

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 07:47
Hi allen,

Herkenbaar, alleen ik heb dit met Nefit.

Ik heb het opgelost met een ESP met temperatuursensor op de uitgaande CV buis van de CV-ketel. Wordt deze warm dan is er blijkbaar warmtevraag en schakel ik de VVW-pomp aan.

Dus primair gebruik ik de status van Nefit, maar als deze niet beschikbaar is pak ik de waarde van de temperatuursensor.

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:14
Helaas heb ik een probleem met mijn HASS > tuya integratie, door een mede tweaker is een ander topic gestart en heb mijn vraag daar gepost. Echter, gezien de meeste HASS experts dit topic monitoren post ik de URL van het topic ook hier, wellicht dat iemand kan helpen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2212898

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Septillion schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:33:
@CodeCaster Ik zie dat WLED nu ook support heeft voor CCT PWM channels dus dan zou het zo simpel zijn als een ESP + twee logic level mosfets (en 2x pull down weerstand) en gaan :)

Welk type addressable led er op de strip zit is dan ff puzzelen maar kans lijkt me klein dat het niet een van de standaard door WLED ondersteunde types.
Dat klinkt wel interessant. Ik ga eens kijken wat ik daarvoor nodig heb. Wel een nare eigenaardigheid ontdekt van (de aansturing van) die strip: als de stroom eraf is geweest, start hij weer op op een fel, in alle kleuren knipperend standje, niet op de laatste instelling. Motiveert alleen maar meer om er snel zelf wat aan te doen.

De andere strip, met WiFi-controller van Tuya, heeft inmiddels z'n eerste bug al ervaren in LocalTuya: https://github.com/rospogrigio/localtuya/issues/1530: Home Assistant meldt "unavailable", maar de ledstrip werkt wel gewoon in de Smart Life -app.

Even de stroom eraf en erop en het werkt weer... En ja, hij heeft een vast IP in m'n DHCP-server.

Ook tijd om die controller snel te vervangen door een met Zigbee dus.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• alex3305
  • Laatst online: 10-01 22:32
CodeCaster schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:24:
[...]

De andere strip, met WiFi-controller van Tuya, heeft inmiddels z'n eerste bug al ervaren in LocalTuya: https://github.com/rospogrigio/localtuya/issues/1530: Home Assistant meldt "unavailable", maar de ledstrip werkt wel gewoon in de Smart Life -app.
FTFY.

Ik heb hier mijn LSC Smart Connect tuinlampen wel via LocalTuya verbonden, maar heb afgelopen week het Cloud API account weggehaald (LocalTuya > Configure > Reconfigure Cloud API account):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vdyCkJXhNRP3QGCIWFITXkop-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rd8zLW9e7LUZtyNlkvjGZKOw.png?f=fotoalbum_large

Anders was het niet mogelijk om het internet te blokkeren op dit apparaat en was het unavailable in Home Assistant. Misschien dat jou dat ook nog helpt.

De instellingen die ik heb gebruikt voor deze verlichting. Wellicht handig als referentie :). Hiermee werkt volgens mij alles.

Apparaat configuratie
NameLSC Gardenposts (Set of 3)
Host<IP-adres>
Device IDVerkregen vanuit het Tuya IoT Cloud dashboard
Local KeyVerkregen vanuit Cloud Explorer onder Smart Home Device System > Device Management > Query Device Details
Protocol Version3.3
Platformlight

Tuya configuratie
ID20
Friendly NameLSC Gardenposts
Brightness22
Brightness Lower Value9
Brightness Upper Value1000
Color Mode21
Color24
Minimum Color Temperature in K2700
Maximum Color Temperature in K6500
Scene25
Music Mode Available

• Jboy1991
mbuurman schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:14:
[...]

Herkenbaar, alleen ik heb dit met Nefit.

Ik heb het opgelost met een ESP met temperatuursensor op de uitgaande CV buis van de CV-ketel. Wordt deze warm dan is er blijkbaar warmtevraag en schakel ik de VVW-pomp aan.

Dus primair gebruik ik de status van Nefit, maar als deze niet beschikbaar is pak ik de waarde van de temperatuursensor.
Kan je uitleggen hoe je dit dan hebt opgelost? Hoe kun je aangeven/checken of de remeha server bereikbaar is bijvoorbeeld.

De services (app)_ is bijv vaak wel beschikbaar maar de status die in de app staat komt niet overeen met de status die de thermostaat aangeeft (denk bijvoorbeeld aan verwarmen. De app geeft aan verwarming terwijl de thermostaat aangeeft dat ie in standby staat.

Of doe je elke x periode een ping naar xx ? Om te checken of de website up-and-running is?

[ Voor 23% gewijzigd door Jboy1991 op 27-11-2023 16:43 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Ik heb nu in gedachten:

Of een C4 kit (liefst 32 Gb emmc)
https://www.sossolutions.nl/odroid-c4-home-assistant-kit
Goede ervaringen mee, incl meerdere stroomstoringen overleeft.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-01 17:23
Dat is een mooie zoektocht waar ik ook in zit. Zit nu op een Evotherm met slimme knoppen maar dan moet je nog wat met een afsluiter op je vloerverwarming (anders loeit die ook door). Daar heb je dan weer een BDR91 voor, maar die doet geen OT; alleen on/off.
Hoe meer je zoekt, des te groter de brij. En, 12 mensen, 13 meningen.

Deze post vond ik nog terug.

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 27-11-2023 17:29 . Reden: Link toegevoegd ]

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01 07:40
Ik heb een zone aangemaakt voor het werk van mijn vrouw. Ik weet 100% zeker dat de locatie die ik heb ingesteld correct is, binnen Home Assistant. Mijn vrouw is daar nu, samen met haar telefoon, maar binnen Home Assistant zie ik bij mijn vrouw staan dat ze 'afwezig' is, terwijl ik dus zou verwachten dat daar niet afwezig staat maar <naam van zone>.

Dit is dus echter niet het geval. De zone is niét ingesteld als passief.

Wat doe ik fout?

Och ja, je moet toch wat he.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb nu in gedachten:

Zuinige pc met minimum aan verbruik, SSD, en meer ram als je veel dingen wilt doen (grafieken, custom HW enzv)

Tradfri het werkt maar je kan beter kiezen voor het "tussenliggende" product .. zoals wifi/zigbee of andere protocollen .. het gevaar is dat je 101 diverse hubs/gateways nodig hebt .. dat reduceren word je vrolijk van.

Tja vanalles

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 07:47
Jboy1991 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:27:
[...]

Kan je uitleggen hoe je dit dan hebt opgelost? Hoe kun je aangeven/checken of de remeha server bereikbaar is bijvoorbeeld.

De services (app)_ is bijv vaak wel beschikbaar maar de status die in de app staat komt niet overeen met de status die de thermostaat aangeeft (denk bijvoorbeeld aan verwarmen. De app geeft aan verwarming terwijl de thermostaat aangeeft dat ie in standby staat.

Of doe je elke x periode een ping naar xx ? Om te checken of de website up-and-running is?
Als er iets mis gaat richting de Nefit servers dan zijn alle entities unavailable of Unknown, dus daar check ik op in de Automation

Dit is een deel van de Automation, het werkt maar zal vast op een mooiere en/of efficiëntere manier kunnen ;)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.status
    to: "-H: central heating active"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
    id: central-heating-on
  - alias: Temperatuur Aanvoer CV > Retour (BGG +5gr)
    platform: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.2_zolder_wemos_ds18b20_1_temperature') | float(default=0) > (states('sensor.2_zolder_wemos_ds18b20_2_temperature') | float(default=0) + 5) | round(1) }}

action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: state
                    entity_id: sensor.status
                    state:
                      - unavailable
                      - unknown
                  - condition: template
                    value_template: >-
                      {{ states('sensor.2_zolder_wemos_ds18b20_1_temperature') | float(default=0) > (states('sensor.2_zolder_wemos_ds18b20_2_temperature') | float(default=0) + 5) | round(1) }}
                sequence:
                  - type: turn_on
                    device_id: 847d628f2610d4d117c46ff48838d738
                    entity_id: switch.0_vvw_pomp
                    domain: switch
            default:
              - condition: state
                entity_id: sensor.status
                state: "-H: central heating active"
              - type: turn_on
                device_id: 847d628f2610d4d117c46ff48838d738
                entity_id: switch.0_vvw_pomp
                domain: switch

[ Voor 54% gewijzigd door mbuurman op 27-11-2023 18:54 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat heb je gefixt in mijn tekst, if anything? :P
Ik heb hier mijn LSC Smart Connect tuinlampen wel via LocalTuya verbonden, maar heb afgelopen week het Cloud API account weggehaald (LocalTuya > Configure > Reconfigure Cloud API account):
[Afbeelding]
Thanks, ik heb de cloudgegevens in de eerste plaats al niet ingevoerd. Wat leuk is (en in de handleiding staat, maar ik heb het toch gedaan): als je op deze manier op "Add Device" klikt, ben je je vorige device en daarmee "sub-devices" allemaal kwijt. :') _O- Gelukkig had ik er pas twee gekoppeld.
Anders was het niet mogelijk om het internet te blokkeren op dit apparaat en was het unavailable in Home Assistant. Misschien dat jou dat ook nog helpt.
Dat wil ik inderdaad nog gaan doen, maar vooralsnog is het wel handig dat ik de Tuya-app kan gebruiken om te testen.
De instellingen die ik heb gebruikt voor deze verlichting. Wellicht handig als referentie :). Hiermee werkt volgens mij alles.
[...]
Voor mij was het de tweede configuratie van deze twee:
For DPS 1-10 bulbs:

ID - 1
Color Mode - 2
Brightness - 3
Color Temperature - 4
Color - 5
Scene - 6

and for DPS 20-26 bulbs:

ID - 20
Color Mode - 21
Brightness - 22
Color Temperature - 23
Color - 24
Scene - 25
En dan werkt alles. (Voor de zoekers, later: dit gaat dus om de Tuya whitelabel LCS Smart Connect LED-strip van de Action, compatible met de Tuya-app).

