Tibber + slim verwarmen + Mitsubishi HI Airco + Homey

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:03
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om slim verwarmen icm mijn Mitsubishi Heavy Industries te koppel aan "Slim verwarmen" van Tibber.

- Al mijn smart home apparaten heb ik verzameld in Homey
- Homey gekoppeld aan Tibber vanuit de Tibber app middels een " Power Up" (sensoren en thermostaten worden gekoppeld)
- Mijn airco geactiveerd voor "slim verwarmen".

Klaar is kees.

Ik liep eigenlijk tegen het aloude probleem aan dat de thermostaat op de Mitsubishi airco altijd de temperatuur te hoog aangeeft. Dit heb ik alsvolgt opgelost:

- Ik heb een virtuele thermostaat aangemaakt met de app : Virtuele apparaten
- Vervolgens van een andere sensor de temperatuur opgehaald en deze geüpdatet naar de virtuele thermostaat middels een flow. (Ik heb zelf het gemiddelde van drie andere thermometers gebruikt)
- De virtuele thermostaat in de Tobber-app geactiveerd voor slim verwarmen (Nu wordt de ingestelde temperatuur van de virtuele thermostaat, in homey geüpdatet vanuit Tibber)
- De ingestelde temperatuur van de virtuele thermostaat middels een flow weer geüpdatet naar de ingestelde temperatuur van de Mitsubishi airco.

In hoeverre slim verwarmen van Tibber ook goed werkt weet ik nog niet. Mijn eerste ervaring:
- Gisteravond in de tibber app, de virtuele thermostaat op 21 graden gezet
- Slim verwarmen + nachtbesparing in tibber app aangezet voor de virtuele thermostaat (Nachts gaat hij dan 3 graden naar beneden)

Resultaat vandaag overdag: Hele dag was de temperatuur in de woonkamer exact de ingestelde temperatuur.
(kortom...zegt eigenlijk niets over slim verwarmen....behalve dat mijn kamer nu eindelijk eens stabiel op temp blijft) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzoxIAYFYWA4Kf0Q5dznT5piaV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KP6B7j9qEtjPvRGhPRI3xeey.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-5CATBJ5U1xc3bODQbdig1mpY0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TF6mHWdSc4AnqUzYsBjBwhIP.png?f=user_large

Afijn. Leek me leuk om te delen.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnaggnag
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 00:01
Interessant project. Ik ben ook aan het kijken naar het slim verwarmen van mij MHI's icm tibber.
Hoe heb je de MHI verbonden met de Homey? En merk je al iets van de power ups?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:03
Ik heb de mhi verbonden met de homey via de app: Mitsubishi (WF-RAC).
Op zich werkt die goed, behalve dat de verbinding vaak wegvalt. Maar het gaat net. De bediening is verder prima.

Na een aantal dagen met slim verwarmen van tibber te hebben gewerkt, heb ik die eerst maar weer eens uitgezet. Hij zet de temperatuur soms lager terwijl ik dat niet wil. Het wordt dan meteen frisser. Hoe de power up precies werkt is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik ben eigenlijk ook al twee jaar aan het pielen met de airco: hoe houdt je de temperatuur stabiel. Het is toch echt iets anders dan een cv.

Ik gebruik nu wel de virtuele thermostaat icm een flow. Deze flow zet de ventilator naar laagst als de temperatuur is bereikt. Daalt de temperatuur dan gaat de ventilator naar hoog. Dit werkt nu aardig.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL