Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 25 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Thanks voor de tips. Ik kan het gemiddelde verbruik van de Daikin nergens vinden, maar er vanuitgaande dat dit 700w voor koelen is trekt ie in totaal 1400w.
Dan zou zelfs de grasmaaier nog aan kunnen.

Als we in de winter verwarmen, maaien we geen gras en zitten we niet buiten. Daar maak ik me dus niet zo druk om. Lijkt me de beste optie tot nu toe...

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:02
koekjah schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:58:
Kan iemand mij adviseren mbt het wel of niet aansluiten van de airco op een aparte groep?

Betreft een Daikin 2MXM40M buitenunit met 2x Perfera binnenunit 2,5 kw

Wil deze het liefst op de tuingroep aansluiten, waar behalve de tuinverlichting en soms een buiten TV geen vaste apparaten op zitten. Maar.... heel af en toe zetten we ook een heater of grasmaaier aan van 2000w.
Het nadeel van een aparte groep is dat de unit op het garagedak komt en ik onder mijn garage geen kruipruimte heb. Ga daar nooit op een nette manier een nieuwe leiding naartoe krijgen.
Ik heb een 5 kW MHI airco en ik heb deze nog nooit meer dan 1000W zien verbruiken. De kans dat je de groep overbelast lijkt me vrij klein, een heater zet je natuurlijk niet overdag aan als de airco vol staat te blazen. Een grasmaaier is een ander verhaal, maar eventueel kan je de airco tijdelijk uitzetten als je het gras maait. Ik zou persoonlijk niet een aparte groep laten aanleggen voor extreme situaties als dat niet op een nette manier kan. Worst case scenario schakelt de groep zichzelf uit, ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Dat is zo.. ik snap alleen het verbruik van de airco niet. Met een multisplit buiten en twee binnenunits, gebruik je dan 2x 2.5kW ?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:40:
Dat is zo.. ik snap alleen het verbruik van de airco niet. Met een multisplit buiten en twee binnenunits, gebruik je dan 2x 2.5kW ?
Simpel gezegd: met een cop van bijv. 4, verbruikt de airco 1/4e van de opgegeven max.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
koekjah schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:40:
Het geleverde thermisch vermogen is niet hetzelfde als het opgenomen vermogen. Een airco is een warmtepomp die de energie uit de lucht haalt met een efficiëntie van ongeveer 400% (de COP-waarde is dus 4, coefficent of performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:11
Die 2,5 kW is nominaal thermisch vermogen van de binnen unit bij koelen. Onder specifieke condities kan dit meer of minder zijn. Zoals de anderen al aangeven, dit is geen opgenomen vermogen het opgenomen vermogen is afhankelijk van de cop en die is afhankelijk van condities buiten en binnen, maar ook of het vermogen nodig is, de airco zal terug moduleren als er geen 2,5 kW thermisch vermogen nodig is.

[ Voor 16% gewijzigd door amoi op 07-08-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Om hier aan toe te voegen: ik heb bij mijn MHI 5kW multi split periodes met ruim meer dan 2kW electrisch vermogen waargenomen.

Als je je strikt aan de specificaties houdt dan kun je bijna geen buitenunits combineren op een groep. In de praktijk is de kans op langdurige intensieve gelijktijdige belasting kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
glas86 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Ik lees dat veel mensen een unit op de overloop hebben hangen. Wij dus ook. Als ik boven wil koelen zet ik de unit op tijd aan, alle deuren van de kamers open, fan snelheid op auto en 3d auto actief. Temperatuur 22/23 graden. Iemand die misschien nog optimalere settings heeft om snel te koelen?
Afhankelijk van wat ik wil koelen; als ik thuiswerk op zolder zet ik de lamellen op de hoogste stand en gefixeerd (L/R) richting de kamer waar ik zit. Fan kan in dat geval prima op auto, dan moduleert ie netjes terug. Moet het sneller dan de fan uiteraard verhogen. 3D werkt in geval van "gerichte kamerverwarming" niet echt vind ik.

Als ik de 1e verdieping wil koelen zet ik de lamellen volledig naar beneden het trapgat in, ook L/R gefixeerd. Fan ook op max. Werkt subuptimaal vind ik na twee jaar gebruik; beste is om dan op de hal van de 1e verdieping nog een ventilator neer te zetten en die op max vermogen de lucht te laten verspreiden.

Achteraf (maar daar heb je niks aan), had ik van de zolder unit een split unit moeten maken met een extra binnenunit op de 1e verdieping

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:07
MarcoC schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

Ik heb een 5 kW MHI airco en ik heb deze nog nooit meer dan 1000W zien verbruiken.
Dan heb je je unit extreem overgedimensioneerd. Een 5kW unit kan vér voorbij de 1000W. Zet hem van de winter maar eens op verwarmen met het spierballenmannetje ;)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
[...]

Ik heb een 5 kW MHI airco en ik heb deze nog nooit meer dan 1000W zien verbruiken. De kans dat je de groep overbelast lijkt me vrij klein, een heater zet je natuurlijk niet overdag aan als de airco vol staat te blazen. Een grasmaaier is een ander verhaal, maar eventueel kan je de airco tijdelijk uitzetten als je het gras maait. Ik zou persoonlijk niet een aparte groep laten aanleggen voor extreme situaties als dat niet op een nette manier kan. Worst case scenario schakelt de groep zichzelf uit, ook geen ramp.
Ik vind dat eerlijk gezegd maar een amateuristische oplossing. Waarom niet zoals algemeen geadviseerd gewoon een aparte groep voor alle apparaten die 2 kW of meer kunnen trekken? Niet iedereen in het huishouden die apparaten gebruikt is zich bewust van 'verboden' combinaties die je anders zou hebben. De zekering moet je zien als uiterste noodoplossing. Tegen de tijd dat die afschakelt zit je al tegen het afbranden van je huis aan.

Wat is er tegen een extra leiding in de garage? Ik heb buiten tegen de schutting een aparte leiding lopen naar een klein setje zonnepanelen op de schuur. Die max. 1 kW had makkelijk op het bestaande stopcontact gekund, maar dan zouden we de elektrische bbq niet aan mogen zetten als de zon flink schijnt. Bij wijze van spreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Martin7182 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd maar een amateuristische oplossing. Waarom niet zoals algemeen geadviseerd gewoon een aparte groep voor alle apparaten die 2 kW of meer kunnen trekken? Niet iedereen in het huishouden die apparaten gebruikt is zich bewust van 'verboden' combinaties die je anders zou hebben. De zekering moet je zien als uiterste noodoplossing. Tegen de tijd dat die afschakelt zit je al tegen het afbranden van je huis aan.

Wat is er tegen een extra leiding in de garage? Ik heb buiten tegen de schutting een aparte leiding lopen naar een klein setje zonnepanelen op de schuur. Die max. 1 kW had makkelijk op het bestaande stopcontact gekund, maar dan zouden we de elektrische bbq niet aan mogen zetten als de zon flink schijnt. Bij wijze van spreken ;)
Omdat zoals aangegeven het niet altijd eenvoudig is een extra groep aan te leggen. Je moet dan een afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
Ja, het is een afweging idd. Ik krijg soms bij anderen thuis wel eens de kriebels bij houtje-touwtje oplossingen, gekozen omdat het "te moeilijk" was om netjes te doen. Maar goed, iedereen maakt dat voor zichzelf uit.

@koekjah kun je de stroomkabel niet naast de bestaande koelleidingen+stuurkabel leggen? In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om de stuurkabel zelf als voeding te gebruiken, je voedt de buitenunit dan via een van de binnenunits i.p.v. andersom. In beide gevallen moet je dan natuurlijk nog wel de kabel vanaf een binnenunit doortrekken naar je meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Djvdb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:44:
Wij koelen vanaf de zolder de 1ste verdieping en begane grond. Temperatuur op 20 graden, lamellen naar beneden en fanspeed op low en om 8 uur s’ochtends al aan. Dat icm met zonwering werkt voor onze woning heel goed.
Als je de lamellen lager zet dan 45 graden loop je het risico dat er water langs de lamellen naar beneden komt. Staat ook in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb een 5 kW MHI airco en ik heb deze nog nooit meer dan 1000W zien verbruiken.
Dan gebruik je deze zeker niet voor verwarmen. Ik heb een 3.5 en deze gaat gemakkelijk boven de 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:22
jobr schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Dan gebruik je deze zeker niet voor verwarmen. Ik heb een 3.5 en deze gaat gemakkelijk boven de 1000W.
Bedoel je tijdens het opstarten of ook tijdens normaal gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Bedoel je tijdens het opstarten of ook tijdens normaal gebruik?
Bij normaal gebruik. Circa 1300-1400W bij op vol vermogen verwarmen

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 07-08-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jobr schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Bij normaal gebruik. Circa 1300-1400W bij op vol vermogen verwarmen
Ok, dat zie ik hier zelden eigenlijk. Bij opstart en man met spierballen een korte piek op 2200 tot 2500W, maar los daarvan zelden hoger dan 500 a 600W. Bij stevige vorst en 3 units aan soms tussen de 600 en 1000W, en na defrosts even natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:09:
[...]

Ok, dat zie ik hier zelden eigenlijk. Bij opstart en man met spierballen een korte piek op 2200 tot 2500W, maar los daarvan zelden hoger dan 500 a 600W. Bij stevige vorst en 3 units aan soms tussen de 600 en 1000W, en na defrosts even natuurlijk.
Dat hangt natuurlijk erg af van je opstelling en je huis. Als ik deze 's morgens aanzet dat draait deze 2 uur op vol vermogen. Zodra de kamer op temp is wordt het verbruik minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
jobr schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Ik heb sinds een paar weken nu de MHI-AC-Ctrl modules in mijn airco's (SRK50ZS-WF en de 35) zitten i.p.v. de WF-RAC module, veel handiger in Home-Assistant en ook directe respons ipv de trage Smart-M-Air app :)

Wat me wel opviel nu ik mijn bureau aan de andere kant van de kamer heb staan en daarmee dicht bij de airco zit - hij blaast op de Quiet-mode nog best hard qua geluid en windstroom. Nu heb ik 3D-Auto aan staan en kan ik de windstroom vast nog wel aanpassen, maar zie ik in de logs dat 'indoor unit fan speed' op 2 staat. Vanuit die brakke app ken ik 1-2-3-4-Auto. Mis ik nou een vertaalslag of zou er nog een missende optie ergens zitten voor fan speed 1?

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
MacorgaZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:35:
Ik in de logs dat 'indoor unit fan speed' op 2 staat. Vanuit die brakke app ken ik 1-2-3-4-Auto. Mis ik nou een vertaalslag of zou er nog een missende optie ergens zitten voor fan speed 1?
Wat je in HASS ziet, is de fan stand die de binnenunit daadwerkelijk draait. Die wijkt wat af van wat je in de app in kan stellen.
Instellen, ook via HASS, gaat inderdaad van 1-4, maar wat je in HASS logs ziet zijn de standen van de binnenunit en die gaat van 1-8 oid.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 12-08-2024 13:07 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:52
En als ik me niet vergis was de "Quiet" (of "silent", zoals hij bij ons heet) iets voor de buitenunit, niet binnen?

Edit:
Ook in HA zie ik precies 4 standen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2y4nb6UVlUpS9-JTdGWgnMk0gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5WTt4y5PTiWz2a8tRtfOUH0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2024 12:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De ESPHome variant ziet er iets anders uit, maar ook 4 opties naast auto.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik nog wel mis in de HA versie, volgens mij geldt het voor zowel ESPHome als MQTT, dat we de silent knop overrulen als we de unit bedienen via HA.

[ Voor 0% gewijzigd door Theetjuh op 12-08-2024 13:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:52
Theetjuh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:08:
De ESPHome variant ziet er iets anders uit, maar ook 4 opties naast auto.

***members only***

Wat ik nog wel mis in de HA versie, volgens mij geldt het voor zowel ESPHome als MQTT, dat we de silent knop overrulen als we de unit bedienen via HA.
Oh shit, ik heb de airco MBR gepakt, die heeft de originele aansturing. De woonkamer heeft wel dezelfde waardes als jij aangeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVRNSpIF76ZtFnvN6JeQOdA8Phs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzNTfBG4RD8iYjSMiD5bP5cA.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
MacorgaZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:35:
Ik heb sinds een paar weken nu de MHI-AC-Ctrl modules in mijn airco's (SRK50ZS-WF en de 35) zitten i.p.v. de WF-RAC module, veel handiger in Home-Assistant en ook directe respons ipv de trage Smart-M-Air app :)

Wat me wel opviel nu ik mijn bureau aan de andere kant van de kamer heb staan en daarmee dicht bij de airco zit - hij blaast op de Quiet-mode nog best hard qua geluid en windstroom. Nu heb ik 3D-Auto aan staan en kan ik de windstroom vast nog wel aanpassen, maar zie ik in de logs dat 'indoor unit fan speed' op 2 staat. Vanuit die brakke app ken ik 1-2-3-4-Auto. Mis ik nou een vertaalslag of zou er nog een missende optie ergens zitten voor fan speed 1?
Je kan inderdaad instellen 1-2-3-4-Auto.
Echter heeft de fan intern max 8 standen bij verwarmen. Als je bijv bij verwarmen de fan instelt op 4 dan gaat deze draaien op stand 8. Daar blijft deze ook op draaien!
Als je de fan bij verwarmen instelt op 3 dan gaat gaat deze initieel draaien op stand 6. Echter afhankelijk van het gevraagde vermogen kan deze vervolgens ook gaan draaien op een lagere stand.
Dit gedrag geldt ook voor instelling 1 en 2.
Echter bij koelen is dat max 7 standen. Verdeling is dan iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:45:
En als ik me niet vergis was de "Quiet" (of "silent", zoals hij bij ons heet) iets voor de buitenunit, niet binnen?
Klopt, die kun je ook niet instellen met mhi-ac-ctrl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
GermanPivo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Wat je in HASS ziet, is de fan stand die de binnenunit daadwerkelijk draait. Die wijkt wat af van wat je in de app in kan stellen.
Instellen, ook via HASS, gaat inderdaad van 1-4, maar wat je in HASS logs ziet zijn de standen van de binnenunit en die gaat van 1-8 oid.
jobr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:36:
[...]

Je kan inderdaad instellen 1-2-3-4-Auto.
Echter heeft de fan intern max 8 standen bij verwarmen. Als je bijv bij verwarmen de fan instelt op 4 dan gaat deze draaien op stand 8. Daar blijft deze ook op draaien!
Als je de fan bij verwarmen instelt op 3 dan gaat gaat deze initieel draaien op stand 6. Echter afhankelijk van het gevraagde vermogen kan deze vervolgens ook gaan draaien op een lagere stand.
Dit gedrag geldt ook voor instelling 1 en 2.
Echter bij koelen is dat max 7 standen. Verdeling is dan iets anders.
Ah top, dat had ik over het hoofd gezien denk ik. Dan snap ik het wel met front-end versus back-end, maar irritant dat de airco dan nog zelf steeds op interne fan speed 2 blijft terwijl ik wel fan speed 1 zou willen hebben. En de expert jobr aan het woord :)

Ik draai trouwens de ESPHome-versie, dus ik zie inderdaad die Auto-Low-Medium-High-Quiet zoals @Theetjuh en @Hmmbob laten zien. Ik heb hem dus op Quiet staan en daarmee draait die intern op fan speed 2. Maar dan begrijp ik nu dus dat dat niet de letterlijke Silent-mode is zoals in de officiële app en op de afstandbediening waarmee de capaciteit van de buitenunit ook op max 40% werd gezet (-> maar eigenlijk front-end standje 1)? Geluid van de buitenunit is iets minder belangrijk, dus op zich mis ik dat niet.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
MacorgaZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:55:
Ik heb hem dus op Quiet staan en daarmee draait die intern op fan speed 2. Maar dan begrijp ik nu dus dat dat niet de letterlijke Silent-mode is zoals in de officiële app en op de afstandbediening waarmee de capaciteit van de buitenunit ook op max 40% werd gezet (-> maar eigenlijk front-end standje 1)?
Klopt, dat is gelijk aan de fan instelling 1 op de RC.
(silent mode zit niet in de app, alleen op de RC).

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 13-08-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
Iemand die al eens de automatische ventilatie stand in HA heeft gebouwd?
Ben best wel handig in HA, maar heb hier nog niet een oplossing voor gevonden nml

Airco uit -> x minuten/uren ventileren -> echt uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
@Theetjuh

Ik heb voor aansturing van de airco een script dat uitloopt in een tijd ventileren.

Als ik iets generiekers zou willen hebben zou ik geloof ik een history_stats sensor maken die monitort of de airco het afgelopen uur (?) een x-aantal minuten heeft gekoeld.

Een automation die triggert bij na het uitschakelen van de airco, de bovengenoemde sensor checkt, en indien nodig nog droogblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
Dat is een standaard setting ('self clean') die je kunt activeren bij MHI airco's toch?
RTFM zou ik zeggen :)

Je moet het via de afstandsbediening instellen: Rsport40 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Maar bij gebruik van de app (of HASS) werkt het dus niet, jammer: Gasoline1234 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:55:
Dat is een standaard setting ('self clean') die je kunt activeren bij MHI airco's toch?
RTFM zou ik zeggen :)

Je moet het via de afstandsbediening instellen: Rsport40 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Maar bij gebruik van de app (of HASS) werkt het dus niet, jammer: Gasoline1234 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Die heb ik ook aan staan, maar triggert alleen bij gebruik van de afstandbediening, niet als je deze bedient via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
RudolfR schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:44:
@Theetjuh

Ik heb voor aansturing van de airco een script dat uitloopt in een tijd ventileren.

Als ik iets generiekers zou willen hebben zou ik geloof ik een history_stats sensor maken die monitort of de airco het afgelopen uur (?) een x-aantal minuten heeft gekoeld.

Een automation die triggert bij na het uitschakelen van de airco, de bovengenoemde sensor checkt, en indien nodig nog droogblaast.
Dat is precies wat ik wil inderdaad, eens kijken of ik dat voor elkaar krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
RudolfR schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:44:
Ben al grondig aan het testen geweest, maar het lijkt erop dat hij niet triggert op welke mode hij staat.
Ik heb een trigger based sensor proberen te maken, maar die triggert niet, je kunt ook niet makelijk de mode dmv van een entiteit uitlezen, tenzij je de state van een 'climate.mhi-woonkamer' opvraagt oid

Als je al iets hebt, zou je dat hier willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
Ik heb nu iets denk ik, bij entity 'climate.mhi_woonkamer' opgegeven, bij state 'cool', als type 'time'.
Bij Start:
YAML:
1
{{ states.climate.mhi_woonkamer.last_changed - timedelta(minutes=1) }}

Bij End:
YAML:
1
{{ now() }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:12
Dag allen,

Ik heb een triple split MHI 6kw unit met 3 srk25zs-w binnenunits. Nu wil ik graag weten hoe het allergeen filter correct moet worden geplaatst. Ik hoor iedereen wat anders zeggen. Bijgevoegd een foto met optie A en B, gezien vanuit de situatie dat je de klep van de binnenunit openmaakt.

Uiteraard over al flink lopen zoeken en geïnformeerd, maar kom er niet uit vanwege alle tegenstrijdige berichten.

Ik ben heel benieuwd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOPAIoMftBmRD1PVEb5tcd1WNCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLXOay4UHI9AxqW89D3lXdtC.jpg?f=fotoalbum_large

Gr Peter

[ Voor 7% gewijzigd door Rooverz op 14-08-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:11
Bij mij zit het op positie B in de unit, die is af fabriek niet aangeraakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
amoi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:53:
Bij mij zit het op positie B in de unit, die is af fabriek niet aangeraakt
Bij mij zaten de filters in een losse verpakking samen met de gebruiksaanwijzing en afstandsbediening.

Tussenstand tot dusver:

A : 1 X
B : 2 X

De tegenstrijdige adviezen kwamen overigens van officiële installateurs... 7(8)7

• Theetjuh
  • Nu online
Rooverz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:47:
Ik heb een triple split MHI 6kw unit met 3 srk25zs-w binnenunits. Nu wil ik graag weten hoe het allergeen filter correct moet worden geplaatst. Ik hoor iedereen wat anders zeggen. Bijgevoegd een foto met optie A en B, gezien vanuit de situatie dat je de klep van de binnenunit openmaakt.

Uiteraard over al flink lopen zoeken en geïnformeerd, maar kom er niet uit vanwege alle tegenstrijdige berichten.

Ik ben heel benieuwd....

[Afbeelding]

Gr Peter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7OoRbmOANA7lU5oLRvrl_3MABs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IrzRAFPlUwVJwWMT76VfTjFD.png?f=user_large

https://www.mhi-mth.co.jp...f/rlf012a102b_english.pdf

Pagina 29 :)

• Rooverz
Hoi @Theetjuh, wat is volgens jouw de light orange side?

• ThinkPad
Als de kant waar we op kijken de opening is waar hij de lucht aanzuigt, dan is B de juiste. Het filter heeft op die manier het grootste oppervlakte (doordat hij de schotjes zo omhoog heeft staan) en dus de beste werking.

• Theetjuh
  • Nu online
Rooverz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:03:
Hoi @Theetjuh, wat is volgens jouw de light orange side?
Voor mij zou dat A zijn, maar ik moet toegeven dat ze het niet handig uitleggen.

• Theetjuh
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:10:
Als de kant waar we op kijken de opening is waar hij de lucht aanzuigt, dan is B de juiste. Het filter heeft op die manier het grootste oppervlakte (doordat hij de schotjes zo omhoog heeft staan) en dus de beste werking.
De oppervlakte blijft toch hetzelfde, je praat over dezelfde ingang/uitgang van lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
De opening waar de lucht eruit gaat wel, maar waar de lucht erin gaat niet. Doordat die schotjes zo omhoog staan is er meer ruimte voor lucht om doorheen te gaan als het filter langzamerhand dichtslibt.

Daarnaast kan het filter uit meerdere lagen zijn opgebouwd, met verschillende poriëngrootte. Zie bijv. YouTube: Which Way Does a Cabin Air Filter Go & Does Air Flow Direction Reall...

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2024 08:17 ]

• Theetjuh
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:15:
De opening waar de lucht eruit gaat wel, maar waar de lucht erin gaat niet. Doordat die schotjes zo omhoog staan is er meer ruimte voor lucht om doorheen te gaan als het filter langzamerhand dichtslibt.

Daarnaast kan het filter uit meerdere lagen zijn opgebouwd, met verschillende poriëngrootte. Zie bijv. YouTube: Which Way Does a Cabin Air Filter Go & Does Air Flow Direction Reall...
Aahhh dank je ... weer wat geleerd :*)

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Over die filters gesproken, hoe vaak vervangen jullie die? Bij mij zitten ze er nu drie jaar in, wel trouw elke twee a drie maanden met de stofzuiger gereinigd en ze zien er nog steeds als nieuw uit. Net op internet gekeken voor vervanging maar wat zijn die dingen onwaarschijnlijk duur, ruim over de € 100,-- voor een setje of nog steeds € 31,-- plus verzendkosten voor een alternatief (Fintek Aktivo).

Vervangen jullie die dingen of kan je tot in het oneindige reinigen met een stofzuiger? Hoe schadelijk is dat en hoe schadelijk is het om ze helemaal achterwege te laten? Anders gezegd: Hebben die filters echt toegevoegde waarde?

De grote plastic filters zuig ik af en daarna spoelen onder de koude of lauwe kraan, gewoon vochtig er weer in maar dan eerst laten drogen voor het apparaat weer aan gaat. Die dingen halen stof uit de lucht die anders de warmtewisselaar zou bevuilen, daar zie ik de noodzaak wel van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:48
Ik heb sinds kort de mhi-ac-ctrl modules in mijn airco (2 jaar oud) geinstalleerd en zie bij één van de twee buiten units de "Low pressure protection control" waarschuwing, tevens moduleerd de compressor niet verder terug dan 35hz.

Betekend dit dat er te weinig koudemiddel inzit en valt dit nog ergens anders mee te verifieren of maar meteen de installateur vragen?
Enige wat ik zie is dat ie vaak pendeld en soms een suizend geluid maakt, mogelijk doet ie dit al vanaf het begin maar dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 15:21
Kjepper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:25:
Ik heb sinds kort de mhi-ac-ctrl modules in mijn airco (2 jaar oud) geinstalleerd en zie bij één van de twee buiten units de "Low pressure protection control" waarschuwing, tevens moduleerd de compressor niet verder terug dan 35hz.

Betekend dit dat er te weinig koudemiddel inzit en valt dit nog ergens anders mee te verifieren of maar meteen de installateur vragen?
Enige wat ik zie is dat ie vaak pendeld en soms een suizend geluid maakt, mogelijk doet ie dit al vanaf het begin maar dat durf ik niet te zeggen.
Even de zoekfunctie gebruiken ;) dat gebeurt volgens de technische handleiding bij koelen als het buiten onder 22 graden is en binnen onder de 24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:58
Kjepper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:25:
Idd zoekfunctie

bijv dit:
Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:48
Bedankt voor de antwoorden, ik had gezocht maar over die posts te snel gelezen.
Het zou goed kunnen dat die condities inderdaad aanwezig waren op moment van de melding.
Ik zet deze in de slaapkamer vaak s'avonds aan met een sleep-timer.

Zal hem eens aanzetten wanneer het binnen en buiten warm genoeg is om te zien of de melding dan weg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwdK5J6fcsxfvF8o2YYovcfGh_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6n2xhrBAJAu1KMaienASLLg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Kjepper op 20-08-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:34
Ben heel erg aan het twijfelen en hoop op jullie ervaring.

Op dit moment heb ik overal Panasonic lucht/lucht hangen. Echter de regeling/software van die dingen is gewoon niet goed.

Ik was benieuwd of de volgende punten wel beter zijn bij de mhi:

1. Worden de defrosts op tijd geschakeld of echt op het bevriezen van de buitenunit? Bij Panasonic op de min. Nauwkeurig 45min.

2. Kan je een harde fanstand instellen en blijft de unit dit dan vasthouden. Wij vinden hard blazen niet erg. De Panasonic ondanks een vast ingestelde fanstand gaat minder hard blazen of zelf in quit fan namaten het warmer binnen wordt. Alleen dit zorg weer op een later termijn dat de temperatuur gaat zaken.

3. Kan de mhi alleen maar goed terug modulairen onderen een bepaalde ingestelde temperatuur? Bij Panasonic onder de 17.5 ingestelde tempr. Kan hij terug tot ong 210 watt. Alles boven de ingestelde temperatuur van 18 gaat hij niet verder terug dan 360 watt. (Opgenomen vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hieperdepiep schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:30:

1. Worden de defrosts op tijd geschakeld of echt op het bevriezen van de buitenunit? Bij Panasonic op de min. Nauwkeurig 45min.
In de handleiding van de ZSX serie staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lF826GGK1bD9Yh2-t3sAthSOEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LIx7x5B6PGqJbYDUFqKKLHSk.jpg?f=user_large

Niet alleen op tijd dus.
https://rw-wholesale.co.u...RK-T-358OMj3MObFP7eqJ.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:43
Ben heel erg aan het twijfelen en hoop op jullie ervaring.

Op dit moment heb ik overal Panasonic lucht/lucht hangen. Echter de regeling/software van die dingen is gewoon niet goed.

Ik was benieuwd of de volgende punten wel beter zijn bij de mhi:

2. Kan je een harde fanstand instellen en blijft de unit dit dan vasthouden. Wij vinden hard blazen niet erg. De Panasonic ondanks een vast ingestelde fanstand gaat minder hard blazen of zelf in quit fan namaten het warmer binnen wordt. Alleen dit zorg weer op een later termijn dat de temperatuur gaat zaken.

3. Kan de mhi alleen maar goed terug modulairen onderen een bepaalde ingestelde temperatuur? Bij Panasonic onder de 17.5 ingestelde tempr. Kan hij terug tot ong 210 watt. Alles boven de ingestelde temperatuur van 18 gaat hij niet verder terug dan 360 watt. (Opgenomen vermogen)
1. Defrost wanneer de unit dichtgevroren is (onder de 5 graden, condensor <5 graden tov buitentemp).
2. Fanspeed blijft op hoogste stand, lagere standen kan die eventueel in moduleren
3. Unit moduleert slim terug namate hij in de buurt van setpoint komt (gehele range), daarna loopt die op minimum vermogen of gaat pendelen als het minumum vermogen alsnog de temp teveel beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Dank voor je antwoord, alleen is het me niet helemaal duidelijk wat in de handleiding staat. En vooral dat er verschil zit tussen de kleinere modellen en de grotere modellen
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:28:
[...]

In de handleiding van de ZSX serie staat dit:

[Afbeelding]

Niet alleen op tijd dus.
https://rw-wholesale.co.u...RK-T-358OMj3MObFP7eqJ.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:10:
Is het niet zo dat het witte dunne filter laagje ervoor is om tegen te gaan dat grote stofdeeltjes niet eerst in het oranje filter terecht komen?

Er wordt lucht door dit filter heen gezogen dus dan zou je zeggen optie A.
Ander filtert het fijnere filter dus lucht die de grotere delen bevat en zie ik niet in wat het doel is van dit witte filter na het oranje filter.

Vanuit inlaat gezien: filter van de unit zelf (grof), dan witte filter (fijner) dan oranje filter (fijnst).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kleine tip voor wie een WF-RAC wil aansluiten op zijn binnenunit:
Doe dit niet als er spanning op je airco staat.

Jaja, ik weet dat het in de handleiding staat, maar als je het doet heb je het risico dat je de WF-RAC sloopt.

Bij mij is er een zekering op de WF-RAC module gesprongen.
Ondertussen gefixt en hij werkt weer. Bij het initieel aansluiten loopt er zo'n grote stroom dat de wat krap bemeten zekering springt. Prik je hem in en zet je daarna de airco pas aan, dan is deze stroom kleiner.

Gewaarschuwd mens telt voor twee. :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:06
LED-Maniak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:30:
Kleine tip voor wie een WF-RAC wil aansluiten op zijn binnenunit:
Doe dit niet als er spanning op je airco staat.

Jaja, ik weet dat het in de handleiding staat, maar als je het doet heb je het risico dat je de WF-RAC sloopt.

Bij mij is er een zekering op de WF-RAC module gesprongen.
Ondertussen gefixt en hij werkt weer. Bij het initieel aansluiten loopt er zo'n grote stroom dat de wat krap bemeten zekering springt. Prik je hem in en zet je daarna de airco pas aan, dan is deze stroom kleiner.

Gewaarschuwd mens telt voor twee. :P
Zo heeft onze installateur er bij ons eerst twee gesloopt. "Oh, ze doen het niet" (nieuw uit doos). Toen hem er op gewezen de stroom er eerst af te halen.. maar dat deed ie eigenlijk nooit. |:(

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• jobr
Alleen als je de fan op de hoogste stand (4) zet blijft deze daarop draaien. Bij alle lagere standen kan de fanspeed variëren afhankelijk van de warmtevraag.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
g-j-t schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:28:
[...]

Zo heeft onze installateur er bij ons eerst twee gesloopt. "Oh, ze doen het niet" (nieuw uit doos). Toen hem er op gewezen de stroom er eerst af te halen.. maar dat deed ie eigenlijk nooit. |:(
Heb deze er tussen zitten op de test airco.
MHI-ac-ctrl esp’s willen ook daardoor wel eens sneuvelen.
Dus altijd spanningsloos werken en aansluiten. Dan is er geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkXyxlJIR-g_e_NI6c_BXuXHwtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rfbp8WQpRJpPT6XG5kWoMZuE.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Hieperdepiep
jobr schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Alleen als je de fan op de hoogste stand (4) zet blijft deze daarop draaien. Bij alle lagere standen kan de fanspeed variëren afhankelijk van de warmtevraag.
Maar hij gaat dan niet terug naar de stil modus? (Of hoe het heet bij mhi) want dan gaat hij in zijn eigen bubble blijven verwarmen

• Hieperdepiep
jobr schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Maar hij gaat dan niet terug naar de stil modus? (Of hoe het heet bij mhi) want dan gaat hij in zijn eigen bubble blijven verwarmen

• Hieperdepiep
Over de andere wifi module, welke te kiezen? Waar te kopen? En kan hij in een unit met al voorgeïnstalleerd wifi module? (Zsx met kleine logo links onder)

• LED-Maniak
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Externe sensor aansluiten, dan heb je daar geen last van.
Hieperdepiep schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:24:
Over de andere wifi module, welke te kiezen? Waar te kopen? En kan hij in een unit met al voorgeïnstalleerd wifi module? (Zsx met kleine logo links onder)
Bij alle huidige 3rd party modules moet je momenteel kiezen uit of een wandbediening/originele Smart-M wifi module, of een 3rd party module voor bijvoorbeeld home assistant. Gelukkig komt daar in een week of twee verandering in O-)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

LED-Maniak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:45:

[...]
Gelukkig komt daar in een week of twee verandering in O-)
Vertel eens dan :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
[...]

Je hebt als gebruiker de keuze uit verschillende standen, op de achtergrond werkt de unit met 8 standen;

Stil: 1 + 2
Laag 3 + 4
Medium 5 +6
Hoog 8
Auto 1-8

Bij extremen zoals pendelen of defrosts kan de unit hier nog wel eens van afwijken.

Zelf heb ik 90% van de tijd verwarmt op medium. Bij de lage stand zie je het fenomeen van de heatbubbel inderdaad, je kan uitwijken naar een externe temp sensor maar ik vond dat regelgedrag niet prettig.

Zelf stuur ik de unit aan met MHI CTRL ESP via home assistant. Hiervoor kun je een module kant en klaar kopen, deze past in zowel de wifi als non wifi variant. Controleer hiervoor even de lijst van ondersteunde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor 5 MHI airco's (ZS reeks).

Ik had aangegeven geen wifi te willen, omdat ik toch homeassistant met een ESP wil koppelen. De airco-man bleek echter ook een tweaker te zijn, en snapte me volledig. Hij gaf echter aan dat het ZF model makkelijker was om een ESP te koppelen, omdat het stekkertje van de WIFI er al zit, waardoor het plug&play is. Tevens is de ZF iets mooier omdat het logo kleiner op de klep staat. Tevens is de ZW reeks al een tijdje uitgefasseerd, hij moest dus echt even zoeken naar een leverancier die er nog had staan.

Nu heb ik de offerte binnen, en het blijkt dat het verschil tussen ZW en ZF (oftewel met-zonder WIFI) slechts 50 euro is.

De vraag is dus een beetje: zal ik die 50 euro besparen per airco (eigenlijk 5x50=250 euro). Of toch maar gewoon uitgeven omdat de ZF toch net wat nieuwer is, en het de installatie van de ESP veel makkelijker maakt.
(Uiteraard kan ik de WIFI module altijd weer verkopen op marktplaats)

[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 30-08-2024 13:52 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
ConQuestador schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:51:

Ik had aangegeven geen wifi te willen, omdat ik toch homeassistant met een ESP wil koppelen. De airco-man bleek echter ook een tweaker te zijn, en snapte me volledig. Hij gaf echter aan dat het ZF model makkelijker was om een ESP te koppelen, omdat het stekkertje van de WIFI er al zit, waardoor het plug&play is. Tevens is de ZF iets mooier omdat het logo kleiner op de klep staat. Tevens is de ZW reeks al een tijdje uitgefasseerd, hij moest dus echt even zoeken naar een leverancier die er nog had staan.

Nu heb ik de offerte binnen, en het blijkt dat het verschil tussen ZW en ZF (oftewel met-zonder WIFI) slechts 50 euro is.

De vraag is dus een beetje: zal ik die 50 euro besparen per airco (eigenlijk 5x50=250 euro). Of toch maar gewoon uitgeven omdat de ZF toch net wat nieuwer is, en het de installatie van de ESP veel makkelijker maakt.
Optisch is die WF idd mooier, maar qua aansluiten maakt het niet uit. De poort waar bij de WF de wifi module ingeprikt is, is bij de W gewoon leeg, dus dat is ook gewoon een kwestie van inprikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Je kan hem altijd nog losgekoppeld er in laten zitten voor mocht je hem ooit gebruiken. Los kopen is duurder en inderdaad, voor 50 euro kan je hem vast weer doorverkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
@ConQuestador

Ik had de ESPs ook eerder dan de 2x binnenunit en heb een tijdlang met de reeds aanwezige module gewerkt icm Home Assistant (WF-RAC). Werkt prima, misschien zelfs wel sneller dan met ESPHome (maar minder metrics)

Ik heb de originele module gewoon laten zitten en kan altijd weer terug naar origineel. Heb niet het idee dat er een heel levendige handel in de originele module is. De lui die dat aandurven die zitten op Tweakers en die zetten er liever een ESP in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Goede punten, misschien dan toch maar een zf nemen, en gewoon starten met wf-rac. Misschien (waarschijnlijk) vind ik dat ook wel goed genoeg en is het ook nog minder werk 😀

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Nee, als jij hem op 4 zet dan blijft deze op 4 draaien. Alle andere standen kunnen wel naar de stil modus gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 30-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik vraag me sterk af of je die gaat kwijtraken. En zeker geen 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
jobr schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Ik vraag me sterk af of je die gaat kwijtraken. En zeker geen 5.
Ik heb er pas nog 3 verkocht voor 75 euro. Maar zou wel haast maken want ze worden steeds meer direct met wifi verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Ik wil mijn oude airco (merkloze 2.5kW unit die buiten wat mossig en roestig is) vervangen met een MHI SRK/C ** ZSX-W. Deze airco moet mijn hoofdverwarming worden, maar ik zit nog te twijfelen wat beter is, de 3,5kW of de 5kW versie. Het is voor een bovenwoning die momenteel bij -10 een warmtevraag van ~6kW heeft (op papier), maar met isolatie die ik van plan ben over de komende 2 jaar uit te voeren wordt dat 3,5-4kW (wederom op papier). Op zich zou de 3,5kW unit net genoeg moeten zijn op termijn. De 5kW versie zou voor nu beter zijn en ik waardeer het ook wel als die straks ad-hoc de woonkamer sneller op temperatuur krijgt. op de aller koudste dagen iets bij verwarmen met COP=1 kacheltjes vind ik niet erg, maar dat moet ook niet een dagelijks ding worden.

Waar ik over twijfel is het minimale verwarmvermogen. Normaliter schalen minder krachtige warmtepompen verder terug waardoor je minder pendelt. Maar kijk ik naar de specificaties, dan hebben de 3,5kW en 5kW versies een gelijk minimaal verwarmvermogen. Klopt het dat dit vrijwel gelijk is en er dus maar minimaal verschil zit in hoe vaak ze pendelen als ze op een lage stand draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayGP3PzIDyvQLqTHdK_KB3JB0vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TH5WaEaVUudmr11WPSEYW2U4.png?f=fotoalbum_large

Een ander nadeel is dat de 5kW versie een iets hogere laagste ventilator stand heeft en iets meer geluid maakt, maar die verschillen kan ik prima mee leven en spelen niet mee in mijn overweging.

Voor koelen maakt het mij weinig uit, de koelfunctie gebruik ik zelden, eigenlijk alleen om te ontvochten aan het begin van de avond op de meest warme dagen.

P.S. Suggesties voor een goede installateur in de regio Arnhem zijn ook welkom in DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
Heb je de capaciteit bij -10 bekeken? De 3,5 doet dan iets van 3,5 kW dacht ik. De 5 heeft daar wel meer capaciteit. Waar wil je de unit hangen? Want ergens wil je echt geen unit die op 100% staat vlakbij willen denk ik..

Een stille binnenunit is wat waard, eigenlijk zou je ze bij gelijke warmtevraag willen vergelijken..

[ Voor 19% gewijzigd door dt_swiss op 31-08-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
dt_swiss schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:04:
Heb je de capaciteit bij -10 bekeken? De 3,5 doet dan iets van 3,5 kW dacht ik. De 5 heeft daar wel meer capaciteit. Waar wil je de unit hangen? Want ergens wil je echt geen unit die op 100% staat vlakbij willen denk ik..

Een stille binnenunit is wat waard, eigenlijk zou je ze bij gelijke warmtevraag willen vergelijken..
Ik heb de capaciteit bij -10 bekeken ja, dan zit de 3,5kW versie dus aan de krappe kant. Daarom heb ik op dat vlak liever de 5kW versie als dat de enige factor is. Echter, als de 5kW versie significant meer gaat pendelen vanwege een hoger minimaal vermogen heb ik liever de 3,5kW versie dus. Daarom dat ik dat dus uitzoek nog. Ik verwacht echter dat ook de 3,5kW unit niet gek vaak op vol vermogen zal hoeven te draaien. Ik heb alles op -10 graden berekend en bij twijfel 'worst case' cijfers gepakt in de berekening van mijn warmtevraag.

Over het algemeen bied de 5kW versie vooral voordelen, maar als die veel sneller zal pendelen is dat wel een groot nadeel voor mij. In de specificaties staat dat voor beide varianten op 0,8kW, maar ik vraag mij af of dat in de praktijk ook zo is (op niet hele koude dagen dat je dus maar een klein beetje wilt verwarmen).

[ Voor 26% gewijzigd door svenk91 op 31-08-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
Check. Ik heb een 3,5 binnendeel op een 5 kW buitendeel (multispilt). Die hebben een hoger minimaal vermogen van 1,1 kW. Pendelen heb ik weinig last van. Vaak doe ik dan of de temp iets hoger, of uit. Geen exact antwoord natuurlijk op je vraag.

(Ik zou het dan weer interessant vinden om te weten of een 5 binnendeel, ondanks het hogere minimale geluid binnen, wel stiller is bij bijvoorbeeld 3 kW warmte. Vooral bij veel warmtevraag kan je de binnenunit goed horen vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
dt_swiss schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:27:
Check. Ik heb een 3,5 binnendeel op een 5 kW buitendeel (multispilt). Die hebben een hoger minimaal vermogen van 1,1 kW. Pendelen heb ik weinig last van. Vaak doe ik dan of de temp iets hoger, of uit. Geen exact antwoord natuurlijk op je vraag.

(Ik zou het dan weer interessant vinden om te weten of een 5 binnendeel, ondanks het hogere minimale geluid binnen, wel stiller is bij bijvoorbeeld 3 kW warmte. Vooral bij veel warmtevraag kan je de binnenunit goed horen vind ik)
Ik vermoed dat de compressor haast gelijk zal zijn kwa geluid. Maar aangenomen dat de 5kW unit wel op standje medium die 3kW kwijt kan zou het ventilatiegeluid iets minder zijn. Het luchtdebiet van 5kW@medium is net iets hoger dan 3,5kW@high, terwijl 5kW@medium 1 decibel stiller is dan 3,5kW@high.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 19:03

Er was dacht ik ook nog verschil in de minimum instelbare temp voor koelen, 18 graden bij het oude type en 16 graden bij het nieuwe type.

En ik meen me ook iets te herinneren over een niet thuis instelling voor in de winter als verschil.
Er is hier vast nog wel iemand die dat wat beter heeft onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Gister zijn bij mij 2 MHI's geinstalleerd, eentje op de slaapkamer en eentje op de zolder (met dakopbouw). Nu stoort mijn vriendin zich aan het groene lampje wat op de binnenunit brand. Is deze uit te zetten? En dan op zo'n manier dat de airco wel doorgaat :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:04
YouTube: Groene lampje Mitsubishi

[ Voor 79% gewijzigd door pjotter1965 op 03-09-2024 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50
Lol, geen reclame, geen intro, geen nord vpn, duidelijke titel en inhoud matcht de titel.

9/10! _/-\o_

2005 flashbacks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 11:42
Ik ben momenteel de opties aan het onderzoeken voor een airco. Er komt er sowieso eentje in de woonkamer. De andere komt op de eerste verdieping. Wil alles aansluiten op een split buitenunit. Ik twijfel of ik de airco op ga hangen op de overloop, zodat vanaf daar de kamers gekoeld kunnen worden of toch apart op de slaapkamer en kantoor (de achterste twee kamers naast elkaar). Er zit een open trap bij de overloop dus ik vrees dat anders er veel koude lucht naar beneden gaat. Wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu6KmN1d8FZWcVLNNeTWkVOHizI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILGjeCIL2cCV75SlzzrbBtMS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
frankdewildt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:07:
Ik ben momenteel de opties aan het onderzoeken voor een airco. Er komt er sowieso eentje in de woonkamer. De andere komt op de eerste verdieping. Wil alles aansluiten op een split buitenunit. Ik twijfel of ik de airco op ga hangen op de overloop, zodat vanaf daar de kamers gekoeld kunnen worden of toch apart op de slaapkamer en kantoor (de achterste twee kamers naast elkaar). Er zit een open trap bij de overloop dus ik vrees dat anders er veel koude lucht naar beneden gaat. Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Beide situaties werken. Zelf heb ik een 3.5KW met een open trap. Vergelijkbaar als bij jou. Is het in de gang beneden koud als de airco aan staat. Zeker. Zijn de kamers op de eerste verdieping koeler. Zekers. Wel is het zo dat het beduidend minder door een deurkozijn heen gaat en op de kamers is het minder koel dan in het trapgat/gang/zolder. Heb er bewust voor gekozen ook dat de airco gewoon een groot deel van de dag aan moet staan om het lekker op temperatuur te krijgen. Ben ik tevreden? 100% het werkt prima en de het doel dat het koeler is op de slaapkamers eerste verdieping wordt zeker gehaald. Hangt heel hoog bij de zolder en blaast de zolder op door een deurkozijn.

Werkt het per kamer koelen beter? Dat denk ik wel! Vooral sneller resultaat. Je kunt per ruimte beter sturen op de temperatuur als je de deuren dicht laat. Er zitten extra kosten aan qua aanschaf en qua werk.

Geheel jou keuze zeggen ze dan. Ik zou het weer met een airco in het trapgat doen dus dat zou ik zelf ook adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ah, damn. Wel in dit topic op "lamp" gezocht, maar niet gegoogeld op groene lampje mhi d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

HugoStiglitz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:18:
[...]

Beide situaties werken. Zelf heb ik een 3.5KW met een open trap. Vergelijkbaar als bij jou. Is het in de gang beneden koud als de airco aan staat. Zeker. Zijn de kamers op de eerste verdieping koeler. Zekers. Wel is het zo dat het beduidend minder door een deurkozijn heen gaat en op de kamers is het minder koel dan in het trapgat/gang/zolder. Heb er bewust voor gekozen ook dat de airco gewoon een groot deel van de dag aan moet staan om het lekker op temperatuur te krijgen. Ben ik tevreden? 100% het werkt prima en de het doel dat het koeler is op de slaapkamers eerste verdieping wordt zeker gehaald. Hangt heel hoog bij de zolder en blaast de zolder op door een deurkozijn.

Werkt het per kamer koelen beter? Dat denk ik wel! Vooral sneller resultaat. Je kunt per ruimte beter sturen op de temperatuur als je de deuren dicht laat. Er zitten extra kosten aan qua aanschaf en qua werk.

Geheel jou keuze zeggen ze dan. Ik zou het weer met een airco in het trapgat doen dus dat zou ik zelf ook adviseren.
Hier ook Airco in trapopening (ZSX 5.0kW) en ik gebruik fans om de koele lucht overdag in de slaapkamers te krijgen. Werkt nagenoeg perfect.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Let wel. Als je een goed geïsoleerde woning hebt en je de lucht de kamers in blaast, dit effect direct weg is als je de deuren dicht doet. Als de kamer (lees: muren etc) gewoon warm zijn zal dit niet afkoelen met een beetje koelen. Ik heb ook een airco op de overloop hangen, maar niet geheel tevreden over. Suboptimale oplossing.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
frankdewildt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:07:

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde twijfel gehad en ben voor losse units op alle kamers gegaan, reden:

- goedkoper en efficiënter koelen per kamer
- twee kamers zijn slaapkamers van de kinderen, als deze gekoeld zouden moeten worden, moeten de slaapkamer deuren open blijven staan, niet handig.
- als er op termijn ook gestudeerd moet worden of meer privacy, dan zullen de deuren dicht zijn, en dan kan je dus niet koelen.

Maar als bovenstaande niet van toepassing is zou je dus ook kunnen kiezen voor goedkopere oplossing die ook werkt, maar dan iets minder effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
KoningPaulus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:05:
Let wel. Als je een goed geïsoleerde woning hebt en je de lucht de kamers in blaast, dit effect direct weg is als je de deuren dicht doet. Als de kamer (lees: muren etc) gewoon warm zijn zal dit niet afkoelen met een beetje koelen. Ik heb ook een airco op de overloop hangen, maar niet geheel tevreden over. Suboptimale oplossing.
Hier ook. Suboptimaal, maar beter dan niets.
Deuren de hele dag open en hij blaast het significant koeler dan zonder. De nacht overleef je dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:11
Hier ook een op de overloop. Op zolder slaapkamer en werkkamer. Werkkamer is relatief klein en zoon slaapt met deur open dus airo op overloop daardoor helemaal top.

• robkrekel
Het groene lampje is inmiddels uit, nu zit ik met nog wat beginnersvragen over de app. Wat een crime is dat trouwens, maar uiteindelijk gelukt.

Ik zie in de app "Binnen 20.0C' en 'Buiten 18.0C' staan. Wat zeggen deze temperaturen? De temperatuur van de ruimte is 20, en de uitgeblazen lucht 18 ofzo?
En als dat zo is, waarom slaat ie niet af als de temperatuur op 21 is ingesteld? Of blijft alleen de fan draaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQjjO2kGvpUx2uUfAG7v2pmBsJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVhLGhS4SVXY4ZoO1PeUPRVu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@robkrekel Buiten is buiten. :+ Binnen is de gemeten temperatuur van de retourlucht. Bij koelen blijft de fan draaien, maar het kan ook zijn dat hij wat doorschiet. Hier wordt het meestal iets koeler dan ingestelde setpoint, dus stel het setpoint wat hoger in. Even kijken wat voor jou werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
robkrekel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:38:
Het groene lampje is inmiddels uit, nu zit ik met nog wat beginnersvragen over de app. Wat een crime is dat trouwens, maar uiteindelijk gelukt.

Ik zie in de app "Binnen 20.0C' en 'Buiten 18.0C' staan. Wat zeggen deze temperaturen? De temperatuur van de ruimte is 20, en de uitgeblazen lucht 18 ofzo?
En als dat zo is, waarom slaat ie niet af als de temperatuur op 21 is ingesteld? Of blijft alleen de fan draaien?
[Afbeelding]
Ik gebruik de officiële app/module niet, maar de MHI-AC-CTRL, dit zijn echter dezelfde gegevens.
Temperatuur binnen is de temperatuur in de ruimte, buiten is de temperatuur gemeten bij de buitenunit. En 21 is de ingestelde temperatuur.
Mijn MHI gaat bij koelen door tot 0,75 graden onder de setpoint (bij verwarmen 2 graden, ivm de hoogte waar het altijd warmer is), dan gaat hij pendelen. De binnenuit fan draait dan gewoon door als de compressor uitschakelt bij koelen.
Ik weet niet wat de precisie is van de MHI app, maar in de alternatieve wifi module is de precisie 0.25 graden voor binnen en buiten temp.

[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 05-09-2024 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Ah, duidelijk. De verwarring komt doordat binnen en buiten dus ongeveer gelijk zijn. Zal vandaag wel een groter verschil opleveren :)
GermanPivo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:47:
@robkrekel Buiten is buiten. :+ Binnen is de gemeten temperatuur van de retourlucht. Bij koelen blijft de fan draaien, maar het kan ook zijn dat hij wat doorschiet. Hier wordt het meestal iets koeler dan ingestelde setpoint, dus stel het setpoint wat hoger in. Even kijken wat voor jou werkt.
Dus is ie nu nog aan het koelen, want setpoint is 21?

[ Voor 64% gewijzigd door robkrekel op 05-09-2024 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Bij ons zegt de binnentemperatuur in xe app weinig tot niets nuttigs voor ons. Het geeft zeker niet de temperatuur in de ruimte aan.

Mhi lijkt het met ons eens te zijn :) De ingestelde temperatuur wordt goed behaald, ongeacht wat binnen zegt. De unit lijkt dus niet te sturen op die temperatuur.
We meten hier in elke ruimte met een binnenunit de temperatuur en dat werkt goed.

Wij gebruiken trouwens de standaard mhi wifi module en de mhi app.

De app is niet super vind ik, maar werkt hier goed zo lang we na elk commando de app de gelegenheid geven het te verwerken, dus wachten tot het draaiende circeltje weer weg is.

Hier helpt het om de instellingen via de afstandsbediening, los van temperatuur uiteraard, ongeveer gelijk te houden aan die via de app. Zo niet dan geeft hij vaker problemen/conflicten bij het verwerken van (sommige) commando's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
robkrekel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:08:
Ah, duidelijk. De verwarring komt doordat binnen en buiten dus ongeveer gelijk zijn. Zal vandaag wel een groter verschil opleveren :)

[...]
Dus is ie nu nog aan het koelen, want setpoint is 21?
Lijkt me niet gezien de weersomstandigheden nu. Maar als je 21 wilt binnen, zet je 'm beter op 22. Ding heeft gewoon wat afwijking, maar dat is bij verwarmen nog veel erger. ;) Kwestie van even wennen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:14:
[...]

Die is voor Mitsubishi Electric, ik heb een MHI SRF25ZS-W (vloermodel).
Nu lees ik in je TS dat er ook zoiets is voor MHI en verder lezend heb ik ook "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" gevonden.
Dus ik ga daar nog even in grasduinen.
De aansluting zit goed verstopt in dat model volgens @JoepW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAuyGw7bcyDpzSny338mBJTydr8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ABoZ8IYHNefoi21ADq6wRf1C.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiZ4Ts2qT0fu1cICl8ZXRrHFEi8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/5sTbOiFELY2kG2k1eBuCBu9f.webp?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Nachtapotheker
GermanPivo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:31:
[...]

Lijkt me niet gezien de weersomstandigheden nu. Maar als je 21 wilt binnen, zet je 'm beter op 22. Ding heeft gewoon wat afwijking, maar dat is bij verwarmen nog veel erger. ;) Kwestie van even wennen...
Hier een voorbeeldje van een grafana grafiek hoe het hier werkt als de airco aan en uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6rnJzNF6LTwlUpVyDPmCaVnV7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gOldD1XdQKLiFmYwsFotHNFB.png?f=fotoalbum_large

Bij airco uit is de afwijking vrij groot, bij airco aan valt het mee. Hij gaat hier in werkelijkheid ook iets lager dan de ingestelde temperatuur (die afwijking is hier bij koelen vaak maar 0,3 graden en bij verwarmen maximaal 0.8 graden, op zolder in een kleinere ruimte zijn de afwijkingen vaak wel wat groter).

Groene lijn is mijn sensor
Geel is wat de airco terug geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 05-09-2024 09:02 ]

• GermanPivo
Nachtapotheker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:48:
[...]

Hier een voorbeeldje van een grafana grafiek hoe het hier werkt als de airco aan en uit staat.

[Afbeelding]

Bij airco uit is de afwijking vrij groot, bij airco aan valt het mee. Hij gaat hier in werkelijkheid ook iets lager dan de ingestelde temperatuur (die afwijking is hier bij koelen vaak maar 0,3 graden en bij verwarmen maximaal 0.8 graden, op zolder in een kleinere ruimte zijn de afwijkingen vaak wel wat groter).

Groene lijn is mijn sensor
Geel is wat de airco terug geeft.
Dit wisselt bij mij heel erg per ruimte. In de woonkamer komt de interne sensor perfect overeen, maar in kleinere kamers heb ik een grotere afwijking.

• Nachtapotheker
GermanPivo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:37:
[...]

Dit wisselt bij mij heel erg per ruimte. In de woonkamer komt de interne sensor perfect overeen, maar in kleinere kamers heb ik een grotere afwijking.
Same here idd :)
Pagina: 1 ... 25 ... 41 Laatste