Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ja maar stel dat je de winkel passeert en je wil automatisch berichten krijgen wat je voor die winkel moet meenemen, dan moet je per winkel een aparte lijst.Rouwette schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:50:
[...]
Gedachte is hier supermarkt en action/blokker/hema enzo in 1
Misschien er nog 1 bij voor de Hornbach
Maar soms heb je zaken nodig, die je in gelijk welke winkel wilt.. en dan is 1 lijst weer beter.
Moeilijk
Das vreemd , ik zie die wel nog!Borromini schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:08:
Mochten er dus nog Belgen zijn die met 2023.11 geen gasverbruik meer zien in HA, de bug is gerapporteerd (#103306).
Hier geen problemen met een plugwise P1 op mijn digitale Fluvius meter.Borromini schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:08:
Mochten er dus nog Belgen zijn die met 2023.11 geen gasverbruik meer zien in HA, de bug is gerapporteerd (#103306).
Ik heb hier een automation draaien waarbij je automatisch een melding op je mobiel krijgt, zodra je bij de winkel bent, maar dan wel alleen als er daadwerkelijk iets op de lijst staat. Ik ga dit wel voor nog een paar winkels toepassen, want soms moet ik iets niet vergeten, en dan is het extreem handig als je een melding krijgt, zodra je bij die locatie in de buurt bent.skank schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:05:
Zijn er mensen die al gespeeld hebben met de to do lists? En de to do list card?
Hoe ziet dit er uit bij jullie dashboard?
Welke lijstjes maak je zo?
Je zou kunnen zeggen idd shopping lijst, en household lijst...
Nog benieuwd naar ideetjes en toepassingen...
Wat je bijvoorbeeld hier ook mee kunt doen, is dat als je iets NIET moet vergeten bij je ouders o.i.d., dat je dit dan toevoegt aan een lijst "ouders" en zodra je in die zone bent, dat je dan iets op moet halen of iets moet doen. Iets aan een lijst toevoegen werkt voor mij namelijk net wat fijner dan een taak aanmaken met daarbij een specifieke datum etc.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ja ik zou denk ik ook zeker voorkomen dat je teveel lijsten krijgt. Ik zal hooguit met 3 lijsten gaan werken denk ik. De belangrijkste is natuurlijk boodschappen. Voor de rest is het altijd maar kijken of het functioneel is.skank schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:31:
[...]
Ja maar stel dat je de winkel passeert en je wil automatisch berichten krijgen wat je voor die winkel moet meenemen, dan moet je per winkel een aparte lijst.
Maar soms heb je zaken nodig, die je in gelijk welke winkel wilt.. en dan is 1 lijst weer beter.
Moeilijk
Ik probeer Music Assitant Beta te draaien. Korte handleiding gevold, install via hacs. Maar er komt niks in mijn sidebar te staan van musicassistant, ik kan er dus niks mee.
En ja, HA is restarted, config van MA is gedaan.
Iemand idee?
Dat is iets anders dan aan de client kant de boel goed refreshen om cache-problemen uit te sluiten. Heb je dat wel gedaan?En ja, HA is restarted
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit dus. Jeezzzz. BedanktGizz schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:31:
@maartend als ik het goed begrijp (ik lees de handleiding op github, heb zelf het pakket niet) zou je een integration én add-on moeten hebben. Binnen de instellingen van een add-on kun je met een toggle aangeven of hij zichtbaar moet zijn in de sidebar.
Willing to share?Wachten... schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:10:
[...]
Ik heb hier een automation draaien waarbij je automatisch een melding op je mobiel krijgt, zodra je bij de winkel bent, maar dan wel alleen als er daadwerkelijk iets op de lijst staat. Ik ga dit wel voor nog een paar winkels toepassen, want soms moet ik iets niet vergeten, en dan is het extreem handig als je een melding krijgt, zodra je bij die locatie in de buurt bent.
Wat je bijvoorbeeld hier ook mee kunt doen, is dat als je iets NIET moet vergeten bij je ouders o.i.d., dat je dit dan toevoegt aan een lijst "ouders" en zodra je in die zone bent, dat je dan iets op moet halen of iets moet doen. Iets aan een lijst toevoegen werkt voor mij namelijk net wat fijner dan een taak aanmaken met daarbij een specifieke datum etc.
Is er hier een manier voor dat dit vrij beperkt in code kan ipv elke mediaplayer afzonderlijk te moeten vernoemen in de code? Ik ben hier zo sterk niet in.
Is het mogelijk om in een Mushroom template card een line break aan te brengen in de primairy information?
Het gaat soort van vanzelf in een title card, maar dan moet je elke card gaan stylen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, alleen de secondary info kan op meerdere regelspaQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:52:
OK ik geef het op na anderhalf uur klooien...
Is het mogelijk om in een Mushroom template card een line break aan te brengen in de primairy information?
Het gaat soort van vanzelf in een title card, maar dan moet je elke card gaan stylen.
kakTheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:53:
[...]
Nee, alleen de secondary info kan op meerdere regels
OK andersom dan:
Kan ik een title card er net zo laten uitzien als een template card?
De tile card ondersteunt helemaal geen templatespaQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:56:
[...]
kak
OK andersom dan:
ik druk me wat onhandig uitTheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:57:
[...]
De tile card ondersteunt helemaal geen templates
Ik wil wat sensorwaardes onder elkaar weergeven, maar in een andere layout / puntgrootte enz.
De card moet wel een titel hebben met een icon
Zo bedoel ik het eigenlijk.
Zou ook kunnen stellen: kan ik dan secondairy info tonen in een title card
Je kunt met card-mod de primary en secondary vrij eenvoudig omdraaien:paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:56:
[...]
kak
OK andersom dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/b8Zutxm6ldt69YsPluZv6TSl.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: custom:mushroom-template-card primary: Hello, {{user}} secondary: |- How are you? Second line icon: mdi:home multiline_secondary: true card_mod: style: .: | ha-card { --card-secondary-font-size: 1em; --card-secondary-font-weight: 500; --card-primary-font-size: 0.9em; --card-primary-font-weight: 300; } mushroom-state-info: $: | .container {flex-direction: column-reverse!important;} |
Misschien moet je het nog wat verder tweaken, maar dit is de basis. De kleur is bijvoorbeeld niet helemaal goed en de fontgrootte volgens mij ook niet 100% hetzelfde. Maar ik denk dat je er hiermee wel uitkomt

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 04-11-2023 14:24 ]
Dank voor jullie suggesties!
zo kom ik wel ergens
:fill(white):strip_exif()/f/image/XDr8xNpRQwTTIVArsoJdLkGv.png?f=user_large)
edit:
/f/image/pcwEsIVj2onThmBl617aJneA.png?f=fotoalbum_large)
Sensordata moet nog wat binnen druppelen, maar er begint overzicht te komen. En hopelijk daarmee ook bewustwording bij bepaalde bewoonsters
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| type: custom:mushroom-template-card primary: > € {{ (states('input_number.prijs_per_kwh') |float * states('sensor.wasmachine_energy_monthly') |float) |round(2) }} deze maand secondary: | Wasmachine € {{ (states('input_number.prijs_per_kwh') |float * states('sensor.wasmachine_energy_daily') |float) |round(2) }} vandaag icon: mdi:washing-machine icon_color: green tap_action: action: none hold_action: action: none multiline_secondary: true card_mod: style: .: | ha-card { --card-secondary-font-size: 1em; --card-secondary-font-weight: 600; --secondary-text-color: black; --card-primary-font-size: 0.85em; --card-primary-font-weight: 600; --primary-text-color: darkgrey; } mushroom-state-info: $: | .container {flex-direction: column-reverse!important;} |
[ Voor 86% gewijzigd door paQ op 04-11-2023 16:42 ]
Nu als ik een notificatie krijg, dan moet ik eerst van boven naar beneden slepen, en dan vervolgens op het 'uitklap-icoontje' drukken om de acties te zien.
Het liefst klik ik direct op de notificatie, en dat ik dan de acties te zien krijg. het zijn nu nog wat onhandige stappen die ik uit moet voeren, voordat ik bij de "notificatie acties" uit kom.
Als een app maar één notificatie laat zien zie je bij mijn weten de acties direct. Dus dan zou je meerdere notificaties van de HA app hebben? En als ik dan een gokje moet doen: standaard laat de HA app een persistent notification zien zodat de app actief blijft (en niet gestopt wordt op de achtergrond). Die notificatie kun je verbergen in Android en dan heb je nog alleen notificaties van de HA app als je die zelf stuurt en dus met de actions zichtbaar.Wachten... schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:23:
Weet iemand of je met de actionable notifications op Android, direct de actieknoppen zichtbaar kan krijgen?
Nu als ik een notificatie krijg, dan moet ik eerst van boven naar beneden slepen, en dan vervolgens op het 'uitklap-icoontje' drukken om de acties te zien.
Het liefst klik ik direct op de notificatie, en dat ik dan de acties te zien krijg. het zijn nu nog wat onhandige stappen die ik uit moet voeren, voordat ik bij de "notificatie acties" uit kom.
is het juist dat je eerst de “shopping list” moet downloaden om de “ToDo list” te kunnen gebruiken ??
Wat gaat er mis en hoe kan ik dat checken?
(vaak Tado, Netatmo, soms Tomorrow.io, Weather en met.no en ALTIJD mercedesme)
Vaak lost het op door een reload te doen, behalve dan bij de mbapi2020 / Mercedes Me integratie.
Zijn er nog mensen die dat voorhebben en kan hier iets tegen gedaan worden?
Het herladen op zich is al ongewenst, het kunst- en vliegwerk om de Mercedes Me integratie terug op gang te krijgen is ondertussen wel erg frustrerend...
Ik heb vergelijkbare problemen na elke update maar omdat ik inmiddels weer supervised draai verwacht ik geen support. Een van de redenen dat ik maar 1x per maand update en alleen wanneer ik de tijd heb.Church of Noise schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:01:
Ik loop altijd tegen problemen met integraties die niet willen laden aan na een upgrade.
Vaak lost het op door een reload te doen, behalve dan bij de mbapi2020 / Mercedes Me integratie.
Het herladen op zich is al ongewenst, het kunst- en vliegwerk om de Mercedes Me integratie terug op gang te krijgen is ondertussen wel erg frustrerend...
Jazeker. Myenergy (de Zappi laadpaal) heeft de sensornamen veranderd zodat mijn custom sensoren die hierop zijn gebaseerd (% laden met zonstroom ect) niet meer werken en ik kan gaan puzzelen hoe de sensoren nu zouden heten. Daikin heeft onlangs bedacht dat ze hun app updaten waarbij je nu verplicht bent je apparaat aan te melden. En als je dat niet doet laadt de integratie niet meer (en het aanmeldproces werkt nietChurch of Noise schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:01:
Ik loop altijd tegen problemen met integraties die niet willen laden aan na een upgrade.
Een paar maanden zonder troubleshooten heb ik nog niet meegemaakt.
DSMR 5B of andere versie?Gonzalez schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:48:
[...]
Hier geen problemen met een plugwise P1 op mijn digitale Fluvius meter.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
1
2
3
4
5
6
7
| card_mod: style: mushroom-state-info: $: | .container {flex-direction: column-reverse!important;} .container .primary {color: var(--secondary-text-color);} .container .secondary {color: var(--primary-text-color);} |
Dan werkt het ook met dark mode
Als je het in een VM of op bare metal draait met Home Assistant OS zou je dit in de Supervisor logs kunnen zien. Die vindt je onder logs:oltk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:39:
Ik zie 11.1 beschikbaar staan. Ik installeer het nu voor de tweede keer. Blijkbaar wordt er een rollback gedaan tijdens de installatie?
Wat gaat er mis en hoe kan ik dat checken?
Waar je rechtsboven in kunt wisselen tussen type logboek (bijvoorbeeld Supervisor of OS).
Mocht je comfortabeler met de CLI zijn kun je het daar ook vinden door middel van: ha supervisor logs
Downloaden niet. Je moet de Shopping List integratie activeren om de ToDo List (de evolutie van de boodschappenlijst) te kunnen gebruiken.Gondelier schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:02:
Goedemiddag, vraagje:
is het juist dat je eerst de “shopping list” moet downloaden om de “ToDo list” te kunnen gebruiken ??
@alex3305 Dank u, het werkt !!alex3305 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:47:
[...]
Downloaden niet. Je moet de Shopping List integratie activeren om de ToDo List (de evolutie van de boodschappenlijst) te kunnen gebruiken.
Nee hoor, het een kan zonder het ander of gaat het niet om die local to-do integratie?alex3305 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:47:
[...]
Downloaden niet. Je moet de Shopping List integratie activeren om de ToDo List (de evolutie van de boodschappenlijst) te kunnen gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 04-11-2023 21:54 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
@Sp33dFr34kSp33dFr34k schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:53:
[...]
Nee hoor, het een kan zonder het ander of gaat het niet om die local to-do integratie?
Het gaat idd om de local to-do integratie.
Los hiervan heb ik problemen met de Core update 2023.11
Net de backup van de 2023.10 terug gezet en opnieuw 2023.11 en 2023.11.1
Dus m’n to-do list is er ook af ivm de backup terugzetten !!
Ik zit pas een maand of 5 met HA, en lees altijd mee, maar ben nog te onervaren om mijn mening te geven.
Maar leer steeds bij.
Ik hoop nog iets te horen over de installatie van de local to-do list.
Bedankt 🙏
Ik draai HA OS op een raspberry pi, en zoek na veel prullen nog een antwoord op 2 kleine vragen:
1) kan ik een externe harde schijf delen via HA OS naar ons windows netwerk? Ik heb een andere Rpi als NAS, maar daar zijn de 2 USB 3 poorten reeds bezet. Ik zou hier nog een USB Hub kunnen aanhangen als alternatief. De bedoeling van deze 3e schijf is om backups naar te schrijven van de andere schijf in de NAS.
Op HA OS heb ik samba share geïnstalleerd, maar dat is denk ik niet voor externe schijven.
2) Ik zou graag bijhouden hoeveel van onze laadstroom naar de elektrische wagen er via zonnestroom gaat.
Vb:
- Autostatus = opladen (standaard aan 4.000W, hebben we gelimiteerd om het laden te spreiden over de dag en om laag te blijven ifv het capaciteitstarief/geen hoge pieken te genereren)
- Energieverbruik nu = 1.000W
- Gebruikte zonnestroom wagen = 4.000 oplaadstroom - energieverbruik nu 1.000W = 3.000W
De eerste 2 sensoren heb ik, de 3e zou ik zelf moeten aanmaken. Ik heb zitten lezen, maar vond niet meteen iets waar ik mee uit de voeten kon.
Blijft op uit staan, snap er niet zoveel van?TheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:46:
[...]
Je kreeg gisteren geen foutmelding omdat er nog | bool(flalse) achter stond. Dat zet de waarde om naar een boolean, met als default false als hij dat niet kan. Een string met een error message zal dus altijd false zijn, ongeacht de message.
Ik bedenk me net wel dat je wel zelf updates moet forceren, je sensor wordt niet automatisch geüpdatet anders.
Dit zou moeten werken.
Django/Jinja:
1 2 3 {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set n = now() %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Wat heb je nu als template?Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:29:
[...]
Blijft op uit staan, snap er niet zoveel van?
Je zou er een Linux iso als CD-drive kunnen koppelen en opstarten en met Gparted de partie uitbreiden.Videopac schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:51:
Ik heb Home Assistant draaien in een Virtualbox op mijn NAS. Nu zie ik dat de standaard opslag 32GB is. Het is me niet duidelijk of het wenselijk is dat ik dit vergroot en zo ja: hoe. In Virtualbox (7.0.6) zelf heb ik geen mogelijkheid om de opslag uit te breiden. In de handleidingen die ik vond kon dat met een schuif, maar dat betrof Virtualbox 6. Het schijnt wel met het "VBoxManage modifyhd "/volume1/Virtualbox/Home Assitant/haos_ova-11.1.vdi" --resize 500000" te kunnen, maar hoe kan ik nadat ik de opslag vergroot heb in Home Assistant het volume / de partitie vergroten om ook daadwerkelijk van de extra opslagruimte gebruik te maken? Bij het aanmaken van de HA Virtualbox had ik niet de mogelijkheid om de opslaggrootte in te stellen en het modifyhd commando lijkt niet te werken op een nog niet gestart vdi bestand.
Gebruik bijv Ubunti of Mint.
Die code die jij had gepost
Ik heb verschillende versies gepost, verwijs dan in ieder geval naar een bericht.
Ik probeer je te helpen he, maar je maakt dat niet altijd even makkelijk.
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:59:
[...]
Ik heb verschillende versies gepost, verwijs dan in ieder geval naar een bericht.
Ik probeer je te helpen he, maar je maakt dat niet altijd even makkelijk.
Die versie
Ah wacht, natuurlijk werkt dit niet. Dit werkt alleen als de goedkoopste uren voor middernacht zijn, daarmee werkt het template niet meer omdat hij dan naar de nieuwe dag kijkt, en zowieso de data van de dag daarna nog niet heeft.
De start van de goedkoopste 4 uur was om 23:00, dus dan zou hij toch moeten werken? En hoe bedoel je de data van de dag er na? Ik wil het blok tussen 23:00 en 03:00 weten, dan heeft hij de data voor de volgende dag toch gewoon?TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:06:
[...]
Ah wacht, natuurlijk werkt dit niet. Dit werkt alleen als de goedkoopste uren voor middernacht zijn, daarmee werkt het template niet meer omdat hij dan naar de nieuwe dag kijkt, en zowieso de data van de dag daarna nog niet heeft.
En is er een oplossing voor aan mijn kant of zou ‘jij’ moet een oplossing moeten komen?
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 05-11-2023 09:12 ]
Als dat zo is, dan had had ik verwacht dat hij tussen 23:00 en 00:00 aan zou moeten zijn. Na 00:00 werkt hij dan niet meer met de huidige code. Omdat dan morgen vandaag wordt ;-)Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:12:
[...]
De start van de goedkoopste 4 uur was om 23:00, dus dan zou hij toch moeten werken? En hoe bedoel je de data van de dag er na? Ik wil het blok tussen 23:00 en 03:00 weten, dan heeft hij de data voor de volgende dag toch gewoon?
En is er een oplossing voor aan mijn kant of zou ‘jij’ moet een oplossing moeten komen?
Ik kan er verder niets aan doen dat om middernacht en nieuwe dag begint natuurlijk. Je kunt dit niet echt werken krijgen met die binary sensor, omdat je na middernacht de data van gisteren nodig hebt.
Hoe weet je overigens dat het goedkoopste blok gisteren om 23:00 begon?
Omdat ik deze template sensor ook nog 'in gebruik' heb:TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:19:
[...]
Als dat zo is, dan had had ik verwacht dat hij tussen 23:00 en 00:00 aan zou moeten zijn. Na 00:00 werkt hij dan niet meer met de huidige code. Omdat dan morgen vandaag wordt ;-)
Ik kan er verder niets aan doen dat om middernacht en nieuwe dag begint natuurlijk. Je kunt dit niet echt werken krijgen met die binary sensor, omdat je na middernacht de data van gisteren nodig hebt.
Hoe weet je overigens dat het goedkoopste blok gisteren om 23:00 begon?
1
2
3
| {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00") }} |
en die gaf gister eerst 22:00 aan (logisch, want hij kijkt vanaf 22:00 met een minimum van 2 uur) en na 13:26 schoot hij naar 23:00 en is daar niet meer van afgeweken.
/f/image/2jFQo8q8DPEXPjSaPGat9Bdb.png?f=fotoalbum_large)
Dan de vraag: hoe krijg ik hem werkend met een tijd trigger? De sensor is geen datatime of timestamp dus ik blijf van mening dat daarop triggeren niet werkt:
1
2
| platform: time at: sensor.vaatwasser_tijdblok |
Dit zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn, maar zou je macro werken binnen een service?
1
2
3
4
5
| - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.XXX data: time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}" |
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 05-11-2023 09:31 ]
Je kan die tijd toch wegschrijven naar een timer.Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:28:
[...]
Omdat ik deze template sensor ook nog 'in gebruik' heb:
YAML:
1 2 3 {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00") }}
en die gaf gister eerst 22:00 aan (logisch, want hij kijkt vanaf 22:00 met een minimum van 2 uur) en na 13:26 schoot hij naar 23:00 en is daar niet meer van afgeweken.
[Afbeelding]
Dan de vraag: hoe krijg ik hem werkend met een tijd trigger? De sensor is geen datatime of timestamp dus ik blijf van mening dat daarop triggeren niet werkt:
YAML:
1 2 platform: time at: sensor.vaatwasser_tijdblok
Dit zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn, maar zou je macro werken binnen een service?
YAML:
1 2 3 4 5 - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.XXX data: time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}"
1
2
3
4
5
| service: input_datetime.set_datetime data: time: "{{ states('sensor.goedkoopste_uur') }}" target: entity_id: input_datetime.starttijd |
[ Voor 10% gewijzigd door Willempie27 op 05-11-2023 09:38 ]
Kun je me iets meer op weg helpen wat je daarmee bedoelt en wat voor instelling dat in Android is?RobertMe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:30:
[...]
Als een app maar één notificatie laat zien zie je bij mijn weten de acties direct. Dus dan zou je meerdere notificaties van de HA app hebben? En als ik dan een gokje moet doen: standaard laat de HA app een persistent notification zien zodat de app actief blijft (en niet gestopt wordt op de achtergrond). Die notificatie kun je verbergen in Android en dan heb je nog alleen notificaties van de HA app als je die zelf stuurt en dus met de actions zichtbaar.
Ik ontvang in ieder geval maar 1 notificatie, dus ik ontvang ze niet dubbel. Het lijkt er dus op dat ik wel gewoon de notificatie van HA krijg.
Wat is de volledige code van de template sensor die de tijd weergeeft? Of heb je die in de GUI gemaakt?Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:28:
[...]
Omdat ik deze template sensor ook nog 'in gebruik' heb:
YAML:
1 2 3 {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00") }}
[Afbeelding]
YAML:
1 2 platform: time at: sensor.vaatwasser_tijdblok
YAML:
1 2 3 4 5 - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.XXX data: time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}"
Voor punt 1 heb je een aangepaste Samba NAS add-on nodig. Van deze kan je Protection mode uitzetten, zodat hij genoeg rechten heeft om extra schijven te kunnen sharen.chaoske1 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:03:
Hey,
Ik draai HA OS op een raspberry pi, en zoek na veel prullen nog een antwoord op 2 kleine vragen:
1) kan ik een externe harde schijf delen via HA OS naar ons windows netwerk? Ik heb een andere Rpi als NAS, maar daar zijn de 2 USB 3 poorten reeds bezet. Ik zou hier nog een USB Hub kunnen aanhangen als alternatief. De bedoeling van deze 3e schijf is om backups naar te schrijven van de andere schijf in de NAS.
Op HA OS heb ik samba share geïnstalleerd, maar dat is denk ik niet voor externe schijven.
2) Ik zou graag bijhouden hoeveel van onze laadstroom naar de elektrische wagen er via zonnestroom gaat.
Vb:
- Autostatus = opladen (standaard aan 4.000W, hebben we gelimiteerd om het laden te spreiden over de dag en om laag te blijven ifv het capaciteitstarief/geen hoge pieken te genereren)
- Energieverbruik nu = 1.000W
- Gebruikte zonnestroom wagen = 4.000 oplaadstroom - energieverbruik nu 1.000W = 3.000W
De eerste 2 sensoren heb ik, de 3e zou ik zelf moeten aanmaken. Ik heb zitten lezen, maar vond niet meteen iets waar ik mee uit de voeten kon.
Deze blijven hangen in HA alsof er updates zijn, echter heb ik deze apparaten al een keer geupdate.
:strip_exif()/f/image/h2loESTdzlDD0T6We7iuLcBJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook blijven bepaalde update versies ook hangen in Z2MQTT in Home assistant, want bepaalde lampen zijn wel geupdate, maar blijven de oude firmware versie geven.
:strip_exif()/f/image/tjPxO6dtkMgQZ1u0ClWZn4TY.jpg?f=fotoalbum_large)
GUI inderdaadTheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:42:
[...]
Wat is de volledige code van de template sensor die de tijd weergeeft? Of heb je die in de GUI gemaakt?
Batterij gedreven Zigbee apparaten moeten “geactiveerd” worden om de update toe te staan nadat je update hebt geklikt.Wachten... schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:43:
Zijn er overigens mensen die hetzelfde probleem hebben met Z2MQTT en updates van bepaalde apparaten?
Deze blijven hangen in HA alsof er updates zijn, echter heb ik deze apparaten al een keer geupdate.
[Afbeelding]
Ook blijven bepaalde update versies ook hangen in Z2MQTT in Home assistant, want bepaalde lampen zijn wel geupdate, maar blijven de oude firmware versie geven.
[Afbeelding]
Heb dit type dimmer niet, maar bij de Hue Tap Dial Switch moest ik de knop linksboven indrukken om dit te doen en bij m’n Frient deursensoren moest ik de enige knop erop ingedrukt houden tot hij 1x knipperde.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 05-11-2023 09:45 ]
"echter heb ik deze apparaten al een keer geupdate."BiG-GuY schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:45:
[...]
Batterij gedreven Zigbee apparaten moeten “geactiveerd” worden om de update toe te staan nadat je update hebt geklikt.
Heb dit type dimmer niet, maar bij de Hue Tap Dial Switch moest ik de knop linksboven indrukken om dit te doen en bij m’n Frient deursensoren moest ik de enige knop erop ingedrukt houden tot hij 1x knipperde.
Het is dus niet dat het niet lukt om ze te updaten, althans, Ik update de dimmers, en hij gaat volledig tot de 100%, echter krijg ik na een tijdje toch weer deze melding.
Dus aan de ene kant lukt de update als ik Z2M moet geloven, maar aan de andere kan werkt het weer niet.
Je kunt in de GUI gewoon de device class timestamp kiezen. Als je dan time_format: "time24" weg haalt uit je template, ben je er
Ik zou graag willen dat als wij niet thuis zijn er, zodra het donker is, verlichting in huis wordt ingeschakeld. Nu wou ik het zo aanpakken:
1) Op basis van de companion app kan ik zien of onze telefoons verbonden zijn met ons thuisnetwerk. Volgens mij moet ik een binary sensor maken (?) om dus de status 'thuis' te kunnen maken. Het vreemde is alleen dat deze sensor vaak de status 'Onbekend' geeft i.p.v. ons SSID.
2) Op basis van de status 'thuis' kan ik vervolgens na zonsondergang de lampen aan laten gaan via een automation. Echter, de sensor van de companion app wordt maar om de 15 minuten bijgewerkt. Stel wij gaan 2 minuten voor zonsondergang weg, maar er wordt op het tijdstip van zonsondergang als trigger gekeken dan gaan de lampen dus niet aan...
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 05-11-2023 10:04 ]
Deze lamp was tot gisteren al geconnecteerd met Hass, maar was de connectie kwijt geraakt om de een of andere reden (Ook in de officiele Tuya app)
Nu heb ik deze terug toegevoegd aan de app waardoor de lamp weer terug werkt met de officiele tuya app.
Ook in het developer platform zie ik de lamp terug staan met oude ID.
In Hass heb ik deze lamp nu verwijderd en wil deze terug toevoegen maar dat lukt niet meer om de een of andere reden, echter zie ik nergens waarom het toevoegen niet lukt. De enigste foutmelding die ik krijg is de volgende bij het toevoegen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1YD9mLLkNDZIzd8E4gw97Duu.png?f=user_large)
Weet iemand een manier om dit verder te debuggen? Wat ik wel zie sinds kort is de volgende kolom in het developer portaal:
/f/image/pBtpP219KNI2NeVyZtnjyzLb.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan echter nergens vinden hoe ik dit kan veranderen.
Ik weet niet wat je allemaal hebt, maar je kunt het beste werken met zones denk ik.zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:55:
Even checken of ik goed aan het denken ben.
Ik zou graag willen dat als wij niet thuis zijn, er zodra het donker is verlichting in huis wordt ingeschakeld. Nu wou ik het zo aanpakken:
1) Op basis van de companion app kan ik zien of onze telefoons verbonden zijn met ons thuisnetwerk. Volgens mij moet ik een binary sensor maken (?) om dus de status 'thuis' te kunnen maken.
2) Op basis van de status 'thuis' kan ik vervolgens na zonsondergang de lampen aan laten gaan via een automation. Echter, de sensor van de companion app wordt maar om de 15 minuten bijgewerkt. Stel wij gaan 2 minuten voor zonsondergang weg, maar er wordt op het tijdstip van zonsondergang als trigger gekeken dan gaan de lampen dus niet aan...
Wij doen dat hier ook, en als extra trigger hebben wij de deursensor en een bewegingssensor in de gang.
Dus als je in de zone "thuis" bent en de deursensor gaat naar "open" dan gaat de verlichting aan.
Je kunt er ook nog een extra laag aan toevoegen met een bewegingssensor. Dus als de deursensor als eerste af gaat, en vervolgens de bewegingssensor, dan betekend het dat je naar "binnen" komt. Als eerst de bewegingssensor af gaat, en daarna de deursensor, dan houdt dit in dat je naar buiten gaat.
Overigens heb ik dat laatste niet zo geregeld hoor, maar ik dacht daar ineens aan terwijl ik aan het typen was, en het is misschien ook geen gek idee om dat hier toe te gaan passen als extra condition.
Check. Dat werkt inderdaad ook.TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:49:
[...]
Je kunt in de GUI gewoon de device class timestamp kiezen. Als je dan time_format: "time24" weg haalt uit je template, ben je er
Nu alleen uitzoeken waarom hij vrijdag wel handmatig starten en nu niet…
Overigens zit je hier met hetzelfde probleem, na middernacht heb je de data van gisteren niet meer.Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:14:
[...]
Check. Dat werkt inderdaad ook.
Nu alleen uitzoeken waarom hij vrijdag wel handmatig starten en nu niet…
Stel dat je goedkoopste tijd 01:00 is, dan verandert je tijd na 00:00 naar 22:00 omdat je dan geen data meer van de dag daarna hebt, en zal je vaatwasser niet aan gaan.
Ik zou een trigger based template sensor maken en deze bijvoorbeeld om 20:00 laten triggeren.
Dat zul je dan wel in YAML moeten doen, dat gaat niet in de GUI.
Yes. Ik gebruik daarvoor zoiets:zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:55:
1) Op basis van de companion app kan ik zien of onze telefoons verbonden zijn met ons thuisnetwerk. Volgens mij moet ik een binary sensor maken (?) om dus de status 'thuis' te kunnen maken. Het vreemde is alleen dat deze sensor vaak de status 'Onbekend' geeft i.p.v. ons SSID.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # Android variant - unique_id: phone_alex_home_wifi_android name: Telefoon Alex thuis wifi Android device_class: connectivity state: "{{ 'SSIDNaam' in states('sensor.android_alex_wifi_connection') }}" # iOS variant - unique_id: phone_alex_home_wifi_ios name: Telefoon Alex thuis wifi iOS device_class: connectivity state: "{{ 'SSIDNaam' in states('sensor.iphone_alex_ssid') }}" |
Alweer een tijdje geleden ingesteld, dus het kan zijn dat de namen veranderd zijn. Ook heb ik even gekeken en ik heb daar echt nooit 'Onbekend' staan overigens. Wel <not connected>, maar dan geeft bovenstaande sensor off.
Volgens mij werkt dat anders. De standaard update frequentie is inderdaad 15 minuten, maar volgens mij is dat de minimale update frequentie. Dus dat elke sensor minimaal elke 15 minuten geüpdatet wordt. Als ik namelijk mijn wifi uitzet dan is dat na circa 10 seconden zichtbaar in Home Assistant. Andersom zelfs iets sneller. Idem voor zones (geofencing) overigens.2) Op basis van de status 'thuis' kan ik vervolgens na zonsondergang de lampen aan laten gaan via een automation. Echter, de sensor van de companion app wordt maar om de 15 minuten bijgewerkt. Stel wij gaan 2 minuten voor zonsondergang weg, maar er wordt op het tijdstip van zonsondergang als trigger gekeken dan gaan de lampen dus niet aan...
Ik zou dus ook aanraden om meerdere sensoren te gebruiken. Dus bijvoorbeeld een zone én de wifi verbinding. Daarmee vermijd je ook mogelijke GPS afwijkingen. Daar heb ik nog weleens (stedelijk gebied) last van. En het is best lullig als ineens alles uitgaat, terwijl je gewoon thuis op de bank zit
Wat een ellendeTheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:27:
[...]
Overigens zit je hier met hetzelfde probleem, na middernacht heb je de data van gisteren niet meer.
Stel dat je goedkoopste tijd 01:00 is, dan verandert je tijd na 00:00 naar 22:00 omdat je dan geen data meer van de dag daarna hebt, en zal je vaatwasser niet aan gaan.
Ik zou een trigger based template sensor maken en deze bijvoorbeeld om 20:00 laten triggeren.
Enig idee wat hier aan te doen is? of is er een script/automatisering die ik kan instellen dat hij automatisch weer aan gaat?
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Ik wil namelijk simpel wat automations maken die doordeweeks anders zijn dan in het weekend.
In de condition sectie kan ik bij de "timer" kiezen voor de dagen, maar waarom kan ik dit niet selecteren als "trigger" Dat scheelt toch weer wat in de automation configuratie, maar ik zie die mogelijkheid niet.
Ik denk aan: Als de geleverde energie van sensor.energie groter wordt dan 1000kWh dan moet het setpoint van de warmwater number.luxtronic naar 60 graden.
Als de energie lager wordt dan 900kWh, dan moet het setpoint naar 50 graden.
Wie kan mij op weg helpen met een automatisering in YAML hiervoor?
Dank voor je snelle reactie, helaas werkt stap 1 niet zoals gedacht. Ik lees dus voor onze Android telefoon via de companion app de WiFi connection sensor uit. Alleen, helaas, deze wordt alleen bijgewerkt als je verbonden bent met HA, in ons geval als de telefoon dus op WiFi zit. Loop je dus naar buiten, verbreekt de WiFi verbiding, en wordt de status niet bijgewerkt. Oftewel, zo ga ik niet kunnen bepalen of we thuis zijn of niet.Wachten... schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:02:
[...]
Ik weet niet wat je allemaal hebt, maar je kunt het beste werken met zones denk ik.
Wij doen dat hier ook, en als extra trigger hebben wij de deursensor en een bewegingssensor in de gang.
Dus als je in de zone "thuis" bent en de deursensor gaat naar "open" dan gaat de verlichting aan.
Je kunt er ook nog een extra laag aan toevoegen met een bewegingssensor. Dus als de deursensor als eerste af gaat, en vervolgens de bewegingssensor, dan betekend het dat je naar "binnen" komt. Als eerst de bewegingssensor af gaat, en daarna de deursensor, dan houdt dit in dat je naar buiten gaat.
Overigens heb ik dat laatste niet zo geregeld hoor, maar ik dacht daar ineens aan terwijl ik aan het typen was, en het is misschien ook geen gek idee om dat hier toe te gaan passen als extra condition.
Het enige dat ik terug vind in de Plugwise home app is het dsmr protocol. Dit geeft aan dsmr 0.4. Bedoel je dit?
Nee als je niet permanent verbonden bent, dan wordt het lastig om de "zone" te bepalen.zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:33:
[...]
Dank voor je snelle reactie, helaas werkt stap 1 niet zoals gedacht. Ik lees dus voor onze Android telefoon via de companion app de WiFi connection sensor uit. Alleen, helaas, deze wordt alleen bijgewerkt als je verbonden bent met HA, in ons geval als de telefoon dus op WiFi zit. Loop je dus naar buiten, verbreekt de WiFi verbiding, en wordt de status niet bijgewerkt. Oftewel, zo ga ik niet kunnen bepalen of we thuis zijn of niet.
Je moet dus of kijken of je op een manier altijd verbinding kan maken met HA (via VPN of een cloud service).
En anders werkt de andere manier wel die ik aangaf. Dus plaats een deursensor, en een bewegingssensor. Daarmee kun je makkelijk bepalen of iemand binnenkomt of juist naar buiten gaat.
Zorg er wel voor dat je ook kijkt of er al iemand thuis is, en/of er al lampen aan staan
Via VPN werkt het idd wel, maar dat vind de accu van de telefoon weer minder leuk. En liever had ik het met de al aanwezige spulletjes opgelost, dus zonder extra sensoren.Wachten... schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
[...]
Nee als je niet permanent verbonden bent, dan wordt het lastig om de "zone" te bepalen.
Je moet dus of kijken of je op een manier altijd verbinding kan maken met HA (via VPN of een cloud service).
En anders werkt de andere manier wel die ik aangaf. Dus plaats een deursensor, en een bewegingssensor. Daarmee kun je makkelijk bepalen of iemand binnenkomt of juist naar buiten gaat.
Zorg er wel voor dat je ook kijkt of er al iemand thuis is, en/of er al lampen aan staan
Enige alternatief blijft dan om netwerkstatus via de router te krijgen. Alleen voel ik me daar nog niet helemaal lekker bij, moet even goed kijken wat dat qua veiligheid doet.
Edit: Of, in mijn geval zou dus ook de status 'App verbonden' voldoende kunnen zijn om te bepalen of ik thuis ben. Eens zoeken of dat wel bestaat.
[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 05-11-2023 12:10 ]
Ik denk omdat het bij een trigger geen enkelvoudige trigger zou zijn. En volgens mij zijn triggers altijd enkelvoudig.Wachten... schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:19:
Weet iemand waarom de "time" functies in de automations verschillen in de "trigger" sectie t.o.v de "condition" sectie?
Ik wil namelijk simpel wat automations maken die doordeweeks anders zijn dan in het weekend.
In de condition sectie kan ik bij de "timer" kiezen voor de dagen, maar waarom kan ik dit niet selecteren als "trigger" Dat scheelt toch weer wat in de automation configuratie, maar ik zie die mogelijkheid niet.
Trigger 13:37 uur op zondag bevat twee dingen die gecheckt moeten worden, het is geen enkele state.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik denk juist dat je eerder batterij bespaart als je WiFi en scanning etc uit kunt zetten.zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:49:
[...]
Via VPN werkt het idd wel, maar dat vind de accu van de telefoon weer minder leuk. En liever had ik het met de al aanwezige spulletjes opgelost, dus zonder extra sensoren.
Enige alternatief blijft dan om netwerkstatus via de router te krijgen. Alleen voel ik me daar nog niet helemaal lekker bij, moet even goed kijken wat dat qua veiligheid doet.
Edit: Of, in mijn geval zou dus ook de status 'App verbonden' voldoende kunnen zijn om te bepalen of ik thuis ben. Eens zoeken of dat wel bestaat.
TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:27:
[...]
Overigens zit je hier met hetzelfde probleem, na middernacht heb je de data van gisteren niet meer.
1
2
3
4
5
6
| - trigger: - platform: time at: "20:00" sensor: - name: "Start vaatwasser" state: {{ states('sensor.vaatwasser_tijdblok') }} |
Zou ik de state ook direct kunnen voorzien van jou macro? Je moet natuurlijk ergens die macro als import er in zetten of kan dat gewoon in de algemene configuration.yaml?
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 05-11-2023 12:24 ]
Ja, hier zou ik voor het state template de macro gebruiken, inclusief import dus.Toppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:23:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 - trigger: - platform: time at: "20:00" sensor: - name: "Start vaatwasser" state: {{ states('sensor.vaatwasser_tijdblok') }}
Zou ik de state ook direct kunnen voorzien van jou macro? Je moet natuurlijk ergens die macro als import er in zetten of kan dat gewoon in de algemene configuration.yaml?
Deze trigger based template sensor is als vervanging van de sensor die je met de GUI gemaakt had.
Ik zou voor de zekerheid ook om 19u en 21u triggeren voor het geval dat je net een reboot doet om 20u
Niet slimmer om om 21:59 de trigger te doen dan? Aangezien hij vanaf 22:00 moet kijken maakt het natuurlijk de rest van de dag geen snars uitTheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:42:
[...]
Ja, hier zou ik voor het state template de macro gebruiken, inclusief import dus.
Deze trigger based template sensor is als vervanging van de sensor die je met de GUI gemaakt had.
Ik zou voor de zekerheid ook om 19u en 21u triggeren voor het geval dat je net een reboot doet om 20u
@TheFes dit zou hem met import zijn, dit zou dus de 4 goedkoopste uren wegschrijven naar sensor.start_vaatwasser om 20:00, toch?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - trigger: - platform: time at: "20:00" sensor: - name: "Start vaatwasser" state: >- {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }} |
[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 05-11-2023 12:58 ]
Thanks dat was em!alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:45:
@Yoki1985 weet je zeker dat het IP-adres nog klopt? Idem voor je Local Key trouwens, want als je het apparaat opnieuw koppelt, dan veranderd deze. Althans bij mij de vorige keer wel toen ik iets vergelijkbaars had.
Het IP adres was nog hetzelfde maar de Local Key was inderdaad veranderd. Ik heb de lamp nu weer kunnen toevoegen!
Maakt op zich niet zoveel uit wanneer je het doet, zo lang het maar is nadat de data voor morgen beschikbaar is. Daarna verandert de data niet meer tot middernachtToppe schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:47:
[...]
Niet slimmer om om 21:59 de trigger te doen dan? Aangezien hij vanaf 22:00 moet kijken maakt het natuurlijk de rest van de dag geen snars uit
@TheFes dit zou hem met import zijn, dit zou dus de 4 goedkoopste uren wegschrijven naar sensor.start_vaatwasser om 20:00, toch?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - trigger: - platform: time at: : "20:00" sensor: - name: "Start vaatwasser" state: >- {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
@Toppe
Ik zou het denk ik zelf zo doen
- Meerdere triggers
- Unique id toegevoegd
- Availability toegevoegd die checkt of de data voor morgen er is
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - trigger: - platform: time at: - "19:00" - "20:00" - "21:00" sensor: - name: "Start vaatwasser" unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787" state: >- {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }} availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}' |
PS, je kunt in YAML beter geen tabs gebruiken, gebruik altijd spaties
[ Voor 30% gewijzigd door TheFes op 05-11-2023 14:09 ]
Held!TheFes schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:34:
[...]
Maakt op zich niet zoveel uit wanneer je het doet, zo lang het maar is nadat de data voor morgen beschikbaar is. Daarna verandert de data niet meer tot middernacht
@Toppe
Ik zou het denk ik zelf zo doen
- Meerdere triggers
- Unique id toegevoegd
- Availability toegevoegd die checkt of de data voor morgen er is
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - trigger: - platform: time at: "20:00" sensor: - name: "Start vaatwasser" unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787" state: >- {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }} availability: '{{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow_valid") }}'
PS, je kunt in YAML beter geen tabs gebruiken, gebruik altijd spaties
:fill(white):strip_exif()/f/image/yFX0CMT7GG4apE271aq3PUx4.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| 23-11-05 13:32:55 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 23-11-05 13:35:53 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 5 backup files 23-11-05 13:35:54 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 5 backup files 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage addon_repositories 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage docker_config 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating new full backup with slug 96c8ad5a 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage addons 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_duckdns 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_duckdns 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_mosquitto 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_mosquitto 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 45df7312_zigbee2mqtt 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 45df7312_zigbee2mqtt 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_influxdb 23-11-05 13:52:40 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_influxdb 23-11-05 13:52:40 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_vscode 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_vscode 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_grafana 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_grafana 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_samba 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_samba 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_ssh 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_ssh 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage home_assistant 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backing up Home Assistant Core config folder 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backup Home Assistant Core config folder done 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage folders 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backing up folder share 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backup folder share done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.backups.backup] Backing up folder addons/local 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.backups.backup] Backup folder addons/local done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.backups.backup] Backing up folder ssl 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.backups.backup] Backup folder ssl done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.backups.backup] Backing up folder media 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.backups.backup] Backup folder media done 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage finishing_file 23-11-05 13:58:22 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating full backup with slug 96c8ad5a completed |
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ik was het meerdere triggers deel vergeten daadwerkelijk toe te passen, heb dat in mijn post hierboven nog toegevoegd
Als ik de add-on start krijg ik onderstaande error.
- Starten van de add-on is mislukt
Can't start addon_f4f71350_ewelink_smart_home_slug: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.43/containers/8caf45c787ced6ebbd136c62dc82bfc2d3cf4267f9c56c969174495e3740c471/start: Internal Server Error ("driver failed programming external connectivity on endpoint addon_f4f71350_ewelink_smart_home_slug (3d1318023f22d65894eaac3987106f35831b694b01e0fce9843be645d3ccd5d5): Error starting userland proxy: ")
Zie via google nog wel dat mensen een andere versie installeren, maar ik weet niet hoe ik bv 1.4.2. installeer ipv de huidige 1.4.3.
Iemand tips?
Heb je dat alleen bij een full backup of ook als je alleen de config directory backupt? Ik weet nog dat dit weleens voorkwam als de backup een timeout kreeg. Met name met een reverse proxy. Maar ik weet natuurlijk niet of je die gebruikt.Backpacker schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:07:
Als ik een handmatige backup maak krijg ik steeds de melding dat er wat mis is gegaan. Echter zie ik in de logs niets raars... De backup is ook wel gemaakt. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 23-11-05 13:32:55 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 23-11-05 13:35:53 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 5 backup files 23-11-05 13:35:54 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 5 backup files 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage addon_repositories 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage docker_config 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating new full backup with slug 96c8ad5a 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage addons 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_duckdns 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_duckdns 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_mosquitto 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_mosquitto 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 45df7312_zigbee2mqtt 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 45df7312_zigbee2mqtt 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_influxdb 23-11-05 13:52:40 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_influxdb 23-11-05 13:52:40 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_vscode 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_vscode 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_grafana 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_grafana 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_samba 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_samba 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_ssh 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_ssh 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage home_assistant 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backing up Home Assistant Core config folder 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backup Home Assistant Core config folder done 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage folders 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backing up folder share 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backup folder share done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.backups.backup] Backing up folder addons/local 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.backups.backup] Backup folder addons/local done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.backups.backup] Backing up folder ssl 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.backups.backup] Backup folder ssl done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.backups.backup] Backing up folder media 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.backups.backup] Backup folder media done 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage finishing_file 23-11-05 13:58:22 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating full backup with slug 96c8ad5a completed
Wat er namelijk kan gebeuren is dat het script in de frontend wacht op een bevestiging van de backend voor een succesvolle backup, maar die komt niet op tijd. Daardoor zegt de frontend dan dat er iets mis is gegaan.
Mijn drie Philips Dimmer Switches waren ook een crime om te updaten. Ik heb ze toen dichter bij de coordinator geplaatst tijdens de update en toen lukte het geloof ik wel.Wachten... schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:43:
Zijn er overigens mensen die hetzelfde probleem hebben met Z2MQTT en updates van bepaalde apparaten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke ga ik dat even proberen.alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:47:
[...]
Mijn drie Philips Dimmer Switches waren ook een crime om te updaten. Ik heb ze toen dichter bij de coordinator geplaatst tijdens de update en toen lukte het geloof ik wel.
Ik snap alleen nog steeds niet waarom sommige hue lampen de oude firware aangeven in z2m. Hij vindt namelijk geen update meer, terwijl sommige andere lampen (precies dezelfde) een nieuwere firmware versie aangeven
Zo te zien alleen bij een full backup. Net alleen een backup van "HA" gedaan en dat ging zonder melding goed. Ook via de automation krijg ik verder geen melding als de dagelijkse full backup is gemaakt. Alleen dus als ik hem handmatig doe.alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:44:
[...]
Heb je dat alleen bij een full backup of ook als je alleen de config directory backupt? Ik weet nog dat dit weleens voorkwam als de backup een timeout kreeg. Met name met een reverse proxy. Maar ik weet natuurlijk niet of je die gebruikt.
Wat er namelijk kan gebeuren is dat het script in de frontend wacht op een bevestiging van de backend voor een succesvolle backup, maar die komt niet op tijd. Daardoor zegt de frontend dan dat er iets mis is gegaan.
Volgens mij maak ik geen gebruik van een reverse proxy, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb een abonnement bij Nabu Casa om HA extern te kunnen benaderen.
De (automatische) backups worden trouwens opgeslagen op een lokale windows PC. De automatische op een tijdstip dat die PC (bijna) altijd aan staat.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ik ben bijna zeker dat de foutmelding cosmetisch is. Je zou hierover, na bovenstaande, even contact kunnen opnemen met Nabu Casa om het daar ook nog even te checken. Of hun überhaupt van dit issue te informeren. Misschien weten ze het wel niet
Dat doe ik al (denk ik), ik geef het commando voor de backup via de browser. Dan doe ik het toch direct via http://homeassistant.local:8123/ ?alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:08:
@Backpacker Je kunt mijn hypothese nog verifiëren door de backup te maken zonder een proxy (Nabu Casa is in dit geval jouw proxy). Dus door direct met homeassistant.lan:8123 (uiteraard vervangen door jouw instelling) te verbinden en zo de backup te maken. Dan zou je de foutmelding niet moeten krijgen.
Ik ben bijna zeker dat de foutmelding cosmetisch is. Je zou hierover, na bovenstaande, even contact kunnen opnemen met Nabu Casa om het daar ook nog even te checken. Of hun überhaupt van dit issue te informeren. Misschien weten ze het wel niet.
Los van ewelink heb ik alleen de Z-wave JS add-on draaien, heb niks nieuws geïnstalleerd.alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:42:
@mitsumark Het lijkt erop alsof een andere add-on dezelfde poort gebruikt, althans dat is de foutmelding die ik terugvind als ik zoek op "driver failed programming external connectivity on endpoint" . Misschien heb je een nieuwe add-on geïnstalleerd die van dezelfde poort gebruik maakt? Anders zou je sowieso het systeem opnieuw op kunnen starten.
Ik zie wel welke poort in de ewelink add-on configuratie staat, maar geen idee welke HA open stelt.
Rasppi ook (nogmaals) even uit en aan, maar mocht niet helpen.
Ik heb hetzelfde probleem bij handmatige backups. Na een refresh van de pagina staat de backup wel in het lijstje dus ik negeer het verder.Backpacker schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:07:
Als ik een handmatige backup maak krijg ik steeds de melding dat er wat mis is gegaan. Echter zie ik in de logs niets raars... De backup is ook wel gemaakt. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 23-11-05 13:32:55 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 23-11-05 13:35:53 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 5 backup files 23-11-05 13:35:54 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 5 backup files 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage addon_repositories 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage docker_config 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating new full backup with slug 96c8ad5a 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage addons 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_duckdns 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_duckdns 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_mosquitto 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_mosquitto 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 45df7312_zigbee2mqtt 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 45df7312_zigbee2mqtt 23-11-05 13:36:03 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_influxdb 23-11-05 13:52:40 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_influxdb 23-11-05 13:52:40 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_vscode 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_vscode 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_grafana 23-11-05 13:52:41 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_grafana 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_samba 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_samba 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_ssh 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_ssh 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage home_assistant 23-11-05 13:52:42 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backing up Home Assistant Core config folder 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backup Home Assistant Core config folder done 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage folders 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backing up folder share 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backup folder share done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.backups.backup] Backing up folder addons/local 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.backups.backup] Backup folder addons/local done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.backups.backup] Backing up folder ssl 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.backups.backup] Backup folder ssl done 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.backups.backup] Backing up folder media 23-11-05 13:57:46 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.backups.backup] Backup folder media done 23-11-05 13:57:46 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 96c8ad5a starting stage finishing_file 23-11-05 13:58:22 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating full backup with slug 96c8ad5a completed
Ik weet niet of jij dat direct doet via http://homeassistant.local:8123/, dat kan ik niet zienBackpacker schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:17:
[...]
Dat doe ik al (denk ik), ik geef het commando voor de backup via de browser. Dan doe ik het toch direct via http://homeassistant.local:8123/ ?
Maar soit, het blijkt dus dat een standaard installatie, zonder reverse proxy hetzelfde gedrag vertoond. Hier kun je dus niets aan doen. Gelukkig is het alleen maar cosmetisch en kun je het negeren zoals @synoniem doet.
Als ik naar de reactie op die melding kijk, denk ik niet dat er iets aan gaat veranderen en een reden te meer om er verder geen tijd in te steken.alex3305 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:30:
[...]
Ik weet niet of jij dat direct doet via http://homeassistant.local:8123/, dat kan ik niet zien. Ik doe de aanname dat je dat via Nabu Casa doet of een andere reverse proxy, zoals velen hier.
Maar soit, het blijkt dus dat een standaard installatie, zonder reverse proxy hetzelfde gedrag vertoond. Hier kun je dus niets aan doen. Gelukkig is het alleen maar cosmetisch en kun je het negeren zoals @synoniem doet.
Yes, ik heb dat met een innr lamp. Dus niet eens een batterij gevoed device........Wachten... schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Terwijl de rest wel update blijft deze iedere keer terug komen en altijd op dezelfde versie staan
Ik gebruik device-trackers. Die "zien" of onze telefoon is verbonden met de wifi. Dus onafhankelijk van de companion-app. Alletwee weg (lees niet verbonden), dan helper "status huis" wordt afwezig...zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:55:
Even checken of ik goed aan het denken ben.
Ik zou graag willen dat als wij niet thuis zijn er, zodra het donker is, verlichting in huis wordt ingeschakeld. Nu wou ik het zo aanpakken:
Heb je hier iets meer info over? Werkt dit via je router?keeslampers schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:37:
[...]
Ik gebruik device-trackers. Die "zien" of onze telefoon is verbonden met de wifi. Dus onafhankelijk van de companion-app. Alletwee weg (lees niet verbonden), dan helper "status huis" wordt afwezig...
In de configuration-yaml toevoegen:zunrob schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:45:
[...]
Heb je hier iets meer info over? Werkt dit via je router?
1
2
3
4
5
6
7
| device_tracker: - platform: ping hosts: kees: 192.xx.xx.xx irene: 192.xx.xx.xx interval_seconds: 5 consider_home: 180 |
Helpers "status irene" en "status kees" zorgen voor inhoud "status huis" die weer voor allerlei gebeurtenissen zorgt bij vertrek van allebei of thuiskomst van één van de twee. Ik weet niet meer waarom die twee statussen kees en irene nodig waren....
Het werkt dus via de router die vasststelt dat je ip is verbonden met de wifi.
[ Voor 5% gewijzigd door keeslampers op 05-11-2023 16:58 ]
En beide hosts een fixed IP adres geven op de routerkeeslampers schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
[...]
In de configuration-yaml toevoegen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 device_tracker: - platform: ping hosts: kees: 192.xx.xx.xx irene: 192.xx.xx.xx interval_seconds: 5 consider_home: 180
Helpers "status irene" en "status kees" zorgen voor inhoud "status huis" die weer voor allerlei gebeurtenissen zorgt bij vertrek van allebei of thuiskomst van één van de twee. Ik weet niet meer waarom die twee statussen kees en irene nodig waren....
Dit is net (en beter dan de binary sensor die ik apart per device aanmaak, ook obv ping). Kan dit bvb ook merdere IPs voor 1 persoon gebruiken, en dan de 'of' ervan nemen?keeslampers schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 device_tracker: - platform: ping hosts: kees: 192.xx.xx.xx irene: 192.xx.xx.xx interval_seconds: 5 consider_home: 180
Dankjewel, netjes, ga ik ook zo proberen! Meteen nog een vraag; tot nu toe heb ik altijd alles via de GUI gedaan. Als ik kijk naar de configuration.yaml staat hier amper iets in, en is die file in maanden niet gewijzigd. Is dit logisch? Ik had verwacht dat wijzigingen via de GUI ook wel in die yaml zouden komen...keeslampers schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
[...]
YAML:
Als ik dit overigens toevoeg krijg ik de melding invalid config for [device_tracker.ping]: [ZunRob] is an invalid option for [device_tracker.ping]. Check: device_tracker.ping->hosts->Rob. (See ?, line ?).
Edit: O oeps, 'zunrob', dus kleine letters, mag wel.
[ Voor 27% gewijzigd door zunrob op 05-11-2023 19:12 ]
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.