Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 346 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
Gisteren update gedaan van de core naar 2023.11.
Ik lees hier al meer problemen en bij mij gaat er ook iets niet goed.
De problemen welke ik bij mij zie zijn hoofdzakelijk in automations welke niet beschikbaar zijn.
En als ik snel ff kijk dan lijken het de automations te zijn waar mqtt devices in zitten. Diegene met zwave devices werken wel gewoon bijvoorbeeld.
Kan zo niet iets specifieks vinden op het www, ga maar eens proberen de backup terug te zetten geloof ik.
Zat vanmorgen in een donker huis........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:35
skank schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:20:
Vriend van me heeft vanmiddag geupdate, en sindsdien werkt zn cloudflare tunnel niet meer.
Ik heb zelf niet geupdate, maar bij mij werkt de tunnel wel nog.

Iemand hetzelfde?

De addon zegt, failed to create dns entry en dan stopped de addon. Alles was gisteren nog werkend.

Als je surft krijg je dit te zien

Error 1033 Ray ID: 81feb54a982bb767 • 2023-11-02 19:15:46 UTC
Argo Tunnel error
What happened?
You've requested a page on a website (xxxxx.nl) that is on the Cloudflare network. The host (xxxxs.nl) is configured as an Argo Tunnel, and Cloudflare is currently unable to resolve it.

What can I do?
If you are a visitor of this website:
Please try again in a few minutes.

If you are the owner of this website:
Ensure that cloudflared is running and can reach the network. You may wish to enable load balancing for your tunnel.
Draai HA op een Rasp 4 en alle updates zijn prima verlopen zonder problemen. Ook de Cloudflare tunnel is na de updates nog steeds bereikbaar.

Misschien nog eens een reboot geven maar dan echt het systeem ook opnieuw opstarten. Meestal als er iet niet goed werkt dan herstart ik de raspberry een keer helemaal opnieuw en gaat het meestal wel goed daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-10 19:55
Peet3kabo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:59:
De problemen welke ik bij mij zie zijn hoofdzakelijk in automations welke niet beschikbaar zijn.
En als ik snel ff kijk dan lijken het de automations te zijn waar mqtt devices in zitten. Diegene met zwave devices werken wel gewoon bijvoorbeeld.
Kan zo niet iets specifieks vinden op het www, ga maar eens proberen de backup terug te zetten geloof ik.
Toch leuk he, eens je het gewoon bent :p
Ik heb mqtt broker addon opnieuw moeten installeren, nu is het in orde.
Er scheelt toch wel iets met de update, ik hoor/lees veel te veel problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
MikeOO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:34:
[...]

Draai HA op een Rasp 4 en alle updates zijn prima verlopen zonder problemen. Ook de Cloudflare tunnel is na de updates nog steeds bereikbaar.

Misschien nog eens een reboot geven maar dan echt het systeem ook opnieuw opstarten. Meestal als er iet niet goed werkt dan herstart ik de raspberry een keer helemaal opnieuw en gaat het meestal wel goed daarna.
Bij mij draait hij nu goed denk ik / hoop ik.
Bij mn vriend is zn cloudflare tunnel nog steeds niet goed, de addon geeft een failed to create dns entry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
jeppekroezen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:43:
Goedemiddag,
ik ben aardig aan het knoeien geweest met "Lovelace"

Maar ik zie hier kaarten voorbij komen die echt prachtig zijn.
Waar kan ik leren deze kaarten te maken? of welke tips kunnen jullie meegeven?
Hoi
Je kan heel veel vinden via de hacs integratie

https://hacs.xyz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Stef CB schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:49:
Hoi,

Ben momenteel nog een leek met home assistant, net serieus begonnen ermee.
[Afbeelding] [Afbeelding]

Iemand die weet als ik bv op de tab "Home" sta dat die dan een gekleurd vakje is.
Zie foto's: 1e foto hoe het nu is, 2e foto hoe ik het zou willen.
Shoot me if i'm wrong maar normaal zit dit in je theme...
Gebruik je themes?
Ik weet dat je kleur kan aanpassen van selected items enz in je theme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen issues hier met de update naar Core 2023.11 op HA OS11.1 x86-64. Gebruik geen CloudFlare, wel Zigbee2MQTT met de MQTT broker en 16 andere add-ons.

Enige Custom Component die ik heb draaien is overigens Alarmo, rest is allemaal native met wat eigen custom themes.

Alle Automations gebruik ik status triggers of directe MQTT berichten in HA, device triggers in het verleden al issues mee gehad, dus niet meer gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 03-11-2023 08:13 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

jeppekroezen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:43:
Goedemiddag,
ik ben aardig aan het knoeien geweest met "Lovelace"

Maar ik zie hier kaarten voorbij komen die echt prachtig zijn.
Waar kan ik leren deze kaarten te maken? of welke tips kunnen jullie meegeven?
Dit jaar is Year of the voice, ik hoop dat ze volgend jaar the Year of Lovelace ofzo doen.
Daar laten ze het nu echt liggen.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14
Peet3kabo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:59:
Om de een of andere reden krijgen devices een ander device_id na update naar 2023.11
Je moet ze dus opnieuw toevoegen in de automation.

Ik zou als ik jou was wel even checken of daar een issue voor is, en zo niet, eentje aanmaken, anders gaat het natuurlijk niet gefixt worden.

Ik heb er zelf geen last van, omdat ik geen devices gebruik in mijn automations.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
EWK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:43:
[...]

Dit jaar is Year of the voice, ik hoop dat ze volgend jaar the Year of Lovelace ofzo doen.
Daar laten ze het nu echt liggen.
Ten eerste, Lovelace wordt niet meer gebruikt als term, het heet nu gewoon Dashboard.
Ten tweede, met de tile card, en alle functionaliteit die daar aan toegevoegd is, en met de upgrades aan de conditional card is er juist afgelopen jaar relatief veel aan het Dashboard gewerkt. Dit vooral sinds ze Pitaya (de maker van Mushroom cards) aangenomen hebben bij Nabu Casa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-10 22:16

Toppe

Oké ✅

.

[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 03-11-2023 09:18 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 08:48

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:12:
Iemand die een geniale ingeving heeft?

Ik wil de naam bij de entiteiten weg laten maar ik kan geen name: null ergens toevoegen...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:auto-entities
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.*_dagen_tot_afhaal
  exclude: []
sort:
  method: attribute
  attribute: numeric_days
  reverse: false
  numeric: true
  ignore_case: false
card:
  type: entities
Nee, die kaart mist een show_name: off optie.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Rouwette schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:18:
[...]

Nee, die kaart mist een show_name: off optie.
Dit werkt maar dan haalt hij alleen de tekst weg waardoor je een groot gat tussen het icoon en de status krijgt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
type: custom:auto-entities
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.*_dagen_tot_afhaal
      options:
        name: ' '
  exclude: []
sort:
  method: attribute
  attribute: numeric_days
  reverse: false
  numeric: true
  ignore_case: false
card:
  type: entities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]

Ten eerste, Lovelace wordt niet meer gebruikt als term, het heet nu gewoon Dashboard.
Ten tweede, met de tile card, en alle functionaliteit die daar aan toegevoegd is, en met de upgrades aan de conditional card is er juist afgelopen jaar relatief veel aan het Dashboard gewerkt. Dit vooral sinds ze Pitaya (de maker van Mushroom cards) aangenomen hebben bij Nabu Casa.
Nou, het feit dat je er zonder een heleboel hacs er weinig moois van kunt maken zegt toch al genoeg?
En hoezo is er nog altijd geen drag&drop.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:35
skank schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:56:
[...]

Bij mij draait hij nu goed denk ik / hoop ik.
Bij mn vriend is zn cloudflare tunnel nog steeds niet goed, de addon geeft een failed to create dns entry
Misschien proberen om de cloudflare addon te verwijderen en opnieuw te installeren.
Zou na het verwijderen HA even herstarten voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
EWK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:22:
[...]

Nou, het feit dat je er zonder een heleboel hacs er weinig moois van kunt maken zegt toch al genoeg?
Dat ben ik niet met je eens.
Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen, maar ik kan inmiddels veel van mijn Mushroom cards vervangen door de tile card, het enige wat wat mij betreft nog mist is een vervanging voor de Mushroom template card.

Je Dashboard is een heel persoonlijk iets, ze kunnen daar nooit iets maken wat voor iedereen de heilige graal is. Daarom is het juist mooi dat er support is voor custom cards waarin je naar smaak dingen kunt toevoegen.

Drag & Drop zou leuk zijn, maar als dat makkelijk te implementeren was, hadden ze het al lang gedaan. Op dit moment worden de kaarten echter op basis van schermgrootte herschikt, dus dat zal het lastig maken om drag en drop functionaliteit toe te voegen, en toch responsive te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:27
skank schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:07:
[...]

Shoot me if i'm wrong maar normaal zit dit in je theme...
Gebruik je themes?
Ik weet dat je kleur kan aanpassen van selected items enz in je theme
Ik gebruik momenteel een theme. Noctris denk ik dat het noemt. Maar bij deze heb ik dat niet. Bij welk thema zou je het wel hebben?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:05
[...]

Ik vind er nogal wat van, hoe je hier jouw persoonlijke mening neerzet en "eisen" stelt. Over een product dat volledig gratis te gebruiken is, en als het je niet bevalt je vrij bent een alternatief te gebruiken, of je draagt er zelf aan bij gezien het open source is. Want zoals @TheFes al aangeeft zal het laaghangend fruit echt wel al gedaan zijn. Maar een drag & drop dashboard zal complexe materie zijn. Dus zoals gezegd: als jij het wel kunt ontwikkelen dan zullen ze blij zijn met jou bijdrage hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:53
RobertMe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:40:
[...]

Ik vind er nogal wat van, hoe je hier jouw persoonlijke mening neerzet en "eisen" stelt. Over een product dat volledig gratis te gebruiken is, en als het je niet bevalt je vrij bent een alternatief te gebruiken, of je draagt er zelf aan bij gezien het open source is. Want zoals @TheFes al aangeeft zal het laaghangend fruit echt wel al gedaan zijn. Maar een drag & drop dashboard zal complexe materie zijn. Dus zoals gezegd: als jij het wel kunt ontwikkelen dan zullen ze blij zijn met jou bijdrage hiervoor.
Dus er mag geen negatief commentaar gegeven worden als je het zelf niet beter kan ? " of je zoekt maar iets anders". Misschien had het wat genuanceerder gebracht mogen worden. Maar om er dan vervolgens zo op te reageren.....

Volgens mij doet het platform er een hoop aan om het toegankelijker te maken voor het brede publiek en fancy dashboards blijven daar wat mij betreft ook nog zeker achter.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
Ik probeer op 1 dashboard 2 kaarten naast elkaar te krijgen in Yaml mode. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. De twee weerkaarten worden nu onder elkaar weergegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: custom:horizontal-layout
cards:
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: horizontal-stack
        #title: Weersverwachting
        cards:
          - type: custom:weather-card
            current: false
            details: false
            entity: weather.buienradar

#title: Weersverwachting
        cards:
            current: true
            details: true
            forecast: false
            hourly_forecast: false
            number_of_forecasts: 0

Als ik:

code:
1
2
cards:

aanpas, dan zijn ze wel allebei horizontal, maar dan staan ze in elkaar in het midden.

Ik wil dus dit idee hebben:

https://tweakers.net/i/Uu...Yur.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Michaelg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:13:
[...]

Dus er mag geen negatief commentaar gegeven worden als je het zelf niet beter kan ? " of je zoekt maar iets anders". Misschien had het wat genuanceerder gebracht mogen worden. Maar om er dan vervolgens zo op te reageren.....

Volgens mij doet het platform er een hoop aan om het toegankelijker te maken voor het brede publiek en fancy dashboards blijven daar wat mij betreft ook nog zeker achter.
Tuurlijk mag je negatief zijn, als HA niets voor jou is zoek je verder, misschien kun je starten met Domoticz.

HA doet een hoop, het moet met stapjes gaan, sowieso veel vrijwilligers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
[...]

Geen drag&drop, laat staan dat je in kan spreken wat, waar en hoe je het wil. Te gek voor woorden in deze tijd... 8)7

Dingen die er niet zijn, zijn niet gebouwd. Er is geen marktvraag, het is een gratis product. Als er wel 'marktvraag' uit de community is, dan komt het wellicht een keer. Als je wat wil, bouw je het zelf, of je schudt aan je geldboom en laat het doen. Maar met roeptoeteren wordt het niet mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:26:
[...]

Dat ben ik niet met je eens.
Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen, maar ik kan inmiddels veel van mijn Mushroom cards vervangen door de tile card, het enige wat wat mij betreft nog mist is een vervanging voor de Mushroom template card.

Je Dashboard is een heel persoonlijk iets, ze kunnen daar nooit iets maken wat voor iedereen de heilige graal is. Daarom is het juist mooi dat er support is voor custom cards waarin je naar smaak dingen kunt toevoegen.

Drag & Drop zou leuk zijn, maar als dat makkelijk te implementeren was, hadden ze het al lang gedaan. Op dit moment worden de kaarten echter op basis van schermgrootte herschikt, dus dat zal het lastig maken om drag en drop functionaliteit toe te voegen, en toch responsive te blijven.
Ik mis comments in yaml... Daar moeten ze mee komen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]

Ah, dacht al dat de ‘Tile’ card veel weg had van de Mushroom cards. Ben toen die eenmaal voor meer dingen in te zetten was ook afgestapt van Mushroom cards om zo min mogelijk custom componenten nodig te hebben in mijn HA install en daarmee zo min mogelijk problemen met updates te hebben.

Zeker met 2023.11 worden er nog veel nuttige functies toegevoegd aan de Tile card. Mijn zelf gemaakte Dashboard is nu grotendeels de Tile card voor verschillende doelen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 22:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Je kunt altijd feature requests aandragen en als er genoeg mensen enthousiast over zijn en er energie in willen stoppen, dan komt het vast :)

Ik kan me zo voorstellen dat we ook nog een 'What the heck?!'-maand krijgen waarin je gemissen kunt delen. Als mensen het met je eens zijn en er flink op stemmen wordt er ook meer aandacht besteed aan een issue. Drag en drop in het dashboard zie ik daar vorig jaar (op het eerste gezicht) niet terugkomen als iets waar veel mensen naar snakken.

edit: ik moet wel goed sorteren op votes. Drag & drop is vorig jaar wel genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 03-11-2023 10:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:50
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:33:
[...]

Je kan in yaml toch gewoon het # teken gebruiken om comments te maken? Althans, dit werkt in een normale file editor gewoon (in mijn geval Notepad++).

In de yaml's van automations ed, daar werkt het idd niet wat heel jammer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:33:
[...]

Dat kan, als je geen gebruik maakt van de GUI.
Je GUI made stuff (automations/scripts) gaan door een YAML parser heen die de comments verwijdert, je kunt ze in de GUI niet toevoegen, dus daarvoor moet je al zelf de YAML wijzigen. Maak dan een split config en zet je YAML automations in een aparte folder. Dan kun je zoveel comments toevoegen als je wil.

Je Dashboard wordt opgeslagen in JSON, dat ondersteunt helemaal geen comments. Ook daar weer, als je comments wil, zet je Dashboard op YAML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]

Je kan in yaml toch gewoon het # teken gebruiken om comments te maken? Althans, dit werkt in een normale file editor gewoon (in mijn geval Notepad++).

In de yaml's van automations ed, daar werkt het idd niet wat heel jammer is
Dat werkt hier niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gizz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:38:
[...]

Je kunt altijd feature requests aandragen en als er genoeg mensen enthousiast over zijn en er energie in willen stoppen, dan komt het vast :)

Ik kan me zo voorstellen dat we ook nog een 'What the heck?!'-maand krijgen waarin je gemissen kunt delen. Als mensen het met je eens zijn en er flink op stemmen wordt er ook meer aandacht besteed aan een issue. Drag en drop in het dashboard zie ik daar vorig jaar (op het eerste gezicht) niet terugkomen als iets waar veel mensen naar snakken.

edit: ik moet wel goed sorteren op votes. Drag & drop is vorig jaar wel genoemd.
What the Heck is altijd in oktober (tegelijk met Hacktoberfest). Dit jaar is er geen WTH geweest, wellicht volgend jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
MikeOO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:25:
[...]

Misschien proberen om de cloudflare addon te verwijderen en opnieuw te installeren.
Zou na het verwijderen HA even herstarten voor de zekerheid.
De cloudflare issue had niks te maken met de update, tis fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22-10 23:03
Gebruiken jullie eigenlijk nog naamconventies voor helpers? Ik was vanochtend daar even naar aan het kijken omdat ik wellicht mijn template sensors ook naar de GUI wil verhuizen. En het viel mij op dat dit nogal snel een rommelige lijst wordt. Ik vind het nu al lastig om het overzicht te bewaren. Dus hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alex3305 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:08:
Gebruiken jullie eigenlijk nog naamconventies voor helpers? Ik was vanochtend daar even naar aan het kijken omdat ik wellicht mijn template sensors ook naar de GUI wil verhuizen. En het viel mij op dat dit nogal snel een rommelige lijst wordt. Ik vind het nu al lastig om het overzicht te bewaren. Dus hoe doen jullie dat?
Voor helpers en automations ben ik ooit begonnen met pipes om de naamgeving te structureren maar dat lukt nog niet echt. Voor de automations had ik Ruimte | waar het betrekking op heeft | apparaat of actie maar dat vliegt alle kanten uit.

Binnenkort ga ik kijken of dit naamschema voor automations mij een beetje helpt:

Ruimte | (bediening, verlichting of detectie) | (aan, uit, toggle, alert) | beschrijving

Met een beetje geluk kan ik dan iets doen als:

- Achterkamer | verlichting | Toggle
- Oprit | detectie | alert | Pushover notificatie
- Oprit | detectie | alert | Voordeurlamp aan

Maar je feedback is welkom.

Mijn helpers zijn nog een grote bende maar ik kom tot nu toe weg met "Hallampen", "Saldering - per maand" en ander inconsistent gelummel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes ik ben bezig met jou macro van de goedkoopste energie uurtjes en krijg nu een foutmelding nadat ik include_tomorrow op true heb gezet, hij heeft natuurlijk (nog) geen data:

YAML:
1
2
{% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}

Ik wil de goedkoopste 4 uur weten tussen vanavond 22:00 en morgen ochtend 07:00, lijkt me dat bovenstaand goed is dus.

Maar ga ik eventueel in de toekomst problemen krijgen als ik dit zo toepas? En als ik hem als binary_sensor toevoeg, wat gebeurt er dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 03-11-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10 19:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik wil iets met room presence gaan doen, bijvoorbeeld om te bepalen of er iemand in de werkkamer, woonkamer of slaapkamers aanwezig is.
Je kunt dat geloof ik doen via BLE met die goedkope ESP32 apparaatjes, moet dat dan perse ook met MQTT?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
CAP-Team schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:26:
Ik wil iets met room presence gaan doen, bijvoorbeeld om te bepalen of er iemand in de werkkamer, woonkamer of slaapkamers aanwezig is.
Je kunt dat geloof ik doen via BLE met die goedkope ESP32 apparaatjes, moet dat dan perse ook met MQTT?
Wel benieuwd naar je, hoe ga je dat wife friendly integreren in je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23
CAP-Team schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:26:
Je kan dit met ESPhome doen (je hebt dan een ESP nodig die bluetooth ondersteunt). De ESP's werken als bluetooth proxy zodat je Home Assistant via de ESP's in verschillende ruimtes bluetooth devices kan bereiken. Je kan daarvoor de Bluetooth Proxy gebruiken. Eventueel kan je de ESP ook nog voor andere dingen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:23:
@TheFes ik ben bezig met jou macro van de goedkoopste energie uurtjes en krijg nu een foutmelding nadat ik include_tomorrow op true heb gezet, hij heeft natuurlijk (nog) geen data:

YAML:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}

Ik wil de goedkoopste 4 uur weten tussen vanavond 22:00 en morgen ochtend 07:00, lijkt me dat bovenstaand goed is dus.

Maar ga ik eventueel in de toekomst problemen krijgen als ik dit zo toepas? En als ik hem als binary_sensor toevoeg, wat gebeurt er dan?
Welke error krijg je?
En wat bedoel je met binary sensor, die moet true of false zijn. Wanneer moet hij true zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 03-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
davasch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:49:
[...]

Je kan dit met ESPhome doen (je hebt dan een ESP nodig die bluetooth ondersteunt). De ESP's werken als bluetooth proxy zodat je Home Assistant via de ESP's in verschillende ruimtes bluetooth devices kan bereiken. Je kan daarvoor de Bluetooth Proxy gebruiken. Eventueel kan je de ESP ook nog voor andere dingen inzetten.
Bluetooth proxies doen nog niet echt aan presence detection.
Daar is out of the box nog niet echt iets voor.

Ik denk dat hij meer doelt op ESPresence, wat inderaad via MQTT gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:07:
[...]

Om de een of andere reden krijgen devices een ander device_id na update naar 2023.11
Je moet ze dus opnieuw toevoegen in de automation.

Ik zou als ik jou was wel even checken of daar een issue voor is, en zo niet, eentje aanmaken, anders gaat het natuurlijk niet gefixt worden.

Ik heb er zelf geen last van, omdat ik geen devices gebruik in mijn automations.
Dat is een goede, ga ik vanmiddag ff naar kijken. Ik was niet thuis maar had pubers welke klaagden dat het niet werkte😂

Zal straks weer ff updaten en is nakijken. Ook even controleren of er al een issue voor is idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:54:
[...]

Welke error krijg je?
En wat bedoel je met binary sensor, die moet true of false zijn. Wanneer moet hij true zijn.
"Not enough data within current selection"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: "Vaatwasser: Automatisch starten"
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.vaatwasser_tijdblok
condition: []
action:
  - service: script.vaatwasser_automatisch_starten
    data: {}
mode: single

Officieel is sensor.vaatwasser_tijdblok geen date/time helper of een timestamp waardoor ik er vanuit ging dat dit niet werkt, maar dit schijnt gewoon te moeten werken. Daarom dat ik opzoek was naar een binary switch die aan ging als het "nu" de goedkoopste tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:23:

YAML:
1
2

Je moet om errors te voorkomen je selectie dynamisch maken
Django/Jinja:
1
2
3
{% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %}
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:16:
[...]

