Kan ik een multisplit unit aanschaffen en in eerste instantie alleen 1 binnen unit laten monteren en in gebruik nemen? Of moet je persee alle binnen units mee aansluiten? Ik twijfel namelijk nog waar ik de 2e wil plaatsen en heeft geen haast.
Dat kan, maar een koelmonteur is er best even mee bezig (koudemiddel terugpompen in buitenunit, leidingwerk tweede unit aansluiten, afpersen voor lektest, vacumeren). Die tweede unit naderhand aansluiten kan dan in verhouding best prijzig zijn.
Edit: het minimale aantal units zoals hieronder genoemd had ik geen rekening mee gehouden. Lees de datasheet
Edit: het minimale aantal units zoals hieronder genoemd had ik geen rekening mee gehouden. Lees de datasheet
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2024 10:08 ]
Ligt er aan welke buiten unit je hebt.adesign schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:56:
Kan ik een multisplit unit aanschaffen en in eerste instantie alleen 1 binnen unit laten monteren en in gebruik nemen? Of moet je persee alle binnen units mee aansluiten? Ik twijfel namelijk nog waar ik de 2e wil plaatsen en heeft geen haast.
Bij de scm50 staat er minimaal 2, maximaal 3. Geen idee waar dat aan zou kunnen liggen of dat het een copy-paste fout is ergens.
https://webshop.stulz-benelux.com/scm-50-zs-w-112026
"Aantal binnenunits, min./max."
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 05-09-2024 10:15 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Compenseert dat niet met dat ik bij de montage van de 1e binnen unit minder kosten heb dan als ik 2 binnen units had laten aansluiten?ThinkPad schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
Dat kan, maar een koelmonteur is er best even mee bezig (koudemiddel terugpompen in buitenunit, leidingwerk tweede unit aansluiten, afpersen voor lektest, vacumeren). Die tweede unit naderhand aansluiten kan dan in verhouding best prijzig zijn.
Bij de eerste keer betaal je de uren voor het aansluiten van de buitenunit. Bij de tweede keer voor het afpompen van koudemiddel.adesign schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:08:
[...]
Compenseert dat niet met dat ik bij de montage van de 1e binnen unit minder kosten heb dan als ik 2 binnen units had laten aansluiten?
Qua uren zullen de binnenunits per stuk vast hetzelfde kosten, maar hij moet wel twee keer komen opdraven en twee keer je systeem testen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Maar moet die installateur nou nog iets extra doen bij zijn 1e bezoek? Of is dat gewoon de 2 binnen unit leidingen aansluiten op 2 van de 4 koppelingen van de buiten unit. En die andere 2 koppelingen gewoon negeren en dicht laten. Vraag mij af of de installatie nou heel anders is als bij een split unit.
Ik zou eerst even navragen of het kan voor jouw gekozen unit en wat het zou kosten.adesign schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:36:
Maar moet die installateur nou nog iets extra doen bij zijn 1e bezoek? Of is dat gewoon de 2 binnen unit leidingen aansluiten op 2 van de 4 koppelingen van de buiten unit. En die andere 2 koppelingen gewoon negeren en dicht laten. Vraag mij af of de installatie nou heel anders is als bij een split unit.
In theorie zou het kunnen wat je zegt. Ik heb een 3-weg split MHI met 2 units er op, de derde is standaard afgedopt.
Iemand een goede en betrouwbare installateur en die na de hand service geeft bij problemen in de omgeving van Breda?
Die is hetzelfde. Die geeft meestal aan x.0, x.2, x.5, x.7. Maar afhankelijk van x soms x.0, x.3, x.6 (bijv bij x=15)Nachtapotheker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:48:
Ik weet niet wat de precisie is van de MHI app, maar in de alternatieve wifi module is de precisie 0.25 graden voor binnen en buiten temp.
En evt nog spelen met de standaard offset van 2 graden.GermanPivo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:31:
Lijkt me niet gezien de weersomstandigheden nu. Maar als je 21 wilt binnen, zet je 'm beter op 22. Ding heeft gewoon wat afwijking, maar dat is bij verwarmen nog veel erger.Kwestie van even wennen...
Dat doet ie wel. Is de temp van de sensor die rechtsboven (waar de lucht weer binnenkomt) in de binnenunit wordt gemeten.Sjamo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:13:
De unit lijkt dus niet te sturen op die temperatuur.
Misschien op papier. Maar hier volgt de werkelijke temperatuur die bereikt wordt altijd (bij benadering) de ingestelde temperatuur, ongeacht wat de aangegeven binnen temperatuur zegt. Als ik verwarm tot ingestelde temperatuur 21 graden, binnen temperatuur zegt dat het al 24 graden is en toch verwarmt de unit keurig door naar 21 graden ondanks dat hij op binnen temperatuur al af had moeten slaan, dan is mijn conclusie niet zo ver gezocht toch? Verschil theorie en praktijk?jobr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:14:
[...]
Dat doet ie wel. Is de temp van de sensor die rechtsboven (waar de lucht weer binnenkomt) in de binnenunit wordt gemeten.
Dit geldt hier in allerlei combinaties. Ik heb nog nooit gezien dat de unit iets doet met de in de app aangegeven binnen temperatuur, niet bij koelen en niet bij verwarmen.
Dat komt omdat je waarschijnlijk de offset van 2 graden aan hebt staan (staat standaard aan). Je stelt wel in 21 graden maar de AC gebruikt intern dan een setpoint van 23 graden.Sjamo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:22:
Als ik verwarm tot ingestelde temperatuur 21 graden, binnen temperatuur zegt dat het al 24 graden is en toch verwarmt de unit keurig door naar 21 graden ondanks dat hij op binnen temperatuur al af had moeten slaan, dan is mijn conclusie niet zo ver gezocht toch?
Dit om het verschil tussen de ruimte temp en de door de AC gemeten temp wat op te heffen. Bij de 1 werkt dat prima, bij de ander minder.
Als je de MHI-AC-Ctrl module zou gebruiken dan zou je zien dat er wel degelijk gereageerd wordt op die interne sensor (die je in de app ziet).
Het verschil is soms onder de 2 graden, maar vaak ook veel groter. De aangegeven binnentemperatuur varieert erg. Maar altijd komen we in werkelijkheid keurig rond de ingestelde temperatuur uit. Ongeacht of we koelen of verwarmen. Dat is niet de werking van de offset.jobr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:46:
[...]
Dat komt omdat je waarschijnlijk de offset van 2 graden aan hebt staan (staat standaard aan). Je stelt wel in 21 graden maar de AC gebruikt intern dan een setpoint van 23 graden.
Dit om het verschil tussen de ruimte temp en de door de AC gemeten temp wat op te heffen. Bij de 1 werkt dat prima, bij de ander minder.
Als je de MHI-AC-Ctrl module zou gebruiken dan zou je zien dat er wel degelijk gereageerd wordt op die interne sensor (die je in de app ziet).
Die is er alleen met verwarmen toch?jobr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:12:
[...]
En evt nog spelen met de standaard offset van 2 graden.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Correctie, voor het aansluiten van een extra unit hoeft het koude middel niet teruggepompt te worden naar de buiten unit.ThinkPad schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
Hier een scm50 geplaats met twee binnen units (minimaal vereiste) en een half jaar later een 3e unit erbij aangesloten.
Correct.Chimsie78 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:55:
[...]
Correctie, voor het aansluiten van een extra unit hoeft het koude middel niet teruggepompt te worden naar de buiten unit.
Hier een scm50 geplaats met twee binnen units (minimaal vereiste) en een half jaar later een 3e unit erbij aangesloten.
Bij sommige grote multi's is dat wel het geval. Vaak vanaf 4 aansluitingen of meer, soms al bij 3. Dan zitten de afsluiters niet per circuit. Verschilt ook per merk.
Bij MHI in ieder geval t/m de SCM60 niet het geval.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Daar zeg je wat. Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb de offset uit staan dus kan het dan niet zien of er dan ook 2 graden verschil is bij koelen. Met MHI-AC-Ctrl kun je dat eenvoudig zien. Dan zit er 2 graden verschil tussen Tsetpoint en OpData/Tsetpoint (MQTT).GermanPivo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:25:
Die is er alleen met verwarmen toch?
Ik reageerde ook eigenlijk op het verwarmen :-)
Volgens mij reageerde je op mij, en ik had het over beide.jobr schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:04:
[...]
Daar zeg je wat. Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb de offset uit staan dus kan het dan niet zien of er dan ook 2 graden verschil is bij koelen. Met MHI-AC-Ctrl kun je dat eenvoudig zien. Dan zit er 2 graden verschil tussen Tsetpoint en OpData/Tsetpoint (MQTT).
Even teruggezocht in het topic, offset is er alleen bij verwarmen inderdaad.jobr schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:04:
[...]
Daar zeg je wat. Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb de offset uit staan dus kan het dan niet zien of er dan ook 2 graden verschil is bij koelen. Met MHI-AC-Ctrl kun je dat eenvoudig zien. Dan zit er 2 graden verschil tussen Tsetpoint en OpData/Tsetpoint (MQTT).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=user_large)
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hier stopt de MHI met koelen als de interne (of externe) sensor meer dan 0.5gr onder de setpoint komt. Dat lijkt mij geen echte offset idd.
[ Voor 15% gewijzigd door Nachtapotheker op 06-09-2024 20:58 ]
Vandaag mijn binnenunits schoongemaakt.
Het viel mij op dat bij beide aan de rechterkant wat bruin water in de condensbak ligt:
:strip_exif()/f/image/1fWBeqRhu5sCKnRkMMVcrBrV.jpg?f=fotoalbum_large)
klikbaar
Rechts onderaan staat een laagje water, en een stalen onderdeel wat hier in hangt, is aan het roesten geslagen.
Is dit normaal bij deze units, nu 2,5 jaar oud?
Ik heb een waterpas er onder gehouden en beide hangen perfect waterpas.
Het condenswater kan ook gewoon weglopen door de afvoer (die links zit).
Het viel mij op dat bij beide aan de rechterkant wat bruin water in de condensbak ligt:
:strip_exif()/f/image/1fWBeqRhu5sCKnRkMMVcrBrV.jpg?f=fotoalbum_large)
klikbaar
Rechts onderaan staat een laagje water, en een stalen onderdeel wat hier in hangt, is aan het roesten geslagen.
Is dit normaal bij deze units, nu 2,5 jaar oud?
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Zolang de afvoer zelf maar op afschot ligt anders krijg je wel last van staand water maar als het netjes wegloopt zal dit dus wel het geval zijn.henkNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]
klikbaar
Is dit normaal bij deze units, nu 2,5 jaar oud?![]()
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Die roestvorming is niet ongebruikelijk. Zie ik bij iedere mhi unit. Veel meer dan dit gaat het niet worden, dus wel jammer, maar niet echt een probleem.henkNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]
klikbaar
Ik zie dat hier ook bij 3 units, monteur zei dat het redelijk normaal was
Sometimes you need to plan for coincidence
Mijn airco monteur vertelde mij t geheim van de smid: hang m niet waterpas. Maar tikje afschot richting de afvoer. Dan blijft er geen water staanhenkNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]
klikbaar
Heeft er iemand een idee of er voor MHI ook een zgn. 'geluidsdocument' / 'geluidsbrochure' beschikbaar is?
Ik zie dat deze er voor Mitsubishi Electric en Daikin bijv. wel is en hier keurig de zaken zoals 'tonaliteit' in staan, maar heb hem voor MHI (nog) niet kunnen vinden. Staat nuttige info in om de WPAC berekening te kunnen invullen (ik woon in een rijtjeswoning en wil de buren niet tot last zijn). Zo heb ik bijv. nog niet kunnen vinden wat het geluidsvermogen (LwA) van de buitenunit tijdens de 'silent mode' is. De technische handleiding van bijv. de ZS-serie (hfst. 4) heeft het dan ineens over 'sound pressure level' (LpA) en daar mag je in die WPAC tool niet mee rekenen.
Ik zie dat Coolmark de officiële NL importeur voor MHI is, wellicht moet ik hen eens vragen
Heb Coolmark en Stulz aangeschreven met deze vraag. Zal m'n post bijwerken als ik wat hoor van ze.
Edit: na een maand nog geen enkele reactie. Ik denk dat het stil gaat blijven omdat ze de gegevens niet hebben.
Ik zie dat deze er voor Mitsubishi Electric en Daikin bijv. wel is en hier keurig de zaken zoals 'tonaliteit' in staan, maar heb hem voor MHI (nog) niet kunnen vinden. Staat nuttige info in om de WPAC berekening te kunnen invullen (ik woon in een rijtjeswoning en wil de buren niet tot last zijn). Zo heb ik bijv. nog niet kunnen vinden wat het geluidsvermogen (LwA) van de buitenunit tijdens de 'silent mode' is. De technische handleiding van bijv. de ZS-serie (hfst. 4) heeft het dan ineens over 'sound pressure level' (LpA) en daar mag je in die WPAC tool niet mee rekenen.
Ik zie dat Coolmark de officiële NL importeur voor MHI is, wellicht moet ik hen eens vragen
Heb Coolmark en Stulz aangeschreven met deze vraag. Zal m'n post bijwerken als ik wat hoor van ze.
Edit: na een maand nog geen enkele reactie. Ik denk dat het stil gaat blijven omdat ze de gegevens niet hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2024 20:33 ]
Niet eerder gezien.ThinkPad schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:35:
Heeft er iemand een idee of er voor MHI ook een zgn. 'geluidsdocument' / 'geluidsbrochure' beschikbaar is?
Stulz is ook een officieel importeur en heeft veel data al online staan. Wellicht weten zij het.
Mocht het van toepassing zijn, in de scm-serie (multisplit buitenunit) staat dat de silent functie niet werkt daarvoor.ThinkPad schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:35:
Wij wonen hier ook in een rijtjeswoning en hebben om die reden een geluiddempende omkasting gebruikt.
Welke MHI-AC-Ctrl ESPHome versie is tegenwoordig het beste om te gebruiken? ik kom meerdere versies tegen.
Zelf draai ik nog op de absalom-muc MQTT versie maar ik heb het idee dat de ESPHome versie deze inmiddels heeft ingehaald omdat je deze ook aan het energie dashboard kan toevoegen. ik denk er dus over om deze van MQTT over te zetten naar ESPHome.
Ik kom deze tegen:
https://github.com/Robert.../tree/TerminatorNL-master
maar ook:
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome (deze is volgens mij de oorspronkelijke ESPHome versie)
Zelf draai ik nog op de absalom-muc MQTT versie maar ik heb het idee dat de ESPHome versie deze inmiddels heeft ingehaald omdat je deze ook aan het energie dashboard kan toevoegen. ik denk er dus over om deze van MQTT over te zetten naar ESPHome.
Ik kom deze tegen:
maar ook:
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome (deze is volgens mij de oorspronkelijke ESPHome versie)
[ Voor 23% gewijzigd door ngommers op 15-09-2024 10:18 . Reden: paar versies toegevoegd. ]
Zat juist precies hetzelfde te denken. Er was ook iets van een "plus" versie met MQTTngommers schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:14:
Welke MHI-AC-Ctrl ESPHome versie is tegenwoordig het beste om te gebruiken? ik kom meerdere versies tegen.
Ik kom deze tegen:
maar ook:
https://gitlab.com/plusmore/MHI-AC-Ctrl-Plus
Denk dat ik gewoon de oorspronkelijke esphomeversie ga draaien. Pas een storing in mn server. De esphome kan die dan gewoon webbased via mobiel of computer nog bestuurd worden.
Ik draai ook die van ginkage, zover ik het heb kunnen volgen maakt RobertJansen1 wel vaker changes en fixes welke uiteindelijk ook indie van ginkage komen.
De plus variant heb ik nog nooit geprobeerd, geen idee of er voordelen in zitten, iemand anders een idee?
De plus variant heb ik nog nooit geprobeerd, geen idee of er voordelen in zitten, iemand anders een idee?
Krijg jij ook een -4 errors. Die komen echt achter elkaar binnen.Theetjuh schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:09:
Ik draai ook die van ginkage, zover ik het heb kunnen volgen maakt RobertJansen1 wel vaker changes en fixes welke uiteindelijk ook indie van ginkage komen.
[16:55:37][W][mhi_ac_ctrl:143]: mhi_ac_ctrl_core.loop error: -4
[16:55:37][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (102 ms).
[16:55:37][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
Edit: Module had ik uit de unit gehaald dus geen sensordata
[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 15-09-2024 17:00 ]
De fork van het werk van Terminator al in mijn repo (RobertJansen1) werkt nog niet helemaal, ik zou nu custom component gebruiken omdat deze eenvoudiger in te stellen is https://github.com/Robert...ome/tree/custom_componentngommers schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:14:
Ik kom deze tegen:
maar ook:
Deze wil ik asap mergen met de master van ginkage
De plus versie heeft meer opties met betrekking tot temperatuur, en naar mijn idee ook kwa hardware. Ik heb een keer getracht de changes te mergen naar de ginkage maar de core files zijn gewijzigd, iets dat ik liever niet doe in de ginkage port. Ik heb wel een en ander cherry picked maar een 1-op-1 verschil lijstje heb ik even niet
[ Voor 14% gewijzigd door LinuZZ op 15-09-2024 19:54 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
@LinuZZ De Plus versie is compatible met de standaard versie en stuur je geen lage temperatuur door dan worden er ook geen berekening gedaan.
Hierboven de enige "breaking change", dat is als de interne temp. sensor wordt gebruikt dan kan die ook beïnvloed worden als ware het een externe sensor. De MHI heeft dan al opdracht gehad om de IU sensor the gebruiken en ik handel hier dan de teruggeven sensor waarde.
Als binnenkort de boel weer eens gaat draaien dat ga ik ook weer verder met het ontwikkelen, en dan vooral gericht op ESP32. De huidige versie voor de 8266 kan ik alles doen wat ik wil.
Ik wil binnenkort weer eens een ESP32-C3 proberen i.p.v. een 8266 en ik hou dan een oog op GitHub van H. Berntsen. Wat ik zo snel zie dat hij en nu jij ook Python gebruikt en de files van de GitHub ophalen i.p.v. lokaal op de HA computer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| // Checks, if the IU temperature sensor is activ and the sample avarage is promoted to new_Troom if ( new_Troom == 0xff ) { // check first if the IU sensor is being activated (saves processing time) if ( loop_interval > 1 && loop_interval < 5000 ) { // sampling has to completed within 5 seconds IU_sample_count++; IU_sample += MOSI_frame[DB3]; // add the just sampled IU sensor to earlier sampled value(s) if ( IU_sample_count == get_samples ) { // after needed number of samples, take the avarage of them IU_Troom = (rint((IU_sample/get_samples)*4)/4); // store IU raw temperature to be used as pseudo Troom and used to set IU new_Troom (0.25) IU_troom_tmp = IU_Troom - IU_troom_correction; // when mode -> heat then also apply the IU correction // used below 18 degrees or only the offset. Troom is default multiplied by four so there the times two is there (compressed shortwriting) offset_Troom=(status_mode_old==mode_heat&&tsetpoint_tmp<36)?((36-tsetpoint_tmp)*2):((tsetpoint_tmp&1)?2:0); new_Troom = IU_troom_tmp + offset_Troom; // apply the psuedo troom, active during the current loop, if not interupted by an external troom // if in the period of sampling an external sensor value is received then use that value instead of the IU sensor value if ( EXT_Troom != 0 ) { // chedk if in the meantime external temperature has been received, overwriting the sampled iu_Troom new_Troom = EXT_Troom; // overwrite the value set above from the IU sensor if an external sensor is active EXT_Troom = 0; // clear the variable enabling to indicate that a external sensor value is received } IU_sample = 0; // resets the counted external troom samples } } } // endif new_Troom = 0xff. As soon the new_troom is set it us used and reading the IU sensor (0xff) is deactived automaticaly |
Hierboven de enige "breaking change", dat is als de interne temp. sensor wordt gebruikt dan kan die ook beïnvloed worden als ware het een externe sensor. De MHI heeft dan al opdracht gehad om de IU sensor the gebruiken en ik handel hier dan de teruggeven sensor waarde.
Als binnenkort de boel weer eens gaat draaien dat ga ik ook weer verder met het ontwikkelen, en dan vooral gericht op ESP32. De huidige versie voor de 8266 kan ik alles doen wat ik wil.
Ik wil binnenkort weer eens een ESP32-C3 proberen i.p.v. een 8266 en ik hou dan een oog op GitHub van H. Berntsen. Wat ik zo snel zie dat hij en nu jij ook Python gebruikt en de files van de GitHub ophalen i.p.v. lokaal op de HA computer.
Ik draai jou Terminator versie al een tijdje en werkt tot op heden hier prima. Enige wat soms niet lekker gaat is wanneer je van boven de 18c naar onder de 18c gaat instellen. Dan springt hij terug naar 18c maar als je dan nog een keer onder de 18c instelt gaat het wel goed.LinuZZ schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:42:
[...]
De fork van het werk van Terminator al in mijn repo (RobertJansen1) werkt nog niet helemaal, ik zou nu custom component gebruiken omdat deze eenvoudiger in te stellen is https://github.com/Robert...ome/tree/custom_component
Dan denk ik dat ik eerst maar even die 2 zaken moet gaan mergen zodat beide functionaliteiten erin blijven:) gebruik je ook een externe thermostaat en / of 0,5 graad instelling?SkullboyNL schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:00:
[...]
Ik draai jou Terminator versie al een tijdje en werkt tot op heden hier prima. Enige wat soms niet lekker gaat is wanneer je van boven de 18c naar onder de 18c gaat instellen. Dan springt hij terug naar 18c maar als je dan nog een keer onder de 18c instelt gaat het wel goed.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Goede avond, vraag van een leek:
Iedere buiten unit heeft in de specs staan het nominale vermogen, maar ook het minimale (en maximale) vermogen. Het nominale vermogen is meen ik gemeten bij 7 graden. Geldt dat ook voor het minimale vermogen? Zo ja een vervolgvraag:
Stel het minimale vermogen (capaciteit in kW) van een buiten unit voor 3 binnen unit is 2 kW, en stel dat dit is bij 7 graden, dan kan ik toch aannemen dat het minimum vermogen (capaciteit) bij zeg -7 graden lager ligt? En zo ja, gaat dat grofweg met dezelfde verhouding als de afname van het maximale vermogen bij die temperaturen?
Stel het maximale vermogen is bij +7C = 8 kW en bij -7C = 6 kW (-25%), zakt dan grofweg die minimale capaciteit van 2 kW ook met 25% naar zeg 1,5 kW? Of werkt dat niet zo?
Gr Michel
Iedere buiten unit heeft in de specs staan het nominale vermogen, maar ook het minimale (en maximale) vermogen. Het nominale vermogen is meen ik gemeten bij 7 graden. Geldt dat ook voor het minimale vermogen? Zo ja een vervolgvraag:
Stel het minimale vermogen (capaciteit in kW) van een buiten unit voor 3 binnen unit is 2 kW, en stel dat dit is bij 7 graden, dan kan ik toch aannemen dat het minimum vermogen (capaciteit) bij zeg -7 graden lager ligt? En zo ja, gaat dat grofweg met dezelfde verhouding als de afname van het maximale vermogen bij die temperaturen?
Stel het maximale vermogen is bij +7C = 8 kW en bij -7C = 6 kW (-25%), zakt dan grofweg die minimale capaciteit van 2 kW ook met 25% naar zeg 1,5 kW? Of werkt dat niet zo?
Gr Michel
Klopt! De berekeningen hoef je niet zelf te doen, die heeft MHI al voor je gedaan. Zie service manual of data books.Beauty1010 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:09:
Goede avond, vraag van een leek:
Gr Michel
Vloermodel MHI SRF25ZS-W2 erbij voor thuiskantoor. Moet wel zeggen dat het ding zo lomp is dat de WAF er onder leidt. Dat wordt nog een dingetje voor een andere kamer, want de unit komt ver de ruimte in waardoor 1 op 1 vervanging van een (platte) radiator niet altijd handig is.
Ik begreep uit dit topic dat USE_EXTENDED_FRAME_SIZE wel uitgecommentarieerd moet worden.
Binnenkort eens zien of ik een module kan plaatsen.
Is er voor de SRF ook een handleiding met instructie beschikbaar?AUijtdehaag schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:31:
[...]
De aansluting zit goed verstopt in dat model volgens @JoepW
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik begreep uit dit topic dat USE_EXTENDED_FRAME_SIZE wel uitgecommentarieerd moet worden.
Binnenkort eens zien of ik een module kan plaatsen.
Paar weken geleden heeft een Belgische firma MHI airco geïnstalleerd. Betreft SRC50ZSX buitenunit en SRK60ZSX binnenunit. 5kW binnenunit was niet op voorraad. 😊 Airco wordt gebruikt voor verwarmen en koelen van de woonkamer 165 m3.
Ik gebruik voornamelijk de smart m-air app om de airco te bedienen. Ik loop tegen wat vragen/rare bevindingen aan:
- bij modus Verwarmen blijft airco onnodig in bedrijf, ook als temperatuur al bereikt is. Gemeten temperatuur gisterenavond 23.7 graden, Ingestelde temperatuur 22 graden. Bij modus auto lijkt dit beter op elkaar afgestemd.
- welke instelling voor horizontale richting en verticale richting gebruiken jullie voor verwarmen. Ik lees in dit topic dat de lamellen op 45 graden zouden moeten staan?
Ik gebruik voornamelijk de smart m-air app om de airco te bedienen. Ik loop tegen wat vragen/rare bevindingen aan:
- bij modus Verwarmen blijft airco onnodig in bedrijf, ook als temperatuur al bereikt is. Gemeten temperatuur gisterenavond 23.7 graden, Ingestelde temperatuur 22 graden. Bij modus auto lijkt dit beter op elkaar afgestemd.
- welke instelling voor horizontale richting en verticale richting gebruiken jullie voor verwarmen. Ik lees in dit topic dat de lamellen op 45 graden zouden moeten staan?
Het is niet zo nauwkeurig als een thermostaat van een CV.TweakersOnly schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:55:
Dan gewoon een graad lager instellen. En nee, je kunt de temp sensor niet bijstellen zoals vaak wel bij een thermostaat kan.
Gaat er nog wat met deze cliffhanger gebeuren, of is dit gecanceld?LED-Maniak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:45:
[...]
Gelukkig komt daar in een week of twee verandering in
Verwijderd
- Een verwarmingsapparaat met een ingebouwde temperatuursensor zal nooit helemaal de juiste temperatuur van een ruimte kunnen meten. Daarom is het altijd even spelen wat in jouw specifieke situatie het verband is tussen de ingestelde temperatuur en de gewenste temperatuur. Zo kunnen gordijnen, tocht, de hoogte van de ruimte en de hoogte van het apparaat invloed hebben op de gemeten temperatuur.TweakersOnly schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:55:
- Aangezien warmte vanzelf stijgt is het het beste om de lamellen naar zo laag mogelijk te richten mits je daar geen last van hebt. Bij koelen juiste zo hoog mogelijk omdat kou daalt.
Heb je wat meer tijd tussen het vervangen van de batterijen laten zitten?manon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:32:
[Afbeelding]
Iemand een idee wat dit kan zijn.
Heb de batterijen vervangen maar geen reactie
Check ook ff hier, kennelijk meer mensen met dit probleem: https://www.reddit.com/r/AusRenovation/s/nR4UX60txB
Time reset knopje al eens ingedrukt?
[ Voor 3% gewijzigd door renzo4000 op 01-10-2024 19:39 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"Rijo038 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:27:
[...]
Gaat er nog wat met deze cliffhanger gebeuren, of is dit gecanceld?
Hangt nu al bij een aantal mensen in de airco. Smart-m-air en de wired-remote van mitsubishi werkt ook gewoon door(WF-RAC), dus je hoeft nergens op in te leveren.
Externe sensor is ook functieel en regelt de airco mooi stabiel.
Nu werken aan nog meer features.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2024 19:46 ]
Ziet er mooi uit. Gaat ie met de externe sensor niet eerst heel erg hard stampen omdat het wat langer duurt voordat de temperatuur wijzigt? Dit probleem had ik bij mijn vorige huis met de mhi-ac-ctrl en externe sensor.LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Hangt nu al bij een aantal mensen in de airco. Smart-m-air en de wired-remote van mitsubishi werkt ook gewoon door(WF-RAC), dus je hoeft nergens op in te leveren.
Externe sensor is ook functieel en regelt de airco mooi stabiel.
Nu werken aan nog meer features.
Kon ik ook wel weer oplossen door afhankelijk van de kamertemp het Setpoint steeds een halve graad hoger te zetten overigens.
[ Voor 8% gewijzigd door Rijo038 op 02-10-2024 07:55 ]
Ik heb eens telkens een "0" in beeld gehad. Bleek uiteindelijk toch aan de batterijen te liggen. Maak ook de contacten eens schoon met een beetje alcohol of spiritus.manon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:32:
[Afbeelding]
manon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:32:
[Afbeelding]
Heb het ook paar weken geleden gehad met een '1' in beeld. Batterij vervangen maar dat had geen invloed. Batterij nog een keer vervangen en gelijktijdig wat aan de contactjes van de batterij in de afstandbediening zitten prutsen en sindsdien is het opgelost. Was er een slecht contactje? Moesten de batterijen gewoon wat langer uit de afstandsbediening zijn? Ik weet het niet, maar het is wel opgelost nu.Martin7182 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:09:
[...]
Ik heb eens telkens een "0" in beeld gehad. Bleek uiteindelijk toch aan de batterijen te liggen. Maak ook de contacten eens schoon met een beetje alcohol of spiritus.
iemand ervaring met het plaatsen van een wifimodule in een SRK/ZSX? Hoe kan ik dat zelf voor elkaar krijgen?
Herkenbaar probleem met een externe sensor, de unit verwacht binnen tijd X een temperatuur verhoging van Y en zal alles op alles zetten om dat te bewerkstellen, tot error codes aan toe.....Rijo038 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:49:
[...]
Ziet er mooi uit. Gaat ie met de externe sensor niet eerst heel erg hard stampen omdat het wat langer duurt voordat de temperatuur wijzigt? Dit probleem had ik bij mijn vorige huis met de mhi-ac-ctrl en externe sensor.
Kon ik ook wel weer oplossen door afhankelijk van de kamertemp het Setpoint steeds een halve graad hoger te zetten overigens.
Ik heb in Homeassistant de Mitsubishi WF-RAC integratie geinstalleerd en met de Scheduler (https://github.com/nielsfaber/scheduler-component) de aan-uit van de airco gepland.
Dat werkt prima, alleen krijg ik nu telkens bij elke aan/uit een email met de titel "De airconditioning werd bediend" van no-reply@smartmair.com.
Is er een manier om dat te laten ophouden? Kan dat b.v.b. door beperkte thuismodus in de app in te stellen.
Anders moet ik in Thunderbird maar een regel maken dat die mail direct in de prullenbak gaat.
Dat werkt prima, alleen krijg ik nu telkens bij elke aan/uit een email met de titel "De airconditioning werd bediend" van no-reply@smartmair.com.
Is er een manier om dat te laten ophouden? Kan dat b.v.b. door beperkte thuismodus in de app in te stellen.
Anders moet ik in Thunderbird maar een regel maken dat die mail direct in de prullenbak gaat.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik vond dit filmpje wel duidelijk hoe ik hem open moest maken en waar welk clipje zitRijo038 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:58:
iemand ervaring met het plaatsen van een wifimodule in een SRK/ZSX? Hoe kan ik dat zelf voor elkaar krijgen?
dat is inderdaad een duidelijk filmpje, maar wel over een ander model dan ik heb helaas.Tinusvolkel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:11:
[...]
Ik vond dit filmpje wel duidelijk hoe ik hem open moest maken en waar welk clipje zit
Ik ga vanavond even beter kijken. Heb een Oekraïens filmpje gezien waar ze de hele ZSX unit uit elkaar halen. het lijkt met 2 schroefjes loshalen al klaar klaar te zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Rijo038 op 02-10-2024 13:57 ]
Hier zitten we ook te genieten van onze 5kw MHI in de woonkamer. Het is echt 'set and forget'. Om 6 uur 's ochtends gaat hij vanzelf 'voorverwarmen', zodat hij de rest van de dag in de laagste stand kan bijwarmen.
Geen last van tocht, wel af en toe een beetje last van de ruis. Met name de verschillen in ventilatorsnelheden is storend en dat hij af en toe even stopt.
De warmte die je ervaart is niet anders dan die van CV verwarming, het is lekker comfortabel. En dat in een vrijstaand huis met geen bijzondere isolatie. Ik heb wel echt alle kiertjes en tochtgaatjes aangepakt. Met name bij de deuren. Dat hielp enorm.
Geen last van tocht, wel af en toe een beetje last van de ruis. Met name de verschillen in ventilatorsnelheden is storend en dat hij af en toe even stopt.
De warmte die je ervaart is niet anders dan die van CV verwarming, het is lekker comfortabel. En dat in een vrijstaand huis met geen bijzondere isolatie. Ik heb wel echt alle kiertjes en tochtgaatjes aangepakt. Met name bij de deuren. Dat hielp enorm.
[ Voor 15% gewijzigd door dreams2 op 02-10-2024 15:22 ]
Mocht er nog iemand betaalbare MHI-AC-Ctrl bordjes zoeken, bij Nodo-Shop zijn deze te koop voor €12,95 (€16 met verzendkosten erbij). Je moet alleen nog even een ESP8266 toevoegen (€2-3 op AliExpress) en een paar dingetjes (DC-DC converter en een connector, zijn meegeleverd) erop solderen.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2024 12:28 ]
Het meest ingewikkelde vond ik die clipjes bovenaan de unit vinden. Maar dat lag er waarschijnlijk vooral aan dat ik op een wankele stoel stond. Voor de rest inderdaad 3 schroefjes en hij is helemaal open.Rijo038 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
dat is inderdaad een duidelijk filmpje, maar wel over een ander model dan ik heb helaas.
Ik ga vanavond even beter kijken. Heb een Oekraïens filmpje gezien waar ze de hele ZSX unit uit elkaar halen. het lijkt met 2 schroefjes loshalen al klaar klaar te zijn.
De CNS kabel kan je mooi van de CNS poort routen naar waar het klepje voor de stroomaansluiting zit en daar dan je module verstoppen. Dan kan je er altijd nog eenvoudig bij.
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 03-10-2024 13:21 ]
Top! ga ik dat uitvoeren wanneer ik de module binnen hebLED-Maniak schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Het meest ingewikkelde vond ik die clipjes bovenaan de unit vinden. Maar dat lag er waarschijnlijk vooral aan dat ik op een wankele stoel stond. Voor de rest inderdaad 3 schroefjes en hij is helemaal open.
De CNS kabel kan je mooi van de CNS poort routen naar waar het klepje voor de stroomaansluiting zit en daar dan je module verstoppen. Dan kan je er altijd nog eenvoudig bij.
Goedenavond!
Heeeeel veel posts in dit topic doorgeworsteld maar nergens een antwoord gevonden waar ik wat mee kon. Behalve dan dat ik concludeerde dat ik niet de enige ben die worstel; blijkbaar is verwarmen met een airco iets heel anders dan verwarmen met de oude vertrouwde CV. Maar wellicht is het nu niet anders dan toen de oude gaskachels vervangen werden door radiatoren en moet je gewoon even wennen aan ander gedrag.
Nou, dat hoor ik dan graag.
Mijn CV installatie regelt perfect; als ik de thermostaat een halve graad hoger instel gaat kort daarna de ketel aan, en na een half uur of zo is de temperatuur volgens mijn thermostaat (en ook gemeten met een alcoholthermometer) braaf een half graadje hoger. Prima dus! En die blijft ook zo; ook al wordt het buiten flink kouder. Of wat warmer.
Ik pruts best veel met een Arduino, en met Dallas DS1802B (3,95€ of zo) temperatuursensoren. Een paar seconden na inschakelen geven die sensoren binnen een halve graad de temperatuur aan die ik ook met een alcoholthermometer meet. Dus elektronisch een temperatuur meten kan niet moeilijk zijn. En kost ook niks.
Maar bij mijn airco is dit blijkbaar heeeeel anders; ik meet verschillen van 2 graden of meer tussen wat ik zie op een alcoholthermometer die bovenop de binnenunit ligt, en wat de unit zelf aangeeft.
De afstandsbediening kan ik ook gebruiken als temperatuursensor. Zelfde laken een pak; ook de afstandsbediening meet een temperatuur die significant (kan > 2C zijn) verschilt van wat ik meet met een DS1802B, of alcoholthermometer, die er pal naast ligt.
Tja, als je onzin meet, is je regelresultaat ook onzin.
Maar OK, laat ik de aircometing maar eens voor waar aannemen. En als ik wil verwarmen zet ik dus het setpoint een graadje hoger dan de temperatuur die de airco meet. Gebeurt er helemaal niks! Hoelang ik ook wacht.
Mijn installateur is een prima vent, heeft alles netjes geplaatst, maar heeft eigenlijk alleen verstand van CV. Weet het dus ook allemaal niet.
De importeur zakte voor mij meteen door het ijs toen hij me vertelde dat elektronisch meten niet op kan tegen een alcoholthermometer (zie mijn Arduino verhaal).
Kortom: wat moet ik doen? Forse temperatuurschommelingen voor lief gaan nemen (als in de begindagen van de CV)? Setpoint gewoon 3 graden hoger of lager zetten dan de gewenste temperatuur? Toch maar een hybride L/W warmtepomp nemen? Niks doen en gewoon in de zomer de airco gebruiken om te koelen?
Onderbouwd advies is dus zeer welkom!
Heeeeel veel posts in dit topic doorgeworsteld maar nergens een antwoord gevonden waar ik wat mee kon. Behalve dan dat ik concludeerde dat ik niet de enige ben die worstel; blijkbaar is verwarmen met een airco iets heel anders dan verwarmen met de oude vertrouwde CV. Maar wellicht is het nu niet anders dan toen de oude gaskachels vervangen werden door radiatoren en moet je gewoon even wennen aan ander gedrag.
Nou, dat hoor ik dan graag.
Mijn CV installatie regelt perfect; als ik de thermostaat een halve graad hoger instel gaat kort daarna de ketel aan, en na een half uur of zo is de temperatuur volgens mijn thermostaat (en ook gemeten met een alcoholthermometer) braaf een half graadje hoger. Prima dus! En die blijft ook zo; ook al wordt het buiten flink kouder. Of wat warmer.
Ik pruts best veel met een Arduino, en met Dallas DS1802B (3,95€ of zo) temperatuursensoren. Een paar seconden na inschakelen geven die sensoren binnen een halve graad de temperatuur aan die ik ook met een alcoholthermometer meet. Dus elektronisch een temperatuur meten kan niet moeilijk zijn. En kost ook niks.
Maar bij mijn airco is dit blijkbaar heeeeel anders; ik meet verschillen van 2 graden of meer tussen wat ik zie op een alcoholthermometer die bovenop de binnenunit ligt, en wat de unit zelf aangeeft.
De afstandsbediening kan ik ook gebruiken als temperatuursensor. Zelfde laken een pak; ook de afstandsbediening meet een temperatuur die significant (kan > 2C zijn) verschilt van wat ik meet met een DS1802B, of alcoholthermometer, die er pal naast ligt.
Tja, als je onzin meet, is je regelresultaat ook onzin.
Maar OK, laat ik de aircometing maar eens voor waar aannemen. En als ik wil verwarmen zet ik dus het setpoint een graadje hoger dan de temperatuur die de airco meet. Gebeurt er helemaal niks! Hoelang ik ook wacht.
Mijn installateur is een prima vent, heeft alles netjes geplaatst, maar heeft eigenlijk alleen verstand van CV. Weet het dus ook allemaal niet.
De importeur zakte voor mij meteen door het ijs toen hij me vertelde dat elektronisch meten niet op kan tegen een alcoholthermometer (zie mijn Arduino verhaal).
Kortom: wat moet ik doen? Forse temperatuurschommelingen voor lief gaan nemen (als in de begindagen van de CV)? Setpoint gewoon 3 graden hoger of lager zetten dan de gewenste temperatuur? Toch maar een hybride L/W warmtepomp nemen? Niks doen en gewoon in de zomer de airco gebruiken om te koelen?
Onderbouwd advies is dus zeer welkom!
De temperatuur goed meten binnen je airco unit is nou eenmaal lastig. Daarom gebruiken sommige tweakers een externe sensor wat een veel beter resultaat geeft.
@dreams2 OK, misschien wel lastig om dat binnen de unit te meten. Dan plaats je toch een sensortje iets buiten de unit? En hoe zit het dan met de meting in mijn afstandsbediening? Die zit toch ver van de binnenunit? Waarom is die dan toch ook zo beneden peil? En heb je misschien antwoorden op: Kortom: wat moet ik doen? Forse temperatuurschommelingen voor lief gaan nemen (als in de begindagen van de CV)? Setpoint gewoon 3 graden hoger of lager zetten dan de gewenste temperatuur? Toch maar een hybride L/W warmtepomp nemen? Niks doen en gewoon in de zomer de airco gebruiken om te koelen?
De standaard MHI afstandsbediening meet toch geen temperatuur?tony381 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:02:
@dreams2 OK, misschien wel lastig om dat binnen de unit te meten. Dan plaats je toch een sensortje iets buiten de unit? En hoe zit het dan met de meting in mijn afstandsbediening? Die zit toch ver van de binnenunit? Waarom is die dan toch ook zo beneden peil? En heb je misschien antwoorden op: Kortom: wat moet ik doen? Forse temperatuurschommelingen voor lief gaan nemen (als in de begindagen van de CV)? Setpoint gewoon 3 graden hoger of lager zetten dan de gewenste temperatuur? Toch maar een hybride L/W warmtepomp nemen? Niks doen en gewoon in de zomer de airco gebruiken om te koelen?
Met de MHI AC CTRL module genoemd in dit topic kun je de temperatuur van een sensor ergens in de ruimte naar de airco sturen. Je kunt dan een veel stabielere meting en stuurregeling realiseren.
Meten in of dichtbij de airco is lastig. De werking van de airco verstoort zowel de temperatuur als de meting ervan in de directe omgeving zodat deze niet representatief is voor de ruimte.
Het fijnste is om een (draadloze) sensor ergens te plaatsen waar je het meeste bent en dan bij voorkeur net uit de luchtstroom. Daarmee kan je een stabiele temperatuur realiseren.tony381 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:02:
Maar het blijft wel, als je tocht hebt in je huis en als je koude vloeren of muren hebt, dan kan het nog steeds koud aanvoelen. Daarvoor zal je hem langere tijd moeten aanzetten en dan nog los je daar tocht niet mee op.
En over het schakelen op setpoint: als je het hele topic gelezen hebt dan weet je dat de airco pas schakelt bij een bepaald verschil ten opzichte van setpoint.
Bij eco mode wordt dat groter.
Het kan uitgeschakeld worden door een aantal seconden de knop op de airco ingedrukt te houden. Dat wil je typisch alleen als je een externe sensor gebruikt.
Bij eco mode wordt dat groter.
Het kan uitgeschakeld worden door een aantal seconden de knop op de airco ingedrukt te houden. Dat wil je typisch alleen als je een externe sensor gebruikt.
@tony381 De MHI doet bij verwarmen standaard een offset van +2 graden. Dit kan je uitzetten (zoek maar eens in dit topic op 'offset').
In mijn ervaring werkt de temperatuurregeling eigenlijk heel stabiel. Altijd op 22 of 23 graden (met offset uitgeschakeld) en ik heb het wel warm. Al heb ik het wel over een vloerunit.
In mijn ervaring werkt het regelgedrag ook dikke prima. Dmv de MHI-AC-CTRL kan ik monitoren wat het regelgedrag is. Ik ben op het volgende gekomen. Indien roomtemp en settemp niet meer dan 1 graad verschilt regelt de unit helemaal terug naar het minimum. In het optimale geval is een compressorsnelheid van 20 hz. Verschilt het meer dan 1 graad naar boven? Dat wordt pendelen. Verschilt het meer dan 1 graad naar beneden? Dat wordt iets optoeren.
Ik lees meermaals in dit topic dat men de behoefte heeft om een frequentie in te kunnen stellen ipv een temp. Met bovenstaande kennis is, door manipulatie van de settemp en uitlezen van te roomtemp, dit prima te verwezenlijken in bijvoorbeeld Home Assistant.
Dit ga ik ooit ook doen als ik me ga storen aan het pendelen.
In mijn ervaring werkt de temperatuurregeling eigenlijk heel stabiel. Altijd op 22 of 23 graden (met offset uitgeschakeld) en ik heb het wel warm. Al heb ik het wel over een vloerunit.
In mijn ervaring werkt het regelgedrag ook dikke prima. Dmv de MHI-AC-CTRL kan ik monitoren wat het regelgedrag is. Ik ben op het volgende gekomen. Indien roomtemp en settemp niet meer dan 1 graad verschilt regelt de unit helemaal terug naar het minimum. In het optimale geval is een compressorsnelheid van 20 hz. Verschilt het meer dan 1 graad naar boven? Dat wordt pendelen. Verschilt het meer dan 1 graad naar beneden? Dat wordt iets optoeren.
Ik lees meermaals in dit topic dat men de behoefte heeft om een frequentie in te kunnen stellen ipv een temp. Met bovenstaande kennis is, door manipulatie van de settemp en uitlezen van te roomtemp, dit prima te verwezenlijken in bijvoorbeeld Home Assistant.
Dit ga ik ooit ook doen als ik me ga storen aan het pendelen.
Grappig genoeg stuur ik via Home Assistant de door de ketelthermostaat gemeten temperatuur door naar de airco via MHI AC Ctrl ESPhomedreams2 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:30:
De temperatuur goed meten binnen je airco unit is nou eenmaal lastig. Daarom gebruiken sommige tweakers een externe sensor wat een veel beter resultaat geeft.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb mijn MHI airco tijdgestuurd via HA om pendelen te beperken.
In dit jaargetijde is het hier voldoende om hem 's morgens en vroeg in de avond 2 uurtjes aan te zetten.
In dit jaargetijde is het hier voldoende om hem 's morgens en vroeg in de avond 2 uurtjes aan te zetten.
Ik twijfel een beetje of deze vraag in het HA topic moet of hier:
Ik gebruik MHI Ctrl in combinatie met Home Assistent. Nu wil ik via een widget of actieknop een snelkoppeling op mijn homescreen op iPhone om met 1 druk op de knop een bepaalde airco instelling te activeren, bijvoorbeeld:
- 21 graden verwarmen
- vanes naar beneden
- vanes swing links naar rechts
- snelheid: laag
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen hoe? Of is dit überhaupt niet mogelijk..
Ik gebruik MHI Ctrl in combinatie met Home Assistent. Nu wil ik via een widget of actieknop een snelkoppeling op mijn homescreen op iPhone om met 1 druk op de knop een bepaalde airco instelling te activeren, bijvoorbeeld:
- 21 graden verwarmen
- vanes naar beneden
- vanes swing links naar rechts
- snelheid: laag
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen hoe? Of is dit überhaupt niet mogelijk..
@yorroy
Ik heb dat soort acties in Home Assistant gecombineerd tot een script.
Ik heb dat soort acties in Home Assistant gecombineerd tot een script.
Nee dat kan niet met een RC van de MHI AC.tony381 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:23:
De afstandsbediening kan ik ook gebruiken als temperatuursensor.
Contact opgenomen met de verkoper.
Mijn nieuwe MHI piept en tikt vaak.
Wordt er gek van.
Hij gaat de lagers vervangen.
Mijn nieuwe MHI piept en tikt vaak.
Wordt er gek van.
Hij gaat de lagers vervangen.
Bedankt hier voor de tip hier over de 2 graden offset en de powerknop 30 seconden inhouden.
Heb nu een veel “rustigere” regeling.
Gebruik nu een tado als externe sensor maar die refreshed een beetje traag ( pakweg elke 5 minuten)
Voor m’n gevoel is dit te traag, maar het werkt eigenlijk prima, zit wel een beetje te kijken naar een andere sensor, dus weet toevallig iemand de refresh rate van een homewizard energie monitor?
Verder is ie nu lekker met een 250w onze beneden verdieping op een 21 graden aan het houden met een buitentemperatuur van 4 graden.
Ondertussen vloeit er al een 3kW van het dak af dus lekker gratis verwarmen
Heb nu een veel “rustigere” regeling.
Gebruik nu een tado als externe sensor maar die refreshed een beetje traag ( pakweg elke 5 minuten)
Voor m’n gevoel is dit te traag, maar het werkt eigenlijk prima, zit wel een beetje te kijken naar een andere sensor, dus weet toevallig iemand de refresh rate van een homewizard energie monitor?
Verder is ie nu lekker met een 250w onze beneden verdieping op een 21 graden aan het houden met een buitentemperatuur van 4 graden.
Ondertussen vloeit er al een 3kW van het dak af dus lekker gratis verwarmen
Ik heb een paar weken terug een 2 tal MHI aircos laten plaatsen. 1 van de units heeft een ingebouwde wifi (Srk50ws-zf), volgens de installateur tegenwoordig standaard ingebouwd zonder gedoe met losse dongle.
Nu wil ik binnenkort deze gaan koppelen aan mijn HomeAssistant alleen begrijp ik dat dit niet zomaar zou kunnen? Blijkbaar moet er “iets” tussen zodat HA het apparaat pas ziet? Waar kan ik daar mee informatie over vinden?
Nu wil ik binnenkort deze gaan koppelen aan mijn HomeAssistant alleen begrijp ik dat dit niet zomaar zou kunnen? Blijkbaar moet er “iets” tussen zodat HA het apparaat pas ziet? Waar kan ik daar mee informatie over vinden?
@brtkpr
Dat kan met de custom integratie WF-RAC.
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917
Ook zijn er alternatieve modules die je kunt voorzien van bijv. ESPhome voor meer diagnostische gegevens.
Dat kan met de custom integratie WF-RAC.
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917
Ook zijn er alternatieve modules die je kunt voorzien van bijv. ESPhome voor meer diagnostische gegevens.
Als je de originele wifi module niet meer wil gebruiken zou je voor een MHI-AC-CTRL kunnen gaan. Dan kan je de airco aansturen met home assistant maar zonder de Smart-M-Air app. Werkt volledig lokaal.brtkpr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:10:
Ik heb een paar weken terug een 2 tal MHI aircos laten plaatsen. 1 van de units heeft een ingebouwde wifi (Srk50ws-zf), volgens de installateur tegenwoordig standaard ingebouwd zonder gedoe met losse dongle.
Wil je de Smart-M-Air app en originele functies behouden, dan zou je kunnen gaan voor een ClimaControl module. Hiermee blijft alles werken zoals het is, maar kan je ook Home Assistant aansluiten én heb je mogelijkheid tot gebruik van een externe draadloze temperatuur sensor. Werkt volledig lokaal.
Als derde optie was er dacht ik nog een Home Assistant integratie via de servers van Mitsubishi(geen idee of dat nog werkt?), maar dan ben je wel afhankelijk van de servers van een externe partij. Zoals RudolfR linkt us.
@LED-Maniak
Ook WF-RAC werkt volledig lokaal. De Smart-M-Air app kan (kon?) overigens ook werken zonder account/cloud.
Ook WF-RAC werkt volledig lokaal. De Smart-M-Air app kan (kon?) overigens ook werken zonder account/cloud.
Dus als ik met de Smart-M-Air app instellingen aanpas dan gaat dit niet eerst(/ook?) naar de mitsubishi servers? Geen probleem als deze servers een keer niet werken? Bij Mitsubishi Electric is dat een drama namelijk.RudolfR schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:30:
@LED-Maniak
Ik denk dat dat ligt aan of je de home restricted mode of de remote mode gebruikt?LED-Maniak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:32:
[...]
Dus als ik met de Smart-M-Air app instellingen aanpas dan gaat dit niet eerst(/ook?) naar de mitsubishi servers? Geen probleem als deze servers een keer niet werken? Bij Mitsubishi Electric is dat een drama namelijk.
Die ClimaControl wordt dus aangesloten op de airconditioning zelf? Die moet dan dus open?LED-Maniak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:27:
[...]
Als je de originele wifi module niet meer wil gebruiken zou je voor een MHI-AC-CTRL kunnen gaan. Dan kan je de airco aansturen met home assistant maar zonder de Smart-M-Air app. Werkt volledig lokaal.
Wil je de Smart-M-Air app en originele functies behouden, dan zou je kunnen gaan voor een ClimaControl module. Hiermee blijft alles werken zoals het is, maar kan je ook Home Assistant aansluiten én heb je mogelijkheid tot gebruik van een externe draadloze temperatuur sensor. Werkt volledig lokaal.
Als derde optie was er dacht ik nog een Home Assistant integratie via de servers van Mitsubishi(geen idee of dat nog werkt?), maar dan ben je wel afhankelijk van de servers van een externe partij. Zoals RudolfR linkt us.
Ik las ergens ook dat je met esphome en een ir aan de slag kunt alleen lees je dan geen gegevens uit begreep ik.
Lastig allemaal zeg, dacht even aansluiten en toevoegen 😂
Zou niet zo lastig moeten zijn.brtkpr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Die ClimaControl wordt dus aangesloten op de airconditioning zelf? Die moet dan dus open?
Ik las ergens ook dat je met esphome en een ir aan de slag kunt alleen lees je dan geen gegevens uit begreep ik.
Lastig allemaal zeg, dacht even aansluiten en toevoegen 😂
Heb je het al geprobeerd met de WF-RAC-Integration ?
Heb dat deze week ook geïnstalleerd in HA voor mijn nieuwe airco. Nog wel eentje met een losse dongle, maar ik verwacht dat het met ingebouwd wifi hetzelfde werkt.
Je moet de airco wel eerst met de app installeren zodat die bekend is in het netwerk. Daarna vind de integratie vanzelf de airco.
Het is ook wel aan te bevelen om de airco een vast ip adres te geven in de modem instellingen.
Om mijn vraag zelf te beantwoorden:JukeboxBill schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:45:
Ik heb in Homeassistant de Mitsubishi WF-RAC integratie geinstalleerd en met de Scheduler (https://github.com/nielsfaber/scheduler-component) de aan-uit van de airco gepland.
Ik heb nu in de app "beperkte thuismodus" ingesteld en nu blijven de e-mails weg.
Afgaande op de waarschuwingen die ik daarbij in de app kreeg, veronderstel ik dat het nu niet meer via de cloud gaat.
Klopt. home restricted mode gaat ook lokaal.Sjamo schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:34:
Ik denk dat dat ligt aan of je de home restricted mode of de remote mode gebruikt?
Ja dat klopt.JukeboxBill schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:10:
Ik heb nu in de app "beperkte thuismodus" ingesteld en nu blijven de e-mails weg.
Afgaande op de waarschuwingen die ik daarbij in de app kreeg, veronderstel ik dat het nu niet meer via de cloud gaat.
Goedenavond allemaal, ik ben vast een n00b met deze vraag; maar ik zit in het offerte-proces voor een airco voor onze slaapkamer. Ik heb als optie een Mitsubishi gekregen en een Kaisai (goedkopere optie).
Op welke plek zou ik hier een vraag over mogen stellen? Het is voor mij niet duidelijk waar dat moet; mijn excuses als het op de verkeerde plek is!
Op welke plek zou ik hier een vraag over mogen stellen? Het is voor mij niet duidelijk waar dat moet; mijn excuses als het op de verkeerde plek is!
Even een nieuw topic maken in Duurzame energie en installaties.DannySan73 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:24:
Goedenavond allemaal, ik ben vast een n00b met deze vraag; maar ik zit in het offerte-proces voor een airco voor onze slaapkamer. Ik heb als optie een Mitsubishi gekregen en een Kaisai (goedkopere optie).
Dan hou je de antwoorden bij elkaar.
Goedemiddag,
Simpel vraagje waarop ik het antwoord in dit topic en / of in de handleidingen niet kan vinden.
Ik weet dat de SRK-serie wandmodellen met de meegeleverde afstandsbediening als laagst instelbare temperatuur voor verwarmen 18 graden hebben. Met de bedrade controller kan het iets lager, die gaat tot 16 graden. Kan iemand mij vertellen wat de laagst mogelijke temperatuur is voor verwamen met de app?
Alvast bedankt!
Simpel vraagje waarop ik het antwoord in dit topic en / of in de handleidingen niet kan vinden.
Ik weet dat de SRK-serie wandmodellen met de meegeleverde afstandsbediening als laagst instelbare temperatuur voor verwarmen 18 graden hebben. Met de bedrade controller kan het iets lager, die gaat tot 16 graden. Kan iemand mij vertellen wat de laagst mogelijke temperatuur is voor verwamen met de app?
Alvast bedankt!
Met MHI-AC-Ctrl nog steeds minimaal 18 graden.M_AW schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:45:
Goedemiddag,
Alvast bedankt!
Je kan hem foppen door via Home Assistant er een andere ruimte temperatuur heen te schieten (naar de AC unit) zodat hij denkt dat het warmer is.
Dank.TheGrillmeister schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Met MHI-AC-Ctrl nog steeds minimaal 18 graden.
Je kan hem foppen door via Home Assistant er een andere ruimte temperatuur heen te schieten (naar de AC unit) zodat hij denkt dat het warmer is.
Helaas.
Interessante workaround wel ja.
Heb sinds kort mijn ruimte thermostaat temperatuur in gebruik. Die stuur ik elke 100s naar de unit. Hij is echt een stuk rustiger met regelen nu
Wat je nog wel kan instellen is de default offset bij verwarmen van +2 op setpoint.
Staat in dit topic beschreven als je zoekt op offset. (30s unit aan/uit knop vasthouden als hij uit staat, wacht op piep)
Wat wil je bereiken? Soort vorst beveiliging?
Smart-M-Air app is inderdaad 18, maar de airco accepteert 16 hier ook met een andere module er naast.
Exact. Vorstbeveiliging in een bijgebouw.LED-Maniak schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:56:
[...]
Wat wil je bereiken? Soort vorst beveiliging?
Smart-M-Air app is inderdaad 18, maar de airco accepteert 16 hier ook met een andere module er naast.
ME en Daikin kan je gewoon op 10 graden instellen.
MHI heeft daar z'n Night setback functie voor, dan zorgt hij ervoor dat de kamer niet onder de 10 graden komt.M_AW schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:57:
[...]
Exact. Vorstbeveiliging in een bijgebouw.
ME en Daikin kan je gewoon op 10 graden instellen.
Dat ik die gemist hebTinusvolkel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:59:
[...]
MHI heeft daar z'n Night setback functie voor, dan zorgt hij ervoor dat de kamer niet onder de 10 graden komt.

Top, bedankt!
Ik heb een Mitsubishi Heavy Single split SRK 50ZSX-W waarvan de binnenunit in ‘ruststand’ een pruttelend geluid produceert. Niet heel hard maar desondanks irritant.
In dit topic wordt meermaals de term ‘pruttelen’ genoemd, maar meer als dat de unit niet hoeft te werken.
Is zo’n pruttelend geluid normaal of is er wat aan de hand c.q. aan te doen?
In dit topic wordt meermaals de term ‘pruttelen’ genoemd, maar meer als dat de unit niet hoeft te werken.
Heb je een condenswater afvoer pomp?ButcherJF schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:44:
Ik heb een Mitsubishi Heavy Single split SRK 50ZSX-W waarvan de binnenunit in ‘ruststand’ een pruttelend geluid produceert. Niet heel hard maar desondanks irritant.
@Grutte Pier Eerlijk gezegd, geen idee. Ik heb de standaard installatie met binnen- en buitenunit, waarbij bij koelen het condenswater netjes naar buiten afgevoerd wordt. Momenteel gebruik ik hem uiteraard voor verwarmen.
Is er afschot vanaf je binnenunit naar buiten waar het condenswater afgevoerd wordt? Of gaat die leiding horizontaal of moet die een stukje omhoog?ButcherJF schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:25:
@Grutte Pier Eerlijk gezegd, geen idee. Ik heb de standaard installatie met binnen- en buitenunit, waarbij bij koelen het condenswater netjes naar buiten afgevoerd wordt. Momenteel gebruik ik hem uiteraard voor verwarmen.
Als de binnenunit ver van de afvoerlocatie zit, is de kans groot dat je een condenspompje hebt. De condens valt als water in de lekbak, en moet dan kunnen weglopen. Als die afvoer dus recht of ergens omhoog moet, werkt dat niet (want de wet van communicerende vaten werkt niet bij een open lekbak).
Dus dat kun je alvast bekijken. En dat zou het pruttelen bij "uit" kunnen verklaren.
In de app zit ook nog de Vacant Property Mode. Dan kun je van 10-17 graden instellen.M_AW schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:45:
Goedemiddag,
Alvast bedankt!
Zie pagina 20: https://www.mhi-mth.co.jp...anual-English(EEA,UK).pdf
Let op: alleen bij recente units wordt deze zichtbaar. Ik dacht vanaf eind 2022
Ik heb er geen ervaring mee want ik heb iets oudere units
[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 08-10-2024 18:37 ]