Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 27 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
jobr schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

In de app zit ook nog de Vacant Property Mode. Dan kun je van 10-17 graden instellen.
Zie pagina 20: https://www.mhi-mth.co.jp...anual-English(EEA,UK).pdf

Let op: alleen bij recente units wordt deze zichtbaar. Ik dacht vanaf eind 2022
Ik heb er geen ervaring mee want ik heb iets oudere units
De in het Nederlands genaamde stand "Leegstaand pand Mode". Klinkt handig om de slaapkamers boven de 15 graden te houden. De vraag is wat er gebeurd, gaat ie alleen aan als de temperatuur onder het setpoint van 15 komt? Of blijft ie standbye draaien zonder daadwerkelijk te verwarmen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovshIaLYdBm32xxWjPtdK9PWrB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VFBcZaLItQkFWbKpfH798XO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
robkrekel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:19:
De vraag is wat er gebeurd, gaat ie alleen aan als de temperatuur onder het setpoint van 15 komt? Of blijft ie standbye draaien zonder daadwerkelijk te verwarmen?
Ik denk dat de AC wel continue aan staat maar pas gaat verwarmen als deze onder het setpoint komt.
Eigenlijk net zoals als bij normaal verwarmen.
Nog even en je kunt het zelf testen :-)

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 09-10-2024 18:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik vond nog de gehele MHI brochure 2023 hier (PDF, 57MB). Mogelijk interessant voor iemand die nog een keuze moet maken. Mocht de link offline zijn, ik heb hem ook hier laten archiveren.

Sowieso is er bij https://www.hrponline.co.uk/ (distributeur in UK zo te zien) best wel wat informatie te vinden _O_ De technical manuals e.d. die ze ter download aanbieden zijn recenter dan wat ik via Google / NL distributeurs kon vinden.

Verder kan ik deze nog aanbevelen: https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/
Configurator waarmee je gegevensbladen/energielabels van single splits kan opvragen, maar ook combinaties van multisplit samenstellen en daar weer gegevensbladen/energielabels van genereren. Zo is te zien dat je multisplits ook mag overdimensioneren. Dat kan dus schelen in de grootte van de buitenunit, twee stuks 3,5kW binnenunit betekend niet dat je een 7kW buitenunit moet hebben, SCM40ZS-W mag ook gewoon twee stuks 3,5kW op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 09:20
Tijdens mijn zoektocht naar de oorzaak van het pruttelende geluid van mijn airco stuitte ik op deze technische handleiding. Geen idee of die hier al geplaatst cq bekend is, maar een linkje kost niks ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:54
ThinkPad schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:36:
Zo is te zien dat je multisplits ook mag overdimensioneren. Dat kan dus schelen in de grootte van de buitenunit, twee stuks 3,5kW binnenunit betekend niet dat je een 7kW buitenunit moet hebben, SCM40ZS-W mag ook gewoon twee stuks 3,5kW op.
Dat is toch niets nieuws? Heb zelf 13,5kW aan binnenunits aan een 8kW buitenunit hangen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
Even een laatste check voor dat ik de boel ga bestellen. Ik wil ook gaan verwarmen met L/L en alleen mijn slaapkamer koelen in de zomer. Ik heb een hoekwoning en de muur waar ze aan komen te hangen is de vrijstaande muur. Mijn jaarverbruik schat ik op zo'n 750m^3 gas. Ik woon er nog geen vol jaar dus ik kan het moeilijk zeggen, maar dit is wat mindergas verwacht.

Dit had ik in gedachten met in rood de airco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT-xstOjAxqkchptLm-_UpOmkhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uFu0RlpFEncyc9ZG1a3XH1hT.jpg?f=user_large
Hier zit ik er aan te denken om een SRK35ZSX-WFT te laten plaatsen. De woonkamer heeft een oppervlak van zo'n 22 m^2 met HR++ glas en redelijke isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWKz_w_wsYML1fP0yTXVJob59Pw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FJPN6gMce3fQF1XhuA1lORVG.jpg?f=user_large
Hier in beide kamers een SRK15ZS-WFB op een SCM30ZS-W buitenunit. Werkkamer is ongeveer 10m^2 en slaapkamer die alleen gekoeld gaat worden is 12m^2. Isolatie is redelijk zou ik zeggen.

Graag jullie mening hierover en of jullie iets zouden veranderen aan deze set up. Is het vermogen bijvoorbeeld voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:40
@upclocker
Ziet er prima uit, de benedenunit kan afhankelijk van de isolatie ook een maatje kleiner. Ik heb zelf het 3.5 kW ZS model, alleen voor de woonkamer, die 2x zo groot is. Bevalt prima en jouw model is nog efficiënter.
L/L moet je wel mee leren omgaan voor een goede balans tussen comfort en verbruik. Genoeg over te lezen hier 😉

[ Voor 8% gewijzigd door Nomind op 10-10-2024 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
eens met @Nomind . Hir ook een 3.5ZSX op ~40m2. Geen centje pijn. Dus met een kleiner, efficient model kan je ook prima toe. Vaak ook iets zuiniger (maar niet altijd). Geld dat je bespaard kan je weer in wat anders steken, zoals isolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
Oke thanks voor de input, hier heb ik wat aan. Ik ga nog eens even goed kijken naar de verschillen tussen een 2.5 en een 3.5. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
3.5 voor 22m2 is volgens mij wat groot. Heb vorige maand een 2.5 op zolder geplaatst met ongeveer dezelfde afmeting en dat trekt ie nu nog op zijn sloffen, en heb niet het idee dat dat een probleem gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:55
upclocker schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:31:
Even een laatste check voor dat ik de boel ga bestellen. Ik wil ook gaan verwarmen met L/L en alleen mijn slaapkamer koelen in de zomer. Ik heb een hoekwoning en de muur waar ze aan komen te hangen is de vrijstaande muur. Mijn jaarverbruik schat ik op zo'n 750m^3 gas. Ik woon er nog geen vol jaar dus ik kan het moeilijk zeggen, maar dit is wat mindergas verwacht.

Dit had ik in gedachten met in rood de airco:

[Afbeelding]
Hier zit ik er aan te denken om een SRK35ZSX-WFT te laten plaatsen. De woonkamer heeft een oppervlak van zo'n 22 m^2 met HR++ glas en redelijke isolatie.

[Afbeelding]
Hier in beide kamers een SRK15ZS-WFB op een SCM30ZS-W buitenunit. Werkkamer is ongeveer 10m^2 en slaapkamer die alleen gekoeld gaat worden is 12m^2. Isolatie is redelijk zou ik zeggen.

Graag jullie mening hierover en of jullie iets zouden veranderen aan deze set up. Is het vermogen bijvoorbeeld voldoende?
Wij hebben hier een mhi 6kW-multisplit met 3 units daar aan. In de woonkamer van 20m2 hebben we een 3,5kW unit en dat bevalt erg goed. Wanneer de kamer op temperatuur is hoor je hem niet. Merk je niet eens dat hij aanstaat, anders dan dat hij elk half uur heel rustig checkt of alles nog klopt, maar wanneer het buiten koud is krijgt hij het goed warm. Niets teveel.

Een groot voordeel wat ik hier ervaar met onze airco in een betrekkelijk kleine woonkamer is dat we hier weinig last hebben van nadelen waar anderen met grotere kamers soms last van hebben. Ik vind het in elk geval in onze situatie ideaal. We gebruiken het nu 4 zomers, 3 winters als hoofdverwarming en willen niet meer anders.

Als je er alleen mee wil koelen zou ik een stap kleiner gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Iemand een goede tutorial kunnen vinden hoe je een mhi wf zsx schoonmaakt? Met name de fanroll vind ik een dingetje. De meeste yt filmpjes gaan over oudere mhi modellen en het is echt nodig om de roll goed te achoonmaken(zit best wel wat stof in).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06
Hier al enige jaren in bezit van een multisplit maar nog nooit gebruikt als hoofdverwarming.
Dit is iets wat ik deze winter wil gaan proberen om vervolgens mijn gas te kunnen opzeggen.

Welke instelling is het meest ideaal om te verwarmen als hoofdverwarming.
En laten jullie hem dan 24/7 op verwarmen staan of alleen bij aanwezigheid? Mijn installateur was hier voor onderhoud en toen ik het aan hem vroeg was zijn antwoord 24/7 aanlaten staan op stand verwarmen.

Maar is dit ook de meest ideale situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:43
@ngommers

Bij flinke kou staat de MHI hier op vrije dagen van 9-21 aan. Op werkdagen alleen 's ochtends even en dan 's avonds weer. Bij afwezigheid gaat de temperatuur een graadje omlaag.

Geen idee of 24/7 efficienter kan zijn. Voor mij niet praktisch, hier gaat 's nachts nog een raam open voor frisse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
ngommers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:52:
Hier al enige jaren in bezit van een multisplit maar nog nooit gebruikt als hoofdverwarming.
Dit is iets wat ik deze winter wil gaan proberen om vervolgens mijn gas te kunnen opzeggen.

En laten jullie hem dan 24/7 op verwarmen staan of alleen bij aanwezigheid? Mijn installateur was hier voor onderhoud en toen ik het aan hem vroeg was zijn antwoord 24/7 aanlaten staan op stand verwarmen.

Hangt er van af hoe koud het buiten is.
Heb hier een airco in de werkplaats als hoofdverwarming. Die laat ik momenteel alleen overdag op een tijdschema telkens maar een uurtje aan, uurtje uit. Anders staat ie alleen maar te pendelen en een hoop nutteloze energie te gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:26
Met koude dagen laat ik hem 24/7 aan, via home assists heb ik geautomatiseerd dat als wij weg zijn de airco hard gaat blazen en zijn warmte kwijt kan. Hierdoor krijg je een aangename temperatuur omdat de rest van je woonkamer opwarmt (meubels/vloer enzvoorts)

Als de woonkamer erg afkoelt heeft de airco ook meer energie nodig om alles weer warm te houden, en door hem 24/7 te laten draaien pruttelt hij gewoon een beetje.

Maar dit kan je zelf ondervinden door te meten wat de airco verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Ik gebruik de MHI-AC-Ctrl module, waaraan kan ik het pendelen herkennen? ik heb de Airco nu sinds vannacht aangehad en al 13 kWh gebruikt. heeft het pendelen effect op het energie verbruik?

Anders moet ik toch maar na denken over een regeling in HA dat hij op bepaalde tijden aan gaat en weer uit.

Edit: Ik begin toch lichte twijfel te hebben of MHI-AC-Ctrl wel het juiste verbruik doorgeeft aan HA.

[ Voor 14% gewijzigd door ngommers op 15-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:05

Hier in een jaren 70 woning met matige isolatie en open trap laat ik de airco (MHI 50 ZSX) aan, bij een temperatuur onder de 5 graden. Als ik dat niet doe, is het in de ochtend 12 of 13 graden in de woonkamer en krijgt de airco het heel zwaar om terug te verwarmen naar 20 graden. Vaak heb ik dan ook nog eens defrosts tussendoor en dat is alles behalve comfort.

Ik kan me voorstellen dat als je een nieuwere woning hebt met betere isolatie, dat dat niet hoeft aangezien de airco het dan makkelijker op kan stoken in de ochtend.

Dus voor mij is er geen andere optie om hem bij vorst aan te laten. Het zijn ook maar een paar dagen per jaar op een gemiddelde en geeft veel comfort en is nog altijd fors goedkoper dan stoken met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibbi3
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 20:59
Wij zijn van plan om binnenkort ook een aantal airco's te laten plaatsen, ook voor het verwarmen in de winter.

Nu willen we in de woonkamer/keuken een 5kw airco, echter heb je deze met en zonder Hyper Inverter:

Mitsubishi SRK/SRC 50 ZS-WFT
Mitsubishi SRK/SRC 50 ZSX-WFT

Nu heb ik al vele berichten doorzocht en ik vraag mij af of het hyper inverter het prijsverschil van zo'n € 500 waard is. Ik vind het namelijk wel een groot verschil.

Hoe denken jullie daarover?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22

Bedoel je ideaal qua kosten of qua comfort? Een airco kan veel minder hard verwarmen dan een gasketel, vaak zo'n factor 6 a 7 minder. Met een warmteverlies berekening kun je bepalen of de airco het trekt tijdens koude dagen. Als je iets vermogen tekort komt dan kun je dat opvangen met 24/7 stoken, mits de koude periode kort genoeg is. Ik zou het gewoon proberen en ermee experimenteren, dan zie je snel genoeg wat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ngommers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:31:
Ik gebruik de MHI-AC-Ctrl module, waaraan kan ik het pendelen herkennen? ik heb de Airco nu sinds vannacht aangehad en al 13 kWh gebruikt. heeft het pendelen effect op het energie verbruik?

Anders moet ik toch maar na denken over een regeling in HA dat hij op bepaalde tijden aan gaat en weer uit.

Edit: Ik begin toch lichte twijfel te hebben of MHI-AC-Ctrl wel het juiste verbruik doorgeeft aan HA.
Je kan het bijv aan de compressor speed zien, die gaat naar 0. Of het stroomverbruik (Ampere) welke naar 0 gaat.

Zelf aan en uit zetten (power On/Off) met HA is vrij zinloos. Dat doet de unit zelf al. Je wilt tenslotte dat het setpoint toch continue gehandhaafd wordt. Bij je koelkast of CV trek je toch ook niet elke keer de stekker eruit.

Schrijf anders je meterstand op als je op bed gaat en kijk de volgende ochtend weer en vergelijk die met wat je in HA ziet. Reken wat extra voor je normale nacht verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 16-10-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Tibbi3 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:08:
Wij zijn van plan om binnenkort ook een aantal airco's te laten plaatsen, ook voor het verwarmen in de winter.

Nu willen we in de woonkamer/keuken een 5kw airco, echter heb je deze met en zonder Hyper Inverter:

Nu heb ik al vele berichten doorzocht en ik vraag mij af of het hyper inverter het prijsverschil van zo'n € 500 waard is. Ik vind het namelijk wel een groot verschil.

Dank!
Ik heb zelf de Mitsubishi SRK/SRC 50 ZSX-WT en achteraf had ik net zo goed de goedkopere ZS kunnen nemen. De ZSX heeft als voordeel:

- Iets betere specs
- Gaat tot -20c i.p.v. -15c graden buitentemperatuur
- Binnen unit kan meer lucht verplaatsen door grotere klep.

Nadelen:

- Door grote klep meer lawaai bij pendelen (open en dicht gaan van de klep).
- Buitenunit kan niet lager draaien dan 500watt bij temperatuur boven de 11.5c graden. (ik meen op dit forum te hebben gelezen dat de ZS serie dit niet heeft). Onder de 11.5c graden buiten temperatuur werkt hij wel goed en kan hij zakken tot een minimum van ongeveer 185watt verbruik.

Dit laatste is voor mij echt een nadeel omdat hierdoor hij de warmte binnen niet kwijt kan, en continue gaat pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dank!
Ik heb de ZSX gekozen voor de hogere efficiëntie en het ietwat lagere geluidsniveau (van de buitenunit) maar baal er van dat de minimumcapaciteit hoger wordt naarmate het warmer wordt met als gevolg pendelen. En dat terwijl je juist minder capaciteit nodig hebt als het warmer is. Ik heb nog geen bevestiging van ZS eigenaren of dat daar minder bij is. Mijn model (2.0ZSX) lijkt onder de 12 graden pas het minimum van 150 watt te kunnen gebruiken.
Als minimumcapaciteit voor jou geen probleem zal zijn is het misschien wel te berekenen of die 500 euro verschil terug te verdienen is door het verschil in efficiëntie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibbi3
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Ik heb de ZSX gekozen voor de hogere efficiëntie en het ietwat lagere geluidsniveau (van de buitenunit) maar baal er van dat de minimumcapaciteit hoger wordt naarmate het warmer wordt met als gevolg pendelen. En dat terwijl je juist minder capaciteit nodig hebt als het warmer is. Ik heb nog geen bevestiging van ZS eigenaren of dat daar minder bij is. Mijn model (2.0ZSX) lijkt onder de 12 graden pas het minimum van 150 watt te kunnen gebruiken.
Als minimumcapaciteit voor jou geen probleem zal zijn is het misschien wel te berekenen of die 500 euro verschil terug te verdienen is door het verschil in efficiëntie.
Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik denk dat ik die € 500 in dat geval beter kan steken in extra zonnepanelen. Hebben er nu 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Tibbi3 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik denk dat ik die € 500 in dat geval beter kan steken in extra zonnepanelen. Hebben er nu 12.
Heb je ook gekeken naar de prijs van de ZSX 35? In principe is het verwarmingsvermogen van de ZSX 35 net zo veel als van de ZS50. Dus als het vermogen genoeg is voor je toepassing van de ZS50/ZSX 35, dan heb je met de ZSX 35 een scop van 5,1 terwijl de ZS50 4,2 heeft.
Dan scheelt het wel ineens veel in efficiëntie.
Ook is de ZSX dan stiller met een minimum van 19db ipv 22

Ik heb de ZSX 25 en die heeft deze dagen met hoge buitentemperaturen ook een hoger minimaal vermogen van zo'n 365 watt, wat pendelen veroorzaakt. Dit is wel alleen in oktober en april zo'n beetje, want in de andere maanden is het meestal kouder als die +/- 12 graden (wonend in Limburg)

[ Voor 18% gewijzigd door Robinnoord op 17-10-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Robinnoord schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Heb je ook gekeken naar de prijs van de ZSX 35? In principe is het verwarmingsvermogen van de ZSX 35 net zo veel als van de ZS50. Dus als het vermogen genoeg is voor je toepassing van de ZS50/ZSX 35, dan heb je met de ZSX 35 een scop van 5,1 terwijl de ZS50 4,2 heeft.

Ik heb de ZSX 25 en die heeft deze dagen met hoge buitentemperaturen ook een hoger minimaal vermogen van zo'n 365 watt, wat pendelen veroorzaakt. Dit is wel alleen in oktober en april zo'n beetje, want in de andere maanden is het meestal kouder als die +/- 12 graden (wonend in Limburg)
Edit: Verkeerd gelezen

[ Voor 13% gewijzigd door Rsport40 op 17-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Rsport40 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Zelfde verwarmingsvermogen is niet waar.

[Afbeelding]
Hij vergelijkt met de ZS 50 ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibbi3
Robinnoord schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Ik ben ook een beetje in de war met de posts hierboven.

Ik zie Mitsubishi SRK/SRC 50 ZS-WFT met SEER 7.0 / SCOP 4,6 en een Mitsubishi SRK/SRC 35 ZSX-WFT met een SEER 9,5 / SCOP 5,1.

De 50ZS-WFT is € 150 goedkoper dan de SRK/SRC 35 ZSX-WFT (Hyper Inverter). De totale ruimte is 161m3 (keuken + woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:19
Hier 3keer een single zs w en wf versie, moduleert terug naar 160 watt. Ook bij hogere temperaturen draait deze op 160 watt waarbij de zsx op een hoger vermogen gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
nico_09 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:42:
Hier 3keer een single zs w en wf versie, moduleert terug naar 160 watt. Ook bij hogere temperaturen draait deze op 160 watt waarbij de zsx op een hoger vermogen gaat draaien.
Welk vermogen?
Ik zie ze nooit onder de 200 watt in de app of meet je het met een externe stroommeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Rsport40 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

- Buitenunit kan niet lager draaien dan 500watt bij temperatuur boven de 11.5c graden. (ik meen op dit forum te hebben gelezen dat de ZS serie dit niet heeft). Onder de 11.5c graden buiten temperatuur werkt hij wel goed en kan hij zakken tot een minimum van ongeveer 185watt verbruik.

[...]
Dat is niet mijn ervaring. Dit betreft een SRK 50 ZSX, buitentemp was hier overigens rond het vriespunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hzz-Xs1X-YRj05JG-L8wFcAZXq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T1LWoDxNXVTaVFvjo6qc7SNr.png?f=user_large

Oudere cijfers heb ik helaas niet omdat ik geen Grafana draai en HA destijds nog alles heel actief purgde ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:14
Tomba schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Dit betreft een SRK 50 ZSX, buitentemp was hier overigens rond het vriespunt:
[Afbeelding]

Oudere cijfers heb ik helaas niet omdat ik geen Grafana draai en HA destijds nog alles heel actief purgde ;)
Bij een buitentemperatuur van rond de 13-15 gaat de ZSX inderdaad meer vermogen gebruiken. Bij mij rond de 300. Bij lagere temperaturen kan hij zakken tot rond de 130W.

Ik vind het geen probleem. Bij deze temperaturen staat hij toch niet echt veel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Rijo038 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Bij een buitentemperatuur van rond de 13-15 gaat de ZSX inderdaad meer vermogen gebruiken. Bij mij rond de 300. Bij lagere temperaturen kan hij zakken tot rond de 130W.

Ik vind het geen probleem. Bij deze temperaturen staat hij toch niet echt veel te doen.
Zoals je ziet gaat ie bij mij nog wel wat lager dan 130W ;) Dat was mijn punt. Heb ook juist voor de ZSX gekozen omdat ie lager kan en over t algemeen (vanwege grotere buitenunit) zuiniger zou moeten zijn.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:19
Willempie27 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Welk vermogen?
Ik zie ze nooit onder de 200 watt in de app of meet je het met een externe stroommeter?
Gebruik shelly kWh meters.
Betreft mhi 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Rijo038 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Klopt inderdaad. Bij mij is het punt vanaf 11.5c graden (volgens mij elke 50ZSX) en gaat dan op minimaal 495watt draaien (met veel gependel al gevolg)

Heb wel eens in een tech sheet gezien dat de unit dan niet op lagere frequentie wil draaien. (Mensen met een MH-AC-Ctrl module kunnen dit mooi zien in een grafiek).

Ik heb ook een 45ZS (multi) en deze draait wel gewoon op een lager vermogen bij hogere buiten temperatuur. Ik vraag me echt af waarom ze dit bij de ZSX zo hebben ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Ik heb een multi-split systeem met een SCM50ZS-W buitenunit en 1x SRK35ZS-WF en 2x SRK25ZS-WF binnenunits. In elke binnenunit zit een ESP8266 met daarop MHI-AC-CTRL (Esphome) en een externe DS18b20 temperatuursensor, die aan de andere kant van de kamer in de muur is verwerkt.

Nu loop ik tegen een merkwaardig verschijnsel aan. Ik wil namelijk dat de ventilator uitgaat zodra de ingestelde temperatuur binnen is bereikt. Bij de 3,5 kW en een van de 2,5 kW binnenunits gebeurt dit echter niet de ventilator blijft heel langzaam draaien. Bij de andere 2,5 kW binnenunit gaat de ventilator wél uit.

Ik heb de twee niet-functionerende binnenunits al op de F2-functie gezet, maar dit heeft niet geholpen. Is iemand dit probleem al eens eerder tegengekomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agizaJZNKb8PR3MpAk9kfxv7ECs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WwHRSBEWfFaHVQWPFlxmApGA.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:42
Weet iemand of je een SRK 15 ZTL-W binnendeel kan aansluiten op een SCM 5KW multisplit-buitenunit? Ik wil in de garage zo'n binnendeel hebben maar gezien ik overcapaciteit heb op de multisplit sluit ik hem liever daar op aan. Vraag is even of dat technisch kan, als dat namelijk kan dan kan ik een monteur benaderen om dat te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26

Zover ik begrijp kan de Hyper Inverter bij lagere buitentemperaturen dan min10 nog steeds voldoende vermogen leveren om te verwarmen @Tibbi3

Een groter bereik dan de standaard versie bij kou dus en voorlopig nog niet heel nodig in Nederland.
(Maar het klinkt wel lekker natuurlijk, dat Hyper Inverter... ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Dank! Hij staat wel als losse split unit maar zodra ik de SCM aanklik dan is de ZTL serie niet beschikbaar. Ik kan hieruit definitief concluderen dat het niet op elkaar kan/mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vermoed van niet. Je zou de NL importeurs Stulz of Coolmark nog even kunnen vragen.

Die ZTL-W is mogelijk een budget lijn? Als ik daar op Google zie ik veel Oost-Europese zoekresultaten namelijk.

Een losse SRK15ZS-WF is ook niet zo duur overigens: https://aircovivo.nl/product/srk15zs-wf-wit-binnendeel/ (hij gaf aan dat de WF, met wifi dus, de standaard is. De ZS-W zonder wifi is al niet meer te bestellen bij Stulz).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 20-10-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
ThinkPad schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:39:
Ik vermoed van niet. Je zou de NL importeurs Stulz of Coolmark nog even kunnen vragen.

Die ZTL-W is mogelijk een budget lijn? Als ik daar op Google zie ik veel Oost-Europese zoekresultaten namelijk.

Een losse SRK15ZS-WF is ook niet zo duur overigens: https://aircovivo.nl/product/srk15zs-wf-wit-binnendeel/ (hij gaf aan dat de WF, met wifi dus, de standaard is. De ZS-W zonder wifi is al niet meer te bestellen bij Stulz).
Dank! Ja dat van die budgetlijn zou inderdaad goed kunnen, hij was vooral interessant omdat die unit een slagje kleiner is dan de reguliere. Denk idd dat jouw link of eventueel de 2kw versie de beste optie is. Past net op de plek waar ik hem hebben wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
SkullboyNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:31:
Ik heb een multi-split systeem met een SCM50ZS-W buitenunit en 1x SRK35ZS-WF en 2x SRK25ZS-WF binnenunits. In elke binnenunit zit een ESP8266 met daarop MHI-AC-CTRL (Esphome) en een externe DS18b20 temperatuursensor, die aan de andere kant van de kamer in de muur is verwerkt.

Nu loop ik tegen een merkwaardig verschijnsel aan. Ik wil namelijk dat de ventilator uitgaat zodra de ingestelde temperatuur binnen is bereikt. Bij de 3,5 kW en een van de 2,5 kW binnenunits gebeurt dit echter niet de ventilator blijft heel langzaam draaien. Bij de andere 2,5 kW binnenunit gaat de ventilator wél uit.

Ik heb de twee niet-functionerende binnenunits al op de F2-functie gezet, maar dit heeft niet geholpen. Is iemand dit probleem al eens eerder tegengekomen?

[Afbeelding]
Hier staat de boel op Fn, en dan gaat bij verwarmen als het goed is de ventilator uit. Bij koelen blijft hij dan draaien. Ik dacht dat er bij F2 een aanpassing nodig is op de buitenunit.

Gebruik ook MHI-AC-Ctrl. In de kwamers waar ik een externe sensor gebruik, gaat de ventilator uit. In de woonkamer gebruik ik de interne sensor en daar blijft hij ook op laagste stand draaien (wel met de klep meer dicht). Kan ook toeval zijn, maar geen idee waarom dat verschilt.

De ventilator zal sowieso regelmatig gaan draaien, want de binnenunit heeft airflow nodig om de temperatuur goed te meten. Ook bij een externe sensor (want dat weet de binnenunit niet).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Is er iemand die me nog zou willen helpen in het meedenken rondom de plaatsing van een airco? Zo twijfelen we nog over de plaatsing van het vloermodel. Morgen ben ik van plan contact op te nemen met de installateur, hopelijk is er nog iemand die even mee wil denken.

mister_muller in "Airco/luchtwarmtepomp voor mister_muller"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mister_muller schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:02:
Is er iemand die me nog zou willen helpen in het meedenken rondom de plaatsing van een airco? Zo twijfelen we nog over de plaatsing van het vloermodel. Morgen ben ik van plan contact op te nemen met de installateur, hopelijk is er nog iemand die even mee wil denken.

mister_muller in "Airco/luchtwarmtepomp voor mister_muller"
Je kan de luchtstroom naar beneden zetten, naar boven, naar links en rechts dus je hoeft niet in de luchtstroom te zitten. 1 lijkt me de beste optie maar 2 kan ook zodat het schuin de ruimte in geblazen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Je kan de luchtstroom naar beneden zetten, naar boven, naar links en rechts dus je hoeft niet in de luchtstroom te zitten. 1 lijkt me de beste optie maar 2 kan ook zodat het schuin de ruimte in geblazen kan worden.
Volgens mij kun je niet forceren dat de lucht alleen uit de onderste opening komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Volgens mij kun je niet forceren dat de lucht alleen uit de onderste opening komt.
Klopt. Hij blaast aan de bovenkant en aan de onderkant tegelijk of alleen aan de bovenkant. Ik bedoelde eigenlijk dat je de kleppen aan de bovenkant kan bewegen naar boven en naar beneden waarbij beneden eigenlijk recht naar voren blazen is.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Klopt. Hij blaast aan de bovenkant en aan de onderkant tegelijk of alleen aan de bovenkant. Ik bedoelde eigenlijk dat je de kleppen aan de bovenkant kan bewegen naar boven en naar beneden waarbij beneden eigenlijk recht naar voren blazen is.
Voorkom je daarmee dan dat je in een vervelende luchtstroom zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mister_muller schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Dat is lastig te zeggen omdat het met veel factoren te maken heeft. Een warm briesje is misschien wel lekker. Een koude luchtstroom dan weer niet. Hoe hard moet het apparaat blazen? Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen. Uit de reacties in dit forum blijkt dat de ervaringen van mensen hier heel erg in verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Dat is lastig te zeggen omdat het met veel factoren te maken heeft. Een warm briesje is misschien wel lekker. Een koude luchtstroom dan weer niet. Hoe hard moet het apparaat blazen? Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen. Uit de reacties in dit forum blijkt dat de ervaringen van mensen hier heel erg in verschillen.
Daar blijft uiteraard een pwrsoonlijk component in zitten.

Is het ook mogelijk om aast dat de kleppen omhoog en omlaag kunnen worden gericht, deze naar links of rechts te richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mister_muller schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Een luchtstroom is alleen vervelend in de direkte luchtstroom uit de airco. Als je er gewoon pal onder gaat zitten. In feite ook heel logisch.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Heb sinds vorig jaar een 5kWh MHI ZSX airco. Gebruik 'm als hoofdverwarming op de benedenverdieping. Vorig jaar ging dit uitstekend. Op fanstand 1 / 2 hield ie de benedenverdieping consistent op 21-22 graden.

Sinds 3 weken ben ik 'm weer gaan gebruiken om te verwarmen. Het viel me op dat ie constant in defrosts terecht leek te komen met een buitentemperatuur van 17 graden? In de tussentijd is de airco er ook 3-4x mee gekapt met de foutmelding "compressor overheat". Monteur is vandaag langs geweest & hij vermoed dat er een sensor stuk is (heeft er eentje doorgemeten). Hopelijk is het snel gefixt zodat ik weer kan gaan verwarmen :)

Ergens ben ik wel bang dat ik de compressor een flinke optater heb gegeven door 'm een aantal keer gebruikt te hebben ondanks bovengenoemde problemen. Het leek ook complete willekeur te zijn. Volgens de monteur zijn we afhankelijk van wat MHI er over te zeggen heeft. Hij ging wel navraag doen over eventuele overmatige slijtage a.d.v. de kapotte sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 09:35
Zelfs chatGPT komt hier niet helemaal uit. Ik heb sinds kort een tweede mhi_ac_ctrl op mqtt hangen voor mijn nieuwe vloerunit. SlaapkamerMHI werkt al naar behoren op HA, WoonkamerMHI nog niet. Ik kom er even niet uit met YAML. Tot aan ##MQTT WoonkamerMHI gaat het goed, Mijn huidige configuratie op HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

##influxDB
influxdb:
  host: localhost
  port: 8086
  database: HaDB
  username: HaDBUser
  password: "#Kvwby4NGMzh@6ut9m&d^j5iH5Gu"
  max_retries: 3
  default_measurement: state

##MQTT SlaapkamerMHI
mqtt:
  climate:
    - name: SlaapkamerMHI
##      payload_on: "On"
##      payload_off: "Off"
      unique_id: SlaapkamerMHI
      initial: 20
      min_temp: 18
      max_temp: 30
      modes:
        - "auto"
        - "dry"
        - "cool"
        - "fan_only"
        - "heat"
        - "off"
      swing_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "swing"
        - "?"
      fan_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "auto"
      mode_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Mode"
      power_command_topic: SlaapkamerMHI/set/Power"
      mode_state_topic: "SlaapkamerMHI/Mode"
      temperature_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Tsetpoint"
      temperature_state_topic: "SlaapkamerMHI/Tsetpoint"
      fan_mode_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Fan"
      fan_mode_state_topic: "SlaapkamerMHI/Fan"
      swing_mode_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Vanes"
      swing_mode_state_topic: "SlaapkamerMHI/Vanes"
      current_temperature_topic: "SlaapkamerMHI/Troom"
      precision: 0.5

sensor:
  - name: SlaapkamerMHI - connected
    state_topic: SlaapkamerMHI/connected

#####################################################################################################################################################
## Contains all the default sensors provided by the MHI-AC-Ctrl controller software.                                                               ##
## Note: Make sure the MQTT topics are correct! If you modified your hostname in the MHI-AC-Ctrl controller software, the topics can be different! ##
#####################################################################################################################################################
## Release Notes:                                                                                                                                  ##
## 2022-09-08 : - Modified the YAML configuration so it matches the new way manually created MQTT sensors must be configured                       ##
##                since HomeAssistant 2022.09.                                                                                                     ##

- name: SlaapkamerMHI - RSSI                              ## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/RSSI
    unit_of_measurement: dBm

- name: SlaapkamerMHI - fSCK                              ## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/fSCK
    unit_of_measurement: Hz

- name: SlaapkamerMHI - fMOSI                             ## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/fMOSI

- name: SlaapkamerMHI - fMISO                             ## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/fMISO

- name: SlaapkamerMHI - Mode                              ## Current operation mode
    state_topic: SlaapkamerMHI/Mode

- name: SlaapkamerMHI - Power                             ## Current power mode
    state_topic: SlaapkamerMHI/Power

- name: SlaapkamerMHI - Fan                               ## Fan level
    state_topic: SlaapkamerMHI/Fan

- name: SlaapkamerMHI - Vanes                             ## Vanes up/down position
    state_topic: SlaapkamerMHI/Vanes

- name: SlaapkamerMHI - Troom                             ## Room temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/Troom
    unit_of_measurement: °C

- name: SlaapkamerMHI - Tsetpoint                         ## Target room temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/Tsetpoint

- name: SlaapkamerMHI - Errorcode                         ## Errorcode
    state_topic: SlaapkamerMHI/Errorcode

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - Mode             ## Current operation mode
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/Mode

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - Tsetpoint        ## Set temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/Tsetpoint

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - RETURN-AIR       ## Return air sensor temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/RETURN-AIR

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THI-R1           ## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THI-R1

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THI-R2           ## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THI-R2

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THI-R3           ## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THI-R3

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - IU-FANSPEED      ## Indoor unit - Fanspeed
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/IU-FANSPEED
    unit_of_measurement: speed

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - OUTDOOR          ## Outdoor air temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/OUTDOOR

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - COMP             ## Compressor frequency (Hz)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/COMP

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THO-R1           ## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THO-R1

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TD Discharge Pipe  ## Discharge Pipe Temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TD

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - CT               ## Current (Amp)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/CT
    unit_of_measurement: A

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - PROTECTION-NO    ## Protection state number of the compressor
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/PROTECTION-NO

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - OU-FANSPEED      ## Outdoor unit fan speed
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/OU-FANSPEED

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - DEFROST          ## Defrost control on/off
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/DEFROST

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN   ## Total running hours of compressor (Hr)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TOTAL-COMP-RUN
    unit_of_measurement: hours

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - OU-EEV1 Expansion Valve    ## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/OU-EEV1

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TDSH             ## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TDSH

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TOTAL-IU-RUN      ## Total running hours of IU (Hr)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TOTAL-IU-RUN

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - kWh      ## kWh reported by unit
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/KWH
    unit_of_measurement: Watt

## Contains additional sensors provided for the MHI-AC-Ctrl controller software.                                                                   ##
## Note: Make sure the MQTT topics are correct! If you modified your hostname in the MHI-AC-Ctrl controller software, the topics can be different! ##
## Release Notes:                                                                                                                                  ##
## 2022-09-08 : - Modified the YAML configuration so it matches the new way manually created MQTT sensors must be configured                       ##
##                since HomeAssistant 2022.09.                                                                                                     ##

## Shows if the airco is on or off, used to calculate daily running time ##

## Calculate the total airco running time on a day ##
    ## Calculate the airco usage power in Watts
  - name: "SlaapkamerMHI  vermogen"    
    state_topic: "SlaapkamerMHI/OpData/CT"
    unit_of_measurement: "Watt"
    value_template: "{{ (value | float * 233) | round(2) }}"

## sensor.p1_meter_actuele_spanning_fase_1

##xx

##binary_sensor:
##  - platform: template
##    sensors:
##      SlaapkamerMHI_activity_state:
##        friendly_name: "SlaapkamerMHI - Activity state"
##        value_template: >-
##          {{ states('sensor.SlaapkamerMHI_mode') in ['auto', 'dry', 'cool', 'heat', 'fan_only'] }}
sensor:
  - platform: history_stats
    name: SlaapkamerMHI - Running time (daily)
    entity_id: binary_sensor.SlaapkamerMHI_activity_state
    state: 'on'
    type: time
    start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
    end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}"

##  Count the amount of defrost cycles on a day ##
    name: SlaapkamerMHI - Defrost - Amount (daily)
    entity_id: sensor.SlaapkamerMHI_operating_data_defrost
    state: "on"
    type: count

## Calculate the total defrost time on a day ##
    name: SlaapkamerMHI - Defrost - Total time (daily)

##MQTT WoonkamerMHI
mqtt:
  climate:
    - name: WoonkamerMHI
      unique_id: WoonkamerMHI
      modes:
        - "auto"
        - "dry"
        - "cool"
        - "fan_only"
        - "heat"
        - "off"
      swing_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "swing"
        - "?"
      fan_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "auto"
      mode_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Mode"
      power_command_topic: WoonkamerMHI/set/Power"
      mode_state_topic: "WoonkamerMHI/Mode"
      temperature_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Tsetpoint"
      temperature_state_topic: "WoonkamerMHI/Tsetpoint"
      fan_mode_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Fan"
      fan_mode_state_topic: "WoonkamerMHI/Fan"
      swing_mode_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Vanes"
      swing_mode_state_topic: "WoonkamerMHI/Vanes"
      current_temperature_topic: "WoonkamerMHI/Troom"

sensor:
  - name: WoonkamerMHI - connected
    state_topic: WoonkamerMHI/connected

## Contains all the default sensors provided by the MHI-AC-Ctrl controller software.                                                               ##

- name: WoonkamerMHI - RSSI                              ## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/RSSI

- name: WoonkamerMHI - fSCK                              ## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/fSCK

- name: WoonkamerMHI - fMOSI                             ## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/fMOSI

- name: WoonkamerMHI - fMISO                             ## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/fMISO

- name: WoonkamerMHI - Mode                              ## Current operation mode
    state_topic: WoonkamerMHI/Mode

- name: WoonkamerMHI - Power                             ## Current power mode
    state_topic: WoonkamerMHI/Power

- name: WoonkamerMHI - Fan                               ## Fan level
    state_topic: WoonkamerMHI/Fan

- name: WoonkamerMHI - Vanes                             ## Vanes up/down position
    state_topic: WoonkamerMHI/Vanes

- name: WoonkamerMHI - Troom                             ## Room temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/Troom

- name: WoonkamerMHI - Tsetpoint                         ## Target room temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/Tsetpoint

- name: WoonkamerMHI - Errorcode                         ## Errorcode
    state_topic: WoonkamerMHI/Errorcode

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - Mode             ## Current operation mode
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/Mode

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - Tsetpoint        ## Set temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/Tsetpoint

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - RETURN-AIR       ## Return air sensor temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/RETURN-AIR

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THI-R1           ## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THI-R1

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THI-R2           ## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THI-R2

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THI-R3           ## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THI-R3

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - IU-FANSPEED      ## Indoor unit - Fanspeed
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/IU-FANSPEED

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - OUTDOOR          ## Outdoor air temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/OUTDOOR

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - COMP             ## Compressor frequency (Hz)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/COMP

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THO-R1           ## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THO-R1

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TD Discharge Pipe  ## Discharge Pipe Temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TD

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - CT               ## Current (Amp)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/CT

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - PROTECTION-NO    ## Protection state number of the compressor
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/PROTECTION-NO

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - OU-FANSPEED      ## Outdoor unit fan speed
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/OU-FANSPEED

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - DEFROST          ## Defrost control on/off
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/DEFROST

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN   ## Total running hours of compressor (Hr)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TOTAL-COMP-RUN

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - OU-EEV1 Expansion Valve    ## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/OU-EEV1

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TDSH             ## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TDSH

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TOTAL-IU-RUN      ## Total running hours of IU (Hr)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TOTAL-IU-RUN

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - kWh      ## kWh reported by unit
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/KWH

## Contains additional sensors provided for the MHI-AC-Ctrl controller software.                                                                   ##

- name: "WoonkamerMHI  vermogen"    
    state_topic: "WoonkamerMHI/OpData/CT"

##xx

##binary_sensor:
##    sensors:
##          {{ states('sensor.SlaapkamerMHI_mode') in ['auto', 'dry', 'cool', 'heat', 'fan_only'] }}
sensor:
    name: WoonkamerMHI - Running time (daily)
    entity_id: binary_sensor.WoonkamerMHI_activity_state

name: WoonkamerMHI - Defrost - Amount (daily)
    entity_id: sensor.WoonkamerMHI_operating_data_defrost

name: WoonkamerMHI - Defrost - Total time (daily)

Ik geloof dat ik mqtt en sensors moet samenvoegen. Maar als ik dat probeer worden de sensors niet meer herkent op mijn dashboard op HA. Dien ik een key als climate ook samenvoegen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
TereZz schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:25:
Zelfs chatGPT komt hier niet helemaal uit. Ik heb sinds kort een tweede mhi_ac_ctrl op mqtt hangen voor mijn nieuwe vloerunit. SlaapkamerMHI werkt al naar behoren op HA, WoonkamerMHI nog niet. Ik kom er even niet uit met YAML. Tot aan ##MQTT WoonkamerMHI gaat het goed, Mijn huidige configuratie op HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

##influxDB
influxdb:
  host: localhost
  port: 8086
  database: HaDB
  username: HaDBUser
  password: "#Kvwby4NGMzh@6ut9m&d^j5iH5Gu"
  max_retries: 3
  default_measurement: state

##MQTT SlaapkamerMHI
mqtt:
  climate:
    - name: SlaapkamerMHI
      unique_id: SlaapkamerMHI
      modes:
        - "auto"
        - "dry"
        - "cool"
        - "fan_only"
        - "heat"
        - "off"
      swing_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "swing"
        - "?"
      fan_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "auto"
      mode_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Mode"
      power_command_topic: SlaapkamerMHI/set/Power"
      mode_state_topic: "SlaapkamerMHI/Mode"
      temperature_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Tsetpoint"
      temperature_state_topic: "SlaapkamerMHI/Tsetpoint"
      fan_mode_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Fan"
      fan_mode_state_topic: "SlaapkamerMHI/Fan"
      swing_mode_command_topic: "SlaapkamerMHI/set/Vanes"
      swing_mode_state_topic: "SlaapkamerMHI/Vanes"
      current_temperature_topic: "SlaapkamerMHI/Troom"

sensor:
  - name: SlaapkamerMHI - connected
    state_topic: SlaapkamerMHI/connected

- name: SlaapkamerMHI - RSSI                              ## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/RSSI

- name: SlaapkamerMHI - fSCK                              ## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/fSCK

- name: SlaapkamerMHI - fMOSI                             ## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/fMOSI

- name: SlaapkamerMHI - fMISO                             ## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    state_topic: SlaapkamerMHI/fMISO

- name: SlaapkamerMHI - Mode                              ## Current operation mode
    state_topic: SlaapkamerMHI/Mode

- name: SlaapkamerMHI - Power                             ## Current power mode
    state_topic: SlaapkamerMHI/Power

- name: SlaapkamerMHI - Fan                               ## Fan level
    state_topic: SlaapkamerMHI/Fan

- name: SlaapkamerMHI - Vanes                             ## Vanes up/down position
    state_topic: SlaapkamerMHI/Vanes

- name: SlaapkamerMHI - Troom                             ## Room temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/Troom

- name: SlaapkamerMHI - Tsetpoint                         ## Target room temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/Tsetpoint

- name: SlaapkamerMHI - Errorcode                         ## Errorcode
    state_topic: SlaapkamerMHI/Errorcode

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - Mode             ## Current operation mode
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/Mode

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - Tsetpoint        ## Set temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/Tsetpoint

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - RETURN-AIR       ## Return air sensor temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/RETURN-AIR

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THI-R1           ## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THI-R1

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THI-R2           ## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THI-R2

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THI-R3           ## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THI-R3

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - IU-FANSPEED      ## Indoor unit - Fanspeed
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/IU-FANSPEED

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - OUTDOOR          ## Outdoor air temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/OUTDOOR

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - COMP             ## Compressor frequency (Hz)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/COMP

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - THO-R1           ## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/THO-R1

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TD Discharge Pipe  ## Discharge Pipe Temperature (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TD

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - CT               ## Current (Amp)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/CT

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - PROTECTION-NO    ## Protection state number of the compressor
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/PROTECTION-NO

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - OU-FANSPEED      ## Outdoor unit fan speed
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/OU-FANSPEED

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - DEFROST          ## Defrost control on/off
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/DEFROST

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN   ## Total running hours of compressor (Hr)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TOTAL-COMP-RUN

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - OU-EEV1 Expansion Valve    ## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/OU-EEV1

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TDSH             ## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TDSH

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - TOTAL-IU-RUN      ## Total running hours of IU (Hr)
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/TOTAL-IU-RUN

- name: SlaapkamerMHI - Operating Data - kWh      ## kWh reported by unit
    state_topic: SlaapkamerMHI/OpData/KWH

- name: "SlaapkamerMHI  vermogen"    
    state_topic: "SlaapkamerMHI/OpData/CT"

##xx

##binary_sensor:
##    sensors:
sensor:
    name: SlaapkamerMHI - Running time (daily)
    entity_id: binary_sensor.SlaapkamerMHI_activity_state

name: SlaapkamerMHI - Defrost - Amount (daily)

name: SlaapkamerMHI - Defrost - Total time (daily)

##MQTT WoonkamerMHI
mqtt:
  climate:
    - name: WoonkamerMHI
      unique_id: WoonkamerMHI
      modes:
        - "auto"
        - "dry"
        - "cool"
        - "fan_only"
        - "heat"
        - "off"
      swing_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "swing"
        - "?"
      fan_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "auto"
      mode_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Mode"
      power_command_topic: WoonkamerMHI/set/Power"
      mode_state_topic: "WoonkamerMHI/Mode"
      temperature_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Tsetpoint"
      temperature_state_topic: "WoonkamerMHI/Tsetpoint"
      fan_mode_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Fan"
      fan_mode_state_topic: "WoonkamerMHI/Fan"
      swing_mode_command_topic: "WoonkamerMHI/set/Vanes"
      swing_mode_state_topic: "WoonkamerMHI/Vanes"
      current_temperature_topic: "WoonkamerMHI/Troom"

sensor:
  - name: WoonkamerMHI - connected
    state_topic: WoonkamerMHI/connected

- name: WoonkamerMHI - RSSI                              ## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/RSSI

- name: WoonkamerMHI - fSCK                              ## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/fSCK

- name: WoonkamerMHI - fMOSI                             ## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/fMOSI

- name: WoonkamerMHI - fMISO                             ## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    state_topic: WoonkamerMHI/fMISO

- name: WoonkamerMHI - Mode                              ## Current operation mode
    state_topic: WoonkamerMHI/Mode

- name: WoonkamerMHI - Power                             ## Current power mode
    state_topic: WoonkamerMHI/Power

- name: WoonkamerMHI - Fan                               ## Fan level
    state_topic: WoonkamerMHI/Fan

- name: WoonkamerMHI - Vanes                             ## Vanes up/down position
    state_topic: WoonkamerMHI/Vanes

- name: WoonkamerMHI - Troom                             ## Room temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/Troom

- name: WoonkamerMHI - Tsetpoint                         ## Target room temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/Tsetpoint

- name: WoonkamerMHI - Errorcode                         ## Errorcode
    state_topic: WoonkamerMHI/Errorcode

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - Mode             ## Current operation mode
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/Mode

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - Tsetpoint        ## Set temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/Tsetpoint

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - RETURN-AIR       ## Return air sensor temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/RETURN-AIR

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THI-R1           ## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THI-R1

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THI-R2           ## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THI-R2

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THI-R3           ## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THI-R3

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - IU-FANSPEED      ## Indoor unit - Fanspeed
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/IU-FANSPEED

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - OUTDOOR          ## Outdoor air temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/OUTDOOR

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - COMP             ## Compressor frequency (Hz)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/COMP

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - THO-R1           ## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/THO-R1

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TD Discharge Pipe  ## Discharge Pipe Temperature (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TD

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - CT               ## Current (Amp)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/CT

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - PROTECTION-NO    ## Protection state number of the compressor
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/PROTECTION-NO

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - OU-FANSPEED      ## Outdoor unit fan speed
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/OU-FANSPEED

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - DEFROST          ## Defrost control on/off
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/DEFROST

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN   ## Total running hours of compressor (Hr)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TOTAL-COMP-RUN

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - OU-EEV1 Expansion Valve    ## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/OU-EEV1

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TDSH             ## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TDSH

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - TOTAL-IU-RUN      ## Total running hours of IU (Hr)
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/TOTAL-IU-RUN

- name: WoonkamerMHI - Operating Data - kWh      ## kWh reported by unit
    state_topic: WoonkamerMHI/OpData/KWH

- name: "WoonkamerMHI  vermogen"    
    state_topic: "WoonkamerMHI/OpData/CT"

##xx

##binary_sensor:
##    sensors:
sensor:
    name: WoonkamerMHI - Running time (daily)
    entity_id: binary_sensor.WoonkamerMHI_activity_state

name: WoonkamerMHI - Defrost - Amount (daily)

name: WoonkamerMHI - Defrost - Total time (daily)

Ik geloof dat ik mqtt en sensors moet samenvoegen. Maar als ik dat probeer worden de sensors niet meer herkent op mijn dashboard op HA. Dien ik een key als climate ook samenvoegen? :?
Als je het stukje was staat onder mqtt:
climate: samen voegt ( dus zorgt dat mqtt:
climate: niet 2x voor komt) moet het volgens mij werken.

Ik ben overigens overgestapt op de ESPhome versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Nickster! schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:57:
Heb sinds vorig jaar een 5kWh MHI ZSX airco. Gebruik 'm als hoofdverwarming op de benedenverdieping. Vorig jaar ging dit uitstekend. Op fanstand 1 / 2 hield ie de benedenverdieping consistent op 21-22 graden.

Sinds 3 weken ben ik 'm weer gaan gebruiken om te verwarmen. Het viel me op dat ie constant in defrosts terecht leek te komen met een buitentemperatuur van 17 graden? In de tussentijd is de airco er ook 3-4x mee gekapt met de foutmelding "compressor overheat". Monteur is vandaag langs geweest & hij vermoed dat er een sensor stuk is (heeft er eentje doorgemeten). Hopelijk is het snel gefixt zodat ik weer kan gaan verwarmen :)

Ergens ben ik wel bang dat ik de compressor een flinke optater heb gegeven door 'm een aantal keer gebruikt te hebben ondanks bovengenoemde problemen. Het leek ook complete willekeur te zijn. Volgens de monteur zijn we afhankelijk van wat MHI er over te zeggen heeft. Hij ging wel navraag doen over eventuele overmatige slijtage a.d.v. de kapotte sensor.
Heb precies hetzelfde gehad. Oververhitting van de compressor en defrosts. Bij mij was dit het resultaat van een lekkage en dus te weinig koelmiddel in het systeem. Zou wel heel toevallig zijn als er twee sensoren stuk zijn, dus ik vermoed simpelweg een lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
TereZz schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Heb precies hetzelfde gehad. Oververhitting van de compressor en defrosts. Bij mij was dit het resultaat van een lekkage en dus te weinig koelmiddel in het systeem. Zou wel heel toevallig zijn als er twee sensoren stuk zijn, dus ik vermoed simpelweg een lekkage.
Zat ik ook aan te denken. Hier ook gehad.
Maar een sensor doormeten is ook weer niet zo moeilijk(is niets anders dan een weerstand meten en in een tabel kijken), dus als dat de conclusie is..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
ngommers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Als je het stukje was staat onder mqtt:
climate: samen voegt ( dus zorgt dat mqtt:
climate: niet 2x voor komt) moet het volgens mij werken.

Ik ben overigens overgestapt op de ESPhome versie
Thank you! Dat was het inderdaad! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
TereZz schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

LED-Maniak schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Zat ik ook aan te denken. Hier ook gehad.
Maar een sensor doormeten is ook weer niet zo moeilijk(is niets anders dan een weerstand meten en in een tabel kijken), dus als dat de conclusie is..
Ja dat was ook het eerste uitgangspunt van de monteur. Hij heeft gecontroleerd op lekkages maar kon niets vinden. Druk het systeem was ook optimaal. Sensor doormeten gaf wel een flinke afwijking? We gaan het zien. Hoop niet dat er een leiding lek is. Zit hier n.m.l. in de muur verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
Nickster! schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

[...]

Ja dat was ook het eerste uitgangspunt van de monteur. Hij heeft gecontroleerd op lekkages maar kon niets vinden. Druk het systeem was ook optimaal. Sensor doormeten gaf wel een flinke afwijking? We gaan het zien. Hoop niet dat er een leiding lek is. Zit hier n.m.l. in de muur verwerkt.
De druk kan niet gemeten worden. Daarvoor moet je de hoge en lage drukpoort meten en in een tabel komt daar een temperatuur uit die gemeten moet worden. Om te kijken of er genoeg in zit zou de monteur een lege cylinder moeten nemen het systeem afzuigen en de inhoud wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sp33dFr34k schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:52:
Vraagje, is er manier om met de originele wifi module een externe temp sensor te gebruiken? Vind alleen maar manieren icm een alternatieve wifi module. 1 manier is natuurlijk om de standaard sensor te verlengen, maar dan zit je ook weer met weerstand te koekeloeren denk ik?

Gaat overigens om de SRKxxZS-w units, waarvan de nieuwste de wifi module onboard heeft (5kw model 2023), de andere hebben wifi units aan een kabel.
Even een oude koe uit de sloot halen: ben je hier nog mee bezig geweest @Sp33dFr34k ?
Ik heb ook MHI's klaar staan met ingebouwde wifi, maar bij twee stuks zou ik vanwege de plaatsing (bovenin nok) graag externe temperatuursensor willen gebruiken, maar wél met de standaardapp. Heb niet zo'n zin in geklier met Home Assistant / MQTT etc. Ben de laatste jaren meer van het 'dumbing down' i.p.v. alles via domotica op te willen lossen.

Ik vond die SC-THB-E3, maar die is niet voor de SRK serie lijkt het. Maar zoiets is wel wat ik zoek eigenlijk, gewoon een NTC aan een wat langer touwtje.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

[...]

Even een oude koe uit de sloot halen: ben je hier nog mee bezig geweest @Sp33dFr34k ?
Ik heb ook MHI's klaar staan met ingebouwde wifi, maar bij twee stuks zou ik vanwege de plaatsing (bovenin nok) graag externe temperatuursensor willen gebruiken, maar wél met de standaardapp. Heb niet zo'n zin in geklier met Home Assistant / MQTT etc. Ben de laatste jaren meer van het 'dumbing down' i.p.v. alles via domotica op te willen lossen.

Ik vond die SC-THB-E3, maar die is niet voor de SRK serie lijkt het. Maar zoiets is wel wat ik zoek eigenlijk, gewoon een NTC aan een wat langer touwtje.
je zou eens hier: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen, naar kunnen kijken.
Dit werkt zonder gebruik te hoeven maken van Home Assistant. Kan in combinatie met de originele app en Wifimodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die ken ik, maar die is echt stevig aan de prijs met minstens €60 per stuk en met 3-4 airco's waar ik zo'n ding nodig heb tikt dat behoorlijk aan :X Het gaat mij puur om een meer betrouwbare temperatuurmeting (en daarmee stabieler/zuiniger regelgedrag) te krijgen. Het hele domotica gebeuren heb ik genoeg aan de app van de ingebouwde wifi-module verwacht ik (moet nog blijken, airco's zijn nog niet in bedrijf gesteld).

Ben meer zoekende om het gewoon op de analoge manier te doen: de NTC verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
hij is inderdaad stevig aan de prijs.
hopelijk lukt het je op de analoge manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:23:
Die ken ik, maar die is echt stevig aan de prijs met minstens €60 per stuk en met 3-4 airco's waar ik zo'n ding nodig heb tikt dat behoorlijk aan :X Het gaat mij puur om een meer betrouwbare temperatuurmeting (en daarmee stabieler/zuiniger regelgedrag) te krijgen. Het hele domotica gebeuren heb ik genoeg aan de app van de ingebouwde wifi-module verwacht ik (moet nog blijken, airco's zijn nog niet in bedrijf gesteld).

Wat bedoel je met stabieler en zuiniger regelgedrag? Wat verwacht je dat je niet zal gaan bevallen, en had je dan niet beter een andere keuze kunnen maken qua airco waarbij het regelgedrag je beter bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 13:20
ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:23:

Ze zijn wel echt top, ding regelt echt als een jekko. 100% aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Het moet kunnen, ik lees hier dat @AlexanderJR de SC-THB-E3 aan zijn ZSX heeft hangen: AlexanderJR in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic".

Volgens de technische handleiding van de binnenunit is de ingebouwde temperatuursensor een NTC van 5kΩ bij 25°C. Als ik de installatiehandleiding van de SC-THB-E3 bekijk dan zie je op het plaatje linksonderin dat er ook niks meer dan iets wat lijkt op een NTC in zit. Gezien ze in de instructies spreken van het afkoppelen van een connector (op de CNH aansluiting) en vervolgens het stekkertje van die externe sensor weer op de printplaat aansluiten. Ze verlengen daarmee feitelijk dus ook de sensor mee naar buiten toe.

Als mijn vermoeden klopt dan kun je dat dus voor een paar Euro zelf maken i.p.v. bijna €200 (prijs Coolmark.nl d.d 28-10) voor die sensor van MHI zelf neerleggen :X

Ik ga het gewoon eens proberen zodra de airco's draaien ;)

@Sjamo Het is algemeen bekend dat omdat een airco (als je geen vloermodel hebt gekozen) hoog aan de wand hangt, hij over het algemeen een te hoge temperatuur meet. Zeker bij verwarmen (want warme lucht stijgt op) zit hij dan in z'n eigen warmtebubbel en kan te gauw af slaan.

@lexdb Ongetwijfeld, maar dat zal het met de 'analoge' methode ook doen omdat het de regeling op eenzelfde manier beïnvloed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:52:
Het moet kunnen, ik lees hier dat @AlexanderJR de SC-THB-E3 aan zijn ZSX heeft hangen: AlexanderJR in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic".

Volgens de technische handleiding van de binnenunit is de ingebouwde temperatuursensor een NTC van 5kΩ bij 25°C. Als ik de installatiehandleiding van de SC-THB-E3 bekijk dan zie je op het plaatje linksonderin dat er ook niks meer dan iets wat lijkt op een NTC in zit. Gezien ze in de instructies spreken van het afkoppelen van een connector (op de CNH aansluiting) en vervolgens het stekkertje van die externe sensor weer op de printplaat aansluiten. Ze verlengen daarmee feitelijk dus ook de sensor mee naar buiten toe.

Als mijn vermoeden klopt dan kun je dat dus voor een paar Euro zelf maken i.p.v. bijna €200 (prijs Coolmark.nl d.d 28-10) voor die sensor van MHI zelf neerleggen :X

Ik ga het gewoon eens proberen zodra de airco's draaien ;)

@Sjamo Het is algemeen bekend dat omdat een airco (als je geen vloermodel hebt gekozen) hoog aan de wand hangt, hij over het algemeen een te hoge temperatuur meet. Zeker bij verwarmen (want warme lucht stijgt op) zit hij dan in z'n eigen warmtebubbel en kan te gauw af slaan.

@lexdb Ongetwijfeld, maar dat zal het met de 'analoge' methode ook doen omdat het de regeling op eenzelfde manier beïnvloed ;)
Ik zie hier allerlei gedrag, maar dat niet :)

Er wordt snel gegrepen naar "oplossingen", waarbij deze dan (soms) weer hun eigen problemen met zich mee brengen.

Maar goed, nee, ik herken wat je zegt niet.

Wat ik hier zie (wij meten bij elke unit de temperatuur extern), is dat de ingestelde temperatuur tov de uiteindelijke temperatuur scheelt per seizoen, afhankelijk van (het verschil tussen) de temperatuur buiten en binnen.

In het begin keek ik vreemd op van sommige dingen qua regelgedrag, maar nu ben ik er juist blij mee.

Wat ik me voor kan stellen is dat je bijvoorbeeld verwacht sommige ongelukkige zaken te moeten compenseren, maar dan zou ik denk ik nog steeds eerst goed kijken wat er feitelijk echt gebeurt in verschillende omstandigheden. Alleen al om het resultaat van je aanpassingen goed te kunnen beoordelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb even een SRK35ZS-WF binnendeel opengemaakt (moet nog opgehangen dus kan er makkelijk bij).
Instructies hoe je de kap eraf haalt heeft iemand hier al eens beschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyL6FgsphuU4tEY4CALwu5GOpPw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/56RjYZmcywIK8ppyuVEhFUyp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U-wvQk5fjotJObCYorfoIPqT04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f5iZ1Ov4hjoQ6xuH1gPufxm0.png?f=user_large

De temperatuursensor (zwart druppeltje) zit rechtsboven in de binnenunit, net boven de wifi-module. Daar zit ook een luchtvochtigheidssensor (wit blokje) trouwens (op connector CNF). De temperatuursensor zit (met nog 4 andere draden) op de CNG connector (pin 1 & 2). Stekkertje even losgemaakt en pins 1 & 2 gemeten. Bij 19,0°C gaf hij 6kΩ aan, als ik er op blies veranderde de weerstand (werd lager, NTC dus). Het is jammer dat hij met nog 4 draden in één connector zit, dat maakt het lastiger om zo even een andere sensor erin te klikken.

Een CNH connector zoals genoemd in de handleiding van die externe sensor heeft deze printplaat niet. Mogelijk is de SC-THB-E3 dus ook officieel helemaal niet geschikt voor de SRK binnenunits (dat idee had ik al, sensor is eerder voor grote VRF systemen lijkt het) maar ik vermoed dat de installateur bij @AlexanderJR een handige Willie Wortel is geweest ;) _/-\o_

Zodra mijn airco's werken ga ik het eens proberen, een 5K NTC aan een langer touwtje ipv de NTC die nu op pins 1 & 2 zit. Kabel over verlaagd plafond en kan mooi naar andere kant van de ruimte. Sensor wel even in een luchtdoorlatende behuizing, want ik weet niet of hij spanningstechnisch geïsoleerd is en mogelijk niet aanraakveilig is.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:23:
Ik heb even een SRK35ZS-WF binnendeel opengemaakt (moet nog opgehangen dus kan er makkelijk bij).
Instructies hoe je de kap eraf haalt heeft iemand hier al eens beschreven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De temperatuursensor (zwart druppeltje) zit rechtsboven in de binnenunit, net boven de wifi-module. Daar zit ook een luchtvochtigheidssensor (wit blokje) trouwens (op connector CNF). De temperatuursensor zit (met nog 4 andere draden) op de CNG connector (pin 1 & 2). Stekkertje even losgemaakt en pins 1 & 2 gemeten. Bij 19,0°C gaf hij 6kΩ aan, als ik er op blies veranderde de weerstand (werd lager, NTC dus). Het is jammer dat hij met nog 4 draden in één connector zit, dat maakt het lastiger om zo even een andere sensor erin te klikken.

Een CNH connector zoals genoemd in de handleiding van die externe sensor heeft deze printplaat niet. Mogelijk is de SC-THB-E3 dus ook officieel helemaal niet geschikt voor de SRK binnenunits (dat idee had ik al, sensor is eerder voor grote VRF systemen lijkt het) maar ik vermoed dat de installateur bij @AlexanderJR een handige Willie Wortel is geweest ;) _/-\o_

Zodra mijn airco's werken ga ik het eens proberen, een 5K NTC aan een langer touwtje ipv de NTC die nu op pins 1 & 2 zit. Kabel over verlaagd plafond en kan mooi naar andere kant van de ruimte. Sensor wel even in een luchtdoorlatende behuizing, want ik weet niet of hij spanningstechnisch geïsoleerd is en mogelijk niet aanraakveilig is.
Sorry, ik ben er uiteindelijk niet mee verder gegaan, ik schakel gewoon op een andere temp sensor in de ruimte via HA. Niet super efficiënt, ik weet het, maar met tijdsgebrek even het makkelijkste 7(8)7

Maar goeie info je post hierboven. Als je weet welke connectors er gebruikt worden, kun je een tussenstekkertje fabriceren die pins 3 t/m 6 een op een door laten gaan, en dan tak je pins 1 en 2 af richting je nieuwe sensor. Als je terug naar stock wil kun je simpelweg je harness er tussenuit halen en klaar.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Nickster! schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:57:

Nu ik dit zo lees, heb ik de afgelopen paar weken ook enkele keren de binnenunit (50ZSX) zien knipperen met de groene Run Led terwijl het buiten iets van 11 graden was. Aangezien de unit nu behoorlijk pendelt moet ik geluk hebben om naar de unit te kijken om de Run led te zien knipperen. Verder heb ik nog geen issues dus hopelijk is het iets anders. Waar krijg je eigenlijk de foutmelding te zien? In de Smart App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Rsport40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Nu ik dit zo lees, heb ik de afgelopen paar weken ook enkele keren de binnenunit (50ZSX) zien knipperen met de groene Run Led terwijl het buiten iets van 11 graden was. Aangezien de unit nu behoorlijk pendelt moet ik geluk hebben om naar de unit te kijken om de Run led te zien knipperen. Verder heb ik nog geen issues dus hopelijk is het iets anders. Waar krijg je eigenlijk de foutmelding te zien? In de Smart App?
Mijn Run led knipperde 5x achter elkaar. Daarna de foutcodes opgezocht in de handleiding en daar stond compressor overheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Nickster! schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Mijn Run led knipperde 5x achter elkaar. Daarna de foutcodes opgezocht in de handleiding en daar stond compressor overheat
In de handleiding staat bij Compressor oververhit: RUN-indicator AAN - TIMER-indicator 5x knipperen.

Dus dat is toch iets anders.

Hier zag ik ook alleen de Run knipperen zoals bij een normale defrost. (heb niet kunnen zien hoeveel deze knipperde want toen ging hij weer normaal verder).

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 28-10-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:23:
Het is jammer dat hij met nog 4 draden in één connector zit, dat maakt het lastiger om zo even een andere sensor erin te klikken.
Misschien kun je van die connector ook een mannetje en vrouwtje vinden. Klein kabeltje ertussen (behalve voor die ntc). Daar knoop je dan die andere ntc aan.
Kun je het altijd herstellen naar de fabrieks situatie mocht je iets met garantie willen doen.
Of even kijken of je die 2 draden uit de connector kan peuteren. Zit meestal zo'n weerhaakje die je moet indrukken.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 28-10-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Sp33dFr34k schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Sorry, ik ben er uiteindelijk niet mee verder gegaan, ik schakel gewoon op een andere temp sensor in de ruimte via HA. Niet super efficiënt, ik weet het, maar met tijdsgebrek even het makkelijkste 7(8)7

Maar goeie info je post hierboven. Als je weet welke connectors er gebruikt worden, kun je een tussenstekkertje fabriceren die pins 3 t/m 6 een op een door laten gaan, en dan tak je pins 1 en 2 af richting je nieuwe sensor. Als je terug naar stock wil kun je simpelweg je harness er tussenuit halen en klaar.
jobr schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

Misschien kun je van die connector ook een mannetje en vrouwtje vinden. Klein kabeltje ertussen (behalve voor die ntc). Daar knoop je dan die andere ntc aan.
Kun je het altijd herstellen naar de fabrieks situatie mocht je iets met garantie willen doen.
Of even kijken of je die 2 draden uit de connector kan peuteren. Zit meestal zo'n weerhaakje die je moet indrukken.
Goede tips. Ik heb inmiddels een aantal 5K NTC en 6 pins JST-XH verlengkabeltjes onderweg.

Die NTC komt al met een XH connector, als je daar de pennetjes van losklikt met een speld en bij het verlengkabeltje ook, dan kun je de pennetjes zo overzetten en hoef je in principe niet eens te solderen als je genoeg hebt aan de 2m kabel waar die sensor mee komt (langer hadden ze helaas niet). Je hebt dan een externe sensor met plug-and-play harnasje die je er zo in klikt en weer kunt loshalen zonder schade.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ThinkPad schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

[...]

Goede tips. Ik heb inmiddels een aantal 5K NTC en 6 pins JST-XH verlengkabeltjes onderweg.

Die NTC komt al met een XH connector, dan zou je idd de pinnetjes van de interne NTC met een speld kunnen ontgrendelen uit de plastic connector en die van de externe NTC er weer in frotten. Maar ik laat dat liever intact, zo'n piggyback kabeltje is dan mooier. Ik klik de pinnetjes van die externe NTC daar wel in, dan hoef je in principe niet eens te solderen als je zou willen, mits je genoeg hebt aan de standaard 2m kabel.
Nice, ben benieuwd! Ik bedoelde niet dat je de pinnetjes eruit moet halen, maar juist laten zitten. Als je die 2 niet meer doorverbindt naar de PCB van de airco, kun je daar je nieuwe sensor op zetten. Lijkt me een hele mooie oplossing. Hoop dat het een beetje accuraat is als de kabel een stuk langer wordt ivm drop.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Post aangepast ;) Accuraatheid komt opzich wel goed denk ik, weerstand van een stuk netwerkkabel (of wat je er tussen zet) is erg laag, dat valt weg in de marge van zo'n sensor. Ik kan het gauw genoeg zien, de sensoren naast elkaar plaatsen, poosje laten stabiliseren en dan om-en-om wisselen en kijken wat de airco voor temperatuur doorgeeft via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Nickster! schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Ik heb bij mijn 50ZSX gekeken en ben erachter gekomen dat hij ook 5x de Run led laat knipperen bij pendelen. Met deze buitentemperatuur van 15 graden kan de buitenunit niet lager draaien dan 500watt, wat pendelen tot gevolg heeft.

Ik zie op mijn KWh meter, dat het moment dat de buitenunit gaat opspinnen en op temperatuur gaat komen, de Run led 5 keer gaat knipperen, vervolgens de klep opent en verder gaat met verwarmen.

Eigenlijk is dit hetzelfde als in de winter bij een defrost, daar wacht de binnenunit ook op de buitenunit totdat deze op temperatuur is, zodat er geen koude lucht de woonkamer in wordt geblazen.

Het 5x knipperen van de Run led, staat ook niet in de handleiding (foutcode) omdat dit normaal gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Rsport40 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Ik heb bij mijn 50ZSX gekeken en ben erachter gekomen dat hij ook 5x de Run led laat knipperen bij pendelen. Met deze buitentemperatuur van 15 graden kan de buitenunit niet lager draaien dan 500watt, wat pendelen tot gevolg heeft.

Ik zie op mijn KWh meter, dat het moment dat de buitenunit gaat opspinnen en op temperatuur gaat komen, de Run led 5 keer gaat knipperen, vervolgens de klep opent en verder gaat met verwarmen.

Eigenlijk is dit hetzelfde als in de winter bij een defrost, daar wacht de binnenunit ook op de buitenunit totdat deze op temperatuur is, zodat er geen koude lucht de woonkamer in wordt geblazen.

Het 5x knipperen van de Run led, staat ook niet in de handleiding (foutcode) omdat dit normaal gedrag is.
Waarschijnlijk heb ik het dan over de verkeerde LED. De foutmelding ontstond in ieder geval ook toen de monteur ermee bezig was. De leiding bij de buitenunit was 80 graden, en dat was volgens hem veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 12:11
KoningPaulus schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Is al eens vaker beschreven hier; een zeer hoge pieptoon, vaak 10-60 sec. Terwijl de fans vast staan, zowel horizontaal als verticaal. Lijkt niet perse een patroon in te zitten, al vermoed ik dat het vaker optreed na een defrost.
Vrouwlief klacht nu ook over een hoge piep. De fans en toerental allen vast en soms plots begint hij en even later weer weg.
Heeft iemand hier ooit al eens gevonden waar het hem in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Bedoel je met zo'n piep een hoge piep waarmee men ook katten uit de tuin probeert te houden? Want zo'n piep heb ik onlangs hier gehad in de woonkamer, maar weet nog niet zeker of de airco schuldige is. Het is namelijk een aantal keer kortstondig geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Laatst online: 18-09 12:11
CasterTroy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:57:
Bedoel je met zo'n piep een hoge piep waarmee men ook katten uit de tuin probeert te houden? Want zo'n piep heb ik onlangs hier gehad in de woonkamer, maar weet nog niet zeker of de airco schuldige is. Het is namelijk een aantal keer kortstondig geweest
Ja inderdaad echt gigantisch hoog. Als er ook maar een beetje ander geluid in de kamer is hoor ik het niet meer maar mijn vrouw en kinderen wel.
Het is hier ook kortstondig, een aantal seconden en er lijkt geen patroon in te zitten.
Heb jij ook een ZSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Claes Maarten schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:18:
[...]

Ja inderdaad echt gigantisch hoog. Als er ook maar een beetje ander geluid in de kamer is hoor ik het niet meer maar mijn vrouw en kinderen wel.
Het is hier ook kortstondig, een aantal seconden en er lijkt geen patroon in te zitten.
Waarschijnlijk dan ook de airco hier. Ik ga eens in de gaten houden komende tijd of er een patroon in zit.

Ik heb de ZS35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Vraagje voor de kenners. Als wij onze MHI's op ontvochtigen zetten en op een later moment weer op verwarmen zetten dan komt er een bult vocht het huis in. Dan stijgt de luchtvochtigheid zomaar van 55% naar dik in de 70%. Alle vier de airco's doen het, maar het is wel erg irritant. Lijkt bijna alsof er na het ontvochtigen nog vocht in de binnenunit zit, dat bij verwarmen naar buiten wordt geblazen.

Is dit te voorkomen?

[ Voor 16% gewijzigd door TwingyTwingy op 30-10-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TwingyTwingy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:34:
Vraagje voor de kenners. Als wij onze MHI's op ontvochtigen zetten en op een later moment weer op verwarmen zetten dan komt er een bult vocht het huis in. Dan stijgt de luchtvochtigheid zomaar van 55% naar dik in de 70%. Alle vier de airco's doen het, maar het is wel erg irritant. Lijkt bijna alsof er na het ontvochtigen nog vocht in de binnenunit zit, dat bij verwarmen naar buiten wordt geblazen.

Is dit te voorkomen?
Ik ken het probleem. Het water blijft tussen de lamellen zitten en een beetje in de lekbak. Als je daarna gaat verwarmen verdampt al het water weer. Zelf zonder verwarmen heb ik het in de zomer. Het apparaat koelt dan en als de gewenste temperatuur is bereikt stopt de compressor maar blijft hij blazen. Bijna al het vocht komt dan weer in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Laatst online: 22:47

Is dit te voorkomen?
Welke optie is dit dan? Ik heb auto, koelen, verwarmen, ventileren en drogen (app).

Wanneer gebruik je deze eigenlijk wat kun je ermee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
glas86 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Welke optie is dit dan? Ik heb auto, koelen, verwarmen, ventileren en drogen (app).

Wanneer gebruik je deze eigenlijk wat kun je ermee bereiken?
Het is de 'Drogen' functie. Hiermee voert de airco vocht af uit de ruimte. Dat werkt uitstekend. Alleen als je hem daarna op verwarmen zet komt er alsnog een bult vocht in huis. Daar wil ik graag vanaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@TwingyTwingy Hoe is de waterafvoer van de airco's geregeld en het lijkt erop dat er water in de opvangbak blijft staan. Veder zit er nog vocht op de warmtewisselaar maar die is wel snel verdampt en dus de ruimte in.

Bedenk ook dat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Als er vocht in muren zit komt die tijdens ontvochtigen er niet helemaal uit. Je zult heel lang moeten ontvochtigen of het in stappen moeten doen van ontvochtigen, verwarmen, ontvochtigen, verwarmen etc. Elke keer als jij verwarmt, neemt die warme lucht meer vocht op die je dan weer kunt uithalen met ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
TwingyTwingy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Het is de 'Drogen' functie. Hiermee voert de airco vocht af uit de ruimte. Dat werkt uitstekend. Alleen als je hem daarna op verwarmen zet komt er alsnog een bult vocht in huis. Daar wil ik graag vanaf :+
Met de drogen-functie koelt een airco in principe, met een lage fanstand. Tenzij het te koud wordt. Dan warmt de unit tussentijds de ruimte weer even op.

Bij het koelen slaat vocht op de lamellen en als dat naar beneden valt wordt het naar buiten afgevoerd. Alles wat nog op de lamellen hangt zodra je stopt met koelen moet weg. Dat wordt ofwel in de ruimte gegooid bij verwarmen of op de fan-stand. En anders wordt het een broedplaats voor schimmel en bacteriën ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:07

Is dit te voorkomen?
De unit op licht afschot richting de afvoer afhangen kan hier wel helpen. Toch vind ik het ontwerp van de MHI hier ontoereikend. De lamellen zijn dermate dicht op het lekbak geplaatst, door capillaire werking blijft water tussen de lamellen en de lekbak hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locus
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-08 23:25
Hallo,

Sorry dat ik hier zomaar tussendoor kom maar ik heb een eigen topic aangemaakt:

Mitsubishi Heavy Industries SRF 50 ZSX-W

Ik hoop dat er tweakers zijn met een MHI SRF 50 ZSX-W zijn die mij kunnen helpen.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Kan iemand Jip en Janneke uitleggen waarom dat minimum vermogen hoger is bij een hogere buitentemperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:19
herpideperpi schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:49:
[...]

Kan iemand Jip en Janneke uitleggen waarom dat minimum vermogen hoger is bij een hogere buitentemperatuur?
Als je het hebt over het elektrisch vermogen dan weet ik het niet(vaak software), maar van het thermisch vermogen weet ik het wel.
Er zit namelijk in warme lucht veel meer energie, dan in koude lucht.
Deze energie kun je dus makkelijker onttrekken bij hogere temperaturen.
Zie het maar zo dat als het warm is er veel Janneke's buiten lopen, en Jip met weinig energie (vermogen) makelijk een Janneke kan pakken. Maar als het koud is zijn er minder Janneke's buiten, en kost het Jip meer energie om een Janneke te pakken.
Met hogere temperaturen kan Jip dus met dezelfde input(elektrisch) aan energie meer Janneke's pakken(output thermisch).

Hopelijk is het zo duidelijk🙂

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
RemmyB83 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:41:
[...]

Als je het hebt over het elektrisch vermogen dan weet ik het niet(vaak software), maar van het thermisch vermogen weet ik het wel.
Zie het maar zo dat als het warm is er veel Janneke's buiten lopen, en Jip met weinig energie (vermogen) makelijk een Janneke kan pakken. Maar als het koud is zijn er minder Janneke's buiten, en kost het Jip meer energie om een Janneke te pakken.
Met hogere temperaturen kan Jip dus met dezelfde input(elektrisch) aan energie meer Janneke's pakken(output thermisch).

Het gekke is nu dus bij zsx dat bij hogere temperatuur +12 graden Jip toch harder Jannekes gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dat Jip & Janneke gedoe leidt alleen maar af. Vanaf +12 °C gaat de minimum compressorsnelheid omhoog en daarmee ook het elektrisch vermogen. Volgens MHI is het een veiligheidsmaatregel. Ik weet alleen dat je geen vloeibaar koelmedium in je compressor wilt, maar misschien heeft het daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
RemmyB83 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:41:
[...]

Ok. En omdat die domweg harder draait (+400 watt of zo) is die sneller klaar en gaat dus pendelen.
(Vroeger slechte cijfers voor de betavakken gehaald, dat wreekt zich wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:19
herpideperpi schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:06:
[...]

Ok. En omdat die domweg harder draait (+400 watt of zo) is die sneller klaar en gaat dus pendelen.
Het is idd een combinatie van.
A. Er wordt boven de 12°C extra elektrisch vermogen vrijgegeven, en gaat dus harder werken.
B. De lucht bevat meer energie.
C. Je huis koelt minder snel af, en heeft dus minder energie nodig.

Pendelgedrag is eigenlijk dat je ruimte nog niet op temperatuur is, maar dat je cv-installatie wel op zijn maximale temperatuur is. Je cv-installatie kan dan zijn warmte niet kwijt en slaat af, om vervolgens snel weer op te starten. Dat is eigenlijk pendelen.

Dit heeft niets met een airco te maken, ookal lijkt het gedrag het zelfde. Bij een airco wordt de ruimtetemperatuur wel behaald voor dat hij afslaat, maar omdat lucht niet veel energie bevat tov de massa in huis slaat hij weer snel aan als de lucht afkoelt. Dit is dan ook weer afhankelijk van het type huis, in een huis van beton kun je makkelijker energie opslaan(langere run maken), dan in een huis met houtskeletbouw. En als die eenmaal op temperatuur is, zal die ook langer die energie afgeven. En zou je je airco ook langer kunnen uitzetten. En daar zit hem nou net het probleem, als het verschil van temperatuur tussen aanslaan en afslaan erg klein is. Zal hij veel aan en afslaan, wat erg op pendelen lijkt.

Zelf ben ik ook nog een beetje aan het experimenteren hier thuis, en verwarm zelf momenteel veelal in blokken. Nu is mijn huis goed geïsoleerd en bevat het veel beton, dus als alles op temperatuur is blijft de warmte goed hangen. Dus hij hoeft hier ook niet continue te draaien, om het op temperatuur te houden.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
herpideperpi schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:06:
[...]

Klopt, hij kan die warmte niet kwijt omdat hij anders buiten zijn setpoint temperatuur komt en gaat vervolgens pendelen (aan/uit). Ik kan er ook voor kiezen om de setpoint hoger te zetten en in een korte broek te zitten ;)
Martin7182 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:00:
Dat Jip & Janneke gedoe leidt alleen maar af. Vanaf +12 °C gaat de minimum compressorsnelheid omhoog en daarmee ook het elektrisch vermogen. Volgens MHI is het een veiligheidsmaatregel. Ik weet alleen dat je geen vloeibaar koelmedium in je compressor wilt, maar misschien heeft het daar niets mee te maken.
Ik snap dat het een veiligheidsmaatregel is, maar wat ik niet snap, is dat naast mijn ZSX ook een goedkopere ZS heb draaien, en deze heeft hier geen last van.

[ Voor 31% gewijzigd door Rsport40 op 04-11-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Rsport40 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:07:
[...]

Ik snap dat het een veiligheidsmaatregel is, maar wat ik niet snap, is dat naast mijn ZSX ook een goedkopere ZS heb draaien, en deze heeft hier geen last van.
Misschien heeft het met het 'Hyper'-gedeelte te maken, ik zou er niet teveel op letten. Sowieso is op het minimum draaien een beetje zinloos i.v.m. lage efficiency. Ik zou liever willen dat je de hysterese en pendel-interval zelf kunt instellen. Maar ja, wat wel in een 30 jaar oude thermostaat zit, is met de huidige stand van techniek blijkbaar moeilijk te evenaren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:07
Martin7182 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:09:
[...]

Misschien heeft het met het 'Hyper'-gedeelte te maken, ik zou er niet teveel op letten. Sowieso is op het minimum draaien een beetje zinloos i.v.m. lage efficiency. Ik zou liever willen dat je de hysterese en pendel-interval zelf kunt instellen. Maar ja, wat wel in een 30 jaar oude thermostaat zit, is met de huidige stand van techniek blijkbaar moeilijk te evenaren |:(
Ik zou wel een optie willen hebben om fanspeed en compressorsnelheid te kunnen bedienen/locken.
Voorbeeld; dit weekend was de ruimte dermate afgekoeld dat deze >6 graden afweek van setpoint. Als ik de unit zijn gang laat gaan, beukt die de ruimte zo snel mogelijk warm. Ik wil juist genieten van de hoogst mogelijke COP, dus lage(re) compressor snelheid.

Er komt daarna ook een punt dat hij afstapt van zijn medium fanspeed (5-6) en naar laag gaat (4). Hiermee wordt de bubbel weer gecreëerd (ja ja er zijn externe sensoren die dit oplossen, maar die snoepen meer energie bij bovenstaande situaties).

Dit is ook de reden dat ik al snel 24/7 draai. Dit blijkt in veel gevallen minder energie te kosten dan ad-hoc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Ik ben voornemens om een flow in node-red te bouwen in HA waarbij ik een range kan instellen qua gewenste settemp. Dan zorgt de flow er continue voor dat de settemp rond de Ttroom is. Heb namelijk ondervonden dat de unit bij een verschil van <1 graad tussen Troom en settemp gewoon minimum blijft draaien.

Met hetzelfde principe zou je continu 1,5-2 graden boven Troom kunnen zitten. Dan zal de unit ietsjes optoeren, maar nog wel in het zuinige bereik. Het is een beetje hacky, maar dit kan vast mooi geoptimaliseerd worden.
Pagina: 1 ... 27 ... 41 Laatste