Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 19:23
Sinds vorige week eigenaar van:

Mitsubishi Heavy SCM50SRK
2X SRK25ZS-W (zolder + slaapkamer)
1x SRK35ZS-W (woonkamer)

Het ziet er allemaal netjes uit maar helaas toch een paar puntjes:
- Niet afgeperst, wel gevacumeerd (achteraf dacht ik dat dat verplicht was, iemand antwoord daarop?)
- Koelleiding verbinding bij binnenunits niet afgetaped / geïsoleerd (onlangs zelf netjes dicht getaped en bijgeleverde isolatie plakker gebruikt)

Los daarvan erg tevreden :)

Na mijn bestelling van @AUijtdehaag ook de unit uit kunnen lezen en zie toch vaak sochtends / savonds veel meldingen van "Low pressure protection control" wat als ik dit topic lees zou dat kunnen duiden op te weinig R32 gas. Er is niet super veel info te vinden op het internet vind ik.

Nu ben ik een beetje huiverig om dat gelijk te melden en te vragen of hij de druk wil controleren omdat ik mijn eigen besturingsbordje eraan heb gehangen.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste zou kunnen doen?

Ik dacht ik bel hem en vraag eerst hoe dat zit met het afpersen van het systeem, vertel hem over de isolatie die niet netjes dichtgetaped was en vraag hem daarna om de druk een keer te komen controleren ivm deze meldingen. Als hij vraagt hoe ik dat weet dan vertel ik uiteraard wel dat ik op 1 unit een module aan de communicatie poort heb hangen.

Alvast bedankt!

Paars = low pressure melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O98nvT3TlHWLhd5z2cWyfTE9BLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mwaO0xsiQPq7hQkJ2euW2tk5.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcCF7p2TykUt-mpmoTNZcJh20zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GaEFyIf2gendn0hvuM5AeHex.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpeRRpfHAD6I9MmsZ3JTm-TWGNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yGx64xxUqya5LE17PzctEYWY.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door TheGrillmeister op 10-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-10 18:30
TheGrillmeister schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:41:

1x SRK35ZS-W (woonkamer)

- Niet afgeperst, wel gevacumeerd (achteraf dacht ik dat dat verplicht was, iemand antwoord daarop?)
- Koelleiding verbinding bij binnenunits niet afgetaped / geïsoleerd (onlangs zelf netjes dicht getaped en bijgeleverde isolatie plakker gebruikt)

Na mijn bestelling van @AUijtdehaag ook de unit uit kunnen lezen en zie toch vaak sochtends / savonds veel meldingen van "Low pressure protection control" wat als ik dit topic lees zou dat kunnen duiden op te weinig R32 gas. Er is niet super veel info te vinden op het internet vind ik.

Nu ben ik een beetje huiverig om dat gelijk te melden en te vragen of hij de druk wil controleren omdat ik mijn eigen besturingsbordje eraan heb gehangen.

Ik dacht ik bel hem en vraag eerst hoe dat zit met het afpersen van het systeem, vertel hem over de isolatie die niet netjes dichtgetaped was en vraag hem daarna om de druk een keer te komen controleren ivm deze meldingen. Als hij vraagt hoe ik dat weet dan vertel ik uiteraard wel dat ik op 1 unit een module aan de communicatie poort heb hangen.

Alvast bedankt!

[Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]
Met afpersen ben ik toch wat huiverig. Het is echt een Nederlandse regel. Boven de 0.5 bar moet je afpersen op 110% van de maximale druk. Ik heb verhalen gehoord dat er stikstof door de kraan heen kan lekken waardoor het bij het koudemiddel komt.
In de handleiding van de airco hebben ze het helemaal niet over afpersen. Maar vacumeren. Contoleren op lekkage. Kraan open en airco aanzetten. Dan met sop de wartels controleren op lekkage.

Welke error geeft die aan. Low discharge? Hij heeft ook een error nummer. Geeft die binnen unit nog knipperende lampjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:52

1x SRK35ZS-W (woonkamer)

Alvast bedankt!

Ik ben offertes aan het aanvragen momenteel voor bijna dezelfde setup maar de prijzen lopen redelijk uiteen mag ik vragen wat jij hiervoor momenteel betaald hebt? Mag ook via dm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35

1x SRK35ZS-W (woonkamer)

Alvast bedankt!

Low pressure protection control zie ik hier op een SCM50 ook voorbij komen. Bij zowel verwarmen als koelen. In mijn geval is dat (buiten)temperatuur gestuurd dus ik gok het zal zo horen. Bij verwarmen onder de 3 graden meen ik en bij koelen onder de 22 graden zo uit mijn hoofd (kan een graadje meer of minder zijn). Dat verklaart wellicht ook waarom je het midden op de dag niet ziet :)
Wat de airco doet is een de compressor minder ver terug regelen. (Ik gok om low pressure te voorkomen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben sindskort de srk 35zsw hangen, erg tevreden over het koelen! Het geluid van het blazen zelf is muisstil, maar soms komen er best aparte geluiden uit. Geen hele luide geluiden, maar wel anders. Wat 's nachts toch wel opvalt. Soms wat tikkend, soms lijkt het zelfs op druppels. Als de buitenunit pendelt dan hoor je dat ook, als die aanspringt maakt de binnenunit kort een stuk meer geluid.

Zijn dat normale geluiden, of ervaren jullie echt geen andere geluiden behalve het blazen bij het koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Nachtapotheker schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Low pressure protection control zie ik hier op een SCM50 ook voorbij komen. Bij zowel verwarmen als koelen. In mijn geval is dat (buiten)temperatuur gestuurd dus ik gok het zal zo horen. Bij verwarmen onder de 3 graden meen ik en bij koelen onder de 22 graden zo uit mijn hoofd (kan een graadje meer of minder zijn). Dat verklaart wellicht ook waarom je het midden op de dag niet ziet :)
Wat de airco doet is een de compressor minder ver terug regelen. (Ik gok om low pressure te voorkomen :D)
Heel erg bedankt voor je reactie. Het geeft een prettig gevoel te weten dat anderen dit gedrag ook hebben. Nog meer Tweakers met dit gedrag?
Willempie27 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:30:
[...]

Met afpersen ben ik toch wat huiverig. Het is echt een Nederlandse regel. Boven de 0.5 bar moet je afpersen op 110% van de maximale druk. Ik heb verhalen gehoord dat er stikstof door de kraan heen kan lekken waardoor het bij het koudemiddel komt.
In de handleiding van de airco hebben ze het helemaal niet over afpersen. Maar vacumeren. Contoleren op lekkage. Kraan open en airco aanzetten. Dan met sop de wartels controleren op lekkage.

Welke error geeft die aan. Low discharge? Hij heeft ook een error nummer. Geeft die binnen unit nog knipperende lampjes?
Dat is de andere kant inderdaad van afpersen. Ik ga de wartels buiten nog controleren met sop en dan ben ik tevreden.

Het is geen error maar een "Compressor protection status" namelijk: "Low pressure protection control". De binnenunits geven dan ook geen error. Bovenstaande quote legt het mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
TheGrillmeister schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie. Het geeft een prettig gevoel te weten dat anderen dit gedrag ook hebben. Nog meer Tweakers met dit gedrag?

[...]

Dat is de andere kant inderdaad van afpersen. Ik ga de wartels buiten nog controleren met sop en dan ben ik tevreden.

Het is geen error maar een "Compressor protection status" namelijk: "Low pressure protection control". De binnenunits geven dan ook geen error. Bovenstaande quote legt het mooi uit.
Je zou nog kunnen controleren of de kaan wel helemaal open staat. Protection status geeft toch wel aan dat er een probleem is. In het boekje staat er waarschijnlijk wel iets over. Ik had destijds High Discharge Temp als de compressor harder begon te lopen. Bleek niet goed gevacummeerd te zijn ( veel cowboys die in bedrijf stellen ). Na opniew gas erin en het probleem is weg.
De enige protection error die normal is High Pressure Nr 4 bij verwarmen. Dat staat ook in de handleiding en krijg ik ook wel eens bij alle 4 de units. Waarschijnlijk heeft dat te maken dat bij het verwarmen het systeem net omdraait en de lage druk zijde de hoge druk wordt en zo de sensor af laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Willempie27 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Je zou nog kunnen controleren of de kaan wel helemaal open staat. Protection status geeft toch wel aan dat er een probleem is. In het boekje staat er waarschijnlijk wel iets over. Ik had destijds High Discharge Temp als de compressor harder begon te lopen. Bleek niet goed gevacummeerd te zijn ( veel cowboys die in bedrijf stellen ). Na opniew gas erin en het probleem is weg.
De enige protection error die normal is High Pressure Nr 4 bij verwarmen. Dat staat ook in de handleiding en krijg ik ook wel eens bij alle 4 de units. Waarschijnlijk heeft dat te maken dat bij het verwarmen het systeem net omdraait en de lage druk zijde de hoge druk wordt en zo de sensor af laat gaan.
Bedankt voor je reactie, ga ik controleren. Ik kwam nr 4 inderdaad in de handleiding tegen.
Misschien zit er bij @Nachtapotheker en bij mij dus toch te weinig gas in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 15:54
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:33:
We hebben sindskort de srk 35zsw hangen, erg tevreden over het koelen! Het geluid van het blazen zelf is muisstil, maar soms komen er best aparte geluiden uit. Geen hele luide geluiden, maar wel anders. Wat 's nachts toch wel opvalt. Soms wat tikkend, soms lijkt het zelfs op druppels. Als de buitenunit pendelt dan hoor je dat ook, als die aanspringt maakt de binnenunit kort een stuk meer geluid.

Zijn dat normale geluiden, of ervaren jullie echt geen andere geluiden behalve het blazen bij het koelen?
Ja, een binnenunit kan best wat borrelende en druppelende geluiden maken. Bij een multisplit zelfs wat meer dan bij een single split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ik heb zelf sterk te indruk dat alle protection meldingen gewoon normaal gedrag zijn. Een reactie op een situatie. Er zijn ook nog echte 'error' meldingen, daarvan heb ik er nog nooit een gezien. Ik zie soms ook een protection melding bij het koelen als de RLV te laag wordt in de kamer, dan geeft ie condensation protection control aan en dan daalt de RLV idd niet meer verder.

[ Voor 12% gewijzigd door Nachtapotheker op 11-07-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
TheGrillmeister schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Bedankt voor je reactie, ga ik controleren. Ik kwam nr 4 inderdaad in de handleiding tegen.
Ik denk het niet hoor, het draait al meer dan aan jaar prima. Ook bij -10 verwarmde de boel uitstekend, hetgeen me lastig lijkt met te weinig gas. Wat ik al aangaf, hier is het strak temperatuur gestuurd. Zodra die buitenunit minder dan 3 graden meet, dan komt die protection melding (bij het verwarmen) bij koelen is het volgens mij onder de 22 graden.

Uiteraard heb ik ook de wijsheid niet in pacht, ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek.

[ Voor 25% gewijzigd door Nachtapotheker op 11-07-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Nu met 1 binnenunit actief krijg ik de protection status, ook bij temps > 22. Stukje Normal ertussen is met 2 units aan. Ik heb de protection code aan influxdb / grafana toegevoegd om wat meer inzicht te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7H7c5I-vwwuhoUysGvNbL7vUMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fhuNFwwpiBN6308gfsnKplAT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door TheGrillmeister op 11-07-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
TheGrillmeister schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:52:
Nu met 1 binnenunit actief krijg ik de protection status, ook bij temps > 22. Stukje Normal ertussen is met 2 units aan. Ik heb de protection code aan influxdb / grafana toegevoegd om wat meer inzicht te krijgen.

[Afbeelding]
Het kan ook 23 graden zijn hier hoor, ik weet het niet exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nu met 1 binnenunit actief krijg ik de protection status, ook bij temps > 22. Stukje Normal ertussen is met 2 units aan.

[Afbeelding]
Dat de unit terug gaat schakelen gaat hier niet op want hij draait maar op 30Hz. Dat is bijna stationair.
Voelt de leiding wel koud en warm bij de buitenunit en geen ijsvorming? Ijsvorming onderin de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 11:16
Ik heb hier 2 MHI Airco's hangen die ik met Smart-M-Air bedien.

Als ik de airco beneden aan zet met de app, dan gaat deze ook daadwerkelijk aan. Echter geeft de app na een 15 seconden de foutmelding 09102-800.

Ik heb de WIFI module al gereset en de airco een tijdje spanningloos gehad, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Weten jullie wat te doen?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:47
TheGrillmeister schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Heb je al gekeken of het apparaat een foutmelding geeft langs de reguliere weg voor consumenten? (zie handleiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Nachtapotheker schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Het kan ook 23 graden zijn hier hoor, ik weet het niet exact.
Ik ben benieuwd wat Grafana grafieken straks gaan weergeven, bedankt.
Willempie27 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Dat de unit terug gaat schakelen gaat hier niet op want hij draait maar op 30Hz. Dat is bijna stationair.
Voelt de leiding wel koud en warm bij de buitenunit en geen ijsvorming? Ijsvorming onderin de binnenunit?
Ga ik zsm controleren. 20Hz is zijn laagste stand en met protection 30Hz.

Edit: Zolder net kouder gezet en je vriest bijna weg. Hij stond al een uur aan en zie geen ijsvorming aan de warmtewisselaar.
Sjamo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Heb je al gekeken of het apparaat een foutmelding geeft langs de reguliere weg voor consumenten? (zie handleiding).
Reguliere weg bedoel je denk ik via de knipperende ledjes op de unit indien error? In dat geval geen error of indicatie.

https://mitsubishi-heavy-...3-technicalmanual-fdf.pdf
Wel ander model dus kan uiteraard afwijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzHfhB377mQRAYspXtREjzQvbBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7XTGroEzixtjOVVdoj33C9f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TheGrillmeister op 11-07-2024 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@TheGrillmeister Mogelijk komt komt het door MHI-AC-CTRL. https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/157

[ Voor 17% gewijzigd door vdr01 op 11-07-2024 20:07 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-10 15:58
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:33:

Ja, ook bij mij multisplit SRK25 en SRK35 om de paar uren geluid binnenunit wat overeenkomt met harde regen tegen de ruiten.
Installateur is geweest, maar kon niets bijzonders vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Voor de mensen die nog een 3D print huisje zoeken voor de ESP.

https://www.printables.co...spac-v10-mhi-ac-ctrl-case

Ik hem hem iets aangepast en op Thingiverse gezet:
https://www.thingiverse.com/thing:6693886

Met de siliconen kabels past hij precies tussen de afdekkap en achterzijde. Hij blijft bij mij mooi zitten. Je kan uiteraard ook iets hot-glue of dubbelzijdig tape gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:48
Heeft er iemand een handleiding/afbeeldingen hoe je zo iets kunt inbouwen in een ZSX serie?
Ik heb een aantal kappen eraf gehaald, maar kon de WF-RAC module die er nu in zit niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:14

[Afbeelding]
Lage druk kan ook komen doordat het systeem onvoldoende zijn energie kwijt kan. Probeer eens een hogere fanspeed te hanteren dan 2. Nu weet ik niet wat MHI-CTRL laat zien bij een multisplit maar je vermogenscijfer is vrij hoog. Wat ben je hier aan het doen, verwarmen/koelen naar welke set temp met welke fanspeeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Serefsiz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:03:
Heeft er iemand een handleiding/afbeeldingen hoe je zo iets kunt inbouwen in een ZSX serie?
Ik heb een aantal kappen eraf gehaald, maar kon de WF-RAC module die er nu in zit niet vinden.
https://github.com/absalo...l/blob/master/Hardware.md

De print zit aan de zijkant, waar de WF module vervolgens hangt, geen idee

[ Voor 9% gewijzigd door Grutte Pier op 13-07-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
Ik heb de bestaande module losgehaald, laten zitten en een ESP module bijgeplaatst en aangesloten.

Volgens mij alleen de bovenkap eraf en dan kun je rechterkant losschroeven en verwijderen?

[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 13-07-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:49
De wfrac module zit aan de rechterkant aangesloten op de printplaat. Let wel op er zijn verschillende modellen waar je de wfrac niet kunt aansluiten (kwam de installateur bij mij ook achter). De connector op de printplaat zit er niet. De module zelf kun je ergens achter, naast of waar ook bij de airco plaatsen.

Bijgevoegd een foto waar het NIET op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z4sMQk5kEiZLyS25bOFSRH9m-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9D8baMFIOi7ZJyagLBoAtoJc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Normaliter houdt mijn airco het koel deze tijd van het jaar. Maar hij staat gewoon te verwarmen midden juli :(

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Grutte Pier schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:08:
[...]

Lage druk kan ook komen doordat het systeem onvoldoende zijn energie kwijt kan. Probeer eens een hogere fanspeed te hanteren dan 2. Nu weet ik niet wat MHI-CTRL laat zien bij een multisplit maar je vermogenscijfer is vrij hoog. Wat ben je hier aan het doen, verwarmen/koelen naar welke set temp met welke fanspeeds?
Op dat moment was ik aan het koelen en aan het spelen met de units. Exacte fan speed / set temps weet ik op dit moment niet meer. Heb net vandaag de laatste binnen unit van een ESP voorzien.

Welke vermogencijfer doel je exact op? Opgenomen vermogen uit net?

Mijn huidige Grafana opzet (als iemand interesse heeft kan ik hem als JSON delen via DM)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzmtlzu5UqDOzB2X8Si_1XwqSr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGANQdaMe1zAjdTejLDdekR1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door TheGrillmeister op 13-07-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
TheGrillmeister schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Welke vermogencijfer doel je exact op? Opgenomen vermogen uit net?
Current power. Zie je deze ook teruglopen als die de settemp bereikt?

Het gevolg van de "low pressure control" is dat de compressor snelheid wordt verminderd, dit zie je bij jou niet terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Grutte Pier schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Current power. Zie je deze ook teruglopen als die de settemp bereikt?

Het gevolg van de "low pressure control" is dat de compressor snelheid wordt verminderd, dit zie je bij jou niet terug....
Ja current power zit meestal rond 1.65A.
Ik vermoed dat low pressure bij koelen een verhoging geeft van compressor freq van +10. Ik zie namelijk dat Normal status een freq van 20Hz en bij low pressure protection 30Hz. En zoals ik hier heb gelezen is dat voor verwarmen mogelijk andersom. Ofwel vermindering van (correct me if i'm wrong).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
TheGrillmeister schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Ik vermoed dat low pressure bij koelen een verhoging geeft van compressor freq van +10. Ik zie namelijk dat Normal status een freq van 20Hz en bij low pressure protection 30Hz. En zoals ik hier heb gelezen is dat voor verwarmen mogelijk andersom. Ofwel vermindering van (correct me if i'm wrong).
Nee, ook verhoging van de frequentie bij verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Nachtapotheker schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Interesting, ander model maar geeft weer wat meer inzicht in waardes :)
https://www.manualslib.co...zhxv.html?page=172#manual

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkuQ7ALQCD36O6UK4U4A_uHmbE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wPE9j0PjTubCo8lepSvIZiJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Wat je laat zien is Low temperature protection control. De melding die je krijgt is Low pressure protection control.
Kan me voorstellen als je gaat koelen en het is 3 graden buiten dat de compressor uit gaat.
Daarom staat trouwens de high pressure ook dat het normaal is.
Maar Low pressure heeft niet iedereen dus dat zal denk ik niet 100% goed zijn.

Protection control moet je denk meer als het oranje motor management lampje van je auto zien. Als die aan gaat rijdt je auto misschien nog pirma maar hij kan wel meer brandstof verbruiken, extra slijtage hebben, niet meer aan de milieu eisen voldoen, minder vermogen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Willempie27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Wat je laat zien is Low temperature protection control. De melding die je krijgt is Low pressure protection control.
Kan me voorstellen als je gaat koelen en het is 3 graden buiten dat de compressor uit gaat.

Protection control moet je denk meer als het oranje motor management lampje van je auto zien. Als die aan gaat rijdt je auto misschien nog pirma maar hij kan wel meer brandstof verbruiken, extra slijtage hebben, niet meer aan de milieu eisen voldoen, minder vermogen etc.
Ik denk dat het die richting wel op gaat ja. Het is jammer dat er zo weinig info over te vinden is.
Is het voor een installateur (STEK) makkelijk te bepalen of je voldoende R32 hebt? Hoe gaat dat normaliter ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
TheGrillmeister schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:37:
[...]

Ik denk dat het die richting wel op gaat ja. Het is jammer dat er zo weinig info over te vinden is.
Is het voor een installateur (STEK) makkelijk te bepalen of je voldoende R32 hebt? Hoe gaat dat normaliter ?
Sommige meten de druk. Je mag bij mij een drukmeter lenen als je uit de buurt van de bollenstreek komt. Dat zou bij verwarmen op een bar of 30 moeten zitten. Maar omdat je niet de hoge en lage drukpoort kan meten zou je eigen het systeem leeg moeten halen om te wegen hoeveel erin zit. Dat is ook de enige juiste manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:00
TheGrillmeister schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:37:
[...]

Een combinatie van druk en temperatuur. Dan kan je oververhitting en nakoeling meten. Met een mini split wel wat lastiger tot niet te doen ivm ontbreken van service poortjes na zowel condensor als verdamper. Dus leeghalen en wegen als je het echt zeker wilt weten.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Willempie27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:42:
[...]

Sommige meten de druk. Je mag bij mij een drukmeter lenen als je uit de buurt van de bollenstreek komt. Dat zou bij verwarmen op een bar of 30 moeten zitten. Maar omdat je niet de hoge en lage drukpoort kan meten zou je eigen het systeem leeg moeten halen om te wegen hoeveel erin zit. Dat is ook de enige juiste manier.
Hij is net geplaatst, de hoeveelheid is dus (indien niks gelekt) net zoveel als de unit initieel in zich had. ~1.8kg dacht ik.

Is het dan kwestie van leiding lengtes nameten en kijken of dat binnen spec valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
TheGrillmeister schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:44:
[...]

Hij is net geplaatst, de hoeveelheid is dus (indien niks gelekt) net zoveel als de unit initieel in zich had. ~1.8kg dacht ik.

Is het dan kwestie van leiding lengtes nameten en kijken of dat binnen spec valt?
Welke unit had je. Een R32 35ZS heeft 800 gram. Je kan sop op de koppelingen doen om te kijken of die bubbelt bij inschakeling. Je kan ook de winter nog afwachten als je gaat verwarmen want dan moet die echt werken.
Bij een leidinglengte van 10 meter of meer moet er bijgevuld worden.

Als je hem hebt laten plaatsen zou ik afwachten of het erger wordt en de installateur bellen. Als je hem alleen in bedrijf hebt laten stellen dan is het lastiger.

[ Voor 11% gewijzigd door Willempie27 op 14-07-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Willempie27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:47:
[...]

Welke unit had je. Een R32 35ZS heeft 800 gram. Je kan sop op de koppelingen doen om te kijken of die bubbelt bij inschakeling. Je kan ook de winter nog afwachten als je gaat verwarmen want dan moet die echt werken.
Bij een leidinglengte van 10 meter of meer moet er bijgevuld worden.

Als je hem hebt laten plaatsen zou ik afwachten of het erger wordt en de installateur bellen. Als je hem alleen in bedrijf hebt laten stellen dan is het lastiger.
Multisplit systeem met 3 binnenunits

TheGrillmeister in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Ik denk dat dit de buitenunit:
https://www.mhiae.com/units/scm50zs-w/?pdf=3455

kg/TCO2Eq 1.8/1.21

Hij is volledig geinstalleerd door een installateur (STEK).

[ Voor 3% gewijzigd door TheGrillmeister op 14-07-2024 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
TheGrillmeister schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:58:
[...]

Multisplit systeem met 3 binnenunits

Ik denk dat dit de buitenunit:
https://www.mhiae.com/units/scm50zs-w/?pdf=3455

kg/TCO2Eq 1.8/1.21

Hij is volledig geinstalleerd door een installateur (STEK).
Dan zou ik het gewoon nog even aankijken en evt bij een servicebeurt aangeven en zeker niet zelf aan rommelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Toch denk ik wel dat het enige relatie heeft, ik zag bij verwarmen de low pressure protection control namelijk ook komen op exact dezelfde temperaturen als terug te vinden in de documentatie bij de low temperature control (de low temperature control kan ik in MHI AC CTRL trouwens ook niet vinden).
Daarbij is MHI AC CTRL natuurlijk geen software van MHI, dus het is maar de vraag of alles wat daaruit komt echt correspondeert met de werkelijkheid. Het kan ook zijn dat de data wat eruit komt voor single splits anders is dan voor multi's er zijn zoveel variabelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nachtapotheker op 15-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nachtapotheker schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:37:
Daarbij is MHI AC CTRL natuurlijk geen software van MHI, dus het is maar de vraag of alles wat daaruit komt echt correspondeert met de werkelijkheid. Het kan ook zijn dat de data wat eruit komt voor single splits anders is dan voor multi's er zijn zoveel variabelen.
De waardes die de melding bepalen komen uit deze manual: https://www.hrponline.co....9cWKESQUhzVIy5.pdf#page=9
Afgeleid van de RC-E5. O.a. met deze unit is het protocol gereversed engineered in het verleden (was ik niet bij). In hoeverre elke melding is gecontroleerd durf ik niet te zeggen.
Data komt uit de binnenunit dus ik vraag me af of er wel verschil zit (qua format) tussen single split en multiplit. Maar alles kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
jobr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:37:
[...]

De waardes die de melding bepalen komen uit deze manual: https://www.hrponline.co....9cWKESQUhzVIy5.pdf#page=9
Afgeleid van de RC-E5. O.a. met deze unit is het protocol gereversed engineered in het verleden (was ik niet bij). In hoeverre elke melding is gecontroleerd durf ik niet te zeggen.
Data komt uit de binnenunit dus ik vraag me af of er wel verschil zit (qua format) tussen single split en multiplit. Maar alles kan :)
Multisplit SCM50ZS-W:
https://mitsubishi.kh.ua/.../12/scm50zsw.pdf#page=107

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
dat is dezelfde tabel die in mijn manual single split staat:

"0" Normal
"1" Discharge pipe temperature protection control
"2" Discharge pipe temperature anomaly
"3" Current safe control of inverter primary current
"4" High pressure protection control
"5" High pressure anomaly
"6" Low pressure protection control
"7" Low pressure anomaly
"8" Anti-frost prevention control
"9" Current cut
"10" Power transistor protection control
"11" Power transistor anomaly (Overheat)
"12" Compression ratio control
"13" Spare
"14" Dewing prevention control
"15" Current safe control of inverter secondary current
"16" Stop by compressor rotor lock
"17" Stop by compressor startup failure
"18" Active filter anomaly

Alleen de laatste is extra.

Trouwens mhi-ac-ctrl geeft alleen het nummer terug. Jullie gebruiken de esphome variant waarschijnlijk die de vertaling naar tekst doet :-)

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 15-07-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ik probeer meer te zeggen dat outdoor temperature protection wat ook in de manual staat geen “eigen” code heeft (en dus mogelijk ook onder de code van low pressure protection control valt). Hier komen de temperaturen waarop ik die code zie overeen met de temperaturen in de manual. Ik neem trouwens aan dat als er echt een probleem is, er een anomaly code terug komt :)

Maar nogmaals ik heb er verder geen verstand van dus hecht niet teveel waarde aan mijn gedachten.

[ Voor 40% gewijzigd door Nachtapotheker op 15-07-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
jobr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:17:
[...]
Trouwens mhi-ac-ctrl geeft alleen het nummer terug. Jullie gebruiken de esphome variant waarschijnlijk die de vertaling naar tekst doet :-)
Klopt -> https://github.com/ginkag...e46d/mhi_ac_ctrl.h#L8-L27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Hierbij nog een Grafana screenshot van vandaag. Precies op de afkoeling naar 22gr buitentemperatuur de protection melding (zie cursor). Het kan bijna geen toeval zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaYEacEW_eZ1P4eppsxN-IhsC_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOpnseFqI69mSyORceEnOMV5.png?f=fotoalbum_large

Vandaag vrijwel de hele dag gedraaid zonder code, alleen in de ochtend even toen temp < 22 was. Zie onderstaande screenshot. om 13.00 was het warm zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw_MPuJzX60Tdibrek4VBSY7VSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHN9almMtSOqHuvJWifGW6gN.png?f=fotoalbum_large

Ik denk inderdaad zoals @Nachtapotheker aangeeft het een combinatie kan zijn met low temperature protection. De grafieken laten in ieder geval het gedrag van mijn eerdere screenshot zien.

[ Voor 3% gewijzigd door TheGrillmeister op 15-07-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01:02
Ruud888 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:18:
Mijn nieuwe 3.5kw Heavy maakt een zacht tikkend geluid tijdens het blazen!
Is hier een oplossing voor?

Ik heb al verschillende snelheden en richtingen geprobeerd maar na enkele minuten komt het weer terug!
Waarmee kan ik de roller smeren?
En moet ik dan heel de kap verwijderen als ik de linkerzijde wil smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ik ben er inmiddels ook achter waarom mijn buitenunit niet terug gaat naar 20hz, maar op 30hz blijft lopen als minimum (en 35hz bij low temps). Het is namelijk een SCM50ZS-S1 dat is niet wat ik had verwacht, in mij offerte stond een SCM50ZS-W. Dus daar gaan we maar eens met de installateur over in gesprek :o

De minimum verbruikscijfers komen dan wel weer overeen met de documentatie https://www.mhih-ac.com/s...Systems-Brochure_2023.pdf dus de unit doet iig wat hij moet doen :+ maar echt blij ben ik niet met deze ontdekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
TheGrillmeister schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:52:
[...]

"Low pressure control" reduceert de compressor snelheid, waarbij "low outdoor temperature protective control" de snelheid vastzet op 30Hz. Beide control maatregelen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkuQ7ALQCD36O6UK4U4A_uHmbE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wPE9j0PjTubCo8lepSvIZiJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzHfhB377mQRAYspXtREjzQvbBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7XTGroEzixtjOVVdoj33C9f.png?f=fotoalbum_large

Low temp control kent geen eigen compressor protection identificatie dus delen ze code 6 van protection status?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Nachtapotheker schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:47:
Ik probeer meer te zeggen dat outdoor temperature protection wat ook in de manual staat geen “eigen” code heeft (en dus mogelijk ook onder de code van low pressure protection control valt). Hier komen de temperaturen waarop ik die code zie overeen met de temperaturen in de manual. Ik neem trouwens aan dat als er echt een probleem is, er een anomaly code terug komt :)

Maar nogmaals ik heb er verder geen verstand van dus hecht niet teveel waarde aan mijn gedachten.
dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Nachtapotheker schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:19:
Ik ben er inmiddels ook achter waarom mijn buitenunit niet terug gaat naar 20hz, maar op 30hz blijft lopen als minimum (en 35hz bij low temps). Het is namelijk een SCM50ZS-S1 dat is niet wat ik had verwacht, in mij offerte stond een SCM35ZS-W. Dus daar gaan we maar eens met de installateur over in gesprek :o

De minimum verbruikscijfers komen dan wel weer overeen met de documentatie https://www.mhih-ac.com/s...Systems-Brochure_2023.pdf dus de unit doet iig wat hij moet doen :+ maar echt blij ben ik niet met deze ontdekking.
Wat is je setup ? De 35 kan geen multi, dus kom je uit op de 50

Toch zou de SCM50 ook 20Hz (of lager) kunnen draaien. Ook hier zijn weer allemaal controls die dit beïnvloeden;

https://mitsubishi.kh.ua/...oads/2021/12/scm50zsw.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 16:01
Grutte Pier schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Toch zou de SCM50 ook 20Hz (of lager) kunnen draaien. Ook hier zijn weer allemaal controls die dit beïnvloeden;

Je laat ne de PDF zien van de SCM50ZS-W en Nachtapotheker heeft de SCM50ZS-S1

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Grutte Pier schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Foutje idd (heb mn post aangepast), moet 50 zijn. Maar ik heb dus een 50ZS-S1 en niet een W (zoals ik had verwacht)... Het stroomverbruik wat ik in de praktijk zie komt wel overeen met het verbruik in de combinatie tabel van de PDF uit mijn vorige post, dus ik denk dat 30hz voor deze unit idd het minimum is.
Het is volgens de docs ook een R410a unit, geen R32.

[ Voor 21% gewijzigd door Nachtapotheker op 16-07-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Nachtapotheker schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Foutje idd (heb mn post aangepast), moet 50 zijn. Maar ik heb dus een 50ZS-S1 en niet een W (zoals ik had verwacht)... Het stroomverbruik wat ik in de praktijk zie komt wel overeen met het verbruik in de combinatie tabel van de PDF uit mijn vorige post, dus ik denk dat 30hz voor deze unit idd het minimum is.
SkullboyNL schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Je laat ne de PDF zien van de SCM50ZS-W en Nachtapotheker heeft de SCM50ZS-S1
https://www.manualslib.co...s-S1.html?page=137#manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Ga daar zeker over in gesprek. Die S1 werkt nog met R410a gas welke eigenlijk niet meer verkocht worden voor mulit/split units. Waarschijnlijk een oude unit ergens voor een klein prijsje kunnen kopen want vanaf 2025 mogen ze niet meer verkocht worden. De performance ligt ongeveer 10% lager van dit gas.

Dit gaat dan op nieuwe units voor onderhoud is het geen probleem na tot 2035.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Ga daar zeker over in gesprek. Die S1 werkt nog met R410a gas welke eigenlijk niet meer verkocht worden voor mulit/split units. Waarschijnlijk een oude unit ergens voor een klein prijsje kunnen kopen want vanaf 2025 mogen ze niet meer verkocht worden. De performance ligt ongeveer 10% lager van dit gas.

Dit gaat dan op nieuwe units voor onderhoud is het geen probleem na tot 2035.
Mja dat ding staat er al ruim een jaar, dus ben benieuwd of daar nog wat mee gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Mja dat ding staat er al ruim een jaar, dus ben benieuwd of daar nog wat mee gedaan kan worden.
Ook toen was eigenlijk R32 gewoon de standaard. Zeker als het ook op de factuur staat moet dat ook gewoon verkocht worden. Het had netjes geweest als de installateur jou de keuze had gelaten om voor R32 of R410a te kiezen met de laatste een paar honderd euro korting.

Er blijkt een oude partij vorig jaar opgeruimd te zijn in Hoofddorp. Ik heb er 3 units van voor de bovenverdieping met R410a. Voor beneden ben ik wel voor R32 gegaan.

Voor de 3 units boven scheelde het 800 euro en het gas is niet brandbaar wat een voordeel is bij een kleine ruimte. Maar ben door de verkoper hiervan al op de hoogte gesteld dat het om oudere units ging en dus ook een lagere prijs betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Ook toen was eigenlijk R32 gewoon de standaard. Zeker als het ook op de factuur staat moet dat ook gewoon verkocht worden. Het had netjes geweest als de installateur jou de keuze had gelaten om voor R32 of R410a te kiezen met de laatste een paar honderd euro korting.

Er blijkt een oude partij vorig jaar opgeruimd te zijn in Hoofddorp. Ik heb er 3 units van voor de bovenverdieping met R410a. Voor beneden ben ik wel voor R32 gegaan.

Voor de 3 units boven scheelde het 800 euro en het gas is niet brandbaar wat een voordeel is bij een kleine ruimte. Maar ben door de verkoper hiervan al op de hoogte gesteld dat het om oudere units ging en dus ook een lagere prijs betaald.
Ja klopt, ik ga er voor alsnog vanuit dat het een geen bewuste fout is, als dat wel zo is zou het erg kwalijk zijn. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
@Master-T Wellicht nog een handige link voor in de topicstart: https://www.mhi-mth.co.jp...tion/lot10/?action=search

Hier kun je de energielabels/technische sheets genereren van buiten & binnendelen. Ook zit er een wizard in om een combinatie van buitenunit en binnenunits samen te stellen.
Zo kwam ik erachter dat sommige buitenunits tot wel 180% overgedimensioneerd kunnen worden t.o.v. de binnenunits die je er op wil aansluiten.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
De "warmtepomp" heeft vandaag goed gedraaid, verbruik totaal volgens Shelly PM 3.2kWh (met een stukje nacht erbij, vanaf 0.00),
Heb een screenshot gemaakt met 2 horizontale lijnen op 22gr (< = set) en 25gr (> = reset) voor Low Temp protection indicator.

Om 18.30 een paar setpoints naar beneden gezet en fan high.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbOtmfOcW5G0TFO6d6uuIcuqpb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsXHBZyijdz1WFK6kD05kAYi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TheGrillmeister op 16-07-2024 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Inmiddels contact gehad, ze gaven idd aan dat ze de oudere units met korting in het assortiment gehad hebben en dat deze per abuis hier geplaatst is. Ik heb de keuze gekregen voor korting of een wissel, heb voor de wissel gekozen. Hopelijk kan ik binnenkort dan ook genieten van een verder terugmoderende machine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
[b]Nachtapotheker schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:56:
Inmiddels contact gehad, ze gaven idd aan dat ze de oudere units met korting in het assortiment gehad hebben en dat deze per abuis hier geplaatst is.
Per abuis, ja ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

Nachtapotheker schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Inmiddels contact gehad, ze gaven idd aan dat ze de oudere units met korting in het assortiment gehad hebben en dat deze per abuis hier geplaatst is. Ik heb de keuze gekregen voor korting of een wissel, heb voor de wissel gekozen. Hopelijk kan ik binnenkort dan ook genieten van een verder terugmoderende machine :)
netjes opgelost!

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Had je wel een binnenunit met wifi ontvangen ZS-WF? Goed dat ze hem komen vervangen. Ik denk dat die liever een korting had gegeven. Bij jouw model wordt het met de S1 nog aangegeven. De single splits zijn bijv 35ZS en kan een oud of nieuw model zijn. Dan kan ik me voorstellen dat ze het kunnen verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Had je wel een binnenunit met wifi ontvangen ZS-WF? Goed dat ze hem komen vervangen. Ik denk dat die liever een korting had gegeven. Bij jouw model wordt het met de S1 nog aangegeven. De single splits zijn bijv 35ZS en kan een oud of nieuw model zijn. Dan kan ik me voorstellen dat ze het kunnen verwisselen.
Nee binnenunits waren zonder wifi ZS-W, dat wist ik wel vooraf. Was ook niet erg, want ik gebruik MHI AC CTRL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Nee binnenunits waren zonder wifi, dat wist ik wel vooraf. Was ook niet erg, want ik gebruik MHI AC CTRL :)
Zit volgens mij geen verschil in. Ik zie zelfs geen verschil in de 2kW en de 3.5kW binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Zit volgens mij geen verschil in. Ik zie zelfs geen verschil in de 2kW en de 3.5kW binnenunit.
Klopt, ik heb 2x een 2.5 en een 3.5 zien er exact hetzelfde uit. Alleen die 3.5 kan (denk softwarematig) harder blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:04
Deze week voor het eerst weer eens de airco aangehad om te koelen. Bij het monitoren van het verbruik bij koelen viel me iets op tov verwarmen.

Waar ik bij het verwarmen een extra unit kan aanzetten zonder significant meerverbruik (we hebben 12.5kW buitenunit waarop 6 binnenunits zijn aagesloten), is dit bij koelen totaal niet het geval. Daar schaalt het lekker mee, met ca 400-500W per unit tot een totaal van 3kW.

Ik ging er vanuit dat omdat de buitenunit overbemeten is voor 1 unit, het inschakelen van een 2e unit niet leidt tot het harder meoten werken van de buitenunit.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit bij koelen niet het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Revaes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:27:
Deze week voor het eerst weer eens de airco aangehad om te koelen. Bij het monitoren van het verbruik bij koelen viel me iets op tov verwarmen.

Waar ik bij het verwarmen een extra unit kan aanzetten zonder significant meerverbruik (we hebben 12.5kW buitenunit waarop 6 binnenunits zijn aagesloten), is dit bij koelen totaal niet het geval. Daar schaalt het lekker mee, met ca 400-500W per unit tot een totaal van 3kW.

Ik ging er vanuit dat omdat de buitenunit overbemeten is voor 1 unit, het inschakelen van een 2e unit niet leidt tot het harder meoten werken van de buitenunit.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit bij koelen niet het geval is?
Geen verklaring sorry. Maar ik zie hier wel hetzelfde gebeuren. In het klein, wij hebben maar een multisplit voor 3 units.

Op bijgevoegd plaatje zie je duidelijk dat het verbruik bij het inschakelen van een 2e unit toeneemt van pendelen naar constant verbruik op ongeveer hetzelfde vermogen. Ook bijna een verdubbeling dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE6Yzgpnh9EyO4cP75_1e86rPIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sskwDyEEn56yoK93ahgYdBO8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casray
  • Laatst online: 02-02 17:27
Hoi, wij zijn in het bezit van een MHI SRK50ZS-W. Hierop wil ik de temperatuur bewaking inschakelen, echter lijkt het erop dat deze niet aanwezig is op dit model.
Iemand een idee of deze inderdaad niet aanwezig is of doe ik iets fout?
Het betreft deze functie in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAJg1SjYAcsgtrblFj1VBskzA0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ab2zLUk82ejndpXX9rtOhoM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Sjamo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Geen verklaring sorry. Maar ik zie hier wel hetzelfde gebeuren. In het klein, wij hebben maar een multisplit voor 3 units.

Op bijgevoegd plaatje zie je duidelijk dat het verbruik bij het inschakelen van een 2e unit toeneemt van pendelen naar constant verbruik op ongeveer hetzelfde vermogen. Ook bijna een verdubbeling dus.

[Afbeelding]
Mwoah 400w met units bij temperaturen zoals temperaturen is nog niet gek toch? Dat dan niet meer pendelt komt omdat ie nu toch makkelijker zijn vermogen kwijt kan. Ik zie niks raars iig.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
renzo4000 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Mwoah 400w met units bij temperaturen zoals temperaturen is nog niet gek toch? Dat dan niet meer pendelt komt omdat ie nu toch makkelijker zijn vermogen kwijt kan. Ik zie niks raars iig.
Met wat ik zei reageerde ik op een andere post. Ik heb geen zorgen over het verbruik hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
[...]

De SCM50ZS-W is inmiddels geplaatst, werkt uiteraard top :) Maar (zoals verwacht) ook bij deze unit (zoals andere tweakers ook al zegen) protection state 6 bij koelen onder de 22 graden :+
Het eerste voordeel heb ik al gevonden, waar de compressor bij de S1 op minimaal 35hz draaide bij state 6, is dat hier 30hz :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Een tip voor degenen die MHI overwegen.Voor de zolder had ik de installateur gevraagd om een unit met wifi. Bij de plaatsing bleek dat het niet kon op de unit. Geleverd en opgehangen SRK / SRC35ZSP-W. Daar kan dus geen wifi in en betreft het basis model MHI. Op zich een prima combinatie maar zoals gezegd kan GEEN wifi op. Dus later omwisselen voor wat anders.

Gisteren in de installateur wederom geweest om zowel de binnen als de buiten unit te vervangen voor een SRK / SRK35ZS-W waar dus wel Wifi op kan. De binnen unit is een stukje groter (evenals de buitenunit). Maar waar echt het verschil in zit is het verschil in geluid van beide. Zowel de binnen als de buitenkant is zeer merkbaar stiller (volgens de specs zou het een paar DB verschil moeten maken). Op de hoogste blaasstand is het verschil zeer groter. Tevens ben ik als van de trillingen in het dak, of dat nou komt door de rubberen blokken ipv aluminium of de unit zelf of een combinatie van ik weet het niet.

Dus tip! Koop bij voorkeur dus niet SRK / SRC35ZSP-W vanwege geen wifi mogelijkheden en meer geluid. Prestaties zijn ook iets minder ten opzichte van SRK / SRK35ZS-W (b.v. 3.2KW koelen vs 3.5KW koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
HugoStiglitz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:31:
Een tip voor degenen die MHI overwegen.Voor de zolder had ik de installateur gevraagd om een unit met wifi. Bij de plaatsing bleek dat het niet kon op de unit. Geleverd en opgehangen SRK / SRC35ZSP-W. Daar kan dus geen wifi in en betreft het basis model MHI. Op zich een prima combinatie maar zoals gezegd kan GEEN wifi op. Dus later omwisselen voor wat anders.

Gisteren in de installateur wederom geweest om zowel de binnen als de buiten unit te vervangen voor een SRK / SRK35ZS-W waar dus wel Wifi op kan. De binnen unit is een stukje groter (evenals de buitenunit). Maar waar echt het verschil in zit is het verschil in geluid van beide. Zowel de binnen als de buitenkant is zeer merkbaar stiller (volgens de specs zou het een paar DB verschil moeten maken). Op de hoogste blaasstand is het verschil zeer groter. Tevens ben ik als van de trillingen in het dak, of dat nou komt door de rubberen blokken ipv aluminium of de unit zelf of een combinatie van ik weet het niet.

Dus tip! Koop bij voorkeur dus niet SRK / SRC35ZSP-W vanwege geen wifi mogelijkheden en meer geluid. Prestaties zijn ook iets minder ten opzichte van SRK / SRK35ZS-W (b.v. 3.2KW koelen vs 3.5KW koelen).
Ja dat lijkt wel het verschil tussen low budget instap en premium midden moot. Fijne update dank voor het delen.

Welke rubberen blokken bedoel je ipv aluminium?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
stormfly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Ja dat lijkt wel het verschil tussen low budget instap en premium midden moot. Fijne update dank voor het delen.

Welke rubberen blokken bedoel je ipv aluminium?
Low budget is het ook weer niet want MHI is echt wel kwaliteit. Low budget zou voor mij aux o.i.d. zijn. Het is echt wel een budget/instap van MHI, mijn inziens zou ik deze niet leveren als MHI 😉.
Voor het kleine prijsverschil (100 euro o.i.d.) no brainer.

Op het platte dak(kapel) zaten metalen staanders onder de buitenunit. Deze zijn in de nieuwe situatie vervangen voor de bekende rubberen blocks. De buitenunit is ook wat grote qua formaat heb ik het idee of in ieder geval de koelribben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb een rc-ex3 in combinatie met een kanaalunit. Weten jullie of het mogelijk is om de flap-direction optie onzichtbaar te maken? Deze is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-10 15:09
HugoStiglitz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Low budget is het ook weer niet want MHI is echt wel kwaliteit. Low budget zou voor mij aux o.i.d. zijn. Het is echt wel een budget/instap van MHI, mijn inziens zou ik deze niet leveren als MHI 😉.
Voor het kleine prijsverschil (100 euro o.i.d.) no brainer.

Op het platte dak(kapel) zaten metalen staanders onder de buitenunit. Deze zijn in de nieuwe situatie vervangen voor de bekende rubberen blocks. De buitenunit is ook wat grote qua formaat heb ik het idee of in ieder geval de koelribben.
Mijn installateur vertelde dat het model ZSP niet door de Nl importeur ondesteund wordt. Het is een instap model wat een paar honderd euro goedkoper is dan de gewone ZS. Het is dus eigen import uit het buitenland. Over de kwaliteit kan ik niet oordelen. Mijn installateur zei, ik begin er niet aan, i.v.m. geen garantie ondersteuning vanuit de Nl importeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
Nomind schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Mijn installateur vertelde dat het model ZSP niet door de Nl importeur ondesteund wordt. Het is een instap model wat een paar honderd euro goedkoper is dan de gewone ZS. Het is dus eigen import uit het buitenland. Over de kwaliteit kan ik niet oordelen. Mijn installateur zei, ik begin er niet aan, i.v.m. geen garantie ondersteuning vanuit de Nl importeur.
De reden dat ik hem interessant vind is omdat ze een 1.5kW uitvoering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Nomind schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Het lijkt geen import uit het buitenland. Wellicht door de groothandel dat kan ik niet controleren. Ik heb namelijk de pakbon gezien van de groothandel een grote jongen (en een foto van gemaakt). Heeft ook in de NL brochure gestaan. Als ik op de daken kijk dan zie ik de buitenunit (die anders vorm gegeven is) niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:07
Is de MHI-AC-CTRL-ESPhome ook te bedienen met de Homey pro (2019), iemand dit al eens geprobeerd?

Momenteel draai ik HA en Homey naast elkaar, graag zou ik de MHI ook willen kunnen bedienen met de Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Chimsie78 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:18:
Is de MHI-AC-CTRL-ESPhome ook te bedienen met de Homey pro (2019), iemand dit al eens geprobeerd?

Momenteel draai ik HA en Homey naast elkaar, graag zou ik de MHI ook willen kunnen bedienen met de Homey.
Zelf heb ik hier een zsx-wf met ingebouwde wifi module en die werkt perfect met Homey:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylWNBectPoE1DiGS0aeFBz3r1ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okNdRIsSgaGwssFx3rmmrPci.jpg?f=fotoalbum_large

Met ESPhome heb ik geen ervaring maar zou ook moeten werken: https://community.homey.a...ration-files/87271?page=4

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:33
HugoStiglitz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:31:

Wij hebben een zsp-w op de overloop hangen. Ik ben me ook aan het oriënteren op Wifi integratie nu kwam ik dit tegen op de italiaanse site van MHI https://www.mitsubishi-te...reia-smart-monosplit-r32/. Dit zou betekenen dat wifi integratie met deze unit wel mogelijk is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Djvdb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Wij hebben een zsp-w op de overloop hangen. Ik ben me ook aan het oriënteren op Wifi integratie nu kwam ik dit tegen op de italiaanse site van MHI https://www.mitsubishi-te...reia-smart-monosplit-r32/. Dit zou betekenen dat wifi integratie met deze unit wel mogelijk is.
Bij nader onderzoek dit gaat om een IR module die via wifi wordt aangestuurd en dus geen integratie van wifi in de unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
@Djvdb Je zou eens kunnen kijken of je binnenunit een CN105 poort heeft. Dan is de oplossing van @LED-Maniak wellicht een oplossing: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Anders wellicht even contact met hem opnemen en een foto van de printplaat sturen. Ben zelf ook wel benieuwd, want zoals @sjorsjuhmaniac is de 1,5kW uitvoering ideaal voor een kleinere slaapkamers.

offtopic:
@LED-Maniak Ik mis een centrale plek/overzicht voor jouw oplossing i.c.m. MHI. In genoemd topic/je advertentie lees ik niks over support voor MHI, terwijl die ook volledig gesupport zijn meen ik? Misschien even e.e.a. herschrijven om een breder publiek aan te boren ;) ?

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2024 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
Het lijkt er op dat de SRK-ZSP anders dan de SRK-ZS/SRK-ZSW geen poort heeft om een module op aan te sluiten. Wel een CNE-poort waar staat dat het voor "display/wireless r-amp" is, maar normaal verwacht je een CNS poort.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2024 11:04 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:03:
Het lijkt er op dat de SRK-ZSP anders dan de SRK-ZS/SRK-ZSW geen poort heeft om een module op aan te sluiten. Wel een CNE-poort waar staat dat het voor "display/wireless r-amp" is, maar normaal verwacht je een CNS poort.
Dan wordt het een esp8266 met infrarood. Zou mooi zijn als het nog lukt om op een andere manier een externe temp sensor aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
[...]

Je hebt zelf het antwoord al. Naast de wifi is het comfort van de iets duurdere unit echt wel de moeite. Zo is er een mega stille stand (19db) die niet op de zsp-w zit. Maar ook de lage middel en hoge stand maken echt heel veel minder geluid. Echt heel erg merkbaar. Zo ook de buitenunit.
Ik wil het eigenlijk niet zeggen maar doe het toch.. de zsp-w.... Koop dan een aux o.i.d. 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
HugoStiglitz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Je hebt zelf het antwoord al. Naast de wifi is het comfort van de iets duurdere unit echt wel de moeite. Zo is er een mega stille stand (19db) die niet op de zsp-w zit. Maar ook de lage middel en hoge stand maken echt heel veel minder geluid. Echt heel erg merkbaar. Zo ook de buitenunit.
Ik wil het eigenlijk niet zeggen maar doe het toch.. de zsp-w.... Koop dan een aux o.i.d. 😱
De buitenunit is stiller dan de zs(x) modellen. Voor de overloop is het voor ons prima en ervaren we het geluid niet als storend, de zs-w modellen waren inclusief installatie 400 euro duurder. In woon-/slaapkamers zou ik wel voor zs(x)-w gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Djvdb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

De buitenunit is stiller dan de zs(x) modellen. Voor de overloop is het voor ons prima en ervaren we het geluid niet als storend, de zs-w modellen waren inclusief installatie 400 euro duurder. In woon-/slaapkamers zou ik wel voor zs(x)-w gaan.
Je hebt helemaal gelijk.. Op papier 🤗. Trillingen zijn in het duurdere model echt wel een stuk minder. En dan de mogelijkheid tot native wifi.
Je maakt een wel overwogen keuze. Heel veel plezier met de nieuw aan te schaffen airco het is zeker ook een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-10 13:24
[...]

Ik lees dat veel mensen een unit op de overloop hebben hangen. Wij dus ook. Als ik boven wil koelen zet ik de unit op tijd aan, alle deuren van de kamers open, fan snelheid op auto en 3d auto actief. Temperatuur 22/23 graden. Iemand die misschien nog optimalere settings heeft om snel te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
glas86 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Ik lees dat veel mensen een unit op de overloop hebben hangen. Wij dus ook. Als ik boven wil koelen zet ik de unit op tijd aan, alle deuren van de kamers open, fan snelheid op auto en 3d auto actief. Temperatuur 22/23 graden. Iemand die misschien nog optimalere settings heeft om snel te koelen?
Externe sensor(en). Evt slim aansturen met max fan en dan rouleren tussen richting voor deuren. 3D auto zit groot deel van de tijd uit de richting. En de interne sensor laat de unit vroeg terugschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
HugoStiglitz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.. Op papier 🤗. Trillingen zijn in het duurdere model echt wel een stuk minder. En dan de mogelijkheid tot native wifi.
Je maakt een wel overwogen keuze. Heel veel plezier met de nieuw aan te schaffen airco het is zeker ook een goede.
Dat zei mijn installateur inderdaad ook. Op papier zijn veel SCM buitenunits hetzelfde, in de praktijk verschillen ze nogal qua geluid.
[...]

Wat rukapul zegt. Externe sensor helpt een hoop. Wat ik zelf nog doe is een kamer ventilator van de action die op de grond staat de kamers in blazen. Dit zuigt de koude lucht naar binnen en duwt de warme lucht de gang in. Werkt perfect(naja.. unit in de slaapkamer is nog beter uiteraard).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[...]

Ik zet de fan niet op auto maar op de hoogste stand.
Snel koelen gaat vanaf de overloop niet (in vergelijking met een unit in de kamer) maar op tijd aanzetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
jobr schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Ik zet de fan niet op auto maar op de hoogste stand.
Snel koelen gaat vanaf de overloop niet (in vergelijking met een unit in de kamer) maar op tijd aanzetten dus.
Wij koelen vanaf de zolder de 1ste verdieping en begane grond. Temperatuur op 20 graden, lamellen naar beneden en fanspeed op low en om 8 uur s’ochtends al aan. Dat icm met zonwering werkt voor onze woning heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:31

koekjah

Luctor et emergo

Kan iemand mij adviseren mbt het wel of niet aansluiten van de airco op een aparte groep?

Betreft een Daikin 2MXM40M buitenunit met 2x Perfera binnenunit 2,5 kw

Wil deze het liefst op de tuingroep aansluiten, waar behalve de tuinverlichting en soms een buiten TV geen vaste apparaten op zitten. Maar.... heel af en toe zetten we ook een heater of grasmaaier aan van 2000w.
Het nadeel van een aparte groep is dat de unit op het garagedak komt en ik onder mijn garage geen kruipruimte heb. Ga daar nooit op een nette manier een nieuwe leiding naartoe krijgen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Djvdb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:44:
[...]

Wij koelen vanaf de zolder de 1ste verdieping en begane grond. Temperatuur op 20 graden, lamellen naar beneden en fanspeed op low en om 8 uur s’ochtends al aan. Dat icm met zonwering werkt voor onze woning heel goed.
Ik moet toegeven dat ik de unit inderdaad pas later op de dag aanzet. Ik ga het eens proberen met een lagere temperatuur en de unit eerder aanzetten. Over de lamellen stand zit ik nog altijd te te twijfelen. Ik zet die juist omhoog in de veronderstelling dat koude lucht zakt en hij een stuk van zich af moet blazen om de slaapkamer die er het verste vanaf ligt goed te kunnen koelen. Ik ben bang dat bij lamellen naar beneden de koude lucht grotendeels via de open trap naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
koekjah schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:58:
Kan iemand mij adviseren mbt het wel of niet aansluiten van de airco op een aparte groep?

Wil deze het liefst op de tuingroep aansluiten, waar behalve de tuinverlichting en soms een buiten TV geen vaste apparaten op zitten. Maar.... heel af en toe zetten we ook een heater of grasmaaier aan van 2000w.
Het nadeel van een aparte groep is dat de unit op het garagedak komt en ik onder mijn garage geen kruipruimte heb. Ga daar nooit op een nette manier een nieuwe leiding naartoe krijgen.
Als je er bewust van bent dat je de airco en een 2000 watt apparaat niet tegelijk aan kan hebben is het prima. Volgens de electricien overigens niet want dan moet er een extra groep. Maar dat is al voor de heater en de maaier.
Vraag anders aan je leverancier wat de airco nodig heeft. Meestal tussen de 1-1,5kw.
En let er op! Geaard aansluiten moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86

Volgens mij als je de mogelijkheid hebt wordt het altijd aangeraden om dat te doen. Zelf heb ik twee 3.5kw units op een groep zitten. Verder zit daar niet veel op. Het betreft een slaapkamergroep.

Maar het gaat meer om de maximale stroom die continue wordt gevraagd door de aangesloten apparaten.

Bij het koelen zie ik de units volgens mij nooit boven de 700 watt gaan en als ze langer aanstaan en de temperatuur bereikt is halveert dat of zelfs nog minder.. Dan zou ik in theorie 1400 watt gelijktijdig gebruiken. Bij verwarmen wordt er wel meer verbruikt zeker bij het defrosten en het opstarten van de unit maar dan zet ik de tweede unit pas later aan. Een groep mag 3680 wat hebben. Niet continue uiteraard.

Omdat ik er verder niets op heb kan het. Maar die heater die continue 2000 watt trekt gaat wel een probleem worden. Ook al hou je hier rekening mee. Kan me een scenario voorstellen dat wellicht andere huisgenoten (kinderen?) Hier totaal geen rekening meehouden en dan klapt in het gunstige geval de aardlek van de groep eruit..

[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 06-08-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb

Er bestaan dacht ik ook mogelijkheden om een groep op te splitsen. Misschien even navragen bij de installateur?

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste