Kon je er na reset password wel even in? kon je je spullen zien?Gasoline1234 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:33:
Zijn er meer mensen die na uitloggen niet meer in de Smart M-air app kunnen komen?
Sinds gisteravond krijg ik telkens de melding "Kan niet aanmelden. Controleer het e-mail adres en het wachtwoord".
Het wachtwoord heb ik uiteindelijk maar opnieuw ingesteld (via beveiligingscode per e-mail).
Maar de foutmelding blijft komen. Ik gebruik de Android app. Anderen hier ook last van?
Woonkamer Srf50zsx-w 1 1.1 – 5.6 kW VloermodeGrutte Pier schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Dat is inderdaad wel een stevig verbruik, zeker met de relatief hoge buiten temperaturen van afgelopen dagen.
Met welk vermogen draait de unit nu? Je zou toch verwachten dat de 35 met dit weer een 300-500 watt doet, maar continue +1kW ?
Heb je misschien een ventilatie lek/ centrale afzuiging die je woning leegzuigt?
Slaapkamer 2 Srf25zsx-w 1 0.9 – 3.1 kW Vloermodel
Slaapkamer 1 Srk25zs-wf 1 0.9 – 3.1 kW Wandmodel
Balkon Scm60zs-w 1 1.0 – 7.8 kW Buitenunit
Zoals ik zei: de flat heeft nergens aanwezige buren dus soort van vrijstaand. Enorme ramen aan zee ( wel mooi) .
Maar ik wilde wellicht te snel de massa op temperatuur krijgen. In de nacht fan op max overal en setpoints 20.
Fanspeed hier en daar naar auto (Vraag nog wel 20 graden) en het geheel komt tot rust. .
Zo van 500 tot 1000.
Wat vind je van het verschil tussen vloermodel en wandmodel unit in de slaapkamers? Zou je weer een wandmodel plaatsen met de kennis van nu?herpideperpi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:13:
[...]
Woonkamer Srf50zsx-w 1 1.1 – 5.6 kW Vloermode
Slaapkamer 2 Srf25zsx-w 1 0.9 – 3.1 kW Vloermodel
Slaapkamer 1 Srk25zs-wf 1 0.9 – 3.1 kW Wandmodel
Balkon Scm60zs-w 1 1.0 – 7.8 kW Buitenunit
Zoals ik zei: de flat heeft nergens aanwezige buren dus soort van vrijstaand. Enorme ramen aan zee ( wel mooi) .
Maar ik wilde wellicht te snel de massa op temperatuur krijgen. In de nacht fan op max overal en setpoints 20.
Fanspeed hier en daar naar auto (Vraag nog wel 20 graden) en het geheel komt tot rust. .
Zo van 500 tot 1000.
Het prijsverschil is best groot namelijk.
Ja, want anders moet dat vloermodel langs het bed blazen. Maar koude voeten heb je niet in bedTereZz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Wat vind je van het verschil tussen vloermodel en wandmodel unit in de slaapkamers? Zou je weer een wandmodel plaatsen met de kennis van nu?
Het prijsverschil is best groot namelijk.
Daarbij blaast het wandmodel, over het bed, vrijwel direct de badkamer, met aanpalende WC, in. En dat overtreft mijn stoutste dromen. Heb daar dus geen extra kachel nodig! Fan van dat wandmodel staat wel op max, maar achter in de badkamer is het 18.5 graden. Wow!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLuroEYOW8wZxvpIXE1SK6im.jpg?f=user_large)
Heb in Roemenie 4 Gree wandmodellen hangen (De leverancier deed niet aan vloer, denk ik) En in de keuken is het onaanvaardbaar koud aan de voetjes. en dus moet ik de CV beetje bijzetten voor de convectie.
[ Voor 45% gewijzigd door herpideperpi op 08-02-2024 12:39 ]
Nee, helaas. Na de password reset moet je inloggen. Ik krijg dan meteen de melding: "Kan niet aanmelden".herpideperpi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:38:
[...]
Kon je er na reset password wel even in? kon je je spullen zien?
Dan, vrees ik, dat je helaas, je account moet verwijderen. App settings / Application initialization. Iedere niet Japanner denkt dat alleen de data van de app wordt leeg geveegd, maar je wordt volledig uit het systeem gegooid en kan dus met je eerder gebruikte email adres een "nieuwe account" aanmaken.Gasoline1234 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:04:
[...]
Nee, helaas. Na de password reset moet je inloggen. Ik krijg dan meteen de melding: "Kan niet aanmelden".
Heb ik niet van mezelf hoor, maar alhier geleerd.
Aangezien alle airco's in lengte van dagen een SSID blijven uitzenden (Hoi hackers...) kan je er razend snel weer bij. Seconden werk ipv minuten. Wel weer renamen en zo.
Een optie is, op een andere telefoon een nieuwe account aanmaken met ander mailadres.
Vraag aan jou @Hmmbob. Ik heb hier twee binnen units. Een SRK35ZS-WF en een SRK20ZS-WF. Die F aan het einde geeft aan dat ze uit de doos kwamen met de WF-RAC functionaliteit ingebouwd.Hmmbob schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:42:
[...]
Wij hebben afgelopen jaar 4 units laten plaatsen, en allemaal met de ingebouwde wifi module. Nu sinds een week ook de MHI-AC-CTRL-ESPHome module in de airco in de woonkamer, en dat werkt echt stukken beter (ook omdat ik nu de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer naar de airco kan sturen met Home Assistant - nu draait de airco een stuk rustiger / stabieler)
Nu zeg jij dat jouw units dat ook hadden. Als ik MHI-AC-Ctrl-ESPHome bordjes er in wil zetten, is dan de connector daarvoor vrij, of moet ik een stekker loshalen waar de ingebouwde functionalteit mee werkt?
Ik zit namelijk sterk er aan te denken om 2 van die ESP bordjes bij @AUijtdehaag te bestellen, maar wil wel zeker weten dat het gaat passen en werken. Want die WF-RAC zooi van MHI zelf werkt echt heel erg slecht.
[ Voor 10% gewijzigd door The - DDD op 08-02-2024 13:38 . Reden: Toevoeging waarom ik de vraag stel ]
Dat laatste. Ik heb ze hier op V&A gekocht, en daar zat een prima beschrijving bij welke aansluiting je moet hebben.
Het MHI-AC-CTRL project heeft ook wat foto's online staan: https://github.com/absalo...ter/Hardware.md#connector
Ik was vooraf wat bezorgd over hoe makkelijk ik bij die connector zou komen (moesten wat kappen weg etc), maar dat was eigenlijk super simpel. Inclusief schoonmaken van de filters (
) was ik binnen 30min klaar.
Ben vergeten foto's te maken, sorry
Het MHI-AC-CTRL project heeft ook wat foto's online staan: https://github.com/absalo...ter/Hardware.md#connector
Ik was vooraf wat bezorgd over hoe makkelijk ik bij die connector zou komen (moesten wat kappen weg etc), maar dat was eigenlijk super simpel. Inclusief schoonmaken van de filters (
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 08-02-2024 14:08 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
1 klik op de knop op je wf-rac (als je die hebt) module en de ssid broadcast staat uitherpideperpi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:16:
[...]
Aangezien alle airco's in lengte van dagen een SSID blijven uitzenden (Hoi hackers...) kan je er razend snel weer bij.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dank. Maar heb ik die? #dealer vragen gaatKoningPaulus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:30:
[...]
