Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
Hier inderdaad ook gedaan, gewoon zonder Wi-Fi besteld en zelf de printjes ingebouwd. Stuk goedkoper en zou het toch nooit met de 'officiële' app gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Hier een mhi-app gebruiker. Ik heb de indruk dat de app hier nu (de laatste week?) beter reageert. Ik heb het over de lokale modus. De remote modus reageerde hier sowieso goed.

Zijn er meer mensen die een verschil merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
conceicao schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:49:
Sta op het punt om 2 MHI binnenunits aan te schaffen met de door fabriek ingebouwde Wifi module (SRK20ZS-WF en SRK50ZS-WF).

Na het doorakkeren van talloze pagina's van dit schitterende topic.. begrijp ik nu goed dat ik net zo goed 2 units ZONDER Wifi kan aanschaffen (SRK50ZS-WF) en hier zelf eenvoudig een meer flexibele Wifi module op kan aansluiten?

Dat zou me weer ca. 200 euro schelen en volgens mij ook een stuk eenvoudigere integratie met HomeAssistant. Zou lekker zijn als iemand mij dit zou kunnen bevestigen? :*) Welke Wifi module zou ik dan het beste kunnen aanschaffen (liefst zo kant en klaar mogelijk) ?
Voor mij was de esp wifi module een belangrijke reden om voor de mhi te gaan

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 19:03
Sta op het punt om 2 MHI binnenunits aan te schaffen met de door fabriek ingebouwde Wifi module (SRK20ZS-WF en SRK50ZS-WF).

Na het doorakkeren van talloze pagina's van dit schitterende topic.. begrijp ik nu goed dat ik net zo goed 2 units ZONDER Wifi kan aanschaffen (SRK50ZS-WF) en hier zelf eenvoudig een meer flexibele Wifi module op kan aansluiten?

Dat zou me weer ca. 200 euro schelen en volgens mij ook een stuk eenvoudigere integratie met HomeAssistant. Zou lekker zijn als iemand mij dit zou kunnen bevestigen? :*) Welke Wifi module zou ik dan het beste kunnen aanschaffen (liefst zo kant en klaar mogelijk) ?
Check, als je het belangrijk vind, of je recent geproduceerde units krijgt als je ze zonder wifi besteld.

Er is een verschil met leegstaand pand mode en\of de laagst mogelijke waarde voor de verwarmingsstand.
Precies heb ik het niet onthouden, hopelijk kan iemand anders het precies vertellen hoe het zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33

Ik heb een MHI besteld met wifi, en daarna de losse wifi module besteld via @AUijtdehaag

Maar dat bij de zelf gebouwde wifi modules de optie "leegstaand pand mode" niet werkt was voor mij de reden om de standaard wifi module weer in te bouwen.

Deze is heel goed (standaard) te integreren in HA, dat heb ik dan ook.

De zelf gebouwde wifi modules hebben wel iets meer uitleesopties (zoals frequentie), maar dat woog voor mij niet op tegen de "leegstaand pand mode", want met de zelf gebouwde modules kun je de temperatuur niet lager instellen dan 18 graden, wat voor mijn vrijstaande mancave te hoog is.

Mocht je er nog 1 willen hebben, dan mag je die van mij wel overnemen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:28
Sjamo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:31:
Hier een mhi-app gebruiker. Ik heb de indruk dat de app hier nu (de laatste week?) beter reageert. Ik heb het over de lokale modus. De remote modus reageerde hier sowieso goed.

Ik gebruik altijd de remote modus.
Heeft het gebruik van de lokale modus voordelen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
pjotter1965 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:13:
[...]

Ik gebruik altijd de remote modus.
In zekere zin is (was?) het andersom voor mij omdat de remote modus beter en sneller reageert hier. Maar nee, ik heb ze op mijn 2 telefoons staan, en lokaal gebruik ik het meest omdat ik die telefoon het meest gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Grolsch schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:06:
[...]
Maar dat bij de zelf gebouwde wifi modules de optie "leegstaand pand mode" niet werkt was voor mij de reden om de standaard wifi module weer in te bouwen.
Er was hier iemand die dat ontkracht. Die had bij het model zonder wifi ook leegstaand pand mode. Het ligt aan het bouwjaar van de airco. 2021 sowieso niet. En einde 2022 kan het er wel op zitten.
Bij alle WF zit het er sowieso op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
pjotter1965 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:13:
[...]
Geen login nodig en geen afhankelijkheid van het internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Misschien overbodig om te melden, maar het heeft hier enorm geholpen.
Ik merkte dat er veel gependelt werd en wijtte dat aan de hogere buitentemperaturen. Vanalles geprobeerd qua instellingen, maar geen echte oplossing daarin gevonden. Totdat ik de filters eruit haalde twee weken geleden.
Zaten niet eens helemaal dicht, denk voor de helft gevuld met klein stoflaagje. Maar na het schoonmaken draait 'ie weer als een zonnetje. Geen gependel meer, makkelijker de boel op temperatuur, stabiel stroomverbruik.

Dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;-)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Willempie27 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
[...]

Er was hier iemand die dat ontkracht. Die had bij het model zonder wifi ook leegstaand pand mode. Het ligt aan het bouwjaar van de airco. 2021 sowieso niet. En einde 2022 kan het er wel op zitten.
Bij alle WF zit het er sowieso op.
Modellen vanaf eind 2022 ondersteunen de leegstaand pand modus, maar deze modus is alleen te bedienen / in te stellen met de originele wifi module / mitsu app.

Met alle "zelf gemaakte" wifi modules werkt de leegstaand pand modus niet, ook niet op de modellen na eind 2022.

Dat is tenminste zoals ik het onthouden heb, dit zal @jobr kunnen bevestigen verwacht ik.

Zie deze reactie:

jobr in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 03-04-2024 15:05 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:52
Opzich wil ik best eens aan analyzer tussen de wfrac en binnenunit hangen. Ik heb alleen niet de kennsen om dit om te zetten in code.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/166

Genoeg mensen die je daar kunnen helpen @SkullboyNL

Hier wat meer info en eerdere hulp over sniffen: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/77

En volgens mij zitten hier ook mensen die met de juiste codes wat in c zouden kunnen

[ Voor 46% gewijzigd door LinuZZ op 03-04-2024 15:30 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:42
M.b.t. de empty building mode:
Ik meen in het HA topic wel eens een automation gezien te hebben waarmee de MHI unit gefopt kan worden door de Troom een offset van bv +2 te geven, waardoor het werkelijke setpoint beneden de 18 graden komt.
Hiermee zou het eenvoudig zijn op te lossen en hou je €70 euro in je zak (als je HA al up en running hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
RudolfR schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:00:
[...]

Geen login nodig en geen afhankelijkheid van het internet.
En als je hem naast een login versie wil gebruiken dan op een tablet of extra telf installeren voor thuisgebruik?Bijt elkaar dat? Of netjes afsluiten op de een als je op da ander iets wil?

[ Voor 8% gewijzigd door herpideperpi op 03-04-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Nomind schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:29:
Ik meen in het HA topic wel eens een automation gezien te hebben waarmee de MHI unit gefopt kan worden door de Troom een offset van bv +2 te geven, waardoor het werkelijke setpoint beneden de 18 graden komt.
Hiermee zou het eenvoudig zijn op te lossen en hou je €70 euro in je zak (als je HA al up en running hebt).
Dit is een oplossing die ik nu ook draai op 1 van mijn 3 airco's
Een andere die ik nu aan het testen ben is deze firmware waar deze tweak in zit. https://github.com/Termin...097ba1d6a01fcc0edbbac20ac

En ook is er een tweakers die een aangepaste firmware heeft gemaakt.
https://gitlab.com/plusmore/MHI-AC-Ctrl-Plus

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaLDUAMaGGgfn1jn3fVRpBpV3J4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FliedZ8e2m2yRpPd8f1YgR3q.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteren viel me dit opeens op bij onze airco op de overloop op de 2e verdieping. Deze gebruiken we zeer sporadisch. Beetje verwarmen ad hoc bij thuiswerken en in de zomers om te koelen.

Nu zie ik dus dat hij recent gelekt (?) heeft over de gehele breedte. Hoe kan dit?
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik hem recent van verwarmen naar koelen naar verwarmen heb gezet (dat wil glitches in het verbruik wel eens voorkomen las ik hier), verder echt geen idee.

Herkent iemand dit beeld en wat kan ik doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
Nomind schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:29:
Ik heb de code uit een fork van terminator-nl geharkt en wat aangepast voor de esphome versie, zit nu in een pull request maar kan wel wat tests gebruiken: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/pull/87

Als er feedback is dan hoor ik het graag, dan kan ik dat verwerken

Hier zit overigens ook een fix in zodat het instellen van 19,5 nu 20 instelt met een temperatuur offset van 0,5 op troom zodat dit nu ook werkt voor de esphome versie

[ Voor 10% gewijzigd door LinuZZ op 05-04-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Sjamo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:31:

Het blijft subjectief. Maar het zou best kunnen dat het wat beter werkt. Moet mindere
vaak herhalen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Zijn er soms weer problemen met de smart-m air app?

Ik zag dat onze unit aan stond terwijl ik het hele week timer schema had leeggeveegd.
Toen ik probeerde het weektimer schema te controleren kreeg ik een foutmelding in smart-m air en nu ben ik ineens uitgelogd en moet ik opnieuw inloggen???

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tacoos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:27:

Ik zag dat onze unit aan stond terwijl ik het hele week timer schema had leeggeveegd.
Toen ik probeerde het weektimer schema te controleren kreeg ik een foutmelding in smart-m air en nu ben ik ineens uitgelogd en moet ik opnieuw inloggen???
Versie 1.3.003 doet het hier prima op iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:08
KoningPaulus schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]

Gisteren viel me dit opeens op bij onze airco op de overloop op de 2e verdieping. Deze gebruiken we zeer sporadisch. Beetje verwarmen ad hoc bij thuiswerken en in de zomers om te koelen.

Nu zie ik dus dat hij recent gelekt (?) heeft over de gehele breedte. Hoe kan dit?
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik hem recent van verwarmen naar koelen naar verwarmen heb gezet (dat wil glitches in het verbruik wel eens voorkomen las ik hier), verder echt geen idee.

Herkent iemand dit beeld en wat kan ik doen?
Het kan ook zijn dat je afvoer een beetje verstopt zit. Als je het front en de verdere kap eraftrekt zou je het moeten kunnen zien. Ik had er vorig jaar ook last van. Kon de airco paar uur aan hebben, en daarna begon hij te lekken.

[ Voor 4% gewijzigd door bisselke op 12-04-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Starck schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:31:
[...]

Versie 1.3.003 doet het hier prima op iOS.
Hier 1.3.003 op Android
Inmiddels kan ik (na een ww reset) weer inloggen

Check vraag:
Alle entries voor vandaag staan uit, toch ging de airco aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts9uS-B3jVR6_NE3ICtw-K7XSvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8c2hYj9DGWutxJ6i4h6IZ9vu.png?f=fotoalbum_large

Is er nog een mogelijkheid deze regels te verwijderen?
Ik heb em niet gevonden...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
Tacoos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:45:
[...]

Volgens mij niet. Ik heb de regels die ik niet (meer) gebruik op 0.00 gezet en auto. Zo stonden ze default ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:28
Tacoos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:27:

Bij mij ging vanmorgen de airco niet aan volgens het schema van de app.
Niet zo erg……het zonnetje zorgt vandaag voor lekkere warmte 🌞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
bisselke schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:34:
[...]

Het kan ook zijn dat je afvoer een beetje verstopt zit. Als je het front en de verdere kap eraftrekt zou je het moeten kunnen zien. Ik had er vorig jaar ook last van. Kon de airco paar uur aan hebben, en daarna begon hij te lekken.
Ik heb hem in het andere forum gepost; zie hier mijn bevindingen: KoningPaulus in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Hoor graag als je nog tips hebt of er nog MHI gebruikers zijn met ervaringen/tips. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:06
hoi, ik heb sinds vandaag de SRK 35 ZS-WF, met ingebouwd wifi module dus.
Die wil ik nou met home assistant controlen. Moet ik per se de Smart M-Air app, of kan het ook zonder? Verbinding met ssid is gelukt, hoe verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
hackbard schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:29:
hoi, ik heb sinds vandaag de SRK 35 ZS-WF, met ingebouwd wifi module dus.
Die wil ik nou met home assistant controlen. Moet ik per se de Smart M-Air app, of kan het ook zonder? Verbinding met ssid is gelukt, hoe verder?
Deze al gelezen ?
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025

Kan denk ik ook zonder maar ook met. Dus waarom zou je de app ook niet activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jobr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:12:
[...]

Deze al gelezen ?
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025

Kan denk ik ook zonder maar ook met. Dus waarom zou je de app ook niet activeren?
heb nu met WPS mode de verbinding kunnen maken. Dus zonder de app.
En in home assistant dan deze integratie:
https://community.home-as...-rac-smart-m-air/447917/1

Werkt prima, denk niet dat er functies missen, en ik kan lekker automatiseren met wat ik er nog heb thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 09:20
Tacoos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:45:
[...]

Hier 1.3.003 op Android
Inmiddels kan ik (na een ww reset) weer inloggen

Check vraag:
Alle entries voor vandaag staan uit, toch ging de airco aan:
[Afbeelding]

Ik vraag me af of je bij al die instellingen de airco wel of ‘off’ cq ‘uit’ hebt gezet? Alleen de entries uitzetten is niet genoeg nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SStOaF-pTPJOP6MLVasY8dawng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YcsaKIukVLTh6tB1R7MltnP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
MiBe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:05:
[...]

Loopt echter altijd via de MHI-cloud, dus als die (of je internet) eruit ligt werkt het niet meer. Met MHI-AC-Ctrl ben je daar niet van afhankelijk en het is nog een stuk goedkoper ook.

Als ik @conceicao was zou ik dus lekker voor MHI-AC-Ctrl gaan.
is dat zo?
Ik heb er geen verstand van. Wel zonder tussenkomst van de app de binnenunit met WPS mode met thuis netwerk verbonden en in home assistant met de zogenoemde Smart M-Air (Mitsubishi WF-RAC) integratie.
Zit er dan een cloud tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
hackbard schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:01:
[...]

is dat zo?
Ik heb er geen verstand van. Wel zonder tussenkomst van de app de binnenunit met WPS mode met thuis netwerk verbonden en in home assistant met de zogenoemde Smart M-Air (Mitsubishi WF-RAC) integratie.
Dat weet ik niet maar er zijn integraties zonder cloud (deze optie heeft MHI ook gewoon in de app). Was pas nog besproken hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Die HA integratie, WF-RAC is niet cloud-afhankelijk.
Werkt goed. MHI-AC-CTRL levert meer technische gegevens op.

Tijdlang wf-rac gebruikt, op twee units. Een omgezet naar MHI-AC-CTRL, andere staat nog op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Nee.
Doet eigenlijk hetzelfde als de app gebruikt in lokale mode.

[ Voor 17% gewijzigd door jobr op 27-04-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Ik probeer op mijn airco's de fan uit te zetten zodra de temperatuur bereikt is. Ik heb onderstaande handleiding gevolgd maar helaas blijft de fan op stand 1 draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9kDup4n90Yrrh9EYG2rCTIDCww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WwHRSBEWfFaHVQWPFlxmApGA.png?f=user_large

Ik heb dus F2 gekozen, heb de optie uitgevoerd met airco aan maar ook uit beide doet helaas niks. Hebben jullie dit eerder gezien? Ik heb dit op 2 airco's die op 1 buiten unit zitten. (srk35zs-wf, srk25zs-wf) Verder heb ik nog de optie aangezet dat de airco niet 2 graden warmer gaat verwarmen. Dit omdat ik een externe sensor gebruik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 07:33
Zijn er voordelen voor het nemen van een grotere airco dan nodig?
In de woonkamer willen wij een MHI ZSX(Met hyper techniek) laten installeren, ben zelf van mening dat een 3,5 kw voldoende moet zijn. De installateur raad natuurlijk een 5.0kw aan.
Woonkamer is 43m2 (102m3) Woning uit 2012.
Wij willen ermee koelen en verwarmen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Tony schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:26:
Zijn er voordelen voor het nemen van een grotere airco dan nodig?
In de woonkamer willen wij een MHI ZSX(Met hyper techniek) laten installeren, ben zelf van mening dat een 3,5 kw voldoende moet zijn. De installateur raad natuurlijk een 5.0kw aan.
Woonkamer is 43m2 (102m3) Woning uit 2012.
Wij willen ermee koelen en verwarmen.
Hyper techniek?
ennehhh
Als je bij voorbaat je installateur niet vertrouwt.. Die van mij had geen last van overdimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tony Misschien bedoel je de zsx types met "hyperinverter"? -
De toegepaste techniek vind je trouwens onder andere naam ook bij andere merken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
hackbard schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:01:
[...]

is dat zo?
Ik werd door @DaWizza gecorrigeerd, de cloudafhankelijkheid schijnt eruit te zijn :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
nog een beginners vraagje :? -
hoe bepaald die aan en uit?
Ik heb hier 20grad ingesteld, gemeten wordt 22-24 en die pendelt de hele tijd aan/uit op verwarmen, ik dacht ik had eco modus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rsFFNlVy2kFrTJOlU_rmX4x8zw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSfp3w54pLS5zLdWpLlDrm4p.png?f=user_large
Van dit plaatje denk ik:
aan zodra 2,5C boven set temperature
uit zodra 4 graden erboven

klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
hackbard schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:48:
nog een beginners vraagje :? -
hoe bepaald die aan en uit?
Ik heb hier 20grad ingesteld, gemeten wordt 22-24 en die pendelt de hele tijd aan/uit op verwarmen, ik dacht ik had eco modus:
[Afbeelding]
Van dit plaatje denk ik:
aan zodra 2,5C boven set temperature
uit zodra 4 graden erboven

klopt dat?
Dat staat in de handleiding bij eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb momenteel een SRK-ZSW 5,0kw en die bevalt goed (op het pendelen na) voor verwarmen.

Voor een andere woning ben ik opzoek naar een ZSW of een ZSX. Het betreft een 1975 woning, vrijstaand, dubbelglas en matige isolatie (5cm).
De woonkamer is 105m3 en als de schuifdeur naar de keuken openstaat komt er nog eens 10,5m3 bij (niet optimaal qua luchtdoorstroom).
Er hangt momenteel een chinees merk, duo split van 5kw (unit in woonkamer+unit in slaapkamer) en die krijgt de woonkamer bij kou niet goed op temperatuur en hij staat maximaal te stampen/blazen (1500-2200watt continue). Deze unit gaat ergens anders ingezet worden.

Ik twijfel tussen de ZSW of ZSX, waarbij ik hier ergens heb gelezen dat de ZSX beter kan verwarmen?
(ZSW5 -10@ 3,8kW)(ZSX5 -10@ 4,5kW)

Wat zou jullie advies zijn voor deze ruimte? Ik twijfel namelijk tussen de 5kw of de 6kw versie.
4,5kW VS 5,2kW bij -10 graden.

Pendelen wil ik zoveel mogelijk voorkomen maar de ruimte verliest bij kou best snel zijn warmte en in de winter daalt de temperatuur bij niet verwarmen met gemak naar de 12-15 graden in de nacht.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Mijn advies zou zijn om meer te isoleren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@CPM Ik zou in jouw geval dan voor een SCM70ZS-W of SCM80ZS-W gaan. Waarom? Die kan ten eerste kunnen deze buitenunits bijna net zo ver terug moduleren als een SCM50ZS-W. Daarnaast heb je door de hogere capaciteit minder last van afname in capaciteit als het buiten koud wordt en zal je bij vochtig weer minder vaak of zelfs nooit een defrost hebben. Een ander voordeel is dat je met maximaal 4 binnenunits kunt werken. Hierdoor kun je beneden met meerdere binnenunits de warmte beter verdelen waardoor je dus niet hebt dat het aan de ene kant bloedheet is, aan de andere kant ijskoud en ergens in het midden comfortabel. Uiteraard moet je de binnenunits natuurlijk wel gewoon juist dimensioneren. Verder zou je om het comfort met verwarmen te verbeteren voor vloermodellen zoals de SRF25ZS-W, SRF30ZS-W etc.. kunnen gaan. Bij het verwarmen gebruiken die namelijk de uitstroom aan de onderkant waardoor je een soort van vloerverwarming effect krijgt en de warmte beter wordt verdeeld. Wij hebben ze hier zelf en dat bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Chatslet schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:35:
@CPM Ik zou in jouw geval dan voor een SCM70ZS-W of SCM80ZS-W gaan. Waarom? Die kan ten eerste kunnen deze buitenunits bijna net zo ver terug moduleren als een SCM50ZS-W. Daarnaast heb je door de hogere capaciteit minder last van afname in capaciteit als het buiten koud wordt en zal je bij vochtig weer minder vaak of zelfs nooit een defrost hebben. Een ander voordeel is dat je met maximaal 4 binnenunits kunt werken. Hierdoor kun je beneden met meerdere binnenunits de warmte beter verdelen waardoor je dus niet hebt dat het aan de ene kant bloedheet is, aan de andere kant ijskoud en ergens in het midden comfortabel. Uiteraard moet je de binnenunits natuurlijk wel gewoon juist dimensioneren. Verder zou je om het comfort met verwarmen te verbeteren voor vloermodellen zoals de SRF25ZS-W, SRF30ZS-W etc.. kunnen gaan. Bij het verwarmen gebruiken die namelijk de uitstroom aan de onderkant waardoor je een soort van vloerverwarming effect krijgt en de warmte beter wordt verdeeld. Wij hebben ze hier zelf en dat bevalt erg goed.
Bedankt voor je reactie. Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar de bestaande unit blijft in gebruik voor de slaapkamer en een andere ruimte (de binnen unit verplaats ik ergens anders naar toe).
De MHI is dus alleen voor de woonkamer bedoeld.

De optie voor een SCM heb ik bekeken, ook met het oog op de toekomst en mogelijke uitbreiding. Maar als je dan de prijzen naast elkaar gaat zetten van multisplit of single split dan ben je met een single goedkoper uit en die kun je ook nog eens gerichter/efficiënter inzetten (geen bleeding).
Misschien idd die SCM eens bekijken, een normale unit in de woonkamer, een wandunit ipv CV verwarming in de keuken en een wandunit in de toekomstige badkamer ipv CV. Woning is onderkelderd dus afvoeren etc kunnen door de vloer. :) Bijv.: ZSX 5kW + SRF 2,5kW + SRF 2,5kW. Ik zal eens bekijken wat die combinatie gaat kosten.

SRK-ZSX-W 5 € 1850
SRK-ZSX-W 6 € 2199
SRK-ZSX-WF 5 € 1999
SRK-ZSX-WF 6 € 2350

SCM5 5/2 € 2850 (4.29-1.71 )
SCM6 5/2 € 3299 (4.86-1.94)

Zijn er gegevens te vinden over het moduleren? Want dan kan je de modellen mooi vergelijken.

Die SRF wandmodellen zijn idd ook mooi, echter is die lastiger te plaatsen (gat voor een hoge binnenunit zit er al). Mogelijk voor een andere ruimte. :)
Kun je de SCM + SRF + ZSX combineren dan? Ik zie de combinatie hier zo niet terug:
https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf
Waah schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:07:
Mijn advies zou zijn om meer te isoleren :+
Daar zijn we ook mee bezig maar veel meer is lastig of heel erg duur. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 30-04-2024 16:42 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Als je gewoon googled op het betreffende model met specs er achter kom je vanzelf een PDF van MHI zelf tegen. Daar staat het minimale en maximale vermogen in een tabel. Let wel, dat zijn de daadwerkelijke vermogens voor koelen/verwarmen en dus niet wat zo'n unit aan energie uit het net trekt. Dat is namelijk veel lager. Wat betreft bleeding, in de praktijk is het echt minimaal. Wel kun je het nuttig inzetten door de ongebruikte units op ventileren in de laagste stand te zetten waardoor een ruimte waar niet verwarmd wordt niet onder de 16 graden komt.
En ja, het CV idee hebben we hier dus ook gedaan. Hele CV installatie er uit en in plaats van radiatoren allemaal SRF vloermodelletjes (en ja, je kunt SRF en ZSX combineren op dezelfde buitenunit). Zit wel een maar aan, als je dus alleen met airco verwarmd dan moet je dus wel die overcapaciteit hebben die ik eerder al aan gaf. Hoe kouder de buitenlucht hoe meer het vermogen van de airco (of warmtepomp) afneemt. Die afname in vermogen zul je dus moeten afvangen door een zwaardere buitenunit op te hangen. Nu is pendelen op zich niet zo'n probleem maar je zult hier wel enigszins een balans moeten vinden met het minimale vermogen wat zo'n ding kan afgeven. Bedenk hierbij ook dat als je de binnenunits zo plaats dar er ten alle tijden 2 of meer in gebruik zijn je minder kans op pendelen hebt omdat het minimale vermogen dan simpelweg hoger ligt. Dat kun je dan bijvoorbeeld bereiken door er beneden gewoon 2 of 3 te plaatsen met als bonus dat dan ook de warmte beter verdeeld is. Als je wil kan ik wel wat verder in detail neerzetten hoe wij hier thuis de CV nagenoeg volledig voor airco's hebben vervangen, waar we tegen aan liepen en hoe we dat hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Rukapul schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:40:
[...]

Dat staat in de handleiding bij eco.
hm, dank, ja dat was ook iets wat ik nog niet had begrepen:
"Het apparaat werkt 1,5°C hoger dan de ingestelde temperatuur tijdens het koelen of 2,5°C lager dan tijdens het verwarmen."
Eco terzijde, wanneer gaat die aan en weer uit?
Hier net weer vreselijk pendelen, koelen op normaal, gewenst 25C, gemeten 23,5C - 23,7C, blijkbaar uit bij 1,5C onder target, prima. Maar waarom meteen weer aan, ondanks dat het nog 1,3C onder de target is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNCOXZjSldzdfS5oc2NU6MpsLP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxGPfxiRjgYGxjU0Ohqx1jZK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Ik heb recent een SRK35ZS-W laten installeren in mijn trapgat op de 1e verdieping om voornamelijk de 1e verdieping te koelen, en eventueel wat koelte naar de beneden verdieping te laten stromen. Ik heb een 8-tal pagina's door zitten lezen maar zie veel over WIFI integraties etc. en weinig over optimale instellingen van de unit zelf, ook niet in de startpost. Hebben jullie suggesties waar ik kan lezen hoe mijn airco zo efficiënt mogelijk in te stellen om de warmte uit mijn huis te pompen deze zomer. Ik begrijp in ieder geval dat het belangrijk is hem gewoon 24/7 te laten draaien zodat hij vanaf het begin de temperatuur onder controle kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Janpietertje89 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:22:
Ik heb recent een SRK35ZS-W laten installeren in mijn trapgat op de 1e verdieping om voornamelijk de 1e verdieping te koelen, en eventueel wat koelte naar de beneden verdieping te laten stromen. Ik heb een 8-tal pagina's door zitten lezen maar zie veel over WIFI integraties etc. en weinig over optimale instellingen van de unit zelf, ook niet in de startpost. Hebben jullie suggesties waar ik kan lezen hoe mijn airco zo efficiënt mogelijk in te stellen om de warmte uit mijn huis te pompen deze zomer. Ik begrijp in ieder geval dat het belangrijk is hem gewoon 24/7 te laten draaien zodat hij vanaf het begin de temperatuur onder controle kan houden.
Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen? Daar staan goede dingen in over de mogelijkheden en instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Koelen is niet zo spannend voor de meeste hier. Verwarmen met een airco is veelal een veel grotere uitdaging. Zeker bij vorst. Maar goed, daar vroeg u niet om. Ik heb niet dezelfde opstelling dus kan daardoor niet uit ervaring spreken. Puur qua logica, boven koelen de verticale 'vane' zo hoog mogelijk laten uitblazen en als u de koude lucht zoveel mogelijk naar beneden wil blazen bij de verticale 'vane' de stand nemen die de lucht zoveel mogelijk naar beneden blaast. Verder is de tip van @Sjamo prima en u bent hier op Tweakers dus gewoon een beetje uitproberen zodra het warm wordt. Dat kan kan geen kwaad en dan kunt u zelf zien wat het beste werkt in uw situatie. Iedere situatie is namelijk uniek en van vele factoren afhankelijk. Succes.

[ Voor 37% gewijzigd door vdr01 op 04-05-2024 23:08 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Sjamo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:26:
[...]

Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen? Daar staan goede dingen in over de mogelijkheden en instellingen.
ik vind de handleiding niet erg uitputtend wat optimale instellingen betreft.
Een TS met wat aanvullingen en FAQ zou ik ook handig vinden.
Natuurlijk is elke situatie anders, en zijn de instelmogelijkheden niet vreselijk veel.
@Janpietertje89 had ergens vandaan dat de airco het beste 24/7 kan lopen. In de post daarvoor had ik een plaatje waar de airco pendelt met instelling koelen op 25C set temperatuur, en rustiger loopt op 24C. Ik zet hem in mijn geval dus liever op iets lagers en dan niet de hele dag, ipv de hele dag gependel.
De handleiding zegt alleen
Aanbeveling
COOL
26 °C - 28 °C
Waarschijnlijk was 26C in mijn situatie ook pendelen, misschien met wat grotere afstanden ertussen en niet bereiken van de gewenste koelte.
Waarom die überhaupt aan gaat met instelling koelen 25 en gemeten onder de 24 is mij nog steeds een raadsel en kan ik in de handleiding ook niks over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
hackbard schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:30:
[...]

ik vind de handleiding niet erg uitputtend wat optimale instellingen betreft.
Logisch lijkt mij. Een handleiding geeft aanwijzingen en handvatten. Wat je daar mee doet en wat optimaal is, hangt af van je eigen omstandigheden en voorkeuren.

Er zijn geen optimale instellingen die voor iedereen gelden, op wat zaken als bijvoorbeeld de beste stand van de lamellen bij verwarmen en koelen na, maar dat soort zaken vind je dus weer terug in de handleiding.

Ad hoc verwarmen of koelen kan goed helpen tegen pendelen, alhoewel pendelen bij koelen lastiger te vermijden is dan bij verwarmen. Dat omdat het minimale vermogen vaak wat hoger is dan dat bij verwarmen. Bovendien lijkt koelen makkelijker voor de installatie.

Ii heb zelf geen enkele moeite met deze vorm van pendelen hier (elk half uur een check, beetje bij-koelen of verwarmen en weer bijna uit). Geeft een opgenomen vermogen lager dan het in de specificaties opgegeven minimaal opgenomen vermogen, oftewel de unit verbruikt bijna niets en houdt de boel toch lekker op de gewenste temperatuur. En vaak zet ik hem dan ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hoi, ik zat te kijken naar a degelijke AC voor mijn werk/slaap kamer, ongeveer 20m2. Het is a oud en zeer slecht geïsoleerd huis met een plat dak wat nogal snel opwarmt als de zon er op staat te bakken en op het zuiden een houten wand met oude houten kozijnen en enkel glas.

Ik snap dat beter isoleren het beste is, maar dan moet ik van alles aanhalen wat uit eindelijk veel meer kost. Ik had tot op een aantal jaar geleden een mobiele unit van ongeveer 850Watt en deze kon het net bij sloffen als het goed warm was, maar dan had ik hem direct op me gericht wat ziek makend was. Ook heb ik a dikke PC waar ik mijn werk op doe, game development, dus mijn 4090 staat dan vaak 300Watt aan warmte uit te blazen.

Ik zat te kijken naar een MHI SRK/SRC 20 ZS. Nu is de vraag, is dit genoeg om de boel enigszins koel te houden. Een beetje warmte hindert me niet zoveel, kan ik vrij goed tegen, als het onder de 25C blijft, zou mooi zijn. Ik heb persoonlijk meer last van de kou. De tweede vraag die ik heb is: Is het de meer waarde waard om voor een duurdere ZSX te gaan welke een SEER. 10 en SCOP. 5.2 waarde heeft vs. een ZS welke een SEER. 8.5 en SCOP. 4.6. waarde heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jbkappirossi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:44:
Hoi, ik zat te kijken naar a degelijke AC voor mijn werk/slaap kamer, ongeveer 20m2. Het is a oud en zeer slecht geïsoleerd huis met een plat dak wat nogal snel opwarmt als de zon er op staat te bakken en op het zuiden een houten wand met oude houten kozijnen en enkel glas.

Ik snap dat beter isoleren het beste is, maar dan moet ik van alles aanhalen wat uit eindelijk veel meer kost. Ik had tot op een aantal jaar geleden een mobiele unit van ongeveer 850Watt en deze kon het net bij sloffen als het goed warm was, maar dan had ik hem direct op me gericht wat ziek makend was. Ook heb ik a dikke PC waar ik mijn werk op doe, game development, dus mijn 4090 staat dan vaak 300Watt aan warmte uit te blazen.

Ik zat te kijken naar een MHI SRK/SRC 20 ZS. Nu is de vraag, is dit genoeg om de boel enigszins koel te houden. Een beetje warmte hindert me niet zoveel, kan ik vrij goed tegen, als het onder de 25C blijft, zou mooi zijn. Ik heb persoonlijk meer last van de kou. De tweede vraag die ik heb is: Is het de meer waarde waard om voor een duurdere ZSX te gaan welke een SEER. 10 en SCOP. 5.2 waarde heeft vs. een ZS welke een SEER. 8.5 en SCOP. 4.6. waarde heeft?
Ik heb zelf een 2.0ZS en ook een werk/slaapkamer van 18m² wat een houten opbouw is. Dus vrij koud en dat gaat prima met verwarmen. Koelen zal dat ook geen probleem zijn van deze ruimte. En dit is dan nog een unit met het oude gas R410. Die je nu aan wilt schaffen zal zeker R32 hebben die iets betere cijfers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Janpietertje89 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:22:
Aan koelen is niet zo veel in te stellen. Je wilt eigenlijk dat hij zoveel mogelijk omhoog blaast zodat de koude lucht zoveel mogelijk verspreid voordat het naar beneden komt. Fan kan gewoon op auto. Als je je airco bij het koelen op 3d auto zet zal hij dat eigenlijk al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Chatslet schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Aan koelen is niet zo veel in te stellen. Je wilt eigenlijk dat hij zoveel mogelijk omhoog blaast zodat de koude lucht zoveel mogelijk verspreid voordat het naar beneden komt. Fan kan gewoon op auto. Als je je airco bij het koelen op 3d auto zet zal hij dat eigenlijk al doen.
Fijn, dan ga ik hem gewoon op 3d auto zetten en een beetje met een setpoint spelen waarbij de temperatuur aangenaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Willempie27 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Ik heb zelf een 2.0ZS en ook een werk/slaapkamer van 18m² wat een houten opbouw is. Dus vrij koud en dat gaat prima met verwarmen. Koelen zal dat ook geen probleem zijn van deze ruimte. En dit is dan nog een unit met het oude gas R410. Die je nu aan wilt schaffen zal zeker R32 hebben die iets betere cijfers hebben.
Mooi, dat komt goed uit. Zijn deze units trouwens een beetje fatsoenijk te regelen? Niet dat ze vol aan en uit gaan waardoor je het elk uur te warm en dan weer te koud heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jbkappirossi schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Mooi, dat komt goed uit. Zijn deze units trouwens een beetje fatsoenijk te regelen? Niet dat ze vol aan en uit gaan waardoor je het elk uur te warm en dan weer te koud heb?
Bij mij niet maar ik gebruik een externe sensor. Met de interne heb je daar met elke unit wel last van. Bij mij moet het ook wel flink koud (5 graden buiten) zijn als die niet wil pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@jbkappirossi als de capaciteit juist bemeten moduleren ze prima en gaan ze alleen op vol vermogen als ze van heel koud naar heel warm moeten of andersom. Het blijft dus gewoon comfortabel. Eventueel kun je een externe sensor gebruiken om het regelgedrag wat te verbeteren. Afhankelijk van de locatie van de unit en de sensor zal die verbetering klein of groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Ok, bedankt voor de uitleg. Welke externe sensor hoort bij een ZS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Ten overvloede, er zijn ook huizen waar het zonder externe sensor en/of home-assistant uitstekend loopt.

Hier zelden pendelen, en als het zo is, is het de vorm die ik juist wens. De vorm die het voor veel minder dan het opgegeven minimaal opgenomen vermogen perfect en stabiel op temperatuur houdt.

Het grootste probleem ontstaat mijns inziens,, wanneer mensen vanwege het geluid of de luchtverplaatsing de fan van hun unit te zacht zetten om de kou of warmte goed en gelijkmatig rond te krijgen. Hoe groter de ruimte, hoe langer het duurt of hoe harder de unit moet blazen.

Wanneer je de unit z'n ding laat doen gaat het volgens mij prima. Hier wel tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@jbkappirossi De dure optie is de EcoTouch RC-EX3A met de SC-BIKN2-E. De goedkope optie is MHI-AC-CTRL die je bij Nodo Shop of verschillende medetweakers kunt aanschaffen. Daar kun je dan een firmware naar keuze op zetten en hem eventueel met Home Assistant oid koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik krijg de komende dagen een paar aircoboeren over de vloer om een offerte te maken. Sowieso voor de slaapkamer, maar ik wil ook graag weten wat het gaat kosten om een unit op zolder en in de woonkamer te hangen.

In de woonkamer heb ik echter bijna alleen maar glas. Ik heb één stukje buitenmuur van 76cm breed waar een airco perfect zou kunnen. Ook ten opzichte van de plek waar de buitenunit geplaatst zal worden.

Maar... Ik zie van MHI geen binnenunits van minder dan 87cm breed (afgezonderd modellen voor systeemplafonds). Bestaan die wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:38
Mitsubishi Electric gaat smaller, vooral met de AY-serie. Maar daarbij is de benodigde capaciteit bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
sOid schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:41:
Ik krijg de komende dagen een paar aircoboeren over de vloer om een offerte te maken. Sowieso voor de slaapkamer, maar ik wil ook graag weten wat het gaat kosten om een unit op zolder en in de woonkamer te hangen.

In de woonkamer heb ik echter bijna alleen maar glas. Ik heb één stukje buitenmuur van 76cm breed waar een airco perfect zou kunnen. Ook ten opzichte van de plek waar de buitenunit geplaatst zal worden.

Maar... Ik zie van MHI geen binnenunits van minder dan 87cm breed (afgezonderd modellen voor systeemplafonds). Bestaan die wel?
Had ook een kennis: Moeder de vrouw wilde minder breed. Het werd, dacht ik, Daikin vloermodel.
Mij interesseert het niks. Maar de MHI modellen zijn fors. Voor mijn gevoel is er dan meer plek voor de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Waarschijnlijk ook de reden dat de MHI modellen stiller zijn. Zoals bijna iedereen hier weet: Dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen met een kleinere ventilator of door een kleinere opening gaat meer lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:42
Goedemorgen Tweakers,

We hebben sinds enkele weken ook MHI airco's. In totaal 4 binnenunits en 2 buitenunits, een triple en een single installatie. Het plan was eerst om 2 duo's te gebruiken, maar doordat 1 slaapkamer relatief ver vanaf de buitenunit zat, is deze op een aparte buitenunit gezet.

Ik heb bij de binnenunits ook de Wifi modules en deze kan ik ook uitlezen en aansturen via Home Assistant. Dit gaat verder prima.

Nu wil ik ook graag het stroomverbruik gaan uitlezen en bijhouden. Beide buitenunits zitten op dezelfde aardlekautomaat (een aparte groep, alleen voor de airco's). Onderweg zit er ook een lasdoos, hier kan ik vrij eenvoudig een Shelly tussen zetten. Maar dan meet ik het verbruik van beide buitenunits. Ik zou graag het verbruik per binnenunit willen meten, kan zoiets bij de MHI?

In Home Assistant zit wel een "energy usage cycle" per binnenunit, maar deze is niet vrij accuraat. Hoe doen jullie dit?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony
Al naar een homewizard gekeken?
Een 1 of 3 fase kWh meter ertussen zetten een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@AppieK Ik heb hier dezelfde situatie. 2 buitenunits op dezelfde aardlekautomaat. Ik heb gewoon een wat grotere lasdoos gekocht om de splitsing naar de 2 buitenunits te maken en daar heb ik een Shelly EM met 2 klemmen in gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

AppieK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:23:
Goedemorgen Tweakers,

We hebben sinds enkele weken ook MHI airco's. In totaal 4 binnenunits en 2 buitenunits, een triple en een single installatie. Het plan was eerst om 2 duo's te gebruiken, maar doordat 1 slaapkamer relatief ver vanaf de buitenunit zat, is deze op een aparte buitenunit gezet.

Ik heb bij de binnenunits ook de Wifi modules en deze kan ik ook uitlezen en aansturen via Home Assistant. Dit gaat verder prima.

Nu wil ik ook graag het stroomverbruik gaan uitlezen en bijhouden. Beide buitenunits zitten op dezelfde aardlekautomaat (een aparte groep, alleen voor de airco's). Onderweg zit er ook een lasdoos, hier kan ik vrij eenvoudig een Shelly tussen zetten. Maar dan meet ik het verbruik van beide buitenunits. Ik zou graag het verbruik per binnenunit willen meten, kan zoiets bij de MHI?

In Home Assistant zit wel een "energy usage cycle" per binnenunit, maar deze is niet vrij accuraat. Hoe doen jullie dit?
Ik gebruik zelf deze icm een Youless LS110
https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html
Werkt out of the box met HA.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
@Tony @Chatslet @Tomba

Dank voor de reacties. Het probleem is dus dat beide units achter dezelfde aardlekautomaat zitten en ook vanaf de lasdoos gaat er maar 1 kabel naar de units. Volgens mij is het als volgt:

- Aardlekautomaat
- Lasdoos
- Werkschakelaar 1
- Buitenunit single*
- Werkschakelaar 2
- Buitenunit triple

* Het lijkt er op dat ik met werkschakelaar 1 beide units spanningsloos kan maken en dat de kabel bij de aansluiting op de eerste buitenunit doorgelust / aangesloten is naar de tweede buitenunit. Is dit gangbaar?

Dan heb ik twee opties:

1. een energiemeter in de lasdoos plaatsen en voor lief nemen dat ik dus niet voor de units apart het verbruik kan meten.
2. een energiemeter bij de aansluiting van de buitenunits plaatsen, maar ik weet niet of hier ruimte voor is.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@AppieK Nee het is niet gangbaar dat buitenunits doorgelust worden. Mocht dat wel zo zijn dan zou je de kabel uit de eerste unit kunnen halen en daar een lasdoos op zetten. Van daar kun je dan weer naar beide units. Het zit allemaal niet zo spannend in elkaar. Afdekkapje aan de zijkant er af en daar zit de klemmenstrook. Vervolgens is het een kwestie van schroefjes losdraaien en je kunt de kabel er uit halen. In de lasdoos gewoon lekker wago’s gebruiken. De kabel die gebruikt wordt is normale buitenkabel dus die kun je ook gewoon bij de lokale bouwmarkt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Chatslet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:24:
@AppieK Nee het is niet gangbaar dat buitenunits doorgelust worden. Mocht dat wel zo zijn dan zou je de kabel uit de eerste unit kunnen halen en daar een lasdoos op zetten. Van daar kun je dan weer naar beide units. Het zit allemaal niet zo spannend in elkaar. Afdekkapje aan de zijkant er af en daar zit de klemmenstrook. Vervolgens is het een kwestie van schroefjes losdraaien en je kunt de kabel er uit halen. In de lasdoos gewoon lekker wago’s gebruiken. De kabel die gebruikt wordt is normale buitenkabel dus die kun je ook gewoon bij de lokale bouwmarkt halen.
Ok, top. Gaan we doen!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik gebruik zelf een andere Wifi-module (de ESPhome versie) en de unit geeft gewoon zijn verbruik door? En dat is ook aardig accuraat (heb ik gecheckt met zo'n stekker, want wij hebben een enkele unit, en dat verschil was relatief klein. Het grootste verschil was dat MHI in standby (dus klep open maar niets doen) 0w rapporteert terwijl dat meer is (11w). Daarom zet ik hem altijd uit.

@Sjamo hij heeft het over het uitmeten van de buitenunits. (2 buitenunits apart meten).
tijd voor kovvie

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 14-05-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Goedemorgen Tweakers,

Volgens mij kan je niet het aparte verbruik meten per binnenunit onder een multisplit buitenunit. Wel kan je het totaal van deze buitenunit meten natuurlijk.

Of je de singlesplit- en multisplit buitenunit apart kan meten ligt volgens mij aan de manier waarop het is aangesloten.

Er zijn van homewizard in elk geval meet-units voor in de meterkast en ze hebben losse slimme plugs voor in het stopcontact. Al die resultaten zijn apart uitleesbaar in hun energy app.

@Waah

Waar ik het heb over meten binnenunits, daarbij reageer ik op deze zin:

" Maar dan meet ik het verbruik van beide buitenunits. Ik zou graag het verbruik per binnenunit willen meten, kan zoiets bij de MHI?"

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 14-05-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
Sjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:51:
[...]

@Waah

Waar ik het heb over meten binnenunits, daarbij reageer ik op deze zin:

" Maar dan meet ik het verbruik van beide buitenunits. Ik zou graag het verbruik per binnenunit willen meten, kan zoiets bij de MHI?"
Ja klopt hoor, in eerste instantie wel.

Maar ik ga nu beide buitenunits apart meten.

Iedereen dank voor de feedback!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Hoi, kan iemand mij een shop linken voor een MHI 20 ZS welke een beetje betrouwbaar met garantie is, want ik zie veel websites welke er, naar mijn mening, vreemd uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
En wat houd W, WT, WF en WB precies in aan het einde van het type?

[ Voor 3% gewijzigd door jbkappirossi op 14-05-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:00
jbkappirossi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:18:
En wat houd W, WT, WF en WB precies in aan het einde van het type?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VrdknUIFIVVTZ2gqY3yHJaQN_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VRA2fc4VbbAtGAdxbKFShsNM.png?f=user_large

De "F" staat geloof ik voor standaard wifi.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 15-05-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:21
Martin7182 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:14:
[...]

[Afbeelding]

Klopt WF is met ingebouwde wi-fi. Ik heb deze namelijk ook maar dan de 3.5kw uitvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 15-05-2024 13:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tony
Deze zijn net bezorgd 😃
Maandag worden ze geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pq1xTEoqHi1RUUjLHpgEEPwXYaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8876jZKKqt3vrlegI6Q1QNFM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Tony op 15-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbkappirossi
Martin7182 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:14:
[...]

[Afbeelding]

aha, bedankt! Dan is de B en T waarschijnlijk Black en Titanium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:06
Hi, misschien kan iemand mij hier toevallig helpen. Jaartje terug zelf aircos opgehangen en leidingen getrokken, daarna laten aansluiten en in bedrijf laten stellen. Ging allemaal prima, behalve dat de afvoer van een airco niet goed afloopt. Ik weet ook hoe dat gekomen is, lang verhaal, maar here we are.
Daarom heb ik een pompje gekocht: een Aspen Mini Aqua Silent+ condenspomp. Binnenunit open gehaald, ruimte zat dus installatie ging prima, tot ik bij de bedrading moet. Kan iemand mij misschien uitleggen wat ik moet doen? Handleiding hier. Kan ik electra uberhaupt in de airco aansluiten? Dat bruin bij bruin moet en blauw bij blauw snap ik nog, maar die twee zwarte kabels zijn me een raadsel 😅.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x986lCMxKlXBajGnWcJGTbtDm7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOQvxXRA5UpmlXc4xx6nmgoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1eCB1r0GAIusJWiFWMnCQrGou0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cwn9LBNme6czN9aXvbX7KZU9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:54
coen254 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:16:
Hi, misschien kan iemand mij hier toevallig helpen. Jaartje terug zelf aircos opgehangen en leidingen getrokken, daarna laten aansluiten en in bedrijf laten stellen. Ging allemaal prima, behalve dat de afvoer van een airco niet goed afloopt. Ik weet ook hoe dat gekomen is, lang verhaal, maar here we are.
Daarom heb ik een pompje gekocht: een Aspen Mini Aqua Silent+ condenspomp. Binnenunit open gehaald, ruimte zat dus installatie ging prima, tot ik bij de bedrading moet. Kan iemand mij misschien uitleggen wat ik moet doen? Handleiding hier. Kan ik electra uberhaupt in de airco aansluiten? Dat bruin bij bruin moet en blauw bij blauw snap ik nog, maar die twee zwarte kabels zijn me een raadsel 😅.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik pagina 14 van de handleiding bekijk kunnen de zwarte draden gebruikt worden om, bij een pompstoring, de binnenunit uit te zetten.
Dit schema gaat echter uit van een aparte voeding van binnen- en buitenunit, terwijl de MHI binnenunit door de stuurstroomkabel vanuit de buitenunit van stroom wordt voorzien.
Ook wordt aangeraden een 1 ampere zekering te installeren voor de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

Morgen worden de MHI airco ingeregeld, en ik zag dat ik de WF versie heb gekregen. Ik dacht eerst van niet, dus ik was vanmorgen aan het kijken om een aantal sensibo air pro aan te schaffen.

Ga ik met de huidige WF versie met WF-RAC nog de noodzaak hebben om sensibo erbij te nemen?

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
DancePlaza schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:39:
Morgen worden de MHI airco ingeregeld, en ik zag dat ik de WF versie heb gekregen. Ik dacht eerst van niet, dus ik was vanmorgen aan het kijken om een aantal sensibo air pro aan te schaffen.

Ga ik met de huidige WF versie met WF-RAC nog de noodzaak hebben om sensibo erbij te nemen?
Dat ligt eraan wat je ermee wilt doen. Voor mij voldoet de standaard module in combinatie met Home Assistant. Je kan er eenvoudig de airco mee bedienen en uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik denk het te weten maar toch stel ik de vraag wat doet bij een MHI de ventileerstand nu precies? Pakt die dan lucht van buiten of circuleert die de lucht in huis? Ik gebruik deze stand altijd als ik een flinke tijd heb gekoeld om de unit droog te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@glas86
Zoals die functie al zegt, ventileren (zonder verwarmen of koelen)
Dus circuleren. Boven de binnenunit aanzuigen en onder uitblazen
Er komt geen buitenlucht aan te pas

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 15:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
Lucht van buiten kan ook niet bij een split unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
glas86 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:24:
Ik denk het te weten maar toch stel ik de vraag wat doet bij een MHI de ventileerstand nu precies? Pakt die dan lucht van buiten of circuleert die de lucht in huis? Ik gebruik deze stand altijd als ik een flinke tijd heb gekoeld om de unit droog te blazen.
droog blazen/ventileren na koel bedrijf, doen dat nog meer mensen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hackbard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Wij altijd.
Zo niet de automatische stand, dan een uurtje op de gewone fan-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[...]

Ja, kun je in de RC instellen (daar zet ik hem altijd mee uit)
(wel opletten dat bij batterij vervangen of een reset deze instelling weer weg is 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38
AppieK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:50:
@Tony @Chatslet @Tomba

Dank voor de reacties. Het probleem is dus dat beide units achter dezelfde aardlekautomaat zitten en ook vanaf de lasdoos gaat er maar 1 kabel naar de units. Volgens mij is het als volgt:

- Aardlekautomaat
- Lasdoos
- Werkschakelaar 1
- Buitenunit single*
- Werkschakelaar 2
- Buitenunit triple

* Het lijkt er op dat ik met werkschakelaar 1 beide units spanningsloos kan maken en dat de kabel bij de aansluiting op de eerste buitenunit doorgelust / aangesloten is naar de tweede buitenunit. Is dit gangbaar?

Dan heb ik twee opties:

1. een energiemeter in de lasdoos plaatsen en voor lief nemen dat ik dus niet voor de units apart het verbruik kan meten.
2. een energiemeter bij de aansluiting van de buitenunits plaatsen, maar ik weet niet of hier ruimte voor is.
Waarom geen Shelley in de werkschakelaar(s) van de buitenunits? Heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Als je de CLEAN functie inschakelt doet die dat automatisch. Ik dacht uit mn hoofd 2 uur na het uitschakelen van de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Willempie27 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:40:
[...]

Als je de CLEAN functie inschakelt doet die dat automatisch. Ik dacht uit mn hoofd 2 uur na het uitschakelen van de airco
Ik had het op mijn nieuwe airco nog niet ingesteld, net even aangepast. Standaard drogen na koelen ( bij gebruik van afstandsbediening). Duurt idd 2 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Rijo038 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Ik had het op mijn nieuwe airco nog niet ingesteld, net even aangepast. Standaard drogen na koelen ( bij gebruik van afstandsbediening). Duurt idd 2 uur
Maakt dat veel lawaai? Ik vind 2 uur wel erg lang. Doe het vaak een half uurtje handmatig laten ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
glas86 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Maakt dat veel lawaai? Ik vind 2 uur wel erg lang. Doe het vaak een half uurtje handmatig laten ventileren.
Helemaal niet. De kleppen gaan volledig dicht en hij gebruikt iets van 6W. Voordeel is dat je er niet om hoeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Rijo038 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Helemaal niet. De kleppen gaan volledig dicht en hij gebruikt iets van 6W. Voordeel is dat je er niet om hoeft te denken.
Nadeel is dat als je de app gebruikt ipv de afstandsbediening je handmatig de boel op ventileren moet zetten (en fanspeed bijv 2, op auto blaast ie vrij hard vind ik). En uiteraard niet vergeten hem weer een keer uit te zetten. Heeft hier vaak zat al de hele nacht door geblazen :+ Misschien in de zomerperiode een timerprogramma instellen dat er wat 'off' triggers in het schema komen voor middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
KoningPaulus schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Nadeel is dat als je de app gebruikt ipv de afstandsbediening je handmatig de boel op ventileren moet zetten (en fanspeed bijv 2, op auto blaast ie vrij hard vind ik). En uiteraard niet vergeten hem weer een keer uit te zetten. Heeft hier vaak zat al de hele nacht door geblazen :+ Misschien in de zomerperiode een timerprogramma instellen dat er wat 'off' triggers in het schema komen voor middernacht.
Dus self clean werkt alleen als je de unit bedient via de afstandsbediening en dus niet via de app?

Is aanzetten via de app en uitzetten via de afstandsbediening wellicht een optie?

Jammer zeg, waarom voegen ze dit soort opties niet toe aan de Smart M Air app?

EDIT:

Unit vandaag aangezet via de app. Nu uitgezet via de afstandsbediening en jawel hoor de unit sluit netjes de kleppen. Er staat 2hr op de afstandsbediening en het lampje knippert op de unit.

[ Voor 16% gewijzigd door glas86 op 20-05-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:32
Ik ben mij aan het oriënteren voor een installatie bij mij thuis voor een moderne rijtjeswoning uit 2007, goed geïsoleerd.

We zijn uitgekomen op de volgende multisplit combinatie:

SCM40ZS-W buitenunit
SRK35ZS-W voor de woonkamer
SRK25ZS-W voor de slaapkamer

Hierbij gaan wij er niet uit vanuit dat beide binnenunits tegelijk worden gebruikt.

Mijn vragen: wat gebeurt er als we toch beide units tegelijk zouden gebruiken?

Is deze combinatie goed op elkaar afgestemd of zouden jullie een andere combinatie overwegen?

Ik merk dat deze multi split qua prijs bijna net zo duur is als 2 x single split, is dit dan nog wel een goede keus?
Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste