Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:39
Wij hebben afgelopen zomer onze airco-units doorgeblazen (zachtjes, met een compressor). Daar kwam aardig wat stof uit. Inmiddels zijn we een week of 2 aan het verwarmen en het lijkt of het doorblazen een positief effect heeft gehad. Meer dan dat we alleen de filters schoonmaken.

Zijn er meer mensen hier die dat af en toe doen, en die een positief resultaat lijken te zien in gedrag en/of verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:17:
Ik weet niet hoe die MHI-AC-Ctrl bordjes de temperatuur doorsturen en wat voor een slimme regeling er precies nog bij zit. Ik had al wel gelezen dat meerdere mensen raar regelgedrag ermee kregen. Als ik dat hier met de ClimaControl module doe ervaar ik dat totaal niet. Regeling gaat strak op de ingestelde temperatuur zitten. Zijn ook al wat users die plaatjes hebben gepost met de return air temperatuur en dat is ook super strak. Dus wellicht gaat daar iets niet goed bij die AC-CTRL bordjes of iets in combinatie met home assistant.
Ik wel :) . De mhi-ac-ctrl doet dat op exact dezelfde manier als de WF-Rac module en ook de RC-EX3A remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GermanPivo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:39:
De sensor maakt inderdaad uit, maar gebruik nu dus sensoren die dit doorgeven per 0.1 wijziging.
De resolutie gaat niet helpen want de resolutie op de CNS bus is 0,25 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Willempie27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:40:
Het beste is dus een meter die elke 0,1 graad doorgeeft.
Wordt toch afgerond op 0,25 graad naar de AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
jobr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:24:
[...]

De resolutie gaat niet helpen want de resolutie op de CNS bus is 0,25 graad.
Ja dat weet ik, maar doelde vooral op de snel reagerende sensor.

Heb jij een idee waarom de AC afwijkend regelgedrag gaat vertonen met een externe sensor? Reageert vooral veel te laat bij een dalende temperatuur. Waardoor je iets krijgt als onderstaande, i.p.v. dat ie netjes op een bepaald vermogen blijft draaien (wat hij dus wel doet zonder externe sensor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hpw7Pdrenx1cyjRLXGhJLD_RyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OcJ00iFnvu4MYd2yLDLQbZPx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door GermanPivo op 15-11-2024 18:33 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Willempie27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:40:
Beneden heb ik een iets oudere ZS zonder de standaard wifi en die blijft dus op 1 draaien. Nu net gekeken bij de bovenverdieping daar heb een jaar later 3 stuks gekocht maar daar zat al wifi in en gaan dus naar wel naar 0. Alle hebben een externe sensor via de API.
Ik heb ook een ZS (2022) zonder standaard wifi en die gaat ook naar 1 als er geen warmte wordt gevraagd. Gaat alleen heel even neer 0 als deze weer warmte gaat geven.
Ook met externe sensor (DS18x20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:11
jobr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:22:
[...]

Ik wel :) . De mhi-ac-ctrl doet dat op exact dezelfde manier als de WF-Rac module en ook de RC-EX3A remote.
Ik doel uiteraard op het deel voordat het de airco in gestuurd wordt. Dat het protocol klopt geloof ik wel.

Staat mij iets van bij dat AC-CTRL jitter probeert op te lossen in zijn code. Van de DS18x20 is de markt overspoeld met clones welke simpelweg onstabiel zijn en de temperatuur alle kanten op vliegt of waarbij de uitlezing van temperatuur via een lange kabel onbetrouwbaar is(lange kabels langs een muur ben ik sowieso geen fan van maar dat terzijde, niet alleen om esthetische redenen).

De airco verwacht een bepaald gedrag van de externe temperatuur sensor en als dat om wat voor reden dan ook niet overeen komt met wat de AC-CTRL doet, of als je via MQTT een waarde stuurt dat dit niet op de door de airco verwachte manier gebeurt, dan kan de airco heel raar gaan regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 15-11-2024 18:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
GermanPivo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:26:
Heb jij een idee waarom de AC afwijkend regelgedrag gaat vertonen met een externe sensor? Reageert vooral veel te laat bij een dalende temperatuur. Waardoor je iets krijgt als onderstaande, i.p.v. dat ie netjes op een bepaald vermogen blijft draaien (wat hij dus wel doet zonder externe sensor).

[Afbeelding]
Aan de regeling is vaak geen touw aan vast te knopen.
Ik zie ook (vaak) dat deze steady aan het draaien is en als dan de gemeten temp 1 graad onder setpoint komt gaat deze pas weer hoger draaien totdat setpoint is bereikt.
Ik zet meestal het setpoint maar 0.5 graad hoger zodat bij -1 graad het niet te koud wordt.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik een L-kamer heb en een niet gunstige opstelling. Dus het duurt ook even voordat het bij mijn externe sensor wat warmer is geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 15-11-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:46:
Staat mij iets van bij dat AC-CTRL jitter probeert op te lossen in zijn code. Van de DS18x20 is de markt overspoeld met clones welke simpelweg onstabiel zijn en de temperatuur alle kanten op vliegt of waarbij de uitlezing van temperatuur via een lange kabel onbetrouwbaar is(lange kabels langs een muur ben ik sowieso geen fan van maar dat terzijde, niet alleen om esthetische redenen).

De airco verwacht een bepaald gedrag van de externe temperatuur sensor en als dat om wat voor reden dan ook niet overeen komt met wat de AC-CTRL doet, of als je via MQTT een waarde stuurt dat dit niet op de door de airco verwachte manier gebeurt, dan kan de airco heel raar gaan regelen.
Dat klopt van die jitter. Maar als je de esphome variant gebruikt (wat dacht ik de meesten hier doen) dan speelt dat geen rol. Die jitter control kun je ook eenvoudig uitzetten.
Ik heb zelf er iets van 15 meter kabel aanzitten en nergens last van en de jitter control uit staan. Wellicht geluk :)
Misschien komt het inderdaad wel omdat de externe sensor niet snel reageert. Maar aan de andere kant werkt de RC-EX3A remote met ingebouwde sensor op dezelfde manier. En afh van waar je die ophangt zou die ook net zo traag kunnen reageren.
Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken.

Je zou natuurlijk je setpoint dynamisch zelf wat kunnen aanpassen als je een te groot verschil ziet. Maar ja dan ben je je eigen regeling aan het bouwen.

Bij welk verschil tussen gemeten temp (externe sensor) en setpoint gaat jouw AC dan hoger verwarmen?

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 15-11-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
jobr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:57:
[...]

Bij welk verschil tussen gemeten temp (externe sensor) en setpoint gaat jouw AC dan hoger verwarmen?
Met externe sensor is dat bij mij in de woonkamer ook een graad onder setpoint. De andere twee units die op dezelfde multi zitten, hebben een hysterese van zo'n 0.2 graden, dus dat is top.
De single met een externe sensor heeft dezelfde hysterese en regelt ook mooi terug. Het is puur de woonkamer waarbij het ineens een graad moet afkoelen voordat er iets gebeurt.

[ Voor 32% gewijzigd door GermanPivo op 15-11-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Die van mijn is een single unit. Als ik weer wat tijd heb zal ik binnenkort eens kijken wat deze doet met de interne sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Is het mogelijk om in de Smart M-Air app de volgorde van de binnenunits aan te passen?
Een vriend van mij heeft 2 MHI singlesplits sinds deze week. Eentje boven en eentje beneden in zijn woning.
Echter, de unit boven in zijn woning staat onderaan in de app en de unit beneden in zijn woning staat bovenaan in de app.
We proberen dit om te draaien door onder andere de units te verwijderen in de app en opnieuw toevoegen in omgekeerde volgorde en door de naam te veranderen. Maar ze blijven telkens in dezelfde positie terugkeren.
De locatie in de app lijkt dus niet op de manier van aanmelden of alfabetische volgorde gebaseerd te zijn.

Ikzelf heb al een aantal jaren 3 MHI single splits. In het verleden heb ik na stroomuitval 1 binnenunit opnieuw moeten toevoegen in de app, waarna ik toch zou zweren dat hij op een andere plek kwam te staan.

Wanneer je een apparaat verwijdert en opnieuw toevoegt, dan raak je alle historische data van je verbruik van het betreffende apparaat kwijt. Hierdoor ben ik huiverig om hiermee verder te stoeien zonder garantie dat ik het gewenste resultaat krijg.

Het is geen groot probleem, maar zou wel mooi zijn als we de locatie van de beschikbare units in de app zelf kunnen bepalen.

Iemand hier die weet of dit mogelijk is?
En indien ja, hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

-Edit-
Ik heb mijn verbruiksstanden genoteerd, de airco's verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd. Elke unit die ik toevoeg verschijnt onderaan mijn lijst. Dus voor mijzelf heb ik het opgelost. Bij die vriend van mij werkt dit niet.

Klein detail, ik heb de MHI-SRK-ZS-W met externe Wi-Fi moduele (WF-RAC).
Die vriend van mij heeft het nieuwe model MHI-SRK-ZS-WF met ingebouwde Wi-Fi.
Mogelijk dat dit nog van invloed is.

-Edit 2-
Na een aantal pogingen werkte het ineens wel.

[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 17-11-2024 13:28 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
Hier met de multisplit (met 1 binnenunit aan) heb ik het idee dat hij zeer direct regelt zolang hij niet langere tijd op minimale compressor snelheid draait.
Zodra hij dat voor langere tijd doet en het koelt af (bijv. als de oven lang aangestaan heeft en die gaat uit) dan gaat hij pas optoeren als hij lager dan setpoint +1 meet (met de standaard 2gr offset met verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
@ThaBEN Je weet (hoop ik) dat je de naam van de AC in de app kan aanpassen. Dan lijkt me boven of onder in de app niet zo belangrijk :)

[ Voor 28% gewijzigd door jobr op 17-11-2024 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:20
jobr schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:27:
@ThaBEN Je weet (hoop ik) dat je de naam van de AC in de app kan aanpassen. Dan lijkt me boven of onder in de app niet zo belangrijk :)
U heeft geen autisme zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Degenen die 24/7 stoken (ik doe dat altijd als de temperatuur de hele dag en nacht onder de 5 graden blijft, dus tm het weekend voor nu).

Zetten jullie de fanstand op maximaal snachts? En wellicht icm één Graad verlaging?
Ik vind dat op fanstand auto icm dezelfde ingestelde temperatuur overdag hij niet super rustig draait.

Ter info; ik heb een 3,5, ingesteld op 20 graden en fanstand auto waarmee ik de woonkeuken van 60m2 op 18,5-19 graden houdt

[ Voor 4% gewijzigd door KoningPaulus op 19-11-2024 09:50 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
KoningPaulus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:49:
Degenen die 24/7 stoken (ik doe dat altijd als de temperatuur de hele dag en nacht onder de 5 graden blijft, dus tm het weekend voor nu).

Zetten jullie de fanstand op maximaal snachts? En wellicht icm één Graad verlaging?
Ik vind dat op fanstand auto icm dezelfde ingestelde temperatuur overdag hij niet super rustig draait.

Ter info; ik heb een 3,5, ingesteld op 20 graden en fanstand auto waarmee ik de woonkeuken van 60m2 op 18,5-19 graden houdt
Wij verwarmen hier 24/7 wanneer de temperatuur in de woonkamer anders onder de 15 a 16 graden terecht komt in de ochtend (enkele weken per jaar). We zetten dan de woonkamer en trap-unit beide op 18, de woonkamer staat normaal op 19 overdag.

De fanstand in de woonkamer staat op automatisch en dat werkt goed (betrekkelijk kleine ruimte). De fanstand van de unit bij de trap staat op 3, flappen op 45 graden zoals aanbevolen voor verwarmen. Die fanstand is hier voldoende om de ruimte aan door de dag heen rustig op te warmen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjamo op 19-11-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:21
Ik stook 24/7, en laat via HA de airco als we gaan slapen of niet thuis zijn de fanstand op maximaal. Ik heb voor mij gevoel dat het binnen stuk aangenamer wordt doordat de warme lucht zich beter verspreid.

En de airco draait ook rustiger, omdat hij ze vermogen beter kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:13
Waarom doe je dit? Is dit gunstiger dan 's avonds uit zetten en 's morgens weer aan?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Meer warmte in de massa (muren, meubels) stoppen. Een L/L warmt de lucht heel snel op, maar meubels e.d. zijn dan nog niet op temperatuur waardoor het kil kan aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
De boel blijft beter op temperatuur en je hebt niet meer dat je airco in de ochtend ineens vol gas moet om het warm te stoken. Zelf merk ik dat ook het energieverbruik iets lager is door een nachtverlaging naar 18 graden toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:03
Hmmbob schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:
[...]

Waarom doe je dit? Is dit gunstiger dan 's avonds uit zetten en 's morgens weer aan?
Vooral wanneer de buitentemperatuur laag is moet de unit behoorlijk wat werk verrichten om Tset te bereiken, dit gaat ten koste van je COP. Alle contact materialen blijven wat warmer en je zit je niet in de windtunnel als je thuis bent tijdens het opwarmen.

Zetten jullie de fanstand op maximaal snachts?
Fanspeed high doe ik nog wel eens met opwarmen, echter wanneer ik dan medium selecteer valt de unit eerst terug op fanspeed 4 (low) om daarna soms 5 of 6 (medium) te pakken). Ik probeer in alle gevallen de fanspeed op 5 (onderkant van de medium speed) te krijgen, bij hoger ervaar ik kou door de flow en bij lager komt de unit in een warmte bubbel (of daarbuiten te koud).

Vanochtend de eerste sets defrosts te pakken met de regen en een buiten temp van 0 graden. Iets wat ik totaal niet heb gemist....Na een defrost gaat de unit ook behoorlijk blazen om zo snel mogelijk Tset te bereiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Grutte Pier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:36:
Vanochtend de eerste sets defrosts te pakken met de regen en een buiten temp van 0 graden. Iets wat ik totaal niet heb gemist....Na een defrost gaat de unit ook behoorlijk blazen om zo snel mogelijk Tset te bereiken,
Die hadden we hier gister al op de 8kw multisplit en dat ging met behoorlijk wat geweld. Vermoedelijk omdat die vrij hoog aan de gevel hangt want de single splits beneden draaiden vrolijk verder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThaBEN
Hmmbob schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:
[...]

Ik zal het proberen kort te houden n.a.v. verschillende testen die ik vorig jaar heb uitgevoerd in de winter, op de momenten wanneer het meerdere dagen achter elkaar onder de 5 graden was of vroor.

- 24x7 laten draaien was goedkoper of nagenoeg hetzelfde in verbruik dan wanneer ik de units in de nacht uitzet.
Reden is dat het verbruik zuiniger is om de machines een bepaalde temperatuur te laten vasthouden gedurende de nacht, dan dat hij in de ochtend 5 graden verschil moet gaan proberen weg te werken op vol vermogen.

- Het is tevens veel comfortabeler dan in de ochtend beginnen in een koude kamer waarbij vervolgens een aantal uren benodigd zijn om setpoint te bereiken

- De muren, vloeren en inboedel (banken, tafels etc.) koelen hierdoor minder af wat ook comfortabeler aanvoelt.

- De fanstand zet ik in de nacht tijdens 24x7 stoken op maximaal, zodat de warme lucht beter verspreid.

Mijn advies is om in de nacht ofwel de maximale stand te gebruiken of fanstand AUTO. Met de overige standen beperk je de maximale luchtstroom. In het geval dat de machine dan meer warmte wil creëren in de ruimte dan gaat hij de begrensde luchtstroom compenseren door meer hitte te creëren. Dat is immers de enige optie welke hij dan nog heeft om de temperatuur omhoog te krijgen.

Deze extra verhitting verbruikt meer stroom dan de fan hoger te zetten. Zodoende adviseer ik maximale stand of AUTO, zodat hij zelf zijn blaassnelheid kan reguleren.

Overigens zet ik tijdens 24x7 stoken de temperatuur in de nacht niet meer omlaag, omdat dit een verwaarloosbaar verschil maakt in het stroomverbruik in vergelijking met dezelfde temperatuur aanhouden als overdag. En op de echt koude dagen duurt het dan weer langer dan ik aangenaam vind, voordat het nieuwe verhoogde setpoint is bereikt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 19-11-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zal eens kijken wat dat met het geluid doet hier, de buitenunit van de woonkamer wil je in de slaapkamer nog wel eens horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hier een vergelijkbaar schema.

Als er iemand in de ruimte aanwezig is gaat de fanstand automatisch naar 2.
Zodra er niemand is gaat die automatisch naar max.

's nachts 2 graden lager dan overdag.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Hmmbob Als die buitenunit op een muurbeugel staat kun je tussen de buitenunit en de muurbeugel trillingsdempers zetten. Gewoon op Amazon even zoeken naar "trillingsdempers m8" (of m10 als je een zwaardere buitenunit hebt). Je wilt dan de zwarte cilindervormige variant en niet die als een kegel aflopen. Daarmee is het probleem geheel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Chatslet schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:17:
@Hmmbob Als die buitenunit op een muurbeugel staat kun je tussen de buitenunit en de muurbeugel trillingsdempers zetten. Gewoon op Amazon even zoeken naar "trillingsdempers m8" (of m10 als je een zwaardere buitenunit hebt). Je wilt dan de zwarte cilindervormige variant en niet die als een kegel aflopen. Daarmee is het probleem geheel opgelost.
of voor de helft van de prijs bij de warmteservice afhalen:
https://www.warmteservice...er-M8-35-50-kg/p/90151360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Allen, zelf heb ik in onze grote woonkamer naar volle tevredenheid een SRK/SRC35ZSX single spilt unit hangen. Dochterlief heeft zojuist haar eerste huisje gekocht en die wil ik een airco kado doen voor bij haar in de woonkamer (verwarmen en koelen). Volume van woonkamer en open keuken is bij haar zo'n 75-80m3.

Maar: moet ik nu kiezen voor een 20, 25 of 35 SRK/SRCZSX single? Ik ben even kwijt hoe het ook alweer zat met minimum vermogen - zat hier nu wel of geen verschil tussen? Ik meen me te herinneren dat er of tussen de 20 en 25 in feite geen verschil zat qua minimum, of tussen de 25 en 35. Maar wat was het nu?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:30

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@Ribruijn Je dochter mag blij zijn met zo'n papa. _/-\o_ Helaas weet ik het antwoord op de vraag niet maar dat komt zo goed dankzij waardevolle mede-tweakers.

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 19-11-2024 18:16 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:47
Minimum is gelijk voor die drie modellen. Maar kijk ook even naar de verschillen (o.a. prijs en ventilatorsnelheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
1230 Euro om 1290 Euro voor de 20 versus 25. 35 is veel te groot voor deze ruimte (ook qua afmetingen). Indien verder geen verschil dan waarschijnlijk het beste om voor de 25 te gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Voor diegenen die de thermostaat lager dan 18 graden kunnen zetten en dat ook gebruiken in Home Assistant kunnen last hebben dat de temperatuur weer naar terug naar 18 graden gezet wordt door HA.

Om dit te voorkomen kan bij het wijzigen van naar mode HEAT een Automation getriggerd worden en die kijkt of de minimum_temperature wel 10 graden is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: MHI restart when mode is set to heat
description: Restarts device when the min_temp is set to 18 degrees
triggers:
  - device_id: 603c04490cd6199a037aa6c4d8f1e4d8
    domain: climate
    entity_id: climate.mhi_ac_ctrl
    type: hvac_mode_changed
    trigger: device
    to: heat
    enabled: true
conditions:
  - condition: state
    attribute: min_temp
    # has to be set manually in the YAML
    state: 18
actions:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    target:
    data: {}
mode: single

Voor alle andere modes moet de minimum_temperature 18 graden zijn en daar is de volgende Automation weer voor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: MHI restart when mode is not set to heat
description: Restarts device when the min_temp is set to 10 degrees
triggers:
    to: "off"
    to: cool
    to: heat_cool
    to: auto
    to: dry
    to: fan_only
conditions:
  - condition: state
    attribute: min_temp
    state: 10
actions:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    target:
    data: {}
mode: single

Om de mininum_temperature dynamisch te veranderen is de volgende extra regel nodig
code:
1
this->minimum_temperature_ = ( mode_ == mode_heat && id(low_temp_heating) ) ? 10.0f : 18.0f;

In de mhi_ac_ctrl.h bestand is het bijna aan het einde te vinden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
            mhi_ac_ctrl_core.set_power(power_);
            mhi_ac_ctrl_core.set_mode(mode_);

// Setting the minimum temperature needs an automation in HA that reloads the "climate.mhi_ac_ctrl" device when heat mode is being set. And vise versa if not mode heat is set.
            this->minimum_temperature_ = ( mode_ == mode_heat && id(low_temp_heating) ) ? 10.0f : 18.0f;    // shorthand c++, set minimum_temperature bases on the set mode of the unit
            tsetpoint_ = (float)clamp(this->target_temperature, minimum_temperature_, maximum_temperature_);// ready tsetpoint_ for the next transmit to the core
        }

In de automation staat een device_id die bij jou anders is en deze kun via de visual editor wel goed zetten bij When.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i08BrU6Jd3ANUXBCU6WvH6tEh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GHXS7igfs1iy48kqadV6Jrt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 19-11-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Vraag over de Smart M-Air app. Ik gebruik de WF-RAC integratie in Home Assistant, die communiceert lokaal via poort 51443 met de airco. Die reageert dan vrijwel instant.

De Smart M-Air heb ik op 'Remote operation mode' staan zodat ik ook buitenshuis kan bedienen. Maar daardoor gaat alles via de cloud en werkt het vrij traag. Thuis zou ik liever gewoon lokaal via het netwerk de airco aanspreken. Ik kan in de app wel naar 'Home restricted mode' wisselen, maar krijg dan een melding "Remote operation will be disabled to delete server data. Is this OK?" met keuze yes/no.

Eh nee? Ik wil dat ook kunnen blijven gebruiken. Als ik 'No' kies dan keert de app weer terug.

Is het niet mogelijk om beide te gebruiken?

P.S. Die WF-RAC integratie werkt zeer behoorlijk. Heb nog geen noodzaak gehad om er een ESP-bordje in te zetten eigenlijk. Eén van de redenen zou kunnen zijn om draadloos een externe temperatuursensor te gebruiken, maar ik ben momenteel aan het testen met het simpelweg via een snoertje een externe 5K NTC aansluiten op de connector van de originele ruimtetemperatuursensor en dat lijkt ook prima te werken (CC @Sp33dFr34k )

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPad schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:03:
Vraag over de Smart M-Air app. Ik gebruik de WF-RAC integratie in Home Assistant, die communiceert lokaal via poort 51443 met de airco. Die reageert dan vrijwel instant.

De Smart M-Air heb ik op 'Remote operation mode' staan zodat ik ook buitenshuis kan bedienen. Maar daardoor gaat alles via de cloud en werkt het vrij traag. Thuis zou ik liever gewoon lokaal via het netwerk de airco aanspreken. Ik kan in de app wel naar 'Home restricted mode' wisselen, maar krijg dan een melding "Remote operation will be disabled to delete server data. Is this OK?" met keuze yes/no.

Eh nee? Ik wil dat ook kunnen blijven gebruiken. Als ik 'No' kies dan keert de app weer terug.

P.S. Die WF-RAC integratie werkt zeer behoorlijk. Heb nog geen noodzaak gehad om er een ESP-bordje in te zetten eigenlijk. Eén van de redenen zou kunnen zijn om externe temperatuursensor te gebruiken, maar ik ben momenteel aan het testen met een externe 5K NTC en dat lijkt ook prima te werken (CC @Sp33dFr34k )
Ik gebruik beide, maar op 2 verschillende telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06

P.S. Die WF-RAC integratie werkt zeer behoorlijk. Heb nog geen noodzaak gehad om er een ESP-bordje in te zetten eigenlijk. Eén van de redenen zou kunnen zijn om externe temperatuursensor te gebruiken, maar ik ben momenteel aan het testen met een externe 5K NTC en dat lijkt ook prima te werken (CC @Sp33dFr34k )
Je kan je HA ook van buiten toegankelijk maken. Een veilige oplossing is een VPN op je telefoon naar je thuisnetwerk, bijv. dmv de WireGuard add-on in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sjamo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:30:
[...]

Ik gebruik beide, maar op 2 verschillende telefoons.
Bewust twee toestellen voor dit doeleinde!?
TereZz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:51:
[...]

Je kan je HA ook van buiten toegankelijk maken. Een veilige oplossing is een VPN op je telefoon naar je thuisnetwerk, bijv. dmv de WireGuard add-on in HA.
WG heb ik al in place, maar de Smart M-Air app vind ik ook prima. Ben de laatste jaren meer van het 'dumbing down' dus vandaar dat ik ook geen zin heb in zo'n MHI-AC-Ctrl en een MQTT broker optuigen als dat niet hoeft.

Maar ik begrijp dus dat het niet mogelijk is :| Het is mij ook niet helemaal duidelijk wát er precies gebeurt als ik nu zou switchen naar de lokale modus. Dan gooit hij de gekoppelde airco's uit de app en gaat hij zelf (mDNS broadcasts vermoedelijk) op het netwerk zoeken naar airco's op hetzelfde netwerk?

Ik zal het ook eens proberen met een andere telefoon hoe e.e.a. werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPad schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:58:
[...]

Bewust twee toestellen voor dit doeleinde!?
[...]

WG heb ik al in place, maar de Smart M-Air app vind ik ook prima.

Maar ik begrijp dus dat het niet mogelijk is :| Het is mij ook niet helemaal duidelijk wát er precies gebeurt als ik nu zou switchen naar de lokale modus. Dan gooit hij de gekoppelde airco's uit de app en gaat hij zelf (mDNS broadcasts vermoedelijk) op het netwerk zoeken naar airco's op hetzelfde netwerk?

Ik zal het ook eens proberen met een andere telefoon hoe e.e.a. werkt.
Ja, ik gebruik altijd 2 telefoons, dus voor mij is het handig. Lokaal op de telefoon die ik standaard gebruik, remote op de telefoon die ik zeker meeneem wanneer ik het huis verlaat.

Eerder gebruikten we de 2 opties opdat we beiden de app beschikbaar hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44

ik had de smart m-air app voor remote toegang en via HA gebruikte ik een lokaal account om de M-air aan te sturen. Dan kon ik op beide manieren de airco bedienen vanaf 1 toestel, mocht ik dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Of een ClimaControl tussen de WF-RAC en de binnenunit.

Smart-M-Air voor remote, climacontrol web interface voor lokaal. Hoef je geen HA op te zetten(mag wel uiteraard). Inpluggen en klaar. Meteen draadloze externe sensor erbij, scheelt weer draden trekken over je muren. :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:44
Als je de Silent mode via de afstandsbediening inschakelt voor in de nacht, en in de morgen via de Smart-M-Air app de temperatuur iets verhoog, vervalt dan de Silent modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoe stopte je die 2 graden overshoot ook al weer? Heb dat beneden wel gedaan, maar zo te merken mag dat boven ook nog n keer.

Op de term "overshoot" vind ik hem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:03
Hmmbob schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:25:
Hoe stopte je die 2 graden overshoot ook al weer? Heb dat beneden wel gedaan, maar zo te merken mag dat boven ook nog n keer.

offset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Check, power knop 30sec inhouden tot "pip-pip".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Shit, ik heb blijkbaar bij het plaatsen van de esp modules (of eigenlijk, het verwijderen of terug zetten van een kap) een van de witte vanes beschadigd. Die is afgebroken en beweegt niet meer.

Is dat makkelijk zelf te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Hmmbob schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat overigens een foutje in de handleiding.
In plaats van "Pip" is het "PiPi" tijdens het activeren en "PiPiPi" tijdens de reset.

Ter info: Het werkt alleen met de fysieke powerknop op de binnenunit, niet met de afstandbediening.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 20-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ThaBEN schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:57:
[...]

[Afbeelding]

Er staat overigens een foutje in de handleiding.
In plaats van "Pip" is het "PiPi" tijdens het activeren en "PiPiPi" tijdens de reset.

Ter info: Het werkt alleen met de fysieke powerknop op de binnenunit, niet met de afstandbediening.
Ja, was gelukt. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
ThinkPad schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:58:
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wát er precies gebeurt als ik nu zou switchen naar de lokale modus. Dan gooit hij de gekoppelde airco's uit de app en gaat hij zelf (mDNS broadcasts vermoedelijk) op het netwerk zoeken naar airco's op hetzelfde netwerk?
Inderdaad. Dat doe ie ook bij elke actie in de app. Ik vraag me af of de reactie tijd wel veel sneller is.

En denk eraan dat soms bij wisselen je device registratie niet netjes verwijderd wordt. Het aantal geregistreerde devices loopt dan op naar 5 en dan is ie vol en moet je de wf-rac module resetten (met verlies van alle registraties). Huidige aantal kun je onder options in de app zien.
En nee, 2 keer registeren met hetzelfde device levert gewoon 2 registraties op als de eerste registratie niet netjes is verwijderd. Daarom ook nooit de cache van de app leeggooien oid.

Je kunt toch ook op je telefoon via HA de AC bedienen. Dan heb je toch wat je wil, alleen lokaal niet via de app maar via HA

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 20-11-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 17:00
ThaBEN schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:43:
[...]

Ik zal het proberen kort te houden n.a.v. verschillende testen die ik vorig jaar heb uitgevoerd in de winter, op de momenten wanneer het meerdere dagen achter elkaar onder de 5 graden was of vroor.

- 24x7 laten draaien was goedkoper of nagenoeg hetzelfde in verbruik dan wanneer ik de units in de nacht uitzet.
Reden is dat het verbruik zuiniger is om de machines een bepaalde temperatuur te laten vasthouden gedurende de nacht, dan dat hij in de ochtend 5 graden verschil moet gaan proberen weg te werken op vol vermogen.

- Het is tevens veel comfortabeler dan in de ochtend beginnen in een koude kamer waarbij vervolgens een aantal uren benodigd zijn om setpoint te bereiken

- De muren, vloeren en inboedel (banken, tafels etc.) koelen hierdoor minder af wat ook comfortabeler aanvoelt.

- De fanstand zet ik in de nacht tijdens 24x7 stoken op maximaal, zodat de warme lucht beter verspreid.

Mijn advies is om in de nacht ofwel de maximale stand te gebruiken of fanstand AUTO. Met de overige standen beperk je de maximale luchtstroom. In het geval dat de machine dan meer warmte wil creëren in de ruimte dan gaat hij de begrensde luchtstroom compenseren door meer hitte te creëren. Dat is immers de enige optie welke hij dan nog heeft om de temperatuur omhoog te krijgen.

Deze extra verhitting verbruikt meer stroom dan de fan hoger te zetten. Zodoende adviseer ik maximale stand of AUTO, zodat hij zelf zijn blaassnelheid kan reguleren.

Overigens zet ik tijdens 24x7 stoken de temperatuur in de nacht niet meer omlaag, omdat dit een verwaarloosbaar verschil maakt in het stroomverbruik in vergelijking met dezelfde temperatuur aanhouden als overdag. En op de echt koude dagen duurt het dan weer langer dan ik aangenaam vind, voordat het nieuwe verhoogde setpoint is bereikt.
Mijn ervaringen zijn de laatste dagen ook goed wanner ik de airco nachts aan laat staan. Dit doe ik op dit moment via "Slim verwarmen van Tibber". ik heb wel het idee dat hij nachts dan meer stroom verbruikt dan dat ik hem op 18 graden zet nachts. Ga ik nu weer eens proberen

Vervolgens zet ik de temperatuur dan morgen op 21 graden......en daar blijft hij de hele dag op staan en dan blijft het ook echt 21 graden. Overdag heb ik de ventilator op standje 2. Ik wil hem niet horen.

Het probleem met de temperatuurmeting van de MHI: Geeft vaak te hoge temperatuur aan, maar als je hem langer op 21 graden laat staan....gaat het wel goed. Voor diegenen die ook met tibber werken > Ik heb nu mijn overige thermometers in de woonkamer gebruikt als temperatuur meting. Dit heb ik alsvolgt gedaan: Tibber + slim verwarmen + Mitsubishi HI Airco + Homey.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
Ik weet niet hoe het jullie is vergaan, maar met een dag zoals gisteren geeft dit toch wel de beperkingen aan van verwarmen met L/L. Gisteravond elk uur een defrost…..comfort was ver te zoeken. Ik verwarm op dit moment 24/7.

Ik verwarm de woonkamer met een MHI 3,5 KW ( multisplit 5.0 KW ). Ik heb inmiddels de ervaring dat het verwarmen altijd lastig is bij een temperatuur rond de 0 graden met een hoge luchtvochtigheid. Deels is dit natuurlijk ook te wijten aan de matige isolatie van mijn tussenwoning.

Mijn vrouw zat gisteravond naast me als een eskimo met haar hoodie / pantoffels en deken.
Ik ga waarschijnlijk de komende dagen toch maar bijverwarmen met CV…..om vrouwlief toch maar enigzins tevreden te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Staat hij dan 24/7 op dezelfde temperatuur, of zet je hem in de nacht lager?
Misschien gewoon overdag en in de nacht wat warmer zetten zodat je iets meer buffer hebt?

En 's nachts de ventilator hard laat blazen + links/rechts/omhoog/omlaag zodat de kamer egaal warm wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2024 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
pjotter1965 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:34:
Ik weet niet hoe het jullie is vergaan, maar met een dag zoals gisteren geeft dit toch wel de beperkingen aan van verwarmen met L/L. Gisteravond elk uur een defrost…..comfort was ver te zoeken. Ik verwarm op dit moment 24/7.

Ik verwarm de woonkamer met een MHI 3,5 KW ( multisplit 5.0 KW ). Ik heb inmiddels de ervaring dat het verwarmen altijd lastig is bij een temperatuur rond de 0 graden met een hoge luchtvochtigheid. Deels is dit natuurlijk ook te wijten aan de matige isolatie van mijn tussenwoning.

Mijn vrouw zat gisteravond naast me als een eskimo met haar hoodie / pantoffels en deken.
Ik ga waarschijnlijk de komende dagen toch maar bijverwarmen met CV…..om vrouwlief toch maar enigzins tevreden te houden.
Er staat nergens dat het verboden is om de CV aan te doen he :-). Wij doen dat ook. Het is een hybride oplossing. Prima toch?

• TereZz

Wat een verschil met bij mij. Ik heb gisteren geen enkele defrost gehad. Mijn 2,5kW unit werkte gemiddeld op 400 watt om het binnen 23 graden te maken, en mijn SRF50ZSX had het gore lef om vier keer te pendelen. Onder de 4 graden buitentemperatuur is het minimum opgenomen vermogen van de 50zsx zo'n 500 ipv 200 watt.

Heb je een mogelijkheid om de sensoren uit te lezen van je unit? Dat maakt troubleshooten makkelijker. Op het eerste gezicht zou ik de settemp gewoonweg verhogen. En wellicht is de locatie van de buitenunit niet optimaal.

• Martin7182

Hier nog geen enkele ontdooicyclus gehad bij 2 °C buitentemperatuur (midden NL) We hebben een enkele 25-ZSX en draaien vooralsnog alleen overdag met stille modus. Voor deze unit is dat max. 400 W elektrisch opgenomen vermogen. Het huis koelt boven wel langzaam iets af, we hebben de dagen voor de kou wat warmte gebufferd in de massa zodat hij het nu op z'n sloffen beneden warm houdt.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
TereZz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:50:
[...]

Wat een verschil met bij mij. Ik heb gisteren geen enkele defrost gehad. Mijn 2,5kW unit werkte gemiddeld op 400 watt om het binnen 23 graden te maken, en mijn SRF50ZSX had het gore lef om vier keer te pendelen. Onder de 4 graden buitentemperatuur is het minimum opgenomen vermogen van de 50zsx zo'n 500 ipv 200 watt.

Heb je een mogelijkheid om de sensoren uit te lezen van je unit? Dat maakt troubleshooten makkelijker. Op het eerste gezicht zou ik de settemp gewoonweg verhogen. En wellicht is de locatie van de buitenunit niet optimaal.
Ik heb helaas geen mogelijkheden tot uitlezen. Ik kan alleen waarnemingen doen van temp.meter CV thermostaat en een temperatuurmeter op zit-niveau ( + historie afgelopen dag of 7 dagen ) en temperaturen via de app.
De bovenzijde van de woonkamer is nog redelijk gevuld met warme lucht ( CV-temperatuurmeter op 150cm hoogte ) Echter op zit-niveau ( aranet4 temperatuurmeter op 50 cm hoogte ) is de temperatuur zelfs vaak 1 graad lager.

Nachttemperatuur stel ik nu in op 19 graden en verhoog deze gedurende de dag telkens met een halve graag tot 21 graden.

Ik weet inmiddels zelf al enkele probleem issues :
-binnenunit hangt in de uiterste hoek van de woonkamer ( z-kamer )
-omkasting aanwezig om buitenunit ( staat niet geheel legaal volgens geluidsnormen )
-24/7 verwarmen te laat opgestart

Ik ga in ieder geval de hoge stand ventilatie proberen voor de nacht en misschien soms ook wel dag

[ Voor 8% gewijzigd door pjotter1965 op 21-11-2024 12:20 ]

• RSJW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 16:15
Hallo,

Ik heb deze vraag ook in een andere topic gesteld maar achteraf gezien lijkt mij dit topic beter geschikt.

Wij hebben een MHI airco. Via de integratie van Mitsibushi in Home Assistant zien wij de sensor sensor.woonkamer_energy_usage_cycle. Deze geeft het verbruik aan. Middels een helper heb ik een nutsmeter aangemaakt om het dagelijks verbruik bij te houden. Nu valt mij op dat het verbruik evenredig omhoog gaat, of te wel ieder uur komt er 0,25kwh bij. Dit klopt dan toch niet? De sensor zou toch op en neer moeten gaan per uur ipv in een ‘trappetje’ en exact het zelfde verbruik per uur (0,25kwh).

Zie ik hier iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew2suxIPzfNETpuTOQKnIe1tlaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K7WxfoVMC3N8QHocJgdYEKtJ.png?f=fotoalbum_large

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:16
RSJW schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:53:
Hallo,

Ik heb deze vraag ook in een andere topic gesteld maar achteraf gezien lijkt mij dit topic beter geschikt.

Wij hebben een MHI airco. Via de integratie van Mitsibushi in Home Assistant zien wij de sensor sensor.woonkamer_energy_usage_cycle. Deze geeft het verbruik aan. Middels een helper heb ik een nutsmeter aangemaakt om het dagelijks verbruik bij te houden. Nu valt mij op dat het verbruik evenredig omhoog gaat, of te wel ieder uur komt er 0,25kwh bij. Dit klopt dan toch niet? De sensor zou toch op en neer moeten gaan per uur ipv in een ‘trappetje’ en exact het zelfde verbruik per uur (0,25kwh).

Zie ik hier iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Je unit staat dus op 250 watt te draaien gedurende een heel aantal uren. Hier zie ik hetzelfde gedrag bij langere tijd aan staan. Bij opstarten zie ik het eerste uur iets meer verbruik. De rest van de dag is de airco het heerlijk warm aan het houden in huis.
Verbruik zou wat kunnen fluctueren. Maar een trappetje is wel wel logisch, de unit gaat niet ineens minder verbruiken in een aan uit sessie dan zou je een energie terugverende airco hebben.

• RSJW
HugoStiglitz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:05:
[...]

Je unit staat dus op 250 watt te draaien gedurende een heel aantal uren. Hier zie ik hetzelfde gedrag bij langere tijd aan staan. Bij opstarten zie ik het eerste uur iets meer verbruik. De rest van de dag is de airco het heerlijk warm aan het houden in huis.
Verbruik zou wat kunnen fluctueren. Maar een trappetje is wel wel logisch, de unit gaat niet ineens minder verbruiken in een aan uit sessie dan zou je een energie terugverende airco hebben.
Dankjewel. Het vreemde is dat deze het zelfde verbruik laat zien als ik de fan op hoog vermogen zet, dus geen verschil met auto stand. Je zou denken dat de airco soms meer gebruikt om de temp omhoog te krijgen. Nu is dit ieder uur 0,25kwh. Voor de maand november hebben we tot nu toe 110kwh verbruikt volgens hun app Smart M-Air.

Het gaat trouwens om een Mitsibushi Heavy industries SRK50ZSWF. De airco staat in een woonkamer van 10,5m x 5,5m.

• HugoStiglitz
RSJW schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:20:
[...]

Dankjewel. Het vreemde is dat deze het zelfde verbruik laat zien als ik de fan op hoog vermogen zet, dus geen verschil met auto stand. Je zou denken dat de airco soms meer gebruikt om de temp omhoog te krijgen. Nu is dit ieder uur 0,25kwh. Voor de maand november hebben we tot nu toe 110kwh verbruikt volgens hun app Smart M-Air.

Het gaat trouwens om een Mitsibushi Heavy industries SRK50ZSWF. De airco staat in een woonkamer van 10,5m x 5,5m.
Bij het opstarten of een buitendeur langere tijd los zou je meer verbruik zien omdat er dan extra warmte de kamer in moet. Als je niet gek doet is het een kwestie van op temperatuur houden. Wat in jou geval de unit op zijn sloffen kan en op minimaal staat te werken. Als ik de specs kijk is het minimaal opgenomen vermogen 250 watt.
Je komt er pas echt achter als je iets van een meter er tussen plaatst of de meting van de airco klopt. Of via de P1 meter een inschatting zou kunnen maken.

Die is mijn statistiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULvkYWdniq0e_S01F6wmX0wPS0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKcbMyTzzHjyi9hVv2H6PYyO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door HugoStiglitz op 21-11-2024 11:30 ]

• RSJW
HugoStiglitz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:28:
[...]

Bij het opstarten of een buitendeur langere tijd los zou je meer verbruik zien omdat er dan extra warmte de kamer in moet. Als je niet gek doet is het een kwestie van op temperatuur houden. Wat in jou geval de unit op zijn sloffen kan en op minimaal staat te werken. Als ik de specs kijk is het minimaal opgenomen vermogen 250 watt.
Je komt er pas echt achter als je iets van een meter er tussen plaatst of de meting van de airco klopt. Of via de P1 meter een inschatting zou kunnen maken.

Die is mijn statistiek:
[Afbeelding]
Ja ik probeer te achterhalen of dit wel klopt. Het komt erop neer dat als ik de airco 10 uur lang aan heb dat mijn verbruik dan standaard 2,5 kwh is (10u x 250 watt). In mijn logica is dit niet logisch. De airco zou in het begin meer moeten verbruiken en op een gegeven moment minder verbruiken omdat de temp stabiel blijft. Dit zie ik niet terug in de grafiek, ook niet in jouw grafiek. De eerste 20 minuten staat deze bij mij op maximum te blazen met de turbo stand, dan zou het verbruik toch hoger moeten zijn dan het 2e uur?

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
RSJW schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:16:
[...]

Ja ik probeer te achterhalen of dit wel klopt. Het komt erop neer dat als ik de airco 10 uur lang aan heb dat mijn verbruik dan standaard 2,5 kwh is (10u x 250 watt). In mijn logica is dit niet logisch. De airco zou in het begin meer moeten verbruiken en op een gegeven moment minder verbruiken omdat de temp stabiel blijft. Dit zie ik niet terug in de grafiek, ook niet in jouw grafiek. De eerste 20 minuten staat deze bij mij op maximum te blazen met de turbo stand, dan zou het verbruik toch hoger moeten zijn dan het 2e uur?
In de grafiek zie je toch dat die in het begin iets sneller een 0,25kWh blokje bijschrijft dan even daarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Heb zelf ook even gekeken in de grafiek. Wat ik denk te zien om de smartphone is dat er elke 0,25KwH een update komt. De tussen tijden verschillen wel wat ik zie.
Dat lijk ik in jou grafiek ook te zien.
Zo zie ik het eerste uur 1Kwh verbruik, het uur er na 05KwH. Wel elke 0,25Kwh een update. Zo snel had ik dat ook niet door. Bedankt @svenk91 voor de opmerking!

• RSJW
Ah dat verklaart alles, hartstikke bedankt! Dus niet 250 watt per uur maar zodra deze de 250 watt aantikt schrijft deze het bij in de uur. Ik zie nu dat de airco gemiddeld 1000watt per uur verbruikt ipv de 250 watt wat ik dacht. Rijst de vraag bij mij op, is dit een redelijk verbruik met setpoint 24 graden en buiten onder het vriespunt? Fan staat op automatisch en lamellen op 3D auto.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
RSJW schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:39:
Ah dat verklaart alles, hartstikke bedankt! Dus niet 250 watt per uur maar zodra deze de 250 watt aantikt schrijft deze het bij in de uur. Ik zie nu dat de airco gemiddeld 1000watt per uur verbruikt ipv de 250 watt wat ik dacht. Rijst de vraag bij mij op, is dit een redelijk verbruik met setpoint 24 graden en buiten onder het vriespunt? Fan staat op automatisch en lamellen op 3D auto.
Dat hangt heel erg af van de ruimte die je verwarmd, wat is de isolatie, hoeveel zon valt er binnen, wordt er niet/weinig/veel geventileerd en welke type ventilatie, zijn de muren/vloer/plafond kwa temperatuur nabij je setpoint of juist een stuk kouder, etc.

Het valt moeilijk te zeggen of 1000 watt per uur veel of weinig is. Voor een moderne woonkamer die al op temperatuur was is het hoog, voor een iets oudere woning die flink koeler was is het vrij normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 15:52
RSJW schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:39:
De metingen van mijn MHI wijken redelijk af van wat ik meet met mijn Homewizard op maandbasis. Waarschijnlijk komt het deels ook door het standby verbruik. Dus helaas kun je er niet vanuit gaan dat het klopt.

Wat een redelijk verbruik is, kun je het beste even terug rekenen naar hoeveel gas je zou hebben verbruikt.
Dan heb je een beeld van hoe je MHI presteert t.o.v. van je ketel.
Hier heb ik er gisteren in 24uur minder dan 10kWh (21C)in gestopt met verwarmen. Dit is een hoekhuis uit 1979, dus daar ben ik tevreden mee.

Pijnacker Oost/West

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:20
RemmyB83 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:12:
[...]

De metingen van mijn MHI wijken redelijk af van wat ik meet met mijn Homewizard op maandbasis. Waarschijnlijk komt het deels ook door het standby verbruik. Dus helaas kun je er niet vanuit gaan dat het klopt.

Wat een redelijk verbruik is, kun je het beste even terug rekenen naar hoeveel gas je zou hebben verbruikt.
Dan heb je een beeld van hoe je MHI presteert t.o.v. van je ketel.
Hier heb ik er gisteren in 24uur minder dan 10kWh (21C)in gestopt met verwarmen. Dit is een hoekhuis uit 1979, dus daar ben ik tevreden mee.
Verwarm jij dan alleen de woonkamer, of pak je het hele huis? Al dan niet met de binnendeuren open? Wij pakken hier nu het hele huis en hebben 25kwh per dag, voor de hele toko met 4 units. Huis uit 1967, 158m2.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:12

pistole

Frutter

Ik zie iets vergelijkbaars. Het vermogenspercentage zie ik netjes fluctueren, maar de teller voor gebruikte energie lijkt erg onnauwkeurig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkvPjbLAwfgtDjuM-BEyxipVIDo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TFTv6NRvmqaReqtl4skBpFX8.jpg?f=user_large

Ik frut, dus ik epibreer

• Rsport40

Hier ook enkele defrosts op de 50ZSX in de woonkamer, maar niet elke uur. Comfort is hier bij een defrost ook een stuk minder. Het duur totaal toch zo'n 10 a 15min en de temperatuur zakt dan behoorlijk terug. Hierna gaat de airco volgas stoken om de setpoint weer te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auqeyEOnrjj4NU4-UuJTDr2P42M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4aamGQ3YVzuNfMKK9mikVwbD.png?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
TwingyTwingy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:15:
[...]

Verwarm jij dan alleen de woonkamer, of pak je het hele huis? Al dan niet met de binnendeuren open? Wij pakken hier nu het hele huis en hebben 25kwh per dag, voor de hele toko met 4 units. Huis uit 1967, 158m2.
Mijn huis is iets kleiner met 110m2, en is wel goed na geïsoleerd in combinatie met hr++ glas. Woonkamer staat hier op 22C, maar ik merk dat de keuken wel iets achterblijft. Boven wordt ook overdag verwarmt op 20C, 's avonds met slapen vinden wij het te warm dus gaat hij uit rond 20.30. Nou bevat mijn huis veel beton dus ook veel energie die is gebufferd, het zou best kunnen dat vandaag met warmere temperaturen, ik in verhouding meer moet verwarmen om die buffer weer iets aan te vullen.

Pijnacker Oost/West

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
RemmyB83 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:35:
[...]

Mijn huis is iets kleiner met 110m2, en is wel goed na geïsoleerd in combinatie met hr++ glas. Woonkamer staat hier op 22C, maar ik merk dat de keuken wel iets achterblijft. Boven wordt ook overdag verwarmt op 20C, 's avonds met slapen vinden wij het te warm dus gaat hij uit rond 20.30. Nou bevat mijn huis veel beton dus ook veel energie die is gebufferd, het zou best kunnen dat vandaag met warmere temperaturen, ik in verhouding meer moet verwarmen om die buffer weer iets aan te vullen.
Warmere temperaturen? Hier ligt sneeuw!

Ook wel te zien aan het aantal defrosts dat het aardig rond het nulpunt ligt, idem voor verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FixSCrqRo3N6Ww3PHARfr1qyRC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBrgBMHkdpN6MOdm6pJ1IMUI.png?f=fotoalbum_large

Defrosts zijn rond de 15 minuten. Das langer dan ik gewend ben, maar gezien de omstandigheden (hangt op het noorden, sneeuwval, hoge luchtvochtigheid, rond het vriespunt) ook niet heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
pistole schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:19:
Ik zie iets vergelijkbaars. Het vermogenspercentage zie ik netjes fluctueren, maar de teller voor gebruikte energie lijkt erg onnauwkeurig:
[Afbeelding]
Dat is een kwart kWh en dat is de kleinste stap die de software hier kan doen:

Zie: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/136

The resolution will be increments in 0.25 kWh.

Zelf heb ik er een Shelly tussen zitten die de kWh meet en dat kan ook een andere kWh meet device zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiwdB51oHD4ktIrWz-VLfdqfJ0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBtbBB1lsRl4KgGqhjIyJg2g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door esphome op 21-11-2024 14:00 ]

• RemmyB83
Waah schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:49:
[...]

Warmere temperaturen? Hier ligt sneeuw!

Ook wel te zien aan het aantal defrosts dat het aardig rond het nulpunt ligt, idem voor verbruik
[Afbeelding]

Defrosts zijn rond de 15 minuten. Das langer dan ik gewend ben, maar gezien de omstandigheden (hangt op het noorden, sneeuwval, hoge luchtvochtigheid, rond het vriespunt) ook niet heel vreemd.
Buitenthermometer hangt hier in het zonnetje en geeft 7C aan, maar volgens de MHI buitenunit is het hier nu 5C. Niet echt warmer dan gisteren maar toch.
Verder geen sneeuw of andere gekkigheid hier in omgeving Delft. Buitenunit hangt ook aan de zuidkant met nu een beetje zon. Dus betere omstandigheden als bij jouw.

Pijnacker Oost/West

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:39

Hier min of meer het zelfde, om die reden de cv een aantal uur aan gehad vanmorgen zodat mijn vrouw en kinderen er toch normaal warm bij zitten.
En wat je zegt, de combi rond de nul met hoge luchtvochtigheid staat garant voor veel defrosts

• Rsport40
Hier nu ook 24/7 laten draaien op 1 graad verlaging. Als ik de airco zou uitzetten in de nacht, zou het in de ochtend een graad of 12 a 13 in de woonkamer zijn. Als de airco dan weer terug moet verwarmen naar 20 graden, gaat dat gepaard met elk uur een defrost en de hele ochtend in standje orkaan zitten. Niet te doen dus.
Ik ben toch wel blij dat ik een beuker van een 50ZSX heb genomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rsport40 op 21-11-2024 21:12 ]

• Sjamo

Wat mij betreft geeft het niet de beperkingen aan van verwarmen met airco, maar van verwarmen met de door jou gekozen installatie in combinatie met je woning.

Ik verwarm ook met airco, en naar grote tevredenheid. Onze woning is comfortabel warm, en we hebben soms defrosts, maar door hoe wij onze installatie gekozen hebben merken we daar niets van, behalve wat gegorchel in de leidingen tijdens de defost zelf, en het standaard hardere blazen er na, ongeacht of de temperatuur is gezakt.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
@pjotter1965 Hoe groot is de ruimte die je verwarmt. Misschien als die er flink aan moet trekken dat je dan meer defrost krijgt. Staat die op de grond?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Rsport40 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:55:
Hier nu ook 24/7 laten draaien op 1 graad verlaging. Als ik de airco zou uitzetten in de nacht, zou het in de ochtend een graad of 12 a 13 in de woonkamer zijn. Als de airco dan weer terug moet verwarmen naar 20 graden, gaat dat gepaard met elk uur een defrost en de hele ochtend in standje orkaan zitten. Niet te doen dus.
Ik ben toch wel blij dat ik een beuker van een 50ZSX heb genomen.
Als de temperatuur van 20 naar 12 gaat in één nacht zou ik eerst als de wiedeweerga wat doen aan je isolatie. Anders stook je jezelf arm, nog los van comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Hier is het net over de 10 graden in de ochtend. Straks rond de 5 graden als het echt koud wordt buiten.

Het label van de woning (1978) is A maar nooit na geïsoleerd door de verhuurder afgezien van HR+ plus glas voor de niet verwarmde ruimtes omdat dat nog allemaal enkel glas was.

De verwarmde woonkamer heeft wel dubbel glas maar dat is nog renovatie glas en zeker al 20 jaar oud.

Het A label behaalde men vooral door zonnepanelen op het dak te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
Dat kan helemaal niet. No way dat je alleen met zonnepanelen op een legale wijze een label A kan hebben. Alleen zonnepanelen kunnen 1, hooguit 2 “letters” schelen. De rest zijn isolatie maatregelen. Heel vreemd dit…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:04:
Hier is het net over de 10 graden in de ochtend. Straks rond de 5 graden als het echt koud wordt buiten.

Het label van de woning (1978) is A maar nooit na geïsoleerd door de verhuurder afgezien van HR+ plus glas voor de niet verwarmde ruimtes omdat dat nog allemaal enkel glas was.

De verwarmde woonkamer heeft wel dubbel glas maar dat is nog renovatie glas en zeker al 20 jaar oud.

Het A label behaalde men vooral door zonnepanelen op het dak te plaatsen.
Begin met dakisolatie. Relatief goedkoop en scheelt het meeste warmteverlies.

Label A is zeer twijfelachtig.is het niet zo dat de verhuurder meer huur mag vragen afhankelijk van dat label?
Als dat zou is zou ik de verhuurder daar toch eens op wijzen....

als het zo snel daalt, dan zou ik eerder denken aan lek HR glas :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik merk bij mijn 3,5kW ZSX dat de binnenunit na een defrost flink gaat blazen. Denk om het warmteverlies van de defrost te compenseren. Is dat weg als je een externe temperatuursensor gebruikt?

Ik heb de fan op auto staan, ik weet eigenlijk niet of hij dit gedrag ook doet als je een vaste fan snelheid gebruikt. Heb hem op auto staan omdat ik heb begrepen dat dat zuiniger is.

Verder blij dat ik voor de ZSX heb gekozen, buitenunit is goed te doen qua geluid. Is ook wel nodig gezien het een rijtjeswoning betreft. Meeste geluid is het blazen van de fan, de compressor hoor je eigenlijk alleen als je heel dicht bij de unit luistert. Zelfs met een defrost of als hij hard staat te stampen valt het eigenlijk grotendeels weg tegenover het verkeersgeluid van de weg vlakbij.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPad schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
Ik merk bij mijn 3,5kW ZSX dat de binnenunit na een defrost flink gaat blazen. Denk om het warmteverlies van de defrost te compenseren. Is dat weg als je een externe temperatuursensor gebruikt?

Ik heb de fan op auto staan, ik weet eigenlijk niet of hij dit gedrag ook doet als je een vaste fan snelheid gebruikt. Heb hem op auto staan omdat ik heb begrepen dat dat zuiniger is.

Verder blij dat ik voor de ZSX heb gekozen, buitenunit is goed te doen qua geluid. Is ook wel nodig gezien het een rijtjeswoning betreft. Meeste geluid is het blazen van de fan, de compressor hoor je eigenlijk alleen als je heel dicht bij de unit luistert. Zelfs met een defrost of als hij hard staat te stampen valt het eigenlijk grotendeels weg tegenover het verkeersgeluid van de weg vlakbij.
Hier (multisplit) maakt het niet uit of de temperatuur in de ruimte (buiten mhi om gemeten) gedaald is of niet. Na een defrost wordt altijd hard geblazen / verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ThinkPad schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
Dit is inderdaad om het verlies te compenseren, maar blijft ook zo met een externe sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik had begrepen dat het is om de machine te oliën. Hij blaast hier ook hard na het opstarten, ongeacht de temperatuur en ongeacht stille modus. Dit zou een nadeel kunnen zijn bij een grotere unit; de 35/25/20 hebben hetzelfde minimum, maar de 35 pendelt denk ik eerder dan de 25, die weer eerder pendelt dan de 20. Omdat de unit een paar minuten maximaal draait bij het opstarten. Als binnen die tijd de doeltemperatuur wordt bereikt, dan gaat de unit al uit voordat hij goed en wel opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:27

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wij verwarmen het huis (285 m2) met vijf 35ZSX units. Huis is van beton en matig tot redelijk geïsoleerd. We hebben geen backup meer, want de CV is de deur uit. Wel nog een houthaard voor de gezellige avonden of als de hyperinverters het niet meer trekken.

Op zich lukt het wel om het huis op temperatuur te houden, maar alleen bij 24x7 verwarmen en de fan-stand overdag op 3.
Dat vind ik net te luid, helaas. Fan stand 2 (van 4) zou ik wel acceptabel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hm, zojuist weer eens gaan verwarmen met de airco unit, echter, krijg ik het volgende:
code:
1
2
Compressor protection code: 6
Compressor protection status: Low pressure protection control

:?

Compressor is wel flink aan het draaien buiten. Eerst knipperend lampje op de binnen unit, nu weer een solide lampje. Neem aan dat er straks warme lucht komt.

Maar "protection code", betekent niet per se "error code", denk ik?

Edit: Idd, het is geen error code. Vraag me wel af of die "compressor protection" al had moeten komen.

[ Voor 47% gewijzigd door Tanuki op 22-11-2024 20:43 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Helaas, na eventjes verwarmen nu een knipperend RUN-lampje (groen lampje). Blijft zo.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
22 November 2024
Bedroom-Airco Outdoor unit fan speed changed to 6
21:10:42 - 2 minutes ago
Bedroom-Airco Vanes Left Right changed to 4
21:08:27 - 4 minutes ago
Bedroom-Airco Vanes changed to 2
21:08:06 - 5 minutes ago
Bedroom-Airco Indoor unit fan speed changed to 0
20:58:31 - 14 minutes ago

(Vanes heb ik gedaan)

Kwartier later: Nog steeds knipperend RUN-lampje. :( En nog steeds geen verwarming.

Kan iemand iets geks spotten hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
3D Auto
0
Compressor frequency
64.0 Hz
Compressor protection code
6
Compressor protection status
Low pressure protection control
Compressor total run time
1,200 h
Current power
1.65 A
Defrost
Off
Energy used
0.50 kWh
Error code
0
Frame Size
33.0
Indoor (capillary) HE temp 2
51.38 °C
Indoor (suction header) HE temp 3
12.47 °C
Indoor (U-bend) HE temp 1
12.14 °C
Indoor unit fan speed
0
Indoor unit total run time
600 h
Outdoor HE temp
-1.59 °C
Outdoor temperature
1.75 °C
Outdoor unit discharge pipe
94.0 °C
Outdoor unit discharge pipe super heat
87.0 °C
Outdoor unit exp. valve
400 pulse
Outdoor unit fan speed
6
Return air temperature
17.75 °C
Vanes
2
Vanes Left Right
4

[ Voor 50% gewijzigd door Tanuki op 22-11-2024 21:33 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 19:41
Tanuki schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:38:
Hm, zojuist weer eens gaan verwarmen met de airco unit, echter, krijg ik het volgende:
code:
1
2
Compressor protection code: 6
Compressor protection status: Low pressure protection control

:?

Compressor is wel flink aan het draaien buiten. Eerst knipperend lampje op de binnen unit, nu weer een solide lampje. Neem aan dat er straks warme lucht komt.

Maar "protection code", betekent niet per se "error code", denk ik?

Edit: Idd, het is geen error code. Vraag me wel af of die "compressor protection" al had moeten komen.
Die code heb ik alleen bij koelen voorbij zien komen zoals meerdere malen besproken in dit topic (zoekfunctie). Met verwarmen tot op heden geen codes.

Al defrosts gehad?

Wel op verwarmen staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
TheGrillmeister schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:33:
[...]

Die code heb ik alleen bij koelen voorbij zien komen zoals meerdere malen besproken in dit topic (zoekfunctie). Met verwarmen tot op heden geen codes.

Al defrosts gehad?

Wel op verwarmen staan ?
Nee, nog geen defrosts gehad. Ik heb dat een beetje in de gaten gehouden en had er misschien al 1 of meerdere verwacht. (Tenminste, de ESP geeft geen defrost aan)

Hij staat idd op verwarmen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tanuki op 22-11-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 19:41
Tanuki schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:35:
[...]

Nee, nog geen defrosts gehad. Ik heb dat een beetje in de gaten gehouden en had er misschien al 1 of meerdere verwacht. (Tenminste, de ESP geeft geen defrost aan)

Hij staat idd op verwarmen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4cnUTS7aWmqDUXBA_YC8u1U0j0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DDiWqJpVsFuYOusZy05JNTyB.png?f=fotoalbum_large

Outdoor unit discharge pipe
94.0 °C
Outdoor unit discharge pipe super heat
87.0 °C

Die zijn erg warm bij jou

Je moet echt wel binnen een paar minuten warme lucht voelen. Ik zou de unit niet te ver pushen, misschien heb je wel echt een gas tekort in je systeem. Geen gekke geluiden buiten / binnen? Of bevriezing buiten unit?

[ Voor 19% gewijzigd door TheGrillmeister op 22-11-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
@Tanuki Lijkt mij een tekort aan koudemiddel. Hoe vaak knippert het groene lampje? In de handleiding staat dan een melding en een eventuele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:22:
@Tanuki Lijkt mij een tekort aan koudemiddel. Hoe vaak knippert het groene lampje? In de handleiding staat dan een melding en een eventuele oplossing.
Afgelopen maart is de installatie leeg gemaakt en daarna weer opnieuw gevuld met 6(!) kg R410a. :( Dus als er nu een tekort zou zijn aan koudemiddel, dan is het wel heel lastig. Dan zou er ergens een lek moeten zitten, dat toen niet gespot is. De aanleiding van het opnieuw vullen destijds was ook een tekort aan koudemiddel. Toen zijn ook de wartels op de buitenunit aangedraaid, die leken los te zitten (vermoedelijke oorzaak van het lek).

Ik heb hem net uitgezet en nog even gebeld met de installateur die hem afgelopen maart opnieuw heeft gevuld.

Nu heb ik net alle units eens aangezet en op verwarmen gezet, allemaal op low, allemaal op 18 graden. Daarna 1 van de 4 units uitgezet. Nu lijkt er een soort rust in het systeem te zitten. Het blijft wat logischer werken, lijkt het. Niet zoveel aan de hand meer...?

Ook de hoge temperaturen in de discharge pipe enz zijn niet van toepassing op dit moment.

Ik hoop dat de installatie het nog eventjes volhoudt deze winter, de planning is dat we zeker volgende winter de lucht/water warmtepomp hebben, waardoor deze installatie enkel en alleen nog is om te koelen...

Op dit moment geen knipperend groen lampje meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16

SED

Ik schier het hier maar even in als vraag.
Probeer mijn MHI met wifi module in HA te rkijgen ( beginner weer, destijds afgehaakt op yaml)
Maar rkijg telkens deze melding:
Repository 'jeatheak/mitsubishi-wf-rac-integration' exists in the store.
enig idee hoe dit op te lossen?
Herstart HA helpt niet.

Dit helpt ook niet echt verder: ( spelen met country code)
https://github.com/hacs/integration/issues/2736

[ Voor 15% gewijzigd door SED op 22-11-2024 23:04 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@SED Ik zie zo geen oplossing en je zou kunnen toegeven en de intergratie te installeren en daarna, die dan weer te "disable-en".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Die begrijp ik niet. De integratie loopt stuk op die foutmelding en dan stopt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
SED schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:50:
Ik schier het hier maar even in als vraag.
Probeer mijn MHI met wifi module in HA te rkijgen ( beginner weer, destijds afgehaakt op yaml)
Maar rkijg telkens deze melding:
Repository 'jeatheak/mitsubishi-wf-rac-integration' exists in the store.
enig idee hoe dit op te lossen?
Herstart HA helpt niet.

Dit helpt ook niet echt verder: ( spelen met country code)
https://github.com/hacs/integration/issues/2736
In de HACS store moet je smart M opzoeken en rechts onderin op installeren klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
Tanuki schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:47:
[...]

Afgelopen maart is de installatie leeg gemaakt en daarna weer opnieuw gevuld met 6(!) kg R410a. :( Dus als er nu een tekort zou zijn aan koudemiddel, dan is het wel heel lastig. Dan zou er ergens een lek moeten zitten, dat toen niet gespot is. De aanleiding van het opnieuw vullen destijds was ook een tekort aan koudemiddel. Toen zijn ook de wartels op de buitenunit aangedraaid, die leken los te zitten (vermoedelijke oorzaak van het lek).
Dit had met een lektest wel naar boven moeten komen. Als die leeg is en er is geen lek gevonden dan beter zoeken want het systeem hoort nooit bijgevuld te worden. Een binnenunit zelf kan ook lek raken.
Ik heb zelf 4 losse systemen maar 1 unit geeft bij volle kracht ook een high discharge temp. Dit is als die boven de 100 graden komt en dit is ook een R410a systeem. Maar die geeft dan geen geknipperd lampje. Maar wel iets om in de gaten te houden.

Alleen geeft die bij jou een low pressure terwijl bij verwarmen er een high pressure moet komen wat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

@upclocker dank!!
Zo simple kan het zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
SED schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:17:
Die begrijp ik niet. De integratie loopt stuk op die foutmelding en dan stopt het.
Ik ging er vanuit dat je HASSIO gebruikte maar je gebruikt de add-on HACS. Ik die niet compleet installeren en hier blijf ik steken bij het inloggen in Github omdat ik daar geen account heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Tanuki schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:47:
[...]

Ik heb hem net uitgezet en nog even gebeld met de installateur die hem afgelopen maart opnieuw heeft gevuld.

Nu heb ik net alle units eens aangezet en op verwarmen gezet, allemaal op low, allemaal op 18 graden. Daarna 1 van de 4 units uitgezet. Nu lijkt er een soort rust in het systeem te zitten. Het blijft wat logischer werken, lijkt het. Niet zoveel aan de hand meer...?

Ook de hoge temperaturen in de discharge pipe enz zijn niet van toepassing op dit moment.

Ik hoop dat de installatie het nog eventjes volhoudt deze winter, de planning is dat we zeker volgende winter de lucht/water warmtepomp hebben, waardoor deze installatie enkel en alleen nog is om te koelen...

Op dit moment geen knipperend groen lampje meer dus.
Code 6 kan je negeren. Betekend dat het onder de 4 graden is buiten en daarom het minimum toerental is verhoogd.
Code 4 betekend dat het systeem zich zal inhouden vanwege een te hoge discharge temperatuur. Veel voorkomend bij mij bij iets hogere buitentemperaturen. De unit kan dan simpelweg zijn warmte niet kwijt.

De temperaturen die ik zo bij jou zie bij 60hz hoeft niks geks te zijn. Stuur eens de rest van de gegevens er ook bij. Het kan zijn dat je binnenunit zijn warmte niet zo goed kwijt kan, bijv door vervuilde filters.

Eens met @Willempie27. Domweg een systeem bijvullen zonder met zekerheid het lek te hebben gevonden is… Dom.
Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste