Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
japie101 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:44:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een installatie bij mij thuis voor een moderne rijtjeswoning uit 2007, goed geïsoleerd.

We zijn uitgekomen op de volgende multisplit combinatie:

SCM40ZS-W buitenunit
SRK35ZS-W voor de woonkamer
SRK25ZS-W voor de slaapkamer

Hierbij gaan wij er niet uit vanuit dat beide binnenunits tegelijk worden gebruikt.

Mijn vragen: wat gebeurt er als we toch beide units tegelijk zouden gebruiken?

Is deze combinatie goed op elkaar afgestemd of zouden jullie een andere combinatie overwegen?

Ik merk dat deze multi split qua prijs bijna net zo duur is als 2 x single split, is dit dan nog wel een goede keus?
De SCM40 heeft een maximaal koelvermogen van 6kW. Dat lijkt me echt ruim voldoende, daarmee kan je een heel huis koelen. Dit soort split units hebben draaien namelijk zelden op maximaal vermogen. Ik zou eerder een extra binnenunit toevoegen als je dan toch bezig bent.

Een reden om voor 2x single split te gaan is dat deze een lager minimaal koelvermogen hebben waardoor de buitenunits beter in laaglast kunnen draaien: minder pendelen en minder geluid. Dit merk je denk ik vooral als je maar 1 van de 2 units aan hebt staan. Met een multisplit is je buitenunit daarvoor overbemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:52
MarcoC schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:58:
[...]

De SCM40 heeft een maximaal koelvermogen van 6kW. Dat lijkt me echt ruim voldoende, daarmee kan je een heel huis koelen. Dit soort split units hebben draaien namelijk zelden op maximaal vermogen. Ik zou eerder een extra binnenunit toevoegen als je dan toch bezig bent.

Een reden om voor 2x single split te gaan is dat deze een lager minimaal koelvermogen hebben waardoor de buitenunits beter in laaglast kunnen draaien: minder pendelen en minder geluid. Dit merk je denk ik vooral als je maar 1 van de 2 units aan hebt staan. Met een multisplit is je buitenunit daarvoor overbemeten.
Dank voor het meedenken, ik kan de 6kW niet terugvinden moet ik zeggen en dacht dat de 40 juist op 4kW sloeg? Een extra binnenunit kan niet wat de SCM40 biedt ruimte voor 2 binnenunits (daarbij is het geografisch ook uiterst onhandig). Pas vanaf de SCM50 kunnen er 3 binnenunits op aangesloten worden.

Qua laaglast en geluid vraag ik me echt af: is dat verschil tussen multi en single echt hoorbaar?

Esthetisch zou 1 buitenunit mij best goed uitkomen maar het is niet zo dat 2 buitenunits niet “zouden kunnen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
japie101 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:17:
[...]

Dank voor het meedenken, ik kan de 6kW niet terugvinden moet ik zeggen en dacht dat de 40 juist op 4kW sloeg? Een extra binnenunit kan niet wat de SCM40 biedt ruimte voor 2 binnenunits (daarbij is het geografisch ook uiterst onhandig). Pas vanaf de SCM50 kunnen er 3 binnenunits op aangesloten worden.

Qua laaglast en geluid vraag ik me echt af: is dat verschil tussen multi en single echt hoorbaar?

Esthetisch zou 1 buitenunit mij best goed uitkomen maar het is niet zo dat 2 buitenunits niet “zouden kunnen”
Ik had de specs hier gevonden. Ik zie inderdaad dat er maximaal 2 units op aangesloten kunnen worden. In dat geval houdt mijn suggestie op, maar ik zou me in ieder geval geen zorgen maken over het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hoi, is het zo dat zowel de buiten als binnen unit allebei een aparte voedings kabel hebben? Want ik zie dat ze alleen de communicatie kabel door de kabel goot leggen. Mogen ze er niet allebei door ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
@jbkappirossi de kabel bevat 3 voedingsdraden en en 1 communicatiedraad. In ieder geval bij de ZSX serie zijn de draden gewoon parallel aangesloten op binnen- en buitenunit. Beide units hebben hun eigen zekering, je kunt kiezen of je het geheel via binnen- of buitenunit wilt voeden. Als je via de binnenunit voedt, dan moeten de draden natuurlijk wel dik genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Martin7182 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:26:
@jbkappirossi de kabel bevat 3 voedingsdraden en en 1 communicatiedraad. In ieder geval bij de ZSX serie zijn de draden gewoon parallel aangesloten op binnen- en buitenunit. Beide units hebben hun eigen zekering, je kunt kiezen of je het geheel via binnen- of buitenunit wilt voeden. Als je via de binnenunit voedt, dan moeten de draden natuurlijk wel dik genoeg zijn.
Shit, heb ik gister 20 meter extra kabel besteld. Ik vond het al een beetje vreemd dat je ze apart moest voeden, maar dit heeft denk ik meer te maken dat ik de installatie handleiding niet goed snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4lKzrtte_X4hTjquZXUgKs9cF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgD9pEScadnZrWlpBfLypPhL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK1jwO2UdQzGQv7_hnrR-snORq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rucMgB9CArtZyRkWr2Y5SCP9.jpg?f=fotoalbum_large

ok, als ik dit goed begrijp zal ik zowiezo een tweede kabel terug door dezelfde kabel goot moeten leggen van de buiten unit als ik geen extra gat wil boren, omdat de aarde alleen aan de buiten unit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
De eerst afbeelding is de buiten unit.

Ik zie nu net dat de aarde van de connector kabel en de power kabel beiden op verschilende polen zitten. :/

[ Voor 59% gewijzigd door jbkappirossi op 21-05-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
jbkappirossi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:28:
De eerst afbeelding is de buiten unit.

Ik zie nu net dat de aarde van de connector kabel en de power kabel beiden op verschilende polen zitten. :/
Die van de binnenunit is geen aarde maar een potentiaalvereffening. Daarom kun je de unit dus niet apart aansluiten op een eigen voeding. En ik weet nu al dat sommige zeggen "Ja, kan wel want het werkt" maar het mag dus niet.
Als de buiten of binnen unit bijv. sluiting zou maken kan het gaan knetteren bij de koppeling van de leidingen en daar zit brandbaar gas in (R32). Omdat het potentiaal draad de laagste weerstand heeft vloeit het daardoor en springt de aardlek eruit.

Dus die van de binnenunit moet op de behuizing van de buitenunit en niet in de lasklem bij de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Willempie27 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Die van de binnenunit is geen aarde maar een potentiaalvereffening. Daarom kun je de unit dus niet apart aansluiten op een eigen voeding. En ik weet nu al dat sommige zeggen "Ja, kan wel want het werkt" maar het mag dus niet.
Als de buiten of binnen unit bijv. sluiting zou maken kan het gaan knetteren bij de koppeling van de leidingen en daar zit brandbaar gas in (R32). Omdat het potentiaal draad de laagste weerstand heeft vloeit het daardoor en springt de aardlek eruit.

Dus die van de binnenunit moet op de behuizing van de buitenunit en niet in de lasklem bij de aarde.
Okee, bedankt. Dan trek ik een tweede kabel weer naar binnen vanaf de buiten unit om het geheel te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8-5azvMN7A2fvP3zpitDVHYNco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mcBHBtkcys1Hr2mYhJfBIal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkcchYGyTba1yaxeINRTczsnxnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf9IViNNzcfvznGhPc0AJpw0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDfvNfrlidWEjRbTkStHwiBwJJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gk6UuZgnFumPeEgrLZuka8QK.jpg?f=fotoalbum_large

WIP. I had geen speciale boor dus maar a metalen pijp gebruikt en een halve dag aan het hameren geweest om het gat groot genoeg te krijgen. Achteraf en raad iedereen dit ook aan, had ik toch beter een duure koker boor kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jbkappirossi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WIP. I had geen speciale boor dus maar a metalen pijp gebruikt en een halve dag aan het hameren geweest om het gat groot genoeg te krijgen. Achteraf en raad iedereen dit ook aan, had ik toch beter een duure koker boor kunnen gebruiken.
Je had ook gewoon met een gewone boor gaatjes rondom kunnen boren en dan eruit tikken. Maar het is inmiddels gelukt zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
oh ja, dat heb if ook eerst gedaan, maar met de pijp krijg je het gat mooi rond en glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 20:01
Boren bij ecotools.nl zijn niet zo gek duur hoor. Heb (nog) geen ervaring met de kwaliteit maar ben her en der al best positieve geluiden tegengekomen op het wereldwijdeweb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
glas86 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Dus self clean werkt alleen als je de unit bedient via de afstandsbediening en dus niet via de app?

Is aanzetten via de app en uitzetten via de afstandsbediening wellicht een optie?

Jammer zeg, waarom voegen ze dit soort opties niet toe aan de Smart M Air app?

EDIT:

Unit vandaag aangezet via de app. Nu uitgezet via de afstandsbediening en jawel hoor de unit sluit netjes de kleppen. Er staat 2hr op de afstandsbediening en het lampje knippert op de unit.
Goed getest, mooi dat dat wel werkt. Ik vind alleen dat dan het nut van de app wat teniet wordt gedaan, tijd voor wat software updates als je het mij vraagt ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijski
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-03 16:17
hackbard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:41:
[...]

droog blazen/ventileren na koel bedrijf, doen dat nog meer mensen hier?
Hier een gerelateerde vraag;
Heb sinds drie maanden een SRK25ZSX-WF op zolder hangen, waar het snel 25-30+ wordt zodra buiten temperaturen stijgen.

Nu net een aantal keer de airco een enkele uren aangehad om te koelen, wat super werkt.

Als ik hem daarna direct overschakel op verwarmen, dan wordt de luchtvochtigheid op zolder mega-hoog: enorme condens aanslag overal op muren, deuren, etc (en mijn zorg: ook in de electronische aparatuur, stopcontacten, etc).

Het lijkt me geen normaal gedrag en risico’s opleveren.

Gaat hier iets mis? Condens niet afgevoerd tijdens koelen? Of normaal gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Nu zat ik rond te lezen voor het 'in bedrijf stellen' van mijn AC unit en nu las ik ergens dat sommige, nieuwe buiten units al gas bevatten en dat als de leidingen binnen spec. zijn geen extra gas hoeft worden toegevoegd. Is dit ook het geval bij een Mitsubishi 20 ZS?

Nu lees ik ook dat het in bedrijf stellen ongeveer 200,- euro kost, maar er word niet bij verteld hoeveel het gas zelf kost. is dit normaal inbegrepen, of kost dit extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 20:01
Normaliter zijn de buitenunits voorzien van een bepaalde hoeveelheid gas. Voldoende voor een normale installatie. Indien je extra lange leidingen wilt gebruiken zal er mogelijk gas bij in moeten.
Kortom, bij een standaard installatie is de IBS volledig en zouden er geen bijkomende kosten mogen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
gijski schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 05:13:
[...]

Heb sinds drie maanden een SRK25ZSX-WF op zolder hangen, waar het snel 25-30+ wordt zodra buiten temperaturen stijgen.

Nu net een aantal keer de airco een enkele uren aangehad om te koelen, wat super werkt.

Als ik hem daarna direct overschakel op verwarmen, dan wordt de luchtvochtigheid op zolder mega-hoog: enorme condens aanslag overal op muren, deuren, etc (en mijn zorg: ook in de electronische aparatuur, stopcontacten, etc).

Ik heb dat nooit gedaan. Ik kan me eerlijk gezegd geen enkele situatie voorstellen waarin je koelt, en aansluitend verwarmt.

Hier gebruik ik na koelen de automatische fanstand (2 uur heel zacht) of handmatig een uurtje op fan, afhankelijk van hoe we de unit hebben uitgezet. Heb nooit dat soort problemen gehad. Ook geen schimmel in de binnen-unit trouwens.

Ik kan me voorstellen dat iets vocht verdampt door de warmte, maar wat je zegt klinkt wel extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22
[...]

Huh? Waarom ga je na het (sterk) koelen verwarmen dan? Dat is het recept voor condens/vocht/schimmel vorming. Zoals gegezgd gewoon instellen dat ie na het uitschakelen gaat blazen. Dit kan zowel via de optie op de afstandbediening (helaas niet via de app) of gewoon handmatig even een tijdje laten blazen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Je laat de airco koelen, de radiator finnen van het blok in de airco hebben allemaal condens erop zitten wat er langzaam af druppelt in de lekbak en naar buiten, of een afvoer, wordt geleid. Als je hem direct op verwarmen zet ga je natuurlijk direct al dat vocht weer de lucht in 'drogen'.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een dag twee stuks MHI SRK/SRC 20 ZSX-WF single split. Ze zijn aangesloten op een groep met een home wizard energy meter ertussen. Het verbruik en de geluidsproductie van de units is hoger dan ik had verwacht. Ik wil graag van jullie weten of het normaal is.

Het is buiten 16 graden en binnen 21 graden in een hele kleine kamer als hij nog uit staat. Als ik de airco instel op 23 graden en aan zet schommelt het verbruik tussen de 400 en 700 watt. Lager dan 400 watt heb ik nog niet gezien. Het wordt netjes vrij snel 23 graden. Hij gaat dan een tijdje uit en daarna herhaalt het zich weer.

Ik zie geen verschil in gedrag als ik de silent mode aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
16 graden is wat warm om te verwarmen, dan loopt de compressor idd hoog en is het allemaal niet zo efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijski
renzo4000 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Huh? Waarom ga je na het (sterk) koelen verwarmen dan? Dat is het recept voor condens/vocht/schimmel vorming. Zoals gegezgd gewoon instellen dat ie na het uitschakelen gaat blazen. Dit kan zowel via de optie op de afstandbediening (helaas niet via de app) of gewoon handmatig even een tijdje laten blazen.
Als het buiten 25 is, laat ik de zolderkamer open en koel hem flink zodat de verdieping eronder ook koude lucht krijgt, wat best aardig werkt.

Als dat een halve dag gedraaid heeft, is de zolderkamer goed door en door koud. Paar keer gehad dat ik er ‘s avonds nog werk te doen had en dacht ‘brrr’… en het idee had de airco gewoon even een kwartiertje te laten verwarmen. Met een hoop vochtigheid dus als gevolg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijski
Kodess schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Je laat de airco koelen, de radiator finnen van het blok in de airco hebben allemaal condens erop zitten wat er langzaam af druppelt in de lekbak en naar buiten, of een afvoer, wordt geleid. Als je hem direct op verwarmen zet ga je natuurlijk direct al dat vocht weer de lucht in 'drogen'.
Begrijp nu waardoor, dank. Ik heb de ‘autoclean’ wel ingesteld, dus zo lang ik hem niet direct op verwarmen zet, wordt dat vocht vervolgens afgevoerd? Is dit de beste werkwijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Nachtapotheker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:35:
16 graden is wat warm om te verwarmen, dan loopt de compressor idd hoog en is het allemaal niet zo efficiënt.
Juist wel efficiënt. Maar inderdaad kan de compressor bij hoge temperaturen niet goed terugregelen. Dus dan krijg je aan/uit gedrag. Niks om je zorgen over te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:15
Beste tweakers,

In de zoektocht naar de verduurzaming van onze tussenwoning overwegen we de optie om een lucht/lucht warmtepomp te plaatsen voor met name verwarming. We hebben voor de plaatsing in de woonkamer twee opties: (1) in de hoek op de wand boven de tv en (2) in de hoek achter de bank. Wat zou jullie advies zijn tav de plaatsing van de binnenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOFKACe3eNAPDl_kjMLDqgSRTAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VopOkfzkgisrbQtuYDXuTp1e.png?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Boven de tv, je wilt niet in de direkte luchtstroom zitten en de warmte moet goed naar de grond kunnen om te verspreiden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:58
Djvdb schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:38:
Beste tweakers,

In de zoektocht naar de verduurzaming van onze tussenwoning overwegen we de optie om een lucht/lucht warmtepomp te plaatsen voor met name verwarming. We hebben voor de plaatsing in de woonkamer twee opties: (1) in de hoek op de wand boven de tv en (2) in de hoek achter de bank. Wat zou jullie advies zijn tav de plaatsing van de binnenunit?

[Afbeelding]
Mijn advies zou zijn niet in een hoek. Op de lange muur in het midden.
Bij mijn vorige woning had ik de installateur gevolgd en de unit in de hoek achter de bank gehangen. Ik vond dat niet prettig. Recht voor je lijkt me ook niet heel fijn, heb je steeds wind tegen.
Door in het midden te hangen kan het apparaat de warmte ook beter kwijt. Je zult het trouwens wel merken wanneer je aan de tafel zit, maar ik had bedacht dat je daar minder tijd doorbrengt dan op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb een vraag voor iemand die een SCM multisplit en de mhi-ac-ctrl sw gebruikt:

Zie je daar (na een tijdje) ook andere waardes dan 0 in het OpData/KWH topic als de AC aan staat ?

En zie je dan bij elke binnenunit dezelfde waarde ?
En zie je dan bij elke binnenunit ook voor OpData/CT (current) dezelfde waarde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 21:35
Ik ben een leek v.w.b. airco. Krijg binnenkort MHI 3 buitenunits en 5 binnenunits.
Er wordt mij een servicecontract aangeboden voor jaarlijks onderhoud voor € 542 ( excl. filters).

Dit lijkt mij toch wel veel geld, of is dat niet zo?
Is het zelf onderhouden te doen ( handleiding) of toch maar de eerste jaren laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Solexje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:54:
Ik ben een leek v.w.b. airco. Krijg binnenkort MHI 3 buitenunits en 5 binnenunits.
Er wordt mij een servicecontract aangeboden voor jaarlijks onderhoud voor € 542 ( excl. filters).

Is het zelf onderhouden te doen ( handleiding) of toch maar de eerste jaren laten uitvoeren?
Wat voor onderhoud denk je dat ze gaan doen? Mijn buitenunit (split) hangt er al weer een paar jaar, buiten de binnen units filters reinigen hebben die dingen verdomd weinig onderhoud nodig.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
Reinigen van lekbakken en warmtewisselaars
Controle op lekdichtheid
Kosten voor gebruik van speciale reinigingsmiddelen
Inspectie installatie
Garantie zolang onderhoudsperiode afgesproken wordt ( 3 jaar of 5 jaar)

Ik ben particulier. Laat alles installeren door een bedrijf, wat voornamelijk grotere projecten doet ( kantoren e.d.). Dan snap Ik, dat een bedrijf of kantoor een onderhoudscontract wil.
Heb zelf de indruk, dat het ook goed zelf te doen is, maar wil graag advies alvorens ik mijn beslissing neem.

[ Voor 40% gewijzigd door Solexje op 02-06-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Solexje
Voor dat geld kan je zelf ook wel wat reinigingsmiddellen aanschaffen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Solexje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:07:
Reinigen van lekbakken en warmtewisselaars
Controle op lekdichtheid
Kosten voor gebruik van speciale reinigingsmiddelen
Inspectie installatie
Garantie zolang onderhoudsperiode afgesproken wordt ( 3 jaar of 5 jaar)

Ik ben particulier. Laat alles installeren door een bedrijf, wat voornamelijk grotere projecten doet ( kantoren e.d.). Dan snap Ik, dat een bedrijf of kantoor een onderhoudscontract wil.
Heb zelf de indruk, dat het ook goed zelf te doen is, maar wil graag advies alvorens ik mijn beslissing neem.
Zit er ook een service contract bij dat ze bij storing direct komen in plaats dat je achteraan op het lijstje komt te staan? Bij CV ketels is dat vaak wel zo.
Ruim gerekend even 50 euro aan spullen. Het uurtarief is ongeveer 115 euro ex BTW. Dus bij een uurtje of 3 a 4 werk zou dat dus normaal zijn. Maar of die ook zo lang bezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
Ja, bij storing komen ze z.s.m. maar in ieder geval binnen 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00

Ik heb twee jaar geleden offertes aanvraagd waarbij er ook leveranciers met onderhoudscontracten waren. Orde grootte van de bedragen waren in alle gevallen 10-15 euro per maand. Dat was voor 1 unit, dus keer 5 dan zit je daar wel aan.

Of je het waard vindt moet je zelf weten, ik heb het niet gedaan, maar ik ben verder niet afhankelijk van de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik behandel ze hier periodiek met reinigingsschuim en giet er zo nu en dan wat azijn in. Dat is zelf gewoon goed te doen. Ook betaal hier uit mijn hoofd iets van 100 euro per binnenunit per jaar om ze te laten reinigen. Ze worden dan volledig gedemonteerd en er komt altijd behoorlijk wat zooi uit. Vooral de lekbakken die moeilijk te bereiken zijn, zijn altijd behoorlijk smerig. Naast reinigen controleren ze ook de buitenunits en of er nog genoeg gas in het systeem zit.
Het is dus een afweging die je voor jezelf moet maken maar ik vind het geen weggegooid geld.
Uit ervaring kan ik inmiddels vertellen dat als je een airco voor koelen gebruikt die vrij snel kan gaan stinken. De oorzaak is 9 van de 10 keer opgehoopt vuil in de lekbak. Met schuim en azijn kun je weliswaar de bacteriën en schimmels doden maar daarmee verwijder je het vuil en dus de voedingsbodem niet mee waardoor alles weer net zo hard terug groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:43
Voor het aanspreken van de garantie dient de betreffende unit aantoonbaar periodiek onderhouden te zijn door een F-gas gecertificeerde partij (die de installatie ook heeft uitgevoerd).

Mijn unit heeft nu 3200 uur draaiuren op de teller. Hoeveel hebben jullie inmiddels op de klok? Met of zonder problemen, ik lees hier vrijwel nooit dat er problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Ik heb 4500 en nu 2 jaar in gebruik en ook bijna zonder problemen. (dat had meer te maken met een slechte inbedrijfstelling) maar werk voor de rest prima.
Voor de winder reinig ik de buiten unit met gridsoap. Maar de binnen unit heb ik nog niet veel gedaan behalve de filters. We koelen ook niet erg veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 04-06-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
O, dat wisknie. Op mijn Android telefoon zie ik maar heel beperkte Google Home opties, maar op mijn Nest scherm heb ik het hele verhaal. Op de home app op Android alleen maar kijken. (denk ik)

Komt me mooi uit want heb nog steeds oorlog met e e n airco (wandmodel met wifi standaard ingebouwd) die echt slecht of helemaal niet werkt via MHI de app. Mijn vloermodellen doen het alle 3 perfect via de MHI app.

Ook kan het via wellicht Smartthings. (Ik ben maar een domme eindgebruiker, dus geen Home Assistant voor mij.)

https://photos.app.goo.gl/RDnpJY3dQTTVLXmh9

[ Voor 48% gewijzigd door herpideperpi op 07-06-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Bij het bedrijf dat mijn airco's geleverd is komen ze 1x per 2 jaar langs en dan betaal ik 35 ex per binnen/buiten unit (aangezien ik alleen singles heb is dat dus 70 ex per airco), vind ik persoonlijk wel de moeite om t niet zelf te doen. Wel haal ik zelf iedere 6 maanden even de filters eruit om die te stofzuigen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp de specificaties in de technical manual niet helemaal. Misschien kunnen jullie mij helpen.
https://rw-wholesale.co.u...RK-T-358OMj3MObFP7eqJ.pdf

De specificaties voor verwarmen in de folder (en de technical manual) zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9huD_PuI5-nbooEP5MG8hLTtTLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqwYlrtDWI2Urd2jGHFnOerz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2RcDDiWPTljCEVr4xriFJ9tYFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkAQVTfYi8tsGYcWxWcHlFW9.jpg?f=user_large

Dat is dus 0,8 kW - 5,5 kW verwarmen. Bij -10 nog 2,8 kW.

Maar verderop staan capacity tables met andere waarden, waar niets in de buurt komt van 5,5 kW en bij -10 maar 1,82 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqxxZwBSki4CEngPkQ_6kl0h638=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aq2Q2WgHYU0AuGaBfAj9lmHr.jpg?f=user_large

En verderop staat nog een tabel met andere getallen waar bij -7 2,4 kW staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdKbbVxXtWSuwpbOxH0ImqyX0J4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ss2ok6xp4zMpkoA0qyiK8K1P.jpg?f=user_large

Begrijpen jullie deze verschillende waarden? Vooral waar die 5,5 kW max vandaan komt en die 2,8 kW bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:28:
Ik begrijp de specificaties in de technical manual niet helemaal. Misschien kunnen jullie mij helpen.

De specificaties voor verwarmen in de folder (en de technical manual) zijn als volgt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar verderop staan capacity tables met andere waarden, waar niets in de buurt komt van 5,5 kW en bij -10 maar 1,82 kW.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Begrijpen jullie deze verschillende waarden? Vooral waar die 5,5 kW max vandaan komt en die 2,8 kW bij -10.
Die laatste is SCOP. S staat voor season. Dit kan per regio verschillen. Dus in Spanje zijn er andere waardes als Nederland. Het is een gemiddelde COP van een seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
rlat52 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:27:
[...]

Dit palletje was afgebroken, hier haakt de bewegende klep achter. De 2de foto is waar het palletje was afgebroken, de derde foto is de andere kant die nog heel was.

An sich werkte de klep nog wel als ie er eenmaal inzat.

Dit voorjaar heb ik de buitenunit laten verplaatsen en tegelijk de voorkant laten vervangen. Was iets van 100 euro meerprijs.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij ons is dit zelfde palletje (nog) niet afgebroken maar wel beurs, waardoor de klep soms niet goed opent. Maandag maar bellen, want we hebben 5 jaar onderhoud afgesloten en daar komt 3,5 jaar extra garantie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Verwijderd schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:28:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die 2.8 haal je als alle begrenzingen uit de machine haalt en dan zal het wel een hoop lawaai maken, de turbostand.

Maar voor een 2 kw machine die bij -10 1.8 kw haalt is dat een heel mooie waarde en gewoon een hoop warmte.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klim
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-08 16:23
wat zouden jullie doen? 2 offertes:

offerte 1

Mitsubishi SCM50 multisplit
Mitsubishi SRK25 2,5kw wifi
Mitsubishi SRK50 5,0kw wifi

kosten: 4250 EUR incl montage (leiding en afvoer condens via plafond, gat geboord door achtergevel)

offerte 2

Mitsubishi Electric MXZ-3F54VGD-A1
MFZ-KT25VG vloermodel 2,5 kW
Mitsubishi Electric Standaard – 2,5 kW

kosten: 5850 EUR incl montage (leiding en afvoer via kruipruimte beneden, boven via dak/dakgoot - geen gat door achtergevel maar gat vanaf kruipruimte direct tuin in).

gaat om woning van 60 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:32
Ik had zelfde soort keuze te maken. MHI best wel goedkoper dan ME. En iets andere manier van installatie voorstel.

Ik ben voor MHI gegaan ivm prijsverschil.
En heb de aanbieder van de MHI nog een keer gevraagd te komen om het installatie voorstel door te nemen en nog iets aan te passen. Dat is gebeurd en installatie volgt begin september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Klim
Indien een condenspomp vermeden kan worden (afvoer naar beneden ipv omhoog) zou ik dat doen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klim
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-08 16:23
ok bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:46
Klim schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:50:
wat zouden jullie doen? 2 offertes:

offerte 1

Mitsubishi SCM50 multisplit
Mitsubishi SRK25 2,5kw wifi
Mitsubishi SRK50 5,0kw wifi

kosten: 4250 EUR incl montage (leiding en afvoer condens via plafond, gat geboord door achtergevel)

offerte 2

Mitsubishi Electric MXZ-3F54VGD-A1
MFZ-KT25VG vloermodel 2,5 kW
Mitsubishi Electric Standaard – 2,5 kW

kosten: 5850 EUR incl montage (leiding en afvoer via kruipruimte beneden, boven via dak/dakgoot - geen gat door achtergevel maar gat vanaf kruipruimte direct tuin in).

gaat om woning van 60 m2.
Zo dan 5kw en 2,5 kw voor 60m2. Wil je op de noordpool wonen 😊.
Voor de hele onder verdieping (50m3) heb ik een 3,5kw hangen en die is ruim voldoende. Huis is geïsoleerd maar niet optimaal.
Voor zolder en bovenverdieping heb ik een 3,5kw laten hangen. Ook die trekt het makkelijk met de volle zon er op.
Qua eerste offerte zou ik dus eerder gaan voor 2x 2,5kw of een 3,5 en een 2,5 ofzo.
Dit lijkt wat over gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

Deze week de eerste echte test voor de airco's die zijn geplaatst.

Alleen lijkt 1 van de buitenunits niet helemaal lekker te lopen. Het is een multiplit unit (scm50) waar 3 binnenunits op geplaatst zijn.

Ik heb ze eerst 1 (srk50)aangezet en later de andere 2 unitis (srk25) maar ze lijken niet te koelen. Het heeft bij oplevering wel gewerkt, maar gisteren gaven de binnenunits een groen knipperend lamp en een stabiel oranje lampje. Ik heb de stekker eruit gehaald en weer erin gedaan. Maar sindsdien lijkt het alleen maar buitenlucht naar binnen te blazen.

Ik heb nog een andere buitenunit met 2 binnenunits en die werken wel piekfijn!

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:44
Hier ook een beetje de eerste echte test deze week, zit nu heerlijk thuis te werken met een aangename temperatuur, m'n 3.5kw moduleert al lekker terug naar een 15 Hz / 130W :) zo krijg ik m'n zonne energie nooit op :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Hier onze installatie vanochtend uit de lente slaap gehaald.

Om 12.45 uur de installatie (SCM60Zs-w met 3,5, 2,5 en 2,0kW binnenunit), aangezet op 22 graden. Dat om met eigen opwek pv ons huis koel te houden zodat we tegen 21 uur, wanneer de pv echt minder wordt, de boel weer uit kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Hier draait het hele circus weer sinds gisteravond. Nu met reinigingstabletten in alle condensbakken en dat helpt goed tegen muffe geurtjes. Verbruik is vooralsnog erg laag. Zit nu op 2 kwh voor alle units samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42
Chatslet schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:55:
Hier draait het hele circus weer sinds gisteravond. Nu met reinigingstabletten in alle condensbakken en dat helpt goed tegen muffe geurtjes. Verbruik is vooralsnog erg laag. Zit nu op 2 kwh voor alle units samen.
Wat is dat voor airco? Muf en condensbakken? Zo’n losse airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Chatslet schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:55:
Dat redden we hier niet :)
Nu 1kWh sinds 12.45uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
GoEV6 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Wat is dat voor airco? Muf en condensbakken? Zo’n losse airco?
De MHI wandunits (en vloerunits) die bijna iedereen in dit topic heeft. Daar zitten net zoals bij andere merken condensbakken in. Naar verloop van tijd krijg je bacteriefilm in de condensbak en de condensslang die naar buiten loopt en zal dat gaan stinken als je de airco laat koelen. Schuim werkt maar tijdelijk. Als je een reinigingstablet achter de warmtewisselaar langs frot zal die precies in die condensbak vallen en doordat die erg langzaam oplost zal die de hele zomer zijn werk kunnen doen. Uiteindelijk zal er buiten dan samen met het condenswater allemaal aangekoekte blerp uit je condensslang komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:46
Chatslet schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:39:
[...]

De MHI wandunits (en vloerunits) die bijna iedereen in dit topic heeft. Daar zitten net zoals bij andere merken condensbakken in. Naar verloop van tijd krijg je bacteriefilm in de condensbak en de condensslang die naar buiten loopt en zal dat gaan stinken als je de airco laat koelen. Schuim werkt maar tijdelijk. Als je een reinigingstablet achter de warmtewisselaar langs frot zal die precies in die condensbak vallen en doordat die erg langzaam oplost zal die de hele zomer zijn werk kunnen doen. Uiteindelijk zal er buiten dan samen met het condenswater allemaal aangekoekte blerp uit je condensslang komen.
Goede tip! Waar haal ik die tabletten? Meen ooit wel eens iets over kruidvat gelezen te hebben? Maar kan ze zo niet vinden op de site.
Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Sjamo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Dat redden we hier niet :)
Nu 1kWh sinds 12.45uur.
Op zich hebben ze hier ook niet veel moeten doen. Zijn gister in de avond alle 6 rond 19:00 uur aangegaan. 5 op 23 graden en eentje in de slaapkamer op 20 graden. In home assistant is te zien dat rond 20:00 alle buitenunits stil stonden en er vanochtend pas vanaf 11:00 uur weer activiteit was. Verbruik loopt inmiddels wel weer op. Warmtepompdroger staat nu aan en die kan best wat warmte genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
HugoStiglitz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Goede tip! Waar haal ik die tabletten? Meen ooit wel eens iets over kruidvat gelezen te hebben? Maar kan ze zo niet vinden op de site.
Heeft er iemand tips?
Die kun je hier kopen: https://www.dokterkoel.nl...-en-slangen-gcd-1025.html

Wandunit: Tablet met een scherp mesje in kwartjes snijden en dan links langs de verdamper twee kwartjes duwen door de onderste opening (anders valt hij in de ventilator) en rechts langs de verdamper 2 kwartjes in het bakje voor de slangaansluiting.

Vloermodel: Voorkant er af en je kunt gewoon bij de condensbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
DancePlaza schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:36:
Maar sindsdien lijkt het alleen maar buitenlucht naar binnen te blazen.
Dat is technisch onmogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou zoals een groot gedeelte van Nederland heb ik mijn airco's ook maar weer eens aangezet.

Ik heb er enkel één die in "storing" gaat.

Het lampje naast de power led dus die bij het "klokje" knippert oranje.

Als ik de stekker er in en er uit doe doet die het ongeveer een minuut of 10 (hij koelt dan nauwelijks) en dan gaat deze knipperen.

Deze unit krijg ik ook al sinds het begin niet in de app aangemeld (wifi vindt die en dan connect je en dan zegt die ik kan de status van deze niet vinden)

Iemand enig idee? Ik kan in de manual niks vinden m.b.t. knipperende oranje led.

Het gaat om de SRK / SRC 20 ZSX-W van MHI

Ik heb er van deze twee en de andere nul problemen (ook niet met wifi)

Dit is de wifi melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs2TDyZO9zjEMJGemKgUv12AfB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMfPLXj99Obm9rIBaWcVN7vD.jpg?f=fotoalbum_large

Van de LED heb ik wel filmpje:

https://vimeo.com/966953046

[ Voor 26% gewijzigd door C_V_S op 24-06-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@C_V_S ik zou in ieder geval niet blijven proberen om hem aan te zetten. Klinkt namelijk als een lek oid en daar kan een compressor op stuk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

jobr schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Dat is technisch onmogelijk. :)
Je hebt gelijk maar het wordt i.i.g. niet gekoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
DancePlaza schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:30:
[...]

Je hebt gelijk maar het wordt i.i.g. niet gekoeld
Kan het zijn dat de mode naar bijvoorbeeld fan is gesprongen? Of dat er een andere insteeis aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Chatslet schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:24:
@C_V_S ik zou in ieder geval niet blijven proberen om hem aan te zetten. Klinkt namelijk als een lek oid en daar kan een compressor op stuk lopen.
Was ik ook niet van plan. Éénmalig geprobeerd en nu is die uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

Sjamo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Kan het zijn dat de mode naar bijvoorbeeld fan is gesprongen? Of dat er een andere insteeis aangepast?
Nee staat expliciet op koelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv-gQpWbVi-yEkMtT7KLlpiMjnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l3Ltdp2nbYCWr7zLUBgRVHbe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:10
Onze mhi 2.5zsw draaide de hele middag met gemiddeld 130watt per uur. Nu het koeler wordt draait hij op 260 watt per uur.

Hoe regelt hij z'n vermogen, je zou toch zeggen dat wanneer het warm is overdag hij juist meer verbruikt dan wanneer het koeler is buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
C_V_S schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:06:
Nou zoals een groot gedeelte van Nederland heb ik mijn airco's ook maar weer eens aangezet.

Ik heb er enkel één die in "storing" gaat.

Het lampje naast de power led dus die bij het "klokje" knippert oranje.

Als ik de stekker er in en er uit doe doet die het ongeveer een minuut of 10 (hij koelt dan nauwelijks) en dan gaat deze knipperen.

Deze unit krijg ik ook al sinds het begin niet in de app aangemeld (wifi vindt die en dan connect je en dan zegt die ik kan de status van deze niet vinden)

Iemand enig idee? Ik kan in de manual niks vinden m.b.t. knipperende oranje led.

Het gaat om de SRK / SRC 20 ZSX-W van MHI

Ik heb er van deze twee en de andere nul problemen (ook niet met wifi)

Dit is de wifi melding:

[Afbeelding]

Van de LED heb ik wel filmpje:

https://vimeo.com/966953046
Als die continu knippert is het de PCB of slechte aansluiting. Draait de buiten ventilator wel als je hem aan zet. Ik dacht bij het te kort aan koudemiddel het rode lampje gaat knipperen.

Omdat je zegt dat de wi-fi het nooit er goed heeft gedaan wellicht is deze modulen stuk dat die stoort of de printplaat is gewoon stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
nico_09 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:20:
Onze mhi 2.5zsw draaide de hele middag met gemiddeld 130watt per uur. Nu het koeler wordt draait hij op 260 watt per uur.

Hoe regelt hij z'n vermogen, je zou toch zeggen dat wanneer het warm is overdag hij juist meer verbruikt dan wanneer het koeler is buiten?
Warme muren = meer massa. Die koele buitenlucht doet weinig. Omdat je huis aan het eind van de dag op de maximum temperatuur zit kan het best zijn dat die warmte dus naar binnen uitstraalt en hij harder moet koelen.

Dat is ook de reden dat als je s'avonds kort koelt, en het buiten ook koel is en je zet de airco uit de kamer snel kan opwarmen. Doordat de muren van je huis nog warm zijn en hun warmte maar langzaam kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Als die continu knippert is het de PCB of slechte aansluiting. Draait de buiten ventilator wel als je hem aan zet. Ik dacht bij het te kort aan koudemiddel het rode lampje gaat knipperen.

Omdat je zegt dat de wi-fi het nooit er goed heeft gedaan wellicht is deze modulen stuk dat die stoort of de printplaat is gewoon stuk.
Hij staat op een dakkapel dus kan de fan niet zien.

Aangezien er wel lucht uit komt lijkt het mij van wel.

Wifi meld hij wel aan maar daarna kan hij de status niet op vragen.

Volgens dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oH_lcjo40CBYxXg0BrP1OFcHFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMrBGAdCiHnvmun4e8GNmJNU.png?f=fotoalbum_large

Is het 5x flashen dus waarschijnlijk koude middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
C_V_S schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:02:

De fan op de buitenunit heeft precies niets te maken met de luchtverplaatsing door de indoor unit

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:49

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

C_V_S schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Wifi meld hij wel aan maar daarna kan hij de status niet op vragen.

Volgens dit:

[Afbeelding]

Is het 5x flashen dus waarschijnlijk koude middel.
Ik heb die storing ook gehad. Het was bij mij de 'closed valve'. Uiteindelijk door monteur gerepareerd. Alles leek goed te werken maar idd was de lucht die er uit kwam niet koud of warm. Koelmiddel zat er voldoende in na controle door monteur.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
vdr01 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb die storing ook gehad. Het was bij mij de 'closed valve'. Uiteindelijk door monteur gerepareerd. Alles leek goed te werken maar idd was de lucht die er uit kwam niet koud of warm. Koelmiddel zat er voldoende in na controle door monteur.
Is toen alleen de spoel vervangen of de gehele klep? Alleen die spoel ik denk ik zelf nog wel te doen en door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Willempie27 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Is toen alleen de spoel vervangen of de gehele klep? Alleen die spoel ik denk ik zelf nog wel te doen en door te meten.
Ik dacht alleen de spoel maar ben niet 100 procent zeker. Tis al weer een paar jaar geleden.

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
vdr01 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Oke en wat kost dat? :)

Moet zeggen we hebben er meerdere dus het is geen wereld ramp momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Het onderdeel, die spoel viel wel mee. Paar tientjes meen ik. Arbeidsloon was wat hoger maar hij is er lang mee bezig geweest. Was een maatje van me dus hij heeft me gematst. Ik heb nog even voor je teruggezocht in andere topic toen ik het probleem had. Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
De lage verbruikscijfers van het koelen die je wel eens leest haal ik bij lange na niet. Vanochtend om 10 uur aangezet, toen het op zolder 22 graden was. Doeltemperatuur is 21 graden. Eerste anderhalf uur 400-500W, om later wat terug te zakken naar 300W ish. Hij blaast op de zolderverdieping vanuit de half rechtstreeks 1 van de 2 kamers in (16m2 ofzo). Rest vd deuren allemaal dicht.

Accepteren dat het zo is of klopt er iets niet? Voor mn gevoel ben ik nu maar vrij summier aan het koelen in huis, met verbruikscijfers waar sommigen hun hele huis mee koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Het kost meer energie om de temperatuur te verhogen of te verlagen (afhankelijk van wat je doet) dan dat je de temperatuur constant houdt. Ofwel, laat hem gewoon aan staan en kijk dan naar het werkelijke verbruik per dag in kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
KoningPaulus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:23:
De lage verbruikscijfers van het koelen die je wel eens leest haal ik bij lange na niet. Vanochtend om 10 uur aangezet, toen het op zolder 22 graden was. Doeltemperatuur is 21 graden. Eerste anderhalf uur 400-500W, om later wat terug te zakken naar 300W ish. Hij blaast op de zolderverdieping vanuit de half rechtstreeks 1 van de 2 kamers in (16m2 ofzo). Rest vd deuren allemaal dicht.

Accepteren dat het zo is of klopt er iets niet? Voor mn gevoel ben ik nu maar vrij summier aan het koelen in huis, met verbruikscijfers waar sommigen hun hele huis mee koelen...
Hoe is het in de rest van de kamers? Warmte gaat omhoog. Wij hebben enkel beneden airco en je merkt dat het beneden lekker fris is, maar zodra je naar boven gaat het veel warmer is... Want die kou trekt niet naar boven. Dus kost een stuk minder energie dan een zolder waar de warmte van onderaf komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
Waah schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:02:
[...]

Hoe is het in de rest van de kamers? Warmte gaat omhoog. Wij hebben enkel beneden airco en je merkt dat het beneden lekker fris is, maar zodra je naar boven gaat het veel warmer is... Want die kou trekt niet naar boven. Dus kost een stuk minder energie dan een zolder waar de warmte van onderaf komt.
Overal zo'n 21-22,5. Vrij stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:23
KoningPaulus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:23:

Geen zorgen, wij verwarmen de zolder kamers (2 binnen units op multisplit buitenunit) met de deuren open van beneden en schrok ook wel van het verbruik toen ik het zag. Maar echt gek is het niet.
De ochtend begon met 300W maar om 15:00 wanneer het zonnetje vol aan het beuken is, en warme lucht van beneden naar boven gaat ligt het op 1200W.

Nu 7kWh verbruikt vandaag. Maar beneden en op de eerste verdieping is het netjes 21 graden. Op zolder 19.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesteroh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:03
Chatslet schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Die kun je hier kopen: https://www.dokterkoel.nl...-en-slangen-gcd-1025.html

Wandunit: Tablet met een scherp mesje in kwartjes snijden en dan links langs de verdamper twee kwartjes duwen door de onderste opening (anders valt hij in de ventilator) en rechts langs de verdamper 2 kwartjes in het bakje voor de slangaansluiting.
Zou je dat met een foto of filmpje kunnen laten zien waar het tabletje in moet vallen? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53LAVKMEpGwKMRlpMO3UvRwTXXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riqpkeijuM4DOFX23x3dDXyI.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hier welke waarden je op kunt geven bij de "Set fan mode" in Home Assistant? Is een vrije tekst veld.

Integratie overigens via mhi-ac-ctrl.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:02:
[Afbeelding]

Weet iemand hier welke waarden je op kunt geven bij de "Set fan mode" in Home Assistant? Is een vrije tekst veld.

Integratie overigens via mhi-ac-ctrl.
Je moet de AC widget aan je dashboard toevoegen, dan kan je de waardes zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD2YWg091BHBaZDnmcDqqbJem7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DRPjSmAju2U98AuBroUtsup8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:26
Die van mij ziet er iets anders uit, maar doe er je voordeel mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(ESPHome variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Mijn nieuwe 3.5kw Heavy maakt een zacht tikkend geluid tijdens het blazen!
Is hier een oplossing voor?

Ik heb al verschillende snelheden en richtingen geprobeerd maar na enkele minuten komt het weer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
@Ruud888

Volgens mij is dat normaal. Met blazen bedoel je 'Fan only' of ook wel koelbedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Even tegen het plastic duwen aan de zijkant lost het bij mij op gewoonlijk. Ik ben nog van plan om eens een stukje stof of stukje rubber te plaatsen, maar gezien het tikken zo sporadisch is is het er nog niet van gekomen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb het ook wel eens gehoord. Lijkt iets van resonantie te zijn, is ook lang niet altijd hoorbaar.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
RudolfR schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:17:
@Ruud888

Volgens mij is dat normaal. Met blazen bedoel je 'Fan only' of ook wel koelbedrijf?
Koelbedrijf.
Het is de roller.
Des te harder blazen des te sneller het tikken.

Hoorbaar binnen 2m afstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud888 op 01-07-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:08
Hier ook een nieuwe MHI SRC/SRK25 waarbij er wat geluid is. Klinkt een beetje alsof er ergens in de verte een auto stationair staat te draaien.

Niet heel hard, als ik er overdag op 2m bij zou zitten werken zou het me niet uitmaken, maar wel irritant bij slapen. Als de fan hard staat wordt het wat overstemd, bij fan op stand 1 hoor je het duidelijk.

Voorbeeld van geluid (klinkt wat harder in het echt, microfoon van telefoon wordt overstemd door luchtstroom):

Klinkt alsof er iets resoneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:43

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik zag vanavond voor het eerst een Led op de binnenunit blauw oplichten (MHI SRK35).
Wat betekent dat?
Heb gezocht in dit topic, maar geen antwoord gevonden op trefwoord Blauw.

De unit staat overigens op verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gasoline1234 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:27:
Ik zag vanavond voor het eerst een Led op de binnenunit blauw oplichten (MHI SRK35).
Wat betekent dat?
Heb gezocht in dit topic, maar geen antwoord gevonden op trefwoord Blauw.

De unit staat overigens op verwarmen.
Dan staat de eco modus aan volgens de handleiding van de ZSX.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:43

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:11:
[...]

Dan staat de eco modus aan volgens de handleiding van de ZSX.
ah, dankjewel. Dan heeft mijn vrouw waarschijnlijk op een verkeerde knop gedrukt op de afstandsbediening.
(ze had de airco op verwarmen gezet om de was sneller te laten drogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Dinsdag 9 juli komt men ook de koelte bij ons brengen, de vreugde is hoog.

Ik ga dit weekend eea elektrisch voorbereiden. Omdat ik aan de gevel waar de buiten unit komt ook rolluiken heb, welke nu van binnenuit worden gevoed via een WCD, wil ik eea naar buiten brengen in de vorm van een WCD buiten om hier vervolgens rolluiken en AC (via werkschakelaar) op aan te sluiten.

Mijn vraag is simpel: mag dat, maw mag hiervoor een (spat)waterdichte WCD buiten geïnstalleerd worden?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:43
Skyrunner schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:24:
Dinsdag 9 juli komt men ook de koelte bij ons brengen, de vreugde is hoog.

Ik ga dit weekend eea elektrisch voorbereiden. Omdat ik aan de gevel waar de buiten unit komt ook rolluiken heb, welke nu van binnenuit worden gevoed via een WCD, wil ik eea naar buiten brengen in de vorm van een WCD buiten om hier vervolgens rolluiken en AC (via werkschakelaar) op aan te sluiten.

Mijn vraag is simpel: mag dat, maw mag hiervoor een (spat)waterdichte WCD buiten geïnstalleerd worden?
Ja dat mag, mits deze geaard is en de groep de last van de airco erbij kan hebben.

Ga je de airco ook stekkeren of maak je gebruik van een opdek en verbind je de airco met installatie kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Grutte Pier schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Ja dat mag, mits deze geaard is en de groep de last van de airco erbij kan hebben.

Ga je de airco ook stekkeren of maak je gebruik van een opdek en verbind je de airco met installatie kabels?
De bedoeling is om een WCD buiten te plaatsen, gevoed vanuit een WCD binnen. Liefst had ik dat met installatie bekabeling gedaan, vanuit een inbouwdoos binnen, maar die tijd is er helaas niet meer.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Plaats buiten gewoon een lasdoos. Vandaar naar lastschakelaar voor airco en evt WCD.

Binnen pas je eventueel later dan aan om ook een vaste aansluiting van te maken.
Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste