Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!
Nee als je de offset eraf haalt zal de airco 2 graden lager gaan verwarmen. Beste is recht naar voren en schuin naar beneden blazen, zodat de warmte niet bij de binnenunit blijft hangen.Ruidasilva schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:34:
Vraag, als ik mijn MHI 35ZSX op 20 graden zet, wordt het nooit warmer dan 19. Als ik hem op 21 zet nooit warmer dan 20. Kan ik dit met de offset aan of uit oplossen? Hoe kan ik er voor zorgen dat als ik 19 graden instel, het 19 graden wordt in de ruimte? Of kan dit niet?
BTW Met mijn ZS op zolder wordt het wel 19 graden als ik hem op 19 zet.
[ Voor 37% gewijzigd door Toniboy op 23-11-2024 16:26 ]
Nee, dat kan je niet zo 'tunen'. De offset is een vaste 2 graden(3D auto nog een graad extra). Zet je de offset uit dan wordt het nog kouder dan ingesteld zolang je de interne sensor blijft gebruiken.Ruidasilva schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:34:
Vraag, als ik mijn MHI 35ZSX op 20 graden zet, wordt het nooit warmer dan 19. Als ik hem op 21 zet nooit warmer dan 20. Kan ik dit met de offset aan of uit oplossen? Hoe kan ik er voor zorgen dat als ik 19 graden instel, het 19 graden wordt in de ruimte? Of kan dit niet?
Oplossing is of de temperatuur hoger instellen, of een externe temperatuur sensor.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb hem ook op 27 graden staan.LED-Maniak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:33:
[...]
Nee, dat kan je niet zo 'tunen'. De offset is een vaste 2 graden(3D auto nog een graad extra). Zet je de offset uit dan wordt het nog kouder dan ingesteld zolang je de interne sensor blijft gebruiken.
Oplossing is of de temperatuur hoger instellen, of een externe temperatuur sensor.
Volgens de app is het dan ruim 29 graden binnen.
Echter, mijn losse temperatuurmeter, op 4 meter afstand van de binnenunit, registreert de gewenste 20 graden.
Het probleem wordt kleiner als je hem op keihard blazen zet (stand 4), maar wie wil dat nu.
De positie van de binnenunits hoog aan de muur is eigenlijk een inherent foute positie voor het registreren van een kamertemperatuur.
Keihard blazen maakt het wel het meest efficient.Gasoline1234 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:17:
[...]
Ik heb hem ook op 27 graden staan.
Volgens de app is het dan ruim 29 graden binnen.
Echter, mijn losse temperatuurmeter, op 4 meter afstand van de binnenunit, registreert de gewenste 20 graden.
Het probleem wordt kleiner als je hem op keihard blazen zet (stand 4), maar wie wil dat nu.
De positie van de binnenunits hoog aan de muur is eigenlijk een inherent foute positie voor het registreren van een kamertemperatuur.
Het is een natuurlijk verschijnsel wat moeilijk op te lossen valt. Warme lucht stijgt immers en blijft dan hangen.
Wil je dus vooral verwarmen dan zou je eigenlijk een vloermodel moeten hebben die vanaf de vloer naar boven blaast.. Maar die koelt dan weer minder goed omdat koude lucht daalt.
Zo'n externe sensor maakt echt een wereld van verschil. De MHI hier regelt binnen 0.5 graad van de ingestelde temperatuur(*mileage may vary). Direct rond de binnenunit zelf is het dan wel een stuk warmer uiteraard, maar dat voel je zelf niet en de interne sensor is uitgeschakeld, dus regelt de airco daar niet op en zie je alleen de juiste temperatuur in je apps.
Tenzij je er natuurlijk geen probleem mee hebt om op gevoel de temperatuur instelling aan te passen. Dan is dat natuurlijk ook helemaal prima.
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 23-11-2024 18:29 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Eens dat een vloermodel een veel betere oplossing is. Ondanks dat ik 2 jaar geleden, voor de aanschaf, tientallen uren onderzoek heb gedaan en advies ingewonnen was me dat niet duidelijk geworden.LED-Maniak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:11:
[...]
Keihard blazen maakt het wel het meest efficient.
Het is een natuurlijk verschijnsel wat moeilijk op te lossen valt. Warme lucht stijgt immers en blijft dan hangen.
Wil je dus vooral verwarmen dan zou je eigenlijk een vloermodel moeten hebben die vanaf de vloer naar boven blaast.. Maar die koelt dan weer minder goed omdat koude lucht daalt.
Zo'n externe sensor maakt echt een wereld van verschil. De MHI hier regelt binnen 0.5 graad van de ingestelde temperatuur(*mileage may vary). Direct rond de binnenunit zelf is het dan wel een stuk warmer uiteraard, maar dat voel je zelf niet en de interne sensor is uitgeschakeld, dus regelt de airco daar niet op en zie je alleen de juiste temperatuur in je apps.
Tenzij je er natuurlijk geen probleem mee hebt om op gevoel de temperatuur instelling aan te passen. Dan is dat natuurlijk ook helemaal prima.
Maar waarom maakt een externe temperatuursensor "een wereld van verschil"?
De hooggeplaatste binnenunit zal nog steeds aangestuurd worden om harder te gaan blazen om de kamertemperatuur bij de externe sensor op de gewenste 20-21 graden te krijgen.
Kan me wel voorstellen als de temperatuursensor aan de andere kant van de kamer ligt en op temperatuur is de airco langzamer gaat blazen en daardoor een warmte bubbel rond de unit komt. Als het dan bij de externe sensor kouder wordt en hij harder gaat blazen er direct warmte lucht naar de nadere kant van de kamer wordt geblazen.Gasoline1234 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:58:
[...]
Eens dat een vloermodel een veel betere oplossing is. Ondanks dat ik 2 jaar geleden, voor de aanschaf, tientallen uren onderzoek heb gedaan en advies ingewonnen was me dat niet duidelijk geworden.
De hooggeplaatste binnenunit zal nog steeds aangestuurd worden om harder te gaan blazen om de kamertemperatuur bij de externe sensor op de gewenste 20-21 graden te krijgen.
Hangt de warmtewisselaar hoog dan komt de koude lucht er niet en wordt de warme lucht halverwege verder verwarmt en zo ontstaat een deken van warme lucht bij het plafond.
Hang je de warmtewisselaar laag dan stijgt de warmte nog steeds op maar koude lucht wordt verwarmt en nieuwe koude lucht neemt de plaats in van de zojuist verwarmde lucht.
Als de convex ontstaat dan koelt de warme lucht geleidelijk af en daalt verderop in de ruimte. Omdat er koudere lucht op weg is naar de warmtewisselaar zuigt die als het ware de dalende lucht aan en gaat de lucht dan in een rondje.
Omdat dit niet gaat werken met een hoog hangende warmtewisselaar moet je mechanisch de lucht mengen en dat kan door hard te blazen en te hopen dat je de warme lucht wegblaast naar een plek waar die kan afkoelen. Of je gebruikt een plafondventilator die koude lucht opzuigt en in de warme lucht bubbel blaast.
Als ik hier verwarm en ik vergeet de ventilator aan te zetten dan duurt het enorm lang voordat lager in de kamer ook warmer wordt. Vlak bij het plafond is het zonder ventilator bloedheet en zo heeft de slaapkamer daarboven letterlijk een vloerverwarming gekregen en die warmte mis ik weer waar ik die wil hebben.
Hier dezelfde ervaring. Ligt hier iig aan de inhoud die de airco moet verwarmen. Zowel boven als beneden de 3,5 hangen. Boven komt het 1:1 overeen, dus 19 is 19. En beneden is 20-20,5 dan 19 werkelijk.Ruidasilva schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:34:
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Een externe sensor zorgt meestal voor een gelijkmatiger gedrag. Een goed geplaatste externe sensor meet immers voornamelijk de temperatuur van de ruimte terwijl de ingebouwde sensor vaak in meer of mindere mate verstoord wordt door het apparaat zelf.Gasoline1234 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:58:
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Omdat de airco langer door gaat blazen doordat de setpoint anders niet bereikt wordt. Door langere tijd dezelfde richting op te blazen krijg je vanzelf een bepaalde luchtstroming in de ruimte welke je moeilijker krijgt als de airco steeds stopt. Wat esphome ook al zegt, met een extra plafondfan gaat het verdelen van de lucht ook al een stuk beter.Gasoline1234 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:58:
[...]
Eens dat een vloermodel een veel betere oplossing is. Ondanks dat ik 2 jaar geleden, voor de aanschaf, tientallen uren onderzoek heb gedaan en advies ingewonnen was me dat niet duidelijk geworden.
Bij gebruik van de interne sensor gaat hij door de bubbel van warme lucht sneller terugschakelen in vermogen(en in auto stand ook de fan snelheid) terwijl de ruimte nog lang niet op temperatuur is.
Omdat de airco meet dat stijging van temperatuur veel langzamer verloopt met de externe sensor, zal hij ook minder snel terugschakelen in vermogen tijdens het verwarmen. Dat geeft een stuk rustiger regelgedrag en comfort.
Nee, de WF-RAC vraagt elke paar seconde met een vaste interval de temperatuur van de airco op. Hij regelt verder helemaal niets en geeft ook geen temperatuur door. Wil je sneller de temperatuur lezen dan zal je met een extra module aan de slag moeten.KoningPaulus schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:30:
Is er ook een manier om de MHi aircos vaker de gemeten temperatuur door te laten geven? Ik gebruik de wf rac modules. Maar merk dat er vaak vertraging in zit. Dat wil zeggen. Op het moment dat ik de app open zie ik hem regelmatig verschieten van temperatuur en daarna vervolgens ook het verbruik dalen of stijgen in Homewizard
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 24-11-2024 11:35 ]
In een kleinere ruimte gaat het hier perfect zonder externe sensor. Bij een grotere kamer kan ik me het voordeel voorstellen.Rukapul schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:29:
[...]
Een externe sensor zorgt meestal voor een gelijkmatiger gedrag. Een goed geplaatste externe sensor meet immers voornamelijk de temperatuur van de ruimte terwijl de ingebouwde sensor vaak in meer of mindere mate verstoord wordt door het apparaat zelf.
Mij viel hetzelfde op, via de Smart M-Air app gaat dit erg traag. Kan minuten duren voordat hij een meer recente temperatuurmeting laat zien. Heb je ook Home Assistant in gebruik? Dan kun je de WF-RAC integratie gebruiken. Daarmee haalt hij elke 60s nieuwe waardes op (en dat is mogelijk nog wel te verlagen, maar ik weet niet hoevaak je die wifi-modules kunt pollen)KoningPaulus schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:30:
Is er ook een manier om de MHi aircos vaker de gemeten temperatuur door te laten geven? Ik gebruik de wf rac modules. Maar merk dat er vaak vertraging in zit. Dat wil zeggen. Op het moment dat ik de app open zie ik hem regelmatig verschieten van temperatuur en daarna vervolgens ook het verbruik dalen of stijgen in Homewizard
Heb je het over de temperatuur die de smart m air app standaard aangeeft (naast de doeltemperatuur)? Doe je iets met die temperatuur? Ik negeer het altijd (blijkbaar net als de installatie) of lach er om.ThinkPad schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:19:
[...]
Mij viel hetzelfde op, via de Smart M-Air app gaat dit erg traag. Kan minuten duren voordat hij een meer recente temperatuurmeting laat zien. Heb je ook Home Assistant in gebruik? Dan kun je de WF-RAC integratie gebruiken. Daarmee haalt hij elke 60s nieuwe waardes op (en dat is mogelijk nog wel te verlagen, maar ik weet niet hoevaak je die wifi-modules kunt pollen)
Ik heb nooit gezien dat de installatie op wat voor manier dan ook iets doet met die aangegeven temperatuur.
Je krijgt van zelf wel een connection refused.ThinkPad schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:19:
maar ik weet niet hoevaak je die wifi-modules kunt pollen)
Ik pol ook elke minuut en zie meerdere keren per dag een connection refused. Gewoon proberen als je sneller wilt.
De WF-RAC haalt een aantal waardes elke circa 10s op van de AC (zoals buiten temp, kWh en return air).
GermanPivo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:14:
Met externe sensor is dat bij mij in de woonkamer ook een graad onder setpoint. De andere twee units die op dezelfde multi zitten, hebben een hysterese van zo'n 0.2 graden, dus dat is top.
De single met een externe sensor heeft dezelfde hysterese en regelt ook mooi terug. Het is puur de woonkamer waarbij het ineens een graad moet afkoelen voordat er iets gebeurt.
Ik heb even mijn externe sensor uitgezet zodat de AC (3.5 ZS) de interne sensor gebruikt.jobr schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:05:
Die van mijn is een single unit. Als ik weer wat tijd heb zal ik binnenkort eens kijken wat deze doet met de interne sensor.
Zie inderdaad dat de AC al reageert als de interne sensor 0,25 graad (is minimale resolutie) onder het setpoint komt. Soms kan het even een paar minuten duren. Die interne sensor staat vaak eerst even te flipperen tussen 2 opvolgende waardes.
Als ik de externe sensor weer gebruik is het reageren weer op 1 graad verschil. Misschien maakt het bouwjaar van de BU nog uit waardoor je dat met jouw single unit niet hebt.
Misschien maar eens een keer kijken of ik de software van mijn module wat kan aanpassen waardoor de AC wel op 0,25 graad reageert (spelen met de externe sensor waarde).
Of gewoon de AC 1 graad hoger zetten
Ik had hier ook last van. Ik heb het opgelost door een helper aan te maken die de temperatuurwaarde berekent die naar de AC gestuurd wordt. Als de temperatuur binnen 1 graad van het setpoint zit dan past hij een multiplier toe om meer resolutie rond het setpoint te hebben en een betere regeling rond het setpoint te hebben.jobr schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:16:
[...]
[...]
Ik heb even mijn externe sensor uitgezet zodat de AC (3.5 ZS) de interne sensor gebruikt.
Zie inderdaad dat de AC al reageert als de interne sensor 0,25 graad (is minimale resolutie) onder het setpoint komt. Soms kan het even een paar minuten duren. Die interne sensor staat vaak eerst even te flipperen tussen 2 opvolgende waardes.
Als ik de externe sensor weer gebruik is het reageren weer op 1 graad verschil. Misschien maakt het bouwjaar van de BU nog uit waardoor je dat met jouw single unit niet hebt.
Misschien maar eens een keer kijken of ik de software van mijn module wat kan aanpassen waardoor de AC wel op 0,25 graad reageert (spelen met de externe sensor waarde).
Of gewoon de AC 1 graad hoger zetten
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| {% set data = { "t_setpoint": (state_attr("climate.lucht_lucht_warmtepomp_beneden", "temperature") | float(default=0)), "t_actual": (states("sensor.temperature_woonkamer_xiaomi") | float(default=0)), "t_offset": 2, "t_multiplier": 4 } %} {% set t_delta = data.t_actual - data.t_setpoint %} {% if -1 <= t_delta <= 1 %} {% set result = (t_delta * data.t_multiplier) + data.t_setpoint + data.t_offset %} {% elif t_delta < -1 %} {% set result = data.t_actual - (data.t_multiplier + 1) + data.t_offset %} {% else %} {% set result = data.t_actual + (data.t_multiplier + 1) + data.t_offset %} {% endif %} {{ result | round(1) }} |
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Zie deze post voor meer info: ThaBEN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Van de week kreeg ik voor het eerst te horen van de buren dat ze sinds een aantal dagen een vervelende zoem horen wanneer mijn airco aan staat in de avond en zij in bed liggen. Ikzelf merk dit overigens niet, ook wanneer ik bij de buitenunit ga luisteren. Maar het kan natuurlijk resonantie zijn welke in dezelfde frequentie trilt met iets in hun huis waardoor zij het wel horen. In de voorgaande jaren heb ik ze hier overigens nooit over gehoord.
Ik heb een hele goede band met de buren en wil ze natuurlijk niet belasten met geluidsoverlast. Ik heb diezelfde avond met ze getest door de airco aan en uit te zetten en dan kreeg ik van hun via de app te horen wanneer ze de zoem wel/niet hoorde en zo kunnen concluderen dat het inderdaad de buitenunit was.
Nu heb ik de buitenunit op silent mode gezet en dan horen ze de zoem vervolgens niet meer, of in ieder geval in veel mindere mate dan zonder silent mode. Dit lijkt voor nu een passende oplossing waarbij ikzelf nog geen verschil merk in temperatuur in huis met de huidige buitentemperaturen.
Ik begrijp dat in silent mode het maximale vermogen van de unit zal worden begrenst (ik meen iets van 66% van max) en de fan + compressor op een lager toerental draaien, wat bij de SRK35ZS een maximaal geluidsverschil maakt van 4 dB (44 in plaats van 48).
Ik neem aan dat dit betekend dat het langer kan duren voordat een ingesteld setpoint zal worden bereikt.
Echter, omdat ik geen ervaring heb met silent mode vraag ik me af of er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden waardoor ik potentieel nadelen kan ondervinden ten opzichte van normale modus. Vooral met het vooruitzicht op de koude winterdagen.
Ik las in het topic dat er mogelijk zelfs een positief effect zou kunnen optreden door het gebruik van silent mode, in de vorm van minder pendelen.
Iemand hier ervaring met het (langdurig) gebruik van silent mode tegenover de normale modus?
P.s.
Het betreft de rechter buitenunit op onderstaande foto. Die staat aangesloten op onze woonkamer. De linker buitenunit is van de bovenverdieping en die staat in de avond uit.
Het bruine rolluiken helemaal links betreft de slaapkamer van de buren, waar de "zoem" hoorbaar is.
:strip_exif()/f/image/HD22g6fmArvSa73yoYmoOtJU.jpg?f=fotoalbum_large)
P.p.s.
Hieronder het gedrag van de unit tijdens silent mode.
Weet iemand toevallig ook wat de maximale compressor en fan snelheid zijn in normale modus voor de SRK35?
:strip_exif()/f/image/Dwy1ShgDDR6tkQmj1oSFNu0m.jpg?f=fotoalbum_large)
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Lees deze eens door.ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:30:
Sinds november 2022 heb ik 3 SRK35ZS single split units in gebruik. Daar heb ik toentertijd direct in het begin nieuwe steunrubbers op geplaatst en extra demping tussen de muur en de beugel.
Zie deze post voor meer info: ThaBEN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Van de week kreeg ik voor het eerst te horen van de buren dat ze sinds een aantal dagen een vervelende zoem horen wanneer mijn airco aan staat in de avond en zij in bed liggen. Ikzelf merk dit overigens niet, ook wanneer ik bij de buitenunit ga luisteren. Maar het kan natuurlijk resonantie zijn welke in dezelfde frequentie trilt met iets in hun huis waardoor zij het wel horen. In de voorgaande jaren heb ik ze hier overigens nooit over gehoord.
Ik heb een hele goede band met de buren en wil ze natuurlijk niet belasten met geluidsoverlast. Ik heb diezelfde avond met ze getest door de airco aan en uit te zetten en dan kreeg ik van hun via de app te horen wanneer ze de zoem wel/niet hoorde en zo kunnen concluderen dat het inderdaad de buitenunit was.
Nu heb ik de buitenunit op silent mode gezet en dan horen ze de zoem vervolgens niet meer, of in ieder geval in veel mindere mate dan zonder silent mode. Dit lijkt voor nu een passende oplossing waarbij ikzelf nog geen verschil merk in temperatuur in huis met de huidige buitentemperaturen.
Ik begrijp dat in silent mode het maximale vermogen van de unit zal worden begrenst (ik meen iets van 66% van max) en de fan + compressor op een lager toerental draaien, wat bij de SRK35ZS een maximaal geluidsverschil maakt van 4 dB (44 in plaats van 48).
Ik neem aan dat dit betekend dat het langer kan duren voordat een ingesteld setpoint zal worden bereikt.
Echter, omdat ik geen ervaring heb met silent mode vraag ik me af of er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden waardoor ik potentieel nadelen kan ondervinden ten opzichte van normale modus. Vooral met het vooruitzicht op de koude winterdagen.
Ik las in het topic dat er mogelijk zelfs een positief effect zou kunnen optreden door het gebruik van silent mode, in de vorm van minder pendelen.
Iemand hier ervaring met het (langdurig) gebruik van silent mode tegenover de normale modus?
P.s.
Het betreft de rechter buitenunit op onderstaande foto. Die staat aangesloten op onze woonkamer. De linker buitenunit is van de bovenverdieping en die staat in de avond uit.
Het bruine rolluiken helemaal links betreft de slaapkamer van de buren, waar de "zoem" hoorbaar is.
[Afbeelding]
P.p.s.
Weet iemand toevallig ook wat de maximale compressor en fan snelheid zijn in normale modus voor de SRK35?
[Afbeelding]
Trillingen warmtepomp dempen
Bij mij staat die op een houten dak. Gelukkig hoor ik de buren niet maar rond de 40Hz hoor ik hem wel brommen op specifieke plekken in het huis. De als ik een stap opzij doet hoor ik niks. Het kan best zijn dat ze net op die plek zitten waar ze het horen. Maar meestal draait die op minimaal en op maximaal hoor ik niks. Hou er ook rekening mee dat die met een defrost wel over die limiet heen gaan van silent.
Ik heb deze veren en ben er best tevreden over.
:strip_exif()/f/image/JxcGfVnCRPT8oZvvZapa2wli.png?f=user_large)
Dankjewel voor de link. Ik ga het doornemen!Willempie27 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:03:
[...]
Lees deze eens door.
Trillingen warmtepomp dempen
Bij mij staat die op een houten dak. Gelukkig hoor ik de buren niet maar rond de 40Hz hoor ik hem wel brommen op specifieke plekken in het huis. De als ik een stap opzij doet hoor ik niks. Het kan best zijn dat ze net op die plek zitten waar ze het horen. Maar meestal draait die op minimaal en op maximaal hoor ik niks. Hou er ook rekening mee dat die met een defrost wel over die limiet heen gaan van silent.
Ik heb deze veren en ben er best tevreden over.
[Afbeelding]
Ik heb een aanbod van iemand gekregen om deze dempers te kunnen aanschaffen zonder btw.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BRPsO7eCtYv2zeGwvZog0OWX.jpg?f=user_large)
https://www.cvtotaal.nl/s...x-KH4CCYeDkoaAqCjEALw_wcB
Maar dat is dan alsnog iets van circa €125 voor 3 setjes in totaal, waarbij ik geen garantie heb dat ze beter werken dan mijn huidige rubberen dempers.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IbLiOOxw1BpZYNZaubLVjPy5.jpg?f=user_large)
Al verwacht ik wel dat de veren beter zullen werken dan een massief stuk rubber. Eens even nadenken of ik die gok ga nemen voor dat bedrag.
Ik heb die rubber gehad (dacht via bol.com) en dat was niks. Dus heb nu niet veren. Kijk je wel goed naar het gewicht? Het zijn ook 2 kleuren 1 link en de andere rechts omat het gewicht van de unit niet centraal is.ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:59:
[...]
Dankjewel voor de link. Ik ga het doornemen!
Ik heb een aanbod van iemand gekregen om deze dempers te kunnen aanschaffen zonder btw.
[Afbeelding]
https://www.cvtotaal.nl/s...x-KH4CCYeDkoaAqCjEALw_wcB
Maar dat is dan alsnog iets van circa €125 voor 3 setjes in totaal, waarbij ik geen garantie heb dat ze beter werken dan mijn huidige rubberen dempers.
[Afbeelding]
Al verwacht ik wel dat de veren beter zullen werken dan een massief stuk rubber. Eens even nadenken of ik die gok ga nemen voor dat bedrag.
Top! Mijn buitenunits zijn 30kg per stuk. Ik moet inderdaad dezelfde groen/blauw veren hebben als jouw foto.Willempie27 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:01:
[...]
Ik heb die rubber gehad (dacht via bol.com) en dat was niks. Dus heb nu niet veren. Kijk je wel goed naar het gewicht? Het zijn ook 2 kleuren 1 link en de andere rechts omat het gewicht van de unit niet centraal is.
https://www.cvtotaal.nl/s...set-4-stuks-tot-55kg.html
P.s.
Ik vond dit wel een behulpzaam filmpje voor degene die meer informatie zoeken over dit onderwerp.
[ Voor 27% gewijzigd door ThaBEN op 26-11-2024 14:09 ]
Je moet een zwembad plaat tussen de arm en de muur drukkenThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:52:
[...]
Top! Mijn buitenunits zijn 30kg per stuk. Ik moet inderdaad dezelfde groen/blauw veren hebben als jouw foto.
P.s.
Ik vond dit wel een behulpzaam filmpje voor degene die meer informatie zoeken over dit onderwerp.
[YouTube: Wat zijn trillingsdempers en hoe plaats je deze bij een airco of warmtepomp?]
Zon rubberen plaat die je onder een kinder zwembadje legt. Ik heb ze er dubbel tussen en je hoort niets meer.
:strip_exif()/f/image/tByoAMzRZKqp6xOnyUKPGD5z.jpg?f=fotoalbum_large)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Die rubber pootjes hielpen ook wel maar die platen hielpen het meestxHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:19:
[...]
Je moet een zwembad plaat tussen de arm en de muur drukken
Zon rubberen plaat die je onder een kinder zwembadje legt. Ik heb ze er dubbel tussen en je hoort niets meer. [Afbeelding]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik zal wel dom zijn maar hoe krijg je die er in godsnaam tussen geduwd dan?xHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:19:
[...]
Zon rubberen plaat die je onder een kinder zwembadje legt. Ik heb ze er dubbel tussen en je hoort niets meer. [Afbeelding]
Ik heb zelf van die rubberen lappen er tussen gedaan. Komt op hetzelfde neer denk ik.xHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:19:
[...]
:strip_exif()/f/image/OeQk0eVnAdjUZF8Uy6eQTZpR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LEMV5zM12WNjqFpFB1JNQmeN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fM7ryih4L8Zxy1QWCZc7YkVV.jpg?f=fotoalbum_large)
De muurbeugel zit alleen bovenaan vast. Werkt als een soort hefboom. Dit is bewust gedaan zodat je ook de stelschroef nog naar binnen of buiten kan draaien.roT- schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:38:
[...]
Ik zal wel dom zijn maar hoe krijg je die er in godsnaam tussen geduwd dan?
Je kunt de onderkant van de beugel die aan de muur zit naar voren tillen. Die drukt enkel tegen de muur aan door het gewicht van de buitenunit.
Die grijze dempers zijn inderdaad troep. Zijn na een winter uitgedroogd en het resultaat is vrij matig. Ik heb er nu van die zwarte rubberen cilindervormige dempers onder zitten en dat is een verschil van dag en nacht.Willempie27 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:01:
[...]
Ik heb die rubber gehad (dacht via bol.com) en dat was niks. Dus heb nu niet veren. Kijk je wel goed naar het gewicht? Het zijn ook 2 kleuren 1 link en de andere rechts omat het gewicht van de unit niet centraal is.
En ik ben een halve dag bezig geweest met ringetjes tussen die beugels en de buitenunits om ze vanwege het geratel waterpas te krijgen...ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:51:
[...]
De muurbeugel zit alleen bovenaan vast. Werkt als een soort hefboom. Dit is bewust gedaan zodat je ook de stelschroef nog naar binnen of buiten kan draaien.
Je kunt de onderkant van de beugel die aan de muur zit naar voren tillen. Die drukt enkel tegen de muur aan door het gewicht van de buitenunit.

ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:51:
[...]
Ik heb zelf van die rubberen lappen er tussen gedaan. Komt op hetzelfde neer denk ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
ben benieuwd of je hem nog stiller kan krijgen dan? zelfde opstelling. ik hoop dat ze het lawaai van het apparaat zelf niet gewoon irritant vinden?
De muurbeugel zit alleen bovenaan vast. Werkt als een soort hefboom. Dit is bewust gedaan zodat je ook de stelschroef nog naar binnen of buiten kan draaien.
Max Compressorsnelheid 100rpm, fanspeed 8.ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:30:
P.p.s.
Fanspeed 8 is std rond het vriespunt
56rpm als max compressorsnelheid gaat pijn doen in de lagere temperaturen als in minder maximaal vermogen. Toch zie ik alleen de snelheid boven 56rpm als ik de unit opstart of na een defrost. Ik draai vrijwel altijd onder de 40rpm....
:strip_exif()/f/image/YmccLkKFpqDJ3djek9GRRpNC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zitten bij mij al 2 jaar erop. Ik ga binnenkort maar eens inspecteren hoe ze er nu uitzien. Mogelijk speelt uitdroging ook een rol in mijn situatie.Chatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:01:
[...]
Die grijze dempers zijn inderdaad troep. Zijn na een winter uitgedroogd en het resultaat is vrij matig. Ik heb er nu van die zwarte rubberen cilindervormige dempers onder zitten en dat is een verschil van dag en nacht.
Dat is inderdaad de grote vraag. Of dit het geld waard is voor mogelijk geen/minimaal verschil. Ze hebben zelf ook een airco en heb deze exacte opstelling al sinds november 2022. Eerder nooit iets gehoord vanuit hun kant, zelfs niet toen we er pro-actief naar vroegen of ze de airco konden horen. Maar nu sinds een aantal dagen/weken horen ze een "zoemend" geluid.xHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:21:
[...]
ben benieuwd of je hem nog stiller kan krijgen dan? zelfde opstelling. ik hoop dat ze het lawaai van het apparaat zelf niet gewoon irritant vinden?
Maar met die veringen weet ik in elk geval dat ik het maximale heb gedaan dat ik kan doen, wat mij dan ook wat meer rust geeft wanneer ik de airco terug moet zetten naar normale modus tijdens de koude winterdagen.
LOL! Zolang het maar werktChatslet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:05:
[...]
En ik ben een halve dag bezig geweest met ringetjes tussen die beugels en de buitenunits om ze vanwege het geratel waterpas te krijgen...
Hartstikke bedankt voor de info!Grutte Pier schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:27:
[...]
Max Compressorsnelheid 100rpm, fanspeed 8.
Fanspeed 8 is std rond het vriespunt
56rpm als max compressorsnelheid gaat pijn doen in de lagere temperaturen als in minder maximaal vermogen. Toch zie ik alleen de snelheid boven 56rpm als ik de unit opstart of na een defrost. Ik draai vrijwel altijd onder de 40rpm....
[Afbeelding]
Helaas kan ik ze niet uitlezen. Mogelijk was het net een combinatie van buitentemperatuur / luchtvochtigheid waardoor de buitenunit het moeilijker had wat resulteerde in een "zoemende" geluid.
[ Voor 27% gewijzigd door ThaBEN op 26-11-2024 16:23 ]
setp 19 = ingesteld 19, setp 19.5 = 20, setp 20 = 20, setp 20.5 = 21, setp 21 = 21 etc.
ik heb wel 3d auto aan, zal zo kijken of het zonder de 3d auto miss wel werkt....
Ik heb dit ook gedaan, maar eigenlijk onder de stelschroef geplaatst, omdat anders de buitenunit erg naar achter ging hellen.ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:51:
[...]
Ik heb zelf van die rubberen lappen er tussen gedaan. Komt op hetzelfde neer denk ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ik heb zelf ook de groene / blauwe veren set, maar bij mijn 50ZSX van 45 kilo, staat de rechterkant een stuk meer ingedrukt dan links. Waardoor hij dus ook wat scheef staat. Ik ga binnenkort de gele veren proberen, om te kijken of hij dan rechter komt te staan doordat hij minder ver inveert .
/f/image/Z61lCLw92hbJeXcpOGSj8Lot.png?f=fotoalbum_large)
Het kan inderdaad erg lastig zijn wanneer je last hebt van geluid of niet. Ik heb 1x een SCM45 en 1x SK50 boven elkaar hangen. De onderste SCM45 hoor ik totaal niet, terwijl ik de SK50 unit behoorlijk hoor. Ik slaap helaas ook in dezelfde kamer waar de units hangen.
MHI SRK proberen binnen +1 en -1 graden van je setpoint te regelen. Vaak zit hij meer aan de onderkant.xHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
Met de smart M air app kan ik halve graden instellen, maar volgens mij gebeurt er niets als ik halve graden invoer.
setp 19 = ingesteld 19, setp 19.5 = 20, setp 20 = 20, setp 20.5 = 21, setp 21 = 21 etc.
ik heb wel 3d auto aan, zal zo kijken of het zonder de 3d auto miss wel werkt....
3D auto zorgt voor 1 graden extra offset naar boven.
Volgens mij zit hij bij de hele graden een half eronder en bij de halve graden precies op setpoint. Haha. Dan heb je dus niks aan halve graden, want met hele graden bereik je hetzelfde.LED-Maniak schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:18:
[...]
MHI SRK proberen binnen +1 en -1 graden van je setpoint te regelen. Vaak zit hij meer aan de onderkant.
3D auto zorgt voor 1 graden extra offset naar boven.
Volgens mij toen ik vorig jaar met externe sensor en de eco modus zat te klooien, had ik precies hetzelfde probleem en het testen was toen super irritant, want moest steeds 2,5 uur wachten om het resultaat te bekijken.
Dat is helemaal correct. Als je in de app 0.5 graad hoger zet dan wordt het uiteindelijke setpoint een hele graad hoger. Snap ook niet waarom ze die illusie van een 0.5 graad resolutie wekken in de app.xHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
Met de smart M air app kan ik halve graden instellen, maar volgens mij gebeurt er niets als ik halve graden invoer.
In de mhi-ac-ctrl module kan het wel (als je het aanzet) mits je een externe sensor gebruikt.
Ik moet zeggen dat het bij mij wel altijd lijkt te werken. 20.5 setpoint is in de app nu 22.5 graden.jobr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:14:
[...]
Dat is helemaal correct. Als je in de app 0.5 graad hoger zet dan wordt het uiteindelijke setpoint een hele graad hoger. Snap ook niet waarom ze die illusie van een 0.5 graad resolutie wekken in de app.
In de mhi-ac-ctrl module kan het wel (als je het aanzet) mits je een externe sensor gebruikt.
Zou je wel denken maar kan toch tegenvallen.ThaBEN schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:51:
Ik heb een unit op het garage dak (beton) staan. Die staat op van die rubberen bigfoots, dan betonblokken en dan die diezelfde rubberen laag en dan het dak.
Bij een bepaald vermogen (redelijk laag) hoorde ik in de huiskamer op een bepaalde plek (niet overal) alsof er een auto met draaiende motor naast het huis stond.
Een extra laag van hetzelfde spul ertussen en dit maakte niet veel uit. Toen de extra laag vervangen door een laag van een wat ander materiaal (soort yoga mat) ertussen en het was weg.
Ik wil maar zeggen: het type materiaal kan wel degelijk verschil maken. Dat dit bij jou ook het geval zal zijn kan ik niet voorspellen
Copyright and left by SED...
Dat heb ikzelf uiteindelijk ook gedaan, om exact dezelfde reden om hem volledig waterpas te krijgen. Ik had alleen niet zo gauw een duidelijke foto ervan beschikbaar, maar bij deze alsnog twee foto's.Rsport40 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:37:
[...]
Ik heb dit ook gedaan, maar eigenlijk onder de stelschroef geplaatst, omdat anders de buitenunit erg naar achter ging hellen.
[...]
:strip_exif()/f/image/zGhzwetrhACHbfp1Ad8m1ynw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jqDnId3zJTyrNloIpjDFhNmR.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet het op bovenstaande foto misschien niet goed, maar de stelschroef maakt géén contact met de muur. Enkel het rubberen lapje.
En hieronder zie je de maximale hoek waarop ik de machine kreeg afgesteld wanneer ik de rubberen lap op de stelschroef had staan.
:strip_exif()/f/image/5Q5ezZDwieLzPlrfRoVPRuKp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LEMV5zM12WNjqFpFB1JNQmeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is het proberen inderdaad wel waard, gezien het een kleine moeite is om die lappen te vervangen.jobr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:21:
[...]
Zou je wel denken maar kan toch tegenvallen.
Ik heb een unit op het garage dak (beton) staan. Die staat op van die rubberen bigfoots, dan betonblokken en dan die diezelfde rubberen laag en dan het dak.
Bij een bepaald vermogen (redelijk laag) hoorde ik in de huiskamer op een bepaalde plek (niet overal) alsof er een auto met draaiende motor naast het huis stond.
Een extra laag van hetzelfde spul ertussen en dit maakte niet veel uit. Toen de extra laag vervangen door een laag van een wat ander materiaal (soort yoga mat) ertussen en het was weg.
Ik wil maar zeggen: het type materiaal kan wel degelijk verschil maken. Dat dit bij jou ook het geval zal zijn kan ik niet voorspellen
Misschien nog een aanvullende vraag. Is het beter om te proberen om over zo een groot mogelijk contactoppervlak tussen de beugel en de muur dempend materiaal te plaatsen, zodat dit dempende materiaal de trillingen kan opnemen?SED schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:44:
Elk materiaal heeft feitelijk een opname vermogen voor een bepaald frequentiegebied. De kunst is die twee op elkaar te laten passen.
Of is het net beter om dit bewust zo minimalistisch mogelijk te doen?
Om trillingen bij subwoofers te dempen bestaan bijvoorbeeld 'spikes' die je onder de subwoofer plaatst. De theorie hierachter is om zo een klein mogelijk contactoppervlak met de grond te creëren, waardoor trillingen niet (of in ieder geval veel mindere mate) kunnen doordringen in de vloer.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/ads5bDxeuSXdrvI4b6DOXqTY.webp?f=user_large)
Ik vraag me af of diezelfde theorie ook zou werken wanneer je bijvoorbeeld een rubberen lapje met een doorsnede van een 10 cent muntje tussen de muurbeugel en gevel zou plaatsen, in plaats van een grotere lap, wanneer beide lapjes dezelfde dikte hebben.
Of wellicht is het mogelijk om de stelschroef helemaal er vanaf te draaien en daarvoor in de plaats een rubberen "spike" op de beugel te schroeven.
:strip_exif()/f/image/ABMa0BDBoAheVbvkVYpfTSWq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 26-11-2024 22:55 ]
Met hardere fan zal hij stabieler rond het setpoint hangen waarschijnlijk, terwijl het met fan op 2 minder warmteafgifte over de verdamper is en dus zuiniger?
Heb nu twee week een L/L en het blijft wel een beetje een black box hoor qua setpoints e.d. Heel andere stookbeleving dan met CV wat gewoon set-and-forget is. Maargoed we zitten er wel goedkoop lekker warm bij
Dat is herkenbaar, bij lagere fan speed blijft de warme lucht meer rond die airco hangen en zal hij meten dat het warm genoeg is en dus lager draaien. Rond die airco zal het wel warm blijven maar verder er vandaan koelt het af.ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:25:
Hoe zit het nou met de fan snelheid? Ik dacht dat de consensus bij verwarmen is om de fan op auto te zetten en lamellen naar beneden. Gisteren heeft de 35ZSX urenlang op 418W gedraaid. Fan draaide redelijk hard, ik denk stand 3/4. Ik zet de fan op stand 2 en het verbruik zakt gelijk vrij stabiel naar 373W?
Met hardere fan zal hij stabieler rond het setpoint hangen waarschijnlijk, terwijl het met fan op 2 minder warmteafgifte over de verdamper is en dus zuiniger?
Heb nu twee week een L/L en het blijft wel een beetje een black box hoor qua setpoints e.d. Heel andere stookbeleving dan met CV wat gewoon set-and-forget is. Maargoed we zitten er wel goedkoop lekker warm bij
Ik laat hem na het aanzetten meestal een uur op max blazen en daarna op auto. Dat werkt hier wel goed
het is inderdaad wennen. Ik had aardig door hoe het werkte en toen ging ik verhuizen. Automatisch blazen is wel het beste en in mijn geval heb ik erg veel plezier van de externe temperatuursensor. Hierdoor is het altijd de gewenste temperatuur in de zithoek en dan is het toch weer 'set and forget' geworden.ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:25:
Hoe zit het nou met de fan snelheid? Ik dacht dat de consensus bij verwarmen is om de fan op auto te zetten en lamellen naar beneden. Gisteren heeft de 35ZSX urenlang op 418W gedraaid. Fan draaide redelijk hard, ik denk stand 3/4. Ik zet de fan op stand 2 en het verbruik zakt gelijk vrij stabiel naar 373W?
Lamellen niet naar beneden. 45 graden.ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:41:
Misschien toch eens een externe sensor proberen dan. Al werkt het nu ook prima, de ingestelde temperatuur moet alleen één graad hoger dan wat ik wil hebben. Maar als een externe sensor zorgt dat hij iets rustiger gaat blazen dan is dat het wellicht wel waard (al vermoed ik juist dat hij harder gaat blazen omdat de sensor verder weg zit waardoor hij minder snel een temperatuurstijging ziet en dus extra gas gaat bijgeven).
Als je 3d auto aanzet, zet hij de lamellen automatisch in de beste stand en zet hij de temp stiekem 1 setpoint hoger. In jouw geval is dat precies goed?
3d auto is sowieso de beste stand bij mij, maakt het t meest effectief warm.
Fan idd auto.
Als je een de airco in de hoek hebt hangen moet je hem nog wel even instellen als hoek airco.
:strip_exif()/f/image/Pyn0UmfTsHQfVaxqPmSLAB05.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder externe sensor, doe ik dat ook. 1 uur max dan auto. Werkt perfect. Setpoint moet ik wel iets bijstellen naarmate het kouder wordt. Buitentemp boven 14 setp18, buiten temp boven 8, setp 19 en onder de 8c 20.Nachtapotheker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:35:
[...]
Dat is herkenbaar, bij lagere fan speed blijft de warme lucht meer rond die airco hangen en zal hij meten dat het warm genoeg is en dus lager draaien. Rond die airco zal het wel warm blijven maar verder er vandaan koelt het af.
Ik laat hem na het aanzetten meestal een uur op max blazen en daarna op auto. Dat werkt hier wel goed
Wel ruk isolatie hier.
[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 27-11-2024 08:58 ]
Een optie om het verbruik iets lager te houden (en de opstartpiek ook), is starten op een lagere temperatuur. Vooral 18 graden lijkt anders te werken bij verwarmen maar het kan verbeelding zijn.ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:41:
Misschien toch eens een externe sensor proberen dan. Al werkt het nu ook prima, de ingestelde temperatuur moet alleen één graad hoger dan wat ik wil hebben. Maar als een externe sensor zorgt dat hij iets rustiger gaat blazen dan is dat het wellicht wel waard (al vermoed ik juist dat hij harder gaat blazen omdat de sensor verder weg zit waardoor hij minder snel een temperatuurstijging ziet en dus extra gas gaat bijgeven).
In elk geval zal de periode van hard blazen waarschijnlijk korter zijn (op auto fanspeed), en het middel blazen zal langer duren.
Of met silent de unit starten, dit limiteert de compressor snelheid. Nadeel is dat ik het niet kan starten HASjamo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:57:
[...]
Een optie om het verbruik iets lager te houden (en de opstartpiek ook), is starten op een lagere temperatuur. Vooral 18 graden lijkt anders te werken bij verwarmen maar het kan verbeelding zijn.
In elk geval zal de periode van hard blazen waarschijnlijk korter zijn (op auto fanspeed), en het middel blazen zal langer duren.
Ja dat doe ik ook idd, setpoint verhogen als het koud is. Hier kan hij eigenlijk altijd op 20 (om het 19.7 te krijgen) behalve als het richting het vriespunt of kouder wordt, dan gaat hij op 21 en dan wordt het op auto 19.7 en op high 20.3 ofzo.xHEMANx schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:56:
[...]
Zonder externe sensor, doe ik dat ook. 1 uur max dan auto. Werkt perfect. Setpoint moet ik wel iets bijstellen naarmate het kouder wordt. Buitentemp boven 14 setp18, buiten temp boven 8, setp 19 en onder de 8c 20.
Wel ruk isolatie hier.
De isolatie is hier ook niet denderend + hoekwoning.
Externe sensor is soms fijn, maar soms ook niet. Als de airco gaat opstoken dan is die externe sensor vaak niet snel genoeg, waardoor hij veel te hard gaat en je juist heel onrustig gedrag krijgt.
Ik zet de externe sensor alleen in als het warmer is om minder pendels te krijgen, daarvoor werkt het goed.
Ik ken die optie niet zelf in de praktijk (multisplit hier), maar ik geloof jeGrutte Pier schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:22:
[...]
Of met silent de unit starten, dit limiteert de compressor snelheid. Nadeel is dat ik het niet kan starten HA
Helaas limiteert dat niet de opstartpiek. Maar goed, voor het gemiddelde verbruik maakt dat niet echt uit.Grutte Pier schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:22:
[...]
Of met silent de unit starten, dit limiteert de compressor snelheid. Nadeel is dat ik het niet kan starten HA
Dat is dan weer onverwacht. Vooral omdat starten op 18 graden wel de opstartpiek verlaagt. Hier tenminste, op multisplit. Zowel met koelen als verwarmen.Martin7182 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:11:
[...]
Helaas limiteert dat niet de opstartpiek. Maar goed, voor het gemiddelde verbruik maakt dat niet echt uit.
Hangt dat niet af van de start temperatuur van de ruimte? Als deze bijvoorbeeld 13-15 gaden is, kan ik me voorstellen dat er alsnog een piek in stroomverbruik volgt.Sjamo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:21:
[...]
Dat is dan weer onverwacht. Vooral omdat starten op 18 graden wel de opstartpiek verlaagt. Hier tenminste, op multisplit. Zowel met koelen als verwarmen.
Ik neem aan dat je zo snel als mogelijk een comfortabele ruimtetemperatuur wil. Zelf zie ik ook wel een piek en een heel kleine overshoot in temperatuur, maar dat is minutenwerk voordat dat gecorrigeerd is en hij rustig is.
Hier dezelfde unit nu sinds een maandje hangen, ik heb tot nu toe alleen de stand verwarmen op auto gebruikt. Ik heb wel de hoek ingesteld (hij hangt in de keuken en blaast schuin de woonkamer in) Instelling unit op 20 graden dan zegt de cv thermostaat in de woonkamer 21. We hebben zetten hem in de avond rond 21:00 uur uit, de temperatuur is dan in de ochtend zo'n 2 a 3 graden gezakt. Als we hem 's ochtends weer aanzetten is het binnen een uurtje alweer 20 a 21 binnen. Tot nu toe de cv nog niet aan gehad, wel regelmatig de deur bovenaan de trap opengezet zodat het boven ook een beetje mee opwarmt. Tot nu toe spinnend tevreden. Vanaf 1 november nu 13.3 m3 gas verbruikt en voor de airco 57,6 kWh. Ik zal per 1 december nog even een vergelijk neerzetten tov november vorig jaar zonder airco. Huis is uit 1980 en matig geisoleerd.ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:25:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Een opstartpiek is hier geen probleem. Evengoed zie ik dan nog wel het veranderende gedrag bij opstarten op doeltemperatuur 18 graden.LED-Maniak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:51:
Is die piek zo'n probleem dan?
Ik neem aan dat je zo snel als mogelijk een comfortabele ruimtetemperatuur wil. Zelf zie ik ook wel een piek en een heel kleine overshoot in temperatuur, maar dat is minutenwerk voordat dat gecorrigeerd is en hij rustig is.
Ik gebruik het soms wanneer het maakt dat de opstartpiek daarmee binnen onze eigen opwek van energie valt.
Dat heb ik lange tijd gedacht, en het zal vast meespelen. Maar ik lijk een verschil te zien.CasterTroy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:44:
[...]
Hangt dat niet af van de start temperatuur van de ruimte? Als deze bijvoorbeeld 13-15 gaden is, kan ik me voorstellen dat er alsnog een piek in stroomverbruik volgt.
Wanneer bijvoorbeeld hier de werkelijke temperatuur 17 graden is en ik zet de doeltemperatuur op 19 graden, dan zou de opstartpiek in mijn beleving ongeveer overeen moeten komen met opstarten op doeltemperatuur 18 bij een werkelijke temperatuur van 16.
Onze dagregistratie (Homewizard) is waar ik het meestal terugkijk. Die registratie is altijd wat afgevlakt natuurlijk. Een normale start (verwarmen en volgens de dagregistratie) geeft hier doorgaans een piek van rond de 1500 a 1600W maximaal. Bij een start op doeltemperatuur 18 zie ik eigenlijk altijd een start met een piek van rond de 1000 a 1100W.
Ik zeg niet dat het onder alle omstandigheden zo is. Daarvoor zou ik uitgebreid moeten testen en dat is iets waar ik niet op zit te wachten. Maar ik heb het vaak genoeg gezien dat ik denk dat er iets in zit.
Ik heb geen idee. Ik gebruik geen silent hier. Volgens onze manual is dat geen optie voor onze multisplit.Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:57:
@Sjamo Ik denk dat je hier alleen het opgenomen vermogen beperkt maar dat het voor het totale verbruik niet veel gaat doen. Het zal misschien hoogstens wat met het geluid van de buitenunit doen maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit de noodzaak gehad om hier een airco in silent mode te gebruiken.
Het 'probleem' is enkel dat je er geen controle over hebt. Het systeem gaat eerder pendelen want als de doeltemperatuur al gehaald wordt voordat de piek voorbij is, dan gaat de unit al weer uit. Dit speelt denk ik eerder bij iets zwaardere units omdat die iets harder kunnen en naar verwachting ook een hogere piek hebben. Ik kan dit overigens niet testen. Verder kan het toekomstige regels m.b.t. het stroomnet in de weg zitten (capaciteitstarief).LED-Maniak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:51:
Is die piek zo'n probleem dan?
Ik heb begrepen dat de piek nodig is om de machine te oliën. Dit vind ik wel een klein nadeel, samen met de 'fuzzy' regeling. Liever heb ik een unit die je op elk gewenst vermogen kunt instellen; b.v. vanaf het minimum rond 30% in stapjes van 10% omhoog.
Silent kun je wel degelijk gebruiken maar dat gaat met wat haken en ogen. Als je het op 1 binnenunit aan zet en de rest staat uit dan werkt het. Zet je dan de tweede aan dan werkt het niet meer totdat je het op de eerste uit zet en daarna op zowel de tweede als de eerste weer aanzet. En heb je meer binnenunits dan gaat het verhaal dus op die manier door. Het beperkt vooral het ventilatortoerental van de buitenunit en in mindere mate het compressortoerental. Ik vind het zelf alleen weinig verschil maken voor een toch al vrij stille buitenunit. Wel heb je binnen niet meer die Saharastorm als heel koud naar comfortabel gaat verwarmen.Sjamo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:09:
[...]
Ik heb geen idee. Ik gebruik geen silent hier. Volgens onze manual is dat geen optie voor onze multisplit.
Bij mij vond er echt maar minimale overshoot plaats. Fan gewoon op auto, wel met een vloerunit. Maar je kan je fan beperken. Daarmee beperk je je compressor direct mee, zie handleiding. En op fanstand 1,2,3 gaat de unit ook gewoon lager draaien qua fan. Dus zie het ook als beperking van je fan.Martin7182 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:41:
[...]
Het 'probleem' is enkel dat je er geen controle over hebt. Het systeem gaat eerder pendelen want als de doeltemperatuur al gehaald wordt voordat de piek voorbij is, dan gaat de unit al weer uit. Dit speelt denk ik eerder bij iets zwaardere units omdat die iets harder kunnen en naar verwachting ook een hogere piek hebben. Ik kan dit overigens niet testen. Verder kan het toekomstige regels m.b.t. het stroomnet in de weg zitten (capaciteitstarief).
Ik heb begrepen dat de piek nodig is om de machine te oliën. Dit vind ik wel een klein nadeel, samen met de 'fuzzy' regeling. Liever heb ik een unit die je op elk gewenst vermogen kunt instellen; b.v. vanaf het minimum rond 30% in stapjes van 10% omhoog.
Ik zie mensen dit regelmatig zeggen, dat de airco dan automatisch de beste settings kiest, maar dat is volgens mij niet correct. In elk geval niet bij de units zonder motion sensor.xHEMANx schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:54:
[...]
Als je 3d auto aanzet, zet hij de lamellen automatisch in de beste stand
In 3D auto volgt de airco een vast patroon om de ruimte zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Ik weet niet meer exact de tijdstippen (meen iets van 7 minuten per stap) maar de binnenunit doet dan onderstaande 4 stappen elk voor een bepaalde tijdsduur uitvoeren waarna hij vervolgens teruggaat naar zijn normale modus.
1 Blaast de lucht hard naar de andere kant van de kamer.
2 Hij gaat zwenken van links naar rechts om alle hoeken van de kamer te bereiken.
3 Hij gaat zwenken van boven naar onder.
4 Hij gaat blazen in een brede hoek
Als hij dit programma heeft afgewerkt gaat hij vervolgens terug naar zijn normale stand. Al is me wel opgevallen dat wanneer je fan stand 2 of 3 kiest met 3D Auto, in plaats van fan stand AUTO, dat na het uitvoeren van dit programma de fan stand daadwerkelijk in stand 2 of 3 blijft doordraaien, in plaats van dat deze automatisch terug moduleert naar stand 1.
Op de bovenverdieping zet ik hem regelmatig op fan stand 3 in combinatie met 3D auto, om te voorkomen dat de fan terug gaat moduleren naar een lagere fan stand dan wanneer ik stand 3 zou kiezen zonder 3D auto.
Hieronder zie je een visuele representatie van elk van de stappen gedurende koelen en verwarmen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VrGRH8geUgobFmCJQDTFFcEg.jpg?f=user_large)
- 1 single-split van 3,5 kw in de woonkamer, waarvan de buitenunit aan de muur van de zijkant van het huis hangt, gok op zo/n 3 meter hoog.
- 1 single-split van 2,5 kw op zolder, waarvan de buitenunit aan de achterzijde van het huis hangt ter hoogte van de verdiepingsvloer tussen de 1e verdieping en zolder.
Wij willen nu op de 2 slaapkamer op de 1e verdieping ook airco's laten plaatsen, de muur waaraan beide binnen units zouden moeten komen is dezelfde muur van de zijkant van ons huis, waar ook de buiten unit van de airco in de woonkamer hangt.
Wat is nu verstandig om te doen:
Optie 1: 2 losse single-split units aan de zijkant van ons huis laten hangen, met als gevolg dat er daar 3 buiten units hangen. Dit ziet er visueel natuurlijk niet echt mooi uit, wel weinig goot over de muur.
Optie 2: 1 multi-split laten hangen aan de zijkant van ons huis voor de slaapkamers boven, met als gevolg dat er 2 buiten units hangen. Visueel al beter dan optie 1, uiteraard wel meer goot over de muur.
Optie 3: De single-split laten vervangen door een multi-split voor woonkamer en de 2 slaapkamers, ziet er natuurlijk cleaner uit, wel meer goot over de muur. De "oude" buitenunit kan ik misschien dan nog verkopen en de binnen unit kan mogelijk blijven hangen?
Optie 4: De single-split van zolder laten vervangen door een mulit-split voor zolder en de 2 slaapkamers.
Ik weet niet of dat dit past, de kleine unit die er nu hangt past echt net in de breedte op de muur. Een groot nadeel is dat er over ruim 8 meter breedte van de zijmuur goten moeten komen om de unit aan de achterzijde van het huis te kunnen bereiken. De "oude" buitenunit kan ik misschien dan nog verkopen en de binnen unit kan mogelijk blijven hangen?
Zoals wat er ook nu hangt, gaat er ook gewoon weer MHI komen, die ik via Home Assistant aanstuur.
Mijn persoonlijke mening is optie 1.ralphkeb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:57:
Beetje in dubio hier, zal de situatie even schetsen:
- 1 single-split van 3,5 kw in de woonkamer, waarvan de buitenunit aan de muur van de zijkant van het huis hangt, gok op zo/n 3 meter hoog.
- 1 single-split van 2,5 kw op zolder, waarvan de buitenunit aan de achterzijde van het huis hangt ter hoogte van de verdiepingsvloer tussen de 1e verdieping en zolder.
Wij willen nu op de 2 slaapkamer op de 1e verdieping ook airco's laten plaatsen, de muur waaraan beide binnen units zouden moeten komen is dezelfde muur van de zijkant van ons huis, waar ook de buiten unit van de airco in de woonkamer hangt.
Wat is nu verstandig om te doen:
Optie 1: 2 losse single-split units aan de zijkant van ons huis laten hangen, met als gevolg dat er daar 3 buiten units hangen. Dit ziet er visueel natuurlijk niet echt mooi uit, wel weinig goot over de muur.
Optie 2: 1 multi-split laten hangen aan de zijkant van ons huis voor de slaapkamers boven, met als gevolg dat er 2 buiten units hangen. Visueel al beter dan optie 1, uiteraard wel meer goot over de muur.
Optie 3: De single-split laten vervangen door een multi-split voor woonkamer en de 2 slaapkamers, ziet er natuurlijk cleaner uit, wel meer goot over de muur. De "oude" buitenunit kan ik misschien dan nog verkopen en de binnen unit kan mogelijk blijven hangen?
Optie 4: De single-split van zolder laten vervangen door een mulit-split voor zolder en de 2 slaapkamers.
Ik weet niet of dat dit past, de kleine unit die er nu hangt past echt net in de breedte op de muur. Een groot nadeel is dat er over ruim 8 meter breedte van de zijmuur goten moeten komen om de unit aan de achterzijde van het huis te kunnen bereiken. De "oude" buitenunit kan ik misschien dan nog verkopen en de binnen unit kan mogelijk blijven hangen?
Zoals wat er ook nu hangt, gaat er ook gewoon weer MHI komen, die ik via Home Assistant aanstuur.
- Betere afstemming tussen binnen- en buitenunit m.b.t. minimum en maximum vermogen bij single split.
- Als 1 unit stuk gaat blijven de overige single splits units gewoon werken.
Ik heb zelf 3 singlesplits, waarbij ik alle 3 de buitenunits zo heb kunnen plaatsen waardoor ze vanaf de straatkant (zo goed als) niet zichtbaar zijn.
Één unit die normaliter bij de voordeur/oprtit zou uitkomen heb ik via een lange goot naar de achterkant van het huis laten gaan. Die hebben ze om het hoekje van de aangrenzende gevel geplaatst zodat die aan de achterkant van het huis hangt waar deze uit het zicht is.
Tip:
Houdt met het plaatsen van de buitenunits rekening dat tijdens het verwarmen er veel condens uit de buitenunit komt. Je wilt de buitenunits niet op een plek hangen waar de condensafvoer op plekken komt waar je regelmatig te voet loopt, of vlak langs een auto op de oprit of iets dergelijks, want daar gaat zich flink wat ijs vormen wanneer het vriest.
Opgenomen vermogen is bij 'rustig kabbelen/verwarmen' met 2x 3.5kW indoor units zo'n 330Watt.
Dus als je niet drie losse units wil dan is dat helemaal niet zo een verkeerde keuze. Twee of drie single splits kunnen vast nog lager, maar of dat direct noodzaak is zal situatie afhankelijk zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 27-11-2024 16:10 ]
Scheelt dat het minimaal de helft van het jaar herfst en lente lijkt te zijn tegenwoordig. Zelfs in de zomer.Chatslet schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:11:
Bij het verwarmen zie je het bijna alleen in de herfst en de lente.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 27-11-2024 16:14 ]
Was toevallig ook wat aan het experimenteren. Volgens mij past de AC o.a. zijn vermogen ook aan afhankelijk van de fan instelling en fanspeed.ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:25:
Gisteren heeft de 35ZSX urenlang op 418W gedraaid. Fan draaide redelijk hard, ik denk stand 3/4. Ik zet de fan op stand 2 en het verbruik zakt gelijk vrij stabiel naar 373W?
Ik had bijv de fan op 3 staan en draaide op speed 5. Toen zette ik de fan op auto. Fan speed ging direct naar 4 en vermogen werd ook aangepast.
Dit had niets te maken met de gemeten temp sensor (want ik gebruik een externe temp sensor en die was continue identiek)
Er zijn dus allerlei factoren van invloed op het vermogen.
[ Voor 11% gewijzigd door Nachtapotheker op 27-11-2024 19:45 ]
Correct. Dit zegt de ZSX handleiding over de compressorsnelheid bij het verwarmen.jobr schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:36:
[...]
Volgens mij past de AC o.a. zijn vermogen ook aan afhankelijk van de fan instelling en fanspeed.
/f/image/TW4KDCCeirXToeMHQcMnDjPe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Gloomy op 27-11-2024 20:54 ]
Ik zou denken dat onze multisplit wel wat doet met fanspeed. Al is het maar qua verdeling tussen de units. Maar misschien meet hij een andere temperatuur door de andere fanspeed en reageert de installatie daar opNachtapotheker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:44:
Wellicht dat het met een single spit anders werkt. Ik heb een multi MHI en die stuurt puur op gemeten temperatuur onafhankelijk van de fan speed (op basis van de MHI-A-C-CTRL data)
Ik kan de 3d auto stand (en dan bedoel ik niet de 4 stappen, die interesseren me niet zo) niet handmatig nabootsen.ThaBEN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]
Ik zie mensen dit regelmatig zeggen, dat de airco dan automatisch de beste settings kiest, maar dat is volgens mij niet correct. In elk geval niet bij de units zonder motion sensor.
In 3D auto volgt de airco een vast patroon om de ruimte zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Ik weet niet meer exact de tijdstippen (meen iets van 7 minuten per stap) maar de binnenunit doet dan onderstaande 4 stappen elk voor een bepaalde tijdsduur uitvoeren waarna hij vervolgens teruggaat naar zijn normale modus.
1 Blaast de lucht hard naar de andere kant van de kamer.
2 Hij gaat zwenken van links naar rechts om alle hoeken van de kamer te bereiken.
3 Hij gaat zwenken van boven naar onder.
4 Hij gaat blazen in een brede hoek
Als hij dit programma heeft afgewerkt gaat hij vervolgens terug naar zijn normale stand. Al is me wel opgevallen dat wanneer je fan stand 2 of 3 kiest met 3D Auto, in plaats van fan stand AUTO, dat na het uitvoeren van dit programma de fan stand daadwerkelijk in stand 2 of 3 blijft doordraaien, in plaats van dat deze automatisch terug moduleert naar stand 1.
Op de bovenverdieping zet ik hem regelmatig op fan stand 3 in combinatie met 3D auto, om te voorkomen dat de fan terug gaat moduleren naar een lagere fan stand dan wanneer ik stand 3 zou kiezen zonder 3D auto.
Hieronder zie je een visuele representatie van elk van de stappen gedurende koelen en verwarmen.
[Afbeelding]
De horizontale flap staats iets hoger dan de middelste op de afstandsbediening. En de verticale staan wel wijd, maar minder wijd dan als ik ze handmatig op wijd zet. Handmatig is zo wijd, dat hij de luchtstroom aardig beperkt/ blokkeert.
Ik heb de standen ook getest, dus 3d auto en dezelde stand manueel (+1 graad). En de 3d auto maakt het iets warmer in huis, voor iets minder stroom.
Vandaar dat ik hem altijd op de 3d heb staan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wsG2cT8nQRlYRBY481ohpaIE.jpg?f=user_large)
Ik baal een beetje van het compressor aan/uit gedrag. Mijn Daikin blaast de hele dag lekker stabiel door op een lage compressor frequentie.
Wat zou ik kunnen wijzigen?
Zit de temperatuursensor dichtbij de luchtuitvoer? Dan meet hij zijn eigen warme lucht in plaats van de gemiddelde temperatuur in de kamer en denkt hij direct te moeten stoppen met verwarmen.Het beste is dan om de sensor te verplaatsen. Liefst zo ver mogelijk. Misschien helpt het een beetje om de silent mode aan te zetten en zo de capaciteit te beperken maar dat is een lapmiddel.Trebbors schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:11:
Ik baal een beetje van het compressor aan/uit gedrag. Mijn Daikin blaast de hele dag lekker stabiel door op een lage compressor frequentie.
[ Voor 9% gewijzigd door Gloomy op 28-11-2024 16:59 ]
Ik heb de rc-ex3 gebruikt als sensor. Nu staat de keuze op de sensor in de unit. Dat zorgt in ieder geval al voor een juiste temperatuur t.o.v. de externe sensor. En meet dus de retourlucht.Gloomy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:42:
[...]
Zit de temperatuursensor dichtbij de luchtuitvoer? Dan schrikt hij direct van zijn eigen warme lucht en stopt hij misschien. Het beste is dan om de sensor te verplaatsen. Liefst zo ver mogelijk. Misschien helpt het een beetje om de silent mode aan te zetten en zo de capaciteit te beperken maar dat is een lapmiddel.
De silent mode kan ik niet vinden via de rc-ex3.
Laat even weten of het beter werkt met de interne sensor, ik ben benieuwd.Trebbors schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:01:
[...]
Ik heb de rc-ex3 gebruikt als sensor. Nu staat de keuze op de sensor in de unit. Dat zorgt in ieder geval al voor een juiste temperatuur t.o.v. de externe sensor. En meet dus de retourlucht.
De silent mode kan ik niet vinden via de rc-ex3.
De stille modus is in te stellen via de rc-ex3, zie de handleiding.
https://www.mhi-mth.co.jp.../pdf/pjz012a131_dutch.pdf
Stille modus, als de sensor aanpassing, maken niet uit voor het verbruik. Helaas. Lees wel dat meer MHI gebruikers dit ervaren. Dacht dat het beter was voor de compressor om lange runs te maken ipv aan/uit elke zoveel minuten.Gloomy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:21:
[...]
Laat even weten of het beter werkt met de interne sensor, ik ben benieuwd.
De stille modus is in te stellen via de rc-ex3, zie de handleiding.
https://www.mhi-mth.co.jp.../pdf/pjz012a131_dutch.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 28-11-2024 22:34 ]
Het valt me op dat ze zo dicht op de muur zitten. Is het niet zo dat er een minimale afstand van achterkant warmtepomp (of airco unit) tot gevel benodigd is van 20-25 cm?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Cool. Dat is dus compleet anders dan bij Daikin's lucht/water warmtepompen. Daikin geeft daar aan dat de l/w wp minimaal 250mm van de muur verwijderd moet zijn.RudolfR schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:58:
@Tanuki
In mijn installatiehandleiding staat 8 cm. 10 voor het grotere model.
[Afbeelding]
Ik schaarde het allemaal een beetje onder dezelfde reglementen, of toch in ieder geval allemaal met dezelfde achterliggende gedachtes. Klopt dan dus niet.
Dank voor die screenshot!
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
ik heb echt exact het tegenover gestelde... mijn mhi blaast lekker door de hele dag op lage frequentie en mijn daikin blaast mal op 1500 watt en valt dan dood tot hij even later weer begint..Trebbors schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:11:
Mijn FDUM40VH in combinatie met een SRC40ZSX-W1:
[Afbeelding]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Is de MHI-AC-ctrl compatibel met jouw unit? Daarmee kan je bijvoorbeeld temperaturen (settemp, troom maar ook van de warmtewisselaar en discharge) en compressorsnelheid uitlezen. Maakt troubleshooten wat makkelijker. die scm40 kan namelijk hartstikke goed terugmoduleren. Maar dan moet hem dat wel gevraagd worden.Trebbors schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:11:
Mijn FDUM40VH in combinatie met een SRC40ZSX-W1:
[Afbeelding]
Ik verwacht van wel, en anders de ClimaControl. Ik ben er alleen nog niet van overtuigd of deze de rules /regelgedrag van de unit overrulen.TereZz schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:22:
[...]
Is de MHI-AC-ctrl compatibel met jouw unit? Daarmee kan je bijvoorbeeld temperaturen (settemp, troom maar ook van de warmtewisselaar en discharge) en compressorsnelheid uitlezen. Maakt troubleshooten wat makkelijker. die scm40 kan namelijk hartstikke goed terugmoduleren. Maar dan moet hem dat wel gevraagd worden.
Als voorbeeld, wanneer ik de RC-EX3A instel op het gebruik van zijn eigen temperatuur sensor of de sensor instel op de FDUM40VH(dan wordt de retourtemperatuur gemeten in de unit die op zolder ligt). Dan maakt dit buiten een iets minder stabiele temperatuur weinig uit in regelgedrag. Er is geen offset ingesteld. Compressor stopt direct bij halen temperatuur om op korte termijn weer te activeren bij temp. daling. Ik weet zeker dat wanneer die door zou pruttelen op laag vermogen, de temperatuur stabiel blijft. Stille modus of energysaver opties maken niet uit.
De ruimte en retour temperatuur kan ik uitlezen via de RC-EX3A en het verbruik via een socket. Offset is niet nodig, want de gemeten temperatuur komt aardig overeen met de ingestelde temperatuur.
Bijzonder dat mijn Daikin wel rustig op laag vermogen blijft pruttelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Trebbors op 02-12-2024 15:40 ]
De ClimaControl zal niks anders doen dan de MHI-AC-CTRL hoor. die spreken beide de zelfde SPI bytes aan. De WF-RAC en RC-EX3A gebruikt ook de zelfde SPI bytes.Trebbors schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:36:
[...]
Ik verwacht van wel, en anders de ClimaControl. Ik ben er alleen nog niet van overtuigd of deze de rules /regelgedrag van de unit overrulen.
Die modules kunnen niks meer instellen dan jij dat kan met een simpele afstandsbediening of de RC-EX3A. Maar ze kunnen wel een hoop sensoren uitlezen. En dat is nou net handig met troubleshooten.Trebbors schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:36:
[...]
Ik verwacht van wel, en anders de ClimaControl. Ik ben er alleen nog niet van overtuigd of deze de rules /regelgedrag van de unit overrulen.
Als voorbeeld, wanneer ik de RC-EX3A instel op het gebruik van zijn eigen temperatuur sensor of de sensor instel op de FDUM40VH(dan wordt de retourtemperatuur gemeten in de unit die op zolder ligt). Dan maakt dit buiten een iets minder stabiele temperatuur weinig uit in regelgedrag. Er is geen offset ingesteld. Compressor stopt direct bij halen temperatuur om op korte termijn weer te activeren bij temp. daling. Ik weet zeker dat wanneer die door zou pruttelen op laag vermogen, de temperatuur stabiel blijft. Stille modus of energysaver opties maken niet uit.
De ruimte en retour temperatuur kan ik uitlezen via de RC-EX3A en het verbruik via een socket. Offset is niet nodig, want de gemeten temperatuur komt aardig overeen met de ingestelde temperatuur.
Bijzonder dat mijn Daikin wel rustig op laag vermogen blijft pruttelen.
Maar zie jij de unit nooit terugmoduleren? Waar heb je de setpoint op ingesteld? Probeer de setpoint eens een dagje te verhogen met 2 of 3 graden Waar staat de fan op? Zet die eens een dagje op max. Even van alles proberen.
Goede tip, ik heb het scherm data bedrijfsgegevens gevonden. Daar kan ik nu de compressor Hz ook zien en monitoren.TereZz schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:50:
[...]
Die modules kunnen niks meer instellen dan jij dat kan met een simpele afstandsbediening of de RC-EX3A. Maar ze kunnen wel een hoop sensoren uitlezen. En dat is nou net handig met troubleshooten.
Maar zie jij de unit nooit terugmoduleren? Waar heb je de setpoint op ingesteld? Probeer de setpoint eens een dagje te verhogen met 2 of 3 graden Waar staat de fan op? Zet die eens een dagje op max. Even van alles proberen.
Heeft iemand daar ervaring mee? Kan ik er alleen vanaf een losgeschroefde plenum bij?
Nee dat doen ze niet.Trebbors schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:36:
Ik ben er alleen nog niet van overtuigd of deze de rules /regelgedrag van de unit overrulen.
Nee, het is geen github clone van een MHI-AC-CTRL.
Voor Trebbors zal dat alleen waarschijnlijk niet de oplossing zijn. Hij zou Mitsubishi eens kunnen vragen waar het vandaan komt. Wellicht dat Stulz bereid is om mee te denken(een van de twee importeurs in Nederland). Die staan er meestal wel voor open.
[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 02-12-2024 19:54 ]
[ Voor 95% gewijzigd door VidaR-9 op 02-12-2024 22:02 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik zou dat even hier vragen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Of in een separaat topic met jouw wensen.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 02-12-2024 21:54 ]
Aah excuses. Zat in verkeerde topic te tikken.LED-Maniak schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:54:
@VidaR-9
Ik zou dat even hier vragen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Of in een separaat topic met jouw wensen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Allereerst, zie mijn post van 2 jaar terug over mijn setup welke ik in gebruik had t/m deze week, voor meer conext: ThaBEN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen".
N.a.v. mijn aangepaste setup had ik niet het idee dat het de moeite waard zou zijn om te investeren in geveerde trillingsdempers welke maar liefst €47 per setje kosten, omdat resonantie hier niet mee zou zijn op te lossen volgens enkele monteurs welke ik had gesproken, maar toch heb ik de gok genomen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xoL4pOo8Bs0dJz2YdGZAmDM3.jpg?f=user_large)
Ik moet zeggen dat met deze geveerde trillingsdempers het geluid AANZIENLIJK is verminderd!
Wellicht indien je buitenunit constant stabiel loopt, dat je minder noodzaak voor deze dempers zal hebben. Maar wanneer mijn buitenunit af sloeg en de fan vervolg weer opnieuw begon te draaien, dan hoorde je dat nog wel eens op bepaalde plekken resoneren, waaronder helaas de slaapkamer van de buren (zie enkele posts terug voor meer info).
Zodoende heb ik afgelopen dinsdag deze geveerde trillingsdempers op mijn 3 buitenunits gemonteerd, waarbij de geluidsreductie veel groter is dan ik had gehoopt.
Nogmaals, dit gaat specifiek over het scenario waarbij de buitenunit afslaat en opnieuw gaat draaien waarbij resonantie ontstond bij een bepaalde frequentie van de fan.
Ik kan dit geluid het beste omschrijven alsof je een handgeschakelde auto vanuit stilstand in de 2e of 3e versnelling laat optrekken, waarbij tijdens een bepaald toerental de carrosserie begint te trillen waardoor een brommend/zoemend geluid ontstond.
Wanneer de fan eenmaal op een stationair toerental liep was er verder niets aan de hand.
Nu is het bijna onmogelijk voor mij om nog te horen wanneer de buitenunit afslaat/opnieuw gaat opstarten, zoveel reduceren deze geveerde trillingsdempers het geluid.
Mocht iemand last hebben van een vergelijkbaar scenario, weet dan dat deze geveerde trillingsdempers mogelijk ook een oplossing kunnen zijn in jouw situatie.
Thanks @Willempie27 voor de tip!