Toon posts:

Zware enkelfase warmtepomp driefasig maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 23:14
Beste Warmtepomp/elektra-experts,

Ik zit met een interessant probleem:

In een woonhuis met een 3x25A aansluiting moet een enkelfase warmtepomp worden aangesloten die (afgenomen vermogen) tot wel 7,3kW of 32A kan trekken.

Het betreft de Haier AU162FYCRA

Als ik het vermogen kan verdelen over de 3 fases heb ik maar 2,43kW of 10,6A per fase nodig, als ik dit niet doe, dan kan ik deze warmtepomp simpelweg niet aansluiten 8)7

De vraag luidt dus eigenlijk:

Is er een product of schakeling oid waarmee je een zwaar enkelfase apparaat kan voeden met 3-fase?

Wat ik heb gevonden:
  • Industrieële UPS oplossingen kunnen 3-fase naar enkelfase, maar te duur, groot en veel verlies want stroom loopt via accu.
  • Driefase gelijkrichter naar DC en vanuit daar met HV omvormer naar 230Vac 50hz, klinkt duur en onpraktisch.
  • Rotary converter zoals YouTube: 1 Phase to 3 Phase Rotary Converter - 230V to 415V maar dan andersom, lijkt mij duur, onpraktisch en zeer storingsgevoelig.
Maar dit moet toch goedkoop, betrouwbaar en simpel kunnen?

Hoop dat iemand hier een oplossing weet, anders moet ik een andere warmtepomp zoeken, alvast bedankt!

Beste antwoord (via donotwant op 30-12-2022 15:22)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:33
Optie A: wat @TheGhostInc zegt klopt en er zit een 16A backup heater in. Dan zou je die kunnen uitsplitsen met een C16 automaat voor de compressor (hoge aanloopstroom)

Optie B: compressor vervangen door 3 fasen model. De aansturing moet hiervoor aangepast worden. Een STEK monteur hiervoor vinden is praktisch onmogelijk. Plus geen garantie meer.

Optie C: je plaatst een 3 fase naar 1 fase trafo (met +-10% verlies). deze zou moeten werken: https://ecataleg.nl/nl/product/042546 (€3000 8)7 )

Optie D: je laat de hoofdzekeringen verzwaren naar 3x35A en betaald +- €900 per jaar extra aan vastrecht.

Optie E: degene die dat ding verkoopt en plaatst zorgt gewoon voor een 3 fase model want dit product is niet voor Nederland ontworpen. Oplossingen B, C en D zijn onacceptabel.

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
donotwant schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:05:

Hoop dat iemand hier een oplossing weet, anders moet ik een andere warmtepomp zoeken, alvast bedankt!
Ga maar zoeken! Dit komt vaker langs, maar ik heb nog geen oplossing gezien die niet inhield dat het een 3 fase apparaat werd.

Er is 1 mogelijkheid:
De compressor lijkt binnen de 16A te blijven. Mogelijk is het een (backup)heater die 16A trekt en op een andere fase kan.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
donotwant schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:05:
Beste Warmtepomp/elektra-experts,

Ik zit met een interessant probleem:

In een woonhuis met een 3x25A aansluiting moet een enkelfase warmtepomp worden aangesloten die (afgenomen vermogen) tot wel 7,3kW of 32A kan trekken.

Het betreft de Haier AU162FYCRA
[Afbeelding]

Als ik het vermogen kan verdelen over de 3 fases heb ik maar 2,43kW of 10,6A per fase nodig, als ik dit niet doe, dan kan ik deze warmtepomp simpelweg niet aansluiten 8)7

De vraag luidt dus eigenlijk:

Is er een product of schakeling oid waarmee je een zwaar enkelfase apparaat kan voeden met 3-fase?

Wat ik heb gevonden:
  • Industrieële UPS oplossingen kunnen 3-fase naar enkelfase, maar te duur, groot en veel verlies want stroom loopt via accu.
  • Driefase gelijkrichter naar DC en vanuit daar met HV omvormer naar 230Vac 50hz, klinkt duur en onpraktisch.
  • Rotary converter zoals YouTube: 1 Phase to 3 Phase Rotary Converter - 230V to 415V maar dan andersom, lijkt mij duur, onpraktisch en zeer storingsgevoelig.

Waarom zo’n zware warmtepomp?
- Groot huis?
- 2800m³+ gasverbruik?

Normaal is het:
(Gasverbruik x 8 kW) / 1650 piekuren = benodigde vermogen bij -10 buitentemperatuur.

Je kunt het beste gewoon een 3 fase warmtepomp kopen.
Ik zou persoonlijk ook geen Haier warmtepomp nemen, maar een van de volgende merken:
- Nibe.
- Mitsubishi.
- Daikin.
- LG.
- Panasonic.
- Vaillant.

Ik zou ook de FAQ goed doornemen:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En het algemeen Lucht/Water warmtepomp topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Er zijn ook nog diverse merkgebonden topics zoals;

Nibe:
NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Mitsubishi:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Daikin:
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen

LG:
LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Panasonic:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

Vaillant:
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Succes!

[Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 30-12-2022 02:12]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:33
Optie A: wat @TheGhostInc zegt klopt en er zit een 16A backup heater in. Dan zou je die kunnen uitsplitsen met een C16 automaat voor de compressor (hoge aanloopstroom)

Optie B: compressor vervangen door 3 fasen model. De aansturing moet hiervoor aangepast worden. Een STEK monteur hiervoor vinden is praktisch onmogelijk. Plus geen garantie meer.

Optie C: je plaatst een 3 fase naar 1 fase trafo (met +-10% verlies). deze zou moeten werken: https://ecataleg.nl/nl/product/042546 (€3000 8)7 )

Optie D: je laat de hoofdzekeringen verzwaren naar 3x35A en betaald +- €900 per jaar extra aan vastrecht.

Optie E: degene die dat ding verkoopt en plaatst zorgt gewoon voor een 3 fase model want dit product is niet voor Nederland ontworpen. Oplossingen B, C en D zijn onacceptabel.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:33
Haier? ik heb wel eens een aquarium koeler van dit merk gekocht, kwam uit China was binnen een paar jaar stuk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 23:14
Het betreft inderdaad een groot huis met gasverbruik >3000m³

Dank voor de info, ik ga op zoek naar een andere warmtepomp.

De reden dat ik deze had gekozen was de goede verkrijgbaarheid en lage prijs. Maar ja... een warmtepomp die niet op een normale elektra aansluiting kan verkoopt natuurlijk ook slecht...

Ik plaats die monoblocks trouwens zelf, geen f-gas licentie nodig en verder lekker simpele apparaten.

Het kleine broertje ( AU082FYCRA ) is wel goed aan te sluiten in NL, die trek namelijk max 21A

[Voor 48% gewijzigd door donotwant op 30-12-2022 15:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee