Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 350 Laatste
Acties:

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-11 01:14
@TheFes

Dank je voor de aanpassing!

Heb hem nu ingevoerd, geen foutmelding meer ik verwachte dat hij automatisch starte maar dat doet hij nu niet?

Ik heb hem even handmatig gestart kijken of hij om 11:30 ook automatisch uitgaat

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Activate schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:53:
@TheFes

Dank je voor de aanpassing!

Heb hem nu ingevoerd, geen foutmelding meer ik verwachte dat hij automatisch starte maar dat doet hij nu niet?

Ik heb hem even handmatig gestart kijken of hij om 11:30 ook automatisch uitgaat
Het is nu toch niet tussen 17:00 en 22:30?
En een automation start als een trigger van False naar True gaat, niet als hij al True is bij het aanmaken van de automation

Home Assistant configuratie

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 14:28
Rembock schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:48:
[...]

De speedtest integratie is niet echt betrouwbaar: zie reddit
Ik wilde bovenstaande link zelf uitproberen, maar ik gebruik HA Container. Misschien kan jij hier wat mee :)
dank voor het meedenken
bij mij loopt hij elke uur vanaf de start, na de laatste herstart elke 43st minuut (en daarvoor de 50e bijv)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r7itVTC.png

ga is investeren 2.5gb usb dongle of zoiets
https://www.amazon.com/IO...r-Converter/dp/B094YY6KX6

• Activate
@TheFes
Klopt helemaal!

Had er nog 1 bijgemaakt voor de ochtend op bassis van youw Yaml :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: WC 's morgens aan indien aanwezig
description: Switch WC heater to 19°C from 8:00 to 11:30 on weekdays.
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: zone.home
    above: 0
    id: aan
    below: 1
    id: uit
  - platform: time
    at:
      - "8:00:00"
    at:
      - "11:30:00"
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: numeric_state
            after: "8:00"
            before: "11:30"
        sequence:
          - service: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.wc
            data:
              temperature: 19
              hvac_mode: heat
      - conditions:
        sequence:
          - service: climate.set_hvac_mode
            target:
            data:
              hvac_mode: "off"

Maar deze deed het niet direct maar dat kan dus dan kloppen zoals je zegt hij was al true, dat wist ik dus nog niet.

Ontzettend bedankt!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CodeCaster in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Anderhalf uur later, er kwam wat tussen... De IR-remote heeft twee knoppen voor aan/uit, dus kan ik daarmee mooi testen welke syntax ik fijner vind:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# The entire single-color LED strip
light:
  - platform: rgbww
    id: light_rgbww
# ...

binary_sensor:
# ...
  - platform: remote_receiver
    name: IR On
    internal: true # Hide from HA
    nec:
      address: 0xEF00
      command: 0xE31C
    on_press:
      then:
        - light.toggle: light_rgbww

# IR sensor
remote_receiver:
  pin:
      number: P26
      inverted: true
      mode: INPUT_PULLUP
  on_nec:
    then:
    # IR Off (syntax test)
    - if:
        condition:
          lambda: 'return (x.address == 0xEF00 && x.command == 0xE21D);'
        then:
          - light.toggle: light_rgbww

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59
@CodeCaster Vandaag werkte mijn LSC buitenverlichting plots niet meer via de LocalTuya integratie. Ik had internet geblokkeerd op de lampjes via een iptables regel op mijn modem. Nadat ik deze regel had verwijderd en de integratie opnieuw had geladen werkte de lampjes weer perfect.

Wat wel gek is, is dat de verlichting wel werkt in de Tuya Smart app. Ook zonder internet. En dat het pas na 4 dagen optreed. Geen showstopper, maar wel irritant :|.

• TheFes
alex3305 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:22:
@CodeCaster Vandaag werkte mijn LSC buitenverlichting plots niet meer via de LocalTuya integratie. Ik had internet geblokkeerd op de lampjes via een iptables regel op mijn modem. Nadat ik deze regel had verwijderd en de integratie opnieuw had geladen werkte de lampjes weer perfect.

Wat wel gek is, is dat de verlichting wel werkt in de Tuya Smart app. Ook zonder internet. En dat het pas na 4 dagen optreed. Geen showstopper, maar wel irritant :|.
Ik weet vanuit de tijd dat ik nog Tuya Wifi devices had, dat ze in een soort van Zombie status gingen als je ze toegang tot het internet ontzegt. Daar stond destijds ook een waarschuwing over op de local-tuya repo.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

alex3305 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:22:

In principe doet de Tuya Smart app ook gewoon UDP-pakketjes spugen, maar ook dingen via het internet opsturen. Voor zover ik heb begrepen en gezien.

De lamp/stekker/... maakt voor zover ik weet ook een HTTPS-verbinding aan (long polling/SSE wellicht), zodat het met apps buiten hetzelfde netwerk (of in een ander subnet) ook werkt.

De LocalTuya-docs melden dat je ook interne DNS moet blokkeren:
If you plan to integrate these devices on a network that has internet and blocking their internet access, you must also block DNS requests (to the local DNS server, e.g. 192.168.1.1). If you only block outbound internet, then the device will sit in a zombie state; it will refuse / not respond to any connections with the localkey.

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-11 07:28
Ik draai mijn HA OS op een Proxmox server. Dit werkt perfect. Maar met HACS krijg ik het niet voor mekaar. Ik installereer het volgens de HACS site, maar na installatie zie ik hem wel in mijn sitebar staan. Maar zodra ik hem aanklik krijg ik onderstaande te zien. Dit is totaal anders dan wat zou moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yepHU4Vh2KcJqnnL06m_EMlk3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ArBjhtMczTxqsIjJQEkmbXtd.png?f=fotoalbum_large
iemand een idee hoe dit op te lossen?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

anconakip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:42:
Ik draai mijn HA OS op een Proxmox server. Dit werkt perfect. Maar met HACS krijg ik het niet voor mekaar. Ik installereer het volgens de HACS site, maar na installatie zie ik hem wel in mijn sitebar staan. Maar zodra ik hem aanklik krijg ik onderstaande te zien. Dit is totaal anders dan wat zou moeten.
[Afbeelding]
Zet het filter uit.

• alex3305
@TheFes @CodeCaster Yes dat advies had ik voor zover ik kan zien opgevolgd door al het uitgaande verkeer van de lamp te blokkeren:

code:
1
iptables -I YazFiFORWARD -s 192.168.10.12/32 -j YazFiREJECT

Waarbij YazFi VLAN support toevoegt voor ASUS modellen die het niet ondersteunen. Ik krijg daarbij het volgende terug uit iptables:

code:
1
2
3
4
Chain YazFiFORWARD (1 references)
target       prot opt source               destination
YazFiREJECT  all  --  192.168.10.12        anywhere
...

Wat volgens mij voldoende zou moeten zijn. Als ik dit ook test met bijvoorbeeld mijn telefoon heb ik ook echt geen internet meer.

Ik zal nog eens testen met een expliciete DNS blokkade erbij:

code:
1
2
iptables -I YazFiFORWARD -s 192.168.10.12/32 -p tcp --dport 53 -j YazFiREJECT
iptables -I YazFiFORWARD -s 192.168.10.12/32 -p udp --dport 53 -j YazFiREJECT

Wat resulteert in:

code:
1
2
3
4
5
6
Chain YazFiFORWARD (1 references)
target       prot opt source               destination
YazFiREJECT  udp  --  192.168.10.12        anywhere             udp dpt:domain
YazFiREJECT  tcp  --  192.168.10.12        anywhere             tcp dpt:domain
YazFiREJECT  all  --  192.168.10.12        anywhere
...

Ik snap dan niet helemaal hoe zo'n expliciete blokkade verschil zou moeten maken. No harm in trying ;).

[ Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 30-11-2023 10:49 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 10:07

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
iMick schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:31:
[...]

@BiG-GuY, mocht je interesse hebben in een 100% HA oplossing. Vanaf morgen is er ondersteuning voor de Somfy TaHoma Developer Mode (local API) in Home Assistant 2023.12.beta. Je kunt deze testen via https://www.home-assistan...ks/os/#run-a-beta-version.

Om de gordijnen stateful te krijgen kun je kijken naar https://www.home-assistan...kiz/#stateless-rts-covers. Je zult hier echter nog wel een aanpassing moeten maken als je ook je 50% state wilt toevoegen wanneer de My knop gebruikt wordt.
Heb ondertussen de beta draaien, de lokale API werkt nu inderdaad. Wel merk ik dat de Overkiz integratie allemaal scenes uitleest die leeg zijn en ook de scenes die ik wel aangemaakt heb. Deze scenes doen echter allemaal niks, zodra je de lokale API gebruikt. Met de Cloud API werken de scenes wel, geen idee of het een beperking is van de Local API?

Nu had ik de scenes al bestaand en werkend in Home Assistant zelf, dus heb de scenes vanuit Overkiz niet nodig, dus die heb ik voor nu uitgezet in de integratie.

Het stateful maken van RTS met hoe ik het wil ga ik nog mee spelen om te kijken of ik het voor elkaar krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 30-11-2023 10:55 ]

Gallery V&A

• TheFes
anconakip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:42:
[Afbeelding]
Dit is precies zoals het zou moeten als je experimental mode aangezet hebt (wat jij tijdens de installatie gedaan hebt door alle vinkjes aan te vinken).