Het probleem is dus dat alles ook gewoon een dag gewerkt heeft, maar dat 'ie ineens op "Unavailable" stond. Geen reden te vinden, en de stroom eraf en erop en hij was er weer (in HA, in de Tuya-app nooit weggeweest).

Misschien toch iets met dat 'ie niet meerdere verbindingen tegelijk aankan, en dat de app onder water toch nog af en toe wat doet.

Ik ben wel blij met je link naar de API-explorer, want "Query Devices in Project" is ongeveer twintig keer handiger dan alle CLI-tools en overige hacks om de local key te bemachtigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA-D-JFmxo9vEklncKQisUPwo5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FsxEfad3AiJaEWv3TYN7btpC.png?f=fotoalbum_large

Als dit allemaal echt zo lastig blijkt (en al helemaal over een maand, als ik elke maand een trial moet verlengen om de keys van nieuwe/nieuw gekoppelde apparaten te bemachtigen?), dan ga ik in .NET of Python wel een CLI-tool bouwen die dit voor je uitspuugt als je je e-mailadres en wachtwoord voor de Tuya-app opgeeft... Je kunt van een gewone gebruiker toch niet verwachten om een developer-account te registreren en keys te gaan zitten kopiëren. Dan doe ik wel of ik de Tuya-app ben. Wat je kunt sniffen, kun je replayen. oOo

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

En de Tuya-verslaving zet zich voort, want ik heb bij de Gamma drie Hombli Slimme Stekker + Energiemeter gekocht voor € 39,99. (Hombli, is dat een quasi-Ikea-naam? "Thuis blij", maar dan half vertaald en wat letters weggehaald?)

Ze zijn gekoppeld met de volgende DPI's:

Current: 18 (mA)
Current Consumption: 19 (W)
Voltage: 20 (V)

En dan in m'n configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  sensor:
    - name: "Slimme Stekker 2 voltage"
      unit_of_measurement: 'V'
      state: "{{ states.switch.slimme_stekker_2.attributes.voltage }}"

- name: "Slimme Stekker 2 current"
      unit_of_measurement: 'mA'
      state: "{{ states.switch.slimme_stekker_2.attributes.current }}"

- name: "Slimme Stekker 2 current consumption"
      unit_of_measurement: 'W'
      state: "{{ states.switch.slimme_stekker_2.attributes.current_consumption }}"

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 27-11-2023 19:37 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@CodeCaster
Dan doe ik wel of ik de Tuya-app ben. Wat je kunt sniffen, kun je replayen. oOo
https://docs.libretiny.eu/docs/status/supported/

https://esphome.io/components/libretiny.html

dat je bij tuya blijft hangen ;)

ik flash mijn meuk wel zelf en met deze meuk kan je het direct in HA hangen

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 27-11-2023 19:29 ]

Tja vanalles

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

vso schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:28:
@CodeCaster

[...]

https://docs.libretiny.eu/docs/status/supported/

https://esphome.io/components/libretiny.html

dat je bij tuya blijft hangen ;)

ik flash mijn meuk wel zelf en met deze meuk kan je het direct in HA hangen
Ga ik me later in verdiepen. Lees vooral dat het niet zomaar meer OTA werkt, omdat fabrikanten hun versie uitgeven met patch die dat voorkomt.

Maar ik heb nog wel een NUC liggen met WiFi en Ubuntu+Docker. Eens kijken hoe makkelijk ik zo'n slimme stekker met verbruiksmeter kan flashen zonder solderen. :)

Al dan niet met ESPHome (staat ook op m'n SlimmeLezer+) of Tasmota.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 27-11-2023 21:33 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CodeCaster schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ga ik me later in verdiepen. Lees vooral dat het niet zomaar meer OTA werkt, omdat fabrikanten hun versie uitgeven met patch die dat voorkomt.

Maar ik heb nog wel een NUC liggen met WiFi enUbuntu+Docker. Eens kijken hoe makkelijk ik zo'n slimme stekker met verbruiksmeter kan flashen zonder solderen. :)

Al dan niet met ESPHome (staat ook op m'n SlimmeLezer+) of Tasmota.
digiblur (YT) heeft een cloudcutter/libretiny vid die je wellicht intressant gaat vinden

ik heb hier nog wat LSC/LCS HW liggen die geflasht mag worden als ik ze weer kan vinden.. (aardig nog wat projectjes) ..

ik heb ook nog wat (6x) slimme stekkers maar daarvoor moet ik gewoon een adapter solderen en ze op de "oude manier" flashen ..

Tja vanalles

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:43
Ik heb al enige tijd HA draaien, voor lampen, beveiliging, energie en ventilatie. Het laatste hoofdstuk verwarming heb ik nog niet aangeraakt, daarom wil ik jullie hulp voor inspiratie vragen

Huidige setup: Intergas ketel, overal vloerverwarming en een Toon (Woonkamer). Vloerverwarming wordt aangestuurd vanuit Toon naar de WTH (UMR1)vloerverwarming regelunit (Toon staat in de AAN/Uit stand, niet modellerend). In de slaapkamers hangt een klein WTH kastje, zodat je kan verwarmen per slaapkamer. Toon werkt alleen als thermostaat (p1 data gaat HA in), en de kachel staat continu op 19 graden.

Het liefst zou ik per ruimte, vanuit HA, de temperatuur willen regelen, echter dan kom ik niet om WTH heen. Deze WTH UMR 1 is niet te benaderen vanuit HA - zover ik weet. Iemand ideeën mijn setup te automatiseren?

Ik kan ook de WTH eruit gooien en zelf de kleppen gaan aansturen via HA... wellicht een beetje omslachtig.

• alex3305
CodeCaster schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:49:
Wat heb je gefixt in mijn tekst, if anything? :P
Je had een trailing : in je link waardoor deze niet werkte :>
Thanks, ik heb de cloudgegevens in de eerste plaats al niet ingevoerd. Wat leuk is (en in de handleiding staat, maar ik heb het toch gedaan): als je op deze manier op "Add Device" klikt, ben je je vorige device en daarmee "sub-devices" allemaal kwijt. :') _O- Gelukkig had ik er pas twee gekoppeld.
Ja het is allemaal nogal beroerd. Maar in ieder geval werkt het. Dus tja...
Dat wil ik inderdaad nog gaan doen, maar vooralsnog is het wel handig dat ik de Tuya-app kan gebruiken om te testen.
Ik wilde zeggen dat die bij mij nog steeds werkte, maar ik zag dat mijn iptables regel weg was :-(. Moet ik dus nog even mee testen.
Voor mij was het de tweede configuratie van deze twee:
Ik had het uit de cloud config gehaald (geloof ik).
Misschien toch iets met dat 'ie niet meerdere verbindingen tegelijk aankan, en dat de app onder water toch nog af en toe wat doet.
Daar heb ik nog geen last van gehad. Wel dat wifi apparaten wegvielen op moment dat powersave aangaat.
Ik ben wel blij met je link naar de API-explorer, want "Query Devices in Project" is ongeveer twintig keer handiger dan alle CLI-tools en overige hacks om de local key te bemachtigen:
Dank je. Andere manieren zijn zo bijzonder omslachtig. En als je toch al in het Cloud Console is het eenvoudig doorklikken.
Als dit allemaal echt zo lastig blijkt (en al helemaal over een maand, als ik elke maand een trial moet verlengen om de keys van nieuwe/nieuw gekoppelde apparaten te bemachtigen?)
Elke 6 maanden. Maar inderdaad.

Ik zou graag mijn LSC Gardenposts (dat is het enige wat ik heb) hacken. Maar dat heeft nog niemand gedaan (of heb ik niet kunnen vinden) en ik wil niet de eerste zijn :+/

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-01 23:23
Aangezien ik net begonnen ben met HA, graag wat advies. Ik draai HA op een RPi4 en heb in de TS gelezen dat de SD kaart veelvuldig gebruikt wordt. Om een defecte kaart te voorkomen moet de opslag gewijzigd worden. Kwam in HA de optie om de database te verplaatsen tegen. Is dit voldoende, of moeten de SSH instructies vanuit de TS gevolgd worden?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:44
Just_A_User schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:31:
Ik heb een zone aangemaakt voor het werk van mijn vrouw. Ik weet 100% zeker dat de locatie die ik heb ingesteld correct is, binnen Home Assistant. Mijn vrouw is daar nu, samen met haar telefoon, maar binnen Home Assistant zie ik bij mijn vrouw staan dat ze 'afwezig' is, terwijl ik dus zou verwachten dat daar niet afwezig staat maar <naam van zone>.

Dit is dus echter niet het geval. De zone is niét ingesteld als passief.

Wat doe ik fout?
En wat heb je als tracker ingesteld staan?

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb mijn duo rolgordijn voorzien van een Zemismart ZM25RZ01 elektrische motor. Ik heb echter een probleem waarbij het lijkt alsof er statische elektriciteit opgebouwd wordt. Er ontstaat een vonkje aan de andere kant van de motor, waardoor de motor stopt en zijn limit posities verliest. Alle posities zijn relatief t.o.v. deze limits, dus dan klopt er niets meer van.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/KvJiQcB.jpg

Iemand een idee hoe je dit kan voorkomen en oplossen?

EDIT: Opgelost door een anti-statisch middeltje op de gordijnen te sprayen. Nu afwachten hoe lang dit blijft werken, maar nu enkele dagen (vier) probleemloos.

[ Voor 15% gewijzigd door Repsect op 05-12-2023 14:27 ]

Signature

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-01 08:08
alex3305 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:22:
[...]

Je had een trailing : in je link waardoor deze niet werkte :>

[...]

Ja het is allemaal nogal beroerd. Maar in ieder geval werkt het. Dus tja...

[...]

Ik wilde zeggen dat die bij mij nog steeds werkte, maar ik zag dat mijn iptables regel weg was :-(. Moet ik dus nog even mee testen.

[...]

Ik had het uit de cloud config gehaald (geloof ik).

[...]

Daar heb ik nog geen last van gehad. Wel dat wifi apparaten wegvielen op moment dat powersave aangaat.

[...]

Dank je. Andere manieren zijn zo bijzonder omslachtig. En als je toch al in het Cloud Console is het eenvoudig doorklikken.

[...]

Elke 6 maanden. Maar inderdaad.

Ik zou graag mijn LSC Gardenposts (dat is het enige wat ik heb) hacken. Maar dat heeft nog niemand gedaan (of heb ik niet kunnen vinden) en ik wil niet de eerste zijn :+/
Ik heb al een paar dingen van LSC kunnen herflashen. Er zijn wel goede tutorials te vinden.
Eens je het door hebt, is het een makiie

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Just_A_User
new_guy schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:26:
[...]
En wat heb je als tracker ingesteld staan?
De telefoon van mijn vrouw...denk ik. Gebaseerd daarop weet HA ook of mijn vrouw thuis is of niet. Dát werkt, maar dat zal gaan obv wifi connectie denk ik, en dat werkt uiteraard niet bij haar werk.

Maar hoe kan ik die tracker dan instellen mbt zones?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:59:
[...]

De telefoon van mijn vrouw...denk ik. Gebaseerd daarop weet HA ook of mijn vrouw thuis is of niet. Dát werkt, maar dat zal gaan obv wifi connectie denk ik, en dat werkt uiteraard niet bij haar werk.

Maar hoe kan ik die tracker dan instellen mbt zones?
Heeft ze de HA companion app inclusief de juiste configuratie op de locatie sensoren? Daarmee moet het werken.

• Just_A_User
Beekforel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:01:
[...]

Heeft ze de HA companion app inclusief de juiste configuratie op de locatie sensoren? Daarmee moet het werken.
Companion app ja, maar 'juiste configuratie' op locatie sensoren...geen idee. Ik denk het niet want het werkt niet, maar wat is dan die juiste configuratie?

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-01 09:59
Ik had dit de eerste keer ook, je moet even je sensors aanzetten in de Companion app.

Instellingen > Companion-app > Sensoren beheren, de volgende locatie sensoren moeten zijn ingeschakeld: achtergrondlocatie, locatiezone en enkele nauwkeurige locatie.

System | Racing is in my Blood

• new_guy
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:09:
[...]

Companion app ja, maar 'juiste configuratie' op locatie sensoren...geen idee. Ik denk het niet want het werkt niet, maar wat is dan die juiste configuratie?
Heb je app toegang gegevens tot locatie sensoren?
Als je binnen HA kijkt onder integraties, mobile app en dan de telefoon van je vrouw, zie je daar wel een locatie?
Heb je binnen HA bij je vrouw daadwerkelijk de tracker van de app geselecteerd?

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-01 21:33
Wie kan me helpen ik kom er niet uit.
Ik begin net aan de custom Cards in Lovelace maar snap het niet.
Ik heb een kaart van de mutiple-entity-row exact gekopieerd maar krijg andere resultaten.

dit is hoe het er nu uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1-7KcY32UVn6YUwj1iYkljxRBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oUUl3TdUe0xTVcfGuMa7uHxF.png?f=user_large

Volgends de github pagina kan in de YAML onder de entity name: false zetten zodat er niet nog boven de hoeveelheid W de naam komt van de sensor.
Maar als ik dit doe dan krijg ik in HA een foutmelding dat er een fout zit ergens.

Tevens krijg ik dus een verbruik in KwH met veel decimalen. Hoe kan ik dit verkorten. Bij de sensor zelf al aangegeven dat het max 2 achter de komma moet maar deze kaart negeert dat.

Config hoe die nu is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
entity: switch.vaatwasser_plug
toggle: true
Name: false
type: custom:multiple-entity-row
name: vaatwasser
entities:
  - sensor.vaatwasser_plug_energy
  - sensor.vaatwasser_plug_power

en dit is het voorbeeld die ik deels probeer na te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKij5Fuw94wSvGX3Yb6e-_QXW5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NpGkpai1wFUMKpyOiwEz6Bai.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door jeppekroezen op 28-11-2023 08:53 ]

• Just_A_User
new_guy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:13:
[...]

Heb je app toegang gegevens tot locatie sensoren?
Als je binnen HA kijkt onder integraties, mobile app en dan de telefoon van je vrouw, zie je daar wel een locatie?
Heb je binnen HA bij je vrouw daadwerkelijk de tracker van de app geselecteerd?
Nee, het enige wat ik daar zie is Geocoded location: Unknown, dus nee, ik zie geen locatie. Ja, volgens mij wel, want bij personen, bij mijn vrouw staat de tracker van haar iphone vermeldt als zijnde de tracker die gemonitord wordt.

• AWEF
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:52:
[...]

Nee, het enige wat ik daar zie is Geocoded location: Unknown, dus nee, ik zie geen locatie. Ja, volgens mij wel, want bij personen, bij mijn vrouw staat de tracker van haar iphone vermeldt als zijnde de tracker die gemonitord wordt.
Je moet even bij "States" (onder "Developer Tools") kijken, daar zie je 1 of meerdere "device_trackers" staan. Bij attributes staat ook de "source_type": GPS is via de lokatie voorziening van de telefoone, Router is op basis van WIFI.

Nog wel voor de zekerheid: Je HA is vanaf internet bereikbaar (hetzij direct, hetzij via Nabu Casa)?

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02:50
jeppekroezen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:29:
Wie kan me helpen ik kom er niet uit.
Ik begin net aan de custom Cards in Lovelace maar snap het niet.
Ik heb een kaart van de mutiple-entity-row exact gekopieerd maar krijg andere resultaten.

dit is hoe het er nu uitziet.

[Afbeelding]

Volgends de github pagina kan in de YAML onder de entity name: false zetten zodat er niet nog boven de hoeveelheid W de naam komt van de sensor.
Maar als ik dit doe dan krijg ik in HA een foutmelding dat er een fout zit ergens.

Tevens krijg ik dus een verbruik in KwH met veel decimalen. Hoe kan ik dit verkorten. Bij de sensor zelf al aangegeven dat het max 2 achter de komma moet maar deze kaart negeert dat.

Config hoe die nu is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Name: false
entities:
  - sensor.vaatwasser_plug_energy
  - sensor.vaatwasser_plug_power

en dit is het voorbeeld die ik deels probeer na te maken.
[Afbeelding]
Als je bij sensor dit in vult
YAML:
1
'{{ sensor.vaatwasser_plug_energy | round(2) }}'

• TheFes
Willempie27 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:06:
[...]

Als je bij sensor dit in vult
YAML:
1
'{{ sensor.vaatwasser_plug_energy | round(2) }}'
Dit template gaat sowieso niet werken, en die card ondersteunt geen templates

Dit zou het juiste template zijn
Django/Jinja:
1
'{{ states("sensor.vaatwasser_plug_energy") | round(2) }}'

@jeppekroezen ik vermoed dat die card nog aangepast moet worden om de in te stellen precision in de GUI daadwerkelijk te gebruiken. Je zou daarvoor een issue aan kunnen maken.

Wat de names betreft, je hebt name: false op de verkeerde plek staan, je moet dat bij de sensoren van je verbruik zetten. Verder had je Name gebruikt in plaats van name. Dat gaat niet werken want alles in YAML is case sensitive.

edit: nog even in de docs gekeken, er is een format optie om de precision in te stellen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entities:
  - entity: sensor.vaatwasser_plug_energy
    name: false
    format: precision2
  - entity: sensor.vaatwasser_plug_power

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 28-11-2023 09:13 ]

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-01 21:33
TheFes schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:11:
[...]

Dit template gaat sowieso niet werken, en die card ondersteunt geen templates

Dit zou het juiste template zijn
Django/Jinja:
1
'{{ states("sensor.vaatwasser_plug_energy") | round(2) }}'

@jeppekroezen ik vermoed dat die card nog aangepast moet worden om de in te stellen precision in de GUI daadwerkelijk te gebruiken. Je zou daarvoor een issue aan kunnen maken.

Wat de names betreft, je hebt name: false op de verkeerde plek staan, je moet dat bij de sensoren van je verbruik zetten. Verder had je Name gebruikt in plaats van name. Dat gaat niet werken want alles in YAML is case sensitive.

edit: nog even in de docs gekeken, er is een format optie om de precision in te stellen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entities:
  - entity: sensor.vaatwasser_plug_energy
  - entity: sensor.vaatwasser_plug_power
Geweldig bedankt!
waar kan ik dit soort dingen leren?
wat zijn goeie begin punten?

@TheFes
nu probeer ik dus de anderen aan te passen en krijg direct weer een foutmelding. Wat doe ik verkeerd?
ben er al achter, heb de enitites niet aangeduid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXQ2z_ZhsdmIx3EYD0Ajd5akwVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86C1TYzURe2Nz5Rfp77L8E4V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door jeppekroezen op 28-11-2023 09:33 ]

• Just_A_User
AWEF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:57:
[...]

Je moet even bij "States" (onder "Developer Tools") kijken, daar zie je 1 of meerdere "device_trackers" staan. Bij attributes staat ook de "source_type": GPS is via de lokatie voorziening van de telefoone, Router is op basis van WIFI.

Nog wel voor de zekerheid: Je HA is vanaf internet bereikbaar (hetzij direct, hetzij via Nabu Casa)?
Ja, ik zie er 2 met source type GPS. 1x van mijn telefoon en 1x van mijn vrouw. Beiden iPhones. Bij mij staat daar lattitude en longitude bij, maar bij mijn vrouw staat helemaal niks daarvan. De status die daarbij hoort is ook 'unknown' en dat is bij vrijwel alle dingen van de telefoon van mijn vrouw zo.

Ja, mijn HA is vanaf internet bereikbaar. Ik vraag me nu af of zij is uitgelogd uit die companion app, maar dat zou ik raar vinden daar HA wel weet dat ze 'afwezig' is, omdat de telefoon geen Wifi verbinding heeft, maar dat die telefoon dat niet heeft moet ie wel doorgeven aan de HA app, en als die is uitgelogd lijkt me dat dat dan ook niet werkt?

• new_guy
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:53:
[...]

Ja, ik zie er 2 met source type GPS. 1x van mijn telefoon en 1x van mijn vrouw. Beiden iPhones. Bij mij staat daar lattitude en longitude bij, maar bij mijn vrouw staat helemaal niks daarvan. De status die daarbij hoort is ook 'unknown' en dat is bij vrijwel alle dingen van de telefoon van mijn vrouw zo.

Ja, mijn HA is vanaf internet bereikbaar. Ik vraag me nu af of zij is uitgelogd uit die companion app, maar dat zou ik raar vinden daar HA wel weet dat ze 'afwezig' is, omdat de telefoon geen Wifi verbinding heeft, maar dat die telefoon dat niet heeft moet ie wel doorgeven aan de HA app, en als die is uitgelogd lijkt me dat dat dan ook niet werkt?
Je haalt nu dingen door elkaar.

De GPS tracker kan gebruikt worden voor een daadwerkelijke locatie, zone.

Daarnaast kan HA de check doen welke devices lokaal in het netwerk aanwezig zijn. Aanwezig = home, afwezig = away. Maar op deze wijze krijg je natuurlijk geen fysieke locatie terug.

Check dus even de HA app op de telefoon van je vrouw.

• TheFes
jeppekroezen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:27:
[...]

Geweldig bedankt!
waar kan ik dit soort dingen leren?
wat zijn goeie begin punten?

@TheFes
nu probeer ik dus de anderen aan te passen en krijg direct weer een foutmelding. Wat doe ik verkeerd?
ben er al achter, heb de enitites niet aangeduid.
[Afbeelding]
HA gebruikt steeds meer de GUI voor configuratie, en custom components ook steeds meer. Dat heeft veel voordelen, maar het nadeel is dat als je een keer YAML moet gebruiken, het meteen abracadabra is.
Om dat beter te begrijpen zul je je moeten verdiepen in hoe YAML opebouwd is (lists, mappings etc).

Verder is het natuurlijk zaak om goed de documentatie van de kaart of integratie te lezen, want wat je wilde weten stond daar gewoon in :)

• Just_A_User
new_guy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:55:
[...]

Je haalt nu dingen door elkaar.

De GPS tracker kan gebruikt worden voor een daadwerkelijke locatie, zone.

Daarnaast kan HA de check doen welke devices lokaal in het netwerk aanwezig zijn. Aanwezig = home, afwezig = away. Maar op deze wijze krijg je natuurlijk geen fysieke locatie terug.

Check dus even de HA app op de telefoon van je vrouw.
Maar wát moet ik daar in checken op haar telefoon?

• AWEF
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:07:
[...]

Dingen die je kunt checken:
- Is ze idd nog ingelogd op HA?
- Staat lokatie voorziening aan?
- Mag HA continue haar lokatie lezen?

Vergelijk de settings zoals ze op jouw telefoon staan

• alex3305
RedPas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:16:
[...]

Ik heb al een paar dingen van LSC kunnen herflashen. Er zijn wel goede tutorials te vinden.
Eens je het door hebt, is het een makiie
Misschien is het ook handig om dan direct met een goede tutorial te komen. Want voor mijn apparaat heb ik nog niets kunnen vinden. Er zit ook alleen een stekker aan en dan direct het eerste lampje. Ik heb ook weinig trek om een van beide maar lomp open te breken om te kijken waar en welke chip erin zit.

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-01 16:46
Ik slaag er maar niet in om mijn Frigate notificaties door te sturen via MQTT.
Dit is de config :
YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  enabled: true
  topic_prefix: Camera 
  host: IP Address
  user: Username
  password: Password

Via MQTT Explorer zie ik de topics wel maar in HA komen deze niet erbij om een of andere reden. Heb al geprobeerd om de topic prefix aan te passen maar komt er maar niet door
Iets anders wat ik kan doen of proberen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sGQ2cPQ7T6_tKRNzm2KNK8KPJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/48XKzbyHveJsEjGE0jrktXR0.jpg?f=user_large

Bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 28-11-2023 10:50 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TGILLY Daarnaast wel de Frigate integratie uit HACS gedownload EN in HA toegevoegd?

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-01 09:59
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:07:
[...]

Ik heb een paar post hiervoor al aangegeven wat je in de HA app moet doen.
Barfman in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 16% gewijzigd door Barfman op 28-11-2023 11:00 ]

System | Racing is in my Blood

• TGILLY
Septillion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
@TGILLY Daarnaast wel de Frigate integratie uit HACS gedownload EN in HA toegevoegd?
Ik draai Frigate (Full Access) add-on en heb dan ook het icoontje in de navigatie staan. Is de HACS integratie dan nog nodig ?

• RedPas
alex3305 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:32:
[...]

Misschien is het ook handig om dan direct met een goede tutorial te komen. Want voor mijn apparaat heb ik nog niets kunnen vinden. Er zit ook alleen een stekker aan en dan direct het eerste lampje. Ik heb ook weinig trek om een van beide maar lomp open te breken om te kijken waar en welke chip erin zit.
Veel info te vinden,
https://developer.tuya.co...atasheet?id=Kafgfsa2aaypq
https://community.home-as...openbk7231t/437276?page=4
https://github.com/openshwprojects/OpenBK7231T_App/tree/main

En ik ben meer een zoeker... geen schrijver jammergenoeg.
Maar wil de mensen die het aandurven, wel te raad staan ;)

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Lollercopter schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:50:

Mag ik vragen welke oplossing er bij jou is gekomen? bij mij loopt het namelijk nog steeds niet.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• alex3305
@RedPas Ik zal eens kijken, bedankt!

Aan de buitenkant loop ik eigenlijk al vast op de chipset. Volgens mijn modem maken de lampjes alleen verbinding met een 802.11g netwerk. Deze teardown lijkt er misschien nog het meeste op, maar zoals je ziet is deze destructief. En dat wil ik niet. Ik wacht in de tussentijd dus nog even op een andere, dapperdere Tweaker :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TGILLY schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:03:
[...]

Ik draai Frigate (Full Access) add-on en heb dan ook het icoontje in de navigatie staan. Is de HACS integratie dan nog nodig ?
Zeker, addons alleen hebben geen band met HA, dat moet altijd nog met een integratie.

• RedPas
alex3305 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:11:
@RedPas Ik zal eens kijken, bedankt!

Aan de buitenkant loop ik eigenlijk al vast op de chipset. Volgens mijn modem maken de lampjes alleen verbinding met een 802.11g netwerk. Deze teardown lijkt er misschien nog het meeste op, maar zoals je ziet is deze destructief. En dat wil ik niet. Ik wacht in de tussentijd dus nog even op een andere, dapperdere Tweaker :)
Een slimme goedkope lamp heb ik nog niet open gehad. Wel al de hue lampen.
De info op die teardown pagina komt overeen met de info dat ik vind over ander smart apparaten.

De grote plafondlamp van LSC heb ik al succesvol onder handen gehad, wat verdeelstekkers,...

Het enige tricky aan die kleine lampen is ze openen en weer dicht krijgen zonder schade.
Soms vraagt het wat offers om op de juiste manier ze te ontleden.

• alex3305
@RedPas En omdat het toch buitenverlichting is ben ik daar nogal huiverig voor... :X

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01 12:00
Ik zou graag mijn lampen willen automatiseren op een lichtsensor en dat deze steeds feller beginnen te branden tot een maximaal eindpunt en natuurlijk ook weer andersom mocht het lichter worden omdat de zon begint te schijnen.

Nu heb ik al gekeken naar Adaptive Lighting en naar bepaalde automations, echter krijg ik niet het gewenste resultaat. Heeft iemand toevallig een beter idee hoe dit goed op te lossen?

• TGILLY
Septillion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:12:
[...]

Zeker, addons alleen hebben geen band met HA, dat moet altijd nog met een integratie.
Dan snap ik wel, maar de Add-on zou het technisch toch moeten kunnen. Ik heb andere (niet-HA) apparaten dat via MQTT verbinden (bv Ebusd, Shelly) en die werken rechtstreeks op MQTT en dat lukt wel. Ik kan de HACS plugin wel installeren maar dan moet ik de Add-on Frigate (full Access) verwijderen vermoed ik

• RedPas
alex3305 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:20:
@RedPas En omdat het toch buitenverlichting is ben ik daar nogal huiverig voor... :X
Zou ik ook niet doen.
Buitenverlichting is hier ook Hue, de kleurspots, en samen met een mooi armatuurke begint dat al aardig op te lopen.
Heb je al es die Shelly lampen gezien? Prijs vind ik zeer mooi. En direct lokaal te besturen?

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-01 20:36
anconakip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:05:
[...]

Mag ik vragen welke oplossing er bij jou is gekomen? bij mij loopt het namelijk nog steeds niet.
Jazeker, iemand heeft met HACS een custom versie gemaakt, zie deze link:

https://github.com/muppet...istant-growatt_server_api

Het is nog steeds via de Growatt cloud dus dit kan ook weer stuk zijn in de toekomst. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb 2 avonden staan stoeien met Grott ... en uiteindelijk maar zwaar gefrustreerd de handdoek in de ring gegooid. Dit werkt weer dus ik ben blij voorlopig. :+

Edit: Grrrr hij is nu vandaag bij mij ook weer plat :( "This entity is no longer being provided by the growatt_server_api integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings."

[ Voor 13% gewijzigd door Lollercopter op 28-11-2023 11:57 ]

Pagina: 1 ... 137 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.