Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 346 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-10 16:07
anconakip schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:00:
Ik heb een Nefit thermostaat welke ik gekoppeld heb in HA. Dit werkt mooi. Maar in HA gaat de thermostaat integratie 1 tot 2 keer per dag op offline. Ik moet hem dan handmatig weer opnieuw opstarten.
Enig idee wat hier aan te doen is? of is er een script/automatisering die ik kan instellen dat hij automatisch weer aan gaat?
Herkenbaar :-(

Ik heb het zo opgelost, reload de integratie als een sensor 5 minuten 'unavailable' is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - climate.nefit_easy
    to: unavailable
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
action:
  - service: homeassistant.reload_config_entry
    data: {}
    target:
      entity_id: climate.nefit_easy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08
Aziraphale schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:02:
Bij gebrek aan coding skills ben ik met ChatGPT aan het spelen om een script te produceren wat op basis van "uur-logs" de COP per maand berekend voor mijn warmtepomp. Zouden jullie commentaar kunnen geven op onderstaand resultaat? Lijkt dit ergens naar of stel ik ChatGPT de verkeerde vragen?

[...]
Geen ChatGPT gebruiken. Maar ik zou gewoon even in de documentatie duiken en een Utility Meter (nutsmeter) gebruiken. Of eventueel History Stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 18:40
Toppe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:02:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Vaatwasser: Automatisch starten"
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.start_vaatwasser
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
    state: "off"
    alias: Controleer of deur gesloten is
action:
  - service: script.vaatwasser_automatisch_starten
    alias: Start script
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'
Ik ben er uit, de device class mist op je template sensor

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
        device_class: timestamp
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Toppe Even zorgen dat je template sensor de device class 'timestamp' heeft.

[edit]Arg, weer eens de volgende pagina gemist. Spuit 11 :+

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 07-11-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:35:
@Toppe Even zorgen dat je template sensor de device class 'timestamp' heeft.

[edit]Arg, weer eens de volgende pagina gemist. Spuit 11 :+
Ach, ik was er ook pas 10 minuten geleden achter.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Inderdaad gewoon geen ChatGPT gebruiken. Voor hele simpele zaken weet het wel wat op te hoesten maar voor meer complexe zaken zuigt het gewoon alles uit zijn duim.

Je hoeft overigens ook niet goed te zijn in code maken, je moet vooral goed gestructureerd kunnen aangeven wat je wilt bereiken. Ik heb al geen idee wat "uur-logs" zijn dus dan wordt het al lastig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22-10 22:16

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:38:
[...]

Ach, ik was er ook pas 10 minuten geleden achter.. :)
Check. Ben benieuwd.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:33

BiG-GuY

Megalomania schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:12:
[...]

de Zigbee2MQTT addon start hier helemaal niet meer sinds de update naar 2023.11.

lijkt wel alsof de homeassistant port 8123 is veranderd, kan dat? Waar vind ik die?
Geen problemen hier. Zeker weten dat niet je dongle van adres is veranderd en je dus op /dev/ aanspreekt ipv serial van de stick?

Port 8123 is niet vanzelf aan te passen, ook een update doet dat niet.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:41

-CJ

Not remastered

Ben benieuwd naar jullie suggesties: welke alternatieven zijn er voor de Shelly i3? Ik ben op zoek naar een apparaat dat een signaal van een pulsschakelaar kan ontvangen en doorsturen en ook werkt met vasthouden, dubbel drukken, etc. Zigbee of Wifi maakt niet uit, maar ik word helemaal gek van de Shelly aangezien deze elke maand stopt met werken en ik 'm weer moet uitbouwen, resetten en inbouwen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@-CJ Ook al andere firmware geprobeerd? Tasmota of ESPhome bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:55:
[...]

Geen problemen hier. Zeker weten dat niet je dongle van adres is veranderd en je dus op /dev/ aanspreekt ipv serial van de stick?

Port 8123 is niet vanzelf aan te passen, ook een update doet dat niet.
Handmatig de stick eruit en erin did the trick. Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

mbuurman schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:15:
[...]

Herkenbaar :-(

Ik heb het zo opgelost, reload de integratie als een sensor 5 minuten 'unavailable' is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    entity_id:
      - climate.nefit_easy
    to: unavailable
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
action:
  - service: homeassistant.reload_config_entry
    target:
      entity_id: climate.nefit_easy
Vreemd, ik heb ook weleens (niet elke dag, meer om de paar dagen) meldingen dat de Bosch servers niet bereikt kunnen worden, maar dat herstelt zichzelf later gewoon. Ik hoef niets te herladen...?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:41

-CJ

Not remastered

Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:01:
@-CJ Ook al andere firmware geprobeerd? Tasmota of ESPhome bijvoorbeeld.
Nee, dat nog niet. Ik zal me daar eens in verdiepen, heb daar nog 0,0 ervaring mee. Welke geniet de voorkeur vanuit jouw mening?

[ Voor 7% gewijzigd door -CJ op 07-11-2023 12:46 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vraag: Kan ik met de scrape sensor, of op een andere manier, een lijstje van resultaten ophalen ipv 1 waarde?

Voor een zwemkalender wil ik graag binnen Home Assistant een overzicht maken van de tijden dat het bad open is voor banenzwemmen. Ik combineer in een dashboard data van mijn Garmin (trainings-readyness), weeromstandigheden (voor buiten wielrennen) en de tijden van het zwembad. Deze laatste kan ik via css query van de website halen:
code:
1
div:has(>h4:contains(Maandag)) div:has(>div>p:contains(Banenzwemmen))>p

Deze query haalt per dag de lijst van tijden op. Ik krijg dus meerdere entries terug, maar zover ik nu kan zien moet ik dit wel 7x doen, omdat ik per dag een aparte query moet schrijven. Op zich niet erg, dan kan ik altijd een overzicht maken van vandaag & morgen, bijvoorbeeld.

De tijdslots zijn er soms 1, soms 4 op een dag. Met de scrape sensor kan ik een index opgeven en kan ik het 1e, 2e, 3e resp 4e tijdsslot opvragen. Maar dan zit ik aan 7*4=21 sensors :|

Eigenlijk zoek ik een scrape optie waarin je met een array van data slimme dingen kan doen, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:27
@alex3305 en @Septillion Ok, helder. :) Ik dacht dat ik zo leuk bezig was en dit niet zo vreselijk complex. Een utility meter maken is geen probleem, maar ik wil dus op basis van een paar sensoren mijn COP uit laten rekenen voor verschillende tijdsperiodes. Wat ik bedoel met die uur-logs zijn de sensoren en dat zijn de volgende:

sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292

sensor.energy_log_energy_used_for_hot_water_during_past_hour_32294

sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284

sensor.energy_log_energy_produced_for_hot_water_during_past_hour_32286

Die geven me dus wel steeds de nodige informatie, maar ik wil dat dus als COP gegevens hebben voor dag/week/maand/jaar.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Aziraphale Daar zou ik dan een template sensor van maken (kan ook in de UI!) met zoiets:

YAML:
1
2
3
4
{{ 
    (states("sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284") | float(1)) 
     / (states("sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292") | float(1)) 
}}

Waar dan dus iets van een sensor.energy_log_energy_consumed_for_heat_during_past_hour of zo uit komt. En daar kun je dan met een Utility Meter een langere termijn voor laten berekenen. Bijvoorbeeld per dag, maand, jaar, etc.

Nog even over jouw eerdere input. Bij het template gaat ChatGPT dus al de mist in. Omdat ChatGPT niet weet dat je sinds Home Assistant 2021.10 (!!!) een default value voor een cast (naar float) nodig hebt, kan het zijn dat jouw eerdere voorbeeld onverwachte resultaten geeft. Maar omdat het correct lijkt, ga je ervanuit dat het zo moet werken.

Edit: Bovenstaande code gefixed. Maar eventueel beter antwoord hieronder.

[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 07-11-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
mithras schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:40:
Vraag: Kan ik met de scrape sensor, of op een andere manier, een lijstje van resultaten ophalen ipv 1 waarde?

Voor een zwemkalender wil ik graag binnen Home Assistant een overzicht maken van de tijden dat het bad open is voor banenzwemmen. Ik combineer in een dashboard data van mijn Garmin (trainings-readyness), weeromstandigheden (voor buiten wielrennen) en de tijden van het zwembad. Deze laatste kan ik via css query van de website halen:
code:
1
div:has(>h4:contains(Maandag)) div:has(>div>p:contains(Banenzwemmen))>p

Deze query haalt per dag de lijst van tijden op. Ik krijg dus meerdere entries terug, maar zover ik nu kan zien moet ik dit wel 7x doen, omdat ik per dag een aparte query moet schrijven. Op zich niet erg, dan kan ik altijd een overzicht maken van vandaag & morgen, bijvoorbeeld.

De tijdslots zijn er soms 1, soms 4 op een dag. Met de scrape sensor kan ik een index opgeven en kan ik het 1e, 2e, 3e resp 4e tijdsslot opvragen. Maar dan zit ik aan 7*4=21 sensors :|

Eigenlijk zoek ik een scrape optie waarin je met een array van data slimme dingen kan doen, kan dat?
Niet dat ik weet. Met Multiscrape (in HACS) kun je attributes meegeven aan een sensor, dat is wellicht overzichtelijker dan 21 losse sensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
alex3305 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:47:
@Aziraphale Daar zou ik dan een template sensor van maken (kan ook in de UI!) met zoiets:

YAML:
1
{{ (sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284 | float(0)) / (sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292 | float(0)) }}

Waar dan dus iets van een sensor.energy_log_energy_consumed_for_heat_during_past_hour of zo uit komt. En daar kun je dan met een Utility Meter een langere termijn voor laten berekenen. Bijvoorbeeld per dag, maand, jaar, etc.

Nog even over jouw eerdere input. Bij het template gaat ChatGPT dus al de mist in. Omdat ChatGPT niet weet dat je sinds Home Assistant 2021.10 (!!!) een default value voor een cast (naar float) nodig hebt, kan het zijn dat jouw eerdere voorbeeld onverwachte resultaten geeft. Maar omdat het correct lijkt, ga je ervanuit dat het zo moet werken.
Je moet wel de state van die sensor ophalen, en niet alleen het entity_id opgeven.
En ook met jouw defaults voor floats is er een redelijke kans op errors, namelijk op een error vanwege het delen door 0.

Beter is gewoon niet de GUI gebruiken, en een template sensor maken met een availability template er in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
template:
  - sensor:
      - unique_id: iets_unieks_of_beter_nog_een_uuid
        name: Leuke naam voor je sensor
        state: >
          {{ 
            states('sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284') | float
            / states('sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292') | float
          }}
        availability: >
          {{
            'sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284' | has_value
            and 'sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292' | has_value
          }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Faece schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:37:
[...]

Wat vul ik dan in bij select en index ?

[Afbeelding]
Deze was bedoeld voor een Rest sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@TheFes Je hebt gelijk, ik zat te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Faece schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 05:17:
[...]

Ik had deze link genomen omdat ik op de dieselprijs wil van de Gulf in Hansbeke, en daar kan ik de bron niet vinden ...

Ik wil dus de 2 dichtste tankstations vergelijken.
Alvast bedankt voor je hulp . Ik ga hier al mee aan de slag...
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Met de Developer tools van je browser kun je een CSS selector achterhalen.
Voor de dieselprijs: td.SZh0Ab:nth-child(3)

Maar ik heb verder geen idee of dit altijd hetzelfde is op de Google site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10 18:19
Weet iemand toevallig of deze kaartjes van toon ook bestaan voor HA?
Die kaartjes vind ik wel mooi en compact

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnQPNbIYeEsMHj2u9HgOfugyLTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIWMqsDMB9HDYo0qgK39BASi.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe ik die met mijn huidige sensoren kan berekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJfmeOD99xenK2tEhyid6nK7BhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KaX0nqONlYCidhL92T8A1E6.jpg?f=fotoalbum_large

Productie vandaag en verbruik vandaag is me wel gelukt maar stroom nu, afname net en productie nu lukt me niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
@Rickrebr "productie nu" zal je waarschijnlijk van je omvormer kunnen uitlezen.
Stroom nu (als in wat er op je meter te zien is? Dus verbruik - opwekking?) Dat zou je bijv van je p1 sensor kunnen aflezen. Bij mij is dat bijvoorbeeld "sensor.p1_meter_active_power" (Ik heb een P1 meter van homewizard)

Niet alles hoeft direct uit je energy dashboard te komen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
HowsMyApple schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:55:
@Rickrebr "productie nu" zal je waarschijnlijk van je omvormer kunnen uitlezen.
Stroom nu (als in wat er op je meter te zien is? Dus verbruik - opwekking?) Dat zou je bijv van je p1 sensor kunnen aflezen. Bij mij is dat bijvoorbeeld "sensor.p1_meter_active_power" (Ik heb een P1 meter van homewizard)

Niet alles hoeft direct uit je energy dashboard te komen namelijk
Ja productie nu kan denk ik wel van de omvormer maar welke template moet ik dan gebruiken om dit in realtime te laten refreshen zoals in de toon app? Ik gebruik de helpers vanuit "Devices & services > helpers".
Ik vindt het lastig om te google wat ik nu precies moet doen want ik zie heel vaak dat mensen het in configuration.yaml doen?

stroom nu is eigenlijk wat mijn huis nu aan stroom gebruikt, dus eigenlijk zonder opwekking. Ik lees de p1 meter uit met de P1 splitter van homewizard en die zit gekoppeld aan mijn Raspberry PI 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
Rickrebr schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:05:
[...]

Ja productie nu kan denk ik wel van de omvormer maar welke template moet ik dan gebruiken om dit in realtime te laten refreshen zoals in de toon app? Ik gebruik de helpers vanuit "Devices & services > helpers".
Ik vindt het lastig om te google wat ik nu precies moet doen want ik zie heel vaak dat mensen het in configuration.yaml doen?

stroom nu is eigenlijk wat mijn huis nu aan stroom gebruikt, dus eigenlijk zonder opwekking. Ik lees de p1 meter uit met de P1 splitter van homewizard en die zit gekoppeld aan mijn Raspberry PI 4
Weet je dat laatste wel zeker? De sensor "active_power" van mijn P1 geeft namelijk toch echt de waarde weer van hoe veel ik af neem of hoeveel ik terug lever. Dus Opbrengst(PV) minus verbruik huis = afname/teruglevering

En de desbetreffende "active_power" sensor krijgt om de zoveel seconden (of 1 minuut misschien?) een waarde terug van de P1 meter. Dat vind ik voor nu realtime genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
-CJ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:46:
[...]

Nee, dat nog niet. Ik zal me daar eens in verdiepen, heb daar nog 0,0 ervaring mee. Welke geniet de voorkeur vanuit jouw mening?
Van oorsprong wel fan van Tasmota. Vooral omdat het wat meer stand alone draait, gewoon settings aan kan passen zonder recompile en versiebeheer met bin's wat makkelijker is.

Helaas is daar de support voor pulsschakelaars nog steeds niet zo goed. Nu heb ik er wel een aantal zo in gebruik met multipress in HA maar zou dat toch liever al op het device hebben. Met ESPhome wel mogelijk (maar ik heb niet 123 een config voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HowsMyApple "Stroom nu" is het eigen vervruik/vermogen. Dat kan je nooit uit je P1 aflezen. Dat is import - export + PV productie. De eerste twee kan je uit je P1 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rickrebr De opmaak van de kaartjes niet direct. Maar misschien te doen met Home Assistant - Het Swiss Army Knife maar dat is wel voor gevorderden.

Deel van de info staat al wel op je energie dashbaord. Helaas maakt HA deze nog steeds niet als sensor beschikbaar dus zou je zelf aan de slag moeten.

Voor je "stroom nu" sensor is hier al wel heeeeeel vaak besproken. Even zoeken (naar post van @TheFes of mij :+) en je zal het vast vinden. Zoals gezegd is dat dus gewoon import - export + opwek. Eventueel zou je het nog door een filter of gemiddelde kunnen halen omdat P1 en PV vaak niet tegelijk en/of even vaak data geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
HowsMyApple schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:15:
[...]

Weet je dat laatste wel zeker? De sensor "active_power" van mijn P1 geeft namelijk toch echt de waarde weer van hoe veel ik af neem of hoeveel ik terug lever. Dus Opbrengst(PV) minus verbruik huis = afname/teruglevering

En de desbetreffende "active_power" sensor krijgt om de zoveel seconden (of 1 minuut misschien?) een waarde terug van de P1 meter. Dat vind ik voor nu realtime genoeg :)
Dan zal ik hier nog verder naar moeten kijken. Ik ben hier nogal een beginner in namelijk.

Onderstaande is wat ik binnen krijg vanuit de P1 m.b.t. de meter, de zonnepanelen heb ik via de solaredge integration kunnen binnenhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzIEcPBsnIehZXLOfNfESpL3VV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq4ZUd2QawP0bHII3fSYvBeD.jpg?f=fotoalbum_large
Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:25:
@Rickrebr De opmaak van de kaartjes niet direct. Maar misschien te doen met Home Assistant - Het Swiss Army Knife maar dat is wel voor gevorderden.

Deel van de info staat al wel op je energie dashbaord. Helaas maakt HA deze nog steeds niet als sensor beschikbaar dus zou je zelf aan de slag moeten.

Voor je "stroom nu" sensor is hier al wel heeeeeel vaak besproken. Even zoeken (naar post van @TheFes of mij :+) en je zal het vast vinden. Zoals gezegd is dat dus gewoon import - export + opwek. Eventueel zou je het nog door een filter of gemiddelde kunnen halen omdat P1 en PV vaak niet tegelijk en/of even vaak data geeft.
Bedankt! zal eens in dat topic kijken.

Door TheFes en jou in dit topic of een andere? Opwek staat toch los van wat ik nu aan stroom verbruik?
Of begrijp ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Rickrebr schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:36:
Opwek staat toch los van wat ik nu aan stroom verbruik?
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Opwek staat los van wat je uit het net verbruikt. Maar niet los van wat je echt verbruikt. Wat je direct van je solar verbruikt is en blijft je eigen verbruik :)

Dat is ook wat je in je Toon voorbeeld laat zien. Vandaar dat "Stroom nu" (ofwel, wat je op dat moment echt zelf verbruikt) de som is van "Productie nu" en "Afname van net" (ofwel de levering of import). Daar we in Nederland alleen naar netto import / export kijken (over alle fases) heb je dus altijd OF import OF export, nooit beide tegelijk.

Maar goed, alle info over energie (dus in kWh) staan al in je energy dashboard. Die doet zoals de naam al doet vermoeden wel alleen energie en niet vermogen (in Watt / kW). Populaire methode om dat weer te geven is met de custom:power-flow-card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:45:
[...]

Opwek staat los van wat je uit het net verbruikt. Maar niet los van wat je echt verbruikt. Wat je direct van je solar verbruikt is en blijft je eigen verbruik :)

Dat is ook wat je in je Toon voorbeeld laat zien. Vandaar dat "Stroom nu" (ofwel, wat je op dat moment echt zelf verbruikt) de som is van "Productie nu" en "Afname van net" (ofwel de levering of import). Daar we in Nederland alleen naar netto import / export kijken (over alle fases) heb je dus altijd OF import OF export, nooit beide tegelijk.

Maar goed, alle info over energie (dus in kWh) staan al in je energy dashboard. Die doet zoals de naam al doet vermoeden wel alleen energie en niet vermogen (in Watt / kW). Populaire methode om dat weer te geven is met de custom:power-flow-card.
Bedankt voor je heldere uitleg! ik ga eens opzoek naar wat is besproken is door jou en TheFes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:55:
[...]

Je moet wel de state van die sensor ophalen, en niet alleen het entity_id opgeven.
En ook met jouw defaults voor floats is er een redelijke kans op errors, namelijk op een error vanwege het delen door 0.

Beter is gewoon niet de GUI gebruiken, en een template sensor maken met een availability template er in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
template:
  - sensor:
      - unique_id: iets_unieks_of_beter_nog_een_uuid
        name: Leuke naam voor je sensor
        state: >
          {{ 
            states('sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284') | float
            / states('sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292') | float
          }}
        availability: >
          {{
            'sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284' | has_value
            and 'sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292' | has_value
          }}
En deze zet ik dan gewoon mijn configuration.yaml? En dan daarna wel verder via een utility sensor om de COP over een hele maand te berekenen? Want daarvoor heb ik dan eigenlijk de productie van een hele maand gedeeld door het verbruik van een hele maand nodig.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Ligt een beetje aanw at de huidige sensoren echt weergeven. Zijn het lopende gemiddeldes? Of updaten ze elk uur?

En heb je niet ook al time sensoren? Kan je de hele lijst met sensoren van je device eens laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 19:34
alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:25:
@19roland70 Kijk eerst eens even hoeveel backups je nog hebt staan. Als je die maakt en nooit weggooit loopt dat in de papieren. Daarna kun je kijken naar de database in je config directory. Of andere bestanden. Met de Samba Share add-on kun je in ieder geval de Home Assistant directories even bekijken. Dit kun je ook doen vanuit Windows met bijvoorbeeld WizTree.

Ik heb met ncdu zojuist even mijn opslag bekeken en mijn Home Assistant directory met historie van 4 jaar is nu ~3.2GB groot. Daar zit een Home Assistant MySQL database van 1.4GB in. Een InfluxDB database van 1.1GB. En een config directory van 100MB (met Git geschiedenis). Dan weet je wellicht wat voor grootte je kunt verwachten. 2TB raakt namelijk kant noch wal.
Heb alle backups verwijderd, recorder op 5 dagen gezet.
Ook met samba-share gekeken , daar kan ik weinig grote bestanden ontdekken.
Zou het misschien het energie dashboard kunnen zijn wat zoveel opslag verbruikt?
Heb verder geen idee waar ik moet zoeken.
Als ik een volledige back-up maak ,opslaan op de pc en dan een nieuwe installatie en de back-up terug zetten .
Back-up heeft een grootte van 696MB
Heb ik alles dan nog hetzelfde zoals het nu is, ook de geschiedenis van de energie?
Ik heb het idee dat door verschillende keren iets installeren en er weer af halen er rotzooi achterblijft.
Ook even "apt --fix-broken install"
maar dan krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
dpkg: error processing package apt-listchanges (--remove):
 installed apt-listchanges package pre-removal script subprocess returned error exit status 127
dpkg: too many errors, stopping
Deferring configuration of apt-listchanges until /usr/bin/python3
and python's debconf module are available
/var/lib/dpkg/info/apt-listchanges.postinst: 212: py3compile: not found
dpkg: error while cleaning up:
 installed apt-listchanges package post-installation script subprocess returned error exit status 127
Errors were encountered while processing:
 apt-listchanges
Processing was halted because there were too many errors.
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
root@raspberrypi4:~#

[ Voor 20% gewijzigd door 19roland70 op 07-11-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:57:
@Aziraphale Ligt een beetje aanw at de huidige sensoren echt weergeven. Zijn het lopende gemiddeldes? Of updaten ze elk uur?

En heb je niet ook al time sensoren? Kan je de hele lijst met sensoren van je device eens laten zien.
Dit zijn de grafieken van de heating sensoren en mijn indruk is dat dat inderdaad per uur gaat. Time sensoren heb ik in overvloed, maar die zijn dan gerelateerd aan de draaitijd van de compressor etc. En weet je zeker dat je de hele lijst met sensoren/entiteiten van mijn warmtepomp wilt zien? Dat zijn er namelijk 870... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8oqJ-VSzxU5DW9hVnlFs0ZXN3s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iguKXSoVgUlIHHiKQqiiR0LK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb5-amacTK1Q6Z7J51D3rV3hZ9Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K2prKSW5xFtmGJ1S8TmaA2Ny.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 07:57
Kan ik op een makkelijke wijze de energiestatistieken van één hele maand verwijderen? Ik ben in mei verhuisd en heb de home assistant installatie gewoon meegenomen en hier weer in de slimme meter ingeplugd. Nu denkt HA dat ik in mei 20000 kWh heb verbruikt. Vanaf juni klopt de data wel.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Poeh, dat zijn er wel veel ja :)

Voor de per uur COP zou je deze sensoren gewoon in een tempalte sensor kunnen gooien zoals eerder besproken. Als je ze ook state class measurement geeft dan heb je in de history ook al gewoon alle uren.

Voor COP per dag en maand wil je lieverer sensoren die dat al aangeven. Dus als je ook een sensor hebt die totaal opgewekte energie en totaal geleverde energie over de hele levensduur van de WP hebt dan zou dan mooier zijn. Dan kan je die met een Utility meter namelijk makkelijk in een dag/maand/jaar knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Om het te fixen wil je niet heel mei weg hebben. Maar als je gaat kijken naar het moment dat je de installatie in de nieuwe meter stak zie je een enorme spike. Als je alleen die weghaalt dan ben je er ook en heb je zelfs nog bruikbare statistieken :)

Dat kan dus via Dev tools => Statistics => Slope icoon naast de entiteit. Daar dan naar het moment in mei dat je hem in je nieuwe huis aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Septillion Die sensoren heb ik helaas niet, dus ik moet iets verzinnen om de boel op te tellen. Zou dit misschien met een utility meter kunnen? Dat die als helper alles optelt en ik die resultaten gebruik om de COP per maand te berekenen?

Voor de template ga ik dan het script van @TheFes inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Dat is wel jammer, ook niet disabled? Of een andere sensor die meer dan één uur doet?

Met een utility meter zou je wel moeten kunnen sommen met "delta values" aan. Maar dat geeft wel altijd een beetje de kans dat een waarde dubbel geteld wordt. Vandaar dat een lifetime sensor vanuit de WP handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 07:57
Septillion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:25:
@manusjevanalles Om het te fixen wil je niet heel mei weg hebben. Maar als je gaat kijken naar het moment dat je de installatie in de nieuwe meter stak zie je een enorme spike. Als je alleen die weghaalt dan ben je er ook en heb je zelfs nog bruikbare statistieken :)

Dat kan dus via Dev tools => Statistics => Slopte icoon naast de entiteit. Daar dan naar het moment in mei dat je hem in je nieuwe huis aansloot.
Gelukt, bedankt!

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Septillion Flink gezocht, maar in die hele lijst is er geen enkele te vinden. De wp zelf doet het wel, want op het schermpje kan ik de totalen zien, maar dan sww + verwarming en die wil ik graag gesplitst hebben.

Ik heb nu even een nutsmeter aangemaakt en ga eens kijken of die werkt. Het valt me dan wel weer op dat je de keuze voor wel/geen delta waarden niet naderhand aan kunt passen en ik weet even niet meer of ik die aangezet had... Maar even zien wat hij de komende uren gaat doen.

Zijn er geen cursussen in yaml for dummies? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-10 16:07
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:16:
[...]

Vreemd, ik heb ook weleens (niet elke dag, meer om de paar dagen) meldingen dat de Bosch servers niet bereikt kunnen worden, maar dat herstelt zichzelf later gewoon. Ik hoef niets te herladen...?
Misschien dat ie er bij mij ook wel vaker uitklapt, maar ik dat gewoon niet opmerk 8)
Heb er nu een mail-notificatie aan geknoopt, ben benieuwd hoe vaak het gebeurt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
weer eens een probleem waar ik niet uitkom Ik heb drie Foscam X5 camera's en daarbij krijg ik enkel snapshots om de 10 seconden binnen, Ik gebruik de foscam integratie en heb een picture entity card op deze manier vormgegeven, alles standaard zeg maar. Op deze manier blijft het beeld zwart, wanner in view op auto zet dan worden het dus snapshots om de 10 seconden. Wellicht kan het ook niet anders met deze camera's maar zou fijn zijn als er wel live beeld was.

YAML:
1
2
3
4
5
show_state: true
show_name: true
camera_view: live
type: picture-entity
entity: camera.lizzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biMOTll8Yfw7oaYUkN0SmqJ_iVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0jsmB1NeE8GS7CgC2vcpozR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een powerflow Dashboardje in elkaar gelikt. Werkt allemaal best leuk en de data is live alleen nu wil ik dat graag als widget in iOS.

Weet iemand hier toevallig of dat mogelijk is? Er zijn wel widget opties voor de Home Assistant app maar dat is meer voor het uitvoeren van taken of het snel bereiken van een functie (dat gebruik ik dus nu).

Liefst zie ik deze data live of nagenoeg live direct in een widget.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes @Septillion Heuj! Schone vaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSv_qR2BoMjruqevLim8cQGWmfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2i01MOyRTmUUeDsoCtFGLO4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Donstil schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:23:
[Afbeelding]

Ik heb een powerflow Dashboardje in elkaar gelikt. Werkt allemaal best leuk en de data is live alleen nu wil ik dat graag als widget in iOS.

Weet iemand hier toevallig of dat mogelijk is? Er zijn wel widget opties voor de Home Assistant app maar dat is meer voor het uitvoeren van taken of het snel bereiken van een functie (dat gebruik ik dus nu).

Liefst zie ik deze data live of nagenoeg live direct in een widget.
offtopic:
ik kom jou ook overal tegen hé

Iedereen moeilijk doen met code en GUI’s en jij likt de boel aan elkaar, wat een gave ;) :9

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 08-11-2023 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:27:
[...]

offtopic:
ik kom jou ook overal tegen hé

Iedereen moeilijk doen met code en GUI’s en jij likt de boel aan elkaar, wat een gave ;) :9
Haha ja ik had geluk denk ik, alles in deze set-up werd ondersteund of had een plugin.
Het dashboard zelf komt uit HACS.

Ik heb nog nooit wat gedaan met Home Assistant verder (want Homekit en Homebridge) dus absoluut geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:47
davasch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:49:
[...]

Je kan dit met ESPhome doen (je hebt dan een ESP nodig die bluetooth ondersteunt). De ESP's werken als bluetooth proxy zodat je Home Assistant via de ESP's in verschillende ruimtes bluetooth devices kan bereiken. Je kan daarvoor de Bluetooth Proxy gebruiken. Eventueel kan je de ESP ook nog voor andere dingen inzetten.
Ik heb een aantal ESPhome devices draaien in mijn huis en kom net kijken bij de bluetooth proxy. 1 apparaat heb ik met de "ready made projects" gecreeerd en dit werkt goed. Als ik een bestaande configuratie wil uitbrieden is het dan een kwestie van onderstaande code toevoegen aan de config of is dit te simpel gedacht?

YAML:
1
2
packages:
  esphome.bluetooth-proxy: github://esphome/firmware/bluetooth-proxy/esp32-generic.yaml@main

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:39:
[...]

Ik heb een aantal ESPhome devices draaien in mijn huis en kom net kijken bij de bluetooth proxy. 1 apparaat heb ik met de "ready made projects" gecreeerd en dit werkt goed. Als ik een bestaande configuratie wil uitbrieden is het dan een kwestie van onderstaande code toevoegen aan de config of is dit te simpel gedacht?

YAML:
1
2
packages:
  esphome.bluetooth-proxy: github://esphome/firmware/bluetooth-proxy/esp32-generic.yaml@main
Dit is alles wat je aan een bestaande config moet toevoegen
https://github.com/esphom...sp32-generic.yaml#L29-L37

Alleen regel 29-37 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:47
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:48:
[...]

Dit is alles wat je aan een bestaande config moet toevoegen
https://github.com/esphom...sp32-generic.yaml#L29-L37

Alleen regel 29-37 dus
Vanavond even proberen. Dat ziet er duidelijk uit :) En dat ziet er anders uit dan mijn config die ik heb gemaakt via "ready made projects"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:00:
[...]

Vanavond even proberen. Dat ziet er duidelijk uit :) En dat ziet er anders uit dan mijn config die ik heb gemaakt via "ready made projects"

Je ready made project include die file waar ik naar link als een package. Maar voor een bestaande config heb je dat allemaal niet nodig, alleen het gemarkeerde stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
@Toppe Wat voor vaatwasser heb je? Een slimme met Wifi ? ZO niet, hoe zorg je ervoor dat je hem slim maakt ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Possible schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:08:
@Toppe Wat voor vaatwasser heb je? Een slimme met Wifi ? ZO niet, hoe zorg je ervoor dat je hem slim maakt ?
Siemens Home Connect vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Toppe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:09:
[...]

Ah nice ja... Ja dan snap ik hem idd! ik zou dus in theorie eerst programma moeten selecteren -> Start drukken --> Vervolgens van stroom halen dmv een schakelaar en dan weer in laten schakelen op gezette tijden. Dan gaat hij dus verder met zn programma...

Kortom: Omslachtig :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 19:41
Iedereen al op de hoogte va n de nieuwe postnl mogelijkheden?
https://community.home-as...ovelace-postnl/112433/337

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-10 19:49
Possible schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:11:
[...]

Ah nice ja... Ja dan snap ik hem idd! ik zou dus in theorie eerst programma moeten selecteren -> Start drukken --> Vervolgens van stroom halen dmv een schakelaar en dan weer in laten schakelen op gezette tijden. Dan gaat hij dus verder met zn programma...

Kan dat?
Ik heb ook een siemens maar geen slimme.
Zou wel leuk zijn mocht je die idd ook kunnen starten vanop afstand ,of wanneer je genoeg opbrengst hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:36
Dit is dat je een track & trace invoert in HA waarna hij de data ophaalt en beschikbaar stelt toch? Lijkt me in mindere mate interessant. Ik wacht nog steeds tot PostNL een api beschikbaar stelt om je account uit te lezen. Maarja, daar lijkt nog geen zicht op te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:59:
[...]

Dit is dat je een track & trace invoert in HA waarna hij de data ophaalt en beschikbaar stelt toch? Lijkt me in mindere mate interessant. Ik wacht nog steeds tot PostNL een api beschikbaar stelt om je account uit te lezen. Maarja, daar lijkt nog geen zicht op te zijn.
Ik zie sowieso een hoop ruimte voor verbetering in de huidige opzet door gebruik te maken van trigger based template sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
skank schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:56:
[...]

Kan dat?
Ik heb ook een siemens maar geen slimme.
Zou wel leuk zijn mocht je die idd ook kunnen starten vanop afstand ,of wanneer je genoeg opbrengst hebt
Ja gewoon met een smartplug... Maar dan moet je dus van te voren het programma gaan starten en daarna dus met de smartplug uitzetten... zodat ie pas weer aan gaat bij gunstige tijden.. Semi-smart dus omdat je wel wat handelingen vooraf moet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Possible schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:11:
[...]

Waarom? Je stopcontactje (met energiemeting uiteraard) zal merken dat de vaatwasser gestart wordt (wel even een minimum vermogen instellen zodat hij niet al afschakelt zodra de machine uit standby komt), zal de machine afschakelen en op de gewenste tijd weer aanschakelen. Lijkt me nog redelijk hoge WAF tenzij er iets gewijzigd moet worden (dan zou je bijvoorbeeld met stembediening "vaatwasser aan" kunnen roepen).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Possible schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:10:
[...]

Ja gewoon met een smartplug... Maar dan moet je dus van te voren het programma gaan starten en daarna dus met de smartplug uitzetten... zodat ie pas weer aan gaat bij gunstige tijden.. Semi-smart dus omdat je wel wat handelingen vooraf moet doen....
Wellicht is het dan handiger om jezelf in de avond een notificatie te sturen met de meest gunstige tijd, en dan de timer functie te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik wil graag (alleen in HA) mijn energie, gas uitlezen van de Landis Gyr E350.
Mijn Raspberry 4 hangt in de meterkast, naast de Landis.

Is er verschil in het uitlezen in HA? Of kan de een meer uitlezen dan de ander?
Want ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer. :$

Wat ik heb gevonden:
P1 USB kabel
Slimme Meter WiFi Gateway (met en zonder display)
Wi-Fi P1 Meter
SlimmeLezer+
Vast nog wel meer...

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
HuismAndré schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:11:
[...]

Waarom? Je stopcontactje (met energiemeting uiteraard) zal merken dat de vaatwasser gestart wordt (wel even een minimum vermogen instellen zodat hij niet al afschakelt zodra de machine uit standby komt), zal de machine afschakelen en op de gewenste tijd weer aanschakelen. Lijkt me nog redelijk hoge WAF tenzij er iets gewijzigd moet worden (dan zou je bijvoorbeeld met stembediening "vaatwasser aan" kunnen roepen).
Nee.. het vaatwasblokje zou je alsnog erin moeten doen en het programma moeten instellen.. Als je dat laatste niet doet, dan zal de vaatwasser nooit een programma starten en gaat dus dan alleen ''aan''
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:11:
[...]

Wellicht is het dan handiger om jezelf in de avond een notificatie te sturen met de meest gunstige tijd, en dan de timer functie te gebruiken
Is ook een optie idd

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 08-11-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-10 17:08
[...]

Ik gebruik een smartplug om te meten wanneer mijn vaatwasser (Bauknecht, type weet ik zo even niet) begint en eindigt en daarna een notificatie stuurt (met verbruikte stroom).
Heb nog niet geprobeerd te schakelen, dus weet niet of deze zijn programma dan 'afmaakt' als je de smartplug weer inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Possible schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:16:
[...]

Nee.. het vaatwasblokje zou je alsnog erin moeten doen en het programma moeten instellen.. Als je dat laatste niet doet, dan zal de vaatwasser nooit een programma starten en gaat dus dan alleen ''aan''
Je doet alles wat je wilt/moet doen om de machine te starten en start daarna de machine. Die zal kijken of de pomp gangbaar is (doen alle Siemens/Bosch e.v.a. machines sinds ik me kan heugen) en het is die "droogdraai" die je perfect kunt gebruiken als trigger om, met een vertraging van een seconde of 10 of zo, de machine af te schakelen.

Vandaar ook dat ik eerder aangaf dat je wel een ondergrens aan moet geven om te voorkomen dat hij al afschakelt zodra je de machine uit standby haalt. Werkt uiteraard alleen als de machine verder gaat bij het opnieuw aanbieden van de netspanning (maar da's een kwestie van testen). Deze machines worden ook gebruikt in landen met een hoog aantal brownouts dus kans dat de machine prima overweg kan met een "stroomstoring" lijkt me vrij groot.

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 08-11-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
HuismAndré schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:19:
[...]

Je doet alles wat je wilt/moet doen om de machine te starten en start daarna de machine. Die zal kijken of de pomp gangbaar is (doen alle Siemens machines sinds ik me kan heugen) en het is die "droogdraai" die je perfect kunt gebruiken als trigger om, met een vertraging van een seconde of 10 of zo, de machine af te schakelen.

Vandaar ook dat ik eerder aangaf dat je wel een ondergrens aan moet geven om te voorkomen dat hij al afschakelt zodra je de machine uit standby haalt.
Ah ja op die manier! Dat is een goede. Nu doe ik dat laatste stukje idd nu handmatig (smartplug zelf uitschakelen en inschakelen als de zon schijnt)

Overigens is dit alleen als test. Nu we nog kunnen salderen en met overschot maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 10:48

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als iemand hier interesse in heeft.
Een random quote in je home assistant.
Ik gebruik hem voor mijn artist art camera als er geen muziek wordt gespeeld.

https://community.home-as...andom-quote-camera/632516

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
[...]

Ja, dat is wel een goeie. Dat wil ik ook gaan implementeren.

Heb je dit al werkend?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:50:
[...]

Heb je dit al werkend?
Bij de onderstaande link kan je een sensor aanmaken die aangeeft hoe lang het duur voor het goedkoopste uur. Je zou hem bijv kunnen triggeren op 2 uur en de vaatwasser of ander apparaat de uitgestelde start kunnen activeren op 2 uur.
https://www.creatingsmart...vices-for-cheapest-hours/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:50:
[...]

Heb je dit al werkend?
Nee, ik heb zelf helemaal nog geen dynamische prijzen :o

Mijn Cheapest Energy Hours macro is meer een community service.

Ik heb de Nordpool integratie wel in mijn dev omgeving draaien om te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Willempie27 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:00:
[...]

Bij de onderstaande link kan je een sensor aanmaken die aangeeft hoe lang het duur voor het goedkoopste uur. Je zou hem bijv kunnen triggeren op 2 uur en de vaatwasser of ander apparaat de uitgestelde start kunnen activeren op 2 uur.
https://www.creatingsmart...vices-for-cheapest-hours/
Dat kan dus ook met mijn macro. Die kun je gewoon rechtstreeks in je notificatie gebruiken zonder dat je er een sensor voor nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
streamnl schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:13:

Wat ik heb gevonden:
P1 USB kabel
Wi-Fi P1 Meter
SlimmeLezer+
Vast nog wel meer...
Ik heb deze besteld: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/ (ESP variant). Het was vrijwel plug en play. Alleen in HA nog goed configureren en gaan. Ik heb wel een iets andere meter volgens mij. Zal vast niet veel schelen als ik de afbeeldingen zie op internet.

[ Voor 5% gewijzigd door henkbiertank op 08-11-2023 12:41 ]

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:33:
[...]

Nee, ik heb zelf helemaal nog geen dynamische prijzen :o

Mijn Cheapest Energy Hours macro is meer een community service.

Ik heb de Nordpool integratie wel in mijn dev omgeving draaien om te kunnen testen.
Ik gebruik de Zonneplan integratie, maar die levert de prijzen als volgt aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
forecast: 
- electricity_price: 2767619
  tariff_group: low
  solar_percentage: 0
  solar_yield: 0
  datetime: '2023-11-07T11:00:00.000000Z'
  sustainability_score: 555
- electricity_price: 2798837
  datetime: '2023-11-07T12:00:00.000000Z'
  sustainability_score: 532
- electricity_price: 2909068
  datetime: '2023-11-07T13:00:00.000000Z'
  sustainability_score: 535

Kan ik die waardes nog makkelijk omzetten? (delen door 100 geeft de prijs in centen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:42:
[...]

Ik gebruik de Zonneplan integratie, maar die levert de prijzen als volgt aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
forecast: 
- electricity_price: 2767619
  datetime: '2023-11-07T11:00:00.000000Z'
  sustainability_score: 555
- electricity_price: 2798837
  datetime: '2023-11-07T12:00:00.000000Z'
  sustainability_score: 532
- electricity_price: 2909068
  datetime: '2023-11-07T13:00:00.000000Z'
  sustainability_score: 535

Kan ik die waardes nog makkelijk omzetten? (delen door 100 geeft de prijs in centen)
Uhm, nog niet, maar kan ik wel toevoegen.
Maakt voor het tijdstip met de laagste prijs verder niet uit natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:50:
Maakt voor het tijdstip met de laagste prijs verder niet uit natuurlijk
Dat is waar.....

Ff een keer de vaatwasser aan znder dat de auto aan het laden is, zodat ik ook de weight points goed kan vaststellen :+

Edit: confirmed, werkt nu ook al idd. Standaard, out-of-the-box.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 08-11-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:51:
[...]

Dat is waar.....

Ff een keer de vaatwasser aan znder dat de auto aan het laden is, zodat ik ook de weight points goed kan vaststellen :+

Edit: confirmed, werkt nu ook al idd. Standaard, out-of-the-box.
Alsnog een price_factor parameter toegevoegd in 3.6.0

PS, heb je de vaatwasser niet op een smart plug? Dan heeft je auto er verder toch niets mee te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 08-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Possible schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:10:
[...]

Ik ga dat es testen, maar ook beter een hoog vermogen smartplug dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
[...]

Die snap ik niet zo goed, hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:19:
[...]

Je doet alles wat je wilt/moet doen om de machine te starten en start daarna de machine. Die zal kijken of de pomp gangbaar is (doen alle Siemens/Bosch e.v.a. machines sinds ik me kan heugen) en het is die "droogdraai" die je perfect kunt gebruiken als trigger om, met een vertraging van een seconde of 10 of zo, de machine af te schakelen.

Vandaar ook dat ik eerder aangaf dat je wel een ondergrens aan moet geven om te voorkomen dat hij al afschakelt zodra je de machine uit standby haalt. Werkt uiteraard alleen als de machine verder gaat bij het opnieuw aanbieden van de netspanning (maar da's een kwestie van testen). Deze machines worden ook gebruikt in landen met een hoog aantal brownouts dus kans dat de machine prima overweg kan met een "stroomstoring" lijkt me vrij groot.
oh dat lijkt me idd misschien handig, wil ik ook wel es gaan proberen.
Heb je die zelf al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:46:
[...]

oh dat lijkt me idd misschien handig, wil ik ook wel es gaan proberen.
Heb je die zelf al?
Nee. Ik heb nog 3 jaar vast tot juli volgend jaar. Maar tzt moet ik er dus wel naar gaan kijken (want overweeg wel dynamisch contract te nemen volgend jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:40:
Alsnog een price_factor parameter toegevoegd in 3.6.0
_/-\o_
PS, heb je de vaatwasser niet op een smart plug? Dan heeft je auto er verder toch niets mee te maken?
Nee, geen smart plug. Dus ik kijk gewoon even in DSMR Reader wat het stroomverbruik is, maar dan moet de auto ff niet meedoen want dan valt het weg in de marge van dat geweld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-10 09:32
Hallo,

Wellicht kunnen jullie mij op het juiste spoor helpen.

Ik heb sinds kort 3 horizontale jaloezieën gekoppeld via de Motion Blinds Integration in HA.
Deze kantelen op bepaalde tijden met automations open of dicht. Dit werkt gelukkig zoals het zou moeten maar ik zou graag ook op een dashboard een "aan/uit" (open of dicht) schakelaar willen.

Echter gezien HA de jaloezieën altijd als "gesloten" herkent omdat deze geheel naar beneden zijn en in mijn situatie is open of dicht de kanteling van de jaloezieën is, kom ik niet verder dan automations handmatig af trappen.

Hoe kan ik een automation aan de aan/open status van een schakelaar koppelen en een andere automation aan de uit/dicht status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:48:
[...]

Nee. Ik heb nog 3 jaar vast tot juli volgend jaar. Maar tzt moet ik er dus wel naar gaan kijken (want overweeg wel dynamisch contract te nemen volgend jaar).
Dat hangt toch niet van je energiecontract af.
Om die half slim te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:45:
[...]

Die snap ik niet zo goed, hoe bedoel je?
Je stuurt jezelf een notificatie om bijvoorbeeld 21:00 met het bericht "je kunt de vaatwasser het beste om 01:00 vannacht laten beginnen"
Vervolgens stel je de vaatwasser met de timer functie in dat hij om die tijd start. Een beetje vaatwasser heeft wel een functie voor een uitgestelde start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik krijg de Sankey kaart maar niet geinstalleerd.. Hij blijft aangeven:

custom element doesn't exist sankey-chart

configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
lovelace:
  mode: yaml
  resources:
    - url: /hacsfiles/ha-sankey-chart/ha-sankey-chart.js
      type: module

home.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: custom:ha-sankey-chart
        show_names: true
        sections:
          - entities:
            - entity_id: sensor.finder_power
              children:
                - sensor.finder_power
                - sensor.finder_power
          - entities:
            - sensor.finder_power
            - sensor.finder_power

Incognito geprobeerd, restarts maar hij blifjt de error geven. Ook 2x opnieuw via hacs geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 11:03
Zijn er al mensen die ervaring hebben met Ratgdo i.c.m. Chamberlain garagedeur opener?

Chamberlain heeft sinds kort de Myq integratie (welke Home Assistant gebruik) geblokkeerd. Home Assistant heeft vervolgens de integratie verwijderd.

Indien er meerdere mensen interesse heb ik wil ik er wel een paar bestellen zodat we de shipping (vanuit de US) kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een subtiel kickje van mijn post. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met een Ikea Dirigera?
anandus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:37:
Ik heb laatst bij de Ikea een Dirigera gekocht.

Ik had voorheen een Tradfri en die kon ik prima terugzien in mijn HASS, maar mijn Dirigera is niet te vinden.
Beetje gezocht en op sommige plaatsen staat dat je het als Homekit-device zou moeten kunnen koppelen, maar bij mij wordt-ie niet gevonden.
Heb opnieuw opgestart, gereset, etc.

In de Ikea-app is-ie overigens wel gewoon te vinden.

Is het iemand anders gelukt om de Ikea Dirigera te koppelen?
Schijnt dat in een Dirigera-update van een paar maanden terug de Homekit-functionaliteit eruit is gesloopt (als ik het internet moet geloven), dus dat werkt niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 08-11-2023 15:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:55:
Nee, geen smart plug. Dus ik kijk gewoon even in DSMR Reader wat het stroomverbruik is, maar dan moet de auto ff niet meedoen want dan valt het weg in de marge van dat geweld :+
@TheFes Heb alvast wat zitten terug scrollen, blijkbaar heb ik 1.5u flink verbruik (in etappes), en daarna niets meer.

Ik heb nu dus het volgende ingesteld:
Django/Jinja:
1
{{ cheapest_energy_hours("sensor.zonneplan_current_electricity_tariff", time_format="time24", no_weight_points=2, weight=[4, 4, 4, 0], include_tomorrow=true, start="18:00", end="06:00") }}

Ik krijg enkel 04:00 terug, terwijl ik op basis van de prijzen van vannacht 04:30 zou verwachten (want dan valt het merendeel van het verbruik (de middelste 2 weight_points) in het tijdslot 05:00-05:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- electricity_price: 2849899
  datetime: '2023-11-09T01:00:00.000000Z'
- electricity_price: 2813478
  datetime: '2023-11-09T02:00:00.000000Z'
- electricity_price: 2827876
  datetime: '2023-11-09T03:00:00.000000Z'
- electricity_price: 2792908
  datetime: '2023-11-09T04:00:00.000000Z'
- electricity_price: 3050759
  datetime: '2023-11-09T05:00:00.000000Z'

Geeft de template wel minuten terug?

edit: ah, ook hier....... facepalm. :X Als ik zelf aangeef dat hij niet over de 06:00 mag komen, zal hij dat keurig respecteren. Aangepast naar 06:30 en het werkt prima:
Django/Jinja:
1
{{ cheapest_energy_hours("sensor.zonneplan_current_electricity_tariff", time_format="time24", no_weight_points=2, weight=[4, 4, 4, 0], include_tomorrow=true, start="18:00", end="06:30") }}

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 08-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55

TWKterry

Master Mariner

Graag hoor ik wat een betere oplossing is en waarom.
Voor het uitzetten van de verwarming gebruik ik een timer.
Kan ik dan beter triggeren op de state of het event ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
description: Timer ended (35m)
trigger:
    entity_id:
      - timer.bathroom_heating_on
    to: idle
  - platform: event
    event_type: timer.finsihed
    event_data:
      entity_id: timer.bathroom_heating_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:07
juulrutten schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:57:
Hallo,

Wellicht kunnen jullie mij op het juiste spoor helpen.

Ik heb sinds kort 3 horizontale jaloezieën gekoppeld via de Motion Blinds Integration in HA.
Deze kantelen op bepaalde tijden met automations open of dicht. Dit werkt gelukkig zoals het zou moeten maar ik zou graag ook op een dashboard een "aan/uit" (open of dicht) schakelaar willen.

Echter gezien HA de jaloezieën altijd als "gesloten" herkent omdat deze geheel naar beneden zijn en in mijn situatie is open of dicht de kanteling van de jaloezieën is, kom ik niet verder dan automations handmatig af trappen.

Hoe kan ik een automation aan de aan/open status van een schakelaar koppelen en een andere automation aan de uit/dicht status?
Ik begrijp niet helemaal wat je precies wil, wil je een bijv. een automation die bij zonsondergang de jaloezieën sluit en bij zonsopkomst de jaloezieën opent? Dan hoef je niet te weten wat de huidige status is, want als je de automation om te sluiten uitvoert terwijl ze al dicht zijn, blijven ze gewoon dicht (identiek aan een lamp die al aan staat).

Maar.. ik vermoed dat je punt is dat jouw jaloezieën de verkeerde status doorgeven (dus open als ze dicht staan en andersom). Klopt dat? Want in dat geval kun je met een cover template een inverted cover maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-10 11:25
never mind, niet meer nodig.

[ Voor 186% gewijzigd door Tehlo op 08-11-2023 16:49 . Reden: knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:18:
[...]

Je stuurt jezelf een notificatie om bijvoorbeeld 21:00 met het bericht "je kunt de vaatwasser het beste om 01:00 vannacht laten beginnen"
Vervolgens stel je de vaatwasser met de timer functie in dat hij om die tijd start. Een beetje vaatwasser heeft wel een functie voor een uitgestelde start.
Dus dan moet je hem niet slim maken bedoel je?
En stuur je elke avond dat bericht...
Maar dan krijg je dat altijd , ipv wanneer de vaatwas vol is...
Ik steek niet elke dag de vaatwas aan...

Lijkt me dan logischer dat hij het doet wanneer je het programma start, dan uitschakelt en inschakelt zodra het beste is..

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:55:
[...]

Dus dan moet je hem niet slim maken bedoel je?
En stuur je elke avond dat bericht...
Maar dan krijg je dat altijd , ipv wanneer de vaatwas vol is...
Ik steek niet elke dag de vaatwas aan...

Lijkt me dan logischer dat hij het doet wanneer je het programma start, dan uitschakelt en inschakelt zodra het beste is..

Of zie ik dat verkeerd?
Kan ook, het was maar een suggestie.
Veel mensen zullen wel elke avond de vaatwasser laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:09:
[...]

Ik heb er eentje die ook in en uitruimt, alleen met een Siemens ben je wel goedkoper uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Wat ik heb gevonden:
P1 USB kabel
Wi-Fi P1 Meter
SlimmeLezer+
Vast nog wel meer...
Zou ik even naar p1Mon kijken. USB naar p1 van Ali en je hebt een gratis oplossing. Komen ook regelmatig updates met nieuwe functies voor enz.

Er is een plug-in om dat in Home Assistant te krijgen, je kunt dan o.a. dat Dashboard bouwen wat ik hierboven post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:01:
[...]

Kan ook, het was maar een suggestie.
Veel mensen zullen wel elke avond de vaatwasser laten draaien.
Elke nacht ja :+

Wat ik ook bijna elke nacht doe, is de auto laden. Ik krijg alleen nog niet helemaal uitgedacht hoe ik dat ga automatiseren voor de goedkoopste uren (wat overigens niet per se 's nachts hoeft te zijn).

Mijn doel is een actionable notification te sturen naar mezelf als de lading onder 90% is, waarin ik het voorstel krijg om vanaf xx:xx te laden. De notificatie en actie enzo lukt allemaal wel, maar omdat het percentage van de lading verschilt natuurlijk altijd - die info wil ik als input gebruiken voor de jinja template.

Ik weet dat er in 1 uur 35% bijgeladen kan worden (zwaarte blijft gelijk over hele cyclus), en heb ook een sensor met het percentage van de lading. Hoe bereken ik nu dynamisch de tijdsduur waar het template rekening mee moet houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 08-11-2023 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wat ik heb gevonden:
P1 USB kabel
Wi-Fi P1 Meter
SlimmeLezer+
Vast nog wel meer...
Team SlimmeLezer 🙋🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:16:
[...]

Elke nacht ja :+

Wat ik ook bijna elke nacht doe, is de auto laden. Ik krijg alleen nog niet helemaal uitgedacht hoe ik dat ga automatiseren voor de goedkoopste uren (wat overigens niet per se 's nachts hoeft te zijn).

Mijn doel is een actionable notification te sturen naar mezelf als de lading onder 90% is, waarin ik het voorstel krijg om vanaf xx:xx te laden. De notificatie en actie enzo lukt allemaal wel, maar omdat het percentage van de lading verschilt natuurlijk altijd - die info wil ik als input gebruiken voor de jinja template.

Ik weet dat er in 1 uur 35% bijgeladen kan worden (zwaarte blijft gelijk over hele cyclus), en heb ook een sensor met het percentage van de lading. Hoe bereken ik nu dynamisch de tijdsduur waar het template rekening mee moet houden?
Ik heb hier toevallig laatst nog even over gedacht, ondanks dat ik dus geen dynamische tarieven heb, en ook geen elektrische auto. Maar geeft de integratie geen inschatting van de resterende tijd tot vol? Anders kun je hem even een paar minuten laten laden na aansluiten, en dan op basis van die inschatting de beste laadtijd bepalen.

Hiervoor kun je ook eventueel [mono]mode='split']/] gebruiken, dan kun je in de goedkoopste blokken laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:20:
[...]

Ik heb hier toevallig laatst nog even over gedacht, ondanks dat ik dus geen dynamische tarieven heb, en ook geen elektrische auto. Maar geeft de integratie geen inschatting van de resterende tijd tot vol? Anders kun je hem even een paar minuten laten laden na aansluiten, en dan op basis van die inschatting de beste laadtijd bepalen.

Hiervoor kun je ook eventueel [mono]mode='split']/] gebruiken, dan kun je in de goedkoopste blokken laden
Ja, zeker, in aantal minuten inderdaad!

edit: maar dan weet ik nog niet hoe ik die verder oppak in mijn script....

Zoiets?

Django/Jinja:
1
2
{% set duur = (states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') | int) / 60 %}
Auto: {{ cheapest_energy_hours("sensor.zonneplan_current_electricity_tariff", time_format="time24", hours=duur, include_tomorrow=true) }}

[ Voor 124% gewijzigd door Hmmbob op 08-11-2023 19:51 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 346 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.