1 klik op de knop op je wf-rac (als je die hebt) module en de ssid broadcast staat uit
Edity. Nee. Ik heb niks "buiten" hangen
[ Voor 7% gewijzigd door herpideperpi op 08-02-2024 16:22 ]
Geen idee, kun je zelf het beste beantwoorden. Dat is een externe sensor die buiten je airco hangt iig. Zie Google afbeeldingen.herpideperpi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:01:
[...]
Dank. Maar heb ik die? #dealer vragen gaat
En je hebt binnen units uit dezelfde reeks als die ik noem?Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:07:
Dat laatste. Ik heb ze hier op V&A gekocht, en daar zat een prima beschrijving bij welke aansluiting je moet hebben.
Ik was vooraf wat bezorgd over hoe makkelijk ik bij die connector zou komen (moesten wat kappen weg etc), maar dat was eigenlijk super simpel. Inclusief schoonmaken van de filters () was ik binnen 30min klaar.
Installeren ziet er eenvoudig genoeg uit zo.
https://www.facebook.com/...s/videos/195565222353209/
[ Voor 6% gewijzigd door The - DDD op 08-02-2024 15:57 . Reden: Video over openmaken unit toegevoegd. ]
Het ia gelukt door de Smart M-Air app compleet te verwijderen en opnieuw te installeren. Daarna kon ik weer inloggen met mijn oude account en waren mijn units meteen zichtbaar. Bijzonder.herpideperpi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:16:
[...]
Dan, vrees ik, dat je helaas, je account moet verwijderen. App settings / Application initialization. Iedere niet Japanner denkt dat alleen de data van de app wordt leeg geveegd, maar je wordt volledig uit het systeem gegooid en kan dus met je eerder gebruikte email adres een "nieuwe account" aanmaken.
Heb ik niet van mezelf hoor, maar alhier geleerd.
Aangezien alle airco's in lengte van dagen een SSID blijven uitzenden (Hoi hackers...) kan je er razend snel weer bij. Seconden werk ipv minuten. Wel weer renamen en zo.
Een optie is, op een andere telefoon een nieuwe account aanmaken met ander mailadres.
Wij hebben volgens de bon 1x SRK50ZSX-W en 3x SRK25ZS-W, maar alleen meteen met wifi af fabriek, dus dat zullen dan vast de F varianten zijn. Werd toen ook gezegd, "je hoeft geen wifi module te bestellen, die zitten er tegenwoordig standaard in want dat wil toch iedereen".The - DDD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:23:
[...]
En je hebt binnen units uit dezelfde reeks als die ik noem?
Installeren ziet er eenvoudig genoeg uit zo.
https://www.facebook.com/...s/videos/195565222353209/
Qua filmpje: dat is het wel zo ongeveer ja. Al heb ik de wifi module niet los gezien, heb alleen aansluiting losgehaald. Geen idee waar die module zit
Tja, die app is zo crappy als wat.Gasoline1234 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:51:
[...]
Het ia gelukt door de Smart M-Air app compleet te verwijderen en opnieuw te installeren. Daarna kon ik weer inloggen met mijn oude account en waren mijn units meteen zichtbaar. Bijzonder.
Wonderbaarlijk... Zou overigens ook moeten gaan via app info/opslag/gegevens wissen.
@Hmmbob Was ook inderdaad een 3rd party wifi module die er in die video ingezet werd. Maar het gaat dus allemaal via dezelfde poort op de printplaat.
Inmiddels 2 prefab ESP bordjes besteld bij een forum lid en die zijn al onderweg.
[ Voor 20% gewijzigd door The - DDD op 08-02-2024 20:01 ]
Niet vergeten de stroom van de buitenunit te halen als met die connector aan de slag gaat.The - DDD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:00:
Inmiddels 2 prefab ESP bordjes besteld bij een forum lid en die zijn al onderweg.
Als het goed is, is de ingebouwde module verbonden met die connector en moet je dus loshalen.The - DDD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:28:
Vraag aan jou @Hmmbob. Ik heb hier twee binnen units. Een SRK35ZS-WF en een SRK20ZS-WF. Die F aan het einde geeft aan dat ze uit de doos kwamen met de WF-RAC functionaliteit ingebouwd.
Nu zeg jij dat jouw units dat ook hadden. Als ik MHI-AC-Ctrl-ESPHome bordjes er in wil zetten, is dan de connector daarvoor vrij, of moet ik een stekker loshalen waar de ingebouwde functionalteit mee werkt?
Jep, goede tip.jobr schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Niet vergeten de stroom van de buitenunit te halen als met die connector aan de slag gaat.
Dat was hier trouwens de hele groep uitzetten, dat ging sneller dan het platte dak op.
Uiteraard.jobr schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Niet vergeten de stroom van de buitenunit te halen als met die connector aan de slag gaat.
Moet niet kietelen als ik m'n vingers in het toestel steek. Achter die zwarte klep zitten sowieso ook de klemmen voor de stroom aansluiting. Dus ik kijk wel uit. Ga het hier ook doen door de groep uit te zetten. Ding zit op een eigen automaat.
En het kan nooit kwaad te wijzen op veiligheid.
[ Voor 5% gewijzigd door The - DDD op 08-02-2024 21:39 ]
Ik heb bij mij ook de wi-fi modules vervangen van de WF serie. Gaat prima. Om de grote kap eraf te halen zit er achterop vier van die indrukkers. Dus niet aan de kap trekken. Hij komt er bijna vanzelf eraf.Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:31:
[...]
Jep, goede tip.
Dat was hier trouwens de hele groep uitzetten, dat ging sneller dan het platte dak op.
Het zaakje is tot rust gekomen. Had alles 24 uur op 19 setpoint en fan auto gezet. Vroeg eerst 400 en nu zo'n 500 watt, omdat ik nu 20 graden vraag met hier en daar fan max.. Het is natuurlijk wel veel warmer buiten. Had gisteren ook defrosts. Maar regen en 2 graden...Sjamo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Inderdaad, zo'n verbruik hebben wij met de multisplit, 2/3 units in gebruik eigenlijk alleen bij vorst en met meerdere defrosts.
Gisteren verbruik hier voor 15 uur verwarmen, 1 unit op 18, andere op 19, buiten 0,5 - 7 graden, 6,5 kWh.
Wanneer tot hogere temperatuur verwarmd wordt zal hier het verbruik uiteraard hoger zijn, maar niet zoveel.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel binnenunits daar zijn gebruikt.
Moet nog goed leren spelen met de luchtstroom.
Die 6,5 in 15 uur dus 10,4 voor 24uur is bij Vandebron 3 euro. Verbijsterend.
[ Voor 4% gewijzigd door herpideperpi op 09-02-2024 13:17 ]
Je kan het verbruik beperken door 'm via de AB op silent te zetten. Bij mijn MHI35SZ wordt de compressor dan beperkt tot <60 Hz.herpideperpi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:57:
[...]Verbruik viel me tegen afgelopen 24 hr.: 25.74 Kwh. 80 meter flatje de derde dag stoken. Enfin, de toekomst zal het leren.
Bijna altijd blijft het comfort dan prima voor mij, alleen tijdens de vorstperiode had ik meer vermogen nodig.
Woning uit 2019, ca 110 m3 inhoud woonkamer.
Goeie tip. Ga ik proberen. Maar eerst, voor mijn eigen inzicht, laat ik het paar dagen zo. De massa is immers nog niet op temperatuur.Nomind schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:18:
[...]
Je kan het verbruik beperken door 'm via de AB op silent te zetten. Bij mijn MHI35SZ wordt de compressor dan beperkt tot <60 Hz.
Bijna altijd blijft het comfort dan prima voor mij, alleen tijdens de vorstperiode had ik meer vermogen nodig.
Woning uit 2019, ca 110 m3 inhoud woonkamer.
Die vloermodellen zijn van godgezonden. Zo rustig. Maar als ik de spierballekes een zwiep geef wordt het gewoon eng.
[ Voor 9% gewijzigd door herpideperpi op 09-02-2024 13:39 ]
Vraagje,
Ik heb nu de buitenunit van mijn mitsubishi airco systeem op het garagedak staan, deze staat daar prima en vanuit daar lopen de leidingen naar de diverse kamers (4 stuks), echter zitten we mogelijk dit jaar of volgend jaar tegen een dakrenovatie aan te hikken ivm slechte staat van het dakleer.
Is het "makkelijk" om de buitenunit af te laten koppelen, en enkele dagen later (nadat het dak opnieuw bekleed is) weer aan te laten koppelen?
Ik neem aan dat dit door een erkend installateur moet worden gedaan ivm opnieuw vullen van het systeem?
Ik heb nu de buitenunit van mijn mitsubishi airco systeem op het garagedak staan, deze staat daar prima en vanuit daar lopen de leidingen naar de diverse kamers (4 stuks), echter zitten we mogelijk dit jaar of volgend jaar tegen een dakrenovatie aan te hikken ivm slechte staat van het dakleer.
Is het "makkelijk" om de buitenunit af te laten koppelen, en enkele dagen later (nadat het dak opnieuw bekleed is) weer aan te laten koppelen?
Ik neem aan dat dit door een erkend installateur moet worden gedaan ivm opnieuw vullen van het systeem?
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik geloof dat silent niet werkt op multisplit. Beste kijk je even bij die functie in de handleiding.herpideperpi schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:19:
[...]
Goeie tip. Ga ik proberen. Maar eerst, voor mijn eigen inzicht, laat ik het paar dagen zo. De massa is immers nog niet op temperatuur.
Die vloermodellen zijn van godgezonden. Zo rustig. Maar als ik de spierballekes een zwiep geef wordt het gewoon eng.
Vandaag is hier ook een Mitsu airco geplaatst.
Ik had een 2kW zonder wifi verzocht, er is een 2.5kW met wifi geplaatst
Prima, het bordje van @AUijtdehaag gaat de kast in, misschien is die nog te gebruiken voor iets anders.
Aangezien ik de hele boel wel in HA wil hebben, kwam ik uit op deze integratie:
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917
Hoe stel je het in:
Download de smart m app
log met je telefoon op de mitsu wifi in
start de app
Zoek naar ongeregistreerde aircos
stel 'm in op je eigen wifi
Installeer de integratie
Voeg 'm toe
Werkt prima
Je hebt geen account nodig en stuurt die geen data door.
Ik had een 2kW zonder wifi verzocht, er is een 2.5kW met wifi geplaatst

Prima, het bordje van @AUijtdehaag gaat de kast in, misschien is die nog te gebruiken voor iets anders.
Aangezien ik de hele boel wel in HA wil hebben, kwam ik uit op deze integratie:
https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/447917
Hoe stel je het in:
Download de smart m app
log met je telefoon op de mitsu wifi in
start de app
Zoek naar ongeregistreerde aircos
stel 'm in op je eigen wifi
Installeer de integratie
Voeg 'm toe
Werkt prima

Je hebt geen account nodig en stuurt die geen data door.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Idem spierballen?Sjamo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Ik geloof dat silent niet werkt op multisplit. Beste kijk je even bij die functie in de handleiding.
Want nu alleen nog maar getest op een Single split.
Op de wand kreeg ik helemaal niet werkende. Jammer dat op het wandmodel dat spierballenlampje niet staat.
Moet nog zoveel leren.
Ik heb elders vijf Gree airco's. Die app werkt instant en prompt. Chinezen en software. Nuff said.
[ Voor 28% gewijzigd door herpideperpi op 10-02-2024 12:59 ]
Je bedoelt de "hi"? Volgens mij werkt die gewoon. Wij hebben 3 wandmodellen en kunnen "hi" inschakelen via de afstandbediening. "hi/eco/neutraal" knop.herpideperpi schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:47:
[...]
Idem spierballen?
Want nu alleen nog maar getest op een Single split.
Op de wand kreeg ik helemaal niet werkende. Jammer dat op het wandmodel dat spierballenlampje niet staat.
Moet nog zoveel leren.
Ik heb elders vijf Gree airco's. Die app werkt instant en prompt. Chinezen en software. Nuff said.
MHI heeft het een beetje lastig gemaakt met het spierballenmannetje.Sjamo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Je bedoelt de "hi"? Volgens mij werkt die gewoon. Wij hebben 3 wandmodellen en kunnen "hi" inschakelen via de afstandbediening. "hi/eco/neutraal" knop.
/f/image/D4pzFVAzvvTpvJYRyEyiupAR.png?f=fotoalbum_large)
Althans, ik vind het spierballenicoontje erg lijken op het icoontje van de Allergen Clear modus. Zie halverwege afstandsbediening als je het klepje hebt geopend. (Het icoontje tussen "Silent" en "Night Setback" in). Al kan het ook aan mijn ogen liggen

[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 10-02-2024 15:01 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Het werkt allemaal met de WF variant. 👍The - DDD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Vraag aan jou @Hmmbob. Ik heb hier twee binnen units. Een SRK35ZS-WF en een SRK20ZS-WF. Die F aan het einde geeft aan dat ze uit de doos kwamen met de WF-RAC functionaliteit ingebouwd.
Ik zit namelijk sterk er aan te denken om 2 van die ESP bordjes bij @AUijtdehaag te bestellen, maar wil wel zeker weten dat het gaat passen en werken. Want die WF-RAC zooi van MHI zelf werkt echt heel erg slecht.
Pfff. wat heb ik een oorlog met de app.
De beide vloermodellen weigeren, als in heating mode, te luisteren naar opdracht voor vertikale stand.
Als ze in "fan only" mode staan dan luisteren ze wel.
Ook niet naar de afstandsbedieing voor wat betreft u/d
Heb aller accounts geinitialiseerd. maar met de afstandsbediening kan ik nog steeds geen up/down.
en nu kan ik geen nieuwe apparaten meer aanmelden want maximum amount of users.. pfff
De beide vloermodellen weigeren, als in heating mode, te luisteren naar opdracht voor vertikale stand.
Heb aller accounts geinitialiseerd. maar met de afstandsbediening kan ik nog steeds geen up/down.
en nu kan ik geen nieuwe apparaten meer aanmelden want maximum amount of users.. pfff
Leg het weg, parkeer het ergens en ga lekker een biertje drinken.herpideperpi schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:04:
Pfff. wat heb ik een oorlog met de app.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ben ik niet goed in.vdr01 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Leg het weg, parkeer het ergens en ga lekker een biertje drinken.
Maaarrr. Nieuwe account aangemaakt op de locatie waar een single split vloermodel staat.
Binnengeharkt en die werkt perfect met de app.
Nog drie te doen. #biertje pakt.
Nog snel een vraag: Aangezien mijn beide vloermodellen niet reageren op up/down in heating of auto stand ( wel in fan stand): Kunnen die apparaten een hard reset krijgen. en zo ja. waar zit het knoppie dan?
EDIT: Ik wist niet dat wandmodel en vloermodel andere A/B hebben. Sorry voor de overlast, maar met de AB werkt het nu.
#lachen toegestaan.
EDIT: Ik wist niet dat wandmodel en vloermodel andere A/B hebben. Sorry voor de overlast, maar met de AB werkt het nu.
#lachen toegestaan.
[ Voor 26% gewijzigd door herpideperpi op 10-02-2024 19:59 ]
Vraagje aan de mede MHI gebruikers:
Ik heb een SRK/SRC 20ZS-W die ik ook wel eens voor verwarmen gebruik. Lees deze uit via de welbekende MHI-AC-Ctrl module. Nu zie ik bij verwarmen de superheat oplopen tot 30 graden. Heb zelf het vermoeden dat dit (te) hoog is. Kan alleen weinig referentiewaarden vinden in Celsius.
Hoe ver loopt superheat bij jullie op tijdens verwarmen?
Ik heb een SRK/SRC 20ZS-W die ik ook wel eens voor verwarmen gebruik. Lees deze uit via de welbekende MHI-AC-Ctrl module. Nu zie ik bij verwarmen de superheat oplopen tot 30 graden. Heb zelf het vermoeden dat dit (te) hoog is. Kan alleen weinig referentiewaarden vinden in Celsius.
Kamer wordt momenteel opgewarmd na een weekendje weg. Live waardes op dit moment:thys schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:48:
:strip_exif()/f/image/EBjW8ABM7peAfqWLlPyXx44V.jpg?f=fotoalbum_large)
Piek na het aanzetten vannacht is 36 graden en nu de hele middag 4 graden.thys schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:48:
Wat denk je daar mee te kunnen dan?vdr01 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:36:
@Hmmbob Wellicht beter je mac adres even weg te halen.
Sarcasm detectedTereZz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:15:
[...]
De Chinese hekkers kunnen jouw unit op standje vriezen zetten
Maar inderdaad, daar kun je helemaal niets mee.
Bedankt @Hmmbob en @Willempie27 !
Blijkbaar toch wel binnen de normale bandbreedte dus ik ben weer gerust gesteld :-)
Blijkbaar toch wel binnen de normale bandbreedte dus ik ben weer gerust gesteld :-)
Ik heb 3 MHI units met achteraf ingebouwde WF-RAC modules welke te bedienen zijn via de Smart M-Air app. Ik ga binnenkort over naar een nieuwe internetprovider. Hoe kan ik deze weer koppelen aan een nieuwe router, aangezien de WiFi modules in de Airco units liggen en daar niet bij kom.
Je kan de nieuwe router dezelfde wifi naam en wachtwoord geven.Rsport40 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:49:
Ik heb 3 MHI units met achteraf ingebouwde WF-RAC modules welke te bedienen zijn via de Smart M-Air app. Ik ga binnenkort over naar een nieuwe internetprovider. Hoe kan ik deze weer koppelen aan een nieuwe router, aangezien de WiFi modules in de Airco units liggen en daar niet bij kom.
En dit is sowieso de gouden tip; want anders kan je alle apparaten in huis langs om de wifi te wijzigen.Willempie27 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Je kan de nieuwe router dezelfde wifi naam en wachtwoord geven.
Gewoon inloggen op de nieuwe router, wifinaam en wachtwoord van je bestaande netwerk instellen, en gaan
Normaal gesproken zou dat inderdaad het makkelijkst zijn, maar ik heb nu op zolder een Wifi punt met een ander SSID naam dan beneden. Als ik straks een Mesh systeem krijg is het hele netwerk 1 SSID naam.Willempie27 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Je kan de nieuwe router dezelfde wifi naam en wachtwoord geven.
Zojuist ergens in een handleiding het volgende gevonden: Dus dan hoef ik maar 1 v/d 3 WF-RAC te resettten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LiXOrpgJ3Ny3c8bTbTzw1trc.png?f=user_large)
Help me even: wat reset je precies in de ingebouwde module? Geldt dat ook voor de standaard Wifi module, ingebouwd in het wandmodel? Durref nie.Rsport40 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:33:
[...]
Normaal gesproken zou dat inderdaad het makkelijkst zijn, maar ik heb nu op zolder een Wifi punt met een ander SSID naam dan beneden. Als ik straks een Mesh systeem krijg is het hele netwerk 1 SSID naam.
Zojuist ergens in een handleiding het volgende gevonden: Dus dan hoef ik maar 1 v/d 3 WF-RAC te resettten.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door herpideperpi op 12-02-2024 12:23 ]
Ik neem aan dat ik daarmee de WF-RAC module reset, zoals ie uit de doos kwam. En hiermee een SSID uitzend en deze weer opnieuw kan connecten. (in mijn geval straks naar mijn nieuwe WiFi router).herpideperpi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Help me even: wat reset je precies in de ingebouwde module? Geldt dat ook voor de standaard Wifi module, ingebouwd in het wandmodel? Durref nie.
Je moet inderdaad de modules resetten zodat ze zich voor het nieuwe netwerk kunnen registreren.
Ik heb dit trouwens met WPS gedaan, wat veel makkelijker is, en je hebt dan ook de app niet nodig.
Ik heb dit trouwens met WPS gedaan, wat veel makkelijker is, en je hebt dan ook de app niet nodig.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Maar na deze perfect verlopen reset zie ik de airco niet meer bij "niet geregistreerde airco's."Jassy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:37:
Je moet inderdaad de modules resetten zodat ze zich voor het nieuwe netwerk kunnen registreren.
Alles van stroom etc.,.
Edit: Toch gelukt. Airco van stroom. Vrij snel weer aan. Wandmodel n i e t gestart. Ingelogd op de SSID van die airco en daarna in de app mijn wifi/pasword ingevoerd en hij staat er weer bij.
Leermoment: "het maximaal aantal gebruikers" probleem lag dus in de wifi module van het apparaat.
Uw tip van hierboven om de module te resetten werkte.
De tip is goud waard.
dus: Resetten wifi module volgens de instructies van hierboven
het hele zaakje van stroom en snel weer aan...
SSID van de missende airco opzoeken en inloggen met MHI pasword en klaarrrrr.
[ Voor 42% gewijzigd door herpideperpi op 13-02-2024 17:26 ]
Vandaag een warme dag met het zonnetje erbij. Voor het eerst dit jaar ging de ZSX50 pendelen in de woonkamer. Vreemde is dat hij niet lager dan ongeveer 450watt gaat. Terwijl ik vorig jaar ook gezien heb dat hij zeker wel lager kan gaan tot ongeveer 170watt. Het zal wel een combinatie van factoren zijn waarom hij niet verder zakt en gaat pendelen.
Hetzelfde gedrag hier vanavond op mijn ZSX35. Veel pendelen, en boven de 400w als hij verwarmt.Rsport40 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:24:
Vandaag een warme dag met het zonnetje erbij. Voor het eerst dit jaar ging de ZSX50 pendelen in de woonkamer. Vreemde is dat hij niet lager dan ongeveer 450watt gaat. Terwijl ik vorig jaar ook gezien heb dat hij zeker wel lager kan gaan tot ongeveer 170watt. Het zal wel een combinatie van factoren zijn waarom hij niet verder zakt en gaat pendelen.
Als hij pendelt, heb je dan al eens uitgerekend wat de unit per uur verbruikt? Wanneer onze installatie pendelt, bijvoorbeeld bij koelen, verbruikt hij tussendoor wat meer, maar gemiddeld minder dan het toepasselijke minimaal opgenomen vermogen.Rsport40 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:24:
Vanmiddag hier buiten 16 graden, nu 13 graden.
Onze installatie draait nu ruim 5 uur op 2 kWh. Momenteel 315W. Daarvoor heeft hij 2 binnenunits draaien waarbij de doeltemperatuur woonkamer 3 graden hoger was dan begin en de andere unit 2 graden. Hier wordt nog niet gependeld tot nu toe. Misschien ook omdat we ad hoc verwarmen nu.
:strip_exif()/f/image/uDOfrb14UyFA7PPRBLl9wxqM.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, met koelen pendelt hij de slaapkamer ook , en dat verbruikt gemiddeld inderdaad een stuk minder.Sjamo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:05:
[...]
Als hij pendelt, heb je dan al eens uitgerekend wat de unit per uur verbruikt? Wanneer onze installatie pendelt, bijvoorbeeld bij koelen, verbruikt hij tussendoor wat meer, maar gemiddeld minder dan het toepasselijke minimaal opgenomen vermogen.
Vanmiddag hier buiten 16 graden, nu 13 graden.
Onze installatie draait nu ruim 5 uur op 2 kWh. Momenteel 315W. Daarvoor heeft hij 2 binnenunits draaien waarbij de doeltemperatuur woonkamer 3 graden hoger was dan begin en de andere unit 2 graden. Hier wordt nog niet gependeld tot nu toe. Misschien ook omdat we ad hoc verwarmen nu.
[Afbeelding]
Nadeel van het pendelen in de woonkamer, is dat de klep van de ZSX dan open en dicht gaat, en dat hoor je best goed.
Ik weet dat de unit ook terug kan moduleren tot onder de 170watt,. maar wat de factoren zijn waarom hij dat nu niet doet weet ik niet.
Dat doet hij bij mij ook wel eens. Dan start hij op en gaat niet lager dan rond de 400 en dan stopt hij weer. Ik laat hem dan een kwartiertje harder blazen, daardoor krijgt de unit de tijd om terug te moduleren. Na een kwartier zet ik de stand weer op automatisch. Hiermee stopt het pendelen bij mijGasoline1234 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:49:
[...]
Hetzelfde gedrag hier vanavond op mijn ZSX35. Veel pendelen, en boven de 400w als hij verwarmt.
Ze zijn hier vandaag geweest om beide zsx hun eerste servicebeurt te geven. Unit beneden was er aan toe, boven een stuk minder maar die gebruiken we voornamelijk voor koelen in de zomer.
2 units toch bijna 4 uur bezig geweest. Geen gekke dingen gevonden en ze ruiken weer fris.
2 units toch bijna 4 uur bezig geweest. Geen gekke dingen gevonden en ze ruiken weer fris.
Servicebeurt ?vangoghnl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:23:
Ze zijn hier vandaag geweest om beide zsx hun eerste servicebeurt te geven. Unit beneden was er aan toe, boven een stuk minder maar die gebruiken we voornamelijk voor koelen in de zomer.
Bijna 4 uur mee bezig geweest ?
Ik neem aan legen/vullen en grondig reinigen ( geur behandeling )
Mijne hangen bijna 2 jaar en alleen maar af en toe filters zelf gereinigd
Yep onderhoudsbeurten.
Alle kappenn eraf gehaald binnen grondig reinigen van binnen en buitenunit. Vulling gecheckt dit was in orde. Condenspompje gereinigd enzovoort. Beneden toch wel wat schimmel hier en daar dus blij dat die weer schoon is.
Het is onze hoofdverwarming dus beneden staat die echt veel aan, zowel verwarmen als koelen in de zomer.
Airco bedrijf was er 4 uur mee bezig. Zelf reinig ik de filters elke 2 maanden. Doen jullie geen jaarlijks beurtje? Ik heb er een jaarlijks onderhoudscontract op afgesloten.
Alle kappenn eraf gehaald binnen grondig reinigen van binnen en buitenunit. Vulling gecheckt dit was in orde. Condenspompje gereinigd enzovoort. Beneden toch wel wat schimmel hier en daar dus blij dat die weer schoon is.
Het is onze hoofdverwarming dus beneden staat die echt veel aan, zowel verwarmen als koelen in de zomer.
Airco bedrijf was er 4 uur mee bezig. Zelf reinig ik de filters elke 2 maanden. Doen jullie geen jaarlijks beurtje? Ik heb er een jaarlijks onderhoudscontract op afgesloten.
Nee hier geen onderhoud. De prijzen die ik aangeboden kreeg waren dermate hoog dat ik beter elke vier tot vijf jaar een nieuwe installatie kan laten installeren. Filters reinig ik zelf wel en schimmel heb ik nog niet gezien (maar zal eens met de inspectie camera diep de units ingaan)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb ook geen onderhoudscontract. Het enige was zou kunnen schimellen is bij het koelen en dat doe ik in de woonkamer niet. Deze gebruik ik om te verwarmen en daarmee krijg je geen schimmel.
De units in de slaapkamers koelen wel. Blangrijk is wel, dat je de SELF CLEAN functie inschakelt op de MHI units. Dit staat standaard vanuit fabriek uit. Deze optie zorgt ervoor dat als je de airco uitzet (en dus zeiknat van binnen is), dat deze zichzelf droog door 2 uur heel zacht na te blazen. Dit voorkomt de schimmelvorming etc.
De units in de slaapkamers koelen wel. Blangrijk is wel, dat je de SELF CLEAN functie inschakelt op de MHI units. Dit staat standaard vanuit fabriek uit. Deze optie zorgt ervoor dat als je de airco uitzet (en dus zeiknat van binnen is), dat deze zichzelf droog door 2 uur heel zacht na te blazen. Dit voorkomt de schimmelvorming etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 16-02-2024 11:57 ]
Bij deze buiten temperaturen is onze ZSX35 ook af en toe aan het pendelen, zeker bij het opstarten. Hij begint eigenlijk te warm, dus daarom even een halve graag omlaag gezet (en daarmee dus nog prima 21 graden hier in de woonkamer) en levert dan een stabieler verbruik op:
/f/image/hC5le1mdJ7V0ls7CSCAWDIKv.png?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Met dit weer is het een groot pendelfeest hier.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7apuPu99LTIV8WLkWGbJGxV5.png?f=user_large)
Zet hem eens een halve graad lager?SkullboyNL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:39:
Met dit weer is het een groot pendelfeest hier.
[Afbeelding]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Hoger!
Pendelen wordt veroorzaakt doordat de unit bij lage warmtevraag niet verder kan terugmoduleren. Door hem hoger te zetten, vergroot je de warmtevraag.
Wat ook kan helpen is blaasstand auto. Daarmee vergroot je in feite de hysterese waarmee de unit pendelt. Hij pendelt dan nog steeds, maar op een lagere frequentie.
Die van mij (SRF25) pendelt ook als een gek met dit weer, op stand auto ventilatie. Misschien dat ik daar nog eens mee ga spelen (lagere ventilatie standen want ook daar wisselt ie erg in) maar eigenlijk heb ik er weinig last van.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hier ook gependel, maar het is dan ook warm genoeg om hem gewoon uit te zetten
Oké. Ik vind het persoonlijk wel lekker fris eigenlijk. Doe de auto ook om het jaar een airco beurtje. En ach heb toch geen cv contract meer anders was ik het daaraan kwijt geweest. Maar 2 uur nablazen is wel erg lang. Zeker alleen met de zapper in te schakelen?
Hij staat vandaag overigens uit. Temp is binnen alweer 21.5 graad zonder verwarmen met dit weer.
Hij staat vandaag overigens uit. Temp is binnen alweer 21.5 graad zonder verwarmen met dit weer.
Denk er wel aan dat als je de batterijen vervangt in de AB dat de setting (en meer settings) weer weg is.Rsport40 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:56:
Blangrijk is wel, dat je de SELF CLEAN functie inschakelt op de MHI units. Dit staat standaard vanuit fabriek uit. Deze optie zorgt ervoor dat als je de airco uitzet (en dus zeiknat van binnen is), dat deze zichzelf droog door 2 uur heel zacht na te blazen. Dit voorkomt de schimmelvorming etc.
Mijn AB moet ik soms resetten door de batterij er even uit te laten.
Irritant dat de settings niet bewaard blijven.
Zie mijn eerdere bericht, in mijn geval dus niet. Sinds ik hem een halve graad lager heb gezet blijft hij mooi stabiel zonder te pendelen.Martin7182 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Hoger!
Pendelen wordt veroorzaakt doordat de unit bij lage warmtevraag niet verder kan terugmoduleren. Door hem hoger te zetten, vergroot je de warmtevraag.
Wat ook kan helpen is blaasstand auto. Daarmee vergroot je in feite de hysterese waarmee de unit pendelt. Hij pendelt dan nog steeds, maar op een lagere frequentie.
:strip_exif()/f/image/8RPtabIa2DkRkuZRlkcaK3A2.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf 08:30 van 20.5 naar 20.0 gezet en het pendelen was voorbij. Hoe stabiel wil je het hebben? Ik ben tevreden
Nieuwe versie Android Smart Smart M air
Versie 1.3.001
Ben benieuwd.
De @#*!&! Server is in ieder geval hetzelfde.
En mijn wandmodel springt af en toe nog steeds vanzelf naar 3D
Altijd weer die hoop dat.....
Versie 1.3.001
Ben benieuwd.
Vanzelf naar 3D? Dat heb ik met 3 units nog nooit gehad. 3D is ook gelijk +1 graden setpoint, dus kan me voorstellen dat dat vervelend is.herpideperpi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:16:
Versie 1.3.001
Ben benieuwd.
In this version, we have made the following support.
- Added air conditioners that can be used.
Nieuwe serie onderweg?
Ik snap het idee erachter. Alleen jammer dat het buiten ook kouder was dan een dag eerder en dat vanaf het opstarten de pieken ook al lager werden. Ik zou niet in het algemeen durven stellen dat lager zetten helpt tegen pendelen. Het omgekeerde wel! Maar goed, proberen kan altijdrenzo4000 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:38:
[...]
Zie mijn eerdere bericht, in mijn geval dus niet. Sinds ik hem een halve graad lager heb gezet blijft hij mooi stabiel zonder te pendelen.
[Afbeelding]
Vanaf 08:30 van 20.5 naar 20.0 gezet en het pendelen was voorbij. Hoe stabiel wil je het hebben? Ik ben tevreden
Als Tweaker zou ik graag aan interne settings kunnen willen draaien. De opstartpiek vind ik onhandig; zelfs in stille modus wil de unit wel eens gaan brullen als er eens een 'koufront' passeert (buitendeur even open bij vorst). Ook na het ontdooien gaat de unit een paar minuten volle bak. Ik vraag me daarom af waarom je niet eenvoudig de buitenunit tot elk gewenst ingangsvermogen kunt instellen. Ik stoor me er niet echt aan, maar als ontwerper/programmeur was dit een van de eerste functies die ik erin zou bakken.
De programeurs zijn ook niet gek moet je vanuit gaan.Martin7182 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Ik snap het idee erachter. Alleen jammer dat het buiten ook kouder was dan een dag eerder en dat vanaf het opstarten de pieken ook al lager werden. Ik zou niet in het algemeen durven stellen dat lager zetten helpt tegen pendelen. Het omgekeerde wel! Maar goed, proberen kan altijd
Als Tweaker zou ik graag aan interne settings kunnen willen draaien. De opstartpiek vind ik onhandig; zelfs in stille modus wil de unit wel eens gaan brullen als er eens een 'koufront' passeert (buitendeur even open bij vorst). Ook na het ontdooien gaat de unit een paar minuten volle bak. Ik vraag me daarom af waarom je niet eenvoudig de buitenunit tot elk gewenst ingangsvermogen kunt instellen. Ik stoor me er niet echt aan, maar als ontwerper/programmeur was dit een van de eerste functies die ik erin zou bakken.
Wellicht heeft dit te maken met het warmtepomp systeem intern.
Verdeling van de vloeistof of de olie in het circuit ?
Warmtepompen starten voor zover ik weet altijd vol power op wat regeltechnisch buiten het warmtepomp circuit meestal niet gewenst is.
Het beste is het om hiervoor een deskundige te raadplegen voordat we hier zelf aan gaan knutselen met onherstelbare schade tot gevolg.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Dat 3D gebeurt alleen met mijn wandmodel. Recent gereset ook trouwens.Rsport40 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:17:
[...]
Vanzelf naar 3D? Dat heb ik met 3 units nog nooit gehad. 3D is ook gelijk +1 graden setpoint, dus kan me voorstellen dat dat vervelend is.
In this version, we have made the following support.
- Added air conditioners that can be used.
Nieuwe serie onderweg?
Als ik op dat model click vanuit de app schiet die soms naar 3D. Het valt erg op door de rooie button dus ik zet het weer uit. Omdat die dichtbij mijn bed hangt heb ik juist L/R beide helemaal naar buiten wijzend.
Op basis van de release notes heeft MHI slechts het volgende gedaan:herpideperpi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:16:
Versie 1.3.001
Ben benieuwd.
"Added air conditioners that can be used".
M.a.w. er waren of er komen nieuwe units aan die nog niet de ondersteuning hadden voor de Smart M-Air app.
Helaas is MHI geen uitblinker wat betreft de app en vrees ik dat we weinig vernieuwingen gaan zien in de toekomst behalve de noodzakelijke dingen waar ze echt niet onderuit kunnen.
Ja, dat idee heb ik ook. Het zal wel mijn onkunde zijn. Blijf het wel vreemd vinden dat de unit soms 'schrikt' bij plotselinge kou en vervolgens een aantal minuten lijkt te vergeten dat hij in stille modus ingesteld staat. Dat kan alleen maar met de binnenunit te maken hebben.Buitenkamp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]
De programeurs zijn ook niet gek moet je vanuit gaan.
Wellicht heeft dit te maken met het warmtepomp systeem intern.
Verdeling van de vloeistof of de olie in het circuit ?
Warmtepompen starten voor zover ik weet altijd vol power op wat regeltechnisch buiten het warmtepomp circuit meestal niet gewenst is.
Het beste is het om hiervoor een deskundige te raadplegen voordat we hier zelf aan gaan knutselen met onherstelbare schade tot gevolg.
Met slechts 10K+ downloads vrees ik voor de toekomst. Voor die paar miljoen die ze vangen voor de WIFI kastjes is al te veel programmeren wellicht geen optie.glas86 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:57:
[...]
Op basis van de release notes heeft MHI slechts het volgende gedaan:
"Added air conditioners that can be used".
M.a.w. er waren of er komen nieuwe units aan die nog niet de ondersteuning hadden voor de Smart M-Air app.
Helaas is MHI geen uitblinker wat betreft de app en vrees ik dat we weinig vernieuwingen gaan zien in de toekomst behalve de noodzakelijke dingen waar ze echt niet onderuit kunnen.
Soms denk ik wel eens dat HMI app ook lokaal werken kan en later pas opslaat in de cloud..
Vooral uitzetten van een airco is binnen seconde en dan zie ik de spinning ball nog draaien.
Maar wil niet teveel rommelen. Is nie goed.
Ik heb zootje Gree Airco's in Roemenie en die app doet het prima. Maar met ook beperking van maar e e n aanmelding tegelijk en soms trage verbinding met de cloud. Maarrr de app werkt lokaal razendsnel.
En (denk ik) bij Android de batterij op "unrestricted" zetten zou wel eens kunnen helpen.
Maar tja....... Chinezen en heeel veeeel airco's Wikipedia: Gree Electric
Dat is nu toch ook al het geval, alleen dat heet in de app de "bedrijfsmodus veranderen" onder de applicatie instellingen. Beperkte thuismodus gaat lokaal en de afstandsbedieningmodus gaat via de Cloud.herpideperpi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Met slechts 10K+ downloads vrees ik voor de toekomst. Voor die paar miljoen die ze vangen voor de WIFI kastjes is al te veel programmeren wellicht geen optie.
Soms denk ik wel eens dat HMI app ook lokaal werken kan en later pas opslaat in de cloud..
Vooral uitzetten van een airco is binnen seconde en dan zie ik de spinning ball nog draaien.
Maar wil niet teveel rommelen. Is nie goed.
Ik heb zootje Gree Airco's in Roemenie en die app doet het prima. Maar met ook beperking van maar e e n aanmelding tegelijk en soms trage verbinding met de cloud. Maarrr de app werkt lokaal razendsnel.
En (denk ik) bij Android de batterij op "unrestricted" zetten zou wel eens kunnen helpen.
Maar tja....... Chinezen en heeel veeeel airco's Wikipedia: Gree Electric
Hier pendelt de boel als een gek sinds kort. Temperatuur is nog niet op gewenst niveau maar de hele dag door klooit ie maar wat aan, tenzij ik de fan vastzet op 3 bijv, maar dat is dan weer ni et wenselijk qua geluid.
Hoe stoken jullie nu? Inmiddels twee weken afgestapt van 24-7 gezien de zachte temperaturen.
Hoe stoken jullie nu? Inmiddels twee weken afgestapt van 24-7 gezien de zachte temperaturen.
Gewoon 24/7 en er verder niet zo op letten. Als het warmer wordt dan pendelt zo’n ding nou eenmaal. Als dat niet zo is heb je bij echt koud weer te weinig capaciteit.
Hier om 07:30 aan en rond 21:30 weer uit, staat op 21 graden in de 3d auto stand. Gaat prima moet ik zeggen. Het is hier 20/20,5 op de thermostaat in de kamer. Verbruik is zo rond de 250 watt.
Ik ook. Weken 24/7 vraag 19 en auto fan.glas86 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:01:
Hier om 07:30 aan en rond 21:30 weer uit, staat op 21 graden in de 3d auto stand. Gaat prima moet ik zeggen. Het is hier 20/20,5 op de thermostaat in de kamer. Verbruik is zo rond de 250 watt.
Als ik daar verandering in breng. Bijvoorbeeld door hem een tijdje op max temp te zetten of zo, dan is die als een klein kind tijden van slag. Allerlei denkbare schommelingen.
Maar bij 24/7 auto 19 graden blijft die constant 200 watt verbruiken.
Vandaag begon die te pendelen omdat ik in een aanpalende kamer, zonder MHI, met CV wat begon bij te stoken.
Daarom nu graadje erbij naar 20 en auto en het verwende kreng is weer tot rust gekomen: 198,8 watt alweer paar uur.
Ik heb een Excel sheet gemaakt, want vrienden en kennissen geloven het gewoon niet. "Sorry hoor, maar hoe kan jij voor 1.51 euro een dag lang stoken"
Ook veel van mijn kennissen vinden die warmtepompen maar een links narratief.
Dat is het nadeel van multi (bij ons) tov singleherpideperpi schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik ook. Weken 24/7 vraag 19 en auto fan.
Als ik daar verandering in breng. Bijvoorbeeld door hem een tijdje op max temp te zetten of zo, dan is die als een klein kind tijden van slag. Allerlei denkbare schommelingen.
Maar bij 24/7 auto 19 graden blijft die constant 200 watt verbruiken.
Vandaag begon die te pendelen omdat ik in een aanpalende kamer, zonder MHI, met CV wat begon bij te stoken.
Daarom nu graadje erbij naar 20 en auto en het verwende kreng is weer tot rust gekomen: 198,8 watt alweer paar uur.
Ik heb een Excel sheet gemaakt, want vrienden en kennissen geloven het gewoon niet. "Sorry hoor, maar hoe kan jij voor 1.51 euro een dag lang stoken"
Ook veel van mijn kennissen vinden die warmtepompen maar een links narratief.
Maar dat zal voor veel mensen iets minder comfort geven tov 24/7 verwarmen omdat het hier in de nacht afkoelt tot rond de 17 graden, in februari soms daar onder.
Een voordeel is dat, omdat we veel overdag verwarmen, de kosten voor gebruik hier lager liggen omdat een aardig deel van de gebruikte energie uit onze zonnepanelen komt.
Hier sinds 2 maand ook een airco in de "mancave" opgehangen, namelijk een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit.
Deze is standaard voorzien van een wifi module, maar ik begreep van @AUijtdehaag dat er een "mooier" kastje was waar ik meer mee kon uitlezen (oa frequentie etc.).
Wij "tweakers" willen graag zoveel mogelijk zien, dus nu dat nieuwe ding aangesloten.
1 ding valt mij op, en dat is dat ik in de Mitsu app de optie "leegstaand pand mode" had, waardoor ik de temperatuur lager dan 18 graden kon instellen.
Deze optie kom ik nu nergens tegen in HA
Ik heb de mh-ac-ctrl esphome
@jobr schijnt hier meer van te weten
Deze is standaard voorzien van een wifi module, maar ik begreep van @AUijtdehaag dat er een "mooier" kastje was waar ik meer mee kon uitlezen (oa frequentie etc.).
Wij "tweakers" willen graag zoveel mogelijk zien, dus nu dat nieuwe ding aangesloten.
1 ding valt mij op, en dat is dat ik in de Mitsu app de optie "leegstaand pand mode" had, waardoor ik de temperatuur lager dan 18 graden kon instellen.
Die "leegstaand pand mode" hebben alleen AC's vanaf een bepaalde datum ergens in 2022. Die van mij zijn ook van 2022 en hebben dat helaas niet. Hierdoor kan ik ook niet met een logic analyzer kijken hoe dat wordt aangestuurd/uitgelezen en daardoor kan ik dat ook niet inbouwen in mhi-ac-ctrl.Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:07:
Dus het klopt dat die optie niet aanwezig is.
Kan ik je daar niet mee helpen dan om dat te "analyseren" ?jobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:15:
[...]
Die "leegstaand pand mode" hebben alleen AC's vanaf een bepaalde datum ergens in 2022. Die van mij zijn ook van 2022 en hebben dat helaas niet. Hierdoor kan ik ook niet met een logic analyzer kijken hoe dat wordt aangestuurd/uitgelezen en daardoor kan ik dat ook niet inbouwen in mhi-ac-ctrl.
Dus het klopt dat die optie niet aanwezig is.
Als je een logic analyzer kan aansluiten op je WF-RAC module. Je moet zeg maar het data verkeer aftappen.Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:17:
[...]
Kan ik je daar niet mee helpen dan om dat te "analyseren" ?
Het is dus blijkbaar niet iets wat ik via m'n laptop kan doenjobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:20:
[...]
Als je een logic analyzer kan aansluiten op je WF-RAC module. Je moet zeg maar het data verkeer aftappen.
Ik weet niet waar je woont, maar je bent altijd welkom in Twente om even bij mij te "sniffen" naar de juiste "code"

Onder het genot van een LPG'tje natuurlijk
Maar ff zonder dollen, dat is voor mij wel echt een gemis, ik had ik hem in mijn mancave lekker op 12 graden staan om de boel dooi te houden, 18 is veel te warm eigenlijk en kost onnodig veel extra energie.
[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 20-02-2024 19:25 ]
Nee, een laptop is niet voldoende. Wel sluit je daar je logic analyzer op aan :-)Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:22:
[...]
Het is dus blijkbaar niet iets wat ik via m'n laptop kan doen
Ik weet niet waar je woont, maar je bent altijd welkom in Twente om even bij mij te "sniffen" naar de juiste "code"![]()
Woon ver weg van Twente dus dat wordt hem niet.
Als je een externe temp sensor gebruikt kun je wel onder 18 graden komen door deze gewoon met een paar graden te verhogen.
Of je gebruikt dit: https://gitlab.com/plusmore/MHI-AC-Ctrl-Plus
(geen ervaring mee)
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 20-02-2024 19:30 ]
Tnx, de winter is toch bijna afgelopen, ligt het nog wel in jouw planning om dit ooit aan te passen, en ben je de enigste die dit project onderhoudt of zijn er mee fanatiekelingenjobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:28:
[...]
Nee, een laptop is niet voldoende. Wel sluit je daar je logic analyzer op aan :-)
Woon ver weg van Twente dus dat wordt hem niet.
Als je een externe temp sensor gebruikt kun je wel onder 18 graden komen door deze gewoon met een paar graden te verhogen.
Ik niet, aangezien ik dit niet kan analyseren en testen.Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:30:
Tnx, de winter is toch bijna afgelopen, ligt het nog wel in jouw planning om dit ooit aan te passen, en ben je de enigste die dit project onderhoudt of zijn er mee fanatiekelingen![]()
![]()
Op dit moment ben ik de enige. Absalom-muc doet eigenlijk niets meer vandaar dat hij mij rechten op de repo heeft gegeven. Maar wie weet komt er nog een keer iemand die de mode wel heeft weten te analyseren en toe te voegen.
Anders maar ff een crowdfundingsactie opstarten zodat jij een nieuwe airco kunt kopenjobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:36:
[...]
Ik niet, aangezien ik dit niet kan analyseren en testen.
Op dit moment ben ik de enige. Absalom-muc doet eigenlijk niets meer vandaar dat hij mij rechten op de repo heeft gegeven. Maar wie weet komt er nog een keer iemand die de mode wel heeft weten te analyseren en toe te voegen.
Hoe zou dit moeten werken? Ik heb hier nog niet echt een beeld bij.jobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:28:
[...]
En ik lees in dit topic dat voor verwarmen 45 graden naar beneden het beste werkt.
Is dit dan de setting "center/down" of de setting "down" in HA
Via HA of ESP kun je dan de temperatuur met een offset naar de airco doorsturen.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:33:
[...]
Hoe zou dit moeten werken? Ik heb hier nog niet echt een beeld bij.
En ik lees in dit topic dat voor verwarmen 45 graden naar beneden het beste werkt.
Is dit dan de setting "center/down" of de setting "down" in HA
Ik heb de unit nu op center/up of op swing, met center/down dan gaat de unit vrijwel direct pendelen of schroeft die de fanspeed naar beneden waardoor de warmte niet goed wordt verspreid.
Ik moet zeggen dat juist nu de airco vreemd regelgedrag vertoond, op medium setting valt die toch vaak terug op low. Enige setting die de airco dan accepteert is high, zet je deze weer naar medium gaat die naar silent

Het bovenstaande is dan ook direct waar ik mij gigantisch aan stoor. Ik ben van mening dat L/L warmptepompen teveel sturing nodig hebben om in de buurt van het comfort te komen van L/W of CV systemen. Of ik moet de compressor snelheid en fanspeed los kunnen instellen, dan maar tegen een lagere COP....
Misschien hangt het ook (gedeeltelijk) af van je wensen, omstandigheden en verwachtingen.Grutte Pier schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:01:
[...]
Via HA of ESP kun je dan de temperatuur met een offset naar de airco doorsturen.
Ik heb de unit nu op center/up of op swing, met center/down dan gaat de unit vrijwel direct pendelen of schroeft die de fanspeed naar beneden waardoor de warmte niet goed wordt verspreid.
Ik moet zeggen dat juist nu de airco vreemd regelgedrag vertoond, op medium setting valt die toch vaak terug op low. Enige setting die de airco dan accepteert is high, zet je deze weer naar medium gaat die naar silent.Door de set temperatuur zo hoog te zetten dat hij niet naar low gaat voorkom ik al het bovenstaande inclusief pendelen. Dit gaat nu nog goed maar wanneer de buiten temperatuur nog hoger wordt wil ik niet in een sauna zitten om het comfortabel te hebben.
Het bovenstaande is dan ook direct waar ik mij gigantisch aan stoor. Ik ben van mening dat L/L warmptepompen teveel sturing nodig hebben om in de buurt van het comfort te komen van L/W of CV systemen. Of ik moet de compressor snelheid en fanspeed los kunnen instellen, dan maar tegen een lagere COP....
Ik gebruik onze multisplit voor verwarmen en koelen, en geniet van het regelgedrag.
Ik vind het logisch dat de unit in het begin harder draait om snel bijna op temperatuur te komen, en dat het daarna terugzakt in blazen en temperatuur om niet over de doel temperatuur heen te schieten. Ook fijn dat hij dan zo laag draait dat je het verwarmen nauwelijks nog merkt.
Hier checkt de unit met wat extra rondblazen op gezette tijden of de temperatuur nog voldoende is. Zo niet, dan zet hij even een tandje bij. Voor mij allemaal logisch en prettig.
Pendelen, hier vooral af en toe even terug zakken naar een basisverbruik van ongeveer 50W tot hij denkt dat er weer een pufje bij moet, is hier ook gewenst. Het verbruik hiervan ligt lager dan het in de technische gegevens genoemde minimaal opgenomen vermogen. Dus een aangename temperatuur en een minimaal verbruik. Ik zie dat als winst.
Ik lees hier geregeld van mensen die bijna lijken te vechten tegen het regelgedrag van hun airco unit ipv te genieten van de technische snufjes die zitten ingebouwd.
Waarom zou je het af en toe terug zakken in verbruik omdat de gewenste temperatuur is bereikt willen voorkomen, en zelfs zo ver gaan dat je de doeltemperatuur daarvoor aanpast of zelfs ramen of deuren open zetten om het te voorkomen? Met een hoger verbruik als gevolg?
Ik heb juist een hoop geld uitgegeven voor een installatie die het hier perfect op temperatuur houdt met een minimum aan ingrijpen van mijn kant.
Hier geen externe sensors, niet nodig omdat onze unit geschikt is voor onze ruimte. Geen ingewikkelde software om van alles zelf in te stellen terwijl wat de ontwikkelaar heeft bedacht past bij ons.
Misschien past airco niet bij jouw specifieke situatie of wensen, maar ik denk niet dat dat iets zegt over het nut en/of comfort van een airco op zich.