Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:03
Eric-Peric schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:05:
[...]

Technisch gezien is er wel onderhoud gepleegd door een andere installateur dus.
Dus dat is geen argument voor de originele installateur om zich daarop te beroepen.
Er is een storing verholpen vorig jaar, dat is geen onderhoud. Daarbij, wil jij aanspraak maken op de garantie van MHI dan moet de installateur van de unit, dus hobby bob, jaarlijks aantoonbaar onderhoud hebben gepleegd.

Door het stappenplan van MHI na te lopen kom je erg ver. Bekijk anders ook even de handleiding die ik je heb gedeeld. De zelf diagnose van de mhi is relatief sluitend. Hiermee kom je uit op nameten van de compressor fases, sluiting van fase + omhuizing, zekeringen. Condensator problemen zorgen voor hoge aanloop spanning. Dit sluiten ze uit door de motor compleet af te sluiten. Je foutmelding lijkt ook niet op de "current cut" maar wie weet.

Ik heb wel veel vraagtekens bij deze installatie, kunststof leidingen? 6KG binnen een jaar kwijt? Ik weet dat je daar nu niet veel aan hebt maar damn. Dit systeem is zo lek als een zeef... Bijvullen lost het probleem van een lekkende installatie niet op. Indien er smeermiddel ergens uit het systeem is gelopen, zal de compressor dus uiteindelijk vast lopen (rotor lock).

Ik vind het erg zuur voor je. Bij de plaatsing verwacht je dat de "expert" ook daadwerkelijk expert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Grutte Pier schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:22:
[...]

Er is een storing verholpen vorig jaar, dat is geen onderhoud. Daarbij, wil jij aanspraak maken op de garantie van MHI dan moet de installateur van de unit, dus hobby bob, jaarlijks aantoonbaar onderhoud hebben gepleegd.

Door het stappenplan van MHI na te lopen kom je erg ver. Bekijk anders ook even de handleiding die ik je heb gedeeld. De zelf diagnose van de mhi is relatief sluitend. Hiermee kom je uit op nameten van de compressor fases, sluiting van fase + omhuizing, zekeringen. Condensator problemen zorgen voor hoge aanloop spanning. Dit sluiten ze uit door de motor compleet af te sluiten. Je foutmelding lijkt ook niet op de "current cut" maar wie weet.

Ik heb wel veel vraagtekens bij deze installatie, kunststof leidingen? 6KG binnen een jaar kwijt? Ik weet dat je daar nu niet veel aan hebt maar damn. Dit systeem is zo lek als een zeef... Bijvullen lost het probleem van een lekkende installatie niet op. Indien er smeermiddel ergens uit het systeem is gelopen, zal de compressor dus uiteindelijk vast lopen (rotor lock).

Ik vind het erg zuur voor je. Bij de plaatsing verwacht je dat de "expert" ook daadwerkelijk expert is.
Dit slaat de spijker wel een beetje op de kop.

Over dat koudemiddel: De unit heeft 6 kg koudemiddel nodig. Het is een gigantische unit, dus dat zijn ook geen normale getallen. Deze unit zal bedoeld zijn om bedrijfshallen te koelen of zo. M.a.w., een grote ruimte waarin je gelijktijdig meerdere units zou willen aanzetten. Dan heeft het genoeg zin om het hoge verbruik te accepteren. De unit moet ook afgezekerd worden met 32A, wat dus al teveel is voor een huis installatie. Effectief komt de unit qua verbruik nooit echt boven de 16A. Of enkel kortstondig.

Vorig jaar (zie posts in dit topic en ander topic), gaf de binnen unit dmv knipperen RUN lampje melding. Deze melding is versimpeld naar koudemiddel problemen, destijds is dan het paar kg restant koudemiddel eruit gehaald. En 6 kg r410a weer terug geplaatst in de unit. Duur grapje geweest. Ik begrijp dat r410a qua prijs weer flink over de kop is gegaan. Ook een reden om dat niet meer te willen.

En inderdaad, de installateur heeft destijds kunststof leidingen gebruikt, "Fast pipe" van "just cooling".

Al met al kun je zeggen dat we in ieder geval graag van die buiten unit af willen..

En ook van r410a, maar goed, als de installatie in orde zou zijn, is dat verder geen probleem. Dan heb je dat "oude dure slechte" koudemiddel opgesloten zitten in je systeem. Prima.

Fast pipe: https://justcooling.nl/fast-pipe.html
Het is allemaal onderworpen aan testen enz. Maar ik denk dat het vooral fast is, alsin, snel om mee te werken. Geen enkele installateur die ik spreek wordt hier blij van.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Grutte Pier schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:22:
[...]

Er is een storing verholpen vorig jaar, dat is geen onderhoud. Daarbij, wil jij aanspraak maken op de garantie van MHI dan moet de installateur van de unit, dus hobby bob, jaarlijks aantoonbaar onderhoud hebben
gepleegd.
Gaat een beetje OT maar onderhoud mag ook door een ander gebeuren. Als hobby bob weer alleen CV gaat doen dan raak je niet je mhi garantie kwijt. Dat je het beter bij 1 bedrijf houd om vingerwijzen en dergelijke te voorkomen is duidelijk. Maar koppelverkoop is niet wettig.

Vind het ook erg rot om te vernemen.

Edit. Mijn mobiele airco ga ik maar niet verkopen maar als backup houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Eric-Peric op 23-12-2024 11:48 . Reden: Backup en one stop shop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Even voor mijn beeldvorming. Wat gaan ze jaarlijks eigenlijk onderhouden? Op de binnen units de filters schoon stofzuigen, en bij de buiten unit de blaadjes weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Rsport40 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:19:
Even voor mijn beeldvorming. Wat gaan ze jaarlijks eigenlijk onderhouden? Op de binnen units de filters schoon stofzuigen, en bij de buiten unit de blaadjes weghalen?
Volgens de warranty voorwaarden omvat het drains filters en heatexchangers etcetera, lol.
Nergens jaarlijks oid te vinden, alleen lack of maintenance, dus dat kan ook 3 jaars periodiek zijn.
Je hebt i.i.g. 5 jaar garantie, maar de voorwaarden zijn op zijn best zeer dubieus.
Dat heeft ook weer voordelen, onderdelen die niet afhankelijk zijn van onderhoud vallen altijd onder garantie, tenzij faulty installation. Maar dat kun je dan weer verhalen op de installateur.
Edit ja ik lees alles

[ Voor 24% gewijzigd door Eric-Peric op 23-12-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Gevonden
https://www.mhi-mth.co.jp...ersales-service/schedule/

Dus jaar 1 al replacement of lubrication oil bv.
Weet U nu wat er allemaal gedaan moet worden per jaar en kunt U kijken of dat ook daadwerkelijk gebeurd.

Fijne dag.

[ Voor 129% gewijzigd door Eric-Peric op 23-12-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:00
Eric-Peric schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:35:
Gevonden

Weet U nu wat er allemaal gedaan moet worden per jaar en kunt U kijken of dat ook daadwerkelijk gebeurd.

Fijne dag.
Volgens mij is dit voor Centrifugal Chillers en niet voor Residential and Commercial Air-conditioners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Eric-Peric schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:35:
Gevonden

Fijne dag.
Euh... heb je wel gekeken naar de link die je post? Dat gaat om 'centrifugal chillers', dat is meer iets voor op een industrieterrein dan bij je thuis (zie ook het plaatje op die pagina).

Het enige onderhoud wat MHI zelf voorschrijft in de consumentenhandleiding (pag. 32) is het schoonmaken van de stoffilters van de binnenunit (dat zou ik maandelijks doen). Daarnaast zijn er mensen die de verdamper van de binnenunit uitspoelen als deze erg vies is geworden (stof/schimmel), de fanrol demonteren en schoonmaken. Maar dat hoeft pas na een aantal jaren over het algemeen. En je leest nog wel eens dat men een ontsmettingstablet (voor kunstgebitten :D ) in de lekbak gooit om schimmel in de condensafvoer te voorkomen.

Daarnaast zou ik zelf de koelribben van de buitenunit schoonmaken als ze er vies uit zien. Koelmonteur gaf aan dat je dat met een zacht handvegertje kan doen. En de behuizing afnemen met een sopje. Als de koelribben echt heel vies zijn dan zou je de behuizing kunnen demonteren en van binnen naar buiten (anders duw je de viezigheid alleen maar dieper tussen de lamellen) doorspoelen met zachte straal van tuinslang. Vooral geen hogedrukreiniger/compressor ofzo gebruiken, dan knikken de lamellen zo om. En denk om je vingers, want die lamellen zijn scherp!

Het is verder een gesloten systeem, dus druk meten is niet nodig. Levert zelfs wat gering verlies van koelgas op bij afkoppelen meterset.

Als je zelf geen twee linkerhanden hebt dan kun je het prima zelf uitvoeren. Ik zie het vooral als een mooie melkkoe voor de installateur.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Oopsie. Sorry voor de boeboe en dank voor de correctie.

Maar wat moet er dan wel jaarlijks a 150 euro gebeuren tijdens onderhoud?

Lol. Thanks voor de edit en de extra info thinkpad.
Hoe ik dan maintenance moet lezen in de garantievoorwaarden blijft een vage bedoening dan.

[ Voor 77% gewijzigd door Eric-Peric op 23-12-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Dingen die mij triggeren,
Vage garantievoorwaarden
Geen specifieke requirements
Geen definities
En geen papier bij de apparaten
Ik ga es naar de vriendjes van customer service schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@Eric-Peric Het staat een ondernemer uiteraard vrij een onderhoudscontract aan te bieden. Net zoals het een klant vrijstaat deze wel of niet af te sluiten. Indien u achteraf, vanwege nieuw inzicht, ontevreden bent per eerstkomende mogelijkheid opzeggen. Veel meer energie zou ik er niet insteken. Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 23-12-2024 15:39 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
vdr01 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:30:
@Eric-Peric Het staat een ondernemer uiteraard vrij een onderhoudscontract aan te bieden. Net zoals het een klant vrijstaat deze wel of niet af te sluiten. Indien u achteraf, vanwege nieuw inzicht, ontevreden bent per eerstvolgende mogelijkheid opzeggen. Veel meer energie zou ik er niet insteken. Succes.
Geheel correct echter voor de wettelijke verplichtingen als verkoper evenals installateur blijven geldig ongeacht onderhoudscontract.

[ Voor 68% gewijzigd door Eric-Peric op 23-12-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:15:
[...]

Dit slaat de spijker wel een beetje op de kop.
Nog een update in dit verhaal: Het lijkt erop dat de leverancier (CoolMark) aangeeft dat kunststof leidingen in airco installaties (specifiek MHI? alle installaties met alle merken? weet ik niet) uit den boze zijn: Het zorgt er namelijk voor dat de olie uit de compressor, die door die leidingen moet stromen, wordt opgenomen door het kunststof. M.a.w., niet alle olie komt weer terug bij de compressor.

Gevolg: compressor loopt vast, want er is geen smeersel meer.

Klinkt super aannemelijk. Lastig aantoonbaar te maken uiteraard.

Nadeel van het vervangen van de compressor is dus, dat met dit verhaal de compressor binnen no time weer zal vastlopen.

En nog wat anders: De installatiehandleiding van MHI schrijft enkel en alleen koper voor als ondersteunde installatie methode. Dit is wel een zeer makkelijk aantoonbaar gebrek.

Ik moet nog verder pluizen. Maar dit verhaal begint wel een aardige wending te krijgen. Het verklaart ook de koudemiddel problemen van vorig jaar, wellicht. Dat was dus vermoedelijk geen koudemiddel probleem, maar diezelfde compressor die snakte naar olie.

Olie kun je ook niet makkelijk even zelf bijvullen, zoals je dat doet bij een auto, begrijp ik.
Een installateur zal er wat betere apparatuur voor hebben, maar, helaas begrijp ik ook dat het koudemiddel eruit moet en er weer nieuw koudemiddel in moet om dat goed te doen. Correct me if I'm wrong.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bij mijn SCM41 zit er 0,45L olie in lees ik in de datasheet. Zal bij jouw grotere unit mogelijk wat meer zijn. Verhaal van Coolmark kan best kloppen, maar om 450mL olie in kunststof leidingen te absorberen lijkt mij ook vrij veel.

Lijkt mij meer aannemelijk dat het door de druk eruit geblazen wordt bij een lekkende koppeling. Heb je al eens gekeken onder de afdekkap bij de buitenunit of je daar bijv. vettige aanslag bij de koppelingen ziet? De koppelingen bij de units zitten als het goed is ingetaped (i.v.m. condens bij koelen) dus daar kom je niet zo makkelijk bij.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
ThinkPad schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:32:
Bij mijn SCM41 zit er 0,45L olie in lees ik in de datasheet. Zal bij jouw grotere unit mogelijk wat meer zijn. Verhaal van Coolmark kan best kloppen, maar om 450mL olie in kunststof leidingen te absorberen lijkt mij ook vrij veel.
Dan zouden die leidingen flink opgezollen moeten zijn _O- .
De binnenmantel is van LCPA en zou chemisch bestendig moeten zijn. Zo niet, dan zit er daarna ook nog een aluminium laag overheen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je een halve liter olie in de wanden verstopt krijgt.

Zijn er toevallig verkleuringen bij de koppelingen zichtbaar? Kan heel goed zijn dat het daar gelekt heeft.
Ik heb bij installatie wel eens gesproken met lui die dit gebruikten en ze gaven aan dat het bij de koppelingen allemaal wel wat gevoelig was en snel ging lekken(door bijvoorbeeld scheurtjes), of dat er een koperen ringetje is vergeten.

En tsja.. dat fabrikanten het niet voorschrijven, niet zo vreemd. Het is nieuw en innovatief en als iets werkt, waarom zou je het dan veranderen. Daarnaast lijkt er maar één op de wereld dit aan te bieden dus voor een fabrikant weinig reden om te onderzoeken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2024 21:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Toch zijn flexibele leidingen niet helemaal nieuw, bij auto’s zit er ook altijd wel ergens een stuk flexibel opgenomen in het aluminium leidingwerk. Maar dat is dan wel vrij dik, meer een hydrauliek leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:06:
Toch zijn flexibele leidingen niet helemaal nieuw, bij auto’s zit er ook altijd wel ergens een stuk flexibel opgenomen in het aluminium leidingwerk. Maar dat is dan wel vrij dik, meer een hydrauliek leiding.
Alleen krijgt zo'n leiding het waarschijnlijk wat anders te verduren dan een airco leiding(warm-koud-warm-koud in korte tijd) en het kunststof deel zelf zal het probleem niet zijn.

Fastpipe is ook dik hoor, heb hier een stukje liggen. Hoop laagjes materiaal, eigenlijk gewoon hydrauliek leiding met verstevigingsmesh etc er in.

In de VS was er ooit een bedrijf genaamd "Yoga Pipe". Dat was letterlijk PE-RT(je weet wel.. van waterleidingen). Dat spul ontplofte spontaan door een fabrikagefout. :+ Maar daar zat geen mesh in.

Van wat ik gezien heb is vooral die koppeling van fastpipe brak/fragiel.

[edit]
Plaatje van yoga pipe ter lering en vermaak:
Afbeeldingslocatie: https://www.markssupply.ca/ASSETS/IMAGES/ITEMS/LIST_DISPLAY/yogapipe.png

Fastpipe opbouw:
Afbeeldingslocatie: https://fastpipe.net/wp-content/webp-express/webp-images/doc-root/wp-content/uploads/2024/09/0009_Tubo-Fastipipe-EN-1536x1536.jpg.webp

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2024 22:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:32:

Lijkt mij meer aannemelijk dat het door de druk eruit geblazen wordt bij een lekkende koppeling. Heb je al eens gekeken onder de afdekkap bij de buitenunit of je daar bijv. vettige aanslag bij de koppelingen ziet? De koppelingen bij de units zitten als het goed is ingetaped (i.v.m. condens bij koelen) dus daar kom je niet zo makkelijk bij.
Onder de afdekkap van de buiten unit was een tijd geleden (vorig jaar, toen ook koudemiddel probleem was) wel iets te merken van niet-brandschone koppelingen. Die zijn destijds wat beter aan gedraaid, sindsdien wat in de gaten houden en eigenlijk geen vettigheid meer gezien. Zag er echt in orde uit, elke keer.

Bij de binnen units ben ik nog niet zo ver gegaan dat ik alles van de muren heb gehaald om alle koppelingen te inspecteren. Misschien zitten op andere plekken ook nog wel koppelingen - ik weet niet of er altijd 1 volledige kunststof leiding loopt vanaf de buiten unit naar de binnen unit. Of dat er misschien nog ergens een stukje leiding te kort was of een restant stuk is gebruikt + koppeling (want restant is dan op, koppeling is niet zo duur)?

De 2 airco units op de grote slaapkamers hebben wel een redelijke lengte qua leidingen. De ene is 18 meter en de ander zal daar in de buurt komen.
Of daar dan 450 ml olie in past... Geen idee.

Er werd verteld dat het kunststof het opneemt, maar ook dat het zich hecht aan het kunststof. Dus dat het als het ware aan de binnenkant van de leiding vast klontert. Maar ik ben ook geen expert. Ik vind het wel logisch klinken.
En de check is natuurlijk om de compressor te demonteren en dan te checken hoeveel olie daar nog in zit. (En een stuk gebruikte kunststof leiding er uit te knippen en te kijken hoe het daar mee is gesteld.)

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 23-12-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tanuki schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:16:
[...]

Onder de afdekkap van de buiten unit was een tijd geleden (vorig jaar, toen ook koudemiddel probleem was) wel iets te merken van niet-brandschone koppelingen. Die zijn destijds wat beter aan gedraaid, sindsdien wat in de gaten houden en eigenlijk geen vettigheid meer gezien. Zag er echt in orde uit, elke keer.
Heb nog een foto terug gevonden van iemand die lekkage had bij zijn fastpipe koppeling.
Wellicht ziet het er bij jou vergelijkbaar uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWbuk3UyrkTzNlyhmj3cSLOkrds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LuBYmmEqdirmcqS6bruIqhv6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Tanuki schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:16:
[...]

De 2 airco units op de grote slaapkamers hebben wel een redelijke lengte qua leidingen. De ene is 18 meter en de ander zal daar in de buurt komen.
Of daar dan 450 ml olie in past... Geen idee.
Das 72 meter leiding. Beetje adhesie en beetje asorptie gaat dan best hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
ThinkPad schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:55:
Kan best kloppen hoor, ik heb ook een 35ZSX en die heb ik wel op 136W zien draaien voor een aantal uren op een wat warmere dag (9-10°C buiten).

Nu het wat kouder (3°C) is hier draait hij op zo’n 275-300W.

Hoe nauwkeurig de ingebouwde verbruiksmeter is weet ik niet. Ik heb er een HomeWizard kWh-meter tussen zitten.
Hij draait nu een week met een gemiddeld gebruik van 220Wh. Komt ongeveer neer op iets van 10kwh per dag totaalverbruik minder versus cop1 verwarming.
Best tevreden mee. Ben nu wel benieuwd naar verbruik bij een weekje vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:21

nwagenaar

God, root. What's the differen

Eric-Peric schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:18:
[...]
Hij draait nu een week met een gemiddeld gebruik van 220Wh. Komt ongeveer neer op iets van 10kwh per dag totaalverbruik minder versus cop1 verwarming.
Best tevreden mee. Ben nu wel benieuwd naar verbruik bij een weekje vorst.
Via HA en ESPHome heb ik mijn beide MHI's (woonkamer en bovenverdieping) in het energy dashboard staan.

Totaal verbruik voor beiden was gisteren 7.5KwH en 65KwH over een week. Ik heb de offset uitgeschakeld, draaien 24/7 en ze staan op 21 graden ingesteld.

Met de komende verwachte vorstperiode zal het een stuk harder gaan qua verbruik vermoed ik :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
nwagenaar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:27:
[...]

Met de komende verwachte vorstperiode zal het een stuk harder gaan qua verbruik vermoed ik :+
Komende vorst periode? Hier in Brabant de komende 14 dagen +- 7-10 graden en 's nachts +- 5 graden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:26:
[...]

Heb nog een foto terug gevonden van iemand die lekkage had bij zijn fastpipe koppeling.
Wellicht ziet het er bij jou vergelijkbaar uit.

[Afbeelding]
Oef, dat ziet er niet zo mooi uit. Dat moet toch echt een dicht systeem zijn.

Ik neem aan dat die koppeling eruit is geknipt en is vervangen? En dat is dus een koppeling bij de binnen unit. Die zitten hier in huis dus in totaal 8 stuks. En dan misschien nog her en der ergens een koppeling om iets te verlengen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tanuki schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:01:
[...]

Oef, dat ziet er niet zo mooi uit. Dat moet toch echt een dicht systeem zijn.

Ik neem aan dat die koppeling eruit is geknipt en is vervangen? En dat is dus een koppeling bij de binnen unit. Die zitten hier in huis dus in totaal 8 stuks. En dan misschien nog her en der ergens een koppeling om iets te verlengen of zo.
Dit was inderdaad de koppeling bij de binnenunit. Alle andere koppelingen zagen er nog prima uit en zou meer dan een jaar hebben geduurd voordat de airco er mee ophield. Het lekje was erg klein.

Uiteindelijk is hier alles los getrokken en vervangen door koper.

Met dit plaatje bij de hand zou je eens al je koppelingen kunnen bekijken. Al kan ik mij voorstellen dat dit achter de binnenunit wat lastiger is(daarvoor moet je de binnenunit deels los klikken en naar voren scharnieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Weet iemand of er een optie is om de binnen fan uit te zetten als hij niks doet, want als hij verwarmt op de eco stand, dan stop hij tussen door en blijft de fan draaien, hier komt koude lucht vanaf waar mijn nek niet tegen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
jbkappirossi schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:48:
Weet iemand of er een optie is om de binnen fan uit te zetten als hij niks doet, want als hij verwarmt op de eco stand, dan stop hij tussen door en blijft de fan draaien, hier komt koude lucht vanaf waar mijn nek niet tegen kan?
Als de fan stopt tijdens het verwarmen dan kan de interne sensor niet meer goed meten wat de temperatuur is en krijg je een heel raar regelgedrag. Al staat mij iets van bij dat als je een externe bedrade sensor hebt dat je dan wel deze instelmogelijkheid hebt. Ik zie dit zo niet in de SRK handleiding, daar staat dat de fan altijd aan staat. Wel in de cassette units handleiding teruggevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
jbkappirossi schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:48:
GermanPivo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbkappirossi
Hah, dit werkt perfect, bedankt! Ik heb de engelse handleiding en daar staat dit helemaal niet in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
jbkappirossi schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:53:
[...]

Hah, dit werkt perfect, bedankt! Ik heb de engelse handleiding en daar staat dit helemaal niet in!
Even ter controle, jij hebt hem nu op F1 gezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geC4IxDFhlCZxn4QAfSuSTQQHIc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HAQAuCIsrMkMWpdUFKL2vfM7.jpg?f=user_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
ThaBEN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]
Om de fan te laten stoppen moet je F2 kiezen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
SkullboyNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Om de fan te laten stoppen moet je F2 kiezen.
Dat klopt, maar met F2 stopt de fan volledig, ongeacht wat de unit aan het doen is, nietwaar?
Volgens mij was de vraag van @jbkappirossi om de fan enkel te laten stoppen op de momenten dat de binnenunit niet actief aan het verwarmen is, om te voorkomen dat er tijdens de verwarmingsmodus ook koude lucht wordt rond geblazen op sommige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
ThaBEN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Dat klopt, maar met F2 stopt de fan volledig, ongeacht wat de unit aan het doen is, nietwaar?
Volgens mij was de vraag van @jbkappirossi om de fan enkel te laten stoppen op de momenten dat de binnenunit niet actief aan het verwarmen is, om te voorkomen dat er tijdens de verwarmingsmodus ook koude lucht wordt rond geblazen op sommige momenten.
Dat is precies wat F2 doet zodra er geen warmte vraag meer is van de binnenuit zet hij de fan uit. Wanneer er weer warmtevraag is dan gaat de fan weer aan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
SkullboyNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Dat is precies wat F2 doet zodra er geen warmte vraag meer is van de binnenuit zet hij de fan uit. Wanneer er weer warmtevraag is dan gaat de fan weer aan.
Top, dan ga ik die optie ook uitproberen. Heb er zelf niet zo een last van, maar vrouwlief ervaart wel eens "koude lucht" uit de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
F2 zit wel een nadeel aan omdat de fan niet draait is er geen luchtverplaatsing rond de temperatuur sensor in de airco. Hierdoor kan het voorkomen dat hij te laat weer aangaat en het best wel is afgekoeld in huis.

Optie F1 lost dit probleem op door elke 5 min heel even de fan rond te laten draaien zodat hij temperatuur kan meten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(17)  Fan control during heating thermostat OFF 
  (i)  Following fan controls during the heating thermostat OFF can be selected with the wireless remote control.
 1)  Normal thermostat operation  2)  Fireplace  3)  Interval  4)  Stop 
 (ii)  When the “Normal thermostat operation” is selected, the indoor fan is controlled by HOT KEEP.
 (iii)  When the “Fireplace” is selected, it is operated with the set fan speed also in the thermostat OFF condition.
 (iv)  If the “Interval” is selected, following controls are performed:
 1)  If the thermostat is turned OFF during the heating operation, the indoor unit turns OFF the indoor fan.
 2)  Indoor fan OFF is fixed for 5 minutes. After the 5 minutes, the indoor fan is operated at ① tap for 1 minute.
 3)  After operating at ① tap for 1 minute, the indoor fan moves to the state of 1) above.
 (v)  When the “Stop” is selected, the fan on the indoor unit of which the thermostat has been turned OFF, is turned OFF.

[ Voor 60% gewijzigd door SkullboyNL op 02-01-2025 10:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
SkullboyNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:20:
F2 zit wel een nadeel aan omdat de fan niet draait is er geen luchtverplaatsing rond de temperatuur sensor in de airco. Hierdoor kan het voorkomen dat hij te laat weer aangaat en het best wel is afgekoeld in huis.

Optie F1 lost dit probleem op door elke 5 min heel even de fan rond te laten draaien zodat hij temperatuur kan meten.
Dank voor deze toevoeging.
Dan gaan we eerst beginnen met F1 in de woonkamer.

F2 is mogelijk dan wel weer een optie voor bij mij in de keuken. Daar hangt een overbemeten unit en is het vaak "te warm", volgens vrouwlief.

Komende dagen beide opties maar eens testen.

Is er overigens een reden waarom er bij F2 expliciet in de handleiding staat "Om deze functie te gebruiken is extra werk nodig, dus raadpleeg uw dealer. Anders kan het even duren om terug te keren naar verwarming en kan de verwarmingscapaciteit onvoldoende zijn."

Die tekst heeft mij er tot nu toe van weerhouden om deze optie te proberen.

Of is dat een verkapte manier om te zeggen dat die optie het beste werkt met een externe temperatuursensor?

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 02-01-2025 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
ThaBEN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Of is dat een verkapte manier om te zeggen dat die optie het beste werkt met een externe temperatuursensor?
Ja klopt. Omdat de temp sensor geen luchtstroming krijg is het beter om een externe sensor te plaatsen in de ruimte.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
SkullboyNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:20:

In bepaalde gevallen kun je dit ook juist als voordeel zien. Ik gebruik het om de hysterese kunstmatig te vergroten, daarmee gaat de unit minder snel aan en uit als de ruimte op temperatuur is. Ik had liever gezien dat je de hysterese zelf kunt aanpassen, maar dat kan helaas niet.
Eigenlijk nog liever zou ik willen dat de klep continue open zou blijven staan (ZSX model). Voor vele compressorstarts ben ik niet bang, maar wel voor het plastic mechaniek van de binnenunit dat tientallen keren per dag in actie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThaBEN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Top, dan ga ik die optie ook uitproberen. Heb er zelf niet zo een last van, maar vrouwlief ervaart wel eens "koude lucht" uit de binnenunit.
Je hebt nu wel het risico dat vrouwlief gaat klagen dat de temperatuur met deze opties flink fluctueert in huis.
Martin7182 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:05:
[...]

In bepaalde gevallen kun je dit ook juist als voordeel zien. Ik gebruik het om de hysterese kunstmatig te vergroten, daarmee gaat de unit minder snel aan en uit als de ruimte op temperatuur is. Ik had liever gezien dat je de hysterese zelf kunt aanpassen, maar dat kan helaas niet.
Eigenlijk nog liever zou ik willen dat de klep continue open zou blijven staan (ZSX model). Voor vele compressorstarts ben ik niet bang, maar wel voor het plastic mechaniek van de binnenunit dat tientallen keren per dag in actie komt.
Nog grotere hysterese klinkt niet heel comfort verhogend. Met de standaard hysterese/regeling vind ik het al so-so. Tenzij je het alleen doet als anti vorst maatregel, dan zie ik er nog wel nut in.

[ Voor 52% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Grotere hysterese lijkt mij ook niet optimaal.
De standaard hysterese/regeling werkt hier wel goed. schommelt binnen een tiende graad. (Ik heb wel een externe sensor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL1yMTVVlOqvP39SOXuoYvNCxo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSUugkj46UnQnO9PcLoCt1kO.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
LED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Nog grotere hysterese klinkt niet heel comfort verhogend. Met de standaard hysterese/regeling vind ik het al so-so. Tenzij je het alleen doet als anti vorst maatregel, dan zie ik er nog wel nut in.
Ik geef ook niet zoveel om comfort. Liever heb ik dat de unit langer heel blijft. Die plastic tandwieltjes zijn niet gemaakt voor langdurig gebruik.
Een zodanige anti-vorst maatregel heb ik vorig jaar geprobeerd maar de unit stond toch nog flink te pendelen. Volgende keer maar een weekprogramma instellen met per dag een uurtje of wat verwarmen in stille modus o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbkappirossi
ThaBEN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]
Hoi, hij staat inderdaad op F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gloomy
  • Registratie: November 2024
  • Niet online
Vandaag hoorde ik een flinke herrie van de airco komen. Toen ik hem openschroefde zag ik ijs aan de binnenkant van de omkasting waar de fan tegenaan kwam. Zie de foto. Heeft iemand anders dit ook gehad en is hier iets aan te doen?
De foto is van boven genomen, het donker grijze zijn de ventilatorbladen en je ziet een rand ijs rondom de omkasting. Rechts is het rooster waar de lucht uitgeblazen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj61fsC6ASuXcq6FCZcO1Ea5C4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwm3xJ3ElGlTeB6dUkpRgTcT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
Bekend probleem inderdaad, even wat warm water in gooien is mijn ervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque.l
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-08 16:04
Ik zit even met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden in de handleiding of in dit forum.
Ik gebruik eigenlijk de afstandsbediening niet en zet de airco altijd aan met de aan/uit knop op de binnenunit.
Dit schakelt de unit zoals beschreven in de handleiding in op het auto programma met de vooraf geprogrammeerde temperatuur 24 graden. Dus verwarmen als de huidige ruimte temperatuur onder de 24 is, en koelen als de temperatuur boven de 24 is.
Graag zou ik deze vooraf ingestelde standaard temperatuur van 24 graden aanpassen. Weet iemand of dat mogelijk is?
Alvast hartelijk dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
marque.l schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:02:
Ik zit even met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden in de handleiding of in dit forum.
Ik gebruik eigenlijk de afstandsbediening niet en zet de airco altijd aan met de aan/uit knop op de binnenunit.
Dit schakelt de unit zoals beschreven in de handleiding in op het auto programma met de vooraf geprogrammeerde temperatuur 24 graden. Dus verwarmen als de huidige ruimte temperatuur onder de 24 is, en koelen als de temperatuur boven de 24 is.
Graag zou ik deze vooraf ingestelde standaard temperatuur van 24 graden aanpassen. Weet iemand of dat mogelijk is?
Alvast hartelijk dank voor de reactie!
Heb je de afstandbediening wel nog in bereik?
Volgens mij pakt de airco automatisch de laatste temperatuur welke je hebt ingesteld via de afstandbediening, ook wanneer je hem met de fysieke aan/uit knop op de binnenunit inschakelt.

Afhankelijk van welke temperatuur je wil bereiken kun je ook met deze "offset" methode ervoor zorgen dat de airco standaard 2 graden lager zal uitvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

Als alternatief kun je Economy mode gebruiken, waarbij de temperatuur van de unit na het eerste uur en na het tweede uur automatisch aangepast zal worden volgens onderstaand schema. Dan heb je wel (éénmalig) de afstandbediening nodig om Economy mode te activeren. Mogelijk heb je iets aan deze info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO3FrEyso1ElyGjwXewlOAghqTQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Gloomy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:06:
Vandaag hoorde ik een flinke herrie van de airco komen. Toen ik hem openschroefde zag ik ijs aan de binnenkant van de omkasting waar de fan tegenaan kwam. Zie de foto. Heeft iemand anders dit ook gehad en is hier iets aan te doen?
De foto is van boven genomen, het donker grijze zijn de ventilatorbladen en je ziet een rand ijs rondom de omkasting. Rechts is het rooster waar de lucht uitgeblazen wordt.

[Afbeelding]
Als je dit nu al hebt terwijl het amper heeft gevroren. Vraag me ook serieus af, wat er gebeurt als het 2 weken zou vriezen. Mijn buitenunit helt wel iets naar achter, dus misschien heb ik er dan minder last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
@Rsport40 Dat kan meevallen hoor. Niet alleen het aantal graden onder nul is bepalend voor de opbouw van ijs. Het is vooral de luchtvochtigheid en die is vaak hoger rond nul. Daarom zijn de defrost eerder aan de orde rond nul dan bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Kort vraagje.
Drie weken geleden download je de mhi app na installatie. Dan zie je firmware update. En dan zoek ik vandaag alhier firmware update en dan is dat van 1 jaar geleden of zo? Een nieuwe build op google play lijkt me dan long overdue? Zijn ze echt zo traag met updates?

Moet ook even wennen aan de term firmware. De software was goed maar de hardware aansturing kon beter? lol.
Het zal wel aan mij liggen maar reactiesnelheid en traploze fan snelheid en links en rechts richting ontkoppelen lijken mij leuke software updates.

Zo kun je ook het stroomverbruik zien in de app. Dat bied ook wel ruimte voor verbetering. Ok hij is nieuw maar ik ben de hele tijd maar verbruik per uur aan het uitrekenen. Hihi.

[ Voor 52% gewijzigd door Eric-Peric op 07-01-2025 00:42 . Reden: Rant ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:34
Eric-Peric schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:48:
Kort vraagje.
Drie weken geleden download je de mhi app na installatie. Dan zie je firmware update. En dan zoek ik vandaag alhier firmware update en dan is dat van 1 jaar geleden of zo? Een nieuwe build op google play lijkt me dan long overdue? Zijn ze echt zo traag met updates?

Moet ook even wennen aan de term firmware. De software was goed maar de hardware aansturing kon beter? lol.
Het zal wel aan mij liggen maar reactiesnelheid en traploze fan snelheid en links en rechts richting ontkoppelen lijken mij leuke software updates.

Zo kun je ook het stroomverbruik zien in de app. Dat bied ook wel ruimte voor verbetering. Ok hij is nieuw maar ik ben de hele tijd maar verbruik per uur aan het uitrekenen. Hihi.
Als het om de Smart M app gaat dan hoef je eigenlijk niets te verwachten. Daar doen ze niets aan behalve het hoognodige. Jammer inderdaad. in theorie bied de app veel potentie/mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld de apps vergelijkt van MHI en Daikin dan krijg ik bij MHI altijd het gevoel dat ik de Gameboy weer uit de kast heb gepakt :-). De app doet wat die moet doen, maar ook niet veel meer dan dat :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 09:16
Weet iemand wat het verschil is qua buitenunit tussen een mhi src 35zsw en de zs-wa2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
nico_09 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:25:
Weet iemand wat het verschil is qua buitenunit tussen een mhi src 35zsw en de zs-wa2?
Ik denk dat de A voor artic staat en dan zit er een verwarmingselement op de bodem van de buitenunit die zorgt dat er geen ijs blijft staan in de opvangbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Staat wel met grote tekst op de buitenunit.
Nordic model for low temperature use.

Raar dat wanneer je googelt er geen berichten naar voren komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
De vraag ook gesteld bij de importeur:
WA2 uitvoering betreft een iets andere software instelling voor koudere gebieden/ temperaturen. In de buitenunit zit lekbakontdooiing welke automatisch kort ingeschakeld wordt na een defrost. Deze warmte komt van de compressor/ persgas en is geen warmtelint welke veel energie kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Vandaag met dank aan @AUijtdehaag ook twee MHI-AC-Ctrl ESP8266's in gebruik genomen voor mijn SRK35ZS-W's.

Hiervoor twee WF-RAC in gebruik gehad maar ik wilde wat meer data zien in HA en krijg nu ook meer data binnen. :)

Ik ben nog aan het onderzoeken of het mogelijk is (net als bij WF-RAC) dat HA de instelling onthoudt bij climate.turn_on, momenteel starten de aircos automatisch op in heat_cool (verwarmen & koelen).

Vanuit mhi_ac_ctrl.h zie ik dit onderdeel voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
        case status_power:
            if (value == power_on) {
                this->power_ = power_on;
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), PSTR(PAYLOAD_POWER_ON));
                cbiStatusFunction(status_mode, mode_tmp);
            } else {
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), (PAYLOAD_POWER_OFF));
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_OFF));
                this->power_ = power_off;
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_OFF;
                this->publish_state();
            }
            break;
        case status_mode:
            mode_tmp = value;
        case opdata_mode:
        case erropdata_mode:
            switch (value) {
            case mode_auto:
                // if (status != erropdata_mode)
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_AUTO));
                // else
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_STOP));
                //    break;
                if (status != erropdata_mode && this->power_ > 0) {
                    this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL;
                } else {
                    this->mode = climate::CLIMATE_MODE_OFF;
                }
                break;

Alsof hij de waarde alsnog niet goed opslaat. De huidige code is 2.0 (van januari 2024), ik vraag me dan ook af of het waard is om naar 2.1 of 3.0 te gaan.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Vandaag de auto setting eens geprobeerd.
Normale stand is setpoint 22, vent stand 2 en laagste stand.
De temperatuur in huis op 1 meter hoogte nam toe van 20.3 naar 21.7.
Maar onderin bleeft het een stuk koeler zodanig dat we het koud kregen op de bank. Nou heb ik een stuk beton op koude aarde dus dat kan ermee te maken hebben..
Uurverbruik nam met 50 wh toe.
Hier dus niet echt positief over de auto stand vooralsnog.

Wat me opviel was de crosseyed setting van de blaasrichting. Die optie had ik nog niet gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Eric-Peric op 09-01-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Step schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:39:
Ik ben nog aan het onderzoeken of het mogelijk is (net als bij WF-RAC) dat HA de instelling onthoudt bij climate.turn_on, momenteel starten de aircos automatisch op in heat_cool (verwarmen & koelen).
In welke situatie gebruik jij climate.turn_on?

Ik start handmatig de airco via een thermostat Card configuration waarbij je dan altijd heat of cool selecteert. Ook heb ik een flow in node red, die climate.turn_on gebruikt om de airco aan te zetten maar direct daarna met climate.set_hvac_mode deze op verwarmen zet.
Eric-Peric schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:20:
Vandaag de auto setting eens geprobeerd.
Normale stand is setpoint 22, vent stand 2 en laagste stand.
De temperatuur in huis op 1 meter hoogte nam toe van 20.3 naar 21.7.
Toevallig gisteren ook hiermee lopen stoeien, wanneer de vanes meer naar beneden gericht zijn is de vloer warmen maar loopt de gemeten temp bij de airco ook sneller op, dus setpoint weer verhogen ect.

[ Voor 28% gewijzigd door Grutte Pier op 10-01-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 07:48
Weet iemand hier of het zo is dat als je gebruik maakt van MHI-AC-Ctrl, dit ter aanvulling is van de standaard wifi module (WF-RAC module denk ik?) of ter vervanging?
Ik vraag dit zodat ik weet of ik een nieuwe airco moet bestellen met of zonder Wifi als ik uiteindelijk toch MHI-AC-Ctrl ga gebruiken.

En hoe eenvoudig is het installeren van MHI-AC-Ctrl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@FutureTrunksZ
De MHI-AC-CTRL is ter vervanging van de WF-RAC

Installeren is niet lastig.
Je wifi gegevens in vullen in de hotspot en HA herkend hem al.

Ik heb deze in V&A staan. Eventueel ook een versie waarbij de wf-rac kabel hergebruikt kan worden (dan hoeft de zijkant niet open voor een nieuw kabeltje inpluggen)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2025 11:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
FutureTrunksZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:03:
Weet iemand hier of het zo is dat als je gebruik maakt van MHI-AC-Ctrl, dit ter aanvulling is van de standaard wifi module (WF-RAC module denk ik?) of ter vervanging?
Ik vraag dit zodat ik weet of ik een nieuwe airco moet bestellen met of zonder Wifi als ik uiteindelijk toch MHI-AC-Ctrl ga gebruiken.

Vervanging

Eenvoudig is relatief, maar als jij HA hebt draaien kun jij zeker MHI AC installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
FutureTrunksZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:03:

Is ter vervanging.
Tenzij je voor een ClimaControl module gaat. Dan kan je ook de WF-RAC blijven gebruiken naast dat je Home Assistant draait. Home Assistant kan je op zich ook wel van buiten huis benaderen, maar veel mensen vinden het fijn WF-RAC te blijven gebruiken(Wife Acceptance Factor) voor het geval jij niet thuis bent en een ander lid van het gezin de airco moet bedienen. Heb je dat niet, dan is een AC-CTRL ook bruikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Grutte Pier schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:22:
[...]

In welke situatie gebruik jij climate.turn_on?

Ik start handmatig de airco via een thermostat Card configuration waarbij je dan altijd heat of cool selecteert. Ook heb ik een flow in node red, die climate.turn_on gebruikt om de airco aan te zetten maar direct daarna met climate.set_hvac_mode deze op verwarmen zet.
De flow in node red zou ik wel voor de Button+ kunnen gebruiken om hem zo te starten en op verwarmen of koelen in de zomer te zetten.

Ik gebruik de Mushroom Climate Card. Als je het dan daar aan klikt start ie de airco en zet ie hem op verwarmen en koelen. Voorheen zorgde de Climate Card er altijd voor dat de airco de laatste stand (in de winter verwarmen, zomers koelen) onthield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Step schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:09:
[...]

De flow in node red zou ik wel voor de Button+ kunnen gebruiken om hem zo te starten en op verwarmen of koelen in de zomer te zetten.

Ik gebruik de Mushroom Climate Card. Als je het dan daar aan klikt start ie de airco en zet ie hem op verwarmen en koelen. Voorheen zorgde de Climate Card er altijd voor dat de airco de laatste stand (in de winter verwarmen, zomers koelen) onthield.
Ik moet bekennen dat ik auto mode (heat/cool) nooit eerder heb gebruikt, zonet even een testje gedaan met een lopende airco. Deze blijft gewoon op verwarmen staan (logisch) maar zag wel een lager vermogen van 50watt-100watt (op 450watt). Raar maar waar.... Misschien is dit net nodig om het pendelen soms uit te stellen.

Maar deze auto stand is toch prima als jij je setpoint hebt aangegeven? Koelen in zomer aangezien binnen hoger is dat Tset en in de winter dus verwarmen aangezien binnen lager is dan Tset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07
Grutte Pier schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik moet bekennen dat ik auto mode (heat/cool) nooit eerder heb gebruikt, zonet even een testje gedaan met een lopende airco. Deze blijft gewoon op verwarmen staan (logisch) maar zag wel een lager vermogen van 50watt-100watt (op 450watt). Raar maar waar.... Misschien is dit net nodig om het pendelen soms uit te stellen.

Maar deze auto stand is toch prima als jij je setpoint hebt aangegeven? Koelen in zomer aangezien binnen hoger is dat Tset en in de winter dus verwarmen aangezien binnen lager is dan Tset?
Mijn vermoeden, maar dat is wel een mooie om te testen.

Als je in verwarm mode of koelen mode heel erg last hebt van pendelen ga je in de verwarm/koel combi mode last hebben dat hij ipv pendelen steeds aan het verwarmen en daarna weer verkoelen is als hij steeds te ver voorbij zijn set point schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:06
Misschien weet iemand dit; ik heb 3 SRK25ZS-WF units binnen hangen, één van die units maakt een krakend geluid bij het openen/sluiten van de lammelen. Ik heb al gekeken of ze verschoven zijn o.i.d. maar ik kan niks zien. Iemand de gouden tip over hoe je dit kan verhelpen?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 11:42

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik merk dat mijn MHI ZSX 35 units minder hete lucht maken dan vorig jaar, waardoor ik ze harder moet laten blazen om de kamer op temperatuur te krijgen. Ik heb even van bovenaf naar binnen gekeken en ik denk dat ik eerst maar eens de filters schoon moet maken.
Nu heb ik 20 minuten lang gezocht op YouTube naar een video met een instructie om de filters van zo'n SRK ZSX binnenunit schoon te maken, en dat is niet te vinden.

Ik wil graag weten hoe ik de grote klep weg moet kantelen (naar boven? naar onderen?) zonder iets af te breken. De uitblaas sleuven zien er schoon uit, dus het gaat alleen om die filters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
Gasoline1234 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:35:
Ik merk dat mijn MHI ZSX 35 units minder hete lucht maken dan vorig jaar, waardoor ik ze harder moet laten blazen om de kamer op temperatuur te krijgen. Ik heb even van bovenaf naar binnen gekeken en ik denk dat ik eerst maar eens de filters schoon moet maken.
Nu heb ik 20 minuten lang gezocht op YouTube naar een video met een instructie om de filters van zo'n SRK ZSX binnenunit schoon te maken, en dat is niet te vinden.

Ik wil graag weten hoe ik de grote klep weg moet kantelen (naar boven? naar onderen?) zonder iets af te breken. De uitblaas sleuven zien er schoon uit, dus het gaat alleen om die filters.
Aan de onderkant van de voorplaat zit een rand waar je je vingers achter kan haken en zonder al te veel kracht kun je hem dan zo naar boven scharnieren.

Daarachter zie je 2 filters, die hebben een lipje in het midden onderaan, deze duw je ietsje omhoog om de onderkant van het filter los te wippen en dan kun je het filter zo naar beneden laten glijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Acidrain op 13-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGXsL_yI0AOG90xKt9E5dBNk6qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3ZOnyikMIiHgUEuLYsIjX7V.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 11:42

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Thanks. Moet lukken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bij de ZSX even goed opletten idd want die klep is best wel kwetsbaar. Vooral de stap waarbij je hem in de onderhoeken goed vastpakt is belangrijk. Anders eerst even met een zaklampje goed kijken hoe het zit. Je wil het 'achterste' frame ook meetrekken naar buiten.

In het stookseizoen controleer ik maandelijks de filters. Zeker met 24/7 stoken wat ik bij vorst doe verstouwt hij veel lucht en dus ook stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Vorige week zelf ook gezocht voor mijn ZSX 35 en in dit geval wel deze video in het Turks gevonden (met Engelse vertaling goed te volgen): YouTube: Mitsubishi Heavy Industries ZSX Serisinin Ön Panelini Nasıl Söküp Ta...

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Grutte Pier schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik laat hem liever niet op auto i.v.m. pendelen inderdaad, dan heeft ie het zelf te warm gemaakt en begint ie te koelen in hartje winter. Dan liever dat ie gewoon rustig aan doet wat betreft verwarmen.

Ik ben dan ook op zoek naar de juiste node in Node-Red om de laatste hvac_mode te onthouden (behalve off) en terug naar deze state te gaan zodra de turn_on functie wordt toegepast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Step schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Ik laat hem liever niet op auto i.v.m. pendelen inderdaad, dan heeft ie het zelf te warm gemaakt en begint ie te koelen in hartje winter. Dan liever dat ie gewoon rustig aan doet wat betreft verwarmen.

Ik ben dan ook op zoek naar de juiste node in Node-Red om de laatste hvac_mode te onthouden (behalve off) en terug naar deze state te gaan zodra de turn_on functie wordt toegepast. :)
kun je ipv turn on niet gewoon de hvac mode zetten in Node-Red?
In HA kun je de airco aan laten gaan door gewoon de hvac mode te zetten.

Ik heb een Aqara Zigbee knop onder de airco die ik in kan drukken die onderstaande dan uitvoert. Verwarm periode is een schakelaar(boolean) die ik als helper heb aangemaakt om te bepalen of hij moet verwarmen of verkoelen.

de code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
if:
    - condition: state
    entity_id: climate.kamer_airco
    attribute: hvac_mode_state
    state: "off"
then:
    - if:
        entity_id: input_boolean.verwarm_periode
        state: "on"
    then:
        - action: climate.set_temperature
        metadata: {}
        data:
            hvac_mode: heat
            temperature: 17.5
        target:
    else:
        data:
            hvac_mode: cool
            temperature: 19
        target:
else:
    - action: climate.set_hvac_mode
    data:
        hvac_mode: "off"
    target:

[ Voor 24% gewijzigd door Acidrain op 13-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Acidrain schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:56:
[...]

kun je ipv turn on niet gewoon de hvac mode zetten in Node-Red?
In HA kun je de airco aan laten gaan door gewoon de hvac mode te zetten.

Ik heb een Aqara Zigbee knop onder de airco die ik in kan drukken die onderstaande dan uitvoert. Verwarm periode is een schakelaar(boolean) die ik als helper heb aangemaakt om te bepalen of hij moet verwarmen of verkoelen.

de code:
if:
then:
- if:
entity_id: input_boolean.verwarm_periode
then:
data:
temperature: 17.5
target:
else:
data:
target:
else:
- action: climate.set_hvac_mode
data:
target:
Ja ik was dus ook naar hvac_mode aan het kijken, maar ik heb dan de payload uit de vorige state nodig en niet op basis van temperaturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Step schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Ja ik was dus ook naar hvac_mode aan het kijken, maar ik heb dan de payload uit de vorige state nodig en niet op basis van temperaturen. :)
Ik begrijp je niet helemaal, je wil een state zetten op basis van een vorige state ipv een temperatuur trigger?
Hoe ziet dat er uit? Kun je het scenario omschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Step schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Ik zou een virtuele switch of sensor aanmaken. Deze wordt door de state change heat of cool omgezet. Deze gebruik je voor de flow om te bepalen of je wil verwarmen of koelen. Zijn vast betere manieren zoals met Q gate oid maar hier een opzetje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqkviydEhfBVCTP19VIqaSxsybI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDSp6ECKNVC6ameDMXjyNfMG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Grutte Pier op 13-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Grutte Pier schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik zou een virtuele switch of sensor aanmaken. Deze wordt door de state change heat of cool omgezet. Deze gebruik je voor de flow om te bepalen of je wil verwarmen of koelen. Zijn vast betere manieren zoals met Q gate oid maar hier een opzetje;
[Afbeelding]
Ja precies, zo doe ik het ook, Verwarm periode in mijn voorbeeld is een virtuele switch. Aleen ik zet deze zelf aan of uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Acidrain schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal, je wil een state zetten op basis van een vorige state ipv een temperatuur trigger?
Hoe ziet dat er uit? Kun je het scenario omschrijven?
Airco gaat aan, heat wordt ingesteld (via HA). Dan gaat de airco verwarmen. Dan zet je de aico uit (turn_off). Dan doe je de airco weer aan, en dient ie automatisch weer op heat te gaan. Je kunt dan in HA de modus veranderen die hij moet onthouden.

Ik heb nu dit (voor mijn Button+):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M0U9bk_mDQFl9FtCEp2yuxN_Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idpTWy4yGk7SjFaUjyycyxiy.png?f=fotoalbum_large

Die hvac_mode zal het automatisch uit de state er voor kunnen halen (die het heeft moeten onthouden voordat ie 'em aan zet.

[ Voor 31% gewijzigd door Step op 13-01-2025 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
Acidrain schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:56:
de code: (puntjes ipv spaties ervoor.. de spaties worden genegeert door de opmaak van Tweakers)
if:
..- condition: state
..entity_id: climate.kamer_airco
..attribute: hvac_mode_state
..state: "off"
then:
..- if:
.... - condition: state
....entity_id: input_boolean.verwarm_periode
....state: "on"
..then:
....- action: climate.set_temperature
....metadata: {}
....data:
......hvac_mode: heat
......temperature: 17.5
....target:
......entity_id: climate.kamer_airco
..else:
....- action: climate.set_temperature
....metadata: {}
....data:
......hvac_mode: cool
......temperature: 19
....target:
......entity_id: climate.kamer_airco
else:
..- action: climate.set_hvac_mode
..metadata: {}
..data:
....hvac_mode: "off"
..target:
....entity_id: climate.kamer_airco
Je kan ook gewoon [code=yaml] .... [/code] gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
if:
    entity_id: climate kamer_airco
then:
  - if:
        entity_id: input_boolean verwarm_periode
  then:
    - action: climate set_temperature
      data:
        temperature: 17 5
      target:
  else:
    - action: climate set_temperature
      data:
      target:
else:
  - action: climate set_hvac_mode
    data:
    target:

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Step schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Airco gaat aan, heat wordt ingesteld (via HA). Dan gaat de airco verwarmen. Dan zet je de aico uit (turn_off). Dan doe je de airco weer aan, en dient ie automatisch weer op heat te gaan. Je kunt dan in HA de modus veranderen die hij moet onthouden.
Ja ok maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je de airco niet aan doet door een climate.turn_on te geven maar door gewoon een hvac_mode: heat of een hvac_mode: cool te geven (waarmee de airco ook aan gaat)

zelfde voor uitzetten. ipv een climate.turn_off geef je een hvac_mode: off waarmee de airco uit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Acidrain schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Ja ok maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je de airco niet aan doet door een climate.turn_on te geven maar door gewoon een hvac_mode: heat of een hvac_mode: cool te geven (waarmee de airco ook aan gaat)

zelfde voor uitzetten. ipv een climate.turn_off geef je een hvac_mode: off waarmee de airco uit gaat
ja ik zoek dus ook iets als een hvac_mode=.msg[payload-van-vorige-state]

alles voor de WAF op de Button+..... zodat madam ook zelf heating of cooling kan instellen vanuit de climate card in HA....

[ Voor 11% gewijzigd door Step op 13-01-2025 14:39 . Reden: WAF gehalte verhoogd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Step schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Ik zou dan in HA een Helper aanmaken die op het moment dat je de state van de hvac zet ook daarnaast de helper een state geeft.
Dit kan al door een Switch(Boolean) aan te maken. Die je net als ik bijv. Verwarm Periode noemt.
Deze switch staat dan aan of uit na gelang je wil verwarmen of verkoelen.

Dit kun je doen via instellingen>>apparaten en diensten>>helpers

De vorige state zelf zou je misschien ook op kunnen slaan in een helper of uit de log vissen.

[ Voor 7% gewijzigd door Acidrain op 13-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Step schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Node red kent zelf geen memory function na een reset, alles valt terug naar default state. Daarom maak ik in mijn voorbeeld gebruik van een virtuele sensor die jij kan inzetten voor het bepalen van je flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:03
Wat gebeurt er in de praktijk (lokale verschillen daargelaten) in de basis met het energieverbruik in een periode met relatief veel defrosts (zeg iedere uur 6 minuutjes)? Blijft dat ongeveer gelijk maar is er alleen minder warmte afgifte, of gaat het energieverbruik echt substantieel omhoog. Is daar iets over te zeggen als in:

- blijft nagenoeg gelijk of....
- vraagt gemiddeld echt om 30%-50% meer energie

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:08
Beauty1010 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:05:
Wat gebeurt er in de praktijk (lokale verschillen daargelaten) in de basis met het energieverbruik in een periode met relatief veel defrosts (zeg iedere uur 6 minuutjes)? Blijft dat ongeveer gelijk maar is er alleen minder warmte afgifte, of gaat het energieverbruik echt substantieel omhoog. Is daar iets over te zeggen als in:

- blijft nagenoeg gelijk of....
- vraagt gemiddeld echt om 30%-50% meer energie

Gr Michel
Hier gaat het verbruik omhoog, maar dat zit nauwelijks in de defrost zelf. De defrosts zijn hier vaak een minuut of 3 met een top van rond de 1000W. Na de defrost gaat de installatie compenseren voor de koude periode en gaat hard warm blazen. Hier loopt de temperatuur vaak op tot een halve graad boven de temperatuur voor de defrost. Daarvoor gebruikt de installatie hier een vermogen dat ongeveer overeenkomt met de high functie. Dat geeft dus wel extra verbruik, maar dat verdwijnt niet. Het is warmte dat in de ruimte blijft.

Voor mij is het grootste probleem dat je hoge verwarming soms weer een start geeft voor een volgende defrost 45min later. Daar komt de installatie soms moeilijk uit. Om die reden speel ik soms wat met het aantal units dat we gebruiken en/of de gevraagde temperatuur, om de reeks te onderbreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNaGtHvRgTlbUznLorbjcESKYSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCAxAs7MSkYEGFcFW6FvCYFE.jpg?f=fotoalbum_large

Gisterenavond startte hier een reeks defrosts na het lager zetten van de vraagtemperatuur. Kan toevallig zijn geweest. Maar groot deel van de nacht defrosts. Op enig moment vraagtemperatuur in de woonkamer nog een graad lager gezet, gaf nog 1 defrost maar lager. Daarna voor de zekerheid de unit in de trap uitgezet en daarna was het een poos rustig met defrosts.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjamo op 13-01-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:58
Grutte Pier schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Node red kent zelf geen memory function na een reset, alles valt terug naar default state. Daarom maak ik in mijn voorbeeld gebruik van een virtuele sensor die jij kan inzetten voor het bepalen van je flow.
Je kan context ook op het filesystem opslaan zodat het persistent is. Ik heb zowel memory als filesystem als optie voor het opslaan van variabelen.

https://nodered.org/docs/...t-data-to-the-file-system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
@Sjamo

Ik weet dat indien de omstandigheden wijzigen, het opgenomen vermogen / COP etc ook weer wijzigt. Maar die 9,1 kWh die je tot 18:00 hebt gebruikt, kan je inschatten hoeveel dat geweest zou zijn zonder defrosts? Is dat maar een paar procent verschil of veel meer?

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Beauty1010 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:54:
@Sjamo

Ik weet dat indien de omstandigheden wijzigen, het opgenomen vermogen / COP etc ook weer wijzigt. Maar die 9,1 kWh die je tot 18:00 hebt gebruikt, kan je inschatten hoeveel dat geweest zou zijn zonder defrosts? Is dat maar een paar procent verschil of veel meer?

Gr Michel
Het is inderdaad heel erg lastig te zeggen, en vrijwel onmogelijk te berekenen, maar mijn gok is dat het tussen de 5 tot 10% hoger zal liggen het verbruik, afhankelijk van de hoeveelheid defrostst. En dan heb ik het over een stuk of 5 a 6 tot een stuk of 15.

Maar nogmaals, het verbruik wordt hier nagenoeg volledig omgezet in warmte binnen, en het gaat dus niet verloren.

We hebben overigens net de filters even doorgeblazen en dat lijkt een leuke verlaging te geven in verbruik. Mogelijk ook weer even wat minder defrosts daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:06
Beauty1010 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:54:
@Sjamo

Gr Michel
Bij een lucht/water warmtepomp hebben ze dit mooi nagerekend. Dit is met een lucht/lucht natuurlijk niet te doen. Maar omdat het om het ontdooien van een buitenunit gaat, zullen de resultaten wel bijna het zelfde zijn. En je verliest dus ongeveer 10%, zie post hier onder.
Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:13:
[...]

Hier ook maar even uitgerekend: Ik had de afgelopen twee dagen 34 defrosts, die volgens de Kamstrup warmtemeter in totaal 12.1 kWh aan warmte kostten. Dat komt neer op 0.36 kWh per stuk.

De 28e was qua defrosts het ergst. Toen 6.5 kWh verloren aan defrosts op 68.7 kWh aan ingebrachte warmte. Verlies was toen dus bijna 10%.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
RemmyB83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Bij een lucht/water warmtepomp hebben ze dit mooi nagerekend. Dit is met een lucht/lucht natuurlijk niet te doen. Maar omdat het om het ontdooien van een buitenunit gaat, zullen de resultaten wel bijna het zelfde zijn. En je verliest dus ongeveer 10%, zie post hier onder.

[...]
Is bij lucht/water ook een groot deel van het extra verbruik bij defrosts voor compenserende warmte zoals bij lucht/lucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:06
Sjamo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Is bij lucht/water ook een groot deel van het extra verbruik bij defrosts voor compenserende warmte zoals bij lucht/lucht?
Ze kunnen met de Kamstrup 2 kanten op meten, en dus zien hoeveel warmte je verliest als je zou koelen. Dit gebruiken ze dus om te zien hoeveel warmte er wordt onttrokken bij een defrost. De warmte om het warmteverlies te compenseren zit hier volgens mijn dus niet bij. Let wel, het gaat hier om thermische warmte, dus niet de elektrische.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Sinds gister hier nu ook een 3,5kW ZSX hangen in de woonkamer. Die bevalt tot nu toe erg goed! Er is gelijk een climacontrol in geplaatst die goed werkt met de externe temperatuur sensor en home assistant.

Afgelopen nacht hield die het prima uit op een laag vermogen, ingesteld op 18 graden (eigenlijke setpoint van 20 intern dus, in de praktijk is het dan ~19,5 bij de sensor), ondanks dat het toch tot -4 ging hier buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpVD6ukDBGkBNuZ3EvIkYbJc6Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWPywrcbVetbLnAht4KZvYEq.jpg?f=fotoalbum_large

De piek van de ochtend lijkt het gevolg van een defrost en overcompensatie daar direct na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dPR2GY0HNW0seyBataq47uKUQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwHUW4xvWB9w9zIomIJ3fUnD.jpg?f=fotoalbum_large

‘S nachts zat die wel flink te wisselen van frequentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNJXJEkdiQnwvlTTUokev_WIjGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTzZW1WNa13q2Xk6ot45Pp6S.jpg?f=fotoalbum_large

Is er een makkelijke manier om te zorgen dat de airco minder overcompenseert na een defrost en niet zo snel van frequentie wisselt in de compressor (en kan dat vake wisselen enig kwaad?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Ik weet niet wat jij bedoeld met frequentie wisselen, als je refereert naar je bijlage ziet dit er erg strak uit imo.

De onderstaande flow heb ik lopen om het extreme gedrag na een defrost enigszins tegen te gaan. Ik heb een extra verwarming in mijn wtw die dan tijdelijk warmere lucht geeft maar is niet noodzakelijk. Zaak is dat de airco zo snel mogelijk weer op temperatuur is. Duurt het te lang zal hij de ventilator snelheid verhogen, waardoor er meer koude lucht rondom de unit komt, waardoor de airco nog harder zal werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4dO7HmCWfAb8OPyDJWaxOaGS4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQJeTpRm7GjQwPvdwzKay8bG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Grutte Pier schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:51:
Ik weet niet wat jij bedoeld met frequentie wisselen, als je refereert naar je bijlage ziet dit er erg strak uit imo.
[...]
Ik bedoel die laatste grafiek, waarbij je ziet dat mijn airco soms heel vaak tussen 25 en 30 hz werking van de compressor schakelt. Op andere moment is dit wel heel stabiel. Het lijkt mij niet zoveel kwaad te kunnen, het is beter dan pendelen tussen helemaal aan en uit.
[...]
De onderstaande flow heb ik lopen om het extreme gedrag na een defrost enigszins tegen te gaan. Ik heb een extra verwarming in mijn wtw die dan tijdelijk warmere lucht geeft maar is niet noodzakelijk. Zaak is dat de airco zo snel mogelijk weer op temperatuur is. Duurt het te lang zal hij de ventilator snelheid verhogen, waardoor er meer koude lucht rondom de unit komt, waardoor de airco nog harder zal werken.

[Afbeelding]
Op een andere manier bijverwarmen is momenteel niet echt een optie. Misschien eens uitzoeken hoe ik na een defrost tijdelijk een valse temperatuur iets onder het setpoint doorgeef. Het zal al helpen dat ik een externe temperatuursensor gebruik, dan is het niet zo'n probleem als er even wat meer koude lucht rond de airco zelf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
svenk91 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:13:
Sinds gister hier nu ook een 3,5kW ZSX hangen in de woonkamer. Die bevalt tot nu toe erg goed! Er is gelijk een climacontrol in geplaatst die goed werkt met de externe temperatuur sensor en home assistant.

Afgelopen nacht hield die het prima uit op een laag vermogen, ingesteld op 18 graden (eigenlijke setpoint van 20 intern dus, in de praktijk is het dan ~19,5 bij de sensor), ondanks dat het toch tot -4 ging hier buiten:
[Afbeelding]

De piek van de ochtend lijkt het gevolg van een defrost en overcompensatie daar direct na:
[Afbeelding]

‘S nachts zat die wel flink te wisselen van frequentie:
[Afbeelding]

Is er een makkelijke manier om te zorgen dat de airco minder overcompenseert na een defrost en niet zo snel van frequentie wisselt in de compressor (en kan dat vake wisselen enig kwaad?)?
Eens met spreker boven mij, ziet er strak uit. Die kleine fluctuaties in compressorsnelheid is niet zo erg. Het is niet voor niets een inverter. Liever kleine compressor fluctuaties dan dat de temperatuur niet stabiel is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:26
@Grutte Pier, zou je eens willen delen hóe je met Node Red de hvac mode aanpast naar 'heat'? Mij is dat nog niet gelukt helaas, maar zou de airco ook op deze manier graag willen aansturen. Ik gebruik nu climate.turn_on, maar dan staat de airco op heat/cool.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grutte Pier
svenk91 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:52:

[...]

Op een andere manier bijverwarmen is momenteel niet echt een optie. Misschien eens uitzoeken hoe ik na een defrost tijdelijk een valse temperatuur iets onder het setpoint doorgeef. Het zal al helpen dat ik een externe temperatuursensor gebruik, dan is het niet zo'n probleem als er even wat meer koude lucht rond de airco zelf is.
Sorry, door mijn lange verhaal komt de nadruk misschien op bijverwarmen te liggen maar de focus moet op de flow in node red liggen.... Daar staat dat ik de airco vanes naar beneden richt voor x aantal minuten. Maaaar, zie nu ook dat jij gebruik maakt van een externe temp sensor. In dat geval zou ik inderdaad met een flow een graadje erbij gooien voor x aantal minuten na een defrost. Als die maar snel (dacht 3 min) binnen 1 graad van Tset komt schroeft die niet de fan speed omhoog.

Sowiezo is het extreme bijregelen voor mij toen een reden geweest om van een externe sensor af te stappen. De unit ging vaak richting vol vermogen, wat bij jou ook het geval lijkt te zijn. Tot foutmeldingen aan toe.
JarnoH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:15:
@Grutte Pier, zou je eens willen delen hóe je met Node Red de hvac mode aanpast naar 'heat'? Mij is dat nog niet gelukt helaas, maar zou de airco ook op deze manier graag willen aansturen. Ik gebruik nu climate.turn_on, maar dan staat de airco op heat/cool.
2 voorbeelden, 1 om de hvac mode in te stellen de ander om temperatuur in te stellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMMTucKoqCOvTHbthijE_pgOhaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPJgEVUQ4Bs28fXP2Q4YFQWF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:26
Grutte Pier schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Sorry, door mijn lange verhaal komt de nadruk misschien op bijverwarmen te liggen maar de focus moet op de flow in node red liggen.... Daar staat dat ik de airco vanes naar beneden richt voor x aantal minuten. Maaaar, zie nu ook dat jij gebruik maakt van een externe temp sensor. In dat geval zou ik inderdaad met een flow een graadje erbij gooien voor x aantal minuten na een defrost. Als die maar snel (dacht 3 min) binnen 1 graad van Tset komt schroeft die niet de fan speed omhoog.

Sowiezo is het extreme bijregelen voor mij toen een reden geweest om van een externe sensor af te stappen. De unit ging vaak richting vol vermogen, wat bij jou ook het geval lijkt te zijn. Tot foutmeldingen aan toe.

[...]

2 voorbeelden, 1 om de hvac mode in te stellen de ander om temperatuur in te stellen

[Afbeelding]
Fantastisch, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Hebben jullie wel eens naar het energielabel gekeken? Ik heb een 35 zsx.
Eerste wat opvalt volgens dat label is buitengeluid 61dB, binnen 58 dB.
Dan heb je een europa landkaart. Blijkbaar heb je in spanje en zuiditalie een 4,7kW versie. Scop is daar hoger, 6,5 versus 5,1 maar verbruik is 10 procent hoger.
Thing that make me go huh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Het is dan geen andere versie, gewoon dezelfde unit.

Dat vermogen op het label zegt niet zoveel over de werkelijk (nominale dan wel maximale) capaciteit van de unit. De fabrikant geeft een bepaalde SCOP af. Dat doet die voor een bepaald gebied (Avarge, koud of warm). Iedere fabrikant moet bij bijvoorbeeld -10C (Average Climate) opgeven wat de unit nog levert (Pdesignh) aan vermogen bij die specifieke SCOP. Bij MHI is dat vaak ook echt dat vermogen wat er nog resteert indien je de unit belast conform die SCOP, die hebben een Tbiv van vaak -10C. Veel andere units redden hun Pdesignh, maar tot -7C en vragen vervolgens hypothetisch om een back up vermogen.

De fabrikant mag zelf kiezen om exact dezelfde unit met een hogere of een lagere SCOP te vermarkten. Dat gaat dan wel ten koste of ten gunste van de bijbehorende Pdesignh. Heeft geen enkele invloed op het nominale of maximale vermogen. Het is een (mijn woorden) hypothetische exercitie. De unit kan veel meer vermogen leveren, maar dan haal je die SCOP simpelweg niet, voor zover je die al zou halen want die komt voort uit strakke test condities. In de Scandinavische landen wordt er ook wel gereclameerd dat sommige units met een toch wel erg gunstige SCOP worden verkocht. In de ogen van in ieder geval sommige onderzoekers is de SCOP soms meer een marketing instrument en niet een informatieve factor zoals bedoeld was.

Het geluid op het label (en vaak ook in de folder indien er niets bij vermeld is) is bij koelen, nog niet eens bij verwarmen is mijn ervaring. Dat is bij verschillende merken waaronder ik meen MHI vaak nog hoger. Althans bij de multi's, daar kijk ik naar. De fabrikant hoeft maar 1 waarde op het label te zetten en mag kiezen of dat de waarde is van koelen of verwarmen en hoeft dat er niet bij te zetten. Men hoeft niet de hoogste te nemen vreemd genoeg. Ook wordt de eerste <2 dB(A) afwijking die bij een certificering (EUROVENT) niet gecorrigeerd. Dus er staat 61 dB(A) maar dat kan dus in de praktijk tijdens de test ook bijna 63 dB zijn geweest.

My 2 cents

gr Michel
Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste