Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:14
@Beekforel Ik denk dat dit ook al voldoende is:

YAML:
1
2
3
4
service: androidtv.adb_command
data:
  entity_id: media_player.android_tv
  command: "am start -n com.netflix.ninja/.MainActivity -a android.intent.action.VIEW -d netflix://title/81174967"

En heel waarschijnlijk dat dit ook al voldoende is:

YAML:
1
2
3
4
data:
  command: "am start -a android.intent.action.VIEW -d netflix://title/81174967"

Omdat Android (TV) waarschijnlijk al een associatie heeft met netflix:// url's. Ik heb alleen geen Netflix, dus kan het helaas niet testen :X.

Wat je namelijk hiermee doet is een Android Activity (-a) starten met data. Op GitHub vond ik nog deze Gist waarin referenteis staan aan veel meer apps, waaronder Kodi, Twitch, YouTube, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@HaNS1443 Ik gebruik al 6 of 7 jaar de uitvoering: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus naar volle tevredenheid. Ik heb ook geen bijzonder uitgebreid Z-Wave netwerk met maar 15 apparaten. Ik weet alleen niet of deze stick de nieuwe Z-Wave LR (Long Range) producten ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@dutchnltweaker Ik gebruik nu een aantal jaar de HomeWizard P1 meter met mijn Kaifa MA105C (dezelfde als de 304, maar dan voor 1 fase) en dat gaat eigenlijk perfect. De integratie met Home Assistant is zeer goed te noemen, met name door de lokale communicatie. Het apparaatje is verder zeer eenvoudig in gebruik en compact van formaat. Je zult wel een (micro)USB kabel moeten gebruiken omdat je een DSMR4 meter hebt.

Het enige nadeel wat ik heb gemerkt is dat de HomeWizard P1 niet lekker werkte met mijn ASUS AiMesh netwerk. Koppelen met de ASUS RT-AX53U kreeg ik namelijk niet voor elkaar. Maar nu ik die heb weggedaan heb ik er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
alex3305 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:59:
@HaNS1443 Ik gebruik al 6 of 7 jaar de uitvoering: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus naar volle tevredenheid. Ik heb ook geen bijzonder uitgebreid Z-Wave netwerk met maar 15 apparaten. Ik weet alleen niet of deze stick de nieuwe Z-Wave LR (Long Range) producten ondersteund.
De ZWave.me stick is nog een oudje, ZWave 500. Long Range zit alleen/pas in 800.
Zelf heb ik ook al een jaar of 4 de ZWave.me stick. Altijd goed en betrouwbaar gewerkt, totdat ze in een recente ZWave JS (UI?) release zijn gaan lopen f*cken. Daarna al 2x gehad dat het volledige netwerk offline was / de stick foetsie was en ik de stick moet repluggen en ZWave JS UI opnieuw moest opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
HuismAndré schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:33:
[...]

Meshing bij batterijgevoede devices heeft ook zo z'n nadelen.
Dat klopt dan weer wel. Maar ze zouden ook een AC powered repeater of iets dergelijks kunnen uitbrengen.
De "domheid" bij het Tado stookalgoritme is inderdaad jammer. Ook ik zie regelmatig zones achter elkaar aan- en uitgaan (en da's zonde want zo'n 1-2kW zoneradiator kan bijna geen enkele ketel aan zonder te gaan pendelen). Ik zit er nog wel aan te denken om bij die Tado thermostaten zodra een zone aangezet wordt de zone(s) die niet aan staan tijdelijk een halve graad hoger te zetten als de gemeten temperatuur van die zone(s) minder dan 0,2 graden boven setpoint is. Dit om ze meer gelijktijdig af te laten nemen. Je krijgt dan iets meer overshoot en de vraag is of dat opweegt tegen het wat efficientere gebruik van de CV ketel.
Daar heb ik ook al eens over lopen denken. De zones op "Geen zoneregelaar" zetten als deze op temperatuur zijn maar dan wel 0,5° hoger zetten. Zodat de knop op zijn minst open staat en de restwarmte die door het systeem gaat de radiator in gaat i.p.v. een beetje blijft circuleren (door de radiator in de hal, zonder Tado). Dus als "de thermostaat op 19° staat" als de temperatuur lager is de Tado op 19 / 19,5 zetten en zoneregeling dan op de thermostaat (zodat de CV ook loopt). En als de temperatuur 19 of hoger is Tado instellen op 19,5 en "Geen zonneregelaar". Als de temperatuur dan tussen de 19 en 19,5 is is de knop in ieder geval open. Vraagt een andere zone expliciet warmte warmt deze mee. Is deze zone net opgewarmd blijft de knop open en het warme water wat nog rond gepompt wordt blijft ook door de radiator stromen.

Als eerste kleine stapje hiervoor een week of twee terug al eens een pull request aangemaakt bij de PyTado library. Maar die is nog niet geaccepteerd. En dat is natuurlijk stap 1 in pogen dit ook in HA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

alex3305 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:56:
@Beekforel Ik denk dat dit ook al voldoende is:

YAML:
1
2
3
4
data:
  command: "am start -n com.netflix.ninja/.MainActivity -a android.intent.action.VIEW -d netflix://title/81174967"

En heel waarschijnlijk dat dit ook al voldoende is:

YAML:
1
2
3
4
data:
  command: "am start -a android.intent.action.VIEW -d netflix://title/81174967"

Omdat Android (TV) waarschijnlijk al een associatie heeft met netflix:// url's. Ik heb alleen geen Netflix, dus kan het helaas niet testen :X.

Wat je namelijk hiermee doet is een Android Activity (-a) starten met data. Op GitHub vond ik nog deze Gist waarin referenteis staan aan veel meer apps, waaronder Kodi, Twitch, YouTube, etc.
Nee, helaas, met beide heb ik geen succes. Maar met hetgeen wat ik al noemde gaat het goed, heb inmiddels al een aardig scriptje bij elkaar geklust. Zo kunnen we de TV aanzetten voor onze zoon met een voorgekozen serie erop.

Volgende stap is andere apps, bijvoorbeeld Videoland. Daarvan is helaas minder te vinden dus moet ik mij eerst wat meer verdiepen in Android Debugging.

Jaren geleden ook wel eens bezig geweest met ADB maar het is wel een stuk simpeler geworden gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:52

paQ

@Gizz Ik heb de webview weten te wijzigen middels deze draad: https://xiaomi.eu/communi...oid-system-webview.65980/

Het lost echter niets op.
In chrome (en fully) is het hakkelen; in firefox supersmooth.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 27-10 16:48

Toppe

Oké ✅

Gizz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:35:
@Toppe dat weet ik niet, heb zelf geen Shelly's.

Overigens is voor alleen het meten van het verbruik de Shelly Plus PM mini handiger. Kleiner, goedkoper én hij heeft geen relais. Door dat laatste is hij zuiniger en je hebt een onderdeel minder dat kapot kan gaan.

Als je niet de wens hebt om je wcd te schakelen zou ik voor deze mini gaan.

edit: had je zelf al gevonden zie ik :P
Gaat niet passen aangezien hij Max 1.5mm2 is en hier de bedrading gewoon 2.5mm2 is 😅

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@fonias Als je daarmee wel het percentage kunt regelen zie ik inderdaad geen enkele reden waarom je geen snelheid in kunt stellen met fan.set_percentage. Of zoals @alex3305 met fan.increase_speed of fan.decrease_speed.

Ik zou dan alleen zelf nooit direct de trigger uit MQTT halen maar van een entity gebruikmaken. Mooie aan HA is nu juist de abstractie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Sjoop1985 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:58:
Zijn er eigenlijk andere opties dan Shelly geflashed met ESPHome voor detached switches met fallback naar relais switching?

De OG ESP-based Shelly's worden steeds schaarser en slechter verkrijgbaar, ten faveure van de nieuwere Z-Wave varianten. Meer specifiek de no-neutral optie. De Shelly 1L is zo goed als nergens meer te vinden.

Ik ben helaas late to the party, of met andere woorden, nu pas op het punt dat ik lichtpunten aan het automatiseren ben die áltijd op de knop moeten reageren, maar waar ik wel slimme lampen in wil gebruiken. Heb sinds dit weekend m'n eerste Shelly Plus 2PM op ESP home ingebouwd. Ik heb nog een paar plekken over waar ik een no-neutral optie zoek (geen 0 bij de schakelaar en geen plek bij de lamp).

Ik zie eigenlijk geen alternatieven. Buiten Shelly zie ik nog wat merken die enkel in de US verkocht worden (Lutron, Innovelli) en dat zijn allemaal wandschakelaars, geen inbouwmodules. Het is duidelijk dat de markt echt gericht is op óf domme lampen met slimme switches, óf slimme lampen die alleen detached geswitched worden, niet beiden.

Iemand ooit al eens zoiets geïmplementeerd op een andere manier dan via Shelly's?
Misschien dat de de oorspronkelijke Shelly's aan het afbouwen zijn maar ze zijn zeeeeeeker niet volledig over op Z-wave. De Pro, Plus en Plus Mini gebruiken allemaal nog een ESP32.

Andere grote partij die ook nog steeds volledig achter de ESP keuze lijkt te staan is Sonoff / iTead. Alle Wifi devices van hun draaien ook een ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dutchnltweaker De SlimmeLezers draaien in ieder geval gewoon open ESPhome. Daar ben je dus niet overgelaten aan een fabrikant qua firmware.

Let wel dat je voor je zonnepanelen nog wel een losse oplossing nodig hebt. Dit kan je niet uit de P1 halen. Meest gebruikelijke is om de omvormer uit te lezen maar als dit niet kan zal je voor een losse energiemeter moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
commentator schreef op zondag 12 november 2023 @ 01:12:
Ik ben langzaam aan het overgaan van Domoticz naar HA

Nu heb ik het weerstation netjes gekoppeld aan HA maar ik heb in Domoticz nog even de buiten temp en luchtvochtigheid nodig. Dat zit in 1 sensor.

Ik heb in configuration.yaml
YAML:
1
2
shell_command:
  update_domoticz: curl "http://gebruikersnaam:pass@ipadres:poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx={{desensor}}&nvalue=0&svalue={{waarde}}"

staan

en ik probeer nu dus zodra er een temp wijziging is dat aan te roepen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '578575758875'
  alias: Temperatuur bijwerken
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.weerstation_outdoor_temperature
  condition: []
  action:
  - service: shell_command.update_domoticz
    event_data: {
        desensor: '7000',
        waarde: 'sensor.weerstation_outdoor_temperature;sensor.weerstation_humidity;0'
    }
  mode: single

maar geeft alleen errors zoals
code:
1
2
Automation is unavailable
Actions: extra keys not allowed @ data[0]['event_data']

iemand een idee wat ik verkeerd doe en hoe ik het wel kan regelen
@Septillion je kunt gewoon gebruik maken van parameters, maar onder data dus.

Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
### Shell command
shell_command:

# Parameters are passed from the data: section of the service call
  mkdir: mkdir -p {{ mountpoint }}

Service call in script/automation:
YAML:
1
2
3
    - service: shell_command.mkdir
      data:
        mountpoint: /mnt/music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Toppe schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:43:
[...]

Gaat niet passen aangezien hij Max 1.5mm2 is en hier de bedrading gewoon 2.5mm2 is 😅
Laatste stukje 1,5qmm, kan je ook gelijk soepel pakken. Overigens lijkt het me sterk dat er geen 2,5qmm in past want lijken echt suuuuuper standaard terminals. Maar zou me niets verbazen dat ze nu 1,5qmm als limiet noemen ivm mechanische stress issues.

Grote voordeel van een PM Mini is dat deze gewoon lekker niet kan schakelen en dus ook niet per ongeluk geschakeld kan worden of kapot kan gaan. Iets wat me juist enorm trekt in de PM Mini.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 12-11-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@verjager Ow wauw, dan is de documentatie lekker gebrekkig zeg :X Maar maakt het wel makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:22:
[...]

Laatste stukje 1,5qmm, kan je ook gelijk soepel pakken. Overigens lijkt het me sterk dat er geen 2,5qmm in past want lijken echt suuuuuper standaard terminals. Maar zou me niets verbazen dat ze nu 1,5qmm als limiet noemen ivm mechanische stress issues.

Grote voordeel van een PM Mini is dat deze gewoon lekker niet kan schakelen en dus ook niet per ongeluk geschakeld kan worden of kapot kan gaan. Iets wat me juist enorm trekt in de PM Mini.
Dat kan ook wel, maar daar worden we natuurlijk niet gelukkig van. Weer onnodig maken van lassen…

En moet ik ook nog eens nieuw materiaal kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:22
verjager schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:19:
[...]

@Septillion je kunt gewoon gebruik maken van parameters, maar onder data dus.

Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
### Shell command
shell_command:

# Parameters are passed from the data: section of the service call
  mkdir: mkdir -p {{ mountpoint }}

Service call in script/automation:
YAML:
1
2
3
    - service: shell_command.mkdir
      data:
        mountpoint: /mnt/music
dank je dan krijg ik inderdaad het sensorid meegestuurd.
Maar de waardes die worden 0

YAML:
1
2
data: "7000"
dewaardes: states('sensor.weerstation_outdoor_temperature');states('sensor.weerstation_humidity');0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 17:52

paQ

Als van een picture-elements dashboard een specifieke images net zo vaak wordt geladen als dat hij voorkomt (in mijn geval ca 11 keer) dan heb ik iig een image eruit gevist die nu 11 x heel veel kleiner wordt geladen:

van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_z27KUo-IyaZ_x3Dz2PdorlDZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OH5hzNnvIKPzdLKqmBK9YG08.png?f=fotoalbum_large

naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnl364teCfiu1h3-DkWjCMFeYN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJeSDxXIKx2LtfoFSufUGOyn.png?f=fotoalbum_large

Chrome op de tablet trekt het nu ook. Firefox wint het hands down in snelheid, maar toch...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
commentator schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:40:
[...]

dank je dan krijg ik inderdaad het sensorid meegestuurd.
Maar de waardes die worden 0

YAML:
1
2
data: "7000"
dewaardes: states('sensor.weerstation_outdoor_temperature');states('sensor.weerstation_humidity');0
Zoiets. Je gebruikt states() om de waarde van de sensor op te halen. Een template staat altijd tussen accolades, en een single line template moet tussen quotes.

YAML:
1
2
data: 7000
dewaardes: "{{ states('sensor.weerstation_outdoor_temperature') }};{{ states('sensor.weerstation_humidity') }};0"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
Vos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:32:
[...]

Ik loop ook wat te klooien om een goede thermostaat te vinden. Wellicht dit eens onderzoeken, lees dat het werkt met de Remeha iSense die hier oorspronkelijk hing.
Combi Isense met OTGW heb ik hier ook al.paar jaar hangen en werkt perfekt voor wat ik er mee doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator (en @verjager), dan zou ik het zelf iets slimmer maken dan een exacte string als 'dewaarde' moeten maken.

Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
shell_command:
  update_domoticz: curl "http://gebruikersnaam:pass@ipadres:poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx={{ domoticz_id }}&nvalue=0&svalue={{ states(sensor_entity_id ~ '_outdoor_temperature') }};{{ states(sensor_entity_id ~ '_humidity') }};0"

- id: '578575758875'
  alias: Temperatuur bijwerken
  description: ''
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.weerstation_outdoor_temperature
    - sensor.weerstation_humidity
    to: null
  condition: []
  action:
  - service: shell_command.update_domoticz
    data:
      domoticz_id: 7000
      sensor_entity_id: 'sensor.weerstation'

Of dus twee entity id's als ze niet makkelijk uit één af te leiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:56:
@ComTech HA denkt duidelijk dat de update aan de gang is. Al eens de hele bende herstart? (Dus in ieder geval HA en Z2M maar beter, hele host.)
Uiteraard alles al meerder malen herstart, heb nu in zigbee2mqtt de optie disable automatic update check maar aangevinkt en nu is het weg.

Andere vraag wie heeft er een manier om HA te laten afsluiten bij een stroomstoring.
Ik heb een UPS gekoppeld aan een synology maar ik draai HA op een Intel NUC baremetal.
Heb de NUT add-on al geinstalleerd maar hoe kan ik daarmee HA laten afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Septillion schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:07:
Ik zou dan alleen zelf nooit direct de trigger uit MQTT halen maar van een entity gebruikmaken. Mooie aan HA is nu juist de abstractie :)
Ik vind het leuk dat je dit opmerkt :). Ik heb best wel lang tussen de twee notities zitten twijfelen. Ik heb ze zelfs enige tijd naast elkaar gebruikt. Toch had ik het idee dat de State Trigger vanuit een entity minder betrouwbaar was. Vooral omdat deze action vaak maar heel kort veranderd. Dan had ik het idee dat Home Assistant deze verandering altijd opmerkte. Maar dit was op mijn oude(re) Intel J4105 systeem. Wellicht doe ik dan iets verkeerd in de automation? Of doe jij dit op een andere manier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: controller_button_bedroom_lights
  alias: Controller - Afstandsbediening slaapkamerverlichting
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.bedroom_lights_remote_action
  action:
    choose:
      - conditions:
          - "{{ 'open' in trigger.to_state.state }}"
        sequence:
          service: light.turn_on
          target:
            entity_id: light.group_bedroom
      - conditions:
          - "{{ 'close' in trigger.to_state.state }}"
        sequence:
          service: light.turn_off
          target:
            entity_id: light.group_bedroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Heeft iemand misschien een idee en wil mij ook helpen met het volgende !!
Ik heb de To-do lijst aangemaakt, daarin zitten ca. 18 lijstjes van o.a personen en winkels.
De persoons lijstjes zijn gevuld met wat nog te doen, en de winkel lijstjes zijn gevuld met boodschappen.
Als ik nu op zaterdag boodschappen ga doen moet ik 14 winkel lijstjes bekijken of daar wat in genoteerd is (18 lijstjes - 4 personen).
Zou het mogelijk zijn dat je bij de naam van de winkel b.v een 4-tje krijgt als je in die lijst 4 boodschappen hebt staan.
Je (ik) hoef(t) dan niet al die winkel lijstjes te bekijken.

