Veelzeggend dat de Mi-24's een inklapbaar landingsgestel hebben maar ze kiezen er in dit filmpje voor om die uitgeklapt te laten. Dat is waarschijnlijk net wat veiliger als je zo laag vliegt.
Ja totdat je ergens achter blijft hangen.downtime schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Veelzeggend dat de Mi-24's een inklapbaar landingsgestel hebben maar ze kiezen er in dit filmpje voor om die uitgeklapt te laten. Dat is waarschijnlijk net wat veiliger als je zo laag vliegt.
Niet wat ik 1,2,3 bedoelde maar " i'll take it"gise schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:57:
Ik denk dat de frontlinie niet verschuift om twee redenen:
- Oekraine valt (nog) niet aan, eerst het juiste materieel op de juiste plekken. ze hebben straks waarschijnlijk een sterke groep met combined arms (tanks + pantservoertuigen + infanterie) voor een aanval.
- Rusland valt maar zeer plaatselijk aan, vooral Wagner rond Bakhmut / Soledar, en hoewel de frontlinie daar onlangs is opgeschoven in het voordeel van RF en terugval voor UA, zijn daar ongelofelijk veel manschappen verloren gegaan, en dan vooral RF troepen.
ik probeer het "simpel" toe te lichten (lees mijn gebrekkige kennis)
Alleereerst de afstand van de "linie" is bizar van Utrecht tot Lisabon oid ? Dat het zekere uitdagingen bied snap ik nog wel. immers 10x NL oid oppervlakte waar over gestreden word.
Maar andere delen waren sneller bevrijd versus een +/- 5 a 6 maanden "stilstaande" situatie is voor mijn dan niet echt te vatten
Dit is overgens geen vraag tot uitleg ofzo want wat je verteld is ook wat ik lees / zie etc is zeker waardevol en nuttige informatie maar again mijn gebrekkige kennis en observatie heeft wat gaten
jup same hereIk ben nog steeds positief en geloof in de overwinning van UA.
Tja vanalles
Ik denk dat dat wel game changers zijn geweest. Maar vooral voor het stoppen van de beweging van de linie de verkeerde kant op. En natuurlijk hebben de Russen ook geleerd wat je kan doen om impact van die dingen te beperken.vso schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Er gewoon mensen die een leuke uitleg geven die realistsich is, die lees ik graag.
M270 of de PHZ2000/archer enzv (wel/niet MRSI salvo) zouden allemaal game-changers zijn (ondergetekende riep dat ook) maaruh .. de linie beweegt al maanden nauwelijks .. (want geen game + afstanden enzv enzv roept men) ondertussen vele vids verder met 'Big bang" ammo depots, ipv turrets popping.
Maar impact van tanks verwacht ik minder, tenzij ze echt mogelijk een zooi op één locatie kunnen krijgen om dwars door Russische linies te stoten. Maar ook dan kom je toch al weer op genoeg plaatsen in stadsgevechten te zitten.
Vraag me ook af of helis niet zouden kunnen helpen voor close air support, al waarschijnlijk het probleem daarbij dat de Russen zoveel luchtafweer hebben, dat die ook een beperkte invloed uiteindelijk kunnen uitoefenen.
Uiteindelijk zou je er toch niet aan ontkomen om flink wat AA op russische grond uit te gaan schakelen, ondanks dat dit momenteel niet met de toegezegde westerse wapens mag.Sissors schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Ik denk dat dat wel game changers zijn geweest. Maar vooral voor het stoppen van de beweging van de linie de verkeerde kant op. En natuurlijk hebben de Russen ook geleerd wat je kan doen om impact van die dingen te beperken.
Maar impact van tanks verwacht ik minder, tenzij ze echt mogelijk een zooi op één locatie kunnen krijgen om dwars door Russische linies te stoten. Maar ook dan kom je toch al weer op genoeg plaatsen in stadsgevechten te zitten.
Vraag me ook af of helis niet zouden kunnen helpen voor close air support, al waarschijnlijk het probleem daarbij dat de Russen zoveel luchtafweer hebben, dat die ook een beperkte invloed uiteindelijk kunnen uitoefenen.
HIMARS was zeker een game changer. Ze hebben ervoor gezorgd dat de bevoorrading van de Russen in het 100 ging. Dat was de start van de herrovering bij Kherson en speelde een grote rol in het oosten waar de Russen nu maar tot 25% van de intensiteit die ze ervoor hadden.
Een andere game changer was de M777 met precisie ammunitie.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
We zijn in een ander stadium van de oorlog en ik vermoed dat we ook twee verschillende tactieken zien.
Sinds de val van Kherson en de mobilisatie is de frontlinie gestabiliseerd.
Rusland lijkt een tactiek te hebben waarbij ze middels artillerie en vooral veel soldaten met wat tanks en redelijke aantallen lichte voertuigen non-stop druk uitoefenen. Dit zet stress op de verdediging van Oekraïne.
Kijkende hierna lijkt het erop dat deze tactiek vooralsnog niet goed genoeg werkt. Rusland neemt veel verliezen met slechts weinig grond maar belangrijker nog; Oekraïne lijkt nog niet in te storten in zijn verdediging.
Deze constante druk heeft als doel om voorraden bij Oekraïne op te maken en troepen uit te putten (zo lijkt het althans) en gezien het soort leger wat Rusland heeft is dit gewoon een goed 'plan B' als de initiële shock-tactieken niet werken (wat ze niet deden)
Als ik als 'armchair general' het uitblijven van groot succes in deze strategie zou moeten verklaren komt het omdat Oekraïne toch nog stevige verdediging-linies heeft, gemotiveerde troepen en ook goed troepen kan roteren met verse troepen. Daarbij komt ook dat Rusland niet in staat lijkt te zijn om de bevoorrading van Oekraïne af te kappen of onder vuur te nemen.
Oekraïne volgt een tactiek waarbij ze in golven werken wat beter werkt bij een leger wat zijn troepen op locaties moet concentreren omdat ze niet de mankracht hebben voor constant over een enorm front te drukken. Ze bouwen troepen en units op in gebieden, beginnen een offensief, forceren een doorbraak en duwen door tot ze niet meer verder kunnen. Vervolgens stabiliseert het front en worden de heroverde gebieden geconsolideerd. (De aanleg van militaire infrastructuur bijvoorbeeld) Daarna begint het verhaal weer op nieuw. Troepen worden ergens opgebouwd over de maanden en dan volgt er een nieuwe push.
Figuurlijk gesproken is Rusland als de zee, constant beukend maar met beperkte kracht. Oekraïne is als een tsunami; niet constant maar je ziet het liever niet.
Tekenend is wel dat de troepen van Rusland grotendeels uit Belarus weg zijn. Ze hebben daar kunnen uitrusten en trainen maar waren klaarblijkelijk elders aan het front nodig. Aan 1 kant is het goed voor Rusland dat ze nu getrainde en uitgeruste troepen hebben aan de andere kant hadden ze deze schijnbaar nodig omdat ze niet genoeg vooruitgang boekte.
Wat betreft Oekraïne moeten wij gewoon geduld hebben tot de volgende tsunami.
Sinds de val van Kherson en de mobilisatie is de frontlinie gestabiliseerd.
Rusland lijkt een tactiek te hebben waarbij ze middels artillerie en vooral veel soldaten met wat tanks en redelijke aantallen lichte voertuigen non-stop druk uitoefenen. Dit zet stress op de verdediging van Oekraïne.
Kijkende hierna lijkt het erop dat deze tactiek vooralsnog niet goed genoeg werkt. Rusland neemt veel verliezen met slechts weinig grond maar belangrijker nog; Oekraïne lijkt nog niet in te storten in zijn verdediging.
Deze constante druk heeft als doel om voorraden bij Oekraïne op te maken en troepen uit te putten (zo lijkt het althans) en gezien het soort leger wat Rusland heeft is dit gewoon een goed 'plan B' als de initiële shock-tactieken niet werken (wat ze niet deden)
Als ik als 'armchair general' het uitblijven van groot succes in deze strategie zou moeten verklaren komt het omdat Oekraïne toch nog stevige verdediging-linies heeft, gemotiveerde troepen en ook goed troepen kan roteren met verse troepen. Daarbij komt ook dat Rusland niet in staat lijkt te zijn om de bevoorrading van Oekraïne af te kappen of onder vuur te nemen.
Oekraïne volgt een tactiek waarbij ze in golven werken wat beter werkt bij een leger wat zijn troepen op locaties moet concentreren omdat ze niet de mankracht hebben voor constant over een enorm front te drukken. Ze bouwen troepen en units op in gebieden, beginnen een offensief, forceren een doorbraak en duwen door tot ze niet meer verder kunnen. Vervolgens stabiliseert het front en worden de heroverde gebieden geconsolideerd. (De aanleg van militaire infrastructuur bijvoorbeeld) Daarna begint het verhaal weer op nieuw. Troepen worden ergens opgebouwd over de maanden en dan volgt er een nieuwe push.
Figuurlijk gesproken is Rusland als de zee, constant beukend maar met beperkte kracht. Oekraïne is als een tsunami; niet constant maar je ziet het liever niet.
Tekenend is wel dat de troepen van Rusland grotendeels uit Belarus weg zijn. Ze hebben daar kunnen uitrusten en trainen maar waren klaarblijkelijk elders aan het front nodig. Aan 1 kant is het goed voor Rusland dat ze nu getrainde en uitgeruste troepen hebben aan de andere kant hadden ze deze schijnbaar nodig omdat ze niet genoeg vooruitgang boekte.
Wat betreft Oekraïne moeten wij gewoon geduld hebben tot de volgende tsunami.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
HIMARS was zeker de grote game changer.asing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:22:
HIMARS was zeker een game changer. Ze hebben ervoor gezorgd dat de bevoorrading van de Russen in het 100 ging. Dat was de start van de herrovering bij Kherson en speelde een grote rol in het oosten waar de Russen nu maar tot 25% van de intensiteit die ze ervoor hadden.
Maar is het dat nog steeds? Als we het hebben over de dagelijks ontwikkelingen, is mijn indruk dat we minder vaak nieuwsberichten krijgen over HIMARS strikes (?).
Ik ben vooral benieuwd naar of de Russen hun logistiek meer gedecentraliseerd hebben, waardoor impact van een HIMARS strike kleiner is, of soms niet de moeite waard is voor UA.
Ik ben daarnaast erg benieuwd wat de nieuwe 'game changer' gaat worden. Initieel was de strategie van UA om de Russische logistiek te verstoren en dan op het moment dat het front verzwakt was (minder munitie, voeding, equipment) toe te slaan. Zou deze strategie nu weer worden toegepast? Of krijgen we een ander konijn uit de hoge hoed?
Waar nog veel te winnen valt tov de Russen lijkt de samenwerking te zijn tussen de verschillende onderdelen van het leger. Dat was ook de boodschap toen de tanks geleverd werden: de tanks worden pas echt effectief als je goed integreerd in je hele oorlogsmachine.
Ik verwacht van wel.Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:39:
[...]
HIMARS was zeker de grote game changer.
Maar is het dat nog steeds? Als we het hebben over de dagelijks ontwikkelingen, is mijn indruk dat we minder vaak nieuwsberichten krijgen over HIMARS strikes (?).
Ik ben vooral benieuwd naar of de Russen hun logistiek meer gedecentraliseerd hebben, waardoor impact van een HIMARS strike kleiner is, of soms niet de moeite waard is voor UA.
Op orders van Surovikin waren alle grote ammo of troepen concentraties/grote basissen binnen Himars afstand van het front officieel gezien verboden.
(wat niet betekent dat conscriptovitsj niet stiekem toch op een kluitje gaat werken, of hun T90M repair shop in Rubizhne op de foto zet voor op internet)
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 14:44 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet te vergeten dat het ook vooral een psychologisch effect heeft .. een thunderrun of MRSI of simpelweg een big boom van je ammo depot of die granaat die opeens inslaat (out of nowhere) al dan niet die drone of m777 is best wel erhm "Ivan die letterlijk/figuurlijk een natte broek ervan krijgt aan 2 kanten" materiaal.Sissors schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Ik denk dat dat wel game changers zijn geweest. Maar vooral voor het stoppen van de beweging van de linie de verkeerde kant op. En natuurlijk hebben de Russen ook geleerd wat je kan doen om impact van die dingen te beperken.
ik ben "blij" dat ik in mijn leven 100% wapens gezien heb maar niet de effecten, maar geloof mensen die de effecten hebben wel als ze zeggen dat je geen happy camper word.
Het helpt niet als RU .. erhm wat is het @YakuzA I lost count bij het vliegveld bij kherson of die rivier oversteek keer op keer weer doet.
Anderzijds:
UA maakt redelijk slim gebruik van de technologie-en, we kunnen lachen om de pantsir ergens in moskou-city op een dak maar ook daar zit Ivan zijn broek aan 2 zijden te bevuilen dus.
Goed terug naar Tanks
Dat RU luchtafweer is misschien een issue maar zou niet verbaast staan als er een "zelfmoord missie" oid gedaan word waarbij je elke "actieve" RU AA spontane ontbranding/explosieve neigingen heeft ondergaan wegens wat backup aan de andere kant van de linie.
Tja vanalles
Ik denk dat HIMARS vaker wordt gebruikt dan wij zien. Afgelopen week hadden ze nog een succesvolle aanval: https://www.newsweek.com/...trike-base-rubble-1775642Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:39:
[...]
Ik ben daarnaast erg benieuwd wat de nieuwe 'game changer' gaat worden. Initieel was de strategie van UA om de Russische logistiek te verstoren en dan op het moment dat het front verzwakt was (minder munitie, voeding, equipment) toe te slaan. Zou deze strategie nu weer worden toegepast? Of krijgen we een ander konijn uit de hoge hoed?
Waar nog veel te winnen valt tov de Russen lijkt de samenwerking te zijn tussen de verschillende onderdelen van het leger. Dat was ook de boodschap toen de tanks geleverd werden: de tanks worden pas echt effectief als je goed integreerd in je hele oorlogsmachine.
En ik zie zo af en toe wat lanceringen voorbij komen in de Telegram kanalen.
Het zou interessant zijn als mensen met toegang tot dergelijke Telegram kanalen dat ook vaker hier delen, het is immers het dagelijks ontwikkelingen topicCrp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:48:
[...]
Ik denk dat HIMARS vaker wordt gebruikt dan wij zien. Afgelopen week hadden ze nog een succesvolle aanval: https://www.newsweek.com/...trike-base-rubble-1775642
Doordat er meer gediscussieerd wordt over het algemene verloop van de oorlog, lijkt er soms de indruk te ontstaan dat er minder dagelijkse ontwikkelingen zijn. Als die er wel zijn, is het alleen maar fijn om daar meer van te weten.
het resultaat van de Russische aanval vandaag tot nu toe:
Werkelijke schade en slachtoffers nog geen compleet overzicht, deze in elk geval:
Dus 7 raketten zijn ongehinderd neergekomen (al dan niet op een doel), en waarschijnlijk één drone, want die worden meestal per vijf op weg gestuurd.Russian invaders fired 55 missiles at Ukraine today. The air defense forces of Ukraine destroyed 47 of them.
Werkelijke schade en slachtoffers nog geen compleet overzicht, deze in elk geval:
3 people killed, 7 wounded as result of double tap missile strike against electrical infrastructure in Zaporizhzhia region. Object was attacked again when rescuers were on the site
1 person killed, 4 wounded in shelling of Kochubiivka village in Kherson region
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Himars is geen voorpagina meer als er minder dan 50 conscripts en of xxx ton ammunitie de lucht in gaat.Crp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:48:
[...]
Ik denk dat HIMARS vaker wordt gebruikt dan wij zien. Afgelopen week hadden ze nog een succesvolle aanval: https://www.newsweek.com/...trike-base-rubble-1775642
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Liveuamap meldt, ik denk de meeste, lange afstandsaanvallen wel. Rechtsboven kun je per dag terugkijken.Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Het zou interessant zijn als mensen met toegang tot dergelijke Telegram kanalen dat ook vaker hier delen, het is immers het dagelijks ontwikkelingen topic.
Doordat er meer gediscussieerd wordt over het algemene verloop van de oorlog, lijkt er soms de indruk te ontstaan dat er minder dagelijkse ontwikkelingen zijn. Als die er wel zijn, is het alleen maar fijn om daar meer van te weten.
Natuurlijk, maar er wordt ook wel heel veel geplaatst in die kanalen. De meeste belangrijke dingen komen hier wel voorbij.Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Het zou interessant zijn als mensen met toegang tot dergelijke Telegram kanalen dat ook vaker hier delen, het is immers het dagelijks ontwikkelingen topic.
Dit lijkt op de Amerikaanse levering Bradley's, Abram's en M109 SPG's voor Oekraine. Gespot in Polen:
https://t.me/the_warshal/10434
Is het ooit nog bevestigd gezien dat die locatie in Rubizhne is geraakt?YakuzA schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:42:
[...]
Ik verwacht van wel.
Op orders van Surovikin waren alle grote ammo of troepen concentraties/grote basissen binnen Himars afstand van het front officieel gezien verboden.
(wat niet betekent dat conscriptovitsj niet stiekem toch op een kluitje gaat werken, of hun T90M repair shop in Rubizhne op de foto zet voor op internet)
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Met reverse image search kom ik deze tegen.gise schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:14:
Zag net deze foto, Iemand een idee waar dit zou kunnen zijn?
[Afbeelding]
Dat is in Stary Saltov
[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 26-01-2023 15:20 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Dit soort telegram scheten schieten ook niet op, want je weet al dat dat niet klopt en dat deze niet UA in gaat. Dat geeft juist weer ruis.Crp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Natuurlijk, maar er wordt ook wel heel veel geplaatst in die kanalen. De meeste belangrijke dingen komen hier wel voorbij.
Dit lijkt op de Amerikaanse levering Bradley's, Abram's en M109 SPG's voor Oekraine. Gespot in Polen:
https://t.me/the_warshal/10434
PSN
Nee, niks meer van gehoord later. Weten dus ook niet of die gehit is, volgens mij.Zewatanejo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Is het ooit nog bevestigd gezien dat die locatie in Rubizhne is geraakt?
Rubizhne heeft gister wel een Himars hit gekregen:
2023-01-25
This morning on the territory of the settlement. Rubizhnoye and Kremennaya were hit multiple times using HIMARS multiple launch rocket systems. It is not known which objects became targets, however, earlier, due to a video published by Russian military commanders, a hangar with T-90M Proryv tanks was discovered on the territory of Rubizhne.
According to official data, this morning in the territory of the settlement. Kremennaya was struck 4 times using HIMARS systems. Ten minutes later, the same installation brought down two blows on the settlement. Frontier. There is no information about the destruction and casualties yet, however, recently Ukrainian troops have been using American installations to deliver accurate pinpoint strikes.
Подробнее на: https://avia-pro.net/news...na-rubezhnoe-i-kremennuyu
[ Voor 74% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 15:24 ]
PSN
Ok sorryYakuzA schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:20:
[...]
Dit soort telegram scheten schieten ook niet op, want je weet al dat dat niet klopt en dat deze niet UA in gaat. Dat geeft juist weer ruis.

Maar hoe weet jij dan zo zeker dat deze het niet zijn.
Klopt, hier de foto met info:Zewatanejo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Met reverse image search kom ik deze tegen.
Dat is in Stary Saltov
https://war.ukraine.ua/photos/?photo=39581
Ukrainian defenders walk on the frozen Siverskyi Donets. Russian troops have destroyed the crossing Staryi Saltiv – Vovchansk, the only way through the river in this area. January 2023
[ Voor 3% gewijzigd door Crp op 26-01-2023 15:29 ]
Omdat de VS al bekend heeft gemaakt dat het nog ca 6 maanden duurt voordat ze de Abrams sturenCrp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:26:
[...]
Ok sorry![]()
Maar hoe weet jij dan zo zeker dat deze het niet zijn.
En met al de treinen voor de deployment naar de Baltische staten en oefeningen in Oost-Europa geeft dit vooral weer verkeerde hoop aan mensen
PSN
Vergeet niet dat over alle informatie die naar buiten wordt gebracht, over nagedacht is. Zo'n statement kan prima bedoeld zijn om de Russen op het verkeerde been te zetten. Als ze dan ineens over 4 weken al in UA staan, zijn de Russen daar niet op voorbereid.YakuzA schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:03:
[...]
Omdat de VS al bekend heeft gemaakt dat het nog ca 6 maanden duurt voordat ze de Abrams sturen
Ik zeg niet dat het zo is, maar het is zeker een mogelijkheid. Laten we niet alles klakkeloos overnemen, er gebeurt meer dan wij denken. Weet je nog dat er een enorme lading voertuigen binnen kwam in Vlissingen 'om de NAVO aan de grens te versterken'? Wie zegt dat deze voertuigen niet al in UA of aan de grens staan?
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
+ Canada 4 TBCNiGeLaToR schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:16:
[Afbeelding]
Voor wie visueel ingesteld is.
Via.
PSN
De kans is 0.Fanta schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:14:
[...]
Vergeet niet dat over alle informatie die naar buiten wordt gebracht, over nagedacht is. Zo'n statement kan prima bedoeld zijn om de Russen op het verkeerde been te zetten. Als ze dan ineens over 4 weken al in UA staan, zijn de Russen daar niet op voorbereid.
De Marders/Stryker/Bradley komen hopelijk in Februari.
De Leopards en Challenger komen pas eind maart, de Abrams pas van de zomer.
Wat betreft training/onderhoud/logistiek zijn dit ook de timelines die je zou verwachten.
https://www.reuters.com/w...arch-minister-2023-01-26/
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 16:34 ]
PSN
Geheel toevallig was dit net op Radio 1.YakuzA schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:23:
[...]
De kans is 0.
De Marders/Stryker/Bradley komen hopelijk in Februari.
De Leopards en Challenger komen pas eind maart, de Abrams pas van de zomer.
Wat betreft training/onderhoud/logistiek zijn dit ook de timelines die je zou verwachten.
https://www.reuters.com/w...arch-minister-2023-01-26/
Dus hoe snel kunnen de trainingen afgerond worden.
De mening (van een militair, naam alweer vergeten..) was dat om een projectiel te kunnen afvuren op een stilstaand doel, 2 weken afdoende is.
Maar om moeilijkere scenario's ook te kunnen doen (bv bewegende doelen op grotere afstand), dan heb je echt wel een paar weken extra nodig.
Ook moeten de bemanningen denken aan het onderling kunnen uitruilen van hun functies mocht er iets met eentje gebeuren onderweg.
nope
Meer Himars strike info:
Damage from a strike in Russian-occupied Kadiivka (Luhansk Oblast) is visible in recent low resolution satellite imagery. This site is more than 35 kilometers from the front line in Ukraine. pic.twitter.com/ppmvd98JO6
— Brady Africk (@bradyafr) 26 januari 2023
Ukrainian long range artillery hit and destroyed 1x command post, 12x concentrations of troops, and 4x ammunition depots of Russian forces.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 26 januari 2023
[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 17:04 ]
PSN
Roadtripje voor de F16 aankondiging?

Exclusive from @NBCNews: Biden considering Europe trip around Ukraine invasion 1-year anniversary next month, sources tell @carolelee, @ckubeNBC & me
— Josh Lederman (@JoshNBCNews) 26 januari 2023
PSN
Op papier hebben de Russen alle systemen zo ongeveer 2 keer vernietigd. Moet je ze maar niet op de eerste verdieping van een school parkeren.Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:39:
[...]
De realiteit is : ze weten dat de systemen er zijn en ze weten wat ze kunnen. Binnen ongeveer 60km van de frontlinie kunnen ze geen munitiedepots aanleggen, geen barakken voor troepen hebben en ook een T90M repair shop is niet veilig.
Dat wil zeggen dat je alles wat je nodig hebt minstens 60 km per vrachtwagen moet vervoeren anders loop je de kans het kwijt te raken. En ook die vrachtwagens worden schaars. Dus de HIMARS systemen zorgen voor een complete chaos van de bevoorrading aan de Russische zijde.
Die defecte T90M zal je ook eerst 60 km moeten verslepen voor je hem kan repareren en daarna moet hij ook weer 60 km terug.
[ Voor 6% gewijzigd door asing op 26-01-2023 18:15 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Best aanzienlijk als die Spaanse bijdrage ooit bevestigd zou worden in die aantallen, zeker in het licht van de roep om onderhandelingen van de laatste tijd ? Duimen maar.NiGeLaToR schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:16:
[Afbeelding]
Via.
Stemmen die landen dat af? Steeds weer dat aantal van 14 (want ook FIN 10 + POR 4 en NOR 8 + DEN 6). Wedden dat de Spanjaarden ook 14 doneren?NiGeLaToR schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:16:
[Afbeelding]
Via.
Genoeg Oekraïners met tractor die willen helpenasing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:11:
[...]
Die defecte T90M zal je ook eerst 60 km moeten verslepen voor je hem kan repareren en daarna moet hij ook weer 60 km terug.
Vraag is alleen waar het ding dan heengaat
Wat je eigenlijk beschrijft is dat HIMARS van een game changer veranderd is in een normaal nadeel op het strijdveld.asing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:11:
[...]
Op papier hebben de Russen alle systemen zo ongeveer 2 keer vernietigd. Moet je ze maar niet op de eerste verdieping van een school parkeren.
De realiteit is : ze weten dat de systemen er zijn en ze weten wat ze kunnen. Binnen ongeveer 60km van de frontlinie kunnen ze geen munitiedepots aanleggen, geen barakken voor troepen hebben en ook een T90M repair shop is niet veilig.
Dat wil zeggen dat je alles wat je nodig hebt minstens 60 km per vrachtwagen moet vervoeren anders loop je de kans het kwijt te raken. En ook die vrachtwagens worden schaars. Dus de HIMARS systemen zorgen voor een complete chaos van de bevoorrading aan de Russische zijde.
Nog steeds effect, want logistiek is suboptimaal, maar niet meer de game changer die het was.
Nederland least 18 van die dingen. Men heeft het over koop, en dan aan Oekraïne geven. Ik heb nergens gelezen dat we er 4 houden. Ik heb dus zo mijn twijfels over de aantallen.downtime schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:15:
[...]
Stemmen die landen dat af? Steeds weer dat aantal van 14 (want ook FIN 10 + POR 4 en NOR 8 + DEN 6). Wedden dat de Spanjaarden ook 14 doneren?
Ze leveren gelukkig wel de M1A2 variant.Fanta schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:14:
[...]
Vergeet niet dat over alle informatie die naar buiten wordt gebracht, over nagedacht is. Zo'n statement kan prima bedoeld zijn om de Russen op het verkeerde been te zetten. Als ze dan ineens over 4 weken al in UA staan, zijn de Russen daar niet op voorbereid.
Ik zeg niet dat het zo is, maar het is zeker een mogelijkheid. Laten we niet alles klakkeloos overnemen, er gebeurt meer dan wij denken. Weet je nog dat er een enorme lading voertuigen binnen kwam in Vlissingen 'om de NAVO aan de grens te versterken'? Wie zegt dat deze voertuigen niet al in UA of aan de grens staan?
https://www.politico.com/...ced-abrams-tanks-00079648
The U.S. is planning to send Kyiv the Abrams main battle tank in its more advanced M1A2 configuration
…
Rather than sending Ukraine tanks from its own stocks, as it has done with previous weapons, the U.S. has said it is buying the Abrams from industry, meaning they won’t arrive on the battlefield for many months, or potentially years, given industrial constraints in upgrading them.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 19:26 ]
PSN
Dan maak je de verkeerde vertaling van game changer. HIMARS heeft de oorlog blijvend veranderd door de supply chain van de Russen om zeep te helpen. In dat proces zijn tig munitie opslagplaatsen opgeblazen, 100-en Mobiks niet meer wakker geworden en kunnen ze tanks en ander spul niet meer lokaal repareren.Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Wat je eigenlijk beschrijft is dat HIMARS van een game changer veranderd is in een normaal nadeel op het strijdveld.
Nog steeds effect, want logistiek is suboptimaal, maar niet meer de game changer die het was.
Dat de Russen leerden van hun fouten is duidelijk, dus ze hebben zich aangepast. Als je nu alle HIMARS en M777 van het slagveld haalt, zal je zien dat de opslagplaatsen weer terug komen.
Eerst nog maar horen of dat echt doorgaat. Voor hetzelfde geld zijn dat dezelfde tanks die Duitsland ook al aan Oekraine beloofd heeft.asing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:21:
[...]
Nederland least 18 van die dingen. Men heeft het over koop, en dan aan Oekraïne geven.
Geen idee, maar blijkbaar is 14 stuks de basiseenheid waarin tanks lekker opereren...downtime schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:15:
[...]
Stemmen die landen dat af? Steeds weer dat aantal van 14 (want ook FIN 10 + POR 4 en NOR 8 + DEN 6). Wedden dat de Spanjaarden ook 14 doneren?
http://www.armedforces.co.uk/army/listings/l0014.html
https://www.marines.mil/P...lications/MCWP%203-12.pdf
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Meer ‘troep’ opruimengekkie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:49:
[...]
Best aanzienlijk als die Spaanse bijdrage ooit bevestigd zou worden in die aantallen, zeker in het licht van de roep om onderhandelingen van de laatste tijd ? Duimen maar.
Dit zijn al hun verstofte 2a4’s die al jaren staan te wachten op een koper.
PSN
*knip* Laat deze retorische vraag maar achterwege, helpt het topic niet
[ Voor 70% gewijzigd door teacup op 26-01-2023 22:07 ]
Ja, volgend jaar ergensYakuzA schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Ze leveren gelukkig wel de M1A2 variant.
https://www.politico.com/...ced-abrams-tanks-00079648
[...]

Mwah zijn 2A4 niet 2A6 of 2A7. Beter dan niets maar de ene Leo II is de andere niet.gekkie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:49:
[...]
Best aanzienlijk als die Spaanse bijdrage ooit bevestigd zou worden in die aantallen, zeker in het licht van de roep om onderhandelingen van de laatste tijd ? Duimen maar.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
En dit alles doet de Russen dusdanig permanent pijn dat het een gamechanger betreft. Daarnaast is het nog steeds met regelmaat raak.asing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Dan maak je de verkeerde vertaling van game changer. HIMARS heeft de oorlog blijvend veranderd door de supply chain van de Russen om zeep te helpen. In dat proces zijn tig munitie opslagplaatsen opgeblazen, 100-en Mobiks niet meer wakker geworden en kunnen ze tanks en ander spul niet meer lokaal repareren.
Dat de Russen leerden van hun fouten is duidelijk, dus ze hebben zich aangepast. Als je nu alle HIMARS en M777 van het slagveld haalt, zal je zien dat de opslagplaatsen weer terug komen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Thanks even niet bij stil gestaan. Vond het al zo'n vorstelijk aantal.Jerie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:57:
[...]
Mwah zijn 2A4 niet 2A6 of 2A7. Beter dan niets maar de ene Leo II is de andere niet.
Moeilijk te zeggen. Er zijn de Russische claims (vandaag wel 4 M777's vernietigd!) die overduidelijk verzonnen zijn en diverse schattingen. Oekraine heeft geen enkele reden om hun verliezen bekend te maken, ook al willen de mensen op de tribune in Europa nog zo graag de tussenstand weten.
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 27-01-2023 07:52 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik zie een game changer als iets dat ervoor kan zorgen dat Oekraine in de huidige situatie weer mooie doorbraken kan maken, zoals hopelijk de hoeveelheid hoog aangeschreven Westerse MBT’s.asing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Dan maak je de verkeerde vertaling van game changer. HIMARS heeft de oorlog blijvend veranderd door de supply chain van de Russen om zeep te helpen. In dat proces zijn tig munitie opslagplaatsen opgeblazen, 100-en Mobiks niet meer wakker geworden en kunnen ze tanks en ander spul niet meer lokaal repareren.
HIMARS is nog steeds zeer nuttig en belangrijk, maar lijkt niet meer de impact te hebben die het initieel had.
Laat vooral zien dat beide partijen zich behoorlijk snel aanpassen aan elkaar, wat ook wel te verwachten is.
Niet perse verzonnen, er zijn vandaag wel lancet strike video’s op M777’s verschenen:IJzerlijm schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:26:
[...]
Moeilijk te zeggen. Er zijn de Russische claims (vandaag wel 4 M777's vernietigd!) die overduidelijk verzonnen zijn en diverse schattingen. Oekraine heeft geen enkele reden om hun verliezen bekend te maken, ook al willen de mensen op de tribune in Europa nog zo graag de tussenstand weten.
#Ukraine: Two Ukrainian M777A2 155mm towed howitzers were destroyed and one more damaged by Russian Lancet loitering munitions allegedly in the vicinity of Kreminna, #Luhansk Oblast. pic.twitter.com/Knx1EsC5Sm
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 26 januari 2023
Datering onbekend, schade ook niet exact bekend.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 20:37 ]
PSN
De verschillende persoonlijke definities maken het wel lastig, maar zolang de hoeveelheid artillerie beschietingen niet x3 gaat, is de HIMARS gamechanger kaart nog steeds actief.Requiem19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Ik zie een game changer als iets dat ervoor kan zorgen dat Oekraine in de huidige situatie weer mooie doorbraken kan maken, zoals hopelijk de hoeveelheid hoog aangeschreven Westerse MBT’s.
HIMARS is nog steeds zeer nuttig en belangrijk, maar lijkt niet meer de impact te hebben die het initieel had.
Laat vooral zien dat beide partijen zich behoorlijk snel aanpassen aan elkaar, wat ook wel te verwachten is.
De ‘game’ is groots veranderd sinds de introductie.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2023 20:53 ]
PSN
Tja, het is allemaal koffiedik kijken. Volgens de RU mod briefing zijn er gisteren ook 8 munitiedepots, 2 brandstofdepots, 6 D-20 Houwitsers, 2 Su-25, 3 counter battery radars en een hele shitload aan andere voertuigen/manschappen vernietigd.YakuzA schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Niet perse verzonnen, er zijn vandaag wel lancet strike video’s op M777’s verschenen:
[Twitter]
Datering onbekend, schade ook niet exact bekend.
Uiteindelijk zit er een kern van waarheid in, maar die zal niet heel groot zijn
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Zat het volgende te bedenken. Dld is om, Leopards mogen naar UA.
Als Nederland en de VS nogmaals de handen in één slaan en wereldwijd een 100-tal 2A6’s (of meer mag natuurlijk ook) op de kop kunnen tikken dan zet dat tenminste zoden aan de dijk.
Als Nederland en de VS nogmaals de handen in één slaan en wereldwijd een 100-tal 2A6’s (of meer mag natuurlijk ook) op de kop kunnen tikken dan zet dat tenminste zoden aan de dijk.
Dat betekent, stam + t .
De vraag is vooral bij welk land je gaat proberen ze los te weken.Apache4u schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:10:
Wikipedia: Leopard 2
PSN
Whow, Rusland vol aan het offensief?Tristan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:39:
Wat zijn momenteel de aantal van UA eigenlijk?
[Afbeelding]
Materiaal liep al wel een beetje op de laatste tijd maar afgelopen dag wel erg hoog.
Denk eerder dat Nederland gevraagd wordt om wat F16's af te stoten.Apache4u schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:10:
Vooral daar we al met de transitie naar de F35 bezig zijn.
Schijnt langs de hele linie weer op te spelen.motogp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:42:
[...]
Whow, Rusland vol aan het offensief?
Materiaal liep al wel een beetje op de laatste tijd maar afgelopen dag wel erg hoog.
Stilte voor de storm, Rusland 🇷🇺 probeert nog voor de lente meer te verzekeren.
Daarna gaat de munt draaien
Het hoeven natuurlijk niet alleen maar Leopards te zijn. Zo hoorde ik gisteren dat Jordanië iets van 700 tanks in opslag heeft waaronder enkele honderden Challenger 1's. Dat is de tank die de UK tijdens de Golfoorlog van 1991 inzette.Apache4u schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:10:
Ik kan me voorstellen dat westerse landen best de beurs willen trekken als een land ergens ter wereld nog een voorraadje oudere tanks over heeft. Dat zijn misschien geen Abrams of Leopard 2's maar alle beetjes helpen.
Verwijderd
Hoeft niet, maar Leopards zijn in verband met de logistiek er omheen toch wel handiger.downtime schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:51:
[...]
Het hoeven natuurlijk niet alleen maar Leopards te zijn. Zo hoorde ik gisteren dat Jordanië iets van 700 tanks in opslag heeft waaronder enkele honderden Challenger 1's. Dat is de tank die de UK tijdens de Golfoorlog van 1991 inzette.
Ik kan me voorstellen dat westerse landen best de beurs willen trekken als een land ergens ter wereld nog een voorraadje oudere tanks over heeft. Dat zijn misschien geen Abrams of Leopard 2's maar alle beetjes helpen.
Wat is er eigenlijk gebeurt met die 139 van Rheinmetall die "klaar stonden voor levering aan Oekraïne".
Veel huilende, jankende, dreigende Russen op Russische tv en in de Russische kanalen. Want de NAVO stuurt tanks en das dus niet eerlijk ofzo
Enfin, ze moeten nog komen, maar het is in ieder geval alvast goed voor het moraal.
Edit: ik vergeet nog oude beelden van westerse tanks die geraakt, beschadigd, etc worden.
Cries in Russian
Enfin, ze moeten nog komen, maar het is in ieder geval alvast goed voor het moraal.
Edit: ik vergeet nog oude beelden van westerse tanks die geraakt, beschadigd, etc worden.
Cries in Russian
[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-01-2023 22:34 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
+4 uit Canada.gise schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:56:
Hier een overzicht van de tanks die geleverd gaan worden
[Afbeelding]
Dat betekent, stam + t .
offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Remy op 26-01-2023 23:18 ]
Ik geloof dat Oekraïne een nieuwe feestdag heeft. 25 Januari zal de boeken ingaan als Tanksgiving
Echter hebben ze van Rusland al meer tanks gekregen dan van de hele NAVO.asing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:56:
Ik geloof dat Oekraïne een nieuwe feestdag heeft. 25 Januari zal de boeken ingaan als Tanksgiving
Dat was niet echt vrijwilligThombias schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:14:
[...]
Echter hebben ze van Rusland al meer tanks gekregen dan van de hele NAVO.
Vermoedelijk zonder export licenties van de USSR
De schavuiten!
PSN
Maar ze zijn ze wel zelf komen brengen.....soms zelfs afgetankt! (weet je wat brandstof tegenwoordig kost?
Dat was niet anders bij sommige NAVO landen.
een treffende spreuk
*knip* Liever geen commentaar op moderaties in een lopend topic, eventuele reacties op een moderatie met een DM naar de moderatorIJzerlijm schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:26:
[...]
... wil Ik jou bedanken voor je reactie
[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 27-01-2023 07:48 ]
Volgens Kiyv Post gaat Rusland waarschijnlijk de T-14 Armata inzetten in Oekraïne. Waarschijnlijk als antwoord op de tankleveranties van het Westen, en dus voor propaganda doeleinden.
De vraag is natuurlijk of ze meteen hun hele voorraad van 5 naar het front rijden
"According to Russian state-controlled media, the fully-digitized Armata fires a shell capable of destroying any combat vehicle on Earth, is rigged with armor capable of defeating any incoming munition that exists or might be invented in the near future, and carries its crew in an air-conditioned steel cocoon impervious to radiation.
An upward-looking sensor suite fitted to the Armata uses artificial intelligence to toss interceptor grenades into the air above the turret, making the tank invulnerable to even the very best top-attack weapons in the NATO inventory, like the U.S. Javelin and TOW-2, the British NLAW, or Israeli spike missiles. This is according to sales literature from Armata manufacturer Urlavagonzavod."
De vraag is natuurlijk of ze meteen hun hele voorraad van 5 naar het front rijden
"According to Russian state-controlled media, the fully-digitized Armata fires a shell capable of destroying any combat vehicle on Earth, is rigged with armor capable of defeating any incoming munition that exists or might be invented in the near future, and carries its crew in an air-conditioned steel cocoon impervious to radiation.
An upward-looking sensor suite fitted to the Armata uses artificial intelligence to toss interceptor grenades into the air above the turret, making the tank invulnerable to even the very best top-attack weapons in the NATO inventory, like the U.S. Javelin and TOW-2, the British NLAW, or Israeli spike missiles. This is according to sales literature from Armata manufacturer Urlavagonzavod."

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Die mobiele crematoria blijven zo nu en dan weer terug te komen. Zouden ze dan toch echt gebruikt worden??
The enemy command now has at least five mobile crematoria on the front burning the dead 24/7 without first identifying them in order to hide losses and not have to pay their families. Pure horror and evil. https://t.co/gifMvA7PZg
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 27 januari 2023
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
We gaan het wel zien toch?BeaM-R schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:51:
Volgens Kiyv Post gaat Rusland waarschijnlijk de T-14 Armata inzetten in Oekraïne. Waarschijnlijk als antwoord op de tankleveranties van het Westen, en dus voor propaganda doeleinden.
De vraag is natuurlijk of ze meteen hun hele voorraad van 5 naar het front rijden![]()
De eerste NLAW of Javelin die er op gaat schieten duurt niet lang.
⚡🇧🇪 #Belgium will give #Ukraine AIM-120 AMRAAM missiles for #NASAMS and small arms.#Ukraina #StandWithUkraine #UkraineRussiaWar #UkraineWar #Ukrainian #UkraineWillWin #ukrainecounteroffensive #UkraineRussianWar #UkrainianArmy #Ukrainians #russiaisateroriststate pic.twitter.com/2iNk3P8KSe
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 27 januari 2023

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2023 08:22 ]
PSN
Ik weet het niet, dit is wederom een artikel zonder enig bewijs. Alleen iemand die weer aangeeft dat het 'echt echt echt zo is' dat ze rond rijden.beany schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:39:
Die mobiele crematoria blijven zo nu en dan weer terug te komen. Zouden ze dan toch echt gebruikt worden??
[Embed]
Zou verwachten dat ze ook wel ergens in filmpjes of drone filmpjes etc zouden opduiken als ze actief zijn?
Zie dat de opmerking op wel meer plekken nu wordt opgepakt:
https://www.ukrinform.net...of-mobile-crematoria.html
Maar ik denk dat ze eerst maar met wat bewijs moeten aankomen
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2023 08:39 ]
PSN
Ach, vrije wil is niet absoluut toch?
Het moraal zal bij sommige Russen dusdanig laag zijn dat ze zich zonder veel morren overgeven of deserteren. Vooral mobiks bij zo'n doorgebroken linie. Nu wil ik niet insinueren dat tanks met name door mobiks worden bestuurd maar het zal voor komen.
Ik ben nog steeds sceptisch. Een massagraf werkt even goed en kost veel minder brandstof.beany schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:39:
[Embed]
Marder training zal vandaag wel de kickoff meeting hebben:
2-4 weken voordat we ze in actie gaan zien?
The first 🇺🇦 military personnel arrived in Cologne, Germany yesterday to train on the Marder IFV. Their preparation should begin soon, DPA agency reports with reference to sources in the Bundeswehr. Germany will supply Ukraine with 40 Marders. https://t.co/0WvDJcA56x
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 27 januari 2023
2-4 weken voordat we ze in actie gaan zien?
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2023 09:10 ]
PSN
Rusland weer aan het klieren bij de Zapo NPP:
https://liveuamap.com/en/...ing-today-iaea-experts-at
https://liveuamap.com/en/...ing-today-iaea-experts-at
In recent days, including today, IAEA experts at Ukraine's Zaporizhzhya nuclear power plant have reported powerful explosions outside the facility, signs of military activity near the site
PSN
Die tanks staan bij deze "rijschool"KipCurreh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:17:
Een pijnlijke misser van ons Belgenlandje wederom
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/26/tanks-dedonder/
Blijkbaar hebben we indertijd onze militaire voertuigen, waaronder ook tientallen Leopards 1, voor een niemendalletje verkocht aan een wapenhandelaar.
Deze staan nu mooi stof te vergaren in een loods ergens, en als het Belgische leger ze nu wil terugkopen vraagt de handelaar daar nu een stevige (maar normale) prijs voor![]()
Wel een beetje raar dat de minister zegt dat ze 500.000 kosten en dan in dezelfde slechte staat zijn, terwijl de handelaar zegt dat ie net deze prijs vraagt en toelicht waarom (wegens aanpassingen en herzieningen)
-edit-
had misschien beter in Wapens en wapensystemen gestaan, mijn excuses
Een update van de Britse MoD over hoe zij het Russisch "offensief" in het zuiden zien.
Verwijderd
Er is een fundamenteel probleem met het verhaal: waarom al die moeite? Of er nu wel of niet tienduizenden lijken zijn, een groot deel van de slachtoffers wordt met een gladgestreken gezicht ontkend, en het volk "gelooft" dat gewoon.YakuzA schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:20:
[...]
Ik weet het niet, dit is wederom een artikel zonder enig bewijs. Alleen iemand die weer aangeeft dat het 'echt echt echt zo is' dat ze rond rijden.
Zou verwachten dat ze ook wel ergens in filmpjes of drone filmpjes etc zouden opduiken als ze actief zijn?
Zie dat de opmerking op wel meer plekken nu wordt opgepakt:
https://www.ukrinform.net...of-mobile-crematoria.html
Maar ik denk dat ze eerst maar met wat bewijs moeten aankomen
https://www.ukrinform.net...rt-of-training-in-uk.html
Wel mooi om te zien dat hier ook aandacht aan wordt besteed, de AFU worden zo echt moderne strijdkrachten
Wel mooi om te zien dat hier ook aandacht aan wordt besteed, de AFU worden zo echt moderne strijdkrachten
In hetzelfde stramien:KipCurreh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:17:
Een pijnlijke misser van ons Belgenlandje wederom
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/26/tanks-dedonder/
Blijkbaar hebben we indertijd onze militaire voertuigen, waaronder ook tientallen Leopards 1, voor een niemendalletje verkocht aan een wapenhandelaar.
Deze staan nu mooi stof te vergaren in een loods ergens, en als het Belgische leger ze nu wil terugkopen vraagt de handelaar daar nu een stevige (maar normale) prijs voor![]()
Wel een beetje raar dat de minister zegt dat ze 500.000 kosten en dan in dezelfde slechte staat zijn, terwijl de handelaar zegt dat ie net deze prijs vraagt en toelicht waarom (wegens aanpassingen en herzieningen)
-edit-
had misschien beter in Wapens en wapensystemen gestaan, mijn excuses
#Ukraine: The Ukrainian army received Belgian 🇧🇪M113A1-B armored personnel carriers - one of the vehicles were spotted in the East.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 26 januari 2023
These APCs were apparently purchased from a private company in Belgium by the UK 🇬🇧. pic.twitter.com/o82YVYuBxR
Beetje bijzonder.
Maar laat bewijs achter...downtime schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:43:
[...]
Ik ben nog steeds sceptisch. Een massagraf werkt even goed en kost veel minder brandstof.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Soort van Belgische Wagner?asing schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:10:
[...]
In hetzelfde stramien:
[Twitter]
Beetje bijzonder.

Daar heb je alleen wat aan als je gaat graven en DNA-onderzoek doet. Het duurt jaren voordat Russen die kans krijgen. En tegen die tijd maakt het niet meer uit.
De PT-91 tank (goed geupgrade T72) van Polen lijkt ook eindelijk die kant op te gaan:
🗞️🇵🇱 Poland is ready to send 60 of their modernized tanks to Ukraine, 30 of them are PT-91 tanks, says Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki.#UkraineRussiaWar
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 27 januari 2023
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2023 10:27 ]
PSN
Is lijken verzamelen en in een verrijdbare oven mieteren meer werk dan massagraven graven? Volgens mij juist niet. Met als bonus dat er geen ontdekkingen als Bucha meer gedaan kunnen worden, die de PR niet echt helpen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:46:
[...]
Er is een fundamenteel probleem met het verhaal: waarom al die moeite? Of er nu wel of niet tienduizenden lijken zijn, een groot deel van de slachtoffers wordt met een gladgestreken gezicht ontkend, en het volk "gelooft" dat gewoon.
Mij lijkt het juist louter voordelen te hebben. Neemt niet weg dat iets meer bewijs mooi zou zijn.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Het gaat niet om meer of minder werk. Zo'n verrijdbaar crematorium heeft veel brandstof nodig om die lichamen te verbranden. Weer een extra last voor de logistiek. En Rusland heeft al genoeg uitdagingen op dat vlak.Brent schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:36:
[...]
Is lijken verzamelen en in een verrijdbare oven mieteren meer werk dan massagraven graven?
Als Rusland/Poetin daadwerkelijk het aantal slachtoffers aan het ontkennen is, laat verbranden natuurlijk minder bewijs achter. Massagraven kunnen jaren later opgegraven worden.
Hattrick: Thorgal Eagles
Nu ja anderzijds doen ze wel wat met het overschot van brandstof gezien het vraag/aanbod (iets met sancties oid) gedaald kan zijn.downtime schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Het gaat niet om meer of minder werk. Zo'n verrijdbaar crematorium heeft veel brandstof nodig om die lichamen te verbranden. Weer een extra last voor de logistiek. En Rusland heeft al genoeg uitdagingen op dat vlak.
En logistiek word minder een probleem als je niet zoveel meer aan het front hebt wat operationeel is.
Tja vanalles
Aan het front hebben ze eerder tekorten dan overschotten.vso schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Nu ja anderzijds doen ze wel wat met het overschot van brandstof gezien het vraag/aanbod (iets met sancties oid) gedaald kan zijn.
En logistiek word minder een probleem als je niet zoveel meer aan het front hebt wat operationeel is.
PSN
België gaat nog wat afdankertjes sturen naar Oekraïne:
België stuurt 230 legervoertuigen naar Oekraïne die ongeschikt en te gevaarlijk worden geacht voor Belgische militairen
België stuurt 230 legervoertuigen naar Oekraïne die ongeschikt en te gevaarlijk worden geacht voor Belgische militairen
België gaat met spoed militair materieel zoals legervoertuigen, geweren, afweergeschut en kogels naar Oekraïne sturen. Dat kwam VTM NIEUWS te weten. Een opvallende schenking zijn de in totaal 80 IVECO LMV Lynx-voertuigen en de 150 VOLVO-trucks die Defensie aan het uitfaseren is vanwege mankementen, maar dus wel goed genoeg blijken voor het slagveld in Oekraïne.
Opmerkelijk: volgens VTM Nieuws bevat de schenking aan Oekraïne ook 80 Iveco LMV Lynx-voertuigen en 150 Volvo-trucks die Defensie aan het uitfaseren is vanwege mankementen. Zo stond daarover in een persbericht van 26 februari 2021 dat die vrachtwagens ‘geen of onvoldoende bescherming boden aan de bemanning’.
Ik snap de verwarring: afschreven in Belgie is blijkbaar goed genoeg voor Oekraine. Persoonlijk denk ik wel dat dit zo is. Onvoldoende gepantserde voertuigen doen prima dienst buiten het slagveld. en lynxen zijn niet zomaar wat jeepjes, maar licht gepansterde voertuigen die prima zullen voldoen nabij het slagveld. Op het slagveld zelf zijn ze denk ik minder geschikt, en denk meer dat de bradleys (liefst aangevuld met een LeopardXWB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:40:
België gaat nog wat afdankertjes sturen naar Oekraïne:
[...]
[...]
Dus al met al is dit toch wel een hele ferme donatie waar ze in de UA erg blij mee zullen zijn.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Russische tank duwt met z'n kanon de infanterie van een pantservoertuig.
[Twitter: https://twitter.com/bigSAC10/status/1618609882504257537]

De Krim kan slechts door 2 spoorlijnen en bruggen bevoorraad worden.

De spoorlijn tussen de Krim en Kherson telt niet mee. Totdat de Oekraïners het willen gebruiken om de Krim vanuit Kherson te bevoorraden.
Tussen de landbrug en de Krim staat deze brug:

De Krim bevrijden is gemakkelijker dan de Donbass. Ben Hodges zei dat het tegen einde augustus gedaan is. Zet de Krim zonder munitie, brandstof, eten en water, dan rennen de militairen en miljoenen etnische Russen weg.
De moeilijkheidsgraad is een beetje hoger dan de Kherson bevrijden en zware middelen zoals het boeltje depopuleren durven inzetten.
[Twitter: https://twitter.com/bigSAC10/status/1618609882504257537]
De Russen willen Vuhledar om de Oekraïense artillerie wat verder van de spoorlijn weg te drukken.if this happened in the game, they would tell that this is an NPC bug
As can be seen here, all railroad traffic must come via Crimea and the Kerch bridge, which I don't believe is fully operational for train traffic. pic.twitter.com/q6aCBNfIBg
— Def Mon (@DefMon3) 26 januari 2023
There are two railroad connection between Crimea and Kherson oblast. One results in a dead end, and the other is connected over a bridge. This means the entire RU southern frontline is extremely venerable once Ukraine receive longer range fires. pic.twitter.com/EDnZwyeizf
De spoorlijn tussen de Krim en Kherson telt niet mee. Totdat de Oekraïners het willen gebruiken om de Krim vanuit Kherson te bevoorraden.
Tussen de landbrug en de Krim staat deze brug:
There are two railroad connection between Crimea and Kherson oblast. One results in a dead end, and the other is connected over a bridge. This means the entire RU southern frontline is extremely venerable once Ukraine receive longer range fires. pic.twitter.com/EDnZwyeizf
De Krim bevrijden is gemakkelijker dan de Donbass. Ben Hodges zei dat het tegen einde augustus gedaan is. Zet de Krim zonder munitie, brandstof, eten en water, dan rennen de militairen en miljoenen etnische Russen weg.
De moeilijkheidsgraad is een beetje hoger dan de Kherson bevrijden en zware middelen zoals het boeltje depopuleren durven inzetten.
Vanuit het noorden is dat. Vanuit het oosten is er ook spoor.rapture schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:37:
Het is ongeveer 2/3 van Nederland qua oppervlakte waar altijd al een grote militaire aanwezigheid is en was met vermoedelijke flinke voorraden. Ik zie het niet zo positief in.
Vergeet niet dat het front een slordige 350km korter wordt. Verder verliest Rusland 7 vliegvelden en een paar havens.rapture schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:37:
Ik weet niet hoeveel Russen er op de Krim wonen maar ik verwacht een aardige volksverhuizing over de Kerch brug. Dat moet ook allemaal gehandeld worden.
De Krim heeft wat nadelen in zijn verdediging. Sowieso is het zo dat als de Krim boven is afgesloten alles in Himars bereik ligt. Bevoorrading is ook vrij lastig omdat er weinig toegang is. De Krimbrug bijvoorbeeld zal bij een operatie tegen de Krim bijna zeker worden opgeblazen. Bevoorrading via Zee is voor Rusland ook geen optie omdat tegen die tijd dan alles kan worden geraakt door drones, raketten, artillerie en eventueel F16;s.PLAE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:45:
Het is ongeveer 2/3 van Nederland qua oppervlakte waar altijd al een grote militaire aanwezigheid is en was met vermoedelijke flinke voorraden. Ik zie het niet zo positief in.
Een fort; hoe goed bevoorraad ook, valt als het lang genoeg wordt belegerd. Men dacht dat Rome en Constantinopel niet konden vallen, maar het is toch gebeurd. Maar er is een ander probleem vanuit militair oogpunt. Als jouw leger op de Krim zit kan het niet meer weg en vechten tot de laatste man klinkt verlokkelijk omdat je soldaten dan harder vechten maar de realiteit is dat je tegenstander je daar ook kan laten sudderen onder artillerievuur.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Duitsland stuurt met de 14 Leopards ook 2 'bergepanzers' mee, die zijn vast om ze ergens te slepen als bergingsvoertuig:
Deutschland wird 14 Kampfpanzer Leopard 2 A6 und zwei Bergepanzer an die Ukraine liefern.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2023 14:27 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid