| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik heb de MHI wifi-module, en kan helaas geen technische details uitlezen. Volgens de app was de buitentemperatuur ook 14 graden, dus het is niet zo dat de temperatuursensor defect is.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Bij een defrost boven de 4 tot 5 graden buiten is het altijd goed het filter te controleren en schoon te spoelen.Sander-B schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:10:
Mijn MHI SRK-ZS35W ging zojuist kort in defrost terwijl het 14 graden is buiten. De unit is 5 maanden oud, en stond gewoon rustig te pruttelen met ongeveer 250 watt verbruik. Er was natuurlijk geen ijs zichtbaar op de buitenunit. Na de defrost pruttelt 'ie weer rustig verder alsof er niks mis mee is. Het was 100% zeker een defrost: knipperend lampje op de binnenunit, borrelende geluiden en de buitenunit werd warm.
Ik heb de MHI wifi-module, en kan helaas geen technische details uitlezen. Volgens de app was de buitentemperatuur ook 14 graden, dus het is niet zo dat de temperatuursensor defect is.
Ik dacht dat tot 7 graden een defrost normaal is. Inderdaad de filters even nakijken.Sander-B schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:10:
Mijn MHI SRK-ZS35W ging zojuist kort in defrost terwijl het 14 graden is buiten. De unit is 5 maanden oud, en stond gewoon rustig te pruttelen met ongeveer 250 watt verbruik. Er was natuurlijk geen ijs zichtbaar op de buitenunit. Na de defrost pruttelt 'ie weer rustig verder alsof er niks mis mee is. Het was 100% zeker een defrost: knipperend lampje op de binnenunit, borrelende geluiden en de buitenunit werd warm.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij meet de buitenunit de ingangtemperatuur van de condensor en de uitgangtemperatuur. Als die zijn kou aan de buitenlucht niet kan afgeven (door bevriezing) dan is het verschil minimaal en schiet die daardoor in defrost.
Wat me wel opviel dat ze mij mij meerdere units tegelijk in defrost schieten waardoor is de indruk had dat het ook een timer kan zijn.
ah yep, inderdaad!Side-Kick schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:33:
[...]
In die richting werkte het eerder ook al. Andersom niet.
Bedankt voor de tip. Het filter was niet heel vies, dus dat lijkt me geen probleem. Vandaag heeft de airco prima gedraaid, dus laten we maar hopen dat het iets eenmaligs was.Sjamo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:26:
[...]
Bij een defrost boven de 4 tot 5 graden buiten is het altijd goed het filter te controleren en schoon te spoelen.
14MAR ook een defrost gehad om 17:55, je ziet gewoon dat de outdoor he temp 17:52 ineens van 1.5C naar -5C valt wat vervolgens de defrost triggered.Sander-B schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:10:
Normaal draai ik 24/7, dit was de eerste dag dat de airco in 3 maand uit geweest was. Enige link die ik kan leggen is dat ik exact een uur daarvoor de unit heb ingeschakeld.
Raar maar waar, lijkt bijna wel een timer gerelateerd iets inderdaad.
Dit heb ik ook pas een keer gehad. Beide units precies na een uur. Eergisteren 2 x een defrost maar het was ook 3 a 4 graden buiten dus dan zou het nog kunnen.Grutte Pier schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:16:
[...]
14MAR ook een defrost gehad om 17:55, je ziet gewoon dat de outdoor he temp 17:52 ineens van 1.5C naar -5C valt wat vervolgens de defrost triggered.
Normaal draai ik 24/7, dit was de eerste dag dat de airco in 3 maand uit geweest was. Enige link die ik kan leggen is dat ik exact een uur daarvoor de unit heb ingeschakeld.
Defrost van een Airco gebeurt al vanaf buitentemperaturen van onder de 7 graden. Dus ik lees niks geks.Grutte Pier schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:16:
[...]
14MAR ook een defrost gehad om 17:55, je ziet gewoon dat de outdoor he temp 17:52 ineens van 1.5C naar -5C valt wat vervolgens de defrost triggered.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Of de airco loopt terug naar zo'n 485watt en gaat vervolgens uit en aan (pendelen).
Of de airco moduleert netjes terug tot zelfs 186watt.
Hebben jullie enig idee wanneer de airco kiest voor het ene of het ander? Het terug moduleren verkiest mijn voorkeur aangezien anders de onder klep continue dicht en open gaat, wat best wat lawaai veroorzaakt.
Deze dagen zijn een beetje lastig ... in de ochtend hebben we nog wel wat warmtevraag maar gezien het warme weer en de hogere zonstand(en langere dagen) zorgt ervoor dat de warmtevraag al gauw afneemt. Ik zie bij ons hetzelfde gedrag; of hij moduleert netjes terug naar 120 watt of hij gaat inderdaad pendelen. Wat bij ons helpt is gewoon de temp een halve graad omlaag zetten.Rsport40 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:40:
Met het warme weer de afgelopen dagen merk ik dat de Airco (MHI ZSX50) in de woonkamer zich niet druk hoeft te maken. Ik merk wel 2 verschillende werkwijze en kan niet bepalen welke hij wanneer kiest.
Of de airco loop terug naar zo'n 485watt en gaat vervolgens uit en aan (pendelen).
Hebben jullie enig idee wanneer de airco kiest voor het ene of het ander? Het terug moduleren verkiest mijn voorkeur aangezien anders de onder klep continue dicht en open gaat, wat best wat lawaai veroorzaakt.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dat is een vervelende eigenschap van de ZSX serie. Vanaf 11.5 graden buitentemperatuur gaat de compressor niet lager dan 25hz.. Gek genoeg heeft de goedkopere lijn van MHI dit niet.Rsport40 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:40:
Met het warme weer de afgelopen dagen merk ik dat de Airco (MHI ZSX50) in de woonkamer zich niet druk hoeft te maken. Ik merk wel 2 verschillende werkwijze en kan niet bepalen welke hij wanneer kiest.
Of de airco loopt terug naar zo'n 485watt en gaat vervolgens uit en aan (pendelen).
:fill(white):strip_exif()/f/image/vBXW3cb5qZWSDMaBv33ghm88.png?f=user_large)
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Duidelijk. Dat is wel flink balen, want als de buitentemperatuur onder de 11.5 graden komt is er juist meer warmtevraag en heb je er weinig aan dat je ZSX zo ver kan terug moduleren. (alleen dus bij sommige kantelpunten / momenten) Of je moet in een heel goed geïsoleerd huis hebben.Hartox schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:55:
[...]
Dat is een vervelende eigenschap van de ZSX serie. Vanaf 11.5 graden buitentemperatuur gaat de compressor niet lager dan 25hz.. Gek genoeg heeft de goedkopere lijn van MHI dit niet.
[Afbeelding]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Hier 1,4kWh over de afgelopen 5 uur inclusief opstart en opwarmen op 2 binnenunits. Dat redt onze SCM60Zs-w niet zonder pendelen
:strip_exif()/f/image/fQ2tXrASWdijYGgNF9aPMTx0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door Sjamo op 20-03-2024 15:54 ]
Onze MHI multisplit heeft een minimaal toerental van 30hz, maar die gaat idd bij warmer (en kouder weer (onder 3gr)) niet lager dan 35hz en als het boven de 14 graden komt ie zelfs niet lager dan 40hz. Dan krijg je enorm gependel. Maar eigenlijk is het in onze woning wel warm genoeg. Het ding staat al 3 dagen uit en het is 20 graden in de woonkamer.Hartox schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:55:
[...]
Dat is een vervelende eigenschap van de ZSX serie. Vanaf 11.5 graden buitentemperatuur gaat de compressor niet lager dan 25hz.. Gek genoeg heeft de goedkopere lijn van MHI dit niet.
[Afbeelding]
Niet lager dan 30Hz? Dat is wel erg veel. Welke unit betreft het precies?Nachtapotheker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:11:
[...]
Onze MHI multisplit heeft een minimaal toerental van 30hz, maar die gaat idd bij warmer (en kouder weer (onder 3gr)) niet lager dan 35hz en als het boven de 14 graden komt ie zelfs niet lager dan 40hz. Dan krijg je enorm gependel. Maar eigenlijk is het in onze woning wel warm genoeg. Het ding staat al 3 dagen uit en het is 20 graden in de woonkamer.
De multisplit hier (SCM80ZS) gaat terug tot 19,7Hz en het verbruik kan terug tot zo'n 250 à 260 watt.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
SCM50ZS Laagste verbruik was ik gezien heb is zo'n 350w (met 2 units aan) met 1 unit is het altijd hoger bij laag vermogen.MiBe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:17:
[...]
Niet lager dan 30Hz? Dat is wel erg veel. Welke unit betreft het precies?
De multisplit hier (SCM80ZS) gaat terug tot 19,7Hz en het verbruik kan terug tot zo'n 250 à 260 watt.
@MiBe heb jij ZSX binnenunit(s) wellicht scheelt dat nog qua minimaal toerental.
[ Voor 24% gewijzigd door Nachtapotheker op 20-03-2024 16:33 ]
Dat zou goed kunnen. Bij mijn SCM in de slaapkamers merk ik dat in de zomer wel. Dat is ook 1 pendelfestijn, maar onder de streep wel een stuk zuiniger, dan continue op minimaal vermogen. Nadeel bij het pendelen nu in de woonkamer, is dat de onder klep open en dicht gaat, en dat is vrij irritant.Sjamo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:49:
Verbruikt de unit bij jullie meer energie tijdens het pendelen? Hier verbruikt de installatie minder energie door het pendelen.
Hier 1,4kWh over de afgelopen 5 uur inclusief opstart en opwarmen op 2 binnenunits. Dat redt onze SCM60Zs-w niet zonder pendelen![]()
[Afbeelding]
SCM45ZS , ongeveer 220w.Nachtapotheker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:21:
[...]
SCM50ZS Laagste verbruik was ik gezien heb is zo'n 350w
[ Voor 10% gewijzigd door Rsport40 op 20-03-2024 16:27 ]
Laagste verbruik bij deze buitentemperaturen of algemeen?Nachtapotheker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:21:
[...]
SCM50ZS Laagste verbruik was ik gezien heb is zo'n 350w (met 2 units aan) met 1 unit is het altijd hoger bij laag vermogen.
Onze multisplit draait met 2 tot 3 units aan soms op rond de 245W, wat vaker op 250W en geregeld op tussen de 285W en 300W. Niet bij deze buitentemperaturen, maar toch.
Bij mij is het minimum opgenomen vermogen ook lager met alle units ingeschakeld (4 in mijn geval). Ik gebruik ZS binnenunits, geen ZSX (@Sjamo heeft volgens mij wel ZSX'en aan z'n SCM60ZS hangen).Nachtapotheker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:21:
[...]
SCM50ZS Laagste verbruik was ik gezien heb is zo'n 350w (met 2 units aan) met 1 unit is het altijd hoger bij laag vermogen.
@MiBe heb jij ZSX binnenunit(s) wellicht scheelt dat nog qua minimaal toerental.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Klopt. Een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW. De laatste gebruiken we erg weinig.MiBe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:36:
[...]
Bij mij is het minimum opgenomen vermogen ook lager met alle units ingeschakeld (4 in mijn geval). Ik gebruik ZS binnenunits, geen ZSX (@Sjamo heeft volgens mij wel ZSX'en aan z'n SCM60ZS hangen).
Met 1 unit aan komen we zelden onder de 315W, meestal 320-325W. Ik kan het me niet herinneren in elk geval.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 20-03-2024 16:39 ]
Nee überhaupt, maar ik heb er nooit meer dan 2 aan (meestal maar 1), dus geen idee wat ie verbruikt met 3 units aanSjamo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:35:
[...]
Laagste verbruik bij deze buitentemperaturen of algemeen?
Onze multisplit draait met 2 tot 3 units aan soms op rond de 245W, wat vaker op 250W en geregeld op tussen de 285W en 300W. Niet bij deze buitentemperaturen, maar toch.
Met 1 aan gaat ie minimaal tot iets van 390w, met 2 aan kan het ook wel zakken naar 350w en met 3 aan wellicht rond de 320? veel minder gaat het niet worden denk ik. Volgens handleiding kan hij tot 290w minimaal met 3 stuks aan, vast alleen in ideale omstandigheden die je 1x per jaar hebt
Hier hangen er een 3,5 en 2x een 2.5 aan.
Vreemd, ik dacht dat het terugmoduleren van SCM60Zs-w en de 50 ongeveer gelijk lag.Nachtapotheker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:47:
[...]
Nee überhaupt, maar ik heb er nooit meer dan 2 aan (meestal maar 1), dus geen idee wat ie verbruikt met 3 units aan
Met 1 aan gaat ie minimaal tot iets van 390w, met 2 aan kan het ook wel zakken naar 350w en met 3 aan wellicht rond de 320? veel minder gaat het niet worden denk ik. Volgens handleiding kan hij tot 290w minimaal met 3 stuks aan, vast alleen in ideale omstandigheden die je 1x per jaar hebt
Hier hangen er een 3,5 en 2x een 2.5 aan.
Ik gebruik tegenwoordig trouwens bijna altijd 2 binnenunits ivm het lagere verbruik. Ik start op met 1, en wanneer die is teruggezakt naar 350 tot 450W schakel ik de 2e bij. Gratis warmte/kou op een 2e plek in huis.
Overigens verwarm ik nu alleen wanneer er voldoende zonne-energie is om niets voor het verwarmen te hoeven afnemen. Ideaal. Overdag verwarmen we tot rond de 20 graden op maximale efficientie en rond 5 uur zetten we de boel weer uit. De rest van de dag hebben we extra comfort daardoor.
Hier werken zowel de lokale als de remote mode goed.Rsport40 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:13:
Werkt bij jullie de Smart M-Air app? Als ik de betreffende airco unit open, dan krijg ik een inlog scherm. Zijn ze nu weer aan het rommelen of ligt dit aan mij?
Heb je de nieuwste update al geïnstalleerd?Rsport40 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:13:
Werkt bij jullie de Smart M-Air app? Als ik de betreffende airco unit open, dan krijg ik een inlog scherm. Zijn ze nu weer aan het rommelen of ligt dit aan mij?
Die verhelpt dit euvel namelijk met het inlogscherm.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Graadje hoger zetten? Bij mij blijft die dan vaak wel draaien.KoningPaulus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:28:
Hier kost het pendelen wel meer stroom dan op een laag pitje pruttelen. Met deze buiten temperaturen moet die 180-200W doen (dat haal ik ook als ik max fan aan gooi), maar doordat ie telkens afschakelt start ie daarna telkens op met 450-500w. Kamer is al die tijd onveranderd op temperatuur. Al met al kost het dus meer stroom hier, al dat gependel. Volledig uitzetten is minder comfortabel, dus hoe kan ik hem 'afdwingen' om op een laag pitje te draaien?
Dat begrijp ik. Hier met 2kWh over 8 uur 1 kwartier uitgekomen op minder dan 250W.KoningPaulus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:28:
Hier kost het pendelen wel meer stroom dan op een laag pitje pruttelen. Met deze buiten temperaturen moet die 180-200W doen (dat haal ik ook als ik max fan aan gooi), maar doordat ie telkens afschakelt start ie daarna telkens op met 450-500w. Kamer is al die tijd onveranderd op temperatuur. Al met al kost het dus meer stroom hier, al dat gependel. Volledig uitzetten is minder comfortabel, dus hoe kan ik hem 'afdwingen' om op een laag pitje te draaien?
Het pendelt hier dan tussen 450 en 23W ongeveer.
Voor onze installatie met 2 units in gebruik is dat niet gek, zeker niet van 100% zonne-energie.
Als ik me aan het pendelen zou ergeren zou ik de unit elke paar uur een uurtje aanzetten.
Op een laag pitje is minder efficient, het is maar de vraag wat uiteindelijk meer kost. Wat kan helpen tegen pendelen is het gebruik van de automatische ventilatorstand; de unit gaat op een gegeven moment zachter blazen, komt in zijn eigen warmtebubbel en stopt er een tijdje mee. Bij het starten blaast hij eerst de warmtebubbel weg. Hij pendelt dan wel, maar op een lage frequentie.KoningPaulus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:28:
De nachten draait hij op +/- 135 watt en als gedurende de ochtend / middag de buitentemperatuur omhoog gaat dan wordt het minimum vermogen flink hoger, waardoor in de middag ook gependel.
Ik begrijp alleen niet waarom dit zo ingesteld is in de machine. Weet iemand het nut er van?
Bij koude is dit proces geen probleem omdat er dan toch meer warmtevraag is
:strip_exif()/f/image/lWpT7xYwff8SA7Pn671n9H1x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uiAoKvuosuQ9jVFH0uIbkl1W.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar denkt niet iedereen zo over:Hartox schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:55:
[...]
[Afbeelding]
Chatslet in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Hoe dan ook, omdat het een zgn. "protective feature" is, denk ik dat het de levensduur van de unit misschien juist wel ten goede komt. Ik hoop dat dat ook geldt voor het plastic mechaniek dat telkens de klep opent en sluit
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Zie het zelf ook, maar wat ik wel vreemd vind dat het bij de ZSX in de technical manual staat maar bij de ZS (volgens mij) niet.Martin7182 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:28:
[...]
Daar denkt niet iedereen zo over:
Hoe dan ook, omdat het een zgn. "protective feature" is, denk ik dat het de levensduur van de unit misschien juist wel ten goede komt. Ik hoop dat dat ook geldt voor het plastic mechaniek dat telkens de klep opent en sluit
Waarom zou dit dan een "protective feature" zijn? Zomers draait de buiten compressor toch ook laag met warme buitentemperatuur.Martin7182 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:28:
[...]
Daar denkt niet iedereen zo over:
De ZS draait altijd al minimaal op 20Hz. Die kan niet lager.GermanPivo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:39:
[...]
Zie het zelf ook, maar wat ik wel vreemd vind dat het bij de ZSX in de technical manual staat maar bij de ZS (volgens mij) niet.
Dat vermoeden had ik al. Dan is het bij de ZS dus geen protectice featureWillempie27 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:24:
[...]
De ZS draait altijd al minimaal op 20Hz. Die kan niet lager.
Ja klopt, de ruimte is op temperatuur en het hogere minimum kan hij niet kwijt. Heb overigens gewoon een single split.GermanPivo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:21:
@Robinnoord Wat jij vanaf een uur of 13:00 had gisteren, is geen gependel. Dat is gewoon omdat de ruimte op temperatuur is. Je hebt ongeveer 1 start per uur vanaf dan. Met die buitentemperaturen is het ook niet zo raar dat er geen moeite gedaan hoef te worden om de boel warm te houden.
Als hij wel gewoon op het lage minimum +/- 135 watt ipv +/- 350 watt had kunnen draaien dan was hij mogelijk niet gestopt/gependelt.
Ik begrijp gewoon niet wat hij bij een hogere buitentemperatuur moet beschermen waardoor hij niet op de laagste hz/wattage kan draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 21-03-2024 19:31 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ja het was ook veel kouderrenzo4000 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:42:
Hier ook een 35ZSX maar die kan wél stabiel draaien:
[Afbeelding]
Hier in midden Limburg was het blijkbaar in de loop van de ochtend net wat warmer. Een aantal uurtjes hoger minimum en 1x een pendel, daarna waar laagste minimum.Nachtapotheker schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 06:10:
[...]
Ja het was ook veel kouderhier ook geen pendels gisteren.
:strip_exif()/f/image/Gpzs3jwfdhQCX16Lqt2csqOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren heeft hij voor het eerst 10 uur aan een stuk aangestaan en merkte ik aan het einde van de dag rond 18:00 en rond 20:00 dat steeds de kleppen een tijdje bijna dicht gingen en daarna weer open. Is dit het pendel gedrag waar jullie het over hebben? (Het is ook terug te zien in het verbruik zie screenshot) hoe kan ik dit voorkomen? De kleppen staan op +/_45 graden en fan op auto.
Ben ook benieuwd wat jullie tips and tricks zijn (als je die hebben). Ik las al kleppen op 45 graden bij verwarmen dus dat heb ik gedaan. Ik zie hier boven mooie strakke grafiekjes hoe staan jullie instellingen?
:strip_exif()/f/image/nfmKweHSGNZmRsxZlQFMMDRU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe warm was het in de ruimte? Was dit conform gewenste temp? Dan zou je hem ook een halve graad lager kunnen zetten, ik merk dan bij ons dat ie dan wel stabieler blijft draaien.Ben-i schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:39:
Ik heb sinds deze week ook een Mhi SRK/SRC 35 ZS-WF in de woonkamer (33m2, 1972, matig isolatie) hangen.
Gisteren heeft hij voor het eerst 10 uur aan een stuk aangestaan en merkte ik aan het einde van de dag rond 18:00 en rond 20:00 dat steeds de kleppen een tijdje bijna dicht gingen en daarna weer open. Is dit het pendel gedrag waar jullie het over hebben? (Het is ook terug te zien in het verbruik zie screenshot) hoe kan ik dit voorkomen? De kleppen staan op +/_45 graden en fan op auto.
Ben ook benieuwd wat jullie tips and tricks zijn (als je die hebben). Ik las al kleppen op 45 graden bij verwarmen dus dat heb ik gedaan. Ik zie hier boven mooie strakke grafiekjes hoe staan jullie instellingen?
[Afbeelding]
Volgende week warmer dus helaas weer minimaal 495watt en een pendel festijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YaLSuPWSzOBDr58T03I2TICn.png?f=user_large)
Gisteren en vandaag is het ook maar 9 graden. Dat pendelen komt pas vanaf 11.5c graden op de buitenunit.renzo4000 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:42:
Hier ook een 35ZSX maar die kan wél stabiel draaien:
[Afbeelding]
Volgende week wordt het 14 graden, en ben benieuwd hoe die dan bij je loopt
[ Voor 22% gewijzigd door Rsport40 op 23-03-2024 14:25 ]
De woonkamer was lekker op temperatuur inderdaad, dus ik denk wel dat hij daarom savonds steeds even uit ging. Maar wat ik dan wel weer apart vind is dat de airco dat overdag wanneer het eigenlijk warmer is door zon op de ramen etc. dan weer niet deed maar dat komt misschien omdat er dan wat vaker een deur open gaat ofzo. Zal de volgende keer als hij gaat pendelen eens kijken wat hij doet als ik hem een graadje lager zet.renzo4000 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:14:
[...]
Hoe warm was het in de ruimte? Was dit conform gewenste temp? Dan zou je hem ook een halve graad lager kunnen zetten, ik merk dan bij ons dat ie dan wel stabieler blijft draaien.
En als dat niet helpt kan ik de kamerdeur waar hij schuin boven hangt op een kier zetten.
:strip_exif()/f/image/IiQvZU6prxAsPu3yKO6FsS6X.jpg?f=fotoalbum_large)
(Awair staat nog tegenover de airco dus temperaturen zijn wat hoger dan de rest van de kamer)
[ Voor 22% gewijzigd door Ben-i op 23-03-2024 18:04 ]
Dit "probleem" kun je uitstellen maar niet oplossen. Het is heel simpel, op een gegeven moment stijgt de temperatuur boven de set temperatuur uit, ook met het laagst mogelijke vermogen. Hierdoor gaat de unit pendelen.Ben-i schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:00:
[...]
De woonkamer was lekker op temperatuur inderdaad, dus ik denk wel dat hij daarom savonds steeds even uit ging. Maar wat ik dan wel weer apart vind is dat de airco dat overdag wanneer het eigenlijk warmer is door zon op de ramen etc. dan weer niet deed maar dat komt misschien omdat er dan wat vaker een deur open gaat ofzo. Zal de volgende keer als hij gaat pendelen eens kijken wat hij doet als ik hem een graadje lager zet.![]()
En als dat niet helpt kan ik de kamerdeur waar hij schuin boven hangt op een kier zetten.
[Afbeelding]
(Awair staat nog tegenover de airco dus temperaturen zijn wat hoger dan de rest van de kamer)
Opties voor het uitstellen;
- set temp hoger
- kleppen hoger
- hogere fanspeed
- deuren (ramen
) open
<22,5 is pendel feest.
Ik bestuur de unit met HA, met dit weer zie je dat de unit de medium fan speed overruled naar low. In low creëert die een warmte bubbel en zie je vrij vlot daarna dat gependel. Soms ram ik hem even op high waardoor de bubbel weer verdwijnt en hij de medium stand weer pakt.
mvg
Alleen vanavond heeft hij eigenlijk vrij netjes gedraaid, zonder gependel.
Ik heb de airco ook in Home assistant, maar met de standaard wifi module dan heb je wat minder info tot je beschikking.
Maar ik ga jullie tips de volgende keer als hij gaat pendelen eens toepassen: set temp graadje lager, set temp graadje hoger, fan wat harder en als niks helpt de deur op een kiertje.
Het kan zijn dat dit er bij singlesplit anders uitziet dan bij multisplit (dat hebben wij), maar ik vind jouw plaatje niet overeen komen met wat ik hier het pendelen noem wanneer de unit automatisch (al of niet nav de genoemde protective measure) terug/uitschakelt.Ben-i schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:39:
Ik heb sinds deze week ook een Mhi SRK/SRC 35 ZS-WF in de woonkamer (33m2, 1972, matig isolatie) hangen.
[Afbeelding]
Bij ons valt de installatie terug naar een verbruik van meestal rond de 23W, dus echt nauwelijks activiteit. Bij jou lijken de hogere pieken bovenop het normale verbruik te komen.
Er zijn verschillende soorten van pendelen en soms is het lastig dat het allemaal zo genoemd wordt. Het kan zijn dat jouw vorm een andere oorzaak heeft.
Hier zie je hoe ons pendelen er uit ziet. De pieken iets hoger dan bij een rustig verbruik maar de dalen erg laag. Dit zien we vooral bij koelen en bij verwarmen bij relatief hoge temperaturen buiten. Dit is bij ons 2 units in gebruik. Bij het laatste lage piekje had ik vergeten de 2,5kW unit uit te zetten toen de 3,5kW unit in de woonkamer uitgezet werd.
:strip_exif()/f/image/kwm87vbV88TlnfZv2NACRqih.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 24-03-2024 06:06 ]
Hmm dat ziet er inderdaad wel anders uit.Sjamo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 06:03:
[...]
Het kan zijn dat dit er bij singlesplit anders uitziet dan bij multisplit (dat hebben wij), maar ik vind jouw plaatje niet overeen komen met wat ik hier het pendelen noem wanneer de unit automatisch (al of niet nav de genoemde protective measure) terug/uitschakelt.
Bij ons valt de installatie terug naar een verbruik van meestal rond de 23W, dus echt nauwelijks activiteit. Bij jou lijken de hogere pieken bovenop het normale verbruik te komen.
Er zijn verschillende soorten van pendelen en soms is het lastig dat het allemaal zo genoemd wordt. Het kan zijn dat jouw vorm een andere oorzaak heeft.
Hier zie je hoe ons pendelen er uit ziet. De pieken iets hoger dan bij een rustig verbruik maar de dalen erg laag. Dit zien we vooral bij koelen en bij verwarmen bij relatief hoge temperaturen buiten. Dit is bij ons 2 units in gebruik. Bij het laatste lage piekje had ik vergeten de 2,5kW unit uit te zetten toen de 3,5kW unit in de woonkamer uitgezet werd.
[Afbeelding]
Ik heb even in home assistant gekeken en meer ingezoomd op het "gependel" van vrijdag en daar ziet de grafiek er toch anders uit dan in Homewizzard en gaat het vermogen wel terug naar ongveer 4W.
:strip_exif()/f/image/Un7pkzKYcbZvzY382D1wCcyy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus als de verwarming niet werkt (want niet nodig ivm behaalde temp), werkt de fan wel gewoon door om de lucht door de ruimte te laten rondgaan. Zodra de temp. te ver zakt, werkt de verwarming weer mee.
Of een andere mogelijkheid: de kappen blijven open staan ongeacht of de fan wel of niet draait en/of wel of niet verwarmt/koelt? Dit om het pendelen minder "merkbaar" te laten zijn?
Volgens mij is dat de open haard modus.
Zie hier: calvinsnl in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
[ Voor 46% gewijzigd door RudolfR op 24-03-2024 19:09 ]
Ik heb schotje voor de sensoren geplaatst zodat in ieder de zon er niet direct om kan schijnen. Dat scheelt al wat gependel.
Mijn eigen ervaring met de openhaard modus was niet positief. (35 ZS)SPZ01 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:04:
Misschien een stomme vraag, maar is het ook mogelijk om de fan continue te laten draaien, ongeacht de warmtevraag?
Dus als de verwarming niet werkt (want niet nodig ivm behaalde temp), werkt de fan wel gewoon door om de lucht door de ruimte te laten rondgaan. Zodra de temp. te ver zakt, werkt de verwarming weer mee.
Of een andere mogelijkheid: de kappen blijven open staan ongeacht of de fan wel of niet draait en/of wel of niet verwarmt/koelt? Dit om het pendelen minder "merkbaar" te laten zijn?
De lamellen gaan nog steeds op een andere (bijna dicht) stand, en de ventilator bleef flink hoorbaar draaien.
Het leek ook alleen maar te werken in de auto stand, en niet in de verwarmingstand.
Kan je een foto tonen van je schotje tegen de zon?Trzema schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:17:
Hier ook een ZSX. Bij een buiten temp van boven ca 13 graden gaat het minimale vermogen omhoog. De frequentie van de buitenunit gaat dan omhoog door het 'safety' gebeuren. Iemand al eens geprobeerd iets van de koude uitblaaslucht om te leiden naar de temp sensor achterop de unit?
Ik heb schotje voor de sensoren geplaatst zodat in ieder de zon er niet direct om kan schijnen. Dat scheelt al wat gependel.
Dat weet ik wel zeker. Het wordt beschreven als "overload protective control". Misschien worden bepaalde delen te warm als de unit heel zacht draait. Bij een hogere buitentemperatuur heb je daar eerder last van. Dat bepaalde units het niet hebben kan komen omdat ze sowieso niet zo zacht kunnen draaien of ze hebben eenvoudigweg geen bescherming en slijten dan harder. Dit is alleen mijn vermoeden. Wat ik wel zeker weet is dat dit gedrag met een reden ingeprogrammeerd is.Sjamo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:33:
Zou het kunnen dat men bii mhi een reden heeft voor deze maatregel?
Mee eens. Ik durf het daarom ook niet aan. Maar ben wel erg benieuwd wat er gebeurd als je het wel doet 😈Martin7182 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:30:
[...]
Dat weet ik wel zeker. Het wordt beschreven als "overload protective control". Misschien worden bepaalde delen te warm als de unit heel zacht draait. Bij een hogere buitentemperatuur heb je daar eerder last van. Dat bepaalde units het niet hebben kan komen omdat ze sowieso niet zo zacht kunnen draaien of ze hebben eenvoudigweg geen bescherming en slijten dan harder. Dit is alleen mijn vermoeden. Wat ik wel zeker weet is dat dit gedrag met een reden ingeprogrammeerd is.
Ben nu niet thuis. Maar dat stelt niets voor hoor. Gewoon een plankje op een paaltje zodat wanneer de zon rond het middaguur om de hoek van het huis komt niet direct op de thermometer schijnt. Een permanente schaduwplekken gecreëerd dus.TereZz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Kan je een foto tonen van je schotje tegen de zon?
Schoonmaken is natuurlijk geen probleem, maar het voorkomen zou beter zijn.
Is er iemand van jullie die enig nut ziet in een soort van schuine kap boven de units te plaatsen om het toch lichtelijke bescherming tegen volle zon, regen en sneeuw te geven?
Martin7182 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
GT7 ID: ONYX_PdeG69
er zijn mensen die extra weerstandjes tussen de buiten temperatuursensor van panasonic warmtepompen hebben gesoldeerd om te zorgen dat de unit pas bij een lagere temperatuur op een hoger minimum vermogen gaan draaien, er zijn dus altijd mogelijkhedenvdr01 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:44:
Misschien moeten we er ons als Tweakers bij neerleggen dat er niet heel veel te tweaken valt aan een airco. Althans geen super hacks die het apparaat op magische wijze veel beter laten presteren. Niet flauw bedoeld.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Er valt genoeg te verbeteren, b.v. regelen op (opgenomen) vermogen i.p.v. temperatuur. Sommige functies liggen zo voor de hand en toch zijn ze niet geïmplementeerd.vdr01 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:44:
Misschien moeten we er ons als Tweakers bij neerleggen dat er niet heel veel te tweaken valt aan een airco. Althans geen super hacks die het apparaat op magische wijze veel beter laten presteren. Niet flauw bedoeld.
Ik wil ook een airco die terug kan leveren aan het net.lexdb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:38:
Hier ook MHI pendelfest, ook op openhaard-modus
[Afbeelding]
Is pendelfeest misschien wat kort?lexdb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:38:
Hier ook MHI pendelfest, ook op openhaard-modus
[Afbeelding]
Heb je multisplit of single? Type? Wat zie je gebeuren?
Wat mij opvalt is dat ik nu al een paar keer op grafieken heb gezien dat bij sommige mensen de unit vaker pendelt/wisselt dan hij bij ons doet.
Wanneer de unit hier pendelt bij een hogere buitentemperatuur, dan is dat doorgaans strak elk half uur.
De unit schakelt hier terug naar een verbruik van rond de 25W. De unit blijft daar een poosje. Na enige tijd herneemt de binnenunit hier zich, begint lucht rond te blazen (ik neem aan om een eventuele warmte/koude-bubbel weg te blazen om een realistisch beeld van de temperatuur te krijgen, en verwarmt (of koelt in de zomer) tot de temperatuur weer op peil is volgens de unit. "Rinse and repeat".
En de pieken en dalen hiervan liggen hier (multisplit SCM60Zs-w) dus strak op elke 30 minuten.
Net als defrosts hier vaak in een ritme van elke 45 minuten gebeuren bij bepaalde omstandigheden.
Shelly EM, werkt perfect maar nèt niet zoals het hoort
GermanPivo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:43:
[...]
Ik wil ook een airco die terug kan leveren aan het net.
Hoe krijg je een MHI met alleen de ingebouwde WIFI module in home Assistant?Ben-i schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:00:
Gisteren stond de set temp op 20'C volgens mij en vandaag vanaf 18:00 de set tem op 21'C gezet en nu liet de Awair constant zo'n 22,7'C zien.
Alleen vanavond heeft hij eigenlijk vrij netjes gedraaid, zonder gependel.
Ik heb de airco ook in Home assistant, maar met de standaard wifi module dan heb je wat minder info tot je beschikking.
Maar ik ga jullie tips de volgende keer als hij gaat pendelen eens toepassen: set temp graadje lager, set temp graadje hoger, fan wat harder en als niks helpt de deur op een kiertje.
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917GoEV6 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Hoe krijg je een MHI met alleen de ingebouwde WIFI module in home Assistant?
Misschien heb je hier wat aan
ik gebruik deze intergratieGoEV6 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Hoe krijg je een MHI met alleen de ingebouwde WIFI module in home Assistant?
https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration/
M'n Daikin draait al de gehele dag op 180w bij 20 graden.
Sjamo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:49:
[...]
Is pendelfeest misschien wat kort?
Heb je multisplit of single? Type? Wat zie je gebeuren?
Wat mij opvalt is dat ik nu al een paar keer op grafieken heb gezien dat bij sommige mensen de unit vaker pendelt/wisselt dan hij bij ons doet.
Wanneer de unit hier pendelt bij een hogere buitentemperatuur, dan is dat doorgaans strak elk half uur.
De unit schakelt hier terug naar een verbruik van rond de 25W. De unit blijft daar een poosje. Na enige tijd herneemt de binnenunit hier zich, begint lucht rond te blazen (ik neem aan om een eventuele warmte/koude-bubbel weg te blazen om een realistisch beeld van de temperatuur te krijgen, en verwarmt (of koelt in de zomer) tot de temperatuur weer op peil is volgens de unit. "Rinse and repeat".
En de pieken en dalen hiervan liggen hier (multisplit SCM60Zs-w) dus strak op elke 30 minuten.
Net als defrosts hier vaak in een ritme van elke 45 minuten gebeuren bij bepaalde omstandigheden.
Heb je zoals vanmiddag 1 unit aan staan?lexdb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:49:
Een SMC50 multisplit, 3.5 in de woonkamer, wil zich niet terugregelen tot onder de 450w bij +12 graden buiten.
M'n Daikin draait al de gehele dag op 180w bij 20 graden.
[...]
Wij hebben standaard 2 units aanstaan (schakelen de 2e bij wanneer de opstart van de eerste bijna klaar is).
Dit is het verloop bij ons, buitentemperatuur 14 graden vanmiddag, en zonnig.
:strip_exif()/f/image/eBvzBBF8ZlxtwRYw0WNVC8T2.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag wel gependel, maar nu maar 1x per uur.
Correct, ik zal morgen die in m’n werkkamer bij schakelen en kijken of het stabiel blijft, dank.Sjamo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:05:
[...]
Heb je zoals vanmiddag 1 unit aan staan?
Wij hebben standaard 2 units aanstaan (schakelen de 2e bij wanneer de opstart van de eerste bijna klaar is).
Dit is het verloop bij ons, buitentemperatuur 14 graden vanmiddag, en zonnig.
[Afbeelding]
Vanmiddag wel gependel, maar nu maar 1x per uur.
Bij een unit heeft een SCM50/60 een hoger minimumvermogen (hoe en wat precies kan je vinden in de beschikbare combinatietabellen). Bij 2 ingeschakelde units gaat een SCM50/60 terug tot ongeveer 250 W, dus dat zou wel moeten werken. Heb hier ook altijd minimaal twee units aan staan op de multi, ook als de werkkamer vrijwel niks te verwarmen heeft, draait ie netjes op dat lage vermogen.lexdb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:21:
[...]
Correct, ik zal morgen die in m’n werkkamer bij schakelen en kijken of het stabiel blijft, dank.
[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 26-03-2024 21:01 ]
Prima hoor 😉... vandaag was het 14 graden maar geen gependel zoals jij suggereert. Overigens heb ik wel situaties waarbij er wel pendelgedrag is te zien.Rsport40 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:26:
Buiten onder de 11.5c graden en dan kan de ZSX heerlijk terug moduleren.
Volgende week warmer dus helaas weer minimaal 495watt en een pendel festijn.
[Afbeelding]
[...]
Gisteren en vandaag is het ook maar 9 graden. Dat pendelen komt pas vanaf 11.5c graden op de buitenunit.
Volgende week wordt het 14 graden, en ben benieuwd hoe die dan bij je loopt
:strip_exif()/f/image/RodM4IC8E2NAEm2eyofYy5aa.jpg?f=fotoalbum_large)
Idee is om de buitenunit boven m'n zij-uitbouw van hoekwoning te hangen aan de gevel. Direct hieronder is de woonkamer met TV-opstelling. Verwachten jullie de buitenunit dan te gaan horen?
Je zou wel enig gebrom kunnen gaan horen, met name als ie flink bezig is ('s morgens opstarten, defrosts etc).conceicao schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:55:
Heb een MHI SCM50ZS-W 5,0 kW op het oog met 2 binnenunits: SRK20ZS-WF 2,0 kW (zolder) en SRK50ZS-WF 5,0 kW (woonkamer).
Idee is om de buitenunit boven m'n zij-uitbouw van hoekwoning te hangen aan de gevel. Direct hieronder is de woonkamer met TV-opstelling. Verwachten jullie de buitenunit dan te gaan horen?
Alles afhankelijk hoe hij gemonteerd gaat worden en dan met name welke rubbers men gebruikt.
Onze buitenunit hangt aan de zijgevel. In de kamer die er aan grenst horen we dit namelijk ook wel eens (en dan dus vnl 's morgens).
Midden op de dag (rustig verwarmen of koelen) helemaal niks (en dan staat er in die ruimte geen radio/tv oid aan, dus echt stil). We hebben (nu nog) de standaard rubbers.
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
/f/image/LiLkobLoSvswwDJjOKp712Of.png?f=fotoalbum_large)
GermanPivo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:59:
[...]
Bij een unit heeft een SCM50/60 een hoger minimumvermogen (hoe en wat precies kan je vinden in de beschikbare combinatietabellen). Bij 2 ingeschakelde units gaat een SCM50/60 terug tot ongeveer 250 W, dus dat zou wel moeten werken. Heb hier ook altijd minimaal twee units aan staan op de multi, ook als de werkkamer vrijwel niks te verwarmen heeft, draait ie netjes op dat lage vermogen.
Het is ook vreemd, maar het is wat het is.lexdb schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:05:
Tja, een beetje tegenstrijdig is het wel maar allen bedankt voor de input.
[Afbeelding]
[...]
Er is hier in het topic (of het algemene lucht/lucht warmtepomp topic) eens een onderzoek geplaatst over dat warmtepompen het meest efficiënt zouden draaien op 40 tot 60% van hun vermogen. Misschien heeft het daar mee te maken.
Hier helpt het om de verschillende units niet allemaal tegelijk op te starten. Soms is het voldoende/ook goed/beter de 2e unit niet te laten verwarmen of koelen maar alleen op fan te zetten. Mocht het niet het gewenste resultaat geven kan je nog spelen met de temperatuur en/of richting flappen. In de zomer met koelen geeft 3 units soms nog een beter resultaat dan 2, maar met verwarmen is dat hier zelden.
Het heeft hier gemaakt dat we nu vrijwel standaard 2 units hebben draaien, wat hier duidelijk een hoger comfort geeft dan eerder toen we dat nog niet deden.
Hopelijk werkt het voor jou ook goed
[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 27-03-2024 09:16 ]
(Hier een SCM40 als buiten unit met een 2 en een 3,5 kw binnen unit.)
Correct, in mijn geval alleen als je weinig vermogen vraagt. Bij temperaturen onder de 4-5 graden gaat het hier niet meer opThe - DDD schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:32:
Begrijp ik nou goed dat als je een multi split mhi hebt, dat ie dan in bepaalde gevallen zuiniger is als je 2 ipv. 1 binnen unit aan zet?
(Hier een SCM40 als buiten unit met een 2 en een 3,5 kw binnen unit.)
Kijkend naar het stroomverbruik idd, met 2 units aan zakt dat soms bij tov van 1 unit aan, bij gelijke omstandigheden.Martin7182 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:50:
Hoe meet je dat precies? Ik ben het er wel mee eens, maar minder verbruik betekent niet per definitie efficienter.
Of het ook efficiënter is durf ik niet te zeggen.
Mijn hypothese is dat het vooral speelt als de unit op minimaal vermogen draait en het toch te warm wordt t.o.v. setpoint. Dan gaat hij proberen de warmte toevoer te knijpen en dat kost kennelijk extra stroom. Zet je er dan een bij aan, waardoor de buitenunit meer warmte kwijt kan, zakt het verbruik.
Efficient op zich is een breed begrip, maar als mijn installatie voor warmte uit 1 unit 320W verbruik, en voor warmte uit 2 units 300W, dan zou ik het 2e efficienter willen noemen. Blijkbaar maakt de installatie dan efficienter gebruik van de energie die het via het stopcontact opneemt.Martin7182 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:50:
Hoe meet je dat precies? Ik ben het er wel mee eens, maar minder verbruik betekent niet per definitie efficienter.
Bij gelijk blijvende warmteopbrengst ja. Ik geloof er ook wel in want met 2 units ontlast je de compressor waardoor die in principe zuiniger kan draaien. Ik denk ook dat bij bepaalde warmtevraag een multi zuiniger is dan 2 splits, omdat je maar 1 keer compressorverliezen hebt. Liever 1 compressor richting de 'sweet spot' dan 2 compressors op de helft daarvan. Maar goed, er zijn ook gevallen waar het andersom is want 2 splits hebben doorgaans meer koelblok dan een multi.Sjamo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Efficient op zich is een breed begrip, maar als mijn installatie voor warmte uit 1 unit 320W verbruik, en voor warmte uit 2 units 300W, dan zou ik het 2e efficienter willen noemen. Blijkbaar maakt de installatie dan efficienter gebruik van de energie die het via het stopcontact opneemt.
Hier lukt het met warmte eigenlijk alleen met 2 units. Ik denk dat 1 unit aan en laten pendelen minder verbruikt, maar wel/niet pendelen hebben we niet altijd zelf in de hand. Bovendien zijn we het verwarmen op 2 plekken tegelijk erg gaan waarderenMartin7182 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:49:
[...]
Bij gelijk blijvende warmteopbrengst ja. Ik geloof er ook wel in want met 2 units ontlast je de compressor waardoor die in principe zuiniger kan draaien. Ik denk ook dat bij bepaalde warmtevraag een multi zuiniger is dan 2 splits, omdat je maar 1 keer compressorverliezen hebt. Liever 1 compressor richting de 'sweet spot' dan 2 compressors op de helft daarvan. Maar goed, er zijn ook gevallen waar het andersom is want 2 splits hebben doorgaans meer koelblok dan een multi.
Met koelen lukt het ook geregeld om nog lager te gaan in stabiel verbruik van 3 units. 245W-255W voor 3 units koelen tegelijk is geen uitzondering.
Ook hier geldt weer dat 1 unit en pendelen waarschijnlijk nog minder verbruikt aan opgenomen vermogen, maar het verschil tussen wat wordt verbruikt en wat wordt gegeven qua koeling (1 vs 3 ruimtes op temperatuur) slaat wat mij betreft wel door in het voordeel van 3 ruimtes
We verwarmen en koelen voornamelijk overdag op eigen zonne-energie. Dat scheelt ook in de keuze denk ik.
Na het doorakkeren van talloze pagina's van dit schitterende topic.. begrijp ik nu goed dat ik net zo goed 2 units ZONDER Wifi kan aanschaffen (SRK50ZS-WF) en hier zelf eenvoudig een meer flexibele Wifi module op kan aansluiten?
Dat zou me weer ca. 200 euro schelen en volgens mij ook een stuk eenvoudigere integratie met HomeAssistant. Zou lekker zijn als iemand mij dit zou kunnen bevestigen?
De ingebouwde wifi werkt ook prima met Home Assistant.conceicao schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:49:
Sta op het punt om 2 MHI binnenunits aan te schaffen met de door fabriek ingebouwde Wifi module (SRK20ZS-WF en SRK50ZS-WF).
Na het doorakkeren van talloze pagina's van dit schitterende topic.. begrijp ik nu goed dat ik net zo goed 2 units ZONDER Wifi kan aanschaffen (SRK50ZS-WF) en hier zelf eenvoudig een meer flexibele Wifi module op kan aansluiten?
Dat zou me weer ca. 200 euro schelen en volgens mij ook een stuk eenvoudigere integratie met HomeAssistant. Zou lekker zijn als iemand mij dit zou kunnen bevestigen?Welke Wifi module zou ik dan het beste kunnen aanschaffen (liefst zo kant en klaar mogelijk) ?
@AUijtdehaag heeft wifi modules beschikbaar voor in de binnenunit, voeg 'm daarna toe in HA en je bent klaar.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Loopt echter altijd via de MHI-cloud, dus als die (of je internet) eruit ligt werkt het niet meer. Met MHI-AC-Ctrl ben je daar niet van afhankelijk en het is nog een stuk goedkoper ook.DaWizza schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:54:
[...]
De ingebouwde wifi werkt ook prima met Home Assistant.
@AUijtdehaag heeft wifi modules beschikbaar voor in de binnenunit, voeg 'm daarna toe in HA en je bent klaar.
Als ik @conceicao was zou ik dus lekker voor MHI-AC-Ctrl gaan.
DaWizza in "Nieuwe Mitsubishi airco's in Home Assistant"MiBe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:05:
[...]
Loopt echter altijd via de MHI-cloud, dus als die (of je internet) eruit ligt werkt het niet meer. Met MHI-AC-Ctrl ben je daar niet van afhankelijk en het is nog een stuk goedkoper ook.
Als ik @conceicao was zou ik dus lekker voor MHI-AC-Ctrl gaan.
De cloudafhankelijkheid is eruit
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ah, heel goed! In dat geval heb ik niets gezegdDaWizza schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:09:
[...]
DaWizza in "Nieuwe Mitsubishi airco's in Home Assistant"
De cloudafhankelijkheid is eruit
Je moet bepalen wat je wilt doen met HA. Als je alleen dat gene wilt doen wat je ook met de app kan doen dan is de standaard wifi module voldoende. https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025
Maar als je ook van allerlei technische data wilt uitlezen zoals bijv compressor frequentie dan kan dat niet met de standaard wifi module maar wel met de mhi-ac-ctrl module. https://github.com/absalo...ng-data-mhi-ac-ctrl-coreh
Oh ja, voor beide geldt dat je de timer functies op de RC niet meer kan gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 02-04-2024 18:35 ]