Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-10 13:00
Momenteel heb ik verschillende lampen van Ikea en her en der Philips. Daarnaast een aantal Aqara temperatuur sensoren en een Aqara motion sensor.

Hebben jullie nog leuke sensoren? Kan ik het verlanglijstje voor kerst aanvullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:43:
[...]

Je zou zoiets kunnen doen
Daarbij ga ik er vanuit dat je een input select hebt met de opties: 'standaard', 'kort' of 'extra wassen' (let op, case sensitive)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Vaatwasser automatisch starten
sequence:
  - if:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
            state: "off"
            alias: Deur is gesloten
    then:
      - service: home_connect_alt.start_program
        data:
          validate: true
          program_key: >
            {% set programs = {
                                            'standaard': 'ingewikkelde_key_voor_standaard',
                                            'kort': 'ingewikkelde_key_voor_kort',
                                            'extra wassen': 'ingewikkelde_key_voor_extra_wassen',
                                          }
            %}
            {{ progams[states('input_select.vaatwas_programma')] }}
          device_id: f2eda66b5357e8d707e8099050fcd20d
        alias: Vaatwasser starten
    else: []
mode: single
icon: mdi:dishwasher

PS, ik neem aan dat de duur van je programma ook varieert, dus dit zou ook het ideale startmoment kunnen wijzigen.
Script loopt vast, programs is niet gedefineerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeRNdfpg-HRyPUyoV-9e7CRTXmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/msZBj2HdWwACT9SODtKPs47H.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:32:
[...]

Script loopt vast, programs is niet gedefineerd?
[Afbeelding]
Typo: programs is wel defined, naar progams niet.. zie je waar de fout zit?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:36:
[...]

Typo: programs is wel defined, naar progams niet.. zie je waar de fout zit?
Lol. En dat al 3 keer gecontroleerd 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tjanssen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:07:
[...]
Deze ken ik, alleen heb ik dan nog steeds van wand bediening nodig voor de WAF....
De goedkoopste Honeywell Round modulation (€50 nieuw, op marktplaats vaak voor €25 te krijgen) + OTGW. Kun je, in het geval van een tweedehands Honeywell, voor €55 klaar zijn.

En ik neem aan dat je nu ook al een thermostaat hebt. Als die compatible is met de OTGW hoef je alleen de OTGW te kopen.
michaelw1998 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:45:
Hebben jullie nog leuke sensoren? Kan ik het verlanglijstje voor kerst aanvullen :P
Is het niet handiger om een bepaald vraagstuk / use case te hebben en daar een sensor bij te zoeken ipv te beginnen met een sensor? :P

Maar goed, je kunt denken aan bijvoorbeeld..
  • Fijnstof
  • CO2
  • VOC
  • Watermeter
  • Elektriciteit (P1, tussenstekkers, losse meters)
  • Bluetooth beacons
  • Contactsensoren (raam/deur/brievenbus en zo)
  • Radar
  • Rookmelder
  • Koolmonoxide

[ Voor 53% gewijzigd door Gizz op 11-11-2023 11:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 23:15
@michaelw1998 Ik ben fan van de Sonoff Zigbee sensoren. Zijn redelijk goedkoop en goed verkrijgbaar in Nederland. Het 'hacken' van een IKEA VINDRIKTNING met ESPHome is ook een erg leuk project en niet al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:21
tjanssen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:39:
Heeft er iemand een tip voor een thermostaat die goed integreert in HA? Moet OpenTherm ondersteunen, en het liefste niet cloud afhankelijk zijn.
Ik heb een Plugwise Anna in gebruik (de opentherm versie). Doet volgens mij alles wat jij wil en zijn 2e hands best betaalbaar. Ik heb het "programma" in de thermostaat zelf zitten voor het geval dat homeassistant uitvalt. Een graadje erbij of eraf doen we via homeassistant of de thermostaat zelf en homeassistant zet hem in het away-programma als we niet thuis zijn.

Overweging als je voor de 2e hands route gaat, er is een versie met eneco firmware in de omloop. Die kan je niet via de plugwise cloud bedienen. Ik vermoed echter dat hij wel prima via homeassistant werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

alex3305 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:14:
@michaelw1998 Ik ben fan van de Sonoff Zigbee sensoren. Zijn redelijk goedkoop en goed verkrijgbaar in Nederland. Het 'hacken' van een IKEA VINDRIKTNING met ESPHome is ook een erg leuk project en niet al te duur.
Nog goeie tip voor inbouw module om het verbruik van een stopcontact bij te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
Septillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:28:
@Barryvdh Voor een persoon, ja. Maar dan hangt het wel volledig af van je eis voor je badge als persoon willen weergeven (terwijl het geen 'enkel persoon' betreft). Typisch een dingetje van, alles is mogelijk in HA maar als je hele niet-standaard dingen wilt is het omslachtig.

Als je gewoon een sensor aanmaakt kan je die ook als badge tonen maar dan gewoon met nummer van aantal gasten. Lijkt mij zelf nog nuttiger dan ja of nee. Naast dat het juist handig kan zijn als je gasten makkelijk gesplitst hebt van je huishouden. Maar de keerzijde is inderdaad dat je nu juist steeds huishouden en gasten los mee moet nemen.
[..]
Thanks! Template sensor is inderdaad wat ik nodig heb, stuk logischer zo.

Aantal WiFi Gast gebruiker
YAML:
1
2
3
4
5
6
{{ states.device_tracker
    |selectattr('state', 'eq', 'home')
    |selectattr('attributes.ssid','eq', 'MijnNetwerk - Gast')
    |list
    |count
}}

En dan binary sensor om te kijken of er iemand thuis is OF iemand op gast wifi zit

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    anyone_home:
      device_class: occupancy
      friendly_name: 'Anyone Home'
      value_template: "{{ states("sensor.wifi_guests") |int > 0 or states.person | selectattr('state','eq','home') | list | count > 0 }} or "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In wat voor context, ADSB ofzo?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raven schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:34:
[...]

In wat voor context, ADSB ofzo?
Ik bedoelde aanwezigheidssensoren op basis van radar ipv pir. Daarmee kun je veel nauwkeuriger de positie van iemand bepalen (bijvoorbeeld met 1 sensor vaststellen of iemand aan tafel zit of op de bank. Of op welke plek iemand op de bank zit.). Ook werken ze, tot op zekere hoogte, dwars door materialen heen. Terwijl pir altijd vrije zichtlijnen nodig heeft. Ook zijn ze gevoeliger, waardoor je niet hebt dat het licht uit gaat als je te stil op de bank zit, iets dat met pir wel gauw gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 11-11-2023 11:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Barryvdh Dan zou ik wel even voor het nieuwe formaat tempalte sensor gaan, wat je nu gebruikt is legacy ;)

Dan kan je ook een availability opgeven en de binary sensor ook device class presence geven.

Overigens kan je tweede statement in je binary sensor ook vervangen door te kijken hoeveel mensen in zone home zijn, dat is makkelijker :) Ook staat de 'or' nu fout, die moet binnen de brackets. En de tweede 'or' weg. Nu is het resultaat van de template bijvoorbeeld "true or true or" als string ipv dat er werkelijk true of false uit komt :)

[edit] Ik zie stiekem snelle wijzigingen maar je hebt nog steeds een or te veel :+

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 11-11-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gizz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:44:
[...]

Ik bedoelde aanwezigheidssensoren op basis van radar ipv pir. Daarmee kun je veel nauwkeuriger de positie van iemand bepalen (bijvoorbeeld met 1 sensor vaststellen of iemand aan tafel zit of op de bank. Of op welke plek iemand op de bank zit.). Ook werken ze, tot op zekere hoogte, dwars door materialen heen. Terwijl pir altijd vrije zichtlijnen nodig heeft. Ook zijn ze gevoeliger, waardoor je niet hebt dat het licht uit gaat als je te stil op de bank zit, iets dat met pir wel gauw gebeurt.
mmWave dus als ik gauw Google?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:40
bello2011 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:21:
Ik wil mijn boiler aan de warmtepomp gebruiken als "buffer" voor de zonne-energie. Dus als de zonnepanelen een hoeveelheid energie leveren, de temperatuur verhogen van de boiler.
Ik denk aan: Als de geleverde energie van sensor.energie groter wordt dan 1000kWh dan moet het setpoint van de warmwater number.luxtronic naar 60 graden.
Als de energie lager wordt dan 900kWh, dan moet het setpoint naar 50 graden.
Wie kan mij op weg helpen met een automatisering in YAML hiervoor?
Iemand zin om mij hiermee op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
Septillion schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:47:
@Barryvdh Dan zou ik wel even voor het nieuwe formaat tempalte sensor gaan, wat je nu gebruikt is legacy ;)

Dan kan je ook een availability opgeven en de binary sensor ook device class presence geven.

Overigens kan je tweede statement in je binary sensor ook vervangen door te kijken hoeveel mensen in zone home zijn, dat is makkelijker :) Ook staat de 'or' nu fout, die moet binnen de brackets. En de tweede 'or' weg. Nu is het resultaat van de template bijvoorbeeld "true or true or" als string ipv dat er werkelijk true of false uit komt :)

[edit] Ik zie stiekem snelle wijzigingen maar je hebt nog steeds een or te veel :+
Haha ja ging iets te snel, had hem al aangepast in mijn template. Maargoed, presence dus gewoon het aantal mensen opgeven, dat lijkt te werken idd, ook met de zones.
YAML:
1
{{  states("sensor.wifi_guests") |int + state_attr("zone.home", "persons") |count }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Gizz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:44:
[...]

Je zou ook een camera op kunnen hangen. Deze kan met behulp van Frigate herkennen of het een persoon is of bijvoorbeeld de hond. Al je niet beweegt wordt je ook geregistreerd. Mijn camera esp32-cam was wat traag maar het werkte best goed. Ik denk dat met een webcam het resultaat heel goed is.
https://docs.frigate.video/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:19:
[...]

Nog goeie tip voor inbouw module om het verbruik van een stopcontact bij te houden?
Ik ben daarvoor fan van de Fibaro producten. Maar die zijn best prijzig. De TP-Link Tapo P115 werkt ook met een custom integratie met HA, heeft stroommeting en is best goedkoop. Geen stopcontact, maar is een dunne tussen stekker.

Ik heb daarvoor een paar keer op Ali 230v spul gekocht. Maar bij een sprong de zekering direct en de ander werkte na een paar weken niet meer. Dat doe ik dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Willempie27 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:17:
[...]

Je zou ook een camera op kunnen hangen. Deze kan met behulp van Frigate herkennen of het een persoon is of bijvoorbeeld de hond. Al je niet beweegt wordt je ook geregistreerd. Mijn camera esp32-cam was wat traag maar het werkte best goed. Ik denk dat met een webcam het resultaat heel goed is.
Een mmwave sensor detecteert ook micro movements. Schijnt zelfs dat die iemand die ligt te slapen onder een deken ziet (afhankelijk van plaatsing, natuurlijk niet met een sensor op 3 meter afstand).

Nadeel van een camera is dat het meteen wel heel erg privacy onvriendelijk is (ik zou niet eens mijzelf de hele dag willen filmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

alex3305 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:24:
[...]

Ik ben daarvoor fan van de Fibaro producten. Maar die zijn best prijzig. De TP-Link Tapo P115 werkt ook met een custom integratie met HA, heeft stroommeting en is best goedkoop. Geen stopcontact, maar is een dunne tussen stekker.

Ik heb daarvoor een paar keer op Ali 230v spul gekocht. Maar bij een sprong de zekering direct en de ander werkte na een paar weken niet meer. Dat doe ik dus niet meer.
Tussen stekker gaat gegarandeerd niet passen, moet echt inbouw zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:25
Kan het kloppen dat de Voice Assistant totaal niet lekker werkt voor de Nederlandse taal?

Ik probeer hier dingen met Voice te doen via de telefoon, maar hij maakt er soms gekke zinnen van, en 9 van de 10 keer krijg ik als reactie Sorry, ik snap het niet.

Ik vraag gewoon iets simpels zoals de keukenlamp aanzetten. Een hele hele enkele keer werkt het.
Daarnaast is het ook vrij traag in reageren, het duurt echt een aantal seconden voor dat er een reactie komt.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raven schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:47:
[...]

mmWave dus als ik gauw Google?
Ja, dit soort dingen:

Maar ook kant-en-klaar als sensor te krijgen, bijvoorbeeld de ZY-M100 (zigbee) of Aqara FP2 (wifi)
Willempie27 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:17:
[...]

Mooi voor beveiliging, maar ik denk dat het voor bijvoorbeeld de verlichting aanzetten op de juiste plek in een ruimte een stuk minder praktisch is dan een mmwave-sensor die op de centimeter nauwkeurig meet hoe ver iemand van de sensor verwijderd is.

Hier een paar voorbeelden van wat je er mee zou kunnen doen:

Je kunt onderscheid maken tussen een kamer binnenlopen en ook daadwerkelijk achter je bureau gaan zitten. Verschillende zones in een kamer. Allemaal dingen die je met PIRs niet of lastig voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:54:
[...]

Tussen stekker gaat gegarandeerd niet passen, moet echt inbouw zijn
Dan zou je naar deze kunnen kijken: uitvoering: Fibaro Walli Outlet FGWOF-011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:56:
Kan het kloppen dat de Voice Assistant totaal niet lekker werkt voor de Nederlandse taal?

Ik probeer hier dingen met Voice te doen via de telefoon, maar hij maakt er soms gekke zinnen van, en 9 van de 10 keer krijg ik als reactie Sorry, ik snap het niet.

Ik vraag gewoon iets simpels zoals de keukenlamp aanzetten. Een hele hele enkele keer werkt het.
Daarnaast is het ook vrij traag in reageren, het duurt echt een aantal seconden voor dat er een reactie komt.
Daar is weinig over te zeggen zonder dat je verteld wat je gebruikt voor Speech To Text

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Toppe ja, mits je er plek voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dozen zijn 50mm, ik ga er dus vanuit dat er fysiek de ruimte wel is :D

Edit: Beter de mini, stuk kleiner en aangezien het een stopcontact is heeft hij gewoon blauwe draad

Is het nog interessant deze te voorzien van ESPHome of lekker stock Shelly er op laten?

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 11-11-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Toppe dat weet ik niet, heb zelf geen Shelly's.

Overigens is voor alleen het meten van het verbruik de Shelly Plus PM mini handiger. Kleiner, goedkoper én hij heeft geen relais. Door dat laatste is hij zuiniger en je hebt een onderdeel minder dat kapot kan gaan.

Als je niet de wens hebt om je wcd te schakelen zou ik voor deze mini gaan.

edit: had je zelf al gevonden zie ik :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-11-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:25
TheFes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:12:
[...]

Daar is weinig over te zeggen zonder dat je verteld wat je gebruikt voor Speech To Text
Ik gebruik Whisper en Piper en dan met de NL package. Ik gebruik dus geen Google Home o.i.d.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:56

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Heeft iemand ervaring met de Honewell Lyric T6? Volgens mij integreert deze behoorlijk goed met HA? Niet cloudless, maar wel met een callback in te stellen?
Yep. Een halve winter gebruikt. De T6 gebruikt een vast aantal schakelmomenten per uur (standaard 6 maar kan voor vloerverwarming ook op 3 gezet worden). Ik vond dat voor vloerverwarming niet zo optimaal. Liever stook ik vanaf 5-6 uur 1-2 uren, afhankelijk van buitentemperatuur, weersverwachting en zonverwachting. Onze vloerverwarming heeft een vertraging van bijna 2 uur. Voor radiatoren is zijn die 6 schakelmomenten wellicht een plus. De thermometer werkt met een 0,5 graad nauwkeurigheid (en ik heb het vermoeden dat hij intern niet nauwkeuriger werkt). Ook werkte in de winter van 2022-2023 de Resideo server niet echt erg betrouwbaar (maar wellicht is dat verbeterd).

Zelf heb ik halverwege de vorige winter voor thuis gekozen voor Netatmo (kan goed overweg met vloerverwarming en na een leerfase in de PID stand gebruikt worden).

Als je trouwens geen vloerverwarming hebt dan kun je ook nog naar Tado kijken. Ik gebruik in de loods Tado en ook dat bevalt best goed. Bijkomend voordeel is dat Tado ook nog de luchtvochtigheid meet. Betrouwbaarheid van de Tado server is prima.

Alle 3 kunnen trouwens, naast de eigen cloud oplossing binnen HA, ook aangestuurd worden via de Homekit integratie (maar dan mis je wel bepaalde features). Ik heb de homekit opties gekoppeld voor het geval er wat mis zou zijn bij de cloud integratie en ik toch iets aan zou willen passen. Tado en Lyric gaan namelijk door met hun lopende programma als de verbinding wegvalt (dus als dat 's nachts gebeurt zal het dagprogramma pas actief worden als de cloud weer werkt) terwijl de Netatmo, volgens opgave van de fabrikant, het complete programma in de thermostaat heeft zitten.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17
Heb in mijn Duco de open air mini geplaatst en gekoppeld aan HA.
Tevens ook toegevoegd aan mijn NSpanel.
In HA en op het NSpanel kan ik de Open Air traploos instellen.
Dat werkt fantastisch.

Nu wil ik met de Ikea Stryba deze besturen voor in de badkamer.
Echter kan ik de Open Air Mini alleen aan- en uitzetten.
Ik zou graag bij "uit" deze op 10% willen zetten en bij "aan" op 100%.

Ook als ik een automation wil aanmaken heb ik alleen de aan- en uit optie.
Op de website van Open Air en ook het forum topic hier kan ik geen antwoorden vinden/krijgen om dit te realiseren.

Iemand van hier die mij de juiste richting op kan helpen?

O ja, niet geheel onbelangrijk. Ik ben nog een leek wat betreft yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]
Heeft iemand ervaring met de Honewell Lyric T6? Volgens mij integreert deze behoorlijk goed met HA? Niet cloudless, maar wel met een callback in te stellen?
Heb de T6 gehad en blij dat ik er vanaf ben. Wat een achterlijke en waardeloze thermostaat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik probeer m'n configuration.yaml wat netter te maken. Zo heb ik een sensor:
YAML:
1
2
    - name: "APS-ESP West1 Energy Total Increasing MPPT 1"
      unique_id: "APS-ESP West1 Energy Total Increasing MPPT 1"

De bijbehorende sensor heet sensor.aps_esp_west1_energy_total_increasing_mppt_1

Als ik dan unique_id verander in:
YAML:
1
      unique_id: sensor.aps_esp_west1_energy_total_increasing_mppt_1

Dan zou ik verwachten dat er niks veranderd, maar er wordt een 2e sensor aangemaakt:
sensor.aps_esp_west1_energy_total_increasing_mppt_1_2

En de eerste is niet meer in gebruik.

Nou is het nog maar de vraag of ik al die unique_id's wil gaan aanpassen, maar los daarvan: ik wil begrijpen waarom HA niet gewoon de oude sensor blijft gebruiken? Feitelijk veranderd er niks aan de naam toch, of is er onderwater toch nóg een andere identifier in gebruik ofzo?

Paar tags maakt het wat leestbaarder

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 12-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:26
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:49:
[...]

Heb de T6 gehad en blij dat ik er vanaf ben. Wat een achterlijke en waardeloze thermostaat is het.
Wat is er dan zo waardeloos aan?

Heb de T6 hier ook hangen in combinatie met vloerverwarming en heb weinig te klagen. Gebruik de cloud omgeving niet en heb ook de wifi op de thermostaat uitgeschakeld. Deze functie hebben we hier niet nodig vanwege de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kriss1981 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:10:
[...]

Wat is er dan zo waardeloos aan?

Heb de T6 hier ook hangen in combinatie met vloerverwarming en heb weinig te klagen. Gebruik de cloud omgeving niet heb ook de wifi uitgeschakeld. Deze functie hebben we hier niet nodig vanwege de vloerverwarming.
M’n bloeddruk stijgt al als ik er aan denk…

De locatie van de temperatuur sensor is niet handig waardoor hij bij mij altijd altijd afweek, gevoelig voor tocht. Cloud deed het vrijwel nooit, programmas waren spontaan verdwenen.

Meermaals een nieuwe gehad: allemaal het zelfde resultaat.

Het is gewoon niet Honeywell waardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Aikon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:09:
Ik probeer m'n configuration.yaml wat netter te maken. Zo heb ik een sensor:

- name: "APS-ESP West1 Energy Total Increasing MPPT 1"
unique_id: "APS-ESP West1 Energy Total Increasing MPPT 1"

De bijbehorende sensor heet sensor.aps_esp_west1_energy_total_increasing_mppt_1

Als ik dan unique_id verander in:

unique_id: sensor.aps_esp_west1_energy_total_increasing_mppt_1

Dan zou ik verwachten dat er niks veranderd, maar er wordt een 2e sensor aangemaakt:

sensor.aps_esp_west1_energy_total_increasing_mppt_1_2

En de eerste is niet meer in gebruik.

Nou is het nog maar de vraag of ik al die unique_id's wil gaan aanpassen, maar los daarvan: ik wil begrijpen waarom HA niet gewoon de oude sensor blijft gebruiken? Feitelijk veranderd er niks aan de naam toch, of is er onderwater toch nóg een andere identifier in gebruik ofzo?
https://www.home-assistant.io/faq/unique_id/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat wil je precies zeggen? De melding This entity does not have a unique ID heb en krijg ik niet.

Of ga ik er ten onrechte vanuit dat de unique_id wordt gestript van hoofdletters en spaties? Zoals dat wel op meer punten gebeurd. Dat is namelijk waarom ik het idee heb dat ik feitelijk niks wijzig.

[ Voor 27% gewijzigd door Aikon op 11-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Aikon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:18:
[...]

Wat wil je precies zeggen? De melding This entity does not have a unique ID heb en krijg ik niet.

Of ga ik er ten onrechte vanuit dat de unique_id wordt gestript van hoofdletters en spaties? Zoals dat wel op meer punten gebeurd. Dat is namelijk waarom ik het idee heb dat ik feitelijk niks wijzig.
Het is even meer over de werking van je unique ID. Die kan je niet meer wijzigen, het is niets voor niets een uniek ID.

Elke wijziging die je doet zal dus een nieuwe sensor aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Aikon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:18:
[...]

Het unique_id is iets anders dan het entity_id. Het zorgt er juist voor dat een en unieke identifier in je storage is, en HA nog weet waar het over gaat als je het entity_id wijzigt (wat dus alleen kan bij entities met een unique id)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Ik ben op het moment bezig met de todo-list en ben een boodschappenlijstje aan het maken.
Ik heb het zo geconfigureerd dat wanneer er items in staan (uitgevinkt) en ik de zone van de supermarkt betreed, ik een notificatie krijg met het aantal items uitgevinkt in de todo-list.
Wannneer ik deze items heb dan vink ik deze aan.
Ik ben opzoek hoe ik deze items van de lijst krijg wanneer ik de zone weer verlaat.
Is dit uberhaupt mogelijk op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

tlpeter schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:09:
Ik ben op het moment bezig met de todo-list en ben een boodschappenlijstje aan het maken.
Ik heb het zo geconfigureerd dat wanneer er items in staan (uitgevinkt) en ik de zone van de supermarkt betreed, ik een notificatie krijg met het aantal items uitgevinkt in de todo-list.
Wannneer ik deze items heb dan vink ik deze aan.
Ik ben opzoek hoe ik deze items van de lijst krijg wanneer ik de zone weer verlaat.
Is dit uberhaupt mogelijk op dit moment?
3 dingen niet op voorraad, rij je weg, zijn ze van het lijstje..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:12:
[...]

3 dingen niet op voorraad, rij je weg, zijn ze van het lijstje..?
Als er items niet zijn dan vink je deze niet af en blijven ze staan.
Ik ben er ondertussen achter dat verwijderen met een automation op naam, alleen verwijderd worden wanneer ze zijn afgevinkt. Je moet dus de naam van het item ingeven.
Hier zou een wildcard fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

tlpeter schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:15:
[...]

Als er items niet zijn dan vink je deze niet af en blijven ze staan.
Ik ben er ondertussen achter dat verwijderen met een automation op naam, alleen verwijderd worden wanneer ze zijn afgevinkt. Je moet dus de naam van het item ingeven.
Hier zou een wildcard fijn zijn.
Gewoon regex? Optie zit er wel in, je kan handmatig alles wat afgevinkt is gewoon verwijderen…

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 11-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:29:
[...]

Gewoon regex? Optie zit er wel in, je kan handmatig alles wat afgevinkt is gewoon verwijderen…
Ik ben wel iets bekend met regex maar ben er niet goed in :9
Ik ga nog eens verder zoeken want ik kan het niet uitstaan dat ik het niet voor elkaar krjg.

edit:

Een shoppinglist heeft deze functionaliteit wel: shopping_list.clear_completed_items

De knop is wel beschikbaar voor de todo-list in de GUI maar verder niet.

[ Voor 18% gewijzigd door tlpeter op 11-11-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:26
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:12:
[...]

De locatie van de temperatuur sensor is niet handig waardoor hij bij mij altijd altijd afweek, gevoelig voor tocht. Cloud deed het vrijwel nooit, programmas waren spontaan verdwenen.

Ik deel die ervaring wel. De Honeywell Home cloud is waardeloos. Dat was voor mij ook de reden om het uit te schakelen.

Welke thermostaat heb je nu in gebruik?

Ik ben sinds kort met HomeAssistant aan het knutselen. En misschien dat ik in de toekomst toch de thermostaat ermee wil linken. Dan wel het liefst een die een lokale api heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Barryvdh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:58:
[...]

Haha ja ging iets te snel, had hem al aangepast in mijn template. Maargoed, presence dus gewoon het aantal mensen opgeven, dat lijkt te werken idd, ook met de zones.
YAML:
1
{{  states("sensor.wifi_guests") |int + state_attr("zone.home", "persons") |count }}
Of nog makkelijker:
Django/Jinja:
1
{{ states("sensor.wifi_guests") |int + states("zone.home") |int }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kriss1981 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:56:
[...]
Ik ben sinds kort met HomeAssistant aan het knutselen. En misschien dat ik in de toekomst toch de thermostaat ermee wil linken. Dan wel het liefst een die een lokale api heeft.
Je Honeywell T6 + OTGW = lokale aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Ik deel die ervaring wel. De Honeywell Home cloud is waardeloos. Dat was voor mij ook de reden om het uit te schakelen.

Een Daikin van de warmtepomp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:34

Vos

AFCA

Gizz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:28:
[...]

Je Honeywell T6 + OTGW = lokale aansturing.
Zoals ik lees in de NODO handleiding moet je solderen met OTGW, vergt wel even wat werk en kennis dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 11-11-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Vos heel simpel klusje. Alleen de grote onderdelen moeten nog gesoldeerd worden, alle kleine onderdeeltjes zijn al gedaan. En wie dat niet wil kan voor €7,50 extra dat klusje uitbesteden. Dan krijg je hem compleet klaar in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:34

Vos

AFCA

Gizz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:23:
@Vos heel simpel klusje. Alleen de grote onderdelen moeten nog gesoldeerd worden, alle kleine onderdeeltjes zijn al gedaan. En wie dat niet wil kan voor €7,50 extra dat klusje uitbesteden. Dan krijg je hem compleet klaar in huis.
Ik loop ook wat te klooien om een goede thermostaat te vinden. Wellicht dit eens onderzoeken, lees dat het werkt met de Remeha iSense die hier oorspronkelijk hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:58:
[...]

Het unique_id is iets anders dan het entity_id. Het zorgt er juist voor dat een en unieke identifier in je storage is, en HA nog weet waar het over gaat als je het entity_id wijzigt (wat dus alleen kan bij entities met een unique id)
Ik snap nu wat je bedoeld, ik had nooit bewust entity_id zien staan eigenlijk, wat dan weer de platgeslagen naam is normaliter (in 1e instantie). Het mooist is denk ik voortaan vanaf het begin een UUID te gebruiken als unique_id en dan wijzigingen via de entity_id doen?

Ik heb/had ook nog oude template sensors met friendly_name dus probeer alles 'netjes' te krijgen, en een entitie met energy in de naam, maar die rapporteert power... maar natuurlijk zonder history te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:27

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

Mijn ervaring is dat de slimme thermostaat van het zelfde merk als je Cv-ketel (wat zij aanraden) toch het beste werkt. Dit is nu het geval met mijn nieuwe Atag One Zone thermostaat i.c.m. een i28ECz CV-ketel (zie review: Atag One Zone review door Antonio di ). Niet niet de fijnste bediening op de thermostaat zelf en een trage App, MAAR wel een goedwerkende HACS integratie met veel nuttige info (o.a. wanneer met welke temp. die moduleert, Gas-verbruik schatting etc..
Bij de kennissen/buren hetzelfde verhaal met de Remeha en Intergas Slimme thermostaat, Cv-ketel en HA.
Met andere warmte-opwekkers dan Cv-ketel, heb ik geen ervaring.

Kijk ook eens naar: https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:27

Antonio di

a mi me dijeron que si

Vos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:32:
[...]

Ik loop ook wat te klooien om een goede thermostaat te vinden. Wellicht dit eens onderzoeken, lees dat het werkt met de Remeha iSense die hier oorspronkelijk hing.
Kijk ook eens naar:
https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
Ik ben overgestapt van deConz naar zigbee2mqtt. Allemaal prima gegaan; ik heb een aparte mqtt-server. Daarin worden nu twee topics gepublished: zigbee2mqtt en dsmr. Nog steeds geen centje pijn, ik zie alles terug in HA. Nu heb ik een doorbell-modernizr (van Lemcke). De bel doet het en ik zie ook dat messages binnen komen op mijn topic hal/deurbel in mqttexplorer. Sterker, zelfs als ik in HA een listener start op dat topic, komt er een message binnen als ik aanbel.
Maar nergens kan ik een sensor vinden, of een sensor aanmaken. Als ik in sensors (config.yaml) een platform mqtt toevoeg, krijg ik de melding dat ik die al heb. Dat klopt, die heb ik als integratie toegevoegd.

Hopelijk is het duidelijk hoe mijn config is. Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:55:
Ik ben overgestapt van deConz naar zigbee2mqtt. Allemaal prima gegaan; ik heb een aparte mqtt-server. Daarin worden nu twee topics gepublished: zigbee2mqtt en dsmr. Nog steeds geen centje pijn, ik zie alles terug in HA. Nu heb ik een doorbell-modernizr (van Lemcke). De bel doet het en ik zie ook dat messages binnen komen op mijn topic hal/deurbel in mqttexplorer. Sterker, zelfs als ik in HA een listener start op dat topic, komt er een message binnen als ik aanbel.
Maar nergens kan ik een sensor vinden, of een sensor aanmaken. Als ik in sensors (config.yaml) een platform mqtt toevoeg, krijg ik de melding dat ik die al heb. Dat klopt, die heb ik als integratie toegevoegd.

Hopelijk is het duidelijk hoe mijn config is. Wat doe ik fout?
Platform mqtt onder sensors werkt niet meer, mqtt is nu een eigen integratie geworden. Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58

BiG-GuY

Heb zelf mijn thermostaten de deur uitgedaan. Met vloerverwarming heeft het toch geen zin om fysiek de temperatuur te kunnen aanpassen per zone en werken we uitsluitend met ingestelde temperaturen.

En nu stuur ik alles aan via virtuele thermostaten in HA met de generic_thermostat en de Nod-On Zigbee Relays (met potentiaal vrij contact) en Zigbee Smart Plugs op de verschillende pompen die automatisch aan/uit gaan aan de hand van de warmte vraag.

Qua temperatuur sensor had ik al in de ruimtes die ook eigen verwarmingszones hebben een DUCO CO2 Sensor met temperatuursensor. Zo heb ik niet meerdere sensoren per ruimte nodig. Maar je kan ook een willekeurige (Zigbee) Temp sensor gebruiken hiervoor.

Heb in het verleden Honeywell Evohome gebruikt, dat was knudde qua app/externe aansturing. Lokaal werkte het wel prima en standalone zonder internet.

Een tijd Tado gebruikt met zes zones. Maar werkte gewoon niet lekker met vloerverwarming die we in alle ruimtes hebben. Reageerde te traag en te snel tegelijk. Je hoorde de klep constant open/dicht gaan wanneer je in de buurt van de ingesteld temp komt, en je kan dit gedrag niet aanpassen.

En de lokale aansturing via HomeKit had steeds thermostaten die niet werkten. De native aansturing en koppeling is Cloud afhankelijk. Je verwarming doet niks als er geen internet is… ook niet de bestaande programma’s…

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 11-11-2023 23:21 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:01
BiG-GuY schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:17:
En de lokale aansturing via HomeKit had steeds thermostaten die niet werkten.
Zag het zelf net nog. HK "unavailable", my.tado.com stond die vrolijk op verbonden "Display laten knipperen" gaf uiteraard geen response. Minuutje later discotheek met display dat afwisselde met aanpassen temperatuur en meermaals "Hi".
De native aansturing en koppeling is Cloud afhankelijk. Je verwarming doet niks als er geen internet is… ook niet de bestaande programma’s…
Nja, hij doet wel iets. Maar het is dan weer een echte domme thermostaat. Zoals je aangeeft geen programma's ( 7(8)7 ), maar hij zet de CV gelukkig wel nog aan. En via de knoppen (en thermostaat zelf) kun je ook nog de handmatige override doen.

Verder wel eens. Duur; Bereik (en geen meshing) is een serieus issue; Redelijk dom, en zonder internet nog veel dommer (nogmaals: geen schema lokaal :X. Vanuit de cloud "wordt aan de knop gedraaid"); Extreem weinig instelmogelijkheden; And last but not least, extreem dom in dat die knoppen dicht draait bij een ketel die tot 24 uur de pomp laat "na lopen". Radiator in de hal doet dienst als bypass, daar is het de hele dag lekker warm, maar de beneden verdieping lopen de zones zich de hele dag achterna met verwarmen. Is de ene zone warm (en radiator dicht), gaat de CV weer aan voor een andere zone, is die warm is de eerste weer afgekoeld. Daar zou die toch echt slimmer in mogen zijn (bv knop open zolang temperatuur niet meer dan 0,5° boven setpoint is) en of "opmerken" dat een zone bv elk uur bij-verwarmd moet worden en vervolgens "uitlijnen" met andere zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
Ik ben langzaam aan het overgaan van Domoticz naar HA

Nu heb ik het weerstation netjes gekoppeld aan HA maar ik heb in Domoticz nog even de buiten temp en luchtvochtigheid nodig. Dat zit in 1 sensor.

Ik heb in configuration.yaml
YAML:
1
2
shell_command:
  update_domoticz: curl "http://gebruikersnaam:pass@ipadres:poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx={{desensor}}&nvalue=0&svalue={{waarde}}"

staan

en ik probeer nu dus zodra er een temp wijziging is dat aan te roepen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '578575758875'
  alias: Temperatuur bijwerken
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.weerstation_outdoor_temperature
  condition: []
  action:
  - service: shell_command.update_domoticz
    event_data: {
        desensor: '7000',
        waarde: 'sensor.weerstation_outdoor_temperature;sensor.weerstation_humidity;0'
    }

maar geeft alleen errors zoals
code:
1
2
Automation is unavailable
Actions: extra keys not allowed @ data[0]['event_data']

iemand een idee wat ik verkeerd doe en hoe ik het wel kan regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 06:56
Toppe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:12:
[...]

Apart, gebruik hem al ruim 2 jaar en nooit problemen mee. Cloud werkt hier prima en werkelijk nooit 1x gehad dat het niet bereikbaar was zonder dat je vooraf al een melding krijg van onderhoud.

Tegenwoordig is het nu Resideo ipv Honeywell ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
TheFes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:14:
[...]

Platform mqtt onder sensors werkt niet meer, mqtt is nu een eigen integratie geworden. Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
Aha, dank u! Ik werd op het verkeerde been gezet door de definitie van "platform: mqtt" in de handleiding van de deurbel.

Intussen volg ik de thermostaten-discussie op de voet. Net verhuisd en heb nu vloerverwarming met radiatoren boven. Even zien hoe ik die het beste kan regelen met mijn Remeha-ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-09 12:30
Ik heb bij het raam een ventilatie rooster met touwtjes. Aan de ene kant trekken gaat ie open, de andere kant trekken gaat ie half dicht of helemaal dicht. Heeft iemand wellicht een idee of het mogelijk is om hier iets aan te hangen zodat ik het via HA kan aansturen om automatisch te openen en (half) te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-10 07:19
Gisteren wat updates gedraaid HA OS 11.1 en Core 2023.11.2.
Ook zigbee2mqtt naar 1.33.2-1 (de nieuwste).
Sindsdien krijg ik meldingen van zigbee2mqtt over updates van devices.
Dit kreeg ik eerder ook al en deed ik gewoon overslaan want deze updaten krijg ik niet voor elkaar.
Maar nu kan ik de melding niet overslaan.
Updaten is hij ook niet aan het doen als ik in zigbee2mqtt kijk.
Dit staat nu al 24 uur zo .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rQvBaBqdCsMu6hRjTKL_esWU4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZW1bPeR6KHr0voqo8BaorPt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Begin hier behoorlijk moe te worden van zigbee2MQTT welke om de x minuten eruit klapt/stopt.
In de logs is er niks over te vinden mbt een oorzaak.

Herstart via watchdog doet dan ook niks en moet je weer handmatig zelf die addon starten.
Irritante is dus dat ik nergens in de logs van zigbee2mqtt of supervisor etc iets van een rede kan vinden.

Na de handmatige herstart krijg je in de log enkel terug dat die weer gestart is. Maar alles ervoor geeft dus niks aan mbt crash of iets. Gewoon de standaard data updates van devices.

Voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
Zigbee2MQTT:info  2023-11-12 10:19:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/MotionSensor_2', payload '{"battery":100,"illuminance":1872,"illuminance_interval":1,"keep_time":"10","last_seen":"2023-11-12T08:22:37+01:00","linkquality":108,"occupancy":false,"sensitivity":"high"}'
Zigbee2MQTT:info  2023-11-12 10:19:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Ikea lamp overloop', payload '{"brightness":229,"last_seen":"2023-11-12T08:34:51+01:00","linkquality":108,"power_on_behavior":null,"state":"OFF","update":{"installed_version":16777270,"latest_version":16777270,"state":"idle"},"update_available":null}'
Zigbee2MQTT:info  2023-11-12 10:19:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Lidl bar 1', payload '{"brightness":26,"color_mode":"color_temp","color_power_on_behavior":null,"color_temp":500,"do_not_disturb":null,"last_seen":"2023-11-12T08:40:01+01:00","linkquality":112,"state":"OFF"}'
Zigbee2MQTT:info  2023-11-12 10:19:14: Zigbee2MQTT started!
Zigbee2MQTT:info  2023-11-12 10:19:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Bank lamp/availability', payload '{"state":"online"}'
Zigbee2MQTT:info  2023-11-12 10:19:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Bank lamp', payload '{"brightness":136,"color":{"x":0.621,"y":0.363},"color_mode":"xy","color_temp":498,"last_seen":"2023-11-12T10:19:14+01:00","linkquality":192,"power_on_behavior":null,"state":"OFF","update":{"installed_version":-1,"latest_version":-1,"state":null},"update_available":null}'

Maar geen idee dus waarom het eruit blijft klappen sinds een tijdje. Erg vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator De Shell commando integratie kent geen parameters bij zijn call. Ook zal HA niet automagisch aan een string de entity waarde hangen.

Wel worden templates ondersteund dus je kunt ze wel ergens anders vandaan halen met de call. Dan zou het iets worden als:
Shell:
YAML:
1
2
shell_command:
  update_domoticz: curl "http://gebruikersnaam:pass@ipadres:poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx=7000&nvalue=0&svalue={{ states('sensor.weerstation_outdoor_temperature') }};{{ states('sensor.weerstation_humidity') }};0"

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

trigger:
    entity_id:
    - sensor.weerstation_humidity
    to: null
  action:

Ongetest, dat wel. Maar dit laat dan in ieder geval het idee zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ComTech HA denkt duidelijk dat de update aan de gang is. Al eens de hele bende herstart? (Dus in ieder geval HA en Z2M maar beter, hele host.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paulus07 Weinig details wat dan niet werkt. Is de UI dan nog online? Komen er nog updates langs in het MQTT topic?

En ja, na een herstart is er gewoon een schone log. Oude staat dan nog wel in de z2m map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:44
ComTech schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:08:
Gisteren wat updates gedraaid HA OS 11.1 en Core 2023.11.2.
Ook zigbee2mqtt naar 1.33.2-1 (de nieuwste).
Sindsdien krijg ik meldingen van zigbee2mqtt over updates van devices.
Dit kreeg ik eerder ook al en deed ik gewoon overslaan want deze updaten krijg ik niet voor elkaar.
Maar nu kan ik de melding niet overslaan.
Updaten is hij ook niet aan het doen als ik in zigbee2mqtt kijk.
Dit staat nu al 24 uur zo .

[Afbeelding]
Ik heb sinds de update exact hetzelfde met een Tuya switch. Loopt al meer dan 48 uur.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:58:
@Paulus07 Weinig details wat dan niet werkt. Is de UI dan nog online? Komen er nog updates langs in het MQTT topic?

En ja, na een herstart is er gewoon een schone log. Oude staat dan nog wel in de z2m map.
Heel de addon is dan gestopt. UI is dan ook niet meer beschikbaar.
Alle zigbee devices zijn dan ook unavailable op dat moment. Niet handig ivm lampen etc die je dan niet meer kan besturen of via automations werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
fonias schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:38:
Heb in mijn Duco de open air mini geplaatst en gekoppeld aan HA.
Tevens ook toegevoegd aan mijn NSpanel.
In HA en op het NSpanel kan ik de Open Air traploos instellen.
Dat werkt fantastisch.
b
Nu wil ik met de Ikea Strya deze besturen voor in de badkamer.
Echter kan ik de Open Air Mini alleen aan- en uitzetten.
Ik zou graag bij "uit" deze op 10% willen zetten en bij "aan" op 100%.

Ook als ik een automation wil aanmaken heb ik alleen de aan- en uit optie.
Op de website van Open Air en ook het forum topic hier kan ik geen antwoorden vinden/krijgen om dit te realiseren.

Iemand van hier die mij de juiste richting op kan helpen?

O ja, niet geheel onbelangrijk. Ik ben nog een leek wat betreft yaml.
Geen idee wat de "Ikea Strya" is wat Google geeft me niets...

Maar ik ga er even vanuit dat je in je automation het met een device action probeert? Dan moet je eens kijken naar een service call, dan gaat er een wereld voor je open :) Neem aan dat je een fan.duco_ofzo entity hebt, dan kan je met fan.set_percentage in een automation een percentage instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paulus07 Maar HA geeft nog aan dat hij loopt?

En in de log voor restart staat niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:54:
@commentator De Shell commando integratie kent geen parameters bij zijn call. Ook zal HA niet automagisch aan een string de entity waarde hangen.

Wel worden templates ondersteund dus je kunt ze wel ergens anders vandaan halen met de call. Dan zou het iets worden als:
Shell:
YAML:
1
2
shell_command:
  update_domoticz: curl "http://gebruikersnaam:pass@ipadres:poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx=7000&nvalue=0&svalue={{ states('sensor.weerstation_outdoor_temperature') }};{{ states('sensor.weerstation_humidity') }};0"

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

trigger:
    entity_id:
  action:

Ongetest, dat wel. Maar dit laat dan in ieder geval het idee zien :)
dank je dat werkt. Hoe kan ik nu zorgen dat ik die sensorid (7248) ook nog kan aanpassen/meegeven zodat ik niet voor wat andere thermometers nieuwe update_domotciz hoef aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:08:
@Paulus07 Maar HA geeft nog aan dat hij loopt?

En in de log voor restart staat niets?
Nope HA geeft dan ook aan dat die is gestopt.
In de log voor de restart staat dus niks geks. Enkel dus gewoon de updates van temperatuur sensoren etc.
Maar niks van een crash of oorzaak te vinden.

Nu alweer 2x eruit geklapt zonder iets van een oorzaak te kunnen vinden...... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paulus07 Als HA zegt dat hij gestopt is dan is het wel erg raar dan de watchdog het niet doet...

En laatste regels in Z2M log zijn dus gewoon standaard update lijnen en daarna niets meer? En die hebben dus ook een timestamp van even terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:19:
@Paulus07 Als HA zegt dat hij gestopt is dan is het wel erg raar dan de watchdog het niet doet...

En laatste regels in Z2M log zijn dus gewoon standaard update lijnen en daarna niets meer? En die hebben dus ook een timestamp van even terug?
Klopt.
En watchdog wil hem dan herstarten maar dat kan die dan niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
23-11-12 11:14:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.manager] Stopping addon_45df7312_zigbee2mqtt application
23-11-12 11:14:48 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.manager] Cleaning addon_45df7312_zigbee2mqtt application
23-11-12 11:14:50 INFO (MainThread) [supervisor.docker.addon] Starting Docker add-on zigbee2mqtt/zigbee2mqtt-amd64 with version 1.33.2-1

23-11-12 11:17:40 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved
future: <Task finished name='Task-366547' coro=<Addon.watchdog_container() done, defined at /usr/src/supervisor/supervisor/addons/addon.py:1325> exception=AddonsJobError('Rate limit exceeded, more than 10 calls in 0:30:00')>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/addons/addon.py", line 1339, in watchdog_container
    await self._restart_after_problem(event.state)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/jobs/decorator.py", line 276, in wrapper
    raise on_condition(
supervisor.exceptions.AddonsJobError: Rate limit exceeded, more than 10 calls in 0:30:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator Dan zal je die ook uit een entity moeten halen. Een voor de hand liggende optie zou dan een helper zijn ofwel een input_number. Gezien je waarschijnlijk ook dan andere entiteiten als bron wilt gebruiken moet je die natuurlijk ook aanpassen.

Hier zou je ook twee input_numbers voor aan kunnen maken en dan de temperatuur en luchtvochtigheid daar heen schrijven voor je het shell commondo aanroept.

Alternatief zou zijn dat je een input_text gebruikt en daar het entity id in zet. Dit kan zeker handig zijn als het entity id voor temperatuur en vochtigheid bijvoorbeeld alleen maar op het einde verschillen want dan kan je af met een enkele helper. Bij jou verschillen ze nu alleen met '_outdoor_temperature' en '_humidity'. Ik weet niet of al je sensoren ook het deel 'outdoor' hebben?

Maar dan zou je iets kunnen doen als:
YAML:
1
2
shell_command:
  update_domoticz: curl "http://gebruikersnaam:pass@ipadres:poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx={{ states('input_number.sensor_domoticz_id') }}&nvalue=0&svalue={{ states(states('input_text.sensor_entity_id') ~ '_outdoor_temperature') }};{{ states(states('input_text.sensor_entity_id') ~ '_humidity') }};0"

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
    entity_id:
  action:
  - service: input_number.sensor_domoticz_id
    data:
      value: 7000
    target:
      entity_id: input_number.test
  - service: input_text.set_value
    data:
      value: sensor.weerstation
    target:
      entity_id: input_text.sensor_entity_id

Waarbij je zelfs nog meerdere sensoren als trigger zou kunnen toevoegen en met wat template magie dan als de juiste waardes in de helpers kunnen zetten.

Heb je niet dat temperatuur en luchtvochtigheid altijd een deel van het entity id delen en dan een vast achtervoegsel dan zal je twee helper aan moeten maken. Het dan met een enkele automation vullen met een template wordt dan ook wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paulus07 Kan je in de HA log niet eerder dan al een error / warning vinden van waarom de Z2M container gestopt is? Want gezien er niets in de Z2M log staat lijkt het er bijna op dat het stoppen niet vanuit Z2M komt maar dat de container een dikke error maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 01:48

paQ

Mijn dashboard toon ik via fully browser op een Xiaomi tab 5. Moet toch een prima krachtige tablet zijn lijkt me, en gekozen vanwege een knappe resolutie.

Ik zit met iets vreemds, en al sinds versie 2023.10 zover ik me kan herinneren.
Heel mijn dashboard is een picture-element.
Zodra een 5e/6e informatielaag in beeld komt, beginnen de animaties (APNG) linksboven in beeld te stotteren. Eerst dacht ik: grafisch te zwaar; ik zal alles wat comprimeren.
Dat heb ik gedaan. elke 'lichtlaag' is ca 90KB, de animaties zijn ca 55 KB. Kortom: waar hebben we het over :?

Dit is wat gebeurt: (schermopname van de Xiaomi tab 5 )

Het maakt verder ook niet uit welke lichtlaag er aangeroepen wordt en lijkt eerder afhankelijk te zijn van de aantallen.
voorbeeld:
Zodra een thermostaat vraag heeft, begint de oranje animatie. Pas als de compressor van de warmtepomp aanspringt, verschijnt ook de flow en de flow verdeling. Het kan dus ook voorkomen dat de animatie prima loopt, maar zodra de compressor aanspringt en de values getoond worden, het opnieuw begint te stotteren.
Als ik HA opnieuw start, gaat het de eerste 10~20 min probleemloos, maar ook niet altijd. Sowieso is het na die tijd weer kommer en kwel.

Het gebeurt ook in een andere browser op de Xiaomi tablet
Het gebeurde zover ik me kan herinneren niet bij oudere versies HA
Het gebeurt niet op een iPad pro 2019

Als ik in developerstools een opname maak op de mac mini M2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_z27KUo-IyaZ_x3Dz2PdorlDZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OH5hzNnvIKPzdLKqmBK9YG08.png?f=fotoalbum_large

maar, dat is net zo 'erg' op de dashboards waar ik al mijn rommel uitprobeer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA6CK_ZGPEgRHwumNLQjGSwluo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SR7iEWGgoEeAfsvg8ClrEUak.png?f=fotoalbum_large

M.a.w. beide dashboards zijn voor mijn gevoel even gewichtig, en neig daarom naar een oorzaak binnen HA, maar ik heb eigenlijk geen idee meer waar ik het verder moet zoeken, waar de oorzaak ligt en hoe ik dit oplos?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@paQ probleem ook aanwezig op de eerste verdieping?

Zoals je weet gebruik ik jou animatie voor de elektra ook en hier heb ik, zelfs met alle lagen aan, geen problemen.

Wat gebeurt er als je eens 1 of 2 animaties minder gebruikt, is het probleem er dan nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Toppe schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:54:
@paQ probleem ook aanwezig op de eerste verdieping?

Zoals je weet gebruik ik jou animatie voor de elektra ook en hier heb ik, zelfs met alle lagen aan, geen problemen.

Wat gebeurt er als je eens 1 of 2 animaties minder gebruikt, is het probleem er dan nog steeds?
Op de bovenverdieping is de oranje animatie niet aanwezig, alleen die van de elektra.
Maar als ik daar alles aanzet, doet zich hetzelfde voor.
Daar zijn 7 lichtlagen en een wasmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mtoE6zdoOTi1FDPOXGqnG_qY00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btZbECWwN31snihZinoq4qyk.png?f=fotoalbum_large

Mijn eerste respons was ook: "de animaties zijn te zwaar", maar het gaat om 'niks' ... vind ik...
Die van de stroom zijn 60KB, de animatie van de warmtepomp is 211 KB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:59:
[...]

Op de bovenverdieping is de oranje animatie niet aanwezig, alleen die van de elektra.
Maar als ik daar alles aanzet, doet zich hetzelfde voor.
Daar zijn 7 lichtlagen en een wasmachine.
[Afbeelding]

Mijn eerste respons was ook: "de animaties zijn te zwaar", maar het gaat om 'niks' ... vind ik...
Die van de stroom zijn 60KB, de animatie van de warmtepomp is 211 KB.
En het gebeurt niet op je Mac ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Toppe schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:06:
[...]

En het gebeurt niet op je Mac ofzo?
nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@paQ heb geen ervaring met het systeem, maar ik zie bij de FAQ van Fully Kiosk Browser dat ze Android Webview op de achtergrond gebruiken. Kun je eens kijken of deze up-to-date is? Daar schrijven ze zelf het volgende over:
If something is wrong with your website please follow these topics:

1. Check and update the available Android Webview on your device.

You can check the available Webview version and provider app in Fully Settings >> Other Settings >> Device Info. The websites could run into some issues if the installed Webview is not up to date. In this case you should install/update the Webview provider app from Google Play or by appropriate APK from APKmirror.com.
Ook geven ze bij de troubleshooting aan om de pagina die problemen veroorzaakt ook in de reguliere Chrome-browser op hetzelfde systeem te openen. Loop je dan tegen dezelfde problemen aan? Ik zou zelf ook direct even testen met Firefox en Opera, of het dan wel vloeiend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:07:
[...]

Geen idee wat de "Ikea Strya" is wat Google geeft me niets...

Maar ik ga er even vanuit dat je in je automation het met een device action probeert? Dan moet je eens kijken naar een service call, dan gaat er een wereld voor je open :) Neem aan dat je een fan.duco_ofzo entity hebt, dan kan je met fan.set_percentage in een automation een percentage instellen.
Oeps typo, het is ikea Styrbar, de zigbee remote.
Heb al wat geprobeerd met percentage maar daar reageerde deze niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@fonias Je zegt dat je hem op je HA dashboard wel hebt zodat je percentage kunt sturen? Wat is het entity id daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gizz schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:11:
@paQ heb geen ervaring met het systeem, maar ik zie bij de FAQ van Fully Kiosk Browser dat ze Android Webview op de achtergrond gebruiken. Kun je eens kijken of deze up-to-date is? Daar schrijven ze zelf het volgende over:

[...]

Ook geven ze bij de troubleshooting aan om de pagina die problemen veroorzaakt ook in de reguliere Chrome-browser op hetzelfde systeem te openen. Loop je dan tegen dezelfde problemen aan? Ik zou zelf ook direct even testen met Firefox en Opera, of het dan wel vloeiend gaat.
Well well
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksnaJoWewLtuto6tikh4puo6Q04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zejeQ07oAeD8iizkfMx9Xkc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de canary versie geïnstalleerd maar die kan ik niet selecteren, zelfs niet als ik de originele verwijder.

Als ik firefox installeer loopt ie daarop feilloos!

Goed die webviewer lijkt wel een ding te zijn. Nu uitvissen hoe ik dat fix als Android-n00b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:24:
Als ik firefox installeer loopt ie daarop feilloos!
Andere route: Firefox gebruiken met een full-screen add-on? :)
Geen idee of je dan (belangrijke) functionaliteit mist die fully kiosk wel heeft en fullscreen firefox niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gizz schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:28:
[...]

Andere route: Firefox gebruiken met een full-screen add-on? :)
Geen idee of je dan (belangrijke) functionaliteit mist die fully kiosk wel heeft en fullscreen firefox niet.
Ja er zit in fully wel eea wat ik wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cK9tdF3EqzAiHnB_YR_oE89S1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKzPlTTNwtQUDI0ZgYfWdYuK.jpg?f=fotoalbum_large
:(

Wth is Xspace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

OK, ik heb in de playstore "chrome" verwijderd (althans de update) en alles loopt soepel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eindelijk tijd om de USB aan de P1 te koppelen icm met een (goedkope) splitter.
Het lijkt erop dat de laadstation nog steeds functioneert aan de ledje te zien. Mooi zo

klopt het onderstaande?
Ik vind de benaming erg verwarrend bij teruglevering.

Bij netverbruik:
sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_1
gebruik een vaste prijs (mijn dal tarief)

sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_2
gebruik een vaste prijs (mijn nromale tarief)

Bij teruglevering:
sensor.electricity_meter_energieproductie_tarief_1
gebruik een vaste prijs (mijn terugleverprijs)
sensor.electricity_meter_energieproductie_tarief_2
gebruik een vaste prijs (mijn terugleverprijs)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:18:
@fonias Je zegt dat je hem op je HA dashboard wel hebt zodat je percentage kunt sturen? Wat is het entity id daarvan?
Dit staat in yaml code op het dashboard.
code:
1
2
3
4
5
type: custom:mushroom-fan-card
entity: fan.open_air_mini
show_percentage_control: true
show_oscillate_control: false
collapsible_controls: true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
fonias schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:17:
[...]

Dit staat in yaml code op het dashboard.
code:
1
2
3
4
5
type: custom:mushroom-fan-card
entity: fan.open_air_mini
show_percentage_control: true
show_oscillate_control: false
collapsible_controls: true
Dan zou je met zoiets al weg kunnen komen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
- id: control_open_air_fan
  alias: Afstandsbediening Open Air Fan
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: 'zigbee2mqtt/IKEA Styrbar/action'
  action:
    choose:
      - conditions: 
          - or:
              - "{{ trigger.payload == 'on' }}"
              - "{{ trigger.payload == 'brightness_move_up' }}"
          - condition: state
            entity_id: fan.open_air_mini
            state: 'off'
        sequence:
          service: fan.turn_on
          target:
      - conditions: 
          or:
            - "{{ trigger.payload == 'on' }}"
            - "{{ trigger.payload == 'brightness_move_up' }}"
        sequence:
          service: fan.increase_speed
          target:
          data:
            percentage_step: 5
      - conditions:
          or:
            - "{{ trigger.payload == 'off' }}"
            - "{{ trigger.payload == 'brightness_move_down' }}"
        sequence:
          service: fan.decrease_speed
          target:
          data:
            percentage_step: 5
      - conditions:
          - "{{ trigger.payload == 'arrow_left_click' }}"
        sequence:
          service: fan.turn_off
          target:
            entity_id: fan.bathroom
      - conditions:
          - "{{ trigger.payload == 'arrow_right_click' }}"
        sequence:
          service: fan.turn_off
          target:
            entity_id: fan.bathroom

Zo doe ik het namelijk vanuit Zigbee2MQTT. Ik maak mijn automations wel in yaml. Maar zoals @Septillion al aangeeft, zou je gewoon een percentage moeten kunnen zetten met fan.set_percentage op een fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@streamnl Volgens mij klopt dat inderdaad. Je moet even controleren wanneer tarief 1 en 2 actief zijn om te weten of het piek/dal is. Vandaag makkelijk te controleren omdat nu het daltarief geldt. Ook zou je de namen gewoon aan kunnen passen naar bijvoorbeeld sensor.energy_consumption_offpeak en sensor.energy_consumption_peak als dat het voor jou duidelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Paulus07 maak je toevallig gebruik van een Conbee II? Ik was even in jouw eerdere posts gedoken en ik dacht dit wel te zien. Ik had zeer vergelijkbare problemen met een Conbee II onder unRAID met Home Assistant OS in een VM. Ik heb toen Passthrough as Serial Device in de USB Manager plug-in moeten activeren om het stabiel(er) te krijgen.

Anderzijds kan het een slechte connectie zijn. Wellicht even een andere USB kabel proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Zijn er eigenlijk andere opties dan Shelly geflashed met ESPHome voor detached switches met fallback naar relais switching?

De OG ESP-based Shelly's worden steeds schaarser en slechter verkrijgbaar, ten faveure van de nieuwere Z-Wave varianten. Meer specifiek de no-neutral optie. De Shelly 1L is zo goed als nergens meer te vinden.

Ik ben helaas late to the party, of met andere woorden, nu pas op het punt dat ik lichtpunten aan het automatiseren ben die áltijd op de knop moeten reageren, maar waar ik wel slimme lampen in wil gebruiken. Heb sinds dit weekend m'n eerste Shelly Plus 2PM op ESP home ingebouwd. Ik heb nog een paar plekken over waar ik een no-neutral optie zoek (geen 0 bij de schakelaar en geen plek bij de lamp).

Ik zie eigenlijk geen alternatieven. Buiten Shelly zie ik nog wat merken die enkel in de US verkocht worden (Lutron, Innovelli) en dat zijn allemaal wandschakelaars, geen inbouwmodules. Het is duidelijk dat de markt echt gericht is op óf domme lampen met slimme switches, óf slimme lampen die alleen detached geswitched worden, niet beiden.

Iemand ooit al eens zoiets geïmplementeerd op een andere manier dan via Shelly's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wou graag via een script iets afspelen op de TV (een Google TV).

Het aanzetten lukt wel, Netflix starten lukt ook nog wel maar loop toch tegen wat hindernissen aan. Het daadwerkelijk starten van een titel op Netflix lukt niet, maar ook op bijvoorbeeld Videoland krijg ik dit niet voor elkaar helaas. Iemand die dit wel voor elkaar heeft met de Android TV Remote integratie?

Profielen op de Google TV en profielen binnen Netflix/Videoland bemoeilijken het geheel ook. En dan onthoudt de Google TV soms ook nog de status van een bepaalde app dus het geheel uitschrijven via gescripte remote acties wordt ook niks helaas omdat je dus niet van de status uit kunt gaan.

Ik vond https://gist.github.com/r...7366a8b46967f88cd277eed91 maar dat is obv ADB, had de hoop dat het met Android TV Remote ook kon lukken.

Ok via ADB lukt het in elk geval om wat te starten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: androidtv.adb_command
data:
  entity_id: media_player.android_tv_192_168_1_75
  command: >-
    am start -n com.netflix.ninja/.MainActivity -a android.intent.action.VIEW -d
    netflix://title/81174967 -f 0x10000020 -e "amzn_deeplink_data" "81174967"

Nou nog even uitvogelen of ik het profiel ook kan selecteren oid.

[ Voor 19% gewijzigd door Beekforel op 12-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:44
Ik ben op zoek naar een Z wave usb voor mijn Home Assistant.
Echter lees ik op https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/ dat de op het eerste gezicht hier populairste controller, de Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) niet aanbevolen wordt. In ieder geval niet de EU variant die hier in NL te koop is.
Kan ik dan beter voor Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:19
Hoi iedereen, ik wil mijn energie en gas uitlezen van de Kaifa ma304C die in de meterkast hangt (in de toekomst wil ik ook kunnen meten wat de Zonnepanelen opleveren). De Kaifa heeft DSMR 4.2.2.

Het RP4 kastje is op een andere locatie dan de Meterkast, dus de dongel/apparaat moet draadloos kunnen worden verbonden met de RP4 (home assistant).

Nu weet ik niet helemaal welke echt beter is?
Ik heb er drie uit mijn eigen gevonden (allemaal even duur).De HomeWizard Wi-Fi P1 Meter wel een eigen app, maar of dat echt een plus is weet ik niet omdat het toch gekoppeld wordt aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 19:56

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RobertMe schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:10:

Verder wel eens. Duur; Bereik (en geen meshing) is een serieus issue; Redelijk dom, en zonder internet nog veel dommer (nogmaals: geen schema lokaal :X. Vanuit de cloud "wordt aan de knop gedraaid"); Extreem weinig instelmogelijkheden; And last but not least, extreem dom in dat die knoppen dicht draait bij een ketel die tot 24 uur de pomp laat "na lopen". Radiator in de hal doet dienst als bypass, daar is het de hele dag lekker warm, maar de beneden verdieping lopen de zones zich de hele dag achterna met verwarmen. Is de ene zone warm (en radiator dicht), gaat de CV weer aan voor een andere zone, is die warm is de eerste weer afgekoeld. Daar zou die toch echt slimmer in mogen zijn (bv knop open zolang temperatuur niet meer dan 0,5° boven setpoint is) en of "opmerken" dat een zone bv elk uur bij-verwarmd moet worden en vervolgens "uitlijnen" met andere zones.
Meshing bij batterijgevoede devices heeft ook zo z'n nadelen. Ik heb vreemd genoeg trouwens alleen problemen met een thermostaat die nog geen 5 meter verwijderd zit van de Tado hub (tja, stalen binnenmuren van een loods zijn rampzalig voor radiogolven). Ik heb zelfs een tijdje een radiatorknop thuis gehad (de enige radiator in ons huis, zijnde de handdoekradiator in de badkamer) die verbinding had via de Tado hub in de loods (25-30 meter verderop). Dit werkte bijna betrouwbaar (best indrukwekkend).

De "domheid" bij het Tado stookalgoritme is inderdaad jammer. Ook ik zie regelmatig zones achter elkaar aan- en uitgaan (en da's zonde want zo'n 1-2kW zoneradiator kan bijna geen enkele ketel aan zonder te gaan pendelen). Ik zit er nog wel aan te denken om bij die Tado thermostaten zodra een zone aangezet wordt de zone(s) die niet aan staan tijdelijk een halve graad hoger te zetten als de gemeten temperatuur van die zone(s) minder dan 0,2 graden boven setpoint is. Dit om ze meer gelijktijdig af te laten nemen. Je krijgt dan iets meer overshoot en de vraag is of dat opweegt tegen het wat efficientere gebruik van de CV ketel.

Overigens is dat pendelen ook weer niet zo rampzalig. Mijn oude thuis CV had een minimum van 7kW en pendelde eigenlijk altijd. De nieuwe (Intergas Xtreme 30) heeft een minimum van 4kW en pendelt eigenlijk nooit (2 VV verdelers van resp 6 en 4 kW). Het verschil in verbruik (bij CV bedrijf) is minder dan 10% (terwijl de oude ketel ook echt een 19 jaar oude ketel was).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:12
HaNS1443 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:31:
Ik ben op zoek naar een Z wave usb voor mijn Home Assistant.
Echter lees ik op https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/ dat de op het eerste gezicht hier populairste controller, de Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) niet aanbevolen wordt. In ieder geval niet de EU variant die hier in NL te koop is.
Kan ik dan beter voor Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus gaan?
Ik heb de Z-Stick 7 met z-wave plus en werkt al anderhalf jaar prima na migratie van Fibaro
Pagina: 1 ... 130 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.