Je kunt experimental mode uitzetten, maar je kunt er ook gewoon aan wennen, want dit zal vanaf een volgende major release de enige mogelijkheid zijn.

En zoals @CodeCaster aangeeft staat er nu een filter aan wat alleen de gedownloade components laat zien, die moet je dus even uitzetten.

• SandmanB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 18:21
Een eerste setup van Home asstant. Ik wil veel dignentjesdoen, maar een eerste vraag waar ik geen info over vond:

Zijn er shoppinglijstjes te maken die je ook direct kan exporteren naar bepaalde winkels om die goederen online te bestellen? Zoals bvb via collect and go van colruyt in België

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-11 10:18

Rouwette

Rouwette.com

SandmanB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:13:
Een eerste setup van Home asstant. Ik wil veel dignentjesdoen, maar een eerste vraag waar ik geen info over vond:

Zijn er shoppinglijstjes te maken die je ook direct kan exporteren naar bepaalde winkels om die goederen online te bestellen? Zoals bvb via collect and go van colruyt in België
Nee, volgens mij niet. Weet niet of je via een urlcode artikelen in de winkelmand kunt gooien.

https://www.rouwette.com/

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:35
Even een vraagje hier. Ik heb een inbouw schakelaar die werkt op Zigbee (https://www.robbshop.nl/r...uwschakelaar-3680w-zigbee) Deze zou het meten van stroom moeten ondersteunen. Nu heb ik alleen een Hue bridge en Home Assistent draaien op mijn Raspberry.
De Hue bridge ondersteund het meten van het verbruik niet. Nu vroeg ik me af, als ik een zigbee usb stick in mijn Raspberry zou pluggen en rechtstreeks deze schakelaar uit zou lezen, dus zonder de Hue bridge ertussen, zou dit dan wel mogelijk moeten zijn? Of is er een manier om erachter te komen dat dit wel ondersteund wordt in Home Assistant?

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 14:51
Faeshaas schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:51:
Even een vraagje hier. Ik heb een inbouw schakelaar die werkt op Zigbee (https://www.robbshop.nl/r...uwschakelaar-3680w-zigbee) Deze zou het meten van stroom moeten ondersteunen. Nu heb ik alleen een Hue bridge en Home Assistent draaien op mijn Raspberry.
De Hue bridge ondersteund het meten van het verbruik niet. Nu vroeg ik me af, als ik een zigbee usb stick in mijn Raspberry zou pluggen en rechtstreeks deze schakelaar uit zou lezen, dus zonder de Hue bridge ertussen, zou dit dan wel mogelijk moeten zijn? Of is er een manier om erachter te komen dat dit wel ondersteund wordt in Home Assistant?
Als je inderdaad overstapt van de Hue bridge naar een Zigbee USB stick, dan kan je Zigbee2MQTT gebruiken. Deze ondersteund deze dimmer en kan het stroom uitlezen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ROB_200-035-0.html

Let wel op, dit is wel iets meer advanced om op te zetten in vergelijking met een Hue bridge. Als je technische kennis het niet toe laat, blijf bij Hue, anders kan je heel ver komen met Zigbee2MQTT. Succes!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Faeshaas
daxy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:03:
[...]

Als je inderdaad overstapt van de Hue bridge naar een Zigbee USB stick, dan kan je Zigbee2MQTT gebruiken. Deze ondersteund deze dimmer en kan het stroom uitlezen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ROB_200-035-0.html

Let wel op, dit is wel iets meer advanced om op te zetten in vergelijking met een Hue bridge. Als je technische kennis het niet toe laat, blijf bij Hue, anders kan je heel ver komen met Zigbee2MQTT. Succes!
Thanks voor de info! De technische kennis is er zeker, alleen niet met Zigbee2MQTT en Home Assistant maar dit zou een goede reden kunnen zijn om er eens in te duiken! :9

Kan ik dan gewoon een zigbee stick aanschaffen (bv: https://www.robbshop.nl/aeotec-zi-stick-zigbee ) en dan dmv deze addon Zigbee2MQTT enablen voor Home Assistant? Dan hoef ik alleen het device nog maar te configureren om hem zichtbaar te kunnen maken in mijn dashboard? Of denk ik daar nu te makkelijk over. Voor al mijn andere Zigbee devices voldoet namelijk gewoon de Hue hub, alleen voor deze wil ik erg graag het stroomverbruik kunnen meten.

[ Voor 26% gewijzigd door Faeshaas op 30-11-2023 13:21 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:01

Septillion

Topicstarter
@Faeshaas Zoals @daxy dus al zegt is hij in ieder geval volledig ondersteund door Z2M. Of ZHA hem ook ondersteun is altijd weer de vraag (en mijn grootste nadeel aan ZHA). Hij staat in ieder geval niet in de Zigbee Device Compatibility Repository. Het er niet in staan betekend alleen niet per se dat het niet werkt, alleen dat niemand bevestigd heeft dat het werkt.

Als je over gaat naar een stick is het voor je Zigbee netwerk wel het beste om alles te verhuizen. Maar dan moet je dus wel afwegen als je nu nog Hue zaken (app, automations etc) gebruikt.

• Faeshaas
Septillion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:23:
@Faeshaas Zoals @daxy dus al zegt is hij in ieder geval volledig ondersteund door Z2M. Of ZHA hem ook ondersteun is altijd weer de vraag (en mijn grootste nadeel aan ZHA). Hij staat in ieder geval niet in de Zigbee Device Compatibility Repository. Het er niet in staan betekend alleen niet per se dat het niet werkt, alleen dat niemand bevestigd heeft dat het werkt.

Als je over gaat naar een stick is het voor je Zigbee netwerk wel het beste om alles te verhuizen. Maar dan moet je dus wel afwegen als je nu nog Hue zaken (app, automations etc) gebruikt.
Het is meer dat ik niet alleen thuis woon en mijn wederhelft voor alle lampen e.d. gewoon Hue wil blijven gebruiken. Wellicht had ik dan beter voor deze schakelaar kunnen gaan, die werkt out-of-the-box op HA en Zigbee is geen must. Wellicht is dat dan een betere optie.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:55:
[...]

Dit is precies zoals het zou moeten als je experimental mode aangezet hebt (wat jij tijdens de installatie gedaan hebt door alle vinkjes aan te vinken).

Je kunt experimental mode uitzetten, maar je kunt er ook gewoon aan wennen, want dit zal vanaf een volgende major release de enige mogelijkheid zijn.

En zoals @CodeCaster aangeeft staat er nu een filter aan wat alleen de gedownloade components laat zien, die moet je dus even uitzetten.
Oef, net even geprobeerd en op zich vind ik de weergave wel meer in lijn met de rest. Alleen vind ik het onderscheid tussen geïnstalleerd en beschikbaar wel wat onduidelijk. Ook mis ik een knop om nadat je gezocht hebt op wat nieuws gewoon weer alleen de geïnstalleerde zaken te zien.

Op deze manier voorzien ik heeeeeeeel veel vragen :/

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:28:
[...]

Oef, net even geprobeerd en op zich vind ik de weergave wel meer in lijn met de rest. Alleen vind ik het onderscheid tussen geïnstalleerd en beschikbaar wel wat onduidelijk. Ook mis ik een knop om nadat je gezocht hebt op wat nieuws gewoon weer alleen de geïnstalleerde zaken te zien.

Op deze manier voorzien ik heeeeeeeel veel vragen :/
Ik gebruik het al een jaar ofzo, ben inmiddels wel gewend
In ieder geval zeker sinds 2023.4 aangezien het vereist is voor custom templates. Die worden alleen in experimental mode ondersteunt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes maar is er een makkelijkere manier om terug te gaan naar mijn geïnstalleerde zaken dan search wissen, uit HACS gaan, terug naar HACS gaan? Want dat is best wel omslachtig...

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:51
BiG-GuY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:54:
[...]
Heb ondertussen de beta draaien, de lokale API werkt nu inderdaad. Wel merk ik dat de Overkiz integratie allemaal scenes uitleest die leeg zijn en ook de scenes die ik wel aangemaakt heb. Deze scenes doen echter allemaal niks, zodra je de lokale API gebruikt. Met de Cloud API werken de scenes wel, geen idee of het een beperking is van de Local API?
Goede! De lokale API ondersteund geen scenarios (maar het endpoint werkt wel blijkbaar)... Zal kijken of ik dit kan oplossen voor de officiele release.

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:57:
@TheFes maar is er een makkelijkere manier om terug te gaan naar mijn geïnstalleerde zaken dan search wissen, uit HACS gaan, terug naar HACS gaan? Want dat is best wel omslachtig...
Je hoeft niet uit HACS te gaan, je kunt de ingestelde filters wijzigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gr5gSUaw2I550IvR-Tn6D1M2LQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cvUURnnglnP8MA6ECUO1q9md.png?f=user_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Ah, ja. Dat is wel redelijk logisch. Maar is het naar mijn idee nog steeds onlogisch dat voor het eerst HACS in gaan een ander resultaat geeft dan search wissen. Zou naar mijn idee stuk logischer zijn als dat dezelfde view op zou leveren. Zeker omdat als je a het wissen dus even uit HACS stapt daarna weer met filter ziet en een search dus in eerste instantie juist weer dat filter wist ipv zich daaraan houden :|

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Septillion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:03:
@TheFes Ah, ja. Dat is wel redelijk logisch. Maar is het naar mijn idee nog steeds onlogisch dat voor het eerst HACS in gaan een ander resultaat geeft dan search wissen. Zou naar mijn idee stuk logischer zijn als dat dezelfde view op zou leveren. Zeker omdat als je a het wissen dus even uit HACS stapt daarna weer met filter ziet en een search dus in eerste instantie juist weer dat filter wist ipv zich daaraan houden :|
Ja, inderdaad. Ik snap dat de makers zich moeten voegen naar de Ui-elementen die het platform biedt...

Maar dit begint te lijken op hoe YouTube in Kodi werkt (werkte? Geen idee, ik heb het na een decennium opgegeven en gebruik weer een full-blown Windows-pc bij de tv).

Wil je iets zoeken? Dan klik je op het bovenste item in een lijst, en krijg je eigenlijk de rename/string modal popup te zien om je zoekterm in te tikken. Zoekresultaten? Zijn een lijst. Volgende pagina aan resultaten? Klik op het onderste item uit de lijst. Eerdere zoekresultaten? Een lijst, uiteraard.

Het is verdorie net SharePoint.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:00
ik loop er regelmatig tegen aan dat ik via mijn domeinnaam niet kan inloggen

ik heb home assistant via nginx proxy manager open staan naar buiten
ik krijg wel netjes een inlogscherm te zien en kan ook inloggen
maar zodra ik ingelogd ben vraagt hij om opnieuw te beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDeFMA5p-ZVKK18ZGHu9U8kpW1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfQBVbTtjbD8FrPq3OnVKdh4.png?f=fotoalbum_large

het maakt niet uit vanaf welke locatie ik dit probeer, en het is ook willekeurig soms werkt het wel en soms krijg ik dit scherm.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Ik ben weer eens met HASS aan het spelen, maar loop een beetje vast. Heb veel sensoren die ik via REST wil uitlezen. Maar ik vraag mij af of bepaalde dingen makkelijker kunnen.

Ik heb bijv. de volgende sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
  unique_id: wasdroger_rest
  name: Wasdroger status
  resource: 'http://wasdroger.home.arpa/cm?cmnd=status%2010'
  scan_interval: 10
  value_template: "{{ value_json.StatusSNS.ANALOG.A0 | float }}"

Hiermee krijg ik keurig een sensor die de waarde van de sensor bevat.

En daar dan een template sensor bij:
YAML:
1
2
3
4
  - binary_sensor:
      - name: "Wasdroger"
        state: >
          {{ states('sensor.wasdroger_status')|float(0) > 280}}

Deze vertaalt het naar een binary sensor.

Maar moet dit nou werkelijk via twee sensoren? Ik heb wat zitten klooien met de value_template, maar kom er niet uit. Óf de sensor gaat naar 'Unknown', óf de binary sensor werkt helemaal niet.

Wat ik wil bereiken is het uitlezen van de sensor (deze leest met een LDR het lampje op de wasdroger uit), als de waarde boven de 280 is dan moet de binary sensor naar 'on' gaan en anders uit. Daarnaast zou ik als attribute ook graag de waarde van A0 willen zien, dan kan ik kijken of de sensor er nog goed op zit.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2023 17:19 ]

• Activate
@TheFes

Hij lijkt toch niet te werken helaas, ben nu thuis maar de verwarming is helaas uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: WC 's avonds aan indien aanwezig
description: Switch WC heater to 19°C from 17:00 to 22:30 on weekdays.
trigger:
    at:
      - "17:00:00"
    at:
      - "22:30:00"
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
            after: "17:00"
            before: "22:30"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:

Het lijkt erop dat hij wel gestart is maar er iets is met de voorwaarden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOoKViw7yaaFrIz9GuA0FpDyNYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nj3hPzf0CDBjNoagR73NNtT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTHZvYpRcY2KLVnyUw6cblTnYfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjMLBNEb1He2cEqwe457KHzb.jpg?f=fotoalbum_large

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:24
H143 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:07:
ik loop er regelmatig tegen aan dat ik via mijn domeinnaam niet kan inloggen

ik heb home assistant via nginx proxy manager open staan naar buiten
ik krijg wel netjes een inlogscherm te zien en kan ook inloggen
maar zodra ik ingelogd ben vraagt hij om opnieuw te beginnen.

[Afbeelding]

het maakt niet uit vanaf welke locatie ik dit probeer, en het is ook willekeurig soms werkt het wel en soms krijg ik dit scherm.
Heb je het log van home assistant al even bekeken?

• TheFes
Activate schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:24:
@TheFes

Hij lijkt toch niet te werken helaas, ben nu thuis maar de verwarming is helaas uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: WC 's avonds aan indien aanwezig
description: Switch WC heater to 19°C from 17:00 to 22:30 on weekdays.
trigger:
    at:
      - "17:00:00"
    at:
      - "22:30:00"
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
            after: "17:00"
            before: "22:30"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:

Het lijkt erop dat hij wel gestart is maar er iets is met de voorwaarden ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de state van zone.home in developer tools > states?

• Activate
TheFes schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:33:
[...]

Wat is de state van zone.home in developer tools > states?
Deze staat op 0...vreemd?

De app heeft op de gsm wel locatietoegang?

[ Voor 9% gewijzigd door Activate op 30-11-2023 17:41 ]

• TheFes
Activate schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:35:
[...]

Deze staat op 0...vreemd?

De app heeft op de gsm wel locatietoegang?
Heb je de device trackers ook toegevoegd aan person entities, zone.home werkt alleen met person entities, niet met device trackers.

• Activate
TheFes schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:42:
[...]

Heb je de device trackers ook toegevoegd aan person entities, zone.home werkt alleen met person entities, niet met device trackers.
Dat denk ik niet, hoe doe ik dat?

• TheFes
Activate schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:43:
[...]

Dat denk ik niet, hoe doe ik dat?
Settings > People

• Activate
Weet even niet wat ik daar moet instellen?

• Activate
Ik heb een probleem met mijn device tracker en person tracker, deze staat op unknow waardoor mijn zone.home dus ook op 0 staat.

Hoe kan ik dit oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKquzokHPFgydYJ9X_rULl1OmbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM57MGr53taDe3xRMpsMiImX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNjBvMJZQyAlmkZfmEvhkQTFnxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81zbQnAi1fNwrhVHVXm19LKK.jpg?f=fotoalbum_large

• alex3305
@Activate De GPS instellingen van het desbetreffende toestel controleren? Misschien staat de permissie uit?

• alex3305
@TheFes @CodeCaster Follow up van mijn post van vanmiddag. Vanavond om 16:55 waren de lampjes weer onbereikbaar. Weer het internet block eraf gehaald en nu werken ze weer... * alex3305 zucht.

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 19:33
Even los van alle code die hier herstructureerd/gemaakt wordt, zullen er vast momenten zijn dat er een soldeering gemaakt moet worden.

Welke gebruiken jullie? Soldeerbout of een (compleet) soldeerstation? Heb het merk "Velleman" al geregeld voorbij zien komen. Door de herhaling van de naam betrouwbaar of niet?

Ik heb namelijk een heule oude, op gas, wordt loeiheet en weinig "controle" over + 2 USB soldeer"pennen": Made in China, checked by China, probably loved bij China too.
Maar goed, wat verwacht ik anders van €8,- (o.i.d.).

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

Dwazer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:41:
Even los van alle code die hier herstructureerd/gemaakt wordt, zullen er vast momenten zijn dat er een soldeering gemaakt moet worden.

Welke gebruiken jullie? Soldeerbout of een (compleet) soldeerstation? Heb het merk "Velleman" al geregeld voorbij zien komen. Door de herhaling van de naam betrouwbaar of niet?

Ik heb namelijk een heule oude, op gas, wordt loeiheet en weinig "controle" over + 2 USB soldeer"pennen": Made in China, checked by China, probably loved bij China too.
Zie voor wat uitleg en apparaten van alle prijsklassen:
https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/handsolderen/
Neem er in ieder geval een soldeerstation met regelbare temperatuur die ook voldoende heet wordt en met een verwisselbare punt.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
Goeiemorgen allemaal!

@TheFes Ik ben eens in jouw HA-Configuration repo gedoken (hulde om deze te delen trouwens!), en ik zag dat jij daar ook een "Energy Costs Total" template sensor hebt. Ik heb deze proberen overnemen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- name: Energy Costs Total
        device_class: monetary
        unit_of_measurement: 
        state_class: total
          {% set entities = [
                              'sensor.energy_consumed_tariff_1_cost',
                              'sensor.energy_consumed_tariff_2_cost',
                              'sensor.energy_produced_tariff_1_compensation',
                              'sensor.energy_produced_tariff_2_compensation'
                            ]
          %}
          {% set costs = entities | select('search', '.cost$') | map('states') | map('float') | sum %}
          {% set comp = entities | select('search', '.compensation$') | map('states') | map('float') | sum %}
          {{ costs - comp }}
        availability: >
          {% set entities = [
                            ]
          %}
          {{ entities | map('states') | reject('is_number') | list | count == 0 }}
        attributes:
          last_reset: >
            {% set entities = [
                              ]
            %}
            {{ entities | map('state_attr', 'last_reset') | max }}

De sensors zijn natuurlijk aangepast naar de juiste naam.

Wanneer ik deze dan bekijk in de dev tools, dan krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAjqCJTbVWBb0L3cAGO0_xFsgFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2zw9X7mBVW0Dn89dYRrJVMl.png?f=fotoalbum_large

In de dev tools (template) zie ik wel een foutmelding:

code:
1
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{% set entities = [ 'sensor.energy_consumed_tariff_1_cost', 'sensor.energy_consumed_tariff_2_cost', 'sensor.energy_produced_tariff_1_compensation', 'sensor.energy_produced_tariff_2_compensation' ] %} {% set costs = entities | select('search', '.cost$') | map('states') | map('float') | sum %} {% set comp = entities | select('search', '.compensation$') | map('states') | map('float') | sum %} {{ costs - comp }}' but no default was specified

Het lijkt er dus op dat wanneer ik nog geen waarde heb voor 1 van mijn entities (owv het feit dat er bijvoorbeeld geen injectie is geweest), dat het dan faalt.

Bijkomende vraag: als ik dan de prijs per dag of per maand wil weten, dan kan ik in principe van deze sensor een utility meter maken en dan heb ik alles in 1 keer mee (afname/injectie)?

[ Voor 12% gewijzigd door dotcom87 op 01-12-2023 08:54 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dwazer Ik ben recent overgestapt van een lomp soldeerstation naar een goede Chinese USB-pen met ESP32 en aanpasbare firmware :P Bevalt goed!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:29

Blijf weg van Velleman..
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-soldeerstation.html
Dit is al een mooie starter, waar je veel meer plezier zal van hebben.

Of zoek je een 2dehands weller, maar blijf ook weg van de rode wellers ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-11 10:31
Ik heb een aantal kamers in huis met een elektrische kachel achter een smartplug en een temperatuursensor.
Via "Generic Thermostat" heb ik deze toegevoegd zodat ik een thermostaat UI heb. Als ik deze aanzet, wordt de smartplug aangezet, totdat de temperatuur bereikt is welke je ingesteld hebt, enzovoorts, dat werkt prima.

Nu wil ik echter een condition toevoegen dat deze alleen aangezet mag worden als een bepaald persoon thuis is. Uiteraard is het niet moeilijk om de thermostaat uit te zetten als iemand vertrekt, maar ook het aanzetten moet aan bepaalde conditions voldoen:
- Persoon moet thuis zijn.
- Binnen een bepaald time-frame. Bijvoorbeeld tussen 07:00 en 22:00.

Het enige wat ik kan verzinnen is om de thermostaat een helper aan te laten sturen en een automatisering maken op deze helper met conditions maar dat is nogal wat werk en ik vind het "niet mooi".
Is hier een eenvoudiger oplossing/idee voor?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ThinkPad schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:58:
Ik ben weer eens met HASS aan het spelen, maar loop een beetje vast. Heb veel sensoren die ik via REST wil uitlezen. Maar ik vraag mij af of bepaalde dingen makkelijker kunnen.

Ik heb bijv. de volgende sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  unique_id: wasdroger_rest
  name: Wasdroger status
  resource: 'http://wasdroger.home.arpa/cm?cmnd=status%2010'
  scan_interval: 10
  value_template: "{{ value_json.StatusSNS.ANALOG.A0 | float }}"

Hiermee krijg ik keurig een sensor die de waarde van de sensor bevat.

En daar dan een template sensor bij:
YAML:
1
2
3
4
  - binary_sensor:
      - name: "Wasdroger"
          {{ states('sensor.wasdroger_status')|float(0) > 280}}

Deze vertaalt het naar een binary sensor.

Maar moet dit nou werkelijk via twee sensoren? Ik heb wat zitten klooien met de value_template, maar kom er niet uit. Óf de sensor gaat naar 'Unknown', óf de binary sensor werkt helemaal niet.

Wat ik wil bereiken is het uitlezen van de sensor (deze leest met een LDR het lampje op de wasdroger uit), als de waarde boven de 280 is dan moet de binary sensor naar 'on' gaan en anders uit. Daarnaast zou ik als attribute ook graag de waarde van A0 willen zien, dan kan ik kijken of de sensor er nog goed op zit.
Ik gebruik hier toch wel value_template voor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    name: nextenergy_power_today
    resource: https://<domeinnaam>/energy/today
    method: GET
    scan_interval: 3600
    value_template: >
      {% if value_json is defined and value_json.date is defined %}
        {{ value_json.date }}
      {% else %}
        {{ states('sensor.nextenergy_power_today') }}
      {% endif %}
    json_attributes:
      - data
      - stats
In mijn geval schrijf ik de 'date' die ik terug krijg uit mijn REST request naar de state, zodat deze in principe één keer per dag zou moeten veranderen. De rest gaat naar de attributes van de sensor.

Ik heb hier dan wel weer een platform sensor voor om de huidige prijs uit de attributes te halen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: template
    sensors:
      nextenergy_current_kwh_price:
        friendly_name: "Huidige energieprijs"
        unit_of_measurement: EUR/kWh
        value_template: >-
          {% set current_hour= now().strftime('%Y-%m-%d %H:00:00') %}
          {{ state_attr('sensor.nextenergy_power_today', 'data')[current_hour].price }}
        availability_template: >-
          {{ states('sensor.nextenergy_power_today') not in ["unavailable", "unknown"] }}
Hierbij heb ik dan ook rekening gehouden met 'unavailable' en 'unknown', en bij de eerste sensor ook met 'is defined' zodat bij een even afwezig zijn van het scriptje aan de andere kant of een kapotte JSON oid niet meteen alles in elkaar zakt.

Ik heb zelf mijn config netjes opgesplitst met includes, dus ook voor al mijn slimme stekkers heb ik een los YAML bestandje, dan maakt wat mij betreft die extra sensor niet ui. Ik denk dat het aanbieden van die binary sensor genoeg toegevoegde waarde heeft om dat wel in stand te houden.

Wat je nog zou kunnen doen is dat stukje uit je binary sensor state in de developer tools template checker gooien, dan zie je als het goed is dat er naar de eerste sensor geluisterd wordt. Hier een screenshot van mijn eigen relevante stukje template:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9hRuI2TyNSO99MWN1C7n1h0yuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLhAUqOabswVkzMJ5pUq2uiX.png?f=fotoalbum_large

Daar zou dan in jouw geval sensor.wasdroger_status moeten komen staan aan de rechterkant.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02
Ik wil nu ook graag een nieuwe dashboards maken en ben aan het oriënteren.

Ik zie dat de Mushroom templates populair zijn. Ik vroeg me af waarom deze vaak gebruikt worden? Zijn er nog andere potentiële templates die populair zijn voor dashboards?

• alex3305
banaliteit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:45:
Ik wil nu ook graag een nieuwe dashboards maken en ben aan het oriënteren.

Ik zie dat de Mushroom templates populair zijn. Ik vroeg me af waarom deze vaak gebruikt worden?
Omdat het out of the box er netjes uit ziet en toch eenvoudig aanpasbaar zijn.
Zijn er nog andere potentiële templates die populair zijn voor dashboards?
Zeker! Bubble card is recent redelijk populair. Button card is enorm veelzijdig en kun je echt enorm veel mee. UI Lovelace Minimalist is een andere aanpak. Idem voor Dwain's Dashboard.

• alex3305
@Dwazer Collega van mij raadde de Ferm draadloze soldeerbout van Action aan. Ik weet niet of ze ze nu hebben. Dat is eigenlijk een e-smoker met een soldeerpunt eraan :D. Het is zeker niet wat de anderen hier aanbevelen, maar voor 10 euro is het echt een prima apparaat.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-11 21:03
alex3305 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:09:
@Dwazer Collega van mij raadde de Ferm draadloze soldeerbout van Action aan. Ik weet niet of ze ze nu hebben. Dat is eigenlijk een e-smoker met een soldeerpunt eraan :D. Het is zeker niet wat de anderen hier aanbevelen, maar voor 10 euro is het echt een prima apparaat.
Die doet het prima maar de eerste versie had een fijnere punt die snel heet was. De 2de deed het eigenlijk niet zo goed. Ik heb een nieuwe punt via alie besteld en nu werkt die ook als een speer. Hij heeft niet veel vermogen dus voor kleine en fijne draden prima maar voor dikker spul kan je beter een zwaardere kopen.
Ik heb deze van de Lidl voor het zwaardere werk. https://www.lidl.nl/p/par...ynXTx4_qqzGhoCabIQAvD_BwE

• Toppe
  • Laatst online: 21:26
Voor de mensen die hier ook apparaten op basis van de goedkoopste kosten schakelen, ik heb een icoon verzoek ingediend en die is nu verwerkt. Github hier

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxBbeY8pUGK674an2GZl-IajFWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OKHy6f3wnGM0QCtCAvm4XKSv.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door Toppe op 02-12-2023 00:38 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Dankjewel voor je uitleg d:)b Maakt het een stuk duidelijker.

Ben gisteren nog even verder gegaan en heb er dit van gemaakt. Een echte binary_sensor heeft geen ondersteuning voor json_attributes e.d. De 'on' / 'off' die hij nu teruggeeft is voor mij ook prima zo om de status/looptijd bij te kunnen houden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  name: Wasdroger
  unique_id: wasdroger_status
  resource: 'http://wasdroger.home.arpa/cm?cmnd=status 10'
  value_template: >
    {% if value_json.StatusSNS.ANALOG.A0 is defined %}
      {{ 'on' if value_json.StatusSNS.ANALOG.A0 | float > 280 else 'off' }}
    {% else %}
      'Unavailable'
    {% endif %}
  scan_interval: 60
  json_attributes_path: "$.StatusSNS.ANALOG"
  json_attributes:
    - A0
  icon: >
    {% if is_state('sensor.wasdroger', 'on') %}
      mdi:tumble-dryer
    {% else %}
      mdi:tumble-dryer-off
    {% endif %} 

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 15:30
Dit is een beetje een Home Assistant - Zigbee2MQTT combo vraagje. Ik heb nu al enkele NodOn zigbee relais. Niet de goedkoopste maar doen perfect hun werk en ze bieden updates aan. En over de updates gaat mijn vraag.

Toen ik het apparaatje (net-aangesloten SIN-4-2-20) toevoegde, kreeg ik (bijna) onmiddellijk dit bij Instellingen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cc9DqUh.png

Dat is nu al meer dan een uur bezig.

Kijk ik in Zigbee2MQTT, zie ik enkel dat er een update beschikbaar is
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RdIxcK6.png

Ook in de logging van Zigbee2MQTT vind ik niets terug dat er een update zou bezig zijn. Mijn vraag is dus hoe ik er kan achterkomen of er effectief een update bezig is. Ik ben 90% zeker van niet maar ik heb geen zin om het apparaatje te bricken door een update eventueel opnieuw te starten

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Toppe
Kenhas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:04:
Dit is een beetje een Home Assistant - Zigbee2MQTT combo vraagje. Ik heb nu al enkele NodOn zigbee relais. Niet de goedkoopste maar doen perfect hun werk en ze bieden updates aan. En over de updates gaat mijn vraag.

Toen ik het apparaatje (net-aangesloten SIN-4-2-20) toevoegde, kreeg ik (bijna) onmiddellijk dit bij Instellingen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook in de logging van Zigbee2MQTT vind ik niets terug dat er een update zou bezig zijn. Mijn vraag is dus hoe ik er kan achterkomen of er effectief een update bezig is. Ik ben 90% zeker van niet maar ik heb geen zin om het apparaatje te bricken door een update eventueel opnieuw te starten
Heb dit ook al een tijdje bij verschillende apparaten. Laatste (beta) update van HA verhelpt het in elk geval niet.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-11 20:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dit ook gehad met een aantal Z2M devices. Als je de update vanuit Z2M start verdwijnt de melding wel in HA nadat de update voltooid is. Gevoelsmatig werkt de update trigger vanuit HA niet.

• Toppe
Ik heb onderstaande helper gemaakt om bij te houden hoeveel energie ik verbruik tijdens een defrost van de warmtepomp.

YAML:
1
2
3
4
5
{% if states('sensor.defrost_operation') == 'ON' %}
  {{ states('sensor.warmtepomp_actueel_vermogen_2') | float }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Met:
Meeteenheid -> kWh
Device class -> Energy
State class -> Total

Het verbruik moet 0 zijn als hij geen defrost heeft, maar ik wil niet dat het verbruik van bijvoorbeeld 2 kWh naar 0 gaat. Hij moet het dag totaal optellen en dan elke dag op 0 beginnen. Is dit dan de juiste manier, of zijn er nog andere mogelijkheden die wellicht beter zijn?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hi! Heb al jaren een Domoticz installatie draaien. Heb daar een tijdje geleden Home Assistant naast gezet.

Hoewel ik wel fan ben van de simpliciteit van domoticz, merk ik namelijk steeds meer irritatie.
De werkende plugins worden vaak vervangen door prutsoplossingen.
ZwaveJS, ShellyMQTT etc worden daarmee een hoop bewerkelijker.

Zit nu alleen in dubio wat te doen. Helemaal overstappen op HA lukt niet (makkelijk). En dus zit ik nu te denken om domoticz ernaast te houden voor een paar activiteiten.
Draai HA namelijk op een synology. En die staat niet in de buurt van de meterkast.
Moet dus een manier vinden om de P1 data van Domoticz naar Home Assistant te sturen.
Kan hier niet direct werkende integraties voor vinden.

Z-Wave is ook niet zomaar naar de synology te verplaatsen, aangezien die geen usb sticks meer accepteert zonder geknutsel. Nu is dat niet zo'n probleem met ZwaveJS. Dat werkt netjes via MQTT.

Laatste is natuurlijk nog om de historie over te pompen. Gaat dan vooral om P1 en Zonnepanelen data. Rest is minder boeiend.

Vraag is eigenlijk; zijn er meer mensen die een hybride oplossing hebben draaien met zowel HA als Domoticz?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2023 13:37 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MikeyMan het lijkt me veel eenvoudiger (en op de lange termijn ook beter voor je portemonnee) om niet een heel apparaat met Domoticz draaiend te houden voor alleen het uitlezen van de P1-meter. Pak daarvoor dedicated apparaatje. Bijvoorbeeld van HomeWizard, Zuidwijk (medetweaker) of deze.
MikeyMan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:37:
Z-Wave is ook niet zomaar naar de synology te verplaatsen, aangezien die geen usb sticks meer accepteert zonder geknutsel.
Dat is niet mijn ervaring, maar misschien mis ik iets? Ik draai HA als VM op mijn Synology en alle usb-hardware (zigbee, z-wave en 433Mhz) wordt netjes doorgegeven aan de VM.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 01-12-2023 13:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Gizz Domoticz draait op een Pi3b. Vraag me af of dat veel meer verbruikt dan een andere oplossing.
Zou een optie kunnen zijn, maar dan zit ik nog met Z-Wave.

Synology accepteert sinds DSM7 geen usb sticks meer zonder geknutsel.
Nu is dat op zich wel aan de praat te krijgen lijkt het. Maar vereist weer een hoop scripting. En geen garantie dat het na een update nog werkt.

Was overigens nog vergeten te vermelden dat ik wel een tooltje had gevonden om de historische data te importeren. https://github.com/Johanbos/home-assistant-import/

Maar daarmee is het vraagstuk voor verdere synchronisatie van nieuwe waardes natuurlijk nog niet opgelost.

in het kort; drie zaken die ik volgens mij op de Pi moet houen:
- Zwave
- P1 meter
- Watermeter

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2023 13:57 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MikeyMan ik ben op DSM6 gebleven, dan zit daar het verschil in.

Veel van die P1-meters werken parasitair: ze krijgen hun voeding direct uit de meter, uit een deel dat niet tot jouw verbruik wordt gerekend. Dan is het verbruik qua kosten 0. Een pi3b doet volgend mij gemiddeld 2,5W dus een tientje per jaar aan elektriciteit.

De watermeter is op basis van een NPN-sensor? Die zou ik dan aan een ESP hangen voor ontsluiting naar HA :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 10:07

BiG-GuY

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik de SIN-4-1-20 om mijn verschillende verwarmingszones te schakelen. Heb deze nooit kunnen updaten, blijft altijd hangen. Heb er ook geen oplossing voor kunnen vinden, dus heb de Update entity in HA uitgezet, zodat HA er niet om bleef zeuren.

Mocht je een oplossing vinden, hoor ik het graag.

Al mijn andere verschillende merken in Z2M updaten zonder problemen.

Gallery V&A

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 15:30
@Toppe @gastje01 Bedankt. Heb dan maar de update gestart binnen Z2M. Leek goed te gaan tot ik de melding kreeg "Timeout: device did not request any image blocks" maar eigenlijk is dat alweer iets anders.

Zal het updaten dan later nog wel eens proberen. Het toestelletje werkt dus dat is het belangrijkste voor nu
Het lijkt erop dat NodOn slechts sedert een week of twee aan het testen is met firmware updates via Z2M. Dus ja, we zien wel

@BiG-GuY Er is ook een NodOn Connect app maar die installeert niet op recentste android. Gelukkig wel op een oudere Samsung tablet maar die vind dan geen toestellen in de buurt. Ligt misschien aan tablet want mijn telefoon vindt ie ook niet. Misschien kan je dat eens proberen

EDIT : toch nog even verder geprobeerd. Heb nog enkel zaken liggen van Nodon die ik nog moet toevoegen. Het lijkt er op dat de app de toestellen kan vinden als die nog niet in een zigbee netwerk zijn toegevoegd. Dus reset en dan zijn via de app te vinden en up-to-date te brengen

EDIT2 : het apparaatje gereset en dan up-to-date gezet met de app.

[ Voor 61% gewijzigd door Kenhas op 01-12-2023 15:11 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:06:
@MikeyMan ik ben op DSM6 gebleven, dan zit daar het verschil in.
Ja dat ging met m'n 1520 helaas niet ;)
Dus daarmee is het pad denk ik wel vastgelegd.
Veel van die P1-meters werken parasitair: ze krijgen hun voeding direct uit de meter, uit een deel dat niet tot jouw verbruik wordt gerekend. Dan is het verbruik qua kosten 0. Een pi3b doet volgend mij gemiddeld 2,5W dus een tientje per jaar aan elektriciteit.

De watermeter is op basis van een NPN-sensor? Die zou ik dan aan een ESP hangen voor ontsluiting naar HA :)

• tlpeter
  • Laatst online: 22:25
MikeyMan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:25:
[...]

Ja dat ging met m'n 1520 helaas niet ;)
Dus daarmee is het pad denk ik wel vastgelegd.

[...]
Kan je met de 1520 geen virtuele machines draaien? Dan kun je gewoon USB doorsluizen naar de VM.

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb sinds een paar weken HA draaien op mijn Synology (komend vanaf een RPi) in een VM, alles op de laatste versies. En het doorgeven van de USB Sonoff Zigbee-stick was echt geen enkel probleem. Stick erin, in de VM aangeven dat de USB-poort gekoppeld moest worden, en klaar.

Je hebt pas een probleem met de USB-apparatuur als je het via Docker op een Synology wil doen, dan zit je inderdaad wat te klooien met scriptjes etc.

Dus als USB een reden is om niet over te stappen naar een VM: dat argument gaat dus niet (meer) op.
tlpeter schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:42:
[...]

Kan je met de 1520 geen virtuele machines draaien? Dan kun je gewoon USB doorsluizen naar de VM.
Dit dus inderdaad ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mrwolf op 01-12-2023 14:43 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tlpeter schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:42:
[...]

Vast wel... Maar zit al enorm boven mijn vaardigheden te rommelen :X

• tlpeter
  • Laatst online: 22:25
MikeyMan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:44:
[...]

Vast wel... Maar zit al enorm boven mijn vaardigheden te rommelen :X
Is niet zo moeilijk. Download de vmdk welke je alls image importeert.
Hier de uitleg:

https://community.home-as...-machine-managager/281608

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:08
Ik heb een IKEA Tradfri GU10 kleuren spot gekoppeld aan HA via een Sonoff Zigbee dongle 3.0 en ZHA. Handmatige bediening gaat goed, maar de opstartinstellingen genegeerd. Bij starten vanuit automations pakt hij altijd de laatst bekende stand in plaats van de variabelen in de automation. Wijzigingen die daarna vanuit de automation plaatsvinden neemt hij wel over.

Toepassing is een slaaptrainer voor de kids:

Op het dashboard een helper om de timer te activeren en een tijdvak wanneer de automation moet starten. De automation dient vervolgens op dat tijdstip de lamp in te schakelen in gedimd rood. Na x tijd wordt hij blauw en nog wat later feller en groen. Daarna handmatig via de app uitschakelen als we uit bed gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmzvZYKrkZBt8esIS54HnJcuaDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oFXkwgH6wPXS6f1am1F3mw1a.png?f=user_large

Hij gaat dus uit bij fel groen. Wanneer de automation de volgende dag de lamp in gedimd rood moet inschakelen worden die instellingen genegeerd en gaat hij aan in fel groen. Dat verandert pas wanneer hij naar blauw gaat in de automation, die neemt hij wel over.

Workaround
Als workaround heb ik een helper gemaakt om de lamp mee uit te schakelen, die activeert een automation die de lamp eerst naar rood dimt en zet hem dan uit. Maar als ik dat doe, dan gaat hij in de automation de volgende dag helemaal niet aan. Ik loop dus tegen problemen aan met deze lamp icm automations. Bij handmatige bediening gaat het wel goed.

Iemand een idee waar dit mis gaat, of een werkbare workaround?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59

alias: "Slaaptrainer ochtend "
description: ""
trigger:
    at: input_datetime.slaaptrainer_groen_tijdstip
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.slaaptrainer_morgenochtend_aan
    state: "on"
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      transition: 5
      rgb_color:
        - 255
        - 0
        - 0
      brightness_pct: 10
    target:
      entity_id: light.slaaptrainer_pingu_light
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 20
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    data:
      rgb_color:
        - 0
        - 242
        - 255
      brightness_pct: 30
    target:
  - service: notify.notify
    data:
      title: "Slaaptrainer "
  - delay:
      minutes: 10
    data:
      rgb_color:
        - 0
        - 255
        - 0
      brightness_pct: 80
    target:
    data:
mode: single

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:38
Voor mijn dashboard met vloerplan, wil ik afhankelijk van de staat van sun.sun een andere afbeelding tonen.
We hebben 'above_horizon' en 'below_horizon'.
Dit werkt prima met volgende code in mijn picture-elements
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
type: picture-elements
image: local/images/basis_nacht.png
elements:
  - type: image
    entity: sun.sun
    state_image:
      above_horizon: local/images/basis_dag.png
    style:
      top: 50%
      left: 50%
      width: 100%
      height: 100%
    tap_action:
      action: none

Echter, wanneer de state niet 'above-horizon' is, komt het laat icoontje van de sun.sun( vandaag de tap action none).
Deze krijg ik niet weg.
Ik wil Sun.sun enkel voor de state gebruiken en niet voor een overzicht.

ik dacht dan om voor beide states een afbeelding te definiëren ipv een basis afbeelding en een state-afhankelijke, maar dat krijg ik ook niet aan de praat.

Iemand de gouden tip om dit te fixen?

• Toppe
Ik ben bezig met de COP:

YAML:
1
2
3
{{ states('sensor.thermische_energie_warmtepomp') }} -> 7996
{{ states('sensor.warmtepomp_energy') }} -> 0.8449
{{ states('sensor.vermogen_warmtepomp') }} -> 2404.024

De rekensom:
YAML:
1
2
3
{% set v = states('sensor.vermogen_warmtepomp') |float %}
{% set e = states('sensor.warmtepomp_energy') |float %}
{{ e / v | float }}

Resultaat: 0.0003514523981457756
Verwacht resultaat: 3,511

Ik snap niet zo goed waar die 0.000 vandaan komt?

• alex3305
@Separator Ik heb soms best wel wat problemen gezien als transition probeerde te gebruiken. Ik ben er nog steeds niet helemaal achter waarom. Wellicht kun je proberen die eigenschap weg te halen en het initieel zonder te proberen?

Overigens, ik gebruik IKEA lampen met Zigbee2MQTT en daar zijn recent ook wat problemen met opstarten geweest. Als ik een lamp aanzette vanuit een Zigbee groep dan begon deze altijd op 0 helderheid. Ongeacht wat ik meestuurde. Ik weet natuurlijk niet of jij Zigbee groepen gebruikt, maar wellicht ook nog iets om in het achterhoofd te houden.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

Ik word een beetje gek en ik kan niet achter de oorzaak komen. Enkele keren per week krijg ik een notificatie in HA:
De automatisering "NAAM VAN AUTOMATION" (automation.NAAM) heeft een actie die een onbekende service aanroept: notify.pushover.

Deze fout voorkomt dat de automatisering correct wordt uitgevoerd. Misschien is deze service niet langer beschikbaar, of misschien heeft een typefout het veroorzaakt.

U kunt deze fout oplossen door de automatisering te bewerken en de actie te verwijderen die deze service aanroept.

Klik hieronder op VERZENDEN om te bevestigen dat u deze automatisering hebt opgelost.
Het herstelt zich elke keer netjes als ik op verzenden klik. Ik gebruik de Pushover service om berichten naar een of meerdere telefoons te versturen en deze pushover service lijkt geen issues te hebben.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-11 10:31
Separator schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:02:
Ik heb een IKEA Tradfri GU10 kleuren spot gekoppeld aan HA via een Sonoff Zigbee dongle 3.0 en ZHA. Handmatige bediening gaat goed, maar de opstartinstellingen genegeerd. Bij starten vanuit automations pakt hij altijd de laatst bekende stand in plaats van de variabelen in de automation. Wijzigingen die daarna vanuit de automation plaatsvinden neemt hij wel over.

Toepassing is een slaaptrainer voor de kids:

Op het dashboard een helper om de timer te activeren en een tijdvak wanneer de automation moet starten. De automation dient vervolgens op dat tijdstip de lamp in te schakelen in gedimd rood. Na x tijd wordt hij blauw en nog wat later feller en groen. Daarna handmatig via de app uitschakelen als we uit bed gaan.

[Afbeelding]

Hij gaat dus uit bij fel groen. Wanneer de automation de volgende dag de lamp in gedimd rood moet inschakelen worden die instellingen genegeerd en gaat hij aan in fel groen. Dat verandert pas wanneer hij naar blauw gaat in de automation, die neemt hij wel over.

Workaround
Als workaround heb ik een helper gemaakt om de lamp mee uit te schakelen, die activeert een automation die de lamp eerst naar rood dimt en zet hem dan uit. Maar als ik dat doe, dan gaat hij in de automation de volgende dag helemaal niet aan. Ik loop dus tegen problemen aan met deze lamp icm automations. Bij handmatige bediening gaat het wel goed.

Iemand een idee waar dit mis gaat, of een werkbare workaround?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59

alias: "Slaaptrainer ochtend "
description: ""
trigger:
    at: input_datetime.slaaptrainer_groen_tijdstip
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.slaaptrainer_morgenochtend_aan
    state: "on"
action:
    data:
      transition: 5
      rgb_color:
        - 255
        - 0
        - 0
      brightness_pct: 10
    target:
  - delay:
      minutes: 20
    data:
      rgb_color:
        - 0
        - 242
        - 255
      brightness_pct: 30
    target:
    data:
  - delay:
      minutes: 10
    data:
      rgb_color:
        - 0
        - 255
        - 0
      brightness_pct: 80
    target:
    data:
mode: single
Je kunt denk ik beter scenes maken en in de automation de scenes activeren.
Bij een activate scene, gaat de lamp ook automatisch uit maar op die scene.
Dat werkt beter dan deze transitions. Is wel wat werk om scenes te maken maar het werkt wel.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:08
alex3305 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:37:
@Separator Ik heb soms best wel wat problemen gezien als transition probeerde te gebruiken. Ik ben er nog steeds niet helemaal achter waarom. Wellicht kun je proberen die eigenschap weg te halen en het initieel zonder te proberen?
Meteen even getest en het werkt, bedankt!!
Ora et Labora schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:47:
[...]

Je kunt denk ik beter scenes maken en in de automation de scenes activeren.
Bij een activate scene, gaat de lamp ook automatisch uit maar op die scene.
Dat werkt beter dan deze transitions. Is wel wat werk om scenes te maken maar het werkt wel.
Zal mij eens inlezen, scenes heb ik tot op heden nog niets mee gedaan.

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-11 14:03
Toppe schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:34:
Ik ben bezig met de COP:

YAML:
1
2
3

De rekensom:
YAML:
1
2
3
{{ e / v | float }}

Hmm, als ik diezelfde calculatie uitvoer kom ik op hetzelfde resultaat uit. Je doet immers 0.8449 / 2404.024.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:34:
Ik ben bezig met de COP:

YAML:
1
2
3

De rekensom:
YAML:
1
2
3
{{ e / v | float }}

Het scheelt dus een factor 1000. Grootste kans: je rekent met kWh i.p.v. Wh of iets dergelijks.

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-11 20:09
banaliteit schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:16:
Ik had paar dagen terug voor 7,50 euro per stuk een aantal smart pluggen gehaald van het merk Silvercrest van de Lidl.

Nadat ik deze had toegevoegd via zigbee2mqtt kwam ik erachter dat deze smart plug blijkbaar ook energieverbruik doorgeeft. Zie ik dat goed?

Misschien is het ook interessant voor anderen.
https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346911

[Afbeelding]
Naar aanleiding van je bericht er ook een aantal gekocht.
En idd ze meten het verbruik. Dus je ziet het goed. :)
Het model is: HG08673. En onderwater is het een TS011F. (Zigbee Model).

Dus ook al staat het niet aangegeven op de Lidl site ze meten toch energieverbruik. Helaas is de prijs nu weer gewoon (het dubbele van de aanbieding).

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welke gebruiken jullie? Soldeerbout of een (compleet) soldeerstation?
offtopic:
* Raven kijkt naar zijn Ersa RDS 80
Geen idee hoelang ik dat ding al heb, maar bevalt uitstekend :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:38
Dinsterzz92 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:07:
Voor mijn dashboard met vloerplan, wil ik afhankelijk van de staat van sun.sun een andere afbeelding tonen.
We hebben 'above_horizon' en 'below_horizon'.
Dit werkt prima met volgende code in mijn picture-elements
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
image: local/images/basis_nacht.png
elements:
    state_image:
      above_horizon: local/images/basis_dag.png
    style:
      height: 100%
    tap_action:

Echter, wanneer de state niet 'above-horizon' is, komt het laat icoontje van de sun.sun( vandaag de tap action none).
Deze krijg ik niet weg.
Ik wil Sun.sun enkel voor de state gebruiken en niet voor een overzicht.

ik dacht dan om voor beide states een afbeelding te definiëren ipv een basis afbeelding en een state-afhankelijke, maar dat krijg ik ook niet aan de praat.

Iemand de gouden tip om dit te fixen?
door ook een afbeelding te definiëren bij state: below_horizon, is er geen loading icoon meer,
zijnde als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
image: local/images/nacht.png
elements:
    state_image:
      above_horizon: local/images/dag.png
      below_horizon: local/images/nacht.png
    style:
    tap_action:

hierdoor is men plattegrond van de woning overdag klaar, en savonds donker :)

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Weller WS 81 (maar die wordt ook zakelijk gebruikt). Daarvoor had ik een Weller WTCP-S die ik al vanaf m'n studietijd gebruikte (zeker 25 jaar lang). Waarom de WS 81? Ik moet regelmatig tussendoor iets solderen voor een klant of zo. Dan is het fijn dat je bout binnen 30 seconden bedrijfsklaar is in plaats van binnen 3 minuten.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kom er net achter dat de round functie/filter niet doet wat ik dacht dat 'ie deed. Hij rond standaard af naar een even getal, in plaats van Rounding half up. Dus alles onder x,5 naar beneden, en x,5 en daarboven omhoog afronden. Dat verklaart wel wat afwijkend gedrag soms.

Er zijn wel verschillende modi voor round, maar niet wat ik zoek: https://www.home-assistan...ric-functions-and-filters

Ik heb een hoop gezocht, maar gek genoeg niet kunnen vinden. Dat zegt het wellicht al, maar is er een eenvoudige manier om wel Rounding half up toe te passen?

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

Gummie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:13:
[...]

Naar aanleiding van je bericht er ook een aantal gekocht.
En idd ze meten het verbruik. Dus je ziet het goed. :)
Het model is: HG08673. En onderwater is het een TS011F. (Zigbee Model).

Dus ook al staat het niet aangegeven op de Lidl site ze meten toch energieverbruik. Helaas is de prijs nu weer gewoon (het dubbele van de aanbieding).
Deze nieuwere Silvercrest plug geeft problemen bij HUE-bridge gebruikers en daarom verkopen een aantal Tweakers ze weer, Zie "vanaf":
Antonio di in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Aikon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:59:
Ik kom er net achter dat de round functie/filter niet doet wat ik dacht dat 'ie deed. Hij rond standaard af naar een even getal, in plaats van Rounding half up. Dus alles onder x,5 naar beneden, en x,5 en daarboven omhoog afronden. Dat verklaart wel wat afwijkend gedrag soms.

Er zijn wel verschillende modi voor round, maar niet wat ik zoek: https://www.home-assistan...ric-functions-and-filters

Ik heb een hoop gezocht, maar gek genoeg niet kunnen vinden. Dat zegt het wellicht al, maar is er een eenvoudige manier om wel Rounding half up toe te passen?
{{1.5|round}} geeft 2
{{1.5|int}} geeft 1

Handige tool is de sjablonen optie onder Ontwikkelhulpmiddelen.

[edit]Aah. Ik zie wat je bedoelt. {{2.5||round}} geeft 2. Zal een intern afrondverhaal zijn.
{{(2.5+1E-10)|round}} is wellicht een werkbare "hack".

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 01-12-2023 21:31 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Aikon
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:25:
[...]

{{1.5|round}} geeft 2
{{1.5|int}} geeft 1
Klopt, ik had het nog getest en kwam ook tot die conclusie, round is gewoon afronden zoals we dat op school deden :)
[edit]Aah. Ik zie wat je bedoelt. {{2.5||round}} geeft 2. Zal een intern afrondverhaal zijn.
{{(2.5+1E-10)|round}} is wellicht een werkbare "hack".
Tot ik opeens idd een even getal een vreemd resultaat zag geven. :P

Tja, +1E10, wellicht is dat goed genoeg voor mijn doel. Dank je. Misschien een ander nog een betere optie? Ik kan toch niet de enige zijn die 'ouderwets' wil afronden?

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
ooit heb ik een hacs component gezien om een lijst te genereren met alle gebruikte addons, custom componenten enz. weet iemand toevallig hoe dit handige componentje heet?

found it: https://community.home-as...m-component-readme/131133

[ Voor 19% gewijzigd door remcoXP op 02-12-2023 06:40 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• -Casper
Aikon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:42:
[...]

Klopt, ik had het nog getest en kwam ook tot die conclusie, round is gewoon afronden zoals we dat op school deden :)

[...]

Tot ik opeens idd een even getal een vreemd resultaat zag geven. :P

Tja, +1E10, wellicht is dat goed genoeg voor mijn doel. Dank je. Misschien een ander nog een betere optie? Ik kan toch niet de enige zijn die 'ouderwets' wil afronden?
Je zoekt dit:
YAML:
1
{{ 2.5|round(0, 'ceil') }}

• -Casper
Ik zit met een gek probleem. Mijn automation triggert niet (altijd). Ik heb deze automation nu een tijdje ingericht en hij is ook wel eens getriggerd maar werkt niet consistent. Vanmorgen is de wasmachine weer aangezet, stroomverbruik schiet boven de 200, maar geen trigger. Iemand een idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: Wasmachine
max_exceeded: silent
trigger:
    entity_id: sensor.blitzwolf_plug_2_power
    above: 200
    id: running
    entity_id: sensor.blitzwolf_plug_2_power
    below: 2
    for:
      minutes: 2
    id: done
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: running
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            entity_id: input_select.wasmachine
            data:
              option: Wassen
      - conditions:
            id: done
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            entity_id: input_select.wasmachine
            data:
              option: Klaar
          - service: script.turn_on
            entity_id: script.notify_home
            data:
              variables:
                title: Wasmachine is klaar
                icon: mdi:washing-machine
                tag: wasmachine
            entity_id: script.cast_zolder
            data:
              variables:
                path: /local/gif/wasmachine.gif
                delay: 60
            entity_id: script.voice_notification
            data:
              variables:
          - delay:
              seconds: 30
          - service: media_player.turn_off
            data:
              entity_id: media_player.nest_hub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7B9p49KRMj2jfZuKlU-Sqm_GuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1LhIRA10A9NaWKonbuJr3ed.jpg?f=fotoalbum_large

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Wellicht mode: single? Stel dat je automation nog actief is vanwege de tweede trigger, dan zou dat uitvoering kunnen verhinderen.

Maar kun je in de trace zien of die echt niet getriggerd wordt?

En anders heb ik weleens gehad dat in de GUI editor iets was misgegaan met inspringing. Toen leek alles ok, maar werkte het toch niet naar verwachting. Dat kon ik uiteindelijk alleen zien in automations.yaml en handmatig corrigeren. Dus wellicht je automation copy-pasten.

• -Casper
verjager schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:24:
Wellicht mode: single? Stel dat je automation nog actief is vanwege de tweede trigger, dan zou dat uitvoering kunnen verhinderen.

Maar kun je in de trace zien of die echt niet getriggerd wordt?

En anders heb ik weleens gehad dat in de GUI editor iets was misgegaan met inspringing. Toen leek alles ok, maar werkte het toch niet naar verwachting. Dat kon ik uiteindelijk alleen zien in automations.yaml en handmatig corrigeren. Dus wellicht je automation copy-pasten.
Ik neem aan dat je op mij reageert? :p
Er staat geen mode in de automation dus default is single.
Verder geeft de GUI aan dat de automation voor het laatst is getriggerd 4 dagen geleden. De automation is in Notepad++ geschreven dus ben behoorlijk zeker van het inspringen maar anders had er wel een foutmelding moeten komen.

Even los daarvan lijkt de automation wel te werken (bijv 4 dagen geleden) maar lijkt deze dus niet consistent te triggeren wanneer dat moet.

• Aikon
  • Niet online
-Casper schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:43:
[...]

Je zoekt dit:
YAML:
1
{{ 2.5|round(0, 'ceil') }}
Nee, ik wil niet altijd naar boven afronden. Alleen bij 0,5 of meer.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:27
Waarom verschuift nou het energy dashboard tot de helft van mijn scherm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Im5j7GCOUdKrVHju4BFlKUE62j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQTsshXNtY67HpP71c9SdRqn.png?f=fotoalbum_large

• Toppe
RobertMe schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:56:
[...]

Het scheelt dus een factor 1000. Grootste kans: je rekent met kWh i.p.v. Wh of iets dergelijks.
Dit is het dus. Probleem is alleen dat hij elke nacht de sensor reset naar 0 kWh, ondanks dat ik aangeef dat hij in Wh moet rekenen.

Als ik gewoon * 1000 doe in de berekening, dan ben ik er toch ook?

Dit zijn de sensoren waarmee ik wil rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaeFRgprHrNkl_O4TwE4zE2gv6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BugszFaVBhqEMvmnYUyq15qK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frij5K-aCi9ZuQFrnJQbjo3qImI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYQpidHjeDDOsiA2A1Nb4rXK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Toppe op 02-12-2023 09:09 ]

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
-Casper schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:27:
[...]

Ik neem aan dat je op mij reageert? :p
Yep
Er staat geen mode in de automation dus default is single.
Verder geeft de GUI aan dat de automation voor het laatst is getriggerd 4 dagen geleden. De automation is in Notepad++ geschreven dus ben behoorlijk zeker van het inspringen maar anders had er wel een foutmelding moeten komen.

Even los daarvan lijkt de automation wel te werken (bijv 4 dagen geleden) maar lijkt deze dus niet consistent te triggeren wanneer dat moet.
In de lijst met automations zie je wanneer de deze voor het laatst zijn uitgevoerd.

Via de trace (... -> Tracering weergeven) kun je ook zien of deze echt wordt getriggerd en/of afgebroken.

Zo het oog zie ik niets geks. Om de debuggen zou ik, na inspecteren van de trace, wellicht even een test automation erbij maken met alleen de eerste trigger.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:44
Kamstrup 403 (Eneco Stadsverwarming) Integratie met Home assistant inmiddels ook voor elkaar. IR oog rechtzetten, zorgen dat de kabel hem niet omvertrekt en kenbaar maken in Homeassistant. Dit is momenteel de meest haalbare mogelijkheid omdat de nieuwe "slimme" meters van Eneco niet door de consument is uit te lezen ondanks dat er wel een P1 poort op zit, deze is helaas gedeactiveerd.

IR oog: https://nl.aliexpress.com...7aVt&gatewayAdapt=glo2nld
Voor de liefhebber van docker-compose:
Even kijken welk serial ID die krijgt: (tip, doe dit ook een keer voordat je de USB hebt aangesloten)
code:
1
ls -l /dev/serial/by-id

Vervolgens opnemen in je Docker-compose en een plekje geven in de container:
code:
1
2
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0:/dev/ttyusb1

Hierna de HACS integratie downloaden, herstarten van je HA en vervolgens de integratie laden. Geef hier de locatie op die je IR oogje in de container heeft gekregen. Dit was in mijn geval:
code:
1
/dev/ttyusb1

Vervolgens krijg je de kans om een hele waslijst aan sensoren uit te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7CWcEo-StrnJ1pApIYI3FIk8ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7EEga4EcnnSUCy0z5l0gzBgj.png?f=fotoalbum_large

Om je stadsverwarming vervolgens op te nemen in je energy dashboard met een prijs dien je een number helper aan te maken met de Unit of measurement: EUR/GJ. De prijs van stadsverwarming is vastgesteld op maximaal 46,69 euro per GJ voor 2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8Fk_NCmxS9zEJSOTvvuzSQakPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iSAr0jj9LIQ6JNZCOmMx4oX3.png?f=fotoalbum_large

Mocht je HA machine in een andere ruimte staan ben je mogelijk duurder uit, hiervoor kan je uitwijken naar een LAN oplossing zoals: https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 20:34
Ok even een vraag uit nieuwsgierigheid, wellicht dat iemand iets heeft of een startpunt voor een automatisering.
Ik heb hier en houtkachel met 2 ventilatoren die werken op een dimmer (inbouw).
Ik heb hier nu een zigbee dimmer welke ik daar in ga bouwen zodat ik hem ook vanuit HA kan bedienen (werkt al maar nog op de werkbank).
Ik zou deze graag automatisch willen laten werken maar kan niet echt een goed startpunt vinden om mee te beginnen.
Ik vindt wel automatiseringen voor ventilatoren maar zijn eigenlijk allemaal voor plafond ventilatoren en die werken dan net wat anders dan ik wil.
Ik zou deze graag handmatig aan willen zetten wanneer de houtkachel op temperatuur is.
Dan zou de dimmer volgens en bepaald setpunt moeten werken.
Zeg 21 graden. Hieronder moet de ventilator op toeren en op of erboven af toeren of uit.
Eigenlijk proberen dus het setpoint te behouden en of percentage gewijs hier rond werken.
Dus dicht bij of op setpoint bijna 0 en er verder af meer richting 100%.
Iemand die hier al iets voor heeft of een startpunt voor mij?
Dit zal wel iets van yaml zijn waarschijnlijk en ik ben daar niet genoeg in thuis om zelf iets te bedenken. Vaak lukt iets verbouwen wel als ik maar een uitgangspunt heb.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38
Klopt dit?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R3Qqdt1/update.png

Lijkt me zo vreemd. Iemand dit ook gehad? Updaten?

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 02-12-2023 13:39 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38
alex3305 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:06:
[...]

Omdat het out of the box er netjes uit ziet en toch eenvoudig aanpasbaar zijn.

[...]

Zeker! Bubble card is recent redelijk populair. Button card is enorm veelzijdig en kun je echt enorm veel mee. UI Lovelace Minimalist is een andere aanpak. Idem voor Dwain's Dashboard.
Die zijn idd goed, kan ik alleen maar bevestigen

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

.

[ Voor 99% gewijzigd door noo op 02-12-2023 13:20 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

JME

zeg maar Jamie

Kent iemand HA-toepassingen die op basis van P1-metingen je stroomverbruik analyseren, zoals bijvoorbeeld Energy+ van Homewizard dat doet?
Pagina: 1 ... 139 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.