Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 367 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@TGILLY Zelfstandig kan een addon dat nooit. Ook MQTT is een integratie. Maar er zijn ook integraties die wel MQTT gebruiken maar niet de MQTT integratie. Volgens de documentatie van Frigate is dat wat ze doen.

En nee, niet de addon verwijderen. Zoals gezegd, een addon draait volledig los van HA. De addon is wat de werkelijke taak (wat dat ook is) op zich neemt. Vervolgens doet de integratie precies wat het woord zegt, het integreert iets losstaand in HA maar meer ook niet.

Zie bijvoorbeeld ook weer MQTT. Je draait een MQTT server/broker bijvoorbeeld in de vorm van de Mosquitto addmon maar om deze in HA te gebruiken heb je hem ook als integratie toegevoegd.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:33
BiG-GuY schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:33:
[...]

HA hanteert apparaten met 1-weg communicatie als “stateless”. Want technisch gezien hebben ze geen status. Somfy RTS en KlikAanKlikUit 433Mhz hebben geen status.

Met templates zou je dit moeten kunnen oplossen in HA zelf.

Gebruik zelf HomeBridge voor mijn Somfy RTS en IO koppeling omdat deze een lokale API ondersteund met de Tahoma Switch. Ook maakt de HomeBridge plug-in de RTS gordijnen stateful en houdt HA dan dus de status bij tussen 0%(dicht)-50%(my)-100%(open).
@BiG-GuY, mocht je interesse hebben in een 100% HA oplossing. Vanaf morgen is er ondersteuning voor de Somfy TaHoma Developer Mode (local API) in Home Assistant 2023.12.beta. Je kunt deze testen via https://www.home-assistan...ks/os/#run-a-beta-version.

Om de gordijnen stateful te krijgen kun je kijken naar https://www.home-assistan...kiz/#stateless-rts-covers. Je zult hier echter nog wel een aanpassing moeten maken als je ook je 50% state wilt toevoegen wanneer de My knop gebruikt wordt.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
iMick schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:31:
[...]

@BiG-GuY, mocht je interesse hebben in een 100% HA oplossing. Vanaf morgen is er ondersteuning voor de Somfy TaHoma Developer Mode (local API) in Home Assistant 2023.12.beta. Je kunt deze testen via https://www.home-assistan...ks/os/#run-a-beta-version.

Om de gordijnen stateful te krijgen kun je kijken naar https://www.home-assistan...kiz/#stateless-rts-covers. Je zult hier echter nog wel een aanpassing moeten maken als je ook je 50% state wilt toevoegen wanneer de My knop gebruikt wordt.
Nice, eindelijk naar core :)
Heb een dagje in de kerstvakantie ingepland om mijn Somfy spul weer aan de praat te krijge 8)7

Home Assistant configuratie

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:19
Septillion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:54:
@TGILLY Zelfstandig kan een addon dat nooit. Ook MQTT is een integratie. Maar er zijn ook integraties die wel MQTT gebruiken maar niet de MQTT integratie. Volgens de documentatie van Frigate is dat wat ze doen.

En nee, niet de addon verwijderen. Zoals gezegd, een addon draait volledig los van HA. De addon is wat de werkelijke taak (wat dat ook is) op zich neemt. Vervolgens doet de integratie precies wat het woord zegt, het integreert iets losstaand in HA maar meer ook niet.

Zie bijvoorbeeld ook weer MQTT. Je draait een MQTT server/broker bijvoorbeeld in de vorm van de Mosquitto addmon maar om deze in HA te gebruiken heb je hem ook als integratie toegevoegd.
Bedankt, ik heb de integratie doen werken en heb nu alle zaken die ik eigenlijk via MQTT wou binnenhalen rechtstreeks dus er is geen nood meer eraan.

Wel snap ik het nog steeds niet zo goed. MQTT is een add-on die inderdaad eigenlijk onafhangkelijk draait van HA. Dat zou dus ook beteken dat ik je puur op IP / netwerk communicatie ermee kan praten (zoals ik doe met mijn MQTT explorer). Dus dan kan je via die manier dus ook normaal integreren (zoals ik doe met bv eBusd, Shelly). Die werken ook perfect zonder de HACS plugins.

Nu, het werk _/-\o_ en dat is het belangrijkste

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

[...]

Ik heb mijn Tahoma (classic) nu via HomeKit gekoppeld, dan werk je sowieso lokaal. En ik kan de rolluiken nog steeds een bepaald percentage open of dicht doen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:33
CAP-Team schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:09:
[...]
Ik heb mijn Tahoma (classic) nu via HomeKit gekoppeld, dan werk je sowieso lokaal. En ik kan de rolluiken nog steeds een bepaald percentage open of dicht doen.
Dat is ook een prima oplossing. Helaas zijn niet alle covers ondersteund via HomeKit, en je hebt dan geen sensors en additionele knoppen, dus voor sommige gebruikers is de lokale API een uitkomst hier.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
RedPas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:39:
[...]

Zou ik ook niet doen.
Buitenverlichting is hier ook Hue, de kleurspots, en samen met een mooi armatuurke begint dat al aardig op te lopen.
Heb je al es die Shelly lampen gezien? Prijs vind ik zeer mooi. En direct lokaal te besturen?
Zeker mooi spul. Die LSC buitenverlichting is een van mijn weinige wifi apparaten en mijn enige Tuya apparaat. Ik heb hier echter specifiek voor gekozen omdat ik geen buitenstopcontact heb en ik 12v via een raamdoorvoer nog wel verantwoord vond.

Verder ga ik vooral voor Zigbee en Z-Wave vanwege de lokale controle.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TGILLY schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:53:
Wel snap ik het nog steeds niet zo goed. MQTT is een add-on die inderdaad eigenlijk onafhangkelijk draait van HA. Dat zou dus ook beteken dat ik je puur op IP / netwerk communicatie ermee kan praten (zoals ik doe met mijn MQTT explorer).
Correct, je kan het ook ergens anders draaien en/of compleet niet voor HA gebruiken. Het is puur een message bus.
Dus dan kan je via die manier dus ook normaal integreren (zoals ik doe met bv eBusd, Shelly).
Maar om dit in HA te krijgen heb je wel een integratie nodig. Dit kan een losse integratie specifiek voor het device zijn of een generieke zoals de MQTT integratie. Deze ondersteund standaard bijna alles types dus is erg flexibel. Maar ondersteund niet alles. Dat kan een reden zijn om toch een losse integratie te maken maar nog steeds MQTT als methode te gebruiken om data tussen een device en HA te sturen. Anders moet daar ook het wiel opnieuw voor uitgevonden worden.
Die werken ook perfect zonder de HACS plugins.
Het is dan ook niet HACS die je nodig hebt voor de integratie maar de Frigate integratie. Maar in tegenstelling tot de MQTT integratie is deze niet standaard onderdeel van HA. Deze zal je dus zelf toe moeten voegen. Een makkelijke / veelzijdige methode is om dat via de HACS integratie te doen, die doet dienst als store voor integraties ( en cards en scripts) van derden.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:24
Het is dat ik niet zoveel haar heb maar anders had ik het er uit getrokken ;)

Ik zit met het volgende probleem.

Een homeassistent set up met een zigbee stick. Werkt naar behoren, kan lampen controleren en bedienen. Echter toevoegen werkt niet meer. Ik heb drie weken geleden een IKEA E1745 aan deze installatie toegevoegd i.c.m. een tradfri lamp. Werkte prima. Probeer sinds gisteren een tweede sensor toe te voegen (E1745, LED will start pulsating and the sensor is in pairing mode.) maar ik krijg geen mogelijkheid hem toegevoegd aan zigbee2mqtt. Opnieuw opstarten, batterijen eruit van de sensoren. Niets helpt. Zelfs de sensor die ik drie weken geleden heb geactiveerd heb ik verwijderd en probeer ik weer toe te voegen zonder succes. Iemand een idee wat er eventueel fout kan zijn? In de debug zie ik ook geen acties dat er iets gemeld wordt, dus het lijkt alsof zigbee2mqtt niets wil ontvangen/toevoegen. (Aanmelden toestaan, alles staat aan en telt netjes af vanaf vier minuten naar 0 om weer uit te schakelen)

Wie helpt me! :)

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
Ik heb in HA een dashboard waar een aantal actuele kWh standen worden getoond. Op welke manier kan ik de actuele standen terug in de tijd bekijken vanuit de historie?. Gaat om de absolute waarden, in het Energy Dashboard zie ik enkel relatieve waarden. In het historie scherm kan ik ze wel opzoeken maar heb ze dan in een grafiek over de tijd, ik wil ze in een tabel hebben op een specifiek tijdstip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE8IwO3uy8xeTZxKuRcx7x3zaEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dD27ANOQPgknSa0e7l57SGZl.png?f=user_large

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

vso schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:07:
[...]

digiblur (YT) heeft een cloudcutter/libretiny vid die je wellicht intressant gaat vinden

ik heb hier nog wat LSC/LCS HW liggen die geflasht mag worden als ik ze weer kan vinden.. (aardig nog wat projectjes) ..

ik heb ook nog wat (6x) slimme stekkers maar daarvoor moet ik gewoon een adapter solderen en ze op de "oude manier" flashen ..
Holy hell :') Het is gelukt hoor, met behulp van deze How-To Guide van digiblur.

Hombli slimme stekker (HBSS-0109) flashen naar ESPHome met LibreTiny vanaf mijn NUC met Ubuntu en Docker:
  1. Netwerkconfig: DHCP uitschakelen op WiFi
  2. tuya-cloudcutter clonen en opstarten
    1. Flash 3rd Party Firmware
    2. Hombli HBSS-0109 staat ertussen *O*
    3. Versie 1.3.5 ook
    4. ESPHome-Kickstart erop zetten, dit is de basis waarmee je de GPIO-pins van het bord kunt inspecteren
    5. Drie keer powercyclen, peentjes zweten tot 'ie zegt dat het flashen is gelukt
    6. WiFi configureren
  3. ltchiptool downloaden, config uitlezen, YAML genereren en aanpassen
  4. ESPHome in Docker draaien om een firmware te bakken van die YAML
  5. De gebouwde UF2-firmware opzoeken (config/.esphome/build/upk2esphome-bk7231t/.pioenvs/upk2esphome-bk7231t/esphome_2023.11.6_generic-bk7231t-qfn32-tuya_bk7231t_lt1.4.1.uf2)
  6. Die via WinSCP downloaden naar de machine waarop ik met de browser verbonden met ESPHome
  7. De firmware updaten op de stekker, "update successful!"
  8. Peentjes zweten
  9. TWORKS *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6-bqJkqpiUvwvdGha9-0sLGKaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwLe6g5o0mABibtxiONaXpaf.png?f=fotoalbum_large

Nog twee stekkers te gaan, dan een van Qnect, dan m'n ledstrip...

Edit: de sensors kloppen inhoudelijk niet, ik wil ze andere namen geven en ik wil dat het blauwe lampje niet knippert maar constant brandt wanneer de stekker uit staat. Weer wat te YAML'en en compileren. oOo

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 28-11-2023 18:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nice ! thx voor de update

maaruh YouTube: ESPHome 2023.9 - Libretiny is HERE! Everything you need to know zegt dat het direct vanuit ESP home kan ? zonder paar stappen die je in je post noemt, kan het ook fout hebben ben wel benieuwd naar jou mening erover.

en gewoon nieuwsgierig over je gelukte werkstuk, heeft hij geen powermeting of is dat iets wat je nog moet uitvogelen ?

Tja vanalles

• Toppe
  • Laatst online: 21:59
Toppe schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:01:
Ik heb nu een aantal automatiseringen die zelf scenes aanmaken, dat werkt best prima. Alleen wil het nog wel voorkomen dat we een automation wel starten maar daarna er niets meer mee doen. De scene blijft dus op de achtergrond actief.

Weet iemand een manier om elke nacht de scenes te verwijderen en de schakelaars naar de originele staat (=uit) te zetten zonder dat we 's nachts een disco in huis gaan krijgen?

Ik dacht ik verwijder de scene en schakel dan de schakelaar uit maar ik kan nergens een scene.delete functie vinden, of iets in die richting.
Iemand? :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

vso schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:19:
[...]

Nice ! thx voor de update

maaruh YouTube: ESPHome 2023.9 - Libretiny is HERE! Everything you need to know zegt dat het direct vanuit ESP home kan ? zonder paar stappen die je in je post noemt, kan het ook fout hebben ben wel benieuwd naar jou mening erover.
Ik heb Home Assistant in Docker draaien, draai ESPHome ernaast als aparte container die ik alleen opstart om een nieuwe firmware te compileren.

Zo heb ik de config-map met YAMLs in Git.
en gewoon nieuwsgierig over je gelukte werkstuk, heeft hij geen powermeting of is dat iets wat je nog moet uitvogelen ?
Hij zegt 409 Volt, 0 A, 6,5 W en rapporteert dat elke 5 minuten. Daar moet dus nog wat aan gevogeld worden. Wel handig dat hij zelf een aggregatie doet in Wh.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

BiG-GuY

[...]

Erg Nice, zat het topic in de gaten te houden over de local API en zag dat hij naar Core kwam. Ben geen fan van Beta, dus ik wacht even tot de normale release.

Dus binnenkort proberen :D .

Gallery V&A

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Drie dagen geleden merged: https://github.com/home-assistant/core/pull/89090

Zal in de volgende release zitten, denk ik.

• TheFes
CodeCaster schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:39:
[...]

Drie dagen geleden merged: https://github.com/home-assistant/core/pull/89090

Zal in de volgende release zitten, denk ik.
Klopt

@Toppe tot die tijd werkt een herstart ook om de scenes weg te halen :)

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:38:
[...]

Klopt

@Toppe tot die tijd werkt een herstart ook om de scenes weg te halen :)
Ik kan nog prima een week of 4 wachten :D

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:47:
[...]

Ik kan nog prima een week of 4 wachten :D
Week of 4? Morgen begint de beta week, volgende week woensdag de stable

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Iemand een suggestie voor een goede buitencamera die werkt met Home Assistant zonder WAN access uit de Cyber Monday deals?

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 21:41
Nog maar eens een vraagje :

We hebben een Adax kacheltje op de WC die verbonden is met HA die geschakeld wordt via een vast tijdsschema.
Dit houd dus in dat wanneer we niet aanwezig zijn de verwarming ook aan staat.

Hoe kan ik simpel een plaatsbepaling van bijvoorbeeld beide GSM die verbonden zijn aan het schema koppelen?

Dit is hoe het nu is :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: WC 's morgens aan
description: Switch WC heater to 19°C from 08:00 to 11:30 on weekdays.
trigger:
  - platform: time
    at:
      - "08:00:00"
      - "11:30:00"
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ now().hour == 8 }}"
    then:
      - service: climate.set_temperature
        target:
          entity_id: climate.wc
        data:
          temperature: 19
          hvac_mode: heat
    else:
      - service: climate.set_hvac_mode
        target:
        data:
          hvac_mode: "off"

Alvast bedankt!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:00
Activate schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:31:
Nog maar eens een vraagje :

We hebben een Adax kacheltje op de WC die verbonden is met HA die geschakeld wordt via een vast tijdsschema.
Dit houd dus in dat wanneer we niet aanwezig zijn de verwarming ook aan staat.

Hoe kan ik simpel een plaatsbepaling van bijvoorbeeld beide GSM die verbonden zijn aan het schema koppelen?

Dit is hoe het nu is :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: WC 's morgens aan
description: Switch WC heater to 19°C from 08:00 to 11:30 on weekdays.
trigger:
    at:
      - "08:00:00"
      - "11:30:00"
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - if:
        value_template: "{{ now().hour == 8 }}"
    then:
        target:
        data:
    else:
        target:
        data:

Alvast bedankt!
Niet, althans, zou ik niet doen op basis van de GPS posities van je telefoon.

Hebben beiden de HA companion app geïnstalleerd en geven ze hun locatie goed door?
Maak 2 personen aan in HA met beide een tracker gekoppeld.
Dan vervolgens checken of de zone
code:
1
zone.home
state 0 is (niemand thuis) of meer dan 1 voor als je een trigger/condition wilt als er wel iemand thuis.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:43
Even een vraag, ik zit te denken om over te stappen op HA via Nabu Casa.
Hoe bereiken de apparaten in je lokale netwerk deze instantie op het internet en hoe kun je de slimme meter uitlezen die op dit moment aan een raspberry pi hangt?

discogs

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:00
loewie1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:21:
Even een vraag, ik zit te denken om over te stappen op HA via Nabu Casa.
Hoe bereiken de apparaten in je lokale netwerk deze instantie op het internet en hoe kun je de slimme meter uitlezen die op dit moment aan een raspberry pi hangt?
Ik denk dat je niet helemaal helder hebt wat Nabu Casa is ;)

HA draait nog steeds lokaal op je eigen device namelijk. Nabu Case is alleen een eenvoudige manier (tegen een kleine betaling) om de ontsluiting vanaf internet naar je HA in te regelen. Je kunt dit ook zelf gratis doen op basis van instructies die op internet staan.

• loewie1984
new_guy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:24:
[...]

Ik denk dat je niet helemaal helder hebt wat Nabu Casa is ;)

HA draait nog steeds lokaal op je eigen device namelijk. Nabu Case is alleen een eenvoudige manier (tegen een kleine betaling) om de ontsluiting vanaf internet naar je HA in te regelen. Je kunt dit ook zelf gratis doen op basis van instructies die op internet staan.
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen. Is er überhaupt de mogelijkheid om HA buiten de deur te plaatsen?

discogs

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:28:
[...]

Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen. Is er überhaupt de mogelijkheid om HA buiten de deur te plaatsen?
Je kan het vast ergens in een cloud hosten, maar lijkt me enorm onhandig/onwenselijk qua verkeer naar je LAN (voor bridges, apparaten etc).

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Toppe
Is er een eenvoudige manier om alle waardes onder precip te controleren en zodra ze allemaal 0 zijn een false terug te krijgen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
data:
  success: true
  start: 1701247200
  start_human: "09:40"
  temp: 1
  delta: 300
  precip:
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
  levels:
    light: 0.25
    moderate: 1
    heavy: 2.5
  grid:
    x: 469
    "y": 293
  source: nl
  bounds:
    "N": 0
    E: 0
    S: 0
    W: 0
icon: mdi:weather-cloudy
friendly_name: neerslag_buienalarm_regen_data

• TheFes
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:58:
Is er een eenvoudige manier om alle waardes onder precip te controleren en zodra ze allemaal 0 zijn een false terug te krijgen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
data:
  success: true
  start: 1701247200
  start_human: "09:40"
  temp: 1
  delta: 300
  precip:
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
    - 0
  levels:
    light: 0.25
    moderate: 1
    heavy: 2.5
  grid:
    x: 469
    "y": 293
  source: nl
  bounds:
    "N": 0
    E: 0
    S: 0
    W: 0
icon: mdi:weather-cloudy
friendly_name: neerslag_buienalarm_regen_data
Django/Jinja:
1
2
3
{% set data = state_attr('sensor.hier_je_sensor', 'data') %}
{% set precip = data.precip if data is mapping and 'precip' in data else [0] %}
{{ precip | sum > 0 }}

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 19:01
loewie1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:28:
Is er überhaupt de mogelijkheid om HA buiten de deur te plaatsen?
Waarom zou je dat willen?

HA is juist gebouwd met "privacy and local control" in gedachten....

Sometimes you need to plan for coincidence

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

BiG-GuY

BiG-GuY schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:29:
[...]

Niet degene die in EU verkocht wordt. Enkel de vierde generatie Nest Thermostaat die in US/CAN verkocht wordt ondersteund Matter na een update.

Omdat ik zelf stadsverwarming heb, heb ik enkel aan/uit schakeling nodig. Je ketel kan denk ik wel OpenTherm, dat zou wel de voorkeur hebben om ook iets te gebruiken dat OpenTherm ondersteund.

Je kan ook kijken naar iets als de Bosch Smart Home Kamerthermostaat, deze werkt op Zigbee en is direct te koppelen aan Zigbee2MQTT, zodat het 100% lokaal draait. Heb er zelf geen ervaring mee.

Heb zelf mijn thermostaten de deur uitgedaan. Met vloerverwarming heeft het toch geen zin om fysiek de temperatuur te kunnen aanpassen per zone en werken we uitsluitend met ingestelde temperaturen.

En nu stuur ik alles aan via virtuele thermostaten in HA met de generic_thermostat en de Nod-On Zigbee Relays (met potentiaal vrij contact) en Zigbee Smart Plugs op de verschillende pompen die automatisch aan/uit gaan aan de hand van de warmte vraag.

Qua temperatuur/luchtvochtigheid sensor gebruik ik nu de SONOFF SNZB-02P in de verschillende ruimtes.

Heb in het verleden Honeywell Evohome gebruikt, dat was knudde qua app/externe aansturing. Lokaal werkte het wel prima via het hoofddisplay en standalone zonder internet. Geen lokale API beschikbaar.

Een tijd Tado gebruikt met zes zones. Maar werkte gewoon niet lekker met vloerverwarming die we in alle ruimtes hebben. Reageerde te traag en te snel tegelijk. Je hoorde de klep constant open/dicht gaan wanneer je in de buurt van de ingesteld temp komt, en je kan dit gedrag niet aanpassen.

En de lokale aansturing via HomeKit had steeds thermostaten die niet werkten. De native aansturing en koppeling is Cloud afhankelijk. Je verwarming doet niks als er geen internet is… ook niet de bestaande programma’s…
Toch nog een correctie op deze. De SONOFF sensoren gaan weer retour. Merkte dat ze niet consequent hun temperatuur rapporteerden, de vochtigheid wel. Wat dus niet duidt op connectie problemen, anders had de vochtigheid ook achtergelopen. Heb ook de Frient Luchtkwaliteit en Vochtigheidssensoren geprobeerd en die hadden dat probleem niet. Die zijn alleen een stuk groter (en werken op 2x AA ipv knoopcel).

Blijf maar gewoon met de Duco sensoren werken die wel stabiel zijn, ze missen alleen een vochtigheidssensor (CO2 + Temp only), maar na weer een week met deze SONOFF sensoren gemeten te hebben, is de vochtigheid wel op orde door het hele huis vanwege de WtW die we hebben.

Gallery V&A

• loewie1984
Hmmbob schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:19:
[...]

Waarom zou je dat willen?

HA is juist gebouwd met "privacy and local control" in gedachten....
Het punt is, ik heb nu HA in docker draaien, daardoor heb ik geen HACS en andere plug-ins.
Het draait op een Raspberry pi 3B, op deze pi draait ook pihole.

Om HA ten volste te kunnen benutten heb ik dus eigenlijk HA OS native op mijn raspberry pi nodig. Mijn linux kennis is beperkt (paar losse commando's en apt-get update lukt wel).

Dus moet ik nu of een nuc, of een ultra sff pc, of een tweede pi aanschaffen en ik dacht als ik voor een habbekrats een vm in de cloud kan draaien is het voor mij ook goed.

Of heeft iemand nog slimme ideeën?

discogs

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ik zou niet weten waarom je het zou willen of maak je scenes met random namen aan ofzo?

Maar voor het verwijderen, scenes reload verwijdert alle on-the-fly scenes. Maar zou ik zelf niet standaard aanroepen, voor je het weet heb je een latertje en had je nog wat lopen dat uit ging van een scene.

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ik zou niet weten waarom je het zou willen of maak je scenes met random namen aan ofzo?

Maar voor het verwijderen, scenes reload verwijdert alle on-the-fly scenes. Maar zou ik zelf niet standaard aanroepen, voor je het weet heb je een latertje en had je nog wat lopen dat uit ging van een scene.
Vrouwlief zet bijvoorbeeld wel eens de scene 'koken' aan en zet de lampen dan weer met de hand lager, dus vandaar dat ik bepaalde scenes 's nachts gereset wil hebben. Het is niet de bedoeling dat ik 's nachts standaard alle scene's verwijder ofzo :D

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-01 12:38
loewie1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:25:
[...]

Het punt is, ik heb nu HA in docker draaien, daardoor heb ik geen HACS en andere plug-ins.

Om HA ten volste te kunnen benutten heb ik dus eigenlijk HA OS native op mijn raspberry pi nodig. Mijn linux kennis is beperkt (paar losse commando's en apt-get update lukt wel).

Dus moet ik nu of een nuc, of een ultra sff pc, of een tweede pi aanschaffen en ik dacht als ik voor een habbekrats een vm in de cloud kan draaien is het voor mij ook goed.

HACS in Docker kan hoor. Heb het zelf zo draaien in Docker op een Synology. Halfweg deze pagina staat een mooie uitleg: https://www.wundertech.net/how-to-install-hacs-on-home-assistant/

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15-01 10:40
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:29:
[...]

Vrouwlief zet bijvoorbeeld wel eens de scene 'koken' aan en zet de lampen dan weer met de hand lager, dus vandaar dat ik bepaalde scenes 's nachts gereset wil hebben. Het is niet de bedoeling dat ik 's nachts standaard alle scene's verwijder ofzo :D
Ik volg ook niet helemaal wat het probleem nou is: als ik even uitga van je vorige verzoek mbt. je "kokken" scene, dan wil je een snapshot maken van je verlichting voordat je je extra fel stand aanzet, zodat je daarnaar terug kan, toch?

Wat houdt je tegen om alsnog dat tweede deel van je toenmalige vraag uit te voeren en bij een handmatige wijziging van je lampen je extra_fel boolean alsnog uit te zetten? dan zal je automation gewoon weer een nieuwe snapshot maken alsof de laatste reset niet gedaan is (wat dus ook zo is). Dat er een scene snapshot staat wil niet zeggen dat dat een probleem is, overschrijf die gewoon als je die weer nodig hebt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

[...]

Ik heb m'n Home Assistant in Docker Compose:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
version: '3'
services:
  # HASS
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: "ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable"
    volumes:
      - ./config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    restart: unless-stopped
    network_mode: host

# MQTT
  mosquitto:
    image: eclipse-mosquitto
    restart: unless-stopped
    volumes:
      - ./mosquitto/config:/mosquitto/config
      - ./mosquitto/data:/mosquitto/data
      - ./mosquitto/log:/mosquitto/log
    networks:
      - mqtt
    ports:
      - 1883:1883
      - 9001:9001

networks:
  mqtt:

De config-map is dus gebindmount naar een lokale map. Vanuit die map deze instructies gevolgd:

Bash:
1
2
/docker/homeassistant/config$ sudo apt install unzip
/docker/homeassistant/config$ wget -O - https://get.hacs.xyz | bash -

En that's it, nu staat HACS in de custom_components-map en is na een herstart van Home Assistant beschikbaar. :)

• Toppe
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:33:
[...]

Ik volg ook niet helemaal wat het probleem nou is: als ik even uitga van je vorige verzoek mbt. je "kokken" scene, dan wil je een snapshot maken van je verlichting voordat je je extra fel stand aanzet, zodat je daarnaar terug kan, toch?

Wat houdt je tegen om alsnog dat tweede deel van je toenmalige vraag uit te voeren en bij een handmatige wijziging van je lampen je extra_fel boolean alsnog uit te zetten? dan zal je automation gewoon weer een nieuwe snapshot maken alsof de laatste reset niet gedaan is (wat dus ook zo is). Dat er een scene snapshot staat wil niet zeggen dat dat een probleem is, overschrijf die gewoon als je die weer nodig hebt.
Dat laatste deel klopt, maar ik heb state_color op true staan, dus die blijft op 'aan' ;) als ik hem uitzet dan schakelt hij dus terug naar de vorige scene, ondanks dat bijvoorbeeld de lampen al uit staan. Dat wil ik tegen gaan, dus scene verwijderen en dan de knop weer naar de orignele status zetten :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:29:
[...]

Ja, en? :+ Zolang je ze geen random naam geeft waardoor je lijst met scenes ongecontroleerd blijft groeien is het toch niet zo erg om ze te hebben? Ze komen anders er toch wel weer soms. Is het denk ik handiger om een naamschema te hebben dat duidelijk maakt welke autogen zijn en welke niet.

Andere kant, als je al een automation hebt die door heeft dat hij niet meer de 'before' scene toe moet passen is het met scene.delete wel makkelijk. Maar complexiteit zit hem er dan in om dat door te hebben :+

• TheFes
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:36:
[...]

Dat laatste deel klopt, maar ik heb state_color op true staan, dus die blijft op 'aan' ;) als ik hem uitzet dan schakelt hij dus terug naar de vorige scene, ondanks dat bijvoorbeeld de lampen al uit staan. Dat wil ik tegen gaan, dus scene verwijderen en dan de knop weer naar de orignele status zetten :)
Als je moet gaan automatiseren dat de scene verwijderd wordt, kun je toch net zo goed automatiseren dat in dat geval de scene niet aangeroepen wordt?

Je zult er toch logica voor in moeten bouwen.

En ga je dan vervolgens je niet meer bestaande scene aanroepen en errors veroorzaken?

• Dutchess_Nicole
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:36:
[...]

Okee, dat is een ander issue. Ik dacht dat je probleem zat in dat de lampen weer aan zouden gaan. Waar je het nu over lijkt te hebben is dat een knopje in de UI aan blijft en dat je dat niet wilt. Ook dat is op te lossen door het tweede deel van je initiele vraag uit te denken.

Daar dacht ik verder niet aan omdat je het alleen had over een button (wat mij doet denken aan een fysiek object in je keuken) en niet een UI element.

De scene verwijderen hoeft helemaal niet, wat jij wilt is gewoon je boolean terug zetten zodat je knop weer werkt

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 29-11-2023 10:43 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Toevoeging na reacties :) Ahh, dus je probleem zit toch in dat laatste deel, door hebben wanneer je de 'before-scene' niet weer terug moet zetten!

Want dat gaat scene.delete maar ten dele voor je oplossen met als gevolg een ander probleem. Namelijk dat als je automation dan als nog je 'before-scene' aanroept je nu gewoon een error te pakken hebt.

scene.delete zou dus alleen nuttig zijn om de scenes lijst opgeruimd te houden. Maar je hebt dan nog steeds nodig dat je een automation maakt die bijhoudt dat je niet meer terug wilt naar de 'before-scene'. Of je deze van verwijdert, overschrijft met huidige stand of simpelweg niet aanroept is dan om het even.

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:38:
[...]

Ja, en? :+ Zolang je ze geen random naam geeft waardoor je lijst met scenes ongecontroleerd blijft groeien is het toch niet zo erg om ze te hebben? Ze komen anders er toch wel weer soms. Is het denk ik handiger om een naamschema te hebben dat duidelijk maakt welke autogen zijn en welke niet.

Andere kant, als je al een automation hebt die door heeft dat hij niet meer de 'before' scene toe moet passen is het met scene.delete wel makkelijk. Maar complexiteit zit hem er dan in om dat door te hebben :+
TheFes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:39:
[...]

Als je moet gaan automatiseren dat de scene verwijderd wordt, kun je toch net zo goed automatiseren dat in dat geval de scene niet aangeroepen wordt?

Je zult er toch logica voor in moeten bouwen.

En ga je dan vervolgens je niet meer bestaande scene aanroepen en errors veroorzaken?
Volgens mij begrijpen jullie me niet :9

Gister:
17:00 -> Ik kies scene "Koken". Er wordt via scene.create een scene aangemaakt.
18:30 -> Vrouwlief zet de lampen handmatig op een ander niveau
22:00 -> We gaan naar bed, er gebeurt niets
Vandaag:
17:15 -> Ik kies scene "Koken", aangezien die nu 'aan' staat wordt hij uitgeschakeld en wordt de status van de dag er voor 17:00 aangeroepen.

Wat ik wil:
Ik wil dat de input_boolean wordt uitgeschakeld zonder dat de scene weer wordt aangeroepen :D
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:43:
@Toppe Toevoeging na reacties :) Ahh, dus je probleem zit toch in dat laatste deel, door hebben wanneer je de 'before-scene' niet weer terug moet zetten!

Want dat gaat scene.delete maar ten dele voor je oplossen met als gevolg een ander probleem. Namelijk dat als je automation dan als nog je 'before-scene' aanroept je nu gewoon een error te pakken hebt.

scene.delete zou dus alleen nuttig zijn om de scenes lijst opgeruimd te houden. Maar je hebt dan nog steeds nodig dat je een automation maakt die bijhoudt dat je niet meer terug wilt naar de 'before-scene'. Of je deze van verwijdert, overschrijft met huidige stand of simpelweg niet aanroept is dan om het even.
Daarom dacht ik:
Gister:
22:00 -> We gaan naar bed, met scene.delete verwijder ik de scene en daarna zet ik input_boolean uit?

Ik wil scene.delete dus alleen gebruiken om bepaalde scenes te verwijderen als ik naar bed ga, niet tussendoor.