Je moet om errors te voorkomen je selectie dynamisch maken
Django/Jinja:
1
2
3
{% set hours = 4 if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'tomorrow_valid') else 2 %}
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00") }}
Duidelijk, dit werkt inderdaad nu zonder problemen. Nu even afwachten tot 13:00 zodat de nieuwe prijzen bekend zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:36:
[...]

Duidelijk, dit werkt inderdaad nu zonder problemen. Nu even afwachten tot 13:00 zodat de nieuwe prijzen bekend zijn :)
Als je (voor een trigger of binary_sensor) wil weten of de huidige tijd binnen je blok van goedkoopste uren valt, kun je met versie 3.5.0 (die ik net released heb) ook dit gebruiken.

Django/Jinja:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:39:
[...]

Als je (voor een trigger of binary_sensor) wil weten of de huidige tijd binnen je blok van goedkoopste uren valt, kun je met versie 3.5.0 (die ik net released heb) ook dit gebruiken.

Django/Jinja:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="07:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}
Deze springt dus op true zodra hij goedkoop wordt en schakelt uit 241 minuten nadat hij ingeschakeld is met bovenstaande code?

Cool, dat zocht ik net :)

Ik heb dus nu dit om de vaatwasser automatisch in te schakelen. Nu alleen niet vergeten vaatwasmiddel er in te stoppen :D

YAML: Template helper
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}

YAML: Automatisering
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.vaatwasser_goedkoopste_tijd
    to: "on"
    entity_id:
      - binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
    to: "off"
action:

YAML: Script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Vaatwasser automatisch starten
sequence:
  - if:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
            state: "off"
            alias: Deur is gesloten
          - condition: not
            conditions:
                entity_id: sensor.012030387009003220_bsh_common_status_operationstate
                state: BSH.Common.EnumType.OperationState.Run
            alias: Vaatwasser is nog niet bezig met een programma
            entity_id: binary_sensor.vaatwasser_goedkoopste_tijd
            state: "on"
    then:
      - service: home_connect_alt.start_program
        data:
          validate: true
          program_key: Dishcare.Dishwasher.Program.Eco50
          device_id: f2eda66b5357e8d707e8099050fcd20d
        alias: Vaatwasser starten
    else: []
icon: mdi:dishwasher

[ Voor 59% gewijzigd door Toppe op 03-11-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26
alex3305 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:08:
Zeker, alle sensoren hernoem ik.

LXYZ = Licht (X is verdieping, Y is kamernummer, Z is sensor nummer).
SXYZ = Sensor
etc.

Anders kom ik er echt niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:45:
[...]

Deze springt dus op true zodra hij goedkoop wordt en schakelt uit 241 minuten nadat hij ingeschakeld is met bovenstaande code?

Cool, dat zocht ik net :)

Ik heb dus nu dit om de vaatwasser automatisch in te schakelen. Nu alleen niet vergeten vaatwasmiddel er in te stoppen :D

YAML: Template helper
1
2
3
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=hours, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}

YAML: Automatisering
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.vaatwasser_goedkoopste_tijd
    to: "on"
    entity_id:
      - binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
    to: "off"
action:

YAML: Script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Vaatwasser automatisch starten
sequence:
  - if:
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: binary_sensor.012030387009003220_bsh_common_status_doorstate
            state: "off"
            alias: Deur is gesloten
          - condition: not
            conditions:
                entity_id: sensor.012030387009003220_bsh_common_status_operationstate
                state: BSH.Common.EnumType.OperationState.Run
            alias: Vaatwasser is nog niet bezig met een programma
    then:
      - service: home_connect_alt.start_program
        data:
          validate: true
          program_key: Dishcare.Dishwasher.Program.Eco50
          device_id: f2eda66b5357e8d707e8099050fcd20d
        alias: Vaatwasser starten
    else: []
icon: mdi:dishwasher
Die nieuwe code gaat naar false als de huidige tijd niet meer in je blok valt, aangezien je een blok van 4 uur hebt, zal hij dus na 4 uur weer false worden.

Die extra regel om het aantal uur op 2 of 4 te zetten was niet meer nodig aangezien ik false als default voor het bool filter meegegeven had.

Oh, en met deze automation start de vaatwasser zodra je de deur dicht doet, ongeacht of het goedkoop is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-10 16:12
Op verzoek plaats ik mijn vraag nu ook hier:

Ik ben een tijdje geleden overgestapt naar HA maar ik krijg HACS niet werkend.

Ik heb Hacs in het menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjRxvwMPdytkonLjUTM7w27Rb5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9jgBs2JzMdT8UvjkbQoO9HY4.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik er op druk krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RCrTLBBiOddrFWZ1C8sRAERMa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDSRE62w3gw1we8Kf4uD3Yf2.png?f=fotoalbum_large

Daar dan weer op drukken, levert enkel de readme op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQQ128d586i6QxWo54zw0f_ZBJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVmvkVgIuDx64LiQ5GFiMmGL.png?f=fotoalbum_large

Ook vanuit integraties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5mx5RDElM6TzZvPooB37RUwkYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wMSaqORlRgJ2RWxehQeWuBtd.png?f=fotoalbum_large

Kom ik eigenlijk nergens uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQfTl8FQbXOkinuDOLfF9f9Q7_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v9bQ0Mc74HcvbijL9feZsGoF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb HA al meermaals herboot de afgelopen week, en ja ik heb via mijn github account de code ingevoerd. Ik weet het dus niet meer. Iemand die hier een licht op kan schijnen want met googlen kom ik er nog niet achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
marque1968 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:57:
Op verzoek plaats ik mijn vraag nu ook hier:

Ik ben een tijdje geleden overgestapt naar HA maar ik krijg HACS niet werkend.

Ik heb Hacs in het menu:
[Afbeelding]

Maar als ik er op druk krijg ik dit te zien:
[Afbeelding]

Daar dan weer op drukken, levert enkel de readme op:
[Afbeelding]

Ook vanuit integraties
[Afbeelding]

Kom ik eigenlijk nergens uit
[Afbeelding]

Ik heb HA al meermaals herboot de afgelopen week, en ja ik heb via mijn github account de code ingevoerd. Ik weet het dus niet meer. Iemand die hier een licht op kan schijnen want met googlen kom ik er nog niet achter.
1)
Je hebt niet goed gelezen toen je HACS installeerde, en hebt blind alle vinkjes aangezet en daardoor nu experimental mode aangezet

2)
HACS werkt prima, maar dus in experimental mode (wat vanaf de volgende major release van HACS de standaard zal worden). Er staat echter een filter aan wat alleen de gedownloade items laat zien (dat filter icoontje met dat blauwe uitroepteken). Als je daar nou uitzet dat hij alleen de gedownloade items laat zien, kun je installeren wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:55:
[...]

Die nieuwe code gaat naar false als de huidige tijd niet meer in je blok valt, aangezien je een blok van 4 uur hebt, zal hij dus na 4 uur weer false worden.

Die extra regel om het aantal uur op 2 of 4 te zetten was niet meer nodig aangezien ik false als default voor het bool filter meegegeven had.
Check, aangepast.
Oh, en met deze automation start de vaatwasser zodra je de deur dicht doet, ongeacht of het goedkoop is of niet.
Dat bedacht ik me ook ja. Ik heb dus nu in het script ook opgenomen dat hij nog eens kijkt naar de boolean :).

Als het goed is moet de vaatwasser dus nu automatisch aan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:57:
[...]

Bluetooth proxies doen nog niet echt aan presence detection.
Daar is out of the box nog niet echt iets voor.

Ik denk dat hij meer doelt op ESPresence, wat inderaad via MQTT gaat.
Ik gebruik enkele BLE trackers via de iBeacon Tracker integratie en hiermee heb ik wel presence detection op home/away niveau volgens mij. Voor meer detail over de locatie zou je eventueel nog iets kunnen met de de source attribute.

Voor detectie van iPhone en Apple Watches lijkt ESPresnse me inderdaad beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR7g68_egn2rN4R4z6XUWjw95qI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8oc0MQ3FylM2ATP7KqhNIgGg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oke ik ben een stukje verder met de stack card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:stack-in-card
cards:
    cards:
        cards:

Dit geeft als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBHPoGx7o5TI-oSbrHM7IAsaAkA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T4c9VI1GxZaBGMQdVm2hvYq2.png?f=fotoalbum_medium

Ik doe dus nog iets niet goed zodat ik de ware grote van beide kaarten laast elkaar krijg.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22-10 23:03
@Verwijderd Voor automations had ik ooit bedacht om ruimte als prefix te gebruiken. Dus bijvoorbeeld Kantoor - Licht aan. Maar daar ben ik inmiddels vanaf aan het stappen. Nu gebruik ik daar de volgende naamgeving voor: Type - Ruimte apparaat actie. Dus bijvoorbeeld Licht - Kantoor verlichting aan. Maar ik weet ook nog niet of ik dat 100% ideaal vind :|...

@Maeslant Bedankt voor de input. Apparaten van integraties ben ik gestopt met hernoemen. Ik vind de naam die de integratie meegeeft toch vaak prima. Alhoewel ik dat vroeger wel heb gedaan en ik dus daar ook een beetje op vastloop.

De reden voor mijn vraag is dat ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer zie. Ik heb iets meer dan een jaar geleden enorm veel tijd en energie in Home Assistant gestoken en daarna er niet zoveel meer aan gedaan. Niet omdat ik het niet leuk vond, maar alles werkte eigenlijk naar tevredenheid. Nu ben ik echter op een punt dat er steeds meer dingetjes stuk gaan of niet meer ideaal te beheren zijn omdat ik het simpelweg niet genoeg doe. Helpers is daar bijvoorbeeld een onderdeel van.

Het liefste zou ik eigenlijk met een frisse installatie beginnen en vanaf daar weer gaan opbouwen. Maar dan ben ik al mijn data kwijt en dat wil ik eigenlijk niet. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:04:
[...]

Check, aangepast.

[...]

Dat bedacht ik me ook ja. Ik heb dus nu in het script ook opgenomen dat hij nog eens kijkt naar de boolean :).

Als het goed is moet de vaatwasser dus nu automatisch aan gaan :)
Ik zou het als condition in je automation zetten, ipv in het script.
Dan kun je het script ook nog gebruiken om de vaatwasser te starten als het niet op het goedkoopste moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
davasch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:11:
[...]

Ik gebruik enkele BLE trackers via de iBeacon Tracker integratie en hiermee heb ik wel presence detection op home/away niveau volgens mij. Voor meer detail over de locatie zou je eventueel nog iets kunnen met de de source attribute.

Voor detectie van iPhone en Apple Watches lijkt ESPresnse me inderdaad beter!

[Afbeelding]
Ja, thuis/weg werkt wel, maar niet op kamerniveau. Dan moet je inderaad met de source gaan puzzelen, maar het is nogal lastig om het BT MAC van de Proxy te verkrijgen.

Ik had wel iets gemaakt toen ik er nog 3 had, maar die 3 zijn inmiddels vervangen door 8 andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Possible schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:16:
Oke ik ben een stukje verder met de stack card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cards:
    cards:
        cards:

Dit geeft als resultaat:

[Afbeelding]

Ik doe dus nog iets niet goed zodat ik de ware grote van beide kaarten laast elkaar krijg.
Ik denk niet dat dit zo gaat, je probeert 2 kaarten die de volledige kaartbreedte nodig hebben in één kaart te proppen. Zonder dingen als layout card kun je de breedte van een card niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:25:
[...]

Ik denk niet dat dit zo gaat, je probeert 2 kaarten die de volledige kaartbreedte nodig hebben in één kaart te proppen. Zonder dingen als layout card kun je de breedte van een card niet aanpassen.
Hmm dan moet ik even verder gaan zoeken, het is wel mogelijk namelijk. Kwam deze post tegen:

RvdMeer in "Home Assistant - Show je setup"

edit: bedenk me net dat het waarschijnlijk 2 x vertical stacks zijn met horizontal cards?

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 03-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Possible schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:36:
[...]

Hmm dan moet ik even verder gaan zoeken, het is wel mogelijk namelijk. Kwam deze post tegen:

RvdMeer in "Home Assistant - Show je setup"

edit: bedenk me net dat het waarschijnlijk 2 x vertical stacks zijn met horizontal cards?
Ik vermoed dat hij gebruik maakt van layout card, gezien de sankey card over de gehele breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:14
Ik gebruik de apexcharts card om de stroomprijs per uur te tonen, en heb deze aangepast dat deze zo dicht mogelijk bij de prijzen van mijn leverancier benaderen, en aan de hand van posts van de afgelopen week meerdere kleuren ingericht.

Alleen zou ik over de dag grafiek een gemiddelde lijn willen tonen van de gemiddelde prijs over die dag, vandaag is die rond de 7 cent, en morgen 4 cent. (Ik zie dit nl ook op de website van mijn leverancier bij de uur tarieven en vindt dit wel een interessante weergave)
Ik heb zelf al rond gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar krijg dit niet voor elkaar, ben nog te nieuw in HA. Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XL8iTReNZ8w8hY9gP9d5l9eENo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4HtLCV0mGWjQs0jHq9EDkUv.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Stroomprijs vandaag (c/kWh)
  show: true
  colorize_states: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool
    type: column
    opacity: 1
    color_threshold:
      - value: -200
        color: '#340966'
      - value: -15
        color: '#8A3AE8'
      - value: 0
        color: '#00AA65'
      - value: 10
        color: '#E8A43F'
      - value: 20
        color: '#ED5F18'
      - value: 30
        color: '#F71707'
    show:
      extremas: true
      header_color_threshold: true
    float_precision: 0
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 100000, entity.attributes.raw_today[index]["value"] + 0.5];
      });
yaxis:
  - decimals: 0
    min: ~0
    apex_config:
      tickAmount: 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik had een extra zigbee smart plug nodig en had daarom weer Blitzwolf BW-SHP13 besteld omdat ik er daar al meer van heb. Maar de nieuwe is intern anders dan mijn oude namelijk TS011F_plug_1 i.p.v. TS0121_plug. Verder niet heel spannend want toevoegen met Z2M is letterlijk in seconden gebeurd maar wat wel een leuke extra feature is: je kan de fysieke knop beveiligen met een kinderslot in HA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Zijn er mensen die al gespeeld hebben met de to do lists? En de to do list card?

Hoe ziet dit er uit bij jullie dashboard?
Welke lijstjes maak je zo?
Je zou kunnen zeggen idd shopping lijst, en household lijst...
Nog benieuwd naar ideetjes en toepassingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gisteren ook een update naar 2023.11.0 gedaan, en nu krijg ik alleen nog het elektriciteitsverbruik te zien van mijn digitale meter, het gasverbruik wordt niet meer doorgegeven. Zijn er nog mensen die dit zien?

Heb hier een DSMR P1 Ethernet Mini in gebruik en dat liep tot nu toe gewoon vlot.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Borromini schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:12:
Gisteren ook een update naar 2023.11.0 gedaan, en nu krijg ik alleen nog het elektriciteitsverbruik te zien van mijn digitale meter, het gasverbruik wordt niet meer doorgegeven. Zijn er nog mensen die dit zien?

Heb hier een DSMR P1 Ethernet Mini in gebruik en dat liep tot nu toe gewoon vlot.
In de changelog zag ik wel dat e.e.a. was gewijzigd voor de DSMR gas-sensoren - dubbelcheck even of je de juiste sensor nog toegevoegd hebt aan het dashboard?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
synoniem schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:02:
Ik had een extra zigbee smart plug nodig en had daarom weer Blitzwolf BW-SHP13 besteld omdat ik er daar al meer van heb. Maar de nieuwe is intern anders dan mijn oude namelijk TS011F_plug_1 i.p.v. TS0121_plug. Verder niet heel spannend want toevoegen met Z2M is letterlijk in seconden gebeurd maar wat wel een leuke extra feature is: je kan de fysieke knop beveiligen met een kinderslot in HA!
Dat kan bij alle 19 Blitzwolf SHP13 plugs die ik al een hele tijd heb. Ik denk dat het bij je andere ook kan als je hem opnieuw pairt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@TheFes Gelukt (soort van), enige waar ik nog mee zit is dat je de borders ziet van van de kaarten. Deze wil ik eruit halen. Dit zou met de volgende code moeten lukken, maar gebeurd niet echt iets:

[
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cards:
  - type: custom:gap-card
    cards:
        cards:
            style: |
              :host {
                --stack-card-border-width: 0px;
                }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben m'n automations wat aan het opschonen en vraag me af wat jullie doen met automations doe maar een deel van het jaar moeten triggeren.

Voorbeeld: ik heb een automation die m'n thermostaat laag zet als ik 15 min van huis ben. Maar dat is alleen relevant in de herfst en winter. Als de verwarming helemaal niet aan staat, hoeft 'ie niet te triggeren.

Nou kan ik uiteraard een condition inbouwen dat de action alleen wordt uitgevoerd als de verwarming aan staat, maar is wel gedoe. Ik kan er ook voor kiezen om het 't hele jaar door te laten triggeren, omdat het toch niet echt kwaad kan. Afgezien van eventuele log entries.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
sOid schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:54:
Ik ben m'n automations wat aan het opschonen en vraag me af wat jullie doen met automations doe maar een deel van het jaar moeten triggeren.

Voorbeeld: ik heb een automation die m'n thermostaat laag zet als ik 15 min van huis ben. Maar dat is alleen relevant in de herfst en winter. Als de verwarming helemaal niet aan staat, hoeft 'ie niet te triggeren.

Nou kan ik uiteraard een condition inbouwen dat de action alleen wordt uitgevoerd als de verwarming aan staat, maar is wel gedoe. Ik kan er ook voor kiezen om het 't hele jaar door te laten triggeren, omdat het toch niet echt kwaad kan. Afgezien van eventuele log entries.

Mijn verwarming gaat standaard naar 19,5 graden als ik thuis kom en op 15 als ik weg ben, zomer en winter. In de zomer is het toch warmer dan de 19,5 graad in huis dus doet de verwarming niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:20

Mijn verwarming gaat op een gegeven moment handmatig op handmatig en 15degC, dan doet de automation helemaal niets meer :)

En voor verlichting heb ik stand van de zon ingebouwd (bijvoorbeeld):
- Trigger: 18:00 && condition zon = onder --> licht aan
- Trigger: sunset && condition na 18:00 --> licht aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Weet iemand hoe ik een (conditional) card kan maken waarin alle devices staan in een bepaalde "area" en ook de devices die niet aan een area zijn toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
ardvark99 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:41:
Ik gebruik de apexcharts card om de stroomprijs per uur te tonen, en heb deze aangepast dat deze zo dicht mogelijk bij de prijzen van mijn leverancier benaderen, en aan de hand van posts van de afgelopen week meerdere kleuren ingericht.

Alleen zou ik over de dag grafiek een gemiddelde lijn willen tonen van de gemiddelde prijs over die dag, vandaag is die rond de 7 cent, en morgen 4 cent. (Ik zie dit nl ook op de website van mijn leverancier bij de uur tarieven en vindt dit wel een interessante weergave)
Ik heb zelf al rond gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar krijg dit niet voor elkaar, ben nog te nieuw in HA. Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Stroomprijs vandaag (c/kWh)
  colorize_states: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool
    opacity: 1
    color_threshold:
      - value: -200
        color: '#340966'
      - value: -15
        color: '#8A3AE8'
      - value: 0
        color: '#00AA65'
      - value: 10
        color: '#E8A43F'
      - value: 20
        color: '#ED5F18'
      - value: 30
        color: '#F71707'
    show:
      extremas: true
      header_color_threshold: true
    float_precision: 0
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 100000, entity.attributes.raw_today[index]["value"] + 0.5];
      });
yaxis:
  - decimals: 0
    min: ~0
    apex_config:
      tickAmount: 10
Er staat letterlijk een voorbeeld in de instructiepagina van apexcharts. 2de van onderen.
https://github.com/RomRider/apexcharts-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-10 23:14

Ik heb ze zelf uitgeschakeld in de lente / zomer, mogelijk bouw ik in de toekomst misschien een statuschecker in. Maar het in- en uitschakelen van de automations is voor mij niet zo veel moeite: in principe doe je dat maar 2x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
balk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:09:
[...]

Mijn verwarming gaat op een gegeven moment handmatig op handmatig en 15degC, dan doet de automation helemaal niets meer :)
Ja oke, maar dan heb je er wel ergens een condition in gebouwd toch? Anders blijft 'ie triggeren lijkt me?
tagican schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:16:
[...]

Ik heb ze zelf uitgeschakeld in de lente / zomer, mogelijk bouw ik in de toekomst misschien een statuschecker in. Maar het in- en uitschakelen van de automations is voor mij niet zo veel moeite: in principe doe je dat maar 2x per jaar.
Dat is ook nog een mogelijkheid inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:40:
[...]

Dat kan bij alle 19 Blitzwolf SHP13 plugs die ik al een hele tijd heb. Ik denk dat het bij je andere ook kan als je hem opnieuw pairt
Welk ID(s) heb(ben) jouw Blitzwolf SHP13? Een van de twee die ik hier boven noem of nog weer anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 15:30

Tim Schuhmacher

abasios

Misschien wel een aardige verhaal voor hier.

Mijn installatie was al maanden matig. In Proxmox zag ik Disk IO langszaam enorm oplopen voor HA. Hierdoor werd het steeds trager. Ik heb er veel te veel tijd aan besteed om te kijken waarom dat gebeurde. Ik ben er niet achter gekomen. Rebooten van HA hielp niet. Na een reboot van de server was IO tijdelijk laag, om toch langzaam aan weer op te lopen. HA werkte wel, maar traag. Ik had er geen lol meer aan om er aan te knutselen. Alleen de regelmatige updates voerde ik door in de hoop dat het magisch opgelost zou worden.

Toen kwam er een update van ESPHome en daarmee ook voor wat devices. Bij een specifieke update van een tussenstekker schakkelde de stroom er kort even af. Ik was dus vergeten dat ik de HA server ook achter zo'n tussenstekker had zitten. Dus server is compleet van het stroom af geweest. Eerst wat stress want ik snapte niet waarom HA offline was. Maar toen starte ik HA uiteindelijk weer op en sindsdien draait hij weer als een zonnetje!

Geen idee waarom reboten niet het zelfde resultaat als stroom er af heeft, maar goed. Ik ben weer blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Willempie27 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:13:
[...]

Er staat letterlijk een voorbeeld in de instructiepagina van apexcharts. 2de van onderen.
https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Sorry, ik ben misschien niet duidelijk geweest met mijn vraag. Dat ik een tweede lijn in de grafiek kan tonen was mij wel duidelijk, maar hoe bereken ik het gemiddelde van de data van die dag, zodat ik die lijn kan tonen:
entity.attributes.raw_today.map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hmmbob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:30:
[...]

In de changelog zag ik wel dat e.e.a. was gewijzigd voor de DSMR gas-sensoren - dubbelcheck even of je de juiste sensor nog toegevoegd hebt aan het dashboard?
Bedankt, maar 'ns grasduinen dit de changelog dan. Logboek van HA kloeg daar niet over.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
ardvark99 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:39:
[...]

Sorry, ik ben misschien niet duidelijk geweest met mijn vraag. Dat ik een tweede lijn in de grafiek kan tonen was mij wel duidelijk, maar hoe bereken ik het gemiddelde van de data van die dag, zodat ik die lijn kan tonen:
entity.attributes.raw_today.map
Ik ben er ook niet helemaal in thuis. Maar volgens mij staat het gemiddelde er al in.
Maar bij dat voorbeeld staat func en duration wat dit volgens mij doet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
graph_span: 6h
header:
  show: false
series:
  - entity: sensor.humidity
    type: line
    name: Outside Humidity
    group_by:
      func: avg  #avg is het gemiddelde
      duration: 30min # Volgens mij de tijdsduur waarover het gemiddelde wordt berekend.
  - entity: sensor.random0_100
    name: Office Humidity
    group_by:
      func: avg
      duration: 30min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
synoniem schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:25:
[...]

Welk ID(s) heb(ben) jouw Blitzwolf SHP13? Een van de twee die ik hier boven noem of nog weer anderen?
TS_0121_plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Peet3kabo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:58:
[...]

Dat is een goede, ga ik vanmiddag ff naar kijken. Ik was niet thuis maar had pubers welke klaagden dat het niet werkte😂

Zal straks weer ff updaten en is nakijken. Ook even controleren of er al een issue voor is idd
Laatste update opnieuw uitgevoerd met zelfde resultaat, bepaalde automations werkten niet meer.
Automations opgeschoond en aangepast en meeste werkt nu weer zo het lijkt.
Moet wel zeggen dat er wat entiteiten in de automations stonden welke niet meer actief waren of niet meer bestonden.
Voorheen ging de automation wel door omdat er ook een service (groep) aangeroepen werd. Maar schijnbaar geeft de automation nu een probleem en schakelt uit als er iets met de entiteiten niet klopt. Een verandering dus, geen probleem......alleen de automation ff aanpassen. Je moet het alleen eerst even weten en het komt aan het licht als het niet werkt en dat meestal op een moment dat het niet past 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ok, bijzonder wel weer dit. Ik heb er een opnieuw gepaired maar ik zie geen Childlock verschijnen. Moet nog wel Z2M updaten naar 1.33.2 misschien dat dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
synoniem schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:33:
[...]

Ok, bijzonder wel weer dit. Ik heb er een opnieuw gepaired maar ik zie geen Childlock verschijnen. Moet nog wel Z2M updaten naar 1.33.2 misschien dat dat verschil maakt.
Ik heb die al sinds een paar maanden (toen ben ik Z2M gaan gebruiken)

Maar ik zie nu dat ik ze ook niet overal heb.
Sterker nog.. ik zie dat ik het alleen bij de SHP15 heb.. excuus voor de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-10 18:44

icecreamfarmer

en het is

Ik krijg het maar niet voor elkaar om statistics te krijgen van deze twee integraties:
1. Onedrive upload speed (is meer voor de fun en om te testen);
2. Atag one kamertemperatuur;

Voor beiden middels een template een sensor aangemaakt in YAML maar krijg continue te zijn dat er geen data beschikbaar is (Unavailable en No statistics found). De eerste draait al zeker een dag.

Wat doe ik hier fout? De bovenste werkt namelijk wel goed.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor: 
    # zonnepanelen
      - name: zonnepanelen
        unit_of_measurement: kWh
        state: "{{ (states('sensor.apsystems_energy_day') | float | round(2)) }}"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy
    # One drive upload speeds
      - name: upload Onedrive
        unit_of_measurement: KB/s
        state: "{{ (states('sensor.onedrivefilesync', 'Current file upload speed (KB/s)') | float | round(2)) }}"
        state_class: measurement
        device_class: data_rate
    # Woonkamer temperatuur
      - name: Woonkamer temperatuur
        unit_of_measurement: °C
        state: "{{ (states('atag.climate', 'current_temperature') | float | round(2)) }}"
        device_class: temperature

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
icecreamfarmer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:18:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om statistics te krijgen van deze twee integraties:
1. Onedrive upload speed (is meer voor de fun en om te testen);
2. Atag one kamertemperatuur;

Voor beiden middels een template een sensor aangemaakt in YAML maar krijg continue te zijn dat er geen data beschikbaar is (Unavailable en No statistics found). De eerste draait al zeker een dag.

Wat doe ik hier fout? De bovenste werkt namelijk wel goed.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor: 
    # zonnepanelen
      - name: zonnepanelen
        unit_of_measurement: kWh
        state: "{{ (states('sensor.apsystems_energy_day') | float | round(2)) }}"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy
    # One drive upload speeds
        unit_of_measurement: KB/s
        state: "{{ (states('sensor.onedrivefilesync', 'Current file upload speed (KB/s)') | float | round(2)) }}"
    # Woonkamer temperatuur
      - name: Woonkamer temperatuur
        unit_of_measurement: °C
        state: "{{ (states('atag.climate', 'current_temperature') | float | round(2)) }}"
        device_class: temperature
Kan het zijn dat je voor de `data_rate` niet de juiste `unit_of_measurement` hebt?
code:
1
2
3
4
5
  unit_of_measurement: kB/s
  state: "{{ (states('sensor.onedrivefilesync', 'Current file upload speed (kB/s)') | float | round(2)) }}"

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-10 18:44

icecreamfarmer

en het is

RevellNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:45:
[...]

Kan het zijn dat je voor de `data_rate` niet de juiste `unit_of_measurement` hebt?
code:
1
2
3
4
5
  unit_of_measurement: kB/s
  state: "{{ (states('sensor.onedrivefilesync', 'Current file upload speed (kB/s)') | float | round(2)) }}"
Heb ik hier uit:
https://developers.home-a.../docs/core/entity/sensor/

Maar zover ik begrijp doet dat er niet toe al vul ik daar flamingo's in.

Bij de atag werkt het ook niet. Ik wil eigenlijk een sensor maken van een attribute.

Gebruik ik dev/template check dan krijg ik dit terug:
ValueError: Template error: float got invalid input 'heat' when rendering template '{{ (states('climate.atag', 'current_temperature') | float | round(1)) }}' but no default was specified
Dat kan kloppen want Heat is de state van de Atag maar niet de attribute.

---------------------------------------------------------------

climate.atag -> Entity

heat -> state

-> Attributes:

hvac_modes: auto, heat
min_temp: 7
max_temp: 35
preset_modes: Manual, Auto, Extend, away, boost
current_temperature: 20.2
temperature: 20
hvac_action: idle
preset_mode: Auto
friendly_name: Atag Climate
supported_features: 17

----------------------------------

Edit: Gevonden ik moest ipv states, (state_attr) gebruiken.
:D

Edit2: In de Yamler werkt het nog steeds niet maar wanneer ik een helper template gebruik dan wel :? .
Zelfde syntax.

[ Voor 46% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-11-2023 20:26 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:57
Is het iemand gelukt om hier met zha een binding voor elkaar te krijgen tussen een zha group en een ikea styrbar switch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfA0CTixia_5649chv_3IEPj1RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT9cqWGZ7dCWDgvOoN1Rn1Ow.jpg?f=fotoalbum_large

Verschillende combinaties van vinkjes geprobeerd, waaronder alles en alleen on/off of icm light link.
Hij geeft een groen vinkje als ik op koppel groep klik en ik zorg ervoor dat ik een knop op de ikea styrbar indruk zodat hij zeker het ontvangt. Maar de binding werkt niet, en de lampen reageren niet op de styrbar.

Overigens de styrbar ook niet toegevoegd aan de groep (krijg de optie niet) in zha, maar volgens mij is dat niet nodig.

Allemaal ikea spul trouwens, ook al zou dat niet moeten uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

skank schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:05:
Zijn er mensen die al gespeeld hebben met de to do lists? En de to do list card?

Hoe ziet dit er uit bij jullie dashboard?
Welke lijstjes maak je zo?
Je zou kunnen zeggen idd shopping lijst, en household lijst...
Nog benieuwd naar ideetjes en toepassingen...
Ik had de boodschappenlijst al en nu een 2de lijstje erbij voor de Action :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rouwette schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:07:
[...]

Ik had de boodschappenlijst al en nu een 2de lijstje erbij voor de Action :P
Een lijstje per winkel ? Is ook een gedacht... en een lijstje voor de klusjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

skank schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:42:
[...]

Een lijstje per winkel ? Is ook een gedacht... en een lijstje voor de klusjes
Gedachte is hier supermarkt en action/blokker/hema enzo in 1
Misschien er nog 1 bij voor de Hornbach :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rouwette op 03-11-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Willempie27 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ben er ook niet helemaal in thuis. Maar volgens mij staat het gemiddelde er al in.
Maar bij dat voorbeeld staat func en duration wat dit volgens mij doet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
graph_span: 6h
header:
  show: false
series:
  - entity: sensor.humidity
    type: line
    name: Outside Humidity
    group_by:
      func: avg  #avg is het gemiddelde
      duration: 30min # Volgens mij de tijdsduur waarover het gemiddelde wordt berekend.
  - entity: sensor.random0_100
    name: Office Humidity
    group_by:
      func: avg
      duration: 30min
Thanks, dat is hem idd. Ik zat in eerste instantie te moeilijk te denken, zoiets als alle waardes van de entity van die dag optellen en delen door 24. Maar dit is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes de Boolean werkt in in echt geval niet :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdLzBfTunOB7FU8tAjG1jRsRXtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m7N5KOWF8jjfpTDVx1LgqHug.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Kan je niet beter een sensor maken die gewoon het goedkoopste uur weergeeft en die wegschrijft naar een start timer. Dan kan je ook controleren of die de tijd daar werkelijk pakt. Voor mn boiler werkt dat prima maar die bekijkt de prijs voor de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-10 16:12
TheFes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:59:
[...]
HACS werkt prima, maar dus in experimental mode (wat vanaf de volgende major release van HACS de standaard zal worden). Er staat echter een filter aan wat alleen de gedownloade items laat zien (dat filter icoontje met dat blauwe uitroepteken). Als je daar nou uitzet dat hij alleen de gedownloade items laat zien, kun je installeren wat je wil.
Bedankt, de opmerking van experimental mode had ik in mijn eigen draadje ook gekregen en uitgezet. Ik had zelfs de download vink al eens uitgezet en een lijst gezien die ik anders interpreteerde. Ik zat te wachten op de UI die ik in alle voorbeelden ziet. Maar met deze wetenschap heb ik nu een aantal zaken kunnen downloaden. Dank daarvoor @TheFes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Jammer..

Ik zal het proberen te debuggen met de zee aan informatie die je geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:16:
[...]

Jammer..

Ik zal het proberen te debuggen met de zee aan informatie die je geeft
Ik heb ook niet meer informatie. Heb een binary sensor aangemaakt met deze template:

YAML:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false)

Als deze naar ‘on’ gaat dan wordt de automation pas gestart.

Dit kan ik ook doen, maar dit is geen timestamp of datetime type. Ik zou dus verwachten dat het niet werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQmNvE7sH6XbsruNY7nPnU1Bx90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NlV4kFzBeuAUyIjOVqDNH30D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 04-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb ook niet meer informatie. Heb een binary sensor aangemaakt met deze template:

YAML:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, time_format='time24', include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false)

Als deze naar ‘on’ gaat dan wordt de automation pas gestart.
Wat geeft dit in devtools > templates
Django/Jinja:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:33:
[...]

Wat geeft dit in devtools > templates
Django/Jinja:
1
2
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now")
}} mist bij jou op het eind, ik heb ze wel toegevoegd ;)

code:
1
1 error: Invalid mode "cheap_now" selected

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 04-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:37:
[...]

code:
1
1 error: Invalid mode "cheap_now" selected
Je hebt nog niet geüpdatet naar 3.5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:38:
[...]

Je hebt nog niet geüpdatet naar 3.5.0
Vaag, ik heb hem namelijk op m’n MacBook gister aangemaakt en toen geen foutmelding gekregen. Nou staat daar bool(false) wel in, zou die uit weergeven als er niet voldoende informatie is?

Nu krijg ik weer dat er niet voldoende data beschikbaar is.

Ergens ging de update dus niet lekker. Zou het nu wel moeten werken?

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 04-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:40:
[...]

Vaag, ik heb hem namelijk op m’n MacBook gister aangemaakt en toen geen foutmelding gekregen.

Nu krijg ik weer dat er niet voldoende data beschikbaar is.

Ergens ging de update dus niet lekker. Zou het nu wel moeten werken?
Je kreeg gisteren geen foutmelding omdat er nog | bool(flalse) achter stond. Dat zet de waarde om naar een boolean, met als default false als hij dat niet kan. Een string met een error message zal dus altijd false zijn, ongeacht de message.

Ik bedenk me net wel dat je wel zelf updates moet forceren, je sensor wordt niet automatisch geüpdatet anders.

Dit zou moeten werken.
Django/Jinja:
1
2
3
{% set n = now() %}
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:46:
[...]

Je kreeg gisteren geen foutmelding omdat er nog | bool(flalse) achter stond. Dat zet de waarde om naar een boolean, met als default false als hij dat niet kan. Een string met een error message zal dus altijd false zijn, ongeacht de message.

Ik bedenk me net wel dat je wel zelf updates moet forceren, je sensor wordt niet automatisch geüpdatet anders.

Dit zou moeten werken.
Django/Jinja:
1
2
3
{% set n = now() %}
{{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", hours=4, include_tomorrow=true, start="22:00", end="03:00", mode="cheap_now") | bool(false) }}
Na jou bericht gister heb ik geupdate maar blijkbaar niet naar 3.5.0 en dan met die bool krijg je geen error, ik ging er dus vanuit dat het werkte :D

Vanavond opnieuw testen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:49:
[...]

Na jou bericht gister heb ik geupdate maar blijkbaar niet naar 3.5.0 en dan met die bool krijg je geen error, ik ging er dus vanuit dat het werkte :D

Vanavond opnieuw testen :D
Ook met de vorige versie zou je binary sensor niet naar unavailable moeten gaan, hij zou gewoon altijd off moeten zijn, ik vind het bijzonder dat dat dus in je screenshot te zien is.

Overigens kan de timestamp sensor zoals hierboven voorgesteld is ook, maar dan moet je niet de time_format setting gebruiken, maar gewoon de hele isoformat datetime als state gebruiken (en zorgen dat je uren wel aangepast worden om een error te voorkomen)

Pagina: 1 ... 125 ... 346 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.