@TereZz Ik heb al eens een post gezien hier op Tweakers van iemand die met een stukje code het setpoint langzaam verhoogde, om zo de unit niet gelijk volgas te laten draaien. Meen dat het ook met Node-RED was, maar kan de post zo niet terugvinden. Misschien dat je hem zelf nog kan vinden?
Heb ik hier toevallig ook vandaag gedaan; was best een goede tip. Ben benieuwd.ThinkPad schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:58:
@TereZz Ik heb al eens een post gezien hier op Tweakers van iemand die met een stukje code het setpoint langzaam verhoogde, om zo ho de unit niet gelijk volgas te laten draaien. Meen dat het ook met Node-RED was, maar kan de post zo niet terugvinden. Misschien dat je hem zelf nog kan vinden?
/f/image/XoiTG8u3TjJkEw5xRAACOT7J.png?f=fotoalbum_large)
Als je niet wil dat die vol gas gaat druk je toch gewoon de silent knop in. Die staat bij mij bijna altijd aan hij schiet dan 1 keer de setpoint voorbij en gaat uit. Even laten schakelt die weer in en blijft die rustig draaien.ThinkPad schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:58:
@TereZz Ik heb al eens een post gezien hier op Tweakers van iemand die met een stukje code het setpoint langzaam verhoogde, om zo de unit niet gelijk volgas te laten draaien. Meen dat het ook met Node-RED was, maar kan de post zo niet terugvinden. Misschien dat je hem zelf nog kan vinden?
Erg jammer dat dit alleen via de afstandsbediening werkt.Willempie27 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:42:
[...]
Als je niet wil dat die vol gas gaat druk je toch gewoon de silent knop in. Die staat bij mij bijna altijd aan hij schiet dan 1 keer de setpoint voorbij en gaat uit. Even laten schakelt die weer in en blijft die rustig draaien.
lexdb schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:14:
[...]
Heb ik hier toevallig ook vandaag gedaan; was best een goede tip. Ben benieuwd.
[Afbeelding]
offtopic:
Je weet dat je het onderste gedeelte van je flow ook gewoon kan laten starten als de tijd 22:00 is?
Je weet dat je het onderste gedeelte van je flow ook gewoon kan laten starten als de tijd 22:00 is?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dat is bij mij niet consistent, vandaar deze janky oplossing..GermanPivo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:04:
[...]
offtopic:
Dat vind ik dus ook. De setpoint-ramp werkte overigens exact zoals gehoopt, ga het bij de MHI ook proberen.Rsport40 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:23:
[...]
Erg jammer dat dit alleen via de afstandsbediening werkt.
Weet iemand of je de cop ook ergens kunt zien tijdens het draaien. Gebruik de esphome module.
En hoe meten jullie kWh uur gebruik in home Assistant. Blijf er maar mee stoeien.
En hoe meten jullie kWh uur gebruik in home Assistant. Blijf er maar mee stoeien.
Het verbruik levert de ESPHome module toch gewoon kant en klaar aan? Bij mij heet deze sensor.airco_woonkamer_energy_used
Toevoegen aan het energy dashboard en gaan.
Toevoegen aan het energy dashboard en gaan.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb een FDUM40VH hangen met daarop twee plenums voor dus twee slangen. Zowel aan- als afvoer.
Er zijn ook maar twee kleine ruimtes aangesloten. Dus nog geen aftakkingen verder.
De unit hangt op zolder naast een openstaand raam. Graag zou ik buitenlucht willen toevoegen.
Heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een Y stuk op de aanvoer en het toevoegen van frisse lucht?
Er zijn ook maar twee kleine ruimtes aangesloten. Dus nog geen aftakkingen verder.
De unit hangt op zolder naast een openstaand raam. Graag zou ik buitenlucht willen toevoegen.
Heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een Y stuk op de aanvoer en het toevoegen van frisse lucht?
Hier ben ik ook naar opzoek! Iemand een filmpje of gebruiksaanwijzing?renzo4000 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:59:
Iemand een goede tutorial kunnen vinden hoe je een mhi wf zsx schoonmaakt? Met name de fanroll vind ik een dingetje. De meeste yt filmpjes gaan over oudere mhi modellen en het is echt nodig om de roll goed te achoonmaken(zit best wel wat stof in).
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!
Mijn 50zsx verwarmt de hele dag de woonkamer, als hij op temperatuur komt lijkt het erop dan als hij onder de 600watt moet komen , gewoon uitgaat. Ik monitor het met een homewizard meter en zie dat hij niet doet / geen defrost. En na enkele minuten gaat hij weer aan. Maar hij schakeld dus niet terug naar een minimale vermogen van 180w. Het is nu buiten 5 graden. Heeft iemand dit?
Probleem met de Zsx is al dat hij boven de 11.5 graden ook niet onder de 500w kan moduleren.
Ik wil hem nu met deze kou ik de nacht laten doordraaien, maar dat gaat niet werken met een pendelende buitenunit. Mijn ZS doet het echt prima en heeft volgens mij hier geen last van.
Probleem met de Zsx is al dat hij boven de 11.5 graden ook niet onder de 500w kan moduleren.
Ik wil hem nu met deze kou ik de nacht laten doordraaien, maar dat gaat niet werken met een pendelende buitenunit. Mijn ZS doet het echt prima en heeft volgens mij hier geen last van.
[ Voor 5% gewijzigd door Rsport40 op 09-11-2024 15:13 ]
Onder de 5 °C (hysterese +/- 1) is het minimum vermogen ook hoger. De compressor draait dan minimaal 35 rps. Boven de 12 °C (hysterese +/- 1) is het minimaal 30 rps.Rsport40 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:49:
Mijn 50zsx verwarmt de hele dag de woonkamer, als hij op temperatuur komt lijkt het erop dan als hij onder de 600watt moet komen , gewoon uitgaat. Ik monitor het met een homewizard meter en zie dat hij niet doet / geen defrost. En na enkele minuten gaat hij weer aan. Maar hij schakeld dus niet terug naar een minimale vermogen van 180w. Het is nu buiten 5 graden. Heeft iemand dit?
Ik wil hem nu met deze kou ik de nacht laten doordraaien, maar dat gaat niet werken met een pendelende buitenunit. Wat een elende deze Zsx. Mijn zs doet het echt formidabel.
Dat hij niet verder terug gaat komt omdat het waarschijnlijk onder de 4 °C is geweest, maar nog niet boven de 6 °C.
Jemig, dus das betekent dat ik een luxe unit heb tussen >5 en 11.5<. Poahhh dat is pure elende. Mijn goedkopere ZS heeft hierr totaal geen last van. Waarom zou iemand een ZSX nemen? Voor een sensor van beweging de ruimte waar niemand gebruik van maakt? Ik heb hem aangeschaft voor een paar procent betere efficiëntie. En ipv -15 als een zs, kom deze tot -20c , maar dat is dus totaal waardeloos.Martin7182 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:14:
[...]
Onder de 5 °C (hysterese +/- 1) is het minimum vermogen ook hoger. De compressor draait dan minimaal 35 rps. Boven de 12 °C (hysterese +/- 1) is het minimaal 30 rps.
Dat hij niet verder terug gaat komt omdat het waarschijnlijk onder de 4 °C is geweest, maar nog niet boven de 6 °C.
[ Voor 9% gewijzigd door Rsport40 op 08-11-2024 22:35 ]
Dat is wel heel irritant ja, balen zeg! Nu moet ik zeggen dat ik de ZS ook wel eens betrapt op een hele hoge ondergrens waardoor ook bij koudere temperaturen de boel pendelden. Komt overigens niet heel vaak voor.Rsport40 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:49:
Ik wil hem nu met deze kou ik de nacht laten doordraaien, maar dat gaat niet werken met een pendelende buitenunit. Wat een elende deze Zsx. Mijn zs doet het echt formidabel.
Hij nu weer heerlijk continue stabiel tussen de 200-300 watt, gewoon lekker die compressor in een streep aan
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Rsport40 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:30:
[...]
Jemig, dus das betekent dat ik een luxe unit heb tussen >5 en 11.5<. Poahhh dat is pure elende. Mijn goedkopere ZS heeft hierr totaal geen last van. Waarom zou iemand een ZSX nemen? Voor een sensor van beweging de ruimte waar niemand gebruik van maakt? Ik heb hem aangeschaft voor een paar procent betere efficiëntie. En ipv -15 als een zs, kom deze tot -20c , maar dat is dus totaal waardeloos. En die mensen bij mij om
de hoek maar lachen met een LG airco.
Het is nu 5.5c graden en inderdaad moduleert hij nu terug naar 191watt.Martin7182 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:14:
[...]
Onder de 5 °C (hysterese +/- 1) is het minimum vermogen ook hoger. De compressor draait dan minimaal 35 rps. Boven de 12 °C (hysterese +/- 1) is het minimaal 30 rps.
Dus het betekend dat hij allen normaal kan werken tussen >5c en <11.5c 🥴
Het is dat ik in een jaren 70 woning zit met matige isolatie en een open trapgat. Maar als je in een nieuwbouwwoning zit, en het komt buiten onder de 4 graden, en de zsx niet lager dan 600watt kan… veel succes.
[ Voor 25% gewijzigd door Rsport40 op 09-11-2024 14:55 ]
Als je unit afgestemd is op de te verwarmen ruimte, dan is er geen probleem. De 5.0 en 6.0 zijn forse units, daar moet je geen kleine ruimtes mee verwarmen. Wij hebben hier een 2.5 voor de benedenverdieping (boven geen verwarming), als het onder de 5 °C wordt, dan is de warmtebehoefte groot genoeg zodat de unit niet pendelt. Het valt me trouwens op dat de 6.0 en 5.0 onder de 5 °C een hoger minimum hebben dan boven de 12 °C. Bij de kleinere modellen is dat andersom, al scheelt het maar 5 rps. Maar goed, alle modellen hebben hun laagste minimum op 12 rps. Dan is de stap naar 30 of 35 rps best groot.Rsport40 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:07:
[...]
Het is nu 5.5c graden en inderdaad moduleert hij nu terug naar 191watt.
Dus het betekend dat hij allen goed kan werken tussen >5c en <11.5c 🥴
Het is dat ik in een jaren 70 woning zit met matige isolatie en een open trapgat. Maar als je dus in een nieuwbouw woning zit , en naar het vriespunt gaat en de Zsx niet lager dan 600watt kan… veel succes.
Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken. De units kunnen wel tegen een stootje. De 5.0 doet nominaal 6 kW en bij -10 °C komt er minimaal nog 4 kW uit
/f/image/hKhU8v46GqfN6s4A9ZDOuH8R.png?f=fotoalbum_large)
Duidelijk. Ook mooi overzicht in dat plaatje.Martin7182 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:47:
[...]
Als je unit afgestemd is op de te verwarmen ruimte, dan is er geen probleem. De 5.0 en 6.0 zijn forse units, daar moet je geen kleine ruimtes mee verwarmen. Wij hebben hier een 2.5 voor de benedenverdieping (boven geen verwarming), als het onder de 5 °C wordt, dan is de warmtebehoefte groot genoeg zodat de unit niet pendelt. Het valt me trouwens op dat de 6.0 en 5.0 onder de 5 °C een hoger minimum hebben dan boven de 12 °C. Bij de kleinere modellen is dat andersom, al scheelt het maar 5 rps. Maar goed, alle modellen hebben hun laagste minimum op 12 rps. Dan is de stap naar 30 of 35 rps best groot.
Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken. De units kunnen wel tegen een stootje. De 5.0 doet nominaal 6 kW en bij -10 °C komt er minimaal nog 4 kW uit
[Afbeelding]
Vorig jaar is het minimum limiet onder de 4 graden niet opgevallen omdat ik toen veel ad-hoc stookte. Ik wilde nu meer 24/7 gaan verwarmen voor meer comfort. Ik zal kijken of ik er in de praktijk veel last van ga hebben en anders zal ik toch een graadje hoger moeten verwarmen voor meer warmtevraag
(of een raampie open
Ik vind het totaal niet erg dat de unit continue uit en aan gaat, maar het is voor mezelf hinderlijk als continue die klep dicht en open gaat.
Allen,
Wij hebben ene SCM-50 buitendeel met twee binnendelen SRK 2 + 2,5kw voor de slaapkamers boven. Nu lopen wij continue tegen het probleem aan dat de temperatuur meting van de unit dramatisch afwijkt van de werkelijkheid. Soms verschilt het zo'n 10 graden met de werkelijkheid. Dat is hoogstwaarschijnlijk de schuld van de voorwerpen in de ruimte en de ruimte zelf.
In beide binnendelen zit een standaard Wi-Fi unit. Is er een methode om makkelijk zonder allerlei maandelijkse abonnementen of scriptjes een externe thermostaat op te hangen ergens anders in de ruimte en die de temperatuur naar de unit te laten sturen? Zonder dat ik daarbij niet meer gebruik kan maken van de Wi-Fi?
Wij hebben ene SCM-50 buitendeel met twee binnendelen SRK 2 + 2,5kw voor de slaapkamers boven. Nu lopen wij continue tegen het probleem aan dat de temperatuur meting van de unit dramatisch afwijkt van de werkelijkheid. Soms verschilt het zo'n 10 graden met de werkelijkheid. Dat is hoogstwaarschijnlijk de schuld van de voorwerpen in de ruimte en de ruimte zelf.
In beide binnendelen zit een standaard Wi-Fi unit. Is er een methode om makkelijk zonder allerlei maandelijkse abonnementen of scriptjes een externe thermostaat op te hangen ergens anders in de ruimte en die de temperatuur naar de unit te laten sturen? Zonder dat ik daarbij niet meer gebruik kan maken van de Wi-Fi?
ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompenTwingyTwingy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:17:
Allen,
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dank! Ik ga mij weer schamen voor het slechte zoekwerk
In dit topic kun je het volgende terug terug vinden:TwingyTwingy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:17:
Allen,
Ik weet niet of je het al had geprobeerd?GermanPivo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:39:
[...]
Even teruggezocht in het topic, offset is er alleen bij verwarmen inderdaad.
[Afbeelding]
Bij mijn heeft het 30sec indrukken van de on/off knop van de binnenunit veel geholpen voor een stabielere temperatuurregeling.
Maar de afwijking was hier niet zo groot als bij jouw.
De weergave van de temperatuur in de app is inderdaad beroerd (vind ik). Maar zie je ook dat de airco iets met die temperatuur doet of stoort het je gewoon dat hij het slecht weergeeft? Hier staan de weergave in de app en het feitelijke gedrag van de airco los van elkaar, vandaar mijn vraag.TwingyTwingy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:17:
Allen,
Zoek ik ook voor de zs-wRuidasilva schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:41:
[...]
Hier ben ik ook naar opzoek! Iemand een filmpje of gebruiksaanwijzing?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Afgelopen weekend kunnen testen nadat ik een kWh meter er tussen gezet heb.jobr schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat de AC wel continue aan staat maar pas gaat verwarmen als deze onder het setpoint komt.
Eigenlijk net zoals als bij normaal verwarmen.
Nog even en je kunt het zelf testen :-)
De temperatuur blijf mooi tussen 15.4 en 15.8 gemeten met een switchbot metertje die een aantal meter van de binnunit op 90 cm hoogte staat. Setpoint staat op 13. Verder draait de airco idd gewoon door.
De hoogste piek in het stroomverbruik is 444 W. Het totaalverbruik van 1kWh is van de hele zaterdag, al is ie nog maar een paar keer aangesprongen na zonsopkomst (en houtkachel aangezet, warmte stijgt
Ik vind het alleen jammer dat je deze instelling niet in een weekschema kan zetten (of wel?). Overdag hoeft ie niet te draaien, vanaf 18:00 tot 07:00 is mans zat.
:strip_exif()/f/image/0670xXLOp8cZl7Ra7kEigiP4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZGxGqJXb3oYXeLjP1cp9rrql.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag een single split MHI ZRX laten plaatsen, als hoofdverwarming in mijn woonkamer/keuken op de 1ste verdieping (het is een jaren ‘70 bovenwoning, mijn zolder wordt alleen gebruikt voor slapen en mag wel 5 graden kouder dan beneden zijn). Ik twijfel alleen erg aan het vermogen. De bedoeling is dat de cv eruit gaat zodra de MHI er is.
Op basis van warmteverliesberekeningen:
Overige overwegingen:
Koelen is niet echt van invloed op mijn beslissing, heel soms doe ik ‘s avonds kort de dehumidify stand op met de warmste zomerdagen. Badkamer en toilet krijgen sowieso eigen elektrische kacheltjes voor de koude dagen, om ad-hoc warm te stralen. Ik heb bouw-energie.be erg ‘streng’ ingevuld, in de praktijk zal het iets beter uitvallen (zeker als ik van huis ben en de type-c ventilatie op ‘1’ gaat).
Op basis van warmteverliesberekeningen:
- 3.5kW: Ik denk dat, als ik volgend jaar mijn dak heb geïsoleerd ook, ik in principe genoeg moet hebben aan de 3,5kW versie zo lang de temperatuur boven de ~-3c blijft en ook wel korte dipjes naar -3 en lager kan opvangen (veel beton). Krijg je gemiddelde temperaturen van -5c of lager voor enkele dagen dan zal dat toch echt te weinig zijn, dat gebeurd niet vaak maar het zal zeker voorkomen.
- 5kW: Die heeft ongeveer een gelijk minimum vermogen aan de 6kW versie, dus ga ik liever voor de 6kW.
- 6kW: Met de 6kW versie zal ik alleen met uitzonderlijk strenge winter momenten nog moeten bijstoken met elektrische kacheltjes. Echter zal de 6kW versie veel meer gaan pendelen en waarschijnlijk een groot deel van het jaar dat die verwarmd een lagere cop halen omdat die op minimaal vermogen draait vaker. Ook maak ik mij wat zorgen dat 6kw via één binnenunit wel een hele hete straal lucht is en het blaast maar net langs de bank.
Overige overwegingen:
Koelen is niet echt van invloed op mijn beslissing, heel soms doe ik ‘s avonds kort de dehumidify stand op met de warmste zomerdagen. Badkamer en toilet krijgen sowieso eigen elektrische kacheltjes voor de koude dagen, om ad-hoc warm te stralen. Ik heb bouw-energie.be erg ‘streng’ ingevuld, in de praktijk zal het iets beter uitvallen (zeker als ik van huis ben en de type-c ventilatie op ‘1’ gaat).
Ik heb inmiddels de laatste mhi-ac-ctrl code geinstalleerd.
Een hoop nieuwe sensoren enz. Helaas was het nogal een breaking change. Maar wel super fijn dat nu de vanes beter te controleren zijn enz.
Meteen merk ik ook wat op aan de installatie: Ik zag net het volgende gebeuren:
/f/image/aR4CQ7E3ZYfT4He4S3mLIDLu.png?f=fotoalbum_large)
"Outdoor unit discharge pipe" 108 graden Celcius dus. Klinkt vrij hoog?
Ik zie de binnen unit nu ook af en toe uit gaan en dan gaat de buiten unit weer even los en dan gaat ie weer verder met verwarmen. Gedrag dat ik iig niet zo goed ken.
Ik kan me herinneren dat we voorheen regelmatig uren aan een stuk aan het verwarmen waren, zonder deze tussenpauzes.
Iemand anders dit gedrag ook gezien? Of iemand die kan verklaren waarom die "discharge pipe" zo heet wordt?
/f/image/aR4CQ7E3ZYfT4He4S3mLIDLu.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie de binnen unit nu ook af en toe uit gaan en dan gaat de buiten unit weer even los en dan gaat ie weer verder met verwarmen. Gedrag dat ik iig niet zo goed ken.
Ik kan me herinneren dat we voorheen regelmatig uren aan een stuk aan het verwarmen waren, zonder deze tussenpauzes.
Iemand anders dit gedrag ook gezien? Of iemand die kan verklaren waarom die "discharge pipe" zo heet wordt?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Bij mij was het koelgas vervuild. Dus niet goed gevaccumeerd. Krijg je een protection code ( ik dacht nr 2)Tanuki schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:59:
Ik heb inmiddels de laatste mhi-ac-ctrl code geinstalleerd.Een hoop nieuwe sensoren enz. Helaas was het nogal een breaking change. Maar wel super fijn dat nu de vanes beter te controleren zijn enz.
[Afbeelding]
Dat zou ontzettend jammer zijn... We hebben afgelopen winter namelijk de buitenunit helemaal leeg gehad en opnieuw laten vullen met 6 kg(!) R410a. Vanwege koudemiddel tekort...Willempie27 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:01:
[...]
Bij mij was het koelgas vervuild. Dus niet goed gevaccumeerd. Krijg je een protection code ( ik dacht nr 2)
Dat zou nu dus juist verholpen moeten zijn.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Is er ook lek gevonden want bijvullen heeft anders geen zin. Kan best zijn dat die weer leeg is. Is de luchtdoorstroom van de buitenunit voldoende. Dit zijn allemaal dingen die deze meldingen kunnen veroorzakenTanuki schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:05:
[...]
Dat zou ontzettend jammer zijn... We hebben afgelopen winter namelijk de buitenunit helemaal leeg gehad en opnieuw laten vullen met 6 kg(!) R410a. Vanwege koudemiddel tekort...
Dat zou nu dus juist verholpen moeten zijn.
Op zich zijn er geen meldingen. Ik merk gewoon dat ie even gaat verwarmen, dan stopt de binnen unit, dan gaat de buiten unit weer werken, dan gaat daarna de binnen unit weer verder, enz. Misschien is het wel normaal gedrag?Willempie27 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:07:
[...]
Is er ook lek gevonden want bijvullen heeft anders geen zin. Kan best zijn dat die weer leeg is. Is de luchtdoorstroom van de buitenunit voldoende. Dit zijn allemaal dingen die deze meldingen kunnen veroorzaken
Er is geen lek gevonden destijds, alsin, niet in de leidingen oid. Het vermoeden was dat de wartels op de buiten unit niet helemaal goed waren aangedraaid, wat dit zou hebben verklaard. De vraag is dan maar of dat klopt.
In de zomer hebben we iig perfect gekoeld met de unit.
Luchtdoorstroom van de buiten unit is een ander verhaal, misschien moet ik hem eens open maken en eens goed nakijken. Misschien kan die wel een schoonmaakbeurt gebruik van binnen.
@Tanuki Het gaat er meer om dat de lamellen schoon zijn van de buitenunit. Bij mij zat er eens een plastic zak voor. Als er een onderhoudscontract op zit zou dat goed moeten zijn.
Ook die filters van de binnenunit zijn schoon?
[ Voor 11% gewijzigd door Willempie27 op 11-11-2024 22:19 ]
Filters van de binnen unit zijn schoon.Willempie27 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:19:
@Tanuki Het gaat er meer om dat de lamellen schoon zijn van de buitenunit. Bij mij zat er eens een plastic zak voor. Als er een onderhoudscontract op zit zou dat goed moeten zijn.
@Tanuki In principe als je geen foutmelding krijgt zou het goed moeten zijn.
Is er een reden te noemen dat je deze offset optie niet door iedereen zou laten instellen? Betere temperatuurregeling wil toch iedereen?RemmyB83 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:36:
[...]
In dit topic kun je het volgende terug terug vinden:
[...]
Ik weet niet of je het al had geprobeerd?
Bij mijn heeft het 30sec indrukken van de on/off knop van de binnenunit veel geholpen voor een stabielere temperatuurregeling.
Maar de afwijking was hier niet zo groot als bij jouw.
Referentie plaatje van mijn grafiek. Multisplit 5kw buitenunit 2 units binnen aan op 24/7 verwarmen.Sinds vandaag weer even uit.Tanuki schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:59:
Hoop dat je er wat mee kan
Mitsubishi Heavy SCM50SRK
2X SRK25ZS-W
1x SRK35ZS-W
/f/image/dKftBb7EmDI705YimXnlZbeR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door TheGrillmeister op 11-11-2024 23:26 ]
Ja dat ziet er goed uit. In mijn oudere post kwam die boven de 100 graden uit en dat schiet die in een protection modus en wordt de compressor gelimiteerd.TheGrillmeister schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:23:
[...]
Referentie plaatje van mijn grafiek. Multisplit 5kw buitenunit 2 units binnen aan op 24/7 verwarmen.Sinds vandaag weer even uit.
2X SRK25ZS-W
1x SRK35ZS-W
[Afbeelding]
Een reden die ik zou noemen is, dat niet iedere ruimte en huis het zelfde is. Sommige huizen hebben hoge plafonds, waarbij ik mijn kan voorstellen dat er dan veel warmte bovenin blijft. Een grotere offset is dan waarschijnlijk wenselijk, om niet te snel af te schakelen.glas86 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:52:
[...]
Is er een reden te noemen dat je deze offset optie niet door iedereen zou laten instellen? Betere temperatuurregeling wil toch iedereen?
Zelf heb ik 2 binnenunits.
In de woonkamer/keuken vondt ik het irritant die grote offset. Als ik hem aanzette blijf hij soms op setpoint, en soms ging hij er 2,5°C overheen. Ik kon er niet op fijn op regelen, en heb toen de on/off knop 30sec ingedrukt, waar mee de temperatuurregeling in de woonkamer is verbeterd.
In de slaapkamer heb ik dat dan weer niet gedaan omdat hij niet alleen de slaapkamer mag verwarmen, maar de gehele bovenverdieping. Die overshoot heeft daar dan ook veel minder impact dan beneden. Misschien komt het ook omdat ik boven een lagere temperatuur aanhoudt dan beneden.
Helaas kun je het allemaal niet goed instellen op je persoonlijke wensen. Als ik de temperatuur hier 2°C lager zet, dan blijft hij hier toch veel aan en afslaan. Terwijl het hier dan lang dik boven setpoint blijft. Dus dan zet ik hem liever uit ipv 24/7 te draaien.
Dank! Dit is dus volledig normaal.TheGrillmeister schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:23:
[...]
Referentie plaatje van mijn grafiek. Multisplit 5kw buitenunit 2 units binnen aan op 24/7 verwarmen.Sinds vandaag weer even uit.
2X SRK25ZS-W
1x SRK35ZS-W
[Afbeelding]
Het klinkt meteen zo veel, 100+ graden.
Je hebt dus jouw multi split 24/7 op verwarmen staan nu het kouder wordt buiten? Hoe bevalt dat? En hoe gaat dat met het stroom verbruik? En heb je dan de binnen units op low, medium of high staan? Of op silent of auto?
100+ graden is ook (te)veel. Dit zorgt voor een verhoging van systeemdruk, degradatie van smeerolie en verzuring van de olie. Gelukkig is het maar kortstondig, duurt dit langer zal de unit in noodloop gaan met codes. Je zit dus binnen tolerantie wat Mitsubishi acceptabel vind.Tanuki schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:11:
[...]
Dank! Dit is dus volledig normaal.![]()
Het klinkt meteen zo veel, 100+ graden.
Je hebt dus jouw multi split 24/7 op verwarmen staan nu het kouder wordt buiten? Hoe bevalt dat? En hoe gaat dat met het stroom verbruik? En heb je dan de binnen units op low, medium of high staan? Of op silent of auto?
Opstarten van de airco met een hoge vraag loopt die snel naar vol vermogen (zie vorige pagina, daar wordt nog geschreven over het reduceren van deze vraag voor hoger rendement bv door met silent op te starten)
Heb je misschien een langere log beschikbaar?
Dit is die van mijn SRK35
:strip_exif()/f/image/pgQCEarMHoQemJxtnNtFBKT3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik krijg binnenkort de MHI SRK 35ZSX-WF geleverd omdat de 35ZSX-W slecht leverbaar is. Volgens de verkoper wordt de WF meer de standaard.
Nu heb ik al de MHI CTRL module liggen, ik neem aan dat ik de huidige wifi module van MHI kan demonteren die aan de CNS port zit gekoppeld en dan de CTRL kan koppelen?
Ik kan helaas niks op internet vinden. Ik zie wel dat iemand bij de standard SRK 35ZS zijn wifi module heeft verwisseld voor de CTRL.
Kan iemand bevestigen dat dit mogelijk is? Alvast dank!
Nu heb ik al de MHI CTRL module liggen, ik neem aan dat ik de huidige wifi module van MHI kan demonteren die aan de CNS port zit gekoppeld en dan de CTRL kan koppelen?
Ik kan helaas niks op internet vinden. Ik zie wel dat iemand bij de standard SRK 35ZS zijn wifi module heeft verwisseld voor de CTRL.
Je kan verwisselen, maar je kan een MHI-AC-CTRL niet tegelijk gebruiken met de WF-RAC.Stefandj100 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:39:
Ik krijg binnenkort de MHI SRK 35ZSX-WF geleverd omdat de 35ZSX-W slecht leverbaar is. Volgens de verkoper wordt de WF meer de standaard.
Is dus de een of de ander.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat is situatie afhankelijk. Waarom denk je dat deze offset default aan staat. Daar heeft MHI echt wel naar gekeken.glas86 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:52:
Is er een reden te noemen dat je deze offset optie niet door iedereen zou laten instellen? Betere temperatuurregeling wil toch iedereen?
De regeling wordt er ook niet anders van. Alleen het setpoint wordt niet met 2 graden verhoogd (als je de offset uitzet)
Als je je setpoint op x-2 graden zet (met offset aan) heb je hetzelfde bereikt als je de offset uitzet en setpoint x.
[ Voor 25% gewijzigd door jobr op 12-11-2024 18:40 ]
Ja dat is voor nu het makkelijkst, meest comfortabel en bevalt goed. Wanneer je ondemand gaat verwarmen trap je de buitenunit erg op zijn staart en merk ik zoals vandaag snel een korte defrost (1.5min).Tanuki schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:11:
[...]
Bij continu draait hij meestal op 20 Hz a 250-280W (ook te zien in vorige grafiek) met 2 units in auto verwarmen. Bij beide heb ik offset mode uit staan en in de woonkamer gebruik ik als externe sensor de Nefit thermostaat.
Stroomverbruik ligt tussen 8-9 kWh per dag in matig geïsoleerd huis.
Ik lees vaak dat mensen een externe temperatuursensor gebruiken voor de MHI airco. Ik heb zelf een MHI airconditioning en een Nest thermostaat. Is het mogelijk om deze te koppelen aan de airco als temperatuursensor? Zo ja, hoe doe ik dit?
Dat kan alleen als je home assistant of vergelijkbaars hebt draaien. Dan moet je de temperatuur van de Nest naar de airco doorsturen(hier heb je dan wel weer een communicatiemodule voor nodig zoals een MHI-AC-CTRL of ClimaControl). Heb je geen home automation in huis dan is het handiger om dit met een ClimaControl te doen, die kan standalone werken met eigen sensor.Tijnzz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:21:
Ik lees vaak dat mensen een externe temperatuursensor gebruiken voor de MHI airco. Ik heb zelf een MHI airconditioning en een Nest thermostaat. Is het mogelijk om deze te koppelen aan de airco als temperatuursensor? Zo ja, hoe doe ik dit?
Klopt, van alle 4 de airco's die hier hangen is de retourtemperatuurmeting gewoon slecht (als in: veel te hoog gemeten).Tijnzz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:21:
Ik lees vaak dat mensen een externe temperatuursensor gebruiken voor de MHI airco.
Ik heb zelf een MHI airconditioning en een Nest thermostaat. Is het mogelijk om deze te koppelen aan de airco als temperatuursensor? Zo ja, hoe doe ik dit?
Ik doe precies dit, via Home Assistant. De code is vrij simpel (en ook via de UI aan te maken):LED-Maniak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:38:
Dat kan alleen als je home assistant of vergelijkbaars hebt draaien. Dan moet je de temperatuur van de Nest naar de airco doorsturen(hier heb je dan wel weer een communicatiemodule voor nodig zoals een MHI-AC-CTRL of ClimaControl).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| automation: - id: airco_woonkamer_send_temperature alias: "Stuur kamertemperatuur naar airco" description: "Send thermostat values to airco" mode: single triggers: - trigger: time_pattern minutes: /1 conditions: - "{{ states('climate.airco_woonkamer') not in ['unknown','unavailable'] }}" actions: - action: esphome.airco_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ state_attr('climate.woonkamer','current_temperature') }}" |
Voorwaarde is dus wel dat je een van die ESP bordjes gebruikt, ik gebruik die van @Slinkos (v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries Airco Zelfbouw WiFi controller (M...)
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 13-11-2024 08:56 ]
Waarom is dat een voorwaarde? De boards van ESPAC zijn maar de helft;Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:55:
[...]
Klopt, van alle 4 de airco's die hier hangen is de retourtemperatuurmeting gewoon slecht (als in: veel te hoog gemeten).
[...]
[...]
Ik doe precies dit, via Home Assistant. De code is vrij simpel (en ook via de UI aan te maken):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 automation: - id: airco_woonkamer_send_temperature alias: "Stuur kamertemperatuur naar airco" description: "Send thermostat values to airco" mode: single triggers: - trigger: time_pattern minutes: /1 conditions: - "{{ states('climate.airco_woonkamer') not in ['unknown','unavailable'] }}" actions: - action: esphome.airco_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ state_attr('climate.woonkamer','current_temperature') }}"
Voorwaarde is dus wel dat je een van die ESP bordjes gebruikt, ik gebruik die van @Slinkos (v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries Airco Zelfbouw WiFi controller (M...)
https://www.nodo-shop.nl/...industries-interface.html + een wemos D1 van een euro uit china
Dat is ook een esp bordje?Grutte Pier schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:30:
[...]
Waarom is dat een voorwaarde? De boards van ESPAC zijn maar de helft;
https://www.nodo-shop.nl/...industries-interface.html + een wemos D1 van een euro uit china
Ik geef enkel aan welke in gebruik, ik zeg nergens dat je die moet gebruiken. Sterker nog, mijn zinsnede is "een van die esp bordjes" - kies er vooral zelf een. Het gaat alleen niet lukken met de bestaande interface, dat was wat ik bedoelde te zeggen.
Edit: Leuk setje, kende het nog niet. De esp zit er niet bij zie ik, da's misschien wel een punt om rekening mee te houden.
[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 13-11-2024 12:35 ]
Ik lees het nu beterHmmbob schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:32:
[...]
Dat is ook een esp bordje?
Ik geef enkel aan welke in gebruik, ik zeg nergens dat je die moet gebruiken. Sterker nog, mijn zinsnede is "een van die esp bordjes" - kies er vooral zelf een. Het gaat alleen niet lukken met de bestaande interface, dat was wat ik bedoelde te zeggen.
Edit: Leuk setje, kende het nog niet. De esp zit er niet bij zie ik, da's misschien wel een punt om rekening mee te houden.

Beide zijn identiek = mhi-ac-ctrl bordje.Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:32:
Dat is ook een esp bordje?
Dat kan ook met een MHI-AC-Cttrl bordje. Gewoon een DS18x20 aan koppelen met een (lange) kabel.LED-Maniak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:38:
Heb je geen home automation in huis dan is het handiger om dit met een ClimaControl te doen, die kan standalone werken met eigen sensor.
Dat heb ik ook. lange kabel naar de andere kant van de kamer en in de muur een ds18b20 tempsensor gemaakt.jobr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:34:
[...]
Dat kan ook met een MHI-AC-Cttrl bordje. Gewoon een DS18x20 aan koppelen met een (lange) kabel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: dallas_temp state_class: measurement # keep statisics about the sensor in Home Assistent. Not available in stand stand alone (ESPhome alone) update_interval: 30s id: troom_dallas on_value: then: - lambda: |- float value; value = id(troom_dallas).state + id(offset).state; id(sim_room_temp).publish_state(value); ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", " Room temperature sensor value: %f °C", value); return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value); |
Het is maar net hoeveel je zelf wil knutselen.jobr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:34:
[...]
Dat kan ook met een MHI-AC-Cttrl bordje. Gewoon een DS18x20 aan koppelen met een (lange) kabel.
Zit nog een stukje code extra (komt hoger in de code te staan) bij en deze is voor de huidige versie van HA/ESPhomeSkullboyNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:22:
[...]
Dat heb ik ook. lange kabel naar de andere kant van de kamer en in de muur een ds18b20 tempsensor gemaakt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - platform: dallas_temp state_class: measurement # keep statisics about the sensor in Home Assistent. Not available in stand stand alone (ESPhome alone) update_interval: 30s id: troom_dallas on_value: then: - lambda: |- float value; value = id(troom_dallas).state + id(offset).state; id(sim_room_temp).publish_state(value); ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", " Room temperature sensor value: %f °C", value); return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);
code:
1
2
3
4
| # Dallas 18x20 temperature sensor configuration entry - 8266EX one_wire: - platform: gpio pin: GPIO4 |
Verder kunnen er meer dan één Dallas 18x20 gelijktijdig aangesloten worden om zo op verschillende plaatsen tegelijkertijd te kunnen meten. Dan is eventueel ook een weerstand nodig om de stroom te leveren.
Voor komende zomer willen wij airco's installeren in onze woning. Zodoende hebben we iemand langs laten komen om een offerte op te laten maken. Deze hebben we ontvangen en nu vragen wij ons af of dit een goede/eerlijke prijs is. Kan iemand hier iets over zeggen?
1x Mitsubishi SCM 60 ZS-W Multispit tbv 3 units | 2300,00
3x Mitsubishi SRK 25 ZS-WF Binnenunit slaapkame | 1287,00
1x Koelleiding en stuurkabel en afwerkgoot | 754,55
1x Big foot opstelbalk | 128,10
1x arbeidsloon | 1750,00
--------------------------+
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
En als ik het goed begrijp zijn deze units te koppelen met Home Assistant?
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
Geen idee over de prijs.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
Voor komende zomer willen wij airco's installeren in onze woning. Zodoende hebben we iemand langs laten komen om een offerte op te laten maken. Deze hebben we ontvangen en nu vragen wij ons af of dit een goede/eerlijke prijs is. Kan iemand hier iets over zeggen?
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
Deze units as such zijn niet te koppelen met Home Assistant. MHI heeft zelf een app (Smart-M-Air), die werkt maar is vrij ouderwets. Je kunt met een module van @LED-Maniak per binnen-unit wel connectie maken met HA, maar die zul je dan los moeten aanschaffen.
Prima te koppelen met HA met MHI-AC-CTRL bordjes.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
Zijn er units die zonder additionele hardware te koppelen zijn?
Het stelt niet zo veel voor hoor. Bestel ze vast, zodat je installateur ze er voor je in prikt.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:01:
Zijn er units die zonder additionele hardware te koppelen zijn?
Voordeel van zo'n mhi-ac-ctrl is dat je alle sensoren ook kan uitlezen. En dat allemaal zonder gebruik te maken van een cloud. En ze zijn goedkoper dan de draadloze modules van MHI zelf.
Zoek in de V&A naar MHI-ac-ctrl. Kant en klaar
[ Voor 5% gewijzigd door TereZz op 14-11-2024 11:15 ]
Oke, bedankt goede tip!TereZz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:15:
[...]
Het stelt niet zo veel voor hoor. Bestel ze vast, zodat je installateur ze er voor je in prikt.
Voordeel van zo'n mhi-ac-ctrl is dat je alle sensoren ook kan uitlezen. En dat allemaal zonder gebruik te maken van een cloud. En ze zijn goedkoper dan de draadloze modules van MHI zelf.
Zoek in de V&A naar MHI-ac-ctrl. Kant en klaar
Ik zie dat ze flinke marge op het materiaal rekenen, waarschijnlijk met als doel relatief weinig arbeidkosten op de offerte te moeten zetten zodat de consument denkt 'die zijn niet duur'.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
Totaalprijs is vrij fors, maar niet absurd. Ken de situatie ook niet m.b.t. leidingloop enzo.
Wat me opvalt is dat er niets wordt genoemd over de voeding. Dit wordt uitbesteed aan een elektricien? Ga je zelf doen? Conform NEN1010 moet de buitenunit op een eigen groep komen in de meterkast.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Bedankt voor je reactie.M_AW schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:21:
[...]
Ik zie dat ze flinke marge op het materiaal rekenen, waarschijnlijk met als doel relatief weinig arbeidkosten op de offerte te moeten zetten zodat de consument denkt 'die zijn niet duur'.
Totaalprijs is vrij fors, maar niet absurd. Ken de situatie ook niet m.b.t. leidingloop enzo.
Wat me opvalt is dat er niets wordt genoemd over de voeding. Dit wordt uitbesteed aan een elektricien? Ga je zelf doen? Conform NEN1010 moet de buitenunit op een eigen groep komen in de meterkast.
Slaapkamer zit op 2 hoog, en de buitenunit staat helemaal beneden in de tuin. Verder komen er nog 2 binnenunits in 2 werkkamers die op de beganegrond zitten.
Goede opmerking over de voeding. Dat ga ik navragen. Ik doe niks zelf, twee linkerhanden.
Laat je niet afschepen door de installateur met 'dat hoeft niet'.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Slaapkamer zit op 2 hoog, en de buitenunit staat helemaal beneden in de tuin. Verder komen er nog 2 binnenunits in 2 werkkamers die op de beganegrond zitten.
Goede opmerking over de voeding. Dat ga ik navragen. Ik doe niks zelf, twee linkerhanden.
Het aangesloten vermogen van het apparaat is meer dan 2000W. Ik zie in de combinatietabel ook dat hij bijv verwarmen 2800W kan trekken en bij koelen 2280W. Niet dat dit vaak het geval zal zijn, maar het kán. De NEN1010 is hier -na even afgeweken te zijn- weer heel duidelijk over. Dit appraat MOET op een groep zonder andere gebruikers (lees: Eigen groep).
Los van hoe het moet, je wilt deze unit zelf ook niet op een groep met andere apparaten hebben zitten, gewoon niet doen.
[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 14-11-2024 11:38 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
de wf versies hebben de wifi modules ingebouwd en zijn aan te spreken met de plugin https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-IntegrationGlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
Van het kastje naar de muur lopen...
Sinds een week heb ik een SRK 20ZS-W in gebruik om onze thuiswerkplek op zolder te verwarmen.
Door het lage plafond en mijn plek in de ruimte, blaast de lucht van de airco irritant langs mijn hoofd/ogen. Dit is gemakkelijk op te lossen door de uitstroomrichting in te stellen op rechts/onder, dan heb ik nergens last van.
Probleem is dat meerdere keren per uur wanneer de temperatuur in de ruimte bereikt is, de fans/lamellen juist naar de midden boven positie gaan. Hij is dan niet meer aan het verwarmen, maar blaast zachtjes lucht op kamertemperatuur richting mijn hoofd. Tot het weer te ver afkoelt, en de fans automatisch weer naar rechtsonder gaan met verwarmen. De fan gaat dan eerst naar de max terwijl de lamellen naar beneden bewegen, dus tijdelijk nog meer lucht naar mijn hoofd. First world problems, I know
Weet iemand of hier iets aan te doen is? Mijn andere airco's (Haier en Midea) hebben doen dit niet. Ik stuur de AC aan via Home Assistant, maar het gebeurt ook wanneer ik hem met de AB bedien. Lijkt standaard gedrag.
Door het lage plafond en mijn plek in de ruimte, blaast de lucht van de airco irritant langs mijn hoofd/ogen. Dit is gemakkelijk op te lossen door de uitstroomrichting in te stellen op rechts/onder, dan heb ik nergens last van.
Probleem is dat meerdere keren per uur wanneer de temperatuur in de ruimte bereikt is, de fans/lamellen juist naar de midden boven positie gaan. Hij is dan niet meer aan het verwarmen, maar blaast zachtjes lucht op kamertemperatuur richting mijn hoofd. Tot het weer te ver afkoelt, en de fans automatisch weer naar rechtsonder gaan met verwarmen. De fan gaat dan eerst naar de max terwijl de lamellen naar beneden bewegen, dus tijdelijk nog meer lucht naar mijn hoofd. First world problems, I know

Weet iemand of hier iets aan te doen is? Mijn andere airco's (Haier en Midea) hebben doen dit niet. Ik stuur de AC aan via Home Assistant, maar het gebeurt ook wanneer ik hem met de AB bedien. Lijkt standaard gedrag.
[ Voor 5% gewijzigd door Separator op 14-11-2024 13:36 ]
Bij de ZSX kun je dat uitschakelen, staat in de papieren handleiding, niet in de online manual. Ik denk dat het bij ZS ook wel kan. Iets met Fn, F0, F1, F2 waaruit je kunt kiezen.
De airco is aan het pendelen. Het lijkt erop dat jij de openhaard functie aan hebt staan.Separator schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:34:
Sinds een week heb ik een SRK 20ZS-W in gebruik om onze thuiswerkplek op zolder te verwarmen.
Probleem is dat meerdere keren per uur wanneer de temperatuur in de ruimte bereikt is, de fans/lamellen juist naar de midden boven positie gaan. Hij is dan niet meer aan het verwarmen, maar blaast zachtjes lucht op kamertemperatuur richting mijn hoofd. Tot het weer te ver afkoelt, en de fans automatisch weer naar rechtsonder gaan met verwarmen. De fan gaat dan eerst naar de max terwijl de lamellen naar beneden bewegen, dus tijdelijk nog meer lucht naar mijn hoofd. First world problems, I know![]()
:strip_exif()/f/image/nQ6dmPdFfmQ5bfZYIYrWKTBo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij gaat alles dicht en stopt het blazen, ik zou hier ook even wat tijd insteken. Misschien dat hij met fluister modus en een hoger setpoint langer blijft draaien.
[ Voor 15% gewijzigd door Grutte Pier op 14-11-2024 14:23 ]
@Martin7182 Het enige dat ik hierover vind in de papieren handleiding is onderstaande, dat doet vermoeden dat je het niet uit kunt schakelen. It's a feature, not a bug! Behalve als je er met je hoofd voor zit...
@Grutte Pier EDIT: ik zie nu pas je afbeelding. Deze heb ik ook in mijn boekje staan, dank! Hij stond op Fn en ik heb hem nu op F1 gezet. Vooralsnog lijkt dit geen effect te hebben, maar het lijkt me wel dat dit hem moet zijn.
@Grutte Pier EDIT: ik zie nu pas je afbeelding. Deze heb ik ook in mijn boekje staan, dank! Hij stond op Fn en ik heb hem nu op F1 gezet. Vooralsnog lijkt dit geen effect te hebben, maar het lijkt me wel dat dit hem moet zijn.
/f/image/36B4Ggky9KZ3N4vfY89fCxdy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Separator op 14-11-2024 14:58 ]
@Separator dat plaatje bedoelde ik. Je moet F2 kiezen, dat werkt
@Martin7182 @Grutte Pier ook op F2 is er geen verschil, hij blijft blazen. Er staat wel bij dat er "extra werk" nodig is en dat ik de dealer moet raadplegen. Kan het zijn dat er nog meer moet gebeuren om dit te laten werken?
Misschien even uit- en weer aanzetten. Anders zou ik het niet weten. Bij mijn ZSX werkt het wel (alleen) met F2.
Wellicht overbodig, maar als je dingen aanpast op de afstandsbediening moet je deze wel op de airco richten (ook bij dit soort settings, hij zal dan bevestigen met een piep) anders werkt het niet
[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 14-11-2024 17:46 ]
Verwijderd
Ik ben ook heel benieuwd naar de oplossing. Bij mij werkt F2 ook niet. Hij blijft koude lucht in mijn nek blazen. Stroom er af en er op gehad. Terug gezet op FN en daarna weer op F2. Geen verschil. Uiteraard de afstandsbediening gericht op de airco en de bevestigende piep gehoord.Separator schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:36:
@Martin7182 @Grutte Pier ook op F2 is er geen verschil, hij blijft blazen. Er staat wel bij dat er "extra werk" nodig is en dat ik de dealer moet raadplegen. Kan het zijn dat er nog meer moet gebeuren om dit te laten werken?
@Verwijderd @Nachtapotheker same here, dezelfde stappen uitgevoerd vandaag inclusief richten, de bevestigende piep van de airco en uitschakelen.
Maar het boekje zegt ook duidelijk dat er aanvullende handelingen door de monteur nodig zijn. Dus misschien geen verrassing dat het nog niet werkt?
Maar het boekje zegt ook duidelijk dat er aanvullende handelingen door de monteur nodig zijn. Dus misschien geen verrassing dat het nog niet werkt?
Dat is niet waar. Je kunt deze ook met Wifi module van MHI koppelen aan HA. Zie https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration en https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025.Esumontere schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:57:
Deze units as such zijn niet te koppelen met Home Assistant.
Je ziet alleen een stuk minder info dan met een mhi-ac-ctrl bordje. Het is maar wat je wilt maar het kan dus wel.
[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 14-11-2024 18:34 ]
Ja, zie hierboven. Maar info is beperkt. Je ziet wat je in feite ook in de app kan zien. Besturing idem.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 14-11-2024 18:31 ]
Dit wist ik niet, mij was verteld dat het niet kon. Top dat dat toch zo is!!jobr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:30:
[...]
Dat is niet waar. Je kunt deze ook met Wifi module van MHI koppelen aan HA. Zie https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration en https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025.
Je ziet alleen een stuk minder info dan met een mhi-ac-ctrl bordje. Het is maar wat je wilt maar het kan dus wel.
Ik heb zelf een multi split, hier gaat de boel bij alle units tijdens verwarmbedrijf standaard dicht en stopt met blazen als de temp bereikt is.Separator schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:13:
@Verwijderd @Nachtapotheker same here, dezelfde stappen uitgevoerd vandaag inclusief richten, de bevestigende piep van de airco en uitschakelen.
Hij lijkt te stoppen met blazen maar eigenlijk draait die op stand 1 van de 8.Nachtapotheker schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:31:
[...]
Ik heb zelf een multi split, hier gaat de boel bij alle units tijdens verwarmbedrijf standaard dicht en stopt met blazen als de temp bereikt is.
Dus op de afstandsbediening kan je alleen stand 2-4-6-8 bedienen. Op auto gebruikt die ook de tussenstappen.
Hier ook een multi en stopt zeker wel met blazen. De logs in HASS laten dat ook zien. Wel draait hij elke 5-6 minuten 20-30 sec met de klep dicht.Willempie27 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:26:
[...]
Hij lijkt te stoppen met blazen maar eigenlijk draait die op stand 1 van de 8.
Dus op de afstandsbediening kan je alleen stand 2-4-6-8 bedienen. Op auto gebruikt die ook de tussenstappen.
:strip_exif()/f/image/vqNwtIDgzvjTzivfpQiVs84i.png?f=user_large)
Instelling staat overigens op Fn.
[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 15-11-2024 09:43 ]
Hier dus niet, ondanks de F2 stand. Die 0 in het begin is vlak voordat ik hem heb aangezet na het wijzigen van de stand naar F2. Tijdens het pendelen gaat de fan dus naar stand 1 en niet naar 0.
Dit is ook een SRK single, daar zou geen verschil in moeten zitten toch?
Dit is ook een SRK single, daar zou geen verschil in moeten zitten toch?
/f/image/zdMFI4x2aloNPvYnDphpXLLi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Separator op 15-11-2024 09:38 ]
Ja hier gaat hij ook echt naar fan speed 0.
Fanstand 0 en dus uit is niet handig als je geen externe sensor hebt.
De airco kan dan geen verse lucht langs de sensor laten lopen wat de regeling ontzettend slecht maakt. Je zal altijd iets van luchtstroming nodig hebben.
Wellicht dat de airco anders regelt als je een externe sensor gebruikt dan als je alleen de interne sensor gebruikt.
De airco kan dan geen verse lucht langs de sensor laten lopen wat de regeling ontzettend slecht maakt. Je zal altijd iets van luchtstroming nodig hebben.
Wellicht dat de airco anders regelt als je een externe sensor gebruikt dan als je alleen de interne sensor gebruikt.
[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 15-11-2024 10:19 ]
@LED-Maniak goed punt. Met Home Assistant kan ik dat gemakkelijk oplossen door een third party externe sensor uit te lezen, maar daar "weet" de Airco dan natuurlijk niets van. Dus een externe sensor zal dan op een bepaalde manier gekoppeld moeten worden aan de airco zelf?
Hebben jullie een externe sensor @Nachtapotheker, @Martin7182, @GermanPivo, @Grutte Pier ?
Hebben jullie een externe sensor @Nachtapotheker, @Martin7182, @GermanPivo, @Grutte Pier ?
[ Voor 15% gewijzigd door Separator op 15-11-2024 10:27 ]
Een tijdje gelden liep ik ook tegen dit probleem aan. Het gekke was dat ik dit had bij 2 van de 3 binnenunits. De 3de ging de fan wel mooi uit.
Ik ben erg veel aan het zoeken geweest en wat blijkt als je de WF-RAC hebt aangesloten werkt de fan uit functie niet. En daarna als je de WF-RAC er af haalt blijft de functie uit staan. De airco reageert dan ook niet meer op de F1-F2 functies.
Ik heb het uiteindelijk opgelost door een RC-EX3A bedraade remote te halen met een SC-BIKN2-E interface module. De RC-EX3A heeft namelijk veel meer instellingen dan de gewone remote en je kan je airco er ook mee resetten naar de fabrieks instellingen. (wel een duur grapje dik 300 euro)
https://www.mhi-mth.co.jp.../pdf/pjz012a171_dutch.pdf
@Separator Als je de set room temp api gebruikt dan vertel je de airco juist dat het een externe sensor is. Deze manier gebruikt MHI zelf ook met bijvoorbeeld die bedraade remote.
Ik ben erg veel aan het zoeken geweest en wat blijkt als je de WF-RAC hebt aangesloten werkt de fan uit functie niet. En daarna als je de WF-RAC er af haalt blijft de functie uit staan. De airco reageert dan ook niet meer op de F1-F2 functies.
Ik heb het uiteindelijk opgelost door een RC-EX3A bedraade remote te halen met een SC-BIKN2-E interface module. De RC-EX3A heeft namelijk veel meer instellingen dan de gewone remote en je kan je airco er ook mee resetten naar de fabrieks instellingen. (wel een duur grapje dik 300 euro)
https://www.mhi-mth.co.jp.../pdf/pjz012a171_dutch.pdf
@Separator Als je de set room temp api gebruikt dan vertel je de airco juist dat het een externe sensor is. Deze manier gebruikt MHI zelf ook met bijvoorbeeld die bedraade remote.
[ Voor 11% gewijzigd door SkullboyNL op 15-11-2024 10:26 ]
@SkullboyNL dank voor de toelichting! Dat is inderdaad vrij prijzig.
Overigens heb ik gisteren alleen met de meegeleverde afstandsbediening getest en niets gedaan in HA. Al was hij natuurlijk wel gewoon aangekoppeld.
Wat ik nu doe is vanuit HA aan de AC doorgeven welke temp hij moet handhaven, waarna de AC daar zijn eigen sensoren voor gebruikt. Dat is niet wat jij bedoelt met de api gok ik, ik zal dat eens Googelen.@Separator Als je de set room temp api gebruikt dan vertel je de airco juist dat het een externe sensor is. Deze manier gebruikt MHI zelf ook met bijvoorbeeld die bedraade remote.
Overigens heb ik gisteren alleen met de meegeleverde afstandsbediening getest en niets gedaan in HA. Al was hij natuurlijk wel gewoon aangekoppeld.
@GermanPivo @Grutte Pier @Nachtapotheker Beneden heb ik een iets oudere ZS zonder de standaard wifi en die blijft dus op 1 draaien. Nu net gekeken bij de bovenverdieping daar heb een jaar later 3 stuks gekocht maar daar zat al wifi in en gaan dus naar wel naar 0. Alle hebben een externe sensor via de API.
Hebben jullie die met standaard wifi (ZS-WF).
Ik heb inderdaad een externe sensor bij 2 van de 3 units die op de multi zitten, maar daarvoor deed hij dat ook al. MHI-AC-Ctrl bordje en stuur de temperatuur door.Separator schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:24:
@LED-Maniak goed punt. Met Home Assistant kan ik dat gemakkelijk oplossen door een third party externe sensor uit te lezen, maar daar "weet" de Airco dan natuurlijk niets van. Dus een externe sensor zal dan op een bepaalde manier gekoppeld moeten worden aan de airco zelf?
Dit werkt dus in 2 kamers perfect, maar in de woonkamer niet. De boel koelt veel teveel af voordat de airco weer wat gaat doen. Wel geprobeerd om daar wat mee te doen, maar dat resulteert al snel in een rare regeling.
@LED-Maniak Hier gaat hij naar 0, maar elke 5-6 minuten draait hij even voor korte tijd. Volgens mij dus om een correcte temperatuurmeting te krijgen - ondanks de externe sensor, maar vraag me af in hoeverre de airco dat doorheeft. De kamer is namelijk op ruimschoots op temperatuur.
Hier een ZS-W (dus zonder wifi) en die gaan dus naar 0.Willempie27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:40:
@GermanPivo @Grutte Pier @Nachtapotheker Beneden heb ik een iets oudere ZS zonder de standaard wifi en die blijft dus op 1 draaien. Nu net gekeken bij de bovenverdieping daar heb een jaar later 3 stuks gekocht maar daar zat al wifi in en gaan dus naar wel naar 0. Alle hebben een externe sensor via de API.
Ik weet niet hoe die MHI-AC-Ctrl bordjes de temperatuur doorsturen en wat voor een slimme regeling er precies nog bij zit. Ik had al wel gelezen dat meerdere mensen raar regelgedrag ermee kregen. Als ik dat hier met de ClimaControl module doe ervaar ik dat totaal niet. Regeling gaat strak op de ingestelde temperatuur zitten. Zijn ook al wat users die plaatjes hebben gepost met de return air temperatuur en dat is ook super strak. Dus wellicht gaat daar iets niet goed bij die AC-CTRL bordjes of iets in combinatie met home assistant.GermanPivo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
[...]
Ik heb inderdaad een externe sensor bij 2 van de 3 units die op de multi zitten, maar daarvoor deed hij dat ook al. MHI-AC-Ctrl bordje en stuur de temperatuur door.
Dit werkt dus in 2 kamers perfect, maar in de woonkamer niet. De boel koelt veel teveel af voordat de airco weer wat gaat doen. Wel geprobeerd om daar wat mee te doen, maar dat resulteert al snel in een rare regeling.
De airco weet dat er een externe temperatuur voorbij komt. Ik had verwacht dat hij wellicht anders ging aansturen, maar wellicht zit er gewoon andere software in de verschillende SRK units afhankelijk van de leeftijd.
ze spreken allemaal de zelfde SPI commando's aan dus het zal op de zelfde manier moeten werken. https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Trace/blob/main/SPI.md
Ik heb 3 oude ZS-en zonder F (heb zelf achteraf een MHI-AC-CTRL geplaatst). Daar lijkt het hem dan ook niet in te zittenWillempie27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:40:
1 is geen. Mijn advies is om bij minstens 3 partijen een offerte op te vragen. Dat is leerzaam en kan je een behoorlijk bedrag schelen.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik snap het ook niet helemaal, vooral omdat het in alle andere ruimtes wel goed werkt. Heb de AC-CTRL bordjes ook in een single en duo zitten en dat gaat wel perfect. Ook de twee andere kamers op de multi gaan prima.LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:17:
[...]
Ik weet niet hoe die MHI-AC-Ctrl bordjes de temperatuur doorsturen en wat voor een slimme regeling er precies nog bij zit. Ik had al wel gelezen dat meerdere mensen raar regelgedrag ermee kregen. Als ik dat hier met de ClimaControl module doe ervaar ik dat totaal niet. Regeling gaat strak op de ingestelde temperatuur zitten. Zijn ook al wat users die plaatjes hebben gepost met de return air temperatuur en dat is ook super strak. Dus wellicht gaat daar iets niet goed bij die AC-CTRL bordjes of iets in combinatie met home assistant.
De airco weet dat er een externe temperatuur voorbij komt. Ik had verwacht dat hij wellicht anders ging aansturen, maar wellicht zit er gewoon andere software in de verschillende SRK units afhankelijk van de leeftijd.
Ik twijfel nog een beetje of ClimaControl het hier eventueel op zou lossen.
@Willempie27 De sensor maakt inderdaad uit, maar gebruik nu dus sensoren die dit doorgeven per 0.1 wijziging.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 15-11-2024 12:41 ]
Ik denk dat het meer aan de externe sensor ligt. Ik heb van die zigbee dingen van een paar euro. Elk uur komt de temperatuur door of bij een 0.x graden stijging / daling ( ik dacht bij 0.3 graden). Dus kan dus een vertraging opleveren. Beneden heb ik 2 sensoren en daarvan wordt het gemiddelde genomen en dat werkt al iets beter.LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:17:
[...]
Ik weet niet hoe die MHI-AC-Ctrl bordjes de temperatuur doorsturen en wat voor een slimme regeling er precies nog bij zit. Ik had al wel gelezen dat meerdere mensen raar regelgedrag ermee kregen. Als ik dat hier met de ClimaControl module doe ervaar ik dat totaal niet. Regeling gaat strak op de ingestelde temperatuur zitten. Zijn ook al wat users die plaatjes hebben gepost met de return air temperatuur en dat is ook super strak. Dus wellicht gaat daar iets niet goed bij die AC-CTRL bordjes of iets in combinatie met home assistant.
Het beste is dus een meter die elke 0,1 graad doorgeeft.
Wat is het doel? Ook in de winter verwarmen? En dan als hoofd als bijverwarming? De prijs is op zich netjes.GlitchBug schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
1x arbeidsloon | 1750,00
Totaal excl. BTW 6219,65
Totaal incl. BTW 7525,78