Ik werk met VPN en sta met de app constant in verbinding met mijn HA.

Het liefst heb ik nog dat als ik bij de winkel voorbij kom er een notificatie op mijn iPhone komt, maar ik ben een beginner en geen zeurder.

Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Het zou mij raak lijken als ze voor een mqtt sensor een ander stuk code gebruiken dan voor een automation. Dus acht de kans klein dat een sensor dan geen event triggert. Ook in mijn eigen ervaring zie ik nooit een issue. Enige is dat ik nooit een 'in' heb gebruikt maar alleen gewoon equal (==) voor het testen op een state.

Wel moet je wel even opletten dat je runmode niet op single staat. Immers trigger je ook op andere en zelfs lege states. Dus als je automation nog bezig is, hoe kort ook, mis je wat. Andere optie is alleen te triggeren op de states die je wilt zien.

Nu wil HA eigenlijk liever dat je hiervoor een event trigger pakt ipv dat er een entity die even een state heeft. Maar dat vind ik in praktijk nog steeds omslachtig. Lastiger opzoeken en minder UI vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 23:13
Een vraag waarvan ik bang ben dat ik het antwoord al weet, maar misschien bestaat er toch een kans: is het mogelijk om met behulp van een array (in een helper) zowel dynamisch kaartjes te laten maken en om deze array te verwerken in een automation als conditie?

Wat ik probeer te bereiken is het volgende: ik wil op een subview een dynamische lijst met kaartjes/plaatjes krijgen (gebaseerd op de array) die ieder een radiostation moeten voorstellen en als ik op zo'n kaartje klik, dat er uiteindelijk een automation wordt afgetrapt waarin met behulp van condities (ook op basis van de array) gecheckt wordt op welk radiostation is gedrukt en dat de automation vervolgens het radiostation afspeelt op een speaker.

Voorbeeld van array:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[
  {
    "name":"One World Radio",
    "id":"owr",
    "thumb":"owr.png"
  },
  {
    "name":"538 Non Stop",
    "id":"538",
    "thumb":"538.png"
  },
  {
    "name":"Slam! Non-Stop",
    "id":"slam",
    "thumb":"slam.png"
  }
]

Iemand enig idee of wellicht al eerder mee gepuzzeld? Of is het misschien op een andere manier op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ComTech Volgens mij verschilt het erg sterk per UPS wat er dan binnenkomt. Al eens naar de lijst van je integratie gekeken? Daar moet vast dan wel een entiteit bij zitten waar je op kunt triggeren als je op accu draait? Dan zou je daarop een hassio.host_shutdown moeten kunnen triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Septillion Ik probeer voortaan liever in te gebruiken 'in' plaats van equal (==) omdat je daar wat flexibeler in kunt zijn. Bijvoorbeeld twee knoppen tegelijk afvangen. Maar in dit geval is het functioneel hetzelfde. Voor detecteren of een device in (een van) mijn wifi netwerk(en) is werkt het wel grappig:

YAML:
1
"{{ 'Schaap' in states('sensor.phone_alex_ssid') }}"

Waar ik zowel BlauwSchaap en ZwartSchaap heb :9.

Ik denk dat mijn run mode wellicht het probleem is geweest. Ik vind het in dit geval lelluk om in sommige gevallen 4 of 5 automations te maken voor nagenoeg hetzelfde. Dat was vroeger noodzakelijk, maar met choose en if-then natuurlijk niet meer.

In dit geval heb ik de documentatie van Zigbee2MQTT overgenomen en daar werd niet over event triggers gesproken. Destijds met deCONZ gebruikte ik dat wel veel, maar vond ik aardig irritant werken. Paste destijds ook niet heel erg lekker bij de rest van mijn automations. De MQTT trigger (ook niet mooi, maar goed) vind ik dan toch wat eleganter. Volgens mij ook omdat de last state retained blijft op het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Ik heb van de week ook eens oude automations van mij gestroomlijnd inderdaad :D Maar dan wel met het entiteit gewoon voor de abstractie. Als trigger heb ik daar bijvoorbeeld from: "" zodat ik alle loze events in ieder geval al mis.

Maar de acties van Z2M zijn niet retained. Op zich ook wel logisch wat MQTT is volledig event based. Afgezien van wat je met een retained kunt doen is alles maar een event. En dat is dan juist ook weer handig voor een event zoals op een knop drukken. Maar omdat het dus al event based is wordt er niet nog een leeg event gestuurd naderhand en zal je dus in je MQTT gewoon het laatste event zien dat ontvangen is. Maar daar zit de crux, als je hem niet ontvangen hebt dus weet je hem gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Septillion Dan ga ik daar binnenkort toch nog maar eens naar kijken. Alhoewel het nu ook werkt was ik mijn automations ook om aan het gooien naar een andere directory structuur. Ach ja, zo blijft een mens bezig :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:27
Iemand een idee hoe ik de "oude" layout van het Energy Dashboard weer terugkrijg?

Ik had een tijdje niet geupdate en nu wel, maar nu zijn de staafgrafieken aan de linkerkant opeens een heel stuk smaller geworden, terwijl ik aan de rechterkant in m'n browser een groot stuk loze ruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mr Magic schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:59:
Iemand een idee hoe ik de "oude" layout van het Energy Dashboard weer terugkrijg?

Ik had een tijdje niet geupdate en nu wel, maar nu zijn de staafgrafieken aan de linkerkant opeens een heel stuk smaller geworden, terwijl ik aan de rechterkant in m'n browser een groot stuk loze ruimte heb.
Is hier vorige week nog voorbij gekomen. Als ik het mij goed herinner is dit een bug veroorzaakt door card_mod browser_mod card_mod? Als je die update werkt het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mr Magic en @RobertMe browser_mod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:27
@RobertMe @Septillion Bedankt voor de hint. browser_mod draai ik niet, maar het updaten van card_mod hielp dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ow, haha, dan hadden ze er denk ik beide last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10 14:25
Ik ben recent begonnen met HA. Ik heb nu HA in een VM middels proxmox. Omdat ik graag zo min mogelijk stroom wil voor mijn 24/7 apparaten heb ik er in het begin een verbruiksmeter aan hangen om te zien wat verschillende configuraties doen met het verbruik.
Gisteren heb ik de unifi add on geïnstalleerd. Zodat ik mijn AP kan bedienen (en mijn nog aan te schaffen switch). Over de nacht zie ik nu dat het minimale verbruik 0,6 watt is toegenomen. Kan die add-on ook gewoon uit worden gezet en worden geactiveerd zodra ik iets wil instellen? An sich ben ik niet geïnteresseerd in de monitor functies van de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-10 13:13
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:58:
Ik ben recent begonnen met HA. Ik heb nu HA in een VM middels proxmox. Omdat ik graag zo min mogelijk stroom wil voor mijn 24/7 apparaten heb ik er in het begin een verbruiksmeter aan hangen om te zien wat verschillende configuraties doen met het verbruik.
Gisteren heb ik de unifi add on geïnstalleerd. Zodat ik mijn AP kan bedienen (en mijn nog aan te schaffen switch). Over de nacht zie ik nu dat het minimale verbruik nu 0,6 watt is toegenomen. Kan die add-on ook gewoon uit worden gezet en worden geactiveerd zodra ik iets wil instellen? An sich ben ik niet geïnteresseerd in de monitor functies van de controller.
Hoe weet jij zeker dat die 0,6Watt!!!!???? van de addon is?
Dat is voor mij een totaal verwaarloosbare waarde, reken voor de grap es uit wat je meerkost is...

Welke verbruiksmeter gebruik je dan?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
RedPas schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:04:
[...]

Hoe weet jij zeker dat die 0,6Watt!!!!???? van de addon is?
Dat is voor mij een totaal verwaarloosbare waarde, reken voor de grap es uit wat je meerkost is...

Welke verbruiksmeter gebruik je dan?
Voor het echie heb ik het al uitgerekend; 5,2 kwh per jaar. Ons jaarverbruik is 3600 Kwh per jaar. Apparaten die 24/7 aan staan gaan de komende decennia niet minder worden. Het is verstandig om na te gaan of al dat verbruik zinvol is, zeker in smarthome toepassingen die per definitie 24/7 aan staan. Reken voor de grap 's uit wat dat je kost.
Waar je die grens legt is voor iedereen (op dit moment) persoonlijk. (Er is trouwens europese regelgeving voor standby verbruik tv's; dit mag maximaal 0,5 watt bedragen. Om verschillende redenen een goede regel, mijns insziens. Welke navolging zou mogen krijgen waar mogelijk.)

Ik gebruik een fibaro wall plug. Volgens mij niet het meest accuraat. Maar het grafiekje van de afgelopen dagen vertrouw ik wel als trend. En dat is 0,6 watt meer verbruik.
Maar heb je ook een antwoord op mijn vraag? Kun je die add-on naar believen afsluiten en starten. Ik meen dat dit mogelijk is, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:14:
[...]

Voor het echie heb ik het al uitgerekend; 5,2 kwh per jaar. Ons jaarverbruik is 3600 Kwh per jaar. Apparaten die 24/7 aan staan gaan de komende decennia niet minder worden. Het is verstandig om na te gaan of al dat verbruik zinvol is, zeker in smarthome toepassingen die per definitie 24/7 aan staan. Reken voor de grap 's uit wat dat je kost.
Waar je die grens legt is voor iedereen (op dit moment) persoonlijk. (Er is trouwens europese regelgeving voor standby verbruik tv's; dit mag maximaal 0,5 watt bedragen. Om verschillende redenen een goede regel, mijns insziens.)[

Ik gebruik een fibaro wall plug. Volgens mij niet het meest accuraat. Maar het grafiekje van de afgelopen dagen vertrouw ik wel als trend. En dat is 0,6 watt meer verbruik.
Maar heb je ook een antwoord op mijn vraag? Kun je die add-on naar believen afsluiten en starten. Ik meen dat dit mogelijk is, maar zeker weten doe ik het niet.
Ja tuurlijk kun je die addon stoppen en starten.
alles is afhankelijk van hoe je HA in elkaar zit?
Welke hardware draai je op? Kan zo maar zijn dat ie effe meer werk doet, of net een update ofzo doet.
0,6watt als een disk opspint zit je al hoger.

een testje voor de grap dan... installeer es nog 2 extra addons, kijk je verbruik, installeer er nog es 2, kijk je verbruik... Volgens mij zal je weinig kunnen zien of linken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 16:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gisteren heb ik de unifi add on geïnstalleerd. Zodat ik mijn AP kan bedienen (en mijn nog aan te schaffen switch). Over de nacht zie ik nu dat het minimale verbruik 0,6 watt is toegenomen. Kan die add-on ook gewoon uit worden gezet en worden geactiveerd zodra ik iets wil instellen? An sich ben ik niet geïnteresseerd in de monitor functies van de controller.
Die unifi controller (die geprogrammeerd is in luie wijven java en een zwaardere processorload geeft (met niks doen) dan een uitgebreide Home Assistant installatie) draait toch in een Docker container? Die kun je dan gewoon uitzetten via de container manager (en ook vast wel via een scriptje dat je aan kunt roepen vanuit HA of zo).

Als je geen exotische dingen wilt dan kun je ook de Unifi stand-alone optie gebruiken (in combinatie met de app op een telefoon of zo). Bevalt hier prima (in combinatie met een Fritz-Box 7590).

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 13-11-2023 10:35 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
RedPas schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:20:
[...]

Ja tuurlijk kun je die addon stoppen en starten.
alles is afhankelijk van hoe je HA in elkaar zit?
Welke hardware draai je op? Kan zo maar zijn dat ie effe meer werk doet, of net een update ofzo doet.
0,6watt als een disk opspint zit je al hoger.

een testje voor de grap dan... installeer es nog 2 extra addons, kijk je verbruik, installeer er nog es 2, kijk je verbruik... Volgens mij zal je weinig kunnen zien of linken
Ik heb 3 add-ons; zwave js, terminal & ssh en de unifi. Bij elke add-on zie cpu en ram usage. De ram usage is 27% bij de unifi add-on (2gb ram toegewezen in de VM waarop HA is geinstalleerd). Die andere 2 verbruiken minder dan 1%. Ik vermoed dat dat daardoor het verbruik toeneemt, klopt dat?

De installatie is een NUC7 met een Pentium(R) Silver J5040. Daarop proxmox waar vooralsnog 1 VM is gerealiseerd. Het verbruik van deze setup wordt gemeten. Dat was afgelopen dagen steeds rond de 5,2w (inclusief de 0,6w van de fibaro plug). Nu lijkt het verbruik rond 5,8w te liggen (mogelijk 0,1w lager of hoger, de periode is nog wat kort om een representatief gemiddelde te berekenen). Het verbruik van deze setup kan ook wat naar beneden worden gebracht volgens mij, daar moet ik me nog verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Is dat een ding? :D

Ik begrijp volgens mij niet helemaal wat je zegt. Ik heb de add-on in HA geïnstalleerd. Hoe dat vervolgens daadwerkelijk is gebeurd, daar heb ik geen benul van. Maar ik kan de add-on in het add-on menu aan en uit zetten.

Stand-alone zou kunnen inderdaad. Maar aangezien in ook 1 of 2 switches van ubiquity er bij wil en misschien nog een andere toepassing, wil ik eenvoudig de controller kunnen gebruiken. Bij voorkeur via de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb 3 add-ons; zwave js, terminal & ssh en de unifi. Bij elke add-on zie cpu en ram usage. De ram usage is 27% bij de unifi add-on (2gb ram toegewezen in de VM waarop HA is geinstalleerd). Die andere 2 verbruiken minder dan 1%. Ik vermoed dat dat daardoor het verbruik toeneemt, klopt dat?

De installatie is een NUC7 met een Pentium(R) Silver J5040. Daarop proxmox waar vooralsnog 1 VM is gerealiseerd. Het verbruik van deze setup wordt gemeten. Dat was afgelopen dagen steeds rond de 5,2w (inclusief de 0,6w van de fibaro plug). Nu lijkt het verbruik rond 5,8w te liggen (mogelijk 0,1w lager of hoger, de periode is nog wat kort om een representatief gemiddelde te berekenen). Het verbruik van deze setup kan ook wat naar beneden worden gebracht volgens mij, daar moet ik me nog verder in verdiepen.
Je hebt al zuinige hardware draaien. Daar zou ik niet meer op beknibbelen.

Hier draait een ODYSSEY Blue v2 with Intel Celeron J4125 - 8GB RAM + 2T SSD,
CPU constant aan +55% RAM constant +4Gb
Ofdat mn HA nu 7watt verbruikt of 10watt lig ik niet wakker van.

Daar ga je geen winst uit halen.
Waar wel veel uit te halen is, is bv effectief stroomloos zetten van bepaalde groepen in de nacht.
Daar is de winstmarge al zo groot.
Slimme was/droger/vaat machines.
Vervang al je lampen door Hue bv.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:46:
[...]

Is dat een ding? :D

Ik begrijp volgens mij niet helemaal wat je zegt. Ik heb de add-on in HA geïnstalleerd. Hoe dat vervolgens daadwerkelijk is gebeurd, daar heb ik geen benul van. Maar ik kan de add-on in het add-on menu aan en uit zetten.

Stand-alone zou kunnen inderdaad. Maar aangezien in ook 1 of 2 switches van ubiquity er bij wil en misschien nog een andere toepassing, wil ik eenvoudig de controller kunnen gebruiken. Bij voorkeur via de desktop.
Neem een Pi3, zet daar Pihole op en de Unifi software?
Of een Dream Machine? Heb je switch router en controller in 1? En een switch heeft ook constant verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door RedPas op 13-11-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
RedPas schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:50:
[...]

Neem een Pi3, zet daar Pihole op en de Unifi software?
Pi3 is buiten dienst geplaatst ivm corrupte micro-sdkaart. En de wens om nog wat andere zaken te kunnen draaien, zoals de unifi, maar ook netwerkopslag en misschien nog andere zaken. Vandaar de NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
RedPas schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:47:
[...]

Je hebt al zuinige hardware draaien. Daar zou ik niet meer op beknibbelen.

Hier draait een ODYSSEY Blue v2 with Intel Celeron J4125 - 8GB RAM + 2T SSD,
CPU constant aan +55% RAM constant +4Gb
Ofdat mn HA nu 7watt verbruikt of 10watt lig ik niet wakker van.

Daar ga je geen winst uit halen.
Waar wel veel uit te halen is, is bv effectief stroomloos zetten van bepaalde groepen in de nacht.
Daar is de winstmarge al zo groot.
Slimme was/droger/vaat machines.
Vervang al je lampen door Hue bv.
...
De oven niet te lang laten voorverwarmen...

Ik heb er een sport van gemaakt om een laag mogelijk verbruik te realiseren in huis, bij apparaten waar dat kan. Bepaalde apparatuur afsnijden van stroom is iets wat nu doe bij weekenden weg en vakanties. Maar dat kan inderdaad ook in de nacht.
Ik heb overal led verlichting (op wat halogeen op zolder na). Dan is hue toch een hoger verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 22:34

TheVMaster

Moderator WOS
Sorry, maar een 'meerverbruik' van 0,6W is idd verwaarloosbaar. 5 W verbruik 24x7 per jaar kost ongeveer (afhankelijk van de stroomprijs natuurlijk) 10 euro per jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 13-11-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:02:
[...]

De oven niet te lang laten voorverwarmen...

Ik heb er een sport van gemaakt om een laag mogelijk verbruik te realiseren in huis, bij apparaten waar dat kan. Bepaalde apparatuur afsnijden van stroom is iets wat nu doe bij weekenden weg en vakanties. Maar dat kan inderdaad ook in de nacht.
Ik heb overal led verlichting (op wat halogeen op zolder na). Dan is hue toch een hoger verbruik?
Hier proberen we ook zo laag mogelijk te blijven waar het kan.
Een Hue lamp is rond de 6,5Watt bij vol gebruik.
Kamers van de kids hebben bv enkel maar spanning op de WCD als ze effectief thuis zijn of nodig.
En word direct in zekeringkast geschakeld, dus niet met powerplugs ofzo ( die soms zelf een hoog stby verbruik hebben...)
Verlichting werkt altijd.
Living kant van tv is idem.

Maar dan komt de hobbykant he :)
Full Unifi netwerk,
+10 cameras,
TrueNAS,
Milestone En Hikcentral server,
HA,
HA testomgeving,
Ik ben al blij dat in mn verbruik in de nacht onder de 500Watt kan houden.

Ook is de ganse CV installatie onder handen genomen en zone-regeling ingebouwd.
!!!! Dit zorgde voor de grootste besparing in ons gezin!!!

[ Voor 5% gewijzigd door RedPas op 13-11-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-03-2024
Goedemorgen allemaal,

Sinds een weekje heb ik op mijn NAS Home Assistant geinstalleerd. Voor mijn Smart Home gebruikte ik altijd Homekit icm Homebridge.

Ik vind de functionaliteit echter te beperkt.

Ik heb nu ook de ANWB Energie (Dynamisch energie contract) geinstalleerd via de Energy Zero app in Home Assistant.

Graag zou ik nu een automatisering willen maken dat bepaalde apparaten aan gaan als het uurtarief stoom op zijn laagst is van de dag en dat de apparaten naar een paar uur weer uit gaan als de prijzen stijgen.

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik kom er op dit moment niet echt uit. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rbnjngrs schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:16:
Hoe kan ik dit het beste doen? Ik kom er op dit moment niet echt uit. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wat heb je zelf zoal al geprobeerd en waarom werkte dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
TheVMaster schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:04:
[...]

Sorry, maar een 'meerverbruik' van 0,6W is idd verwaarloosbaar. Snap dat je overal op wilt besparen, maar mijn HA neemt ook iets van 5-7W continue en volgens mij kost dat per jaar < 0,25 (bij een stroomprijs van 50ct/kwh). Daarnaast gebruik je HA ook nog weer om inzicht te krijgen, zaken te automatiseren (waardoor je dus op andere vlakken meer stroom gaan besparen).
Dat ben ik niet met je eens. Het inzicht in je woning is ook met boerenverstand te verkrijgen. Daarvoor heb je geen 24/7 monitoring van je verbruik van nodig (misschien een korte periode om de trend te zien). Een quooker kost veel stroom in standby en kun je beter uitzetten als je langer dan 2 nachten weg bent. Een computerscherm zet je beter uit, nog beter is de stekker er uit. En een telefoonladder laad je beter ook niet in het stopcontact zitten. Etc. etc. Afstemming van opwekking en dat verbruiken moet natuurlijk wel gemonitord worden.

HomeAutomation is de volgende stroomverbruiker die we ons huis in brengen. Lijkt mij waardevol om dat zo energie zuinig te doen. 0,6 Watt is natuurlijk niks. Maar het gaat natuurlijk oplopen met allerlei actoren die stroom gaan verbruiken. Alles bij elkaar opgeteld is het in ieder geval iets waarvan ik van mening ben dat het verbruik zo laag mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-03-2024
<knip>We houden het centraal, crossposten wordt niet gewaardeerd

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 13-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
RedPas schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:11:
[...]

Amai! ik zat afgelopen jaar op een laagste verbruik van 80 watt. In vakanties had ik een dagverbruik van 2,8 kwh. Gemiddeld door het jaar 10 kwh per dag, afhankelijk van het seizoen (verwarmen met gas).
Ook is de ganse CV installatie onder handen genomen en zone-regeling ingebouwd.
!!!! Dit zorgde voor de grootste besparing in ons gezin!!!
Dat is ook nog een plan voor de volgende besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 19:54

Eraser127

Nijkerk

@rbnjngrs Kijk (of lees een paar pagina's terug) naar de Nordpool integratie, daar moet je wel mee verder komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Eraser127 op 13-11-2023 11:51 ]

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Adam1980 De Unify addon (Unify network application tegenwoordig) is inderdaad niet al te licht geschreven. Dat zie ik ook terug in resource gebruik van de container op mijn NAS.

An sich kan je de addon gewoon stoppen als je hem niet gebruikt. Dat heb ik ook tijden gedaan. Maar volgens mij wordt het wel gebruikt om devices beter te managen / roaming tussen AP's. Dus zou kunnen dat het minder goed werkt. Ondanks dat ik ook wel kijk naar verbruik zou ik dat de 0,6W al wel waard vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
HuismAndré schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:34:
[...]

Die unifi controller (die geprogrammeerd is in luie wijven java en een zwaardere processorload geeft (met niks doen) dan een uitgebreide Home Assistant installatie) draait toch in een Docker container? Die kun je dan gewoon uitzetten via de container manager (en ook vast wel via een scriptje dat je aan kunt roepen vanuit HA of zo).
Dat kan vast ook aan MongoDB liggen wat die gebruikt. Daarnaast vind ik "luie wijven java" een wel erg dom statement. Home Assistant is dan zeker geschreven in luie wijven Python? Immers kun je in Python best grote onzin programmeren waarbij je misschien wel misschien niet tijdens het uitvoeren erachter komt dat de code vol fouten zit. Java heeft tenminste nog geforceerde strict typing en een compiler die errort als de code niet klopt.
Als je geen exotische dingen wilt dan kun je ook de Unifi stand-alone optie gebruiken (in combinatie met de app op een telefoon of zo). Bevalt hier prima (in combinatie met een Fritz-Box 7590).
Die standalone controller via de app kan in dit geval niet omdat er een UniFi Switch komt. En de standalone controller kan alleen beperkt APs configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:21:
An sich kan je de addon gewoon stoppen als je hem niet gebruikt. Dat heb ik ook tijden gedaan. Maar volgens mij wordt het wel gebruikt om devices beter te managen / roaming tussen AP's. Dus zou kunnen dat het minder goed werkt.
offtopic:
Roaming wordt bepaald door de client (telefoon etc). Het AP heeft hier helemaal geen rol in, laat staan de UniFi Controller. Enige waarvoor de controller 24/7 "moet" draaien is de logging / monitoring en wellicht wat features als automatische kanaal selectie (waarbij ook rekening wordt gehouden met kanalen van de andere APs). Gebruik je die zaken niet kan die prima uit.

Zelf overigens de UniFi Controller een tijdje terug verplaatst naar mijn VPS (met communicatie via VPN). Dan betaal ik de energierekening niet :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
offtopic:
@RobertMe Meen dat het in Wifi 6 sturen van AP wel onderdeel van de AP was geworden. En onder Wifi 5 meen ik dat Unifi ook probeert te sturen door simpelweg te kicken in de hoop dat device dan de ander/sterkere pakt. Zelf verwijzen ze in ieder geval nog naar 802.11r/k/v dat niet werkt zonder UNA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
@Adam1980 Om je stroomverbruik te optimaliseren zou je de Controller alleen aan kunnen zetten wanneer je deze nodig hebt. Of een uurtje per dag of zo. In principe kunnen, vziw, de apparaten ook zonder Controller werken.

Anderzijds is een HA VM in Proxmox geen zuinige oplossing. Bij mij scheelde het (dacht ik) 3W om van een VM naar Docker Containers over te stappen. Daarnaast kun je wellicht nog meer besparen door de server te tunen. Zie hiervoor ook Het grote zuinige server topic - deel 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheVMaster schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:04:
[...]

Sorry, maar een 'meerverbruik' van 0,6W is idd verwaarloosbaar. 5 W verbruik 24x7 per jaar kost ongeveer (afhankelijk van de stroomprijs natuurlijk) 10 euro per jaar.
Ik doe hier 3kWh per dag :') :') :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:29:
[...]
Zelf overigens de UniFi Controller een tijdje terug verplaatst naar mijn VPS (met communicatie via VPN). Dan betaal ik de energierekening niet :+.
En je VPS is gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dat schrijf ik niet, en nee, dat is die niet. Maar op die VPS draaien voornamelijk publieke diensten. En of de load nu 0.00 of 4.00 is maakt niet uit voor de abonnementsprijs. Dus zolang ik de UniFi Controller erbij kan draaien (/geen extra VPS nodig is) is het draaien hiervan op de VPS "gratis" (/bespaart geld doordat de energierekening een paar cent lager is).

Edit:
Overigens zit het nog wat anders. Op de VPS draaide al een UniFi Controller, voor iemand anders. Ik heb alleen mijn eigen site ook daaraan toegevoegd. Wat het verschil in verbruik (load / energie) op de VPS dus nog kleiner maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 13-11-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Laatst online: 18-10 23:13
Even in navolging op mauricedb in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5", in principe heb ik het genoemde al werkend, maar dan statisch. Mijn vraag is dus of het dynamisch kan. Ik heb dus op een subview nu enkele kaartjes met plaatjes van de verschillende radiostations en met een druk daarop wordt een input text gewijzigd, deze krijgt de naam van het station waarop gedrukt is. Een automation wordt automatisch getriggerd omdat de input text gewijzigd is en die zal vervolgens met behulp van condities vaststellen wat de huidige waarde van de (gewijzigde) input text is en zal daarna twee input texts (id met radio browser id en url naar plaatje van radiostation) gaan wijzigen. Op basis van deze inputs text stuur ik mijn speaker aan als laatste stap in de automation. Op dit moment houd ik dus op 't dashboard een lijstje bij met radiostations (in principe enkel de naam) en in de automation met de conditions hou ik een lijstje bij (naam, id en thumb url). Dit wil ik dus terug brengen naar 1 lijst (array), waaruit 't dashboard en de automation hun ding kunnen doen.

Misschien bestaat er een andere manier voor, maar heb zitten zoeken en kom helaas niets relevants/vergelijkbaars tegen met wat ik probeer te maken. Daarom denk ik ook dat het niet mogelijk is, maar wellicht heeft iemand van jullie een idee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNnHo9TFG1PCONYId7u3xVRU0Bw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jxCdWv2WBhEpdfjEE7zMvGZn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykKF5ur2I4jsRtcubY009vGABzQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zMs9nmf6HXazpW6akgcHr91g.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 08:47

Rouwette

Rouwette.com

mauricedb schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:33:
Even in navolging op mauricedb in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5", in principe heb ik het genoemde al werkend, maar dan statisch. Mijn vraag is dus of het dynamisch kan. Ik heb dus op een subview nu enkele kaartjes met plaatjes van de verschillende radiostations en met een druk daarop wordt een input text gewijzigd, deze krijgt de naam van het station waarop gedrukt is. Een automation wordt automatisch getriggerd omdat de input text gewijzigd is en die zal vervolgens met behulp van condities vaststellen wat de huidige waarde van de (gewijzigde) input text is en zal daarna twee input texts (id met radio browser id en url naar plaatje van radiostation) gaan wijzigen. Op basis van deze inputs text stuur ik mijn speaker aan als laatste stap in de automation. Op dit moment houd ik dus op 't dashboard een lijstje bij met radiostations (in principe enkel de naam) en in de automation met de conditions hou ik een lijstje bij (naam, id en thumb url). Dit wil ik dus terug brengen naar 1 lijst (array), waaruit 't dashboard en de automation hun ding kunnen doen.

Misschien bestaat er een andere manier voor, maar heb zitten zoeken en kom helaas niets relevants/vergelijkbaars tegen met wat ik probeer te maken. Daarom denk ik ook dat het niet mogelijk is, maar wellicht heeft iemand van jullie een idee :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV7UGcu2aW0z3H2hqZl4TE0NImE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8TWVPzYqxs8i1D81iuBOJah.jpg?f=user_large
Ik heb dit. Met een selectie van de speakers

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

na lang een esp zelf bouw wens (iets met prive leven/tijd) heb ik toch maar een HomeWizard p1 + watermeter kit gekocht en de installatie was nog 20x makkelijker dan verwacht .afgezien van 2 uur wachten op gas update oid .. was het de installatie een breeze.

maar nu hoe krijg ik historische data netjes in HA ik zag een post van @Antonio di en wat comments van @TheFes ontgaat het me een beetje

Zoals ik het nu begrijp kan je via een script (websocket ?) of Node Red .. de gewenste entity pakken en dan op een historische datum daar waarde invoeren. in de vorm van "date" +"value" klopt dat?

Of is er een handigere manier om missende/verkeerde data in te voeren ?

Enkele voorbeelden is dat er wel wat verschillen zitten tussen diverse data bronnen.. vooral elektra maar nu ik water heb is het ook wel prettig om wat inzicht te geven.

De prijs kan je ook per dag aanpassen neem ik aan ? (niet dat ik het wil maar van contract A naar B bv)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:29:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Het inzicht in je woning is ook met boerenverstand te verkrijgen. Daarvoor heb je geen 24/7 monitoring van je verbruik van nodig (misschien een korte periode om de trend te zien). Een quooker kost veel stroom in standby en kun je beter uitzetten als je langer dan 2 nachten weg bent. Een computerscherm zet je beter uit, nog beter is de stekker er uit. En een telefoonladder laad je beter ook niet in het stopcontact zitten. Etc. etc. Afstemming van opwekking en dat verbruiken moet natuurlijk wel gemonitord worden.

HomeAutomation is de volgende stroomverbruiker die we ons huis in brengen. Lijkt mij waardevol om dat zo energie zuinig te doen. 0,6 Watt is natuurlijk niks. Maar het gaat natuurlijk oplopen met allerlei actoren die stroom gaan verbruiken. Alles bij elkaar opgeteld is het in ieder geval iets waarvan ik van mening ben dat het verbruik zo laag mogelijk moet zijn.
Ach, als je er zo naar kijkt dan moet je er niet aan beginnen? :+ Als je HA draait, dan wil je volgens mij de boel automatiseren en/of monitoren en dat gaat minder om boerenverstand wat mij betreft en tja, die actoren verbruiken ook stroom. Vraag me ook af of er dan varianten van actoren zijn die significant minder stroom verbruiken. Zigbee zal allicht al zuiniger zijn dan een WiFi variant, maar goed ik wil ook zo weinig mogelijk wifi gestuurd devices (behalve ESP modules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Toppe schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:38:
[...]

Ik doe hier 3kWh per dag :') :') :')
Je verbruikt 3kW per dag, 3kW per uur en dat dus x 24? :+ Of wat bedoel je? :9 Als het 3 kW per dag is, dan is dat wel heel erg weinig btw. Doe hier tussen de 12-17 kW per dag.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 13-11-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheVMaster schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:51:
[...]

Je verbruikt 3kW per dag, 3kW per uur en dat dus x 24? :+ Of wat bedoel je? :9 Als het 3 kW per dag is, dan is dat wel heel erg weinig btw. Doe hier tussen de 12-17 kW per dag.
3 kW per dag, alleen voor het server stukje :+

Dagelijks doe ik tegen de 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 08:47

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:57:
[...]

Hier tussen de 6 kWh en 16 kWh per dag (gemiddeld 8 kW per dag
Wat de enkele pieken per maand van 16 kWh en soms 18 kWh geeft weet ik nog niet.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
[...]

Het gaat aardig offtopic, maar... je server is 30% van het verbruik van het huishouden? Dat lijkt mij een bijzonder hoog aandeel voor de server in je jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
TheVMaster schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:49:
[...]

Ach, als je er zo naar kijkt dan moet je er niet aan beginnen? :+ Als je HA draait, dan wil je volgens mij de boel automatiseren en/of monitoren en dat gaat minder om boerenverstand wat mij betreft en tja, die actoren verbruiken ook stroom. Vraag me ook af of er dan varianten van actoren zijn die significant minder stroom verbruiken. Zigbee zal allicht al zuiniger zijn dan een WiFi variant, maar goed ik wil ook zo weinig mogelijk wifi gestuurd devices (behalve ESP modules).
Ik doe het voornamelijk voor de automatisering. Zonneschermen, paar lampen, nog wat handigheidjes. P1 Uitlezen is dan natuurlijk ook eenvoudiger dan maandelijks de totalen in de tabel overnemen.
Waarbij de home automation zo zuinig mogelijk moet zijn van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
TheVMaster schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:49:
[...]

Ik doe het met name voor het automatiseringsaspect; zonneschermen, paar lampen. Uiteindelijk is het ook de bedoeling om energie-opwekking en verbruik op elkaar af te stemmen.
Ik enkele jaren geleden begonnen met het uitlezen van de p1 poort van mijn slimme meter. Maar mijn ervaring is dat dat aardig voorspelbaar wordt als je dat een paar jaar hebt gevolgd. Mijn doel van monitoring nu is om zoveel mogelijk sluipverbruik tegen te gaan dat 24/7 aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:12:
[...]

Het gaat aardig offtopic, maar... je server is 30% van het verbruik van het huishouden? Dat lijkt mij een bijzonder hoog aandeel voor de server in je jaarverbruik.
Nu klink je als de vrouw hier in huis :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Toppe schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:21:
[...]

Nu klink je als de vrouw hier in huis :')
:) ja... maar wat doet die server dan? De was opvouwen? Het gras verticuteren? Als het huis de rest van de 7kw verbruikt heb je ook niet een heel groot huis volgens mij (of een heel zuinig huis en in dat geval... dan valt er nog wat te winnen bij je server :+ )

Of is het een gevalletje 'Help, mijn man heeft een hobby'? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Adam1980 op 13-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

RedPas schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:11:
[...]
Maar dan komt de hobbykant he :)
Full Unifi netwerk,
+10 cameras,
TrueNAS,
Milestone En Hikcentral server,
HA,
HA testomgeving,
Niet normaal. In mijn geval hebben we het over een compleet bedrijf met woonhuis, terreinverlichting, goederenlift, noodverlichtingsunits in diverse ruimtes, NAS, Alarminstallatie, camera's, 2 x 24/7 afzuigunits (o.a. voor de toiletgroep in de loods), WTW, 2 CV ketels, Aquarium, hele bult Google schermen en JBL speakers en ga nog maar even door. Het verbruik 's nachts is gemiddeld 370W. Hobby is leuk maar 500W 's nachts is echt van de pot gepleurd hoog (tenzij je nog ergens wat plantjes hebt staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:23:
[...]

Dat kan vast ook aan MongoDB liggen wat die gebruikt. Daarnaast vind ik "luie wijven java" een wel erg dom statement.
Ik moet het eerste efficiente Java programma nog tegenkomen. Maar wellicht heb ik gewoon pech gehad de afgelopen 30 jaar. En nee, HA is niet geschreven in luie wijven Python (leg me geen woorden in de mond, nergens voor nodig). Maar laten we er eens wat getallen aan hangen. De Unifi controller geeft bij mij een 12% extra processorload op een DS-220+ met 10GB geheugen. Een zeer complete HA installatie geeft een 2% processorload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

Oke, mijn HA server neemt elke dag rond de 0,2 kWh, m'n NUC (10th gen i7 met 64GB en 4TB SSD) ongeveer 0,6 kwH (lab omgeving) en de NAS (dat is dan wel een full blown nas met HDD's, veel RAM en 40+ docker containers) dan 2,2 kWh. En nee, ik kan/ga die machines niet consolideren :+

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 13-11-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
HuismAndré schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:44:
[...]

Niet normaal. In mijn geval hebben we het over een compleet bedrijf met woonhuis, terreinverlichting, goederenlift, noodverlichtingsunits in diverse ruimtes, NAS, Alarminstallatie, camera's, 2 x 24/7 afzuigunits (o.a. voor de toiletgroep in de loods), WTW, 2 CV ketels, Aquarium, hele bult Google schermen en JBL speakers en ga nog maar even door. Het verbruik 's nachts is gemiddeld 370W. Hobby is leuk maar 500W 's nachts is echt van de pot gepleurd hoog (tenzij je nog ergens wat plantjes hebt staan).
350-370W is hier ook het gemiddelde nachtverbruik, als het verbruik hoger is staat er een vaatwasser/wasmachine/etc aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:15:
[...]

Ik doe het voornamelijk voor de automatisering. Zonneschermen, paar lampen, nog wat handigheidjes. P1 Uitlezen is dan natuurlijk ook eenvoudiger dan maandelijks de totalen in de tabel overnemen.
Waarbij de home automation zo zuinig mogelijk moet zijn van mij.
Ja, ik draai hier eigenlijk alles wat maar in HA kan in HA incl automations etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
HuismAndré schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:51:
En nee, HA is niet geschreven in luie wijven Python (leg me geen woorden in de mond, nergens voor nodig).
offtopic:
Je doet nu waar je mij van beschuldigd. Ik heb nergens geschreven dat jij vindt dat HA is geschreven is in luie wijven Python. Ik vroeg echter wel of je dat vindt, netjes afgesloten met een vraagteken aan het eind van de zin. But hey, als dit de manier van discussiëren en beargumenteren is dan haak ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Adam1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:29:
[...]

:) ja... maar wat doet die server dan? De was opvouwen? Het gras verticuteren? Als het huis de rest van de 7kw verbruikt heb je ook niet een heel groot huis volgens mij (of een heel zuinig huis en in dat geval... dan valt er nog wat te winnen bij je server :+ )

Of is het een gevalletje 'Help, mijn man heeft een hobby'? ;)drugs
Puur verwarmen is vrij laag, nieuwbouw woning met type D ventilatie en een warmtepomp.

Op dit soort zaken zit ik voor alleen verwarmen tussen de 1 en 3kW, warmwater komt daar nog bij.

Overigens dacht ik dat alleen de server gemeten werd maar blijk lui te zijn, het is alles achter de UPS en dus ook de switch :D

Hobby mag geld kosten. Beter dat dan aan de drank zeg ik dan maar altijd

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 13-11-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 12:22
Ik probeer mini-graph kaarten weer te geven onderaan mijn home-screen (zie afbeelding) Dit formaat wil ik alleen gebruiken voor maximaal 4/5 kaarten. Echter worden deze kaarten dan heel erg vergroot / breed en dus niet zoals het gewenste formaat zoals op de afbeelding. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a6VKudzgmBOxAuK5BMWebBOcmE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Hq1QE0c5Y1LvN2FDimaaCfoD.png?f=fotoalbum_medium

Code die ik nu gebruik (panel view):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- type: horizontal-stack
    name: test
    cards:
      - type: custom:mini-graph-card
        entities:
          - sensor.humidity_woonkamer
        line_color: blue
        line_width: 8
        font_size: 75
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 13-11-2023 19:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:58:
[...]

offtopic:
Je doet nu waar je mij van beschuldigd. Ik heb nergens geschreven dat jij vindt dat HA is geschreven is in luie wijven Python. Ik vroeg echter wel of je dat vindt, netjes afgesloten met een vraagteken aan het eind van de zin. But hey, als dit de manier van discussiëren en beargumenteren is dan haak ik af.
offtopic:
Er stond inderdaad een vraagteken aan het einde (dus woorden in de mond leggen was het niet). Sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
offtopic:
Pssst @Toppe, kW vs kWh ;)

Verder terug naar HA :) Voor verbruik verwijs ik naar de kroeg.

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 13-11-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Possible Dat is geen standaard dashboard of wel? Normaal wordt het door de rijbreedte bepaald maar nu zal je even moeten kijken of dat dashboard daar opties voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:18
Kan het kloppen dat de Nvidia shield niet meer de Playing state weergeeft?
Als ik in Developer tools kijk, dan zie ik enkel als state staat "on"

Ik wil echter bepaalde automations laten lopen zodra hij wat afspeelt in een specifieke app zoals Netflix (dus nog niet als Netflix geopend is, maar echt pas als hij wat aan het spelen is in Netflix).

Heeft iemand enig idee of ik die "Playing" state weer kan krijgen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Start Netflix-serie op Shield TV
trigger:
    entity_id:
      - media_player.shield_2
    to: playing
condition:
  - condition: template
    value_template: >-
      "{{ is_state('media.shield', 'playing') and state_attr('media.shield',
      'app_id') == 'netflix' }}"
action:
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: light.tafellamp_2

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Septillion schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:26:
@Possible Dat is geen standaard dashboard of wel? Normaal wordt het door de rijbreedte bepaald maar nu zal je even moeten kijken of dat dashboard daar opties voor heeft.
Klopt. Ben aan het experimenteren omdat ik dit wil hebben op mn eigen tablet:

https://tweakers.net/i/Uu...Yur.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de code niet beschikbaar. En weet niet hoe deze tweaker het heeft gedaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:22

Vos

AFCA

Possible schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:04:
Ik probeer mini-graph kaarten weer te geven onderaan mijn home-screen (zie afbeelding) Dit formaat wil ik alleen gebruiken voor maximaal 4/5 kaarten. Echter worden deze kaarten dan heel erg vergroot / breed en dus niet zoals het gewenste formaat zoals op de afbeelding. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[Afbeelding]

Code die ik nu gebruik (panel view):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- type: horizontal-stack
    name: test
    cards:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
        entities:
Ik zie 8 kaartjes, je wilt dat die 8 samen dezelfde breedte hebben als de 2 grote cards erboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Vos schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:19:
[...]

Ik zie 8 kaartjes, je wilt dat die 8 samen dezelfde breedte hebben als de 2 grote cards erboven?
Nee. 6 kaarten met dezelfde verhoudingen zoals de 8 nu. Als ik er nu 6 van maak, dan worden de kaarten dus breder zoals ik het niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:22

Vos

AFCA

Possible schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:23:
[...]

Nee. 6 kaarten met dezelfde verhoudingen zoals de 8 nu. Als ik er nu 6 van maak, dan worden de kaarten dus breder zoals ik het niet wil hebben.
Wat gebruik je nu om de layout te bepalen? Gebruik je de layout-card? Daarmee zou het toch moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:46

Antonio di

a mi me dijeron que si

vso schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:15:
na lang een esp zelf bouw wens (iets met prive leven/tijd) heb ik toch maar een HomeWizard p1 + watermeter kit gekocht en de installatie was nog 20x makkelijker dan verwacht .afgezien van 2 uur wachten op gas update oid .. was het de installatie een breeze.

maar nu hoe krijg ik historische data netjes in HA ik zag een post van @Antonio di en wat comments van @TheFes ontgaat het me een beetje

Zoals ik het nu begrijp kan je via een script (websocket ?) of Node Red .. de gewenste entity pakken en dan op een historische datum daar waarde invoeren. in de vorm van "date" +"value" klopt dat?

Of is er een handigere manier om missende/verkeerde data in te voeren ?

Enkele voorbeelden is dat er wel wat verschillen zitten tussen diverse data bronnen.. vooral elektra maar nu ik water heb is het ook wel prettig om wat inzicht te geven.

De prijs kan je ook per dag aanpassen neem ik aan ? (niet dat ik het wil maar van contract A naar B bv)
Wat is de bron van je historische energie verbruik dat je in HA wilt importeren? (Bijv.: Domoticz of Eneco/Toon of eigen spreadsheet etc.).

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Antonio di schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:31:
[...]

Wat is de bron van je historische energie verbruik dat je in HA wilt importeren? (Bijv.: Domoticz of Eneco/Toon of eigen spreadsheet etc.).
zoveel mogelijk gegevens die ik heb, hoe accurater hoe beter natuurlijk denk aan jaar/dag/maand rapporten die ik heb (toon, energie leveranciers, pv website, waterschap.. cv ketel app) en ik heb nog oude database(s)

zou leuk zijn als ik 2 entities heb (1 echte en 1 "virtuele") beetje zoals een accu simulator .. maar dan elektra/water/gas verbruik ..

via node red kan ik wel een csv inlezen, en parsen, de data uit andere bronnen krijg ik ook wel in een csv gepropt maar van csv --> HA in dat is nog een beetje mistig hoe ik dat het beste aan kan pakken

ps ik heb een backup draaien elke dag.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:01
Op https://account.nabucasa.com krijg ik de melding dat mijn Home Assistant niet verbonden is met Nabu Casa terwijl mijn app en Home Assistant zelf wel aangeeft verbonden te zijn. Ik kan Home Assistant ook gewoon via de app extern benaderen.

Krijgen jullie dezelfde melding? Ik probeer de url te achterhalen zodat ik extern op locatie via de website in kan inloggen maar kan dit zo snel niet terug vinden in de app.

Edit:

Nabu Casa afmelden en opnieuw aanmelden was de oplossing :)

[ Voor 64% gewijzigd door Ryan_ op 14-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55

QinX

Shai-Hulud

Ik heb een wake up automation die mij een kwartier voordat mijn wekker uiterlijk afgaat mijn slaapkamer licht begint aan te doen.

Als ik de stappen in % laat uitvoeren loopt het netjes op tot 100%. Maar als ik step value gebruik dus van 0 tot 254 dan blijft de automation steken op 127. Hij blijft wel zigbee commands sturen, maar komt gewoon niet boven de 127 uit.

En ja 100 stappen is prima, maar ik heb er liever 254 :-)

Iemand een idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Wake-up Light
description: Verhoogd de helderheid van lampen op de slaapkamer in stappen.
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    offset: "-0:15:0"
    entity_id: calendar.wekkers
condition:
  - condition: device
    device_id: 9dc90fe7c5bc681bc1f1e351bb31d1cf
    domain: device_tracker
    entity_id: 0bf70ca2ecff80d5d7f776e81cd3121d
    type: is_home
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness: 1
    target:
      entity_id:
        - light.hue_white_ambiance_e27_03
        - light.hue_white_ambiance_e27_02
  - repeat:
      until:
        - condition: numeric_state
          entity_id: light.hue_white_ambiance_e27_02
          attribute: brightness
          above: 254
      sequence:
          data:
            brightness_step: 1
          target:
            entity_id:
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 0
            seconds: 3
            milliseconds: 0

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo nu en dan lees ik berichten/reviews over slimme stekkers die door stroomverlies hun kWh-telwerk resetten, is er een manier om een dergelijke situatie op te laten vangen door HASS om rare/negatieve metingen te voorkomen?

Hierbij denk ik dus niet aan telwerken die elke dag op 0 gaan, maar die wat continu door horen te tellen (a la slimme meter).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
QinX schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:26:
Ik heb een wake up automation die mij een kwartier voordat mijn wekker uiterlijk afgaat mijn slaapkamer licht begint aan te doen.

Als ik de stappen in % laat uitvoeren loopt het netjes op tot 100%. Maar als ik step value gebruik dus van 0 tot 254 dan blijft de automation steken op 127. Hij blijft wel zigbee commands sturen, maar komt gewoon niet boven de 127 uit.

En ja 100 stappen is prima, maar ik heb er liever 254 :-)

Iemand een idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Wake-up Light
description: Verhoogd de helderheid van lampen op de slaapkamer in stappen.
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    offset: "-0:15:0"
    entity_id: calendar.wekkers
condition:
  - condition: device
    device_id: 9dc90fe7c5bc681bc1f1e351bb31d1cf
    domain: device_tracker
    entity_id: 0bf70ca2ecff80d5d7f776e81cd3121d
    type: is_home
action:
    data:
    target:
      entity_id:
  - repeat:
      until:
        - condition: numeric_state
          entity_id: light.hue_white_ambiance_e27_02
          attribute: brightness
          above: 254
      sequence:
          data:
            brightness_step: 1
          target:
            entity_id:
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 0
            seconds: 3
            milliseconds: 0
Als / aangezien je Hue lampen hebt kun je deze ook de transition laten doen. Dat is niet alleen simpeler, maar ook een stuk verstandiger (hoeft HA zich er niet mee bezig te houden en scheelt Zigbee verkeer).

Dan krijg je volgens mij iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    data:
    target:
      entity_id:
    data:
      brightness: 255
      transition: 900
    target:
      entity_id:

Dit dan als enige actions en dan ben je klaar. Geen repeat of niks nodig.
Eerst dan expliciet de lampen helemaal gedimd aan zetten, en daarna over een periode van 900 seconden naar brightness 255 laten transitionen.
Doe je die brightness: 1 vooraf niet zullen ze aan gaan op de vorige helderheid i.p.v. helemaal gedimd beginnen, vandaar dat die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Stomme vraag wellicht, maar kan je in de custom:mushroom-template-card ook de kleur van de entity gebruiken als icon_color? Voor zover ik kan vinden niet, maar wellicht mis ik iets.

Edit: ik had een brainfart, het is simpel :P

code:
1
{{ state_attr('light.lamp_dressoir', 'rgb_color') }}

[ Voor 24% gewijzigd door Sp33dFr34k op 14-11-2023 10:55 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:16
ComTech schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:59:
[...]

Uiteraard alles al meerder malen herstart, heb nu in zigbee2mqtt de optie disable automatic update check maar aangevinkt en nu is het weg.
Kan je vertellen waar ik deze optie kan vinden? Kan dit niet vinden in de device settings, of is dit globaal op heel Z2M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:43:
[...]

PS, ik neem aan dat de duur van je programma ook varieert, dus dit zou ook het ideale startmoment kunnen wijzigen.
Ik kom op zoiets uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  - trigger:
      - platform: time
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
        entity_id:
          - input_select.vaatwasser_programma
        to: null
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% set duration = {
                                    'Standaard': '4',
                                    'Kort 45': '1',
                                    'Intensief': '3',
                                  }
          %}
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=duration[states('input_select.vaatwasser_programma')], include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
        device_class: timestamp
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'

Zou ik op een of andere manier hem ook zo kunnen maken dat onder input_select een attribuut hangt met de verwachte tijd? Dan kan ik zoveel mogelijk informatie op één pagina houden

En klopt het dat je niet met minuten kan werken in cheapest_energy_hours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:19
HaNS1443 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:31:
Ik ben op zoek naar een Z wave usb voor mijn Home Assistant.
Echter lees ik op https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/ dat de op het eerste gezicht hier populairste controller, de Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) niet aanbevolen wordt. In ieder geval niet de EU variant die hier in NL te koop is.
Kan ik dan beter voor Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus gaan?
Heb je een specifieke reden om te kijken naar de z stick 7?

Ik ben namelijk op dezelfde zoektocht naar een zwave stick om mijn apparaten via ha te kunnen gaan bedienen. Op de controller pagina kom ik als eerste de Zooz 800 series (ZST39-LR) tegen die als enige de 800 chip heeft maar ik kan geen Nederlandse shops vinden, behalve de redirect naar een shop die zegt een EU versie te verkopen die alleen geen LR heeft(wat ook aan de EU regels/freq. kan liggen):
https://www.thesmartestho...39?variant=40054649487423

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Savagegek schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:09:
[...]

Heb je een specifieke reden om te kijken naar de z stick 7?

Ik ben namelijk op dezelfde zoektocht naar een zwave stick om mijn apparaten via ha te kunnen gaan bedienen. Op de controller pagina kom ik als eerste de Zooz 800 series (ZST39-LR) tegen die als enige de 800 chip heeft maar ik kan geen Nederlandse shops vinden, behalve de redirect naar een shop die zegt een EU versie te verkopen die alleen geen LR heeft(wat ook aan de EU regels/freq. kan liggen):
https://www.thesmartestho...39?variant=40054649487423
Dat is natuurlijk ook een van de voordelen / nadelen van Z-Wave. Door de "afwijkende" frequentie is het veel minder storingsgevoelig en draagt het verder. Tegelijkertijd moeten ze dan wel regiogebonden frequenties gebruiken omdat in de EU dus weer andere frequentiebanden gebruikt mogen worden dan in de US. Dat heeft dan ook weer als gevolg dat er afwijkende hardware nodig is en alles apart gekeurd moet worden. Waardoor nu ZWave 800 hier inderdaad nog niet of maar slecht beschikbaar lijkt te zijn.

En v.w.b. die Long Range vermelding, dat dat niet beschikbaar is in de EU. Zou mij niks verbazen als dat ook door verschillende regulering en/of de andere frequentie komt (als in: respectievelijk "LR" niet mag omdat dat bv een hoger zendvermogen zou kunnen vereisen, of simpelweg omdat de afwijkende frequentie niet zo ver draagt (/"natuurkundig beperkt ia")).
Pagina: 1 ... 131 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.