Sjamo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:38:
[...]
Waarom zou je het af en toe terug zakken in verbruik omdat de gewenste temperatuur is bereikt willen voorkomen, en zelfs zo ver gaan dat je de doeltemperatuur daarvoor aanpast of zelfs ramen of deuren open zetten om het te voorkomen? Met een hoger verbruik als gevolg?
Misschien past airco niet bij jouw specifieke situatie of wensen, maar ik denk niet dat dat iets zegt over het nut en/of comfort van een airco op zich.
Tuurlijk zal de opzet en dus situatie voor elk anders zijn en ervaren we comfort allemaal anders. De simpliciteit van een slinger aan een thermostaat geven vind ik onderdeel van comfort. Als ik niet 24/7 zou draaien is het soms de vraag of het comfortabel is.
1. Voor mij is de sweetspot echt fanspeed 5, wat na een lange tijd 24/7 draaien toch wordt overruled en de unit terugvalt naar 4. Bij een te lage fanspeed (=<4)krijg ik geen uniforme luchttemperatuur in de ruimte. De airco denkt dat hij Tset heeft bereikt en zal er niks meer aan doen.
2. Vervolgens komt de koude lucht in beweging en detecteert de airco een lagere temperatuur. Die regeert erop met A hogere compressor snelheid B hogere fanspeed 6. wat simpelweg oncomfortabel is.
3. Een externe sensor creëert een onstabiel regelgedrag aangezien de unit een regeling heeft die temperatuur verhoging over tijd wil zien. Hij knalt vervolgens met max vermogen door tot error codes aan toe, met ook het gevolg dat hij de Tset overschiet.
4. Pendelen is in alle opzichten shit; geen warme luchtstroom waardoor gevoelstemperatuur daalt, bij herstart pakt die een hogere fanspeed wat ook de gevoelstemperatuur doet dalen. Ik draai tijdens pendelen een hoger gemiddeld verbruik dan met laagste continue vermogen.
Kijk ik vind het een fantastisch experiment en vind het prachtig om al deze gegevens met regeling te zien maar ik had het zelf anders gedaan, denk aan de Daikin regeling waarbij je max vermogen kan regelen.
Beter geïsoleerde woningen hebben simpelweg minder last van lucht segmentering dus daar zal ons verschil ook voornamelijk uit voortkomen.
* daarbij, ik ben ook gewoon moeilijk