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 29-11-2023 10:45 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik krijg m'n Qnect QN-WP04 slimme stekker met firmware v1.0.3 trouwens niet geflasht (tientje bij de Gamma). Ik kan geen profiel vinden in tuya-cloudcutter dat werkt. -O-

Ervaringen Qnect producten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Found access point name: "SL-qnect-7391", trying to connect...
Device 'wlp2s0' successfully activated with '068610b6-7137-4adb-be61-974753335972'.
Connected to access point.
Waiting 1 sec to allow device to set itself up...
Running initial exploit toolchain...
Exploit run, saved device config too!
output=/work/configured-devices/oQUUerYQJhak.deviceconfig
Saved device config in /work/configured-devices/oQUUerYQJhak.deviceconfig

================================================================================
Power cycle and place your device in AP (slow blink) mode again.  This can usually be accomplished by either:
Power cycling off/on - 3 times and wait for the device to fast-blink, then repeat 3 more times.  Some devices need 4 or 5 times on each side of the pause
Long press the power/reset button on the device until it starts fast-blinking, then releasing, and then holding the power/reset button again until the device starts slow-blinking.
See https://support.tuya.com/en/help/_detail/K9hut3w10nby8 for more information.
================================================================================

Wiping NetworkManager configs
Scanning for open Tuya SmartLife AP
.
Found access point name: "SL-qnect-7391", trying to connect...
Device 'wlp2s0' successfully activated with '0fcd7936-d7e8-4193-90d9-846cdcd55536'.
Connected to access point.
[!] The profile you selected did not result in a successful exploit.

[ Voor 121% gewijzigd door CodeCaster op 29-11-2023 10:52 ]

• TheFes
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:43:
[...]

[...]

Gister:
Vandaag:
17:15 -> Ik kies scene "Koken", aangezien die nu 'aan' staat wordt hij uitgeschakeld en wordt de status van de dag er voor 17:00 aangeroepen.

Wat ik wil:
Ik wil dat de input_boolean wordt uitgeschakeld zonder dat de scene weer wordt aangeroepen :D
Daar heeft het verwijderen van de scene toch niets mee te maken.
Ons punt is dat je logica moet maken dat die input boolean uit gaat bij een handmatige wijziging van de lamp, het verwijderen van de scene gaat je niets helpen verder

• Dutchess_Nicole
[...]

[...]

Gister:
Vandaag:

Wat ik wil:
Pakken we dat stappenplan er bij met een lichte aanpassing:
  • 17:00 -> Ik kies scene "Koken". Er wordt via scene.create een scene aangemaakt.
  • 18:30 -> Vrouwlief zet de lampen handmatig op een ander niveau -> boolean extra_fel gaat uit omdat de automation niet voor deze change heeft gezorgd
  • 22:00 -> We gaan naar bed, er gebeurt niets
  • 17:15 -> Ik kies scene "Koken", koken gaat aan zoals verwacht.
Als laatste toevoeging want ik denk dat we er wel zo'n beetje zijn:
Vergeet scene.delete. Je hoeft niks te doen met scene. Je wilt alleen je automation vertellen dat ie weer van het begin af moet gaan werken. vergeet scene.delete

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 29-11-2023 10:55 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Een goedkope vm gaat geen oplossing zijn voor je beperkte linux kennis. Sterker nog, lijkt me dat je daar mee kennis voor nodig hebt.

Als je echt niet wilt klooien dan gewoon nieuwe doos voor HA kopen en daar HA OS op zetten. Pak je een Green of Yellow (of Blue) dan is het helemaal plug en play. Eventueel zou je daar wel gebruik kunnen maken van de AdGuard addon als Pi Hole alternatief. Maar dat zou je ook op de Pi kunnen houden.

Andere kant, maar zelf nog steeds niet gedaan, klinkt een methode met Proxmox en dan HA OS ook niet als overdreven ingewikkeld.

• Toppe
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
[...]

Pakken we dat stappenplan er bij met een lichte aanpassing:
  • 17:00 -> Ik kies scene "Koken". Er wordt via scene.create een scene aangemaakt.
  • 18:30 -> Vrouwlief zet de lampen handmatig op een ander niveau boolean extra_fel gaat uit
  • 22:00 -> We gaan naar bed, er gebeurt niets
  • 17:15 -> Ik kies scene "Koken", koken gaat aan zoals verwacht.
@TheFes

Dus jullie zouden het zo doen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Koken handmatig
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - light.keuken
    to: null
condition: []
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.koken
mode: single

Soms denk ik te moeilijk :+

Zit even hardop te denken: Zou het dan ook mogelijk zijn om te kijken of de lichtsterkte naar beneden gaat? Standaard is de verlichting 30%, bij koken 80% maar zou het dan wel weer handig vinden dat er niets gebeurt als ik de verlichting van 80% naar 100% zou zetten, want nu schakelt hij altijd natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 29-11-2023 10:51 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Volgens mij is het ondertussen omgekeerd :+
Gister:
De hamvraag is eigenlijk, waarom gebeurd er niets. Waarom detecteer je wel dat je de befor-scene niet aan moet roepen maar niet om dan je helper te resetten?

Ofwel:
Gister:
18:30 -> Vrouwlief zet de lampen handmatig op een ander niveau => zet ik input_boolean uit

Want zoals gezegd, met alleen verwijderen los je niets op. Je toggle staat nog steeds aan en als je nog een automation hebt lopen die mogelijk de before-scene nog aanroept heb je een error aan je broek.

scene.delete is dus alleen nuttig om je scenes lijst opgeruimd te houden.

• TheFes
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:49:
[...]

@TheFes

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    entity_id:
      - light.keuken
action:
    target:

Zo gaat je input boolean alleen uit als je lamp werkelijk van state wijzigt, maar niet als alleen de helderheid aangepast wordt.

Maar waarom heb je die input boolean eigenlijk?

• Toppe
TheFes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:54:
[...]

Zo gaat je input boolean alleen uit als je lamp werkelijk van state wijzigt, maar niet als alleen de helderheid aangepast wordt.

Om die scene te activeren??????

• TheFes
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:55:
[...]

Om die scene te activeren??????
Waarom met een boolean en niet met een input_button. Die zijn stateless, net als de scene zelf. Of door de scene zelf op je dashboard te zetten.

Daar heb je toch niet per se een input boolean voor nodig..

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Voor HomeKit zeker? Of wil je het ook nog ergens weergeven? Als het alleen voor HomeKit ofzo is dan zou je hem ook gewoon direct erna weer uit kunnen zetten.

Maar zoals ik al aan gaf, het detecteren dat je niet meer terug moet naar de before-scene is het lastigste.

• Dutchess_Nicole
TheFes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:54:
[...]

De input_boolean is een flag om bij te houden of je momenteel in een geactiveerde scene zit. Dit omdat de trigger een enkele button is die beide acties zou moeten kunnen aanroepen.

Wat hier dus mist is het afvangen van de situatie dat je handmatig uit een scene gaat, zonder dat je die button gebruikt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Optie zou kunnen zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - light.keuken
condition:
    alias: Not by automation
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.parent_id == None }}"
action:
    target:

Waarbij in de conditie doe zodat je wel dus met een andere automation ofzo een scene kunt instellen. Maar afhankelijk van je toepassing moet je maar kijken of je dat juist wel of niet wilt afvangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 29-11-2023 11:01 ]

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:59:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - light.keuken
condition:
action:
    target:
Dit is nu mijn code om die scene te kunnen aanroepen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Koken
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    to: "on"
    id: Inschakelen
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    to: "off"
    id: Uitschakelen
action:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - Inschakelen
    then:
      - service: scene.create
        data:
          snapshot_entities:
            - light.keuken_eiland
          scene_id: before
      - service: light.turn_on
        data:
          brightness_pct: 80
        target:
          entity_id: light.keuken_eiland
  - if:
        id:
          - Uitschakelen
    then:
      - service: scene.turn_on
        target:
          entity_id: scene.before
        metadata: {}

Maar ik begrijp alweer dat jullie dit totaal anders zouden doen dus -O-

• TheFes
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:57:
[...]

De input_boolean is een flag om bij te houden of je momenteel in een geactiveerde scene zit. Dit omdat de trigger een enkele button is die beide acties zou moeten kunnen aanroepen.

Wat hier dus mist is het afvangen van de situatie dat je handmatig uit een scene gaat, zonder dat je die button gebruikt.
Ja, maar dat is het probleem. HA kent geen actieve state van een scene, scenes zijn stateless.

Dan moet je dus inderdaad elke state change van de entities in de scene afvangen, en je input boolean uitzetten als er iets wijzigt nadat de scene geactiveerd is.

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:59:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - light.keuken
condition:
action:
    target:

Waarbij in de conditie doe zodat je wel dus met een andere automation ofzo een scene kunt instellen. Maar afhankelijk van je toepassing moet je maar kijken of je dat juist wel of niet wilt afvangen.
Ik zou zelf op trogger.to_state.context.user_id is not none checken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Maar dan heb je geen trigger als je buiten HA (bijvoorbeeld directe knop of Zigbee (bind)) de lamp schakelt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe ZOu ik denk ik doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    entity_id:
      - light.keuken_eiland
    id: reset
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Inschakelen
        sequence:
            data:
              snapshot_entities:
                - light.keuken_eiland
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Uitschakelen
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - reset
        sequence:
            target:
max_exceeded: silent

Mode en silent zou er voor moeten zorgen dat de automation niet zichzelf triggert.

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:11:
@Toppe ZOu ik denk ik doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    entity_id:
      - light.keuken_eiland
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Inschakelen
        sequence:
            data:
              snapshot_entities:
                - light.keuken_eiland
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Uitschakelen
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - reset
        sequence:
            target:

Mode en silent zou er voor moeten zorgen dat de automation niet zichzelf triggert.
@TheFes zijn suggestie van schakelen op helderheid. En maar even toegevoegd dat hij 2 seconde moet wachten voordat hij wat doet, anders reageert hij al zodra je met je vinger aan die balk zit :D
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
alias: Koken met reset
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    entity_id:
      - input_boolean.koken
    entity_id:
      - light.keuken_eiland
    attribute: brightness
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Inschakelen
        sequence:
            data:
              snapshot_entities:
                - light.keuken_eiland
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Uitschakelen
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - reset
        sequence:
            target:

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 29-11-2023 11:20 ]

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:49:
[...]

@TheFes

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    entity_id:
      - light.keuken
action:
    target:

Zit even hardop te denken: Zou het dan ook mogelijk zijn om te kijken of de lichtsterkte naar beneden gaat? Standaard is de verlichting 30%, bij koken 80% maar zou het dan wel weer handig vinden dat er niets gebeurt als ik de verlichting van 80% naar 100% zou zetten, want nu schakelt hij altijd natuurlijk.
Waarom geen meerdere scènes maken die de vorige opvolgd? Of is dit niet mogelijk in HA?
Heb t in Teletask zo gemaakt dat 1 knop de logische stappen doorloopt van koken, dineren, opruimen tv kijken.

• loewie1984
kwdr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:29:
[...]

HACS in Docker kan hoor. Heb het zelf zo draaien in Docker op een Synology. Halfweg deze pagina staat een mooie uitleg: https://www.wundertech.net/how-to-install-hacs-on-home-assistant/
Wooptiedoo! Het werkt, ben benieuwd!

discogs

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Je hebt geen kleur / kleurtemperatuur dus? Enige parameter is helderheid?

En waarom zou het een probleem zijn dat je direct een trigger krijgt? Op zich prima die 2 sec maar zie het probleem niet zo :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Jeweetje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:16:
[...]

Waarom geen meerdere scènes maken die de vorige opvolgd? Of is dit niet mogelijk in HA?
Heb t in Teletask zo gemaakt dat 1 knop de logische stappen doorloopt van koken, dineren, opruimen tv kijken.
Dat is eigenlijk hoe ik het hier ook doe in de woonkamer. Ik stuur daar alles op scenes dus kom zelden aan de knoppen van individuele lampen. Welke scene actief is staat in een input_select waarbij ook uit een scene is. Dus als ik als nog een lamp aanpas dan is dat altijd maar tot in van scene wissel incl het licht uit zet.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 12:22
[...]

Ik weet niet of die Pi er krachtig genoeg voor is, maar ik heb dit probleem opgelost door HAOS met VirtualBox in een VM te draaien. Geimporteerd van een OVA image. In bridged mode, waardoor het op het netwerk lijkt alsof het een losse machine is met een eigen ip en zo.

Dit is allemaal headless te doen vanaf de command line met 'vboxmanage'

• Dutchess_Nicole
TheFes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:01:
[...]

Ja, maar dat is het probleem. HA kent geen actieve state van een scene, scenes zijn stateless.

Dan moet je dus inderdaad elke state change van de entities in de scene afvangen, en je input boolean uitzetten als er iets wijzigt nadat de scene geactiveerd is.
Klopt, dat is ook precies wat ik zeg

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 13:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Toppe Ik snap niet zo goed waarom je een scene 'uit' wilt zetten. Ik heb op mijn dashboard ook scenes staan, maar dat zijn geen toggles. Als ik op 'koken' zou drukken zal altijd de koken scene aan gaan. Als ik de lampen anders wil, dan kies ik niet om 'koken' uit te zetten, maar kies ik een andere scene, zet ik alles uit, of pas wat aan.

Ik zou niet weten waarom ik de 'before' scene zou willen hebben. Als ik nu de scene koken niet meer nodig heb komt dat omdat ik nu iets anders nodig heb. Het is maar de vraag of dat dan is wat het er voor was. En stel, het is wel vaak hetzelfde, waarom maak je daar dan geen scene van?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Hmmbob
HACS heeft precies niets te maken met het draaien in Docker. De andere add-ons wel.

Dus moet ik nu of een nuc, of een ultra sff pc, of een tweede pi aanschaffen en
How about je Pi gewoon helemaal opnieuw installeren met HA OS, en AdGuard als addon draaien? Dat is in jouw geval waarschijnlijk de beste optie. PiHole is niet meer beschikbaar als addon, maar Adguard doet hetzelfde.
ik dacht als ik voor een habbekrats een vm in de cloud kan draaien is het voor mij ook goed.

Een cloud VM is hier geen oplossing. Dat moet je gewoon echt nu meteen uit je hoofd zetten, daar is HA helemaal niet voor bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 29-11-2023 12:03 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Activate @new_guy Je kunt inderdaad met People de bewoners toevoegen. Deze kun je inderdaad aan de companion app koppelen zodat je kunt bepalen of ze thuis zijn. Een andere manier om te bepalen of iemand thuis is, is om te zien of bijvoorbeeld hun telefoon ingelogd is op het wifi netwerk. Ikzelf doe dat bij de kinderen omdat zij de companion app niet hebben.

Tot slot heb ik ook nog een Guest toegevoegd met wat scriptjes er omheen. Op die manier kan ik simpel via een dashboard aangeven dat er wel iemand thuis is wanneer wij allemaal niet thuis zijn.

Ik wist alleen niet dat je moet de state van zone.home kon bepalen hoeveel mensen er thuis waren. Dat had ik allemaal in NodeRed opgelost :).

• Hmmbob
Janoz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:06:
Ik wist alleen niet dat je moet de state van zone.home kon bepalen hoeveel mensen er thuis waren. Dat had ik allemaal in NodeRed opgelost :).
Sinds 2022.4 al :+

https://www.home-assistan...4/#zones-now-have-a-state

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 22:35
heb soms dat mijn devices toch van IP adres wisselen zoals mijn Hue bridge die ik (blijkbaar) nog geen vast ip heb gegeven. Via de standaard UI in HA kan ik niet handmatig het ip adres van deze bridge aanpassen. Nu heb ik dit in de core.config_entries gedaan. Maar blijft, ook na een herstart via de HA UI, in de log aangeven naar het oude ip adres te connecten.

Wat is de methode om dit te doen, zonder het device/integratie handmatig opnieuw toe te voegen? Is er ergens een andere manier om het ip adres van deze devices nog aan te passen. Zal even het systeem een keiharde slinger geven, misschien dat dat nog helpt..

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
Hmmbob schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:02:
[...]
HACS heeft precies niets te maken met het draaien in Docker. De andere add-ons wel.
Semantisch dingetje, maar "de andere add-ons"? HACS is geen addon, HACS is een custom component. Als in: een Python plugin die draait binnen HA core, hetzelfde als andere custom components die je in HA core toevoegt en vervolgens als bv integratie beschikbaar komen en entities bevatten of wat dan ook. En die additionele custom components kun je ook met HACS installeren (lekker makkelijk) maar ook met de hand.

Wat je bij HA (OS) hebt is dat je software die niks met HA Core te maken heeft kunnen draaien binnen het besturingssysteem, zoals bv de genoende AdGuard, of de UniFi Network Controller, of allemaal andere zelfstandige software pakketten.

• Toppe
Janoz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
@Toppe Ik snap niet zo goed waarom je een scene 'uit' wilt zetten. Ik heb op mijn dashboard ook scenes staan, maar dat zijn geen toggles. Als ik op 'koken' zou drukken zal altijd de koken scene aan gaan. Als ik de lampen anders wil, dan kies ik niet om 'koken' uit te zetten, maar kies ik een andere scene, zet ik alles uit, of pas wat aan.

Ik zou niet weten waarom ik de 'before' scene zou willen hebben. Als ik nu de scene koken niet meer nodig heb komt dat omdat ik nu iets anders nodig heb. Het is maar de vraag of dat dan is wat het er voor was. En stel, het is wel vaak hetzelfde, waarom maak je daar dan geen scene van?
Omdat ik nu ook tijdelijk even de instellingen kan veranderen en dan de vorige instellingen alsnog eenvoudig kan aanroepen :)

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:29:
@Toppe Je hebt geen kleur / kleurtemperatuur dus? Enige parameter is helderheid?

En waarom zou het een probleem zijn dat je direct een trigger krijgt? Op zich prima die 2 sec maar zie het probleem niet zo :)
Omdat hij anders instant reageert en ik soms niet wil dat hij dat doet... Stel ik wil de helderheid omhoog hebben en ik ga perongeluk eerst naar beneden: Boem, lampen naar de oude scene :D

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:09
ik heb een dingetje
home assistant draait op een HP 400 G3 mini met een GBIT nic
ik heb zelf een 1GB glasvezel verbinding van kpn
maar de speedtest integratie van home assistant wil niet boven de 800mbps en upload rond de 700mbps uitkomen

als ik de "nuc" kabel in een laptop druk gaat hij richting de 900+ op beide met dezelfde server
iemand een idee of dit aan de nic drivers van Home assistant ligt ?
en zo ja kun je drivers ook updaten via terminal

draai een home assistant OS Generic x86-64

[ Voor 5% gewijzigd door xtrme op 29-11-2023 14:29 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xtrme die mini is ondertussen ook alweer bijna 7 jaar oud als ik het goed zie. Grote kans dat de hardware het gewoon niet helemaal bij kan benen.

Zelf heb ik 1 pc thuis uit 2016 die bij bijvoorbeeld steam-downloads op 500Mbs blijft hangen omdat de processor het downloaden en verwerken van alle data niet trekt, 100% cpu load.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 29-11-2023 14:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:10:
[...]

Omdat ik nu ook tijdelijk even de instellingen kan veranderen en dan de vorige instellingen alsnog eenvoudig kan aanroepen :)
Maak je toch een aparte 'back' knop die de vorige scene activeert?

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:09
Gizz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:31:
@xtrme die mini is ondertussen ook alweer bijna 7 jaar oud als ik het goed zie. Grote kans dat de hardware het gewoon niet helemaal bij kan benen.

Zelf heb ik 1 pc thuis uit 2016 die bij bijvoorbeeld steam-downloads op 500Mbs blijft hangen omdat de processor het downloaden en verwerken van alle data niet trekt, 100% cpu load.
dat zie ik dus niet
cpu gaat naar 22% en geheugen heeft ook zo'n piekje
of het is het wel (1 core van 4 wordt volledig belast)

[ Voor 5% gewijzigd door xtrme op 29-11-2023 14:44 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Toppe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:12:
[...]

Omdat hij anders instant reageert en ik soms niet wil dat hij dat doet... Stel ik wil de helderheid omhoog hebben en ik ga perongeluk eerst naar beneden: Boem, lampen naar de oude scene :D
Nee, want als het goed is zet je zonder delay bij wijziging van de brightness de oude scene niet terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 29-11-2023 14:58 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
jack_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:20:
heb soms dat mijn devices toch van IP adres wisselen zoals mijn Hue bridge die ik (blijkbaar) nog geen vast ip heb gegeven. Via de standaard UI in HA kan ik niet handmatig het ip adres van deze bridge aanpassen. Nu heb ik dit in de core.config_entries gedaan. Maar blijft, ook na een herstart via de HA UI, in de log aangeven naar het oude ip adres te connecten.

Wat is de methode om dit te doen, zonder het device/integratie handmatig opnieuw toe te voegen? Is er ergens een andere manier om het ip adres van deze devices nog aan te passen. Zal even het systeem een keiharde slinger geven, misschien dat dat nog helpt..
Ja, het is jammer dat aantal/veel integraties die niet laten wijzigen.

Maar oud of the box, wat is er op tegen je bridge nu alsnog het oude IP als vast IP te geven?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb gelijk mijn nodered stukje omgebouwd. Stuk simpeler geworden :). Gelukkig gingen het resultaat naar een link-out node dus zolang daar een boolean uit bleef komen blijven de rest van mijn flows keurig werken.

• loewie1984
Nou het is gelukt om HACS in Docker te draaien, dank voor de tips.

En zo is het me ook gelukt de Mitsubishi Airco's in HA te koppelen, vooral nu de iOS app de geest heeft gegeven. Het was al een brakke app, maar de Airco's zijn niet meer zichtbaar voor Apple apparaten sinds de laatste iOS update.

Nu zit ik dus alleen nog met de automation/routine die ik via die app had ingesteld. Dat de airco in de ochtend aan zal gaan, opwarmen tot een bepaalde temp, dan terugschakelen en in de avond om half 10 weer uit.

Kan iemand me helpen met het definieren van deze routine? Ik merk dat ik het lastig vindt om de juiste acties te bepalen.

ik heb op dit moment dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev13m8HxvHbdeP1FvkP1W4LOA2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c235QR7L7oldyqx01lyeTgRk.png?f=user_large

maar wil de temperatuur nog kunnen zetten en de fan modus (automatisch of op bepaald niveau) en dat zijn entities die ik niet lijk te kunnen zetten.

Nevermind, denk dat het gelukt is door een service aan te roepen...

[ Voor 24% gewijzigd door loewie1984 op 29-11-2023 16:39 ]

discogs

• Hmmbob
RobertMe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:21:
[...]

Semantisch dingetje, maar "de andere add-ons"? HACS is geen addon, HACS is een custom component. Als in: een Python plugin die draait binnen HA core, hetzelfde als andere custom components die je in HA core toevoegt en vervolgens als bv integratie beschikbaar komen en entities bevatten of wat dan ook. En die additionele custom components kun je ook met HACS installeren (lekker makkelijk) maar ook met de hand.

Wat je bij HA (OS) hebt is dat je software die niks met HA Core te maken heeft kunnen draaien binnen het besturingssysteem, zoals bv de genoende AdGuard, of de UniFi Network Controller, of allemaal andere zelfstandige software pakketten.
Respectfully; kijk even waar ik op reageer in plaats van me proberen de les te lezen op basis van een one-liner. En je loopt lang genoeg mee in dit topic om te weten dat ik het verschil tussen een custom_component en een add-on echt wel weet :+

• RobertMe
Hmmbob schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:28:
[...]

Respectfully; kijk even waar ik op reageer in plaats van me proberen de les te lezen op basis van een one-liner. En je loopt lang genoeg mee in dit topic om te weten dat ik het verschil tussen een custom_component en een add-on echt wel weet :+
Ik begin toch ook met "semantisch dingetje".

Juist als antwoord in een Docker vs HA OS discussie lijkt het mij toch belangrijk om duidelijk te zijn in wat wel en niet kan. Dus "HACS kan wel en andere addons niet" is dan fout geformuleerd. Ja, het klopt dat addons niet kunnen bij Docker, want addons kunnen alleen in Supervised & OS. Maar HACS is geen addon, maar een custom component, oftewel, een plugin in HA Core die HA zelf uitbreid met extra functionaliteit (integratie / sensoren / ...). Waarbij het de originele vraagsteller blijkbaar ging om de custom component van Mitsubishi airco's, wat dus een custom component is en geen addon, en dus prima werkt met Docker. Daar waar jouw originele reactie impliceerde dat HACS "het enige is dat je kunt installeren".

Oftewel:
Addons zijn uitbreidingen aan het besturingssysteem, noem het een app store (wat het ook vrij letterlijk is, bestaande, zelfstandige, programma's die niks met HA te maken hebben kun je er mee installeren).
Custom components zijn plugins voor HA (core) zelf om ondersteuning toe te voegen voor apparaten / diensten waar HA (core) out of the box geen ondersteuning voor heeft. Zoals dus voor Mitsubishi airco's, of tot komende release Somfy Tahoma.

Nogmaals, niet bedoelt om jou te verbeteren / uit te leggen @Hmmbob. Maar voor de nieuwkomers die meelezen is het wel belangrijk om duidelijk te zijn in het verschil tussen custom components, die met elk installatie type mogelijk zijn (Docker, supervised, OS), en addons die alleen met Supervised / OS kunnen.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-01 12:15
xtrme schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:27:
ik heb een dingetje
home assistant draait op een HP 400 G3 mini met een GBIT nic
ik heb zelf een 1GB glasvezel verbinding van kpn
maar de speedtest integratie van home assistant wil niet boven de 800mbps en upload rond de 700mbps uitkomen

als ik de "nuc" kabel in een laptop druk gaat hij richting de 900+ op beide met dezelfde server
iemand een idee of dit aan de nic drivers van Home assistant ligt ?
en zo ja kun je drivers ook updaten via terminal

draai een home assistant OS Generic x86-64
De speedtest integratie is niet echt betrouwbaar: zie reddit
Ik wilde bovenstaande link zelf uitproberen, maar ik gebruik HA Container. Misschien kan jij hier wat mee :)

• Activate
@Janoz
@new_guy

Op beide telefoons zit de app dus dat zou moeten kunnen.

Hoe doe ik dit precies, ben nogal een Newbee...

[ Voor 4% gewijzigd door Activate op 29-11-2023 18:17 ]

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 22:35
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:00:
[...]

Ja, het is jammer dat aantal/veel integraties die niet laten wijzigen.

Maar oud of the box, wat is er op tegen je bridge nu alsnog het oude IP als vast IP te geven?
Blijkbaar waren mijn heatbooster en Hue bridge van ip adres gewisseld. De heatbooster zit nu dus op het oude ip van de Hue. En de heatbooster is in HA alweer omgezet naar het nieuwe ip adres.

Dus als ik echt niet uitkom is dat nog wel een optie. Maar is bekend waar het ip adres is opgeslagen van de Hue bridge vanaf HA? Zit het in de MySQL en ergens? Dat ene bestand heb ik aangepast maar was niet voldoende wat ik wel vreemd vind want voor de omvormer heb ik het vergelijkbaar in het config bestand aangepast.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jack_ Je zou eens een search kunnen doen in alle .storage bestanden naar je IP. Misschien valt hij dan ergens op. Zo ver ik weet slaat HA alleen data op in de database, geen config.

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:44:
@jack_ Je zou eens een search kunnen doen in alle .storage bestanden naar je IP. Misschien valt hij dan ergens op. Zo ver ik weet slaat HA alleen data op in de database, geen config.
Jup, zal (waarschijnlijk) in .storage staan (@jack_). Heb ik zelf heel soms ook wel eens zo'n zaken in aangepast. Bij mijn weten / naar mijn idee staat configuratie uit een integratie (dus de UI flow om integratie toe te voegen) altijd in .storage.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 20:27
Vorige week influxdb 1.x en grafana geinstalleerd om te zien wat de mogelijkheden zijn. Leuk om mee te experimenteren alleen 1 ding krijg ik niet voor elkaar, waarvan ik eigenlijk wel dacht dat dat dus relatief makkelijk zou zijn:

Ik heb een grafiek die de buitentemperatuur weergeeft, en als ik genoeg data heb wil ik periodes met elkaar kunnen vergelijken. Nu heb ik nog niet zoveel historische data en daarom probeer ik de temperatuur van vandaag met die van gisteren in 1 grafiek te vergelijken, dus 2 lijnen in 1 grafiek.

Kan dit gewoonweg niet of mis ik wat?

• Activate
@Janoz
@new_guy

Zou het zo kunnen werken om de kachel alleen aan te laten gaan als een van de beide GSM's thuis is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: WC 's avonds aan
description: Switch WC heater to 19°C from 17:00 to 22:30 on weekdays.
trigger:
    at:
      - "17:00:00"
      - "22:30:00"
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: device_tracker.sm_g973f
        state: home
      - condition: or
        conditions:
            entity_id: device_tracker.sm_s901b
action:
  - if:
        value_template: "{{ now().hour == 17 }}"
    then:
        target:
        data:
    else:
        target:
        data:

• TheFes
Activate schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:19:
@Janoz
@new_guy

Zou het zo kunnen werken om de kachel alleen aan te laten gaan als een van de beide GSM's thuis is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
trigger:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  - condition: and
    conditions:
        conditions:
action:
  - if:
    then:
        target:
        data:
    else:
        target:
        data:
Conditions zijn standaard AND, je and-condition is niet nodig. En je moet beide device trackers onder je OR condition zetten.
Maar zoals ook al eerder gezegd, als je deze device trackers aan person entities hangt, kun je de state van zone.home gebruiken.

Met je huidige opzet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
    conditions:

Met zone.home
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  - condition: numeric_state
    entity_id: zone.home
    above: 0

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Activate
Ten eerste, nee, dat gaat niet werken. De trigger in dit script is tijd. Het wordt 2x per dag uitgevoerd. Om 17u en om 23u. Pas op dat moment worden de condities gecontroleerd. Zoals je het nu gemaakt hebt wordt de kachel alleen aangezet als er iemand thuis is om 17u en wordt de kachel alleen uitgezet als er iemand om 23u thuis is. (En dat wordt met de oplossing van @TheFes ook niet opgelost)

Ten tweede heb je nog niks met People gedaan. Door people te definiëren en daar die device trackers aan te hangen hoef je alleen maar naarr zone.home te kijken. Als die groter is dan 0 is er dus iemand thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 29-11-2023 22:19 ]

• Activate
@Janoz

Dank je voor je reply.

Ik heb beide personen toegevoegd onder personen met onze GSM.

Hoe moet ik dat verwerken in het script?

Kan ik simpelweg dit toevoegen?
YAML:
1
2
3

• Activate
Op deze manier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
trigger:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - if:
    then:
        target:
        data:
    else:
        target:
        data:

• TheFes
1) je indentation (spatiegebruik) bij die condition is niet goed
2) je hebt zoals @Janoz al zei meer triggers nodig. Als jullie nu om 17:05 thuis komen, gaat de kachel niet aan, en als jullie om 22:15 weg gaan, gaat hij niet uit. Je moet dus ook triggeren op thuiskomst en vertrek

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
trigger:
  - platform: numeric_state
    id: aan
  - platform: numeric_state
    below: 1
    id: uit
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
            after: "17:00" 
            before: "23:00"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou voor het aan en het uit zetten verschillende automations maken. Uitzetten zou je eigenlijk ten alle tijden willen doen immers. Die laat je gewoon triggeren op 23:00 en op zone.home == 0.

Het aanzetten kun je vervolgens zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik heb de LSC Smart Connect ledstrip nu ook Tuya-vrij gemaakt en draaiend op ESPHome. De gegenereerde YAML uit Itchiptool was een beetje basaal: de fysieke knop op de controller was niet gemapt, en het IR-oogje deed ook niets.

Nu IR-signalen debuggen om in ieder geval aan/uit en helderheid ook te laten werken via de meegeleverde IR-remote.

Omdat de strip in de keuken hangt, en de remote van de Denon-receiver ook prima wordt opgepikt (wat een verschil in bereik met dat creditcardformaatding), zou ik daar ook nog wat extra codes van kunnen registreren, of als event in Home Assistant kunnen automatiseren... Zo van "Teletext rood = alle lampen uit"... oOo

• Activate
@TheFes

Dank je voor je antwoord.

Ik doe het denk ik niet goed, heb het geknipt en geplakt maar krijg deze foutmelding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUbtptNzZXpZ9n_-7M94cemmB4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmEHDBXSYkMqL0HGZ6Ij0Ta6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Activate op 30-11-2023 08:37 ]

• TheFes
Activate schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:36:
@TheFes

Dank je voor je antwoord.

Ik doe het denk ik niet goed, heb het geknipt en geplakt maar krijg deze foutmelding :

[Afbeelding]
Was een foutje bij mij, heb het aangepast

Pagina: 1 ... 138 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.