Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik bestelde een Niro ev. Deze wordt geleverd in februari 2023. Ik ben op zoek naar een NEDERLANDSTALIGE handleiding.
Kan iemand me hieraan helpen?
PS. Voor de Niro e was (is ) die handleiding te vinden bij het opstarten van het forum.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
De levering is (uiteraard) in 2024!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:18
Alstublieft https://media.kia.nl/productenDb/documents/282.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 19-06-2023 18:15 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Griffin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan zonder dingen te beschadigen?

(ik heb het nu niet nodig, maar in de toekomst wel... dus handig alvast te weten ;) )
Ik heb even een foto gemaakt van een kapje dat eruit gehaald is, dan snap je het wel. Een dun pinnetje in het gaatje drukken en dan het lipje naar binnen duwen. Dit aan beide kanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjeWJwJ6nOXW0xx6djoy3YXr9s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9eD1u4ZfwzwFVr03EPw33H0.jpg?f=fotoalbum_large
Kassie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Weet je al meer?

Ik hoef telkens alleen even kort (tikje) aan de de linker flipper te trekken voor I-pedal. Werkt altijd. Begrijp dus niet zo goed waarom het bij jou niet wil werken. Lijkt me inderdaad vervelend. Want rijden met I-pedal is echt fijn!

Voor wat het waard is: ik heb bij de EV instellingen de Intelligente Recuperatie op 'zwaarst' staan. In de meter staat hij dan op drie streepjes. En als ik I-pedal inschakel door 1x te trekken aan de linker flipper op staat hij op vier = maximaal. En boven de meter staat er dan in groen I-pedal. Moet ik telkens opnieuw doen bij het starten. Ik kan I-pedal telkens in- en uitschakelen door 1 x kort (tikje) te trekken aan de linker flipper. Als ik Cruise control gebruik, dan schakelt I-pedal uit. En wanneer ik Cruise control weer uitschakel, gaat I-pedal direct weer aan.
Nee helaas werkt dit niet bij mij. Ook in de EV instelling op het zwaarst staan, een soort creep modus. Ook wel prima op zich, maar i-pedal werkend krijgen zou wel fijn zijn. De leverende dealer kon het me ook niet zo vertellen via de telefoon.
DwightKSchrute schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, maar bij mij blijft het knopje 'Bijwerken' eveneens grijs, dus ik heb 'm inmiddels maar van de update-website gehaald en 'm op een USB-stick gezet. Verder nog niks mee gedaan overigens.
Ik heb de update ook klaar staan, maar bijwerken op grijs. Dus ik ga deze week nog even met de usb-stick aan de slag, komende maandag gaan we namelijk naar Zuid-Duitsland!

[ Voor 7% gewijzigd door Markicks op 19-06-2023 20:03 ]

system setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:38
Markicks schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:02:

[...]

Ik heb de update ook klaar staan, maar bijwerken op grijs. Dus ik ga deze week nog even met de usb-stick aan de slag, komende maandag gaan we namelijk naar Zuid-Duitsland!
Net geïnstalleerd en als test de route naar ons wintersport-adres (februari pas, maar ach) ingevoerd. Nadat hij de route had berekend moest ik nog even op een knopje drukken en daarna gaf hij (na een nieuwe berekening) inderdaad laadstops aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-06 22:15
Mich46 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:40:
Ik bestelde een Niro ev. Deze wordt geleverd in februari 2023. Ik ben op zoek naar een NEDERLANDSTALIGE handleiding.
Kan iemand me hieraan helpen?
PS. Voor de Niro e was (is ) die handleiding te vinden bij het opstarten van het forum.
Alvast bedankt!
Ik adviseer je om de app Kia owner's app te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:32
Kassie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Eh.. voor mij is nieuw dat dit verkeerd om is. Of dat er een specifeke volgorde is van koppelen/loskoppelen.

Ik haal altijd eerst de kabel van de paal en daarna uit de auto. Ik begin en eindig altijd bij de auto met het (los)koppelen van de kabels. Nooit probleem mee gehad.

Hoor dus graag waarom het anders moet.
Ik meen dat ergens gelezen te hebben. :S Eerst uit de auto dan uit de paal. Of eerst in de paal en daarna in de auto. Net als je een paal hebt met een vaste kabel doe je het ook zo. :)
Misschien puur toeval dat ie nu in zombie modus ging. Maar dat was het enige wat ik anders deed dan normaal. Ik voel me een beetje als de duiven van Skinner nu. Een heel ritueel om de kabels te doen.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 21:18
Ik zit nu bij de KIA dealer, en vertel over mijn usb problemen (verliest telkens verbinding met zowel AA als CarPlay, heb het probleem met meerdere telefoons en verschillende a-merk kabels). Ik krijg te horen dat de usb poort het gewoon doet. En dat ik de “originele” kabel moet gebruiken.

Los van het feit dat mijn telefoon met een usbc naar lightning kabel kwam, is het verwijzen naar de “originele” kabel zo’n dom excuus. Wat nu? Ga ik nu een telefoonhouder op het scherm plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
ejtnaj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
Los van het feit dat mijn telefoon met een usbc naar lightning kabel kwam, is het verwijzen naar de “originele” kabel zo’n dom excuus. Wat nu? Ga ik nu een telefoonhouder op het scherm plakken?
Dat is het standaard antwoord: maar vaak wel de oplossing. Zelf gebruik ik ook niet de meegeleverde kabel, maar eentje van AliExpress en na enkele updates van Android Auto heb ik geen last meer gehad van dat Android Auto crashed.

Dus al de tijd heeft het niet aan de kabel gelegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:49
SeenD schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Ik meen dat ergens gelezen te hebben. :S Eerst uit de auto dan uit de paal. Of eerst in de paal en daarna in de auto. Net als je een paal hebt met een vaste kabel doe je het ook zo. :)
Misschien puur toeval dat ie nu in zombie modus ging. Maar dat was het enige wat ik anders deed dan normaal. Ik voel me een beetje als de duiv.en van Skinner nu. Een heel ritueel om de kabels te doen.
Volgens mij maakt het geen bal uit hoe je de kabels losmaakt of vast.
Zombie zal wel een handshake dingetje zijn drivers lokken zoiets wel eens uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delo1977
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-04 12:27
delo1977 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:34:
een vraag over mijn Kia Niro ev. My23
Als ik een fietsendrager of een trekhaakkoffer op de trekhaak monteer wordt de auto in trailermodus gezet. Dan heb ik ineens geen cruisecontrole meer. Andere safetysystemen werken ook niet maar de cruisecontrole is wel een erg groot gemis.

Kan ik dat omzeilen? Of komt er binnenkort een software update?
Vandaag de update Kia gedraaid en nu is er een optie bijgekomen aanhanger modus Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNMzHCNtS4Bf_Ixka4EJe4PYn5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45s7g9P7rOgPbfMUBRDil1T9.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan je kiezen voor automatisch, zwaar, middel, licht en uit. Hopelijk lost dit het probleem op met uitgeschakelde rijhulpsystemen bij aankoppelen van een fietsendrager etc. Nog niet kunnen testen, iemand anders? Kan ook nog niets vinden in de handleiding van Kia, deze moet denk ik nog geüpdatet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:22
delo1977 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Vandaag de update Kia gedraaid en nu is er een optie bijgekomen aanhanger modus [Afbeelding]

Hier kan je kiezen voor automatisch, zwaar, middel, licht en uit. Hopelijk lost dit het probleem op met uitgeschakelde rijhulpsystemen bij aankoppelen van een fietsendrager etc. Nog niet kunnen testen, iemand anders? Kan ook nog niets vinden in de handleiding van Kia, deze moet denk ik nog geüpdatet worden.
Maar ik dacht dat het gewicht van ondergeschikt belang was voor het bereik, als het rolt dan is de luchtweerstand vele malen meer van invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikia7
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 09:39
[...]

Vandaag de update Kia gedraaid en nu is er een optie bijgekomen aanhanger modus [Afbeelding]

Wat een goede tip. Had ik nog helemaal niet gezien na de update.

Het was me namelijk opgevallen dat bij het inpluggen van de 13 polige stekker (nodig voor de trekhaakkoffer) de range zakte van 380km naar 280km. In de loop van de rit ging dit uiteraard weer omhoog.

Bij het opnieuw “starten” van de auto werd deze correctie op de range helaas weer toegepast, dus weer beneden bijgesteld.
Met deze nieuwe optie om de aanpassing van de range bij een “ aanhanger” uit te zetten ben ik dus heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 23:42
[...]

Deze mogelijkheid zat op de niro ev die ik op 05-05 in ontvangst heb mogen nemen. Ook al een ritje gemaakt met aanhanger en helaas was (adaptive) cruise-control niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57

Griffin

Is mythical

[...]

Ik weet niet precies welke versie ik heb (iig nog niet met de Zombie fix update), maar ik heb deze optie altijd al. Zelf hang ik er alleen een fietsendrager achter dus ik heb die modus gelijk uit gezet, de reden... omdat dan i-pedal niet werkt :( . Ook vind ik de berekening die de AUTO stand doet nergens op slaan (50km rijden en dan de GOM maar iets van 20-25km oid laten zakken).
Ik denk dat als je echt een aanhanger erachter hangt je het beste zelf kan kiezen adhv de hoogte van je aanhanger (en dus luchtweerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Griffin schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet precies welke versie ik heb (iig nog niet met de Zombie fix update), maar ik heb deze optie altijd al. Zelf hang ik er alleen een fietsendrager achter dus ik heb die modus gelijk uit gezet, de reden... omdat dan i-pedal niet werkt :( . Ook vind ik de berekening die de AUTO stand doet nergens op slaan (50km rijden en dan de GOM maar iets van 20-25km oid laten zakken).
Ik denk dat als je echt een aanhanger erachter hangt je het beste zelf kan kiezen adhv de hoogte van je aanhanger (en dus luchtweerstand)
Zou het kiezen van een van deze opties in het aanhanger menu daadwerkelijk iets uitmaken? Het zit er natuurlijk op voor een reden naar welke dan? Wat doet het eigenlijk precies iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

glas86 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Zou het kiezen van een van deze opties in het aanhanger menu daadwerkelijk iets uitmaken? Het zit er natuurlijk op voor een reden naar welke dan? Wat doet het eigenlijk precies iemand een idee?
Het enige wat ik kan bedenken is dat het puur is voor de informatie voor de rijder (een gok berekening om de GOM wat realistischer te tonen) en iets onder het mom van 'indekken' (door/voor Kia).
Als het er niet in zou zitten en je koppelt je vouwagen, aanhanger of caravan aan en je gaat rijden dan gaat je GOM misschien te snel achteruit... tja dat vinden de mensen dan niet goed en gaan klagen. Dus nu geeft Kia een iig een optie om het te beinvloeden en dus kunnen ze daar (bij klachten) op terugvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 11:59
[...]

Dit zat er altijd al op, enige verschil is de geschatte kilometers op de GOM... Doet verder helemaal niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 2xdehelft
Over een paar weken ga ik met de Niro EV en een vouwwagen op vakantie. Gezien CC e.d. wel heel erg relax zijn heb ik samen met een vriend gekeken of er niet een andere oplossing is.

We hebben getest hoe de auto detecteert dat er een aanhanger aangesloten is, dit werkt door het stroomverbruik op de aanhanger aansluiting te meten. Wanneer je een lampje aan bijvoorbeeld een knipperlicht hangt dan detecteert de auto nog geen aanhanger. Pas wanneer je het knipperlicht aan zet springt de auto in "aanhanger modus".

Hierna hebben we verder getest met een relais board waarbij het signaal van bijvoorbeeld het knipperlicht alleen wordt gebruikt om een relais aan te sturen, het relais schakelt dan het knipperlicht aan en uit met stroom vanaf de constant 12v op de 13 polige aanhangerstekker. In totaal hebben we dan 5/6 relais nodig. (knipper links / rechts, normaal licht links/rechts, remlicht, mist licht)

Zo ver werkt alles wat we hebben getest! De auto detecteert geen aanhangwagen meer. Niet de mooiste oplossing maar het werkt wel :-)

Nu moeten we alles nog even wegwerken in een 13 polige verlengkabel en een waterdichte behuizing....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
2xdehelft schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:22:
Over een paar weken ga ik met de Niro EV en een vouwwagen op vakantie. Gezien CC e.d. wel heel erg relax zijn heb ik samen met een vriend gekeken of er niet een andere oplossing is.

We hebben getest hoe de auto detecteert dat er een aanhanger aangesloten is, dit werkt door het stroomverbruik op de aanhanger aansluiting te meten. Wanneer je een lampje aan bijvoorbeeld een knipperlicht hangt dan detecteert de auto nog geen aanhanger. Pas wanneer je het knipperlicht aan zet springt de auto in "aanhanger modus".

Hierna hebben we verder getest met een relais board waarbij het signaal van bijvoorbeeld het knipperlicht alleen wordt gebruikt om een relais aan te sturen, het relais schakelt dan het knipperlicht aan en uit met stroom vanaf de constant 12v op de 13 polige aanhangerstekker. In totaal hebben we dan 5/6 relais nodig. (knipper links / rechts, normaal licht links/rechts, remlicht, mist licht)

Zo ver werkt alles wat we hebben getest! De auto detecteert geen aanhangwagen meer. Niet de mooiste oplossing maar het werkt wel :-)

Nu moeten we alles nog even wegwerken in een 13 polige verlengkabel en een waterdichte behuizing....
Toch wel armoe dat "we" dit moeten knutselen op een auto van ruim 40k.. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
2xdehelft schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:22:

Ik zie een verdienmodelletje....hier ook vakantie met tenttrailer dus je eerste klant! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
MarcelGo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Ik zie een verdienmodelletje....hier ook vakantie met tenttrailer dus je eerste klant! _/-\o_
Haha ik was er al bang voor :-) Het is in eerste instantie echt voor eigen gebruik. Als het allemaal naar wens werkt wil ik natuurlijk met alle plezier de gebruikte materialen en aansluitschema met je delen!

Hier ook geen vouwwagen maar een tenttrailer.. we hadden een vouwwagen maar inmiddels een Campooz Fat Freddy. Loopt heerlijk achter de Niro EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
2xdehelft schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Haha ik was er al bang voor :-) Het is in eerste instantie echt voor eigen gebruik. Als het allemaal naar wens werkt wil ik natuurlijk met alle plezier de gebruikte materialen en aansluitschema met je delen!

Hier ook geen vouwwagen maar een tenttrailer.. we hadden een vouwwagen maar inmiddels een Campooz Fat Freddy. Loopt heerlijk achter de Niro EV.
Ja hier ga je niet meer onderuit komen, hier ook een Campooz Fat Freddy >:) Geweldig!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik meld mij aan om er meer van te weten @2xdehelft ;). Ik hang er alleen een fietsendrager op momenteel (misschien in de toekomst meer), maar wil dan wel graag ACC hebben. Wat ik nu doe is de auto in 'speed limit mode' (of hoe die ook heet) zetten, dan stel je de snelheid in en hoeveel 'stroom' je ook geeft, hij gaat niet harder (behalve bij kickdown).

Wat is het verbruik van de EV als de 'Campooz Fat Freddy' erachter hangt? Want net even een google actie gedaan en ziet er goed uit (ipv normale vouwwagen).

[ Voor 18% gewijzigd door Griffin op 27-06-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
Griffin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:48:
Ik meld mij aan om er meer van te weten @2xdehelft ;). Ik hang er alleen een fietsendrager op momenteel (misschien in de toekomst meer), maar wil dan wel graag ACC hebben. Wat ik nu doe is de auto in 'speed limit mode' (of hoe die ook heet) zetten, dan stel je de snelheid in en hoeveel 'stroom' je ook geeft, hij gaat niet harder (behalve bij kickdown).

Wat is het verbruik van de EV als de 'Campooz Fat Freddy' erachter hangt? Want net even een google actie gedaan en ziet er goed uit (ipv normale vouwwagen).
Het verbruik hangt helemaal af van je rechtervoet! (goh :-))

Voorheen had ik een Jamet Arizona, nu inderdaad een Campooz Fat Freddy. Vorige maand naar Duitsland geweest voor een weekendje weg, ongeveer 280km enkele reis. Gemiddeld verbruik ongeveer 18kWh per 100 kilometer... Ik zoek dan een vrachtwagen of dikke camper en blijf daar op een nette afstand achter rijden, gemiddeld rij ik dan tussen de 90 en 95 kmh. Ga je echter 100 rijden in open lucht dan knalt het verbruik omhoog tot 22-24kWh per 100km.

Omgerekend kan ik makkelijk 300-350km met een tenttrailer op een volle accu rijden.

In de winter bij heel koud weer en 110 op de snelweg is het verbruik beroerder dan met 90 en een tenttrailer in de zomer.. Het is echt je rechtervoet en de omstandigheden.

Over een paar weken richting Tsjechië.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Nu ben ik niet iemand die naar de andere kant van Europe reist met zijn Niro EV. Dus wellicht heb ik geen recht van spreken, maar is het nou echt een ramp dat je de cruise control niet kunt gebruiken met je aanhager en/of caravan? Ben het wel eens met het feit dat het wel mogelijk zou moeten zijn maar wellicht heeft Kia hier een hele goede reden voor?

Ik vind CC helemaal niet prettig werken zonder iets erachter laat staan met een aanhanger o.i.d. Krijg dan het gevoel dat ik de controle over de auto loslaat, wat je feitelijk gezien natuurlijk ook doet. Maar ik houd dan liever zelf de controle zonder dat de auto zich ongewenst gaat gedragen als er weer iemand zich er tussen zet om afstand te behouden en de auto abrupt afremt. Daarnaast is het een automaat en i.c.m. i-pedal hoef je al helemaal niets meer te doen en kun je rustig je voet op het stroompedaal laten rusten.

Wat betreft het verbruik van de auto met het wel of niet gebruiken van CC is dat nou zon groot verschil? Je moet toch wel laden, je kunt hoogstens een stukje verder rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door glas86 op 28-06-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
glas86 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:57:
Nu ben ik niet iemand die naar de andere kant van Europe reist met zijn Niro EV. Dus wellicht heb ik geen recht van spreken, maar is het nou echt een ramp dat je de cruise control niet kunt gebruiken met je aanhager en/of caravan? Ben het weleens met het feit dat het wel mogelijk zou moeten zijn maar wellicht heeft Kia hier een hele goede reden voor?

Ik vind CC helemaal niet prettig werken zonder iets erachter laat staan met een aanhanger o.i.d. Krijg dan het gevoel dat ik de controle over de auto loslaat, wat je feitelijk gezien natuurlijk ook doet. Maar ik houd dan liever zelf de controle zonder dat de auto zich ongewenst gaat gedragen als er weer iemand zich er tussen zet om afstand te behouden en de auto abrupt afremt. Daarnaast is het een automaat en i.c.m. i-pedal hoef je al helemaal niets meer te doen en kun je rustig je voet op het stroompedaal laten rusten.

Wat betreft het verbruik van de auto met het wel of niet gebruiken van CC is dat nou zon groot verschil? Je moet toch wel laden, je kunt hoogstens een stukje verder rijden.
Voor mij maakt het heel veel uit inderdaad. Ik vind CC geweldig en het staat heel veel aan. Voor korte afstanden vind ik het niet zo erg om geen CC te hebben maar ga maar eens meerdere uren achter elkaar rijden. Met een benzine auto kun je nog eens even je voet van het gas halen, dan rolt de auto wel door. Bij een EV gaat dan meteen de rem er op of je moet eerst het regeneratieve remmen uit zetten.. Allemaal niet handig.

Dus inderdaad, bij lange ritten vind ik CC essentieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Nog even een toevoeging... we hebben ACC en CC (dus wel of niet adaptief). Als je ACC wilt hebben dan gaat ie rekening houden met voorliggers etc en dan snap ik dat dit deel misschien niet kan met een aanhanger (want meer gewicht wat duwt etc).. maar maak er dan een optie voor om wel het CC deel aan te zetten (dus geen Adaptive) als je er iets achter hebt hangen (dat heeft niets te maken met of het een EV is of niet)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 16:05
Griffin schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:59:
Nog even een toevoeging... we hebben ACC en CC (dus wel of niet adaptief). Als je ACC wilt hebben dan gaat ie rekening houden met voorliggers etc en dan snap ik dat dit deel misschien niet kan met een aanhanger (want meer gewicht wat duwt etc).. maar maak er dan een optie voor om wel het CC deel aan te zetten (dus geen Adaptive) als je er iets achter hebt hangen (dat heeft niets te maken met of het een EV is of niet)?
Ik heb over twee weken een afspraak staan voor een software update zodat ik de CC kan gebruiken wanneer er iets achter de auto hangt. Ben benieuwd

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Frieseteun schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb over twee weken een afspraak staan voor een software update zodat ik de CC kan gebruiken wanneer er iets achter de auto hangt. Ben benieuwd
Is daar een update voor beschikbaar dan? Ik ben recentelijk (mei) bij de dealer geweest voor de update voor de zogenaamde "zombie" problemen. Bij het ophalen van de auto gaf men aan dat er twee updates waren geinstalleerd. Zonder verdere toelichting over de tweede update. Zou dat hiemee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
glas86 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Is daar een update voor beschikbaar dan? Ik ben recentelijk (mei) bij de dealer geweest voor de update voor de zogenaamde "zombie" problemen. Bij het ophalen van de auto gaf men aan dat er twee updates waren geinstalleerd. Zonder verdere toelichting over de tweede update. Zou dat hiemee te maken kunnen hebben?
Blijkbaar wel. Was twee weken terug ook bij de dealer voor een update tegen de zombie mode en toen was ie nog niet vrijgegeven volgens de dealer.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Had vandaag helaas weer een zombie-modus akkefietje.
Mogelijk te snel van start naar draaien, geen idee. Kon vijf minuten lang draaien wat ik wilde.
Terwijl de update is uitgevoerd.

Trouwens nog een dingetje dat ik niet kan vinden in de instellingen:
Iemand enig idee hoe ik kan uitschakelen dat de achterdeuren dicht blijven? Ik doel hier niet op de kindersloten (van binnen uit). Als ik parkeer en de motor uitzet, naar buiten stap en de achterdeur open wil doen (van buitenaf), is deze op slot. Ik moet dan eerst bij de bestuurdersdeur de deuren ontgrendelen alvorens ik de achterdeuren kan openen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Source90 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:21:
Had vandaag helaas weer een zombie-modus akkefietje.
Mogelijk te snel van start naar draaien, geen idee. Kon vijf minuten lang draaien wat ik wilde.
Terwijl de update is uitgevoerd.

Trouwens nog een dingetje dat ik niet kan vinden in de instellingen:
Iemand enig idee hoe ik kan uitschakelen dat de achterdeuren dicht blijven? Ik doel hier niet op de kindersloten (van binnen uit). Als ik parkeer en de motor uitzet, naar buiten stap en de achterdeur open wil doen (van buitenaf), is deze op slot. Ik moet dan eerst bij de bestuurdersdeur de deuren ontgrendelen alvorens ik de achterdeuren kan openen..
Heeft het met deze instelling te maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHdPkRePGTgm3lAKfLRalzatkNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4EJtzeGp3cE5xVw6ycKmlE4L.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Frieseteun schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Blijkbaar wel. Was twee weken terug ook bij de dealer voor een update tegen de zombie mode en toen was ie nog niet vrijgegeven volgens de dealer.
Haha dat zou wat zijn, hoor graag of dit inderdaad zo is. Volgende week dinsdag moet mijn auto toch nog even naar de garage en over anderhalve week op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 10:29
2xdehelft schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Haha dat zou wat zijn, hoor graag of dit inderdaad zo is. Volgende week dinsdag moet mijn auto toch nog even naar de garage en over anderhalve week op vakantie.
Bij mij is recent deze update er op gezet dus zou gewoon moeten kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
SgtCaffran schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Bij mij is recent deze update er op gezet dus zou gewoon moeten kunnen!
Maar heb je het ook getest? Rijden met aanhanger en (A)CC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-05 10:33
Update trekhaak is idd beschikbaar en heb gelijk een afspraak ingepland voor 25 juli. Dit is de eerstvolgende mogelijkheid in Dordrecht 😏

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 2xdehelft
Nou dit is ook mooi:

Begin van de week was mijn auto bij de garage voor een ander issue, daarvoor moet deze begin van volgende week nog even terug. Ik denk laat ik eens even vragen of ze daar ook op de hoogte zijn van de trailer update en of ze dit dan meteen mee kunnen nemen...

Nou ze zijn inderdaad op de hoogte en ze hebben deze begin van de week al geïnstalleerd!!! :) Was fijn geweest als ze dat er ook even bij hadden verteld.

Ik heb zojuist de Tenttrailer aangekoppeld en een stukje gaan rijden:

Laneassist (LKA en LFA) worden nog steeds uitgeschakeld, evenals frontale botshulpmiddelen (hoe dat ook mag heten). Adaptive Cruise Control werkt! Niet eens alleen CC dus, maar ook ACC.

Jammer van mijn zelfgebouwde kabel project, deze kan nu de prullenbak in. Dit is echter veel beter gezien er nu ook geen vragen omtrent aansprakelijkheid zijn wanneer er onverhoopt iets zou gebeuren onderweg.

Ik ben in ieder geval weer een stukje blijer met deze auto _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07
Hi allen! Komt de Niro EV eigenlijk standaard met een noodhamer? Zo niet, iemand een tip voor een bepaald type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
N3OREJ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:45:
Hi allen! Komt de Niro EV eigenlijk standaard met een noodhamer? Zo niet, iemand een tip voor een bepaald type?
Bij ons zaten twee noodhamers gemonteerd op de middenconsole, echter is mij niet bekend of dit van fabriek of van de dealer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Benieuwd of Kia wat gaan doen aan de prijs van de EV, die nieuwe Volvo EX30 zit er een aardig stukje onder qua prijs. En dan heb je een Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:03:
Benieuwd of Kia wat gaan doen aan de prijs van de EV, die nieuwe Volvo EX30 zit er een aardig stukje onder qua prijs. En dan heb je een Volvo.
Yep, een Volvo met een uitvoering dat een hoop dingen zoals veiligheid heeft laten varen (= Volvo onwaardig) door een Tesla-kloon uit te brengen waarbij ze alles achter een scherm in het midden plaatsen en ook geen HUD als alternatief leveren waardoor je werkelijk voor alles moet swipen en touchen en naar rechts moet kijken.
Het is heel fijn dat ze concurreren om de markt open te breken, maar het is naar mijn idee totaal niet te vergelijken met de Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:03:
Ik verwacht niets, dit is een duidelijk kleinere auto, en met de grotere accu en een paar opties is de prijs aardig vergelijkbaar. Daarnaast heb ik wat filmpjes gezien waarbij erg veel van de bediening en klokken in het scherm verstopt zit, en dan vergeet ik maar even dat de Volvo volledig Chinees is tegenwoordig :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

N3OREJ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:45:
MajaMestreech schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Bij ons zaten twee noodhamers gemonteerd op de middenconsole, echter is mij niet bekend of dit van fabriek of van de dealer komt.
Ik heb er maar 1 gekregen, op de middenconsole aan de kant van de passasier

Update over de EV updates:
Ik heb net de dealer gebeld aangezien mijn auto woensdag gaat voor de zombiemode update. Ik heb hem gevraagd hoe het zit met de cruise control update. Hij geeft aan dat deze gelijk mee gaat en dat je met een aanhanger idd dan gewoon de cruisecontrol kan gebruiken (hij had het niet over Adaptive of niet). Wel gaf hij aan dat nog niet alles werkt en dat je nog steeds 'meldingen' krijgt op je scherm (dus 'warning' icons etc).

Woensdag weet ik meer

[ Voor 30% gewijzigd door Griffin op 30-06-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Mark_640

In my memory

Voor degenen die nog op zoek zijn naar een tablethouder, ik heb deze bij Amazon besteld, gezien in het EV6 topic, en hij past.

Morgen ritje op en neer naar Scheveningen dus dan gaan we meemaken of het ook stevig genoeg is ;)

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-cJlqtoAOmujaL7gAx8r13Uatw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHXj9XsDa0DZEcqRV6klnt0H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DNDystDX-9mI3MIzYFjofeo-sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bngw531ZuKnJFun9oWbs0nQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2v1ZQDsztl_J0BbKQsxqUWI-QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJn2fUx8WGD1AooLp6zlQaJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Mark_640 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:32:
Voor degenen die nog op zoek zijn naar een tablethouder, ik heb deze bij Amazon besteld, gezien in het EV6 topic, en hij past.

Morgen ritje op en neer naar Scheveningen dus dan gaan we meemaken of het ook stevig genoeg is ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En heeft dit systeem de rit overleeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 15:14
Weet iemand hier of het mogelijk is om bij de Niro de achterlichten permanent in te (laten) schakelen met de dagrijverlichting? Bij de Ceed die ik tijdelijk reed was dit standaard en bij de Citroën die ik daarvoor reed heb ik het door de dealer laten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:51
Voor zo ver ik weet is dit alleen standaard bij dimlicht.

Dit is overigens precies de reden waarom ik nooit met "auto" verlichting rijd. Merk ook dat de auto geen trigger heeft om bij regen de dimlicht (en dus achterlichten) aan te zetten terwijl het wel wettelijk verplicht is om dat te hebben bij regen.

Zie verder ook nul nadelen van altijd met dimlicht aan rijden, je bent er altijd beter zichtbaar mee

[ Voor 5% gewijzigd door MrRobin op 02-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Kassie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Weet je al meer?

Ik hoef telkens alleen even kort (tikje) aan de de linker flipper te trekken voor I-pedal. Werkt altijd. Begrijp dus niet zo goed waarom het bij jou niet wil werken. Lijkt me inderdaad vervelend. Want rijden met I-pedal is echt fijn!
Inmiddels ben ik er achter door dit filmpje. Kennelijk had ik dit een keer geselecteerd tijdens het ontdekken van de auto en de instellingen. Vanaf nu lekker met i-pedal rondrijden dus. Momenteel in Zuid Duitsland door de bergen, rijdt fantastisch! We genieten enorm van de auto. :)

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Laatst online: 05-06 20:36
Markicks schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:35:
[...]

Inmiddels ben ik er achter door dit filmpje. Kennelijk had ik dit een keer geselecteerd tijdens het ontdekken van de auto en de instellingen. Vanaf nu lekker met i-pedal rondrijden dus. Momenteel in Zuid Duitsland door de bergen, rijdt fantastisch! We genieten enorm van de auto. :)
Fijn dat het nu werkt. Simpele oplossing.. Geniet er maar van.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Mark_640 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had van de week 1 via bol gekocht, maar die is nog niet binnen. Mocht die ruk zijn kan ik altijd deze nog even checken. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
glas86 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Heb deze ook en het werkt goed (icm Samsung 10 inch tablet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Frieseteun schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Vandaag bij de garage geweest. De update voor de CC icm de trekhaak bleek toch al geïnstalleerd te zijn, alleen werkt het niet. Garage kon ook niet verklaren waarom.
Voor de 14e een afspraak staan. Dan gaan ze de auto uitgebreider uitlezen/inspecteren en zonodig contact opnemen met Kia. Ben benieuwd

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Frieseteun schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Vandaag bij de garage geweest. De update voor de CC icm de trekhaak bleek toch al geïnstalleerd te zijn, alleen werkt het niet. Garage kon ook niet verklaren waarom.
Voor de 14e een afspraak staan. Dan gaan ze de auto uitgebreider uitlezen/inspecteren en zonodig contact opnemen met Kia. Ben benieuwd
Vreemd, hier werkt het echt prima! Maar deze stond al geïnstalleerd? Deze update is net een week beschikbaar, wanneer ben je dan voor het laatst bij de garage geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
2xdehelft schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Vreemd, hier werkt het echt prima! Maar deze stond al geïnstalleerd? Deze update is net een week beschikbaar, wanneer ben je dan voor het laatst bij de garage geweest?
Ze hebben hem 16 juni tegelijk met iets anders geïnstalleerd

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
Frieseteun schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Ze hebben hem 16 juni tegelijk met iets anders geïnstalleerd
Werken de parkeersensoren aan de voorkant en lane assist dan ook weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
2xdehelft schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Werken de parkeersensoren aan de voorkant en land assist ook weer na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
ronald_0302 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Werken de parkeersensoren aan de voorkant en land assist ook weer na de update?
Laneassist werkt niet, maar dat gaat ook niet gebeuren. Parkeersensoren niet getest helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
Ik krijg net door van een dealer in de buurt dat hij bij de importeur (Kia Nederland) dakdragers heeft besteld en krijgt ze deze maand binnen.

Dus Kia gaat nu ook dakdragers leveren voor het nieuwe (EV) model.

Ik had ze al gekocht via dakdragerwinkel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Toch maar weer eens de vraag voor alle ervaringsdeskundigen.. Ik ga komende week met de Niro EV naar Tsjechie... Wat is de beste routeplanner incl laadstops? Of gewoon de interne navigatie met de nieuwe softwareupdate?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

2xdehelft schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:19:
Toch maar weer eens de vraag voor alle ervaringsdeskundigen.. Ik ga komende week met de Niro EV naar Tsjechie... Wat is de beste routeplanner incl laadstops? Of gewoon de interne navigatie met de nieuwe softwareupdate?
Check Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa even, daar staat echt heel veel tips and tricks in. Maar even kort door de bocht... doe wat voorwerk in bijv. A Better Route Planner (ABPR) en probeer iets van een route te maken, maar je gaat er geheid wat vanaf moeten wijken. Qua navigatie is de interne een goede optie, want als je een tussenstop plant met een HPC dan gaat de Niro de batterij even op de goede temp. instellen... dus een wat betere laadcurve en snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Mark_640

In my memory

glas86 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Yes! Samsung 10 inch tablet erin en de kwaliteit valt me echt niet tegen voor het geld. Aanrader wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Mark_640 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:05:
[...]

Yes! Samsung 10 inch tablet erin en de kwaliteit valt me echt niet tegen voor het geld. Aanrader wat mij betreft :)
Nice thanks, hier ook zojuist besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:03

Coffee

Coffee

Iemand die ervaringen heeft met het (laten) inbouwen van een extra 12v aansluiting in de achterbak en/of het laten inbouwen van een 300w zuivere sinus omvormer? Ik zou beide graag gebruiken tijdens het kamperen, en om iets flexibeler te zijn qua apparaten die je van stroom kan voorzien. Ik was van plan de dealer te vragen om dit te doen voor oplevering. Kan dit zo maar bij een electrische auto?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Coffee schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:26:
Iemand die ervaringen heeft met het (laten) inbouwen van een extra 12v aansluiting in de achterbak en/of het laten inbouwen van een 300w zuivere sinus omvormer? Ik zou beide graag gebruiken tijdens het kamperen, en om iets flexibeler te zijn qua apparaten die je van stroom kan voorzien. Ik was van plan de dealer te vragen om dit te doen voor oplevering. Kan dit zo maar bij een electrische auto?
12volt in de kofferbak vind ik wel een gemis (maar dit jaar nog niet nodig). De dealer zei dat ze dit kunnen doen maar dat het soms best prijzig kan zijn. Wat je ook kan doen is een lang 12v kabel pakken die je voor erin stopt en dan via de stoelen en banken naar achter begeleid.

[update over de software update]
De update is gedaan, maar die duurt best lang (hou daar rekening mee). Na de update is het laad limit (AC 80% bijv) gerest naar 100%. Dit had ik pas vanochtend gezien toen ik in de auto stapte (GOM van 460km).

Verder heb ik nog geen rare dingen gezien, alleen nog geen test kunnen doen qua CC met aanhanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 14:02
Op de snelweg komt "NAV" en "HDA" in het scherm te staan bij mijn EV DynamicPlusLine, wanneer ik op de Advanced Cruise Control rijd. Ik weet wat de letters betekenen, kom maar ik snap de functie niet zo goed. Ik merk geen verschil.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

tobotje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:27:
Op de snelweg komt "NAV" en "HDA" in het scherm te staan bij mijn EV DynamicPlusLine, wanneer ik op de Advanced Cruise Control rijd. Ik weet wat de letters betekenen, kom maar ik snap de functie niet zo goed. Ik merk geen verschil.

Kan iemand mij dit uitleggen?
Onderstaande is wat ik denk dat het is... maar:

HDA geeft gewoon aan dat de Adaptive CC aan staat (samen met lanekeeping en 'mee sturen' etc).

NAV geeft aan dat de auto de mogelijkheid heeft om de snelheid die je op die weg mag 'te volgen'. Dit betekend dat als je 100 mag en je de ACC op 100 zet (dan hoor je PING en zie je dat de letters NAV groen worden) dan gaat de auto automatisch de maximale snelheid volgen. Dus die 100 word 70 dan gaat deze automatisch mee.
Hoe dit echter werkt met matrix borden etc... vast met info via telefoon netwerk oid

Zelf gebruik ik het NAV deel niet, dit omdat het niet overal werkt en je altijd afhankelijk bent van wat de auto vind/ontvangt/ziet. O, en ik zet mijn snelheid altijd iets boven de max zodat je lekker kan doorstromen in het verkeer (iets van 5km sneller (105 bij 100, 125 bij 100 etc))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Griffin schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:11:
[...]

NAV geeft aan dat de auto de mogelijkheid heeft om de snelheid die je op die weg mag 'te volgen'. Dit betekend dat als je 100 mag en je de ACC op 100 zet (dan hoor je PING en zie je dat de letters NAV groen worden) dan gaat de auto automatisch de maximale snelheid volgen. Dus die 100 word 70 dan gaat deze automatisch mee.
Hoe dit echter werkt met matrix borden etc... vast met info via telefoon netwerk oid
Ik heb elders gelezen dat het risico van NAV is dat er soms - rijdend op de snelweg - de max snelheid van een naastliggende weg opgepikt wordt en je zo ineens van 100 naar 50 afremt... wat gevaarlijke situaties op kan leveren. Daarom heb ik dit ook uitgeschakeld.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:51
Klopt ik herken dit volledig. Het werkt maar matig en zeker met de 100/130 dag/nacht situatie op onze snelwegen slaat het ook van op hol. Als ik kijk naar de snelheidsbord herkenning springt die savonds/nachts bij elk "100 overdag of 100 overdag, 120 snachts" bord heen en weer en het werkt voor geen meter. Ik rij idd ook standaard 5 kmh boven limiet, zodat dit niet zo maar gebeurt.

Matrix borden lijken wel netjes te worden herkend, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:26
ejtnaj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
Ik zit nu bij de KIA dealer, en vertel over mijn usb problemen (verliest telkens verbinding met zowel AA als CarPlay, heb het probleem met meerdere telefoons en verschillende a-merk kabels). Ik krijg te horen dat de usb poort het gewoon doet. En dat ik de “originele” kabel moet gebruiken.

Hier hetzelfde probleem met dezelfde "oplossing". 8 weken wachten voor een werkplaats afspraak voor de zombie update en usb poort connectie probleem. Na anderhalf uur wordt er dan doodleuk verteld dat er niets aan de usb poort gedaan is want het werkt gewoon :(
Rit naar huis met android wireless gereden (voor het eerst sinds weken werkte dat weer). Bij thuiskomst direct een navigatie update getest. Update gestart, maar na een uur nogmaals gecheckt en de update was niet voltooid. Zelfde probleem, er wordt niets meer herkend. Geen Android auto bedraad, geen Android wireless en ook geen usb stick voor de update. De stick is ook gebruikt voor alle voorgaande updates.

Waardeloos, zowel het probleem als de service van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:20
Kassie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:38:
[...]

Ik heb elders gelezen dat het risico van NAV is dat er soms - rijdend op de snelweg - de max snelheid van een naastliggende weg opgepikt wordt en je zo ineens van 100 naar 50 afremt... wat gevaarlijke situaties op kan leveren. Daarom heb ik dit ook uitgeschakeld.
Ik heb dat standaard uit staan, in zo’n 50 procent van de gevallen klopt er niets van. Heb al een keer gehad dat op een stuk weg van 70km/h hij 130km/h aangaf. Maar inderdaad ook 50km/h gewoon midden op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Kassie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:38:
[...]

Hoe heb je het uitgeschakeld? (als in, een instelling zodat het niet per ongelijk aangaat)

====

Ook nog even wat 'getallen' update van verbruik volgens auto en volgens laadpaal (en dus verlies etc).
De auto zegt dat ik over 7389km (vanaf 25feb) een gemiddelde heb van 15.3kWh / 100km.
Echter als ik het publiek en thuisladen bij elkaar optel kom ik op 1329kWh geladen. Als ik dat vereken kom ik op een gemiddelde van ongeveer 17.9kWh / 100km.

Is het verschil echt puur het laadverlies bij het laden?

[ Voor 30% gewijzigd door Griffin op 07-07-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Griffin schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Hoe heb je het uitgeschakeld? (als in, een instelling zodat het niet per ongelijk aangaat)

====

Ook nog even wat 'getallen' update van verbruik volgens auto en volgens laadpaal (en dus verlies etc).
De auto zegt dat ik over 7389km (vanaf 25feb) een gemiddelde heb van 15.3kWh / 100km.
Echter als ik het publiek en thuisladen bij elkaar optel kom ik op 1329kWh geladen. Als ik dat vereken kom ik op een gemiddelde van ongeveer 17.9kWh / 100km.

Is het verschil echt puur het laadverlies bij het laden?
Ik omzeil het door de CC altijd +1 in te stellen.

Laadverlies zit ergens tussen de 10 en 20% afhankelijk van hoeveel je laad per laadsessie dus het wijkt niet extreem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
Griffin schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Bij de instellingen onder "bestuurdershulp" heb ik uitgeschakeld "hulp bij snelheidslimiet"

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Even een update over de 'acc' update bij gebruik van de trekhaak. De ACC kan je aanzetten en werkt gewoon, echter de lanekeeping en automatisch meesturen doet het niet. Ook staan er nog een aantal 'oranje' waarschuwing icoontjes... maar het werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Even wat verbruiksdata rijden met aanhanger "Fat Freddy"...

110min 132km 78km/u gem 108km/u top (heenreis iets meer binnendoor en iets om)
107min 124km 77km/u gem 112km/u top (terugreis meer snelweg, gemiddeld zelfde snelheid)

256km gereden, nog 25% accu over, theoretisch bereik met aanhanger 340km :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGouda
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-10-2024
Interessant. Als onze Niro EV (besteld in januari) is geleverd, willen we er ook mee kamperen. We hangen onze Aart Kok Kavango Tent en Trailer er dan achter. De verbruikscijfers die je geeft, vallen mij alles mee. Wat weegt jouw Fat Freddy? En met hoeveel personen en bagage ben je op pad?
MarcelGo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:52:
Even wat verbruiksdata rijden met aanhanger "Fat Freddy"...

110min 132km 78km/u gem 108km/u top (heenreis iets meer binnendoor en iets om)
107min 124km 77km/u gem 112km/u top (terugreis meer snelweg, gemiddeld zelfde snelheid)

256km gereden, nog 25% accu over, theoretisch bereik met aanhanger 340km :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
MartijnGouda schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:18:
Interessant. Als onze Niro EV (besteld in januari) is geleverd, willen we er ook mee kamperen. We hangen onze Aart Kok Kavango Tent en Trailer er dan achter. De verbruikscijfers die je geeft, vallen mij alles mee. Wat weegt jouw Fat Freddy? En met hoeveel personen en bagage ben je op pad?

[...]
Fat Freddy weegt leeg iets van 300kg, zeg 100kg extra bagage, auto 2 personen en 50kg bagage schat ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Griffin schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:42:
Even een update over de 'acc' update bij gebruik van de trekhaak. De ACC kan je aanzetten en werkt gewoon, echter de lanekeeping en automatisch meesturen doet het niet. Ook staan er nog een aantal 'oranje' waarschuwing icoontjes... maar het werkt! :)
Bij mij nog steeds niet met laatste update. Vrijdag weer afspraak voor nader onderzoek

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 15:01
Ik rij nu al een tijdje in mijn Niro EV, en moet zeggen. ik vind de range tegenvallen.

Ik zit rond de 320KM aan range als de accu 100% vol is, en dat tijdens de zomer. Bij mijn vorige auto, de kona zat ik op 400KM aan range. Zelfs in de winter was mijn range nog groter dan de Niro in de zomer.

Een retourtje naar groningen (175km), wat ik vaak voor werk doe vanuit Amsterdam, kan niet zonder bij te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Bert2000 op 11-07-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Bert2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:19:
Ik rij nu al een tijdje in mijn Niro EV, en moet zeggen. ik vind de range tegenvallen.

Ik zit rond de 320KM aan range als de accu 100% vol is, en dat tijdens de zomer. Bij mijn vorige auto, de kona zat ik op 400KM aan range. Zelfs in de winter was mijn range nog groter dan de Niro in de zomer.

Een retourtje naar groningen (175km), wat ik vaak voor werk doe vanuit Amsterdam, kan niet zonder bij te laden.
Dat is wel een groot verschil, volgeladen geeft mijn GOM ongeveer 460km aan, en nou hou ik me aan de maximum snelheid en rij dan ook daadwerkelijk minimaal 450km met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 13:15

Hoe snel rij je? Want dat heeft een erg grote invloed op de range (grote hoge auto). Bij 100km/h haal ik 420+ aan range. Rij je 130 kom je snel in de buurt van wat jij aangeeft, 300+ en rij je 140 dan zak je al snel onder de 300, naar 280.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

@Bert2000 het rijden in 'sports' mode kan ook je bereik wat doen slinken

Even duit in het zakje, normaal laad ik tot 80% en dan zit ik rond de 330 qua range. Na de update van afgelopen week was de limit van 80% gereset naar 100% (zonder dat ik het wist) en toen een nachtje opladen en kon ik donderdag ongeveer 450km op 100% volgens de GOM (die ik vaak erg accuraat vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Giem schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Hoe snel rij je? Want dat heeft een erg grote invloed op de range (grote hoge auto). Bij 100km/h haal ik 420+ aan range. Rij je 130 kom je snel in de buurt van wat jij aangeeft, 300+ en rij je 140 dan zak je al snel onder de 300, naar 280.
Ik zal er eens op letten en wat meer op 100kmpu rijden. ik rij meer rond de 115/120 op de snelweg. Maar heb nog nooit meer dan 400 gezien op de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86

Bij welk batterijpercentage hang je de auto dan weer aan de oplader?

Zelf heb ik met deze temperaturen iets van 480 op de GOM staan. Maar vaak na 375KM hang ik hem alweer aan de lader. Niet omdat de auto daar om vraagt, maar meer omdat ik niet goed kan overzien wat er ik dan nog meer uit kan halen.

[ Voor 16% gewijzigd door glas86 op 11-07-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
glas86 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Bij welk batterijpercentage hang je de auto dan weer aan de oplader?

Zelf heb ik met deze temperaturen iets van 480 op de GOM staan. Maar vaak na 375KM hang ik hem alweer aan de lader. Niet omdat de auto daar om vraagt, maar meer omdat ik niet goed kan overzien wat er ik dan nog meer uit kan halen.
Meestal laad ik hem pas op als hij onder de 50% zit. Wel een groot verschil met die van mij.

Ik rijd vaak lange stukken dus dan is hij goed leeg al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Bert2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Meestal laad ik hem pas op als hij onder de 50% zit. Wel een groot verschil met die van mij.

Ik rijd vaak lange stukken dus dan is hij goed leeg al.
Momenteel 95% batterij en dan staat de GOM op 454km nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
glas86 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:40:
[...]

Momenteel 95% batterij en dan staat de GOM op 454km nu.
Kan het mij bijna niet voorstellen.

Hier een foto van mijn dashboard en verbruik. 308km left op volle accu...

Hoeveel kWh doe jij per 100km?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jb_EPlTeTWSgF_gTo8r903wt_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI49iJUJnBvMVuKfVKR1vokq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:23
Iemand bekend met dit probleem?

Auto systeem start, maar kan niet geschakeld worden naar Drive of Reverse. Rood accu lampje rechtsboven de ‘toerenteller’ brand en linksonder een oranje icoontje van een auto met een sleutel erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrglVfBFEabBt2ZvRbVca4qHFxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSZ4BWmdzAtZQasD8no8i8Pz.jpg?f=fotoalbum_large

Kia Service is langsgeweest, en juist vlak voordat ze er waren werkte de hele boel weer.
Conclusie van de Kia service monteur was mogelijke problemen met de 12V accu.

Nu is het zo dat een collega van mij vorig jaar met zijn Kia Niro EV hetzelfde probleem had en 10x niet weg is gekomen bij afspraken e.d. ondanks vervanging accu en veel andere onderdelen (tot aan regen sensor aan toe) en de auto uiteindelijk na veel juridisch gesteggel met de leasemaatschappij retour is gegaan.
Wordt er wat nerveus van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@The_Zohan zombie modus software update al uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MarcelGo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:07:
Update heb ik al gehad maar dit is ook nog steeds bij mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:23
MarcelGo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:07:
Zo zie je maar dat dit forum alles weet haha
Had al behoorlijk wat gegoogeld op het probleem maar kwam niet op het Zombie probleem.

Er zou inderdaad nog een softwareupdate uitgevoerd moeten worden werd mij bij mijn laatste bezoek (airco probleem) vermeld bij de dealer. Er was toen echter geen tijd bij hen.
Wachttijd voor afspraken bij de dealer zijn absurd lang (2-3 maanden geen uitzondering). Heb nu via de lease maatschappij gepusht; auto gaat naar de dichtstbijzijnde dealer toe voor uitgebreide diagnose en de leasemaatschappij brengt mij een vervangende auto voor de wachttijd.
Ik zal bij hen vermelden dat dit een mogelijke fix is. Verder laat ik ze graag ook alle andere mogelijke oorzaken doormeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Bert2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:44:
[...]

Kan het mij bijna niet voorstellen.

Hier een foto van mijn dashboard en verbruik. 308km left op volle accu...

Hoeveel kWh doe jij per 100km?
[Afbeelding]
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar wel lager als wat jij er hebt staan.

Zie hier het bewijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uUY723U4Tr5wUUBqgvNZUweytM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHl8ccNjNW8qoDNr659mBYd0.jpg?f=fotoalbum_large

308KM met een volle accu dat is wel weinig. Ik rijd wel altijd in de ECO stand en vrijwel altijd met I-pedal. Is die 308 niet een moment opname van de GOM? Rijstijl en verbruikers zijn van invloed, maar dan nog vind ik het verschil wel veel. Wat voor uitvoering heb je? Ik rijd zelf een DPL. Zou bij een executive line die bijvoorbeeld climate control en stoelkoeling aan heeft staan van invloed kunnen zijn?

Weliswaar een korte rit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWtmjFraS2Hp_0iENuptel6a350=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9oTirFYmpBXw6ycpUvfq4Do.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door glas86 op 11-07-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
glas86 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar wel lager als wat jij er hebt staan.
Dat is wel een heel groot verschil met mijn range.

Echt egen idee wat ik eraan kan doen.. is niet zo dat ik als een gek rij, rijd altijd in Eco modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Bert2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is wel een heel groot verschil met mijn range.

Echt egen idee wat ik eraan kan doen.. is niet zo dat ik als een gek rij, rijd altijd in Eco modus.
Ik haal ook niet die hoge range. Ben een rustige rijder, in eco mode met i-pedal.
Ik heb een Niro EV uit 2022 (zonder warmte pomp)

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vanmorgen met 100% op 448KM range.
Executive lijn met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
In Nederland worden toch geen NiroEVs geleverd met warmtepomp? Of was dat per een bepaalde datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 10:12
Even mijn fijne eerste ervaring (lees frustraties) met Kia, en de Niro EV met jullie delen.

24 juni in blijde verwachting de Niro EV (DPL Snow White) opgehaald, na 3 meter rijden hoor ik een rammel achter in de auto. Hoe kan dit toch niet eerder opgevallen zijn? Zelfs de verkoper reed hem nog uit de showroom en een rondje om het pand.
De week die volgde meerdere keren op en neer geweest voor analyse met einde week de conclusie: een dakdeel van de carrosserie zit los, fabrieksfout.
Sinds die tijd staat mijn auto nog altijd bij de dealer. Kia NL heeft er naar moeten kijken, en moet goedkeuring geven over hoe en wat i.v.m. garantie. Vanochtend nog maar eens een statusupdate gaan halen: Kia Duitsland, experts vanuit de fabriek moeten er naar gaan kijken. Voorlopig nog niet terug dus.

Het kan bij meerdere auto's voorkomen, er werd mij verteld dat er sowieso 1 ander geval bekend was in NL. Mijn auto lijkt nu een soort van experiment te zijn hoe ze dit probleem willen tackelen.

Wat een drama dit, ik irriteer me er mateloos aan. Vooral omdat mijn inziens die auto nooit meegegeven had mogen worden omdat het met een paar meter rijden al duidelijk is dat er iets niet klopt. Ook had ik dan nog mijn vorige auto nog door kunnen rijden. Nu zit ik alweer een kleine 3 weken met een Niro die ik niet heb, en dat gaan er minstens 4 worden. Vertrouwen in de auto, en Kia volledig kwijt. Met name de dealer voor het meegeven van een defecte auto en hun slechte communicatie. En Kia NL bellen heeft ook geen zin: u moet bij de dealer zijn voor informatie.

Nu maar in gesprek met werkgever en leasemaatschappij omtrent vervangende auto voor aankomende zomervakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Kappade schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:31:
In Nederland worden toch geen NiroEVs geleverd met warmtepomp? Of was dat per een bepaalde datum?
Correct, in Nederland is er voor de Niro EV geen warmtepomp beschikbaar. Ik vermoed dat het hier om een E-Niro gaat?
Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste