WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Rond de 35-45 hz hoor ik een brom. Bij koud weer is er erger waarschijnlijk omdat het rubber harder wordt.
Ik wil zelf een paar veren maken met staalkabel.
:strip_exif()/f/image/3N3ULs20bVZ7vXmhKjr0LZFl.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed verhaal. Vertel!Trebbors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:31:
Ik heb de oplossing gevonden tegen het pendelen van mijn MHI:
peak-cut timer.
Ingesteld op het minimum van 40% en nu lekker pruttelen, gemiddelde van een 350W.
[Afbeelding]
Hoe verhoudt dat verbruik zich tov de eerdere situatie?Trebbors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:31:
Ik heb de oplossing gevonden tegen het pendelen van mijn MHI:
peak-cut timer.
Ingesteld op het minimum van 40% en nu lekker pruttelen, gemiddelde van een 350W.
[Afbeelding]
Wat wil je weten? Betreft een instelling via de RC 😉
Sjamo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:
[...]
Hoe verhoudt dat verbruik zich tov de eerdere situatie?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wsG2cT8nQRlYRBY481ohpaIE.jpg?f=user_large)
Het spijt me, dat zegt me weinig.
Als mijn installatie zo'n beeld laat zien draait het altijd aanmerkelijk zuiniger dan het gedaan zou hebben op continu minimaal opgenomen vermogen.
Wat ik dus vraag is of die 350W hoger of lager is dan in het geval van pendelen.
Wanneer je deze actie ondernomen hebt om pendelen te voorkomen omdat het minder comfort geeft kan ik me voorstellen dat een hoger verbruik je niet uit maakt.
Het verbruik komt nagenoeg gelijk uit. De pieken zonder peak-cut vaak een stuk hoger. Ik heb het echt gedaan tegen het pendelen. Het lijkt me beter voor de techniek om continu te draaien.Sjamo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:01:
[...]
Het spijt me, dat zegt me weinig.
Als mijn installatie zo'n beeld laat zien draait het altijd aanmerkelijk zuiniger dan het gedaan zou hebben op continu minimaal opgenomen vermogen.
Wat ik dus vraag is of die 350W hoger of lager is dan in het geval van pendelen.
Wanneer je deze actie ondernomen hebt om pendelen te voorkomen omdat het minder comfort geeft kan ik me voorstellen dat een hoger verbruik je niet uit maakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 07-12-2024 13:09 ]
Zou je die willen delen?Trebbors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:53:
[...]
Wat wil je weten? Betreft een instelling via de RC 😉
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
RC-EX3A only
https://www.mhi-mth.co.jp...df/pjz012a171_english.pdf
Misschien kan het ook met de ClimaControl of dat andere bordje.
[ Voor 12% gewijzigd door Trebbors op 07-12-2024 13:15 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Trebbors op 07-12-2024 13:15 ]
Had tot nu toe nog niet gevonden een unit waar je een bepaalde hoeveelheid opgenomen vermogen kon instellen om proberen zo vlak mogelijk (bij) te stoken om daarmee een zo'n egaal mogelijk geluid te produceren.
Natuurlijk schommelt je binnen temperatuur dan wel afhankelijk van hoe koud het buiten is en hoever je hem beperkt in capaciteit, maar deze bril geeft weer een ander beeld op mogelijkheden.
THX
Michel
Dat zou de airco normaal gesproken zelf al moeten regelen, mits het juiste vermogen voor die ruimte is geplaatst (te zwaar en hij gaat pendelen, te licht en hij moet flink vermogen leveren), hij z’n warmte goed kan afgeven en hij beetje fatsoenlijk regellogica heeft.Beauty1010 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:18:
[…] een unit waar je een bepaalde hoeveelheid opgenomen vermogen kon instellen om proberen zo vlak mogelijk (bij) te stoken
[…]
Ik heb een 3,5kW ZSX in het midden van de woonkamer hangen (kan z’n warmte dus goed afgeven, geen ‘warmtebel’ rond de unit) en die slaat nooit volledig af eigenlijk, moduleert helemaal terug en kan daar uren op pruttelen. Heb laatst zelfs een poos maar 134W gezien.
Dat zorgt dan voor dit soort plaatjes:
/f/image/MKcGBQV6ByVrvAucDpxfgAi7.png?f=fotoalbum_large)
Zonder 3rd party modules overigens of geknutsel aan de kamertemperatuursensor, gewoon de standaard WF-RAC wifi module. Setpoint 21°, fan auto, lamellen laagste stand en /\ richting. Binnenunit netjes geplaatst conform de instructies in de handleiding (afstand tot plafond e.d.)
In werkkamer op zolder een SRK20ZS-W en die heb ik nog niet lager gezien dan 221W en gaat bij minder warmtevraag pendelen. Maar deur was ook dicht en ruimte is niet heel groot. Misschien nog eens beter testen met kamerdeur open, silent mode en fan binnenunit op laag (die twee knijpen de unit ook af qua vermogen las ik).
Die staat op het platte dak recht boven mij en hoor ik helaas vrij goed op- en aftoeren. Continu laag toerental is prettiger, dan hoor ik hem niet.
[ Voor 230% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2024 10:52 ]
Dit klinkt vergelijkbaar met de optie “demand control” bij Daikin waarmee je de unit afknijpt qua vermogen. De silent mode zou vergelijkbaar moeten werken, maar dat is een vaste instelling qua vermogen en is niet via app/HA in te stellen, alleen via de draadloze remote en ook niet bij een multisplit (en mogelijk kanaal-/plafondunit?). Zou dan idd interessant zijn om die “peak-cut timer” met een 3rd party bordje te kunnen gebruiken. Als die RC-EX3A dat kan, dan zou het juiste SPI commando mogelijk te achterhalen moeten zijn?
[ Voor 143% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2024 22:19 ]
Gebruik je de "smart m-air PRO" met dat apparaat? Met die app zitten klooien, maar krijg mn airco niet toegevoegd. (Ik heb geen RC)😅
Wel jammer dat er een kabel aan moet.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
xHEMANx schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:06:
Kan die RC-EX3A wel halve graden verwarmen?
Gebruik je de "smart m-air PRO" met dat apparaat? Met die app zitten klooien, maar krijg mn airco niet toegevoegd. (Ik heb geen RC)😅
Wel jammer dat er een kabel aan moet.
:strip_exif()/f/image/J3BUau2OBWModSp3QqxiXPeR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus neem aan van wel.
Uit:
Handleiding
Deze bestaat ook nog, en werd hierboven besproken met de peak-cut:
Quick reference
Maar wat een prijzen.. Alleen die SC-BIKN2-E kost je al een rib uit je lijf.
Wordt tijd dat er eens een chinees komt met een generiek display dat er net zo goed uit ziet.
Ze bestaan op zich wel(heb er hier een paar) maar werken allemaal net-niet.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb namelijk SC-BIKN2-E met RC-EX3A liggen. (Die ik alleen heb gebruik om fan instellingen aan te passen

Opzich wil ik wel een logic analyser regelen om wat SPI signalen te sniffen.
Ik ben wel heel benieuwd wat de peak cut timer doet (waarschijnlijk op een bepaalde tijd een commando sturen) als je die kan sniffen wil ik een poging wagen deze toe te voegen aan mhi ac ctrl en esp homeSkullboyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 01:10:
Bedoel je dan de RC-ES1 of de RC-EX3A?
Ik heb namelijk SC-BIKN2-E met RC-EX3A liggen. (Die ik alleen heb gebruik om fan instellingen aan te passen)
Ik ben momenteel aan het vechten met de python classes om de esp home yaml simpeler te krijgen, en potentieel ooit de code te upstreamen naar de esp home repo maar het snappertje is nog niet geconnect in mijn hoofd dus het kost me meer moeite dan ik zou willen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Deze gezien?LED-Maniak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:45:
[…]
Wordt tijd dat er eens een chinees komt met een generiek display dat er net zo goed uit ziet.
Ze bestaan op zich wel(heb er hier een paar) maar werken allemaal net-niet.
Button+ topic
Button+ met ESPHome firmware topic
[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2024 08:27 ]
Wellicht wil @LED-Maniak je een ClimaControl donerenSkullboyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 01:10:
Bedoel je dan de RC-ES1 of de RC-EX3A?
Ik heb namelijk SC-BIKN2-E met RC-EX3A liggen. (Die ik alleen heb gebruik om fan instellingen aan te passen)

Ik probeer via MHI-AC-Ctrl-ESPHome mijn externe temperatuursensor te gebruiken voor de airco. Het lukt me om via een service call in Home Assistant de "current temperature" van de airco aan te passen.
Het probleem is echter dat na enkele seconden de interne temperatuursensor van de airco een andere waarde detecteert en de waarde die ik via Home Assistant heb verzonden, overschrijft.
Hoe kan ik dit oplossen? Is het een kwestie van de interne temperatuursensor van de airco loskoppelen, of is er een andere manier?
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/103
Ik denk dat @LED-Maniak gebruik heeft gemaakt van dit werk https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Trace/blob/main/SPI.md . Er staat dat er nog onbekende frames zijn dus daar zou dit zomaar tussen kunnen staan. Zou heel mooi zijn als we wat output van de coole RC-EX3A kunnen bemachtigen.ThinkPad schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:28:
[...]
Wellicht wil @LED-Maniak je een ClimaControl donerenzodat jullie daarmee kunnen sniffen. Die prik je er zo tussen en is wellicht makkelijker werken
Waarom is dat niet aangepast in example.yaml vraag ik me dan af.SkullboyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:09:
Misschien zit hier je probleem in.
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/103
@LinuZZ
Dat werk is een referentie geweest maar zitten wat foutjes in en inderdaad frames die missen.TereZz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:11:
[...]
Ik denk dat @LED-Maniak gebruik heeft gemaakt van dit werk https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Trace/blob/main/SPI.md . Er staat dat er nog onbekende frames zijn dus daar zou dit zomaar tussen kunnen staan. Zou heel mooi zijn als we wat output van de coole RC-EX3A kunnen bemachtigen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wat voor missende frames en fouten heb je gevonden? Zou mooi zijn om dat terug te gevenLED-Maniak schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:20:
[...]
Dat werk is een referentie geweest maar zitten wat foutjes in en inderdaad frames die missen.
omdat de initieel aanvrager het issue gesloten heeft voordat ik het gezien heb, en niemand een pull request heeft gedaanAUijtdehaag schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:15:
[...]
Waarom is dat niet aangepast in example.yaml vraag ik me dan af.
@LinuZZ
ik heb overigens geen idee waar je het over hebt @AUijtdehaag , staat toch gewoon in example.yaml?
[ Voor 20% gewijzigd door LinuZZ op 11-12-2024 15:29 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Zonder quotes om de waarde krijg ik een foutmelding onder substitutions btw
Natuurlijk kan het ook voorkomen de Dallas een keer geen waarde geeft en dan neemt de interne sensor het over totdat de Dallas weer actief is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sspaMh6l16CHsL1wQqCMThql.jpg?f=user_large)
Mijn zsx 2.5 in een andere kamer moduleert wel terug naar 200-300 watt.
Jup, rond de 220 is minimum dat ik gezien heb volgens mij.Serefsiz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:41:
Heeft er iemand toevallig hier een 25zs-w in gebruik? Tot hoe ver moduleert je airco terug tijdens het verwarmen? Hij gaat bij mij niet lager dan 500-600 watt terwijl de kamer al op temperatuur is.
Maar is hier wel vaker besproken, het is nogal buitentemperatuur afhankelijk allemaal.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Hij kan zeker wel lager, zie ook GermanPivo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Gaan de leidingen achter de airco door de muur naar buiten? Zo ja, check dan ook even of die doorvoer goed is afgedicht. Anders bestaat de kans dat hij koude lucht aanzuigt vanaf buiten en dan meet hij natuurlijk geen correcte temperatuur.Serefsiz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:41:
Heeft er iemand toevallig hier een 25zs-w in gebruik? Tot hoe ver moduleert je airco terug tijdens het verwarmen? Hij gaat bij mij niet lager dan 500-600 watt terwijl de kamer al op temperatuur is.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Bedankt, dat is niet het geval. Ik heb zelfs een externe temperatuursensor gebruikt, en daarmee is het pendelen gestopt. Alleen het terugmoduleren werkt nog niet helemaal. Ik houd het een tijdje in de gaten; zoals iemand eerder al aangaf, is het ook afhankelijk van het weerGermanPivo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:11:
[...]
Gaan de leidingen achter de airco door de muur naar buiten? Zo ja, check dan ook even of die doorvoer goed is afgedicht. Anders bestaat de kans dat hij koude lucht aanzuigt vanaf buiten en dan meet hij natuurlijk geen correcte temperatuur.
Verwarm je de hele dag door? Als alles in de kamer koud is geeft dat dus kou af waardoor de lucht snel afkoelt. Daardoor is er extra capaciteit nodig. Dus 500W met een COP van 4 is dan 2kW aan warmte. Die zal toch ergens nodig zijn om te verwarmen.Serefsiz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:41:
De benedenverdieping staat nu 24/7 aan. Normaal gaat die van 20 > 45 > 60 Hz ik heb silentmodus altijd aan staan. Maar nu die 24/7 aanstaat maakt die kleinere stappen naar 28Hz. Er zit zeker een leerprogramma in de unit want het gedag is totaal anders. De 3.5ZS gebruikt dan 6-8kWh per dag.
Boven stook ik pas als ik aanwezig ben. En dat is een kleinere ruimte met een 2.0ZS en die stook er ook zo 6kWh doorheen en zie ik niet snel minimaal draaien.
Het allerbelangrijkste is. Omdat boven alles koud aanvoelt staat die al snel op 25 graden (letterlijk) en voelt de vloer nog koud aan. Beneden met 24/7 staat die op 20 graden en dat is gewoon lekker warm. Gaan we weer adhoc stoken dan gaat die ook naar 22 graden en dat voelt minder lekker aan als 27/7 op 20 graden.
Met L/L kun je tenminste nog adhoc stokenWillempie27 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:49:
[...]
Boven stook ik pas als ik aanwezig ben. En dat is een kleinere ruimte met een 2.0ZS en die stook er ook zo 6kWh doorheen en zie ik niet snel minimaal draaien.
Het allerbelangrijkste is. Omdat boven alles koud aanvoelt staat die al snel op 25 graden (letterlijk) en voelt de vloer nog koud aan. Beneden met 24/7 staat die op 20 graden en dat is gewoon lekker warm. Gaan we weer adhoc stoken dan gaat die ook naar 22 graden en dat voelt minder lekker aan als 27/7 op 20 graden.
L/W is misschien zuiniger, maar in ruimtes waar je maar af en toe komt moet je ook continue stoken en dan kost het veel meer dan eens de L/L bruut opstoken
Voor boven/adhoc overweeg ik ook een 20-ZS of 25-ZS. Beneden hebben we al een 25-ZSX hangen, maar voor adhoc bijverwarming (geen koeling) lijkt me dat wat overkill. De nieuwe buitenunit komt dan in de voortuin met buren aan één kant.
Is het verschil tussen 25-ZS en 25-ZSX erg groot?
Geluid buitenunit en hoe ver hij kan terugmoduleren. En natuurlijk efficientie (ZSX heeft hogere COP e.d.).Martin7182 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:46:
[...]
Martin7182 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:46:
[...]
:strip_exif()/f/image/tz1kdT2ID1u3ohDRfsukrmRP.png?f=user_large)
Van links naar rechts, 3.5kW ZSX, 2.5KW ZSX, 2.5KW ZS
Voor hoever het terug kan moduleren zou ik het niet aanschaffen. ik heb mijn zsx maar een paar keer tussen de 100-200 zien verbruiken.
Ik zou achteraf gezien voor de slaapkamer geen ZSX meer aanschaffen. Hij draait toch nooit op volle capaciteit, geluid speelt dan ook niet echt een rol. Ik hoor hem niet.
Zat gisteren hier nog eens mee te spelen. Ik heb m'n airco's in een apart IOT vlan draaien.Sjamo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:07:
[...]
Ja, ik gebruik altijd 2 telefoons, dus voor mij is het handig. Lokaal op de telefoon die ik standaard gebruik, remote op de telefoon die ik zeker meeneem wanneer ik het huis verlaat.
Eerder gebruikten we de 2 opties opdat we beiden de app beschikbaar hadden.
Als ik m'n iPhone in datzelfde netwerk hang dan zie ik ineens een wifi-icoontje verschijnen (onder de 'off' knop op de detailpagina van de airco):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qNQ5zVRVEFcLpoKB2ZGGyaT4.jpg?f=user_large)
Volgens de handleiding (pag. 18) van de app staat dit voor "appears when the application is used at home where the air conditioner is set and connected to the application". Klinkt dus als een rechtstreekse verbinding, buiten de cloud om.
Als ik op m'n telefoon naar m'n normale SSID wissel dan zie ik het niet.
Ik heb een mDNS repeater actief (zodat mensen op m'n gastnetwerk naar Chromecast kunnen sturen), maar dat is blijkbaar nog niet afdoende. Iemand hier toevallig wel eens in gedoken? Ik kan nog even kijken of ik kan Wiresharken in het IOT-subnet en kijken wat er langskomt als ik de Smart M-Air app open/bedien.
Edit: even met Wireshark aan het stoeien geweest. Ik zie eigenlijk alleen maar mDNS-requests voor "_beaver.tcp.local" voorbijkomen. Ook met telefoon in zelfde netwerk en dan airco bedienen lijkt het nog steeds via de cloud te gaan (AWS ip en tcp/8883 (encrypted MQTT?)). Wat dan het idee achter dat icoontje is snap ik niet helemaal.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2024 12:27 ]
Voor wat het waard is: deze week het verbruik op 150m3, goed geisoleerd, met een 3,5ZS-W van 7-22h op 19 graden werkelijk gemeten temperatuur:
Ma 6,2 - Di 6,7 - Wo 7,9 - Do 7,1
(Vorige week gemiddeld 6 per dag)
[ Voor 27% gewijzigd door KoningPaulus op 13-12-2024 15:03 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
"Nice beaver! Thank you, had it just stuffed."ThinkPad schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:19:
[...]
Zat gisteren hier nog eens mee te spelen. Ik heb m'n airco's in een apart IOT vlan draaien.
Als ik m'n iPhone in datzelfde netwerk hang dan zie ik ineens een wifi-icoontje verschijnen (onder de 'off' knop op de detailpagina van de airco):
[Afbeelding]
Volgens de handleiding (pag. 18) van de app staat dit voor "appears when the application is used at home where the air conditioner is set and connected to the application". Klinkt dus als een rechtstreekse verbinding, buiten de cloud om.
Als ik op m'n telefoon naar m'n normale SSID wissel dan zie ik het niet.
Ik heb een mDNS repeater actief (zodat mensen op m'n gastnetwerk naar Chromecast kunnen sturen), maar dat is blijkbaar nog niet afdoende. Iemand hier toevallig wel eens in gedoken? Ik kan nog even kijken of ik kan Wiresharken in het IOT-subnet en kijken wat er langskomt als ik de Smart M-Air app open/bedien.
Edit: even met Wireshark aan het stoeien geweest. Ik zie eigenlijk alleen maar mDNS-requests voor "_beaver.tcp.local" voorbijkomen. Ook met telefoon in zelfde netwerk en dan airco bedienen lijkt het nog steeds via de cloud te gaan (AWS ip en tcp/8883 (encrypted MQTT?)). Wat dan het idee achter dat icoontje is snap ik niet helemaal.
Meer over die andere bever is hier te vinden: https://github.com/JSdeJong/SmartMAir
Je app kan in 2 modes werken, via de cloud en local access.ThinkPad schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:19:
Bij local access praat de app http op 51443 met de AC (zie je overigens dat wifi symbool ook). Gaat eerst met spa.smartmair.com praten om o.a. te kijken als er een firmware upgrade is. Daarna lokaal praten voor deviceinfo en airconstat.
Als je in cloud mode werkt dan gaan wordt de status van de AC opgevraagd via de cloud met globaal dezelfde commando's als deze lokaal doet. Dus ook als je dat wifi symbool ziet. Dat verloopt via https naar 443. voorbeeld: https://spa-ov.smartmair.com/command/getAirconStat
Volgens mij wordt die 8883 gebruikt voor communicatie tussen AC en cloud. Mogelijk MQTT. Komt niet uit app volgens mij
[ Voor 23% gewijzigd door jobr op 13-12-2024 20:36 ]
Hier een 3,5 zsx-wf beneden maar dan 21 graden(mijn vrouw is een kouwkleun) extern gemeten tussen 6:30-23:30 (nachten nog niet nodig hier). Huis uit 2006, goed geïsoleerd en 145m³. Ma 8 / di 9 / wo 10 / do 10 vandaag 11. 0,0 gas nodig voor verwarmen. Kost voor ons geen drol dus erg tevredenKoningPaulus schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:59:
Voor iedereen die denkt dat ze veel continu vermogen vragen; dat is blijkbaar nodig voor je ruimte (grootte, isolatie etc.) Maarrr, vergeet niet om geregeld je filters te checken. Ook een klein laagje stof laat je verbruik al toenemen, dus frequent even stofzuigen die handel
Voor wat het waard is: deze week het verbruik op 150m3, goed geisoleerd, met een 3,5ZS-W van 7-22h op 19 graden werkelijk gemeten temperatuur:
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Hear! hear!KoningPaulus schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:59:
Voor iedereen die denkt dat ze veel continu vermogen vragen; dat is blijkbaar nodig voor je ruimte (grootte, isolatie etc.) Maarrr, vergeet niet om geregeld je filters te checken. Ook een klein laagje stof laat je verbruik al toenemen, dus frequent even stofzuigen die handel
Ik stamp hier wel wat meer weg en dan staat de SCM40 nog niet eens aan, maar het is ook allemaal relatief natuurlijk. SCM60 met 5 kW + 2x 2.5 en SRC25 op totaal 300m3 (exclusief de kamers met de SCM40). Tweekapper uit '78 met isolatie van toen (wel overal HR++/HR+++). Woonkamer 24/7 op 20 graden, rest op 18 of 16.Voor wat het waard is: deze week het verbruik op 150m3, goed geisoleerd, met een 3,5ZS-W van 7-22h op 19 graden werkelijk gemeten temperatuur:
:strip_exif()/f/image/Y5sDUoRRq0G9bjKHngTXGrcl.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KpLv9ri5DK5egnWmo1BDHlbb.png?f=user_large)
Kan je nagaan wat er anders aan gas doorheen zou gaan
Heb het in het begin een tijdje bijgehouden; zit gemiddeld op COP4 over een heel stookseizoen (oktober t/m april). Zat op 0.59 m3/graaddag en nu op 1.34 kWh/graaddag. Daarbij wel de kanttekening dat we nu dus ook wat meer stoken.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Sinds eergisteren is er geen correcte update meer van de binnen- en buitentemperatuur. Ook na een reboot van het systeem is er één update en daarna weer een flatline.
/f/image/ZS1jYhqA0QGc4gPGGpaow9wc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kDjhUApq9KWweMaOEQ2BaXsH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door lexdb op 14-12-2024 08:09 ]
Hetzelfde, ook compleet geen updates meer in de M-Air app.GermanPivo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:57:
@lexdb De vraag is; update de airco daadwerkelijk niet meer of worden ze alleen niet doorgegeven aan Homey?Wat zie je in de app van de airco?
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2024 10:24 ]
Geen last van. Stekker van AC al even uit het stopcontact gehaald?lexdb schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:08:
Heeft iemand anders hier ook het probleem dat temperaturen niet meer updaten?
Yep al 3x de werkschakelaar omgehad, elke keer +- 1 minuut updates en daarna radiostilte. Jij hebt ook CC's er tussen hangen toch?peptalk schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:30:
[...]
Geen last van. Stekker van AC al even uit het stopcontact gehaald?
Ja ik heb ook een ClimaControl er tussen hangen. Heb je die al opnieuw opgestart? Anders toch ff contact met Led Maniak zoeken.lexdb schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:32:
[...]
Yep al 3x de werkschakelaar omgehad, elke keer +- 1 minuut updates en daarna radiostilte. Jij hebt ook CC's er tussen hangen toch?
Ja heb nu: 3x power-down gedaan, 2x Homey reboot, 5x climacontrol reboot, LedManiak is ook gepaged.peptalk schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:41:
[...]
Ja ik heb ook een ClimaControl er tussen hangen. Heb je die al opnieuw opgestart? Anders toch ff contact met Led Maniak zoeken.
Verbruik is in ieder geval lekker hoog nu
Dank voor de input.
Zie het probleem niet. Gebeurt hier regelmatig met jouw eigen kitjes en HA issues. Daar heb ik nog niemand over gehoord.AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:17:
Misschien dit soort dingen bespreken in het een eigen CC topic?
lexdb vraagt of de servers van MHI nog reageren omdat zijn WF-RAC en Homey niet updaten(via een MHI integratie), toevallig zit er een CC module tussen. Antwoord is ja, lijkt een lokaal probleem. Valide vraag, gezien MHI servers wel eens uitvallen.
En weer verder met de dag.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 14-12-2024 11:26 ]
Sorry, moet hier toch even op terugkomen. Gisteren waarschijnlijk iets te kort geprobeerd.jobr schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:13:
Als je in cloud mode werkt dan gaan wordt de status van de AC opgevraagd via de cloud met globaal dezelfde commando's als deze lokaal doet. Dus ook als je dat wifi symbool ziet. Dat verloopt via https naar 443. voorbeeld: https://spa-ov.smartmair.com/command/getAirconStat
Vandaag even beter gekeken:
Als je dat wifi symbool ziet dan wordt er nog steeds elke keer een service discovery gestart. Als de AC lokaal wordt gevonden dan worden de commando's (status opvragen of bijv temp setting aanpassen) lokaal naar de AC gestuurd.
Soms worden de commando's ipv lokaal naar de cloud gestuurd (zo nu en dan).
Dus bij het WiFi symbool in cloud mode gaan in principe de commando's lokaal naar de AC.
(en gaan per definitie ook wat administratieve commando's naar de cloud)
Dan heb je best of both worlds: buitenshuis de MHI kunnen bedienen en thuis lokaal zodat het lekker vlot gaat.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2024 08:31 ]
Zal je toch even met een sniffer aan de gang moeten om te kijken of de mDNS packets wel op de verschillende plekken aankomen. Idem voor het retour packet.ThinkPad schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:31:
Nu nog de vraag hoe ik dat tussen verschillende VLAN's aan de praat krijg. Ik heb al een mDNS repeater draaien en wat firewall regels om broadcast verkeer van ene naar andere vlan toe te laten, maar heb het nog niet voor elkaar gekregen om dat wifi-icoontje te zien als telefoon in ander wifi-netwerk hangt dan de airco's.
Dan heb je best of both worlds: buitenshuis de MHI kunnen bedienen en thuis lokaal zodat het lekker vlot gaat.
Evt firewall even helemaal uit.
Zal vast nog iets verkeerd staan
Misschien kun je met de android app Multicast Tester wat handiger testen.
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 15-12-2024 18:29 ]
Om hier nog even op terug te komen, het voorbeeld in de example met de waarde zoals in het issue wordt genoemd werkt bij mij niet in de substitutions section.LinuZZ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:25:
[...]
omdat de initieel aanvrager het issue gesloten heeft voordat ik het gezien heb, en niemand een pull request heeft gedaan
ik heb overigens geen idee waar je het over hebt @AUijtdehaag , staat toch gewoon in example.yaml?
Als ik het in het MhiAcCtrl section zet, zoals bij het issue ook wordt aangegeven, werkt het bij mij wel.
Pff, daar had ik dus iets meer aandacht aan moeten gevenTheetjuh schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:38:
[...]
Om hier nog even op terug te komen, het voorbeeld in de example met de waarde zoals in het issue wordt genoemd werkt bij mij niet in de substitutions section.
Als ik het in het MhiAcCtrl section zet, zoals bij het issue ook wordt aangegeven, werkt het bij mij wel.
Bedankt voor het aanpassen, maar hij moet in de MhiAcCtrl section alleen zonder quotesLinuZZ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:30:
[...]
Pff, daar had ik dus iets meer aandacht aan moeten gevenbedankt, hij staat nu hopelijk wel goed, ik kan / wil? het zelf nog niet testen, ik wil nog wel een keer goed in room temp enzo duiken maar ga daar voorlopig geen tijd voor hebben verwacht ik
(pull requests zijn welkom uiteraard)

Sorry

Begrijpelijk dat je niet alles kunt testen hoor, maar daarom ook even mijn terugkoppeling, is dus geen vingerwijzen
[ Voor 10% gewijzigd door Theetjuh op 17-12-2024 11:49 . Reden: Extra 8nfo ]
Maar een stukje terug las ik wat over rubberen dempers. Dus een tip, met lampolie kun je veel soorten rubber regenereren.
Wel volledig voor eigen risico want als je teveel lampolie gebruikt neemt het volume van het rubber echt fors toe. En het werkt ook niet bij alle typen. Een stukje afsnijden en testen is aan te bevelen.
Ben benieuwd naar deze functie aangezien ik regelmatig boven de 60% luchtvochtigheid uitkom. Met 6 tot 12 tropische aquaria als voornaamste oorzaak.TereZz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:18:
[...]
Met de drogen-functie koelt een airco in principe, met een lage fanstand. Tenzij het te koud wordt. Dan warmt de unit tussentijds de ruimte weer even op.
Bij het koelen slaat vocht op de lamellen en als dat naar beneden valt wordt het naar buiten afgevoerd. Alles wat nog op de lamellen hangt zodra je stopt met koelen moet weg. Dat wordt ofwel in de ruimte gegooid bij verwarmen of op de fan-stand. En anders wordt het een broedplaats voor schimmel en bacteriën
Maar is het gewoon een aan uit functie en tot welk percentage luchtvochtigheid werkt dit?
Automatiseren met een hygrometer zou een leuke optie zijn, maar dat is wat te technisch voor mij.
Gebruiken jullie het afgevoerde water? Zou goed bruikbaar zijn voor ramen en wasmachine, en mogelijk voor de aquaria?
[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 12:43 ]
Aan uit functie, geen limit in RV (aangezien aan uit)Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:37:
[...]
Ben benieuwd naar deze functie aangezien ik regelmatig boven de 60% luchtvochtigheid uitkom. Met 6 tot 12 tropische aquaria als voornaamste oorzaak.
Maar is het gewoon een aan uit functie en tot welk percentage luchtvochtigheid werkt dit?
Automatiseren met een hygrometer zou een leuke optie zijn, maar dat is wat te technisch voor mij.
Leuk verzonnen maar meer voor de zomer. Als je verwarmt met de airco kun je beter niet gaan ontvochtigen met de airco, het brengt behoorlijk wat kou met zich mee.
Beter is om een stand-alone droger aan te schaffen. Deze doet hetzelfde als een split maar geeft zijn restwarmte weer terug de ruimte in.
Je hoort de buiten unit tikken, alsof hij probeert iets in gang te zetten. Daarna gaat de ventilator wel draaien. Dus die is in ieder geval niet kapot.
Maar dan stopt hij opeens en komt de melding. Een tijdje later probeert hij het weer, gaat weer even draaien, dan stopt hij weer.
Er komt geen error code, maar wel een "compressor protection code". Maar dit lijkt me toch eigenlijk wel echt een foutmelding.
Ik ga, als ik over een uurtje thuis ben, in ieder geval de buiten unit open maken (kappen eraf) en kijken of ik iets kan vinden. Maar input is zeer welkom!
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
De melding aflezen op de binnen unit is beter. Daar is het iets specifieker waar gezocht moet worden naar de reden van afslaan. En daar zijn nogal wat redenen voor....Download anders de technische handleiding even;
https://www.coolmark.nl/m...%2017-SRK-T-228%20R32.pdf
Voor specifieke weerstand en voltage waardes zal je moeten kijken of je daar je handleiding van kan vinden.
[ Voor 25% gewijzigd door Grutte Pier op 20-12-2024 13:16 ]
Even voor mijn beeldvorming. Compressor is onderdeel van een gesloten systeem, dus dan kun je zelf toch niets behalve de installateur bellen? Lijkt me ook gevalletje garantie binnen 6 maanden.Grutte Pier schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:13:
Protective control function, rotor lock; "If the motor for the compressor does not turn after it has been started, it determined that a compressor lock has occurrent and the compressor is stopped."
De melding aflezen op de binnen unit is beter. Daar is het iets specifieker waar gezocht moet worden naar de reden van afslaan. En daar zijn nogal wat redenen voor....Download anders de technische handleiding even;
Voor specifieke weerstand en voltage waardes zal je moeten kijken of je daar je handleiding van kan vinden.
Edit, vergat even dat er hier ook veel mensen zelf importeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 19:15 ]
Dit heeft met de buiten unit te maken, geloof ik.Grutte Pier schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:13:
Protective control function, rotor lock; "If the motor for the compressor does not turn after it has been started, it determined that a compressor lock has occurrent and the compressor is stopped."
Inmiddels heb ik de buiten unit kap eraf gehaald.
Ik zie 2 ledjes, ze knipperen:
6x groen
2x groen + rood
Dit blijft zich zo herhalen. Dit lijkt me een fout code of zoiets.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hier staat wel e.e.a. over de compressor geschreven bij troubleshooting.
Het venijnige is dat de fan wel gaat draaien. Instructies lopen uiteen van een sensor die kapot is, tot de compressor vervangen.
[ Voor 25% gewijzigd door Tanuki op 20-12-2024 14:00 ]
Unit al een keer geheel zonder stroom gezet? Doet soms wonderen.Tanuki schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:59:
Inmiddels ook de handleiding gevonden: https://www.lumelco.es/wp...tecnico_multis_scm-zs.pdf
Hier staat wel e.e.a. over de compressor geschreven bij troubleshooting.
Het venijnige is dat de fan wel gaat draaien. Instructies lopen uiteen van een sensor die kapot is, tot de compressor vervangen.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Even heel vluchtig manual doorgekeken.Tanuki schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:31:
[...]
Dit heeft met de buiten unit te maken, geloof ik.
Inmiddels heb ik de buiten unit kap eraf gehaald.
Ik zie 2 ledjes, ze knipperen:
6x groen
2x groen + rood
Dit blijft zich zo herhalen. Dit lijkt me een fout code of zoiets.
Ergens staat 30 keer starten om vloeistof te doen bewegen
Ergens valve error
Ergens rotor position sensor
Hoop over ground en insulation alsook teveel te weinig coolant
Boven alle errors staat wat die 2 leds doen
Succes!
ps. koelfunctie al geprobeerd? Of draait de flow dan niet om.
[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 20-12-2024 19:18 ]
Even benieuwd of het verholpen is of dat je nu in de kou zit?[b]Tanuki in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"Tanuki schreef op vrijdag 20
:strip_exif()/f/image/EgtEmS2e2jqeE0N1OP67Rf4H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uWMDJVoYd6thALmsPUkxmWjV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hangt ook af van de temperatuur van de lucht, het is geen fixed snelheid maar meer een max snelheid. Hoe lager de uitblaastemperatuur hoe lager hij de fanspeed zet. Er zijn 4 standen op MHI AC CTRL maar in werkelijkheid zijn er 8.edddy schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:58:
Ik heb sinds enige tijd de mhi-ac-ctrl-esphome draaien (v3, ginkage). In ha heb ik de fan speed op stil staan, nu zag ik dat dit gelijk staat aan indoor unit fan speed 3. Als test heb ik later op de afstandsbediening op Quiet geklikt. Hierna stond deze op status 2. Blijkbaar kan de afstandsbediening lager dan via de app. Staat er misschien iets niet goed in mijn config? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Quiet is max 3, low is max 4, medium weet ik niet en high is altijd 8.
[ Voor 4% gewijzigd door Nachtapotheker op 21-12-2024 13:42 ]
Medium, de een na hoogste stand, gebruikt fanspeed 4 tot 6.Nachtapotheker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:36:
[...]
Hangt ook af van de temperatuur van de lucht, het is geen fixed snelheid maar meer een max snelheid. Hoe lager de uitblaastemperatuur hoe lager hij de fanspeed zet. Er zijn 4 standen op MHI AC CTRL maar in werkelijkheid zijn er 8.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Het is helaas niet verholpen. We zitten nu in de kou (nouja, we hebben een badkamer radiator in gebruik om mee te verwarmen nu, cop=1).Eric-Peric schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:33:
[...]
Even benieuwd of het verholpen is of dat je nu in de kou zit?
De originele installateur, die de installatie 2 jaar geleden heeft opgeleverd, laat zich niet echt horen.
Hij zegt ook dat er vorig jaar geen onderhoud is geweest, wat denk ik betekent dat hij zal gaan zeggen niets te willen doen.
We hebben nog niet echt iets boven water, behalve dat het duidelijk met de compressor of iets eromheen te maken heeft.
Het doet best pijn; dit was geen goedkope installatie, helaas is de installatie (de aanleg van de leidingen enz) begonnen in de covid-19 periode, wat niet echt de beste periode was..
De installatie is, zonder dat ik dat wist of door had, niet met koper gemaakt, maar met kunststof leidingen.
Vorig jaar was er al een koudemiddel tekort. Toen is het koudemiddel vervangen door 6 kg(!) nieuwe r410a. (Door een andere installateur)
Nu dit weer... Het lijkt bijna een beter idee om de buiten unit uit te faseren (is 12,5 kw met 4 binnen units eraan, is ook veel te groot), om dan 1x een 5 kw buiten unit te kopen met R32, om die aan de unit in de woonkamer te maken met solderen en koper.
Dan kunnen we later nog kijken wat we willen doen met de slaapkamers.
Het vertrouwen is een beetje weg, en dat heeft eigenlijk niks met MHI te maken. Maar meer met de onbetrouwbare installatie die we hebben.
Ik heb hem eens 3,5 uur van de stroom af gehad (groep in meterkast uit gezet). Dat zou potentieel een bepaalde condensator of zo dacht ik ontladen, zoiets zag ik ergens. Helaas mocht dat niet baten.Eric-Peric schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:40:
[...]
Even heel vluchtig manual doorgekeken.
Ergens staat 30 keer starten om vloeistof te doen bewegen
Ergens valve error
Ergens rotor position sensor
Hoop over ground en insulation alsook teveel te weinig coolant
Boven alle errors staat wat die 2 leds doen
Succes!
ps. koelfunctie al geprobeerd? Of draait de flow dan niet om.
30 keer starten nog niet aangedurfd...
En koelen ook nog niet aangedurfd, ik ga dat nu eens proberen denk ik. Op een slaapkamer die nu niet in gebruik is.
Staat nu op koelen. Compressor frequency blijft 0 Hz. We hebben gisteren op 2 momenten voor een heel korte tijd de compressor frequency op meer dan 0 Hz gezien. Maar dat was het.
Weer opnieuw foutmelding 16 (stop by compressor rotor lock).
Ik laat hem nog even op koelen staan, misschien ontwaakt de unit nog uit de dood op deze manier. Wie weet.
Compressor total run time is 1200 uur. Wie weet of dit veel of weinig is? M.a.w., met dit aantal uur, zou het dan logisch zijn dat iets in die hoek het dan begeeft?
Of moet dat makkelijk een veelvoud ervan kunnen zijn?
[ Voor 25% gewijzigd door Tanuki op 21-12-2024 17:07 ]
Klinkt alsof ik binnenkort toch weer eens de buiten unit open schroef. En dan deze keer specifiek de compressor ga zoeken.. en dan met name ook de capacitor checken. Als het zo simpel is als het vervangen van de capacitor, dan teken ik daarvoor.
Setpoint 22.5 en fanspeed 1 geeft 21 graden alhier, setpoint 21 en fanspeed 2 geeft ook 21 graden. Verbruik bij beide settings rond de 230 Wh.
Maar klopt het dat er zoveel factoren zijn die van invloed zijn dat er geen conclusie valt te trekken?
Eh, ik ben geen techneut, maar om hem echt aan het koelen te krijgen moet je wel de buitentemperatuur sensor foppen met een fohn oid, want ik denk dat ie anders alleen koude lucht van buiten gebruikt. De techneuten hier weten dat denk ik beter.Tanuki schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:00:
[...]
Ik heb hem eens 3,5 uur van de stroom af gehad (groep in meterkast uit gezet). Dat zou potentieel een bepaalde condensator of zo dacht ik ontladen, zoiets zag ik ergens. Helaas mocht dat niet baten.
30 keer starten nog niet aangedurfd...
En koelen ook nog niet aangedurfd, ik ga dat nu eens proberen denk ik. Op een slaapkamer die nu niet in gebruik is.
Staat nu op koelen. Compressor frequency blijft 0 Hz. We hebben gisteren op 2 momenten voor een heel korte tijd de compressor frequency op meer dan 0 Hz gezien. Maar dat was het.
Weer opnieuw foutmelding 16 (stop by compressor rotor lock).
Ik laat hem nog even op koelen staan, misschien ontwaakt de unit nog uit de dood op deze manier. Wie weet.
Compressor total run time is 1200 uur. Wie weet of dit veel of weinig is? M.a.w., met dit aantal uur, zou het dan logisch zijn dat iets in die hoek het dan begeeft?
Of moet dat makkelijk een veelvoud ervan kunnen zijn?
Bij verwarmen wel. Bij koelen is high : 7.Nachtapotheker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:36:
Warme fohn bovenop de binnenunit leggen richting de sensor en hij gaat koelen(mits je hem in koelstand zetEric-Peric schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:34:
[...]
Eh, ik ben geen techneut, maar om hem echt aan het koelen te krijgen moet je wel de buitentemperatuur sensor foppen met een fohn oid, want ik denk dat ie anders alleen koude lucht van buiten gebruikt. De techneuten hier weten dat denk ik beter.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 21-12-2024 19:09 ]
Ik hoop dat er wel een mate van slimheid is ingebouwd zodat ie bij lage buitentemperaturen alleen de lucht naar binnen pompt en niet actief gaat werken?LED-Maniak schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:07:
[...]
Warme fohn bovenop de binnenunit leggen richting de sensor en hij gaat koelen(mits je hem in koelstand zet).
Komt er eigenlijk buitenlucht naar binnen of is dat een aanname van me?
[ Voor 8% gewijzigd door Eric-Peric op 21-12-2024 19:57 ]
Technisch gezien is er wel onderhoud gepleegd door een andere installateur dus.Tanuki schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:52:
[...]
Het is helaas niet verholpen. We zitten nu in de kou (nouja, we hebben een badkamer radiator in gebruik om mee te verwarmen nu, cop=1).
De originele installateur, die de installatie 2 jaar geleden heeft opgeleverd, laat zich niet echt horen.
Hij zegt ook dat er vorig jaar geen onderhoud is geweest, wat denk ik betekent dat hij zal gaan zeggen niets te willen doen.
We hebben nog niet echt iets boven water, behalve dat het duidelijk met de compressor of iets eromheen te maken heeft.
Het doet best pijn; dit was geen goedkope installatie, helaas is de installatie (de aanleg van de leidingen enz) begonnen in de covid-19 periode, wat niet echt de beste periode was..
De installatie is, zonder dat ik dat wist of door had, niet met koper gemaakt, maar met kunststof leidingen.
Vorig jaar was er al een koudemiddel tekort. Toen is het koudemiddel vervangen door 6 kg(!) nieuwe r410a. (Door een andere installateur)
Nu dit weer... Het lijkt bijna een beter idee om de buiten unit uit te faseren (is 12,5 kw met 4 binnen units eraan, is ook veel te groot), om dan 1x een 5 kw buiten unit te kopen met R32, om die aan de unit in de woonkamer te maken met solderen en koper.
Dan kunnen we later nog kijken wat we willen doen met de slaapkamers.
Het vertrouwen is een beetje weg, en dat heeft eigenlijk niks met MHI te maken. Maar meer met de onbetrouwbare installatie die we hebben.
Dus dat is geen argument voor de originele installateur om zich daarop te beroepen.
Dat is een onjuiste aanname van je. Voor 99,99% van de particuliere airco's.Eric-Peric schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:52:
[...]
Ik hoop dat er wel een mate van slimheid is ingebouwd zodat ie bij lage buitentemperaturen alleen de lucht naar binnen pompt en niet actief gaat werken?
Komt er eigenlijk buitenlucht naar binnen of is dat een aanname van me?
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Thanks. Ik leer bij. Ventileren is wat misleidend.M_AW schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:32:
[...]
Dat is een onjuiste aanname van je. Voor 99,99% van de particuliere airco's.
[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 22-12-2024 00:13 ]
Zo kun je het stellen.Eric-Peric schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:05:
[...]
Technisch gezien is er wel onderhoud gepleegd door een andere installateur dus.
Dus dat is geen argument voor de originele installateur om zich daarop te beroepen.
De andere installateur zegt ook dat hij het garantie verhaal wel rond zou kunnen krijgen. Dus dat scheelt misschien ook wel weer.
De originele installateur is in de lucht gekomen en heeft gezegd langs te willen komen en dat een evt te vervangen onderdeel (zoals compressor) onder garantie kan. arbeidskosten en onderzoekskosten etc vallen daar niet onder. Zuur dat dat zo is!
De vraag is nu of ik de originele installateur laat komen, of dat ik de andere (veel betere) installateur laat komen. De originele installateur is meer een klusjesman, zo lijkt het, en heeft kwalitatief niet de installatie opgeleverd die een doorgewinterde HVAC installateur zou opleveren (te grote buiten unit, woonkamer niet gescheiden van andere vertrekken dmv een andere buiten unit, kunststof leidingen, enz).
De andere installateur is van het solderen, iets anders dan koper is uit den boze.
En de vraag is nu of we deze joekel van een buiten unit gaan (laten) repareren, of dat dit het begin moet zijn van de betere installatie, waarbij we een nieuwe 5 kw buiten unit installeren, om woonkamer op aan te sluiten en dus effectief de eerste binnen unit van de "legacy" installatie ontkoppelen.
Ik zou altijd voor de goede installateur gaan. Eentje zonder logboek komt er bij mij niet in.Tanuki schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:31:
[...]
Zo kun je het stellen.
De andere installateur zegt ook dat hij het garantie verhaal wel rond zou kunnen krijgen. Dus dat scheelt misschien ook wel weer.
De originele installateur is in de lucht gekomen en heeft gezegd langs te willen komen en dat een evt te vervangen onderdeel (zoals compressor) onder garantie kan. arbeidskosten en onderzoekskosten etc vallen daar niet onder. Zuur dat dat zo is!
De vraag is nu of ik de originele installateur laat komen, of dat ik de andere (veel betere) installateur laat komen. De originele installateur is meer een klusjesman, zo lijkt het, en heeft kwalitatief niet de installatie opgeleverd die een doorgewinterde HVAC installateur zou opleveren (te grote buiten unit, woonkamer niet gescheiden van andere vertrekken dmv een andere buiten unit, kunststof leidingen, enz).
De andere installateur is van het solderen, iets anders dan koper is uit den boze.
En de vraag is nu of we deze joekel van een buiten unit gaan (laten) repareren, of dat dit het begin moet zijn van de betere installatie, waarbij we een nieuwe 5 kw buiten unit installeren, om woonkamer op aan te sluiten en dus effectief de eerste binnen unit van de "legacy" installatie ontkoppelen.
Maar dat ben ik.
De beslissing ligt bij jou, maar een goede installateur die bereid is de crap van een ander op te lossen heeft bij mij de voorkeur.
Edit, excusez voor het taalgebruik
[ Voor 1% gewijzigd door Eric-Peric op 22-12-2024 12:17 . Reden: Pay peanuts, get monkees. ]
Volgens de app heb ik 2kwh gebruikt in de afgelopen 13 uur. Dat zou grofweg neerkomen op een 155Wh bij setpoint 20.5 en 20.7 graden in de huis en slaapkamer.Eric-Peric schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:27:
14 paginas alhier met verbruik doorgeworsteld. Maar ik kan er weinig tot geen conclusies uithalen zoals welke fan setting het zuinigst is.
Setpoint 22.5 en fanspeed 1 geeft 21 graden alhier, setpoint 21 en fanspeed 2 geeft ook 21 graden. Verbruik bij beide settings rond de 230 Wh.
Maar klopt het dat er zoveel factoren zijn die van invloed zijn dat er geen conclusie valt te trekken?
Nou is het best warm buiten en ik heb een 35zsx maar das wel heel zuinig. Klopt die app qua verbruik?
Wel een factor is dat de buuv ineens is gaan stoken. Mogelijk omdat de ac warmte de muren minder verwarmt?
[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 22-12-2024 12:48 ]
Nu het wat kouder (3°C) is hier draait hij op zo’n 275-300W.
Hoe nauwkeurig de ingebouwde verbruiksmeter is weet ik niet. Ik heb er een HomeWizard kWh-meter tussen zitten.