Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
streamnl schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:13:
Ik wil graag (alleen in HA) mijn energie, gas uitlezen van de Landis Gyr E350.
Mijn Raspberry 4 hangt in de meterkast, naast de Landis.

Is er verschil in het uitlezen in HA? Of kan de een meer uitlezen dan de ander?
Want ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer. :$

Wat ik heb gevonden:
P1 USB kabel
Slimme Meter WiFi Gateway (met en zonder display)
Wi-Fi P1 Meter
SlimmeLezer+
Vast nog wel meer...
ligt er aan wat je zelf wil en kan.
Zelf heb ik al jaren een usb naar p1 kabel die in een oude RPi zit waar ser2net opdraait zodat ik zowel vanuit HA als Domoticz (ben nog aan het migreren naar HA) de gegevens kan ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 12:17
Ronker32 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:41:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je precies wil, wil je een bijv. een automation die bij zonsondergang de jaloezieën sluit en bij zonsopkomst de jaloezieën opent? Dan hoef je niet te weten wat de huidige status is, want als je de automation om te sluiten uitvoert terwijl ze al dicht zijn, blijven ze gewoon dicht (identiek aan een lamp die al aan staat).

Maar.. ik vermoed dat je punt is dat jouw jaloezieën de verkeerde status doorgeven (dus open als ze dicht staan en andersom). Klopt dat? Want in dat geval kun je met een cover template een inverted cover maken.
Die automations die je noemt heb ik al draaien. Dat gaat prima. Want met instellen in de YAML kun je de kantelpositie aanpassen.
Echter soms reageert een jaloezie niet of wil ik er gewoon 1 sluiten/openen, tegen de zon bijvoorbeeld.

De status open en gesloten van de entiteit is gebonden aan hoe laag de jaloezie hangt. In mijn geval hangen ze altijd helemaal omlaag en dus wordt dit gezien als "gesloten".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_wANv7znsl0zMAllLBy6lKl1ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4hUgx66ckD0beGIA0DyMD5V0.png?f=user_large

Het zijn horizontale jaloezieën die je ook kunt kantelen. Dit is geen losse entiteit in HA.
Als ik de entiteit open die in ook in het eerste plaatje te zien is, heb ik twee instel mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz0n8scc7rnLM1ohXWfBJpdF3pc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z6kzqFiWZlmnGQWQNr65SCzX.png?f=user_large

De rechtse is voor te kantelen. Dus ik kan dit wel besturen vanuit homeassistant. Nu heb ik twee automations gemaakt, 1 voor te openen;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Jaloezie WK-Groot Open
description: ""
trigger: []
condition: []
action:
  - device_id: 3b58d291a8ffb20277c186912bf0a7bf
    domain: cover
    entity_id: 2f9695dab9d6ac6e0690bbdd2dd7d907
    type: set_tilt_position
    position: 25
mode: single

En 1 voor te sluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Jaloezie WK-Groot Dicht
action:
    position: 0

Die wil ik graag aan een schakelaar hangen zodat ik makkelijk handmatig vanuit het dashboard kan openen en sluiten wanneer ik dat nodig acht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bedankt alle voor de reacties.

Om de vraag van @commentator te beantwoorden,
+ Ik wil graag alles uit kunnen lezen wat je uit de P1-aansluiting kan lezen
+ Ik wil het gemakkelijk kunnen integreren in HA die op een Raspberry 4 draait
+ Mag draadloos, bedraad is ook prima. De Pi hangt praktisch naast de P1 aansluiting.

- liefst geen extra Pi (of een ander device) waar je ook de software bij moet houden

Ik zie zelf weinig verschil in hetgeen wat ze kunnen uitlezen, vandaar mijn vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door streamnl op 08-11-2023 19:44 . Reden: Verduidelijking ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@juulrutten Als je openen en sluiten als knoppen p je dashboard wilt hoef je daar alleen een button card te plaatsen. Als tap action kan je dan dezelfde acties gebruiken als in je automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
streamnl schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:38:
Bedankt alle voor de reacties.

Om de vraag van @commentator te beantwoorden,
+ Ik wil graag alles uit kunnen lezen wat je uit de P1-aansluiting kan lezen
+ Ik wil het gemakkelijk kunnen integreren in HA die op een Raspberry 4 draait
+ Mag draadloos, bedraad is ook prima

- liefst geen extra Pi (of een ander device) waar je ook de software bij moet houden

Ik zie zelf weinig verschil in hetgeen wat ze kunnen uitlezen, vandaar mijn vraag.
zit je HA in de buurt van de meterkast want dan kun je rechtstreeks inpluggen. Anders moet je op zoek naar of iets met wifi of met netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
commentator schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:39:
[...]

zit je HA in de buurt van de meterkast want dan kun je rechtstreeks inpluggen. Anders moet je op zoek naar of iets met wifi of met netwerk
Praktisch ernaast.
Als het geen verschil maakt qua uitlezen tussen een P1 usb kabel en een wifi/netwerk device, dan kies ik voor een kabel.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-10 10:27
juulrutten schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:34:
[...]

Die automations die je noemt heb ik al draaien. Dat gaat prima. Want met instellen in de YAML kun je de kantelpositie aanpassen.
Echter soms reageert een jaloezie niet of wil ik er gewoon 1 sluiten/openen, tegen de zon bijvoorbeeld.

De status open en gesloten van de entiteit is gebonden aan hoe laag de jaloezie hangt. In mijn geval hangen ze altijd helemaal omlaag en dus wordt dit gezien als "gesloten".
[Afbeelding]

Het zijn horizontale jaloezieën die je ook kunt kantelen. Dit is geen losse entiteit in HA.
Als ik de entiteit open die in ook in het eerste plaatje te zien is, heb ik twee instel mogelijkheden:
[Afbeelding]

De rechtse is voor te kantelen. Dus ik kan dit wel besturen vanuit homeassistant. Nu heb ik twee automations gemaakt, 1 voor te openen;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Jaloezie WK-Groot Open
action:
    position: 25

En 1 voor te sluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Jaloezie WK-Groot Dicht
action:
    position: 0

Die wil ik graag aan een schakelaar hangen zodat ik makkelijk handmatig vanuit het dashboard kan openen en sluiten wanneer ik dat nodig acht.
werken deze op spanning of met een batterij?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:22
TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
[...]

Als ik onderstaande in devtools > templates zet, krijg ik gewoon netjes true
Django/Jinja:
1
{{ 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van' in 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van 22:00' }}

Wat krijg jij daar als je dit in devtools > templates zet?
Django/Jinja:
1
{{ 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van' in state_attr('media_player.bedroom_clock', 'media_title') }}
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/79704-screenshot_2023-11-08_200728.png

Of ben ik nou echt scheef? Die template is copy/paste dus gelijk aan elkaar!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54

Eraser127

Nijkerk

@streamnl Zo doe ik het ook, gewoon een P1-USB kabel gehaald en deze aangesloten op m'n meter en HA (HP thinclient in de meterkast). Dan in HA de gewenste integratie toevoegen (gebruik zelf DSMR) en je hebt alle data uit de P1 poort in HA (+ een hoop verborgen entiteiten).

[ Voor 4% gewijzigd door Eraser127 op 08-11-2023 20:14 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ja :+

In de UI plak je alleen de Jinja, niet de hele yaml (tenzij je in yaml mode kijkt). De hint is ook dat het veld waar je het in plakt ook "value template" heet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Mattie112 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:10:
Of ben ik nou echt scheef? Die template is copy/paste dus gelijk aan elkaar!
En je hebt ook een accolade teveel aan het eind. Maar zie verder reactie @Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
@Mattie112 en als je het template in dat veld plakt, geen quotes om je template zetten

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:22:
[...]

Ja, zeker, in aantal minuten inderdaad!

edit: maar dan weet ik nog niet hoe ik die verder oppak in mijn script....

Zoiets?

Django/Jinja:
1
2
{% set duur = (states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') | int) / 60 %}
Auto: {{ cheapest_energy_hours("sensor.zonneplan_current_electricity_tariff", time_format="time24", hours=duur, include_tomorrow=true) }}
Ik dacht aan zoiets in een automation.
Die departure moet je dan variabel met een input_datetime ofzo, en uiteraard de sensor veranderen.
Overigens zag ik dat jij best veel data in dit forecast hebt staan, waaronder ook andere numerieke waardes buiten de prijs. Wellicht is het handig om in jouw geval voor de zekerheid toch de value_key op te geven (tenzij die gelijk is aan de default, dat heb ik niet gecheckt)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: template
  id: charge_start
  value_template: >
    {% set time_full = 324 / 60 %}
    {% set departure = '6:00' %}
    {% set n = now() %}
    {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
    {% set data = cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", hours=time_full, include_tomorrow=true, look_ahead=true, end=departure, mode="split") %}
    {% set data = data | from_json if data | lower is not search 'error|not enough' else [{}] %}
    {{ data | selectattr('cheap_now', 'defined') | selectattr('cheap_now') | list | count > 0 }}
  id: charge_stop
    {% set n = now() %}
    {% set data = cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", hours=time_full, include_tomorrow=true, look_ahead=true, end=departure, mode="split") %}
    {% set data = data | from_json if data | lower is not search 'error|not enough' else [{}] %}
    {{ data | selectattr('cheap_now', 'defined') | selectattr('cheap_now') | list | count == 0 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:23:
[...]

Die departure moet je dan variabel met een input_datetime ofzo, en uiteraard de sensor veranderen, en die 324 wijzigen naar de state van je sensor.

Overigens zag ik dat jij best veel data in dit forecast hebt staan, waaronder ook andere numerieke waardes buiten de prijs. Wellicht is het handig om in jouw geval voor de zekerheid toch de value_key op te geven (tenzij die gelijk is aan de default, dat heb ik niet gecheckt)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    {% set n = now() %}
    {{ data | selectattr('cheap_now', 'defined') | selectattr('cheap_now') | list | count > 0 }}
    {% set n = now() %}
    {{ data | selectattr('cheap_now', 'defined') | selectattr('cheap_now') | list | count == 0 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

De key is electricity_price. Misschien gaat het goed omdat het woord price erin zit? Zal hem sowieso toevoegen.

Ik ga straks even kijken of ik het werkend krijg met je voorbeelden, dank alvast!

Misschien leuk om wat voorbeelden op de GitHub van je template te zetten? Wil daar best aan bijdragen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
verjager schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:18:
[...]

En je hebt ook een accolade teveel aan het eind. Maar zie verder reactie @Septillion
Inderdaad, die stond er niet hoor maar met de laatste "ben toch niet gek" copy/paste zal die meegekomen zijn.
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:20:
@Mattie112 en als je het template in dat veld plakt, geen quotes om je template zetten
Tja ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar hetzelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/17237-screenshot_2023-11-08_203334.png

Schiet mij maar lek....

edit:

Zo dan?
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/75791-screenshot_2023-11-08_203644.png

Dus zonder "template_condition" en "value_template" er voor?

[ Voor 11% gewijzigd door Mattie112 op 08-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Mattie112 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:35:
[...]

Inderdaad, die stond er niet hoor maar met de laatste "ben toch niet gek" copy/paste zal die meegekomen zijn.

[...]

Tja ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar hetzelfde probleem:

[Afbeelding]

Schiet mij maar lek....

edit:

Zo dan?
[Afbeelding]

Dus zonder "template_condition" en "value_template" er voor?
Jep, zo ja, alleen het template

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
TheFes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:39:
[...]

Jep, zo ja, alleen het template
Nou top, was mij niet duidelijk dat dat allemaal niet nodig was en dat het puur om de template ging :)

Toch weer wat geleerd haha komt vast nog wel een keer van pas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-10 11:46

mutsje

Certified Prutser

Na veel geklooi eindelijk home connect alt aan de praat gekregen. Nu grotendeels dit topic weer doorspitten zodat ik de scripts kan hergebruiken om de vaatwasser op goedkoopste moment te laten starten in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
Stef CB schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:48:
[...]

werken deze op spanning of met een batterij?
Deze werken op batterij. Pas 1 maal hoeven laden en inmiddels 14 maanden in gebruik. Het zijn BREL motoren. Jaloezieën van Toppoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
Septillion schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:39:
@juulrutten Als je openen en sluiten als knoppen p je dashboard wilt hoef je daar alleen een button card te plaatsen. Als tap action kan je dan dezelfde acties gebruiken als in je automation.
Is het ook mogelijk als een schakelaar? Zodat ik niet twee verschillende knoppen op mijn dashboard heb.

Ik ga hier in ieder geval mee testen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@juulrutten Niet zonder omwegen. Want dan zal je vooral moeten bedenken, wanneer is deze schakelaar aan en wanneer dicht. Immers kan je dan steeds alleen naar de "andere stand" schakelen met een schakelaar, ook als hij in werkelijkheid er tussenin zit.

Maar dat zou je kunnen doen door een toggle helper (input_boolean) aan te maken en het schakelen daarvan als trigger voor een automation te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewenst: de gemiddelde COP zien in HA van de warmtepomp.

Standaard is dit beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYZO2J3Couc-GKURRv86O2iWCO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITmWLjwmZBFO8RBXceTyC459.jpg?f=fotoalbum_large

Prima, er is dus data waar je iets mee kunt.

Alleen dan kan ik er niks mee met de standaard opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlvgTwQlYZmLGTRsjwG-yAE-HhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9AHmTnKRnCr1JGENdlgs5Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle opties zijn grijs behalve de tijdsperiode.

Ik heb vast missende kennis v.d. werking van deze grafieken :+
Enig idee waar ik het in moet zoeken?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DaWizza Je COP over langere tijd is niet het gemiddelde van je COP. Dit omdat anders het moment dat je veel warmte produceert en het moment dat je geen warmte produceert even zwaar gewogen wordt.

Heb je ook sensoren met van opgenomen en afgegeven energie (in kWh of joule), liefst over langere tijd? Dan kan je namelijk wel een echte gemiddelde COP berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@Septillion Die heb ik alleen per dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbljOJIMrsHRA2lFcjiAPHUSlDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1SVxJURkqsvoAb7jfKFUCor.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze info word de weergegeven COP al berekend.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DaWizza Dan kan je een utility meter aanmaken met "delta values" voor deze twee. Dan heb je die gebruiken voor een template sensor om je COP over de periode te bepalen.

Want om terug te komen op je vorige idee, dan telt de COP van 31 oktober net zo zwaar als de COP van 4 november. Dit is niet hetzelfde als [som energie gelverd] / [som energie gebruikt]. Afschatten op die dagen was 31 oktober 32kWh / 4,60kWh = 6,96 en 4 november 51kWh / 8,90kWh = 5,73. De twee COP middelen geeft 6,35 maar energie sommen en dan delen (dus werkelijke COP over die twee dagen) geeft 6,15.

Je zit dan in hetzelfde schuitje als @Aziraphale afgelopen dinsdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-10 10:27
juulrutten schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:22:
[...]

Deze werken op batterij. Pas 1 maal hoeven laden en inmiddels 14 maanden in gebruik. Het zijn BREL motoren. Jaloezieën van Toppoint.
Mooi! Leuk om te weten zodat ik dit binnenkort kan toepassen. Dank.

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaidenian
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-11-2023
Dag tweakers,

Misschien kunnen jullie mij verder helpen, of in de juiste richting sturen.

Ik probeer de huishoudelijke klusjes in home Assistant te automatiseren.
Ik heb de klusjes via de "Check-button-card" aangemaakt zo dat we kunnen opvolgen hoe lang iets geleden is. Nu zou ik daar graag 2 automatisaties aan koppelen op basis van de "severity".

Enerzijds een melding krijgen dat een klusje te lang geleden is en anderzijds dit klusje toevoegen aan een To Do lijst.

Bvb: De via de check-button-card aangemaakte sensor voor ramen wassen gaat na 3 weken over naar oranje, als deze oranje geworden is krijg ik een melding dat het bijna tijd is om de ramen te wassen in een To Do list komt automatisch "ramen wassen".

Ik vind niet direct een bruikbare output van de check-button-card om automatisaties aan te maken.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen of in de juiste richting sturen!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
[...]

Die departure moet je dan variabel met een input_datetime ofzo, en uiteraard de sensor veranderen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    {% set n = now() %}
    {% set n = now() %}
Ik zit hier nu mee te spelen, maar wat maak ik nu aan? Begrijp ik goed dat dit template sensoren zijn die true/false geven, en die gebruik ik dan als trigger om het laden te starten/stoppen?

Mijn hoofd ging richting een tijdstip als output, en dat dan schedulen enzo, maar dit is misschien wel makkelijker.

edit:
Hmm, ben even aan het spelen in de developer tools, en met deze code wordt er 2 uur geladen, waarvan het 1e uur het duurste van de 2 is. Dat terwijl er 1.5u 'nodig' is. Kan dat nog getweakt worden in mijn code?

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Laadduur: {{states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') }} minuten
Laadduur: {{ (states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') | int) / 60 }} uur

{% set time_full = (states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') | int) / 60 %}
{% set departure = '7:00' %}
{% set n = now() %}
{% set data = cheapest_energy_hours("sensor.zonneplan_current_electricity_tariff", value_key="electricity_price", 
    hours=time_full, include_tomorrow=true, look_ahead=true, end=departure, mode="split") %}
{{ data }}{#| selectattr('cheap_now', 'defined') | selectattr('cheap_now') | list | count > 0 #}

Output:
code:
1
2
3
4
Laadduur: 90 minuten
Laadduur: 1.5 uur

[{'start': '2023-11-09T22:00:00+01:00', 'end': '2023-11-10T00:00:00+01:00', 'hours': 2.0, 'prices': [2741362.0, 2624234.0], 'cheap_now': False}]

edit2: er gaat ook nog iets anders mis, want ongeacht wat ik als departure meegeef, hetzelfde tijdsblok blijft terugkomen. Ook als ik 13:00 pak bijvoorbeeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 09-11-2023 09:09 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:39:
[...]

Ik zit hier nu mee te spelen, maar wat maak ik nu aan? Begrijp ik goed dat dit template sensoren zijn die true/false geven, en die gebruik ik dan als trigger om het laden te starten/stoppen?

Mijn hoofd ging richting een tijdstip als output, en dat dan schedulen enzo, maar dit is misschien wel makkelijker.

edit:
Hmm, ben even aan het spelen in de developer tools, en met deze code wordt er 2 uur geladen, waarvan het 1e uur het duurste van de 2 is. Dat terwijl er 1.5u 'nodig' is. Kan dat nog getweakt worden in mijn code?

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Laadduur: {{states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') }} minuten
Laadduur: {{ (states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') | int) / 60 }} uur

{% set time_full = (states('sensor.tucson_estimated_charge_duration') | int) / 60 %}
{% set departure = '7:00' %}
{% set n = now() %}
{% set data = cheapest_energy_hours("sensor.zonneplan_current_electricity_tariff", value_key="electricity_price", 
    hours=time_full, include_tomorrow=true, look_ahead=true, end=departure, mode="split") %}
{{ data }}{#| selectattr('cheap_now', 'defined') | selectattr('cheap_now') | list | count > 0 #}

Output:
code:
1
2
3
4
Laadduur: 90 minuten
Laadduur: 1.5 uur

[{'start': '2023-11-09T22:00:00+01:00', 'end': '2023-11-10T00:00:00+01:00', 'hours': 2.0, 'prices': [2741362.0, 2624234.0], 'cheap_now': False}]

edit2: er gaat ook nog iets anders mis, want ongeacht wat ik als departure meegeef, hetzelfde tijdsblok blijft terugkomen. Ook als ik 13:00 pak bijvoorbeeld.
Ik ga even wat dingetjes testen en stuur dan een uitleg van wat het template doet.

@Hmmbob antwoord op edit2
De goedkoopste prijzen vandaag zijn van 22:00 tot 00:00.
Omdat je include_tomorrow=true hebt aanstaan, zoekt hij de beste prijzen tot morgen 13:00. De prijzen van morgen zijn echter nog niet beschikbaar, dus hij zal altijd 22:00 - 00:00 pakken.

Als je departure 13:00 vandaag is, moet je dus include_tomorrow=false gebruiken.

Ga nu even kijken of het makkelijk naar 1.5 uur te maken is, standaard maakt hij er hele uren van.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 09-11-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
  • Laatst online: 16:11
Ik heb in zigbee2mqtt een groep aangemaakt voor 5 hue spotjes in een koof.
Die kan ik vanuit HA (als groep) nu prima bedienen met buttons, scenes en wat-ik-maar-wil.

Echter zoek ik nu een physieke zigbee-schakelaar waarmee ik die groep spotjes zonder tussenkomst van HA kan bedienen (voor bv. bezoekers en/of als de HA server er even uit ligt), op zijn minst aan/uit en dimfuntie. Als ik er ook de kleur nog mee kan instellen zou dat helemaal mooi zijn.
Heeft iemand een goede tip voor een dergelijke schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Sleepie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:17:
Ik heb in zigbee2mqtt een groep aangemaakt voor 5 hue spotjes in een koof.
Die kan ik vanuit HA (als groep) nu prima bedienen met buttons, scenes en wat-ik-maar-wil.

Echter zoek ik nu een physieke zigbee-schakelaar waarmee ik die groep spotjes zonder tussenkomst van HA kan bedienen (voor bv. bezoekers en/of als de HA server er even uit ligt), op zijn minst aan/uit en dimfuntie. Als ik er ook de kleur nog mee kan instellen zou dat helemaal mooi zijn.
Heeft iemand een goede tip voor een dergelijke schakelaar?
De Hue Dimmer kan het in ieder geval prima mee, v.w.b. aan/uit en dimmen (scenes switchen/activeren denk ik niet, noch kleuren aanpassen). De andere Hue modellen denk ik dat het dan ook wel mee kan.

Maar wellicht ook handig om te vermelden waar je naar op zoek bent? Een losse afstandsbediening of een (inbouw)wandschakelaar of...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
@TheFes

Al een tijdje ben ik aan het klooien met jouw cheapest energy hours template. Het is mijn bedoeling om de goedkoopste 3 uren in de avond/nacht (tussen 22:00 en 07:00) te vinden, maar ik blijf er tegen aan lopen dat de waarde veranderd om 00:00. De tijd veranderd dus vaak al naar een ander tijdstip voordat mijn automatisering getriggerd kan worden. Dit is hoe ik de template nu gebruik:

code:
1
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=3, look_ahead=true, include_tomorrow=true,end="07:00") }}

Ik gok dat het probleem zit in de look ahead, maar als ik die niet gebruik kijkt de template vaak niet verder dan middernacht, Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Hmmbob schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:39:
[...]

Als je wel een tijdstip wilt gebruiken als trigger, dit is hoe ik mijn sensor heb gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      goedkoopste_nachturen:
        device_class: timestamp
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=3, look_ahead=true, include_tomorrow=true,end="07:00") }}

Deze uitkomst hiervan gebruik ik dus in een automatisering die mijn grote verbruikers (wasmachine, vaatwasser, EV lader etc) laat starten op het gunstigste moment in de nacht. Los van het probleem hierboven werkt dat goed. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door IKKE86 op 09-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Laatst online: 16:11
RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:49:
[...]

De Hue Dimmer kan het in ieder geval prima mee, v.w.b. aan/uit en dimmen (scenes switchen/activeren denk ik niet, noch kleuren aanpassen). De andere Hue modellen denk ik dat het dan ook wel mee kan.

Maar wellicht ook handig om te vermelden waar je naar op zoek bent? Een losse afstandsbediening of een (inbouw)wandschakelaar of...?
Sorry, vergeten te melden, in dit geval een losse schakelaar.
Maar ook tips voor een inbouwschakelaar zijn welkom (voor een andere groep lampen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
IKKE86 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:17:
@TheFes

Al een tijdje ben ik aan het klooien met jouw cheapest energy hours template. Het is mijn bedoeling om de goedkoopste 3 uren in de avond/nacht (tussen 22:00 en 07:00) te vinden, maar ik blijf er tegen aan lopen dat de waarde veranderd om 00:00. De tijd veranderd dus vaak al naar een ander tijdstip voordat mijn automatisering getriggerd kan worden. Dit is hoe ik de template nu gebruik:

code:
1

Ik gok dat het probleem zit in de look ahead, maar als ik die niet gebruik kijkt de template vaak niet verder dan middernacht, Hoe kan ik dit het beste oplossen?

[...]

Als je wel een tijdstip wilt gebruiken als trigger, dit is hoe ik mijn sensor heb gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      goedkoopste_nachturen:
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=3, look_ahead=true, include_tomorrow=true, end="07:00") }}

Deze uitkomst hiervan gebruik ik dus in een automatisering die mijn grote verbruikers (wasmachine, vaatwasser, EV lader etc) laat starten op het gunstigste moment in de nacht. Los van het probleem hierboven werkt dat goed. ;)
Je moet hetzelfde doen als ik eerder met @Toppe besproken heb hier, een trigger based template sensor dus.

De code hieronder zal vanaf 19:00 de tijd die je nodig hebt voor je trigger aangeven. Hij triggert nog eens om 20:00 en 21:00 als failsafe, mocht HA net de trigger missen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
      - platform: time
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=3, include_tomorrow=true, start='22:00', end="07:00") }}
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:49:
[...]

Zonder tussenkomst van HA? Hoe gaat dat in zijn werking dan? Heb wel Hue spul, maar buiten HA om weet ik er eigenlijk niets vanaf..

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:27

Antonio di

a mi me dijeron que si

Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:31:
[...]

Zonder tussenkomst van HA? Hoe gaat dat in zijn werking dan? Heb wel Hue spul, maar buiten HA om weet ik er eigenlijk niets vanaf..
Wat is "buitenom/zonder-tussenkomst". (HUE) Bluetooth/ZLL (ZLL= onderdeel van Zigbee) werken rechtstreeks op het component (Dimmen, aan/uit en nog iets slims). De Hub waar het component via Zigbee mee is verbonden wordt wel op de hoogte gesteld van de veranderde instelling van het component. Ik had destijds wel problemen om deze Hue dimmer switch (V2) op HA te krijgen. Geloof dat het nu makkelijker kan.
Zie ook: Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:31:
[...]

Jup, via Zigbee Bindings. Werkt prima, en zo kan ok via de Hue Dimmer ook de verlichting aan / uit zetten als HA / Z2M / de server er uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37
Iemand ervaring met de standaard "map" card?
Als ik die gebruik en ik wil mezelf op die card zien dmv person.x te gebruiken dan zie ik helemaal niets op de card.
Als ik de device_tracker.x gebruik, dan zie ik deze wel op de card maar enkel met mn initialen ipv de foto die ik zou kunnen zien als ik person.x toevoeg

Is er een manier om echt mn persoon te tonen met de foto op die card?

edit: niet onbelangrijk, dit is enkel het geval als we thuis zijn, bij niet thuis, is het wel ok

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 09-11-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:25:
Iemand ervaring met de standaard "map" card?
Als ik die gebruik en ik wil mezelf op die card zien dmv person.x te gebruiken dan zie ik helemaal niets op de card.
Als ik de device_tracker.x gebruik, dan zie ik deze wel op de card maar enkel met mn initialen ipv de foto die ik zou kunnen zien als ik person.x toevoeg

Is er een manier om echt mn persoon te tonen met de foto op die card?
Bedoel je die map die in het menu staat? Die laat mensen niet zien als ze thuis zijn.

De map card wel, werkt prima hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:26:
[...]

Bedoel je die map die in het menu staat? Die laat mensen niet zien als ze thuis zijn.

De map card wel, werkt prima hier
Ik bedoel de map card idd.
Als we thuis zijn , zie je niks
uit huis, zie je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
skank schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:27:
[...]

Ik bedoel de map card idd.
Als we thuis zijn , zie je niks
uit huis, zie je wel
Waarop is de state van je person entity gebaseerd?
Als dit is o.b.v. je router, heb je waarschijnlijk geen latitude/longitude coördinaten.
Only entities that have latitude and longitude attributes will be displayed on the map.
Ik gebruik daarom de device_tracker en niet de person in de Map card.
Dan zou je dus een picture moeten koppelen aan je device_tracker.

[ Voor 12% gewijzigd door verjager op 09-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:27:
[...]

Je moet hetzelfde doen als ik eerder met @Toppe besproken heb hier, een trigger based template sensor dus.

De code hieronder zal vanaf 19:00 de tijd die je nodig hebt voor je trigger aangeven. Hij triggert nog eens om 20:00 en 21:00 als failsafe, mocht HA net de trigger missen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=3, include_tomorrow=true, start='22:00', end="07:00") }}
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'
Werkt perfect :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:15
Vanmiddag een update geprobeerd te doen van 2023.10.3 naar 2023.11.1
VM kwam niet uitzichzelf up. Na handmatig starten duurde het opstarten van HA bijzonder lang.
Uiteindelijk wel weer up maar weer met 2023.10.3 en dus geen update doorgevoerd.
Ik kijk nog in de logs (home-assistant.log & home-assistant.log.1) maar ik zie daar echt niets bijzonders dat deze problemen zou verklaren.

Ik zag hier eerder al met 2023.11.0 mensen die meerdere pogingen moesten wagen om de update er door te krijgen waarna ook nog wel eens de nodige problemen optreden. Iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:38:
Vanmiddag een update geprobeerd te doen van 2023.10.3 naar 2023.11.1
VM kwam niet uitzichzelf up. Na handmatig starten duurde het opstarten van HA bijzonder lang.
Uiteindelijk wel weer up maar weer met 2023.10.3 en dus geen update doorgevoerd.
Ik kijk nog in de logs (home-assistant.log & home-assistant.log.1) maar ik zie daar echt niets bijzonders dat deze problemen zou verklaren.

Ik zag hier eerder al met 2023.11.0 mensen die meerdere pogingen moesten wagen om de update er door te krijgen waarna ook nog wel eens de nodige problemen optreden. Iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten?
Heb je al de nieuwste Supervisor?

Ik had namelijk hetzelfde, met een error in m'n log vanwege een time-out. In de nieuwe Supervisor zou die gefixed moeten zijn: https://github.com/home-assistant/supervisor/pull/4658

Omdat HA na uitvoeren van de update na 5 minuten nog niet volledig was opgestart , werd de update ongedaan gemaakt. Ik heb uiteindelijk ZHA tijdelijk uitgeschakeld, toen lukte het updaten wel.

In de Supervisor log was het volgens mij deze error:
[supervisor.homeassistant.core] No API response in 5 minutes, assuming core has had a fatal startup error

[ Voor 7% gewijzigd door verjager op 09-11-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 12:22
Ik ben bezig met de custom layout card. Het gaat dan om de horizontal versie waarbij ik verwacht dat je de kaarten dus naast elkaar krijgt. Die van mij worden echter onder elkaar geplaatst...

Doe ik iets fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:layout-card
layout_type: custom:horizontal-layout
layout: {}
cards:
  - type: custom:weather-card
    entity: weather.buienradar
    number_of_forecasts: '5'
  - type: custom:weather-card
    entity: weather.forecast_thuis
    number_of_forecasts: '5'
  - type: weather-forecast
    entity: weather.forecast_thuis
    forecast_type: daily

The horizontal layout will add each card to the next column, looping back to the first one when necessary:

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
verjager schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:05:
[...]

Waarop is de state van je person entity gebaseerd?
Als dit is o.b.v. je router, heb je waarschijnlijk geen latitude/longitude coördinaten.

[...]

Ik gebruik daarom de device_tracker en niet de person in de Map card.
Dan zou je dus een picture moeten koppelen aan je device_tracker.
De state van mn person is gebaseerd 1 op de device tracker van mn smartphone en 2 op de router

Heb jij dan een picture gekoppeld aan je device_tracker? Ik wist niet dat dit kon? Je kan toch enkel een pictorgram gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:18:
[...]

De state van mn person is gebaseerd 1 op de device tracker van mn smartphone en 2 op de router

Heb jij dan een picture gekoppeld aan je device_tracker? Ik wist niet dat dit kon? Je kan toch enkel een pictorgram gebruiken?
Als jij thuis bent, zal hij de state van je person entity baseren op de router, en dan heb je geen coördinaten in je person entity.

Via customize kun je elke entity die je wil en entity_picture geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:23:
[...]

Als jij thuis bent, zal hij de state van je person entity baseren op de router, en dan heb je geen coördinaten in je person entity.

Via customize kun je elke entity die je wil en entity_picture geven
True die eerste lijn.
Tweede lijn, ah just, niet aan gedacht, thx komt goed !

edit
Dit is niet ok?
YAML:
1
2
person.stijn:
  picture_entity: 'url(/local/stijn.jpg)'

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 09-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:15
verjager schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:51:
[...]

Heb je al de nieuwste Supervisor?

Ik had namelijk hetzelfde, met een error in m'n log vanwege een time-out. In de nieuwe Supervisor zou die gefixed moeten zijn: https://github.com/home-assistant/supervisor/pull/4658

Omdat HA na uitvoeren van de update na 5 minuten nog niet volledig was opgestart , werd de update ongedaan gemaakt. Ik heb uiteindelijk ZHA tijdelijk uitgeschakeld, toen lukte het updaten wel.

In de Supervisor log was het volgens mij deze error:
[supervisor.homeassistant.core] No API response in 5 minutes, assuming core has had a fatal startup error
Yes, zit op de laatste versie van supervisor. Zal morgen wel eens opzoek naar een supervisor log. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

Ik twijfel of m'n automation zo klopt.
Wat ik wil is, zodra er iemand thuis komt sowieso 1 lamp aanspringt.
Echter wil ik als er aan de conditie voldaan wordt dat het voor zonsopkomst of na zonsondergang is, dat ook nog andere lampen aan springen.

Dit heb ik nu dus in de "action" verwerkt door twee aparte acties achter een condition in de actions te zetten., maar niet zeker of dit juist is, heb nog geen andere automations die zo lopen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Lighting - Thuiskomst
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - zone.home
    from: "0"
action:
  - service: light.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: light.zoutlamp
  - condition: or
    conditions:
      - condition: sun
        before: sunrise
        after: sunset
    target:
      entity_id: light.eetkamerlamp
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.sfeerverlichting_led_strips
    metadata: {}

[ Voor 14% gewijzigd door Oulewappeur op 09-11-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Oulewappeur schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:41:
Ik twijfel of m'n automation zo klopt.
Wat ik wil is, zodra er iemand thuis komt sowieso 1 lamp aanspringt.
Echter wil ik als er aan de conditie voldaan wordt dat het voor zonsopkomst of na zonsondergang is, dat ook nog andere lampen aan springen.

Dit heb ik nu dus in de "action" verwerkt, maar niet zeker of dit juist is, heb nog geen andere automations die zo lopen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Lighting - Thuiskomst
trigger:
    entity_id:
      - zone.home
    from: "0"
action:
    target:
      entity_id: light.zoutlamp
  - condition: or
    conditions:
        before: sunrise
        after: sunset
  - service: automation.trigger
    data:
      skip_condition: true
    target:
      entity_id: automation.automatische_sfeer_verlichting
Is het niet logischer dezelfde trigger ook aan je sfeerverlichting automation toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:34

Vos

AFCA

RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:59:
[...]

Jup, via Zigbee Bindings. Werkt prima, en zo kan ok via de Hue Dimmer ook de verlichting aan / uit zetten als HA / Z2M / de server er uit ligt.
Doe je dat via de Zigbee2mqtt interface? Het is mij niet duidelijk hoe dit werkt. De documentatie spreekt over aanpassingen in de configuration.yaml.

[ Voor 14% gewijzigd door Vos op 09-11-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

TheFes schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:53:
[...]

Is het niet logischer dezelfde trigger ook aan je sfeerverlichting automation toe te voegen?
Dit is nog veel slimmer :P :P :P Ik heb weer wat te knutselen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Oulewappeur op 09-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:54:
[...]

Doe je dat via de Zigbee2mqtt interface?
Yes, even gekeken en dat is het "Koppelen" tabje. Bij mijn Hue Dimmer, gekoppeld aan een groep lampen, heb ik daar ingesteld staan:
Source eindpunt: 1
Doel: <naam van de groep>
Clusters: LevelCtrl, OnOff

(En Source eindpunt 2 staat op Doel coordinator, met ald Clusters PowerCfg & manuSpecificPhilips).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:59:
[...]

Yes, even gekeken en dat is het "Koppelen" tabje. Bij mijn Hue Dimmer, gekoppeld aan een groep lampen, heb ik daar ingesteld staan:
Source eindpunt: 1
Doel: <naam van de groep>
Clusters: LevelCtrl, OnOff

(En Source eindpunt 2 staat op Doel coordinator, met ald Clusters PowerCfg & manuSpecificPhilips).
Zal er eens induiken, thnx :) Hoe test je of het goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Vos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:01:
[...]

Zal er eens induiken, thnx :) Hoe test je of het goed werkt?
If it works, it works? Ik heb geen automations gekoppeld aan de Hue Dimmer (kan ook niet, het is of het een, of het ander, bij mijn weten), dus de verlichting gaat aan, uit, helderder en minder helder branden, dus dan moet het wel werken :p En daarnaast kun je natuurlijk gewoon even Z2M stoppen en kijken of het dan (nog steeds) werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
skank schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:29:
[...]

True die eerste lijn.
Tweede lijn, ah just, niet aan gedacht, thx komt goed !

edit
Dit is niet ok?
YAML:
1
2
person.stijn:
  picture_entity: 'url(/local/stijn.jpg)'
Je person had toch al een foto o.i.d. dus daar hoeft het niet voor.

Om ook een locatie te laten zien op de Map card, kun je device_tracker.mobile_app_phone_name gebruiken als entity_id. En als je het plaatje opslaat in /config/www/ kun je daar als volgt naar verwijzen:

YAML:
1
2
device_tracker.mobile_app_phone_name:
  entity_picture: /local/picture.png

In customize.yaml of rechtstreeks onder:

YAML:
1
2
3
4
5
6
homeassistant:

# Customizations
  customize:
    device_tracker.mobile_app_phone_name:
    entity_picture: /local/picture.png

[ Voor 13% gewijzigd door verjager op 09-11-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
Ik ben nieuw met HomeAssistant, maar vandaag mijn eerste automation gedaan :*)

Ik vraag me wel af of ik het nu op de 'goede manier' doe, want voelt nog beetje omslachtig.

Doel:
'Gast' persoon aanwezig/afwezig op basis van Wifi gast netwerk; dus als wij zelf niet thuis zijn, maar oppas bijvoorbeeld wel, de verwarming aan blijft (of iets dergelijks, nog geen concreet doel..)

Hoe:
1. Virtual device_tracker gemaakt met https://github.com/twrecked/hass-virtual

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
device_tracker:
  - platform: virtual
    devices:
      - name: virtual_guest
        peristent: False

2. Fritzbox Tools integratie aangezet die alle netwerk devices toevoegt als device tracker

3. Automation die netwerk devices tracked op gast netwerk:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Guest Wifi Connected
trigger:
    value_template: |-
      {% set devices = states.device_tracker|selectattr('state', 'eq', 'home')
                                            |selectattr('attributes.ssid','eq', 'MijnNetwerk - Gast')
                                            |list %}
      {{ devices|count > 0 }}
condition:
  - condition: state
    entity_id: device_tracker.virtual_guest
    state: not_home
action:
  - service: device_tracker.see
    data:
      location_name: home
      dev_id: virtual_guest

En dan automation die andersom weer uit zet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Guest Wifi Disconnected
trigger:
    value_template: |-
      {% set devices = states.device_tracker|selectattr('state', 'eq', 'home')
                                            |selectattr('attributes.ssid','eq', 'MijnNetwerk - Gast')
                                            |list %}
      {{ devices|count < 1 }}
condition:
    entity_id: device_tracker.virtual_guest
    state: home
action:
    data:
      location_name: not_home
      dev_id: virtual_guest

4. Virtual device toevoegen aan Person 'Gast'.

Dit werkt zo te zien (na veel trial-error). Maar voor mijn gevoel zou ik liever een entity maken die gewoon de state op basis van die bool kan. Of een automation die de state op basis van een conditie kan switchen, ipv 2 automations?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-11-2023 09:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-10 23:46
RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:03:
[...]

If it works, it works? Ik heb geen automations gekoppeld aan de Hue Dimmer (kan ook niet, het is of het een, of het ander, bij mijn weten), dus de verlichting gaat aan, uit, helderder en minder helder branden, dus dan moet het wel werken :p En daarnaast kun je natuurlijk gewoon even Z2M stoppen en kijken of het dan (nog steeds) werkt.
Werkt perfect. Mijn schakelaars in de badkamer heb ik ook via bindings ingesteld. De schakelaars hebben verder geen werking in HA (behalve dat ze uiteraard in Z2M moeten zijn aangemeld). Als HA eruit ligt werkt het gewoon door. Uiteraard kan ik de lampen óók via HA bedienen :9

Let op:
- bij mij werkte het alleen als ik de lichten in een groep zette, en de schakelaar verbindt met de groep
- je moet, als je de koppeling maakt, meteen de schakelaar bedienen. Een schakelaar (op batterij) maakt namelijk alleen verbinding als die gebruikt wordt. Als er geen gebruik wordt gemaakt van de schakelaar kan z2m de schakelaar niet vinden en dus ook niet de groep verbinden.

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 09-11-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Barryvdh Je begint in ieder geval simpel :+

Maar in ieder geval die hele virtual kan er tussenuit. Je kan er ook gewoon direct op triggeren. En anders zou ik er gewoon een template sensor van maken, het hoeft ook niet echt een tracker te zijn.

Heb je niet al een entiteit die gewoon aantal devices op guest netwerk aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
Septillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:13:
@Barryvdh Je begint in ieder geval simpel :+

Maar in ieder geval die hele virtual kan er tussenuit. Je kan er ook gewoon direct op triggeren. En anders zou ik er gewoon een template sensor van maken, het hoeft ook niet echt een tracker te zijn.

Heb je niet al een entiteit die gewoon aantal devices op guest netwerk aangeeft?
Ja maar aan een persoon (bij People) kan je alleen device trackers opgeven toch? Leek me meest logisch om dat te gebruiken overal, net als voor mijzelf, dan kan ik hem als badge ook tonen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqpPwXHbJ49lNQC3WGZZykAJf8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IYGVO8sTo77RKdr2XrQBV3JW.png?f=user_large

Ik kan inderdaad een sensor maken, maar die kan ik denk ik niet aan een persoon koppelen dan. En dat maakt het denk ik moelijker om straks verschillende condities weer te combineren (OF persoon thuis, OF guest network actief). En straks wil ik wellicht een bewegingssensor oid ook aan Gast persoon toevoegen. Of zou je dat dan allemaal in 1 sensor combineren 'Iemand aanwezig'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes vaatwasser werkt nu perfect. Ik zou alleen graag een optie willen toevoegen voor wélk programma uitgevoerd moet worden zoals 'standaard', 'kort' of 'extra wassen' Dit is mijn script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Vaatwasser automatisch starten
sequence:
  - if:
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
            state: "off"
            alias: Deur is gesloten
    then:
      - service: home_connect_alt.start_program
        data:
          validate: true
          program_key: Dishcare.Dishwasher.Program.Eco50
          device_id: f2eda66b5357e8d707e8099050fcd20d
        alias: Vaatwasser starten
    else: []
icon: mdi:dishwasher

Zou het vervangen van regel 14 naar onderstaand voldoende zijn?
YAML:
1
program_key: {{ states('input_select.vaatwas_programma') }}

Meteen de tweede vraag: De programma namen zijn niet heel vriendelijk qua naamgeving en staan misschien een beetje vreemd in de selector. Moet je dan perse een tweede sensor maken die de ingewikkelde naam naar een 'fatsoenlijke' naam maakt?

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 10-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Barryvdh Voor een persoon, ja. Maar dan hangt het wel volledig af van je eis voor je badge als persoon willen weergeven (terwijl het geen 'enkel persoon' betreft). Typisch een dingetje van, alles is mogelijk in HA maar als je hele niet-standaard dingen wilt is het omslachtig.

Als je gewoon een sensor aanmaakt kan je die ook als badge tonen maar dan gewoon met nummer van aantal gasten. Lijkt mij zelf nog nuttiger dan ja of nee. Naast dat het juist handig kan zijn als je gasten makkelijk gesplitst hebt van je huishouden. Maar de keerzijde is inderdaad dat je nu juist steeds huishouden en gasten los mee moet nemen.

Wil je wel met een virtueel persoon dan zou ik als nog aantal gasten in een template sensor gooien (of dus kijken of je dat niet nu al als sensor hebt). Daarnaast kan je met device_tracker.see al een device tracker aanmaken als je gewoon een nieuw dev_id gebruikt. En dat kan dan in een enkele automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Update guests tracker
trigger:
    entity_id:
      - sensor.guests
    to: null
  - platform: homeassistant
    event: start
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.guests
        above: 0
    then:
        data:
          dev_id: guests
          location_name: home
    else:
        data:
          dev_id: guests
          location_name: not_home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Lijkt me wel. Maar lijkt me niet mega handig als je dat nu alleen op je mobiel kunt doen.

Kan je niet de methode gebruiken dat je hem gewoon op het apparaat instelt en dus niet meegeeft bij het starten? Zelf wil ik voor uitstellen nog steeds een automation maken die kijkt naar of remote start aan of uit staat. Want uitstellen met de knopjes is best wel **PIEEEEEPPPP**.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:32:
@Toppe Lijkt me wel. Maar lijkt me niet mega handig als je dat nu alleen op je mobiel kunt doen.

Kan je niet de methode gebruiken dat je hem gewoon op het apparaat instelt en dus niet meegeeft bij het starten? Zelf wil ik voor uitstellen nog steeds een automation maken die kijkt naar of remote start aan of uit staat. Want uitstellen met de knopjes is best wel **PIEEEEEPPPP**.
Heb een tablet in de keuken hangen waarop ik het programma wil gaan selecteren. In de basis gebruik ik altijd ECO50 maar soms zetten we hem ook wel eens aan met alleen een paar glazen, dan wil ik gewoon een kort programma doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Dat maakt het al wel makkelijker ja. Maar met de knoppen op de machine lijkt me zelf het meest voor de hand liggende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:26:
@TheFes vaatwasser werkt nu perfect. Ik zou alleen graag een optie willen toevoegen voor wélk programma uitgevoerd moet worden zoals 'standaard', 'kort' of 'extra wassen' Dit is mijn script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sequence:
  - if:
        conditions:
    then:
        data:
          program_key: Dishcare.Dishwasher.Program.Eco50

Zou het vervangen van regel 14 naar onderstaand voldoende zijn?
YAML:
1
program_key: {{ states('input_select.vaatwas_programma') }}

Meteen de tweede vraag: De programma namen zijn niet heel vriendelijk qua naamgeving en staan misschien een beetje vreemd in de selector. Moet je dan perse een tweede sensor maken die de ingewikkelde naam naar een 'fatsoenlijke' naam maakt?
Je zou zoiets kunnen doen
Daarbij ga ik er vanuit dat je een input select hebt met de opties: 'standaard', 'kort' of 'extra wassen' (let op, case sensitive)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sequence:
  - if:
        conditions:
    then:
        data:
          program_key: >
            {% set programs = {
                                            'standaard': 'ingewikkelde_key_voor_standaard',
                                            'kort': 'ingewikkelde_key_voor_kort',
                                            'extra wassen': 'ingewikkelde_key_voor_extra_wassen',
                                          }
            %}
            {{ progams[states('input_select.vaatwas_programma')] }}

PS, ik neem aan dat de duur van je programma ook varieert, dus dit zou ook het ideale startmoment kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:43:
[...]

Je zou zoiets kunnen doen
Daarbij ga ik er vanuit dat je een input select hebt met de opties: 'standaard', 'kort' of 'extra wassen' (let op, case sensitive)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sequence:
  - if:
        conditions:
    then:
        data:
            {% set programs = {
                                            'standaard': 'ingewikkelde_key_voor_standaard',
                                            'kort': 'ingewikkelde_key_voor_kort',
                                            'extra wassen': 'ingewikkelde_key_voor_extra_wassen',
                                          }
            %}
            {{ progams[states('input_select.vaatwas_programma')] }}

PS, ik neem aan dat de duur van je programma ook varieert, dus dit zou ook het ideale startmoment kunnen wijzigen.
Ja, programma duur varieert zeker maar dat is weer een stapje voor de volgende ronde omdat ik even moet gaan kijken hoe ik dat wil gaan aanvliegen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sequence:
  - if:
        conditions:
    then:
        data:
            {% set programs = {
                                            'Standaard': 'Dishcare.Dishwasher.Program.Eco50',
                                            'Kort 45': 'Dishcare.Dishwasher.Program.Quick45',
                                            'Intensief': 'Dishcare.Dishwasher.Program.Intensiv70',
                                          }
            %}
            {{ progams[states('input_select.vaatwasser_programma')] }}

Nu dit, eens kijken hoe dat vanavond gaat :D

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 10-11-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-10 17:32
zou iemand mij kunnen helpen met een automation,

wat ik zou willen is dat 1 keer per week een switch aan gaat, en er voor zorg dat mijn boiler tot een bepaalde waarde komt en deze dan 2 uur vast houd en dan weer af schakel.

dus zat zelf de denken aan Sensor temp Boiler als die 55c is op de vrijdag dan moet switch aan tot boiler temp op 70 c is en na 2 uur moet hij afgeschakeld worden.

kan iemand mij op weg helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 15:12
Enzoz89 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:58:
zou iemand mij kunnen helpen met een automation,

wat ik zou willen is dat 1 keer per week een switch aan gaat, en er voor zorg dat mijn boiler tot een bepaalde waarde komt en deze dan 2 uur vast houd en dan weer af schakel.

dus zat zelf de denken aan Sensor temp Boiler als die 55c is op de vrijdag dan moet switch aan tot boiler temp op 70 c is en na 2 uur moet hij afgeschakeld worden.

kan iemand mij op weg helpen
Trigger: Elke vrijdag 20:00 (als voorbeeld).
Voorwaarden: Temp boiler is beneden de 70 c
Actie: switch aanzetten zodat boiler gaat verwaremen.
Actie: wait for trigger, temp 70 c
Actie: delay 2 hour.
Actie: power off switch.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 10-11-2023 13:32 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
Sinds 2023.11 is mijn Energie dashboard heel klein geworden met veel witruimte rechts. Enig idee hoe ik dit kan fixen of mis ik een instelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mMVDJz7WF08ojlQI6iA0-tNrc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdHC80IbCEiJkI9NWJ0lxtBF.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:38
dotcom87 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:15:
[...]

Even een update, maar jouw script (met de room mapping aanpassing) werkt perfect!
We hadden gisteren in de namiddag een grote bench opgezet voor onze hond in de woonkamer, waardoor de Roborock zijn originele kaart niet meer gebruikte, en dus ook geen room id's meer had.

Zou je misschien wel nog een voorbeeld kunnen tonen van hoe ik die template moet gebruiken voor de repetitions?

Thanks!
@TheFes Ik weet niet of je men laatste vraag hieromtrent gezien hebt? Ik ben zelf ook een tijdje offline geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Enzoz89 Als aanvulling op @Ora et Labora, ipv een delay zou ik een timer pakken zodat een herstart van HA geen roet in het eten gooit. Eventueel zou ik ook de wait for trigger vervangen door gewoon een trigger en in je automation met een chooser gewoon de verschillende stappen uitvoeren.

En de conditie van <70 lijkt me nu ook niet nodig aan de hand van je omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:17

CWH

robbinonline schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:32:
Sinds 2023.11 is mijn Energie dashboard heel klein geworden met veel witruimte rechts. Enig idee hoe ik dit kan fixen of mis ik een instelling?

[Afbeelding]
Dacht dat ik de enige was, hou de antwoorden even in de gaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 23:15
@robbinonline @CWH Dan moet je card_mod even updaten. Die zorgde voor dit issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 23:15
@Enzoz89 Hiervoor kun je de Generic Thermostat integratie gebruiken. Dat doe ik ook met mijn boiler:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
climate:
  - platform: generic_thermostat
    unique_id: thermostat_boiler  
    name: Boiler
    heater: switch.boiler
    target_sensor: sensor.temperature_boiler
    min_temp: 25
    max_temp: 75
    min_cycle_duration:
      minutes: 2
    cold_tolerance: 2.0
    hot_tolerance: -0.5
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.5

Ik heb expres wat hoge toleranties ingesteld zodat de boiler niet gaat 'ping-pongen' tussen twee temperaturen. Met een stilstandsverlies van ongeveer 0.4°C / uur duurt het dus zo'n 6 uur voordat de boiler weer aangaat :).

Je kunt de boiler dan eenvoudig als een thermostaat aansturen. Bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: boiler_lower_temperature
  alias: Boiler lagere temperatuur
  trigger:
      at: '23:00'
  action:
    - service: climate.set_temperature
      target:
        entity_id: climate.boiler
      data:
        temperature: 55

Als die 70 graden trouwens gaat om legionella dan hoef je zeker niet 2 uur op 70 graden te verwarmen. Aangezien een boiler van onder verwarmt en kouder water zwaarder is dan warm water, is überhaupt verwarmen naar 60 of 65 graden al ruim voldoende. Dat doe ik ook al jaren wekelijks.

@Septillion zijn suggestie is overigens wel een goede. Vooral voor langere tijden zou ik een timer pakken in plaats van een delay. Die zijn tegenwoordig toch kinderlijk eenvoudg in de UI aan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Enzoz89 Ik ging er wel vanuit dat je een device hebt waarvan je de temperatuur in kunt stellen en dat deze zelf de temperatuur handhaaft. Zo niet dan is de generic thermostat zoals @alex3305 aandraagt een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[Afbeelding]
@CWH

Dit is in elk geval een bug in Safari, @paQ had het ook maar na een update was het weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:46

paQ

Het is een update van Card-mod die dat oplost.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@CWH @robbinonline
Zoals @paQ al aangeeft komt dit inderdaad door card-mod, er is echter al een udpate voor. Dus even card-mod updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dotcom87 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:35:
[...]

@TheFes Ik weet niet of je men laatste vraag hieromtrent gezien hebt? Ik ben zelf ook een tijdje offline geweest :)
YAML:
1
repeat: "{{ states('input_number.vacuum_zone_repetitions') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:53
Ik heb al vele bronnen proberen raad te plegen maar ik gebruik veel al standaard componenten van Home assistant met bijvoorbeeld een Entity card

Deze entity card bevat de state on/off maar in mijn ui wil ik dit natuurlijk in het nederlands hebben. Aan/uit. Zit ik dan meteen vast aan een template card om dit te bereiken of zijn hier andere oplossingen voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Extrix schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:10:
Ik heb al vele bronnen proberen raad te plegen maar ik gebruik veel al standaard componenten van Home assistant met bijvoorbeeld een Entity card

Deze entity card bevat de state on/off maar in mijn ui wil ik dit natuurlijk in het nederlands hebben. Aan/uit. Zit ik dan meteen vast aan een template card om dit te bereiken of zijn hier andere oplossingen voor
Dat wordt bepaald door de taal in je user profiel, als je die op Nederlands zet zal er Aan/Uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
TheFes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:24:
[...]

Dat wordt bepaald door de taal in je user profiel, als je die op Nederlands zet zal er Aan/Uit staan.
Klopt ik heb dit op nederlands gezet om beter inzicht te krijgen maar dan nog heb ik bij een entity Charging staan in plaats van opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Extrix schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:25:
[...]

Klopt ik heb dit op nederlands gezet om beter inzicht te krijgen maar dan nog heb ik bij een entity Charging staan in plaats van opladen.
Wat voor entity is dat dan? Als dat een sensor is die als state daadwerkelijk de string Charging heeft dan moet je met templates aan de slag ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
TheFes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:26:
[...]

Wat voor entity is dat dan? Als dat een sensor is die als state daadwerkelijk de string Charging heeft dan moet je met templates aan de slag ja.
Check dat dacht ik al, niet erg verder maar had gehoopt dat ik de state in de card gewoon kon manipuleren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Damn, de 1e _/-\o_ , vraag mij af hoeveel uren werk daar in heeft gezeten :X

edit: Alsof het nog niet mooier kon, 14:52, Unreal engine :o

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 10-11-2023 20:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25

[Afbeelding]
Is dit op alle browsers zo? Misschien een ander proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik zou graag bij een automation die een notificatie stuurt een condition willen meegeven dat als user x de automation triggered dat ik geen bericht krijg. Iemand enn idee hoe dat in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
@Vos

Die informatie zou in de context moeten zitten:
https://www.home-assistan...ion/state_object/#context

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vos schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:42:
Ik zou graag bij een automation die een notificatie stuurt een condition willen meegeven dat als user x de automation triggered dat ik geen bericht krijg. Iemand enn idee hoe dat in te stellen?
Normaal gesproken triggeren users geen automations, hoe bedoel je dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Extrix schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:27:
[...]

Check dat dacht ik al, niet erg verder maar had gehoopt dat ik de state in de card gewoon kon manipuleren
Dan zat dit niet een standaard laadindicator (device class battery_charging) zijn maar een sensor die meer aan kan geven en dus eigenlijk niet HA standaard. Alle standaard device classes worden vertaald maar niet-standaard classes moet je inderdaad zelf vertalen.

Als je alle opties weet zou je er inderdaad mooi een template sensor voor kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

TheFes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:11:
[...]

Normaal gesproken triggeren users geen automations, hoe bedoel je dat precies?
Mijn info was iets te karig. Ik heb een automation dat als de setpoint state van de warmtepomp wijzigt er een bericht gestuurd wordt.

Zou graag willen dat er enkel een bericht gestuurd wordt als niet ikzelf deze setpoint aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Thnx, zal er eens induiken.

EDIT

Met onderstaande condition lijkt het te werken. Nog even goed testen.

YAML:
1
2
3
condition: template
value_template: >-
  {{ trigger.to_state.context.user_id != 'hier_user_id' }}

[ Voor 27% gewijzigd door Vos op 11-11-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Heeft er iemand een tip voor een thermostaat die goed integreert in HA? Moet OpenTherm ondersteunen, en het liefste niet cloud afhankelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Laatst online: 26-10 12:47
tjanssen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:39:
Heeft er iemand een tip voor een thermostaat die goed integreert in HA? Moet OpenTherm ondersteunen, en het liefste niet cloud afhankelijk zijn.
Ik zou even zoeken naar OTGW (OpenThermGateWay) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
@tjanssen
Of een rooted Toon(2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
A. Qonsaides schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:42:
[...]

Ik zou even zoeken naar OTGW (OpenThermGateWay) ;)
Deze ken ik, alleen heb ik dan nog steeds van wand bediening nodig voor de WAF....
Ik beschouw mezelf toch echt een Tweaker, maar ik geloof niet dat ik deze weg in wil slaan...

Heeft iemand ervaring met de Honewell Lyric T6? Volgens mij integreert deze behoorlijk goed met HA? Niet cloudless, maar wel met een callback in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tjanssen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:07:
[...]

Deze ken ik, alleen heb ik dan nog steeds van wand bediening nodig voor de WAF....
Voor zover ik [OTGW] OpenTherm gateway goed in het hoofd heb zitten, is het toch de bedoeling van dat ding dat die tussen de bestaande (niet perse slimme) thermostaat en ketel wordt geplaatst, zodat je zowel de bestaande thermostaat als HASS kan gebruiken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 129 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.