Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 346 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeslampers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-08 16:01
zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:24:
[...]

Dankjewel, netjes, ga ik ook zo proberen! Meteen nog een vraag; tot nu toe heb ik altijd alles via de GUI gedaan. Als ik kijk naar de configuration.yaml staat hier amper iets in, en is die file in maanden niet gewijzigd. Is dit logisch? Ik had verwacht dat wijzigingen via de GUI ook wel in die yaml zouden komen...
Haha, ja, ik hen ook wel eens tevergeefs gezocht naar al die veronderstelde yaml-resultaten die via de GUI zouden moeten geproduceerd zijn..
De configuration.yaml, en al die andere wel zichtbare yamls zijn een aanvulling, en soms een vervanging, van de (geheime, want onder water) basis-configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• har0543
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08 20:48
Hallo,
Weet niet zeker of dit een topic is voor vragen over werken met HA.
Maar ik doe een poging.
Ben bezig met overstap van domoticz naar HA. Vooral om de grote flexibiliteit en stabiliteit. Sinds de laatste updates van Domoticz is dat naar mijn gevoel minder geworden.
De meeste items laten zich goed overzetten.
Er is echter 1 onderdeel dat me niet lukt. Voor een deel denk ik ook omdat de handleiding van HA op hun site niet uitblinkt in duidelijkheid. Heb het idee dat ze het schrijven voor iemand die het al weet ipv voor iemand die niets weet. Voorbeelden half uitgelegd
Maar goed dat tussendoor.
Bij Domoticz heb je als je een schakelaar hebt met een push functie van bv 500ms (bv klikuitklikaan) dat het schakelveld overgaat naar de laatst gebruikte stand. Een lamp geeft dan aan of ie aan of uit is.
Een rolluik dat met een somfy unit bediend wordt geeft in Domoticz aan of ie open of dicht is.
In HA krijg ik alleen het schakelmoment te zien. Na de 500ms gaat de schuif weer terug naar z'n oude stand en is niet zichtbaar of de lamp aan of uit is. Of rolluik open of dicht.
In de handleiding vindt ik dan opties als input-boolean en gebruik van template. Maar naar diverse pogingen krijg ik het niet voor elkaar. Hoe pak ik zoiets aan?

Dank en groet,
Har

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:24:
[...]

Dankjewel, netjes, ga ik ook zo proberen! Meteen nog een vraag; tot nu toe heb ik altijd alles via de GUI gedaan. Als ik kijk naar de configuration.yaml staat hier amper iets in, en is die file in maanden niet gewijzigd. Is dit logisch? Ik had verwacht dat wijzigingen via de GUI ook wel in die yaml zouden komen...

Als ik dit overigens toevoeg krijg ik de melding invalid config for [device_tracker.ping]: [ZunRob] is an invalid option for [device_tracker.ping]. Check: device_tracker.ping->hosts->Rob. (See ?, line ?).
Edit: O oeps, 'zunrob', dus kleine letters, mag wel.
Ik had aan de hand hiervan een test tracker gemaakt. Alleen heet die dus nu 'test'. Heb daarna gewijzigd naar een logische naam, maar die 'test' blijf ik nu wel in de lijst zien. Hoe krijg ik die weg? Heb hem al uit known_devices.yaml gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 19:34
Heb sinds 3 jaar een Raspberry pi4 draaien met HA en een ssd van 2T.
Nu krijg ik de melding dat de ssd vol begint te raken.
Is het mogelijk om een volledige back-up te maken vanuit HA , deze opslaan op een pc en daarna terug te zetten op een grotere ssd?
Of zijn er andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-10 22:16

Toppe

Oké ✅

19roland70 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:26:
Heb sinds 3 jaar een Raspberry pi4 draaien met HA en een ssd van 2T.
Nu krijg ik de melding dat de ssd vol begint te raken.
Is het mogelijk om een volledige back-up te maken vanuit HA , deze opslaan op een pc en daarna terug te zetten op een grotere ssd?
Of zijn er andere opties?
Wat sla je in vredesnaam op dat je niet aan 2TB genoeg hebt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:30:
[...]

Wat sla je in vredesnaam op dat je niet aan 2TB genoeg hebt?
Heb HA compleet draaien op een ssd , misschien dat energie dashboard zoveel opslag nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

19roland70 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:35:
[...]

Heb HA compleet draaien op een ssd , misschien dat energie dashboard zoveel opslag nodig heeft.
Heb het hier bijna 2 jaar draaien en nog geen eens 100GB in gebruik en dan draai ik er meer op dan alleen HA.

Zou eens zoeken waar je opslag aan op gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:00

TWKterry

Master Mariner

zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:55:
Even checken of ik goed aan het denken ben.

Ik zou graag willen dat als wij niet thuis zijn er, zodra het donker is, verlichting in huis wordt ingeschakeld. Nu wou ik het zo aanpakken:

1) Op basis van de companion app kan ik zien of onze telefoons verbonden zijn met ons thuisnetwerk. Volgens mij moet ik een binary sensor maken (?) om dus de status 'thuis' te kunnen maken. Het vreemde is alleen dat deze sensor vaak de status 'Onbekend' geeft i.p.v. ons SSID.
2) Op basis van de status 'thuis' kan ik vervolgens na zonsondergang de lampen aan laten gaan via een automation. Echter, de sensor van de companion app wordt maar om de 15 minuten bijgewerkt. Stel wij gaan 2 minuten voor zonsondergang weg, maar er wordt op het tijdstip van zonsondergang als trigger gekeken dan gaan de lampen dus niet aan...
Je hebt al antwoord gehad op de presensce detectie maar ,,,, ik laat de lampen elke dag automagisch aan gaan (sun elevation) en daarna doe ik na een tijdje een check of er iemand thuis is en dan op een random tiijd enkele lampen uit ( de grote verbruikers).
Hoe doe je de lampen dus aan als er wel iemand thuis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:38:
[...]

Heb het hier bijna 2 jaar draaien en nog geen eens 100GB in gebruik en dan draai ik er meer op dan alleen HA.

Zou eens zoeken waar je opslag aan op gaat
Ik heb verder geen idee waar ik moet gaan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:20
19roland70 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:42:
[...]

Ik heb verder geen idee waar ik moet gaan beginnen.
Heb je al eens gekeken hoe groot je database is? En waarom heb je de purge_keep_days staan onder de recorder in je configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
TWKterry schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:40:
[...]

Je hebt al antwoord gehad op de presensce detectie maar ,,,, ik laat de lampen elke dag automagisch aan gaan (sun elevation) en daarna doe ik na een tijdje een check of er iemand thuis is en dan op een random tiijd enkele lampen uit ( de grote verbruikers).
Dat is idd ook interessant. Voor nu is het antwoord op je vraag: 'handmatig'. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
AWEF schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:48:
[...]

Heb je al eens gekeken hoe groot je database is? En waarom heb je de purge_keep_days staan onder de recorder in je configuration.yaml?
Dit staat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40
19roland70 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:09:
[...]

Dit staat er bij mij niet in.
Dan is het de default van 10 dagen, dat zou niet voor 2TB aan opslag moeten zorgen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22:08
Church of Noise schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:15:
[...]

Dit is net (en beter dan de binary sensor die ik apart per device aanmaak, ook obv ping). Kan dit bvb ook merdere IPs voor 1 persoon gebruiken, en dan de 'of' ervan nemen?
Als je deze toevoegt aan een persoon in Home Assistant, dan is het direct een OR-sensor. Dus als je (bijvoorbeeld):
  • device_tracker.companion_app_alexx
  • device_tracker.ping_alex
  • device_tracker.nmap_alex
hebt, dan hoeft er maar één home te zijn om de persoon ook thuis te laten zijn. Die person.alex kun je dan weer eenvoudig in automations gebruiken ;).

Let wel op dat Ping niet altijd hoeft te werken bij moderne Andorid of iOS apparaten. Daar komt dus niet gegarandeerd een positief antwoord uit. Dat komt omdat deze apparaten in een diepe slaap gaan en dan niet meer reageren op (al het) netwerkverkeer. Dit geldt ook voor de nmap integratie.

Vandaar dat ik dus een combinatie van sensoren gebruik. Waaronder het GPS signaal van de Companion app, de wifi status van de companion app en nmap. Dan is het een en ander wat betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
keeslampers schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
[...]

In de configuration-yaml toevoegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
device_tracker:
  - platform: ping
    hosts:
      kees: 192.xx.xx.xx
      irene: 192.xx.xx.xx
    interval_seconds: 5
    consider_home: 180

Helpers "status irene" en "status kees" zorgen voor inhoud "status huis" die weer voor allerlei gebeurtenissen zorgt bij vertrek van allebei of thuiskomst van één van de twee. Ik weet niet meer waarom die twee statussen kees en irene nodig waren.... :P
Het werkt dus via de router die vasststelt dat je ip is verbonden met de wifi.
Edit: Sorry, mijn fout.

[ Voor 21% gewijzigd door zunrob op 05-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@19roland70 Kijk eerst eens even hoeveel backups je nog hebt staan. Als je die maakt en nooit weggooit loopt dat in de papieren. Daarna kun je kijken naar de database in je config directory. Of andere bestanden. Met de Samba Share add-on kun je in ieder geval de Home Assistant directories even bekijken. Dit kun je ook doen vanuit Windows met bijvoorbeeld WizTree.

Ik heb met ncdu zojuist even mijn opslag bekeken en mijn Home Assistant directory met historie van 4 jaar is nu ~3.2GB groot. Daar zit een Home Assistant MySQL database van 1.4GB in. Een InfluxDB database van 1.1GB. En een config directory van 100MB (met Git geschiedenis). Dan weet je wellicht wat voor grootte je kunt verwachten. 2TB raakt namelijk kant noch wal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@har0543 De handleiding laten zich soms inderdaad raden. Vaak incompleet, niet bijgewerkt en sinds kort wordt er gelinkt naar YouTube filmpjes met clickbait tutorials :X. Ik ben er ook niet zo van. Maar goed...

Sowieso is het bij Home Assistant de bedoeling dat je apparaten in het juiste domain zet. In jouw Somfy geval zal dat denk ik een cover moeten zijn. En omdat jouw rolluik niet zomaar ondersteund wordt, moet je inderdaad een template gebruiken. Maar dat lijkt moeilijker dan het is.

Ik weet natuurlijk niet precies hoe je de data van Somfy binnenkrijgt (wellicht is er een custom component voor!), je zou zoiets dan moeten toevoegen aan jouw configuration.yaml (let op, dit werkt natuurlijk niet, maar is een voorbeeld!!):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
cover:
  - platform: template
    covers:
      garage_door:
        device_class: shutter
        friendly_name: "Rolluik"
        value_template: "{{ (states('sensor.rolluik') | float(0)) > 0 }}"
        open_cover:
          service: script.open_garage_door
        close_cover:
          service: script.close_garage_door
        stop_cover:
          service: script.stop_garage_door

Waarbij je sensor.rolluik moet vullen met een waarde. Dit kan vanuit MQTT of JSON met een REST template..Of zelfs een Command Line sensor.

De scripts (waar je overigens alles vanuit Scripting in kunt vullen) kun je dan gebruiken om de acties uit te voeren. Ook hier kun je REST commands of MQTT commando's uitvoeren. Kijk ook goed wat er verplicht is, want dat is vaak niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Recent ben ik van een rpi3b over op een n100 minipc met proxmox, en heb ik mijn HA weer met influxdb en grafana uitgebreid (op de pi crashte influxdb regelmatig en trok hij de hele pi mee). Ik heb een aantal zigbee thermometers/hygrometers, via een conbee2 stick en z2m keurig in HA zichtbaar.

De meeste zijn ook in influxdb en daardoor ook in grafana beschikbaar, maar in elk geval 2 thermometers niet.
Ik heb (nog) geen includes of excludes in de configuration.yaml gemaakt, en eigenlijk geen idee waar ik het beste kan beginnen om dit te verhelpen. Wat ik aan spaarzame google hits tegen kwam, ging het vooral over excludes of de connectie naar influxdb; maar dat is in mijn situatie allemaal goed.

Ik draai influxdb v2 en HA is via de v1 api verbonden; influxql ligt mij beter dan flux.
Iemand hier toevallig bekend mij, of tips die ik kan proberen? Dank alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Toppe heb je sinds 19u een geldige state met datetime string voor je vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

TWKterry schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:40:
[...]

Naar aanleiding van een vraag in de DM.

Ik trigger op een tijdstip en pas dan een random delay toe tussen de 5 en 26 minuten.
Als HA herstart of zo binnen die delay gaat het fout.

Code uit de visual editor met een yaml stukje voor de delay template.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  - platform: time
    at: "23:02:00"
condition: []
action:
  - delay: 00:{{(range(5,26)|random)}}
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - light.living_ceiling
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Het is me gelukt om de device_tracker te gebruiken op basis van ping, en ik heb nu voor de 2 personen in onze HA een status. Iemand nog een tip hoe ik vervolgens een groep/persoon/combi kan maken die de status home heeft 1 als 1 van de 2 of beide personen thuis zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

dacht dat de zone status laat zien hoeveel personen er thuis zijn.
Dus je kunt een trigger/conditie op zone.home = 0 voor alles weg doen.

[ Voor 4% gewijzigd door TWKterry op 05-11-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TWKterry schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:20:
[...]

Naar aanleiding van een vraag in de DM.

Ik trigger op een tijdstip en pas dan een random delay toe tussen de 5 en 26 minuten.
Als HA herstart of zo binnen die delay gaat het fout.

Code uit de visual editor met een yaml stukje voor de delay template.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
    at: "23:02:00"
condition: []
action:
  - delay: 00:{{(range(5,26)|random)}}
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id:
        - light.living_ceiling
Ik zou de delay zo doen, lijkt me leesbaarder:
YAML:
1
2
delay:
  minutes: "{{ range(5,26) | random }}"

PS, dit geeft een delay tussen de 5 en 25 minuten

Als je je herstart issue wil voorkomen, kun je ook een timer zetten en triggeren op het aflopen van de timer.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 05-11-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:28:
[...]

Ik zou de delay zo doen, lijkt me leesbaarder:
YAML:
1
2
delay:
  minutes: "{{ range(5,26) | random }}"

PS, dit geeft een delay tussen de 5 en 25 minuten

Als je je herstart issue wil voorkomen, kun je ook een timer zetten en triggeren op het aflopen van de timer.
Klopt, een timer doe ik oa voor verwarming die ik echt uit wil hebben maar dit is lekker snel en kort.
Moeten de aanhalingstekens er staan want dan vind ik het weer lastig te onthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
TWKterry schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:34:
[...]

Klopt, een timer doe ik oa voor verwarming die ik echt uit wil hebben maar dit is lekker snel en kort.
Moeten de aanhalingstekens er staan want dan vind ik het weer lastig te onthouden.
Ja, rule number 1 bij templating is dat je je templates tussen quotes moet zetten als je het direct achter de key zet. Dat komt omdat je in YAML ook JSON kunt gebruiken, en { en } bij JSON gebruikt worden om een dictionary te maken.

Je kunt ook het multi-line format gebruiken, dan moet je juist geen quotes gebruiken

YAML:
1
2
3
delay:
  minutes: >
    {{ range(5,26) | random }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-10 23:12
Vraagje: om m'n warmtepomp (Alpha Innotec) te integreren met Homeassitant gebruik ik Luxtronik. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om in de Configuration.yaml meerdere sensors te plaatsen. Iemand enig idee wat ik fout doe? Ben beginner met Homeassitant.

Weet iemand wat ik fout doe voor de Luxtronik integratie met Homeassistant? In de Configuratoin yaml heb probeer ik meerdere sensorern toe te voegen maar de config is telkens fout. Ben geen expert in homeassistent. Heb nu de onderstaande toegevoegd, als ik er meer toevoeg werkt de config niet meer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
luxtronik:
  host: 192.168.1.87
  port: 8889
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: luxtronik
    sensors:
      - group: calculations
        id: ID_WEB_Temperatur_TVL
        friendly_name: Aanvoer Temperatuur
        icon: mdi:thermometer

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 06-11-2023 18:33 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Flexiilex schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:46:
Vraagje: om m'n warmtepomp (Alpha Innotec) te integreren met Homeassitant gebruik ik Luxtronik. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om in de Configuration.yaml meerdere sensors te plaatsen. Iemand enig idee wat ik fout doe? Ben beginner met Homeassitant.

Weet iemand wat ik fout doe voor de Luxtronik integratie met Homeassistant? In de Configuratoin yaml heb probeer ik meerdere sensorern toe te voegen maar de config is telkens fout. Ben geen expert in homeassistent. Heb nu de onderstaande toegevoegd, als ik er meer toevoeg werkt de config niet meer

luxtronik:
host: 192.168.1.87
port: 8889
# Example configuration.yaml entry
sensor:
- platform: luxtronik
sensors:
- group: calculations
id: ID_WEB_Temperatur_TVL
friendly_name: Aanvoer Temperatuur
icon: mdi:thermometer
Plaats je YAML even tussen code tags, zoals ook in de topic warning staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
har0543 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:43:
Hallo,
Weet niet zeker of dit een topic is voor vragen over werken met HA.
Maar ik doe een poging.
Ben bezig met overstap van domoticz naar HA. Vooral om de grote flexibiliteit en stabiliteit. Sinds de laatste updates van Domoticz is dat naar mijn gevoel minder geworden.
De meeste items laten zich goed overzetten.
Er is echter 1 onderdeel dat me niet lukt. Voor een deel denk ik ook omdat de handleiding van HA op hun site niet uitblinkt in duidelijkheid. Heb het idee dat ze het schrijven voor iemand die het al weet ipv voor iemand die niets weet. Voorbeelden half uitgelegd
Maar goed dat tussendoor.
Bij Domoticz heb je als je een schakelaar hebt met een push functie van bv 500ms (bv klikuitklikaan) dat het schakelveld overgaat naar de laatst gebruikte stand. Een lamp geeft dan aan of ie aan of uit is.
Een rolluik dat met een somfy unit bediend wordt geeft in Domoticz aan of ie open of dicht is.
In HA krijg ik alleen het schakelmoment te zien. Na de 500ms gaat de schuif weer terug naar z'n oude stand en is niet zichtbaar of de lamp aan of uit is. Of rolluik open of dicht.
In de handleiding vindt ik dan opties als input-boolean en gebruik van template. Maar naar diverse pogingen krijg ik het niet voor elkaar. Hoe pak ik zoiets aan?

Dank en groet,
Har
HA hanteert apparaten met 1-weg communicatie als “stateless”. Want technisch gezien hebben ze geen status. Somfy RTS en KlikAanKlikUit 433Mhz hebben geen status.

Met templates zou je dit moeten kunnen oplossen in HA zelf.

Gebruik zelf HomeBridge voor mijn Somfy RTS en IO koppeling omdat deze een lokale API ondersteund met de Tahoma Switch. Ook maakt de HomeBridge plug-in de RTS gordijnen stateful en houdt HA dan dus de status bij tussen 0%(dicht)-50%(my)-100%(open).

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 05-11-2023 23:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:10:
@Toppe heb je sinds 19u een geldige state met datetime string voor je vaatwasser?
Ja, alleen nog steeds geen trigger }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:31:
[...]

Ja, alleen nog steeds geen trigger }:|
Wat is nu de state van je sensor? En wat heb je als trigger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de randen van een kaart niet zichtbaar zijn?

Ik heb namelijk nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afPid2q47pxLGlDHP8Y5RAzbGsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZaMcM6ae07W6Yel4Cc11tvu.png?f=user_large

Ik heb nu dit geprobeerd, echter heeft dit niet gewerkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: custom:weather-card
            style: |
              :host {
                --stack-card-margin: 0px;
                --weather-card-border-radius: 12px;
                --weather-card-border-width: 0px;
                }
            current: true
            details: true
            forecast: false
            hourly_forecast: false
            number_of_forecasts: 0
            entity: weather.buienradar

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Possible schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:42:
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de randen van een kaart niet zichtbaar zijn?

Ik heb namelijk nu dit:

[Afbeelding]

Ik heb nu dit geprobeerd, echter heeft dit niet gewerkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    cards:
        cards:
              :host {
                --stack-card-margin: 0px;
                --weather-card-border-radius: 12px;
                --weather-card-border-width: 0px;
                }
YAML:
1
2
3
ha-card {
border: none;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Toppe schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:52:
[...]

YAML:
1
2
3
ha-card {
}
Onder hosts?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:39:
[...]

Wat is nu de state van je sensor? En wat heb je als trigger?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH0lVxQnMqCL1Gh1G61WApemqis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaGjEW2xsxFD97xjjB092qM2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nee gewoon onder style

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Toppe Dus voor mijn beeld ... zo?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:stack-in-card
cards:
  - type: custom:gap-card
    cards:
        cards:
                ha-card {
                }

Dit nu gedaan, maar werkt (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Possible schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:57:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cards:
    cards:
        cards:
                ha-card {
                }

Zal straks even kijken, ik heb overal de randen weg gehaald…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Possible schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:57:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cards:
    cards:
        cards:
                ha-card {
                }

Zo, je moet card_mod gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jag9W69EG_nH6F3qkIAPaRmEkJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eRcFYslzaqYAB2ZifsN9dBN8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ahh heb card_mod er niet bij... zal straks eens kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
En wat is de volledige code van je template sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:19:
[...]

En wat is de volledige code van je template sensor?
Had nog een time_pattern er in staan als test, dacht dat die verwijderd was :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:45:
[...]

Had nog een time_pattern er in staan als test, dacht dat die verwijderd was :')
Dat gaat niet werken inderdaad, want je wil juist niet dat hij na middernacht (en voordat de data van morgen beschikbaar is) nog getriggerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Opgelost.

[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 06-11-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Nedis WIFIWC10WT (rolluiken bedienen/shutter) in HA. HA Herkent Tuya, maar dan moet ik een Tuya account hebben. Aangemaakt, krijg ik error 2406: skill id invalid.

Dat Tuya, ik vind het erg onoverzichtelijk (IOT dev); geen idee hoe ik daar die shutters toegevoegd krijg. Google is ook nog niet erg behulpzaam...

Andere optie is om andere shutters te kopen. Iemand een goed advies (voorkeur voor zigbee)?
NB: Tuya gaat eigenlijk ook in tegen de principes van HA. Niks Home aan... alles in een DC.

[ Voor 9% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 06-11-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Toppe is het mogelijk om achtergrondskleur transparant te maken van een kaart?

Vond dit, maar lijkt niet te werken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
            card_mod:
              ha-card {
                background: transparent;
              }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:58

Antonio di

a mi me dijeron que si

RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:09:
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Nedis WIFIWC10WT (rolluiken bedienen/shutter) in HA. HA Herkent Tuya, maar dan moet ik een Tuya account hebben. Aangemaakt, krijg ik error 2406: skill id invalid.

Dat Tuya, ik vind het erg onoverzichtelijk (IOT dev); geen idee hoe ik daar die shutters toegevoegd krijg. Google is ook nog niet erg behulpzaam...

Andere optie is om andere shutters te kopen. Iemand een goed advies (voorkeur voor zigbee)?
NB: Tuya gaat eigenlijk ook in tegen de principes van HA. Niks Home aan... alles in een DC.
Als je geen bezwaar tegen een "Tuya Cloud" kun je mijn review eens lezen over een Medion (Tuya) luchtreiniger met zo'n koppeling (hoofdstuk 15). Wie weet werkt het voor jouw Tuya spullen. Zie:
Medion MD 10444 luchtreiniger review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Possible schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:00:

YAML:
1
2
3
4
5
6
            card_mod:
              ha-card {
                background: rgba(255,255,255,0);
              }
Probeer dit eens (hierboven)

Transparant vindt ik echt niet handig/mooi dus ik blur de achtergrond:

YAML:
1
2
3
4
5
6
card_mod:
    style:
      ha-dialog$: |
        div.mdc-dialog div.mdc-dialog__scrim {
          backdrop-filter: blur(3px);
        }

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 06-11-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Toppe schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:04:
[...]

Probeer dit eens (hierboven)

Transparant vindt ik echt niet handig/mooi dus ik blur de achtergrond:

YAML:
1
2
3
4
5
6
card_mod:
    style:
      ha-dialog$: |
        div.mdc-dialog div.mdc-dialog__scrim {
          backdrop-filter: blur(3px);
        }
Beiden gechecked, alleen blijven de kaarten zwart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YztAhLh7gtnFZf8uWIPhlPobuTU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ajAYyP60LiKO7in77LCxD7UP.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Possible schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:00:

YAML:
1
2
3
4
5
6
            card_mod:
              ha-card {
              }
Je indentation is niet goed:

YAML:
1
2
3
4
5
6
card_mod:
    ha-card {
      background: transparent!important;
    }

Want dat werkt prima ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJ4Rc-ZOfVt-2RzvKALibMu7cZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8nlOM8nrUwGuKdrzqdnmusf.png?f=fotoalbum_large

Ook zonder !important overigens, maar ik was nog iets anders aan het testen :9

[ Voor 5% gewijzigd door alex3305 op 06-11-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@alex3305 Vreemd.. Ook gedaan, maar mijn theme background blijft goed, echter de 2 kaarten niet. Ik moet hem toch bij de kaarten zelf neerzetten toch?

Hier de volledige code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
path: Home
icon: mdi:home-outline
cards:
    cards:
        cards:
            card_mod:
                ha-card {
                }

card_mod:
                ha-card {
                }
            current: false
            details: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
Antonio di schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:01:
[...]

Als je geen bezwaar tegen een "Tuya Cloud" kun je mijn review eens lezen over een Medion (Tuya) luchtreiniger met zo'n koppeling (hoofdstuk 15). Wie weet werkt het voor jouw Tuya spullen. Zie:
Medion MD 10444 luchtreiniger review door Antonio di
Dank je, mooie review heb je gemaakt. Maar het helpt me niet om dat IoT platform van Tuya te doorgronden. Ik vind hem zelfs zo slecht dat ik besloten heb dat Tuya niet eens de moeite waard is om me erin te willen verdiepen.
Voorlopig hou ik het wel de app op mijn telefoon, of tot iemand me een goed zigbee alternatief adviseert.

Overigens ben ik sowieso erg wars van wifi-devices op mijn netwerk. Als het niet hoeft, doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Possible schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:57:
@alex3305 Vreemd.. Ook gedaan, maar mijn theme background blijft goed, echter de 2 kaarten niet. Ik moet hem toch bij de kaarten zelf neerzetten toch?

Hier de volledige code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
path: Home
icon: mdi:home-outline
cards:
    cards:
        cards:
            card_mod:
                ha-card {
                }

card_mod:
                ha-card {
                }
De stack in card heeft ook een achtergrond én rand ;). Dus...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
card_mod:
    ha-card {
    }
cards:
    cards:
        cards:
            card_mod:
                ha-card {
                }
            entity: weather.home

card_mod:
                ha-card {
                }

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2O1ZqHyWQG99juPooWsOqsLkhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jQkh4o2zgOJaSz9JLzVPx6wr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:17:
[...]

De stack in card heeft ook een achtergrond én rand ;). Dus...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
card_mod:
    ha-card {
    }
cards:
    cards:
        cards:
            card_mod:
                ha-card {
                }

card_mod:
                ha-card {
                }

[Afbeelding]
Thanks! Dat was het inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:58

Antonio di

a mi me dijeron que si

RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:02:
[...]

Dank je, mooie review heb je gemaakt. Maar het helpt me niet om dat IoT platform van Tuya te doorgronden. Ik vind hem zelfs zo slecht dat ik besloten heb dat Tuya niet eens de moeite waard is om me erin te willen verdiepen.
Voorlopig hou ik het wel de app op mijn telefoon, of tot iemand me een goed zigbee alternatief adviseert.

Overigens ben ik sowieso erg wars van wifi-devices op mijn netwerk. Als het niet hoeft, doe ik het niet.
Dan maar even op "shutter relay" zoeken op Blakadder voor de ZHA en Zigbee2MQTT:
https://zigbee.blakadder.com/search.html

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:28
@skank wilde graag de automation hebben voor de meldingen die ik ontvang, als ik bij een winkel kom en als er iets op de boodschappenlijst staat. Ik dacht ik kan het dan net zo goed hier delen, dan hebben meer mensen er wat aan.
Automatische notificatie, shopping list bij winkels
Let op: De trigger ID kun je eventueel weg halen, echter is dit wel makkelijker als je voor iemand anders ook meldingen in wilt stellen, anders ontvang je namelijk ook meldingen als je partner bij de winkels is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Melding boodschappen doen #naam van automation
description: ""
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: person.ik #vervang voor eigen persoon entity
    zone: zone.hoogvliet #vervang voor jouw zone entity
    event: enter
    id: ik #vervang voor entity ID (persoonnaam is het handigst)
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: todo.shopping_list
    above: 0
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - ik #maak deze ID hetzelfde als de eerder gemaakt ID 
        sequence:
          - service: notify.mobile_app #vervang voor jouw mobiel
            data:
              data:
                notification_icon: mdi:cart

Zo zie de melding er vervolgens uit als je binnen de zone komt.
Als je er op tikt, dan opent hij HA. Ik moet alleen nog even een URL toevoegden zodat hij de shopping list opent. Ik zal dit even opzoeken en erbij plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcepIFjn2nE5tfMq5xqESELm3dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2eCpS2vLeJBQl4pNdfMlnwlW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Wachten... op 06-11-2023 19:17 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
Wachten... schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:47:
@skank wilde graag de automation hebben voor de meldingen die ik ontvang, als ik bij een winkel kom en als er iets op de boodschappenlijst staat. Ik dacht ik kan het dan net zo goed hier delen, dan hebben meer mensen er wat aan.
Let op: De trigger ID kun je eventueel weg halen, echter is dit wel makkelijker als je voor iemand anders ook meldingen in wilt stellen, anders ontvang je namelijk ook meldingen als je partner bij de winkels is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Melding boodschappen doen #automation naam
trigger:
    entity_id: person.ik #vervang voor de persoon waar het om gaat
    zone: zone.jumbo #vervang voor de zone waar het om gaat
    event: enter #Je hebt de keus uit leave or enter. uiteraard moet deze op "enter" staan
    id: Ik #voor het ID die je wilt gebruiken (persoon naam o.i.d.)
condition:
    entity_id: todo.shopping_list #Vervang voor jouw shopping list entity.
    above: 0 #Er wordt pas een melding gestuurd, als de todo.shopping_list meer dan 0 items in de lijst heeft.
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_ik #vervang voor de mobiel die de melding moet krijgen
            data:
              data:
                notification_icon: mdi:cart #dit icoontje krijg je te zien bij de melding. 
              message: Boodschappen doen #Dit is het bericht wat je ontvangt op je mobbiel

[Afbeelding]
Top, thx
Dus stel dat er meerdere mensen zijn, met meerdere lijstjes... dan:
- maak je een extra tigger per persoon?
- wat met de service dan? vermits dat een andere notify is.
- al aan gedacht om het lijstje te zien te krijgen in het bericht? Hoewel je toch moet afvinken in de app dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:45:
Ik ben aan het kijken om met conditional card en de mini-media-player eigenlijk enkel een lijst te krijgen van mediaspelers die effectief iets aan het spelen zijn waarbij ik enkel de controls en volume heb.

Is er hier een manier voor dat dit vrij beperkt in code kan ipv elke mediaplayer afzonderlijk te moeten vernoemen in de code? Ik ben hier zo sterk niet in.
iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:47:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Melding boodschappen doen #automation naam
trigger:
    entity_id: person.ik #vervang voor de persoon waar het om gaat
    zone: zone.jumbo #vervang voor de zone waar het om gaat
    event: enter #Je hebt de keus uit leave or enter. uiteraard moet deze op "enter" staan
    id: Ik #voor het ID die je wilt gebruiken (persoon naam o.i.d.)
condition:
    entity_id: todo.shopping_list #Vervang voor jouw shopping list entity.
    above: 0 #Er wordt pas een melding gestuurd, als de todo.shopping_list meer dan 0 items in de lijst heeft.
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: #voor het ID die je wilt gebruiken (persoon naam o.i.d.)
              - ik #vervang voor de mobiel die de melding moet krijgen
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_ik #vervang voor de mobiel die de melding moet krijgen
            data:
              data:
                notification_icon: mdi:cart #dit icoontje krijg je te zien bij de melding. 
              message: Boodschappen doen #Dit is het bericht wat je ontvangt op je mobbiel

Als je er op tikt, dan opent hij HA. Ik moet alleen nog even een URL toevoegden zodat hij de shopping list opent. Ik zal dit even opzoeken en erbij plaatsen.

[Afbeelding]
Nu nog even het trigger id in je trigger gelijk maken aan die in het notificatie, anders gaat er niet veel gebeuren.

En ik zou je notification laten verwijzen naar de view waar het lijstje op staat, dan kun je er op klikken en meteen de lijst zien.

@skank de inhoud van het lijstje weergeven kan nog niet, daar moet nog een service call voor komen

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 06-11-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:59:
[...]

Nu nog even het trigger id in je trigger gelijk maken aan die in het notificatie, anders gaat er niet veel gebeuren.

En ik zou je notification laten verwijzen naar de view waar het lijstje op staat, dan kun je er op klikken en meteen de lijst zien.

@skank de inhoud van het lijstje weergeven kan nog niet, daar moet nog een service call voor komen
Ik had hem al aangepast. Dank voor het melden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:02:
[...]

Ik had hem al aangepast. Dank voor het melden....
Ook in je post? Ik zie nog steeds Ik in de trigger en ik in de condition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:04:
[...]

Ook in je post? Ik zie nog steeds Ik in de trigger en ik in de condition
Zoals hij nu is werkt hij bij mij. Er staat toch bij beide "ik"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:10:
[...]

Zoals hij nu is werkt hij bij mij. Er staat toch bij beide "ik"?
Nee er staat Ik met een hoofdletter en ik zonder hoofdletter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:54:
[...]

Top, thx
Dus stel dat er meerdere mensen zijn, met meerdere lijstjes... dan:
- maak je een extra tigger per persoon?
Weet je hoe trigger ID`s werken? Als automations voor 90 procent hetzelfde werken, dan is het handiger om met trigger ID`s te werken. Het is lastig om met typen uit te leggen (Youtube is even handiger). maar het werkt zo. Je wilt bijvoorbeeld 2 meldingen maken, 1 voor jou, en 1 voor je vrouw. Je krijgt dan 2 triggers met een trigger ID
  1. Trigger ID Jantje
  2. Trigger ID Laura
Nu kies je bij "action" voor de optie "choose" en daar kun je dan als "condition" kiezen voor Jantje of voor Laura, en kun je dus per ID een andere melding aangeven. Je krijgt dus 2 triggers, en 2 actions met verschillende waarden.
- al aan gedacht om het lijstje te zien te krijgen in het bericht? Hoewel je toch moet afvinken in de app dan?
Zeker, maar dat vind ik zelf niet handig, want als ik niks afvink en mijn vrouw gaat naar de winkel, dan krijgt zij ook weer die melding. heel het idee is om alles af te vinken ;)

@synoniem aangepast. Ik had even mijn trigger ID aangepast, en was per ongeluk het woord begonnen met een hoofdletter ;)

@skank Ik zou de code even opnieuw pakken van boven als ik jou was.

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 06-11-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Thx moet wel lukken , ik probeer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
TheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

https://github.com/TheFes/Google-Home-Resume

Een simpele boolean is er niet. Als je alleen radio (via TuneIn) luistert kan het simpeler als de package hierboven, maar dit werkt ook met bijvoorbeeld met Spotify (moet je wel Spotcast installeren).

Uiteindelijk komt het er op need dat je de radio stream ergens moet opslaan (ik doe dat in variables) en dan weer moet starten als de TTS klaar is.
@TheFes ik ben aan het kijken of ik je script kan integreren.
Klopt het dat ik een configuration.yaml heb die met:
YAML:
1
2
3
default_config:
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

begint, die dan verwijst naar de google_home_resume.yaml in de packages folder, die
dan weer de volgende code bevat:
YAML:
1
2
3
homeassistant:
  customize:
    script.google_home_resume:

Oftwel eigenlijk 2 keer een homeassistant:?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:34:
[...]

@TheFes ik ben aan het kijken of ik je script kan integreren.
Klopt het dat ik een configuration.yaml heb die met:
YAML:
1
2
3
default_config:
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

begint, die dan verwijst naar de google_home_resume.yaml in de packages folder, die
dan weer de volgende code bevat:
YAML:
1
2
3
homeassistant:
  customize:
    script.google_home_resume:

Oftwel eigenlijk 2 keer een homeassistant:?
Jep, ik gebruik de homeassistant integratie in mijn package

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Heeft iemand ervaring met scrape ?

Ik zou van het resultaat van een google search een waarde willen hebben...

concreet
https://www.google.com/se...BiABBixAw&sclient=gws-wiz

deze link geeft me rechts de prijs van de diesel... deze waarde zou ik graag ophalen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
B-Force schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:09:
Is er iemand die Circadian Lighting gebruikt voor dymamische lighting of de ingebakken Flux component? Wat zijn de ervaringen en waarom gekozen voor de ene of de andere?
Ik zoek ook nog steeds naar een oplossing.
Ik heb zelf een tijdje adaptive lighting geprobeerd, maar die doet het vaker niet (goed) dan wel.
Ik heb daar eigenlijk alleen maar problemen mee.

Weet iemand dan ook of je met Flux 1 grote zigbee groep kan maken, en dat alle lampen daar dan naar luisteren? Dus stel ik heb een tafellamp, een keukenlamp en een vloerlamp, en ik gooi deze in 1 groep (woonkamer), werkt het dan als ik enkel de tafellamp of keukenlamp aan zet? Of werkt de Flux dan alleen voor die hele groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 21:41
Dag allen!

HA Leek hier.

Ik probeer de Avalbeheer integratie werkend te krijgen, maar het lijkt niet te lukken.

Ik heb in ~/config/configuration.yaml dit staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages/

In config/packages/afvalbeheer.yaml dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
afvalbeheer:
  wastecollector: RecycleApp
  resources:
    - restafval
    - papier
    - pmd
  postcode: <mijnpostcode>
  streetnumber: 1
  streetname: <Mijnstraat>
  upcomingsensor: 1
  dateformat: '%d-%m-%Y'
  dateonly: 0
  dayofweek: 0
  dateobject: 1
  name: ""
  nameprefix: 0
  builtinicons: 1
  builtiniconsnew: 1
  dutch: 1

Maar er lijkt niets te gebeuren. Ook niet na het heropstarten van HA. Wat doe ik hier nog fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Opifex schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:19:
Dag allen!

HA Leek hier.

Ik probeer de Avalbeheer integratie werkend te krijgen, maar het lijkt niet te lukken.

Ik heb in ~/config/configuration.yaml dit staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages/

In config/packages/afvalbeheer.yaml dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
afvalbeheer:
  wastecollector: RecycleApp
  resources:
    - restafval
    - papier
    - pmd
  postcode: <mijnpostcode>
  streetnumber: 1
  streetname: <Mijnstraat>
  upcomingsensor: 1
  dateformat: '%d-%m-%Y'
  dateonly: 0
  dayofweek: 0
  dateobject: 1
  name: ""
  nameprefix: 0
  builtinicons: 1
  builtiniconsnew: 1
  dutch: 1

Maar er lijkt niets te gebeuren. Ook niet na het heropstarten van HA. Wat doe ik hier nog fout?
Wat zeg je logbestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Thanks! Deze vraag was al voldoende om het te kunnen oplossen!
Het was natuurlijk een klassieker... er zat een hard tab verscholen in de spaties van de YAML :)

Het duurde een tijdje vooraleer ik door had dat het opgelost was, omdat ik telkens de error opnieuw zag bij het laden van de logfile. Maar na een tijdje zag ik dat de timestamps niet verhoogden en hij dus gewoon die file appende na reboots 8)7

Het lijkt nu te werken!

Ik zie wel nog een eindeloze stroom van deze errors:
code:
1
WARNING (MainThread) [custom_components.localtuya.common] [456...2d5] Failed to connect to 192.168.xx.xxx: [Errno 113] Connect call failed ('192.168.xx.xxx', xxxx)

Ik vermoed dat dit is omdat ik een Tuya WiFi-socket heb toegevoegd, maar dan weer heb uitgetrokken? Is er een manier om te zorgen dat hij dit niet logt? Want dit zijn feitelijk geen errors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Het is me gelukt om de 2 device trackers te maken met de ping methode. Die heb ik gekoppeld aan de betreffende personen, die nu dus elk de status 'thuis' of 'niet thuis' hebben. Eigenlijk zou ik een overkoepelende persoon/sensor/iets hebben die aangeeft of er iemand thuis is, of niet, welke ik vervolgens in automatiseringen kan gebruiken. Tips?

Edit: Misschien kan ik de zone 'thuis' gebruiken zoals @TWKterry al zei. :)

Edit 2: Gelukt. Is dit een goede manier, of is er iets beters?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Nieuwe automatisering
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
condition:
    entity_id: zone.home
    below: 1
action:
  - type: turn_on
    device_id: XXX
    entity_id: XXX
    domain: light

[ Voor 49% gewijzigd door zunrob op 06-11-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Opifex schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:03:
Want dit zijn feitelijk geen errors...
Dat zegt de regel ook, het is een warning :+ Maar er is geen mogelijkheid binnen HA om te filteren helaas. Met de Log Viewer addon kan dat wel maar helaas ook alleen in de yaml config (en niet on the fly).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Septillion schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:19:
[...]

Dat zegt de regel ook, het is een warning :+
Hah, ja. Daar heb je me! :P

Maar het is natuurlijk wel niet bepaald handig dat deze warnings de volledige log overspoelen.
Maar er is geen mogelijkheid binnen HA om te filteren helaas. Met de Log Viewer addon kan dat wel maar helaas ook alleen in de yaml config (en niet on the fly).
| grep -v "WARNING" dan maar ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Faece schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:50:
Heeft iemand ervaring met scrape ?

Ik zou van het resultaat van een google search een waarde willen hebben...

concreet
https://www.google.com/se...BiABBixAw&sclient=gws-wiz

deze link geeft me rechts de prijs van de diesel... deze waarde zou ik graag ophalen .
Het beste kun je de prijs bij de bron zelf opzoeken. Als ik doorklik naar DATS 24 kom je op een site:
https://customer.dats24.b...mer/nl/b2c/locator#!/2038

Uit de source is prijs niet eenduidig te halen voor diesel. Maar daarin staat wel ergens:
"url" : {
"fuelPrice" : "/dats24/fuelPrices/fuelPrice/station/{stationNumber}.json"

Het stationNumber is 2038, dus proberen we de volgende link:
https://customer.dats24.b...elPrice/station/2038.json

En voila!
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
{
  "stationNumber": "2038",
  "fuelPriceInfos": [
    {
      "code": "A",
      "name": "ADBLUE         ",
      "datsPrice": 0.999,
      "officialPrice": null,
      "priority": 5,
      "caloricValue": null
    },
    {
      "code": "B",
      "name": "BANDENOPBLAASSY",
      "datsPrice": 0,
    },
    {
      "code": "C",
      "name": "CNG            ",
      "datsPrice": 1.935,
      "priority": 1,
      "caloricValue": 11.5781
    },
    {
      "code": "D",
      "name": "DIESEL         ",
      "datsPrice": 1.856,
      "officialPrice": 1.957,
      "priority": 2,
    },
    {
      "code": "P",
      "name": "SUPER+98       ",
      "datsPrice": 2.021,
      "officialPrice": 2.021,
      "priority": 4,
    },
    {
      "code": "U",
      "name": "EURO 95 / E10  ",
      "datsPrice": 1.699,
      "officialPrice": 1.791,
      "priority": 3,
    }
  ]
}

Die kun je vervolgens via een Restful sensor inlezen (of m.b.v. Multiscrape), en daar de waarde uit extracten.

Zie verjager in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4" voor een voorbeeld.

Als de opbouw van de JSON niet steeds wijzigt qua volgorde, moet je als value_template denk ik hebben:
YAML:
1
value_template: "{{ value_json.fuelPriceInfos[3].datsPrice }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
B-Force schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:09:
Is er iemand die Circadian Lighting gebruikt voor dymamische lighting of de ingebakken Flux component? Wat zijn de ervaringen en waarom gekozen voor de ene of de andere?
Ik gebruik het zelf niet, maar in de wandelgangen hoor ik positive dingen over https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Klopt het dat ik met
YAML:
1
delay: 00:{{(range(0,30)|random|int)}}:{{(range(0,59)|random|int)}}

Een random delay tussen 0 en 29 minuten, en 0 en 59 seconden toevoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-10 22:53
zunrob schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:55:
Klopt het dat ik met
YAML:
1

Nope. Je random seconden waarde is tussen 0 en 58 seconden ;)

Let op: Je kunt ook deze waarde krijgen: 00:6:1

Een voorloop 0 kun je toevoegen door dit:

code:
1
00:{{ '%02d' % (range(0,30)|random|int)}}:{{ '%02d' % (range(0,60)|random|int)}}

Tip voor de volgende keer: Je kunt dit zelf testen in Developer tools --> Template.

[Aylin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:48:
[...]

Het beste kun je de prijs bij de bron zelf opzoeken. Als ik doorklik naar DATS 24 kom je op een site:
https://customer.dats24.b...mer/nl/b2c/locator#!/2038

Uit de source is prijs niet eenduidig te halen voor diesel. Maar daarin staat wel ergens:
"url" : {
"fuelPrice" : "/dats24/fuelPrices/fuelPrice/station/{stationNumber}.json"

Het stationNumber is 2038, dus proberen we de volgende link:
https://customer.dats24.b...elPrice/station/2038.json

En voila!
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
{
  "stationNumber": "2038",
  "fuelPriceInfos": [
    {
      "code": "A",
      "name": "ADBLUE         ",
      "datsPrice": 0.999,
    },
    {
      "code": "B",
      "name": "BANDENOPBLAASSY",
      "datsPrice": 0,
    },
    {
      "code": "C",
      "name": "CNG            ",
      "datsPrice": 1.935,
      "priority": 1,
      "caloricValue": 11.5781
    },
    {
      "code": "D",
      "name": "DIESEL         ",
      "datsPrice": 1.856,
      "officialPrice": 1.957,
      "priority": 2,
    },
    {
      "code": "P",
      "name": "SUPER+98       ",
      "datsPrice": 2.021,
      "officialPrice": 2.021,
      "priority": 4,
    },
    {
      "code": "U",
      "name": "EURO 95 / E10  ",
      "datsPrice": 1.699,
      "officialPrice": 1.791,
      "priority": 3,
    }
  ]
}

Die kun je vervolgens via een Restful sensor inlezen (of m.b.v. Multiscrape), en daar de waarde uit extracten.

Zie verjager in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4" voor een voorbeeld.

Als de opbouw van de JSON niet steeds wijzigt qua volgorde, moet je als value_template denk ik hebben:
YAML:
1
Ik had deze link genomen omdat ik op de dieselprijs wil van de Gulf in Hansbeke, en daar kan ik de bron niet vinden ...

Ik wil dus de 2 dichtste tankstations vergelijken.
Alvast bedankt voor je hulp . Ik ga hier al mee aan de slag...
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:48:
[...]

YAML:
1
Wat vul ik dan in bij select en index ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8bSZG0l8RMuEa_Ey7QbJ9PB5Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0oekWbwmB6tPfCmlAqp2F7wH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
zunrob schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:55:
Klopt het dat ik met
YAML:
1

Waarom zo ingewikkeld?
Ik zou gewoon dit doen:
YAML:
1
2
delay:
  seconds: 1800

PS waarom heb je er bij de minuten wel een extra minuut bij het range gepakt, maar geen extra second. Zo krijg je maximaal 58 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes snap er geen snars van, tijd staat goed naar automation wordt niet getriggerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmKkhmGHq48-2SNsK3IbR9eIYYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0PUbKCCDEYf4pTkFsZZgjPn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpqCdTItvEmn5RLjVSlf6xKd508=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJJevJcS1ZNZuNeFswv8x6LX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:54:
@TheFes snap er geen snars van, tijd staat goed naar automation wordt niet getriggerd?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat laat de automation trace zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:15:
[...]

Wat laat de automation trace zien?
Niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGs8tSFFcFchnVTSi25WeLzjhPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wLfBUGThYJn7v7yRzxNIAZ1m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 07-11-2023 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:50:
[...]

Waarom zo ingewikkeld?
Ik zou gewoon dit doen:
YAML:
1
2
delay:
  seconds: 1800

PS waarom heb je er bij de minuten wel een extra minuut bij het range gepakt, maar geen extra second. Zo krijg je maximaal 58 seconden
Foutje van de 59 idd. En ik wist nog niet dat het ook zo kon met de seconden, dat is ook netjes. Ik had voor mijn opzet gekozen omdat ik een random waarde wil tussen 0 en 1800 seconden.

Heb er dit van gemaakt, maar dat geeft een error.
YAML:
1
2
delay:
   seconds: {{(range(0,1800)|random|int)}}

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 07-11-2023 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
zunrob schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:33:
[...]

Foutje van de 59 idd. En ik wist nog niet dat het ook zo kon met de seconden, dat is ook netjes. Ik had voor mijn opzet gekozen omdat ik een random waarde wil tussen 0 en 1800 seconden.

Heb er dit van gemaakt, maar dat geeft een error.
YAML:
1
2
delay:
   seconds: {{(range(0,1800)|random|int)}}
Quotes om je template zetten. En die haakjes om de input van je template zijn niet nodig.
En ik vind persoonlijk de leesbaarheid van een template en stuk hoger met wat spaties bij de filters
YAML:
1
2
delay:
   seconds: "{{ range(0,1800) | random | int }}"

Dit werkt overigens ook gewoon, zonder de tweede regel, maar dan moet je maar net weten dat het seconden zijn. Met die regel er bij is dat duidelijker
YAML:
1
delay: "{{ range(0,1800) | random | int }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wat is de code van je automation? En weet je zeker dat het entity_id voor de trigger klopt, en niet nog naar je oude, in de GUI aangemaakte sensor verwijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:54:
[...]

Wat is de code van je automation? En weet je zeker dat het entity_id voor de trigger klopt, en niet nog naar je oude, in de GUI aangemaakte sensor verwijst
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Vaatwasser: Automatisch starten"
trigger:
    at: sensor.start_vaatwasser
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
    state: "off"
    alias: Controleer of deur gesloten is
action:
  - service: script.vaatwasser_automatisch_starten
    alias: Start script

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:02:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Vaatwasser: Automatisch starten"
trigger:
    at: sensor.start_vaatwasser
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
    state: "off"
    alias: Controleer of deur gesloten is
action:
  - service: script.vaatwasser_automatisch_starten
    alias: Start script

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - trigger:
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
        availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'
Ja, maar weet je zeker dat die sensor niet sensor.start_vaatwasser_2 geworden is omdat je dat entity_id al in gebruik had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, HASS (OVA) lijkt hier stuk :/ , vanmorgen scriptje gedraaid om via SCP de SSL-certificaten bij te werken, krijg nu telkens dezelfde error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Welcome to the Home Assistant command line.

Waiting for Supervisor to startup...
System information
Get "http://supervisor/network/info": dial tcp 172.30.32.2:80: connect: no route to host
Processing... Done.

Post "http://supervisor/core/restart": dial tcp 172.30.32.2:80: connect: no route to host
Connection to 192.168.1.198 closed.

Ook als ik in VMware de supervisor en core op de CLI probeer te herstarten.

edit: docker restart hassio_supervisor loste het op :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 07-11-2023 10:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
BiG-GuY schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:10:
Geen issues hier met de update naar Core 2023.11 op HA OS11.1 x86-64. Gebruik geen CloudFlare, wel Zigbee2MQTT met de MQTT broker en 16 andere add-ons.

Enige Custom Component die ik heb draaien is overigens Alarmo, rest is allemaal native met wat eigen custom themes.

Alle Automations gebruik ik status triggers of directe MQTT berichten in HA, device triggers in het verleden al issues mee gehad, dus niet meer gebruikt.
de Zigbee2MQTT addon start hier helemaal niet meer sinds de update naar 2023.11.

lijkt wel alsof de homeassistant port 8123 is veranderd, kan dat? Waar vind ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben net afgelopen zondag overgestapt van ZHA naar ZIGBEE2MQTT op versie 2023.11.1 dus hier geen problemen..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben nu eindelijk zover dat ik een Raspberry Pi 'over' heb om een mooi 27-inch scherm in de woonkamer te hangen met wat informatie erop. Hier wil ik vooral dingen als huidige zon/energie, afvalkalender en onderaan een stukje Google calender laten zien. De enige speciale feature is dat ik wanneer de deurbel gaat ook op dit scherm een snapshot of live feed wil laten zien (van een andere camera).

Kan iemand mij toevallig in de juiste richting sturen vwb het tonen van een fullscreen dashboard (ik heb nu FullPageOS draaien, kan ik daar gewoon een URL in knallen met een parameter om de sidebar en topbalk te verbergen?), en het tijdelijk (x aantal seconden) tonen van een modal op basis van een service call, event of andere trigger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:24:
Ik ben nu eindelijk zover dat ik een Raspberry Pi 'over' heb om een mooi 27-inch scherm in de woonkamer te hangen met wat informatie erop. Hier wil ik vooral dingen als huidige zon/energie, afvalkalender en onderaan een stukje Google calender laten zien. De enige speciale feature is dat ik wanneer de deurbel gaat ook op dit scherm een snapshot of live feed wil laten zien (van een andere camera).

Kan iemand mij toevallig in de juiste richting sturen vwb het tonen van een fullscreen dashboard (ik heb nu FullPageOS draaien, kan ik daar gewoon een URL in knallen met een parameter om de sidebar en topbalk te verbergen?), en het tijdelijk (x aantal seconden) tonen van een modal op basis van een service call, event of andere trigger?
Dit ? :) https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dat is exact wat ik nodig heb ja, da's mooi. Toevallig heb ik die ook al geïnstalleerd voor wat andere kaartjes, alleen helemaal niet bij stilgestaan dat ik die direct zou kunnen aanroepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:12
TheFes schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:22:
[...]

Het is een stuk handiger als je YAML code deelt ipv plaatjes, dat maakt het makkelijk om even iets te copy/pasten en suggesties te doen, nu moet ik het gaan ovetypen van een plaatje.

Maar probeer dit eens in developer tools > YAML (er vanuitgaande dat de zender nu speelt)
Django/Jinja:
1
{{ state_attr('media_player.bedroom_clock', 'media_title') }}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
volume_level: 0.44999998807907104
is_volume_muted: false
media_content_id: >-
  {"contentId":"https://static.bnr.nl/media/audio/1027/41/11/BNRNIEUWSUPDATE.mp3","data":{"itemType":"media-item","indexInGroup":1,"customData":{"param":[{"key":"news_metadata","value":{"protobufType":"assistant.logs.NewsSessionMetadata","protobufData":"CiZCTlIgTmlldXdzcmFkaW8gTmlldXdzdXBkYXRlIHZhbiAyMjowMCJAaHR0cHM6Ly9zdGF0aWMuYm5yLm5sL21lZGlhL2F1ZGlvLzEwMjcvNDEvMTEvQk5STklFVVdTVVBEQVRFLm1wMyoXODExSlpiYklQS0xNaS1nUDlKNjR1QW84gLGOjqSwggNQAVpOMTY5OTMwNDkxNCBhdCBodHRwczovL3N0YXRpYy5ibnIubmwvbWVkaWEvYXVkaW8vMTAyNy80MS8xMS9CTlJOSUVVV1NVUERBVEUubXAzcgA="}}]}}}
media_content_type: music
media_position: 1.323725
media_position_updated_at: '2023-11-06T21:43:29.297091+00:00'
media_title: BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van 22:00
media_artist: ''
media_album_name: ''
app_id: 030AF6AD
app_name: Google News
entity_picture_local: >-
  /api/media_player_proxy/media_player.bedroom_clock?token=4758359b6de3f331f5028c9dccd7d20fcf9f12b3c24318358faa3f8b0ca052a0&cache=ace35b664da8808b
device_class: speaker
entity_picture: >-
  http://lh5.googleusercontent.com/proxy/RGA2PD7Vw2rqLBfhUR6s5ULr4AnS83vrawE3vt_WLvXOE8KRvv8DCWjLy0nkjZmoI5anZ5Mogv52_Ei25SueZ52-HzrrcbtPXQ=s128
friendly_name: Bedroom clock
supported_features: 152463
media_duration: 102.36

Dus die "media_title" lijkt wel te kloppen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Mattie112 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:30:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
volume_level: 0.44999998807907104
is_volume_muted: false
media_content_id: >-
  {"contentId":"https://static.bnr.nl/media/audio/1027/41/11/BNRNIEUWSUPDATE.mp3","data":{"itemType":"media-item","indexInGroup":1,"customData":{"param":[{"key":"news_metadata","value":{"protobufType":"assistant.logs.NewsSessionMetadata","protobufData":"CiZCTlIgTmlldXdzcmFkaW8gTmlldXdzdXBkYXRlIHZhbiAyMjowMCJAaHR0cHM6Ly9zdGF0aWMuYm5yLm5sL21lZGlhL2F1ZGlvLzEwMjcvNDEvMTEvQk5STklFVVdTVVBEQVRFLm1wMyoXODExSlpiYklQS0xNaS1nUDlKNjR1QW84gLGOjqSwggNQAVpOMTY5OTMwNDkxNCBhdCBodHRwczovL3N0YXRpYy5ibnIubmwvbWVkaWEvYXVkaW8vMTAyNy80MS8xMS9CTlJOSUVVV1NVUERBVEUubXAzcgA="}}]}}}
media_content_type: music
media_position: 1.323725
media_position_updated_at: '2023-11-06T21:43:29.297091+00:00'
media_title: BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van 22:00
media_artist: ''
media_album_name: ''
app_id: 030AF6AD
app_name: Google News
entity_picture_local: >-
  /api/media_player_proxy/media_player.bedroom_clock?token=4758359b6de3f331f5028c9dccd7d20fcf9f12b3c24318358faa3f8b0ca052a0&cache=ace35b664da8808b
device_class: speaker
entity_picture: >-
  http://lh5.googleusercontent.com/proxy/RGA2PD7Vw2rqLBfhUR6s5ULr4AnS83vrawE3vt_WLvXOE8KRvv8DCWjLy0nkjZmoI5anZ5Mogv52_Ei25SueZ52-HzrrcbtPXQ=s128
friendly_name: Bedroom clock
supported_features: 152463
media_duration: 102.36

Dus die "media_title" lijkt wel te kloppen?
Als ik onderstaande in devtools > templates zet, krijg ik gewoon netjes true
Django/Jinja:
1
{{ 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van' in 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van 22:00' }}

Wat krijg jij daar als je dit in devtools > templates zet?
Django/Jinja:
1
{{ 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van' in state_attr('media_player.bedroom_clock', 'media_title') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:24:
[...]

Ja, maar weet je zeker dat die sensor niet sensor.start_vaatwasser_2 geworden is omdat je dat entity_id al in gebruik had
Yep :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRonvLxqsgILCUY3eiHXncnoc9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeqRpYDzGzmgFHxwkFidwixL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 22:05
Bij gebrek aan coding skills ben ik met ChatGPT aan het spelen om een script te produceren wat op basis van "uur-logs" de COP per maand berekend voor mijn warmtepomp. Zouden jullie commentaar kunnen geven op onderstaand resultaat? Lijkt dit ergens naar of stel ik ChatGPT de verkeerde vragen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      monthly_cop:
        friendly_name: 'Monthly COP'
        unit_of_measurement: 'COP'
        value_template: "{{ states('sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284') | float / states('sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292') | float }}"

# Automation to reset the counters at the beginning of each month
automation:
  - alias: 'Reset Monthly COP Counters'
    trigger:
      platform: time
      at: '00:00:00'
    condition:
      condition: time
      weekday: 1  # Trigger on Monday to avoid any potential time zone issues
    action:
      service: homeassistant.update_entity
      entity_id: sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_past_hour_32292, sensor.energy_log_energy_produced_for_heat_during_past_hour_32284

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Pagina: 1 ... 127 ... 346 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.